5) Laki postipalvelulain 4 ja 26 §:n muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Pekka Kuosmanen /kok(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Pankkien kohtuuttomat palvelumaksut
            ovat puhuttaneet suomalaisia viime aikoina hyvin paljon. Viikolla
            7 tässä salissa keskusteltiin ed. Gustafssonin
            ja 122 muun kansanedustajan allekirjoittamasta lakialoitteesta,
            jossa perätään pankkien palvelumaksuille
            2,5 euron kattoa sekä Rahoituskeskuksen valvontavastuuta
            palvelumaksujen kehityksessä. Itse olen hyvin huolissani
            samasta asiasta ja vahvasti sitä mieltä, että asiaan
            on tavalla tai toisella puututtava. Olen tehnytkin lakialoitteen
            asian korjaamiseksi. Aloite koskee postipalvelulain 4 ja 26 §:n
            muuttamista. Lakialoitteen on lisäksi allekirjoittanut
            31 muuta kansanedustajaa yli puoluerajojen.
         
         
         Lakialoitteessani ehdotetaan, että postipalvelulaissa
            säädettäisiin Postin voivan tarjota myös maksunvälitystä,
            mikä helpottaisi juuri pankkien tiskeillä maksavien
            asiakkaiden eli kohtuuttomien palvelumaksujen uhriksi joutuneitten
            marginaaliryhmien laskunmaksua. Näissä maksupalvelupisteissä tulisi
            palvelumaksujen olla myös kohtuullisia eli suuruudeltaan
            enintään 1 euro.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Asiakkaan oikeus peruspankkipalveluihin
            on turvattu luottolaitostoiminnasta annetussa laissa. Laki ei kuitenkaan määrittele
            pankkipalveluista kerättävien palvelumaksujen
            suuruutta. Viime vuosien aikana palvelumaksuja onkin pankeissa nostettu
            kohtuuttoman korkeiksi. Koska vapaassa markkinataloudessa yksityisten
            liikelaitosten toimintaan on valtion taholta monimutkaisempi puuttua,
            olisi helpompaa tarjota kansalaisille mahdollisuus kohtuuhintaiseen
            laskun maksuun liikelaitoksen toimipisteissä, joissa valtio
            on yksin omistajana.
         
         
         Pankkien nykyisistä palvelumaksuista, jotka ovat jopa
            8 euroa laskulta, kärsivät erityisesti ne asiakkaat,
            jotka suorittavat maksunsa pankin palvelutiskillä eivätkä voi
            tai halua käyttää edullisempaa palvelumuotoa.
            Tähän joukkoon kuuluu noin 300 000 suomalaista,
            joista suurin osa on pienituloisia eläkeläisiä.
            Suurin osa väestöstä on jo siirtynyt
            käyttämään uusia mahdollisuuksia pankkiasioittensa
            hoitamisessa eli puhelinta ja Internetiä. Ryhmä,
            joka ei näitä uusia maksumuotoja voi tai halua
            käyttää, on kuitenkin suhteellisen pieni
            eikä asian korjaamisen pankeissakaan pitäisi olla
            mikään kustannuskysymys.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun luottotoimintalaista annetun lain 50 a §:ää säädettiin,
            todettiin hallituksen esityksessä nimenomaan, että asiakkaan oikeutta
            pankkipalveluihin ei tule tehdä käytännössä merkityksettömäksi
            kohtuuttomalla ja syrjivällä hinnoittelulla. On
            myös asiakkaan kannalta oleellista, että nämä palvelut
            ovat ilman kohtuutonta vaivaa saatavissa kaikkialla Suomessa. Suomen
            harvaanasutuilla seuduilla tilanne ei tällä hetkellä ole
            mielestäni riittävän hyvä. Pankit ovat
            viime vuosina vähentäneet huomattavasti konttoreittensa
            määrää ja siirtäneet
            yhä enemmän palveluitaan asiakkaille itselleen
            suoritettavaksi. Vaikka Postikin on vähentänyt
            toimipisteitään, on kuitenkin postipalvelujen
            saatavuus syrjäseuduilla parempi asiamiespostijärjestelmän
            kautta. Tätä järjestelmää kehittämällä siten, että näissä toimipisteissä voitaisiin
            huolehtia myös maksuliikenteestä, parantuisi palveluiden saatavuus
            Suomen harvaanasutuilla alueilla. Usein myös unohdetaan,
            että syrjäseutujen pankkitiskiasiakkaiden yksi
            maksusuoritus kohoaa huimaksi lähes poikkeuksetta palvelumaksun
            lisäksi matkustuskustannuksista johtuen. Harvaanasutulla
            alueella lähimpään pankkiin voi olla
            kymmeniä, jopa satoja kilometrejä matkaa. Kysynpä vain,
            onko kohtuullista, jos ihminen saa keskimäärin
            vaikkapa 500 euroa eläkettä kuukaudessa, maksaa
            joka kuukausi neljä viisi laskua pankissa ja niihin menee
            häneltä tuossa tapauksessa 5—10 prosenttia
            kuukausituloista palvelumaksuihin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Postin nykyiset tietoliikennejärjestelmät
            mahdollistaisivat tämän kaltaisen maksuliikenteen
            hoitamisen Postin palvelupisteissä, joita Suomessa on edelleenkin
            huomattavan tiheässä ja tiheämmässä kuin
            pankkeja. Postit tarjoaisivat lakiehdotukseni mukaan vain maksuvälityspalvelua
            eivätkä esimerkiksi talletus- tai muita pankkipalveluja.
            Laskun maksusta veloitettaisiin asiakkaalta korkeintaan 1 euro per lasku
            ja toimipisteestä tulot toimitettaisiin Suomen Posti Oyj:lle.
            Siinä tapauksessa, että 1 euro ei riitä kattamaan
            kuluja maksun välittäjälle, tulee Posti
            vastaan valtion budjettivaroin, joita Postilla kyllä riittää.
            Onhan Suomen Posti Oyj muutenkin erittäin vakavarainen
            yhtiö. Ruotsissa saman kaltainen järjestelmä on
            ollut jo kauan käytössä ja kokemukset
            ovat erittäin menestyksekkäitä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tähän kiistämättömään ongelmaan
            yhteiskunnassamme eli laskun maksun kohtuuttomiin kustannuksiin
            on nyt vihdoinkin saatava jonkinlainen tolkku. Tämä lakialoitteeni
            postipalvelulain muuttamisesta on siihen suuntaan oikea ratkaisu.
            Toivottavasti mahdollisimman moni tässä salissa
            ymmärtää myös asian.
         
         
       
      
         
         Harry Wallin /sd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kyllä aloite ymmärretään.
            Tuleekin tässä mieleen, että ed. Kuosmanen
            on herännyt nyt, kun ed. Gustafssonin aloite on saanut
            niin suuren julkisuuden ja siitä on noussut kohu.
         
         
         Jos pikkuisen valottaisi teille tätä postitoimintaa,
            niin kyllähän tässä on pitkä historia
            taustalla. Te pitkäaikaisena kansanedustajana tunnette tämän
            historian yhtä hyvin kuin minäkin. Eli aikanaan,
            kun Posti porvarihallituksen toimesta yhtiöitettiin vuonna
            94, silloin tästä erotettiin teletoiminta ja postitoiminta.
            Eli silloin lähdettiin osakeyhtiölain mukaiseen
            toimintaan. Sen jälkeen Postille on asetettu omistajan
            kautta velvollisuus tulouttaa vuosittain sijoitetulle pääomalle korkoa
            ja osinkoa. Näin on katettu budjettivaroja Postin tuloksella.
            Hyvin olitte mukana silloin — oliko se vuosi 2001 — kun
            vielä tehtiin tämä typerin ratkaisu eli
            Leonian ja Postin sopimuksen purkaminen, joka oli tyhmin ratkaisu
            varmaan tällä alalla viime kaudella, ja sitä operaatiota
            johti Olli-Pekka Heinonen liikenneministerinä ollessaan.
            Eli tällöin, kun oli kaksi sataprosenttisesti
            valtion omistamaa yhtiötä, ei päästy
            sellaiseen sopimukseen, että Leonia olisi maksanut Postille
            riittävästi korvausta juuri nimenomaan haja-asutusalueilla
            pidettävien pankkipalveluiden ja postipalveluiden turvaamisesta,
            vaan sanottiin, että markkinatalous on markkinataloutta ja
            se hoitaa. Tämä oli nimenomaan kokoomuksen linja
            silloin siinä yhteisessä hallituksessa, jossa
            olimme ja jossa myöskin vasemmistoliitto ja vihreät
            olivat mukana. Silloin tehtiin selkeä ero, että postitoiminta
            on postitoimintaa ja pankkitoiminta on pankkitoimintaa. Sen jälkeen
            tämä toimipaikkaverkko on supistunut niin, että niitä on
            3 000:sta Postin omia enää noin 300.
            Nythän te hyvin tiedätte, että me kävimme
            täällä pitkän ja laajan keskustelun
            postipalvelulain vaikutuksista vähän ennen joulua,
            ja nyt liikennevaliokunta on valmistelemassa tästä selonteosta
            lausumaa, joka tulee 10.3. tänne eduskuntaan. Silloin on
            varmaan hyvä, että tämäkin asia
            nostetaan uudelleen esiin, rupeaako Posti jälleen harjoittamaan
            pankkitoimintaa.
         
         
         Te viittaatte tässä aloitteessa näihin
            asiamiesposteihin. Tänä päivänä asiamiespostit
            voivat suorittaa näitä maksusuoritteita. Esimerkiksi
            kylän pankki voi olla myöskin samalla asiamiesposti.
            Eli ihminen, joka menee pankkiin, voi samalla maksaa laskunsa ja
            samalla toimia siellä postin puolella. Eli asiamiespostisopimuksia
            on tehty mitä erilaisimpien firmojen kanssa. Meillä on
            esimerkki sähköpattereita valmistavasta yrityksestä tuolta
            Kontiomäeltä, ja yleisin tapa on vähittäisliikkeiden,
            esimerkiksi pienten S-marketien, yhteydessä olevat asiamiespostit,
            jotka ehkä parhaiten tällä hetkellä toimivat.
            En tiedä, miten sitten se kauppatoiminta, kun se on kuitenkin
            liiketoimintaa, toimisi, jos sinne vielä otettaisiin 300 000
            ihmisen maksusuoritteet ja samanaikaisesti todettaisiin, että ne
            eivät saa maksaa kuin euron korkeintaan. Te totesitte,
            että Suomen Posti voisi ottaa budjettivaroista sitten kompensaatiota
            kattamaan yli euron menevältä osalta nämä kulut.
            Se ei pidä paikkaansa, koska Postilta vaaditaan tulosta.
            Ei Posti voi vaatia valtiolta rahaa.
         
         
         Täällä onkin yksi kirjelmä,
            joka hyvin kuvaa tilannetta. Tämä on Postiliiton
            kirje, joka on meille liikennevaliokunnan jäsenille osoitettu. Siinä todetaan:
            "Yleispalveluvelvoitteen haltija joutuu subventoimaan kannattamatonta
            toimintaansa kannattavalla." Eli tänä päivänä,
            kun me olemme määränneet, että ykkösluokan
            kirjeen hinta on sama, lähetetään se
            sitten täällä Helsingissä kaupunginosasta
            toiseen tai vaikka esimerkiksi Seinäjoelta Helsinkiin,
            se saa maksaa 65 senttiä. Näin subventoidaan sitten
            tällä kannattavammalla osuudella tämän
            kirjeen samahintaisuutta. Me olemme myöskin postipalvelulaissa vaatineet,
            että postin pitää kantaa joka talouteen posti
            viisi kertaa päivässä. Me olemme vaatineet,
            että ensimmäisen luokan kirjeen pitää 95 prosenttisesti
            olla seuraavana päivänä perillä, kun
            se on lähetetty mistä osasta maata tahansa. Eli
            meillä on paljon vaatimuksia tänä päivänä Suomen
            Posti Oy:lle, mutta me vielä sen lisäksi vaadimme
            siltä tuloutusta, joka on ollut aika mittavaa. Se on ollut
            vanhassa rahassa sellainen puoli miljardia markkaa, mitä posti
            on vielä sen lisäksi joutunut maksamaan, ja siitä seurauksena on
            ollut, että postin työpaikat ovat vähentyneet 32 000:sta
            22 000:een eli kymmenellä tuhannella tämän
            yhtiöittämisen aikana.
         
         
         Kun nyt tätä subventiota tapahtuu, niin postin kannattavuus
            heikkenee, ja siitä seuraa, että koko kannattavuus
            heikkenee kaikilla alueilla, jota on sitten monenlainen toiminta.
            On kuljetus, on varastointi, on pakettien rahtaaminen, on kirjeiden, lehtien
            kuljettaminen. Ja esimerkiksi Postiliitto on esittänytkin,
            että otettaisiin tällainen malli heti käyttöön,
            mikä on esimerkiksi VR:n osalta. Niin kuin hyvin tiedätte,
            kun käytiin keskustelua Kouvola—Kotka -väliltä,
            että valtio maksaa budjetistaan kannattamattoman liikenteen
            tukea, joka selvästi osoitetaan tietylle rataosalle, niin
            samalla lailla postin työntekijät esittävät,
            että kun jo nyt pitää kannattavalla liiketoiminnalla
            subventoida kannattamatonta, niin siitä sitten selvästi eduskunta
            päättäisi, että tästä myöskin
            maksetaan.
         
         
         Tähän minäkin olen valmis, mutta
            minä uskon, tuntien ed. Kuosmasen, joka on hyvin pätevä ja
            ahkera kansanedustaja, että te olette hakenut tällä aloitteella
            ihan hyvää tarkoitusta. Te olette hakenut, että näille
            300 000 ihmiselle pystyttäisiin kohtuuhinnalla
            tarjoamaan pankkipalvelut, mutta ehkä oikea paikka ei kuitenkaan
            ole tämä Posti. Tai jos se on Posti, niin sitten
            postin täytyy aloittaa myöskin koko pankkitoiminta
            eli silloin ottaa käyttöön sijoitus-
            ja lainatoiminta, ja ehkä kuitenkin paras tie, jota nyt
            kovasti jo tässä talossa tutkitaan, ovat liikepankit,
            jotka tänä päivänä käärivät
            valtavia voittoja ja joihinka ihmisillä on mahdollisuus
            paremmin päästä kuin esimerkiksi postiin.
            Mehän postipalvelulaissa olemme vain todenneet, että jokaisessa
            kunnassa täytyy olla postipalvelupiste. Esimerkiksi nyt, kun
            tuolla valiokunnassa ed. Reijonen totesi, että miten sitten
            toimitaan, kun Joensuu ja Tuupovaara yhdistyvät ja Tuupovaaran
            keskustasta, jos se posti on siellä Joensuussa, tulee matkaa
            94 kilometriä, niin ei se sitten kuitenkaan takaa, että se ihminen
            sillä euron hinnalla lähtee sinne Joensuun postiin
            sitä laskuansa maksamaan. Ehkä parempi tapa on
            kuitenkin se, että me tätä markkinataloutta
            rajaamme nyt näiden maksujen suhteen niin, että me
            täällä eduskunnassa säädämme kaikille
            pankeille tietyn kohtuullisuuden. Mutta muutoin yhdyn tähän
            aloitteeseen sen inhimillisyyden takia.
         
         
       
      
         
         Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Minä ymmärrän täysin
            ed. Wallinin puheenvuoron sen takia, kun tietääkseni
            hän on postin hallintoneuvoston jäsen. (Ed. Wallin:
            En ole mikään hallintoneuvoston jäsen!) — Ai,
            no sitten pyydän anteeksi. — Eli tämä malli
            tuli Ruotsista. Ruotsissahan postit kanssa yksityistettiin, ja siellä tämä on
            toiminut jo neljä vuotta ja hinta suurin piirtein kruunuun nähden
            on noin yksi euro. Asiamiespostin omistaja minulle kertoi, että kun
            he saavat postipaketin käsittelystä 30 senttiä,
            niin jos he saisivat euron esimerkiksi jonkun laskun käsittelystä,
            niin sehän olisi heille tosi bisnes. Se tapahtuisi niin, että postiennakolla
            lähetettäisiin se raha asiamiespostista postiin
            ja posti hoitaisi eteenpäin sitten. Tämä on
            se kuvio. Ei postin tarvitse mitään pankkitoimintaa
            harjoittaa jatkossa tämän aloitteen pohjalta.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Erittäin hyvä asia, että ed.
            Gustafssonin aloitteen jälkeen tulee aloite, joka osoittaa,
            että tässä on valinnanvaraa. Arvoisa
            puhemies! Poiketen siitä, mitä ed. Wallin äsken
            toi esille, niin minä kiinnittäisin erääseen
            sellaiseen pikanttiin yksityiskohtaan huomiota, että eduskunta
            on toimivaltainen päättämään
            tässä asiassa ihan mitä vain. Siinä on
            erikoisesti merkityksellistä se, että meillä on
            Suomessa tällä hetkellä erittäin
            herkullinen tilanne tässä valinnaisuudessa. Meillä on olemassa
            postipalvelulaki, jossa on sitten yleispalveluvelvoite säädetty
            jollekin, ja nyt se on Suomen Posti Oyj:lle säädetty.
            Elikkä Suomen Posti Oyj:n Suomen valtio omistaa sataprosenttisesti.
            Siis kaikki mahdollinen on eduskunnan käsissä.
            Se voi suurta mielikuvitusta käyttäen tehdä tässä asiassa
            ihan niin kuin hyväksi näkee. Ei ole olemassa
            mitään estettä lisätä 4 §:ään
            postipalvelulaissa sitä momenttia, joka tähän
            lakialoitteeseen on kirjattu. Ei ole mitään
            estettä lisätä hinnoittelua koskevaan
            26 §:ään sitä momenttia, mikä tässä on
            nyt esitetty. Jos sitten tämä maksuvälityspalkkio,
            palvelumaksu, rajattaisiin enintään yhteen euroon,
            niin siitä seuraisi yksinkertaisesti vain se, että sen
            yleispalveluvelvoitteen sisällä Suomen Posti Oyj
            joutuisi tämän asian hoitamaan. Ja kysymys on
            silloin — minä ymmärrän tässä — ainoastaan
            maksuvälityksestä eikä mistään
            muusta ylimääräisestä hommasta. Mitään
            pankkitoimintaa tähän ei nyt kerta kaikkiaan Leonia-seikkailun
            jälkeen pidä laittaa, ei edes unelmissaankaan.
            Elikkä kysymys on vain tästä maksun välityksestä,
            elikkä otetaan vastaan rahaa ja välitetään
            se eteenpäin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä ei ole yksinkertainen
            asia. Kun tämä tulisi toimimaan asiamiespostien
            kautta pääsääntöisesti,
            niin se on ongelma, koska se merkitsee sitä, että näitten
            asiamiespostien ylläpitäjien valmiuden pitäisi
            radikaalisti parantua. Ed. Wallinin puheenvuorossa viitattiin tähän
            Kontiomäen tapaukseen, jossa asiamiespostin hoitaminen
            on tämmöisellä firmalla. Siellä on
            ongelmana se, kun maksuja peritään, että siellä ei
            ole mitään mahdollisuutta hoitaa sitä maksua
            eteenpäin, elikkä se raha kerätään,
            se pitää panna kassakaappiin ja sitten sieltä kassakaapista
            viedä vaikka kuinka pitkän matkan päähän, että se
            voidaan toimittaa edelleen Suomen Posti Oyj:lle. Elikkä tässä olisi
            tietysti nyt erinomaisen hyvä konsti, jos tähän
            näistä kahdesta vaihtoehdosta päädyttäisiin,
            koko tätä asiamiespostijärjestelmän
            valmiustasoa parantaa radikaalisti, mikä tarkoittaisi myöskin
            sitä, että se korvaus, mikä tästä toimeliaisuudesta
            asiamiespostin ylläpitäjälle maksettaisiin,
            muuttuisi ihan toiselle tasolle, kuin millä se tällä hetkellä on.
            Nythän se on symbolinen maksu. Se on käynyt liikenne-
            ja viestintävaliokunnassa harvinaisen selväksi,
            että se on täysin symbolinen, sillä ei
            kateta edes vuokrakuluja puhumattakaan lämmöstä ja
            sähköstä ja vielä henkilökunnan
            palkoista, ei mitään näistä.
            Elikkä se perustuu kokonaan siihen systeemiin, että tästä toimeliaisuudesta
            on sille yrittäjälle sellaisenaan hyötyä,
            joka hyöty tulee muuta kautta kuin maksusta Suomen Posti
            Oyj:ltä.
         
         
         Tämä 300 000 Suomen kansalaisen asia
            on hoidettava. Se on tässä se varsinainen juju.
            On hyvä, että siihen on edes kaksi vaihtoehtoa.
            Kun kansanedustajien mielikuvitus ja innovatiivuus pannaan liikkeelle,
            niin ehkä ensi viikolla on kolmas lakialoite.
         
         
       
      
         
         Matti Kangas /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Jos minä vähän
            muistelisin vanhoja, kuten ed. Wallin, ja toteaisin myös
            samoin, että viime eduskuntakaudella oli yksi tyhmimpiä päätöksiä,
            että Posti ja Postipankki eriytettiin ja Postipankki sitten
            myytiin eteenpäin. Sen kautta olisi monia asioita tässä yhteiskunnassa
            voinut hoitaa ja kansalle antaa palveluita, mutta se on mennyttä.
         
         
         Ed. Kuosmasen lakialoite on ihan oikeassa hengessä tehty,
            että helpotettaisiin näitten 300 000
            ihmisen maksumahdollisuuksia. Niin kuin ed. Kuosmanen totesi, pankit
            perivät kohtuuttomia palvelumaksuja. Mutta otettakoon nyt sieltä Ruotsista
            mallia. En tunne sitä niin tarkkaan, mutta jos se siellä hoituu
            ja kun meidän yhteiskunnat ovat aika paljon samanlaisia,
            niin mikä ettei. Luodaan tämmöinen järjestelmä,
            niin kuin ed. Pulliainen tässä totesi, että tässä salissa se
            päätetään, jos me niin haluamme,
            ja järjestetään sinne rahat ja tältä pohjalta.
            Tämä on ihan hyvä aloite, että tässä hengessä näitä asioita
            viedään eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Jukka Vihriälä /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Kuosmasen lakialoite postipalvelulain kahden
            pykälän muuttamisesta on kyllä erittäin tärkeä,
            koska tällä lakialoitteella puututaan näihin
            palveluihin, peruspalveluihin, jotka pitäisi turvata kansalaisille
            kaikkialla tässä maassa. Tässä on
            nimenomaan kysymys näistä runsaasta 300 000
            ihmisestä ja heidän palveluistaan, että he
            saavat niitä palveluja samalla tavalla kuin me muut kansalaiset
            eri puolilla maata saamme.
         
         
         Täällä ed. Wallin kertoi hyvin asiallisesti
            niistä menneistä tapahtumista, mitä täällä salissa
            on aikanaan tapahtunut, kun on näitä muutoksia
            tehty. Tietenkin siinä mielessä voi sitten yhtyä ennen
            kaikkea ed. Pulliaisen käsitykseen siitä, että kyllähän
            tämä sali voi tehdä muutoksia. Se pystyy
            päättämään. Kun muistetaan
            se, kuka Suomen Posti Oyj:n omistaa, niin totta kai tänne
            kuuluu se päätöksentekovalta. Mutta tietenkin
            asia on niin, että aika on muuttunut ja ajan muutoksissa
            pitää myöskin ihmisten sopeutua uusiin
            järjestelmiin. Muistan itse silloin vastustaneeni voimakkaasti
            myöskin sitä, kun postikonttorit hävisivät
            monesta kylältä, mutta ne hävisivät
            myöskin kunnista. Meillä on kuntia, joissa ei
            varsinaista postikonttoria ole enää ollut vuosiin,
            vaan on asiamiespostit, ja oli kauhea pelko siitä, miten
            nämä postaalisetkin asiat voidaan sitten hoitaa.
         
         
         Mutta sen suhteen täytyy ainakin myöntää omakohtaisista
            kokemuksista, kun meiltä Nurmostakin lähti posti
            pois ja siihen tuli asiamiesposti ihan lähelle, että nimenomaan
            postin perustehtävään kuuluvien asioiden
            hoito, kun ei oteta maksuliikennettä huomioon, on selvästi,
            sanoisin, asiakkaan kannalta parantunut. Meillä sattuu olemaan
            myymälä, jossa tämä posti on,
            ja kun se on auki viikolla iltaisin kello 21:teen ja sunnuntaisin
            ja lauantaisinkin kello 18:aan, niin kyllähän
            se palvelu on paljon parempaa, ja siinä ainakin palvelu
            pelaa hyvin. Itse voin todeta, että kun tulen eduskunnasta
            perjantai-iltana, niin minä voin käydä noutamassa
            vielä myöhään illalla ennen
            yhdeksää postista paketit ja viedä postikortit tai
            jos on jotain muuta vastaavaa, kun asiamiesposti on erittäin
            lähellä. Mutta tämähän
            ei suinkaan laajalla haja-asutusalueella näin helposti toimi
            kuin se toimii, kun itse asuu taajamassa.
         
         
         Täytyy sanoa, että kyllä nämä palvelut
            ovat parantuneet, mutta mitä tulee tähän
            maksuliikenteeseen, niin varmasti tänä päivänä moni
            toivoisi, että sitä voisi lähteä siellä lisäämään,
            ja siinä mielessä nämä perustelut,
            mitä täällä lakialoitteessa
            on, ovat mielestäni ihan hyviä. Mutta miten se
            käytännössä sitten tulee toimimaan?
            En tunne tuota Ruotsin-mallia, johon nyt ed. Kuosmanen on täällä monta
            kertaa viitannut, että se on siellä pelannut hyvin,
            ja asia varmasti pitää selvittää ja
            tutkia.
         
         
         Herra puhemies! Täällä ed. Wallin
            toi jo myöskin esille sen, että tässä salissa
            tullaan käymään ensi kuun 10. päivä keskustelu,
            kun tämä selonteko palaa. Toivoisi, että silloin
            hyvin laajasti käydään vielä keskustelua
            ja myöskin liikenne- ja viestintävaliokunta päätyy
            sellaiseen kannanottoon, joka täällä voitaisiin
            yksimielisesti hyväksyä, ja ennen kaikkea, että voitaisiin
            turvata näitä peruspalveluja ja ehkä löytää jotakin uuttakin.
         
         
         Kansalaisia vartenhan postijärjestelmä on
            olemassa, mutta pitää muistaa, että toinen
            puoli on myöskin se, niin kuin ed. Wallin toi täällä esille, mikä on
            Postin työllistävä merkitys ollut koko maassa
            hyvin laajasti, myöskin haja-asutusalueita ajatellen. Esimerkiksi
            postinjakajat tänä päivänä ovat
            monella paikkakunnalla hyvin huolestuneita. Tiedän, että sekä ed.
            Wallin että allekirjoittanut on saanut meidän
            omasta maakunnastamme tällä viikolla puhelinsoittoja
            siitä, että on ykskaks vaan aamulla ilmoitettu
            sieltä työntekijöille, että teidän
            työpaikkanne siirtyvät 25 kilometrin päähän
            ja Postin jakelupiste siirtyy paikkakunnalta toiselle. Siellä on
            tavattoman suuri huoli myöskin Postin työntekijöillä tällä hetkellä,
            miten pystytään työpaikat turvaamaan ja
            ennen kaikkea, että ne säilyvät inhimillisinä.
         
         
         Mutta ymmärrän, miksi näin joudutaan
            tekemään. Taloudelliset realiteetit painavat myöskin Postin
            puolella. Silloin katseet kohdistuvat — tästä voi
            taas tulla siihen kysymykseen — tähän taloon,
            että jos me aiomme peruspalvelut kaikille kansalaisille
            turvata koko maassa, niin silloin tarvitaan myöskin julkisia
            subventioita. Siitähän tässä on
            kysymys.
         
         
       
      
         
         Harry Wallin /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ennen kuin oikein hirveästi innostutaan
            tästä aloitteesta, kuvitellaan tällainen tilanne,
            vaikka Lehtimäen kunta, jossa on kukkakauppa, joka on se
            asiamiesposti, ja vieressä on pankki. Pankki saa ottaa
            10 euroa per maksusuoritus, mutta sille kukkakaupanpitäjälle
            me määrämme, että se saa ottaa
            vaan euron. Siitähän on seurauksena, että kaikki
            menevät siihen kukkakauppaan hoitamaan maksusuoritteensa,
            kun he saavat sen 10 prosentin hinnalla siitä, mitä siellä pankissa.
            Siitähän seuraa se, mitä pankkijärjestelmä juuri
            ajaa, ihmiset pois sieltä pankkisaleista, pankin työntekijät
            työttömiksi, ja sitten me työllistämme
            kukkakauppiaita ympäri Suomea, jotka ovat floristeja, joilla
            on velvoite, mutta tämä postipalvelu on vaan tuomassa
            lisää asiakkaita sinne.
         
         
         Tämä on periaatteessa, niin kuin sanoin, inhimillinen
            aloite, mutta tämä ei ole aivan yksinkertainen
            toteuttaa. Kyllä silloin pitää rajata
            myöskin pankkien toimintaa.
         
         
       
      
         
         Lyly Rajala /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ihmisarvoisen vanhuuden turvaaminen
            on ollut aina ykkösasianani sekä kunnallispolitiikassa että myöskin
            täällä eduskunnassa ja aina ajatuksissani.
         
         
         Ed. Kuosmasen tekemä erinomainen lakiesitys koskee
            juuri sitä kansanosaa, joka on meille rakentanut maailman
            parhaan hyvinvointiyhteiskunnan asua ja elää,
            joten siinä mielessä olen laittanut nimeni myöskin
            siihen ed. Gustafssonin aloitteeseen, elikkä tämä on
            hiukan kilpaileva. Ed. Kuosmanen on lähtenyt hintakilpailuun,
            aivan oikein, tässä asiassa.
         
         
         Ed. Pulliainen sanoi äsken, että olisi hyvä,
            jos tämä poikisi vielä seuraavalla viikolla
            kolmannen lakiesityksen. Minä panen vielä paremmaksi.
            Niin kauan kuin pystymme, ajamme eläkeläisten
            ja sellaisten ihmisten asiaa, jotka eivät pysty hoitamaan
            tai voi hoitaa asioitaan Internetin tai muun maksupalvelun kautta
            tekniikan välinein, ja toivottavasti parin viikon kuluttua
            tulee jo neljäskin esitys tämän asian
            kuntoon saattamiseksi.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ei ole mahdollista sanoa, että Postin
            toiminta on parantunut ainakaan Kotkassa ja Etelä-Kymenlaaksossa.
            Esimerkiksi Kotkan Karhuvuoresta, joka on 8 000 ihmisen
            taajama, ei löydy tällaista asiamiespostiehdokastakaan.
            Siellä käydään, puhemies, taistelua
            postilaatikosta, onko edes postilaatikkoa ja missä se on,
            ja se on noin 8 000 ihmisen alue siinä ympärillä,
            mitä tämä koskee. Nimenomaan tämä postilaatikkokohta
            on usean tuhannen ihmisen asuinalueella.
         
         
         Näin ollen on kyllä pitkälti menty
            taaksepäin selkä edellä näissä asioissa
            nimenomaan niiden ihmisten näkökulmasta, jotka
            haluavat asioida ja joutuvat asioimaan tiskillä ja pyytämään
            apua esimerkiksi maksun suorituksen toimittamiseen eli haluavat
            elävän työntekijän siinä auttamaan, ja
            on siinä kyllä paljon menetetty, kun ei ole enää näitä paikkoja,
            joissa ihmiset yleensä voivat asioida ja tavata toisiaan.
            Tämä koskee hyvin laajasti suomalaisia, 300 000:ta
            suomalaista, tämä on varmasti minimi, ja — aivan
            oikein — kaikkia niitä ihmisiä, jotka
            ovat tämän maan rakentaneet.
         
         
         Näin ollen tämä aloite, jonka ed.
            Kuosmanen on tehnyt, on hyvä, samoin ed. Gustafssonin aloite,
            ed. Outi Ojalan täällä aloittama keskustelu
            kyselytunnilla, jonka muistamme, kaikki nämä yhdessä,
            ja ehkä alkaa sitten niin sanotusti herran sydäntäkin
            ja omaatuntoa kolkuttaa niin tuolla Postin puolella yleensä kuin
            pankeissa.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.