14) Laki perintö- ja lahjaverolain kumoamisesta
Juhani Sjöblom /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten lakialoitteessani 140/2004
vp perintö- ja lahjaveron kumoamiseksi totean, muodostaa
perintövero huomattavan esteen, haitan ja harmin varojen,
erityisesti yritysvarallisuuden, siirtymiselle ja sitä kautta
sukupolvenvaihdoksille. Kuten varallisuusverokin, kohdistuu perintö-
ja lahjavero hyvin ja huonosti tuottavaan omaisuuteen samalla tavalla. Pääomien
verotuksesta pitäisi luopua ja pyrkiä verottamaan
vain tuottoja eli tässä tapauksessa luovutusvoittoja.
Vastaavasti tappiot pitäisi saada vähentää verotuksessa,
mutta vaihtoja ja varoja sinänsä ei pitäisi
verottaa.
On arvioitu, että EU-alueella vaarassa on vähintään
30 000 yritystä ja 300 000 työpaikkaa vuosittain.
Jos arviot ovat oikeassa, kyse on todella suuren luokan joukosta,
siis joka vuosi. Se voi ylittyäkin, kun komission arvion
mukaan kolmannes eurooppalaisista pienistä ja keskisuurista
yrityksistä joutuu harkitsemaan, miten sukupolvenvaihdos
tai yrityskauppa toteutettaisiin. Jäsenvaltiot eivät
ole jääneet ihmetyksellä seuraamaan tilannetta
vaan ovat ryhtyneet tekemään muutoksia lainsäädäntöön.
Meille näkyvin esimerkki tulee lähinaapurista,
missä ei ole totuttu veroja poistamaan vaan keksimään
niitä lisää. Ruotsissa perintö-
ja lahjaverosta ollaan luopumassa, koska siellä ollaan
huolissaan pääomien siirtymisestä ulkomaille
kotimaisten sijoitusten ja investointien sijasta. Suomessa ennakoidaan, että kolmasosa
maamme yrityksistä suunnittelee tai toteuttaa sukupolvenvaihdoksen
seuraavan kymmenen vuoden aikana. Se koskettaa suoraan puolta miljoonaa
työpaikkaa.
Perintö- ja lahjaveron on arvioitu tuottavan valtiolle
459 miljoonaa euroa tänä vuonna, ensi vuonna noin
448 miljoonaa euroa. Viime vuonna toteutuneita tuottoja kirjattiin
411 miljoonaa euroa. Veron poistaminen merkitsee siis valtiontaloudessa
vähemmän kuin prosenttiyksikön alennusta
tuloverokannassa. Kukaan ei osaa vielä tarkkaan sanoa,
kuinka paljon veron tuotot tulevat laskemaan ensi vuonna, kun otetaan
käyttöön uusia huojennuksia.
Tutkimusten mukaan kotimaiset omistajat ovat sijoituspolitiikassaan
kaukonäköisempiä, mikä on tärkeää pitkävaikutteisten
tutkimus- ja tuotekehitysinvestointien kannalta. Kotimaisilla omistajilla
on keskimäärin paremmat tiedot yritysten tilasta
ja toimintaympäristöstä, ja siksi heidän
tuottovaatimukseensa ei tarvitse sisällyttää niin
suurta riskipreemiota.
Virossa ja Latviassa perintö- ja lahjaveroja ei peritä ollenkaan.
Liettuassa perinnöt puolisoille, rintaperillisille ja vanhemmille
ovat verovapaita, eikä maassa ole lahjaveroa. Italiassa
ei peritä veroa perinnön tai lahjan siirtymisestä.
Isossa-Britanniassa puoliso ei joudu maksamaan perintöveroa
ja lisäksi yritysvarallisuus tai maatilat ovat joko verovapaita
kokonaan tai puoliksi.
Perintövero määrätään
saantohetkellä, vaikka perinnönsaajalla ei olisi
aikomustakaan tai edes mahdollisuutta myydä perinnöksi
saatua omaisuutta. Veron määrään
ei saa kevennystä heikon maksukyvyn, sairauden tai työttömyyden
perusteella. Tällöin pitää ehkä nostaa
velkaa verojen maksamiseksi tai realisoida sellaista omaisuutta, mistä ei
ehkä haluttaisi muutoin luopua; kaikilla perinnönsaajilla
kun ei ole yhteneviä mahdollisuuksia välttyä maksamasta
perintöveroa. Pitää muistaa, että perintöveroa
pystyy vain harvoin ennakoimaan ja vaikka pystyisikin, sellaisiin
tilanteisiin liittyy monesti sellaisia tunteita, ettei aina jaksa
miettiä ollenkaan näitä asioita.
Mikäli perinnön verottamisesta siirryttäisiin yksinomaan
luovutusvoiton verottamiseen, silloin perintönä siirtyvää omaisuutta,
esimerkiksi asuntoa tai kesämökkiä, ei
verotettaisi ennen kuin perillinen päättää siitä luopua.
Vero syntyisi näin vasta samalla hetkellä kuin
tulokin eli realisoitaessa perintö tai lahjan kohde. Tässä siis
toteutuisi se vaatimus, että vero kohdistuisi tuottoihin,
ei pääomaan.
Arvoisa puhemies! Perheyritykset ovat tärkeitä Suomelle.
Siksi kaikkia sukupolvenvaihdoksia pitäisi helpottaa. Jatkajista
tulee iso pula. Tämä puolestaan näkyy
yrityskauppojen hinnoissa. Monet yrittäjät joutuvat
myymään yrityksensä kilpailijalle tai
lopettamaan. Yritystoiminta keskittyy, kilpailu taantuu, ja hinnat
nousevat. Hyvin useassa tapauksessa verotussyyt ratkaisevat jatkajan
valinnassa.
Kun Ruotsin esitys tuli julkisuuteen, vaati toinen valtiovarainministeri
Wideroos meilläkin perintö- ja lahjaverosta luopumista.
Se pyrittiin torjumaan. Väitetään, että valtiolla
ei ole varaa luopua verosta, joka tuottaa vuosittain 450 miljoonaa
euroa valtion kassaan. Olennaisempaa olisikin pohtia sitä,
kuinka paljon pienempi tai suurempi kansantulo on siihen tilanteeseen
verrattuna, että perintö- ja lahjaverosta luovuttaisiin kokonaan.
Kansainvälinen verokilpailu kohdistuu moniin tuotantotekijöihin,
joista pääoma on kaikkein liikkuvin ja herkin
etsiytymään muualle. Siksi siihen kohdistuvan
verokohtelun pitää olla kilpailukykyinen ainakin
Euroopan unionin sisäisessä vertailussa. Suurista
markkina-alueista etäällä sijaitsevan
maan verotuksen tulisi olla oikeastaan keskimääräistä houkuttelevampi
sekä tasonsa että verokantansa puolesta. Tässä on
kuitenkin kyseessä jo moneen kertaan verotetun tulon verottaminen,
mikä ei voi olla hyvän verojärjestelmän
pyrkimyksenä.
Arvoisa puhemies! Verotusta ollaan uudistamassa perusteellisesti
yritystoimintaan ja pääomaan ja sen tuottoihin
liittyen. Moni asiantuntija uskoo, että muutokset eivät
lopu tähän mennessä sovittuihin, vaan
kokonaisuus on niin monimutkainen ja erilainen suhteessa
aikaisempaan, että verojen toteutuman ja verosuunnittelun
vaikutukset nähdään vasta lähitulevaisuudessa.
On selvää, että perintö- ja
lahjaverosta luopuminen poistaisi myös kotitalouksilta
yhden merkittävän huolen, joka osaltaan korostaa
raskaiden menetysten luomaa tuskaa perhepiirissä.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Sjöblomin esityksessä siitä,
että perintö- ja lahjaverosta luovuttaisiin perintötilanteessa
ja siirryttäisiin verottamaan vasta mahdollista myyntituloa,
jossa ilmeisesti sitten ikään kuin osto-olettama
on nolla — ymmärsin näin, tämähän
tämän voimassaoloesitys on — on se vika,
että tämä koskee nyt nimenomaan sukupolvenvaihdosyrityksiä,
ja jos yrityksen perijä sattuu olemaan erittäin
huono omistaja, niin olisi kansantalouden kannalta erittäin hyvä,
että hän myisi, realisoisi, mahdollisimman nopeasti.
Mutta nyt syntyy tämmöisiä järjestelyjä,
jossa sitä ei voi vuosikymmeniin realisoida, ja silloin
näistä hulttiopojista väkisin tulee sellaisen
omaisuuden omistajia, joiden omistamisessa he eivät ole
hyviä. Suomen taloushistoria tuntee monia sellaisia.
Sen sijaan, arvoisa puhemies, voitaisiin harkita Suomessa sitä,
että normaalin asunto-osakkeen kokoinen perintö olisi
kokonaan verovapaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minusta ed. Sjöblomin lakialoitteessa
on siinä mielessä juonta, jotta jos tämä näin
toteutettaisiin, niin luulisi, että se kyllä monta
tuskaa ja hammasten kiristystä Suomen valtakunnassa jättäisi
pois. Käyn läpi muutaman näköalan,
mitä tämä mahdollisesti tarkoittaa.
Ensiksikin sen verran ihan aluksi, kun nyt tupon yhteydessähän
on lupaus siitä, että varallisuusverosta luovuttaisiin
kokonaan vuoden 2006 alussa. Eduskuntahan ei ole saanut sitä vielä käsiteltäväkseen
ollenkaan, mutta saa, jos tupo syntyy, siis ensi vuoden puolella.
Minusta siinä yhteydessä, kun tätä lupausta
annettiin, olisi pitänyt samalla ottaa kokonaan käsittelyyn
myös tämä perintö- ja lahjaverokysymys
ja katsoa kaiken kaikkiaan kokonaisuutena tämä kysymys, miten
tämä voidaan ratkaista ja missä aikataulussa.
Nimittäin perintö- ja lahjavero on enemmän tavallisia
suomalaisia koskeva kuin varallisuusvero, ja sen takia tietysti
summakin on isompi. Jos katsoo, ketkä tämän
veron maksajia ovat, mitä ed. Sjöblom
esittää poistettavaksi, niin siellä on
ihan tavallisia duunareita, kaikki, joilla sattuu olemaan matkan
varrella kertynyttä omaisuutta sen verran, että on
mahdollisesti omakotitalo tullut maksettua. Sitten kun vanhemmat
kuolevat — jälkeläisiä tahtoo
työmiehillä olla, he eivät ole perillisiä,
mutta tässä tapauksessa he ovat ilmeisesti perillisiä,
kun sattuu olemaan, että jotain omaisuutta on kertynyt — niin
perilliset ovat monesti pulassa siinä, jotta joutuvat kuvetta
kaivamaan tai etsimään jopa velkaa siihen, jotta
voidaan tämä vero maksaa.
Sen takia se malli, joka tässä on monesti
tullut esiin, minusta olisi hyvä, jotta tietyllä seurannalla
katsottaisiin, jotta jos myy alle 5 vuoden esimerkiksi kiinteän
omaisuuden pois tai muuttaa rahaksi jonkin muun, mikä on
perinnöksi saatu, sitä lähdettäisiin
verottamaan, ja olisiko 5—10 vuotta, kun vero menisi asteittain
alaspäin. Kun 10 vuotta on omistettu, sitten siitä ei
menisi veroa ollenkaan. Joku tämmöinen malli siinä olisi kai
tehtävissä, koska se ainakin ottaisi huomioon sen
ajattelun, että ei välttämättä jouduttaisi
myymään omaisuutta siinä tilanteessa,
kun perintö tai lahja saadaan. Sen takia ed. Soininvaaran
ajattelu tuossa on minusta vähän semmoinen niin
kuin omituinen, että voisi tuommoista tapahtua, niin kuin
hän esitti.
Niin kuin ed. Sjöblom totesi esittelyssään, Ruotsissahan
tämmöinen ratkaisu ollaan tekemässä,
ja minusta kuitenkin Suomi ja Ruotsi ovat aika lailla saman tyyppisiä maita,
ja meidän pitäisi seurata tietysti, mitä naapureissa
tapahtuu, koska se voi ohjata myös pääomien
liikkeitä johonkin suuntaan. Sen takia minusta Suomen ei pitäisi
kyykistyä paikalleen, vaan katsoa kaiken kaikkiaan kokonaisuutena,
mitä näille verolaille voisi tehdä.
Yksi hyvä esimerkki, tai huono esimerkki, joka itsellenikin
on tullut: Muutama vuosi on siitä, kun oli tämmöinen
metsätila, josta metsät oli myyty sillä tavalla,
että siinä ei ollut enää hakkuukypsää tavaraa
oikeastaan ollenkaan, ja nämä perilliset joutuivat
sen myymään sen takia, koska veromäärä on
suhteellisen iso. Rahaa ei saatu siitä irti ja sitten kun
katsottiin, millä tavalla tämä vero on
maksettavissa, niin ainoa vaihtoehto olisi ollut sillä tavalla,
että olisi otettu velkaa siihen, ja kun sitten kuitenkin
osakkaat katsoivat, että ennen kuin metsästä saadaan
puunmyyntituloja, se vie suhteelliseen pitkään,
ja niin he joutuivat sitten metsistä luopumaan; se talo
taisi jäädä vielä itselle.
Minusta sen tyyppiset tilanteet tuntuvat aika hassuilta, kun
vanhemmat ovat säästäneet lapsilleen
jotain ja sitten joudutaan luopumaan siinä tilanteessa
siitä omaisuudesta, kun ei pystytäkään hoitamaan
niitä veroja. Siinäkin tapauksessa olisi ollut
se malli, jotta jos he olisivat sitten myöhemmin luopuneet,
olisi annettu heidän yrittää hoitaa sitä tilaa
ja sitten, jos olisivat luopuneet, niin olisi otettu se vero siinä vaiheessa,
kun siitä luovutaan elikkä tulee tuloja siitä,
koska tässä tilanteessahan näille ihmisille
ei tule yhtään rahallista tuloa välttämättä,
jos rahallista rahaa ei ole pankkitileillä tai irtorahaa,
vaan se rahallinen raha joudutaan kaikki etsimään
jostakin muualta, millä tämä vero maksetaan.
Sen takia minä odotan yhä edelleen, jotta
kun nyt sitä tupolupausta tässä tullaan
ensi vuoden aikana lunastamaan ilmeisesti hallituksen toimesta eli
varallisuusvero on tarkoitus poistaa, niin samassa yhteydessä katsottaisiin
tämä paketti sitten, onko tässä mahdollista
tähän perintö- ja lahjaveron kumoamiseen
tai muuttamiseen jossakin aikataulussa lähteä,
koska sen tiedän, jotta suoraan muutaman kansanedustajan
allekirjoittamalla lakialoitteella ei välttämättä hirveän
paljon nopeita ratkaisuja tehdä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää ed. Sjöblomia
hyvästä aloitteesta ja myöskin ed. Esa
Lahtelaa varsin rakentavasta puheenvuorosta. Lopusta olen kyllä hieman
eri mieltä, kun hän sanoi, ettei muutaman kansanedustajan
aloitteella mitään saada aikaan. Ei siinä varallisuusveronpoistoaloitteessakaan
kovin montaa nimeä ollut, jonka ed. Sjöblom teki.
Aika nopeasti se vaan näyttää menevän
läpi sekin asia.
Mutta itse tähän asiaan haluaisin muutaman kohdan
sanoa. Tämä on varsin perusteellisesti perusteltu
tässä ed. Sjöblomin esityksessä.
Tässä tietysti yksi ongelmakohta on nimenomaan
sukupolvenvaihdokset. Minun mielestäni ed. Soininvaaran
vastauspuheenvuoro oli kyllä aika ylimalkainen, kun hän
puhui näistä kelvottomista perijöistä.
Kyllä minun mielestäni, näitä toki
varmasti on, mutta kyllä se on kohtuullisen pieni ongelma.
Kyllä paljon suurempi ongelma, mikä käytännön
elämässä tulee vastaan, kun itsekin yritysmaailmaa
hyvin tunnen, on se, että nimenomaan nämä sukulaisten
väliset järjestelyt ja perintö- ja lahjavero
osaltaan estävät sen, että sukupolvenvaihdoksia
ollenkaan tapahtuu. Silloin on se vaara, että yritystoiminta
ei jatku ja että myöskin yrityksistä jää ihmisiä työttömäksi
sen takia nimenomaan näissä pienissä yrityksissä,
joissa välttämättä kyse ei ole
yrityksien myynnistä, vaan kyse on yksittäisen
toiminnan jatkumisesta, jonka toisena vaihtoehtona saattaa olla
toiminnan loppuminen.
Tässä on myöskin tällaisia
vaihtoehtoisia malleja olemassa. Esimerkiksi Liettuan osalta ed. Sjöblom
jo mainitsi tästä kohdasta, jossa perinnöt
puolisolle, rintaperillisille ja vanhemmille ovat verovapaita. Se
on minun mielestäni hyvin olennainen kohta. On nimittäin
varsin kohtuuton tilanne se, että jos on esimerkiksi nuoripari,
ovat he sitten maanviljelijöitä, yrittäjiä,
palkansaajia, mitä tahansa, ja toinen siinä kuolee
ja sen jälkeen toinen joutuu maksamaan vielä perintöveroa, kun
muutenkin tilanne on jo huomattavasti vaikeampi, kun siitä perheestä on
toinen elättäjä jo kuollut. Eli kyllä vähintään
tällaisessa tapauksessa pitäisi pystyä pääsemään
tässä asiassa eteenpäin.
Toivon kaikkea onnea ja menestystä tälle aloitteelle
ja uskon, että aikaa myöten tämä kanta
tulee voittamaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Huomaan, että kun on tärkeästä asiasta
kysymys, niin silloin eduskunnan suuret isänmaalliset joukot
ovat runsaslukuisesti salissa edustettuina. Näen, että aloite
on erinomaisen hyvä. Ed. Sjöblom on lähtenyt
oikeaan aikaan, lyönyt kirveen oikealla hetkellä pöytään,
ja peli on toiminut.
Siihen, että täällä on todettu,
että on vain muutamia allekirjoittajia, täytyy
sanoa, että olen erittäin pahoillani, etten sattunut
sinä päivänä, sillä hetkellä olemaan
täällä talossa, kun ed. Sjöblom tämän
aloitteen jätti, koska nimeni olisin halunnut ehdottomasti
tähän mukaan. Mutta, herra puhemies, tällä puheenvuorollani
vahvistan sitä vahvemmaksi, että olisin sen varmasti
siihen laittanut ja tuen tätä kaikissa käänteissä kaikin
tavoin.
Nythän tällä tietenkin hyvä sattuma
ja lähtökohta on ollut olemassa, että siinä vaiheessa,
kun tuposopimusta tehtiin ja siinä syntyi omaisuusverosta
luopumisen periaate ja pykälä, sehän
on vielä paljon toimenpiteitä vailla, niin silloin
siihen samaan asiaan olisi pitänyt liittää myöskin tämä.
No, täytyypä sanoa, että tämä koskee
tavattoman paljon kansalaisia, valitettavasti en ole päässyt
perille, montaako ihmistä suurin piirtein tämä koskee,
mutta kuitenkin kymmeniä tuhansia vuosittain, taitaa olla
paljon isompikin mittasuhde, mitä tämä koskee.
Kun otetaan niin, että perintöveron saajia on
usein monta siellä takana, niin sadoissatuhansissa voi
periaatteessa tämä asia olla olemassa.
Kuitenkin voisin vetää semmoisen johtopäätöksen,
että omaisuusverosta luopuminen oli varmaankin sosialidemokraattien
lahja hallituskumppani keskustalle, mikä meinasi tarttua
ja mennä tähän miinaan, että saivat
hyvänkin ja suuren tulopoliittiseen sopimukseen liittyvän tuen
tähän hallituksen toimenpiteelle, mutta sen jälkeen,
kun media uutisoi sitä vähän kielteisessä valossa,
puheet ovat himmenneet ja oikeastaan tälle asialle ei ole
edes esittäjääkään
löytynyt mistään. Mutta katson, että toinen
valtiovarainministeri Wideroos on varmasti ollut tässä asiassa
aloitteellinen ja vienyt tätä rehellisesti ja rehdisti
eteenpäin, niin että hänen piikkiinsä voisi
sen asian omaisuusveron osalta niin kuin viedä ja tehdä.
Toivottavasti hän toimisi myöskin tässä aloitteessa
niin, että tämä johtaisi todella toimenpiteisiin
ja syntyisi sellainen valmistelu, missä tästä asiasta
luovuttaisiin.
Niin katsottuna en puhu omasta asiasta, mutta ymmärrän
tämän asian kokonaisuuden, koska ymmärrän
siinä, että valitettavasti olen myöskin tämän
omaisuusveron pieni maksaja. Mielelläni tietenkin maksan,
mutta se omaisuuden hankkiminen on niin vaikeata, että siihen
hankintatyöhön nähden voisi olla hyvin
katsottava, että se vero poistetaan sieltä.
Mitä syntyy sitten tähän perintö-
ja lahjaveroon, niin tiedän tämän omalta
kohdaltani, että jos minä kuolisin — mikä nyt
on todennäköisesti epätodennäköistä — niin
jälkipolvet, kaksi poikaa ja emäntä,
joutuisivat täysin pääsemättömään
tilanteeseen, koska äsken ed. Esa Lahtelan kuvailema tapaus
tyhjän metsän perimisestä aiheuttaisi
sen, että valtaosa niistä tyhjistä pohjista olisi
myytävä pois, että tämä perintövero
saataisiin maksettua. Näin katsottuna tämähän
on aivan mahdoton tilanne tässä Suomenmaassa niin, että minullekin
ikään kuin, kansanedustajana toimivalle, on tämmöinen
rakennelma olemassa, että syntyy todellinen hirttosilmukka,
missä jälkipolvet ja lähisuku joutuvat
pääsemättömään
tilanteeseen, jos kävisi näin, että minusta
aika jättäisi. (Ed. Salo: Saisivathan he hyvän
leskeneläkkeen!) — No, tässä näin,
ed. Salo, siitäkään en ole niin aivan
varma, saattaa olla niin, ettei se leski eläkettä edes
saisikaan.
Mitä sitten tulee tähän sisältöön
muuten, niin täytyy ajatella ja katsoa, että siinä vaiheessa,
kun nykyinen perintövero järjestelmänä on
luotu, niin Suomessa ei tällaista myyntivoiton eli luovutusvoiton
verotusta ole ollut olemassakaan, jolloin se yksi ja ainut vero
on syntynyt siinä, että kun perintövero
on määrätty, niin siinä valtio
on veronsa saanut. Sen jälkeen, kun tämä myynti
on tapahtunut kymmenen vuotta omistetun omaisuuden omistamisen jälkeen,
niin myynti on voinut tapahtua verotta. Jos jossakin yhteydessä ei kaikki
pitäisi paikkaansa, niin tiedän, että ed. Kallis,
joka tuntee nämä veroasiat, varmaan oikaisee,
että Lahtelan puhe ei siltä osin pitänyt paikkaansa,
mutta suurin piirtein nämä pitävät. Näin
katsottuna tähän on tullut kahdenkertainen verotus
matkaan. Kun tätä perintö- ja lahjaverotusta
on kiristetty viimeisen 15 vuoden aikana erinomaisen paljon, kun
sanoin alkuun, että täällä on
suuret isänmaalliset joukot, pääasiassa
kokoomuksen eduskuntaryhmästä, paikalla, niin valittaen
täytyy todeta, että sen kiristäminen
on tapahtunut nimenomaan niinä aikoina, kun kokoomuslainen
valtiovarainministeri oli näitä rahoja vahtimassa
ja valtion kassaa keräämässä. Täytyy
sanoa, että kyllä tietysti 90-luvun alussa oli
niin kireät ajat ja maa niin tiukalla, että kaikki piti
kerätä, mikä irti saatiin, mutta olisi
tässä kyllä nyt ollut viime hallituskausina
mahdollisuus myöskin tätä lieventää ja
palata ja korjata tämä asia.
Kun tätä maailmaa katsotaan, niin en esitä ollenkaan
sitä, että tämä perintö-
ja lahjavero annettaisiin anteeksi — onhan sen summa kuitenkin
noin 450 miljoonaa euroa vuositasolla — vaan, niin kuin
tässä aloitteessakin todetaan, se kertyisi kuitenkin
valtion kassaan näitten luovutusvoittoverojen kautta pikkasen
viiveellä, mutta kertyisi kuitenkin. Ja luulen, että kun
luovutusvoittoveroa määriteltäessä tämä maksetusta
perintöverosta, perintöarvosta saatu summa on
kuitenkin se, mikä katsotaan hankintahinnaksi, niin kokonaisuutena
nykyisellään, ellei korjausta siihen tehtäisi,
tämä luovutusvoittoverokertymä olisi
ehkä vielä jopa suurempi kuin tämä perintövero
normaaliomaisuudessa onkaan. Tähän tietenkin pitää ottaa
sellainen kevennystekijä, lievennystekijä huomioon,
että pitäisi sitten olla joku asteikko, millä tätä pikkasen
rakennettaisiin, että en nyt olisi kuitenkaan esittämässä,
että tätä veroa missään
tapauksessa enempää kerättäisiin
kuin nykyisellään tämä 450 miljoonaa,
mutta tämmöinenkin näkökohta
tässä on olemassa.
Näin arvellen on aivan mahdoton ja kohtuuton tekijä,
että kun puolisoista jommastakummasta aika jättää,
niin toinen joutuu myymään tämän
asuntonsa sen takia, että saa maksettua perintöveron.
Kun 90-luvun alusta katsotaan näitä lähtökohtia,
milloin kiinteistöjen hinnat, asuntojen hinnat voimakkaasti
laskivat, niin kävi joissain pahimmissa tapauksissa niin,
että kun asunto sitten loppujen lopuksi jouduttiin myymään, että saatiin
perintövero maksettua, myyntihinta oli niin alhainen, että oikeastaan
kaikki rahat menivät melkein pääsääntöisesti
sinne perintöveron maksuun, koska myöskin perintöveron
määrittämisessä on semmoinen
lähtökohtatilanne olemassa, että perintövero
määritetään sen kuolinpäivän,
luovutuspäivän kurssin ja arvon mukaan. Ja kun
tässä ei huojennusmahdollisuuksia ole olemassa,
niin myöskin asuntojen osalta kun on laskeva hintasuhdanne,
niin joudutaan maksamaan enemmän sitä perintöveroa
kuin peritäänkään.
Myöskin sijoitusomaisuuden eli arvopapereitten osalta
on tapahtunut monelle niin, että niille arvopapereille
silloin, kun kurssit voimakkaasti laskivat, kun ne vaihtelivat kuitenkin,
kävi sillä lailla, että kaikki sen perityn
omaisuuden arvo meni verojenmaksuun. Pahimmassa tapauksessa esimerkkejä vissiin
löytyy, missä se ei edes riittänytkään
siihen. Näin ajatellen tähän pitäisi myöskin
samaan asiaan ottaa huomioon se, että erilaisia huojennusmahdollisuuksia
olisi olemassa, ja nyt kun siirryttäisiin kokonaan tästä luopumiseen
ja siirryttäisiin tähän pelkkään
luovutusvoiton perimiseen, niin nämäkin asiat
tulisivat kuntoon ja järjestykseen.
Mutta mitä syntyy sitten tähän perimiseen, niin
vahvasti olen tämän kristillisen, vahvan perusavioliiton
kannattaja kaikin tavoin, mutta ihmeellisesti vaan se ei näytä toimivan,
ja eduskuntakaan ei ole valmis sen asian eteen vahvasti toimimaan
ja tekemään, vaan enempi on harrastellut ainakin
viime kaudella näitten erilaisten parisuhteitten vahvistamista
ja tukemista. Näin ajatellen ja katsoen kun tämä puoliso,
joka on avopuolisona siellä matkassa, testamentin tai muun
kautta, kun on lapseton pariskunta, saa sen toisen puolikkaan siitä yhteisesti
omistetusta asunnosta, niin hän joutuu maksamaan vielä tämän
perintöveron kolminkertaisena. On tässä kyllä tämä yhteiskunta,
eduskunta lainsäätäjänä, kyllä kaiken
jättänyt unhoon ja unohtanut eikä ole
muuttuneita nykyajan olosuhteita huomioinut. Tässä aloitteessa
mainitaan erinomaisen hyvin se, että kun sukulaisuuden
suhteen peritään yhteisesti, siellä voi
olla lapsia, siellä voi olla uusi avopuoliso jne., se menee
sen kaukaisimman sukulaisen kautta ja niin tulee käymään
tässä asiassa, että se vero menee taas
kolminkertaisena tällä nykyisellä asteikolla.
Näin katsottuna, herra puhemies, toivon, että se,
mitä tässä tänään
kerrotaan ja nähdään täällä, valiokuntakäsittelyssä otetaan
huomioon ja hallitus, mikäli se nyt aikoo tätä maata
hallita eteenkinpäin ja hallituspohjalla tulevaisuudessa
vaalienkin jälkeen jonkin näköistä hallintahalua
on olemassa, panee tämän valmistelun myöskin
valtionhallinnon taholta kiireesti toimeksi. Muuten ei tässä yhteiskunnassa
hyvä seuraa, ja sanon, että kun kansalaiset äänestäjinä pääsevät
tähän asiaan oikein perehtymään,
he tietävät, kuinka mahdottomalla näköalalla
nykyisin on tehty pientä ryhmää ajatellen
tämä omaisuusveron poisto, mutta suurta ryhmää ajatellen
perintöveroasiasta ei ole vissiin edes kunnolla keskusteluja
vielä aloitettukaan.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Maailma muuttuu ja verotustavat muuttuvat.
Minusta ed. Sjöblomin esitys on erinomainen. Tästä on
käyty keskustelua niin täällä eduskunnassa kuin
eduskunnan ulkopuolellakin useasti, ja monet näkemykset
ovat, että veron poistamisella on kiistaton myönteinen
vaikutus sukupolvenvaihdoksiin yritysten osalta. Veron poistamisella
ennen kaikkea joustavoitetaan yritysten siirtymistä sukupolvelta
toiselle. Tällä hetkellä useissa tapauksissa
koetaan siirto enemmänkin yhteiskunnallisena rangaistuksena
kuin kansantaloutta hyödyntävänä verotusmuotona.
Verotuotto on tietysti valtiolle merkittävä, mutta
monelle yrittäjälle se on tosi ongelmallinen.
Sama koskee myös ulkopuolisille mahdollisesti siirtyvää yritystä.
Nyt jatkaja joutuu todellisuudessa ostamaan yrityksen. Tämä on
johtanut useasti jopa yritystoiminnan lopettamiseen tai siihen,
että yritys on myyty kilpailijalle pilkkahintaan. Verojen
poistamisella on myös toinen selkeä hyöty,
pääomien säilyminen Suomessa, sillä vastaavista
veroista ollaan luopumassa Ruotsissa, niin kuin täällä on tullut
jo monta kertaa esiin. Virossa ja Latviassa ei edes tätä veroa
peritä. Luopuminen näiden verojen kannosta asettaisi
suomalaiset lähinaapureidensa kanssa tasa-arvoisempaan
asemaan. Ministeri Wideroos on nähnyt veromuutoksen hyödylliset
puolet. Toivottavasti ministeri Kalliomäki näkee
samoin. Yritystoimintojen jatkuvuus on tämän päivän
Suomessa tosi merkittävää. Tämä vero
palauttaa taatusti takaisin sen, mitä se menettää.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa herra puhemies! On luojan lykky, että Suomi
on liittynyt EU:hun ja muokkaamme Suomen lainsäädäntöä kansainväliseen
tapaan ja nykyaikaiseksi muun muassa monien tähän
mennessä tehtyjen lakien osalta. Toivottavasti näin
tapahtuu myöskin perintö- ja lahjaverolain osalta,
ja mahdollisimman pian. Erityisen tärkeää se
olisi yritysmaailman osalta, pienen ja keskisuuren teollisuuden
osalta, jossa on suuret sukupolvenvaihdosongelmat tulossa ja edessä.
Kuten on todettu, perilliset joutuvat monasti myymään
omaisuutta selvitäkseen tästä perintö-
ja lahjaverosta. Myöskin käytäntö antaa
kikkailumahdollisuuksia lähinaapureitten osalta. Kuten
on todettu, Virossa ja Latviassa perintö- ja lahjaveroa
ei peritä lainkaan. Ruotsi on menossa samaan suuntaan.
Holding-yhtiöiden avulla voidaan tehdä minkälaisia
koukeroita tahansa ja välttyä näiltä verotusseuraamuksilta, mutta
se ei ole kovin viisasta touhua. Kaiken kaikkiaan Suomessakin on
pyritty pois kahdenkertaisesta verotuksesta. Siitä toki
on yksi poikkeus. Nykyhallituksen aikana joidenkin osalta osinkoverotulo
on muutettu kahdenkertaiseksi, mutta pääosin siitä on
pyritty pois.
Myöskin nykyinen perintöverokäytäntö on hyvin
ongelmallinen johtuen esimerkiksi kiinteistöjen korkeista
verotusarvoista, jotka saattavat olla käypään
arvoon nähden moninkertaisia. Yksi ongelma on myöskin
se, ja se on tullut eräässä läheisessä tapauksessa
esille, kun samassa onnettomuudessa osa perheestä kuoli,
osa kuoli kahden päivän kuluttua. Siinä määrättiin välillä jo
perintövero ja sitten taas uudelleen.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän puhujaa siirtymään puhujakorokkeelle.
2 minuuttia on kulunut.
Kiitoksia, arvoisa puhemies, tosin matkaan saattoi mennä enemmän
aikaa kuin tämän puheenvuoron päättämiseen. Mutta
tällainen ed. Sjöblomin liikkeelle laittama lakialoite
ei tule todennäköisesti tällaisenaan
menemään läpi, mutta on hyvä,
että näitä asioita nostetaan esille,
kuten esimerkiksi valtiovarainministeri Wideroos on tämän
asian osalta tehnyt, ja on oikein kaukaa viisasta, että tälle
lakialoitteelle on laitettu voimaantulopäiväksi
1. päivä tammikuuta 2006. Tämä ehtii
hyvin tulla hallituksen esityksenä siihen mennessä käsittelyymme,
koska tämä on nykyaikaa, tämä on
eurooppalaista, tämä on kansainvälisen
käytännön mukaista.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni myöskin
tämä ed. Juhani Sjöblomin tekemä lakialoite
on erittäin hyvä ja se on todellakin lämpimästi
kannatettava lakialoite. Olisin itse myöskin mielelläni
nimeni tähän alle laittanut. Tosiasia on se, että seuraavien
kymmenen vuoden kuluessa, näissä perusteluissa
on sanottu, että 50 000 yritystä olisi tilanteessa,
jossa pitäisi toteuttaa sukupolvenvaihdos, mutta uskon, että jos
tähän otetaan maatilat myöskin mukaan, niin
se määrä on varmasti vieläkin
suurempi. Olen kuullut jopa niin, että 60 000
yhteensä olisi, jos koko laskelma otetaan huomioon. Se
on tosiasia, että me elämme globaalissa taloudessa ja
meidän pitää pystyä myöskin
kilpailemaan, ja siitäkin syystä on toisaalta
hyvä, että myöskin tämä kilpailu
ja muiden valtioiden verotuslainsäädäntö tuovat
meille paineita justeerata meidän omaa verotuslainsäädäntöämme.
Viime kaudellahan meillä oli lakivaliokunnassa käsittelyssä tämä niin
sanottu suosiolahjalaki, jossa oltaisiin tästä lakiosan
käytännöstä kokonaan irtauduttu
ja unohdettu se. Siinä yhteydessä todettiin, että sitä hallituksen
esitystä ei haluttu viedä sinänsä eteenpäin.
Sillähän olisi helpotettu nimenomaan näitä sukupolvenvaihdoksia
yritysten ja maatilojen osalta. Mutta muistan, että silloin
nimenomaan lakivaliokunta teki lausuman, jossa toivottiin ja evästettiin
silloista hallitusta, että nimenomaan verotuslainsäädännön
osalta ja verotuksen keventämisen osalta pitäisi
näitä sukupolvenvaihdostilanteita pystyä helpottamaan,
mutta viime hallituksen aikana sitä ei tehty, ja toivottavasti
tämä hallitus nyt ponnekkaasti tarttuu tähän asiaan
ja vie tätä asiaa eteenpäin.
Se, että tämä vero kohdistuisi nimenomaan tuottoihin,
ei pääomaan, on minun mielestäni oikean
suuntainen ratkaisu, koska myytäessä omaisuus
järjen mukaan myöskin maksettaisiin silloin vero.
Onhan se tosiasia, että jos ajatellaan tämmöisiä vanhoja
sukuja, jotka ovat keränneet omaisuutta, ja jokaisen sukupolven
aikana (Puhemies koputtaa) erikseen maksetaan perintö-
tai lahjavero, niin kyllähän on aika huima se
veromäärä, mikä siitä kokonaisuutena
tulee.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Tiura, voitte jatkaa puhetta täältä puhujakorokkeelta.
Arvoisa puhemies! Jatkan sitten myöhemmässä vaiheessa,
mutta tämä lakialoite jos mikä on todella
hyvä ja kannatettava.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Verokysymyksissä on aina helppo
ja mukava tavallaan myöskin löytää ääritapauksia, ääriesimerkkejä.
Ed. Seppo Lahtela mainitsi yhden sellaisen. Eli kun tuo perinnön
verotusarvo määräytyy aina kuolinhetken
mukaan, niin voi todella käydä niin, että kun
vero menee maksuun, omaisuudesta ei saa edes niin paljon kuin pitää maksaa
veroa siitä syystä, että sukulaisuussuhde
on kaukainen ja arvo on laskenut.
Ed. Timo Seppälä otti toisen esimerkin, puhui kahdesta
päivästä. Omaisuus siirtyy tänään
A:lle, joka hallitsee sen omaisuuden kaksi päivää,
ja siirtyy sitten A:lta B:lle, ja molemmissa tapauksissa perintöveroa
määrätään tuosta omaisuudesta,
ja se on tietenkin silloin erittäin suuri. Yhtä hyvin
ed. Seppälä olisi voinut sanoa, että oli
tajuttomassa tilassa tämä A ja eli vain kaksi
kolme tuntia, ei päässyt lainkaan nauttimaan siitä omaisuudesta,
mutta vero määräytyi, koska omaisuus siirtyi
hänelle hänen ollessaan hengissä, kun
toinen perinnönjättäjä kuoli.
Siis tämmöisiä esimerkkejä löytyy
kyllä paljon.
Kun tässä annettiin ymmärtää,
että myöskin sukupolvenvaihdoksissa vero on kohtuuton,
niin totean, että se voi olla kohtuuton, mutta se voi olla
myöskin kohtuuttoman alhainen. Jos esimerkiksi yritys,
joka siirtyy sukupolvenvaihdoksessa minulle, on osakeyhtiö,
niin yleensä ne osakkeet arvostetaan ja hyvä jos
60—70 prosenttiin käyvästä arvosta.
Jos kysymyksessä on pörssissä noteerattu
yhtiö, niin sehän on se 70 prosenttia se verotusarvo
ja siitä sitten 40 prosenttia katsotaan perintöverotuksessa
verotusarvoksi, niin lopputulos on se, että maksetaan 2,8
prosenttia veroa. Siis vielä kerran: Jos verotusarvo on
70 prosenttia käyvästä arvosta sukupolvenvaihdoksen
mukaan, niin 40 prosenttia otetaan huomioon ja siitä 16
prosenttia, niin se on 2,8 prosenttia. Voi kysyä, onko
2,8 prosenttia huomattavan suuresta yrityksestä kohtuuton
vero. Siis esimerkkejä löytyy laidasta laitaan.
Mutta jos laajasti ja yleisesti katsoo perintö- ja lahjaverolakia,
niin minun mielestäni siinä on kolme suurta epäkohtaa.
Ensimmäinen ja kaikkein suurin on se, joka koskee lesken
ja lapsen asemaa siinä tapauksessa, että pesä muodostuu pääasiallisesti
vain asunnosta ja jostakin muusta pienestä.
Tästä oli viime viikolla esimerkki, oli televisiossa
ohjelma, haastateltiin tuntematonta henkilöä,
joka jäi leskeksi. Omaisuus siirtyi lapselle, ja omaisuus
muodostui pienestä metsätilasta ja omakotitalosta
ja ehkä jostakin muusta. Koska ensin määrättiin
leskelle 40 000 markan vero, hän teki valituksen
ja se pudotettiin 27 000:een. Hänellä ei
ollut rahaa maksaa, joutui erittäin vaikeaan asemaan, siis
todella vaikeaan asemaan. Siinä haastateltiin myöskin
verottajaa, veroviranomaista, joka sanoi, että olisi kyllä ollut
mahdollisuus vielä kohtuullistaa, mutta hänen
olisi sitä pitänyt pyytää. No,
kuka tavallinen leski, siis tavallinen leski, tarkoitan henkilöä,
joka ei ole lainsäädäntöön
perehtynyt, miten hän olisi ymmärtänyt
anomuksesta hakea kohtuullistamista siihen, kun veroviranomainen
ei sitä esittänyt? Tämän ohjelman
jälkeen keskustelivat tästä tapauksesta
ministeri Wideroos ja entinen ministeri Arja Alho. Ministeri Wideroos
tämän perusteella katsoi, että koko laki
pitäisi kumota, aivan niin kuin ed. Sjöblom on
esittänyt. Mutta tuon ongelman voi poistaa nostamalla,
korottamalla, puolisovähennyksen, joka tällä hetkellä on
6 800 euroa esimerkiksi 50 000:een, ei 500 000:een,
niin kuin ministeri Wideroos esitti, vaan esimerkiksi 50 000:een,
ja sen jälkeen valtaosa näistä kohtuuttomista
tapauksista poistuu. Eli aivan kuten aikaisemmin olen yhdessä lakialoitteessa
esittänyt, puolisovähennystä nostettaisiin
huomattavasti. Silloin tämä olisi poissa.
Sitten toinen epäkohta koskee kyllä testamentinsaajaa.
Ed. Lahtela oli pikkasen samalla tiellä ja samoilla jäljillä,
kun hän mainitsi, miten kohtuutonta se on, kun ei ole tätä sukulaisuussuhdetta
tai aviosuhdetta tai avosuhdetta, vaan katsotaan saajan kuuluvan
kolmanteen veroluokkaan, missä vero on kolminkertainen.
Olen todennut, että jos joku tekee testamentin jonkun
hyväksi, niin kyllä se testamentinsaaja on sille
testamentintekijälle yhtä läheinen kuin
oma rintaperillinen monessa, monessa tapauksessa ja varsinkin silloin,
kun se koskee fyysistä henkilöä, ja siinä tapauksessa
lakia tulisi muuttaa niin, että testamentinsaajat kuuluisivat
samaan veroluokkaan kuin rintaperilliset.
Sitten kolmas epäkohta on kyllä tämä korkeahko
vero, joka todella voi olla 48 prosenttia, marginaalivero, silloin
kun on kohtuullisen suuresta perinnöstä kysymys
ja kuulutaan kolmanteen veroluokkaan.
Mutta nämä ovat ne suurimmat epäkohdat,
ja sen takia lakia ei tarvitse kumota. Kyllä perintövero
täyttää paikkansa yhtenä verolakina
ja melko hyvänäkin verolakina, kunhan
se on kohtuullinen. En minä usko, että yksikään
perinnönsaaja pitää pahana, jos hän
vanhemmilta tai lapselta saa perinnön. Kyllä hän
on valmis siitä maksamaan jotain. Ei lakia pidä tämän
takia poistaa.
Se, että viitataan Ruotsiin, on jonkin verran harhaanjohtavaa
siinä mielessä, että Ruotsissa perintöveron
tuotto on ollut selvästi pienempi kuin Suomessa. Se on
ollut vain, oliko se 200 vai 300 miljoonaa kruunua, ja siellä se
oli helppo sen takia poistaa, että sen fiskaalinen vaikutus
oli pieni. Yrittäjät Ruotsissa olivat toivoneet,
että perintöveron poistamisen sijasta olisi poistettu varallisuusvero,
ja he olivat jopa varautuneet ja valmistautuneet siihen. Perintöveron
poistaminen tuli eräänlaisena kylmänä suihkuna
kyllä näille yrittäjille sen takia, että verotuoton
menetys peritään muulla tavoin nyt yrittäjiltä.
On hyvä, että näistä asioista
keskustellaan. On hyvä, että veropolitiikan tavoitteista
keskustellaan. On hyvä, että tuodaan epäkohdat
esille. Minä en allekirjoita sitä, mitä esimerkiksi
ministeri Wideroos on sanonut, että epäkohtia
ei kannata lähteä korjaamaan vaan pitää kumota
koko laki. Silloin ryhdytään liian voimakkaisiin
toimenpiteisiin, ja silloinhan niitä verotuloja pitäisi kerätä jollakin
muulla tavoin. Pelkään, että olisi vaikea
löytää kohtuullisempaa verotustapaa.
On veroja, joita pitää alentaa, mutta on kyllä myöskin
veroja, joita pitäisi korottaa. Kannattaisi kaikessa verotuksessa
noudattaa sitä periaatetta, mitä kristillisdemokraatit
ovat jo vuosia esittäneet tässä salissa
ja myöskin muualla: verotetaan ankarasti sitä,
mitä ei nyt välttämättä yhteiskunta
ja ihminen tarvitse, ja lievästi sitä, mitä yhteiskunta
ja ihminen tarvitsee. Silloin juuri tämmöisiä kohtuuttomuuksia
(Puhemies koputtaa) verolaista poistetaan ja ehkä siirrytään
myöskin verottamaan esimerkiksi keinottelua ja paljon muutakin,
mitä yhteiskunta ei tarvitse.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriössähän
on tehty selvityksiä siitä, miten perintökaarta,
perintölainsäädäntöä laajemmin
pitäisi uudistaa tämän vuosisadan olosuhteisiin
paremmin sopivaksi. Siinä yhteydessä on selvästi
tullut tarve tarkistaa perintö- ja lahjaverotusta. Ne polttavimmat
tarkistamistarpeet löytyvät aika lailla sieltä suunnalta,
mihin ed. Kallis puheenvuorossaan viittasi. Juuri lesken kohtelu,
puolisovähennyksen lisääminen, on sellainen.
Toinen on laveamminkin näiden asteikkojen kiristyminen
aivan väärässä kohtaa. Ne alkavat
kovin matalalta tasolta nykyolosuhteisiin nähden. Kolmas
on sitten tämä kovin jyrkkä porrastus
näiden kolmen eri veroluokan välillä.
Siinä on selvästi kohtuuttomasti rankaisevaa elementtiä,
varsinkin tässä kolminkertaisessa verossa. Ehkä vielä näiden
lisäksi olisi syytä arvioida sitäkin,
pitäisikö siinä olla jossakin määrin
ikäporrastusta, että silloin kun alaikäisenä saa
perinnön, sen pitäisi olla lievemmin verotettua,
koska se turvaa toimeentuloa toisella tapaa kuin aikuiselle tuleva
perintö.
Tämäntapaiset kysymykset pitäisi
laittaa suhteellisen ripeästi valmisteluun sen sijasta,
että heitettäisiin lonkalta koko perintö-
ja lahjaverotuksen kumoamisvaateita. Näkisin, että ensi vuonna
tällainen valmistelu ihan nyt kytkeytyneenä tämän
perintölainsäädännönkin
uudistamistarpeisiin pitää käynnistää ja
viedä aika pitkälle jo tämän
vaalikauden aikana.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen myöskin allekirjoittanut
tämän ed. Sjöblomin lakialoitteen, ja
ihan muutama kommentti.
Ensinnäkin vielä ed. Kallikselle: Huomasin jälleen
teidän valveutuneen näihin verokysymyksiin, koska
te toitte esiin juuri puheenvuorossanne lesken ja lapsen aseman,
puolisovähennyksen määrän ja
testamentinsaajan kohtalon eräissä tapauksissa.
Ne ovat juuri olleet niitä kipupisteitä, joista
me olemme lakivaliokunnassakin jonkin verran keskustelua harrastaneet.
Huomasin, että oikeusministeri Koskinenkin yhtyi niihin
näkemyksiin ja on odotettavissa korjaavaa lainsäädäntöä näihin
epäkohtiin. Ne ovat kuitenkin monesti semmoisia tapauksia,
jotka kohtaavat meidät kansanedustajat tilanteessa, jossa
me joudumme sanomaan, että olemassa oleva laki on kohtuuton,
mikä johtaa inhimillisestikin katsoen sellaisiin ratkaisuihin,
joita me emme voi hyväksyä. Sen takia kaikki tämä keskustelu,
mitä ed. Sjöblom tällä lakialoitteellaan
saa aikaiseksi, palvelee varmasti meidän yhteistä päämääräämme.
Sen verran kansainvälispoliittisesta tilanteesta, joka
liittyy myöskin keskeisesti tähän lainsäädäntöön,
että me kumminkin käsitämme kaikki suomalaiset
kansanedustajat, että tämän päivän maailma
on erittäin kovaa verokilpailua, joka kohdistuu moniin,
moniin eri tuotantotekijöihin, ja verotus on yksi tärkeä osa
Suomen kilpailukykyä. Täällä on
kerrottu jo osuvasti, kuinka Baltian maissa ja Pohjoismaissa on
erilainen perintö- ja lahjaverolaki tällä hetkellä ja
sitä tullaan myöskin Ruotsissa nyt jollakin lailla
muuttamaan. Paineet siihen, että mekin joudumme korjaamaan
tilannetta, kiristyvät koko ajan. Yksi keskeinen tekijä lakialoitteen
perusteluissa on kuitenkin ollut huoli Suomen kansantalouden kehityksestä,
siitä miten meidän yrityksemme pystyvät
siirtämään omaisuutensa eteenpäin
siten, että jatkamisen ja kannattavan yritystoiminnan edellytykset
säilyvät myöskin maatilataloudessa, joka
on tänä päivänä jo
erittäin suurta ja merkittävää yritystoimintaa.
Arvoisa puhemies! Kuten täällä muun
muassa ed. Kallis totesi esimerkillään, nykyinen
perintö- ja lahjaverolaki ei ole ainoastaan laki, joka
koskettaisi niin sanotusti hyväosaisia. Joskus testamentin
saaja tai perinnön saaja voi olla hyvinkin vähäosainen.
Kuitenkin tietenkin todetaan, että fiskaaliset vaikutukset
esimerkiksi ovat merkittävät, ja käytäntö on
osoittanut, että tällaista lakia ei pystytä tietenkään
kerralla kumoamaan ilman, että me varmistamme myöskin,
että suurin piirtein sama tulo saadaan edelleen valtion
kassaan.
Kuitenkin olen tämän lakialoitteen allekirjoittanut
ja toivon, että oikeusministeriöstä tulee
tätä koskevaa lainsäädäntöä jo
tällä vaalikaudella lakivaliokuntaan ja pääsemme
kohtuullistamaan näitä kaikkein suurimpia epäkohtia,
mitä luonnollisesti tämä koko lain kumoaminen
toisi tullessaan, mutta sen jälkeen meidän pitää tietenkin miettiä korvaavaa
lainsäädäntöä, miten
me turvaamme valtion tulot. Merkitykseltään tämä ei tietenkään
ole kovinkaan suuri, koska se vastaa noin yhtä prosenttia
tulo- ja varallisuusveron tuotosta tällä hetkellä.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela ja ed. Kallis myös
ruotivat nykyistä järjestelmää.
Kyllä jatkossa olevan järjestelmän pitää olla
yksinkertainen malli, se on paras ja kansantalouden kannalta myös
ylivoimainen. Kaikki riidat ja tulkinnat kauppahinnoista tai lahjaluontoisista
kaupoista poistuvat, ennakkopäätösten
tarve poistuu siellä. Suomessa ei ole tällä hetkellä taas
yhtään verovapaata myyntiä. Kaikki myynti
on veronalaista Suomessa. Perintö- ja lahjavero on syntynyt
sellaisena aikana, jolloin ei ollut myyntivoittoverotusta.
Mitä Ruotsiin tulee ja heikkoon tuottoon, niin on aivan
selvää, että Ruotsi lakkautti perintö-
ja lahjaveron vanhentuneena pitääkseen pääomat Ruotsissa,
ohjatakseen investointeja Ruotsiin ja yksinkertaistaakseen järjestelmän.
Kun tuotto pysyy alhaalla, se perintö- ja lahjavero todella Ruotsissa
koskee pääsääntöisesti
tavallisia ihmisiä. Suurten omaisuuksien haltijat ovat
ajat sitten Ruotsissa osanneet järjestellä sen
holding-yhtiöiden ja säätiöiden
kautta. Siksi se ei tuota.
Tetra Pakin omistajat, Ikean omistajat, kaikki järjestelyt
on tehty ulos Ruotsista juuri Ruotsin oman lainsäädännön
johdosta. Sillä se on siellä osattu kiertää.
Siksi he totesivat, että yksinkertaisinta on lakkauttaa
vanhentunut menneisyyden veromuoto ja olla muilla veroilla vastaamassa nykypäivään.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä aloitteessa
perustellaan tätä, kuinka sukupolvenvaihdostilanteessa,
kun yritykselle haetaan kaupan kautta uusi jatkaja, joka ei ole rintaperillinen
eikä lähisukulainen, hallitus kertoo, että huojennetaan,
mutta verotus vaan kiristyy tässä asiassa.
Herra puhemies! Esimerkkinä kerron tässä, vaikka
totuuden kertominenhan täällä salissa kerrotaan
niin, että käyttää opposition ääntä eikä puolusta
hallitusta, että esimerkiksi metsätalousyrittäjän,
metsätilallisen luovuttaessa omaisuutensa, myydessä omaisuutensa,
koska se on ainut tapa, kun myydään sisaren lapsille
esimerkiksi metsätila, jonka hoitoa voidaan harjoittaa
päätoimisesti ammattina, niin että siitä muodostuu koko
perheen elinkeino, ennen tämän luovutusvoittoveron
hankintahintaolettama oli siinä aiheessa 50 prosenttia.
Se putosi nyt 40:een, jolloin tätä kautta ostajahan
maksaa sen myyjänkin luovutusvoittoveron lisääntyvänä kauppahintana.
Tältä osin tätä yritystoiminnan
jatkamismahdollisuutta on heikennetty. Lukemattomia esimerkkejä löytyy
monesta muustakin, mutta metsä on semmoinen, jonka itse
tunnen ja tiedän.
Kyllä tämäkin asia olisi pitänyt
pystyä hoitamaan ja näkemään
hallituksen taholta vähän aikaisemmin ja vähän
paremmin, mitä se aiheuttaa tässä, miten
se tehdään. En tarkoita tällä sitä, mitä tehdään
harrastuksen puolesta, mutta silloin kun muodostuu pääosa
perheen elinkeinotulosta tai elinkeinosta, elämästä,
nämä olisi pitänyt ottaa huomioon ja
korjata tulevaisuudessa. Mutta ehkä perintöveron
kautta voitaisiin tämäkin asia pohtia ja saada
joskus kuntoon.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valitettavasti minäkään
en sattunut tapaamaan ed. Sjöblomia sinä päivänä,
kun hän tähän aloitteeseensa nimiä keräili.
Olisin hyvin mielelläni nähnyt nimeni tämän
lakialoitteen alla sikäli, että tämä on
todellinen ja oikea asia ja vielä tänä päivänä minuakin
hyvin läheltä koskettava, juuri tänä päivänä ja
tänä syksynä.
En todellakaan käsitä sitä, että omaisuudesta, jos
se vaihtaa tällä lailla omistajaa, siitä pelkästä tapahtumasta
täytyy valtion tulla väliin. Jos se omaisuus on
tuottavassa tilassa silloin, kun se perintö tai lahja luovutetaan,
ja se jatkaa sitä tuottamistaan, niin eikö se
ole yhteiskunnalle jo riittävä saalis? Jos taas
sitten tämä saaja todella luopuu siitä myynnin
kautta, sehän tulee hankintahintaolettaman kautta niin
korkeasti verotetuksi, että varmasti yhteiskunta siitä omansa
saa. Ja jos tämä saaja todella pitää sitä tuottavassa
tilassa, sehän on oikein ja kohtuullista. Kuitenkin tämä omaisuus
on pääsääntöisesti
hankittu tulolla, josta on vero maksettu.
Eniten minua ihmetyttää, että tämä sama
kohtuuton verotus tapahtuu yrityskauppojen yhteydessä.
Todella nyt tämä hallitus teki sinne lievennyksiä,
mikä on aivan oikea suunta, mutta (Välihuuto) — lahjapuolelle
teki — minua ihmetyttää tämä hyvin
suuresti omakohtaisesti. Me olemme tekemässä sukupolvenvaihdosta
tilallani, joka on tänä päivänä aivan
euromitat täyttävä toimiva maatila. Minä olen
saanut tilalta lähtevät sisarukset hyväksymään
sen ajatuksen, joka minusta on ainut oikea ajatus, että ison
sukutilan isäntä ei ole sen tilan moraalinen omistaja.
Hän on juridinen omistaja, mutta hän ei omista
sitä moraalisesti. Hän on vain asianhoitaja. Hän
on siinä tekemässä raskasta työtä pitääkseen
tilaa kunnossa ja tuottaakseen tälle kansalle peruselintarvikkeita. Muut
sisarukset olen saanut hyväksymään tämän,
että se ei ole omaisuutta, kun minä sen lahjakirjalla
vanhimmalle pojalleni työpaikaksi luovutan. Mutta yhteiskunta
ei hyväksy sitä. Poika joutuu maksamaan yhteiskunnalle
siitä lahjaveroa, kun hän ottaa vastaan yhden
tämän maan raskaimmista ammateista ja tämänhetkisen
maatalouspolitiikan pyörteissä yhden tämän
maan epävarmimmista ammateista, eikä hänellä ole
oikeastaan muita vaihtoehtoja kuin tehdä sitä työtä ja
pitää tila pystyssä. Totta kai tässä keskustelussa
sisarusten kanssa on käyty se läpi, että jos
poika tämän tilan hukkaa tai joutuu hukkaamaan olosuhteiden
pakosta, niin sitten sisarille kuuluu se osa, mutta todennäköisesti
siinäkin vaiheessa taas tulee valtio ottamaan sisaruksilta
sen osan pois. Mutta todellakaan meidän suvussamme ei sitä maatilaa
ajatella omaisuutena. Se on työpaikka ja raskas työpaikka.
Miksi siitä pitää maksaa veroa? Ihmettelen
tätä ja todella näkisin, että tämä laki
tulisi joskus toteen.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minusta hieman sotketaan kaupat sukupolvenvaihdokseen.
Minun mielestäni sukupolvenvaihdokseen ei liity enää kovinkaan
paljon ongelmia siinä mielessä, että me
olemme muuttaneet lainsäädännön
niin, että verotusarvo on 40 prosenttia verotusarvosta,
ja kun kerran verotusarvo on yleensä selvästi
alle käyvän arvon, niin, aivan niin kuin minä aikaisemmin
totesin, jos lähdetään siitä,
että verotusarvo on 70 prosenttia käyvästä arvosta,
niin maksetaan 2,8 prosenttia veroa silloin kun se tulee sukupolvenvaihdoksena. Sitä
minä en
nyt pidä ihan kohtuuttomana verona.
Ongelma on siinä, minkä ed. Lahtela toi esille.
Nimittäin yrityksistä vain 20 prosenttia siirtyy
jatkajalle sukupolvenvaihdoksena; 80 prosenttia siirtyy kaupan kautta.
Kaupassa tämä vero kiristyy, kun hankintahintaolettama
putoaa 50 prosentista 40 prosenttiin. Mutta sitäkin perustellaan
sillä, että ei ole kysymyksessä sukulainen. Jos
minä myyn yritykseni ed. Päivi Räsäselle
ja saan käyvän hinnan ja maksan sitten veroa siitä myyntitulosta,
sitäkin voidaan perustella. Se ei ole sukupolvenvaihdos
silloin, vaan se on myynti. Edelleen väitän, että ne
suurimmat epäkohdat ovat ne, mitkä tässä aikaisemmin
ovat tulleet esille: ne koskevat lesken ja lapsen asemaa tapauksessa,
milloin pesään kuuluu vähän
varoja, ja toinen on juuri tämä korkea vero ja
testamentinsaajan asema.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Viime kaudella lakivaliokunnassa kuulimme
asiantuntijoita hyvinkin laajan kierroksen koskien nimenomaan maatilojen
sukupolvenvaihdoksia. Siinä yhteydessä aivan selkeästi
nousi esille se, että monet maatilat tekevät sukupolvenvaihdoksen
sillä tavalla, että heräävät
siihen, että ahaa, nyt on tilanne, että täytyy
tehdä sukupolvenvaihdos. Mutta itse asiassa varsinkin silloin
kun on kyse suuremmasta tilasta, sukupolvenvaihdostilanteet pitäisi
pystyä ennakoimaan pitkässä juoksussa
elikkä esimerkiksi kolmen vuoden välein tehdä erilaisia
omaisuudensiirtoja ja sitä kautta viedä eteenpäin
pitkässä aikajuoksussa sukupolvenvaihdosta. Sillä tavalla
myöskin verokohtaannot pystyttäisiin pitämään
jonkinnäköisesti kohtuullisessa muodossa.
Mutta se, mitä ed. Vilkuna omassa puheenvuorossaan
nosti esille metsälänttien perimisistä,
niin se on kyllä tosiasia, että tänä päivänä jos saat
perintönä jonkun metsäläntin,
mikä on käytännöllisesti katsoen
puustosta tyhjä ja (Ed. Sjöblom: Ja maksat siitä!)
maksat siitä perintöverot, niin sen jälkeen
astut tilanteeseen, jossa on metsänhoitoyhdistys asialla.
Varsinkin tänä päivänä moni
kaupunkilainen metsänomistaja alkaa olla aika lailla lirissä siinä tilanteessa,
että metsänhoitoyhdistykseltä pukkaa
erinäisiä lappuja postiluukusta, että on
erilaisia metsänhoidollisia toimenpiteitä tehty
siellä metsässä, ja ne eivät
ole ihan halpoja lappuja, mitä sieltä pukkaa.
Siihen nähden (Ed. Kalliksen välihuuto) — pitkässä juoksussa
varmaan tuottaa, mutta saattaa mennä kymmeniä vuosia — tältä osin
myöskin metsänhoitoyhdistysten juridisesta tilanteesta
ja siitä, millä tavalla ne voivat suheerata ja
operoida, pitäisi käydä jonkinnäköistä keskustelua.
Petri Salo /kok:
Herra puhemies! Vielä yksi näkökulma
tähän asiaan, joka on varsin yleinen, verovapaat
lahjoitukset. Tällä hetkellähän
meillä on lainsäädäntö,
jossa tiettyjen vuosien jälkeen voi verovapaasti lahjoittaa
omaisuutta pieniä summia. Mutta tässäkin
on asia, mihin meidän täytyisi löytää lainsäädännössä tavallaan
korjaus: nostettaisiin tätä summaa suuremmaksi
tai mahdollistettaisiin se, että lahjoituksen voisi tehdä säännöllisesti
esimerkiksi joka vuosi verotuksessa. Tällä hetkellä tätä sääntöä kierretään
niin, että lahjoitetaan esimerkiksi perheen isälle, äidille
ja viidelle lapselle, kaikille, tämä summa, koska
minimiraja on nimenomaan sidottu lahjan saajan mukaisesti. Sitten
kuitenkin muodostuu yhteisesti suuri kokonaissumma, ja kumminkin nämä pääomat
voidaan myöhemmin kerätä yhteen. Tämmöisiä lahjakirjoja
olen nähnyt jo useita (Ed. Kallis: Ja laatinutkin useampia!) — ja myöskin
ehkä laatinutkin useampia — koska tällä lailla
pystytään kiertämään
tätä säännöstä,
ja se ei varmasti ole tarkoituksenmukaista.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis sanoi, ettei yritysten sukupolvenvaihdosten
järjestelyasioissa ole mitään suuria
ongelmia näiden muutosten jälkeen, mitä tulee
voimaan. Kyllä siellä on. Palveluyritykset ovat
ihan tyypillisiä tai yritykset, joissa on kyse enemmän työpaikasta.
Siinä verottaja arvioi varmasti aivan eri tavalla sitä.
(Ed. Kallis: Verotusarvoa!) — Verotusarvoa, niin, ja käytännössä niillä ei
ole minkään näköistä myyntiarvoa. — On
paljon palveluyrityksiä, joilla ei ole myyntiarvoa käytännössä;
työpaikka on se suurin arvo siinä.
Samoin täällä tuli hyvin esiin tyhjät
metsätilat. Siis kasvava metsä, missä ei
ole hakkuukypsää puustoa, ne ovat siellä,
koska puun myyntivoittoverotukseen mennään totaalisesti
ensi vuoden jälkeen. Näitä ongelmia pystyy
pyörittämään ja, niin kuin ed.
Kallis sanoi, aina nähdään kärjistäen
asioita, niissä suuriakin ongelmia.
Mutta, arvoisa puhemies, yksinkertainen järjestelmä on
kansan ja koko kansakunnan talouden etu.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minä nyt kuitenkin väittäisin,
että verotusarvo ei kyllä ylitä käypää arvoa.
Se ei lain mukaan saa ylittää käypää arvoa,
eikä verottaja ota sellaista, sanoisinko, riskiä,
että asettaisi sen verotusarvon käyvän
arvon yli. Kyllä se verotusarvo on yleensä selvästi
alhaisempi kuin käypä arvo. Tämä koskee
myöskin sitä paljaaksi hakattua metsäpalstaa.
Se koskee ennen kaikkea asunto-osaketta Helsingissä. Minä tiedän
yhden asunto-osakkeen, jonka verotusarvo on noin 20 prosenttia käyvästä arvosta
täällä Helsingissä. Kun kysymyksessä sitten
on yritys, oli se sitten palveluyritys tai mikä hyvänsä,
jota jatketaan, ja se siirtyy sukulaiselle, joka jatkaa, niin silloin
se on se 40 prosenttia verotusarvosta, joka johtaa tuohon monessa
tapauksessa 2,8:aan. Siis tämä on pääsääntö,
tämä on pääsääntö.
(Ed. Saarikankaan välihuuto) — Kyllä,
16 prosenttia 22:sta on pikkasen enemmän.
Keskustelu päättyy.