2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi luonnonmukaisen tuotannon
valvonnasta sekä elintarvikelain 3 ja 5 §:n
muuttamisesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä laissa ehdotetaan pantavaksi
täytäntöön kansallisesti Euroopan unionin
neuvoston asetus luonnonmukaisesta tuotannosta ja luonnonmukaisesti
tuotettujen tuotteiden merkinnöistä. Tähän
sisältyy yksi iso periaatteellinen kysymys, jonka vuoksi
haluan tätä myös hiukan esitellä ja
joka liittyy valvontoihin ja tarkastuksiin. Tästä valiokunta
pyysi yksilöidyn lausunnon myöskin perustuslakivaliokunnalta
ja sai sen. Kiitoksia perustuslakivaliokunnalle hyvästä,
nopeasta, ripeästä työstä ja
hyvästä lausunnosta. Tämän perustuslakilausunnon nojalla
maa- ja metsätalousvaliokunta esittää tähän
hallituksen lakiesitykseen muutamia muutoksia.
Lyhyesti tuosta tarkastusoikeudesta, jota tämä nimenomaan
koski. Elikkä tällä tarkastusoikeudella
ja tarkastuksilla, valvonnalla, tarkoitetaan sitä, että tarkastusviranomaisen
tai -laitoksen on tarkastettava kaikki toimijat, siis tässä tapauksessa
myöskin luomualan toimijat, fyysisesti vähintään
kerran vuodessa. Tämän lisäksi tarkastusviranomainen
tai -laitos voi artiklan 4 kohdan perusteella tehdä myös
satunnaisia tarkastuskäyntejä.
Toimeenpanoasetus on siis Euroopan unionin säädös,
joka on kaikilta osiltaan velvoittava ja jota sovelletaan sellaisenaan
kaikissa jäsenvaltioissa. Perustuslakivaliokunta on katsonut
mainitun toimeenpanoasetuksen säädösten
olevan niin täsmällisiä, että tarkastustoiminta
voidaan valiokunnan mielestä perustaa kokonaan niiden varaan.
EU-asetuksessa ei ole asetettu rajoituksia kotirauhan piiriin kohdistuville
elinkeinotoiminnan tarkastuksille muutoin kuin juuri elinkeinotoimintaan
liittyvien tarkoitusten kautta. Perustuslakivaliokunnan lausunnon
mukaan vaikuttaisi siltä, että 13 §:n
2 momenttiin sisältyvät pysyväisluonteiseen
asumiseen käytettävään tilaan tehtäviin
tarkastuksiin liittyvät rajaukset eivät kaikilta
osin ole EU:n asetuksen mukaisia, koska tarkastusten on asetuksen
perusteella ulotuttava kaikkiin tiloihin vähintäänkin
kerran vuodessa, vaikka toimijaan ei kohdistuisi minkäänlaisia epäilyjä.
Ehdotettu luonnonmukaisen tuotannon valvonnasta annetun lain 13 §:n
2 momentin toisessa virkkeessä oleva säädös
tulisi siksi unionin lainsäädännöstä seuraavista
syistä perustuslakivaliokunnan mielestä joko poistaa
tai kirjoittaa toisin, ja siksi maa- ja metsätalousvaliokunta
ehdottaa tässä, että kyseiset muutokset
lakiehdotukseen tehdään.
Tähän luonnonmukaista tuotantoa koskevaan lainsäädäntöön
on tulossa myös kokonaisuudistus, ja valiokunta edellyttää ja
ehdottaa sitä, että tämän uudistuksen
myötä hallitukselta tullaan edellyttämään
sitä, että tässä pidetään
suomalaisen luonnonmukaisen tuotannon, luomutuotannon, puolia niin,
että me saavutamme sen ison tavoitteen luomun lisääntymisestä emmekä hankaloita
tarpeettomalla tavalla luomun eteenpäinmenoa ja edistymistä.
Nuo yksityiskohtaiset lakiperustelut löytyvät
tuosta valiokunnan mietinnöstä.
Tämä esitys on yksimielinen.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kovin usein tämäntyyppiset
lait ja esitykset kaiken kaikkiaan osoittautuvat hyvinkin byrokraattisiksi
ja toimijoiden oikeusturvaa loukkaaviksi johtuen erityisesti siitä,
että lain valmistelijat kiinnittävät
huomiota liikaa tiettyihin yksityiskohtiin näkemättä kaiken
kaikkiaan sitten sitä kokonaisuutta, missä tätä valvontalainsäädäntöä joudutaan
toteuttamaan. Kokonaisuutena tämä esitys on tarpeellinen
ja tarkoituksenmukainen, mutta ehkä kolme neljä yksityiskohtaa
haluan nostaa tästä esille.
Ensinnäkin mietinnössä valvonnan
osalta todetaan, että "lain perusteluissa on todettu, että lakiehdotuksessa
on erityistä huomiota kiinnitetty valvonnan kustannustehokkaaseen
järjestämiseen ja valvontaa koskevan laintasoisen
säätelyn selkeyttämiseen ja ajanmukaistamiseen".
Käytäntö tulee tietysti tämän
toteutumisen sitten aikanaan näyttämään,
mutta totta kai on selvää, että kustannustehokkuus
ja säätelyn selkeyttäminen ovat erittäin
tärkeitä tavoitteita.
Erityisen merkittävä tavoite laissa on se,
että säädettävän lain
tulee olla luonnonmukaiseen tuotantoon kannustava, sitä ohjaava
ja tukeva ja viranomaistoiminnan tulee olla kehittävää ja neuvonnallista
ja valvonnan on oltava yhtenäistä koko maassa — erittäin
iso tavoite, mutta välttämätön
myös sen takia, että luomutuotteitten kysyntä ja
kysynnän kasvu ovat kiistattomia tässä maassa.
Maa- ja metsätalousvaliokunta pitää välttämättömänä myös
toimia, joilla toimijoitten yhtenäistä ja ajantasaista
tietämystä niin lainsäädännön
kuin valvonnan sisällöstä lisätään.
Tämä on tärkeää, koska
kehittäminen ja valvonta ovat parhaimmillaan eri toimijoitten
hyvin tiivistä ja luottamuksellista yhteistyötä,
ja siksi on syytä kyllä kiinnittää huomiota,
erityistä huomiota, tämän valiokunnan
mietinnön perustelujen viimeiseen kappaleeseen, jossa todetaan,
että "EU:ssa on esityksen perustelujen mukaan käynnissä luonnonmukaista
tuotantoa koskevan lainsäädännön
kokonaisuudistus". Tähän liittyen valiokunta pitää tärkeänä,
että "valtioneuvosto pyrkii tässä yhteydessä vaikuttamaan
siihen, että lainsäädännön
valmistelussa otetaan huomioon perus- ja ihmisoikeuksista johtuvat
vaatimukset". Eli siis myös valiokunta kiinnittää tämän
lain säätämisen yhteydessä huomiota
siihen, että erityistä huomiota tulee kiinnittää perus-
ja ihmisoikeuksista johtuviin vaatimuksiin. Sitä, mitä se käytännössä sitten
tarkoittaa, on syytä arvioida.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Luonnonmukainen elintarviketuotanto on erittäin
kannatettavaa, ja sen osuutta tulisi voimakkaasti lisätä,
jopa nykyisiä virallisia tavoitteita enemmän. Tällä hetkellähän
maassamme on noin 4 300 luomutilaa ja koko EU:n alueella
vajaa 200 000.
Maataloudessa on kautta aikain ja erityisesti EU:n aikakautena
ollut vahva valvonnan ja raportoinnin toimintakulttuuri, mikä näkyy
erityisen hyvin luomutuotannossa. Nyt kun tavoitteena olisi purkaa
sääntelyä ja keventää organisaatioita,
olisi hyvä miettiä toimintamalleja, joissa valvontaa
pystyttäisiin järkevöittämään
ja samalla alentamaan kustannuksia. Yhteiskunnan toimintojen pitäisi
joka suhteessa siirtyä keskinäisen luottamuksen
aikakauteen. Yrittäjän, viljelijän sanaan
tulisi voida luottaa, siihen että tuotteiden laatu vastaa
sitä, mitä hän on myymässä. Luottamus
viljelijän, jalostajan ja kuluttajan välillä pitäisi
saada pelaamaan muullakin tavalla kuin viranomaisvalvonnalla.
Pro Luomun lausunnossa sanotaan, että valvonta on keskeinen
tekijä luomutuotteiden aitouden ja siten kuluttajien luottamuksen
turvaamisessa. Näin siis tänä päivänä toimitaan
ja sitä toimintamallia jatketaan. En väitä,
ettei valvontaa tarvita, mutta olisiko meidän vähitellen
mahdollista siirtyä enemmän luottamusjärjestelmään? Viime
vuosien aikana valvonnan määrä ja kustannukset
ovat kasvaneet, ja kasvavan osan kustannuksista maksavat viljelijät
ja jalostajat.
Luomuvalvonta turhauttaa ja stressaa toimijoita. Nykyinen sanktiokäytäntö rankaisee
ankarasti myös niitä toimijoita, joilla sääntöjen
laiminlyönti johtuu inhimillisestä virheestä.
Luomuvalvonnasta menevät suoraan tiedot tukivalvontaan.
Tämä tarkoittaa, että luomutuottajat ovat
sataprosenttisesti myös tukivalvottuja. Muussa tuotannossa
valvonnan piirissä on vain pieni osa kulloisistakin tuottajista.
Toivottavasti laki tuo todellista hyötyä,
kustannustehokkuutta valvontaan. Luomuala tarvitsisi enemmän
kehittämispanostusta kuin valvontaa. Jos aiotaan lisätä luomutuotantoa
20 prosenttiin nykyisestä, on koko tuotantosuunnan osalta tehtävä selkeyttäviä,
toimintaa helpottavia lin- jauksia.
Uutta päänsärkyä tulevat
aiheuttamaan sallitut torjunta-aineet ja niiden EU-hyväksynnät. Suomessa
pystytään esimerkiksi puunjalostusprosesseissa
uusissa biotehtaissa tuottamaan luonnonmukaisia torjunta-aineita.
Näiden aineiden hyväksyntä on vain kallista
ja aikaa vievää. Eviran luettelossa on 12 erilaista
luomuviljelyyn hyväksyttyä torjuntavalmistetta.
Noin puolet niistä on biologisia torjuntaeliöitä sisältäviä valmisteita.
Tavanomaisessa tuotannossa hyväksyttyjä torjunta-aineita
on 375 erilaista. Nämä luomutuotannon torjunta-aineet
ovat mahdollisimman luonnonmukaisia, esimerkiksi tunnettu hyönteismyrkky
pyretriini on luonnossa esiintyvä ja nopeasti hajoava aine.
Hyväksyttyjen aineiden joukossa ovat myös esimerkiksi
hedelmäpuiden leikkaushaavoihin käytettävä mehiläisvaha ja
punkkien torjuntaan käytettävä mäntyöljy.
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä Evira
tekee noin 6 400 tarkastusta, ja määrän
on arvioitu kasvavan vuoteen 2020 mennessä jopa 9 000
kappaleeseen. Tarkastusten määrä kasvaa
tuotannon kasvun kanssa yhtä paljon, ellei enemmän.
Jo alussa sanoin, että meidän olisi syytä lähteä rakentamaan
myös luomutuotannossa luottamukseen perustuvaa järjestelmää viranomaisten,
toimijoiden ja tuottajien välille. Ala tarvitsee kasvua
ja kannustusta kasvuun, vähemmän byrokratiaa ja
enemmän neuvontaa ja tukea markkinointiin. Parasta markkinointitukea
olisivat kattavat luomusuositukset työpaikka- ja laitosruokailussa.
Siinä edistettäisiin kotimaista tuotantoa, työllisyyttä ja
terveyttä.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä on laki
luonnonmukaisen tuotannon valvonnasta sekä elintarvikelain
3 ja 5 §:n muuttamisesta. Valiokunnassa kuunneltiin
hartaasti, ja niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Leppä hyvin
toi tuossa alussa esille, siellä oli monta tärkeää kysymystä,
ja valiokunta halusi ehkä virtaviivaistaa ja keventää mielellään
sitä valvontaa ja muuta.
Mutta oli myöskin keskustelussa tämä,
että jollain tavalla pitäisi luomutuotantoon ja
yleensäkin tähän valvontaan yhdistää myöskin
neuvontaa. Tosin se, miten viranomaisille sopii se, että sama
valvoisi ja neuvoisi viljelijöitä, vähän jäi
siinä epäselväksi, mutta jotta voitaisiin
tätä byrokratiaa virtaviivaistaa, niin kyllä sitä neuvontaa
ja laajempaa vastuunottoa siitä tuottajan hyvinvoinnista
pitäisi sälyttää myöskin
sille valvojalle ja viedä sinne EU:hun päin sitä,
että byrokratiaa vähennettäisiin ja siitä viljelijästä ei
niin helposti tehtäisi sanktioitavaa rikollista aina, jos joko
etukäteis- tai jälkikäteisvalvonnassa
löytyy jotain — tai sitten on jopa niin, että jos
se virkamies, joka on valvonut ja neuvonut, on tehnyt virheitä,
niin se viljelijä joutuu aina korvaamaan.
Yksi tärkeä kysymys tietysti oli, että jos
se luomutuottaja tai joku muu tuottaja harrastaa vaikka jotain leipomotoimintaa
siellä kotonaan, niin kuka voi mennä sitten tarkastamaan
sinne keittiöön, onko kaikki kunnossa siellä,
missä leivotaan jotain. Tämmöisiä kysymyksiä kun
käsitellään eri valiokunnissa, niin kyllä ne
paljon sitten ministeriössä, EU-tasolla ja muuallakin
byrokraatteja työllistävät. Siinä pitäisi
jonkunnäköistä, sanoisiko, maalaisjärkeä tai
tervettä järkeä olla, mitä tehdään
ja mihin suuntaan sitä EU-byrokratiaakin Suomesta käsin
koetetaan ohjata, jotta saataisiin tämä viljelijän
asema vähän paremmaksi ja ennen kaikkea tämä toiminta
tuottavammaksi.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Luonnonmukaisesta tuotannosta ja luonnonmukaisten
tuotteitten käytöstä: kuluttajathan käyttävät
luonnonmukaisia tuotteita, ja se tarkoitus varmaan on, että sillä säästetään
ympäristöä mutta myöskin sitten
edistetään ihmisten terveyttä. Tämä varmaan
on niin kuin se tavoite, minkä takia luonnonmukaisia tuotteita
ylipäätään halutaan tuottaa
ja myöskin sitten kuluttaa.
Luonnonmukaiseen tuotantoon liittyen voin sanoa — nyt
voi jo sanoa, vuosikymmenten kokemuksella — muutaman sanan
tuosta valvonnasta. Ensinnäkin edustaja Mäkipää oli
jossain suhteessa oikeassa siinä, että kyllä tämä luottamuksen
herättäminen nimenomaan tuotantoketjun ja kuluttajan
välillä on se olennainen asia. Valvonnalla ei
kyllä pystytä korvaamaan sitä luottamusta
ja luotettavuutta, mikä nimenomaan siellä alkutuottaja-
ja jalostajapäässä täytyy olla.
Meillä sitten tässä edellä on
puheenvuoroja käytetty tästä valvonnasta,
ja yhdyn täysin siihen, että meillä on
menty jopa ihan mahdottomuuksiin tässä valvonnassa,
ja valvonta lisää jatkuvasti byrokratiaa. Se tulee
kalliiksi ja raskaaksi viljelijöille, ja se tulee kalliiksi
meille kaikille veronmaksajille. Tätä valvontaa
ja sääntelyä on pakko tulevaisuudessa
vähentää.
Sitten minua kiinnostaa nyt tässä valiokunnan mietinnössä eräs
lain korjaus, 34 § tässä 3 luvussa.
Valiokunnan puheenjohtaja voisi valistaa, kun siinä on
valiokunta muuttanut sanktiota niin, että luonnonmukaista
tuotantoa koskevien säännösten rikkomisesta
on tuomittava — jollei muualla laissa säädetä ankarampaa
rangaistusta — sakkoon: olikohan tämä valiokunnan
mietintö lieventävä vai raskauttava?
(Jari Leppä: Lieventävä!)
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin valiokunnalle kiitokset
tästä mietinnön valmistelusta ja ennen
kaikkea kiitokset myöskin siitä, että lain
perustuslainmukaisuus valvonnan osalta on tarkistettu. Se on äärettömän
tärkeää ihmisten oikeusturvankin näkökulmasta.
Tässä on ihan oikeita asioita puhuttu tästä yhteisestä valvonnan
toimintakulttuurista. Sekin on perustuslain mukaan tärkeä asia.
Mutta itse kiinnittäisin huomiota semmoiseen asiaan,
että meillä tänä päivänä tuotetaan
raaka-aineena luomua huomattavasti enemmän kuin kyetään
jalostamaan. Sitä menee siis ihan normaaliin jalostusprosessiin
siitä syystä, että tätä ei ole
kyetty jostain syystä hoitamaan. Eli kaikki luonnonmukaisesti
tuotettu raaka-aine pitäisi jatkossa kyetä prosessoimaan
luonnonmukaisesti, jotta me saisimme entistä enemmän
niitä tuotteita, joita kuluttajat haluavat.
Sitten toinen — tietysti yhtä tärkeä — kysymys
on tämä jakelu. Millä tavalla saadaan
jakelu toimimaan niin, että se tuote sieltä tuottajalta
lähtee kuluttajille?
Sitten täällä on ihan oikein puhuttu
tästä luottamuksesta. Kaiken kaikkiaan kuluttajien
luottamus on kaikkein tärkeintä, ja entistä enemmän varmasti
suomalaista maatalous- ja luomutuotantoa pitääkin
rakentaa kuluttajalähtöisesti sieltä lähtien,
mitä kuluttajat nimenomaan odottavat. Nythän kyselyjen
mukaan luomutuotannolle pitäisi olla kovastikin kysyntää,
mutta se kysyntä ei vain toteudu niin kauan kuin — niin
kuin äsken totesin — se raaka-aine prosentin,
kahden osalta jalostetaan luomutuotteeksi. Esimerkiksi viljasta ja
lihasta erittäin monta prosenttia menee muuhun, ihan tavalliseen
normaalijalostukseen, ja silloin sitä ei voi enää luomuna
myydä.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Byrokratiasta voidaan jälleen
kerran puhua aika paljonkin, kun luomutuotannosta puhutaan. Se on
asia, joka uuvuttaa viljelijöitä, ja se turhauttaa
ja ei kyllä edistä meillä myöskään
luomutuotannon kehittämistä.
Se, mitenkä byrokratia näkyy tuottajille ja
erityisesti luomutuottajille tässä tapauksessa,
on valvontojen kautta. Kun on selkeästi havaittavissa,
että perusluottamus puuttuu viranomaiselta tuottajaa kohtaan,
niin jo pelkästään se tuo tämän
suuren epäkohdan. Jos viljelijällä on
se tunne, että etsimällä etsitään
niitä virheitä, että sieltä löytyisi
joku, mitä voitaisiin sanktioida, että saataisiin
tietty prosenttimäärä Suomessakin sanktioitten
kautta täyteen, se on kyllä väärä tie. Tästä meidän
pitäisi kaikin keinoin pystyä pääsemään
eroon.
Olin itse noin kymmenen vuotta sitten töissä Etelä-Pohjanmaan
te-keskuksella, osittain myös tarkastajana, ja silloin
lähtökohta oli, että ensisijainen keino
on se, että neuvotaan. Pitää neuvoa, ja
vasta sen jälkeen, jos ei neuvonnan kautta pystytä korjaamaan,
varoitetaan, ja vasta äärimmäisenä keinona
ovat sanktioinnit. Päätehtävä olisi saada
asiat kuntoon eikä se, että saadaan sanktioitua
viljelijää. Tässä meidän
pitäisi pystyä palaamaan tavallaan niihin vanhempiin
käytäntöihin ja luottamaan peruslähtökohtaisesti
viljelijään.
Herra puhemies! Miten sitten luomutuotantoa pystyttäisiin
edistämään meillä paremmin?
Olen joskus esittänyt, että meillä pitäisi
olla luomuruokapäiviä enemmän jopa meidän
yhteiskunnallisissa laitoksissa, kuten kouluissa, vanhainkodeissa
ja niin edelleen, pitäisi tuoda luomutuotteita tutuiksi
ja sitä kautta myös lisätä sitä kysyntää.
Edustaja Anttila toi aivan oikein esille jalostuksen. Meillä Suomessa
on jalostus liian heikkoa tällä hetkellä.
Sitä pitää pystyä parantamaan — ei
pelkästään bulkkituotetta vaan erikoistuotteita,
mitä pystyttäisiin myös viemään
paremmin ulkomaille — ja meidän laadukasta elintarviketuotantoa
markkinoimaan koko Euroopassa ja miksei Euroopan rajojen ulkopuolellakin.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Luonnonmukaisesta tuotannosta ja sen valvonnasta
on tarpeen puhua.
Valvonta on toki tärkeää senkin takia,
että se tuote, mitä ostetaan, on sitä,
mitä sen kerrotaan olevan, ja luomun tulee olla siis luomua.
Mutta olen erittäin paljon samaa mieltä kuin esimerkiksi
edellä edustaja Savola, että meillä Suomessa ruuantuotannon
ja maatalouden valvonnassa ja byrokratiassa on menty jo liiankin
pitkälle. Täällä on selkeästi
tarvetta normitalkoille. Edustaja Savola kävi hyvin läpi
neuvonta—varoitus—sanktiot-järjestelmän,
ja tämän pitäisi olla se normaali tapa,
eli ensin tullaan neuvomaan, millä tavalla pitää toimia,
ja niin poispäin.
Luonnonmukainen tuotanto on arvokasta. Sen rasitus luonnolle
on pienempi, mutta myös ruuan puhtaus ja erilaiset torjunta-aineet
ja niiden jäämät ruuassa kiinnostavat
entistä enemmän suomalaisen ruuan käyttäjiä.
On puhuttu luomuruuan jalostuksesta kauppaan tuotteiksi, ja itse
haluaisin vielä nostaa esille sen, että loppupelissä se, että ihminen
tietää, mitä ostaa, on ratkaisevaa. Olen
itse halunnut pitää vahvasti esillä suomalaista
ruokaa sen takia, että se on yleensä puhdasta
ja terveellistä, mutta myös sen takia, että se työllistää paikallisesti.
Ja oma ruuantuotanto on meille myös huoltovarmuuskysymys,
ja siksi olen toivonut ja esittänyt, että ruuan
alkuperämerkinnät tulisivat pakollisiksi erilaisiin
tuotteisiin tulevaisuudessa entistä laajemmin.
Arvoisa puhemies! Suomella on mahdollisuudet menestyä paitsi
luomuruuan myös villiruuan kärkimaana maailmalla,
ja siinä on samanlaisia ongelmia kuin luomutuotannonkin
kanssa.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Se, miksi luonnonmukaisesti tuotettuja elintarvikkeita,
nimenomaan alkutuotteita, raaka-aineita, menee tavanomaiseen tuotannon
jalostukseen, johtuu paljolti juuri tästä meidän
ihan yltiömäisestä sääntelystä ja
siihen liittyvästä valvonnasta. Suomessa toimii
paljon pieniä yrityksiä luonnonmukaisten tuotteitten
jatkojalostajana, mutta erittäin paljon on ollut viime
vuosina pieniä yrityksiä, jotka ovat lopettaneet
toimintansa kokonaan tai lopettaneet ainakin luonnonmukaisten tuotteitten
jalostamisen johtuen siitä, että tulee yrittäjälle
liian raskaaksi ja liian kalliiksi järjestää kaikki
ne tuotantotilat sillä tavalla kuin nämä välillä aivan
mahdottomuuksiin menevät vaatimukset edellyttävät.
Myöskin valvonta, mistä tässäkin
keskustelussa on paljon puhuttu, on sitä luokkaa, että pienet
yritykset ja yrittäjät, jotka toimivat vähillä resursseilla,
eivät kerta kaikkiaan kykene toimimaan.
Suomalaisilla luonnonmukaisilla tuotteilla, nimenomaan alkutuotteilla,
on kova kysyntä Keski-Euroopassa, tiedän sen.
Viljaa — ruista, vehnääkin — menee
täältä paljon Keski-Eurooppaan, ja jotkut
suomalaiset pienyritykset ovat saaneet avattua myöskin
jatkojalosteille markkinoita Eurooppaan. Kyllä meillä Suomessa
pitäisi sääntelynpurkutalkoot järjestää tällä alalla,
mutta saa nähdä, milloinka aloittaa se hallitus,
joka käärii hihat ja tekee sen.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Suomalaista ruuantuottajaa, viljelijää rasittaa
tällä hetkellä aivan erityisesti kannattavuus,
mutta myös jatkuva hallinnollisen taakan kasvu, byrokratia — kaikki
muu, mitä on ulkopuolella sen varsinaisen työn,
sen varsinaisen yrittämisen. Tämä on
mennyt — se on meidän pakko yhteisesti tunnustaa — ilman
muuta yli, ja meidän on pakko sitä saada purettua,
ja sitä pitää tehdä laki kerrallaan,
asetus kerrallaan, viranomaismääräys
kerrallaan. Valvonta ei saa olla ylimitoitettua. Valvontaa tarvitaan,
se on ihan selvä, mutta se ei saa olla ylimitoitettua.
Sitä valiokunta myöskin täällä alleviivaa.
Viranomaisyhteistyön ja tiedonkulun pitää olla
paljon juohevampaa kuin nykyisellään, eikä niin,
että viljelijät, yrittäjät joutuvat
samoja tietoja monelle viranomaiselle toimittamaan erikseen. Tämä ei
ole nykyaikaa, tämä ei ole digitaalista Suomea
eikä tieto-Suomea, vaan tämä on jotakin
ihan muuta.
Täällä kysyttiin, mihin suuntaan
tässä lakimuutoksessa valiokunta halusi tätä viedä.
Nimenomaan siihen suuntaan, että näitä sanktioita kohtuullistetaan
ja että ne ovat oikeasuhtaisia siihen kyseiseen rikkomukseen
verrattuna, jos sellainen todetaan, ja nykyisellään
ne eivät sitä kaikilta osin ole.
Puhemies! Sitten valiokunta haluaa lukea vielä pätkän
tästä mietinnöstämme: "Valiokunta
haluaa, että säädettävän
lain tulee olla luonnonmukaiseen tuotantoon kannustava, sitä ohjaava
ja tukeva. Viranomaistoiminnan tulee olla kehittävää ja
neuvonnallista, ja valvonnan on oltava yhtenäistä koko
maassa." Tässä lainkäsittelyn aikana
tuli selvästi esille se, että tämä viranomaistoiminta
ei ole kaikilta osin neuvonnallista eikä se ole kaikilta
osin yhtenäistä koko maassa, ja sen vuoksi hallinnon
on nyt otettava tämä asia vakavasti ja toteutettava
lainsäätäjän tahto, eikä niin, että me
alempiasteisilla säädöksillä teemme
tiukennuksia, jotka eivät kuulu lainsäätäjän
tahtotilaan.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on aika
monessa puheenvuorossa puhuttu ihan oikein näistä byrokratianpurkutalkoista.
Viime vaalikaudella yhdet byrokratianpurkutalkoot järjestin
tuolla maa- ja metsätalousministeriössä liittyen
pienten elintarvikeyritysten säädösten
kohtuullistamiseen, ja 34 sellaista kohtaa löydettiin,
joissa voidaan jättää sääntely tekemättä.
Mutta tähän liittyy se iso kysymys, että kuitenkin
esimerkiksi tämä luomulainsäädäntö tulee suoraan
sieltä Euroopan unionista, ja silloin pitää ne
byrokratiatalkoot pystyä tekemään myöskin
siellä komission päässä, jossa — näin
minä väitän — on se kaikkein
suurin hallinnollista taakkaa suomalaiselle maataloudelle lisäävä toimintamalli.
Ranskalainen hallinto on juuri sitä, että se on
mahdottoman monimutkaista ja säädeltyä.
Tässä tietysti avainasemassa on nyt komissaari
Hogan, joka on omassa toiminnassaan korostanut sitä, että jäsenmailta
on pyydetty nyt ehdotuksia byrokratian purkamiseksi nimenomaan myöskin
EU-säädöksissä. Siihen pitää nyt
vahvasti tarttua, ja seuraavan hallituksen hallitusohjelmaan pitää ensimmäisenä kirjata
nämä byrokratianpurkutalkoot. Ja sen pitää olla
läpäisevä tehtävä kautta
koko hallinnon, ei yksin maa- ja metsätalouden ja luomutuotannon,
vaan kaiken kaikkiaan hallinnollista taakkaa koko yritystoiminnalle
tulee Euroopan unionista tavattoman paljon, ja siihen pitää myöskin
pystyä puuttumaan, ei yksin maatalouteen, vaan myöskin muualle.
Säädellään aivan liian pieniä asioita
liian yksityiskohtaisesti, ja maalaisjärjen käyttö ei ole
sallittua.
Mikko Savola /kesk:
Herra puhemies! Haluan nostaa vielä yhden esimerkkitapauksen
näistä byrokratian kukkasista, mitä meillä täällä Suomessa
on. Tämäkään asia ei yksinkertaisesti
meinaa maalaisjärkeen mahtua, mutta hyvä näistä on keskustella.
Meillä on luomulypsykarjatila, joka lopettaa sen luomulypsykarjan
tuotannon ja myy ne lehmät, karjansa, sitten toiselle luomulypsykarjatilalle.
No, täällä uudella luomulypsykarjatilalla tulee
tilanpuute — molemmat ovat siis edelleen luomutiloja — ja
sieltä hiehoja siirretään sitten takaisin
näihin vanhoihin tuotantorakennuksiin siihen naapuritilalle,
juurikin tilanpuutteen vuoksi. Tässä välissä tapahtuu
meidän byrokraattiemme mielessä joku ihme kukkanen.
Se eläin saa täysin samaa ruokaa, samaa hoitoa,
vaihtaa vain karjasuojan tilaa, mutta se muuttuu luomuhiehosta tavanomaiseksi
hiehoksi. Tässä on yksi hyvä esimerkki
siitä, mikä ei kyllä maalaisjärkiseen
kaaliin sovi, ei yhtään millään
tavalla. Miten voi saman eläimen status muuttua, vaikka
se saa samaa ruokaa ja on käytännössä samoissa
tiloissa, liikkuu vain niiden välillä?
Tämänkaltaisista, tyypillisistä esimerkkita- pauksista
meidän pitäisi päästä eroon
ja sitä kautta vähentää sitä viljelijöiden
taakkaa ja kuormitusta ja aivan ylimääräistä paperisotaa
sekä myös taloudellista kannattamattomuutta, joka
auttamatta tulee näissä asioissa esiin.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä haluan sanoa tästä hallinnollisesta
taakasta. Se usein ymmärretään ainakin
siellä hallinnon puolella niin, että kyse on nimenomaan
hallinnon taakasta, mutta kyllä se hallinnollinen taakka
on kaikkein rankimpana koettu siellä viljelijäpäässä.
Viljelijät kokevat hallinnollisen taakan kaikkein kovimpana.
Minä haluaisin nostaa yhden asian vielä esille tästä valiokunnan
mietinnöstä. Tässä todetaan, että hallituksen
esityksen mukaan Eviran roolia vahvistetaan valvontaa johtavana
ja ohjaavana kansallisena toimivaltaisena viranomaisena sekä asiantuntijana.
Sitten valiokunnalle on vielä toimitettu selvitys, ja siinä selvityksessä on
tuotu esiin, että Evira tulee ehdotetun lain mukaan olemaan
valtakunnallisesti vastuussa valvonnan kehittämisestä,
ohjauksesta ja sidosryhmäyhteistyöstä.
Kyllä asia on niin — ja nyt puhun taas vähän kokemuksestakin,
ja nimenomaan viljelijöiltä tulleesta palautteesta
tässä on kyse, minulla henkilökohtaisesti
ei ole mitään ongelmia ollut keidenkään
valvojien kanssa eikä Eviran kanssa vähääkään — että kyllä meidän
kansanedusta-jien nyt pitää vahtia tarkkaan, ettei
alemmanasteisilla säädöksillä,
asetuksilla ja ministeriön antamilla päätöksillä sitten
liikaa tälle yhdelle, tälle Eviralle, anneta valtaa
ja valtuuksia. Jos Evira ottaa vallan omiin käsiinsä — esityksessä kai
on ollut ajatuksena, että se tulee olemaan valtakunnallisesti
vastuussa oikeastaan kaikesta — niin kyllä me
kansanedustajat nyt olemme suuressa vastuussa, että tämä homma
rupeaa toimimaan nykyistä paremmin.
Yleiskeskustelu päättyi.