Täysistunnon pöytäkirja 140/2002 vp

PTK 140/2002 vp

140. TORSTAINA 21. MARRASKUUTA 2002 kello 18

Tarkistettu versio 2.0

9) Laki valtion varoista suoritettavasta eläkkeen korvaamisesta alle kolmivuotiaan lapsen hoidon tai opiskelun ajalta

 

Christina Gestrin /r:

Värderade talman! Regeringen överlämnade den 1 november 2002 ett förslag till revidering av pensionslagstiftningen, som glädjande nog innehåller bestämmelser om bland annat pensionsrätt för studerande och för alla föräldrar som stannar hemma för att sköta sina barn som är under tre år. Det här förslaget är välkommet med tanke på att många föräldrar, oftast mammorna, inte har intjänat någon pension alls under vårdtiden i gällande system. I enlighet med regeringens förslag skulle ovannämnda pension räknas ut på samma sätt som om föräldern hade en lön på 500 euro i månaden.

Den föreslagna summan är alltför liten om man tar i betraktande att den skall kompensera för utebliven inkomst. Nu bör man också hålla i minnet att kalkylerna för Puropaketet sträcker sig fram till 2100. Det vi nu beslutar om har verkningar långt in i framtiden och då skall man också undvika halvmesyrer. I flera andra EU-länder utgår man från att hemmaföräldrarnas pension bygger på betydligt högre summor och för längre tid. I den här frågan har vi varit på efterkälken. Det är viktigt att samhället nu ger en klar signal om att det värdesätter det arbete som utförs i hemmen i omsorgs- och uppfostringsarbetet.

Därför har jag nu gjort en lagmotion om att höja den pensionsgrundande summan till 1 000 euro per månad i stället för 500 som regeringen föreslog.

Arvoisa puhemies! Ehdotettu summa on aivan liian pieni ottaen huomioon, että sen tulisi kompensoida saamatta jääneet tulot. Nyt on pidettävä mielessä, että Puron paketin laskelmat ulottuvat vuoteen 2100. Sillä, mistä nyt päätämme, on vaikutukset suunnattoman kauas tulevaisuuteen, ja tällöin on syytä välttää puolinaisuuksia.

Useissa muissa EU-maissa kotona olevien vanhempien eläke lasketaan huomattavasti suuremmista summista ja pidemmältä ajalta. Tässä asiassa me olemme jälkijunassa. On tärkeää, että yhteiskunta antaa selkeän signaalin siitä, että se arvostaa kotona tehtävää hoiva- ja kasvatustyötä. Tämän vuoksi olen tehnyt tämän lakialoitteen eläkkeen perusteena olevan määrän korottamiseksi 1000 euroon kuukaudessa.

En förhöjning av pensionsgrunden för hemvård av barn skulle antagligen inte kosta staten mera än vad regeringen ursprungligen räknade med att denna del av reformen skulle kosta. Det här beror på att man i de ursprungliga kalkylerna felaktigt hade avgränsat vilka föräldrar som skulle beröras av systemet.

Hallituksen alkuperäisessä ehdotuksessa, jota sittemmin muutettiin, lähdettiin siitä, että tämä eläke tulisi ehdottomasti kaikille äideille kolmen vuoden ajalta siitä riippumatta, ovatko he töissä vai eivät. Kustannuslaskelmat tehtiin tämän perusteella. Nyt ryhmä on rajattu ainoastaan niihin, jotka todella hoitavat lapsia kotona, mikä vastaakin lain tarkoitusta. Tämän vuoksi menoissa, joihin hallitus on sitoutunut, on ilmaa, ja onkin mahdollista, että laskuvirheen suuruusluokka suunnilleen riittäisi tarvittavaan rahoitukseen, jolla eläkkeen perustana oleva tulo korotettaisiin 500 eurosta 1000 euroon.

Hallituksen esityksessä ehdotettu pieniä lapsia hoitavien vanhempien eläkkeiden laskentaperuste on sama kuin opiskelijoita koskeva laskentaperuste. Hallitus lähtee toisin sanoen 500 eurosta kuukaudessa myös opiskelijoille. Lakialoitteessani ehdotan korotusta ainoastaan lastenhoidon osalta. Mielestäni tässä tapauksessa opintoihin käytettävää aikaa ei voida rinnastaa lastenhoitoon käytettävään aikaan. Opiskelijoilla on mahdollisuus tehdä työtä opintojensa ohella ja kesäisin. Useimmat opiskelijat siis ansaitsevat eläkettä opintojensa ajalta, mitä useimmiten ei tapahdu kotiin lapsia hoitamaan jäävien vanhempien tapauksessa. Kun opinnoilla useimmiten pyritään parempaan palkkaan tulevaisuudessa, lasten kotihoidossa tavoite ei ole tämä. Hallituksen esityksessä molempien osalta ehdotettavat 500 euron määrät eivät ylipäänsä ole keskenään vertailukelpoisia asiaa lähemmin tarkasteltaessa.

Ruotsalainen eduskuntaryhmä ilmoitti hallituksen käsitellessä asiaa, ettei ryhmä ollut tyytyväinen alhaiseen laskentaperusteeseen. Lähetekeskustelussa täällä salissa sanottiin, että laskentaperustetta tulisi verrata kotihoidon tukeen. Minusta tämä vertaus on harhaanjohtava. Kotihoidon tuki on sosiaalinen tulonsiirto, jota ei voida verrata palkkaan. Kyse on vaatimattomasta korvauksesta, joka kattaa ainoastaan pienen osan niistä menoista, joita perheen äidillä tai isällä on. Mieluummin vertaisin omien lasten kotihoitoa perhepäivähoitajan palkkaukseen. On vaikea nähdä logiikkaa siinä, että yhteiskunta on tähän saakka suosinut ainoastaan naapurin lapsia hoitavia omia lapsia hoitaviin nähden.

Värderade talman! Någon kan tycka att pensionsgrunden borde räknas ända till att barnen börjar skolan. Jag kan acceptera att man begränsar tiden tills barnen fyller tre år, eftersom de allra flesta upplever att de första åren är de allra viktigaste för barnen och för föräldrarna att kunna vårda barnen hemma. Andelen föräldrar som vårdar barn hemma efter att barnen fyllt tre år minskar mycket, och det finns också ett samhällsintresse i att få föräldrarna tillbaka till arbetslivet då barnen blir större.

Jag anser ändå att alla förbättringar för en ökad flexibilitet och förkortad arbetsdag för föräldrar med små barn bör understödas också i det här sammanhanget. Det är en win-win-situation då arbetsgivaren inser att en arbetstagare som får ge sin tid för sin familj också är bäst motiverad för arbetet.

Ed. Aittoniemi merkitään läsnä olevaksi.

Marjukka  Karttunen  /kok:

Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ja ed. Gestrinin esitys siitä, että kotona alle 3-vuotiasta lasta hoitavalle henkilölle kertyisi eläkettä, on oikean suuntainen, jotta perheet voisivat oikeasti valita heille sopivan lapsen hoitomuodon joko kotona tai kodin ulkopuolella. Kun kuitenkin yleensä edelleenkin se on äiti, joka jää lapsiaan kotiin hoitamaan, se tekee ison loven sitten, kun katsotaan mitä eläkkeeksi on kertynyt, joten olen sitä mieltä, että seuraavan eduskunnan on huolehdittava, että seuraavaan hallitusohjelmaan kirjataan näitä perhepoliittisia tavoitteita.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite on oikeaa perhepolitiikkaa, jotta alle 3-vuotiaan lapsen kotona tapahtuva hoitotyö hyvitetään asiallisesti myöskin eläketurvaan. Tämä osaltaan tekee kotona tehtävästä hoitotyöstä paremmin vaihtoehtoa, ja minä sanoisin, että se aika, jonka vanhemmat ovat lastensa kanssa kotona silloin, kun lapset ovat pieniä, on kaikkein parasta perheen ja yhteiskunnan kannalta.

Arvoisa herra puhemies! Toivon tälle hyvälle aloitteelle myönteistä valiokunnan jatkokäsittelyä.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa herra puhemies! Todellakin on todettu monissa tutkimuksissa, että pienten lasten hoitaminen kotona on lasten esimerkiksi terveyden kannalta kaikkein paras tapa. Ensimmäiset elinvuodet varmasti on hyvä, jos lasta ei tarvitse viedä päivähoitoon kotoa pois. Välikorvatulehdukset jne., tämän tyyppiset ongelmat ovat sitten edessä monesti päiväkodeissa ja muut infektiot.

Puhemies! Tämä periaate mielestäni on oikea, siis se, että myös eläkkeessä, eläkkeen kertymässä, otetaan huomioon kotona tapahtunut lapsen hoitaminen ja miksipä ei myös opiskelu, mihin tämä lakialoite myös viittaa. Perusteluja tässä on, ja näitä täytyy, niin kuin edellinen puhuja totesi, katsoa sitten, kun tehdään esimerkiksi seuraavan eduskunnan aikana hallituksen ohjelmia.

Tuija Nurmi /kok:

Arvoisa puhemies! Tämä aloite on hyvä, ja on hyvä, että lapsen hoidosta kertyy eläkettä. Samaa työtä sinänsä lasten hoito on, tapahtuu se sitten kotona tai esimerkiksi päivähoidossa. Uskon vain, että niin lapselle kuin vanhemmillekin — esimerkiksi on paljon puhuttu siitä, että vanhukset haluavat olla kotona, näissä tapauksissa molemmille osapuolille, niin lapsille kuin vanhemmillekin — oma koti on paras paikka hoitaa lapsi. Mielestäni äideille ja isille on annettava todellinen vaihtoehto jäädä kotiin hoitamaan lasta. Mielestäni eläkkeen karttumisen tulisi laajentua jopa siihen saakka, kun lapsi täyttää 12 vuotta. Sitä voitaisiin modifioida niin, että se saattaisi saada sen muodon, että vain iltapäivän hoidolta kertyisi eläkettä. Näin ratkaistaisiin myös iltapäivähoito-ongelma, mikä on puhuttanut paljon eduskuntaa viime vuosina. Mielestäni on väärin, että tällaista todellista vaihtoehtoa ei tällä hetkellä ole äideille. Esimerkiksi sairaanhoitajaäidin on usein herätettävä lapsensa kello 5 viedäkseen lapsensa päivähoitoon ja ehtiäkseen itse kello 7:ksi töihin. Tällainen menettely ei voi olla oikein. Äideille ja isille on annettava todellinen vaihtoehto valita, joko käydä työssä tai sitten jäädä vapaasti kotiin hoitamaan lasta.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Ed. Tuija Nurmi erinomaisesti vielä esitti parannuksia tähän aloitteeseen liittyen, ja kyllä tämän kaltaisilla parannusesityksillä voitaisiin iltapäivähoitoa auttaa, joka nyt on paljolti puute. Toivon, että tämä saisi myös huomiota valiokuntakäsittelyssä.

Marjukka  Karttunen  /kok:

Arvoisa puhemies! Ed. Nurmen puheenvuorosta tuli mieleeni, että ehkä seuraava askel olisikin sitten luoda vielä erityinen rahallinen porkkana, jolla saataisiin isät enemmän käyttämään perhevapaita, koska he edelleenkin käyttävät niitä hyvin vähän. Uskon, että kun saisimme isät jäämään kotiin hoitamaan lapsiaan, moni perhe jäisi hajoamatta, kun isät pääsisivät siihen arkeen kiinni, miten perhe-elämä muuttuu silloin, kun siihen syntyy lapsia. Tätä kautta yhteiskunnallekin tulisi paljon säästöjä.

Tuija Nurmi /kok:

Arvoisa puhemies! Ed. Karttusen esille ottamaan näkökulmaan haluan vielä lisätä sen, että kyllä isätkin jäävät kotiin hoitamaan lapsia. Meillä naisilla, äideillä, on myös mahdollisuus vaikuttaa perheen tilanteeseen ja siihen, että miehet jäävät kotiin. Katson, että miehelläni on varsin miehekäs työ, ja hän on esimerkiksi jäänyt osittaiselle hoitovapaalle, kun lapsi aloitti koulun. Se on perheen sisäinen asia, ja siihen pystytään perheen sisällä myös vaikuttamaan. Se ei ole pelkästään yhteiskunta, joka siihen vaikuttaa, vaan työpaikka, työmaa, luottamusmiehet ja sitten perheen sisäinen asetelma. Hyvät naiset, herätkää, te voitte vaikuttaa näihin asioihin!

Keskustelu päättyy.