6) Laki sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta
annetun lain sekä kiinteistöverolain väliaikaisesta
muuttamisesta
Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on myös
kyse sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäaloitteesta,
josta itse asiassa täällä kyselytunnilla
on jo useampaan otteeseen keskusteltu, eli kyse on niin sanotusta
windfall-veromallista. Tässähän kyse on
siitä, että sähkömarkkinoilla
toimijat ovat viime vuosina kerryttäneet itselleen tällaista
tuulen tuomaa ansiotonta arvonnousua vastaavaa tuloa, kun päästökauppaan
on varauduttu etukäteen. Tämä tarkoittaa
siis sitä, että sähkön myyjän
tai tuottajan voitot ovat kasvaneet pörssisähkön
hinnannousun myötä, vaikka sähkön
tuotantokustannukset eivät ole vastaavasti kasvaneet. Tämän
ylivoiton kerääminen on riippumatonta siitä,
mitä toimia itse on tehnyt, minkälaisia investointipäätöksiä,
eikä siihen itse asiassa sisälly kyllä kannustinvaikutuksiakaan.
Tämä johtuu tietenkin siitä, että pohjoismaisilla
sähkömarkkinoilla hiilivoiman muuttuvat kustannukset
määräävät marginaalihinnan.
Eli kalliilla, saastuttavalla kivihiilellä tuotettu sähkö määrää pohjoismaissa
hintatason kaikelle sähkölle. Kun hiilivoiman
tuottaminen kallistuu, kaikki sähkö tämän
myötä kallistuu. Ja näitä Windfall-voittoja
saavat siis Suomessa kaikki ne toimijat, jotka myyvät marginaalihintaa
halvemmalla tuotettua sähköä, ja tuon
myydyn sähkön hinnassa on kuitenkin mukana päästöoikeuksien markkinahinta.
Sosialidemokraattien mielestä tätä ansiotonta arvonnousua
on syytä leikata ja luoda sellainen järjestelmä,
jossa tämä itse ansaitsematon voitto tulee osin
meidän yhteiseen käyttöömme,
ja luoda sellainen järjestelmä, jossa tuota voittoa,
jota yhteiskunnalle siis tämän veron kautta otetaan, voidaan
myös käyttää uusiutuvien ja
päästöttömien energiamuotojen
niin kehittämiseen kuin synnyttämiseen, oli sitten
kysymys tutkimuksesta ja tuotekehityksestä tai investoinneista.
Sen vuoksi tällä lailla ja uudistuksella on
kiire, että koko ajan tuota ansiotonta arvonnousua kertyy
näille energiantuottajille. Me voisimme käyttää sitä yhteiseen
hyvään. Me voisimme käyttää sitä ilmastonmuutoksen
haltuun ottamiseen ja me voisimme käyttää sitä myös niihin muihin
tarpeellisiin asioihin, joista tässä esimerkiksi
parin edellisen lakialoitteen kohdalla puhuttiin. Tämä on
osa meidän vaihtoehtoista budjettilinjaustamme, ja olemme
varovaisesti arvioineet, että sen kertymä voisi
olla noin 300 miljoonaa euroa. Eli kyse ei ole siitä, että valtio maksaisi
kaikki verot, niin kuin ed. Ukkola täällä aiemmin
esitti työsuhdematkalipun kohdalla, vaan kyse on siitä,
että valtio ottaa veroa sieltä, mistä sitä on
oikeudenmukaisesti otettavissa, ja helpottaa sitä siellä,
missä sitä on oikeudenmukaisuuden perusteella
helpotettava, niin kuin esimerkiksi perusvähennyksen suhteen
tai tuon työsuhdematkalipun suhteen.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan vain tässä tukea
ryhmäpuheenjohtajamme Tarja Filatovin esittämiä ajatuksia
tästä windfall-veron järkevyydestä.
Nimittäin kaiken oikeudenmukaisuusopinkin mukaan tietenkin
on niin, että jos on jotain tällaista ansiotonta
arvonnousua tilanteissa, joissa kuitenkin sitä yhteistäkin
rahaa tarvitaan, niin miksemme tällaiseen kävisi
kiinni? Sehän on tietenkin tässä taustalla, että näitä voittoja,
mitä valtiolle tätä kautta voisi tulla
hyvin paljon, tai näitä verotuottoja, voisimme
käyttää sitten nimenomaisesti ympäristöpuolella
uusiutuvien energialähteiden tutkimukseen ja kehittämiseen
ja niiden kaikkinensa edistämiseen.
Tästä asiastahan keskusteltiin joulukuulla
tässä salissa, kun puhuimme viime vuonna tämän vuoden
talousarviosta asunto- ja ympäristöjaoston pääluokassa.
Silloin puhuimme myös joukkoliikenteen kehittämisestä.
Itse olin sitä mieltä, että tämän
tyyppistä tuottoa, mitä yhteiskunnalle, todella
yli 300 miljoonaa, tätä kautta tulisi, voisi käyttää myös
joukkoliikenteeseen eli tämän tyyppisiin isoihin
ympäristöinvestointeihin. Kyllähän
vaan on niin, että kun Suomi ottaa näitä isoja
ympäristöaskeleita, niin silloin tarvitaan myös
isoja rahoja, ei ole aivan yksinkertaista tuosta vaan siirtää Suomea
raiteille tai jotain muuta, ja siksipä tarvitaan tämän
tyyppisiä ajatuksia, miten näitä asioita
ympäristöpuolella voidaan rahoittaa. Mielestäni
tämä on äärimmäisen hyvä keino
siihen, ja toivon, että tästä voisi tulla tukea
tälle meidän aloitteellemme.
Ministeri Pekkarinenhan on ottanut sen suuntaista kantaa. Tästä on
esimerkiksi kyselytunnilla muutaman kerran keskusteltu ja hän
on sanonut, että voipi olla, että tämän
suuntaista hallitus tulisi tekemään. Mutta minä kiirehtisin
kyllä sitä, että sen täytyisi
tapahtua nyt. Ja jo viime hallituksen aikanahan tätä asiaa
selvitettiin, silloin sosialidemokraatit olivat tässä aktiivisia
ja olivat valmiita myönteisesti tähän
asiaan suhtautumaan.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Edellisessä puheenvuorossa jo on
erinomaisesti kuvattu windfall-voittojen syvällinen olemus,
mutta ehkä muutama sana vielä lisäksi.
Talousteoreettisesti windfall-voittojen verotus on mielestäni
asianmukaista, koska se ei millään tavalla vääristä käyttäytymistä,
ja uskoisin, että se, että päästökauppa
on merkittävästi nostanut sähkönhintaa
avoimilla markkinoilla, missä hinta muodostuu tuotannon
rajakustannusten mukaan, on omiaan lisäämään
keskustelua windfall-voittojen verotuksesta. Tässäkin
mielessä tämä lakialoite on erittäin
ajankohtainen ja tärkeä.
Näitä windfall-voittojahan voidaan periaatteessa
käsitellä kahdella tavalla: joko rahastoon keräämällä tai
sitten verottamalla. Rahastoon keräämisestä saattaisi
tietysti aiheutua hallinnollisia ym. ongelmia, eli itsekin ilman
muuta pidän paljon parempana vaihtoehtona tätä verotusmallia.
Tässä verotuksessa tietysti on erilaisia vaihtoehtoja.
Siinä voisi olla suora voittoverotus, mutta ongelmana on
siinä se, miten määritellään
tarkasti windfall-voittojen suuruus, koska kyllähän siihen
voittoon vaikuttaa muukin kuin pelkästään
päästökauppa. Toinen malli olisi tietysti
sitten valtion kiinteistövero, jossa asetettaisiin korotettu
kiinteistövero voimalaitosrakennuksille ja -rakennelmille.
Tässäkin ongelmana on se, että jos haluttaisiin
oleellinen osa näistä windfall-voitoista kerätä,
niin tämän prosentin pitäisi olla äärettömän
korkea. Ongelmana voisi olla tietysti myöskin se, miten
pystytään tarkkaan määrittelemään
voimalaitosten verotusarvot, ja yksi ongelma on myöskin
se, että tästä saattaisi aiheutua niin
sanottu likviditeettiongelma, eli kiinteistöverohan ei
ota huomioon sitä, onko maksajalla maksukykyä.
Eli tehoon ja tuotantoon perustuvat energiaverot ovat ehkä sittenkin
paras malli. Toki tehoon perustuvassa verotuksessa saattaisi tulla
vähän samantapaisia ongelmia kuin on kiinteistöverossakin.
Minun mielestäni tässä lakialoitteessa
on erinomaisella tavalla juuri yhdistetty tuotantoon perustuva energiaverotus
ja sitten kiinteistövero eli ne muodostavat erittäin
hyvän kokonaisuuden.
Windfall-voittojen verotusta jotkut saattavat kritisoida siitä,
että se vähentäisi investointihalukkuutta.
No, täytyy ensinnäkin todeta se, että eipä energiasektorilla
tämä investointihalukkuus niin kauhean suuri ole
tähänkään asti ollut ja toisaalta
tässä lakiehdotuksessa esitetään
sellaisten ydin- ja vesivoimalaitosten verottamista, jotka on perustettu
ennen vuotta 98, eli tässäkään
mielessä tällä ei minun mielestäni
ole mitään kytkentää investointeihin.
On myös väitetty, että windfall-verotus
saattaisi jollakin tavalla monimutkaistaa verotusjärjestelmää,
mutta tästä on hyvä todeta se, että tällä verolla
on ensinnäkin tarkoitus kerätä aika mittava
verotuotto ja toisaalta verojärjestelmän monimutkaisuushan
on kiinni siitä, miten tämä järjestelmä toteutetaan.
Minun mielestäni tässä se esitetään
toteutettavaksi tavalla, joka on äärimmäisen
selkeä verotuksellisestikin.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Windfall-voittojen verotus saattaa kuulostaa
nerokkaalta, mutta sen toteuttaminen on suomalaisen elinkeinoelämän
etujen vastaista ja käytännössä monestakin
syystä mahdotonta. Verotusta ei voi myöskään
perustella ekologisilla näkökohdilla. (Ed. Pulliainen:
Ihanko totta?)
Ensinnäkin, windfall-veroa on vaikea määrittää.
Päästökaupasta aiheutuvaa windfall-voittoa on
hankala eritellä muusta liikevoitosta. Sähkön hintatasoon
ja yhtiöiden tulokseen vaikuttavat muutkin tekijät
kuin päästökauppa. (Ed. Pertti Virtanen:
Ahneus!) Täytyy myös muistaa, että windfall-voittoja
verotetaan tälläkin hetkellä normaalina
liikevoittona. SDP haluaisikin varjobudjetissaan siis verottaa suomalaista
päästötöntä energiantuotantoa
muuta yritystoimintaa enemmän.
Toiseksi, windfall-voittojen syntyminen on linjassa päästökaupan
tavoitteiden kanssa. Päästökaupan tarkoituksena
on ohjata taloutta kohti vähäpäästöistä energiantuotantoa
asettamalla hiilidioksidille hinta, jolloin päästötön
sähköntuotanto saa kustannusetua. Voittojen kertyminen
päästöttömälle energiantuotannolle
on näin ollen ekologisesti perusteltua.
Windfall-voittojen verottaminen olisi ristiriidassa Suomen ilmastotavoitteiden
kanssa. Suomen kansantalouden hiilidioksidiriski on suuri, ja kehityksen
tulee kulkea kohti vähäpäästöistä taloutta.
Jotta Suomi pystyy vastaamaan kansainvälisiin ilmastotavoitteisiin,
suomalaisilta sähköyhtiöiltä vaaditaan
sekä halua että taloudellisia mahdollisuuksia
investoida päästöttömään sähköntuotantoon.
Windfall-voitot voidaan nähdä myös kannustimena
muuttaa sähköntuotannon rakennetta päästöttömään
suuntaan. Suomen valtio siis lähtisi verottamaan ylimäärin
sellaista energiantuotantoa, johon se toivoo yritysten investoivan.
(Ed. Pulliainen: Onko se toiminut nyt, tämä teidän
järjestelmänne?) Valtion haasteenahan on nimenomaan
luoda riittävät kannustimet uusiin investointeihin.
Suomessa kannettava windfall-voittojen ylimääräinen
vero heikentäisi suomalaisten energiayhtiöiden
kilpailukykyä pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla.
Se lisäisi norjalaisen vesivoiman ja ruotsalaisen ydinvoiman
saamia voittoja, kun mahdollinen vero saattaisi osaltaan nostaa edelleen
sähkönhintaa. (Ed. Pulliainen: No niinhän
se nousee joka tapauksessa!) Verotuksen takia suomalaisen sähköntuotannon
kilpailukyky heikkenisi pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla. Suomen
valtio siis tukisi toimillaan suomalaisten energiayhtiöiden
kilpailijoita. Suomen valtion kannalta olisi toivottavaa, että energiayhtiöt käyttäisivät
windfall-voitot uusiutuvan, päästöttömän
energiantuotannon lisäämiseen. (Ed. Pulliainen:
Mutta eihän ne niin tee!) Silloin me kaikki voisimme olla
tyytyväisiä.
Arvoisa puhemies! Windfall-voittojen verotus on mission impossible.
Ihmettelenkin, miksi SDP on lähtenyt tällaiseen
hankkeeseen. Se ei ole yksinkertaisesti kovin järkevä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä tekisi mieli
vastata englanniksi, mutta kun se on kielletty, niin minä sanon,
että tämän täytyy olla "mahdollinen missio"
kerta kaikkiaan. Kansallinen Kokoomuskin tulee hyvin pian sille
samalle kannalle, sillä meillä ei ole varaa tuollaisiin
odotuspolitiikkoihin, mitä te esititte, ed. Perkiö.
Meillä ei ole niihin kerta kaikkiaan varaa. Me tarvitsemme
sitä, että toimitaan ja investoidaan uusiutuviin
energianlähteisiin, eikä sillä tavalla,
että toivotaan vaan, että ne yhtiöt jotakin
tekisivät.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Jos nyt kuitenkin sen verran saa sanoa
englantia, että kyllä minun mielestäni
melkein kokoomuksen saaminen ympäristölinjoille
on mission impossible". Se on se mahdoton tehtävä ihan
oikeasti. Me kuulimme sen äskeisessä puheenvuorossa,
ja me kuulimme valitettavasti sen saman, epäilyn näitä ympäristöasioita
kohtaan, silloin aiemmassa puheenvuorossa, kun puhuttiin tästä työmatkalipusta.
Eli siis minä en kerta kaikkiaan ymmärrä,
miksi se asenne on noin nuiva, arvoisa kokoomus.
Minä kävin äsken jo ed. Pulliaiselle
kuiskaamassa, että kyllä nyt täytyy teidän
vihreiden liittoutua tänne vasemmalle SDP:n kanssa näissä asioissa.
Ideologisesti on näköjään mahdoton tehtävä edistyä,
mikäli tällaisia voimia löytyy, että kaikki
asiat, kaikki uudet ideat, kaikki sellaiset, millä me saisimme
kerättyä rahaa uusiutuvien energian lähteiden
käyttöön ja energiatekniikoiden kehittämiseen,
kaikki ohitetaan sanoen, että ei käy, ei käy.
Eli toivon, että esimerkiksi ed. Sasi, jos pyydätte
vastauspuheenvuoron, vähän vahvistaisitte minun
uskoani kokoomukseen.
Sanna Perkiö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä nyt yksinkertaisesti on sillä tavalla,
että tällä windfall-voitolla ei kylläkään
rahoitusongelmaa tulla ratkaisemaan. Nämä yhtiöt
pitää todellakin saada investoimaan, ja me emme
niitä saa narulla työnnettyä, se on selvä.
Ja kyllä tästä hallituksen tulevasta
energiapaketista löytyy ne ohjauskeinot, joilla uusiutuvaa
energiaa tullaan viemään eteenpäin.
Minäkin olen huolissani siitä, millä saamme
yhtiöt investoimaan, mutta se porkkana ei ole tämä windfall-voittojen
verottaminen, joka aiheuttaa eriarvoistumista sähkömarkkinoilla
Pohjoismaissa.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun esimerkiksi Fortumin optioasiaa käsiteltiin
eduskunnassa, niin siinähän kävi juuri
ilmi se, miten ne optiot perustuivat paljon sellaiseen, mikä ei
ollut tämän yhtiön johdon aikaansaannosta.
Tässähän on aika paljon kysymys juuri
tästä. Ja kun hallituksella on nyt tämä puuttumattomuuden
virke siellä omistajaohjauspaperissaan kesäkuulta
viime vuodelta, niin eihän se pysty puuttumaan eikä ole
haluakaan puuttua mihinkään tällaiseen
arkipäivän toimintaan. Ja kun Fortuminkin tuotekehitys-
ja tutkimustoimintapanokset on nolla pilkku jotain, niin sillä nyt
ei kerta kaikkiaan vaan pysty tekemään sitä,
mitä hallitus toisaalta tavoittelee. Tämän
takia täällä esimerkiksi ed. Pulliaisen
puheenvuoro oli ihan paikallaan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tuo mission impossiblen kääntöyritys
voisi olla, kun mission on lähetystehtävä,
jos ajatellaan kokoomuksen käännyttämistä,
että se lähetystehtävä ehkä kuvaa
paremmin näinä aikoina tätä pitkäjännitteisyyttä,
mitä tarvitsisi hoitaa. Kun noin vaan poikkeillaan joskus
hallituksessa, niin ei ole ehkä opittu vielä näitä tämmöisiä pitempijännitteisiä juttuja.
Mutta ed. Pekkarinen tässä todisti kauhealla äänellä viimeksi,
että siirtohintoihinkaan ei voi vaikuttaa. Kun tässä on,
ettei näihin voi vaikuttaa, niin eikös sieltä EU:lta
nyt ole tulossa sitten se, että tulee Fingrid, joka on
kantaverkkoyhtiö ja näitten Vattenfallien ja Fortumien
omistama, ja valtion täytyykin ottaa ne sieltä pois,
että tällä keinottelulla ei voi sitten
tätä ansiotonta arvonnousua tuollakaan alueella
enää hoitaa?
Mutta se, mitä äsken ed. Perkiö puhui
puppua, niin täällähän lukee
selvästi perusteluissa: "Päästöttömän
vesi- ja ydinvoiman tuottajien windfall-voitot ovat huomattava tulonsiirto
muulta yhteiskunnalta mainituille tuottajille. Tulonsiirtoon ei liity
kannustinvaikutuksia, sillä uuden vesi- ja ydinvoimatuotantokapasiteetin
rakentaminen on voimakkaasti rajoitettua." Meillä tulevaisuusvaliokunnassakin
kävi pari ihmistä todistamassa sen, että esimerkiksi
nämä Fortumin, mitkä täällä ovat,
2 megavolttiampeerin rajat ja muut ovat karmeata keinottelua tällä nykylainsäännöllä,
sillä, ettei vaan pystyttäisikään
erottamaan näitä tai kannattamaan todella näitä saasteettomia
ja uusiutuvia ja kaikkea muuta hyödyntäviä uusia
ratkaisuja. Tämä niin sanottu mahdottomuus tässä ei
ole mitään muuta kuin jossain korvien välissä ja
joidenkin taustarahoittajien määräämä pakko, tätähän
ei muuteta pätkääkään.
Kyllä tämä on hyvän suuntainen
ehdotus, ja tännepäin sen pitää mennäkin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olennaista on se, että uusiutuviin
energioihin satsataan niin paljon kuin mahdollista, ja kaikki se keskustelu,
mikä on käyty julkisuudessa viimeisen parin viikon
aikana, osoittaa, että asianlaita on juuri näin.
Nyt juuri olemme käyneet keskustelun, jossa kävi
selville, että hallituksen linja on se, että omistajaohjausta
ei käytännössä ole ollenkaan,
siis emme voi ohjata näitä voittoja, windfall-voittoja
ja muita vastaavia voittoja, uusiutuvan energian tuotantoinvestointeihin,
jolloinka ainut konsti, mikä hallituksellakin on, on se,
että leikataan ne windfall-voitot valtiolle ja sen jälkeen
löydetään niille tapa käyttää ne
uusiutuvan energian investointeihin. Silloin se on ainakin hallituksen
yleislinjan mukaista.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Kun nyt ollaan menossa USA:n johdolla kohti
huonompia aikoja, niin se tulee myös valtiontaloudessa
merkitsemään sitä, että tuloja
tarvitaan. Se on myös tähän yksi näkökulma,
millä tavoin oikeudenmukaisella tavalla voidaan verottaa
tuloja sieltä, missä niitä erityisesti
kertyy. Sellainen laki, jossa oikeus ja kohtuus ei toteudu, ei pohjoismaisenkaan
oikeuskäytännön ja -tajun mukaan voi
olla laki. Tässä suhteessa tähän
asiaan puuttuminen, josta viime hallituksessakin keskusteltiin,
mutta se ei sitten loppujen lopuksi johtanut tulokseen, näyttää olevan
se ainoa tapa, jolla esimerkiksi valtioenemmistöisessä yhtiössä, Fortumissakin,
saataisiin jonkunlainen kuri ja järjestys siihen, että rahoja
voitaisiin oikeudenmukaisella ja järkevällä tavalla,
jota ed. Perkiökin täällä peräänkuulutti,
käyttää. Tämä tapa puuttua
näihin on nyt yksi keino saada tuloja ja osoittaa varoja
siihen, että innovaatioita myös tämän
uusiutuvan energian puolesta syntyy. Se merkitsee uusia työpaikkoja,
se merkitsee uudenlaista koulutusta ja kaikkea juuri sellaista teknologista
kehitystä, jota eteenpäin katsova yhteiskunta
tarvitsee.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kokoomusta ei tarvitse käännyttää minnekään,
vaan kokoomus on ainoa todellinen ympäristöpuolue, ja
meitä kutsutaankin järkivihreiksi. (Ed. Skinnari:
Jälkivihreitä!) Me haluamme aidosti pitää huolta
ympäristöstä teoissa eikä vain
pelkästään sanoissa. Olennaista on se
tässä järkivihreydessä, että panostetaan
päästöttömiin energialähteisiin,
ja me tiedämme globaalisti, että ydinvoima on
kaikkein tärkein. Ne, jotka kannattavat ydinvoimaa, haluavat,
että ympäristö on puhdas. Vesivoima Pohjoismaissa
on yksi tärkeimpiä energialähteitä.
Vesivoimaa pitää rakentaa lisää ja sillä pidetään
huolta siitä, että ympäristö säilyy puhtaana.
Uusiutuvia tarvitaan kyllä, mutta niitten osuus on niin
vähäinen, että niillä näitä ongelmia
ei ratkaista vaan ne ratkaistaan nimenomaan ydinvoimalla ja vedellä,
ja niihin pitää Suomessakin voimakkaasti panostaa.
Mutta silti uusiutuviinkin pitää pyrkiä panostamaan,
niitä pitää pyrkiä hyödyntämään,
mutta se on pientuotantoa, maalämpöä pitää hyödyntää,
myöskin tietysti tuulivoimaa. Mutta jos tuulivoima ei toimi
silloin, kun on kovat pakkaset, ja meidän pitää pitää väestöstä huolta
niin, että silloin kun on kovat pakkaset, silloin myöskin
saadaan lämpöä ja sähköä.
Me ohjaamme näitä yhtiöitä.
Kun Fortumia ohjataan, sanotaan: tuottakaa päästöttömästi. Fortumin
tavoite on: tuotetaan sähkö sataprosenttisesti
päästöttömästi. Siihenhän
pitää kannustaa. Ei siitä pidä rangaista,
jos rakentaa ydinvoimaa tai vesivoimaa. Miksi siitä rangaistaan, kun
pyrkii tuottamaan sähkön päästöttömästi? Pitää kannustaa
juuri tekemään sitä, mitä Fortum on
kaiken kaikkiaan tekemässä, ja se on sitä omistajaohjausta
kaiken kaikkiaan. Mikä on olennaista, on, että pyritään
pitämään huolta siitä, että yhtiöt
toimivat, muutkin kuin valtion omistamat yhtiöt, sillä tavalla,
että päästöttömästi
kaikki tuotetaan, ja siinä suhteessa pitää suosia myöskin
veropolitiikassa ydinvoimaa ja vesivoimaa. Totuus on tänä päivänä se,
että jos me katsomme kiinteistöveroa ja muita
veromuotoja, niin näitä muutenkin rangaistaan
erittäin voimakkaasti, mutta siitä huolimatta
on hyvä, että yhtiöt ovat panostaneet
näihin, koska ne ovat edullisia ja ympäristöystävällisiä muotoja.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! En voi sille mitään,
mutta kyllä minusta se järkivihreys kuulostaa
hivenen keinotekoiselta silloin, jos järkivihreiden ainoat
teesit tähän ympäristökeskusteluun
ovat, että lisää ydinvoimaa ja Vuotoksen
allas on rakennettava. Menepä siinä nyt sitten
käymään analyyttistä keskustelua,
ympäristökeskustelua vaikka luonnonsuojelijoiden kanssa
tästä järkivihreydestä.
Kyllä minä, ed. Sasi, sanon teille, että ottakaa nyt
tämmöinen järkidemarin asenne ja nähkää se, että joka
tapauksessa esimerkiksi ympäristöosaamisesta,
ympäristöteknologiaan panostamisesta, uusiutuviin
energialähteisiin panostamisesta syntyy se kasvu, syntyvät
ne työpaikat. Esimerkiksi tuulivoima täällä Suomessa — jos
olisimme jo vuosia sitten enemmän ja enemmän siihen panostaneet,
meillä olisi enemmän ja enemmän juuri
sitä ympäristöosaamista, jota maailmalla tänä päivänä tarvitaan,
joka luo työpaikkoja. Sitä kautta syntyy niitä uusia
nokioita. Luulisi, että järkivihreys siellä kokoomuksessakin
tarkoittaisi tätä järki-SDP:n linjaa
sen suhteen, että panostetaan näihin.
Te äsken puheenvuorossanne — minä hämmästelen
sitä — vähättelitte, että kyllä se
uusiutuva sieltä jossain vaiheessa tulee tai kyllä se meidän
osaaminen ehkä vähän sitten siellä on, mutta
hyvänen aika, kun se on se tulevaisuus, sieltä niitä nokioita
syntyy, sieltä niitä työpaikkoja syntyy,
ympäristöosaamisesta ja luovasta taloudesta. Sanokaa
minun sanoneen!
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos me katsomme, mikä on Suomessakin
sähköntuotannossa ydinvoiman osuus ja uusiutuvan
osuus, niin ydinvoima on olennaisesti merkittävämpi,
ja siitä syystä pitää pyrkiä panostamaan
siihen. Missä on teknologisen osaamisen kärki,
jos ajatellaan Suomea, niin kyllä se tämä ydinvoimaosaaminen
on. Se on sitä osaamista, jota suomalaisilla todella on
ja johonka kannattaa panostaa. Mutta on tärkeätä,
että myöskin uusiutuviin panostetaan, mutta siinäkin pitää olla
se kokoomuslainen järkivihreys mielessä. Ensimmäisen
sukupolven biopolttoaineet — sitten kun aletaan se koko
ketju ottaa huomioon, niin yhtäkkiä huomataan,
että ne saattavat saastuttaa ympäristöä enemmän
kuin niitten kokonaisvaikutus on. Tutkimustoimintaa pitää jatkaa
niin, että jos tehdään jotakin vihreyden
nimissä, sen pitää olla sitten järkivihreyttä,
jolloin koko ketju huomioon ottaen ympäristö puhdistuu
eikä saastu.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On totta, että ydinvoimalla on tietty
osuus tässä meidän energiantuotannossa, mutta
nythän Euroopan unioni, jossa on hyvin paljon myös
porvareita mukana, on lähtenyt siitä, että uusiutuviin
energiamuotoihin pitää nimenomaan panostaa, ja
tässähän on nyt kysymys tästä porvarillisesta
politiikasta, että siihen pitää mennä.
Neuvoisin myös porvari, ed. Kimmo Sasia yhtymään
tähän tavoitteeseen, että me saisimme
tätä, ja tässä suhteessa tämä laki
auttaa. Ei tässä ole kysymys siinä mielessä rangaistuksesta — kaikkihan
olisi rangaistusta, jos verotusta pidetään rangaistuksena — vaan
sillä on myös tämä ohjaava merkitys,
joka tässä tapauksessa tapahtuu näin.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran justiin ed. Sasille, että se
oli kyllä kaunis puhe osakkeenomistajien puolesta, koska
tässä tosiaan siis sanotaan: "Päästöttömän
vesi- ja ydinvoiman tuottajien windfall-voitot ovat huomattava tulonsiirto
muulta yhteiskunnalta", eli meiltä valtiolta, "mainituille
tuottajille." Mainitut tuottajat on siis Fortum ja nämä,
joilla on ne osakkeet ja kaikkea, ja samaan syssyyn menisi sitten
nämä kauhean innovatiiviset ja luovat ydinvoimalat.
Eli tavallaan kokoomuksen koko ideologia on täysin ristiriidassa
luovuuden ja innovaation ja kaiken kekseliäisyyden ja yrittäjyyden
kanssa tässä suhteessa, koska tässä koko puhe
tähtää jättivoittoihin osakkeenomistajille ja
kaikki tämän alan yritteliäisyys, kekseliäisyys
ja innovatiivisuus on roskaa ja vouhotusta. Siinä on sitten
se teidän järkenne tässä asiassa.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan nyt oikaista ed. Pertti Virtasen käsityksiä siitä,
mikä on kokoomuksen linja. Kokoomus pyrkii nimenomaan tehokkaasti
ratkaisemaan tätä ilmastonmuutoksen hillinnän
ongelmaa, ja me emme haihattele, vaan pyrimme nimenomaan päästöjen
vähentämiseen kaikilla sektoreilla ja mahdollisimman
tehokkaasti. Energiatehokkuuden lisääminen on
myös erittäin tärkeä asia, ykkösasia,
että tämä ongelma ratkaistaan.
Keskustelu päättyi.