7) Hallituksen esitys laiksi Kioton mekanismien käytöstä
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesityshän,
joka on tässä, on tavallaan tällainen
läpihuutojuttu, vaikka asia on erittäin tärkeä.
Sen takia toteaisinkin muutaman yleishuomion tästä Kioton
sopimuksesta.
Niin kuin täällä salissa on moneen
kertaan tänään todettu, ilmastonmuutos
tänä päivänä puhuttaa
meitä yhä enemmän eikä yhtään
päivää avata televisiota tai katsota
lehteen niin, etteikö siellä mainittaisi asiaa.
Se on varsin tärkeää ja ennen kaikkea
ne syyt, jotka johtavat siihen, että meillä on
tällainen keskustelun aihe. Tosin meidän suomalaisten
ehkä kannattaa olla iloisia, jos sää lämpenee,
niin että pääsemme parempiin ilmasto-olosuhteisiin,
mutta globaalisesti tämä on suuri katastrofi.
Me käsittelimme kesällä täällä ilmasto-
ja energiaselontekoa, ja talousvaliokunta silloin painotti sitä seikkaa,
josta myös ed. Tiusanen täällä äsken
totesi, että meidän tehtävänämme
on huolehtia siitä, että maapallon keskilämpötila
ei nousisi enemmän kuin korkeintaan 2 astetta vuoteen 2050
mennessä. Sen takia siihen tulee panostaa, sen eteen tulee
tehdä kaikki mahdollinen, jotta me voisimme sitten meitä seuraaville
sukupolville jättää maailman, jossa hekin
voivat elää.
Kun tätä Kioton mekanismia tullaan käsittelemään
jatkossa, ei riitä, että tämä on
yksi osa Euroopan unionin strategiaa tai meidän suomalaisten
strategiaa. Olkoonkin, että tämä meidän
reppumme on raskas, se on kuitenkin kohtuullisen pieni, kun on kyse
prosentin kymmenyksistä tämän maapallon
päästöjen suhteen. Sen takia meidän
tulee jatkaa sitä toimintaa, johonka myös tämä talousvaliokunnan
mietintö kesällä velvoitti hallitusta:
ottamaan sen ykköskysymykseksi Euroopan unionin puheenjohtajuuden
aikana ja ennen kaikkea saamaan tähän neuvottelupöytään mukaan
Yhdysvallat, Kiina, Australia, nämä maat, jotka
yhteensä tuottavat volyymiltaan suurimman osan näitä päästöjä.
Tämän takia uskon, että tämä on
seikka, jossa meidän tulisi myös velvoittaa tulevaa
hallitusta, tulevaa hallituspohjaa, jatkamaan todella painokkaasti
niitä toimia, joilla voidaan vaikuttaa. Silloinhan meille
tulevat energiaratkaisut ovat tärkeitä, mutta
eivät yksistään energia ja teollisuus, vaan
kyllä meidän täytyy ottaa mukaan liikenne, maatalous
ja kaikki muutkin päästöjen aiheuttajat.
Tältä pohjalta tämä hallituksen
esitys on vain pieni askel, mutta uskon, että hyväksymällä tämän otamme
edes pienen askeleen oikeaan suuntaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella maailmalla puhutaan tästä hiilidioksidi-
tai hiilirepusta. Esimerkiksi Nairobissa, nyt kun oli marraskuussa
ilmastonmuutoksen osapuolikokous, oli aika keskeinen teema se, mitä ovat
per capita -päästöt. Suomellehan tämä ei
tietysti ole mikään ilahduttava asia, että tämä nostetaan
vahvasti esille, mutta lähestymistavasta, joka katsoo,
että maailma on jakamaton sikäli, että se kuuluu
kaikille, samalla tavalla kaikille planeetan asukkaille, siitä näkökulmasta
tämä per capita -ajattelu on perusteltua. Se ei
aseta sitä ennakkoajattelua, että rikkailla on
oikeus painavampaan hiilidioksidireppuun tai hiilireppuun, suurempiin
hiilidioksidipäästöihin, tai rikkailla mailla
on suurempi päästömahdollisuus.
Nämä Suomen käytössä olevat
päästömääräyksiköt
ovat siis 71,5 miljoonaa hiilidioksiditonniekvivalenttia, ja se
on siis vuoden 90 laskettu taso. Me olemme yleensä menneet
siinä toistakymmentä miljoonaa tonnia enemmällä,
korkeammalla tasolla, ja jos lasketaan nyt vaikkapa 86 miljoonaa,
tai otetaan pienempi luku, 82 miljoonaa tonnia, ja jaetaan se viidellä miljoonalla,
niin
meidän reppumme paino on siinä 16 tonnin luokkaa
ja hivenen yli. Joka tapauksessa se on kohtuullisen suuri. Yhdysvallat
rökittää kyllä Suomen keskimääräisesti,
mutta urhea Suomi tulee jälleen toiseksi aika hyvin näissä laskelmissa.
Ja jos sitten sattuu vielä huono vuosi eli huono vesitilanne,
paljon lauhdehiiltä poltetaan, silloin on reppu vielä painavampi.
Siis on myös tämä lähtökohta-ajattelu,
että me olemme niin pieni osa, mutta jokainen ihminen on
se noin kuudesmiljardisosa, ja se, että meitä on
täällä 5,3 miljoonaa, on sitten onneksi
tietysti tässä tapauksessa planeetalle, että meitä ei
ole enempää.
Mutta joka tapauksessa, puhemies, tämä ed. Saarikankaan
puheenvuoro oli positiivinen ja ympäristövaliokunnan
lausunnossamme, jota nyt ei ole liitetty tähän
talousvaliokunnan mietintöön — mutta
tulee liitetyksi myöhemmin, näin todettiin — me
halusimme kiinnittää muutamiin seikkoihin erityistä huomiota.
Lausuntomme on myös kohtuullisen laaja, laajempi kuin tämä käsillä oleva
mietintö, ja siinä cdm-hankkeet ja ji-hankkeet
olivat erityisesti meidän käsittelymme kohteena.
Tässä teimme myös 7 §:ään
esityksen sen täsmentämiseksi kestävän
kehityksen termin vahvistamiseksi. Me esitimme tämän
kestävän kehityksen käsitteen lisäämistä tähän
7 §:ään, joka määrittää tämän
hankkeiston lähestymistavan. Tätä nyt
talousvaliokunta ei — sen enemmistö ainakaan — nähnyt
tarpeelliseksi. Mutta joka tapauksessa cdm ja ji tulevat olemaan
tärkeitä asioita. Ne ovat mekanismeja, jotka kuuluvat — haluan
sen tässä vielä todeta — vahvasti ympäristövaliokunnan
toimialaan, niin kuin mekanismit yleensäkin. Tässä haluaisin
painottaa sitä, että kun taas joskus lähiaikoinakin
mietitään näitä valiokuntia,
niin silloin olisi hyvä lähestyä asiaa
itse substanssin kannalta ja katsoa, mihin valiokuntaan mikin asia
aina kuuluu.
Mutta vielä, tämä cdm ei pidä sisällään
ydinvoimaa. Se on hyvä huomata tässäkin.
Ji-hankkeita meillä on aika vähän, cdm-hankkeita
myöskin vähän. Me emme ole oikein vielä päässeet näissä asioissa
liikkeelle. Kun Afrikka on erityinen maanosa näissä asioissa,
niin siellä, niin kuin Nairobissakin nyt, missä oli
myöskin ed. Tynkkynen mukana, afrikkalaisista näkökulmista
kysyttiin vahvasti cdm-hankkeiden perään, yleensä siis
myös tietysti näiden adaptaatiorahastojen ja muiden
perään. Cdm-hankkeita on vaikea toteuttaa Afrikassa,
koska ainakin Sahelin alueella eli Saharasta etelään
tai päiväntasaajan seudulla sieltä puuttuu
korvaavia kohteita. Nämähän vaatisivat
tietynlaisen korvauskohteen.
Mutta kun se kritiikki, jota tuli EU:n suuntaan Nairobissa myös
yleensä, oli se väite, jonka aika usein muun muassa
silloinen ministeri Enestam kertoi, että EU ei olisi omaa
vastuutaan täyttänyt, niin me helposti sanomme,
että se on väärinkäsitys, mutta
nuo kolmannen maailman kriitikot katsovat usein sitä, olemmeko
todella omia päästöjämme vähentäneet
vai olemmeko hankkineet vain päästöyksiköitä muualta,
käyttäneet mekanismeja hyväksemme. Eli
tämä asia on saamassa yhä merkittävämpää huomiota
maailmalla. Ilmastonmuutoksen hallinta on yhä tärkeämpi asia.
Sen ympärillä liikkuvat yhä suuremmat
miljardit, ja Sternin raportti on tuonut siihen erittäin vahvan
talousnäkökulman. Se on vuosisadan juttu, ja se
on ykkösasia tämän planeetan pinnalla
ja ilmakehässä. Se tulee olemaan todella tärkeä. Siinä mielessä näiden
mekanismienkin käsittely on todella äärimmäisen
haastava ja tärkeä asia.
Suomen kohdalla on tietysti todettava, että meidän
pitäisi vain jatkuvasti kehittää omaa
teknologiaamme, referenssilaitoksia, ja pitää mielessä se,
että aina tarvitaan niitä, jotka ovat kehityksen
kärjessä, ja se kehityksen kärjessä olo saattaa
merkitä myös suurta taloudellista — jos halutaan
talousnäkökulmaa — tuotosta meille. Se
ei ole mikään menetys, vaan se on myös
mahdollisuus, nimenomaan mahdollisuus, taloudellinen mahdollisuus.
Tässä vielä haluaisin Kioton sopimuksesta
todeta lopuksi sen, että siinä ovat mukana kaikki täälläkin
tänään luetellut maat paitsi Yhdysvallat ja
Australia, ne eivät ole ratifioineet sitä eikä sellainen
merkittävät teollisuusmaa kuin Liechtenstein,
ja näin ollen muut ovat aivan sillä tavoin siinä mukana
kuin vuonna 97 Kiotossa sovittiin, lukuun ottamatta näitä mainitsemiani
maita. Ja nyt sitten jatkossa vuoden 2012 jälkeenhän
on tietysti se aikataulu, joka meidän pitää pitää mielessä,
ja se on aika pian, eli se on aivan tuossa oven avauksen jälkeen
edessä 2012, ja siihen pitäisi nyt tietysti kovalla vauhdilla jo valmistautua.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kioton mekanismien markkinat ovat aika pitkän odottelun
jälkeen lähteneet nyt käyntiin ja kasvutahti
on varsin kova. Näyttää siltä,
että Kioton mekanismeilla tuotettavilla päästövähennysyksiköillä käytävästä kaupasta
tulee varmaankin siis yhdet maailman suurimmista, elleivät
suurimmat, ja jättimäiset ympäristöhyödykemarkkinat. Mekanismeista
on monta hyötyä. Mekanismit voivat auttaa ilmastotavoitteiden
saavuttamisessa. Ne voivat sitouttaa kehitysmaita ilmastoneuvotteluihin
ja tähän ilmastosopimusprosessiin, mikä on
välttämätöntä niitten
tulevien päästötavoitteiden saavuttamisen
kannalta, joihin tässä on viitattu. Ne voivat
edistää teknologian siirtoja.
Mekanismeihin liittyy kuitenkin monia ongelmia, monia riskejä ja
haasteita. Nyt puutun niistä ainoastaan yhteen eli siihen,
miten nämä mekanismihankkeet sopivat yhteen kestävän
kehityksen tavoitteen kanssa paikallisesti.
Kioton pöytäkirjaanhan on kirjattu se, että puhtaan
kehityksen mekanismihankkeiden eli näiden cdm-hankkeiden
pitää edistää kestävää kehitystä täällä kohdemaassa.
Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa?
Joistakin hankkeiden hyväksyttävyyden ehdoista
on päätetty Kioton pöytäkirjan
toimeenpanoa koskevissa kansainvälisissä linjauksissa.
Siellä on rajattu hieman tätä asiaa.
Toisaalta sitten käytännön linjanvetoa
tekee tämä cdm:n hallintoneuvosto eli Executive
Board, EB. Kolmantena portaana on oikeastaan se, että on
ikään kuin isäntämaan eli tämän
hankkeen kohdemaan tehtävä arvioida sen hankkeen kestävän
kehityksen mukaisuutta.
Näistä eri portaista huolimatta aika realistisena
uhkana on se, että cdm:n hankeseulasta menee läpi
sellaisia hankkeita, jotka eivät tosiasiallisesti ole kestävän
kehityksen mukaisia. Esimerkiksi jossain vaiheessa, kun pidettiin
lukua näistä varhaisista hyväksytyistä cdm-hankkeista, vain
viidesosa niistä koski uusiutuvien energianlähteiden
edistämistä, energiankäytön
tehostamista tai liikenteen kestävöittämistä eli
sellaisia alueita, joissa ilmastohyödyt ja useimmiten myös kestävän
kehityksen hyödyt paikallisyhteisöille ovat sieltä selvimmästä päästä.
Toisaalta noin kymmenys näistä silloisista vähenemistä oli
tullut joko nieluhankkeista tai sitten suurista vesivoimahankkeista,
ja erityisesti nämä suuret vesivoimahankkeet ovat
historiallisesti olleet lähes poikkeuksetta kestävän
kehityksen vastaisia monessakin suhteessa ja niitä ei oikein
voi pitää edistämisen arvoisina.
Tulevaisuudessa on mahdollista, että cdm-hankkeeksi
voidaan ehkä hyväksyä myös esimerkiksi
hiilen talteenottoon ja varastointiin liittyviä hankkeita:
asennetaan voimalaitokseen hiilidioksidia talteen ottava laite ja
sitten pumpataan se hiilidioksidi esimerkiksi maan alle jonnekin
suolavesikerrostumiin. No, päästöt tästä saattavat
ainakin väliaikaisesti kyllä vähentyä,
mutta hyödyt paikallisille asukkaille, paikallisyhteisöille, ovat
käytännössä olemattomia, mitättömiä.
Vaarana siis on, että veronmaksajien varoja käytetään
tukemaan sellaisia hankkeita, jotka eivät ole erityisesti
kestävän kehityksen mukaisia, eivät edistä kestävää kehitystä siellä isäntämaassa
tai ovat jopa suoranaisesti tämän kestävän
kehityksen vastaisia. Kun monet asiantuntijat ovat viitanneet siihen,
että kyllä nyt on viime kädessä sen
isäntämaan tehtävä päättää siitä,
mikä on kestävän kehityksen mukaista
ja mikä ei, niin kannattaa muistaa, että cdm-hankkeiden
yksi suurimpia tai suurin kohdemaa tulee olemaan Kiina. Veikkaanpa,
että Suomella ja Kiinalla saattaa olla hieman eriävät
näkemykset siitä, mikä on kestävän kehityksen mukaista ja mikä ei.
No, jotta näillä Kioton mekanismien hankkeilla
todella edistettäisiin kestävää kehitystä myös siellä kohdemaassa,
niin näitä ehtoja tulisi kansallisessa toimeenpanossa
tarkentaa ja selventää. Ympäristövaliokunta
esitti todellakin omassa lausunnossaan, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja
Tiusanen tuossa totesi, että kestävää kehitystä koskevia
muotoiluja olisi kirjattu ihan lakiin asti, jolloin ne olisivat
siellä olleet muistuttamassa ja takaamassa, että suomalaiset
Kioton mekanismin hankkeet ainakin selkeästi, yksiselitteisesti,
sitoutuisivat kestävän kehityksen edistämiseen.
Valitettavasti tämä ympäristövaliokunnan
punnittu ja perusteltu kanta ei saanut enemmistön tukea
talousvaliokunnassa ja siellä tekemäni ehdotus
hävisi äänestyksessä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Saarikangas
totesi, että tämä on tärkeä asia ja
tämän olisi pitänyt saada vähän
parempikin käsittely täällä.
Tämä on näitä isoja asioita,
mitä me täällä eduskunnassa
käsittelemme, ja erittäin tärkeitä asioita
Suomen kansantalouden ja yleensäkin globaalin talouden
kannalta, joten olisi toivonut, että täällä olisi
ollut enemmän edustajia läsnä.
Ensinnäkään tässä Kioton
sopimuksessa ei saisi olla vapaamatkustajia, niin kuin nyt on. Nämä ympäristö-
ja ilmaanpäästöasiat ovat kumminkin niin
vakavia asioita, että pitäisi nyt jossakin sopia
ja kiireesti maailman maiden kasaantua sopimaan näistä asioista.
Onko Suomi tehnyt osuutensa päästöasioissa
ja ympäristöasiassa? Minun mielestäni
se on tehnyt enemmän kuin moni muu maa. Muun muassa Saksa
pääsee vähän kuin koira veräjästä.
He selviävät tästä päästökauppa-asiasta
paljon pienemmin vaurioin, vaikka heidän pitäisi
kantaa suurempi vastuu, samoin moni muu Keski-Euroopan maa puhumattakaan
Amerikasta, jenkeistä, USA:sta, joka 25 prosenttia ilmanpäästöistä päästää maapallolle.
Yhtenä nopeana keinona voisi olla sellainen, mikä liikenne-
ja viestintävaliokunnassakin mainittiin: dieselvero poistettaisiin.
Dieselautot kuluttavat vähemmän polttoainetta
ja moottorit kestävät paljon kauemmin. Nyt näin
ei tehdä, vaan ajetaan bensa-autolla ja tuodaan Saksasta yli
kymmenen vuotta vanhoja autoja sen takia, kun täällä ovat
autojen hinnat liian suuret.
Minun mielestäni energiaratkaisu, mikä tehtiin
viime eduskuntakaudella, olisi pitänyt tehdä jo
Lipposen ykköshallituksen aikana. Se on tosiasia, että vesi-,
tuuli- ja ydinvoima ovat ainoita energiantuottamismuotoja, joista
ei tuonne ilmaan pääse päästöjä.
Nyt olen huomannut, että kauppa- ja teollisuusministeri
Pekkarinenkin on tämän tunnustanut ja kertoo,
että nyt pitäisi tätä edistää.
Nämä ovat niitä faktoja, joita pitäisi
täälläkin ottaa käyttöön.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hyvä, että ed. Oinonen
tuli saliin. Meillä on nyt tasapeli ylhäällä olevien
arvon asiantuntijoiden kanssa, 4—4. Tässä kun
huomaan, että paikalla on osaavia KTM:n ja myös
kansainväliseen työhön osallistuneita
virkamiehiä, niin totean samalla sen, että nyt
Nairobissa COP12:ssa, joka oli samalla MOP2 eli toinen kokous, jossa sitten
Kioto on ollut ratifioitu, siellä nimenomaan keskusteltiin
ed. Tynkkysen edelleen käsittelemästä cdm:stä,
kestävän kehityksen mekanismeista. Ja mikä on
hyvin tärkeätä, olisi linkittää tämä suuri
merkittävä ilmastosopimus muihin YK-sopimuksiin
kuten aavikoitumissopimukseen ja biodiversiteettisopimukseen ja myöskin
sillä tavalla toimivin keinoin, että cdm:ssä olisi
ulottuvuus biodiversiteettisopimuksesta niin, että cdm:n
kautta me voisimme tukea myös biodiversiteetin säilyttämistä esimerkiksi
Afrikassa, koska sieltä toisaalta puuttuu tätä korvaavaa
teknologiaa.
Hyvä on, sitä on siellä pienimuotoisesti,
siellä ei ole esimerkiksi suuria hiilivoimaloita, sanotaan
vaikkapa Keniassa, mutta siellä on biodiversiteettia, joka
vaatii säilyttämistä. Näin jos
me saisimme jonkun yksikön määritellyksi
sieltä biodiversiteetista, luonnon monimuotoisuudesta,
ja samalla sen muutetuksi sellaiseksi ekvivalentiksi, että sitä voitaisiin
cdm:ssä käyttää hyväksi
niin, että jos sitä luonnon monimuotoisuutta säilytetään,
niin se laskettaisiin cdm:n vastapartneriksi, vastaosaksi, silloin
tällä tavalla saataisiin cdm:ää toteutettua
Keniassa, Ugandassa, näissä maissa, joissa on
hyvin rikas biodi-versiteetti, joka on kuitenkin erinomaisen
uhanalainen ja jota myös ilmastomuutos uhkaa. Erityisestihän
nämä uhat kohdistuvat, kumma kyllä, aina
köyhiin ihmisiin ja köyhiin valtioihin ja yleensä ensiksi
köyhiin ihmisiin myös rikkaammissa valtioissa.
Näin ollen tämä asia on sellainen,
josta on keskusteltu ja joka ehkä kehittyy, menee eteenpäin joka
tapauksessa. Se potentiaali ja se kriittinen massa, joka on nyt
aktivoitunut ilmastomuutoksen tultua yhä selvemmin koetuksi,
nähdyksi ja tuntuvaksi, kasvaa ja uskon, että tilanne
menee eteenpäin. Toivon, ettei Suomen eduskunta ole mikään
laahausankkuri, joka jarruttaa tässä aluksen kulkua.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä asia
on erityisen tärkeä, ja todella toivoisi, että täällä yhä ovi
kävisi tuoden saliin lisää kansanedustajia
keskustelemaan asiasta. Mutta täällä on
käytetty erittäin kantaaottavaa keskustelua, ja
tämä on näin oikein hyvä.
Se, että halutaan taistella ilmaston puolesta, on erittäin
hyvä asia. Kyllä meidän on pyrittävä saamaan
ilma puhtaaksi, estettävä päästöjen
leviämistä ilmaan. Mutta toimiiko tämä nyt
juuri sillä tavalla kuin me haluaisimme tämän
Kioton sopimuksen kautta, se onkin vakava kysymys. Meille suomalaisille
tämä on siinä suhteessa ongelmallinen
asia, että me tahdomme tietysti ilman puhtautta ja tahdomme
tavattoman hyvää, mutta samalla tämä tulee
meille kalliiksi. Suomessa minun ymmärtääkseni,
voin olla väärässä, mutta minun
ymmärtääkseni on tehty kaikkein eniten maailmassa
jo ennen Kiotoa ilman puhtauden puolesta. Kun Suomi liittyi Kiotoon,
niin tässä on sitten ollut niitä valitettavia
epäkohtia, että Suomesta on tullut maksaja ja
ne, jotka saastuttavat tämän maapallon ilmakehää,
voivat saastuttaa suruttomasti. Ja niin kuin täällä on
todettu, on erittäin paljon voimakkaasti ilmastoa saastuttavia
valtioita, jotka eivät aiokaan tätä kysymystä käytännössä vakavasti
ottaa huomioon.
Kyse on tärkeästä asiasta. Voi olla,
että tämän talven leudot säät
ovat poikkeus, poikkeus, joka vahvistaa säännön,
että Pohjolassakin on kunnon talvet, ja uskon, että tänä talvena
me myös kunnon pakkasiakin tulemme kokemaan ja silloin emme
näitä leutoja säitä muista.
Onhan ollut leutoja säitä vuoden vaihteen tuntumissa
aiemminkin, muun muassa 1972—1973 ja muulloinkin. Mistä nämä johtuvat,
on varmasti tiedemiesten selvitettävä kysymys. Mutta jos maailmassa tapahtuu
syystä tai toisesta semmoinen muutos, että merivirrat
hidastuvat taikka muuttavat kulkuaan, niin nämä ovat
hyvin kohtalokkaita muutoksia. Golfvirta on valtava lämpöpumppu,
jonka ansiosta täällä Pohjolassa voimme
elää. Ellei olisi Golfvirtaa, täällä olisi
hyvin hyiset olosuhteet, ehkä Pohjois-Kanadan tasoa kenties.
Nyt on havaittu, että Golfvirran pumppu alkaa reistailla,
ja mitkä sen vaikutukset saattavat olla, sitä olisi
syytä tutkia. Jos ilmasto tilapäisesti lämpenee
mutta Golfvirta heikkenee, niin siitä onkin seurauksena
se, että ilo ilman tilapäisestä lämpenemisestä maapallon
geologisessa ajassa mitattuna jää perin lyhyeksi,
ja voi olla, että ihmistenkin ajan mitoissa jää perin
lyhyeksi. Sen takia meidän on kannettava huolta ilmakehän puhtaudesta.
Täällä on viitattu moniin asioihin,
saasteettomaan energiaan. Minä tässä yhteydessä tuon
esille puuenergian, metsäenergian, erittäin vahvasti, vihreän
metsäenergian. Se on tapa, jolla voidaan huolehtia ilman
puhtaudesta. Metsät ovat hiilinieluja. Metsät
ehkä muullakin tavalla puhdistavat luontoa ja ilmakehää.
Tästäkin on tutkimustuloksia. Puu voidaan polttaa
siten, että hiukkaspäästöjä ei
tarvitse tulla. Tuon tämän esille hyvin vahvasti,
mutta tuon esille myöskin, kuten täällä on
monessa puheenvuorossa todettu, ydin- ja vesivoiman, jotka eivät
ainakaan ilmakehää sillä tavalla saastuta
kuin päästöjä tuottava energia.
Hyvin voimakkaasti tuon esille sen, että Suomen on muistettava
tämä ydinenergian saasteeton mahdollisuus ilmakehän
kannalta. Samoin vesivoimassakin tiettyjä voimavaroja on
vielä käytettävissä. Nämäkin
järkevästi tulee hyödyntää.
Ymmärrän toki, että tarvitaan luonnontilaisia
vesistöjä, tarvitaan luonnontilaisia koskia, mutta kyllä tässä vielä järkevästi
hyödyntäen jotain on tehtävissä.
Mitkä ovat sitten Kioton vaikutukset konkreettisesti?
Ne ovat tietysti Suomen osalta ikävä kyllä sitä,
että me maksamme paljon, mutta olemme emme minimaalinen
vaan mikromaalinen maa maailmassa, jos ajattelemme päästöjä. Puuliitto
totesi muutama viikko sitten viime vuoden puolella, kun Keuruulla
joutuu lopettamaan Tiwin perinteinen lastulevytehdas, että tässä on ensimmäinen
Kioton uhri. En tiedä, onko tuo voimakkaasti sanottu, mutta
siinä perusteltiin, että on tullut sillä tavalla
edulliseksi polttaa sahausjätettä, että sitä ei
riitä, sahanpurua tässä tapauksessa,
edulliseen hintaan lastulevyn raaka-aineeksi. Näin tuo
Puuliiton ajatus kävi ilmi. On ikävää,
jos nyt tästä syystä tuo muutaman kymmenen,
vajaan sadan työpaikan menetys olisi tullut. Syitä on
tietysti moniakin. Yksinkertaisesti puru, jota käytetään
lastulevyn raaka-aineena, tuli kalliiksi ja sitä ei ole
seudulla järkevän kuljetusetäisyyden
päässä riittävästi.
Mutta tietysti on monia muitakin syitä.
Kun Suomi kantaa vastuutaan maailman ilmakehän puhtaudesta,
niin tämän tulee tapahtua paitsi tehokkaasti,
niin myös järkevästi ja kustannustehokkaasti.
Ja kun aikanaan mietitään, miten Kioton jälkeen
Suomi kantaa vastuutaan ilmakehästä, niin se tulee
muistaa, että tämän on oltava tehokasta
ja järkevää, mutta samalla siihen on
saatava myös maailman pahimmat saastuttajat mukaan. Ei
ole oikein, että me olemme maksajat. Tuotanto siirtyy täältä niihin
maihin, jotka saastuttavat eniten, ja me menetämme työpaikkoja. Kyllä tässä on
kannettava globaali vastuu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun tuonne kabinetin kokoukseen kuulin, että ed.
Oinonen tulee pitämään täällä ilmastopuheen,
niin olin täysin vakuuttunut, että se tulee sisältämään
ydinvoima- ja vesivoimaosiot, ja jälleen kerran ed. Oinoseen
saattoi täydellisesti luottaa. Ne sieltä tulivat
niin, että minäkin saatoin ne livenä kuunnella
täällä salissa istuen jo.
Arvoisa puhemies! Jos ajatellaan näitä Kioton mekanismeja,
niin kaikki ne keskeiset elementit ovat olleet jo pitkään
tiedossa, millä voidaan siihen ilmastonmuutokseen vaikuttaa,
jota ihminen omilla toimillaan välittömästi
on tuottamassa, sen tuloksiin. Ne kaikki mekanismit ovat tiedossa,
ja niistä aivan keskeinen mekanismi on se, että ihminen
pidättäytyy käyttämästä niitä fossiilisia
energiavaroja, jotka ovat maapallolla tällä hetkellä olemassa.
Määrä ei lisäänny.
Siinä on ulottuvilla olevasta absoluuttisesta määrästä kysymys,
joka pienenee koko ajan, mutta jos aiotaan tämä ihmisvaikutteinen
ilmastonmuutososio pysäyttää, niin niitä varoja
ei ole loppuun vara käyttää, vaan hyvissä ajoin
niiden käytöstä on pidättäydyttävä,
ja sehän on kova juttu, koska ihminen katsoo itsellään
olevan oikeuden tähän käyttämiseen.
Kun ed. Oinonen katsoi, että ydinvoimalla tämä homma
hoitaantuisi, siis tämä ilmastonmuutoksen hidastaminen
tai pysäyttäminen, niin silloin on kysymys lähinnä siitä,
voitaisiinko sen päälle laukeamista säädellä.
Arvoisa ed. Oinonen, siinä on yhden laskelman mukaan kysymys yhdestä tunnista
ja toisen laskelman mukaan yhdestä vuorokaudesta, ei sen
enemmästä. Koska uraanivarat ovat niin rajallisia
maapallolla, vain tästä on kysymys.
Niiden keinojen täytyy olla uusiutuvien energianlähteitten
käyttöön siirtymisiä, joilla
on todellista vaikutusta. Jos ihminen aikoo koheltamistaan täällä maapallolla
jatkaa, ed. Oinonen, niin siihen on ainut vaihtoehto vain ja ainoastaan uusiutuvat
energianlähteet ja niitten käyttö ja
ylipäätään fossiilisten uusiutumattomien
energiavarojen käytöstä pidättyminen
ja uusiutuviin tukeutuminen. Siitä on, ed. Oinonen, tässä kysymys. Toivottavasti
nyt, kun te suurena vaalien voittajana tänne purjehditte
takaisin tuossa maaliskuun lopussa, teille on kirkastunut tämä asia
vihdoinkin tämän vaalikampanjan aikana. Sillä niitä ääniä saa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen käytti niin aktivoivan
puheenvuoron, että muutama ajatus on pakko lausua.
Ydinvoima on tietysti maapallon geologisen historian aikana
välivaihe, mutta se on realiteetti nyt ja tietyssä lähitulevaisuudessa.
Uskon, että teknologia löytää — voi
olla, että vielä meidän elinaikanamme,
mutta kuitenkin sukupolvien myötä — uusia
parempia keinoja tuottaa energiaa. Ydinvoima pelastaa nyt pahimmilta
saasteilta sinä aikana, kun sitä voidaan käyttää.
Mutta ed. Pulliainen on aivan oikeassa, että uusiutuvilla
energiamuodoilla, joita nimenomaan puuenergia kaikkein puhtaimmin
edustaa ja myöskin mainitut muutkin täällä,
mitä on eri keskusteluissa tuotu esille uusiutuvina energiamuotoina,
ovat se pohja, mille voidaan kestävästi nyt realistisesti
myös suunnitella energiahuoltoa. Mutta vaihtoehdot, joista
on valittava, ovat saastuttaa ilmaa tai käyttää ydinvoimaa,
ja siinä tilanteessa, tässä ja nyt, ydinvoima
on varteenotettava vaihtoehto ehdottomasti.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Palautan hiukan Kioton mekanismeihin tältä osin tämän
keskustelun, mitä nyt juuri on käyty. Totean,
että cdm:ssä eli puhtaan kehityksen mekanismeissa
ei ole ydinvoimaa. Siihen ei kuulu siis ydinvoima eivätkä käytännössä myöskään
suuret vesivoimalat. Niiden suhteen on myös tämä keskustelu
vähintään sen suuntainen, että niitä ei pitäisi
siihen ottaa mukaan, ja niistä onkin myös kirjoitettu
ja säädetty erikseen. Näin ollen pelastajaksi
ei globaalilla tasolla ydinvoimasta todellakaan ole.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Tiusanen tässä juuri
totesi, ydinvoima ja tämmöinen massiivinen vesivoiman
lisärakentaminen ja valjastaminen eivät ole näitä Kioton
mekanismeja, eivät niihin kuulu eivätkä ne mitään
myöskään pelasta. Kuten sanottu, jos
ne aikarajat, jotka tuossa äsken ilmoitin, ovat ed. Oinoselle
merkityksellisiä, niin sillehän ei voi mitään.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On tietysti totta, että Suomi on
rakentanut pääosan vesivoimastaan Urho Kekkosen
aikana. Ei meillä kovin paljon suhteessa jo olemassa olevaan
ole enää mahdollisuutta sieltä energialisäystä saada,
mutta tämä tulee selvittää ja
myös niitten suunnitelmien valossa, mitä vielä on
saatavissa, kuin myös pienvesivoimalatkin. Näillä voi
olla yksittäisten talouksien kannalta merkitystä.
Pienikin lisäys, jolla voidaan vähentää ulkomaista
tuontia, parantaa kotimaista huoltovarmuutta, tulee mahdollisuuksien
mukaan ottaa huomioon.
Yleiskeskustelu päättyy.