5) Hallituksen esitys vuoden 2005 tuloveroasteikkolaiksi ja laeiksi
tuloverolain 105 a ja 124 §:n sekä verontilityslain
12 §:n muuttamisesta
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Suomen viime vuosien veronalennuspolitiikka
on antanut hyödyn hyvin epätasaisesti myös
palkansaajien kesken. Ne, jotka ovat kaikkein heikoimmassa asemassa
yhteiskunnassa ja joutuvat elämään erilaisten
sosiaalitukien varassa, eivät saa monissa tapauksissa sentin
senttiä veronalennusta eivätkä muutakaan
tulonlisäystä, vaikka esimerkiksi 23 euron työmarkkinatuesta
on maksettava veroa noin 20 prosenttia. Sen sijaan, mitä enemmän
hankkii, sitä suurempi on ollut hyöty myös
veronalennuksista.
Kaikkein pienituloisimmat eivät maksa valtionveroa,
ja näin valtionveron tuloveroasteikkojen alennus ei yksinkertaisesti
heitä koske lainkaan. Kunnallisveroa he silti maksavat
pienistä tuistaan. Mutta hallituksen tuloveronalennuspolitiikka
myös kunnallisverotuksen keventämisen kohdalta
on sidoksissa ansiotuloihin. Vähennykset tapahtuvat ansiotulovähennyksen
kautta. Korotettaessa kunnallisveron ansiotulovähennystä palkkatulojen
saaja saa alennuksen, mutta eläkeläinen tai pitkäaikaistyötön
ei vähennystä saa. Vähennyksestä hyötyy
vielä yli 100 000 euron vuosituloja saava, joten
ei voida puhua enää pienituloisille suunnatusta
vähennyksestä, koska kaikkein pienituloisimmat
jäävät sen ulkopuolelle.
Työttömien lisäksi eläkeläiset,
joiden eläke jää alle valtionverotuksen
rajan, jäävät käytännössä ilman
veronalennuksia, sillä kansaneläkkeen korotus
jäi minimaaliseksi 7 euron tasolle. Eläketulovähennyshän
on sidottu kansaneläkkeen määrään.
Ensi vuodelle 136 kuntaa on ilmoittanut nostavansa kunnallisveroprosenttia,
mikä merkitsee esimerkiksi pitkäaikaistyöttömien
verotuksen kiristymistä. Lisäksi kun monissa kunnissa
nostetaan taksoja ja erilaisia palvelumaksuja, niin hallitus antaa
raippoja roppakaupalla kaikkein pienituloisimmille ihmisille. Toisaalta
hallitus suosii niitä, jotka ovat onnistuneet säilyttämään
työpaikkansa, ja erityisesti kaikkein suurituloisimpia,
koska tuloveronalennusten lisäksi ollaan poistamassa vuonna
2006 varallisuusvero.
Varallisuusveron poistoa perustellaan sillä, että sen
tuotto on niin alhainen, mutta kyllä hallitus kerää veroja,
vaikka niiden tuotto jäisi varallisuusveron tuottoa alhaisemmaksi.
Viimeksi varallisuusveroa kerättiin 105 miljoonaa euroa.
Varallisuusveron tuotto on pienentynyt koko ajan vain siitä syystä,
että itse veroa on pienennetty jo moneen otteeseen. Varallisuusveron
alaraja oli 185 000 euroa vuonna 2003. Nyt on hyvä muistaa,
että varallisuuden arvoksi ei lasketa omaisuuden täyttä arvoa
vaan verotusarvo. Noin 36 000 suurituloisinta saa valtiolta
tämän ylimääräisen
rahalahjan vuonna 2006.
Valtio ei ole köyhä eikä kipeä,
kun rikkaille annetaan uusia verohelpotuksia. Työttömän
työmarkkinatuki on indeksin mukaan nousemassa 8 senttiä viitenä päivänä viikossa
miinus verot. Edelleen kysymys: Miksi rikkaan lisäeurot
työllistävät hallituksen mielestä paremmin
kuin pienituloisille tulevat lisäeurot ja ansion korotukset?
Mielestäni nimenomaan pienituloisille annettavat lisäeurot
työllistäisivät ja loisivat tarvetta
palveluihin, koska heillähän on nimenomaan rahasta
pula.
Seuraavan puheenvuoron käyttäjä ed.
Zyskowicz ja hallitus pitävät tätä esitystä hyvänä,
antaahan tämä rikkaille jälleen jättipotin,
jättää köyhät kokonaan
ilman verohelpotuksia ja pieni- ja keskituloiset saavat muutaman
euron kuukaudessa. Kansanedustajan tulotasolla käteen jäävä tulo
kasvaa noin 500 euroa vuodessa.
Veroratkaisu kasvattaa entisestään tuloeroja, joten
solidaarisuus on täysin hylätty, ja näyttää olevan
niin, että kun rikkaitten tuloista on kysymys, silloin
löytyy aina rahaa, mutta kun pienituloisten eduista on
kysymys tai heidän veronalennuksistaan, rahaa ei löydy
ja joudutaan tyytymään nollaratkaisuun tai jopa
itse asiassa verotus kiristyy. Erityisesti tämä veronkiristys
kohdistuu 53 vuotta täyttäneisiin pienipalkkaisiin työntekijöihin,
joiden eläkemaksut nousevat. Heille todella käy
niin, että myöskin reaalisesti palkat laskevat.
On tietenkin selvää, että pienipalkkaiset,
naisvaltaiset alat, kun työntekijä on siis täyttänyt
53 vuotta, tulevat tästä erityisesti kärsimään.
Herra puhemies! Teen lopuksi kaksi lausumaehdotusta:
Ensimmäisenä: "Eduskunta toteaa, että palkkatuloja
koskevaa ansiotulovähennystä ei sovelleta veronalaisiin
tulonsiirtoihin, kuten työttömyys-, sairaus- ja äitiyspäivärahoihin
eikä eläkkeisiin, ja edellyttää,
että hallitus valmistelee pikaisesti esityksen sellaisista
vähennyksistä, joilla eläkkeensaajan
ja verollisia tulonsiirtoja saavan verotusta kevennetään
tasapuolisesti samanaikaisesti, kun palkansaajan verotusta kevennetään
ansiotulovähennyksellä."
Toisena: "Eduskunta toteaa hallituksen ilmoittaneen aikomuksestaan
esittää varallisuusveron poistamista vuodesta
2006 lukien ja edellyttää, että hallitus
luopuu varallisuusveron poistamishankkeesta."
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Ne veroratkaisut,
jotka hallitus päätti tehdä tulopoliittisen
kokonaisratkaisun yhteydessä, ovat järkeviä päätöksiä.
Hallitushan päätti, että myös
loppuvaalikauden aikana jatketaan maltillista ansiotuloverojen keventämistä.
Näin kokoomus on vaatinut, vaati ennen vaaleja ja on vaatinut
tällä vaalikaudella, ja näin hallitus
nyt toimii. Se on aivan eri asia, että hallituksen tekemät
ratkaisut ovat vastoin hallituspuolueiden vaalipuheita ja myös
ylittävät yli tuplasti sen, mitä hallitusohjelmassa
oli vähintään sovittu käytettäväksi
ansiotulojen verotuksen keventämiseen. Mutta kun hallituspuolueet
ovat muuttaneet puheitaan ja politiikkaansa ja se on tapahtunut
järkevään suuntaan, niin toki olemme tyytyväisiä.
Ensi vuoden verotuksesta on kuitenkin se huomio tehtävä,
että nimenomaan yli 53-vuotiaiden kohdalla verotus kiristyy
johtuen heidän kohdallaan tapahtuvasta työeläkemaksun
korotuksesta. Niinpä kokoomus olisi ensi vuonnakin halunnut toteuttaa
noin prosenttiyksikön veronalennuksen kautta koko tuloveroasteikon,
kun hallitus tyytyy noin puolen prosenttiyksikön veronalennukseen.
Arvoisa herra puhemies! Kun tämä asia oli
ensimmäisessä käsittelyssä,
osoitin hyvin vastaansanomattomasti, miten hallituksen omaksuma veropolitiikka
on täysin ristiriidassa niiden puheiden kanssa, mitä hallituspuolueet
eduskuntavaalien alla esittivät, ja niiden ohjelmien kanssa, mitä hallituspuolueet
eduskuntavaalien alla kansalaisille tarjosivat. Kun näin
räikeästi, etten sanoisi, kävin hallituspuolueiden
kimppuun ja väitin niiden toimivan täysin toisin
kuin olivat vaaleissa luvanneet ja puhuneet, olisin odottanut, että joku
hallituspuolueiden kansanedustaja joko keskustan riveistä tai
sosialidemokraattien riveistä olisi noussut tänne
korokkeelle tai pystyyn edes paikallaan ja pyrkinyt osoittamaan väittämäni
virheelliseksi. Mitään tällaisia vastauspuheenvuoroja
tai vastapuheenvuoroja en ole tässä salissa kuullut.
Ja miten voisinkaan kuulla? Ne väitteet, ne todistukset,
jotka esitin siitä, että hallituspuolueet toteuttavat
veropolitiikassa täysin päinvastaista linjaa kuin
mitä ne vaalien alla puhuivat, ne väitteet ovat
kiistatta tosia. Vielä vaalien alla sosialidemokraatit
ja keskustalaiset väittivät, että veronalennukset
ovat poissa hyvinvointipalveluista ja että he asettavat
hyvinvointipalvelut edelle ja sen vuoksi asettuvat veronalennuksia
vastaan. Vielä vaalien alla kauhisteltiin ja hirviteltiin
kokoomuksen vaatimia veronalennuksia ansiotulojen verotukseen ja
väitettiin kokoomuksen olevan näillä vaatimuksillaan
murentamassa pohjaa hyvinvointiyhteiskunnalta. Nyt vaalien jälkeen kellossa
on täysin toinen ääni. Nyt sanotaan,
että veronalennukset ovat järkeviä ja
niillä tuetaan talouden kasvua ja työllisyyttä ja
siten itse asiassa parannetaan mahdollisuuksia hyvinvointipalvelujen
rahoittamiseen. Sehän on aivan oikein sanottu, ja näin
me sanoimme jo vaalien alla.
En nyt enää käy lehdistökatsausta
laajasti läpi osoittaakseni hallituspuolueiden puheiden
ja tekojen ristiriidan, se on niin ilmeinen. Tietysti toivoisi ja
odottaisi, että valpas media myös jonkun verran
kävisi läpi näitä vaalienaluslupauksia, vaaliohjelmia
ja vaalipuheita ja vertaisi niitä nyt käytännön
tekoihin ja kertoisi myös Suomen kansalle tästä täysin
ristiriitaisesta menettelystä.
Otan kuitenkin maan päälehdestä,
Helsingin Sanomista, vaalien alta 26. päivältä helmikuuta vielä seuraavat
sitaatit. Helsingin Sanomat nimittäin kirjoitti seuraavaa:
"Vielä tammikuun alussa kolmen suurimman puolueen puheenjohtajat
lupailivat kilvan miljardiluokan tuloveronalennuksia. Sittemmin
sosiaalidemokraattien ja keskustan verolupaukset ovat muuttuneet
työllistämis- ja hyvinvointivaltion puolustuspuheiksi."
Uusi sitaatti: "Kokoomus onkin suurista puolueista ainoana julkistanut
selkeän euromääräisen veronalennustavoitteen — ja
alennukset kohdistuvat pääosin ansiotuloveroon.
Kokoomuksen logiikka menee niin, että tuloverotuksen alentaminen
pönkittää talouskasvua. ’Talouskasvu
turvaa taas pidemmällä tähtäimellä myös
hyvinvointipalvelut’, Zyskowicz jatkaa." Onko tuttua puhetta?
Taitaa olla juuri niitä argumentteja, joita tänä päivänä hallituspuolueet
käyttävät veronalennustensa tueksi, ja
miksipä eivät käyttäisi, koska
ne ovat järkeviä ja hyviä argumentteja.
Arvoisa herra puhemies! Rivikansanedustajat hallituspuolueissa
ilmeisesti todellakin kuvittelevat, että ne veronalennukset,
joita hallituspuolueet nyt toteuttavat, poikkeavat jotenkin niistä veronalennuksista,
joita kokoomus vaalien alla esitti. Me esitimme, että ne
tehtäisiin kautta linjan tuloveroasteikkoon, ja ne toteutetaan
kautta linjan tuloveroasteikkoon. Esimerkkinä tästä riviedustajien
sinisilmäisyydestä ja kuvitelmasta, että meidän
veronalennuksemme olisivat jotenkin erilaisia kuin hallituksen,
otan eduskunnan keskusteluista 9. toukokuuta 2003 seuraavan lainauksen
ed. Viitasen puheesta. Hän sanoi näin: "Veronkevennyksiin
on monta mallia, ja nimenomaan, niin kuin sosialidemokraatitkin
ovat halunneet, nyt tehdään veronkevennyksiä työllisyyspainotteisesti
pieni- ja keskituloisille etenkin. Minun mielestäni tämä on
hivenen eri asia kuin kokoomuksen viljelemä malli: kaikille
veronkevennyksiä, suurituloisille veronkevennyksiä.
Silloin jos mennään kokoomuksen mittapuussa, silloin
vaarantuvat hyvinvointipalvelut, silloin vaarantuvat opintotuen
rahoitusjärjestelmät." Näin siis kuvitteli
ed. Viitanen vielä toukokuussa 2003.
Arvoisa puhemies! Ministeri Kalliomäki on katsonut
aiheelliseksi täällä pariinkin kertaan
todistaa, että hallituksen veropolitiikka on jotain aivan
muuta kuin kokoomuksen veropolitiikka. Ja se syy on siinä,
että kokoomus esitti nämä veronkevennykset
tehtäväksi jo hallituksen varsinaisessa budjettiesityksessä kesällä tänne,
kun taas hallitus toteuttaa ne tupon yhteydessä. Tästä ministeri
Kalliomäki on päätellyt, että vastustimme
itse asiassa tupoa ja veropolitiikkamme on kuulemma täysin
erilaista kuin sosialidemokraattien veropolitiikka. Kokoomus todellakin
vaati varmuutta veronkevennysten jatkumisesta tämän
vaalikauden ajan ja esitti siksi, että hallitus olisi tehnyt
näistä päätökset jo
budjettiesityksessä. Tällä emme suinkaan
vastustaneet tulopoliittista kokonaisratkaisua, vaan lähdimme
siitä, että työmarkkinapöydissä on
taitavia ja kyvykkäitä ihmisiä, jotka
osaavat laskea, ja tehdyt veroratkaisut osataan palkkojen mitoituksessa
luonnollisesti ottaa huomioon aivan yhtä hyvin, oli ne veroratkaisut
tehty jo ennen tulopoliittisia neuvotteluja tai niiden aikana.
Kun esitimme vaatimuksemme siitä, että hallitus
olisi päättänyt nyt omaksutun veropolitiikan
jatkamisesta jo ennen tulopoliittista kokonaisratkaisua, kun esitimme
sen vaatimuksen, niin emme olleet kovin huonossa seurassa. Nimittäin
SDP:n puheenjohtaja Paavo Lipponen on puolueensa vaaliseminaarissa
Turussa lausunut Turun Sanomien mukaan 8. päivä helmikuuta tänä vuonna
seuraavaa: "SDP:n puheenjohtaja, eduskunnan puhemies Paavo Lipponen
patistelee hallitusta esittämään loppuvaalikauden
verolinjauksensa jo keväällä. Lipposen
mukaan esimerkiksi tuloverotuksen kaikkien yksityiskohtien ei vielä keväällä tarvitse
olla tiedossa, mutta linjausten on tultava reaaliajassa." Näin
siis puheenjohtaja Lipponen. Ministeri Kalliomäen logiikalla
puheenjohtaja Lipponen ilmeisesti vastusti tupoa ja oli veropolitiikassaan
täysin eri linjoilla kuin hallitus.
Herra puhemies! Olen tiivistänyt hallituksen puheiden
ja veropolitiikan sisällön seuraaviin teeseihin:
1. Veronalennukset ovat ennen vaaleja pahasta, mutta vaalien
jälkeen hyvästä.
2. Samat veronalennukset, jotka kokoomuksen vaatimina uhkaavat
peruspalveluita, eivät punamullan toteuttamina niitä uhkaa.
3. Kun punamullan vaalipuheet ja talouden tosiasiat törmäävät,
sitä pahempi vaalipuheille.
4. Varallisuusveron poistaminen punamullan tekemänä — painotus
siinä — painottuu pieni- ja keskituloisiin.
5. Punamullan vaalipuheiden ja sen politiikan suhde on selvä:
punamulta puhuu sitä mitä se ei tee, mutta tekee
sitä mitä se ei puhu.
6. Kuudenneksi teesi, jonka kuulin tuolla käytävillä,
talon vasemmalla käytävällä:
hyvätuloiset saavat veronalennukset, vähäosaiset
saavat ponnen ja selvitykset. (Puhemies: Kymmenen minuuttia!)
Lopuksi ja viimeiseksi kuitenkin ehkä kaikkein tärkein
teesi: Parempi hölmöt puheet, mutta järkevä politiikka
kuin järkevät puheet, mutta hölmö politiikka.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz on ollut linjalleen uskollinen.
Hän lukee lehtiä ja puheita ja siteeraa niitä täällä runsaanpuoleisesti.
Arvoisa ed. Zyskowicz, palataan, jos olemme hengissä ja
täällä talossa, palataan tasan kahden vuoden
kuluttua asiaan ja katsotaan, mitenkä sille hyvinvointivaltiolle
on käymässä vuoden 2007 budjetissa. Se
tulee olemaan hämmästyttävää,
ja silloin tekin olette varmaan edelleen menossa vaalikentille.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En ole lainkaan epätietoinen
siitä, että hyvinvointiyhteiskuntaan keskeisesti
kuuluvat peruspalvelut ovat kunnissa aikamoisen uhan alla, koska
voimavarat eivät ole riittämässä peruspalveluista
huolehtimiseen.
Mutta herra puhemies, toisin kuin vasemmistoliitto ja ilmeisesti
vihreiden fundamentalistisiipi kuvittelevat, nämä ongelmat
eivät johdu harjoitetusta veropolitiikasta, vaan ne johtuvat
siitä, että verojen alentamisen lisäksi
hallitus ei ole ryhtynyt riittäviin toimenpiteisiin työllisyyden edistämiseksi.
Juuri tämä työllisyys on se, joka ratkaisee
näiden hyvinvointipalveluiden kohtalon. Tekemällä järkevää veropolitiikkaa,
tekemällä muutoin järkevää politiikkaa
me voimme tukea työllisyyttä ja talouskasvua ja
siten parantaa edellytyksiä pitää huolta
hyvinvointipalveluista.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Zyskowiczille haluan huomauttaa,
että veronalennusten keskeisin ja tärkein peruste
on aina ollut työllisyyden hoitaminen, työllisyyden
turvaaminen. Niitä on tehty, niitä veronalennuksia,
vuosikaudet jo, mutta valitettavasti työllisyys vain ei
ole olennaisesti parantunut.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczille aivan lyhyt kommentti siitä,
että kaikki ne toimenpiteet, mitä tehdään,
tehdään siinä todellisuudessa, mikä meidän
ympärillämme on. Me olemme nähneet, että hallitus
ei pysty tekemään mitään työllisyydelle.
Se on silloin realiteettina otettava huomioon muussa poliittisessa
päätöksenteossa.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tietenkin aina tuntuu vähän
hauskaltakin seurata kokoomuksen katkeruutta siitä, että nykyhallitus
tekee kokoomuksen haluamaa veropolitiikkaa. (Ed. Sjöblom:
Kokoomus ei ole katkera siitä!) — No, kyllä kritiikkiä kuitenkin
pitää jotenkin sitten tätä harjoitettavaa
politiikkaa kohtaan kuitenkin selvästi osoittaa, mutta
se kritiikki kyllä kääntyy siihen ristiriitaan,
joka on ihan totta. Siinä ed. Zyskowicz on aivan oikeassa,
että vaaleja ennen pidetyt puheet ja nyt toteutettava politiikka
ovat erilaisia, ja tästä olemme samaa mieltä.
Vasemmistoliitossa meillä on syytä eräänlaiseen
katkeruuteen todella, koska vasemmistoliitto ennen viime eduskuntavaaleja
oli todella vaalikentillä ja vaaliohjelmassaan sitä mieltä,
että hulvattomien veronalennusten tie on loppuun kuljettu.
Me olimme toteuttamassa tuloveronalennuksia edellisillä vaalikausilla,
mutta tämän liikkumavaran tie suhteessa asetettuihin
tavoitteisiin oli loppuun kuljettu jo tätä hallitusta muodostettaessa
viime vaalien yhteydessä. Siinä, että tie
veronkevennysten osalta oli loppuunkuljettu, on tietenkin, voisiko
sanoa, kolme ulottuvuutta. Julkinen talous ei voi pitemmän
päälle murentaa verotuottoa, veropohjaansa, verotulojaan
loputtomasti, vaan kipuraja tulee vastaan hyvinvointivaltion turvarakenteelta,
palveluilta, tulonsiirroilta ja koko yhteiskunnan toimivuudelta
rupeaa polttoaine loppumaan, jos veropohjaa nakerretaan tällä tavalla
kuin nyt hallitus jatkaa.
Toinen kritiikin aihe on se, että tällä tavalla
toteutettuna tämä veropolitiikka johtaa tuloerojen kasvun
jatkumiseen, köyhien köyhtymiseen ja rikkaiden
rikastumiseen, mistä nyt tietysti aivan hurjimpana esimerkkinä on
tämä varallisuusveron poistopäätös
tämän hallituksen toimesta tehtynä.
Kolmas, joka pistää todella kysymään,
onko tämä oikea tie, on se, mitä on aikaansaatu
työllisyyden osalta. Ei voi kiistää sitä,
että jos kansalaisten ostovoimaa lisätään
eri tavoin, joko tulonsiirtoja parantamalla, palkkapottia nostamalla
tai käteenjäävän tulon kasvattamisella,
verotusta keventämällä, etteikö jonkinlaista
marginaalista, vähäistä vaikutusta ostovoiman
kautta kotimaiseen kysyntään ja sitä kautta
työllisyyteen ole, mutta kyllähän ne
tulokset kaiken kaikkiaan ovat laihoiksi jääneet,
jos otetaan vaikkapa nämä 100 000 tavoiteltavaa
työpaikkaa. Kausipuhdistettu tilanne lokakuussa kertoo,
että tämän 1,5 vuoden aikana on syntynyt
6 000 työpaikkaa sillä metodilla, jolla
pitäisi syntyä 100 000 nyt jäljelle
jäävän 2,5 vuoden aikana, elikkä tämä veronkevennyslinja
on paljastunut kuplaksi tässä mielessä ainakin
mittasuhteeltaan verrattuna siihen, mitä sillä tavoitellaan.
Maltillisuudesta ei voida minusta puhua, jos pelkästään
hallitusohjelmaankin nähden tehdään kaksinkertaisena
näitä tuloveronalennuksia. Tämä on
kestämätön tie ilman muuta.
Ensi vuoden osalta, kun vaakakupissa on jonkin verran myöskin
ostovoimaa vähentäviä kiristyksiä,
kuten tämä 53-vuotiaiden työeläkemaksun
korotus, siinä mielessä ensi vuosi ei ole niin paha.
Pahinta on tämän linjan jatkuminen ja nyt sitominen
sitten pitemmälle tulevaisuuteen.
Tämä tulopolitiikka ja veropolitiikka: Täällä ministeri
Kalliomäki aivan selvästi salissa käydyssä keskustelussa
syyllisti meitä, jotka arvostelemme tätä hallituksen
verolinjaa ja myöskin varallisuusveron poistoa, siitä,
että me samalla kyseenalaistamme tehdyn tuloratkaisun,
kyseenalaistamme kolmikantayhteistyön ja yleensä tällaisen
vakauttavan ja ennakoivan talouspolitiikan. Siitähän
ei ole kysymys. Hallitus itsekin tietää, että se
teki omat veropäätöksensä itse
ja esimerkiksi varallisuusveron poistosta on aivan turha syyttää työmarkkinajärjestöjä.
Se oli puhtaasti hallituksen oma ratkaisu, tämän
kolmen puolueen keskustavetoisen hallituksen päätös
antaa jättipotti tämän yhteiskunnan kaikista
rikkaimmalle. Minä mielelläni toistan täällä aiemmin
ed. Soinin käyttämän lausahduksen siitä,
että Erkko saa puolentoista miljoonan lottopotin jättämättä kuponkiakaan,
ja sen hän saa muuten vielä joka vuosi, se ei
ole tällainen kertapotti, josta tietysti moni kansalainen
olisi tyytyväinen, jos saisi yhden kerran edes tällaisen
lottopotin. Elikkä tällainen tulonsiirto, tällainen
rikkaiden suosiminen on kyllä hyvin kyseenalaista.
Vasemmistoliiton vastalauseessa on lähtökohtana
se, että verotuksen rakenteeseen liittyy ongelmia. Ansiotulovähennyshän
nykyiselläänkin ulottuu jo yli 100 000
euroa vuodessa ansaitseviin palkansaajiin. Ei voida puhua ansiotulovähennyksen
kohdentumisessa siitä, että se kohdentuu erityisesti
pienituloisiin tai keskituloisiin. 100 000 euroa on aika
kova vuosipalkka, ja tältä osin haluamme ehdotuksillamme,
jotka tosin olemme hävinneet, liudentaa tätä ansiotulovähennystä niin,
että se kulma olisi toisenlainen kuin on hallituksen esityksessä,
ja myöskin esitimme, että näitä ylempiä marginaaliveroasteita ei
kevennettäisi niin kuin hallituksen esityksessä.
Mutta nyt olemme sitten näiden lausumien varassa, ja
haluankin, arvoisa puhemies, kannattaa ed. Kuoppaa molempien vastalauseemme
lausumaehdotusten osalta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti toteaisin sen, että itse
en voi ymmärtää niitä puheita
lainkaan, että suurituloisille annetaan veronkevennyksiä.
Millä tavoin se lisäisi esimerkiksi heidän
kulutustaan ja lisäisi työllisyyttä,
koska heillä on rahaa aivan riittävästi
jo muutenkin? Mutta jos näitä helpotuksia kohdennettaisiin
pienituloisiin, joitten käteenjäävä osuus
lisääntyisi, käytettävä rahamäärä,
he panisivat joka sentin ja euron varmasti liikenteeseen ja se lisäisi
kulutusta ja vielä jos kohdennettaisiin kotimaisiin tuotteisiin,
silloin se lisäisi välittömästi
laaja-alaisesti myös työllisyyttä. Eli
minun ajatusmaailmaani ei mene tällainen perustelu, mitä täällä on
esitetty, ja sen johdosta ainakin itse näen, että olisi
järkevämpää, että helpotukset annettaisiin
pienituloisille. Nyt taas toisaalta, kun kunnat joutuvat nostamaan
hyvinkin laajasti veroja ja myöskin maksuja, palvelumaksuja,
koko ajan pieni- ja keskituloisten asema heikkenee.
Arvoisa puhemies! Mitä täällä on
puhuttu omaisuusverosta, niin täytyy kyllä todeta,
että aika hämmästyttävää se
oli, sillä ainakaan itse en nähnyt sen hallitusohjelmaan
sisältyvän. Kun täällä hallituspuolueet
vetoavat yleensä aina hallitusohjelmaan, niin tämä ei
siellä ollut, mutta jos jotakin muuta esittää,
niin aina sanotaan, että ei sisälly hallitusohjelmaan.
Siltä osin vaan, herra puhemies, toteaisin sen, että minun
mielestäni on parempi, että rikkaat maksavat veronsa,
kuin että pienituloiset kuolevat hoidon tai ruuan puutteeseen.
Kari Uotila /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan varmistaa vaan, ettei ed. Vistbackalle
jää väärä käsitys,
että itsekin olisin sitä mieltä, että tällä tavalla
toteutetuilla veronkevennyksillä olisi kovin suuria positiivisia
vaikutuksia työttömyyteen. Kerroin, että voidaan
ajatella, että hyvin marginaalisesti palkansaajien ostovoima
lisääntyy joko palkkapotin kasvun kautta tai veronkevennysten
kautta, mutta olen aivan samaa mieltä ed. Vistbackan kanssa,
että jos haluttaisiin kotimaista kulutuskysyntää kasvattaa
ja sitä kautta työllisyyttä parantaa,
paras tapa olisi antaa kaikista vähävaraisimmille
veronkevennyksiä siltä osin, kuin se on mahdollista — se
ei kaikkien osalta ole mahdollista, koska he eivät maksa
veroa — mutta ennen kaikkea parantaa tulonsiirtoja, pienimpiä eläkkeitä,
työttömyysturvaa, pienimpiä päivärahoja,
opintotukea jne.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aloitan yksityiskohdista. Todellakin on niin,
että kun ensi vuoden alusta 53-vuotiaitten ja sitä vanhempien
eläkemaksut nousevat, se heikentää yli 53-vuotiaitten
taloudellista tilannetta siinä mielessä, että kun
kyseinen maksu on ikään kuin veronluonteinen,
sen nosto tietysti pienentää käytettävissä olevia
tuloja. Mutta sillä on toki myöskin muita seurauksia.
Noin puolitoista viikkoa sitten hyväksyimme tässä salissa
taas kerran, muistaakseni kahdennentoista tai kolmannentoista kerran
peräkkäin, viimeisen raippaveron, johon tämä 53-vuotiaitten
eläkemaksujen nosto vaikutti sillä tavalla, että kaikkien
työttömien, sairaitten, onnettomuuden uhriksi
joutuneitten, päivärahaa saavien, päivärahat
pienenevät, koska työtulosta, jota käytetään
veron laskentapohjana, vähennetään ensi
vuonna suurempi prosenttiosuus kuin tänä vuonna.
Tämä kuulemma johtuu siitä, että pitää työttömien,
sairaitten, tapaturman uhrien olla solidaarisia työssäolevia
kohtaan.
Toiseksi on aivan selvää, kuten edellisissä puheenvuoroissa
on todettu, että ongelma näissä veronkevennyksissä talouden
dynamiikan, sen voimistamisen ja kasvun, kannalta on nimenomaan
se, että tutkitun talousteoriankin mukaan veronkevennykset
suuntautuvat väärin. Kansantulon kasvun kannalta
tehokkaimpia veronkevennyksiä ovat sellaiset, jotka suuntautuvat
ryhmiin, joitten kulutusalttius on kaikkein suurin. On aivan selvää,
että kulutusalttius on kaikkein suurinta niissä ryhmissä,
joitten tulot ovat kaikkein pienimmät. En ollenkaan usko,
että Erkot, Wahlroosit tai ylipäätään
kukaan niistä, jotka nyt saavat varallisuusverojen kevennyksen,
käyttävät siitä kuin korkeintaan
hyvin pienen osan kotimaisen kulutuskysynnän kasvattamiseen,
joka kuitenkin suomalaisen työllisyyden kannalta olisi
kaikkein keskeisintä.
Mutta sitten tähän ehkä tämän
asian käsittelyn kannalta keskeisimpään
kysymykseen.
Hallitus on ilmoittanut parantavansa ihmisten ostovoimaa näillä veronkevennyksillä.
Sen verran hallituksesta löytyi häpyä häntänsä alle,
ettei edes valtiovarainministeri ole riemuiten todennut, että Erkon
ja Wahlroosin ostovoima paranisi. Paraneehan se kuitenkin, mutta
kuten jo äsken totesin, siitä ostovoiman paranemisesta
tuskin on kovin paljon hyötyä Suomen kansantaloudelle
ja sen voimistumiselle ja työllisyyden paranemiselle.
Ed. Zyskowicz kuvaili äsken, ja muistini mukaan aivan
oikein ja ansiokkaasti, hallituspuolueiden veronkevennyksiä vastustavia
argumentteja ennen viime vaaleja. Niistä keskeisin oli
se, että julkiset palvelut vaarantuvat voimavarojen puutteeseen
ja heikompien huolenpidosta välttämätön
suomalainen hyvinvointivaltio joutuu uhanalaiseksi. Niin kiusalliselta
kuin ed. Zyskowiczin sinänsä kirkas logiikka tässä asiassa
hallituspuolueitten kansanedustajista, tai ainakin isolle osalle
hallituspuolueitten kansanedustajista, saattaa tuntuakin, on kuitenkin
pakko kysyä ed. Zyskowiczin mielipiteistä ja niitten
todellisesta käyttötarkoituksesta nyt välittämättä,
mikä on hallituspuolueitten kansanedustajien todellinen mielipide
niistä näkemyksistä, joita ed. Zyskowicz
täällä esitti. Oletteko te, te hallituspuolueitten
kansanedustajat, joista nyt yksikään ei näytä olevan
paikalla, todella sitä mieltä, että nämä veronkevennykset
eivät vaaranna suomalaisia peruspalveluita, suomalaisia
hyvinvointipalveluita, ja sitä kautta suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa?
Oletteko todella sitä mieltä, että asia
on näin, kun hyvin tiedätte, kuten me kaikki tiedämme,
että kuntien tilanne on vaikea ja on jatkuvasti kiristymässä?
Todennäköisesti tänään,
kun monissa suomalaisissa kunnissa pidetään budjettivaltuusto,
siellä tehdään sellaisia päätöksiä,
joita suomalaiset äänestäjät
viime vaalien edellä ja vaalien aikana äänestäessään
sosialidemokraatit ja keskustapuolueen valtaan eivät halunneet.
Se, mikä tässä tilanteessa on ehkä kaikkein
paradoksaalisinta, on se, että kokoomus hävisi
vaalit vaaliohjelmalla, jota hallitus nyt toteuttaa. Ymmärrän
kyllä kokoomuksen katkeruuden tässä asiassa
ja ymmärrän myöskin hallituspuolueitten
vaivaantuneisuuden, mutta kyllä tässä tilanteessa
tietenkin ne samat äänestäjät
varmaan ehkä jo ensi vaaleja varten haluavat mielellään tietää,
mikä se linja nyt hallituksella oikeasti on, onko todella
niin, että hallitus uskoo yhä edelleen vankasti
ja vilpittömästi siihen, että veronkevennyksillä ja
vain veronkevennyksillä voidaan saavuttaa parempi työllisyys,
pitää kuntatalous sellaisessa kunnossa, että ne
palvelut pystytään järjestämään.
Itse en siihen usko, koska ei ole mitään näyttöä siitä,
että nämä veronkevennykset olisivat tähän
saakka tai tästä eteenpäinkään
parantamassa työllisyyttä, suomalaista taloutta
ja sitä kautta myöskin kuntien taloutta niin, että palvelut
pystyttäisiin turvaamaan. Tämä on se
keskeinen kysymys, johon vastaus olisi hyvä tietää,
koska on tietenkin rehellisyyden nimissä sanottava, että ihmistenkin
olisi hyvä tietää, millä perusteella
heitä hallitaan, etenkin kun alamme lähestyä seuraavia
eduskuntavaaleja.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Anneli Jäätteenmäen
hallituksella oli kaksi peruspilaria. Toinen niistä oli:
ei mitään rakenneuudistuksia, vaan kellutaan vain
eteenpäin. Toinen oli se, että pitää olla
tasapaino menojen lisäysten ja veronkevennysten välillä,
ja kumpaankin laitettiin hätänumeron suuruinen
luku eli 1,12 miljardia euroa. Tosin veron osalta sanottiin, että tilannetta
arvioidaan myöhemmin ja että se on vähimmäismäärä tuloverotuksen
keventymiselle. Tietysti on selvää, että tällä ohjelmalla
ei ole voitu menestyä, koska Suomi tarvitsee rakenteellisia uudistuksia,
ja nyt hallituksella on hätä. Työllisyys
ei parane. Paavo Lipposen ensimmäisen ja toisen hallituksen
aikana luotiin 300 000 uutta työpaikkaa. Nyt työllisyyskehitys
on pysähtynyt.
Hallitus on sinänsä löytänyt
oikeat ratkaisut, mitä voidaan nopeasti tehdä.
Toinen niistä on tulopoliittinen ratkaisu oikein tehtynä,
ja toinen ovat tuloverotuksen kevennykset. Tähän
nyt olemme päätyneet eli, kuten voidaan sanoa,
sen tyyppiseen politiikkaan, mitä kokoomuskin, jos olisi
hallituksessa, olisi tässä tilanteessa edellyttänyt
ja halunnut toteuttaa. Täytyy sanoa, että kaiken
kaikkiaan se, että vaalilupauksista huolimatta keskusta
ja demarit ovat päätyneet tähän
tilanteeseen, on tietyllä tavalla ideologinen konkurssi,
joka osoittaa sitä, että kun ei ole tavoitteita,
ei keinoja tulevaisuuden yhteiskuntaa varten, ei työllisyysongelmien
ratkaisemiseksi, täytyy tyytyä niihin keinoihin,
mitä suomalainen oikeistopuolue olisi esittänyt.
Tärkeä oppi, mikä nyt voidaan tästä koko
prosessista saada, on se, että pelottelun veronalennuksella
ei enää tämän jälkeen
pitäisi toimia. Ensinnäkin täytyy todeta,
että kymmenen vuotta määrätietoisesti
tässä maassa on alennettu aina ensi vuoteen asti
tuloverotusta. Kysyn: Ovatko meillä palvelut katastrofitilassa?
Eivät. Kyllä suomalaiset palvelut toimivat hyvin.
Meillä on yksi uhka, joka on väestön
vanheneminen. Siihen meidän täytyy varautua, mutta
siihen voidaan varautua vain sillä, että työntekijäpohjaa olennaisesti
laajennetaan niin, että ihmiset ovat aikaisemmin työelämässä ja
päättävät työelämän nykyistä myöhemmin.
Tärkeätä on myöskin se, että nyt
vihdoinkin myöskin sosialidemokraatit ja keskusta ovat
joutuneet tunnustamaan sen, että tuloveronkevennyksiä tarvitaan,
jos halutaan edistää työllisyyttä.
Toivottavasti tämä muistetaan myöskin
seuraavissa vaaleissa. Tärkeätä on myöskin
se, että Suomessa pitäisi jossakin vaiheessa päästä siihen,
että puolueet todella julkaisevat ennen vaaleja selkeät
toimenpideohjelmat, mitä ne haluavat, että tehdään
vaalien jälkeen, ja että niitä myöskin
määrätietoisesti toteutetaan ja että tällaisista
ristiriitaisista puheista, mitä nyt viime eduskuntavaaleihin
liittyy, päästään eroon ja että riittävä läpinäkyvyys
politiikassa toimii, niin että ihmiset voisivat jollakin
tavalla edes luottaa poliitikkojen rehellisyyteen.
Puhemies! Täytyy sanoa, että tämä keskustelu salissa
kyllä minua suuresti hämmästyttää.
Täällä puhutaan siitä, että jollekin
annettaisiin jotakin. Kyllä se on, arvoisat kollegat, sillä tavalla, että verotus
on sitä, että otetaan joltakin pois, ja kysymys
on siitä, otetaanko vähän enemmän
tai vähän vähemmän. On kyse
siitä, että ihmisten palkkatuloja ulosmitataan
yhteisen hyvän hyväksi. Eli puhutaan jatkossa
siitä, paljonko otetaan, otetaanko vielä vähän
enemmän vai vielä vähän vähemmän,
niin silloin puhutaan oikeista käsitteistä.
Sitten täällä on puhuttu siitä,
että meillä on toteutettu suuria veronalennuksia
ja että nyt on tulossa suuria veronalennuksia. Kuten täällä todettiin
jo asian ensimmäisessä käsittelyssä,
totuus on se, että ensi vuonna tuloverotus ei kevene. Tietysti
nyt puhun keskiarvoista. Jos sitä puretaan jollakin tavalla,
voidaan sanoa, että jos ansiotaso nousee 3,5 prosenttia,
mikä on SAK:n arvioima ansiotason nousu, niin sen jälkeen
pienituloiset suhteellisesti laskettuna menettävät
2 euroa kuukaudessa ja muilla muutoksia ei tapahdu, paitsi että kaikkien
niiden, jotka ovat yli 53-vuotiaita, tuloverotus ensi vuonna selvästi
kiristyy.
Verotuksessakin pitää muistaa yksi asia: laskelmia
ei voida tehdä liian staattisesti. 1970-luvulla ei tehty
lainkaan inflaatiotarkistuksia ja vain siitä syystä,
että ei tehty inflaatiotarkistuksia, verotus kiristyi enemmän
kuin koskaan Suomen historiassa. Siitä syystä joka
vuosi täytyy tehdä verotukseen tarkistuksia, jotta
veroaste ei nousisi, jotta verotus suhteellisesti ei kiristyisi. Tietysti
voidaan puhua toisinkin päin. Ihmisten joka vuosi maksamat
verot lisääntyvät siitä syystä,
kun heidän ansionsa kasvavat. Siitä syystä, vaikka
verotusta kevennettäisiin, tosiasiassa verotuotto valtiolle
kasvaa, vaikka ihmisten tuloveroaste keventyisikin. Eli on monta
tapaa pyrkiä mittaamaan sitä, kiristyykö verotus
vai ei, mutta ne suhteelliset laskelmat, joita Veronmaksajain Keskusliitto
tekee, ovat mielestäni kaikkein kuvaavimpia veronmaksajien
kannalta kuhunkin tilanteeseen.
Mikä on, puhemies, mielestäni äärimmäisen tärkeätä,
on se, että täällä on puhuttu
kateudesta koko ajan. Joku saa liikaa, ja joku saa vieläkin enemmän,
eli toisin sanoen, minun kieltäni käyttäen,
joltakin otetaan liian vähän tai vielä sitäkin vähemmän.
Jos me ajattelemme tämän maan tulevaisuutta, niin
kyse on kai siitä, että meillä kannustetaan
työntekoa ja yrittämistä. Niillä veroasteilla,
joita meillä Suomessa tällä hetkellä on, voimme
kai yhteisesti todeta, että se ei kovasti kannusta työn
tekemiseen ja yrittämiseen. Jos katsotaan meidän
veroastettamme useimpiin muihin maihin, voidaan todeta, että meillä veroaste
on varsin korkea. Täytyy sanoa, että jos me haluamme
pitää huolta tulevaisuudestamme, niin kai tärkeätä on
se, että suomalainen omistaminen säilyttää kasvot.
Tänä päivänä mikään
ei ole sen helpompaa kuin muuttaa varallisuutensa kanssa Luxemburgiin
tai johonkin toiseen maahan ja välttää Suomen
verotus. Kaikissa järjestelmissä, otetaan meidän
yritysverouudistuksemme vuodelta 93, parasta on se, että meillä on
alhainen verokanta, laaja veropohja ja yritetään saada
kaikki kansalaiset maksamaan veroja, ettei käy niin, että veroja
kierretään ja lopputulos valtion kannalta on erittäin
onneton, niin että verotuotto valtiolle on varsin pieni.
Mistä olen erityisen huolissani, on se, että ammattiosaajien
verotus Suomessa on huomattavasti korkeampaa kuin muissa meidän
kilpailijamaissamme. Jos tutkijat, huippuosaajat, lähtevät tästä maasta
ja meiltä älyllinen, henkinen kapasiteetti vähenee,
silloin vasta Suomi todellisissa vaikeuksissa on. Silloin meillä on
vaikeuksia pitää yllä meidän
sairaaloitamme, leikata ihmisiä hyvin siellä,
luoda uusia tuotteita, joilla hyvinvointia tähän
yhteiskuntaan rakennetaan.
Arvoisat kollegat, mielestäni verotus tällä hetkellä edelleen
on kohtuuttoman korkeata. Se estää tehokasta kasvua
Suomessa, ja vain tuloverotusta selkeästi edelleen jatkossakin
keventämällä suomalainen yhteiskunta
voidaan pelastaa.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Sasilta hänen puhuessaan ottamisesta
verotuksen yhteydessä unohtui se, että niillä veroilla
tuotetaan palveluita eli niitä palveluita annetaan, ja
kysymys on niitten otettujen verojen ja niitten annettujen palveluitten
suhteesta. Kysymys on siitä, pystytäänkö niillä veroilla
tuottamaan ne palvelut, jotka on pystytty tuottamaan tähän
saakka. Jos ei pystytä, ihmiset ja erityisesti köyhemmät
ihmiset joutuvat hankkimaan ne palvelut yksityiseltä sektorilta
ja maksamaan niistä täyden hinnan. Se merkitsee
pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan ideologisen perustan rapautumista
eli yhteiskunnallisen talouden tasauksen rapautumista, ja sitä en voi
hyväksyä.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä lähtökohta
on se, että me pidämme Suomessa aina huolta siitä,
että peruspalvelut kuuluvat kaikille kansalaisille. Tässä suhteessa
se, jos meillä tuloverotusta kevennetään,
ei vielä uhkaa näitten peruspalveluitten hoitamista.
Olennaista on se, millä tavalla ne peruspalvelut tuotetaan.
Tällä hetkellä täytyy sanoa, että meillä voitaisiin
peruspalvelut monessa suhteessa tuottaa tehokkaammin. Oikeastaan,
jos aletaan parantaa peruspalveluita, katsotaan, millä tavalla
ne tuotetaan tehokkaammin ja laadukkaammin, ja sen jälkeen
vasta keskustellaan verotuksesta. Kuten sanottu, verotuksessa on
oma dynamiikkansa. Jos ihmisten kannattaa tehdä työtä ja
yrittää, siinä tapauksessa myöskin
valtiolle syntyy huomattavasti enemmän verotuloja.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin todella löytää ihan aidosti
ja oikeasti Suomesta sellaisia ihmisiä, jotka katsovat,
että suomalainen verotus estää heitä yrittämästä.
En usko, että heitä todellakaan löytyy
kovin monta tästä maasta.
Toisekseen, palveluitten tuottamisesta ei ole missään
tutkittua näyttöä siitä, että se
tapahtuisi erityisesti huonommin julkisella sektorilla kuin yksityisellä sektorillakaan.
Toki näin varmaan jossain tapahtuu. Toisaalla tapahtuu
päinvastoin. Itselläni on kokemusta aika läheltä seurattuna molemmista,
ja uskon, että kummalla sektorilla tahansa on mahdollisuuksia
parantaa työn tehokasta tekemistä, mutta se ei
ole mikään erityinen julkisen sektorin ominaisuus,
että tehdään huonosti, sen paremmin kuin
se on taas yksityisen sektorin ominaisuus, että tehdään
tehokkaasti.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin mitä tulee yrittäjyyteen
Suomessa, Suomi on maa, jossa halukkuus ryhtyä yrittäjäksi
on Euroopan alhaisimpia ja kansainvälisesti katsottuna
poikkeuksellisen alhainen. Kun me katsomme tilastoja, voidaan nähdä,
että niissä maissa, joissa verotus on keveämpää,
halu ryhtyä yrittäjäksi on selvästi
korkeampi, eli verotuksen aste ja yrittäjyys korreloivat selkeästi
keskenään.
Mitä tulee sitten palveluihin, niin kunnissa käytännössä puolueista
riippumatta silloin, kun palvelut eivät toimi kovin hyvin
laadullisesti tai ne ovat kalliita, mitä kunnissa tehdään?
Ulkoistetaan palvelut eli ostetaan palvelut ulkopuoliselta. On totta,
että tämä ei kaikissa tilanteissa ole
oikea ratkaisu. Yksityinen tuottaja ei ole kaikissa tilanteissa
kaikkein paras, mutta käytännön elämä kunnissa
osoittaa, että tähän ratkaisuun useissa
tapauksissa on kuitenkin päädytty.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Uotila kertoi nimiä, jotka saavat
varallisuusveron poistamisesta jotain erityistä. Silloin
hän ei ole tehnyt kotiläksyjään
ja lukenut, mitä yritysverouudistuksessa kerrottiin yli
90 000 euroa menevistä osingoista, mitä siitä saa
vähentää, eli se ei sieltä tuo.
Mutta tärkein tässä varallisuusveron
poistamisessa on nimenomaan kotimaisen omistamisen saaminen samalle
viivalle ulkolaisen omistuksen kanssa, ja erityisen tärkeää se
on nimenomaan perheyritysten aseman parantamisessa. Kasvuyritykset
samoin näiden perheyritysten joukossa ovat olleet ongelmissa
tai vero on tuottanut niille harmia. Varallisuusvero on vanhentunut
vero. Oecd-maissa on vain seitsemässä maassa enää se jäljellä ja
niissäkin keskustellaan hyvin vakavasti sen poistamisesta,
koska muut veromuodot ovat tulleet tilalle. Myöskään
se ei toimi neutraalisti eri omaisuuslajien kohdalla.
Varallisuusveron poisto tuo kannustavuutta yrittäjille,
se on aivan selvää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Syy siihen, että nousin tänne
puhujakorokkeelle, on kaksi asiaa tässä käydyssä keskustelussa.
Toinen on se, että varsin moni edustaja on puhunut veropohjan
murentumisesta, ja toinen on, että olemme kuulleet jälleen
kerran ed. Sasin yhteiskunta-analyysin. Lähden liikkeelle
jälkimmäisestä.
Ed. Sasi on eräässä suhteessa aivan
oikeassa siinä, että Suomessa halukkuus lähteä yrittäjäksi on
eurooppalaisittain, sanotaanko, vanhoissa maissa, huomioon ottaen
niin sanotut vanhat eurooppalaiset teollisuusmaat, aika tavalla
alhainen. Se on ihan totta. Se tulee aivan erikoisesti näkyviin
nyt, kun 60 000 yritystä ainakin on sukupolvenvaihdostilanteessa.
Itse asiassa tässä on se testi menossa juuri nyt,
mikä on yrittäjyyden tulevaisuus Suomessa. Istuva
hallitus on tehnyt tässä suhteessa ihan hyvää työtä.
Me aloitimme sen Lipposen hallituksissa, ja nykyinen hallitus on
jatkanut, elikkä toivottavasti se tuottaa tuloksia. Tässä me
olemme kai suurin piirtein samaa mieltä.
Se asia, missä meillä on pikkuisen erilainen näkemys
tästä yhteiskunnasta, on ensinnäkin se, kun
ed. Sasi toteaa verotuksesta, että joku ottaa joltakin
elikkä siis yhteiskunta ottaa siltä, joka lisäarvoa
tuottaa tai liikevaihtoa toteuttaa jnp. Näinhän
se tekee, mutta, arvoisa puhemies, mekanismihan on se vanha mumikulttuuri
Salomonin saarilta, jossa mumi eli poppamies kerää kansalaisilta
ja palauttaa ne oitis jälleenjakelujuhlissa takaisin. Se
on se valtiovarainministeriö-periaate, joka tässä järjestelmässä toimii,
ja mumikulttuuri toimii sillä tavalla, että näillä varoilla pidetään
yhteiskunnan rakenteita yllä.
Se kriittinen piste, missä meillä ed. Sasin kanssa
näkemys nyt poikkeaa perustavaa laatua olevalla tavalla,
on tulkinta hyvinvointivaltiosta. Ed. Sasi näkee, että se
on vain sitä, että peruspalvelut ovat toimivina
olemassa, näin minä olen nämä ed.
Sasin puheet ymmärtänyt, ja se on vain se. Siihen
liittyy se, että ne pitää tehokkaasti
tuottaa, ja siinä meillä on jo sitten ero varmasti,
mikä on sitä tehokkuutta. Meillä on aivan
tuoreita esimerkkejä, niitä on nyt jo päässyt
lehtiinkin siitä, että yksityistäminen
ei todellakaan ole tuonut onnea ja autuutta. Eräs kunta
on joutunut suoranaiseen kurimukseen siitä, että se
koko terveydenhuoltonsa ulkoisti ja antoi sen yhden kansallisen suuren
toimijan hoidettavaksi.
Tässä pitää olla äärimmäisen
varovainen ja myöskin varovainen sen suhteen, kenen kustannuksella
tehokkuus saavutetaan. Se on äärimmäisen
tarkkaa työtä, ja siinä dogmatiikka puoleen taikka
toiseen on minun ajatteluni mukaan vähän niin
kuin vaarallista suorastaan. Siis tässä suhteessa
täytyy olla äärimmäisen taitava,
ettei aiheuta itselleen suurempaa laskua, kuin oli tarkoitettukaan,
puhumattakaan, että olisi saavuttanut voittoa.
Mutta, arvoisa puhemies, sitten se pointsi, jossa on se ydin
veropohjan murentumisesta. Se liittyy harmaaseen talouteen. Ed.
Sasi aivan oikein kotitalousvähennyksen kohdalla puhui
harmaasta taloudesta ja sen vähentymisestä. Niinhän
se oli, ed. Sasi? Mutta nyt, kun te käytitte äskeisen puheenvuoron,
te ette puhuneet harmaasta taloudesta yhtään mitään.
Sinne tänä vuonnakin on mennyt 2,5 miljardia euroa
eli 15 vanhaa miljardia markkaa valtion verotuloja. Jos ne olisivat tässä jälleenjakelujuhlassa,
jota me tällä ja ensi viikolla toteutamme, käytettävissä,
kaikki olisi toisin, tämä olisi ihan semmoista
loiskintapuhetta vain. Pitää miettiä,
mistä tässä loppujen lopuksi on kysymys.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on ensi
vuoden tuloveroasteikkolaki ja tuloverolain muutoksia. Näistä on pitkästi
käyty keskustelua ja on levinnyt keskustelu vähän
muuhunkin kuin varsinaisesti tähän asiaan eli
verotukseen laajemmin.
Tähän yhteyteen liittyy myös se tarkastelu, mikä on
viime vuosina harjoitetun, suoraan sanoen, kokoomuslaisen veropolitiikan
vaikutus maamme työllisyyteen ja yhteiskunnalliseen kehitykseen
laajemmin. Tätä tarkastelua ei ole harjoitettu
lähellekään riittävässä määrin.
Meillä ei ole tehty selvityksiä siitä,
miten miljardien veronkevennykset viime vuosina, joita jo edellinen hallitus
aloitti ja joita nykyinen hallitus on jatkanut ja jatkamassa nimenomaan
valtioverotuksen osalta, miten tämä veropolitiikka
on vaikuttanut työllisyyteen, joka on nykyisenkin hallituksen puheissa
ja ohjelmassa tärkein asia, mutta toimenpiteet ja tulokset
ovat lähes epäonnistuneet. Tämä on
erityisen tärkeä näkökulma,
joka pitäisi ottaa paljon vakavammin kuin tähän
asti on tapahtunut.
Herra puhemies! Tässä valtiovarainvaliokunnan
mietinnön n:o 40 yhteydessä valiokunta
on käsitellyt myös tekemäni toimenpidealoitteen n:o 9/2004
tuloveronkevennysten työllisyysvaikutusten selvittämisestä.
Kun valiokunta esittää, että aloite hylättäisiin,
niin olen edellä sanotun pohjalta eri mieltä.
Tätä aloitetta ei pitäisi hylätä. Siksi
ehdotan, herra puhemies, että toimenpidealoitteen 9/2004
mukaisesti eduskunta päättäisi edellyttää,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin viime vuosina toteutettujen
veronkevennysten työllisyys- ja muiden yhteiskunnallisten
vaikutusten selvittämiseksi, ennen kuin ryhdytään
uusiin merkittäviin veropoliittisiin toimenpiteisiin.
Herra puhemies! Ehdotan siis, että eduskunta hyväksyisi
tämän toimenpidealoitteen mukaisen ponnen.
Edelleenhän hallitus suunnittelee veropolitiikassa
eteenpäinmenoa samalla tiellä, mitä on
tähän asti harjoitettu työllisyydestä paljon
piittaamatta; ainakaan meillä ei ole tutkittua tietoa,
että olisi verotus tuottanut toivottua tulosta työllisyyden
osalta. Siksi on syytä tuollainen lausuma eduskunnan hyväksyä.
On tulossa varallisuusveron poisto, josta täällä on
paljon puhuttu. Onko sillä työllisyysvaikutuksia?
Sen tiedämme, että tulonjakovaikutuksia sillä on,
koska kaikkein varakkaimmat 40 000 suomalaista saavat siinä tuntuvan
veronkevennyksen. Mutta miten se heijastuu työllisyyteen,
miten se heijastuu yhteiskunnalliseen oikeudenmukaisuuteen, se on
syytä selvittää.
Vähän taaksepäinkin katsoen meillä on
takana autoveron kevennys, jonka Niinistö joutui lopulta
hyväksymään, kun EY-tuomioistuin oli
uhkana päällä. Alkoholi- ja tupakkaveroa
alennettiin jo reippaasti, niin että se valtion tuloissa
näkyy ja alkoholipolitiikan osalta myös kansanterveydessä ja
kuntien menoissa jne., yritysverotus uudistettiin, yritykset saivat
noin 500 miljoonaa euroa veronkevennystä. Nyt on siis tulossa
hallitukselta tupoon liitettynä varallisuusveron poistaminen
kokonaisuudessaan. Viime päivinä ovat paineet
ja puheet kääntyneet siihen, että perintö- ja
lahjavero pitää poistaa kokonaan. Tiedämme, että arvonlisäveron
alentamisesta on kovia paineita. Ruuan osalta esimerkiksi se olisikin
perusteltua, se olisi ollut perusteltua jo aikaisemminkin toteuttaa,
koska se olisi kohdistunut oikeudenmukaisesti verrattuna edellä mainittuihin
veroihin. Kiinteistöveroa hallitus on pakkokorottamassa
kuntien osalta, samalla tavalla kunnallisvero on kiristymässä,
koska hallitus ajaa kuntia yhä ahtaammalle, ja tiedämme,
että sosiaaliturvamaksut ja ennen kaikkea eläkemaksut
ovat voimakkaan korotuspaineen alla koko ajan.
Nyt käsittelyssä oleva tuloverolaki ja veroasteikot
ovat sitä samaa linjaa, mitä edellinen hallitus
noudatti ja mikä on kokoomuksen ohjelman mukaista, jota
nyt keskustan ja sosialidemokraattien toimesta nöyrästi
toteutetaan. Mielenkiintoista on tämä hallituksen
veropolitiikka. Mitään muutosta ei hallituksen
vaihdoksen jälkeen tapahtunut tässä veropolitiikassa.
Se on merkillepantavaa. Mihin se on sitten johtamassa? Se johtaa
siihen, että perusturvaa on romutettu ja jatkuvasti se
jää jälkeen. 7 euroa kuukaudessa pienimpiin
eläkkeisiin on hävettävän onneton
määrä, ja kun indeksit eivät
tuo eläkeläisille juuri mitään ensi
vuonna, niin he jäävät todella jalkoihin
tässä hyvinvointiyhteiskunnassa, jossa hallitus
vain hyväosaisille jakaa lisää etuuksia.
Julkiset palvelut ovat ahtaalla, niin kuin tiedämme, ja
kuntatalous on koko ajan vaikeuksissa.
Herra puhemies! Sallinette, että hieman lainaan tässä otsikoita
viime päivien oman maakuntani sanomalehdestä.
Täällä on tällaisia otsikoita kuin
"Multia velkaantuu lähivuosina"; ed. Oinosen syntymäkunta
on talousahdingossa. Samassa lehdessä on "Perhon taloudessa
pitkät miinukset". Perho kuuluu ed. Vistbackan reviiriin
mutta mahtuu myös Keskisuomalaisen palstoille. Tämän
päivän Keskisuomalaisessa on otsikkona "Saarijärven
taloudellinen tilanne painuu ensi vuonna miinukselle". Sitten on
yksi meidän menestyskuntamme Muurame. Otsikko viime päiviltä "Muurame
velkaantuu yhä", ja tässä on käyrät,
miten Muuramen velkakanta kasvaa, ja se on aivan hirvittävä nousu,
vaikka on hyvin tervepohjainen, yritysystävällinen
ja vahvasti teollistunut kunta. Vielä viimeiseksi voin
todeta, että tässä on melkein koko sivun
levyinen otsikko, 9. päivänä torstaina
julkaistu, jossa todetaan: "Keuruulla mennään
reipasta alamäkeä. Veronkorotuksesta huolimatta
kaupunki syö enemmän kuin tienaa." Ed. Oinosen
kotikaupunki on Keuruu, jossa hän on vielä valtuuston
puheenjohtaja vähän aikaa. Täällä todetaan
jutussa, että kolmen seuraavan vuoden aikana Keuruun alijäämää tulee
5,5 miljoonaa euroa. Se on hirvittävä luku, kun
pohja on niin heikko ja asukasluku vähenee.
Herra puhemies! Tällaisia otsikoita löytyi
viime päivien Keskisuomalaisesta, ja ne kertovat karua
kieltä siitä, missä kuntien talous on
menossa Keski-Suomessa, jossa muutoin ei vielä olla lähellekään
siinä pisteessä kuin ehkä jossakin vielä syrjäisemmillä alueilla.
Mutta hallituksen olisi vakavasti paneuduttava näihin asioihin, työllisyys-
ja yhteiskunnallisiin vaikutuksiin, jotka tällä veropolitiikalla
on, jota on nyt harjoitettu muutaman vuoden ajan ja jota hallitus
harjoittaa näköjään eteenpäinkin
unohtaen perusturvan parantamisen unohtaen julkisten palvelujen
säilyttämisen ja jakaen veronkevennyksiä kaikkein
hyväosaisimmille heitä suosien. Tämä politiikka
ei ole sellaisen sosiaalisen, oikeudenmukaisen pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan
rakentamista, jota itse haluan pitää meillä kaikkein
tärkeimpänä tähtäimenä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun on kuunnellut ensimmäisessä ja
toisessa käsittelyssä näitä puheita
nimenomaan tuloveroasteikkoihin ja muuhun verotukseen liittyvistä kysymyksistä,
niin ei voi tulla kuin hyvin epäluuloiseksi, mikä on
oikein totta, kun kuuntelee esimerkiksi edustajien Sasi ja Zyskowicz
puheenvuoroja ja vertaa niitä sitten vasemmalle. Oikeastaan
keskustapuolueen edustajat eivät ole suutansa täällä avanneet,
ainoastaan silloin, kun puhuttiin kuntien asemasta välikysymyskeskustelussa,
ja nehän olivat ihan erinomaisia ainakin ministeri Mannisen
vastauspuheenvuorossa ja myöskin siinä keskustelussa.
Sen johdosta, arvoisa puhemies, minun mielestäni on kyllä paikallaan,
että suoritettaisiin joku todellinen selvitys siitä,
mitä kaikkea viime vuosina harjoitettu veropolitiikka on
aiheuttanut muun muassa yritystoimintaan, mitä ed. Sjöblom
täällä hyvin voimakkaasti on tuonut esiin,
mitä se on vaikuttanut työllisyyteen, mitä se
on vaikuttanut pienituloisten asemaan, onko syntynyt uusia väliinputoajaryhmiä.
Arvoisa puhemies! Tältä osin ja tähän
perustuen kannatan ed. Kankaanniemen ehdotusta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Kankaanniemeä siitä,
että hän on paneutunut Keski-Suomen kuntien kovaan
ja karuun todellisuuteen.
On aivan totta, mitä Toimi Kankaanniemi kertoi niin
Keuruun kuin Multiankin osalta ja kaikkien muidenkin kuntien osalta.
Taloudellinen tilanne on ahdingossa, eikä tämä suinkaan
johdu siitä, että jollakin tapaa olisi eletty
yli varojen tai että olisi jotenkin muita paremmat palvelut,
vaan tämä on se todellinen tuska, mikä kuntapäättäjillä on.
Kun me nyt keskustelemme veropolitiikasta, niin täytyy
muistaa, että verovelvolliselle eri veromuodot, valtionverotus,
kunnallisverotus, kirkollisverotus, sotumaksut, nämä kaikki
muodostavat yhden kokonaisuuden, joka on siitä samasta
toimeentulosta, lompakosta pois, ja meidän tulee tarkastella
kokonaisuutta. Täytyy muistaa, että tässä kokonaisuudessa
kunnille on uskottu ihmistä lähellä olevien
perustarpeitten täyttäminen ja niistä vastaaminen.
Minä voimakkaasti vetoan, että hallituksessa tajuttaisiin
se tuska, mikä kuntapäättäjillä on.
Se on aivan todellinen. Kyllä Keuruun kaupunginkin 1,9
miljoonan euron alijäämäinen budjetti, kun
jo edellisiltä vuosilta on markoissa semmoinen 20 miljoonaa
markkaa kattamatonta ja kun tämä tulee vielä lisäksi
ja voi olla, että vielä budjetti on liiankin optimistinen
tulopuolen osalta ja menopuolelle ei ole rohjettu kaikkia laittaa,
on sitä todellisuutta, mikä valtion tulisi tiedostaa. Toivon,
että tähän löydettäisiin
mahdollisimman pian apu.
Mutta veropolitiikkaan viittaisin myös muutoin. Täällä on
vilahtanut useassa puheenvuorossa, ed. Kankaanniemellä muun
muassa, ajatus perintöveron poistamisesta. Nyt kun varallisuusvero
on poistettu, minulla on myös tätä tarkoittava
lakialoite. Tästä on käyty keskustelua
monessa yhteydessä myös täällä eduskunnassa.
Toivon, että tämä tavallisiin kansalaisiin
itse kuhunkin vuorollaan kohdistuva vero voitaisiin myös poistaa.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, että vero nähtäisiin
kokonaisuutena, julkisyhteisön toimeentulon mahdollistajana
ja että erityisesti tiedostettaisiin se, että ihmistä lähellä olevien
perustarpeitten täyttämiseen tarkoitettu kunnallisvero,
kuntien talous on ahtaalla, ja tämä tiedostettaisiin
myös nopeasti valtiovallan ratkaisuissa.
Keskustelu päättyy.