6) Hallituksen esitys lastensuojelulaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa rouva puhemies! Eduskunta on nyt saamassa viime töikseen
käsiteltyä erittäin tärkeän
lakiuudistuksen elikkä uutta lastensuojelulakia koskevan
hallituksen esityksen, onneksi nyt, sillä tätä lastensuojelulakia
on odotettu kovasti lastensuojelun kentällä. Tällä lailla
on suuri merkitys yhteiskunnan aivan heikoimmassa asemassa olevien
jäsenten eli erityisesti avun tarpeessa olevien lasten
kannalta.
Valiokunnat ovat tehneet mittavan työn kuullessaan
kymmeniä lastensuojelun asiantuntijoita, ja kuulemisissa
ovat hyvin tulleet esille lastensuojelua koskevien kysymysten monitahoisuus
sekä myöskin toisistaan eroavat näkemykset.
Etukäteen jo arveltiin lastensuojelulain käsittelyssä nousevan
esille hyvin monia periaatteellisia kysymyksiä. Kaikkia
näitä kysymyksiä ei tietenkään
ole voitu ratkaista lastensuojelulain säätämisen
yhteydessä, vaan ne vaativat tarvittaessa kokonaan erillisen
pohdinnan muun muassa siitä, millaisella lainsäädännöllä tai
muilla toimenpiteillä ongelmat voitaisiin ratkaista.
Monia vaikeita kysymyksiä on kuitenkin ratkaistu käsittelyn
kuluessa hyvällä tavalla. Niistä voi
mainita esimerkkinä lapsen osallisuuden vahvistamisen lastensuojelussa.
Hallituksen esityksessä ehdotettujen useiden lapsen tapaamista
ja lapsen mielipiteen huomioon ottamista koskevien menettelysäännösten
lisäksi lapsen kuulemisen ja puhevallan käytön
ikärajoja päädyttiin valiokuntakäsittelyssä yhtenäistämään
12 vuoteen. Kaikki nämä säännökset
yhdessä varmasti turvaavat lapsen ikätason mukaisen
vaikuttamismahdollisuuden ja lapsen osallisuuden käytännön
lastensuojelutyössä.
Jo lähetekeskustelussa tuli esille tahdonvastaisia
huostaanottoja koskevan päätöksenteon
kiistanalaisuus. Hallituksen esityksen mukaisen hallinto-oikeusmallin
ohella keskustelua on käyty muun muassa perheoikeudesta
ja niin kutsutusta asiantuntijaryhmämallista tahdonvastaisten
huostaanottojen ensi vaiheen päätöksentekotahona.
Erityisesti kunta- ja palvelurakenneuudistuksen on toivottu tuovan
lastensuojeluun sellaisia alueellisia rakenteita, jotka
mahdollistaisivat päätöksenteon kunnallisessa
tai seutukunnallisessa asiantuntijaryhmässä. Ainakaan tässä vaiheessa
tällainen asiantuntijaryhmämalli ei ole kuitenkaan
toimintakelpoinen, kuten useat asiantuntijat ovat todenneet. (Ed.
Puisto: Miksi?) Se ei ratkaisisi nykyjärjestelmän
ongelmia.
Me olemme saaneet eduskuntakäsittelyn kuluessa hiottua
mielestäni toimivan mallin huostaanottoasioiden päätöksentekoon.
Tämä malli täyttää hyvin
ne tavoitteet, joita tahdonvastaisia huostaanottoja koskevan päätöksentekomallin uudistamiselle
asetettiin, eli toisaalta oikeusturvan ja toisaalta asiantuntemuksen
parantamisen. Siinä yhdistyy hallinto-oikeusmallin takaama nykyistä parempi
lapsen ja perheen oikeusturva sekä moniammatillisen asiantuntemuksen turvaaminen
päätösten valmistelussa. Olen tähän
malliin tyytyväinen.
Lastensuojelu ei pysty toimimaan ilman eri ammattiryhmien ja
viranomaisten yhteistyötä. Nyt jokaiseen kuntaan
tai seutukuntaan perustettava moniammatillinen asiantuntijaryhmä parantanee
osaltaan viranomaisten yhteistyötä lastensuojelun
toteuttamisessa ja laajemminkin lasten hyvinvoinnin edistämisessä.
Parempaan yhteistyöhön ja lasten hyvinvointiin
vaikuttavien palvelujen kokonaisuuden hahmottamiseen pyritään
myös koko kunnan tai seutukunnan tasolla tehtävällä lastensuojelun
suunnitelmalla.
Pidän sosiaali- ja terveysvaliokunnan tavoin hyvin
tärkeänä sekä kunnan lastensuojelun
että hallinto-oikeuksien resurssien turvaamista uuden lain
täytäntöönpanossa. Hallituksen
esityksen mukaisiin uudistuksiin olemme saaneet jo resurssit sosiaali-
ja terveysministeriön ja oikeusministeriön budjettikehyksiin.
Resurssien riittävyyttä on myös syytä seurata
lain tullessa voimaan, aivan kuten sosiaali- ja terveysvaliokunta lausumassaan
edellyttää.
Pidän myös hyvin tärkeänä uuden
lain myötä tulossa olevaa panostusta lasten ja
nuorten hyvinvointiin. Lapsen etu ja lapsen oikeudet ovat lastensuojelun
keskeisimmät periaatteet ja lastensuojelulakiuudistuksen
lähtökohtia. Lastensuojelun palveluissa ja toimintakäytännöissä on tällä hetkellä
suuria
alueellisia eroja. Nykyistä yksityiskohtaisemman lastensuojelulain
tavoitteena on nimenomaan lapsen oikeuksien ja lapsen välttämättömän
huolenpidon turvaaminen käytännössä eikä vain
lain periaatteen tasolla.
Arvoisa rouva puhemies! Lain uudistuksen tavoitteena on, että lapsen
ja hänen perheensä tarvitsema tuki annetaan mahdollisimman
varhain , jotta ongelmat eivät pääse
kärjistymään. Jotta painopistettä saataisiin
siirrettyä avohuoltoon kodin ulkopuolisten sijoitusten
sijasta, lakiin sisältyy nykyisestä täsmennettyjä ja
kokonaan uusia säännöksiä muun
muassa ilmoitusvelvollisuudesta, lastensuojelutarpeen selvityksestä, avohuollon
sisällöstä ja menettelytavoista. Yhteydenoton
lastensuojeluun tulisi tapahtua nykyistä varhaisemmassa
vaiheessa, jolloin lastensuojelun tarve voitaisiin arvioida ja tarjota
lapsen ja perheen tarvitsemaa tukea. Ilmoitusvelvollisuutta koskeva
säännös onkin lakiehdotuksessa saatu
kattavasti uudistettua. Valiokunnassa muotoiltiin siihen vielä säännös
lastensuojeluviranomaisten ilmoitusvelvollisuudesta poliisille,
kun on kyse tietyistä vakavista lapsiin kohdistuneista rikoksista.
Uuden lastensuojelulain hyväksyminen antaa pohjan lastensuojelutyön
uudistamiselle laajemminkin. Lastensuojelun käytäntöjä pyritään
uudistamaan sosiaali- ja terveysministeriön vetämässä lastensuojelun
kehittämisohjelmassa. Kuluvana vuonna kehittämisohjelmassa
ollaan valmistelemassa uuden lain pohjalta valtakunnallisia linjauksia
lastensuojelun laadulle. Lisäksi tuotetaan käytännön
työtä tukevaa materiaalia, kuten oppaita ja tietoverkkopohjainen
lastensuojelun käsikirja. Kaikki tämä edesauttaa
myös uuden lain toimeenpanoa.
Haluan tässä yhteydessä erikoisesti
kiittää valiokunnan puheenjohtajaa Valto Koskea,
joka rakentavalla ja asioita eteenpäinvievällä tavalla
on tehnyt työtä yhdessä valiokunnan jäsenten
kanssa. Minusta tämä työskentelytapa
kelpaa esimerkiksi siitä, miten eduskunnassa voidaan toimia hyvässä yhteistyössä ministerin
ja ministeriön kanssa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Lastensuojelulain uudistushan on tarpeellinen
ja kauan odotettu, kuten ministeri sanoi. Vanha laki on 23 vuotta
vanha, ja sitä on monesti paikkailtu. Hallituksen esityksen
käsittelyn yhteydessä syntyi kuitenkin sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa heti suuri ongelma siitä, kuka päättää tahdonvastaisesta
huostaanotosta.
Meillä on tällä hetkellä sijoitettuja
lapsia 16 000, joista siis vain harva on tahdonvastaisesti
sijoitettu, ja uusia tahdonvastaisia sijoituksia tapahtuu 400 vuodessa.
Hallitus ehdottaa, että päätös
tahdonvastaisesta huostaanotosta pantaisiin ensi asteessa hallinto-oikeuksiin.
Tätä näkemystä vastusti välittömästi
korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Pekka Hallberg ja samoin Helsingin
hallinto-oikeuden presidentti. Yli puolet kuultavistamme oli sitä mieltä,
että lasten huostaanotto ei ole juridiikkaa, vaan sosiaalityötä.
Hallituksen esitys heijastaa syvää epäluottamusta
kuntatason päätöksentekijöihin
ja sosiaalivirkailijoihin. Lisäksi epäilemme,
että hallinto-oikeuksilla ei ole sitä osaamista,
kuten ne itse sanovat, eikä niillä ole kapasiteettia
tehdä näitä ensi asteen päätöksiä,
ja tällöin voi tapahtua niin, että nämä päätökset
viivästyvät erittäin paljon.
Oppositio kiinnitti myös huomiota 32 §:ään, jossa
kartoitettiin lapsen lähiverkostoja. Olisimme halunneet ed.
Akaan-Penttilän kanssa — molemmat olemme isovanhempia — pykälään tai
edes mietintöön sanan isovanhemmat, eli jossakin
tapauksessa lapsi voisi olla huostassa isovanhempiensa luona, mutta
valiokunta ei tähänkään suostunut.
Minusta se on aikamoista ylimielisyyttä, ettei yhtä sanaa
saa lisättyä mietintöön.
Lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula kiinnitti erityistä huomiota
syntymättömän lapsen oikeuksiin. Niistä ei
ole minkäänlaista mainintaa tässä laissa.
Kun Suomessa alkoholinkäyttö nyt on villiintynyt
ja naisetkin juovat, syntyy meillä vuodessa 1 000
fas-lasta eli fetal alcohol syndrome -lasta. Tämän
vuoksi useat synnytyslääkärit ovat ottaneet
meihin yhteyttä ja pyytäneet, että saisimme
alkoholilakiin muutoksen siten, että raskaana oleva nainen
voitaisiin muutamaksi viikoksi ottaa pakkohoitoon. Se ei tarkoita
vankilaa, vaan hän olisi synnytyslaitoksella lukittujen ovien
takana. Se katkaisisi hänen juomakierteensä, ja
tällä tavalla ehkä saisimme tämän
fas-syndrooman estettyä. Tällainen pakkohoito
on jo mahdollinen Norjassa, ja se on Ruotsissa tulossa voimaan ensi
syksynä. Tätäkään asiaa
eivät hallituspuolueet voineet mitenkään
hyväksyä.
Uusi lastensuojelulaki on siis monessa suhteessa hyvä,
monessa toisessa suhteessa huono, mutta se on 23 vuotta vanha ja
uusiminen on todella ajankohtaista. Pahimpana ongelmana hallituksen
esityksessä on tahdonvastaisen huostaanottopäätöksen
ensi asteen laittaminen hallinto-oikeuksille. Lastensuojelu ei ole
juridiikkaa, se on sosiaalityötä ja lapsen ja
perheen huomioon ottamista. Oppositio tulee siis tekemään
11 §:ään muutosehdotuksen perjantain
istunnossa.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Pääosin suomalaiset
lapset voivat hyvin ja kasvavat turvatuissa olosuhteissa. Kuitenkin
se joukko lapsia kasvaa, joka tarvitsee tuekseen julkisen vallan
valvomaa ja järjestämää hoitoa
ja huolenpitoa. Tämän päivän
lastensuojelutyö on laaja-alaista ja vaativaa työtä,
ja siksi tämä lakiuudistus on todella tarpeen.
Valiokuntakäsittely on osoittanut sen, kuinka vaikeasta
ja herkästä asiasta on kyse. Lapsen edun määrittely
ei ole helppo eikä yksinkertainen asia, varsinkin kun on
otettava huomioon myös vanhempien ja perheen olosuhteet
ja voimavarat sekä perheyhteyden merkitys.
Lasten oikeuksia pyritään varmistamaan sillä, että lastensuojelun
asiakkaana olevalle lapselle ja hänen perheelleen tulee
laatia yhdessä asianomaisten kanssa heidän tuen
tarpeeseensa perustuva asiakassuunnitelma. Tilanteessa, jossa huoltajat
vastustavat lapsen tuen tarpeen selvittelyä, voidaan lupa
hakea hallinto-oikeudelta.
Lastensuojelutyö ja sen laatu vaihtelevat alueittain
ja kunnittain. Monin paikoin pätevien sosiaalityöntekijöiden
puute on selvästi heikentänyt lasten asemaa ja
sen huomioimista erityisesti silloin, kun lastensuojelun tarve on
ollut olemassa. Tämän lain uudistuksen yksi keskeinen
tavoite on lastensuojelun saatavuuden ja laadun parantaminen.
On syntynyt vahvaa keskustelua siitä, onko hallinto-oikeus
oikea paikka tahdonvastaisten huostaanottojen päätöksentekoelimenä ensimmäisessä vaiheessa.
On selvää, että alkuvaiheessa hallinto-oikeuksiin
joudutaan hakemaan toimivaa ja riittävän nopeaa
päätöksentekomallia. Mietinnössä korostetaan
hallinto-oikeuden tuomareiden koulutuksen lisäämistä,
ja siten vahvistetaan lastensuojeluun liittyvää asiantuntemusta tuomioistuimessa.
Hallinto-oikeuden vaihtoehdoksi on ehdotettu ylikunnallisia,
moniammatillisia työryhmiä. Valiokuntakäsittelyn
aikana on käynyt selväksi, että tällaisten
ryhmien aikaansaaminen ja perustaminen ei ole ollenkaan yksinkertainen
ratkaisu. Se ei välttämättä poistaisi
alueellisia eroja, pitkiä matkoja ja asiantuntijoiden jääviyttä heidän
tehdessään päätöksiä huostaanottotilanteessa
omalla alueellaan. Ratkaisujen siirtyessä hallinto-oikeudelle
on pelätty kuntien sosiaalityön juridisoituvan
ja siten muuttavan ja vaikeuttavan sosiaalityön perusolemusta.
Valiokunta esittää 14 §:ään
muutosta, jossa kuntia velvoitetaan asettamaan lastensuojelun asiantuntijatyöryhmät,
jotka tulevat toimimaan yksittäisten kuntien lastensuojelutyötä tekevien ammattilaisten
tukena. Ei ole ollenkaan varmaa, olisiko tilanne lasten kannalta
parempi, jos näillä työryhmillä olisi
huostaanoton päätösoikeus. Valiokunnan
muutosehdotuksen jälkeen lastensuojeluun ja huoltoon liittyviä kysymyksiä tarkastellaan
edelleen ainakin kolmessa portaassa: lapsen ja perheen oma sosiaalityöntekijä,
asiantuntijatyöryhmä ja hallinto-oikeus. Järjestelmän
toimiessa hyvin uskon, että vastentahtoisten huostaanottojen
määrä vähenee. Tässäkin
kohdassa valiokunta on mielestäni tehnyt erinomaista työtä.
Arvoisa puhemies! Sosiaalityön voimavarojen vähyys
on ollut jo pitkään tiedossa. Tämän esityksen vaikutus lastensuojelutyöhön
on merkittävä, kokonaispanos noin 18—20
miljoonaa euroa henkilöstön lisäämiseen
ja koulutukseen. On kuitenkin syytä tarkoin seurata uudistuksen
vaikutuksia lastensuojelutyöhön, mihin liittyy
valiokunnan ensimmäinen lausuma.
Laki selventää lastensuojelun ilmoituksen
tekemistä eri viranomaisryhmissä. Valiokunta on ollut
tarkkana ja laajentanut jo entisestään kattavaa
listaa. Henkilökohtaisesti olisin toivonut, että myös
kirkon työntekijöiden ilmoitusvelvollisuus — viittaan
pappien rippisalaisuuteen — olisi ilman poikkeuksia voitu
kirjoittaa lakiin. Olen erittäin tyytyväinen,
että 25 §:ään lisätään
uusi 6 momentti, joka velvoittaa sosiaalityöntekijät
ilmoittamaan poliisille lapseen kohdistuvista rikoksista, joista
rikoslain pykälien mukaan säädetty enimmäisrangaistus
on vähintään kaksi vuotta vankeutta.
Edelleen sosiaalityöntekijällä on oikeus
oma-aloitteisesti antaa tietoa poliisille lasten huonosta kohtelusta.
Kiitos lakivaliokunnalle siitä, että se otti lausunnossaan
tämän asian voimakkaasti esille.
Lapsen huolto voidaan siirtää esimerkiksi
perhehoitajille, kun siihen on lapsen kannalta painavia syitä.
Lapsen huollon siirtäminen on aina tarkkaan harkittava,
ja lakivaliokunnan mukaan ei voi olla niin, että huostaanottotapauksissa huollon
siirtäminen säännönmukaisesti
tapahtuisi perhehoitajille. Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa,
että huollon siirron yhteydessä on erityisesti
arvioitava erillisen edunvalvojan asettamista lapsen etua valvomaan.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Lastensuojelun tarve on kasvanut, ja
esimerkiksi huostaanottojen määrä on
lisääntynyt huolestuttavaa vauhtia kaikkialla
maassa. Ongelmien ennaltaehkäisy vaatii uuttaa, vahvempaa otetta
ja ilman muuta myös lisää resursseja.
Samaan aikaan monissa kunnissa, niin pienissä kuin suurissakin,
on pula pätevistä lastensuojelun työntekijöistä.
Nyt käsiteltävänä oleva laki tulee
tässä monella tavalla ongelmallisessa tilanteessa
todella tarpeeseen.
Lastensuojelulaki lähtee nyt ensimmäistä kertaa
lapsen näkökulmasta, hänen tarpeidensa
huomioon ottamisesta. Sisällöllinen painopiste
on lastensuojelun järjestämisvelvollisuuden täsmentämisessä.
Tavoitteena on mahdollisimman varhainen ongelmiin puuttuminen muun
muassa ilmoitusvelvollisuutta ja avohuoltoa
kehittämällä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa, että vanhemmuuden
tukeminen ja ongelmien ehkäisy on nyt todella vietävä käytäntöön.
Muuten tyydymme nykyiseen tilanteeseen eli annamme ongelmien kasautua
ja maksamme kalliisti sekä lasten inhimillisinä kärsimyksinä että ongelmia korjaavien
toimien yhä vain kasvavina kustannuksina. Ongelmien ennaltaehkäisyn
ja vastuullisen vanhemmuuden tukemisen mahdollisuudet ovat muun
muassa perhetyössä, kotipalveluissa, neuvoloissa,
päivähoidossa ja oppilashuollossa. Lastensuojelun
näkökulma on otettava vakavasti myös
muilla sektoreilla, esimerkiksi liikunta- ja kulttuurisektorilla.
Erinomaista tässä laissa on se, että lastensuojelun
tarve on nyt arvioitava määräajassa,
kiireellinen tarve välittömästi. Asiakassuunnitelmaan pitää kirjata
lapsen ja hänen perheensä tarvitsemat tukitoimet,
ja niiden vaikuttavuus on tarkistettava säännöllisesti.
Pelkkä tuki ei esimerkiksi päihdeongelmaista auta.
Tarvitaan myös kontrollia sen suhteen, muuttuuko perheen
tilanne paremmaksi. Lapsen tuen tarve unohtuu tällä hetkellä liian
usein, kun keskitytään päihdevanhempien
auttamiseen. Selvitysten mukaan myöskään lähipiiriltä ei
päihdeperheen lapsille juuri tukea ole tullut. Asiaan on
nyt saatava muutos.
Arvoisa puhemies! Lastensuojeluilmoitusten tekemiseen velvoittavia
säännöksiä on välttämättä täsmennettävä.
Myös ilmoitusvelvollisten piiriä pitää laajentaa.
Ilmoitusvelvollisuuden väljyys kävi ilmi jo eduskunnan
oikeusasiamiehen erilliskertomuksesta. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
ja lakivaliokunta ovat yhtä mieltä myös
siitä, että lastensuojeluviranomaiset ovat aina
velvollisia ilmoittamaan poliisille lapsen seksuaalisen hyväksikäytön
taikka lapseen kohdistuneen vakavan väkivallan epäilystä.
Arvoisa puhemies! Tämän lain asiantuntijakuulemisessa
kävi erittäin selvästi ilmi, että lasten
huostaanotot tapahtuvat usein aivan liian myöhään.
Vaikka lapsella olisi ensimmäinen lastensuojeluilmoitus
jo vuoden vanhana, hänet saatetaan ottaa huostaan vasta
murrosiässä, silloin kun hän jo oirehtii
häiritsevästi. Järkyttävää on, että samaan
kotiin voidaan jättää alle kouluikäiset
lapset, kunnes hekin ovat tarpeeksi traumatisoituneita. Tämän
todistaa myös Stakesin tilasto kymmenen vuoden ajalta,
aivan tuore sellainen. Murrosikäisten sijoitukset ovat
prosentuaalisesti liki kaksinkertaistuneet. Pienten lasten osuus
on vastaavasti vähentynyt lähes kolmanneksen. Muutos
näkyy hoidettavuuden lisääntymisenä ja haasteena
löytää sopivia sijaishuoltopaikkoja voimakkaasti
oirehtiville lapsille ja nuorille.
Useat lastenpsykiatrian asiantuntijat ihmettelevät
tätä lasten pallottelua sijaispaikasta toiseen.
He lausuivat myös ihmetyksensä siitä,
miksi lyömme laimin pysyvien kiintymyssuhteiden syntymisen
mahdollisuuden huostaanotetuille lapsille, kun koetamme taata ne
muille lapsille. Erityisesti vauvat ovat tällä hetkellä yksi
lastensuojelun pallotelluimmista ryhmistä. Järkyttävää todellisuutta
tänä päivänä on sekin,
että vasta puolen vuoden ikäinen vauva on voinut
joutua jo yhdeksän kertaa kokemaan hylätyksi tulemisen,
kun häntä on siirretty sairaalasta kotiin, kodista
laitokseen, laitoksesta isovanhemmille, takaisin laitokseen jne.
Arvoisa puhemies! Koko lastensuojelun suunnitelmallisuutta pitää parantaa
paitsi kuntien myös valtion tasolla. Valtiovallan on sitouduttava
vahvemmin lastensuojelun laadun kehittämiseen ja arviointiin,
ja tietenkin lisäresursseista pitää huolehtia,
kuten tässä luvataan, sekä henkilöstön
määrästä että resursseista
muutenkin.
Arvoisa puhemies! Vielä aivan lopuksi: Lasten sijaishuolto
on Suomessa hyvin laitosvaltaista Ruotsiin ja Norjaan verrattuna.
Suomessa tarvitaan kansallista tavoitteenasettelua, kuntien seudullista
ja alueellista yhteistyötä perhehoidon järjestämisessä sekä perhehoitoa
koskevan lainsäädännön uudistamista,
sanoo Maria Kaisa Aula asiantuntijalausunnossaan. Perhehoidon tulisi olla
pääsääntö lasten sijoituksissa
kodin ulkopuolelle, kuten siis muissakin Pohjoismaissa on, Norjassa
ja Ruotsissa erittäin voimakkaasti. Tavoitteena tulee olla
perheen mallin ja lapsille tärkeiden kiintymyssuhteiden
turvaaminen.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on tehnyt ansiokkaan lausuman
perhehoitoa koskevan lainsäädännön
uudistamiseksi. Perhehoitajalaki on auttamatta vanhentunut.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Lastensuojelun taustalla on tietysti
valtavat, vakavat yhteiskunnallisen kehityksen
taustakysymykset. Tällä vaalikaudella hallitus
on ajanut tilanteen Suomessa sellaiseksi, että meillä on vaurauden
keskellä yli 135 000 lasta, jotka elävät
köyhyysrajan alapuolella. Alkoholipolitiikalla ja lasten
köyhdyttämisen politiikalla on kaiken rikkauden
keskellä aiheutettu tosiasiassa niin suuret lastensuojelutarpeet,
että tämä lainmuutos ja osittain myös
parannukset, osittain dramaattiset heikennykset, eivät
taustafaktoihin nähden ole mitenkään
merkittäviä: 135 000 alle köyhyysrajan
elävää lasta Suomessa, joka on rikkaampi
kuin koskaan.
Mutta koska meillä on tämä 5 minuutin
raja käytössä, niin keskityn tässä tähän
lakivaliokunnan kuulemisen näkökulmasta järkyttävään
loppuratkaisuun. Se, että tahdonvastaisessa huostaanotossa
päätettiin nyt laittaa hallinto-oikeudet ensimmäiseksi
tahoksi, oli lakivaliokunnan käsittelyssä vain
ja ainoastaan keskustalaisten halu. Tosiasiallisesti koko muu valiokunta
halusi aivan muuta. Ei ole kysymys lapsen edusta. Kysymys on keskustapuolueen
lyhytnäköisestä laskelmasta, että voidaan
siirtää valtakunnan tasolle menoja, joita nyt
pienet keskustavaltaiset kunnat maksavat. Tämä ei
ole lapsen edun mukaista.
Lakivaliokunta toteaa, että ehdotetun sääntelyn,
siis tämän, joka nyt on hyväksytty, haittapuolena
on, että se merkitsee huomattavaa muutosta hallinto-oikeuksien
toimintaan näissä asioissa. Hallinto-oikeuksien
asema ja tehtävä ensiasteen päätöksentekijänä ja
siihen liittyvien väliaikaismääräysten
antajana olisi täysin toinen — tai tulee nyt olemaan — kuin
se on nykyisin hallinto-oikeuden toimiessa alistus- ja muutoksenhakuviranomaisena.
Menettely monimutkaistuisi ja etääntyisi paikallistasosta.
Etääntymisestä kertoo jo paljon se, että nyt
siis keskusta ajaa semmoista päätöksentekomallia,
jossa on vain kahdeksan pistettä Suomessa. Ihan oikeasti,
kun on koko Paras-hanke ja kaikki, kun piti puhua päätöksenteosta
lähellä ihmisiä, niin nyt sitten nämä yhteiskunnan
kaikista heikoimmassa asemassa olevat, poikkeuksellisen suurta suojelua tarvitsevat
lapset ja heidän vanhempansa, matkustavat jatkossa kahdeksaan
pisteeseen. Tällä logiikalla kyllä Paras-hanke
voitaisiin aloittaa alusta. Keskustan mallihan on, että päätökset
tehdään kahdeksassa pisteessä koko maassa,
ainakin näissä kaikista herkimmissä ja
lähimpänä ihmistä olevissa päätöksissä.
Lakivaliokunta jatkaa: "Uudet tehtävät aiheuttaisivat
hallinto-oikeuksille huomattavan suuren lisävoimavarojen
tarpeen ensi asteen päätöksenteon ja
suullisten käsittelyjen lisääntymisen vuoksi.
- - Valiokunta on vakavasti huolissaan siitä,
että lisääntyneet tehtävät
jouduttaisiin hallinto-oikeuksissa hoitamaan riittämättömillä voimavaroilla."
Joskus toivoisi, että tämän päätöksen
takana olevat keskustalaiset jäsenet joutuisivat seuraavalla
vaalikaudella lakivaliokuntaan näkemään,
mikä on hallinto-oikeuksien todellisuus jo tänä päivänä,
mitä tarkoittavat kauniit puheet siitä, että sinne
tulee muka merkittävästi lisäresursseja,
vielä koulutusresurssejakin. Hallinto-oikeudet hukkuvat
töihin. Hallitus on päättänyt
nerokkaalla tuottavuusohjelmallaan vähentää oikeuslaitoksesta
resursseja merkittävästi, ja nyt nämä puheet
muka lisäresursseista — toivottavasti joudutte
ne vielä kohtaamaan, toivottavasti näette itse,
mitä nyt olette uskotelleet itsellenne ja yritätte
uskotella äänestäjillenne.
Lakivaliokunta myös lainaa suoraan hallituksenkin esitystä ja
toteaa, että hallituksen esityksessä todetuin
tavoin vaarana on oikeusturvan, yksilöiden hyvinvoinnin
ja yritysten kilpailukyvyn heikkeneminen. Kun täällä aikaisemmin
ed. Paloniemi sanoi, että huostaanotot tapahtuvat nyt jo
liian myöhään — olen asiasta
täysin samaa mieltä, tilanne on todella järkyttävä — niin
nyt hallituksen esityksessäkin ja tässä teidän
ratkaisussanne te ajatte tilanteeseen, jossa on vaarana, että koko
oikeusturva, yksilöiden hyvinvointi ja yritysten kilpailukyky
heikkenee. Tämä on suoraa tekstiä hallituksen
esityksestä ja lakivaliokunnan mietinnöstä.
Ja aivan varmasti tulee ainakin käymään
niin, että huostaanotot kestävät vielä pidempään.
Se on aivan varmaa. Tämä ratkaisu on vastuuton.
(Eduskunnasta: Kuinka niin?) — Resurssipulan takia te ajatte
nyt hallinto-oikeudet tilanteeseen, jossa yksinkertaisesti käsittelyajat
tulevat pitenemään.
Ja lakivaliokunta jatkaa: "Valiokunnan mielestä voidaan
pitää perusteltuna, että nimenomaan tahdonvastaisissa
huostaanottoasioissa muutoksenhakujärjestelmän
tulisi olla kaksiportainen." Tässä mallissa se
tarkoittaa sitä, että korkein hallinto-oikeus
on ensimmäinen muutoksenhakuaste. Siinä on suomalaista
hallintoa vuodelta 2007. Ja täytyy muistaa, että tässä resurssiasiassa
pitää siis jatkossa hankkia myös merkittävästi
lisäresursseja korkeimmalle hallinto-oikeudelle, ei siis
vain hallinto-oikeuksille, niin kuin tässä puhutaan,
vaan myös korkeimmalle hallinto-oikeudelle. No on aikoihin
eletty! Meillä on ollut täysi työ saada
edes ulkomaalais- ja kaava-asioihin muutama hallintotuomioistuimen
virka lisää, (Puhemies: Viisi minuuttia!) ja nyt
tehdään sitten tämmöinen ratkaisu.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja, lakivaliokunnan puheenjohtaja Tuija
Brax mielestäni erittäin perusteellisesti ja hyvin
argumentoiden toi esille sen kritiikin, jota myös itse haluan
täällä esittää. Sitä,
miksi on haluttu siirtää tahdonvastaiset tai tahdosta
riippumattomat huostaanottopäätökset
hallinto-oikeuksille, on perusteltu sillä, että kunnassa
voivat tuttuus, naapuruus, tällaiset seikat vaikuttaa näihin
päätöksiin. Näin varmaan on,
mutta tähän olisi voitu löytää aivan
toinen ratkaisu. Monet asiantuntijat, professoritason asiantuntijat
tai pitkään lastensuojelutyötä tutkineet,
sitä seuranneet asiantuntijat, ehdottivat juuri sitä samaa,
mihin lakivaliokunta omassa lausunnossaan päätyi:
että päätöksenteko tahdonvastaisissa
huostaanottoasioissa olisi siirretty hallinto-oikeuden sijasta kunnan
tai useamman kunnan yhdessä asettamalle moniammatillista
asiantuntemusta edustavalle toimielimelle. Mielestäni tämä olisi
ollut oikea ratkaisu.
Silloin, kun on kysymys pienestä kunnasta, niin kun
nyt kuntauudistuksessa pyritään suurempiin terveydenhuollon
kokonaisuuksiin, jotka voivat hoitaa myöskin läheisesti
terveydenhuoltoon liittyviä sosiaalipuolen tehtäviä,
tämä olisi voinut olla yksi ratkaisu. Suuremmissa
kunnissahan tämä olisi voitu tietenkin tehdä kunnan puitteissa.
Juuri se kysymys, mikä on nykypäivänä ongelma,
on se, että päätökset viipyvät.
Yhdyn kyllä niihin puheenvuoroihin, muun muassa ed. Paloniemen
puheenvuoroon, joissa todettiin, että ongelman ydin on
juuri se, että meillä ei ole riittävästi
panoksia ennaltaehkäisyyn. Meillä nämä palvelujärjestelmät,
joissa lapset kohdataan, ovat osin rapautuneet. Meillä pitäisi
olla neuvola resursoitu riittävän hyvin, erityispäivähoito,
kouluissa oppilashuolto jne. Tämä on ihan oma
suuri tärkeä kysymyksensä, että me
pystyisimme tätä painopistettä siirtämään
varhaiseen puuttumiseen ja lastensuojelussakin näihin avohoidon
tukitoimenpiteisiin.
Talentia, joka edustaa sosiaalityöntekijöitä ja lastensuojelun
parissa toimivia työntekijöitä, on äärettömän
huolissaan siitä, että vaikka tässä laissa
on monia hyviä asioita, miten ne käytännössä pystytään
toteuttamaan. Vaikka tämä noin 20 miljoonaa satsattaisiin,
niin on paljon kuntia, joissa ei valitettavasti ymmärretä edes
sosiaalityön todellista merkitystä, sille ei anneta
arvoa. Tänä päivänä työ on
siinä määrin raskasta, että meillä on
hyvin paljon täyttämättömiä sosiaalityöntekijöiden
virkoja. Kun näiden huostaanottopäätösten
takia vahvistetaan hallinto-oikeuksia, miksi ei sen sijaan vahvisteta
perussosiaalityötä? Minusta se olisi ollut paljon
tarkoituksenmukaisempi, järkevämpi ratkaisu. Ja
kuka takaa, että hallinto-oikeudet todella saavat nämä lisäresurssit
ja että he saavat nämä asiantuntijajäsenet ja
että heillä on mahdollisuus esimerkiksi suullisiin
käsittelyihin, jotka varmasti monessa tapauksessa olisivat
aivan paikallaan?
Sitten haluan puuttua tässä laissa sinänsä ihan myönteiseen
kohtaan, jota voidaan kutsua läheisneuvonpidoksi, joskin
se on täällä nimetty asiakkaan asiassa
pidettäväksi neuvotteluksi. Toivon, että tämän
pykälän tarjoamat mahdollisuudet otettaisiin kunnissa
tosissaan ja käytettäisiin tätä läheisneuvonpitoa,
kaikkien niiden tahojen yhteistä pohdintaa, jotka tavalla
tai toisella ovat lapselle tärkeitä ja hänen
lähipiirissään mukana. Jos tämän
pykälän henki muuttuu lihaksi käytännön
lastensuojelutyössä, toivon ja uskon, että se osaltaan
vähentäisi huostaanoton tarvetta. Kysymys on silloin
kaikkien olemassa olevien resurssien järkevästä käytöstä ja
varmasti nimenomaan lapsen kannalta olennaisesta puuttumisesta.
Pohjoismaissahan tämä läheisneuvonpito
on jo ollut käytössä ja siitä on
hyviä kokemuksia. Kun valiokunta viisaudessaan, mistä annan
täyden tunnustuksen, on muuttanut tämän
pykälän järjestämisvelvoitteen
velvoittavaksi — täällä todetaan,
että tulee järjestää — niin
tämä on viestinä siitä, että tämän
pykälän käyttöönottoon
kunnissa todella vakavasti pureudutaan.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Brax täällä jo
aiemmin totesi, lasten köyhyys on varmasti yksi maamme
kipeimmistä yhteiskunnallisista epäkohdista. Se
on epäkohta, jonka inhimilliset seuraukset ovat varmasti
kohtalokkaita. Siitä on selkeitä heijastuksia
niihin ongelmiin, jotka edellyttävät lastensuojelulain uudistusta,
jota kohtuullisella väännöllä tässä talossa
on viimeiset viikot tehty. Siksi olen iloinen siitä, että valiokunta
onnistui miltei yksimielisesti säätämään
tämän lain niiltä osin kuin se onnistui
tekemään sen yksimielisesti. Tässä on
monia merkittäviä parannuksia, mutta yksi tai
kaksi siitä puuttuu ja sen mukana kaikki.
Ensimmäinen puute on se, että tällä lailla
ei osoiteta riittäviä voimavaroja sen paremmin
ennaltaehkäisyyn, josta ed. Perho täällä ansiokkaasti
puhui, kuin myöskään siihen päätöksentekoon,
josta nyt on uudella tavalla säädetty ja jota tullaan
valitettavasti, näin uskallan ennustaa, entistä enemmän
tarvitsemaan juuri sen vuoksi, että köyhyys on
lisääntynyt, koska kunnille ei ole annettu riittäviä resursseja
ennaltaehkäisyyn, ja toisaalta myöskin sen vuoksi,
että järjestelmää on muutettu.
Täällä sekä ed. Brax että ed.
Perho ovat aiemmissa puheenvuoroissaan esittäneet kriittisiä arvioita
nimenomaan tähän päätöksentekoon liittyen,
ja siihen aion itsekin keskittyä.
Se, mikä minusta periaatteellisesti tässä päätöksenteon
siirtämisessä kunnallisilta toimielimiltä hallinto-oikeuteen
on äärimmäisen arveluttavaa, ovat ne
perustelut, joita tässä laissa on esitetty. Kun
olen nyt tässä yrittänyt lukea lakiesityksen
perusteluista, miksi näin pitää tehdä ja kun
olen kuunnellut myöskin valiokunnassa sekä ministeriön
näkemyksiä tästä että sitten
myöskin päätöksenteon siirtoa
hallinto-oikeudelle puoltavia asiantuntijoita, niin ainoa perustelu,
joka on löytynyt, on ollut se, että kunnissa ei
osata tai ei haluta tehdä oikeita päätöksiä,
että kunnalliset, kuntalain mukaan valitut toimielimet
ovat kykenemättömiä, osaamattomia ja,
miltei sieltä taustalta kuuluu, haluttomiakin tekemään
oikeita ratkaisuja.
Mitä tämmöisestä on sanottava
erityisesti kunnallisen itsehallinnon kannalta? Tämä on äärimmäisen
arveluttavaa puhetta ja tekstiä. Jos lakiesityksen perusteluissa
sanotaan, että kuntalain mukaan valitut, kuntalaisten vaaleissa
ja sitä seuraavissa valtuuston kokouksissa valitsemat toimielimet
ovat kyvyttömiä, niin mitä tämmöisestä pitää ajatella?
Se on niin vakavaa puhetta, että en todella tiedä,
mitä sanoisin. Kyllähän tämä tietenkin
johtaa varsin mielenkiintoisiin loogisiin lopputulemiin, kun pohditaan
vähän pidemmälle.
Siis kun lähtökohtana ratkaisussa, johon nyt on
päädytty, on se, että hallinto-oikeudet
ovat päteviä, osaavia ja puolueettomia päinvastoin
kuin kunnalliset toimielimet, niin entäpä jos
Kuopion hallinto-oikeuden presidentti Risto Hakkarainen, joka on
kohta jäämässä eläkkeelle,
päättääkin ryhtyä eläkkeelle
jäätyään harrastamaan kunnallispolitiikkaa,
tulee valituksi valtuustoon tai jos ei valtuustoon niin erityisen
pätevöityneenä hallinto-oikeuden jäsenenä ratkaisemaan
lastensuojeluasioita tulee valituksi sosiaali- ja terveyslautakuntaan,
muuttuuko hän pätevästä pätemättömäksi
vai muuttuuko tämä toimielin pätemättömästä päteväksi?
Tähän nyt mielelläni kuulisin täällä vastauksen,
kun valiokunnassa siihen ei kukaan osannut vastata. Ja eihän
siihen tietenkään voi osatakaan vastata, koska
tällainen looginen päättelyketju on tietenkin
täysin naurettava, mutta se on tämän
lakiesityksen perustelu. Ei kuulosta hyvältä.
Kun sitten ... (Puhemies: 5 minuuttia!) — Anteeksi,
puhemies, kuvittelin, etten pyytänyt puheenvuoroa etukäteen. — Totean
vain tässä vaiheessa, että kun tähän
lisäksi liittyy ongelmia muun muassa etäisyyksien
ja muiden vastaavien epäkohtien vuoksi, joita täällä on
esitetty, niin tulemme yksityiskohtaisessa käsittelyssä esittämään
tämän päätöksentekomallin
korvaamista alueellisella moniammatillisella asiantuntijatoimielimellä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Lastensuojelulain uudistaminen on tärkeä ja
varmasti voi sanoa että myös kiireellinen, niin
kuin näissä eri asiantuntijalausunnoissa on todettu
ja myös hallituksen esityksen perusteluissa. Kiireellisyyshän
tulee siitä, kun tiedämme, kuinka paljon meillä on
pahoinvointia lapsilla ja lapset elävät vaikeissa
tilanteissa, joissa tilanteen vaikeutuminen vielä koko
ajan kiristyy, kun aika etenee. Näin ollen tietysti kaikki
se, mitä voidaan lapsen eteen mahdollisimman nopeasti tehdä,
on tärkeää. Siis on tärkeää tehostaa
lapsen ja perheen oikeusturvaa, tehdä entistä enemmän
ennalta ehkäisevää työtä,
varhaista puuttumista ja työtä, jossa viranomaisia
velvoitetaan perheiden tukemiseksi tekemään kaikki
se, mitä perheet tarvitsevat. Tietenkin tämän
lain yhteydessä erityisesti olisin odottanut uusia avauksia
lastensuojelun toimintatapoihin ja menettelytapoihin.
Tietysti nyt se uusi on tässä tämä tahdonvastaisen
päätöksenteon siirtyminen hallinto-oikeudelle.
Sen näen todella ehkä kaikkein vaikeimmaksi tässä hallituksen
esityksessä nimenomaan sen vuoksi, että se muuttaa
lastensuojelutyön, sosiaalityön, juridiseksi prosessiksi
ja silloin ollaan kaukana siitä, mitä lapset tarvitsisivat
ja minkälaista tukea perheet tarvitsisivat.
Ehkä hyvää hallituksen esityksessä on
nimenomaan se, että korostetaan lastensuojeluasiakkuutta,
sen alkamista, oikeastaan samaa kuin on hoitotakuuajatus,
että lastensuojelun prosessi saataisiin mahdollisimman nopeasti alkuun,
ilmoitusvelvollisuuden tarkentaminen ja vireilletulo ja asiakkuuden
alkaminen, näissä kiireellisissä lastensuojelutapauksissa.
Se on todella tärkeää, että toimenpiteet
tehdään mahdollisimman nopeasti.
Tämän lain vaikutukset sosiaalityöhön
kuntatasolla mielestäni ovat merkittäviä.
Mitä tarkoitan: tarkoitan tällä sitä,
että kunnissa ei tälläkään hetkellä ole
riittävää määrää päteviä sosiaalityöntekijöitä tekemään
sitä sosiaalityötä tai lastensuojelutyötä,
mitä siellä tulisi tehdä. Jos nyt ajattelemme
tämän lain muutoksia, mitä siinä tulisi
asiakkuuteen ja näihin suunnitelmiin nähden tehdä,
me emme saa mistään sitä riittävää määrää sosiaalityöntekijöitä toteuttamaan
tätä. Tämä on se toinen huono
kohta tässä laissa. Minun mielestäni
tässä ei riitä edes se, että meillä on
nyt mietinnössä näihin resursseihin liittyvä ponsi. Tämän
olisi pitänyt jotenkin tässä hallituksen esityksessä jo
olla sisällä — tietysti tämä ei
ole rahoituslaki, mutta kumminkin. Näen, että tällä lailla
ei turvata sitä, että hyvä sosiaalityö,
lastensuojelutyö, toteutuu kunnissa. Ei myöskään
hallinto-oikeuksille, jotta ne käsittelyajat eivät
pitkittyisi, ole tässä laissa esitetty resursseja.
Yksi asia vielä, jonka haluan tuoda, jonka asiantuntijakuulemisessa
erityisesti asiantuntija Lea Pulkkinen toi: Hän korosti
sitä, että vaikka tässä uudistetussa
lastensuojelulaissa korostetaan lapsilähtöisyyttä,
niin kuitenkin hänen arvionsa mukaan tämä on
aikuislähtöinen perusteiltaan. Tässä ei
vastata vanhemmuuden vastuukysymyksiin eli päinvastoin
varotaan puuttumista vanhemmuuden vastuukysymyksiin. Tässä hän
nostaa esille sen saman asian, mikä on vastalauseessa, eli
raskaana olevien naisten tahdonvastaisen hoidon saamisen. Hän
pitää erittäin tärkeänä sitä, että tähän
ongelmaan olisi puututtu myös tämän lain
yhteydessä.
Kaiken kaikkiaan se, että ennalta ehkäisevää työtä ja
perheitten tukemista tarvitaan enemmän, siihen resursseja,
ja vanhemmuuden tukemista, ei korostu tässä laissa.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Mennyt vuosikymmen on ollut erittäin
surullinen lastensuojelun näkökulmasta, kuten
monen muunkin sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalvelun osalta.
Kun maa käy syvän laman läpi, joudumme
tekemään leikkauksia julkisella sektorilla. Onneksi
eduskunta on ymmärtänyt laman jälkeen
ryhtyä korjaamaan ensimmäisenä lasten
ja perheiden asemaa, ja silloin 1991 eduskunta viisaudessaan asetti
Lastensuojelun tasausrahaston, jolla tasattiin vastuuta, joka oli
koko maan kaikkien kuntien, jotta lapset ja perheet eivät
joudu kärsimään avohuollon palvelujen puutteesta.
Keskustapuolue on jättänyt ruman jäljen
tällä vaalikaudella lastensuojeluun, hyvin ruman
jäljen. Se jälki näkyy Lastensuojelun
tasausrahaston pakonomaisena purkamisena, jossa ainoana tavoitteena
oli sulkea pienten kuntien vastuu naapurissa asuvien lasten hoidosta
siitä huolimatta, että he usein juuri sieltä olivat
muuttaneet. Ministeri Manninen sen täällä suoraan
sanoi: tämän jälkeen eivät niitä enää hoidata.
Se on eduskunnan kirjoissa. Täällä salissakin
istuvat ovat tätä voimaperäisesti vieneet
eteenpäin.
Lopputulos on nyt se, jota silloin tavoiteltiinkin ilmeisesti.
Huostaanotot ovat nyt jyrkästi nousseet. Avohuollon palvelut
ovat romuttumassa, ja meillä on nähtävissä se,
että kunnat ottavat onkeensa sen, että valtionosuutta
muutettiin siten, että vain huostaanotosta voi saada valtiolta palkinnon.
Nyt ollaan siirtämässä huostaanotot hallinto-oikeuteen
sen sijaan, että olisi voitu nimetä asiantuntijaryhmä,
joka olisi voinut olla tukena niille kunnille, joissa ei haluta
kantaa vastuuta naapurista, mutta ei edes omista, kun siellä ei
ole yhtään ainoaa sosiaalityöntekijää,
ei yhtään asiantuntijaa. Vastuu siirretään
hallinto-oikeuteen. En voi olla näin perustavaa laatua
olevan lastensuojeluparrun katkaisijana, en halua siitä huolimatta,
että keskustapuolueen edustajat ovat asettaneet yt-lain
läpimenon tämän ehdoksi. (Välihuutoja)
Puhemies:
Pyydän huomauttaa, että välihuudot on
tehtävä omalta paikalta.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan aivan aluksi kiittää omasta
puolestani hallitusta siitä, että laaja lastensuojelulaki
tuotiin eduskunnan käsiteltäväksi, ja
haluan myös kiittää sosiaali- ja terveysvaliokuntaa
ja erityisesti puheenjohtaja Valto Koskea erittäin monipuolisesta
ja määrätietoisesta lakikäsittelystä.
Lukuisissa asiantuntijalausunnoissa todettiin, että lakia
on odotettu pitkään ja uudistus tuo selkeitä parannuksia
lastensuojelutyöhön. Tästä syystä pidän
erittäin merkittävänä asiana
sitä, että valiokunta sai vaalikauden loppuvaiheessa
urakoitua näin tärkeän lain.
Arvoisa puhemies! Lastensuojelulain valiokuntakäsittely
vahvisti näkemystä siitä, että räjähdysmäinen
lastensuojelutyön tarpeen kasvu kaipaa kipeästi
ennalta ehkäisevää työtä.
Tämä olisi inhimillisestä näkökulmasta
tärkeää ja erityisesti lasten ja perheiden
edun mukaista. Toisaalta julkisten menojen säästämisen
kannalta olisi erityisen hyvä, jos tuloksia voitaisiin
arvioida mahdollisimman laaja-alaisesti. Minun ymmärrykseeni
ei mahdu se, että muutamien eurojen satsaukset esimerkiksi
perheiden kotipalveluihin tai lasten vapaa-ajan toimiin tuntuvat
ylivoimaisilta, kun samanaikaisesti vähenevistä kuntarahoista
löytyy väljyyttä maksaa pakon edessä useiden
satojen eurojen vuorokausimaksuja lastensuojelulaitoksissa. Olisi
siis nähtävä, että puuttumalla
oikeaan aikaan edistetään vaikuttavimmin lasten
hyvinvointia, ehkäistään ongelmien muodostumista,
vaikeutumista ja kasautumista. Tiedän, että tuo
tehtävä ei ole helppo ja tuloksellisuutta on vaikea
arvioida.
Olen kuitenkin ilahtunut, että laki kannustaa nyt kuntia
laatimaan valtuuston päätettäväksi vietävän
lastensuojelusuunnitelman. Se omalta osaltaan voi avartaa näkemyksiä palvelutarpeesta
ja painopisteen siirtämisestä ennalta ehkäisevään
suuntaan. Kokemukset esimerkiksi lapsipoliittisista ohjelmista osoittavat,
että ohjelmat ovat lisänneet lasten ja nuorten
hyvinvoinnin seuraamista ja suunnitelmallisuutta. Lisäksi
lapsipoliittiset ohjelmat ovat edistäneet kunnan eri sektoreiden
yhteistyötä sekä yhteistyötä seurakuntien ja
kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Toivon, että lastensuojelutyön
näkökulmasta voidaan edetä yhtä myönteiseen
suuntaan.
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä olevan lain kiistanalaisin
kohta liittyy vastentahtoisten huostaanottojen päätöksentekoon.
Asiantuntijoiden mielipiteet jakautuivat vahvasti eri mallien välillä.
Nykyisen mallin kannattajia löytyy hyvin vähän.
Muun muassa valiokunnassa asiantuntijana toiminut Oulun hallinto-oikeuden
Heikki Jukarainen, ylituomari, kertoo asiantuntijalausunnossaan,
että kolme neljästä kannatti päätöksenteon siirtämistä ylipäätänsä pois
sosiaalilautakunnalta. Valmistelevassa työryhmässä 33
kuultavasta vain yksi piti sosiaalilautakuntaa parhaana vaihtoehtona.
Yli puolet kuultavista halusi päätöksentekijäksi
tuomioistuimen.
Voimassa olevan lastensuojelulain mukaan kuntien sosiaalilautakunnat
tekevät siis vastentahtoiset huostaanottopäätökset. Luottamushenkilöiden
rooli on muuttunut oleellisesti, koska huostaanottotapaukset ovat
lisääntyneet räjähdysmäisesti
ja ovat yhä vaikeampia. Poliittisesti valitut luottamushenkilöt
kokevat tehtävänsä usein ylivoimaiseksi.
Vaativa tehtävä kaipaa vahvaa lainsäädännön
tuntemusta, ammattimaisuutta ja työnohjausta. Lisäksi
huostaanottoprosessia vaikeuttavat kuntien niukat resurssit ja pula
sosiaalityöntekijöistä. Käytännössä lapsen etu
ei toteudu siis parhaalla mahdollisella tavalla.
Olen laatinut syyskuussa 2004 toimenpidealoitteen,
jossa ehdotin, että huostaanotot voitaisiin ratkaista uuden
yhteistyömallin avulla tuomioistuimen ja sosiaalityön
välillä. Täten voitaisiin edistää myös
vanhempien ja erityisesti lasten kuulemista. Olen ilahtunut, että käsittelyssä olevassa
laissa noudatetaan tätä linjausta. Toivon vilpittömästi,
että tässä merkittävässä uudistuksessa
onnistutaan. Olin helpottunut muun muassa siitä, että eduskunnan
oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio totesi valiokunnassa, että päätöksenteon
siirto hallinto-oikeudelle parantaa päätöksentekoa
nykyisestään. Hallinto-oikeuden osaamista tulee
kuitenkin vahvistaa.
Aivan lopuksi haluan todeta, että pidän ensisijaisen
tärkeänä lapsiasiainvaltuutettu Maria
Kaisa Aulan esille nostamaa kysymystä. Sosiaali- ja terveysministeriön
on valmisteltava kehittämisohjelma, joka tuo valtion suunnasta
yhteen koottua ja pitkäjänteistä suunnitelmallisuutta
lastensuojelutyöhön. Toivottavaa olisi, että ministeriöiden
välinen yhteistyö näkyisi seuraavalla
vaalikaudella ja edistäisi omalta osaltaan lasten ja nuorten
hyvinvointia.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
lastensuojelulaiksi on osoittautunut ongelmalliseksi hyvin monissa
asiakohdissa. Se tuntuu aluksi erittäin tarpeelliselta,
ja siinä on tarpeellisia puoliakin, mutta keskityn täysin
näihin kyseenalaisiin ongelmiin. Tämä koko
käsittely on hyvin hallintokeskeinen, ei oikeastaan ollenkaan
mietitä sitä, miten voitaisiin ennalta ehkäistä tämän
lain kautta näitä kyseisiä vaikeuksia,
joihin tämä laki kohdentuu.
Vuonna 1995 meillä oli huostaanotettuja lapsia laitoksissa
8 500, nyt niitä on 16 000. Samana vuonna
1995 avohuollossa oli 30 000 lasta, nyt on 60 000.
Kyllähän tämän nyt olisi pitänyt herättää vähän
toisenlaisiakin ajatuksia eikä niin, että käsitellään
vaan hallintokeskeisesti tätä asiaa. Tämä varmaan
heijastuu sillä lailla, kun lasketutin ne pykälämuutokset,
joita asiantuntijat meillä kaikkinensa valiokunnassa ehdottivat,
että seuraavanlaisia lukuja tuli:
Stakes näki erilaisia ongelmia 13 §:ssä,
Mannerheimin Lastensuojeluliitto 18 §:ssä, Pelastakaa
Lapset ry 10 §:ssä ja Yksinhuoltajien ja yhteishuoltajien
liitto 14 §:ssä, Ensi- ja turvakotien liitto 5 §:ssä,
työoikeuden professori Matti Mikkola 36 §:ssä,
professori Eva Gottberg 12 §:ssä, ja sitten on
vielä lukuisia pienempiä määriä.
Eli siis käytännössä lähes
jokaiseen pykälään tuli joitakin toivomuksia
tai moitteita tai pykäläehdotuksia. Aika tavaton
tilanne, ja oman puheenvuoroni käytän nyt itse
asiassa siteeraamalla tiettyjä asiantuntijoita, jotka minusta
aika terävästi puuttuvat tähän
sisältöön mutta joiden mielipiteitä ei edes
valiokunnan mietintöön tahtonut millään lailla
oleellisesti saada.
Ensimmäinen näistä asiantuntijoista,
joita siteeraan, on professori Lea Pulkkinen, eräs tämän asian
Suomen guruista. Hän puhui asiantuntijuusosuudessaan vanhemmuudesta
ja lasten kehityksestä, ja tämä on suoraa
lainausta hänen asiantuntijatekstistään:
"Lastensuojelun asiakkuus syntyy vanhempien päihteiden
käytöstä 25-prosenttisesti, perheväkivallasta
17-prosenttisesti, lapsen hoidon laiminlyönnistä 10-prosenttisesti, perheristiriidoista
9-prosenttisesti, lapsen pahoinpitelystä 8-prosenttisesti
ja muista vanhemmista johtuvista syistä 14-prosenttisesti,
joihin sisältyy psyykkistä sairautta. Niissäkin
tapauksissa, joissa syyksi katsotaan lapsen päihteiden käyttö tai
muut lapsesta johtuvat syyt, 17 prosenttia, vanhemmuuden ongelmat
lienevät useimmissa tapauksissa niiden taustalla."
Vähän myöhemmin hän jatkaa,
tämä on suoraa lainausta taas, joka on minusta
aika tärkeää eduskunnassa: "Suomessa
on ollut yli 20 vuoden ajan voimassa erinomainen laki lapsen huollosta ja
tapaamisoikeudesta." Sen 1 §:ssä säädetään lapsen
huollosta. Luen vain osan: "Lapsen huollon tarkoituksena on turvata
lapsen tasapainoinen kehitys ja hyvinvointi lapsen yksilöllisten tarpeiden
ja toivomusten mukaisesti." Ja 2 momentissa sanotaan: "Lapsille
tulee turvata hyvä hoito ja kasvatus sekä lapsen
ikään ja kehitystasoon nähden tarpeellinen
valvonta ja huolenpito." Tätä professori Pulkkinen
itse ihmettelee ja sanoo: "Lastensuojelun asiakkuutta aiheutuu pääasiassa
tämän lain rikkomisesta", joka siis meillä on
voimassa, "mistä seuraa sekä valtavat kustannukset
että lasten kehityksen vaarantuminen". Ja hän
kysyi valiokunnalta: "Mitä muita lakeja Suomessa on, joita
voidaan vastaavalla tavalla rikkoa ja joiden rikkomisen jälkeen
puhutaan vain lain rikkojan tukemisesta?" Tämä on suoraa
lainausta professori Pulkkisen tekstistä: "Mitä on
tehty tämän lain rikkomisen ja siten lastensuojelun
tarvetta synnyttävien tekijöiden ennalta ehkäisemiseksi?
Vaikka uudistetussa lastensuojelulaissa on voimistettu lapsilähtöisyyttä, se
on silti perusteeltaan aikuislähtöistä,
jossa vanhemmuuden vastuukysymyksiin varotaan puuttumasta. Tätä kuvastaa
muun muassa se, että päihteitä käyttävää raskaana
olevaa naista ei voida tahdonvastaisesti vaatia hoitoon. Äidin
ymmärtämättömyydelle annetaan
suurempi painoarvo kuin syntyvän lapsen vammautumiselle."
Erittäin merkittäviä mielipiteitä.
Hän jatkaa täällä myöskin
muilla asioilla, mutta kehotan lukemaan hänen asiantuntijalausuntonsa
tarkemmin, jos se jotakin teistä kiinnostaa.
Toinen asiantuntija, Jari Sinkkonen, lastenpsykiatrian erikoislääkäri,
sanoo lausunnossaan: "Tietämys varhaislapsuudessa koettujen
haitallisten kokemusten vaikutuksista karttuu nopeasti. Varsinkin
ensimmäisen elinvuoden aikana koetun kaltoinkohtelun traumatisoitumiset
ja hoidon vakavien ja pitkäkestoisten laiminlyöntien
seuraukset ovat kauaskantoisia, toisinaan valitettavasti pysyviä.
Käsitys, että kaikki voi aina korjaantua myöhemmin
esimerkiksi hyvien ihmissuhteiden tai psykoterapian avulla, on virheellinen.
Siksi asioihin on puututtava ammattitaitoisesti, määrätietoisesti
ja mahdollisimman varhain. Se edellyttää huomattavaa
ammatillista koulutusta ja osaamista." Millään
lailla tähän ei valiokunta lausunnossaan halunnut
ottaa kantaa, vaikka sitä tekstiin yritettiin. Tätä ei
hallitus myöskään ehdottanut, aika ihmeellistä.
Mirjam Kalland, saman laatuinen asiantuntija, tällä alueella
ansiokkaasti työtä tehnyt, toteaa: "Eri
selvitysten mukaan noin 20—30 prosenttia suomalaisista
lapsista elää olosuhteissa, joihin liittyy vakavia
riskejä." Kyllähän näiden lukujen
pitäisi herättää tämän
lain yhteydessä tekemään muutakin kuin
riitelemään hallinnollisesti siitä, tuomitaanko
siellä vai tuomitaanko täällä,
kun koko ajan ongelmakimppu kasvaa .
Korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Pekka Hallberg antoi
erittäin hyvän lausunnon kirjallisessa tekstissään.
Lainaan siitä myöskin osan. Se kuuluu seuraavasti:
"Ehdotettu sääntely antaa aiheen vakaviin epäilyihin
päätöksentekojärjestelmän
toimivuuden kannalta." Siis ehdotettu, tämä joka
nyt on menossa meillä täällä hyväksymiseen
hallituksen voimin.
Ensinnäkin: "Oikeusturvan kannalta ei voida perustella
sellaista ratkaisua, että huostaanottoa ja siihen liittyvää sijaishuoltoon
sijoittamista koskevan päätöksen tekee
vain yksi viranhaltija nykyisen monijäsenisen asiantuntijamenettelyn sijasta."
Toiseksi: "Toiminnallinen ongelma liittyy myös siihen,
että lapsen tai hänen huoltajansa vastustaessa
huostaanottoa ensiasteena asian ratkaisisi hallinto-oikeus arvioiden
myös asiakassuunnitelmia, läheisverkostoa, sijaishuoltopaikkaa,
yhteydenpitokysymyksiä tai muuta sellaista asiaa, jotka
perinteisesti ovat kuuluneet hallintoviranomaiselle ja sosiaalihallintoon."
Kolmanneksi: "Periaatteellinen ongelma liittyy siihen, että korkein
hallinto-oikeus jäisi järjestelmässä ensimmäiseksi
ja ainoaksi muutoksenhakuasteeksi." Tällaista ratkaisua
ei voida mitenkään perustella. Se on Hallbergin
selkeä kanta. Hän hyvin korkeaprofiilisesti sanoi
sen valiokunnassa. Ei tälläkään
asiantuntemuksella ole mitään merkitystä,
kun valiokunta toi lausuntoa tänne. Minä vierastan
kovasti tämmöistä päätöksentekoa.
Vielä luen yhden lauseen, koska minulla on 10 minuuttia
mahdollisuus puhua, lauseen, jonka Mika Huhtanen esitti varhaisesta
puuttumisesta. Minulle oli yllätys, että se on
aika nuori termi, aika nuori käsitteistö meillä Suomessa,
ja hän penäsi kovasti sitä, että kun
sitä on 1990-luvun lopulta lähtien Suomessa kuitenkin
kokeiltu, niin miksi lain perusteluissa ei kerrota, mitä varhainen
puuttuminen merkitsee ja mikä on sen toimintamalli. Hän
sanoo: "Varhaisen puuttumisen mallit perustuvat Stakesin tutkijoiden
kehittämälle huolivyöhykeajattelulle,
joka ei ole tieteellisesti validia seulontaa, vaan epäluotettavaa
ja epätieteellistä, jossa lapset leimataan jo
käytöksensä perusteella." Ja hän
tarkastelee tätäkin tarkemmin.
Arvoisa puhemies! Olen halunnut lukea nämä asiantuntijalausunnot
sen takia, että olin valmis hylkäämään
koko tämän lain aika aikaisessa vaiheessa jo valiokuntakuulemisessa,
koska olen huolissani siitä voimakkaasta yksipuolisuudesta, miten
tämä menee eteenpäin. Minä ymmärrän, että täällä on
hyviä puolia, mutta tässä olisi voitu tehdä hyvin
nopeasti näin, ja jos käy niin, että ed. Soininvaara
tekee oman ehdotuksensa, joka tietyllä lailla siirtää tätä eteenpäin,
ottaa nämä hyvät asiat, muuttaa tätä ongelmaratkaisua
toisinpäin, tulen todennäköisesti kannattamaan
häntä tässä asiassa. Kyllä joka
tapauksessa ennaltaehkäisyn kannalta tähän
täytyy erikseen toivottavasti seuraavassa hallituksessa
palata, ja ehkäpä se on hallitusneuvotteluissa
jo meidän muistettava ottaa esille.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Koko tämän lain valmistelun
ajan, joka on kieltämättä ollut erittäin
pitkä, poikkeuksellisen pitkä prosessi, joka alkoi
itse asiassa jo viime vaalikaudella, ei ole valmistelussa missään
vaiheessa huomioitu, että samaan aikaan toisaalla tapahtuu Paras-hanke.
Tämä kävi lakivaliokunnan asiantuntijakuulemisessa
hyvin selville. Suoraan myös hallituksen omat asiantuntijat,
muun muassa sosiaali- ja terveysministeriön meille lähettämä asiantuntija
sanoi, että ei, tätä Paras-hankkeen vaihtoehtoa
ei ole mietitty yhtenä ratkaisuna tähän
tahdonvastaisen huostaanoton päätöksentekoon,
ja kuitenkin tämä kaikki keskustelu ja asiantuntijakuuleminen
käytiin pari päivää sen jälkeen,
kun hallintovaliokunta tässä talossa — ja tähän
lakivaliokuntakin viittaa — on päätynyt yksimielisesti
kirjoittamaan kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskevassa mietinnössään,
että se toteaa suuremman väestöpohjan
kuntien ja yhteistoiminta-alueiden turvaavan sosiaalihuollon erityisammattitaidon
hankkimista, säilyttämistä ja kehittämistä muun
muassa lastensuojelutyössä. Eli tämän
vaalikauden aikana yksimielisesti olemme päätyneet
Paras-hanketta viitoittamaan siihen suuntaan, että osana
sitä myös lastensuojelun parempi ammattitaito,
resursointi, osaaminen, moniammatillisuus tulevat olemaan tämmöinen
kuntien yhteistyön tai suurempien yksiköiden asia.
Sitten meille tuodaan lastensuojelulaki, johon tehdään
perusteeton muutos. Oikeudesta tehdäänkin yhtäkkiä hallinnollinen
päättäjä siksi, että osa
pienistä kunnista ei osaa tehdä asioita, vaikka
olemme juuri samaan aikaan viitoittaneet, että ratkaisu
pienten kuntien resurssi- ja osaamispulaan onkin Paras-hankkeen
mukainen. Siis lakivaliokunnan käsittelyssä kävi
ilmi, että mitään kytköstä Paras-hankkeella
ja lastensuojelulailla ei ole. Sen sijaan tänään
tässä keskustelussa vastikään
kävikin ilmi, että tällä onkin kytkös
yt-lakiin ja että tässä onkin käynyt
niin, että viimeinkin äsken ed. Puiston puheesta
saimme selville, mitä ihmettä tapahtui, kun lakivaliokunnassa
oli vielä aivan selvää, että vain
keskustapuolueen edustajat pitivät kiinni tästä huonosti perustellusta
päätöksenteon siirtämisestä hallinto-oikeuksiin.
Kaikki muut olivat asiantuntijakuulemisen jälkeen halukkaita
tähän Paras-hankkeen kytkemiseen ja siihen, että ongelma,
joka kiistatta aiheutuu eräiden pienten kuntien vaikeuksista,
ratkaistaan moniammatillisuuden kautta uusissa, entistä suuremmissa
yksiköissä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan ensimmäisessä käsittelyssäkin
asetelma oli vielä sama. Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt
väärin, mutta näin minulle on kerrottu,
että ensimmäisessä äänestyksessäkin
hallitusrintama vielä hajosi. SDP:n edustajat käyttivät
omaa harkintakykyään, kuuntelivat asiantuntijoita,
ja asetelma oli sama. (Ed. Akaan-Penttilä: Edustajalla
on oikea käsitys!) — Kiitoksia, ed. Akaan-Penttilä. — Vain
keskusta piti kiinni tästä mallista, jota ei ollut
kytketty Paras-hankkeeseen. Nyt meille sitten ed. Puisto kertoo,
mihin tämä on kytketty. Tämän
jälkeen sitten väitetään, että lasten
etu on ollut kaikista päällimmäisenä,
ihan oikeasti. En jaksa uskoa, että tämä päivä on
täällä ja tänään.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan eduskunnan pöytäkirjoihin
kertoa, että en ole ollut niissä neuvotteluissa
mukana. Nämä ovat olettamuksia tietysti kaikki
ja hevosmiestoimiston tietoja, mutta johonkinhan täytyy
perustua sen, että ammattihenkilöt muuttavat kantaansa näin
ratkaisevassa lastensuojelukysymyksessä. Mutta en voi sanoa,
että se olisi suoraan kytköksissä siihen.
Tämmöisiä huhuja kulkee aina kaikenlaisia.
Sen sijaan haluan kertoa lisäksi aiempaan puheenvuoroon
sen, että pidän hyvänä tämän
lain linjaa, jossa läpi koko lain otetaan huomioon lapsen
näkökulma ja myös se, että lapsi
tulee kuulluksi kaikkine kokemuksineen, jotka hän on perheessään
joutunut kokemaan. Se, että lapsen tilasta tehdään
nopea selvitys ja suunnitelma, miten tämä asia
hoidetaan, ja että luvataan perustaa moniammatillinen työryhmä,
joka on ainakin harvaanasutuilla alueilla ainoan sosiaalityöntekijän
tai pätemättömän sosiaalityöntekijän
turvana, on kaikki myönteistä, mikäli
valtion ja kunnan taloudellinen vuorovaikutus johtaa siihen, että tämä resursoidaan
ja sitä kautta toteutuu. Valvonta tämän
osalta on olematon, eikä ole mitään takeita,
että vuonna 2008 voimaan tuleva laki parantaisi tilannetta,
ellei ratkaista tätä talousasiaa.
Täällä on myös viitattu
ilmoitusvelvollisuuteen. Tänä päivänä poliisi
on tehostanut omassa piirissään ilmoitusvelvollisuuden
toteuttamista ja tekee ilmoituksia, mutta (Puhemies koputtaa) nämä eivät
kuitenkaan ole johtaneet toimenpiteisiin, kun ei ole resursseja.
Tämä on surullista.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa ei ole
erityisesti puututtu yhteen velvoitteeseen, joka on varsin tärkeä,
eli tähän lastensuojelusuunnitelmaan. Sen laatimisessahan
on olennaista, että sitä katsotaan poikkihallinnollisesti
ja katsotaan, millä keinoin pystytään lastensuojelun
tarvetta ehkäisemään tai huostaanottoja
ehkäisemään. Esimerkiksi kysymys lapsiperheiden
kotipalveluista on erittäin olennainen. Tänä päivänä tilanne
on se, että pitää olla valmiiksi lastensuojeluasiakas.
Esimerkiksi tilanteissa, joissa vanhemmilla tai yksinhuoltajaäidillä on
mielenterveysongelmia tai hän on vakavasti sairas, kotiapua
saa vain siinä tapauksessa, että on lastensuojeluperhe.
Tällaiset jäykkyydet ja järjen käytön
puutteet voivat sitten johtaa todella siihen, että jopa
huostaanotto on tarpeellinen. Tällä esimerkillä haluan
korostaa sitä, että ensisijainen tavoite on todellakin
tämä varhainen puuttuminen ja nämä erilaiset
palvelut, joilla voidaan lapsiperheiden tilannetta helpottaa ja lapsiperheitä tukea.
Mutta sitten, kun koittaa järeiden toimenpiteiden aika,
niin kyllä ensisijaisesti pitäisi vastentahtoisetkin
päätökset tehdä moniammatillisesti
sillä tavoin, että siellä on lastensuojelun,
psykiatrian, psykologian ja terveydenhuollon asiantuntemus päällimmäisenä eikä viedä
tätä ratkaisua
hallinto-oikeuksiin, niin kuin nyt täällä väkisin
halutaan tehdä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Moilanen-Savolainen moitti kovasti
sitä käytäntöä, mikä nykyisin
on vastentahtoisissa huostaanotoissa, että päätöksen
tekevät kunnalliset sosiaali- ja terveyslautakunnat. Olemme
samaa mieltä, että se ei ole hyvä käytäntö,
koska ei poliitikoilla ole sen suurempaa asiantuntemusta tehdä näitä vaikeita
päätöksiä. Mehän ehdotamme
tätä, mikä monta kertaa on sanottu: kunnallisia
tai ylikunnallisia moniammatillisia asiantuntijaryhmiä. Ihmettelen suuresti,
miksei ministeri Hyssälä ole oman ministeriönsä virkamiehiä pannut
valmistelemaan tätä lakia siltä pohjalta.
Kuka on tuonut nämä hallinto-oikeudet tähän,
kun hallinto-oikeudet itse eivät halua tätä tehtävää?
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Lastensuojelulain uudistus sisältää monia
tärkeitä lapsen asemaa ja etua vahvistavia toimia.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on kiinnittänyt mietinnössään
moniin tärkeisiin kohtiin erityistä huomiota.
Laissa on erityisen hyvää muun muassa lasten kuulemisen
vahvistaminen, kunnalliset lastensuojelusuunnitelmat, lastensuojelutarpeen arviointi
ja siihen liittyvien aikarajojen asettaminen, huoltosuunnitelmien
laajentaminen asiakassuunnitelmiksi ja lastensuojeluilmoitusvelvollisten
määrän kasvu, samoin läheisverkoston
kartoittamisen nostaminen lain tasolle ja laitoshuollon henkilöstömitoituksen
nostaminen myös lakiin. Perusteluissa on myös
korostettu oikein ennalta ehkäisevää työtä ja
varhaisen puuttumisen painotusta. On kuitenkin valitettavaa, että tämän ennalta
ehkäisevän työn osalta esitykset jäävät hyvin
yleiselle tasolle ja toimet pysyvät sisällöllisesti
pääosin ennallaan.
Jatkossa olisi syytä selvästi vahvemmin panostaa
ehkäisevään lastensuojelutyöhön.
Nyt ennalta ehkäisevät lastensuojelutoimet vaihtelevat hyvin
paljon eri paikkakunnilla, ja tulisi todella parantaa lasten palveluketjua
siten, että varhaiseen puuttumiseen tulisi nykyistä paremmat mahdollisuudet.
Esimerkiksi lapsiperheiden kotipalveluille tulisi luoda uusi nousu.
Samoin neuvolatoimintaa tulee kehittää yhä enemmän
hyvinvointineuvoloiden suuntaan, perhetyötä tulee vahvistaa,
ja perheneuvolapalveluiden saatavuuteen olisi syytä myös
kiinnittää enemmän huomiota, samoin päivähoidon
mahdollisuuksiin puuttua esiin tulleisiin ongelmiin. Kouluterveydenhuoltoon
ja erityisopetukseen ja kuraattoritoimintaan tulee myös
varata riittävät resurssit ja sitä kautta
mahdollistaa varhainen puuttuminen ilmi tulleisiin ongelmiin.
Haluan kuitenkin todeta, että kaikista keskeisin ongelma
varsinaisessa lastensuojelutyössä on resurssien
riittämättömyys. Monissa kunnissa ei ole
riittävästi sosiaalityöntekijöitä,
ja epäpäteviä työntekijöitä on
alalla paljon. Alalla on myös kova vaihtuvuus osittain
johtuen työn kuormittavuudesta sekä varsin alhaisesta
palkkatasosta. Tämä vaihtuvuus omalta osaltaan
vaikeuttaa myös lastensuojelun työprosesseja.
Lastensuojelutyöntekijöiden määrästä olisi
syytä säätää lailla,
jotta riittävät tukipalvelut saataisiin turvattua heikommassa
asemassa oleville lapsille. Nyt tämä uudistuskin
omalta osaltaan lisää tehtäviä kunnissa,
mikä edellyttää myös jatkossa
resurssilisäyksiä.
Erityisen pulmallinen asia tämän lain osalta liittyy
tähän tahdonvastaisten huostaanottojen päätöksenteon
siirtämiseen hallinto-oikeuksille. Päätösten
siirtoon suhtaudun hyvin epäillen, sillä ratkaisujen
tulee hallinto-oikeuksissakin perustua kuitenkin kuntien sosiaalitoimen
ammattilaisten näkemyksiin. En tunnista tarvetta tälle päätöksenteon
siirrolle. Ymmärrän toki, että joissakin
pienissä kunnissa maallikkojaostojen riippumattomuus ja
tuttavuussuhteet voivat hankaloittaa lastensuojelupäätösten
tekoa, mutta eivät ne ole tähän mennessäkään
saaneet vaikuttaa itse ratkaisuihin missään nimessä.
Toisaalta hallinto-oikeudet ovat jo nyt hyvin kuormitettuja,
joten on syytä kysyä, hidastaako muutos huostaanottoratkaisujen
valmistumista. Toisaalta hallinto-oikeuksiin tarvittaisiin tällöin myös
lastensuojelun osaamisen vahvistamista. Hieman kummallista on myös
se, että ensimmäinen valitusaste jatkossa olisi
siis korkein hallinto-oikeus. Paras osaaminen lastensuojeluratkaisuissa
on kuitenkin kuntien sosiaalitoimessa ja lastensuojelussa.
Lastensuojelulain tärkein asia on toteuttaa lasten
etua ja oikeuksia. Päätöksenteon siirtymisessä hallinto-oikeuksiin
on se vaarana, että yhä enemmän tulevat
painottumaan vanhempien oikeudet ja asioiden perustelu siltä kannalta.
Näin ei saisi tapahtua, sillä keskeisimpänä jatkossakin tulee
painottua lapsen etu.
Sen sijaan näen hyvänä sen, että valiokuntakäsittelyssä 114 §:ään
sisältyvä mahdollisuus asettaa moniammatillinen
lastensuojelun asiantuntijaryhmä muutettiin velvoitteeksi.
Tällainen asiantuntijaryhmä on käytännössä jo
tällä hetkellä asetettu monissa kunnissa
ja moniammatillista yhteistyötä on tehty kautta
aikojen lastensuojelutyössä. Pidän tätä velvoitetta
kuitenkin tärkeänä ja uskon, että se
omalta osaltaan vahvistaa tasa-arvoisuutta ja osaamista pienissä kunnissa,
etenkin mikäli näitä seudullisia ratkaisuja
lähdetään toteuttamaan aktiivisesti.
Myös kunta- ja palvelurakenneuudistus tulee vahvistamaan
omalta osaltaan erityisosaamista myös lastensuojelutyössä.
Tätä pidän tärkeänä,
koska tällä hetkellä osaaminen on monissa
kunnissa hyvin kapeaa ja erityisosaamista ei luonnollisestikaan
synny, mikäli huostaanottotilanteita tulee käsiteltäväksi hyvin
harvoin.
Arvoisa puhemies! On hyvä, että esitys lastensuojelulain
kokonaisuudistuksesta on nyt saatu pian käsiteltyä.
Tämä vie lasten asemaa taas joitakin askeleita
oikeaan suuntaan. Vaikeimmassa asemassa olevien lasten asioiden
tulee olla painopisteenä tulevissakin toimissa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Olen kuullut kolmen osaavan kansanedustajanaisen
puhuvan tästä hallituksen esityksestä ja
myöskin vielä ed. Braxin välihuudot.
Kaikki ovat olleet enemmän ja vähemmän
saman suuntaisia sisältäen kritiikin hallinto-oikeuksien
valjastamisesta lasten huostaanottokysymykseen. On selvää,
että tässä kyllä ollaan tekemässä virhe,
kun näin halutaan laki säätää.
Lasten edun kannalta yleensä on ollut ongelma tähän
saakka siis se, että lasten on ollut vaikea saada apua
ja monesti on huostaanottoa hidastettu tai haluttu välttää.
Mutta olen vakuuttunut, että tällainen varsin
byrokraattinen hidas tapa hoitaa lastensuojelua ei johda parempaan
tulokseen.
Yleiskeskustelu päättyy.