7) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi laajarunkoisten rakennusten
rakenteellisen turvallisuuden arvioinnista sekä maankäyttö-
ja rakennuslain 117 i ja 166 §:n muuttamisesta
Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämän hallituksen
esityksen tavoitteena on edistää laajarunkoisten
hallimaisten rakennusten rakenteellista tuvallisuutta säätämällä laki
olemassa olevien laajarunkoisten rakennusten turvallisuuden arvioinnista.
Erillinen laki on katsottu tarpeelliseksi, sillä useiden laajarunkoisten
hallien kattosortumia on tapahtunut viimeisen 15 vuoden aikana.
Itse asiassa näissä sortumissa laajoilta henkilövahingoilta
on vältytty osin siitä syystä, että rakennus
on sortunut silloin, kun siellä ei ole ollut käyttäjiä eli
ihmisiä.
Sortumisen syitä ovat Onnettomuustutkintakeskuksen
mukaan olleet sekä suunnittelusta että toteutuksesta
johtuneet rakenteelliset virheet ja puutteet samoin kuin käytönaikaisen
ylläpidonkin puutteet. Merkit näistä mahdollisista
onnettomuusriskeistä ovat usein asiantuntijan havaittavissa
rakenteiden kuntoa seuraamalla. Onnettomuustutkintakeskus on useissa
tutkintaselostuksissaan suositellut rakennusten katsastusmenettelyä,
jotta näiltä vahingoilta ja onnettomuuksilta voidaan
tulevaisuudessa välttyä.
Tässä uudessa laissa on tarkoitus säätää omistajan
velvollisuudeksi huolehtia, että asiantuntija on arvioinut
rakenteellisen turvallisuuden. Voimassa olevan maankäyttö-
ja rakennuslain 166 §:n mukaan lähtökohta
on tälläkin hetkellä, että vastuu
rakennuksen rakenteellisesta turvallisuudesta on omistajalla ja
rakennus tulee määrätä purettavaksi
tai kieltää sen käyttäminen,
jos rakennuksesta on ilmeistä vaaraa turvallisuudelle. Hallituksen
esityksen 2. lakiehdotuksen 166 §:n uusi 5 momentti
velvoittaa rakennuksen omistajan seuraamaan rakennuksen kantavuuden
kannalta keskeisten rakenteiden kuntoa. Käytännössä siis
säännös ei lisää omistajalle
jo kuuluvia velvollisuuksia, sillä seuranta on edellytys
rakennuksen asianmukaisesta kunnossapidosta huolehtimiselle. Kysymys
on siten ennemminkin omistajan huomion kiinnittämisestä seurannan merkitykseen.
Ehdotettava kertaluontoinen turvallisuusarviointi kohdentuu
eräisiin laajarunkoisiin rakennuksiin, joille on myönnetty
rakennuslupa ennen ehdotettavan sääntelyn voimaantuloa.
Siirtymäsäännöksen mukaan arviointi
on tehtävä neljässä vuodessa,
jos rakennussuunnittelusta, rakentamisesta ja rungon toimituksesta
ovat vastanneet toisistaan riippumattomat tahot, kahdessa vuodessa,
jos riippuvuussuhde on olemassa.
Tämän hallituksen esityksen mukaan uuden lain
soveltamisalan piiriin kuuluu noin 10 000 rakennusta, joista
suurin osa on erilaisia maneeseja, liike- ja tavarataloja, muita
myymälärakennuksia, navettoja, sikaloita tai kanaloita.
Osassa näistä rakennuksista on tällä hetkellä jo
tehty vapaaehtoisesti tarkastus, ja niiden osalta tarkastusta ei
tarvitse tehdä uudelleen.
Valiokunnan kuulemisessa ovat kustannukset arvioinnista nousseet
niin merkittävän suuriksi, että riippuen
arvioitavasta kohteesta sekä saatavissa olevien asiakirja-aineistojen
kattavuudesta hintaluokkahaarukka, meille esitettiin, voi olla noin
6 000—12 000 euroa per arviointi. Kustannus
voi siis muodostua yksittäistapauksessa myös kohtuuttoman
suureksi. Lain tavoitteena on kuitenkin henkilövahinkojen
ja taloudellisten vahinkojen välttäminen, ja nämä voivat
mahdollisesti sortumatilanteessa olla huomattavat. Ihmishenkien
osalta ne voivat olla jopa korvaamattomia.
Tästä syystä ympäristövaliokunta
päätyi tätä esitystä esittämään
ja kannattamaan. Tähän esitykseen liittyy myös
vastalause, joka varmaan vastalauseen jättäjän
toimesta esitellään myöhemmin.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten valiokunnan puheenjohtaja Korhonen
jo totesi, tämän lain tavoitteena on edistää laajarunkoisten hallimaisten
rakennusten rakenteellista turvallisuutta säätämällä laki
olemassa olevien laajarunkoisten rakennusten turvallisuuden arvioinnista. Sortumisen
syitä ovat Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan olleet sekä suunnittelusta
että toteutuksesta johtuneet rakenteelliset virheet ja puutteet
ja niin edelleen. Hallituksen esityksen 2. lakiehdotuksen 166 §:n
uusi 5 momentti velvoittaa rakennuksen omistajan seuraamaan rakennuksen
kantavuuden kannalta keskeisten rakenteiden kuntoa.
Ennen maankäyttö- ja rakennuslakiahan niin sanotussa
vanhassa rakennuslaissa vastuu rakentamisesta oli siihen aikaan
rakennusvalvontaviraomaisilla ja tietenkin suunnittelijoilla ja
vastaavalla työnjohtajalla ja heidät voitiin asettaa
syytteeseen virheistään. 90-luvun alussa, kun
maankäyttö- ja rakennuslaki tuli voimaan, laki
muutettiin täydellisesti niin, että rakennushankkeeseen ryhtyvä on
vastuussa lähes kaikesta. Tällä haluan
korostaa sitä suurta muutosta, joka tapahtui maankäyttö-
ja rakennuslain uudistuksessa 1990-luvun vaihteessa, kun vastuu
siirrettiin rakennushankkeeseen ryhtyvälle silloisen vihreän
ministerin suurella myötävaikutuksella. Kun nyt
ollaan siirtämässä omistajalle velvollisuus
seurata rakennusten sortumavaaraa tilanteessa, jota ei voida silmämääräisesti
todeta, niin kyllä mielestäni liikutaan hämärän
rajamailla. Mielestäni ollaan aika kaukana todellisuudesta.
Näenkin, että maankäyttö- ja
rakennuslain kokonaisvaltainen uudistus tarvitaan ennen kuin nämä asiat
saadaan lopullisesti järjestykseen. Tällä asiaa
nyt ei kuitenkaan lopullisesti ratkaista, mutta tämä on hyväksyttävä tässä vaiheessa
kuitenkin, koska sortumisia on tapahtunut.
Mitä tulee oletettuihin kustannuksiin, niin pilottihankkeessa
saatujen kokemusten perusteella arvioinnin kustannukset tulevat
kohteesta riip-puen vaihtelemaan noin 6 000—12 000
euron välillä. Monenlaisia kustannusarvioita ja
suunnitelmia tehneenä totean, että arvio on pahasti
pielessä ja voimakkaasti yläkanttiin, mutta kilpailu pitäköön
huolen siitä, että kustannukset tulevat olemaan
maltillisella tasolla. Koska lain tavoitteena on kuitenkin henkilövahinkojen
ja taloudellisten vahinkojen välttäminen ja nämä voivat mahdollisessa
sortumistilanteessa olla huomattavat, ihmishenkien osalta korvaamattomat,
siksi tällä lailla on mentävä eteenpäin
tässä vaiheessa.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys koskee siis lakia laajarunkoisten rakennusten
rakenteellisen turvallisuuden arvioinnista. Lausunnonantajat ovat
pääsääntöisesti kokeneet
esityksen tarpeelliseksi. Arviointi ehdotetaan kohdistettavaksi
rakennuksiin, joissa niiden pääasiallisen käyttötarkoituksen
mukaisessa käytössä oleskelee suuria
määriä ihmisiä. Arviointivelvollisuus
kohdistuisi lisäksi maneeseihin ja laajarunkoisiin eläinsuojarakennuksiin. Osassa
näistä kaikista rakennuksista tarkastuksia on
jo tehty vapaaehtoisesti, mutta kaiken kaikkiaan niitä tosiaan
löytyy noin 10 000 Suomesta.
Ympäristövaliokunta on todennut, että kustannukset
arvioinnista voivat nousta huomattaviksi riippuen arvioitavasta
kohteesta. Tosin edustaja Mölsä tuossa hieman
armahti meitä, kun hän totesi, että kustannukset
on arvioitu yläkanttiin. Hyvä, jos niin on, mutta
kuitenkin on mahdollista, että yksittäisissä kohteissa
voi tulla kustannuksia. Tämän johdosta hallituspuolueet
tulevat ehdottamaan lain toisessa käsittelyssä kahta
lausumaa, jotka liittyvät arviointikustannusten kohtuullistamiseen.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomessa on kymmeniätuhansia laajarunkoisia hallimaisia
rakennuksia, joiden kattorakenteiden jänneväli
on pitkä, yleisimpiä näistä ovat
urheiluhallit. Onnettomuustutkintakeskus on tutkinut useita rakennusten
sortumia viimeisten 15 vuoden aikana. Yleisimpiä kohteita
näissä ovat olleet uimahallin katon liimapalkkien
rikkoutuminen, monitoimihallin katon vaurioituminen, messuhallin
katon romahtaminen, urheiluhallin katon romahtaminen ja ratsastusmaneesin
sortuminen. Ihmishengiltäkään ei näissä tapauksissa
ole vältytty.
On selvää, että turvallisuuteen täytyy
kiinnittää huomiota rakentamisessa, suunnittelussa
ja ylläpidossa, mutta nykyinenkin maankäyttö-
ja rakennuslaki antaa siihen puitteet, miten tällaisia massiivisia
halleja ja tiloja suunnitellaan, rakennetaan ja ennen kaikkea ylläpidetään,
ja omistajille on omia sanktioita jo nykyisenkin lainsäädännön
puitteissa. Jos omistaja laiminlyö rakennuksen kunnossapitovelvollisuuksia,
niin näihin asioihin pystytään jo nyt
tällä hetkellä puuttumaan.
On selvää, että hallituksen esityksen
tavoitteet parantaa laajarunkoisten rakennusten rakenteellista turvallisuutta
ja siten kyseisten rakennusten käytön aikaista
turvallisuutta ovat siis lähtökohdiltaan hyviä ja
kannatettavia asioita, myöskin se, miten omistajan velvollisuus
on huolehtia rakennuksen ylläpidosta ja turvallisuudesta.
Mutta tämä esitys tällä hetkellä,
joka on ympäristövaliokunnassa käsitelty,
on liian hallinnollinen ja byrokraattinen.
Kun asiaa käsiteltiin valiokunnassa, tuli selville
se, että tämä asia, näitten
arviointien ja suunnitelmien tekeminen, ensinnäkin koskisi
yhteensä 10 000:ta rakennusta. Suurin osa niistä on
maneeseja, liike- ja tavarahalleja ja -tiloja, muita myymälärakennuksia,
navettoja, sikaloita ja kanaloita, onpa seassa myöskin
kunnan omistamia erilaisia hallirakennuksia. On selvää,
että tavoitteisiin paremman rakentamisen ja rakennusten huolenpidon
osalta on kiinnitettävä huomiota, mutta silti
tämä malli, jota hallitus esittää,
on todellakin liian byrokraattinen ja kallis. Yksittäisten
kohteiden arviointi aiheuttaa kustannuksia arviolta 6 000—12 000
euroa, ja se on useimmille yrittäjille, esimerkiksi maneesin
harjoittajille, kohtuuttoman korkea summa. Siksi koko ajan peräsimme
sitä, voidaanko näitä kustannuksia jotenkin
alentaa ja mistä nämä kustannukset ennen kaikkea
koostuvat ja johtuvat.
Siksi, arvoisa puhemies, esitän uutta lainvalmistelua,
jossa tavoitteena on turvallisuuden parantaminen kevyemmällä hallinnollisella
mallilla, jolloin päästään myös
kohtuullisempiin kustannuksiin tämän asian osalta.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tuntuu siltä, että ympäristövaliokunta,
kun on käsitellyt tätä hallituksen esitystä laajarunkoisten
rakennusten rakenteellisen turvallisuuden arvioinnista, aika massiivisen
järjestelmän rakentaa näitten rakennusten
jälkikäteiseen valvontaan. Kun sanotaan, että on
Suomessa on 10 000 rakennusta, maneeseja, liike- ja tavarataloja,
myymälärakennuksia, navettoja, sikaloita ja kanaloita,
määrä on äärimmäisen
suuri. Ja kun valiokunta on omassa mietinnössään
lähtenyt siitä, että nämä kustannukset
voivat nousta tosiaan jopa 6 000—12 000
euroon, niin erityisesti näitten maatalousrakennusten osalta
me voimme pitää sitä täysin
kohtuuttomana lisäkustannuksena maatiloille.
Ihmettelenkin sitä, ettei valiokunnan käsittelyssä noussut
esille mitään kevyempää ratkaisua. Kun
kaikki tiedämme, että valtaosasta on kunnissa
rakennustarkastuksessa jo olemassa olevat piirustukset ja rakennustarkastajat
ovat näitä rakennuksia jo niiden rakentamisvaiheessa
valvoneet, niin näistä olisi ollut paljon helpompi
ja kevyempi ratkaisu ollut tehtävissä näiden
rakennusten valvontaan, joka myöskin sitten kuntien rakennusvalvontataksat
huomioon ottaen olisi ollut olennaisesti edullisempi.
Toinen asia, mikä tässä kokonaisuudessa
hämmentää, on se, miksi tätä ei
aikanaan laitettu myöskin lausunnolle maa- ja metsätalousvaliokuntaan,
koska sen toimialaan kuuluvia rakennuksia tästä 10 000:sta
on varmaankin aika iso osa. Ja on kyllä aika epätodennäköistä,
että sellaiset hallit, jotka ovat toimineet 30—40
vuotta, nyt sitten enää olisivat kovin suuressa
romahtamisvaarassa, jos niiden kattorakenteet ovat tähän päivään
mennessä muutenkin kestäneet eikä mitään
muuta poikkeavaa rakennuksen kunnossa ole tapahtunut.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Näihin kustannuksiin:
Tässä tarkasteltiin vähän
sitä kustannusrakennetta, miten se menee. RIL:hän
teki tällaisen arviointioppaan, sitten tässä ovat
olleet nämä pilottihankkeet, joissa sitä on
käyty läpi ja katsottu, mistä ne kustannukset
muodostuvat, ja kyllä varmaan, niin kuin edustaja Mölsä sanoi,
markkina hakee sen hinnan alemmas riippuen, löytyykö niitä papereita
vai eikö niitä papereita löydy, ja riippuen,
minkälaisia telinerakennelmia tarvitsee tehdä ja
kuinka paljon siihen joutuu työaikaa käyttämään.
Sieltä kait se kustannuserä tulee, elikkä jos
tarvitsee mennä tekemään uusia laskelmia
esimerkiksi painon suhteen, lumikuormien suhteen, niin edelleen
se hinta nousee. Mutta tuo RILin näkemys oli — sen
arviointioppaan tekijän — että se voisi
olla 4 000—5 000, mutta iso rahahan se
on sekin.
Mutta ennen kaikkeahan tässä pitää muistaa myös
realiteetti, että entä jos siellä tarvitsee
tehdä se remontti, mites siinä sitten käy
ja voiko edes ajatella, että sitä ei tehdä,
jos siellä on se tarve. Silloin ei enää puhuta
tuhansista euroista vaan sitten puhutaan jo kymmenistätuhansista euroista.
Eero Reijonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minä en tiedä, miten ansiokasta
on keskustella tästä hinnasta. Minä itse
arvioin vain kuitenkin, että tämä haarukka
on huomattavasti suurempi kuin 6 000—12 000.
Se varmaan lähtee huomattavasti alemmasta summasta liikkeelle.
Nyt täytyy muistaa kuitenkin, että ei tänä päivänä välttämättä telineitä tarvita
näissä tarkastuksissa, on erilaisia muita nostolaitteita
olemassa, niin että kyllä niihin kohteisiin, liitoksiin
pääsee ilman telinerakennelmia.
Kysymys on pitkälti siitä, ovatko nämä lupakuvat
tallessa kunnassa, niin kuin niiden pitäisi olla, ja onko
silloin vaadittu rakennekuvia ja ovatko ne rakennekuvat siellä olemassa.
Jos nämä kuvat löytyvät, niin
sinänsähän itse se tarkistaminen on paljon
helpompaa, ja uskon, että tätä asiaa
kannattaa miettiä siitä lähtökohdasta, että ei
tehdä liian byrokraattista tästä hommasta vaan
haetaan semmoinen tapa, jolla näitä kustannuksia
voidaan alentaa. Totta kai me kaikki täällä salissa
lähdemme siitä, että silloin kun ihmishenki
on vaarassa, niin kannattaa tehdä kaikki, mitä pystytään.
Lasse Hautala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin tiedustella ympäristövaliokunnan
puheenjohtajalta sitä, kun teillä valiokuntakuulemiset
olivat käynnissä ja näistä arviointihinnoista
oli puhetta, niin kun nämä hinnat ovat muodostuneet
näin korkeiksi, niin sisältyykö näihin
jo sitten arvioijan vastuukysymyksiä niin merkittävässä määrin,
että ne vastuukysymykset ovat nostaneet tätä hintatasoa näin
korkealle tasolle.
Mikko Savola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nämä arviot todellisista
kustannuksista heittelevät todella paljon, mutta täytyy
ihmetellä kyllä sitä, miksi meillä pitää aina
mennä ääripäästä ääripäähän.
Kun jotain vakavaa tapahtuu, niin sen jälkeen massiivinen
byrokratia, massiiviset kustannukset ja periaatteessa kaikki se
aikaisempi työ, mitä on tehty, heitetään
romukoppaan ja jälleen sitten pitää tutkia uusiksi.
Mutta, herra puhemies, haluan nyt edustaja Sankelolta kysyä — te
olette tuomassa lausumaa tänne — mikä on
sitten kohtuullinen kustannus kokoomuksen mielestä tällaisesta
ylimääräisestä byrokratiasta,
ylimääräisestä rakennusvalvonnasta.
Mielestäni lausuma ei tässä riitä,
koska se ei takaa yhtään mitään,
jos se on vielä ympäripyöreä.
Pitää olla tiedossa tarkat summat, mitä tässä tullaan
viljelijöiltä ynnä muilta vaatimaan jälleen
kerran byrokratian merkeissä ja kokoomuksen toimesta.
Janne Sankelo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Se, että tähän
on ryhdytty valmistelemaan näitä kahta lausumaa,
kertoo mielestäni jo sitä viestiä, että tulee
huolehtia siitä, että nämä kustannukset
pysyvät kohtuullisella tasolla. Itse en ole tämmöisten
tarkastusten asiantuntija, mutta vaikutti siltä, että edustaja Mölsä on,
ja jos hän kertoi, että tässä on
tämmöinen näkymä, että nämä kustannukset
ovat laskemassa, niin sehän olisi positiivinen asia. Mutta kun
edustaja Savola kysyi, mikä on se sopiva taso, niin ainakin
omasta mielestäni tässä mietinnössä arvioitu
hintahaarukka on aika korkea. Pitäisi olla matalampi.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kysyttiin, mikä se arvioijan
vastuu on. Se arvioijahan arvioi sen rakennuksen kunnon ja tekee
ne toimenpidesuositusesitykset. Jos esimerkiksi edustaja Savola käyttää käytettyä
autoa
ostaessaan autoa arvioijalla, niin eihän se arvioija vastaa
sitten itse asiassa muuten kuin antaa arvion siitä, mikä se
kunto on. Kyllä se vastuu on edelleenkin sillä omistajalla,
haluttiin sitä tai ei sitä haluttu.
Sitten miten nämä kiinteistöt jakautuvat:
onhan siellä maatalouskiinteistöjä karkeasti
noin 3 000 siitä 10 000:sta, noin suuruusluokkana,
30 prosenttia. 70 prosenttia on sitten jotakin muuta: liikekiinteistöjä,
kauppoja, halleja ja niin edespäin. Ja tietenkin pitää muistaa,
että pitää puhua siitä kokonaisuudesta.
Maneesit ovat nousseet tässä esille, mutta
minun ymmärtääkseni se informaatio oli
se, että maneeseilla on iso osa tehty niistä,
koska he kokevat itse sen niin tärkeäksi asiaksi,
joten siellä on näitä ennakkotarkastuksia
tehty melko paljon.
Eeva-Maria Maijala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomalaiset ruukaavat noudattaa lakeja ja
asetuksia hyvin tarkasti, ja jos kerran esimerkiksi viljelijä on
rakennuttanut kaikki täysin säädösten
ja ohjeitten mukaisesti, niin miten voidaan sanoa sitten, että kohtuullisilla
kustannuksilla tehdään lisävalvontoja,
lisätarkastuksia tähän rakennukseen liittyen?
Voiko siihen yleensä ottaen laittaa mitään
kustannuksia? Onko kohtuullista se, että tulee 10 000
euron lisäkustannus, jos ihminen on toiminut täysin
säädösten mukaisesti?
Mirja Vehkaperä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viimeksi tässä salissa keskusteltiin
asuinrakennusten energiatodistusten teettämisen hinnasta,
ja silloin tuntui, ja tuntuu tietysti vielä edelleenkin,
se muutamien satojen eurojen energiatodistuksen laatiminen todella
vaikealta ja myöskin kohtuuttomalta asuinrakennuksen omistajien
kannalta, silloin kun myynti tai ostaminen on kyseessä.
Mutta nyt on kyse tuhansista euroista ja yrittäjistä,
joilla voi olla todellakin tiukkaa, maneesiyrittäjillä,
maatalousyrittäjillä ja niin edelleen, niin että kyllä tämä on
aika kohtuuton hinta, ja kun kuitenkin tämä laki
aiotaan varmastikin viedä tässä eteenpäin
tämän vaalikauden aikana, niin kohtuuttomia kustannuksia
tästä yrittäjille koituu joka tapauksessa.
Kunnan rakennusvalvonnalla on muuten nyt jo mahdollisuus tehdä korjauskehotuksia,
edustaja Korhonen, jos katsovat tarpeelliseksi näitten laajarunkoisten
rakennusten osalta.
Lasse Hautala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten kuulimme äsken, edustaja Korhonen
kertoi, että näistä 10 000 rakennuksesta
jopa 3 000 on maatalousrakennuksia, ja näin ollen
tämä valiokunnassa tehty arvio näistä kustannuksista
tulisi tuomaan maataloudelle jopa 18—36 miljoonan euron
lisäkustannukset, mikäli tämä 6 000—12 000:n
arvio pitäisi paikkansa, joten katseet kääntyvät
kokoomuksen suuntaan ja siellä liputettuun lausumaan. Elikkä hyvin
suurella mielenkiinnolla odotamme merkittävää alennusta,
yhden tai kahden nollan poistamista tästä arviointikustannuksesta.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sehän on totta, että rakennusvalvonta
voi antaa korjauskehotuksia, mutta ongelma on se, että he
eivät käy tarkastamassa niitä silloin,
kun se rakennus on valmis. Sen jälkeen, kun se on lopputarkastettu,
ei siellä kukaan käy katsomassa. Se käytönaikainen
ongelmahan on se yksi ongelma, että ei hoideta niin kuin
pitäisi hoitaa. Tämä vastuukysymys on
ison luokan kysymys: kenellä se vastuu sitten on?
Otetaan toinen esimerkki, mistä puhutaan tässä yhteiskunnassa
aivan liian vähän: esimerkiksi homerakennukset.
Kenellä on siitä vastuu, että se on homerakennus?
Eihän sitä homerakennusta pitäisi syntyä.
Mutta kyllä se on se asukas, joka polo sen joutuu maksamaan
sitten, kun ne korjaukset ja remontit siellä tehdään.
Ei sitä vastuuta kenellekään muulle kuin
sille omistajalle saa tehtyä.
Sitten taas näiden selvityksien hinta — eihän sitä kukaan
osaa sanoa. Nämä pilottihankkeet on tehty, ja
niissä pilottihankkeissa olivat ne arvioinnit, että se
on tuota luokkaa. Minä olen samaa mieltä, että se
on kyllä yläkanttiin hinnoiteltu. Mutta toisaalta
sitten, kun tänä päivänä näitä yhteiskunnan
selvittelyjä katsoo — viimeksi luin kuntajakoselvittelystä,
että oli 1 500 euroa päivältä — kyllä ne
selvittäjät näköjään
osaavat pyytää, kun he sinne pääsevät
selvittelemään.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen puhujalistaan.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Edellisen asian käsittelyssä kehuin
hallitusta byrokratian purkamisesta ja muusta, mutta siihen ne minun
kehumiseni sitten jäivätkin tältä erin.
Nyt sitten tästä kyseisestä hallituksen
esityksestä täytyy sanoa, että ei minun
hirveästi tarvitse kertoa lisää, kun
edustaja Vehkaperä tuossa omassa esityksessään
kertoi jo nämä olennaisimmat asiat.
Otan siten esimerkin siitä, miten muun muassa maanviljelijöitten
puolella kustannukset nousivat viime aikoina muutenkin todella rajusti. Elikkä tässä
ihan
vähän aikaa sitten minuun otti yhteyttä yksi
viljelijä, tuttavani. Sen jälkeen, kun nämä maidon
ongelmat lähtivät liikkeelle syksyllä,
hänen liikevaihtonsa on pudonnut 40 000 euroa.
Tämä on keskikokoinen tila, vasta sukupolvenvaihdos
tehty. Se tarkoittaa sitä, että kyseisen viljelijän
tuloista on vähentynyt suoraan 40 000 euroa. Ei
siinä sen jälkeen haluta saada lisäksi enää mitään
tuommoisia isoja kustannuksia, mitkä ovat ihan yllättäviä.
Tässä kyseisessä asiassa mielenkiintoista
on se, että tämä lisää todellakin
paljon aika yllättäviä kustannuksia.
Ja todella, niin kuin äsken sen jo sanoin, ihmiset yrittävät
kyllä rakentaa täysin lakien ja säädösten
mukaisesti.
Nyt sitten kannatan sitä, että tämä kyseinen hallituksen
esitys menee takaisin valmisteluun, ja siinä valmistelussa
pitää pohtia tarkemmin sitä, kenellä tässä asiassa
on vastuu: kenellä on vastuu, jos ohjeistus on väärin?
Jos kerran ihminen tekee täysin ohjeiden ja säännösten
mukaan, voiko hänellä sen jälkeen olla
vastuu siitä, että hän joutuu maksamaan
valtavasti lisäkustannuksia? Ei hän ole sitoutunut
siihen, että hänelle tulee lisäkustannuksia
jälkeenpäin tässä määrässä. Näin
ollen kannatan tehtyä esitystä, vaikka varsinaisesti
vasta toisessa käsittelyssä tulemme katsomaan,
mitä kaikkea sieltä sitten on tuleman tämän
osalta.
Mikko Savola /kesk:
Herra puhemies! Edustaja Maijala puhui erittäin fiksusti.
Kenen on vastuu, kuka vastaa, jos on tehty juuri niin kuin on määrätty
rakennusten suhteen?
Kyllä nämä kustannukset ovat nyt
kohtuuttomat, mitkä tästä on jälleen
kerran luvassa. Hyvä, että edustaja Zyskowiczkin
tuli saliin nyt, kun puhutaan byrokratiasta, mitä hallitus
on meille jälleen luomassa lisää. Nyt
olisi oiva keino sitä purkaa, kun tämä lakiesitys
hylättäisiin. 6 000—12 000
euroa lisää esimerkiksi maatalouteen turhasta
byrokratiasta on järjetöntä tilanteessa,
jossa tällä vaalikaudella on leikattu kansallisesta
tuesta, lomituksesta, eteläinen kansallinen 141-tuki on
romutettu, pakotesanktiot ovat vaikuttaneet äärimmäisen
kovalla tavalla esimerkiksi meidän maitosektoriin kuten
myös sikatalouteen ja tuottajahinnat ovat muutenkin alhaiset.
Tämän päälle vielä 6 000—12 000
euroa ylimääräisiä kustannuksia
byrokratiasta — kyllä tämä on
järjetöntä, vai mitä, edustaja
Zyskowicz?
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys on saanut alkunsa kauppa- ja liikuntahallien ja maneesien turvallisuusongelmista,
mutta nyt sitten tämä seuranta ulotettaisiin myöskin
suuriin kotieläintalouden rakennuksiin, kuten navettoihin,
kanaloihin ja sikaloihin, erillisenä turvallisuuden arviointina.
Ympäristövaliokunta on arvioinut, että nämä kustannukset
tulisivat olemaan kohteesta riip-puen 6 000 eurosta 12 000
euroon. Pelkäänpä, että ne tulevat
olemaan paljon suuremmat, jos tehdään muutakin
kuin täytetään paperit ja katsotaan nuo
mahdolliset rakennepiirustukset. Uskon, että arvioinnin
suorittajat vastuun pelossaan vaativat aivan tarpeettomiakin kunnossapitotöitä oman
selustansa turvatakseen, joten luulen, että tämä kustannus,
joka on arvioitu 6 000 eurosta 12 000 euroon,
tulee olemaan monissa tapauksissa murto-osa todellisista kustannuksista.
Tällainen erillinen kallis tarkastus antaa vihiä siitä,
että kovin paljon hallitus ei luota maassa käytössä olevaan
rakennuslupamenettelyyn ei- kä rakennusvalvontaan. Viljelijälle
ja monelle muulle yrittäjälle sälytettäisiin
ylimääräinen kustannus, johon ei ole
voinut millään tavalla varautua ja jota ei ole
mahdollisuutta siirtää tuotteen hintaan.
Kannatan tätä keskustan vastalauseen mukaista
hylkäysesitystä. Asia on pantava kiireelliseen uuteen
valmisteluun ja katsottava sitten tämä kustannusvastuu
uudelleen, jos tällainen lainsäädäntö maahan
halutaan laatia. Korostan tosiaan, että paitsi että tästä tulee
nämä yllätysbyrokratiamenot, varmasti
tarkastajat kyllä selustansa turvatakseen vaativat kaikenlaista
tarpeetonta rakennuskorjausta, ja se on se suurin riski, mikä tähän
sisältyy. Nämä kustannukset on jollakin
tavalla jaettava niin, ettei omistaja saa tämmöisiä kohtuuttomia
kustannuksia niskaansa.
Eero Reijonen /kesk:
Herra puhemies! Täytyy muistaa se, että maankäyttö-
ja rakennuslaki on muuttunut ja vastuusuhteet ovat muuttuneet tässä vuosien
saatossa. Tällä hetkellä rakennushankkeeseen
ryhtyvä on vastuussa tavallaan kaikesta, eli omistaja.
Tämä lakimuutoshan lähti aikanaan
liikkeelle Keski-Euroopasta, ja se lanseerattiin sitten tänne hyvänä lakina.
En tiedä, oliko se hyvä vai huono, mutta näin
nyt mennään eteenpäin. Täytyy
muistaa kuitenkin, että syyt, miksi näitä onnettomuuksia
tapahtuu, ovat moninaisia. Mitoitusohjeet ovat vuosien mittaan muuttuneet
esimerkiksi lumikuormien osalta kattorakenteissa. Tämä varmasti
on vaikuttanut siihen. Nyt täytyy kuitenkin muistaa, että Suomessa
näyttää olevan runsaslumisia talvia,
ainakin keskemmällä Suomea, vielä tähänkin
aikaan. Lumikuormat ovat aika mittavia, kosteusprosentit korkeita,
ja mitoitusohjeitten muutoksia on toki tehty, varmaan ihan oikeaan
suuntaan. Sinänsä ihan hyvä lähtökohta.
Se, pystytäänkö lausumilla joitakin
näitä kustannuksia pienentämään,
on minusta kyllä aika kaukaa haettu asia. Eipä taida
näin tämä asia toimia. Nyt on muistettava,
että kun muututtiin kattorakenteissa hyvin paljolti teolliseen
rakentamiseen, niin onnettomuudet ovat oikeastaan vähän kasvaneet.
Ne vanhat kunnon kattotuolit, joita paikalla tehtiin, kestävät
melkein vaikka junalla ajaa. Mutta tämä yhteiskunta
on muuttunut, ja tietysti kustannuspaineet ovat olleet ja niin edelleen,
niin että kyllähän tämä on
ymmärrettävää. Minä en
oikein tiedä, miten tähän suhtautuisin muuten.
Tärkeätä on kuitenkin se, että näitä onnettomuuksia
ei tapahdu, ja se tarkastamisvelvoite on varmaan paikallaan, mutta
onhan tämä aika byrokraattinen ja kallis järjestelmä,
jos näin on, kuin on tähän valiokunnan
tekstiin kirjoitettu.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Lakiesityksen tarkoituksena on parantaa rakennusten
käyttöturvallisuutta. Tavoitteena on, että tarkastuksissa
havaitaan mahdolliset rakenteelliset viat, joiden takia rakennus
voi sortua ja aiheuttaa vaaraa rakennuksessa sillä hetkellä sisällä oleville
henkilöille. Tämän takia minä ymmärrän
valvonnan kohdistamisen sellaisiin rakennuksiin, joissa tyypillisesti
oleskelee suuria määriä ihmisiä.
Näitähän nyt ovat uimahallit, urheiluhallit,
jäähallit ja tällaiset. Valvonnan kohdistamisen
tänne todellakin minä ymmärrän, mutta
en ymmärrä sitä, että valvonta
pitää kohdistaa myös eläinsuojelurakennuksiin.
Tämä on minun ajatusmaailmani ulkopuolella.
Toteutuessaan laki lisää rakentamiskustannuksia,
ja nämä kustannukset saattavat olla laskentatavasta
riippuen nyt sitten 6 000:sta 12 000:een taikka
joka tapauksessa useita tuhansia euroja, ja minun mielestäni
nämä ovat täysin kohtuuttomia kustannuksia
yrittäjille. Laki lisää myös
paljon arvosteltua byrokratiaa. Tänä päivänä on
käytetty monta puheenvuoroa siitä, kuinka byrokratiaa
pitäisi ja tulisi keventää ja vähentää. Tässä on
jälleen menossa lakiesitys, joka ei kevennä eikä vähennä,
vaan päinvastoin lisää byrokratiaa. On
tarkistajan tarkistajaa ja tarkistajan tarkistajalla vielä varmistaja,
ja paperia kulkee, ja aikaa menee.
Arvoisa puhemies! Mielestäni laki olisi hyvä, jos
tarkastettavien rakennusten joukosta poistettaisiin ainakin eläinsuojelurakennukset.
Nämä suuret rakennukset minä ymmärrän,
mutta en missään nimessä eläinsuojien
tarkastamista ja varmistamista. — Kiitoksia.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Edellisessä päiväjärjestyksen
kohdassa me käsittelimme ympäristönsuojelu-
ja maa-aineslain muuttamista ja kaikki olimme yhtä mieltä siitä,
että on hyvä, että nyt vihdoin viimein
ryhdytään purkamaan hallinnollista taakkaa ja
byrokratiaa. Ei mennyt kuin seuraavaan asiaan elikkä tähän
kyseessä olevaan asiaan laajarunkoisten rakennusten rakenteellisen
turvallisuuden arvioinnista, niin jo lisätään
byrokratiaa. Eli tämä on nyt ollut tyypillistä tälle
hallitukselle: tehdään yhtä ja puhutaan
toista. Tämä on nyt jälleen osoitus siitä huonosta
valmistelusta, mihin täällä myöskin edustaja
Sankelo viittasi omassa lausumaehdotuksessaan.
Eikö nyt olisi viisainta, arvoisat hallituspuolueet,
että vetäisitte tämän pois viime
metreillä ja laittaisitte tämän uudelleen
valmisteluun ja tekisitte niitä tarkennuksia, mitä tässäkin
keskustelussa ja myöskin valiokunnan keskusteluissa on näköjään
käyty, hyviä näkökulmia tuotu
esille? Se olisi kaikkein viisainta tässä tilanteessa.
Se olisi johdonmukaista, jos oikeasti ja aidosti haluatte byrokratiaa
ja hallintotaakkaa keventää, eikä tuoda
tällaisia harkitsemattomia asioita — tärkeästä asiasta,
sitä ei kukaan voi kiistää, mutta tällainen
hallinnollisesti raskas ja kallis malli ei voi olla ainoa vaihtoehto,
vaan muitakin vaihtoehtoja on.
Olkaa nyt johdonmukaisia. Edustaja Zyskowiczkin voisi tässä asiassa
käyttää oikein puheenvuoron, jossa hän
voisi alleviivata sitä, että valmistelun pitää olla
parempaa ja nämä pitää harkita
paremmin myöskin siitä näkökulmasta, minkälainen
hallinnollinen taakka sekä yrittäjille että myöskin
yhteiskunnalle aiheutetaan ja sitä kautta myös
kustannukset.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka periaatteessa minä olen
samaa mieltä, että turhaa byrokratiaa pitää välttää kaikin
mahdollisin keinoin, niin en minä nyt näe tässä tätä hallinnollista
taakkaa hirveän raskaana. Tämä on kohtuullisen
hyvin valmisteltu, tässä on ollut ympäristöministeriön
ohella tämän rakennusalan kaikista tärkeimmät
toimijat mukana. Ne ovat tehneet tästä ohjeistuksen,
jossa itse asiassa on käyty näitä erityyppisiä rakennuksia
hyvinkin tarkkaan läpi. Tämä käytännöllinen
tarkastusmenettelyohje on kattava, ja se on tehokas työkalu silloin,
kun sitä oikein käytetään. Vähän
vaikea kuvitella, miten se muuten voitaisiin tehdä, ja
se on myös tälle arvioinnin tilaajalle ja arvioinnin tekevälle
asiantuntijalle todella hyvä väline kumpaankin
suuntaan. Näistä pilottihankkeista nyt on tullut
niitä kokemuksia, mutta niin kuin tuossa jo aiemmin sanoin,
minä luulen, että se hintataso kyllä laskee.
Meidän ei varmaan kannata yksityiskohtiin mennä,
mutta meistä jokainen — ainakin valtaosa on rakennusten
kanssa ollut tekemisissä jossakin kohti elämässään — tietää,
että tuommoisen ison hallin rakenteiden tarkastaminen niin, että sieltä joudutaan
mahdollisesti purkamaan välikattoja tai mahdollisia muita
esteitä pois, että ne pystytään
edes hahmottamaan, ei nyt ihan mahdottoman helppo tehtävä kumminkaan
ole. Että tavallaan vähän ontuva vertaus
on sitten se energiatodistus, joka on aivan toisentyyppinen.
Ja ennen kaikkea ainakin itse henkilökohtaisesti minä koen
tämän vain niin tärkeäksi, vaikka
tässä oppositiosta voisi tietenkin sanoa ihan jotakin
muutakin. Tämä on niin tärkeä turvallisuusnäkökulmasta
katsottuna, että kun se yksi ainut vahinko tapahtuu, niin
sen jälkeen aletaan puhumaan, että miksi tätä ei
ole tehty ja miksi tämä on jäänyt
tekemättä ja miksi tästä ei
ole huolehdittu. Kun Onnettomuustutkintakeskus on moneen kertaan
sanonut, että nämä pitää tehdä, niin
pakko tässä on luottaa asiantuntijoihin tämäntyyppisissä asioissa.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskustan vastalause ei ole ihan tuulesta
temmattu, sillä kun hallitus on tätä esitystä,
lakiesitystä, käsitellyt ja tämä on
ollut lausuntokierroksella, niin useat asiantuntijat ja lausunnonantajat ovat
kritisoineet tätä lakia useastakin syystä,
esimerkiksi juuri siitä, miten tämä soveltamisala
rajataan, koskeeko se isoja halleja, eläinsuojia ja niin
edelleen. Tätä on kritisoitu. Myöskin
nämä kohtuuttomat kustannukset ovat olleet useiden lausunnonantajien
papereissa. Ja vielä kolmanneksi on sitten kiinnitetty
huomiota siihen, löytyykö tarpeeksi kokeneita
ammattilaisia tekemään näitä tarkastuksia
ja suunnitelmia näitten rakennuksen omistajien kanssa.
Eli tällaisia kolmenlaisia huomautuksia ja reunaesityksiä ovat myöskin
lausunnonantajat antaneet tämän hallituksen esityksen
kohdalla.
Yleiskeskustelu päättyi.