6) Hallituksen esitys laiksi kuntien valtionosuuslain muuttamisesta
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Esitystä laiksi kuntien valtionosuuslain muuttamisesta
koskevaan valiokunnan mietintöön on liitetty vastalause,
joka sisältää lausumaehdotuksen, joka
tarkoittaa, että "Eduskunta edellyttää hallituksen
ryhtyvän välittömästi toimiin
kuntien valtionosuusjärjestelmän uudistamiseksi
siten, että uudistettu valtionosuusjärjestelmä tulee
voimaan vuoden 2003 alusta".
Ehdotan lausumaehdotuksen hyväksyttäväksi.
Paula Lehtomäki /kesk:
Rouva puhemies! Kannatan ed. Nousiaisen ehdotusta.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Paavo Lipposen toisen hallituksen ohjelman
mukaisesti kuntien hankintoihin sisältyvän arvonlisäveron
palautus- ja takaisinperintäjärjestelmän
ongelmien selvittämiseksi valtiovarainministeriö asetti
maaliskuussa 2000 työryhmän, jonka työn
pohjalta tämä asia on nyt vihdoin edennyt eduskunnan
käsittelyyn. Kuntien hankintoihin sisältyvä arvonlisäveron
palautus- ja takaisinperintäjärjestelmä otettiin
käyttöön arvonlisäverotukseen
siirryttäessä vuonna 94. Järjestelmään
siirryttäessä katsottiin tarpeelliseksi saattaa
kunnan verottomassa toiminnassa käyttämien palvelujen
oma tuotanto ja ulkopuolisilta ostetut palvelut arvonlisäverotuksellisesti
tasavertaiseen asemaan.
Nykyisen järjestelmän suurimpana ongelmana
on ollut, että yksittäisen kunnan saamat arvonlisäveron
palautukset ja toisaalta kunnalta takaisin perittävät
määrät poikkeavat huomattavasti toisistaan.
Poikkeamat johtuvat investoinneista, ostoista ja myös kuntayhtymistä,
joilta ei ole ollut takaisinperintää. Järjestelmä on
epäoikeudenmukainen esimerkiksi niille kunnille, jotka
eivät ole pystyneet investoimaan koko maan tasoa vastaavasti,
koska toisaalta kunnilta takaisinperintä on asukasta kohti
saman suuruinen. Samoin kuntayhtymien kautta palvelujansa toteuttavat
kunnat ovat olleet menettäjiä.
Muun muassa Pohjois-Karjalan kuntien kannalta järjestelmä on
ollut jatkuvasti erittäin epäedullinen, mikä on
johtunut pitkälti muuta maata vähäisemmistä investoinneista.
Maakunnan kuntien suhteellisen heikko taloustilanne on merkinnyt
sitä, että esimerkiksi vuosina 98—99
investoinnit olivat vain 60 prosenttia koko maan tasosta. Arvonlisäverojärjestelmän
suhteen kuntien tilanne on maakunnassamme vuosi vuodelta heikentynyt
eli palautusten ja takaisinperinnän erotus on jatkuvasti
kasvanut. Menetykset ovat vuositasolla vastanneet jopa kunnan 0,6
tuloveroprosentin tuottoa.
Asiantuntijakuulemisen yhteydessä kävi ilmi, että esimerkiksi
Etelä-Savon maakunnan kunnilla asukaslukuun perustuvan
takaisinperintämenettelyn ja yhteisöverosta
kuittaamisen välinen ero vastaa 1 tuloveroprosentin tuottoa.
Nykyisestä järjestelmästä ovat
puolestaan hyötyneet paljon investoimaan pystyneet kunnat,
eli on tapahtunut kuntakentän kannalta epäoikeudenmukaista
tulonsiirtoa. Moni järjestelmästä hyötyneistä kunnista
on jo muutenkin ollut niin sanottuja menestyviä eli työpaikkamääriään,
väestöään ja yhteisöverojaan
reilusti kasvattaneita kuntia.
Tämän lakiesityksen hyväksymisen
myötä kuntien hankintoihin liittyvien arvonlisäveronpalautusten
takaisinperinnästä siis vihdoin luovutaan. Samalla
verontilityslakia muutetaan siten, että takaisinperinnästä luopumisesta
johtuen sekä valtion että kuntien rahoitusmuutokseen
liittyen kuntien jako-osuutta yhteisöveron tuotosta alennetaan
ja valtionosuutta korotetaan vastaavasti. Tätä lakia
on pidettävä erittäin perusteltuna. Se
vähentää kuntien välisiä arvonlisäveron kohtaanto-ongelmia
merkittävästi.
Valtiovarainministeriön keväällä tekemien laskelmien
mukaan kuntaveronsaajan yhteisövero-osuuden alentamistarpeeksi
laskettiin 12,03 prosenttiyksikköä eli 37,25 prosentista
25,22 prosenttiin. Budjettiriihessä päätettiin
kuitenkin aiemman esityksen lisäksi vielä pienentää kuntien
jako-osuutta 1,13 prosenttiyksiköllä. Lakiesityksessä vähennystä perustellaan
seuraavasti: "Valtion ja kuntien rahoitussuhteen muutokseen ovat
vaikuttaneet muun muassa yhteisöveron tuoton alentuneet
arviot kesän 2001 aikana sekä kuntatyönantajan
kansaneläkemaksun alentamisen ja ansiotulovähennyksen
korotuksen mitoitukset." Koska en viime torstaina voinut olla asianomaisella
hetkellä salissa, kun oli lakiesityksen ensimmäinen
käsittely, haluan tätä perustelukohtaa
kritisoida. En tiedä, ovatko muutkin puheenvuoroissaan
tätä käsitelleet.
Merkillepantavaa on, että yhteisöveron kehitysarviot
ovat spekulatiivisia ja yhteisöveron tuoton pienentyminen
heikentää sellaisenaan myös kuntien rahoitusasemaa.
Lisäksi lisäleikkaus esitetään
säädettäväksi pysyväksi
siitä huolimatta, että muutoin jako-osuutta ei
nyt jo säädetä pysyvästi, joten
ei myöskään jako-osuuden vähentämistä tule
säätää pysyvästi. Lisäleikkauksen
perustelu jää puutteelliseksi ja käsittämättömäksi.
Edellä mainitun perustelun viittaukset ansiotulovähennykseen
ovat myös outoja. Nimittäin sen vaikutus kunnan
verotuloihin on saman suuntainen kuin esitetyn yhteisöveron
lisäleikkauksen eli se vähentää kuntien
verotuloja. Niillä alueilla, joilla keskimääräinen
tulotaso on alhainen, leikkaus on lisäksi suhteellisesti
rajumpi. Jos hallitus toimisi hallitusohjelman mukaan, niin verovähennysten
korottamisesta aiheutuneet menetykset tulisi päinvastoin
kompensoida kunnille. Osittain niitä on kyllä,
myönnän, kompensoitukin.
Entä kuntatyönantajan kansaneläkemaksun alentaminen,
jolla myös perustellaan tätä 1,13:a prosenttia?
Eikö kuntien kelamaksun alentamisen syynä ollut
se, että yksityiseen yrittäjään
nähden kyseessä oleva maksu kunnilla ilman alennusta
olisi jäänyt kohtuuttoman korkeaksi? Ilman kyseessä olevaa
alennusta kuntien kilpailukykyä olisi heikennetty kohtuuttomasti.
Edellä käsittelemältäni
osalta tämän lakiesityksen yksityiskohtaisia perusteluja
en todella voi mieltää kuntia hyödyttäviksi.
Epäilen, että tässä on tietyllä tavalla
kiireellä tämä tekstiosa työstetty.
Mutta tähdennän koko ajan, että tämä laki
sinänsä on erittäin hyvä.
Haluan vielä todeta ansiotulovähennyksestä ja tulonhankkimisvähennyksestä.
Valtakunnallisissa veroratkaisuissa tulisi valita keinot, joilla
kevennyksistä päättäjä toteuttaa
ne omalla kustannuksellaan. Verotuksen ansiotulo- ja tulonhankkimisvähennysten
käyttö on mitätöinyt monet kunnalliset
toimenpiteet talouden kohentamiseksi. Mainitut verovähennykset
ovat vaikuttaneet suhteessa voimakkaammin alempien tuloluokkien
palkansaajien verotukseen, ja näitä pääosin ovat
muun muassa itäsuomalaiset palkansaajat.
Samassa esityksessä verontilityslakia ehdotetaan muutettavaksi
myös siten, että yksittäisten kuntien
ja seurakuntien jako-osuudet vahvistettaisiin kerralla lopullisiksi.
Yksittäisten kuntien yhteisöveron jako-osuuksien
perusteet ovat liian herkät esimerkiksi yritysten kotipaikan
muutokselle omistajavaihdosten ja fuusioiden seurauksena. Näiltä osin
esitetty muutos jako-osuuksien määräämisestä lopullisiksi
antaa ennakoitavuutta kunnan talouden suunnitteluun.
Arvoisa puhemies! Harkinnanvaraista tukea sai tänä vuonna
132 kuntaa. Toivoisin tietysti, että ensi vuonna tämä avustusten
määrä nostettaisiin samalle tasolle kuin
se oli tänä vuonna. Kuntatalouden tilanne jatkuu
kuitenkin näistä avustuksista huolimatta edelleen
monissa kunnissamme varsin kriittisenä, joten ratkaisuja
ja ponnisteluja tilanteen vakauttamiseksi tarvitaan niin kunnissa
kuin myös täällä eduskunnassa. Kunnille
on tärkeää, että kuntien tulopohjaa
laajennetaan ja vakautetaan. Täällä edellisessä puheenvuorossa
ed. Nousiainen kiirehti valtio-osuusjärjestelmän
kokonaisuudistusta, ja tosiaan toivoisi — on kai se jo
liikkeelle lähtenyt — että ripeästi
edettäisiin myös tätä kautta.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Päiväjärjestyksen
7) asiakohdassa eli hallituksen esityksessä laiksi arvonlisäveron
palautusten takaisinperinnästä kunnilta annetun
lain kumoamisesta sekä arvonlisäverolain, verontilityslain
ja tuloverolain 124 §:n muuttamisesta on kysymys laeista,
jotka liittyvät valtion ja kuntien välisen kustannustenjaon
tarkistamiseen. Ed. Kähkönen aivan ansiokkaasti
kertoi ajatuksia nimenomaan tähän lakiesitykseen
liittyen.
Pelkistettynä ja pääasiassa kysymys
on arvonlisäveron takaisinperintäjärjestelmästä luopumisesta,
joka on koettu verrattain epäoikeudenmukaisena erityisesti
sen takia, että se on rasittanut nimenomaan niitä kuntia,
joilla investointitaso on alhainen, eli kaikista heikoimpia kuntia.
Hyödynsaajina ovat olleet ne kunnat, joiden talous on vahva
ja jotka ovat kyenneet investoimaan. Lakihan on peräisin
siltä hallituskaudelta, jolloin sisäministerinä oli
ed. Pekkarinen, joka on tuon palautusjärjestelmän
isä. Kaiken kaikkiaan esitys siltä osin on myönteinen.
Ed. Kähkönen otti yhtenä asiana esille
hallituksen esityksen perustelussa mainitun kuntien yhteisöveron
ylimääräisen lisäleikkauksen
1,13 prosenttiyksiköllä. Valtiovarainvaliokunnan
mietinnössä on kuitenkin yksiselitteisesti todettu,
että säännökseen lakitasolla
ei sisälly tuota mainintaa eli käytännössä se
voi koskea ainoastaan vuotta 2002, mutta ei senjälkeisiä vuosia
vaan ne on ratkaistava erikseen.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä ed.
Nousiainen esitti lausumaehdotuksen, joka on 6) kohdassa olevan
lain mietinnön vastalauseessa.
Haluan korostaa sitä, että tämä kuntien
valtionosuusjärjestelmän uudistaminen kokonaisuudessaan
on todella kiireellinen asia. Ongelmat ovat vauhdilla kärjistymässä ja
se merkitsee ei vain kuntien välisten ongelmien kärjistymistä, vaan
kuntalaisten. Ihmiset eivät saisi olla taustalla vaan keskipisteenä,
ja kyse on heidän peruspalveluistaan, jotka meillä kuitenkin
on jopa perustuslaissa vahvistettu. Peruspalveluiden saatavuudesta,
tasosta ja laadusta on kysymys. Tämä hallituksen
pitäisi ottaa todella vakavasti. Niin sosiaaliset, terveys-
kuin sivistyksellisetkin oikeudet on taattu kansalaisille, kuntalaisille,
koko maassa tasavertaisesti, ja ihmisten pitäisi olla lain
edessä samassa asemassa. Näin ei ole, ja entistä vähemmän
on jatkossa, ellei muutoksiin ryhdytä.
Verotus kaikkinensa, valtionosuusjärjestelmä,
kuntien tulopohja, kaikki nämä, on tarkasteltava
ja järjestettävä niin, että kunnat
selviävät velvollisuuksistaan, ja tämä päätösvalta
kuuluu eduskunnalle, koska täällä säädämme
nämä kaikki lait, ja hallitus on todella keskeisessä vastuussa,
että nämä pannaan siihen kuntoon, että niillä voidaan
elää eteenpäin
Tämä eduskuntakausi on päättymässä,
mutta vuoden 2003 alussa tämä uudistus olisi saatava voimaan.
Jos näin ei tapahdu, seuraavan hallituksen ohjelmassa on
tämä nostettava tärkeänä asiana
esiin.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Käytin asian ensimmäisen
käsittelyn yhteydessä pitkän puheenvuoron.
Nyt totean vain lyhyesti, että ihmisiä ne ovat
helsinkiläisetkin, 550 000 Suomen kansalaista.
Meille tämä on raskas takaisku, tämä yli
1,4 miljardin markan siirtyminen lyhyellä varoitusajalla
Helsingiltä muun maan hyväksi.
Hallintovaliokunnassa en tehnyt asiasta eriävää mielipidettä enkä halunnut
tuoda asiaa äänestykseen, joka olisi jäänyt
vain demonstraatioksi. Katsoin, että sillä olisi
ollut päinvastoin tätä vastakkainasettelua
voimistava vaikutus. Toivoisin, että me voisimme eduskunnassa
ja tässä maassa ylipäätään
löytää yhteistä ymmärtämystä niin,
että me helsinkiläiset ja Pääkaupunkiseudun
ihmiset voisimme ymmärtää maaseudun ongelmia
ja muuttotappiokuntien ongelmia, mutta yhtä hyvin, että muualla
voitaisiin nähdä ne huolet, jotka on Helsingillä talouden
käännyttyä pysyvään
laskuun. Erityisesti suurkaupungin asunto-ongelmat ja ihmisten syrjäytymisongelmat
tuovat
täältä sellaisia viestejä, että talouden
heikennyksessä näin suuria kertakaikkisia siirtoja
ei tulisi tehdä.
Vuonna 2003 Helsingin menetykset yhteisöverotuotoista
ovat 2 miljardia markkaa. Olimme varautuneet valtionosuuslain tuomaan
muutokseen, mutta arvonlisäveron takaisinperintä toi kohtuuttoman
lisän tähän.
Keskustelu päättyy.