Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Joulun alla katseet kääntyvät
kohti Korvatunturia, ja me kaikki tiedämme, että joulupukki
on siellä ja sillä on joka puolella Pohjois-Suomea toimipisteitä.
Sen tietävät myöskin maailman muut ihmiset.
Tänä jouluna tulee charterkoneita Enontekiölle
37, Ivaloon 58, Kuusamoon 32, Kittilään 160 ja
Rovaniemelle 232 eli 92 000 jouluvierasta, 50 miljoonaa euroa plus
kerrannaisvaikutukset. Tämä on vain esimerkki
Pohjois-Suomesta siitä, mitä matkailu voi merkitä.
Nyt tietääkseni kauppa- ja teollisuusministeriössä on matkailustrategia
laadinnan alla. Kysyn ministeri Pekkariselta:
Mikä strategia on käytössä,
kun matkailustrategiaa laaditaan ministeriössä,
mihinkä pyritään?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kaikki on totta, mitä ed. Rundgren
edellä sanoi, sekä se, että joulupukki
on olemassa, että se, että hän on siellä Lapissa,
ja vielä sen ohessa sekin pitää paikkansa,
että tällaista matkailustrategiaa, kansallista strategiaa,
laaditaan. Idea ja ajatus tässä kaiken kaikkinensa
on se, että nimenomaan maan matkailun maailmalle markkinoinnin
kannalta on entistä tärkeämmäksi
käynyt se, että eri suuralueet tunnistavat sellaiset
vahvat matkailuvahvuutensa, ne vetävimmät matkailuvahvuutensa.
Tämä kansallinen strategiatyö pyrkii
nyt rakentamaan matkailukuvan Suomesta, arvioimaan, millä tavalla
niitä vahvuuksia, mitä meillä matkailussa
on, voidaan entisestään vahvistaa, mitkä ovat
ne brändit, jotka Suomen matkailubrändeinä maailmalla
tunnetaan. Ed. Rundgren on ihan oikeassa siinä, että tänään,
kun kysytään maailmalla, mitä Suomesta
matkailumielessä tunnetaan, aivan ylivoimainen brändi
on nimeltään Lappi.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on varmasti kyllä selvää se,
että on hyvin kokonaisvaltaisesta suunnitelmasta kysymys, kun
matkailustrategiaa laaditaan. Palautan vain mieliin, että se
on Suomessa hyvin olennaisesti luonnonvarapolitiikkaa elikkä maa-
ja metsätalousministeriöön suuntautuvaa.
Se on kulttuuri-, koulutuskysymys, opetusministeriön alaa.
Se on ulkomaankauppaa eli ulkoministeriön alaa. Se on liikennepolitiikkaa:
lentäen täytyy päästä,
junalla täytyy päästä liikkeelle
ja tiet pitää kunnossa.
Miten tässä strategian valmistelussa on otettu huomioon
tämän hankkeen laajuus ja poikkihallinnollisuus?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Hyvin vahvasti on otettu ensinnäkin
kaikki keskeiset intressitahot mukaan tähän ja
toisekseen sitten myös ne hallintotasot ja -tahot, jotka
ovat matkailun kannalta hyvin tärkeitä. Lähtökohta
on kuitenkin se, että eri alueilla on omat vahvuutensa.
Se on se luonto ja kaikki muu, mikä liittyy Lappiin, varmasti siellä se
erityinen vahvuus, jossakin toisessa osassa Suomea jotkin toiset
vahvuudet.
Nämä vahvuudet tunnistetaan ja sitten katsotaan,
mitä tehdään eri hallinnonaloilla, mitä myöskin
yrityselämä itse voi omalta osaltaan yhdessä eri
hallinnonalojen kanssa tehdä niitten vahvuuksien edelleenvahvistamiseksi.
Oikeastaan tämä on se prosessuaalinen tapa, millä tämä strategia
on tällä hetkellä työn alla.
Tarkoitus on, että strategia on valmis, jos nyt oikein
muistan, maaliskuun lopussa tai huhtikuun lopussa, kevätkaudella
joka tapauksessa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Lapin matkailu on todella tärkeää koko
Suomelle, ja sitä pitää kehittää.
VR on ollut erittäin aktiivinen tässä markkinointityössä ja
on tehnyt edullisia matka- ja majoituspaketteja neuvottelemalla Lapin
yritysten kanssa.
Mutta pitää muistaa se, että myös
muualla on matkailu tärkeää. Esimerkiksi
Kainuussa Vuokatin alue on erittäin kehittynyt, monipuolinen
ja ympärivuotinen alue. Mutta hallitus ei halua jatkaa
ensi syksynä enää yöjunaliikennettä,
joka on myös matkailun kannalta tärkeää,
mutta muunkin elinkeinoelämän kannalta tärkeää Kainuulle. Sen
sijaan hallitus on päättänyt tukea osittain
tappiollista Lapin yöjunaliikennettä, mikä minusta on
hyvä asia, mutta toivon, että tasapuolisuutta noudatettaisiin
myöskin matkailun tukemisessa ja elinkeinopolitiikan tukemisessa
esimerkiksi VR:n suuntaan. Kysyn:
Onko se todellakin hallituksen lopullinen päätös,
että Sisä-Suomen yöjunaliikenne lopetetaan?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Kukaan ei varmasti kiistä sitä,
että useilla Suomen alueilla on myös näitä matkailullisia
tärkeitä tavoitteita. Näin on myös
Kainuun kohdalla, ja nyt on vaan niin, että yöjunaliikenne,
josta tässä ed. Huotari kysyi, on sitä kaikkein
tappiollisinta toimintaa, mitä VR-Yhtymä harjoittaa.
Kun me katsomme sitä kehystä, joka meillä tähän
joukkoliikenteen tukemiseen on olemassa, niin näiden arvioiden mukaan
tämä nyt 4,5 miljoonan suuruinen tappio tulisi
oikoradan valmistumisen jälkeen kasvamaan 10 miljoonaan
euroon.
Katson kyllä, että meidän täytyy
näillä niukoilla rahoilla kyetä katsomaan,
mihin suunnataan niitä yhteiskunnan resursseja, jotta mahdollisimman
moni suomalainen voisi joukkoliikennetuesta hyötyä.
Kun katson sitä minullekin tiedoksi tullutta luetteloa — yli
8 000 ihmistä oli käynyt netissä tekemässä vetoomuksen
yöjunaliikenteen puolesta — niin toiveeni vain
on, että nämä henkilöt myöskin
käyttävät junaa.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Entisenä Lapin poikana olen täysin
rinnoin tukemassa Lapin matkailun kehittämistä,
ja tämä on aivan maailmankuulu kehitys, mitä Lapissa
on sota-ajan jälkeen tapahtunut, kelpaa esimerkiksi minne
tahansa. Mutta minä kysyisin ministeri Pekkariselta eri
alueitten erikoistumisesta ja niiden yhdistämisestä matkailun
kannalta, esimerkkinä Keski-Suomi ja Lappi. Keski-Suomessa
on omat hyvät puolet ja saman tyyppisiä mahdollisuuksia
kuin Lapissa, mutta esimerkiksi liikennekysymykset ovat paha ongelma,
esimerkiksi lentoliikenne. Jyväskylästä ei
pääse Ouluun kuin Helsingin kautta, ja ei sellainen
matkailu tule koskaan kannattamaan.
Mitä olisi tehtävissä, että koko
maa käytäisiin läpi, katsottaisiin, mitkä alueet
erikoistuvat mihinkin ja niin, että ne tukevat toisiaan?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minä ymmärrän, että Lapin
ja ehkä Kainuunkin kannalta erityisesti lentoliikenneyhteydet
ja varmaan myös junaliikenneyhteydet ovat hyvin tärkeät
ja totta kai ne ovat keskisenkin Suomen kannalta tärkeitä.
Mutta kyllä minä luulen, että tässä strategiassa,
mitä valmistellaan paraikaa, tunnistetaan ensisijaisesti
keskisen Suomen, tämän Järvi-Suomen,
joka alkaa Pohjanmaalta ja menee rajalle asti, erityisominaisuudet,
jotka liittyvät siihen luontoon, järvisyyteen
jnp.
Voi olla, että näitä matkailuelementtejä varten
ihmiset eivät välttämättä lennähdä ensin
Helsinkiin ja nouse uudestaan lentokoneeseen, vaan kun he tulevat
Suomeen, silloin kun ulkomaanmatkailusta on kysymys, he menevät
näille matkailualueille. Näiden tuotteiden, näiden
eri alueitten välinen yhteistyö ja matkailun eri
toimijoiden välinen yhteistyö ja niistä yhteisten
brändien rakentaminen on keskeinen osa sitä työtä,
jolla nyt yritetään kirkastaa kuvaa siitä,
mitä Suomen eri osat kykenevät tarjoamaan matkailijoille maassa
ja maailmalla.