3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kaupallisten sopimusten
maksuehdoista annetun lain 5 §:n muuttamisesta
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies, ärade talman! Esityksessä ehdotetaan
kaupallisten sopimusten maksuehdoista annetun lain eli maksuehtolain
5 §:n muuttamista siten, että elinkeinonharjoittajien
välisissä sopimuksissa maksuaika saa ylittää 30
päivää vain, jos siitä on nimenomaisesti
sovittu. Nykyisin vastaava aikaraja on 60 päivää.
Esityksen taustalla ovat selvitykset, joita oikeusministeri
on tehnyt yritysten välisistä maksuajoista yhdessä elinkeinoelämän
järjestöjen kanssa. Ne tukevat julkisuudessakin
esitettyjä käsityksiä, joiden mukaan
yritysten välisissä sopimuksissa on viime aikoina
esiintynyt maksuaikojen pidentymistä. Selvimmin tämä kehitys
näkyy keskisuurten teollisuusyritysten laskusaatavissa.
Ärade talman! Med tanke på de finländska
företagens konkurrenskraft och finansieringsmöjligheter
samt behoven bland annat inom specialhandeln är det viktigt
att bevara avtalsfriheten så att företagen kan
avtala om sina inbördes betalningsvillkor på önskat
sätt och enligt behov. Därtill är det
skäl att påpeka att ändringen inte kommer
att påverka faktureringen i majoriteten av företagen
och att betalningstiderna i Finland fortfarande faktiskt är
kortare än i många övriga europeiska
länder. Det oaktat är det här en otroligt viktig
lagändring därför att den ger de mindre och
medelstora företagen ett bättre utgångsläge, och
det behöver vi nu när situationen är
sådan som den är.
Arvoisa puhemies! Nykytilaa, jossa pidentyvät maksuajat
aiheuttavat vaikeuksia osalle pienistä ja keskisuurista
yrityksistä, ei kuitenkaan voida pitää tyydyttävänä ottaen
erityisesti huomioon pienten ja keskisuurten yritysten merkitys Suomen
taloudelle ja työllisyydelle. Voimassa olevassa lainsäädännössä edellytetään
nimenomaista sopimista maksuajasta vain poikkeuksellisen pitkien
maksuaikojen osalta, jolloin maksuehdot eivät välttämättä saa
sopimusneuvotteluissa ansaitsemaansa huomiota. Nykyinen nimenomaisen
sopimisen 60 päivän raja, joka on EU-lainsäädännössä velkojan
suojaksi asetettu vähimmäisvaatimus, on myös
omiaan luomaan väärän vaikutelman, että vasta
tätä pidempää maksuaikaa olisi
Suomessakin pidettävä epätavallisen pitkänä yritysten
välillä.
Tällä ehdotetulla muutoksella yritykset saadaan
kiinnittämään keskinäisissä sopimusneuvotteluissaan
nykyistä enemmän huomiota pitkiin, 30 päivää ylittäviin
maksuaikoihin. Ehdotettava 30 päivän aikaraja
myös kuvastaa voimassa olevaa lakia paremmin sitä,
millaista maksuaikaa voidaan Suomessa yleensä pitää yritysten
välillä epätavallisen pitkänä.
Muutos on siten omiaan vaikuttamaan yritysten välisiä maksuaikoja
lyhentävästi rajoittamatta kuitenkaan yritysten
mahdollisuutta tarpeen mukaan sopia haluamansa pituisista
maksuajoista.
Tämä lakimuutos on tärkeä erityisesti
pienten ja keskisuurten yritysten aseman parantamiseksi, ja sitä me
tarvitsemme nyt Suomessa. Me tarvitsemme uusia yrittäjiä.
Me tarvitsemme yrityksiä, jotka voivat hyvin ja uskaltavat
myös ottaa uusia työntekijöitä palvelukseen.
Tämä on askel juuri sitä kohti. — Kiitos.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä kaupallisten sopimusten
maksuehdoista annetun lain 5 §:n muuttamisesta.
Lainkohta käsittelee elinkeinonharjoittajien välisiä sopimuksia.
Yritysten välillä toteutuneissa maksuajoissa on
viime aikoina tapahtunut pidentymistä. Kohtuuttoman pitkät
maksuajat eivät ole laskuttajina toimivien pienyritysten
kannalta hyväksyttyjä eivätkä toivottavia.
Pienyrittäjät joutuvat toimimaan pankkien roolissa
ja vieläpä niin, että käytännössä ne
joutuvat antamaan korotonta maksuaikaa. Harvan yrityksen kassa kestää sitä.
Sopimustasapaino ei aina toteudu, kun mikro- tai pk-yrittäjä toimii
itseään huomattavasti isomman yrityksen kanssa
yhteistyössä.
Nyt käsiteltävässä esityksessä lakia
ehdotetaan muutettavaksi siten, että elinkeinonharjoittajien
välisissä sopimuksissa maksuaika saa ylittää 30
päivää vain, jos siitä on nimenomaisesti sovittu.
Nykyisin vastaava aikaraja on 60 päivää. Esillä on
ollut myös ajatuksia, joissa ehdottomaksi ylärajaksi
olisi säädetty 30 päivää.
Valmistelun aikana lausunnonantajat pääsääntöisesti
eivät kannattaneet maksuaikojen pituuden rajoittamista
pakottavalla lainsäädännöllä,
sopimusvapaudelle haluttiin jättää tilaa,
ja näin on varmasti hyvä toimia. Maksuajan rajaaminen niin,
että se saa ylittää 30 päivää vain,
jos siitä on nimenomaisesti sovittu, on oikeansuuntainen viesti
yrittäjäkentälle. Neuvottelutilanteissa
pienempi yrittäjä saa laista henkistä selkänojaa.
Asian käsittely lakimuutoksena myös nostaa yrittäjille
tärkeän asian keskusteluun. Toivottavaa olisi,
että maksuaikojen pidentyminen nyt ainakin pysähtyy.
Arvoisa puhemies! Kaikki keinot on tässä taloudellisessa
tilanteessa käytettävä suomalaisen yrittäjyyden
toimintaedellytysten parantamiseksi. Vain menestyvät yritykset
pystyvät tarjoamaan työpaikkoja. Kiitos ministeri
Henrikssonille yrittäjämyönteisestä esityksestä!
Lars Erik Gästgivars /r:
Värderade talman, arvoisa puhemies! Käsittelemme
lakiesitystä HE 356/2014 ja voimme olla erittäin
tyytyväisiä, että nyt tulee laki, joka
estää ylipitkät maksuajat.
Tämä epäterve ilmiö näki
päivänvalon 90-luvun alussa, kun Suomessa elettiin
korkean koron aikaa. Suuryritykset sijoittivat mieluummin rahaa
pankkeihin päivän ja yli yön -korkoihin.
Nyt ei ole enää huippukorkeita korkoja. Silti
jotkut yritykset ovat jatkaneet laskujen maksamatta jättämistä ja
pitävät näin ollen toisia yrityksiä pankkeina.
Tämä vääristää likviditeettiä monessa pienyrityksessä,
ja ne joutuvat kovaan velkakierteeseen, kun ne eivät tiedä,
koska maksut ovat heidän tilillään.
Laki on erittäin tarpeellinen ja iso askel terveempään
liiketoimintaan.
Ett stort tack till minister Henriksson och hennes ministerium
för denna lag. — Tack.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy kiittää ministeri
Henrikssonia tästä, ja sitä, joka tätä on
tehnyt.
Mutta minä toisin tämän oman näkökohtani yrittäjätaustaisena
ihmisenä tähän. Muutos parantaa, niin
kuin tässä sanotaan esityksessä, erityisesti
pienten ja keskisuurten yritysten asemaa. Ja nythän on
tilanne semmoinen, että ilman suuria yrityksiä ei
ole niitä pieniäkään yrityksiä,
ne menevät käsi kädessä. Nämä suuret
yritykset pystyvät elättämään
näitä pieniä yrityksiä, kun
ne ovat vähän niin kuin naimisissa keskenään.
Niin että tämä esitys on todella
hyvä, mutta minä kytkisin vielä tähän
semmoisen asian, että kun me elämme korkeasuhdannetta
ja sitten matalasuhdannetta, niin siinä matalasuhdanteessa konkurssilaki
myös kytkettäisiin jollakin tavalla tähän,
niin että silloin, kun on maksuvaikeuksia, valtio verottajana
ei tulisi siihen ensimmäisenä ottamaan pois niiltä maksuvaikeuksissa
olevilta firmoilta niitä rahoja, vaan se pystyy sille seuraavalle
firmalle siirtämään sen rahan, ja sillä tavalla
elinkeinoelämä pysyy sen lama-ajankin ajan pystyssä paremmin
eikä tule niitä konkursseja niin kuin yleensä tulee
tässä — se estäisi hyvin paljon
sitä. Minä olen elänyt sen 90-luvun alun laman,
ja näin sen tilanteen, miten se meni, ja monta kertaa siinä valtiovalta
teki virheitä, tappoi monta toimivaa yritystä,
jotka itsessään eivät olleet syyllisiä siihen
tilanteeseen. Elikkä tämmöisen esityksen
minä teen. Tämä lakialoite on todella
hyvä minun mielestäni.
Keskustelu päättyi.