1) Hallituksen esitys laiksi kuntien valtionosuuslain muuttamisesta
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys laiksi kuntien valtionosuuslain muuttamisesta. Esitys liittyy
muihin lainmuutosesityksiin, joilla on tarkoitus vakauttaa kuntataloutta.
Näitä ovat muun muassa kuntien arvonlisäveropalautusta
koskevasta takaisinperinnästä luopuminen, samoin
korotukset kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksiin.
Nämä muut kuntataloutta koskevat lakiehdotukset
tulevat esille päiväjärjestyksen seuraavissa
asiakohdissa.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on käsittelyn
yhteydessä kiinnittänyt huomiota talouden kehityksen
epävakauteen. Nythän pitkään jatkuneen
nousun jälkeen on talouskehitys selvästi hidastunut
ja epävarmuus voimakkaasti lisääntynyt.
Viime vuosina kuntatalous on kokonaistasolla katsottuna ollut kohtuullisen
hyvin tasapainossa. Tämä on kuitenkin eräiden
suurimpien kuntien myönteisen talouskehityksen seurausta.
Kuntaryhmittäin on suuri joukko kuntia, joiden tilinpäätökset
ovat aikaisempiin vuosiin verrattuna olleet viime vuoden osalta
merkittävästi heikommat. Tätä kuvastaa
osaltaan myös se, että harkinnanvaraisten rahoitusavustusten
hakijoita oli ennätysmäärä.
Kaikkiaan 233 kunnan vuosikate olisi ollut ilman harkinnanvaraista
rahoitusavustusta alijäämäinen. Negatiivisen
vuosikatteen kuntia oli kaikkiaan 196, mihin osaltaan olivat vaikuttamassa
kuntien verotulojen oikaisutilitysten muutokset.
Tosiasia on, että kuntien verotulot eivät
ole kehittyneet riittävästi, pikemminkin verotulokehityksessä on
kuntakentässä ollut suurta epätasaisuutta
hyvästä talouskehityksestä ja hyvästä kokonaiskehityksestä huolimatta.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota siihen, että hallituksen
esityksiin sisältyy toimenpiteitä kuntatalouden
vakauttamiseksi. Positiivisista ehdotuksista huolimatta kuntien
jatkuva talouden eriytymiskehitys on huolestuttava tosiasia. On
ilmeistä, että suuressa osassa kuntia ei pystytä täyttämään
kuntalain vaatimusta alijäämän kattamisvelvollisuudesta,
asia, josta täällä täysistunnossa
muun muassa eilen puhuttiin.
Hallintovaliokunta onkin ehdottanut, että akuutteina
toimenpiteinä tätä tilannetta tulisi
korjata riittävillä harkinnanvaraisilla avustuksilla samoin
kuin täysimääräisillä valtionosuuksien indeksitarkistuksilla.
Tämän ohella on kuitenkin välttämätöntä etsiä pysyvämpiä ratkaisuja
kuntatalouden kuntoon saamiseksi.
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä olevat ehdotukset
liittyvät vuoden 2002 alusta voimaan tuleviksi tarkoitettuihin
muihin lainmuutoksiin. Näistä lakiehdotuksista
voidaan todeta yleisesti, että ne sisältävät
kuntataloutta koskevat suurimmat muutokset sitten vuoden 1997, jolloin
nykyinen valtionosuusuudistus tuli voimaan. Muutokset on tarkoitus
toteuttaa siten, että valtion ja kuntien välinen
kustannustenjako ei kokonaistasolla muuttuisi.
Meneillään olevista myönteisistä toimenpiteistä huolimatta
hallintovaliokunta on huolissaan kuntien tulevasta talouskehityksestä.
Epävarmuus kuntien verotulojen kehityksestä samoin
kuin työllisyydestä on lisääntynyt.
Valiokunta toteaa, että hallituksen esitykset sinällään ovat
kuntien kannalta perusteltuja ja tarpeellisia, myönteisiä ehdotuksia.
Samalla valiokunta kiirehtii kuntien valtionosuusjärjestelmän
uudistamista niin, että kuntakentän erilaisuus,
muun muassa kuntien erilaiset olosuhteet ja taloudelliset lähtökohdat,
voidaan riittävästi ja asianmukaisesti ottaa valtionosuusjärjestelmässä huomioon.
Kunnille on valiokunnan mielestä välttämätöntä turvata
kestävällä tavalla ja pitkäjänteisesti edellytykset
selviytyä niille annetuista hyvinvointipalvelutehtävistä.
Näillä tehtävillähän
on suomalaisessa yhteiskunnassa perustavaa laatua oleva merkitys.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
vielä siihen, että sekä opetusministeriön
että sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalojen
perustamishankkeiden valtionosuusjärjestelmän
osalta tulee huolehtia siitä, että järjestelmään
sisältyy jatkossakin hankekohtainen valtionosuus perustamishankkeille.
On välttämätöntä, että valtio
osaltaan huolehtii näiden hankkeiden rahoituksesta ja järjestelmän
toimivuudesta niin, että kunnat pystyvät selviytymään
lakisääteisistä velvoitteistaan ja kansalaisten
peruspalveluista.
Arvoisa puhemies! Mietintöön sisältyy
vastalause, jossa ehdotetaan, että jo tulevan vuoden talousarviossa
valtionosuuksien indeksitarkistukset maksettaisiin täysimääräisinä ja
että kuntien harkinnanvaraisten avustusten määrä nostettaisiin
ensi vuonna 420 miljoonan markan tasoon. Edelleen vastalauseeseen
sisältyy lausumaehdotus.
Arvoisa puhemies! Vastalauseen sisältöä muilta
osin tullaan varmaan alkavassa keskustelussa valottamaan.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Väistö jo edellä hallintovaliokunnan
näkökulmasta käsitteli ansiokkaasti kuntien
välisten taloudellisten erojen kasvua. Yksi syy ja yksi
tekijä, joka on ollut omiaan kärjistämään
kuntien välisten taloudellisten erojen kasvua, on ollut
nyt käsittelyssä oleva asia arvonlisäveron
palautusten takaisinperinnästä kunnilta. Ongelmahan
on ollut se, että arvonlisäveron palautusten ja
takaisinperinnän kohtaanto on ollut sellainen, että se on
monien, erityisesti pienten kuntien kannalta ollut epäedullinen
eli erityisesti pieniltä kunnilta on peritty takaisin enemmän
arvonlisäveroa kuin ne ovat saaneet aikoinaan palautuksena.
Syyt olivat muun muassa siinä, että jos kunnan
investoinnit ovat olleet pienet, järjestelmä on
ollut sille kunnalle epäedullinen, tai siinä,
jos kunta on organisoinut toimintojaan esimerkiksi kuntayhtymien
kautta.
Tämän kuntien välistä eriarvoisuutta
arvonlisäverojärjestelmässä lisäävän
ongelman poistamiseksi on hallitus esittänyt, että arvonlisäveron palautusten
takaisinperintäjärjestelmästä luovuttaisiin.
Valtiovarainvaliokunta puoltaa tämän lakiesityksen
hyväksymistä yksimielisesti. Tämä asia
on ollut hyvin pitkään ja laajassa valmistelussa,
joten siihen ei valiokuntakäsittelyssä enää mitään
muutosehdotuksia tullut.
Arvonlisäveron palautusten takaisinperinnän kumoaminen
kunnilta eli se, että sitä ei enää tehdä,
vähentää valtion tuloja. Tämä on
tässä lakiesityksessä ehdotettu kompensoitavaksi
niin, että valtionosuutta yhteisöverosta korotetaan
ja vastaavasti kuntien osuutta alennetaan.
Alun perin arvonlisäveron takaisinperintäjärjestelmän
ja yleensä valtion ja kuntien ristikkäisen rahaliikenteen
tarkoitus arvonlisäverojärjestelmässä oli
se, että jos kunta tuottaa esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon
palveluita itse, saataisiin se tilanne kilpailuneutraaliksi sen
suhteen, jos kunta hankkii nämä vastaavat sosiaali- ja
terveydenhuollon palvelut yksityiseltä palvelutuottajalta.
Jotta jatkossakaan palveluiden hankinta yksityisiltä palvelutuottajilta
ei tulisi huonompaan asemaan kuin kunnan oma palvelutuotanto, tässä ehdotetaan
otettavaksi käyttöön arvonlisäveron
palautus kunnille terveydenhuollon, sairaanhoidon ja sosiaalihuollon
verottomista hankinnoista silloin, kun nämä palvelut ostetaan
yksityisiltä palvelutuottajilta. Palautus olisi 5 prosenttia,
joka vastaa keskimääräistä piilevää arvonlisäveron
kustannusta, joka näihin ostoihin sisältyy. Tätäkin
valiokunta esittää hyväksyttäväksi
yksimielisesti, tosin eräin huomautuksin, joista jatkossa
muutama sana.
Lisäksi esitykseen sisältyy se, että seurakuntien
yhteisövero-osuutta korotetaan. Se liittyy tulopoliittisen
sopimuksen yhteydessä tehtyihin ratkaisuihin, kuten kunnallisen
ansiotulovähennyksen vaikutusten kompensointiin seurakunnille.
Arvoisa puhemies! Valiokunnalla ei ole huomauttamista erillisestä takaisinperintäjärjestelmästä
luopumiseen.
Se on asiantuntija-arvioidenkin puolelta vaikuttanut erittäin
järkevältä. Eduskunnassa oli tehty muutamia
lakialoitteita, joissa oli esitetty, että myöskin
palautusjärjestelmästä luovuttaisiin,
mutta niitä valiokunta ei ole voinut kannattaa, koska ne
olisivat tosiaan johtaneet kilpailuneutraliteettiongelmaan kunnan oman
palvelutuotannon ja ulkopuolelta ostetun palvelutuotannon kesken.
Yhteisöveron jako-osuuksien muutoksiin valiokunnalla
on eräs huomautus. Lakiesityksessähän
kuntien yhteisöveron jako-osuutta esitetään alennettavaksi
ensinnäkin 12,03 prosenttiyksiköllä juuri
arvonlisäverouudistukseen liittyen. Sen lisäksi
on esitetty 1,13 prosenttiyksikön alennusta, joka liittyy
muihin kuntien ja valtion välisiin rahoitussuhdeasioihin,
muun muassa tulopoliittiseen ratkaisuun liittyviin kysymyksiin. Tämän
1,13 prosenttiyksikön ja kuntien jako-osuuden alentamisen
osalta lakiesitys oli jossakin määrin ristiriitainen
sikäli, että hallituksen esityksen perusteluista
päätellen näytti siltä, että hallitus
olisi esittänyt 1,13 prosenttiyksikön lisäalennuksen
pysyväksi, mutta säädöspuolella
ei ole sellaista säännösmuutosta esitetty,
jolla tämä 1,13 prosenttiyksikköä olisi
säädetty pysyväksi. Valiokunta katsookin,
että hallituksen olisi ollut hyvä kiinnittää huomiota
siihen, ettei tämmöistä ristiriitaa olisi,
ja valiokunta tulkitsee asian niin, että hallituksen esitys
ja siinä esitetyt perustelut eivät oikeuta erilliseen
1,13 prosenttiyksikön lisäleikkaukseen verovuodelta
2003 eli jatkossa ensi verovuoden jälkeen vaan nämä jako-osuudet
on vahvistettava kaikilta osin erikseen.
Arvoisa puhemies! Tähän esitykseen sisältyy myös
se tärkeä kuntien ja seurakuntien taloutta vakauttava
ehdotus, että yhteisöveron jako-osuudet vahvistettaisiin
kerralla lopullisiksi. Silloin ei tarvitsisi nykyiseen tapaan tehdä yhteisöverotilitysten
oikaisuja, jotka ovat useinkin saattaneet aika paljon vaikeuttaa
kuntien talouden suunnittelua. Tämä on valiokunnan
mielestä järkevää ja myöskin
vähentää hallinnollisia kuluja, jotka
tähän järjestelmään
liittyvät.
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta kunnille
ja kuntayhtymille jatkossa myönnettävästä laskennallisesta
palautuksesta, jolla on tarkoitus saada kunnan omat ja ulkopuolelta,
yksityisiltä palvelutuottajilta saatavat palvelut samaan
asemaan. Valiokunnalle esitettiin kritiikkiä siitä, että esitetty
5 prosentin laskennallinen palautus olisi liian alhainen, että palautuksen
pitäisi olla 8:kin prosenttia. Valiokunta on tätä arvioinut
ja tutkinut, että varmasti on tilanteita, joissa tämä voisi
yksittäistapauksissa ollakin suurempi, mutta tämä 5
prosenttia on laskettu keskimääräisenä lukuna
kansantalouden tilinpidon perusteella ja on aika vaikeaa toteuttaa
sellaista mallia, että tämä prosentti
olisi jokaisessa yksittäisessä tapauksessa juuri
oikea. 5 prosenttia on nähty hallinnonkin yksinkertaisuuden
kannalta järkeväksi.
Toinen ongelma on se, että palautusjärjestelmä ei
ulotu nyt koulutustoimintaan. Valiokunnalle on esitetty, eikö kunnalle
tulisi yhtä lailla olla neutraalia hankkia esimerkiksi
kunnan kouluruokailua ulkopuoliselta palvelutuottajalta kuin tuottaa
se itse. Tältä osin neutraalisuusongelma siis
edelleen tähän jää, koska hallitus
esittää, että palautus koskisi vain sosiaali-
ja terveydenhuollon ja sosiaalipuolen hankintoja. Valiokunta katsoo,
että ainakaan tällä hetkellä koulutustoiminnan
puolen yksityiset hankinnat eivät ole niin mittavia, että neutraalisuusongelmaa
olisi, mutta pidämme tärkeänä,
että palautusjärjestelmää seurattaisiin
ja tarvittaessa käyttöalaa laajennettaisiin, jos
tuntuu siltä, että myös koulutustoiminnan
puolella yksityiseltä puolelta tehtäviä hankintoja
jatkossa tulee enemmän ja niihin tulee tarvetta.
Kolmanneksi oli esitetty sellaisia ongelmia, että jos
kunta järjestää palveluja, jotka käytännössä voivat
kilpailla yksityisten palveluitten kanssa, tämä järjestelmä ei
niissä tapauksissa olisi neutraali. Tähän
on ehdotettu ratkaisuna sitä, että kunnan pitäisi
yhtiöittää liiketoiminnan muodossa harjoittamansa
toiminta. Tämä varmasti sinänsä olisikin
tähän ongelmaan kaikkein pätevin ja yksinkertaisin
ratkaisu, mutta ongelman mittakaavaa ei kuitenkaan tässä yhteydessä sillä tavalla
ole mahdollista selvittää, eikä se ole niin
suuri ongelma, että siihen olisi tarvinnut ottaa kantaa,
mutta asiaa on varmasti syytä jatkossa seurata ja arvioida.
Arvoisa puhemies! Tästä ehdotuksesta on saatu
myöskin hallintovaliokunnan lausunto, joka puolsi myöskin
yksimielisesti ehdotuksen hyväksymistä.
Kaarina Dromberg /kok:
Herra puhemies! Sivistysvaliokunta puoltaa hallituksen esitykseen
n:o 132 sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä ja
korostaa sitä myönteistä seikkaa, että opetustoimessa
yksikköhinnat palautetaan toteutuneiden kustannusten tasolle.
Yksikköhintojen tasoa rajoittavan kattosäännön
purkaminen koskee perusopetuksen, lukion, ammatillisen koulutuksen,
ammattikorkeakoulujen, opetustuntimäärän
perusteella rajoitettavan taiteen perusopetuksen, kansalaisopistojen,
liikunnan koulutuskeskusten ja kirjaston valtionrahoituksen perusteena
käytettäviä yksikköhintoja.
Esitys korottaa myös esimerkiksi perusopetuksen järjestäjälle oppilasta
kohden määräytyvän yksikköhinnan perusteella
laskettavaa esiopetuksen yksikköhintaa, ammatillisen koulutuksen
keskimääräisen yksikköhinnan
perusteella laskettavaa oppisopimuskoulutuksena järjestettävän
ammatillisen peruskoulutuksen yksikköhintaa sekä kaikissa
koulutusmuodoissa majoitusedun saavien opiskelijoiden osalta tehtävää yksikköhinnan
korotusta.
Näistä myönteisistä toimenpiteistä huolimatta valiokunta
hallintovaliokunnan sivistysvaliokunnalle antaman lausunnon tavoin
on huolissaan kuntien tulevasta talouskehityksestä. Hallintovaliokunta
on lausunnossaan tarkastellut kuntatalouden tilannetta yleisesti.
Sivistysvaliokunta painottaa erityisesti sitä, että valtion
vuoden 2002 talousarvioesityksessä ja siihen liittyvissä kuntataloutta
koskevissa ehdotuksissa on tiedostettu kuntien talousvaikeudet ja
hallitus ehdottaa toimenpiteitä kuntatalouden vakauttamiseksi. Valtion
toimenpiteiden arvioidaan vahvistavan kuntien rahoitusasemaa ensi
vuonna noin 249 miljoonaa euroa eli 1,48 miljardia markkaa. Kuntataloutta
koskevien säännösmuutosten kokonaisvaikutukset
ovat myönteisiä muissa kuntaryhmissä paitsi
yli 100 000 asukkaan kunnissa. Valiokunta korostaa myös
sitä, että asukasta kohden laskettavat myönteiset
vaikutukset kohdistuvat erityisesti alle 20 000 asukkaan
kuntiin ja kuntaryhmiin, joissa myös talouskehitys on ollut heikointa
viime vuosina.
Valiokunta painottaa sitä, että indeksitarkistuksen
suuruudella on suoraan vaikutus koulutus- ja kulttuuripalvelujen
järjestämiseen erityisesti heikossa taloudellisessa
asemassa olevissa kunnissa. Sen vuoksi onkin valitettavaa, että ensi vuoden
talousarvioesityksen mukaan indeksitarkistuksena yksikköhintoja
laskettaessa otetaan huomioon ainoastaan puolet kustannustason noususta.
Valiokunta pitää välttämättömänä panostaa
siihen, että sivistyksellinen tasa-arvo voi toteutua mahdollisimman
hyvin kunnan koosta ja esimerkiksi sijainnista riippumatta. Myös
sivistysvaliokunta kiirehtii valtionosuusjärjestelmän uudistamista,
kuten hallintovaliokunnan esityksessäkin on tuotu esille.
Valiokunta keskusteli myös siitä, että edes kuntapäättäjät,
kansalaisista puhumattakaan, eivät aina tiedä,
mihin tarkoitukseen ja kuinka paljon valtionosuuksia tulee. Sen
vuoksi valiokunta mietinnössään korostaa
erityisesti valtionosuusjärjestelmän läpinäkyvyyttä ja
kansalaisten mahdollisuutta seurata rahoituksen kehitystä myös kuntatasolla.
Tässä yhteydessä myös seutukuntayhteistyön
tehostamista koskevat ratkaisut ovat koulutus- ja kulttuuripalvelujen
kannalta keskeisiä. Lisäksi valiokunta pitää tärkeänä,
että valtion ja kuntien välinen kustannustenjako
selvitetään järjestettäessä valtakunnallisia
tarpeita varten erityisryhmien koulutusta.
Sivistysvaliokunta viittaa tässäkin yhteydessä aikaisempiin
kannanottoihinsa opetustoimen investointien rahoituksesta. Valiokunta
katsoo, että koulurakentamisessa ongelmana on ennen kaikkea
rakentamiseen varattujen määrärahojen
riittämättömyys. Peruskorjausmäärärahojen
tarve kasvaa yleisesti ottaen koko maassa koulurakennuskannan vanhetessa
ja erityisesti homeongelman vuoksi. Kasvukeskuksilla puolestaan
on suuri rakentamistarve pystyäkseen turvaamaan välttämättömät
peruspalvelut nopeasti kasvavan väestön tarpeita
varten.
Opetusministeriössä on valmisteltu myös
opetustoimen investointien valtiontukijärjestelmän muutosta.
Sivistysvaliokunta on edellä mainitussa lausunnossaan suhtautunut
hyvin varauksellisesti suunniteltuihin muutoksiin. Valiokunta korostaa
edelleenkin sitä, että perustamishankkeisiin maksettavien
valtionosuuksien siirtäminen kokonaisuudessaan käyttökustannusten
yksikköhintoihin aiheuttaisi sen, että pienten
kuntien ja yleensä pienten yksiköiden investoinnit
olisivat käytännössä mahdottomia
toteuttaa. Sivistysvaliokunta pitääkin välttämättömänä,
että järjestelmässä säilyy
myös vastaisuudessa hankekohtainen valtionosuus, kuten
hallintovaliokuntakin omassa mietinnössään
on ottanut kannakseen. Opetustoimen investointien rahoituksen tulee
ottaa huomioon todelliset investointitarpeet niin, että sivistykselliset
peruspalvelut voidaan asianmukaisesti järjestää.
Herra puhemies! Mietintöön sisältyy
vastalause, jonka mukaan on välttämätöntä,
että eduskunnan käsittelyssä olevaan
valtion ensi vuoden talousarvioon valtionosuuksien indeksitarkistukset
tehdään täysimääräisinä ja
kuntien harkinnanvaraiset rahoitusavustukset nostetaan 70,64 miljoonaan
euroon ja että aiemmin tehdyt asukaslukupohjaiset valtionosuusleikkaukset
poistetaan.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olimme tuolla jo miettimässä seuraavia operaatioita,
kun kuulin ed. Drombergin iloisen äänen ja sitten
vasta havahduin huomaamaan, että nämä muutokset
esitelläänkin ilmeisesti peräkanaa, joten
riensin vielä tänne.
Sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta
annetun lain muuttaminen on tänään illalla
myöskin siis esillä, hallituksen esitys n:o 152.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta hankki tähän ehdotukseen
sekä hallintovaliokunnan lausunnon että perustuslakivaliokunnan
lausunnon. Tuolla lausuntokierroksella tehdyt huomautukset on otettu
huomioon, elikkä kysymys on erityisesti asetuksenantovaltuutuksen
liian suuri laajuus hallituksen esityksessä, josta syystä 45
c § poistettiin. Asiallisesti oli kysymys kustannusjakoa
koskevasta valtuutuksesta. Se on tietysti erittäin iso
asia, josta syystä sitä nyt ei tähän
yhteyteen jätetty.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveydenhuolto, niin kai voidaan
sanoa, on kärsinyt eniten näistä valtionosuusleikkauksista
ja sen tervehtyminen, valtionosuuksien palauttaminen tälle
sektorille, on ollut myöskin kaikkein hitainta. Ennen kuin
valtionosuuksia lähdettiin leikkaamaan, sosiaali- ja terveydenhuollon
valtionosuustaso oli 41 prosenttia. Ennen tätä hallituksen
esitystä se oli pudonnut 24,2 prosenttiin, joten tätä ohjauspuhevaltaa,
josta täällä salissa on oltu usein kiinnostuneita,
valtio ja eduskuntakin ovat yrittäneet käyttää tämmöisellä vajaalla
25 maksuosuusprosentilla.
Haluan tätä nyt korostaa, koska mielestäni näillä asioilla
on nyt ja tulevaisuudessa kyllä toisiinsa yhteys, eli kyllä puhevaltaan
vaikuttaa myöskin raha: jos maksaa, niin saa paremmin puhevaltaa,
joten kun nyt täällä on laajasti ollut
se tahto vallalla, että sosiaali- ja terveydenhuollossa,
palaamatta mihinkään normihurjasteluun, kuitenkin
olisi tarvetta nykyistä tiukempaan tai selvempään
ohjaukseen, mielestäni se selvästi pitää sisällään
ajatuksen, että valtionosuustasoa jo pelkästään
tästä syystä pitää lisätä ja
palauttaa kohti vanhaa tilannetta.
Näin on myös ajatellut sosiaali- ja terveysvaliokunta,
joka pitää tietysti erittäin myönteisenä hallituksen
esitystä siitä, että nyt valtionosuusprosenteissa
päästään meidän alallamme
laman jälkeiseen, vähän parempaan aikaan,
mutta kovin vaatimattomat ovat, niin kuin sanottu, tässä vaiheessa
vielä nämä valtionosuuskorotukset. Siinähän
myös siirrettiin rahaa Etelä-Suomen muutamilta
kunnilta maan muille kunnille. Noin miljardista lisämarkasta
valtionosuuksissa sosiaali- ja terveydenhuoltoon on kaiken kaikkiaan kysymys,
mutta osa on siis uudelleenjärjestelyrahaa ja vain toinen
puoli on niin sanotusti uutta rahaa. Mutta kuitenkin, hyvä niin.
Me todellakin toivomme, että tämä kehitys voisi
nyt jatkua. On kokonaan eri keskustelu, miten voidaan tehokkaammin
toteuttaa palvelut sosiaali- ja terveydenhuollossa, enkä halua
nyt mennä puheenvuorossani siihen yksityiskohtaan, tai
ei se ole mikään yksityiskohta oikeastaan, vaan
tärkeä aihe.
Olemme myös suruissamme siitä, että hallituksen
esitys ei anna täysimääräisiä indeksikorotuksia.
Näin ollen osa valtionosuusprosentin korotuksesta tulee
syödyksi tähän tarpeeseen. Varmasti monissa
kunnissa, kun laskelmia tehdään, tuo on se kaikkein
kiinnostavin laskutoimitus, mikä siellä tehdään:
Mikä olisi ollut indeksien vaatima korotus, ja mikä oli
valtionosuuksien korotus?
Arvoisa puhemies! Me olemme mietinnössämme
kiinnittäneet huomiota siihen, että valtionosuuksien
laskentaperusteet sosiaali- ja terveydenhuollossa vaatisivat
myöskin remonttia. Muuttoliikkeen parempi huomioiminen
ja sairastavuuskertoimen huomioiminen erityisesti vanhusvoittoisissa
kunnissa olisi tärkeää. Myöskin meidän
valiokunnassamme alleviivataan, että perustamiskustannusten
valtionosuus tulisi säilyttää. Nythän
on muuten tässä asiassa käynyt niin, ja
siitä on aika vähän puhuttu tässä salissa,
että samalla kun perustamiskustannusten valtionosuuksia
on leikattu huonojen vuosien jälkeenkin, siis aivan viime
vuosina, tätä vähennettyä osuutta
ei ole siirretty käyttökustannusten valtionosuuteen,
vaan se on todella kokonaan hävinnyt, kuin tuhka tuuleen
se on hävinnyt, joten tämä kysymys vaatii
nyt aikaisempaa enemmän huomiota.
Sitten, arvoisa puhemies, me olemme ponnen muotoon halunneet
pukea problematiikan, joka seuraa siitä, että Keltaisessa
kirjassa valtionosuusprosenttien lisäyksiä perustellaan
esimerkiksi lasten ja nuorten sosiaali- ja terveydenhuollon ja yleensä hyvinvoinnin
edistämisellä, vanhushuoltoon tehtävillä lisäyksillä sekä omaishoidon
kohennuksilla. Kun me tiedämme, että nämä eivät
ole kuitenkaan korvamerkittyjä rahoja, meitä tietysti
jäi kiusaamaan se, miten me voimme eduskunnan puolelta
pitää silmällä tätä asiaa, että rahat
myöskin tulevat sosiaali- ja terveydenhuollon hyväksi
ja erityisesti mainittuihin tarpeisiin.
Me olemme tehneet seurantaponnen, ja tietysti ponnen sisältö nyt
turvaa ainakin sen, että eduskunnan on saatava tietää,
miten operaatio kohdistui, voidaksemme jälkikäteen
arvioida, tarvitaanko ja minkälaisia vahvempia ohjauskeinoja.
Ohjauskeinoista voisi tietysti sanoa, että laatusuosituksiin
on menty ja niistä ovat jo mielenterveyspotilaiden ja vanhushuollon
laatusuositukset ilmestyneetkin. Tätä linjaa on
tarkoitus jatkaa esimerkiksi kouluterveydenhuollon puolella etc.
Tämä on hyvä yritys tietysti omalta osaltaan
ikään kuin tukea sitä, että määrärahat kohdistuisivat
näille alueille laatua parantamaan.
Olen kyllä vähän inhorealistinen
tässä kysymyksessä sillä tavalla,
että toisaalta myös pelkään,
että on eräänlaista tietoista itsepetosta:
Laitetaan rasti ruutuun, että olemme nyt välittäneet tästä asiasta
ja muut hoitakoon, että näin myös tapahtuu.
Nimittäin tilanne on se, että laatusuosituksissa,
alleviivaan sanaa suositus, ei oikeastaan näy mitään
numeroita, vaan ne ovat vähän kuin Raamattua lukisi:
Hyviä prinsiippejä sisällään
pitäviä, eikä kukaan, joka lukee tekstiä,
halua toisin tehdä, noin mielessään kun
sitä lukee. Tuntuu itseä kohottavalta lukea sellaista
tekstiä; näinhän asiat hoidetaan. Todellisuus
on kuitenkin usein toisenlainen, koska aina valintojen edessä rahastakin
on kysymys.
Arvoisa puhemies! Olemme muuttaneet hallituksen esitystä siltä osin,
mikä koskee Niuvanniemen lasten ja nuorten osaston perustamista, koska
saamiemme tietojen mukaan hanke ei etene aikataulussaan. Poistamisella
haluamme turvata sen, että rahat tulevat sosiaali- ja terveydenhuollon
valtionosuuksina jaetuiksi kunnille muihin edellä mainittuihin,
jo olemassa oleviin toimintoihin.
Sen sijaan täällä on sisällä kummajainen,
että sosiaaliosaamiskeskusten toiminta tullaan rahoittamaan
närheämällä sosiaali- ja terveydenhuollon
valtionosuuspotista ensin päältä pois
niiden tarvitsemat valtionosuudet. Tämä on vähän kurja
tapa hoitaa tätä juttua, koska tässä nimenomaisessa
asiassakin tulee tapahtumaan niin, että kaikki kunnat hiukan
kärsivät valtionosuusmenetyksinä kuitenkaan
hyötymättä sosiaaliosaamiskeskustoiminnasta,
jota tällä rahalla rahoitetaan. Se on sitten eri
messunsa. Meillä on oma hallituksen esitys ollut sosiaaliosaamiskeskusten
valtionosuuspuolestakin, ja se on hirveän monimutkainen
ja byrokraattinen systeemi, millä niitä pieniä rahoja
edelleen jaetaan, mutta en puutu siihenkään nyt
enemmälti.
Arvoisa puhemies! Päätän esittelyni
toteamalla vain, että sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintöön
liittyy vastalause. Vastalauseen sisältö koskee
juuri sitä, että sosiaali- ja terveydenhuollon
kokonaisvaltionosuudesta otetaan tämmöinen nurkka
muihin tarpeisiin, tosin kyllä alaa laajemmasti ajateltuna
palveleviin tarpeisiin.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuntien valtionosuuslain ja arvonlisäverolain
muutosten hyväksyminen on raskas isku helsinkiläisille.
Helsingissä asuu 555 474 asukasta. Se on 10 prosenttia
Suomen väestöstä. Näiden lakien hyväksyminen
merkitsee helsinkiläisille 1,4 miljardin markan siirtymistä muille
kunnille. Vuonna 2003 siirtymä on 2 miljardia markkaa,
4:n veroprosentin tuotto.
Tässä yhteydessä joku saattaa kysyä,
miksi Helsinki sitten pitää omaa kunnallisveroaan
16,5 prosentissa. Vastaisin siihen, että muun muassa siitä syystä Helsingin
kunnallisveron korottaminen on ongelmallista, että Helsingissä asumisen kustannukset
nimenomaan vuokra-asunnoissa ovat 5 prosenttia korkeammat kuin keskimäärin maassa.
Kyllä kunnallisveron korotusta valtionosuusleikkausten
takia joudutaan harkitsemaan vakavasti, mutta tiedämme,
että eniten tästä kärsivät
ne ihmiset, jotka asuvat kalliisti vuokra-asunnoissa ja ovat pienituloisia.
Näiden lakiesitysten taustalla on pyrkimys kuntien
talouden vakauttamiseen ja valtio—kunta-suhteiden saamiseen
linnarauhatasolle. Mielestäni se on hyvä ja yhteisesti
hyväksyttävä perusta, johon myös
hallintovaliokunta omassa mietinnössään
kiinnitti huomiota. Se todettiin myös näiden muiden
käsittelyssä olevien lakien esittelypuheenvuoroissa.
Tämän salin tilanne osoittaa sen, että menetys
koskee Helsinkiä, Pääkaupunkiseutua,
kun taas muualla maassa ollaan kohtalaisen tyytyväisiä tähän
ratkaisuun.
Olen hallintovaliokunnassa ainoana Pääkaupunkiseudun
edustajana, ja vaikka arvostan suuresti hallintovaliokunnan jäsenten
ja puheenjohtajan hyvää työskentelytapaa
ja ilmapiiriä, niin tämän asian käsittelyyn
olen ollut todella pettynyt. Koin, että Helsingin ja Pääkaupunkiseudun ongelmien
esille tuominen ei olisi ollut muilta kunnilta pois, vaikka ne olisi
valiokunnan mietinnön perusteluissa ja mahdollisesti lausumassa todettu.
On nimittäin niin, että myytti Helsingin varallisuudesta,
jatkuvasta talouden kasvusta ja helsinkiläisten hyvinvoinnista
on syytä purkaa. Viimeiset tiedot Helsingin talouden kehityksestä kertovat
sen, että olemme joutuneet pysyvälle lasku-uralle.
Helsingin talous on ollut ehkä yksipuolisesti painottunut
siten, että elinkeinorakenne tekee kaupunkimme talouden
haavoittuvaiseksi. Kerron hiukan Helsingin taustaa viime vuosikymmeneltä.
Helsingissä 90-luvun lama alkoi näkyä lokakuussa
92, kun rakennusalan työttömyys nousi korkeisiin
lukuihin ja toimeentulotukiasiakkaiden määrä kasvoi
räjähdysmäisesti. Noista vuosista alkaen
Helsinki käyttää noin 500 miljoonaa markkaa
toimeentulotukeen. Tämä sama summa on myös
tällä hetkellä toimeentulotukibudjeteissa.
Helsingin väkiluku kasvoi 60 000 henkilöllä kymmenen
vuoden aikana. Tästä väkimäärän
lisäyksestä kotimaan sisäistä muuttoa
oli noin kolmannes. Merkittävää on, että lamavuosina
Helsingin kansainvälistyminen tapahtui hyvin nopeasti.
Tällä hetkellä Helsingissä asuu
151:tä eri kansallisuutta ja kouluissa opetuskielenä on
52 eri kieltä.
Helsinki kävi erittäin syvällä työttömyydessä. Enimmillään
Helsingissä oli 55 000 ihmistä työttöminä.
Vaikka olemme kokeneet, kuten koko Suomi, nousu- ja kasvukauden
vuodet, niin, arvoisa puhemies, haluan korostaa sitä, että tällä hetkellä Helsingissä
työttömyyden
lasku on pysähtynyt. Lokakuun tilastot kertovat, että Helsingin
työttömyys on yli 24 000 ihmistä ja
yli 8 000 ihmistä on edelleen pitkäaikaistyöttöminä.
Lamavuosien, raskaan työttömyyden ja voimakkaan
väestömuuton jäljiltä on myös
kaupunkimme sisään jäänyt ongelmia,
jotka korostuvat eri asuinalueiden välillä. Tänään
oli mielenkiintoista lukea lähiötutkija Kortteisen
analyysia ja kiitoksia siitä, että Pääkaupunkiseutu
on pysynyt eheänä eikä slummiutuneita
alueita ole muodostunut. Tässä yhteydessä sanoisin,
että valtiovaltaa ei kyllä käy kiittäminen.
Lamavuosina ja niiden jälkeen Helsinki ja Pääkaupunkiseudun
kunnat ovat lähes omin voimin joutuneet ilman minkäänlaisia
valtion tukia pitämään huolen siitä, että pitkäaikaistyöttömät
pääsevät elämänuralle ja
että kaupungin eri osien välille ei synny liian suuria
eroja. Tämä on merkinnyt sitä, että Helsinki
on jo kymmenen vuoden ajan itse panostanut yli 200 miljoonaa työttömyyden
hoitamiseen ja panostanut yhdessä tietenkin valtion tukijärjestelmien
kanssa omana osuutenaan.
Helsingin asunto-ongelmat ovat erittäin vakavat. Voi
sanoa, että 70-luvun jälkeen tuhannet ihmiset
asuvat jo ilman osoitetta Helsingissä. Tämä tarkoittaa
sitä, että asuntojen hinnat alkavat olla tavallisten
helsinkiläisten ulottumattomissa. Monta kertaa ehkä ajatellaan
muualla maassa, että Helsinki voisi välttyä muuttokehitykseltä ja itse
vaikuttaa väestömuutoksiin ja väestön
muuttamiseen Pääkaupunkiseudulle sillä,
että emme rakentaisi asuntoja emmekä houkuttelisi
ihmisiä lähtemään kotiseuduiltaan
eri puolilta maata tänne. Toki Helsinki tarvitsee asuntoja
niille perheille, jotka hajoavat, yhden asunnon sijasta tarvitaan
kaksi asuntoa. Helsinkiläiset ja Pääkaupunkiseudun
ihmiset haluavat, että omat lapset ja lapsenlapset voivat
asua täällä.
Tänään huomasin, että Vuosaaren
satamakeskustelu kiihdytti tämän salin aivan silmin
nähden. Ajattelin itse, että tunteet nousevat
pintaan, ja toisaalta pitäisi löytää sellaisia
rakennusaineita, joilla voisimme ymmärtää erilaisten
kuntien asemaa ja nähdä aluepolitiikkaa ihmisten
kannalta. Itse huomasin hiiltyväni erityisen voimakkaasti,
kun kuulin pääministerin ansiokkaan puheenvuoron
jälkeen kriittisiä kommentteja Vuosaaren satamasta,
ja vaikka olen aika rauhallinen tyyppi yleensä, niin silloin
kun läksin salista, mennessäni haukuin edustajat
Kuisman ja Seppälän, jotka olivat siellä takapenkillä puhuneet niin,
että korviini kantautui Vuosaaren satamaa vastustavia puheenvuoroja.
Näin herkästi ja tunteellisesti helposti kotiseutujemme
asioissa me reagoimme.
Haluan vielä kertoa sen, että harkitsin vakavasti
eriävän mielipiteen jättämistä hallintovaliokunnan
lausuntoon. Mutta koin, että se ei olisi johtanut tässä salissa
voittoon, sillä ei olisi lakiesityksiä muutettu,
se olisi jäänyt demonstraation tasolle. Niinpä olenkin
vakavasti sitä mieltä, että on syytä löytää rakentavia
tapoja, joilla hallitus ja eduskunta voisivat edistää maan
tasapuolista kehittymistä. Siinä missä helsinkiläiset
ymmärtävät maaseudun huolet, me toivomme,
että eduskunnassa ymmärtäisimme myös
kaupunkien asukkaiden elämää ja kaupunkipolitiikkaa.
On helppo ajatella, miltä tuntuu asua maalaiskunnassa,
jossa harvat mökit tyhjenevät ja vanhukset muuttavat
kylään, jonka raitin varrella on osuuskauppa,
toinen kilpaileva kauppa, pankki ja sen jälkeen vanhusten
rivitaloasunnot alakuloisine ikkunoineen ja pihapiireineen, ja harvasta
mökistä savu tupruaa. Ed. Nousiainen erään
keskustelun yhteydessä kysyi, onko tässä mitään
mieltä, että Suomi pitää rakentaa
kahteen kertaan. 4 000 aravalainoitettua asuntoa on muualla maassa
tyhjillään ja täällä Pääkaupunkiseudulla vallitsee
asuntopula. Koulut jäävät tyhjilleen
eri puolilla Suomea, ja täällä Vantaalla,
Helsingissä, muuttokunnissa, sitten hyvin kiivaasti ja
kalliilla hinnalla rakennetaan kouluja. En usko, että tämä on
kenenkään suomalaisen mielestä hyvä tilanne.
Arvoisa puhemies! Puheenvuorollani haluan vedota rakentaviin
toimiin suomalaisten kaupungeissa ja maaseudulla asuvien ihmisten
tasa-arvoisen kohtelun puolesta ja todella olen tämän puheenvuoron
käyttäessäni halunnut myös viestittää sen,
että helsinkiläiset ihmiset ymmärtävät muun
maan huolet, mutta eivät hyväksy sitä,
että ilman ennakkovaroitusta 3 veroprosentin verran ensi
vuonna ja seuraavana vuonna meiltä viedään
veromarkkoja tilanteessa, jossa kaupungin talous on todella huolestuttavassa
alamäessä.
Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen hyvin pitkälti valmis yhtymään
niihin käsityksiin, mitä ed. Hiltunen toi täällä esille,
ja sitä varten me kyllä keskustelimme esimerkiksi
omassa sivistysvaliokunnassamme juuri näistä Pääkaupunkiseudun ongelmista
myöskin. Tarvitaan kasvukeskusten parempaa huomioon ottamista
silloin, kun valtionosuuksia uudistetaan. Haluan vaan omasta kunnastani
sanoa, että meillä on myös ensi vuoden
talousarviossa 400 miljoonan lainanottovelvoite, voi sanoa, koska
emme missään tapauksessa pysty selviytymään
niistä kasvun ongelmista, jotka tälle seudulle
ovat tulossa. Sitä paitsi meilläkin kouluissa
opetetaan 31:tä kieltä. Mielestäni tällaisiin
erityisiin tarkoituksiin täytyisi olla erikseen osoitettu
valtionosuus meidän maahanmuuttajiemme palvelujen parantamiseksi.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rakel Hiltusen vetoomukseen rakentavista toimenpiteistä,
jotka ovat meidän kaikkien vastuulla, sellainen kommentti,
että on oleellinen ero tilanteessa Helsingin ja monen muun
maamme osan välillä siinä, että teillä täällä Helsingissä on
sentään toivoa, ja toivo luo aina mahdollisuuksia,
mutta monella muulla paikkakunnalla näin ei valitettavasti
ole.
Herra puhemies! Kuntajakolain käsittelyyn liittyneestä kunnallistaloutta
arvioivasta eilisestä keskustelusta huolimatta muutama
arvio minunkin puoleltani lähinnä sosiaali- ja
terveysministeriön alalta. Yhtenäisen näkemyksen
löytäminen kunnallistalouden tilasta, saatikka
sitten toimenpiteiden aikaansaamisesta, näyttää olevan
erinomaisen vaikeaa. Tärkeää olisi, että voitaisiin toimia,
ennen kuin on liian myöhäistä. Vanhaa sanontaa
lainatakseni: Jos tämän, niin vielä tuon. Jos
tuon, niin vielä tämän. Jos tämän,
niin vielä tuon jne. Selkä on jo joissakin kunnissa
katkennut. Tällä tarkoitan esimerkiksi niitä päätöksiä, joita
joissakin pohjoisen kunnissa on tehty ministeriölle selvitysmiehen
asettamiseksi kunnan taloudellisen tilan selvittämiseksi
ja toimenpiteisiin pääsemiseksi. Tällä tarkoitan
niitä kuntia, joilla tosiaankaan ei ole edes toivoa tasapainottaa
taloutensa siten, kuin me täällä eduskunnassa lainsäädäntöä tehdessämme
olemme päättäneet.
Terveelle pohjalle pääseminen edellyttää valtion
ja kuntien välistä yksituumaisuutta ja tervettä neuvottelukykyä nykytilanteen
ratkaisemiseksi. Ettei totuus tässäkään
yhteydessä unohtuisi, viime kädessähän
kysymys on kuntalaisille järjestettävistä peruspalveluista,
joitten järjestämisestä kunta on vastuussa
ja joitten toteuttamismahdollisuudet ovat valitettavan usein ja
yhä useammin vaakalaudalla.
Kuntien valtionosuuslainsäädännön
keskeisimpiä tavoitteita on kuntien ja valtion välisen kustannustenjaon
ja vastuiden jakaminen. Keskeinen tavoite on ollut myös
se, että kuntien välistä, talouden perustoista
johtuvaa eriarvoisuutta tasataan. Menneen vuosikymmenen aikana valtio
on merkittäviltä osiltaan vetäytynyt
omasta vastuustaan toisaalta valtionosuuksien leikkauksien kautta
ja toisaalta lisäämällä palveluvelvoitetta
kuitenkaan niihin lisää resursseja kohdentamatta.
Tämä toimintatapa ei ole ollut oikein. Leikkaukset
ovat kohdentuneet kaikkein raskaimmin niihin kuntiin, jotka ovat
suhteellisesti eniten saaneet valtionosuutta menoihinsa.
Myöskään hallituksen lupaukset siitä,
että ansiotulovähennysten muutokset kompensoitaisiin,
eivät ole toteutuneet ja ovat osaltaan olleet heikentämässä kuntien
tulopohjaa. Ylisuurten valtionosuusleikkausten vuoksi kuntien välinen eriarvoisuus
on lisääntynyt ja kuntien mahdollisuudet suorittaa
perustehtäväänsä ovat siis oleellisesti
vaikeutuneet. Harkinnanvaraisten avustusten hakijoiden suuri määrä kertoo
perustellusti tämän ongelman edelleen vaikeutumisesta.
Palveluiden saatavuudessa ja laadussa on aikaisempaa enemmän
vaihteluja, mikä saattaa maamme eri osissa asuvat ihmiset
hyvinkin eriarvoiseen asemaan.
Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta
ja valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta muuttaa valtion ja
kuntien kustannustenjakoa tämänhetkistä tilannetta myönteisempään
suuntaan. Se on myönnettävä. Tätä kautta
kuntien tulopohjaa siis jonkin verran vahvistetaan. Kunnallistaloutta
kokonaisuudessaan tarkasteltaessa muutokset eivät kuitenkaan vastaa
ainakaan minun käsitykseni mukaan sitä tilannearviota,
joka meidän pitäisi pystyä tekemään,
kun yhä useampi kunta painii alijäämäisten
talouksiensa kanssa, semminkin kun valtionosuuksiakin keskeisempi
tulonmuodostaja kunnille ovat verotulot eikä niiden kehitys
tällä hetkellä näytä kovinkaan
myönteiseltä ja on joka tapauksessa epävarmemmalla
pohjalla. Sekin olisi pitänyt pystyä huomioimaan
tämän syksyn eduskuntakäsittelyssä,
että budjetin valmisteluajasta lähtien tilanne
on ollut synkentymään päin. Me olisimme
voineet toimia, jos olisi halukkuutta ollut.
Kuntien taloudellista vastuuta kasvatetaan tulevanakin vuonna
lisäämällä velvoitteita niihin kuitenkaan
vastaavasti valtiovallan panostusta riittävästi
lisäämättä ja tosiasiallisia
parannuksia tekemättä. Lisävelvoitteet
yhdessä kustannustason nousun kanssa edellyttäisivät
valtionosuuden laskentaperusteiden muuttamista, jota siis nyt ei
olla tekemässä. Yhtenä esimerkkinä sosiaali-
ja terveydenhuollon kustannuspaineista on jo onneksi takanamme oleva
lääkärilakko, josta seuraa satojen miljoonien
lisäkustannusrasitus, jota ei voi pitää kovinkaan
vähäisenä. Pelkät julistukset
eivät riitä, kun rahasta on pula.
Esitykset vähentää kuntien valtionosuuksia nyt
käsittelyssämme olevalla tavalla eivät
vastaa sitä käsitystä, joka meillä keskustaryhmässä asiasta
on ollut. Tällä viittaan muun muassa valiokunnan
puheenjohtajan ed. Vehkaojan esittelypuheenvuoroon, jossa hän
totesi kummajaiseksi sen, että osaamiskeskuksien perustamisen
myötä kuntien valtionosuuksia vähennetään.
Toisaalta on arvioitu, että kuntien toimeentulotukimenot tulevat
ensi vuonna vähenemään asumistuen enimmäistason
korotuksen ja työmarkkinatuen lapsikorotuksen korotuksen
kautta, ja tällä perusteella valtionosuuksia ollaan
vähentämässä. Näin ei
mielestämme saisi olla.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on, voisin sanoa, merkittävän
yksituumaisuuden vallitessa useita kertoja kiinnittänyt
sosiaali- ja terveysmenojen ja -palvelujen taloudellisiin resursseihin huomiota
ja esittänyt huolensa voimavarojen riittävyydestä.
Valiokunta kirjaa tälläkin kertaa mietintöönsä sen,
että kustannustason nousu olisi tarpeen korvata täysimääräisesti,
jotta kansalaisten kannalta tärkeiden sosiaali- ja terveyspalvelujen
saanti tulisi yhdenvertaisesti turvatuksi. Valiokunta toteaa myös,
että indeksikorotuksen puolittaminen saattaa merkitä palvelujen
saannin vaikeutumista heikoimmassa taloudellisessa asemassa olevissa
kunnissa. Totta joka sana! Toimenpiteet jäävät
kuitenkin tämän mietintötekstin tasolle.
Tähän kannanottoon mekin voimme hyvin yhtyä.
Kuitenkin olemme jättäneet vastalauseen, johon
sisältyvä lakiehdotus merkitsee sitä,
että kuntien valtionosuuksien kustannustenjaon tarkistus
sosiaali- ja terveydenhuollossa tehtäisiin ensi vuonna
täysimääräisenä. Tästä asiasta
me huomenna äänestämme.
Arvoisa rouva puhemies! Aivan lopuksi kommentti ed. Vehkaojankin
esiin nostamaan asiaan, sosiaali- ja terveydenhuollon investointien
valtionosuuksien tämänhetkiseen tilaan.
Kun investointien valtionosuudet ajettiin alas ja tilalle tuli
kehittämispainotteinen valtionosuusjärjestelmä,
tämä tapahtui parisen vuotta sitten, jo silloin
me esitimme huolemme siitä, miten käy sadoille
ja taas sadoille eri kunnissa oleville hankkeille, kun ne eivät
enää ole vanhan valtionosuusjärjestelmän
piirissä. Silloin jäätiin odottamaan
sitä, että kehittämishankkeitten valtionosuusjärjestelmä tulee
voimaan ja edes sitä kautta pystytään
joitakin ongelmia ratkomaan. Tänään ollaan
tilanteessa, aivan niin kuin ed. Vehkaoja totesi, että investointien
valtionosuudet on ajettu alas kuitenkaan vastaavasti näihin kehittämishankkeisiin
lisää varoja kohdentamatta. Tämä ei
voi olla oikein. Kunnat odottavat meiltä toimenpiteitä,
ja voi kysyä, onko voimassa olevaa kehittämishankkeiden
valtionosuuslainsäädäntöä ja
tätä lakia noudatettu. Asialle on välttämätöntä tehdä jotakin,
ja kunnat odottavat sitä, mitä me täällä teemme.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt käsittelyssä olevat,
kuntatalouteen vaikuttavat lakiesitysten muutokset ovat jatkoa sille
keskustelulle, jota eilen kävimme kuntajakolain muutoksen
myötä. Täällä on hyvin
laajasti ja seikkaperäisesti esitelty kaikki nyt käsittelyssä olevat
asiat ja on tullut varsin selkeä kuva siitä, missä kuntataloudessa
tällä hetkellä kuljetaan. Oman puheenvuoroni
olen pyytänyt kuntien valtionosuuslain muuttamisen johdosta,
ja siihen keskustan hallintovaliokunnan ryhmä on jättänyt
valiokunnan mietintöön vastalauseen.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Väistö esitteli
valiokunnan mietinnön varsin kattavasti ja seikkaperäisesti,
ja mietintö antaa koko lailla selkeän kuvan kuntatalouden
tilanteesta. Kuitenkaan kaikki kohdat mietinnössä eivät
tyydytä keskustan valiokuntaryhmää, ja
siksi muutama sana näistä asioista.
Valiokunta tyytyi vain toteamaan sen, että indeksitarkistukset
puolitetaan, ja toisaalta valiokunta vain kiirehtii valtionosuusjärjestelmän
uudistamista. Meidän on syytä muistaa, että vastuu kuntalaisten
peruspalvelujen järjestämisestä on kunnilla.
Perustuslaki takaa jokaiselle oikeuden riittävään
sosiaaliturvaan ja maksuttomaan perusopetukseen, ja edelleen perustuslaki
lähtee siitä, että kun valtiovalta antaa
kunnille tehtäviä, sen tulee osoittaa myöskin
tosiasialliset resurssit.
Vaikka kuntatalous onkin viime vuosina ollut kohtuullisessa
tasapainossa, on maahamme syntynyt suuri joukko kuntia, jotka kamppailevat
taloudellisissa vaikeuksissa. Yli 200 kunnalla on kattamattomia
alijäämiä taseissaan. Vuonna 2000 lähes
200 kuntaa teki alijäämäisen tilinpäätöksen,
yli 100 kuntaa on nyt korottanut veroprosenttia ensi vuodelle ja
yli 300 kuntaa haki harkinnanvaraista rahoitusavustusta, joista
vain hiukan yli 100 sai. Kaiken kaikkiaan laman seurauksena kuntien
peruspalvelusta vastuu on siirtynyt hyvin pitkälle valtiovallan
suunnasta kuntien suuntaan.
Laman jäljiltä on edelleenkin valtionosuuksia leikattuna
siten, että opetus- ja kulttuuritoimen puolella niitä on
noin 3 miljardin markan verran ja sosiaali- ja terveystoimen puolella
noin 7 miljardin markan verran. Vaikka nyt käsittelyssä oleva
kuntapakettilainsäädäntö kohentaakin
kuntien taloudellista tilannetta noin 1,5 miljardilla markalla,
siitä huolimatta kuntien eriarvoistumiskehitys näyttää edelleen
jatkuvan ja tuo yli 200 kunnan joukko kamppailee edelleen taloudellisissa
vaikeuksissa. Siksi on vaikea ymmärtää,
miksi hallitus edelleenkin on tehnyt yhteisöveron jako-osuuksiin
ylimääräisen 1,13 prosentin suuruisen
leikkauksen ja miksi edelleen opetus- ja kulttuuritoimessa on tuo
asukaslukupohjainen valtionosuuksien leikkaus ja indeksitarkistusten
puolitus. Sosiaali- ja terveystoimen puolella, vaikka siellä valtionosuudet
nousevat 1,1 prosenttia, niin vastaavasti kustannustason muutos
ja lisääntyvät tehtävät
lisäävät kuntien vastuuta näistä tehtävistä noin
1,5 miljardilla markalla.
Oli myönteistä kuulla se, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta on Niuvanniemen sairaalan vaikeasti hoidettavien
lasten yksikön poistanut toimenpideluettelosta, ja se vahvistaa
kuntien asemaa. Mutta siitä huolimatta rahoitustilanne
on sosiaali- ja terveystoimen puolella hyvin epäsuhtainen
kuntien ja valtion välillä. Edelleen on käsittämätöntä se,
että luvattua ansiotulovähennyksen aiheuttamaa
verotulojen menetystä ei ole hyvitetty täysimääräisesti
kunnille. Siitä on hyvittämättä vielä 1,65
miljardia markkaa.
Kaikki ne selvitykset, joita valiokunnassa kuntatalouden tilanteesta
saatiin, osoittivat, että kuntien talous ensi vuonna on
vakaa, mutta vuodesta 2003 alkaen se heikkenee siten, että vuosikate
ei riitä kattamaan nettoinvestointeja. Tämän vuoksi
keskustan valiokuntaryhmä esittääkin vastalauseessaan,
että indeksitarkistukset suoritetaan täysimääräisinä ja
että harkinnanvaraisten rahoitusavustusten määrä nostetaan
ensi vuonna 420 miljoonaan markkaan. Samoin vastalauseeseen sisältyy
lausumaehdotus, jonka mukaisesti edellytämme, että eduskunta
hyväksyessään lakimuutoksen edellyttää,
että valtionosuusjärjestelmän uusimiseen
ryhdytään välittömästi
ja että se saatetaan voimaan vuoden 2003 alusta. Tästä tulemme
tekemään aikanaan esityksen jatkokäsittelyssä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Todella, tällä hetkellä monet
kunnat ovat juuri vaikean tilanteen edessä olleet. Ne ovat
olleet päättämässä ensi
vuoden talousarviosta. Säästökohteina
ovat nimenomaan olleet palvelut, ennen muuta sosiaali- ja terveyspalvelut
ja koulupalvelut. Kuntalaisten näkökulmasta tietysti
täysin kestämätön tilanne. Ajatellaan
vaikkapa jo esimerkiksi edellisen puheenvuoron käyttäjän mainitsemaa
perustuslain 19 §:ää, jossa todetaan:
"Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin
säädetään, jokaiselle riittävät
sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön
terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen
ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata
lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu." Tähän
liittyvät niin terveydenhoito, terveyskeskukset,
terveyskeskuslääkärin, koululääkärin,
neuvoloiden palvelut kuin koulutus, peruskoulu, lasten päivähoito
jne. Myös vanhusten tilanne on aivan samalla tavalla ollut
leikkauskohteena. Kunnat ovat perustelleet tätä sillä,
että ne ovat suurimpia menoeriä ja sen takia sieltä on
ikään kuin paras tai tehokkain tapa leikata.
Arvoisa puhemies! Myös kuntalain 1 §:n näkökulmasta
tämä on kestämätöntä.
1 §:ssä määritellään
kunnan tehtävät, jotka voi kiteyttää hyvin lyhyesti:
kunnat pyrkivät edistämään asukkaittensa
hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan.
Siis myös tästä näkökulmasta
palvelujen heikentäminen on kestämätöntä.
Tässä talossa puhuttiin paljon lasten tilanteesta
ja lasten pahoinvoinnista välikysymyskeskustelun yhteydessä.
Aivan oikein maamme asiantuntijat, muun muassa lastenpsykiatrit,
toteavat, että rahalla ei yksinkertaisesti ja vain asiaa
auteta, mutta se on ikään kuin tarpeellista ja
välttämätöntä. Asenteet
ovat vieläkin tärkeämpiä. Mutta tässä ainakin
kunnilla ja kuntapäättäjien enemmistöllä on
kyllä väärä asenne. Perustelen
tätä, arvoisa puhemies, sillä, että kaikissa
kunnissa, kaikissa maamme 448 kunnassa, ei ole välttämätöntä tehdä näitä leikkauksia
— tai
leikkaus on vähän huono sana, koska siihen saattaa
liittyä myös positiivinen varaus — näitä vahingollisia menovähennyksiä.
Joissakin kunnissa ehkä ei löydy muutakaan poisotettavaa,
mutta pääosin tämä tehdään
selvän valinnan tuloksena. Jätetään
monia kunnan toiminnan rönsyjä koskematta. Ei
paneuduta ja porauduta talousarvion sisälle, ei kosketa
hyvin toimeentulevien golfaukseen, lasketteluun tai johonkin sen
tyyppisen etuisuuteen, ei lisätä maksuja sinne,
mutta lisätään esimerkiksi terveydenhoitoon.
Tilanne on varsin ongelmallinen myös kansainvälisestä näkökulmasta.
Suomen osuus kansainvälisessä vertailussa on varsin
heikko, kun ajattelemme, miten paljon bruttokansantuotteesta käytetään
sosiaali- ja terveysmenoihin, erityisesti terveyden- ja sairaanhoitoon.
Terveydenhuollon tulevaisuuden turvaamiseksi asetetun kansallisen
projektin selvitysmies professori Jussi Huttunen totesi viime maanantaina
Kotkassa, että Suomi on Euroopan mittakaavassa, Euroopan
unionissa, viimeisellä sijalla, kun lasketaan se, miten
paljon maamme käyttää ostovoima huomioon
ottaen rahaa terveyden- ja sairaanhoitoon. Suomi oli viimeisellä sijalla
yhdessä Irlannin ja Yhdistyneen kuningaskunnan eli Englannin
kanssa. Kuitenkin Englanti ja Irlanti ovat päättäneet
lisätä oleellisesti bruttokansantuoteosuuttaan,
sitä kakun siivua, joka kuuluu sosiaali- ja terveyspuolelle
ja nimenomaan terveyden- ja sairaanhoidon osaan. Ruotsi on tehnyt
vastaavan päätöksen. Ruotsi on päättänyt
vähentää puolustusmenoja ja siirtää niistä osan
terveyden- ja sairaanhoidon järjestämiseksi kansalaisille.
Uskon, että professori Jussi Huttunen on sanansa mittainen
mies ja tietää, mistä puhuu, kun hän
vaatii nimenomaan lisää valtiovallalta panostusta
terveyden- ja sairaanhoidon turvaamiseen. Kunnat omalla toiminnallaan
ovat heikentäneet sairaanhoitoa, erityisesti erikoissairaanhoitoa,
ja se prosessi on menossa eteenpäin. Rehellisyyden nimessä on
todettava, että varsin monet kunnat ovat niin huonossa
taloudellisessa tilanteessa, että ne tuskin selviytyisivät
vaikka tahtoisivatkin nimenomaan erikoissairaanhoidon vaatimuksista.
Siis valtion ja kuntien on tehtävä yhteinen sopimus
ja yhdessä sopien ja asia hoitaen tehtävä tässä aivan
uusi suunnanotto eli yhteistyössä taattava nämä palvelut
kansalaisille. Sitä vaatii perustuslaki, sitä vaatii
kuntalaki.
Maamme presidentti Tarja Halonen totesi viime tiistaina Pohjola-Nordenin
järjestämässä Pohjoismainen
hyvinvointi ja kilpailu -seminaarissa, että hän
ei usko palvelujen ulkoistamiseen. Helsingin Sanomissa 28. marraskuuta
olleen artikkelin mukaan hän totesi vastatessaan ministeri
Sasin vaatimukseen kilpailuttamisen lisäämisestä nähneensä ongelmia
vanhustenhuollon ja ympäristökysymysten suhteen,
kun puhutaan kilpailuttamisesta. Siis presidentti on myös
tukemassa palveluja, ja nyt puuttuu valtiovallan liikkeelle lähteminen.
Kun joiltakin suunnilta halutaan tätä ongelmaa
ratkaista palveluja ulkoistamalla, kuten viittasin ministeri Sasin
käsitykseen, on hyvä todeta Karjaan kaupungin
esimerkki, jossa terveyden- ja sairaanhoidon ulkoistaminen johti
kaupungin talouden ongelmien lisäämiseen.
Arvoisa puhemies! Jussi Huttunen siis vaati lisää rahaa,
ei vain rahaa vaan myös uusia asenteita tässä asiassa.
Terveyden- ja sairaanhoito ei voi olla säästökohde,
ja nimenomaan näiden hallitusten esitysten käsittelyn
yhteydessä on todettava, että ne eivät
ratkaise kuntien taloudellisia ongelmia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kun käsittelemme hallituksen
esitystä laiksi kuntien valtionosuuslain muuttamisesta,
on todettava, että tässä on toki jälleen
kerran hallituksen esitys, joka on hyvin oikean suuntainen, mutta
ei valitettavasti sinällään riittävä.
On kuitenkin hyvä, että suunta on oikea, siitä on
hyvä tehdä parannuksia ja korjata ja täydentää. Toivottavasti
nämä voitaisiin kuitenkin tehdä melko
nopeasti, sillä kunnissa, joilla on vastuu ihmisten perustarpeitten
täyttämisestä, peruspalvelujen tuottamisesta,
tilanne on kipeä. Aika alkaa käydä vähiin.
Esimerkiksi oma kotipaikkakuntani Keuruu joutui korottamaan veroprosentin
19,0:aan. Onneksi meillä oli kuntapäättäjillä niin
paljon yhteissopua, että päätös
voitiin tehdä ilman äänestystä.
Samoin jo kaupunginhallitusvaiheessa valmistelu voitiin tehdä myös
yhteistä vastuuta kantaen vaikeassa tilanteessa täysin
yksimielisesti.
Valtio on ajanut kuntataloudet ahtaalle. On todettu ja sanottu,
että kuntien itsehallintoa on lisätty, mutta mitä itsehallinnon
lisääminen on, kun rahaa puuttuu? Kun rahaa puuttuu,
on hyvin vaikea itsenäisyyttäkään
hyödyntää ja täyttää. Monta
kertaa on tuotu ratkaisuna se, että kuntia pitäisi
yhdistää. Se saattaa olla silloin ratkaisu, jos
tämä voi tapahtua rakentavassa ja hyvässä yhteisymmärryksessä,
jossa molemmat osapuolet näin tahtovat ja sillä on
selvät maantieteelliset näkökohdat, mutta
kovinkaan paljon köyhyyden yhdistäminen ei varakkuutta
lisää.
Näillä kannustinrahoilla, niin sanotuilla
porkkanarahoilla, joilla kuntaliitoksia tehdään,
voidaan ehkä ensi näkemältä saadakin
jotain hyvää, mutta helposti käy niin,
että keskusyksikköä autetaan alkuun.
Miten käy pitemmässä tähtäimessä,
onko kehitys taattu edistykselliseksi vuosikymmeniksi, sitä ei
valitettavasti kukaan voi ennustaa.
Pidän hyvin välttämättömänä,
että kuntien saamat valtionosuudet saavat täyden
indeksitarkistuksen. Menneitten vuosien osalta koetut menetykset
tulisi korjata. Kuntien valtionosuudethan ovat näin raskaasti
puolittuneet keskimäärin siitä, mitä ne
olivat kymmenkunta vuotta sitten. Siksi valtionosuuksissa olisi
myöskin menneitten menetysten korjaamista, jos vielä päästäisiin siihen,
että indeksikorotukset olisivat täysimääräisiä.
Huoli kuntien talouskehityksestä askarruttaa kuntapäättäjiä,
ja toivon mukaan se koetaan todeksi myöskin eduskunnassa.
On hyvä, että monet kansanedustajista ovat tavalla
taikka toisella kiinteästi vastuunkantajina myös
kotipaikkakunnillaan. Silloin tästä tilanteesta
on tietoa.
Edustaja Helsingistä toi esille epäkohtia,
joita hän näkee pääkaupungin
osalta. On varmaankin niin, ettei pääkaupunki
sinällänsä ole syyllinen siihen, että ihmiset
muuttavat Pääkaupunkiseudulle. Tälle
on muut syynsä. Meidän tulisi maan yleisessä politiikassa
onnistua niin, että ketään ei taloudellisesti
pakotettaisi muuttamaan. Eihän meillä mitään
laillista pakkoa muuttaa ole, mutta käytännön
elämän tilanteet näitä asettavat.
Meidän pitäisi pitää huoli maakuntien
Suomesta maakuntien reunoja myöten, jotka ovat solmukohtia
maakuntien välissä, jotta meillä olisi
elinvoimainen Suomi kaikkialla.
Valtionosuuksien laskentaperusteet ovat yksi asia, jossa tämä 90
prosentin keskimääräinen tasausprosentti
mielestäni olisi aihetta saada nousemaan. Tämä on
tietysti suuri kysymys, mutta näkisin, että tästä 90
prosentista tulisi päästä ylöspäin.
Vasta tällä tavalla voitaisiin saada peruskorjausta
valtionosuuksiin. Kuntien olosuhteet ja lähtökohdat
ovat toki erilaiset, mutta tällä hetkellä noin
parissasadassa kunnassa tilanne on hyvin vaikea.
Täällä edellinen puhuja ansiokkaasti,
kuten eräät muutkin, puhui sairaanhoidosta, sosiaalitoimen
sektorista tähän liittyen. Erikoissairaanhoitohan
maksaa kunnille tänä aikana varsin paljon. Muun
muassa kotikunnassani Keuruun kaupungissa tehtiin laskelma, miksi
sen hinta on noussut, vaikka suoritteiden määrä ei
ole noussut. Tätä kysymystä sietäisi
selvittää, ja tämä suuntaus
on kaikkialla maassa. Lähtisin ihan siitä, pitäisikö sairaanhoitopiirit,
jotka ovat kuntayhtymiä, saattaa rahoituksessa nykyistä enemmän
valtion rahoituksen varaan siten, että suoraan valtiolta
ilman kunnan kautta kiertämistä osoitettaisiin
hyvinkin merkittävät perusrahoitukset, joihin
sitten kunnallisilla päättäjillä olisi
mahdollisuus vaikuttaa osaltaan sieltä tulevalla lisärahoituksella. Ainakin
heittäisin tämän harkittavaksi. En kokisi,
että tästä kunnallinen itsehallinto millään
tavalla kärsisi, vaan saattaisi olla, että tulisi
selkeämpi kokonaissuunnittelu Suomessa erikoissairaanhoidon
järkevään järjestämiseen
ja samalla myöskin tietyllä tavalla ehkä lähekkäin
ja sopivalla välimatkalla olevien sairaanhoitopiirien erikoistumiseen.
En tiedä, onko tässä ajatuksessa
kehittelykelpoista, mutta joka tapauksessa kunnat ovat hädissään
siitä, kun erikoissairaanhoidon menoon suunnitellut budjetit
eivät seuraa indeksin kehitystä eivätkä hoidettujen
päivämäärien tai hoitosuoritteiden
määrää, vaan kustannukset karkaavat
ja kustannuspaineita on paljon. Täällä viitattiin
lääkärilakon aiheuttamiin kustannuspaineisiin,
ja aivan oikeutetusti hoito- ja hoivatyötä tekevät
henkilöt, joita on paljon, odottaisivat sitä, että työstä maksettaisiin
nykyistä parempi palkka. Tuo on aivan oikeutettu odotus,
mutta työnantajalla näillä näkymin
valitettavasti siihen ei ole varaa.
Täällä viitattiin myöskin
koulusektoriin. Siinä on myös kysymys asiasta,
jossa investoidaan tulevaisuuteen, silloin kun investoidaan lapsiin.
En niinkään tarkoita seiniin investoimista, vaikka
on näitä homekouluja. Toki niihin on kiinnitettävä myös
huomiota, mutta meidän on pidettävä huoli
siitä, että koulu on hyvinvoiva, että se
on turvallinen oppimisympäristö lapsille ja nuorille
ja myös hyvä työympäristö opettajille
ja henkilökunnalle. Se että on jouduttu leikkaamaan
menoja, on tuonut monta kertaa tuskaa, suuria opetusryhmiä ja
ongelmia koulutyöhön.
Arvoisa rouva puhemies! Meillä kaikkiaan tulisi pitää huoli
siitä, että kuntasektorilla olisi riittävät
voimavarat niiden vastuullisten, ihmistä lähellä olevien
perustehtävien hoitamiseen, jotka yhteiskunnassa kunnille
on uskottu.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Muutama sana tästä lakiehdotuksesta
ja siihen liittyvästä mietinnöstä.
Niin kuin täällä kaikki muutkin puheenvuoron
pitäjät ovat todenneet, totean myöskin
minä, että tämä laki on oikeaan
osunut, samaten kuin laki kuntalain muuttamisesta. Heti samaan hengenvetoon
on tietenkin todettava se, että tähänhän
tietenkään kuntatalouden tervehdyttämistalkoot
eivät voi pysähtyä. Tarvitsemme kokonaisuudistusta,
uudistusta, joka myöskin valiokunnan mietintöön
on kirjattu. Tosiasia on se, että keskimäärin
kuntatalous on vahvistunut. Erityisen voimakkaasti se on vahvistunut
nyt muutamana viimeisenä vuotena, mutta tosiasia yhtä lailla
on se, että kuntatalouden eriytymiskehitys on ollut äärettömän
voimakasta.
On todettava se, että myöskin tällä toimenpiteellä ja
lakiehdotuksella kuntataloutta saadaan nyt korjattua, mutta ongelmat
eivät tällä tule poistumaan. Se että harkinnanvaraisia
valtionosuuksia nyt haki tavattoman suuri määrä kuntia,
on omalta osaltaan osoitus siitä, että kuntataloudessa
on suuria vaikeuksia, myöskin se, kun katsotaan, miten
kuntien vuosikatteet ovat kehittyneet. Mielestäni hallintovaliokunta
on käsitellyt ja lähestynyt asiaa oikeasta näkökulmasta
ja johtopäätökset varmasti ovat ihan
oikean suuntaiset.
Täällä edellä ed. Rakel
Hiltunen puolusti voimakkaasti Helsinkiä ja Pääkaupunkiseutua
ja valitteli kovasti sitä, että myöskin
tämän lakimuutoksen kautta siirretään
Helsingistä ja Pääkaupunkiseudulta tuloja
huonommin menestyville kunnille. Hän luetteli aivan markkamääriä,
minkä verran tulonsiirrot muille kunnille olisivat. Tietenkin
tässä puhutaan usean miljardin markan siirroista.
Hän korosti myös voimakkaasti sitä, että Pääkaupunkiseudulla
on suuria ongelmia. Sitä ei tietenkään
käy kiistäminen, mutta kyllä on pakko
samalla todeta, että ehkä ne ongelmat ovat kuitenkin
sen kaltaisia ja sen laatuisia, että täällä niistä selvitään,
silloin kun kysymys on taloudellisista edellytyksistä ja
resursseista. Totta kai on monen kaltaisia ongelmia ja probleemoja,
joissa pelkästään raha ei auta. Kyllä myöskin
tähän lakiin sisältyvät ehdotukset ovat
tätäkin taustaa vasten ihan oikean suuntaisia.
Varsin paljon on puhuttu myöskin eri hallintokuntien
paisuvista kustannuksista. Erityisesti ovat nousseet esille terveydenhuollon
kustannukset ja erikoissairaanhoidon kustannukset. Tosiasia on,
että terveydenhuoltomenot ovat lisääntyneet
ja valtavasti ne ovat kasvaneet erikoissairaanhoidossa.
Minä toivon, että Paavo Lipposen käynnistämällä Kansallisella
terveysohjelmalla ja siihen liittyvällä valmistelulla
pystyttäisiin vastaamaan tämän ongelma-alueen
haasteisiin. Se on haastava ja varsin kattava projekti. Kunnat,
erityisesti pienet kunnat, eivät tule kestämään
erikoissairaanhoidon valtavaa kustannuskehitystä. Tästä on
pakko vetää sellainen johtopäätös,
että tuon projektin kautta täytyy päästä sellaiseen
ratkaisumalliin, että voidaan valtion ja kuntien välistä kustannusjakoa
muuttaa, niin että se on kuntia suosivampi nykyiseen järjestelmään
nähden.
Olen henkilökohtaisesti ollut ja olen edelleenkin sitä mieltä,
että valtio omalta osaltaan rikkoo kuntien ja valtion välistä sopimusta,
kun ei täysimääräisesti kuntien
valtionosuuksien indeksitarkistuksia toteuteta. Tämä on
asia, jota pitäisi tätäkin taustaa vasten
miettiä, samoin tietenkin sitä taustaa vasten,
että tältä osin valtio pimittää kunnille
kuuluvia indeksitarkistuksia.
Puhemies! Niin kuin sanoin, ollaan menossa oikeaan suuntaan,
mutta kyllä minä yhtä lailla kuin hallintovaliokunta
odotan, että valtionosuusjärjestelmään
saadaan kokonaisuudistus. Yhtä lailla olen huolissani,
aivan kuten valiokuntakin, siitä että opetusministeriön
ja sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalojen perustamishankkeiden
valtionosuusjärjestelmästä tulisi huolehtia.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Puheessani otan kantaa sekä hallituksen esitykseen
n:o 128 että hallituksen esitykseen n:o 132. Muutamia ajatuksia
näistä.
Eri edustajien puheissa on mielestäni erittäin hyvin
tullut jo esille, että nyt kun on kysymys kuntien valtionosuuslain
muuttamisesta, rahoituslaeista, niin kuin kummassakin on kysymys, niin
nyt jo tiedetään, että se, mitä kunnissa
odotetaan, ei tunnu hyvältä. Palveluja ei näillä muutoksilla
ja rahoituksilla pystytä kattavasti korjaamaan, mitä kunnissa
odotetaan.
Täällä erittäin hyvin on
noussut esille se, mikä sekä hallintovaliokunnan
mietinnössä hallituksen esityksestä kuntien
valtionosuuslain muuttamisesta että myös sivistysvaliokunnan
mietinnössä opetuksen ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetusta
laista on noussut esille, että kysymys on oikean suuntaisista
laeista, mutta toimenpiteet eivät ole riittäviä.
Täällä nousi myös keskustelu,
joka mielestäni on hyvin aluepoliittinen keskustelu, miten
nämä muutokset ja näiden lakien seuraukset
näkyvät kasvukeskuksissa. Siitä ed. Rakel
Hiltunen piti erittäin hyvän puheenvuoron. Mielestäni
huoli on myös edelleenkin pienemmistä kunnista,
jotka ovat muuttotappiokuntia ja eivät pysty palveluja
riittävästi hoitamaan.
Täällä on peräänkuulutettu
valtionosuusjärjestelmän kokonaisuudistusta näiden
lakiesitystenkin jälkeen. Siihen on mielestäni
erittäin helppo yhtyä. Tätä myös
toivon ja näen sen tarpeellisuuden. On peräänkuulutettu
rakentavia toimenpiteitä ja vähän sanottu,
että vastalauseet näissä yhteyksissä eivät
tuo sitä muutosta, mitä kunnissa odotetaan. Ehkä näin
on, mutta joka tapauksessa, kun näissä kummassakin
hallituksen esityksessä on vastalauseet ja kun niiden sisältöä katsoo,
niin niissä pyritään juuri siihen, että kunnat saisivat
rahoitusosuutta niin sanotusti riittävästi, kun
kerran nyt nähdään, että indeksitarkistukset ovat
vain puolittaiset, ja että edes se otettaisiin näissä huomioon.
Tietenkin paitsi valtionosuusjärjestelmän
kokonaisuudistusta jään odottamaan myös
sitä, mitä ovat sitten ne rakentavat toimenpiteet.
Uskon niin, että erilaisissa kunnissa nyt tämä kysymys
esitetään. Näen, että se vaatii
nimenomaan aluepoliittisia toimenpiteitä.
Hallituksen esitykseen kuntien valtionosuuslain muuttamisesta
liittyy mielestäni hallintovaliokunnan mietinnössä hyvin
selkeästi se, että talousarvioesitykseen liittyvistä positiivisista
ehdotuksista huolimatta kuntien jatkuva eriytymiskehitys on tosiasia.
Tämä on mielestäni se, mikä jatkossa
tulee nostaa kysymykseksi ja mihin tarvitaan rakentavia toimenpiteitä.
On ilmeistä, että osassa kuntia ei pystytä täyttämään
kuntalain vaatimusta alijäämän kattamisvelvollisuudesta.
Näin ollen nimenomaan valtionosuuksien indeksitarkistuksilla
voitaisiin osaksi helpottaa vaikeuksissa olevien kuntien taloutta.
Hallintovaliokunta hyvin toteaa, että on välttämätöntä etsiä pysyvämpiä ratkaisuja.
Tämän vuoksi valiokunta kiirehtii muun muassa valtionosuusjärjestelmän
uudistamista. Näin valiokunnan kannanotot ovat, mutta hallintovaliokunta
hyväksyy kuntien valtionosuuslain muuttamattomana.
Mielestäni on erittäin hyvä, että hallintovaliokunta
kiinnittää huomiota opetusministeriön ja sosiaali-
ja terveysministeriön hallinnonalojen perustamishankkeiden
valtionosuusjärjestelmään ja toteaa,
että huolehdittaisiin siitä, että järjestelmään
sisältyy myös vastaisuudessa hankekohtainen valtionosuus.
Valiokunta toteaa hyvin, että on välttämätöntä,
että valtio osaltaan huolehtii perustamishankkeita koskevan
järjestelmän toimivuudesta niin, että kunnat
kykenevät huolehtimaan lakisääteisistä velvoitteistaan ja
kansalaisten peruspalvelutarpeista.
Nimenomaan nythän kunnissa on niin, että lakisääteiset
velvoitteet ovat ne ensimmäiset, joista kunnat pyrkivät
huolehtimaan, mutta peruspalveluthan eivät kaikki ole lakisääteisiä niin
sanottuja subjektiivisia oikeuksia ja sellaisia, että ne on
"pakko" hoitaa tai järjestää kunnissa.
Niinpä kunnissa nämä lakisääteiset
tai sellaiset, joista voi sanoa, että ne ovat subjektiivisia
oikeuksia, toteutetaan. Mutta tiedämme kuntalaisten palautteitten
ja monen keskustelun myötä, että vaikka mahdollisesti
järjestämisvelvoite on toteutettu, niissäkin
on nimenomaan laadullisia puutteita, ettei voi sanoa, että päästään
hyvän hoidon tai hyvän palvelun tavoitteisiin.
Kuntien valtionosuuslain muuttamista koskevan mietinnön
vastalauseessa on mielestäni lähdetty hyvin toteamaan
se, että esitetään indeksitarkistusten
maksamista täysimääräisinä ja
kuntien harkinnanvaraisten avustusten nostamista 420 miljoonaan
markkaan jo vuoden 2002 talousarviossa. Tähän
ovat sekä keskustan valiokuntajäsenet että kristillisdemokraattinen
valiokuntajäsen Kari Kärkkäinen yhtyneet,
eli eduskunta edellyttää hallituksen ryhtyvän
välittömästi toimiin kuntien valtionosuusjärjestelmän
uudistamiseksi siten, että uudistettu valtionosuusjärjestelmä tulee
voimaan vuoden 2003 alusta.
Vielä muutama sana hallituksen esityksestä laiksi
opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta. Sivistysvaliokunnan puheenjohtaja
mielestäni esitteli valiokunnan mietinnön hyvin
tasapuolisesti tuoden esille sen, että tähänkin
on keskusta tehnyt vastalauseen, johon kristillisdemokraattisena
valiokuntajäsenenä olen yhtynyt. Vastalauseessa
olemme nimenomaan nostamassa esille saman suuntaisen asian kuin
edellisessäkin laissa. Vastalauseessa todetaan: "Opetus-
ja kulttuuritoimella katsotaan yhä olevan merkittävä tehtävä suomalaisen
yhteiskunnan peruspilarien ylläpitämisessä.
Vuoden 2002 talousarvioesitykseen sisältyvät yksikköhintojen
korotukset ovat näin sinänsä oikean suuntainen
toimenpide. Mainittujen menoerien vuoksi ja vaikeutuvien talousuhkien
keskellä korotus on kuitenkin riittämätön. Näistä syistä kuntien
valtionosuus lisättynä täysimääräisellä kustannustason
nousua vastaavalla summalla on välttämätön."
Tämä on vastalauseen sisältö.
Valiokunnan mietinnössä on hyvin tuotu esille
se, että perustamishankkeisiin maksettavien valtionosuuksien
siirtäminen kokonaisuudessaan käyttökustannusten
yksikköhintoihin aiheuttaisi sen, että pienten
kuntien ja yleensä pienten yksiköiden investoinnit
olisivat käytännössä mahdottomia
toteuttaa. Mielestäni valiokunnan puheenjohtaja toi erittäin
hyvin esille sen, että puutuimme valiokunnan mietinnössä myös
rahoituksen läpinäkyvyyteen.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys on yksi osa laajaa kuntapakettia, minkä tavoitteena
on ensinnäkin tasata kuntien keskinäisiä taloussuhteita
ja myöskin vahvistaa yleisesti kuntataloutta. Tämän
lakikokonaisuuden, mikä pitää sisällään
myöskin jo käsitellyn kuntajakolainuudistuksen
ja tänään vielä käsiteltävänä olevan
arvonlisäverolain takaisinperinnästä annetun
lain kumoamisen, kokonaisvaikutus kuntatalouteen on merkittävin
sitten vuoden 1997, kun koko kuntien valtionosuusjärjestelmä on
viimeksi uudistettu.
Yksi merkittävimpiä minusta tässä esityksessä,
mikä täällä nyt on esillä,
nimenomaan kun tasataan kuntien välistä talouden
eriarvoisuutta, on niin sanotun 15 prosentin tasaussäännön
poistaminen. Tällä tavoin nimittäin vauraammat,
varakkaammat Suomen kunnat joutuvat luovuttamaan useimmille, nimenomaan
alle 100 000 asukkaan kunnille, ja kun tämä totuus
paljastuu ensi vuonna, uskoisin, että myöskin
kuntapäättäjät ja kuntajohtajat
tulevat vielä eduskuntaa ja maan hallitusta kiittämään
viisaista päätöksistä. Todellakin
yhteensä kuntien rahoitusasemaa vahvistetaan arviolta yli
1,5 miljardilla markalla. Tämän on myöskin
valiokunta yksimielisesti mietinnössään
todennut.
Vuoden 2002 talousarvioesitykseen liittyvistä eri lakiehdotuksista
voidaan todeta, että niitten positiivinen vaikutus kohdistuu
nimenomaan pieniin kuntiin, alle 6 000 asukkaan kuntiin
erityisesti, ja niitten negatiivinen vaikutus sen sijaan kohdistuu
juuri suurempiin, varakkaampiin kuntiin. Täällä on
tänä iltana jo kuultu muun muassa helsinkiläisen
ed. Rakel Hiltusen vuodatus siitä, miten Helsingillä menee
näitten esitysten toteuduttua huonosti. Todellakin Helsinki
menettää lähes miljardin, mutta kaikkein
eniten Suomen kunnista menettää kuitenkin Salon
kaupunki, lähes 4 000 markkaa asukasta kohden. Kun Salon
seudulta olen kotoisin, voin kertoa myöskin esimerkin toisesta äärimmäisyydestä. Nimittäin
saamapuolella on Suomen kunnista parhaassa asemassa Särkisalon
kunta, joka on saamassa lähes 3 000 markkaa asukasta kohden. Salo
ja Särkisalohan ovat lähes naapurikuntia. Useat
kunnat hyötyvät tästä koko paketista
yli 1 000 markkaa asukasta kohden.
Yhteisöveron jako-osuuden muutosvaikutukset ovat niin
ikään hyvin merkittäviä siinä suhteessa,
että kun kuntien jako-osuuden suhdanneherkkänä pidetystä,
kuten valiokunta toteaa, yhteisöverosta luovutaan — tai
ei kokonaan luovuta, mutta se huomattavasti pienenee — ja
siirrytään normaaliin valtionosuusjärjestelmään,
niin tämähän nimenomaan vahvistaa kuntien
mahdollisuutta järjestää taloutensa suunnitelmallisemmin
kuin nykyisin.
Ed. Rauhala otti esille — valitettavasti ed. Rauhala
ei ole nyt täällä salissa — subjektiiviset oikeudet,
kuten päivähoito-oikeuden, joita nyt viime vuosina
on kuntalaisille mahdollistettu lainsäädännöllä.
Mielestäni tässä olisi myöskin tietty
tarkistamisen paikka, että subjektiivisista oikeuksista
mahdollisesti voitaisiin osittain tulevaisuudessa jopa luopua. Voitaisiin
enemmänkin puhua subjektiivisista velvollisuuksista. Nimittäin
esimerkkinä voin mainita, että minusta vanhemmille,
joista kumpikaan tai toinen ei ole työelämässä,
voisi vaikka subjektiiviseksi velvollisuudeksikin määritellä lasten
hoitamisen kotona. Tämä käsitys varmasti
tulevaisuudessa vielä tulee useammallakin kansanedustajalla
vahvistumaan, mutta tämä käsitys minulla
on vahvistunut viime aikoina, kun olen seurannut yleistä keskustelua,
jota päivähoidon ja ylipäätään lasten
hyvinvoinnin tai pahoinvoinnin ympärillä on käyty.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä olevassa
lainsäädännössä muutokset, jotka
heikentävät kuntien valtionosuuden saantia tai
arvonlisäverotuksesta nykyisessä järjestelmässä tulevaa
hyötyä, kohdistuvat, kuten täällä aivan
oikein on todettu, sellaisiin kuntiin, joilla taloudelliset edellytykset
ovat muuta maata ja muun maan kuntia paremmat. Ed. Rakel Hiltunen
toi puheenvuorossaan esille sen, että valiokunnassa ei
ikään kuin Helsingin asiaan tässä kohden
olisi riittävästi kiinnitetty huomiota. Valiokunta
keskusteli asiasta ja totesi, että toki Pääkaupunkiseudulla
on omat ongelmansa, korkeat elämisen ja asumisen kustannukset.
Tämä johtuu paljolti siitä, että hallitsematon,
liian suuri muutto on tuonut tänne ihmisiä enemmän
kuin on asuntoja tai palveluja. Tästä syystä maan
tasapainoisen kehityksen vahvistaminen on välttämätöntä.
Osaltaan tätä parantaa myös se, että tasapainotetaan
kuntien voimavaroja ja edellytyksiä huolehtia alueensa
palveluista ja myös elinkeinojen kehittämisestä.
Tässä yhteydessä, arvoisa puhemies,
on syytä todeta, että muun muassa Ilomantsissa
uhkaa yli sadan teollisen työpaikan menetys. Jos vastaava menetys
suhteellisesti tapahtuisi Helsingissä, se olisi yli 10 000
työpaikan menetys. Arvioin, että silloin vaikka
lisäbudjetein taikka muutoin ryhdyttäisiin ripeästi
toimiin, mutta Ilomantsin osalta vähemmän on tuntunut
kannettavan huolta. Enemmän pitäisi huolehtia
koko maasta ja kaikkien alueiden kehityksestä ja ihmisten
hyvinvoinnista.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kaikki käsittelyssä olevat
lait käsittelevät jollakin tavalla kuntien selviytymistä taloudellisissa
kysymyksissä. Monta kertaa on tullut mieleen eilisen ja
tämän päivän keskustelujen alla
se, kuinka Suomi on loppujen lopuksi pieni maa eikä meillä ole
siltikään varaa järjestää kaikille
täällä asuville ihmisille asianmukaisia
palveluja, niin että kaikilla täällä olisi
turvallista asua sekä saada terveydenhuolto- ja koulutuspalveluja.
Tässä meillä jokaisella varmasti on miettimistä,
junnaammeko liian epäoleellisten asioiden ympärillä.
Arvoisa puhemies! Haluaisin kiinnittää huomiota
asiaan, jonka ed. Väistö otti edellä esille, eli
Pääkaupunkiseudun kasvupulmiin. Olen miettinyt,
kuinka kauan kestää, ennen kuin havaitsemme esimerkiksi
kasvukeskuksissa sen ongelman, joka on tänä päivänä maan
syrjäisimmissä kolkissa, eli miten kauan lähiöissä saadaan
niitä palveluita, joita lähiöiden asukkaat
todella tarvitsevat, vai tuleeko eteemme aika, että lähiöissä podetaan
samanlaisia "kasvukipuja" kuin tällä hetkellä syrjäisillä seuduilla.
Eri lähiöissä on erilaiset palvelutarpeet,
eikä niihin enää kyetä näissä kasvun
olosuhteissa vastaamaan.
Terveydenhuoltoalalla toivoisin, että kun valtionosuusuudistusta
tehdään, siellä erikoisesti painotettaisiin
sairastavuuskerrointa, joka ottaisi huomioon entistä paremmin
iäkkäät ihmiset ja iäkkäiden
ihmisten haasteisiin vastaamisen. Näin voisimme valtionosuuksia
jakaa tasapuolisemmin kuin tänä päivänä.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Eilen illalla kuntajakolain yhteydessä erityissairaanhoito
tuli useasti esille. Mutta kun puhemies jo silloin huomautti, mistä keskustellaan,
en siihen silloin puuttunut. Se on tänään
tullut samassa valossa toistuvasti esille. Erikoissairaanhoito nähdään
pelkästään kustannustekijänä,
kun se pitäisi nähdä jossakin määrin
myöskin mahdollisuutena. Erikoissairaanhoito tuottaa ne
kunnan tehtäviin kuuluvat palvelut, joita kunta yksin ei kykene
tuottamaan tai joita kunnan ei ole viisasta yksin tuottaa.
Kun asiaa katsotaan molemmista suunnista, sekä kunnan
että erikoissairaanhoidon suunnasta, on havaittavissa,
että palvelujen tuottamisessa on tavattoman paljon päällekkäisyyttä,
on päällekkäisiä palveluja ja
päällekkäisiä investointeja.
Niitä tarkastelemalla on löydettävissä kustannussäästöjä etsimällä parempi
yhteistyö perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon kesken.
Toisaalta on nähtävissä myöskin
niin, että kaikkien erikoissairaanhoidon yksiköiden
ei tarvitse osata kaikkea. Sitä voidaan erikoistua ja senkin
kautta tuottaa parempia palveluja kenties nykyistä huokeammin.
Mutta se ed. Kerolan havainto, että sairastavuus- ja
ikäkerrointa pitäisi painottaa valtionavuissa,
on erinomainen havainto, ja niin pitää tehdä.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kuntien valtionosuuslain muuttaminen
on hallituksen taholta hyvä esitys. Se on oikean suuntainen.
Tämä on tullut tarpeelliseksi nimenomaan siitä syystä,
että kuntien eriarvoistuminen on viime vuosina ollut hyvin
voimakasta. Meillä on hyvin vähän varakkaita
kuntia, mutta vielä vähemmän meillä on
oikein todella hyvätuloisia kuntia. Hyvätuloisilta
kunnilta nyt tehdyn esityksen mukaan siirretään
tuloja pienempituloisille kunnille ja näin vahvistetaan
keskiarvoisesti kuntataloutta.
Kuntien velvollisuudet tuottaa palveluita kuntalaisille ovat
kuitenkin nykyisen lainsäädännön mukaan
vieläkin mittavammat kuin kuntien varallisuus antaa myöden.
Meidän on tietenkin katsottava erityisesti jatkossa lainsäädäntöä,
kun eduskunta säätää lakeja,
joissa kunnille tulee velvollisuuksia. Siinä yhteydessä myös
on osoitettava, kuinka nämä velvollisuudet täytetään.
Kunnillahan on rajallinen mahdollisuus kerätä tuloja. Monissa
kunnissa se on jo täysimääräisesti
ulosmitattu, ja osoituksena tilanteesta on se, että yli sata
kuntaa nosti veroäyriä. Tänäkin
syksynä oli pahin näytelmä, kun yli 300
kuntaa haki valtion harkinnanvaraisia avustuksia. Harkinnanvaraiset
avustukset eivät voi olla pitkällä aikavälillä lääke
kuntien talouden hoitamiseen, vaan nyt valittua kehityssuuntaa on
jatkettava.
Yleiskeskustelu päättyy.