5) Hallituksen esitys laiksi tuloverolain muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Reijo Kallio /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Komennus- ja matkatyötä tekevien
            päivärahojen ja muiden matkakustannusten korvausten
            verokohtelu on muodostunut todella hankalaksi asiaksi. Epätietoisuus
            verokohtelusta on vaikeuttanut suomalaisen yritystoiminnan kilpailukykyä ja
            hankaloittanut tarjouslaskentaa. Epäselvä tilanne
            on johtanut myös siihen, että halukkuus matkatöihin
            on lopahtanut. Niinpä ulkomaisen työvoiman osuus
            muun muassa telakoillamme on ollut selkeästi nousussa.
         
         
         Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisut eivät ole selkiinnyttäneet
            sitä, miten pitkään jatkunutta työskentelyä erityisillä työntekemispaikoilla
            voidaan pitää tilapäisenä työmatkana
            ja siten verovapaisiin matkakustannusten korvauksiin oikeuttavana.
            Pikemminkin on käynyt niin, että tilanne on korkeimman
            hallinto-oikeuden päätöksen myötä tullut
            entistä epäselvemmäksi.
         
         
         Ainoa keino tilanteen selkeyttämiseksi olikin uusi
            lainsäädäntö. Mutta vasta, kun
            Eero Heinäluomasta tuli valtiovarainministeri, asiassa
            alkoi tapahtua. Hän tarttui tähän epäkohtaan,
            ja tuloverolain muutos valmisteltiin nopeasti.
         
         
         Tänään toisessa käsittelyssä oleva
            tuloverolain muutos selkeyttää tilanteen. Muutos
            antaa selkeät pelisäännöt matkakustannusten
            korvausten verotukselle, ja enää jatkossa verottajalla,
            ja tässä tarkoitan erityisesti Lounais-Suomen
            verovirastoa, ei ole mahdollisuuksia sellaisiin tulkintoihin, joita
            se on tämän vuoden aikana tehnyt. Minulle on jäänytkin
            se tunne, että kyseisen veroviraston verotarkastajat eivät
            ole halunneet ymmärtää tai eivät
            ole ymmärtäneet esimerkiksi tämän
            päivän laivanrakennusta. Tänään
            yhä suuremmat laitekokonaisuudet tehdään
            valmiiksi yhteistyöyritysten tiloissa ja käydään
            sitten asentamassa laivaan telakalla. Näin telakka muodostaa
            toimittajan työntekijöiden tilapäisen
            työntekemispaikan.
         
         
         Tämän uuden lainsäädännön
            jälkeen ongelmaksi jää edelleen se, että lähinnä juuri
            Lounais-Suomen veroviraston omaksuman tiukan tulkintalinjan mukaisesti
            esimerkiksi metallin työehtosopimuksen mukaisia päiväraha-
            ym. korvauksia on monen yrityksen ja työntekijän
            kohdalla katsottu jälkikäteen veronalaisiksi.
            Verotarkastuksia on ulotettu aina vuoteen 1999. Aiemmin käytäntönä yksiselitteisesti
            oli, että työehtosopimuksen mukaisesti maksetut
            päivärahat yms. katsottiin verovapaiksi. Pelisäännöt
            olivat selkeät. Nyt sadat matkatöissä olleet
            ovat saaneet todella ikävän joululahjan, kun jälkiverolappuja
            on tipahdellut postiluukuista. Monien kohdalla kyse on useiden kymmenientuhansien
            jälkiveroista. Tämä epäilemättä ajaa
            monet niin yksityistaloudet kuin yrityksetkin kestämättömään
            tilaan.
         
         
         Mielestäni tällaiset takautuvien verotarkastusten
            laintulkinnat ovat oikeusvaltiossa kohtuuttomia. Ne ovat myös
            verotuksessa omaksutun luottamuksen suojaperiaatteen vastaisia,
            tämä periaate kun edellyttää verovelvollisille
            epäedullisten verotusta kiristävien takautuvien
            tulkintojen välttämistä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Mietintöön sisältyy
            lausuma, jossa edellytetään, että jo
            maksuunpantujen verojen osalta selvitetään mahdollisuudet
            myöntää verotusmenettelylain 88 §:n
            tarkoittamalla tavalla huojennus niissä tapauksissa, joissa
            verojen perimistä olisi pidettävä ilmeisen
            kohtuuttomana. Mielestäni tätä menettelyä ja
            mahdollisuutta on hyödynnettävä maksimaalisesti,
            koska tässä on kyse selkeästä kohtuuttomuudesta.
            Asia on valtiontalouden kannalta marginaalinen, mutta yksittäisten
            henkilöiden ja yritysten kohdalla kyse on todella suurista
            asioista.
         
         
       
      
         
         Mikko Immonen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Kallio kertoi tämän
            asian pohjan, joten en sen syvempään mene, mutta
            todella on kysymys isosta ja laajasta asiasta ja ilkeästä kohtelusta matka-
            ja komennustyöntekijöitä kohtaan. Huomionarvoista
            on, että komennusmiehet, jotka pääsääntöisesti
            ovat, uskallan sanoa, jopa tehokkaampia työntekijöitä kuin
            monet muut, aktiivisempia ja ovat olleet suuressa uskossa siihen,
            että kaikki on ollut rehellistä, sadat ihmiset
            on nyt asetettu epärehellisten ihmisten kirjoihin. Tämä on
            vaikuttanut siihen, kuten ed. Kallio jo totesi, että nyt
            on vaikea saada komennusmiehiä ja on jo nyt käynyt
            niin, että ulkomaiset työntekijät ovat vallanneet
            alaa.
         
         
         Tässä on valitettavasti tilanne muuttunut
            siksi, että kun tulevia suuria töitä — rohkenen
            uskoa, että niitä on energiapuolella mutta varmasti monella
            muullakin — on yhä tulossa, niin on jo nyt kaavailtu,
            että suomalainen työvoima ei ole sitten niin massiivista
            kuin sen pitäisi olla. Muistutan vielä, että kun
            ydinvoimapäätöstä täällä tehtiin
            ja yhtenä painavana seikkana oli se, että siinä on
            suuri kotimainen osuus työvoimankin osalta, niin tämä on
            omalta osaltaan vaikuttamassa siihen, että se pienenee.
            Mutta tämä hallituksen esitys on nyt monesta syystä,
            ja kuten ed. Kallio totesi, ministeri Heinäluoma on ollut
            tässä hyvin asiallisella tiellä. Tiedän,
            että tässä on toki kansanliikkeitä ollut,
            jotka ovat asiaa nostaneet, totta kai, koska epäkohta on
            ollut suuri.
         
         
         Yksittäisten ihmisten kohdalla jopa 70 000
            euroa ovat verot, joita jälkiperitään.
            Niin kuin vuosi sitten saatiin kuulla, oli viisi päivää aikaa
            löytää kuitteja, ja jos et löytänyt,
            sitten menee mökki huutokaupalla. No, tämä on
            karkeasti sanottu, mutta todella suuri pelko näillä ihmisillä on.
         
         
         Ponsi, joka tähän sisältyy, on sinänsä hyvä. Toivoa
            sopii, että sillä ponnella on jotakin merkitystä.
            Täällä eduskunnassahan on monenlaisia ponsia
            ollut, ja kaikki eivät johda aina tulokseen, mutta tässä toivoisi
            sen johtavan. Kun täällä suuriakin asioita
            saadaan kohta nopeastikin tehtyä, niin toivoisin, että tämänkin
            osalta asia etenisi nopeasti, koska ihmiset todella ovat kymmenientuhansien
            eurojen velkakierteessä nyt tämän asian
            vuoksi, ja vielä korostan: rehelliset matkatyöntekijät.
         
         
         Tässä on monta monessa. Valtiovarainvaliokunnassa
            on myöskin puututtu siihen, miten kohdellaan ihmisiä,
            jotka muuttavat paikkakunnalta toiselle tilapäistöihin,
            joutuvat olemaan toisessa asunnossa ja maksavat siitä sitten
            asianmukaiset korvaukset. Näitä ihmisiä ei
            mielestäni huomioida asianmukaisella tavalla. Kun nyt yhä enenevässä määrin
            pätkätöitä tulee ja ihmisiä kehotetaan
            liikkumaan paikkakunnalta toiselle, niin olisi kohtuullista, että tämä niin
            sanottu toinen asunto jotenkin verotuksessa sitten asianmukaisesti
            huomioidaan. Kun sitä ei tässä lausunnossa ole,
            niin ehdotan vastalauseen 1 mukaista lausumaa, joka on:
         
         
         "Eduskunta edellyttää, että hallitus
            valmistelee lakiesityksen tuloverolain muuttamiseksi niin, että tulonhankkimisvähennykseksi
            hyväksyttäisiin muun kuin kotipaikkakunnalla sijaitsevan
            asunnon kohtuulliset asumiskustannukset silloin, kun verovelvolliselle
            myönnetään työmatkavähennys
            viikonloppumatkoista."
         
         
         Tämä olisi, sanoisinko, kohtuullisen hyvä ja helpottava
            ratkaisu niille ihmisille, jotka suunnittelevat toisen asunnon hankkimista.
         
         
       
      
         
         Unto Valpas /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kannatan ed. Immosen tekemää ehdotusta ponneksi.
            Onhan selvää, että nämä ylimääräiset asumiskustannukset
            eivät voi olla muita kuin työtulonhankkimiskustannuksia.
            Niiden vähennyskelpoisuus edistäisi mielestäni
            työvoiman liikkuvuutta, jota nyt toivotaankin, ainakin
            tietyissä tilanteissa. Toisaalta tällainen vähennysoikeus
            olisi siinä mielessä hyvä, että työssä käyvä henkilö kuitenkin
            pysyisi kotiseudullaan ja maksaisi veronsa sinne. Näin
            ollen tätä muuttoliikettä se ei sinänsä lisäisi
            kasvukeskuksiin. Nämä kasvukeskuksethan ovat jo
            vaikeuksissa tämän muuttoliikkeen seurauksena,
            jos se liian suureksi pääsee muodostumaan. Tämä on
            hyvä ponsiesitys.
         
         
       
      
         
         Seppo Lahtela /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kun ensimmäisessä käsittelyssä ei
            sattuneesta syystä ollut mahdollisuus käyttää sitä puheenvuoroa,
            minkä tähän asiaan olin varannut, niin
            katsonpa tätä asiaa nyt tässä kakkoskäsittelyn
            osalta vähän toisella silmällä ja
            vähän ruotien sillain ohuesti niitä asioita,
            mitä silloin aioin esille ottaa.
         
         
         Ensinnäkin tässä kakkoskäsittelyn
            aikana tietenkin on mahdollista hyväksyä taikka
            hylätä tämä. Kolmantena vaihtoehtona
            on hyväksyä myöskin ed. Immosen esittämä hyvä ponsi
            täällä asiassa, mikä paljon
            parantaisi tätä maailmaa eteenpäin, kun
            mennään tämän lausuman muodossa.
         
         
         Niin kuin ed. Valpas sanoi, tällä on paljon myöskin
            vaikutusta koko Suomen — maakuntien, kylien, ulkopuolella
            Pääkaupunkiseudun olevan asumisen — toimeentuloon
            ja merkitystä koko maan asuttuna pitämiseen. Tämä on
            sellainen asia, mitä kovasti epäilen, että todennäköisesti,
            enpä nyt tiedä, kuuluuko se valtiovarainvaliokunnan
            toimialaankaan, pitäisi kuitenkin pohtia ja miettiä sitä,
            mitä tämä Suomi on olemassa ja pitääkö kaikkien
            muuttaa yhtäkkiä työn perässä sen
            paremmin Uuteenkaupunkiin kuin Helsinkiinkään. 
         
         
         Näin ajatellen ja arvellen tämä vastalauseessa 2
            esitetty pohja on peruste siihen, että sen pidemmänkin
            työn keston, olkoon nyt sitten määräaikainen
            taikka määräajaton, pitäisi
            oikeuttaa myöskin näitten kulujen hoitamiseen
            verottomina päivärahoina jne. Jos sitten ajatellaan,
            että tätä maailmaa joku katsoo ja ne,
            jotka ovat tätä vastaan ja ovat ikään
            kuin verottajan silmin tätä asiaa pohtineet, lähtevät
            siitä liikkeelle, että tämä työntekijä hankkii
            saadessaan näitä päivärahoja, se
            ei ollenkaan pidä paikkaansa. Jos ei se työntekijä häviä mitään,
            niin ei se ainakaan hanki siinä. Ja sellaisen työntekijän,
            joka lähtee työn perään maan ääriin
            näin, pitääkin saada jotakin niitten kulujensa
            korvaamiseksi, koska siinä on monia ongelmia olemassa sieltä kotipaikalta
            lähtien hoitaa, perhe kahteen paikkaan jakaen, kahdessa paikassa
            asuen, sellaisia kuluja, mitä ei voida yhtään
            missään yhteen laskea eikä arvioida,
            mitä niistä tulee ja syntyy. Näin ajatellen
            tällä on erittäin laajat yhteiskuntapoliittiset
            merkitykset laajemmissakin puitteissa kuin vaan pelkästään
            tässä asiassa, mitä nyt käsitellään.
         
         
         Mutta sitten täällä valiokunnan yhteisen
            lausumaehdotuksen pohjalla sanotaan, että "Eduskunta edellyttää,
            että jo maksuunpantujen verojen osalta selvitetään
            mahdollisuudet myöntää verotusmenettelylain
            88 §:n tarkoittamalla tavalla huojennus niissä tapauksissa,
            joissa veron perimistä olisi pidettävä ilmeisen
            kohtuuttomana." Tämä on hyvä, siis tarkoitus
            on hyvä ja oikeanlainen, mutta kun verojuristit tätä lukevat,
            niin nehän lukevat tämän asian niin,
            että tässä ei sanota eikä edellytetä yhtään
            mitään. Olisin toivonut, että tämä olisi
            selvällä suomella, jämerällä pohjalaisella
            tekstillä kirjoitettu, missä ei olisi jäänyt kahta
            tutkimisen pohjaa, vaan olisi syntynyt koko maahan yhtäläinen
            menettely ja verohallinto olisi joutunut ohjeistamaan semmoiset
            ohjeet, missä kuitenkin tätä asiaa olisi
            tässä hengessä katsottu. Henki on selvä,
            ajatus kirkas, mutta saattaa olla niin, että tämä teksti
            on liian lievä eikä johda mihinkään
            eteenpäin.
         
         
         Herra puhemies! Niin kuin sanoin, tämä on hyväksyttävä näinkin,
            niin kuin tämä nyt on olemassa, mutta ymmärrän
            erinomaisen hyvin, että näissä vastalauseissa
            on se paras henki ja sisältö, mitä tähän
            asiaan sisältyy ja liittyy. Olisin toivonut, että tätä olisi
            voitu tässä hengessä käsitellä ja tehdä,
            mutta tämänkin muotoisena, jos tämä nyt toteutuu
            ja verottaja alkaa oikein tätä oivaltaa, kun muuta
            vaihtoehtoa ei ole, se on parannus nykyiseen olemassa olevaan järjestelmään.
            Toivottavasti vähän parempaan päästään
            ja otetaan myöskin myöhemmässä vaiheessa
            huomioon se koko Suomen asuttuna pitäminen ja koko Suomessa
            mahdollisuus näitten aktiivisten työntekijöitten
            tehdä työtä toisella paikkakunnalla,
            saada siitä se asiaan kuuluva korvaus ja myöskin
            tullen hoidetuiksi nämä asumiskysymykset, niin
            kuin vastalauseessa 1 sanotaan. 
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.