Työministeriön hallinnonala 34
Pirjo-Riitta Antvuori /kok:
Arvoisa puhemies! Budjetin yleiskeskustelussa pidetyissä puheenvuoroissa
lähes kaikissa kannettiin huolta työttömyyden
kasvusta. Huoli on aiheellinen. Työllisyyskehitys on taloudellisen
tilanteen huonontuessa huonontunut talousarvioesityksessä ennakoitua
selvästi nopeammin ja enemmän. Tämä muutos
otettiin huomioon jo hallituksen marraskuussa antamassa budjetin
täydennysesityksessä. Työvoimapolitiikan
ja työttömyysturvan menoihin lisättiin
yhteensä reilu miljardi markkaa. Noin 3 000 henkilöä pääsee
tämän lisämäärärahan
avulla työvoimapolitiikan aktiivisten toimenpiteiden piiriin.
Määrärahaa käytetään myös
parantamaan työttömien työllistämistä edistäviä yhteiskunnan
palveluja. Näillä talousarviota täydentävään
hallituksen esitykseen sisältyvillä työvoimapoliittisilla
määrärahoilla voidaan puuttua niihin
perusongelmiin, jotka monien kohdalla ovat työllistymisen
esteenä.
Ensi vuoden talousarvioesitystä täydentävään hallituksen
esitykseen sisältyvät myös työttömyysturvan
tasokorotukset. Yksi hallituspuolueiden viime kesäkuussa
sopimista vuoden 2002 ja 2003 budjetin painopistealueista on pienituloisten
toimeentulon parantaminen. Tämän päätöksen
mukaisesti työttömyysturvan peruspäivärahaan,
ansiosidonnaiseen päivärahaan ja työmarkkinatukeen
tehdään 5 markan tasokorotus. Yhdessä indeksikorotuksen
kanssa näiden etuuksien taso nousee 8 markalla päivässä ensi
vuoden maaliskuusta lähtien.
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan sosiaali- ja työjaosto
on kuullut tämän syksyn aikana lukuisia asiantuntijoita
siitä, mihin suuntaan työllisyys Suomessa kehittyy.
Eri asiantuntijatahojen arviot poikkeavat toisistaan yllättävän
paljon. Tulevaisuuden ennustaminen on luonnollisesti nykytilanteessa
epävarmaa. Jaosto on päätynyt käsitykseen,
etteivät ensi vuoden budjetissa ehdotetut toimenpiteet
ole vielä riittäviä, varsinkaan jos työministeriön
esittämät arviot työttömyyden
jyrkästä lisääntymisestä toteutuvat.
Tämän johdosta sosiaali- ja työjaosto
esittää ponnen, että viimeistään
ensi kevään kehysriihen yhteydessä käytävissä neuvotteluissa hallitus
tarkistaa työvoimapoliittisten toimien määrän
riittävyyden suhteessa työttömiin työnhakijoihin.
Tarkistuksessa on otettava huomioon työttömyyden
ja työllisyyden tuleva kehitys ja huolehdittava siitä,
että työvoimapoliittiset toimet myös
ajoitetaan oikein.
Monissa budjetin yleiskeskusteluissa käytetyissä puheenvuoroissa
viitattiin Suomen Akatemian ja Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen kolmivuotiseen
lamatutkimukseen. Tutkimuksessa käytiin läpi 90-luvun
lamaan johtaneita syitä, tuolloin harjoitettua politiikkaa
ja laman seurauksia. Aiheellisempaa kuin etsiä tutkimuksesta
argumentteja silloisten päätöksentekijöiden syyttämiseksi
olisi ottaa nyt tässä talouskehityksen tilanteessa
opiksemme tutkimuksen johtopäätöksistä.
Meillä pitäisi olla nyt eväät
välttää vastaavanlaisten virheiden tekeminen.
Mainitun tutkimuksen tärkein viesti on mielestäni
se, että työttömyyttä on helppo
kasvattaa, mutta vaikea alentaa. Jos puhumme 90-luvun vaikeista
vuosista, jolloin työttömyys kasvoi lähestulkoon
vapaasti, ja ajasta suurtyöttömyyden Suomessa, elämme
nyt jokseenkin toisenlaisessa tilanteessa. On toki todettava, että vaikka
työttömien määrä onkin
vähentynyt voimakkaasti synkimmästä vuodesta
94, työttömyys on edelleen Suomessa Euroopan unionin
keskiarvoa korkeammalla tasolla ja pohjoismaisittainkin selvästi
korkein.
Erityistä huomiota on kiinnitettävä pitkäaikaistyöttömyyteen,
sen syihin ja seurauksiin. Pitkäaikaistyöttömyyden
loukkuun pudonneista huomattava osa on heikommin koulutettuja ja ikääntyneitä työttömiä,
jotka eivät ole hyvänkään talouskehityksen
vuosina onnistuneet löytämään
itselleen työtä. Heidän työllistämisensä edellyttää räätälintyötä ja
yksilöllisiä ratkaisuja. Valtiovarainvaliokunnan
sosiaali- ja työjaosto pitää tärkeänä,
ettei pitkäaikaistyöttömien määrää saa
päästää nousemaan taantumavaiheessakaan.
Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Maria Kaisa Aula totesi esittelypuheenvuorossaan,
että on parempi toimia aktiivisesti työttömyyden
alentamiseksi ajoissa kuin hyväksyä passiivisesti
työttömyyden tuomat lisäkustannukset
niin valtion kuin kuntienkin budjetteihin. Olen ed. Aulan kanssa
asiasta täysin samaa mieltä. Tämä on
oikeanlaista politiikkaa paitsi taloudelliselta myös inhimilliseltä kannalta
katsoen.
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan sosiaali- ja työjaosto
haluaa nostaa esille muutaman siviilipalvelusta koskevan epäkohdan.
Jaosto katsoo, että siviilipalvelusta suorittavien nuorten
työpanosta tulisi hyödyntää huomattavasti nykyistä tehokkaammin
erilaisissa yhteiskunnalle kuuluvissa tehtävissä.
Myös siviilipalvelusmiesten majoitukseen liittyvät
epäkohdat vaativat ratkaisuja. Siviilipalvelusta koskevan
lainsäädännön mukaan siviilipalvelusta
suorittavat ovat palveluksen aikana oikeutettuja ilmaiseen ylöspitoon,
muun muassa maksuttomaan majoitukseen. Ylläpitokustannukset
kuuluvat pääsääntöisesti
palveluspaikan maksettavaksi. Sosiaali- ja työjaoston saaman
selvityksen mukaan näin ei kuitenkaan useimmiten tapahdu
vaan asumiskustannukset jäävät usein
siviilipalvelusta suorittavan nuoren tai hänen omaistensa
maksettavaksi. Suurin osa palveluspaikoista pitää siviilipalvelusmiehistä aiheutuvia
kustannuksia liian korkeina, jos ne joutuisivat korvaamaan myös
asumisesta aiheutuvat kustannukset. Majoituksen järjestämiseen
ja asumiskustannusten korvaamiseen on jaoston saamien tietojen mukaan
liittynyt myös väärinkäytöksiä.
Jaoston mielestä valtion tulee osallistua siviilipalvelusta
suorittavien asumiskustannuksiin edes osittain. Tämä todennäköisesti
lisäisi siviilipalveluspaikkojen tarjontaa ja lopettaisi
samalla nykykäytäntöön liittyvät väärinkäytökset.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Jotta ihminen voi elää turvattua
ja onnellista elämää, hänelle
täytyy taata tietyt oikeudet. Oikeus työhön
on näistä perusoikeuksista kaikkein tärkeimpiä.
Jos työ puuttuu, on edessä tulojen putoaminen.
Seuraava vaihe on köyhtyminen, ja sitten vielä tulee
syrjäytyminenkin. Oikeus työhön tunnustetaan
perusoikeuksiin myös perustuslaissa, mutta tätä perustuslain
velvoitetta ei enää isommin oteta huomioon, kun
päätöksiä tehdään.
Vielä 1975 silloinen presidentti Kekkonen julisti Suomeen
kansallisen hätätilan, kun työttömiä oli
63 000. Viime vuosina työttömiä on
ollut kovan talouskasvun aikana noin 300 000, mutta siitä huolimatta
työllistäviä toimia on supistettu. Tämä näkyy
myös Lapissa. Työttömänä meillä on
nytkin noin 17 000 ihmistä, noin 20 prosenttia
työvoimasta, mutta niin kuin sanottu, työllistäviä toimia
on pudotettu. Tämä on jo usean vuoden linjaus
ollut, ja tämä työttömien työllistämisen
linja heikkenee edelleenkin.
Lapin työllisyysluvut jo sanovat, kuinka paha tilanne
on. Siellä on 20 prosenttia työttömänä, mutta
vielä karumman kuvan antaa se tieto, että vuosittain
Lapissa työttömyyden viime vuosina on kokenut
noin 45 000 työntekijää, lähes
50 prosenttia työvoimasta. Tässä on nyt
vahvojen toimien aika. Totta kai meilläkin pitää lisätä markkinaehtoista
työllistämistä. Tämä tarkoittaa yrittäjyyden
kannustamista. Se ei voi kuitenkaan olla pelkkiä sanoja
eikä innostamista sanojen tasolla, vaan tarvitaan myös
toimia. Yrittäjyyden lisääminen tarkoittaa
investointitukien lisäämistä, se tarkoittaa
kuljetustuen lisäämistä. Tarvitaan myös
hyvin radikaaleja toimia pahan työttömyyden ja
kovan muuttoliikkeen vuoksi. Tältä osin olen tyytyväinen
siihen, että Norjan-mallin osalta alkaa Lapissa kokeilu.
Toivon vain sitä, että kokeilu on sillä tavoin
selkeä, että yrittäjyydelle annettavat
uudet edut ovat niin selkeitä, että ne myös
sellaisiksi tunnistetaan ja kokeilusta saadaan kunnollinen tulos.
Haluaisin myös Norjan-mallin osalta sitä, että kokeilualue
olisi laajempi kuin alun perin suunniteltu kolme pohjoisinta kuntaa,
joissa yrityksiä on kovin vähän.
Se, mitä aivan välittömästi
tarvitaan, on valtion työllistävien toimien lisääminen.
Tämä koskee koko maata, mutta tämä koskee
erityisen voimakkaasti tietysti pahimman työttömyyden
alueita. Meillähän on talouskasvu pysähdyksissä. Näköalana
on se, että työttömyys lähtee
kasvuun. Taittuminen huonompaan suuntaan on jo menossa. Esimerkiksi
Lapin osalta on selkeästi nähtävissä,
että ensi vuosi on tätä vuotta vielä selvästi
huonompi, jollei uusiin toimiin ruveta.
Mistä sitten Lappiin välittömästi
löytyisi työtä? Työkohteita
löytyy kuntien palveluista ja valtionhallinnon erilaisista
työtehtävistä, esimerkkinä tältä osin
vaikkapa vain ympäristötyöt. Työkohteita
löytyy yrityksistä, joihin myös voidaan valtion
tuella työntekijöitä palkata. On olemassa paljon
järjestöjä, jotka haluaisivat palkata
nykyistä selvästi paljon enemmänkin työllistettyjä yhdistelmätuelle. Yhdistelmätuen
ehtoja vain pitää parantaa niin, että työtön
saa niistä kunnollisen toimeentulon ja myös pääsee
paremmin kuin nykyään ansiosidonnaiselle päivärahalle
palaamaan. Työkohteita on. Ei siitä ongelmaa tule.
Kysymys on vain siitä, laitetaanko rahaa selvästi
enemmän liikkeelle. Tältä osin ongelma
on todellinen.
Kun katselin työhallinnon esityksiä ja sitä, mitä budjetissa
esitetään, voin havaita, että työministeriö on
hallituksen sisäisessä väännössä selvästi
hävinnyt valtiovarainministeriölle. Ero työministeriön
esitysten ja valtiovarainministeriön ja hallituksen päätännän
välillä on useita kymmeniä miljoonia
ensi vuoden osalta. Ero koskee myös Lappia. Niillä rahoilla,
joita budjetissa on ja joista osa tulee pohjoiseen, ei ensi vuodesta selvitä.
Omalta osaltani esitänkin jo tähän budjettiesitykseen
10 miljoonan euron lisäämistä Lapin työllisyyden
parantamiseen, noin 60:tä miljoonaa markkaa lisää.
Se olisi jonkinlainen mahdollisuus jo hoitaa asioita niin, ettei
työttömyys ainakaan lähde kasvuun. Mutta
aivan varmasti työllisyystilanne on nyt sellainen, että siihen
pitää kokonaisuudessaan ja laajasti palata hyvin
pian. Tältä osin näen, että ensi
vuoden ensimmäisessä lisäbudjetissa työllisyysrahoja
on saatava koko maahan lisää ja sen mukaisesti
meille sellainen osuus kuin meidän paha työttömyytemme pohjoisessa
edellyttää.
Perimmäinen kysymys on siis se, kenellä on vastuu
työllisyydestä. Tältä osin kaksi
linjaa on olemassa. On uusliberalistinen linjaus, joka tähdentää sitä,
että markkinat ratkaisevat: ne, jotka työllistyvät
markkinoilla, työllistyvät, jotka eivät
työllisty, kärsikööt itse. On
tämmöinen kova ajattelu, että jokainen
on oman onnensa seppä, jonka kääntöpuoli
on se, joka voidaan pelkistää lauseeseen "vahvat
porskii ja heikot sortuu".
Me vasemmalla korostamme valtion vastuuta perusoikeuksien turvaamisessa.
Näiden kahden linjan välillä tappelua
ja vääntöä käydään.
Viime vuosien kehitys on ollut todella valitettava tältä osin.
Valtion vastuun korostaminen on heikentynyt. Siitä on sitten
seurannut se, että meille on syntynyt varsin paha pysyvästi
työttömiksi joutuneitten ryhmä ja syrjäytyminen
on varsin laajaa. Minä todella näen niin, että jos
ihminen putoaa työelämästä,
se on väistämättä sitten tie
ensinnäkin tosiaan tulojen putoamiseen, sitten köyhtymiseen
ja lopulta myös syrjäytymiseen, enkä näe,
että meillä on minkäänlaista
varaa tämmöisen linjan sietämiseen. Meillä pitää olla
selvä vastuu siitä, että jokainen saa
oikeuden tehdä työtä. Se on kuitenkin
aivan tärkeimpiä oikeuksia. Kuten eräs
runoilija, Pentti Saaritsa, kirjoitti, työtön
on puustaan irronnut lehti. Siinä menee pikkuhiljaa kaikki.
Sitä paitsi kokonaisuudenkin kannalta on varmasti kuitenkin
viisaampaa, että ihmiset työllistetään,
verrattuna siihen, että osa porukasta on työttömänä,
koska sieltä ei tule mitään tuottoa, tulee
ajan myötä vain isoja kustannuksia. Minusta tässä pitää käydä linjakeskustelukin,
kenellä on vastuu. Niin kuin sanottu, me hyvin vahvasti alleviivaamme
valtion vastuuta. Se lähtökohta pitää sitten
myös ottaa todesta. Lopuksihan se on rahaa. Työllisyyttä parannetaan,
jos siihen rahaa löytyy. Ei siitä ole pienintäkään
epäilystä. Näin on myös meidän
Lapin osalta.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Työministeriön hallinnonala
on myös yksi tärkeimpiä. Tietysti kaikki
ovat tärkeitä, mutta juuri, jos ajattelemme ihmisten
kokemaa selviytymistä ja elämässä sitä,
mikä merkitsee heille myös paljon, varmasti se
on työ, niin kuin täällä tuli
esille, että oikeus työhön on yksi merkittävä asia
ihmisille.
Lipposen hallitusohjelmassa työelämän
kehittämisestä on esitetty, että henkilöstön
korkea osaaminen, työssäjaksaminen ja toimivat
työmarkkinasuhteet ovat tärkeitä kansallisia
menestystekijöitä ja että hallitus kunnioittaa
työelämän perusoikeuksia. Edelleen hallitusohjelmassa
on erittäin hyvin sanottu, että työttömien
työnhakijoiden palvelutarvetta arvioidaan säännöllisillä määräaikaishaastatteluilla,
ja edelleen, että työnvälitystä tehostetaan
ja työttömille tarjotaan viimeistään
12 kuukauden ja nuorelle työttömälle
6 kuukauden jälkeen työ- tai harjoittelupaikka
taikka muu työhönmenoa tukeva toimenpide. Nämä ovat
erittäin merkittäviä asioita hallitusohjelmassa.
Nyt me olemme käsittelemässä budjettia
työministeriön hallinnonalalta. Siellä on
mielestäni erittäin hyvin valtiovarainvaliokunta
tehnyt lausumaehdotuksen 15, johon täällä on
jo viitattu, että eduskunta edellyttää,
että viimeistään kehysriihen yhteydessä käytävissä hallituksen
neuvotteluissa tarkistetaan työvoimapoliittisten toimien
määrän riittävyys suhteessa
työttömiin työnhakijoihin. Tarkistuksessa
on otettava huomioon työttömyyden ja työllisyyden
tuleva kehitys ja varauduttava toimien oikeaan ajoituksen.
Nyt kriittinen kohta, mikä työllistämisessä ja työttömyyskysymyksessä on,
varmasti on työvoimapoliittisten toimenpiteitten kohdentuminen.
Mielestäni on aivan oikeutettua peräänkuuluttaa
täsmätoimenpiteitä ja arviointia siitä,
miten oikein kohdentuvia tai oikein ajoittuvia ovat ne kylläkin
aika monet toimenpiteet, mitä työvoimapolitiikan
alueella on.
Eilen itselläni oli ryhmä aikuisopiskelijoita,
ja heidän kertomaansa kun kuuntelin, en tietenkään voinut
oikein ilolla sitä vastaanottaa, kun aikuiset, jotka sanoivat,
että haluavat olla työelämässä mukana — oli
kysymys työttömistä ja ihmisistä,
jotka halusivat myös omaa osaamistansa päivittää koulutuksella — kertoivat,
mitä heille oli tapahtunut heidän siirtyessään
työttömyydestä koulutukseen. Monella
esimerkiksi taloudellinen tuki oli pienentynyt. Tietenkin silloin,
kun työllisyydestä puhutaan, mielestäni
siihen on ehdottomasti yhdistettävä myös,
niin kuin hallitusohjelmassakin on, kysymys osaamisesta ja osaamisen
säilyttämisestä ja koulutuksesta, millä tavalla
sitten työhön liittyvä koulutus ja koulutukselliset
kysymykset vahvistavat ihmisten motivaatiota siirtyä työttömyydestä koulutukseen.
Työministeriön hallinnonalan kohdalla on erittäin
hyvin mielestäni otettu esille myös koko työvoimatoimistojenkin
työkenttä. Työ- ja tasa-arvoasiain valiokunta
on kiinnittänyt huomiota siihen, että nyt kun
toimenpiteitä sillä alueella tehostetaan, siinä yhteydessä paikkakuntakohtaiset
toiminnan erityispiirteet ja henkilöstön määrät
huomioitaisiin ja arvioitaisiin, että kun lähdetään
toiminnan tehostamiseen mahdollisesti palvelurakennetta ja toimistoja
osin supistamalla, siitä seurauksena ei olisi sitten se,
että palvelu etääntyy pienemmistä paikkakunnista
ja sitä kautta työnhakijoista, jotka saattavat
olla hyvin kaukana yhdestä toimipisteestä.
Työttömyys sinänsähän
koskettaa kaikkia seutukuntia ja tietenkin suuria kasvukeskuksia,
ja ainakin tilastoista on selvitettävissä, että työttömyydestä kärsivät
seutukunnat ovat joko maatalousvaltaisia syrjäisiä seutukuntia
tai teollistuneita kaupunkikuntia. Näin mielestäni
työllisyyskysymykseen liittyvät erittäin
vahvasti aluepoliittiset kysymykset.
Se erityispiirre työttömyydessä myös
on, että on selvästi osoitettavissa vaikeasti
työllistettävien ryhmiä, sellaisia, jotka
ovat työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa. Jos ja kun
me olemme etsimässä täsmätoimenpiteitä,
niihin ne nyt tulisi kohdistaa. Voi sanoa, että budjetissa
ja mietinnössä on erittäin paljon hyviä esityksiä,
vaikka voi tästäkin sanoa, että varmasti
ei vielä riittäviä. Ne, jotka ovat heikoimmassa
asemassa ja joihin pitäisi ennen kaikkea kiinnittää huomiota,
ovat pitkäaikaistyöttömät, ikääntyvät
ja vajaakuntoiset ja vielä voi sanoa, että maahanmuuttajat.
Jos kaikista näistä ryhmistä kohdennetaan
aktiivisia toimenpiteitä muutamaan tuhanteen, ne eivät vielä kohdennu
kaikkiin, joilla tarvetta olisi. Näin näen, että tällä alueella
on vielä hyvin paljon tehtävää.
Arvoisa puhemies! Terveydenhuollon kysymyksiä edellä tuotiin
esille jo paljon, ja tässäkin yhteydessä haluan
ne nostaa esiin, koska terveydenhuollon työntekijöiden
kohdalla on selkeästi tutkimusten ja selvitysten myötä osoitettu,
että on uupumista, työssä väsymistä,
sairauspoissaoloja, huonoa työssä jaksamista on
heidän joukossaan. Selvityksen mukaan terveydenhuollon hoitohenkilöstö oli
poissa työstä keskimäärin 17 päivää edeltävän
12 kuukauden aikana vuonna 99. Eniten poissaolokertoja on päiväkodeissa
ja sitten nimenomaan tällaisissa paikoissa, joissa on kysymys
kuntoutuksesta — sairas- tai hoitokodit, A-klinikat — sellaisissa
paikoissa, joissa työ on erittäin raskasta.
Näillä alueillahan eräs kysymys on,
mikä on se työntekijämäärä.
Eri kunnissa, tietysti puhun nyt itse Tampereen näkökulmasta,
yhtenä ongelmana on — työtä olisi
vaikka kuinka paljon näillä palvelualoilla — näihin
työllistäminen, työntekijöitten
saaminen. Työttömiä on, mutta millä tavalla
kunnat työllistävät näille palvelualoille,
on eräs ongelma-alue. Näen, että erilaisia
ongelmia on tietysti eri työaloilla, mutta palvelualat,
liittyen edelliseen eli sosiaali- ja terveyspääluokkaan, tulisi
myös ottaa semmoiseksi erityiskohderyhmäksi, jossa
myös ovat nämä laatusuositukset. Niihinhän
liittyy juuri se, että laatu on välttävää tasoa
juuri sen vuoksi, että työntekijöitä ei
ole riittävästi. Jos tätä budjettia
katsoo, näillä valtionavuilla emme vieläkään
kuntia saa palkkaamaan riittävästi työntekijöitä.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Työvoimaministeriön toimintaa
on viime aikoina polemisoitu lehdistössä. On kysytty,
montako pysyvää työpaikkaa työvoimahallinnon
toimenpitein on luotu. Tilastojen mukaan ei kovin paljon. Kuitenkin
on vastattu, että kysymys on väärin asetettu,
koska työvoimahallinnon toimin luodaan valmiuksia ottaa
työtä vastaan eikä luoda varsinaisesti
työpaikkoja. Helposti kuitenkin edelleen ajatellaan, että työttömyyttä poistetaan
nimenomaan
työvoimahallinnon toimin antamalla sille lisää rahaa.
Kyllä pysyvät työpaikat tulevat elinkeinopolitiikan,
taloudellisen toimeliaisuuden ja yritteliäisyyden sekä taloudellisen
kasvun ja työn tuottavuuden kautta. Sen takia elinkeinopolitiikkaa
pitää suosia ja sen hoitaminen on tärkeää.
Sitä voidaan tehdä muun muassa verohelpotuksin
ja byrokratiaa vähentämällä.
Ensi käden toimi on alentaa työn sivukuluja
ja painaa verokiila mahdollisimman alas. Jos julkinen valta työllistää, sen
pitää ensin saada verotuloja, joilla työpaikat rahoitetaan.
Oikeus työhön on perusoikeus, se on totta, mutta
työllistämisen edellytyksistä on myöskin
huolehdittava.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Kuten jo edellinen puheenvuoron pitäjäkin
totesi, jo Suomen perustuslain mukaan oikeus työhön
on jokaisella. Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja
pyrittävä turvaamaan jokaiselle tämä merkittävä oikeus.
Ongelma on se, että nykyiset tukityöllistämiskeinot
ovat sen kaltaisia, että moni työtön
ehtii passivoitua ja syrjäytyä ennen kuin tukitoimet
tavoittavat hänet. Tähän kohtaan pitäisi
nyt erityisesti puuttua. Jokaiselle pitkäaikaistyöttömäksi joutuneelle
tulisi kehittää toimiva työllistämisratkaisu
eli täälläkin peräänkuulutettuja
täsmäsuunnitelmia ja räätälöityjä suunnitelmia
yksilökohtaisesti.
Merkittävää on se, että tuo
työttömyysjakso ei jäisi pitkäksi.
Jo puolen vuoden työttömyyden jälkeen
tulisi olla mahdollisuus edes osa-aikaiseen työpaikkaan
joko valtion, kuntien tai yritysten yhteistoimin järjestämänä.
Tällä tavalla voidaan estää työmarkkinoilta
syrjäytymistä ja edistää työmarkkinoille
paluuta ja mahdollistaa, että ammatillinen osaaminen ja
yhteisöllinen toiminta säilyvät, ihmisarvo
säilyy myöskin. Missään tapauksessa
myöskään työn vastaanottaminen
ei saisi alentaa tulotasoa työttömyyskorvausta alemmaksi.
Näin ollen työn tekemisen täytyisi kaikissa
tilanteissa olla taloudellisesti kannattavampaa kuin työttömyysturvan
varassa elämisen.
Luvut, mitä meillä on työministeriön
työllisyyskatsauksen kautta tämän vuoden
elokuulta, kertovat vielä sitä, että elokuun
lopussa oli 294 400 työtöntä työnhakijaa
ja yhtäjaksoisesti työttömänä olleita
pitkäaikaistyöttömiä liian suuri
määrä, kun näitä oli
82 000 henkilöä. Yli kaksi vuotta yhtäjaksoisesti
työttömänä olleita näistä oli
38 600. Vaikka työttömien määrä on
hieman laskenut vuoden takaisesta, on silti kyse niin suuresta joukosta,
että tähän on löydettävä nopeampia
ja tehokkaampia ratkaisuja kuin tähän saakka on
toteutettu, koska nämä luvut ovat tämän
kaltaisia. Onhan kysymys näiden ihmisten arjesta, elämän
arjesta selviytymisestä, toimeentulosta.
Tukityöllistämistoimenpiteiden ja koulutustoimenpiteiden
piirissä oli saman tilaston mukaan elokuun lopussa 70 800
henkilöä, mikä oli 6 700 vähemmän
kuin vuotta aikaisemmin. Eli tämä osoittaa, että työhallinnon
palkkaperusteisilla toimenpiteillä sijoitettuina oli elokuun
lopussa 37 900 henkilöä, tämäkin
4 700 vähemmän kuin vuotta aikaisemmin.
Meidän talouskasvummehan on ollut hyvä, ja sillä lailla
on näitä toimenpiteitä ollut vähemmän.
Nyt tietysti tässä tilanteessa, kun talouskasvu
ei merkittävästi enää ole nousussa,
olisin sitä mieltä ja kristillisdemokraattien
ryhmä on myöskin vastalauseessa, joka on mietinnössä,
edellyttämässä, että palkkaperusteisesti
työllistämistukiin valtionhallinnolle kohdennettaisiin
enemmän rahaa ja tällä tavalla saataisiin
toimeliaisuutta. Budjettiehdotuksessa on ensi vuodelle vähemmän
kuin on tälle vuodelle. Sikäli kun ennuste kuitenkin
on se, että työttömien määrä on lisääntymässä,
on perusteltua esittää tähän
lisämäärärahaa.
Me tarvitsemme todella näitä työllistämistoimenpiteitä ja
myöskin rahan kohdentamisessa uudelleenarviointia. Edustan
kyllä sitä ajatusta myöskin, että tarvitaan
valtion toimenpiteitä eli työllistämistoimenpiteitä.
Ajattelen aivan tällaisia työllisyysohjelmia,
joihin liitetään rahoitus, erityisesti investointihankkeisiin.
Meillä on alueellisia eroja maassamme. Me tiedämme,
että on alueita, joilla työttömyys on jäänyt,
jymähtänyt, 20 prosentin tasolle ja ylikin ja
ainakin hipoo tätä lukua, samalla kun meillä on jo
alle 10 prosentin työttömyyslukuja, mikä on todella
hyvä asia. Näin ollen tulisi arvioida, että sellaisilla
alueilla, missä kunnat eivät pysty huolehtimaan
infrastruktuurista ja peruskorjauksista ja perushankinnoista, perusrakentamisesta,
homekoulujen korjauksista jne., kuinka voidaan tällaisilla
hankkeilla kohdentaa työtä näille alueille ja
saada aikaan siellä toimeliaisuutta, mutta ennen kaikkea
tulee pitää huoli, että näillä alueilla ei
tapahdu romahdusta rakennuskannassa.
Tämän vuoden eli valtion vuoden 2001 talousarviossahan
on todettu: "Työllisyyslain - - mukaisesti alueellisia
työttömyyseroja tasataan siten, ettei minkään
työssäkäyntialueen työttömyys
ylitä vuositasolla 80 prosentilla maan keskimääräistä tasoa.
Määrärahojen käyttö voidaan aloittaa
tämän työttömyyden tason ylittymisen estämiseksi
työssäkäyntialueen työttömyyden ylittäessä vuositasolla
vähintään 60 prosentilla maan keskimääräisen
tason." Tätä ajatellen mielestäni olisi
korkean työttömyyden alueille valtion suunnattava
erillisiä työllisyysohjelmia peruspalvelutoimintojenkin
vahvistamiseen, joista huolehdittaisiin niin, että ne eivät
rapaudu näillä alueilla.
Arvoisa rouva puhemies! Vielä haluaisin todeta sen,
että meillä kolmannella sektorilla tehdään
merkittävää työtä,
hyvinvointipalveluja ja palveluja, joissa on yhdistelmätuella
työllistettyjä henkilöitä. Kovasti
toivoisin, että yhdistelmätukijärjestelmää kehitettäisiin
niin, että kolmannella sektorilla voitaisiin todella palkata
useammaksikin vuodeksi, kaksi vuottakin on lyhyt aika, mielellään
pidemmäksikin ajaksi, että tulisi jatkuvuutta.
Ajattelen niin, että yhdistelmätuki on mahdollistanut
kansalaisjärjestöille työttömän
palkkaamisen sellaisiin tehtäviin, jotka hyvinkin ehkäisevät
monien työttömien ja vaikeuksissa olevien syrjäytymistä.
Kolmannen sektorin toiminta on yhteiskunnan kannalta hyvin merkityksellistä ja
jopa jossain määrin korvaamatontakin.
Miksi perustelin sitä, että yhdistelmätuella voitaisiin
palkata kahdeksi vuodeksi ja mielellään pidemmäksikin
aikaa henkilöitä, on se, että työskentely
tällaisissa tehtävissä kartuttaa nimenomaan
kaikkein vaikeimmassa asemassa olevien henkilöiden osaamista
ja yhteisöllisyyttä, että he kokevat
olevansa mukana jossain tuottavassa toiminnassa, jos näin
uskaltaisin sanoa. On nähtävissä, että heidän
aktivoitumistansa ja motivoitumistansa yhteiskunnan rakentamiseen saadaan
tällä tavalla myöskin aikaan.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Työministeriön hallinnonala
on tänä päivänä varsin
vaativa, koska näyttää siltä,
että työttömyys ei enää alene
vaan päinvastoin nousee. Bruttokansantuotteen pitäisi
olla noin 2,5 prosentin tasolla, jotta työttömyys
säilyy entisellä tasolla. Nyt kun olemme jossain
0,5:n tasolla tämän hetken kasvun osalta, se tietää automaattisesti
työttömyyden lisääntymistä.
Työvoimatoimistojen tehtävä on välittää työtä ja
myös ohjata työnhakijoita oikeaan paikkaan. Tänä päivänä kuitenkin
työvoimatoimistojen tilanne on se, että niiden
kirjoilla on paljon henkilöitä, jotka eivät
ole nykykunnossa enää työmarkkinoiden
käytettävissä sillä tavalla,
että heistä olisi todellista hyötyä siinä paikassa,
johon heitä tarjotaan. Näin ollen työnantajat
usein joutuvat kasvokkain työvoimatoimiston lähettämän
henkilön kanssa, jolla ei ole fyysistä eikä henkistä kykyä ottaa
tarjottua tehtävää vastaan. Tämä johtaa
siihen tilanteeseen, että työnantajien usko työvoimatoimiston
kykyyn tuottaa sellaisia palveluita, joita elinkeinoelämä tarvitsee, ei
ole riittävä. Meillä on siitä paljon
esimerkkejä, ja nyt olisi korkea aika käydä myös
työvoimahallinnon ja sosiaali- ja terveysministeriön
kesken selkeä, avoin keskustelu siitä, millä tavalla
tämä asiakaskunta oikein jaetaan.
Työttömien kohdalla on myös isot
alueelliset erot. Toisilla paikoilla syntyy vain uusia työttömiä eikä lainkaan
työpaikkoja. Työministeriö ei ole kyennyt
luomaan uusia työpaikkoja eikä juuri edesauttamaan
tukityöllistämisessä. Mielestäni
seuraavaa hallitusohjelmaa laadittaessa on syytä hyvin
tarkkaan arvioida nykyisen työministeriön roolia.
Mielestäni kauppa- ja teollisuusministeriöön
sijoitettuina näillä varoilla, joita nyt käytetään,
saadaan aikaan todellisia työpaikkoja.
Arvoisa herra puhemies! Työttömyys maksaa yhteiskunnalle
noin 30 miljardia markkaa. Tämä on iso kuluerä,
mutta oikein käytettynä siitä saadaan
myös kansantalouteen selvää käyttövoimaa,
jolla voidaan luoda aitoja työpaikkoja. Siksi niitä esityksiä,
joita nyt opposition taholtakin on asian yksityiskohtaisessa käsittelyssä esillä,
kannattaa
hyvin harkita ja pitkän ja huolellisen harkinnan jälkeen
kannattaa. Niin saadaan myös edistystä aikaan.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Työttömyys on edelleen
yhteiskuntamme keskeisin ongelma. On valitettavaa, että näkymät
tästä eteenpäin ovat heikkenevät.
Toivoa sopii, että käänne kuitenkin sekä muualla
maailmassa että sitä kautta myös meillä Suomessa
parempaan tapahtuu mahdollisimman pian. Näissä heikkenevissä talous-
ja työllisyystilanteissa on olennaista, että julkisen
vallan toimet kohdistuvat oikealla tavalla, niin että niillä tuetaan
toisaalta yritysten työvoiman saantia ja yritystoiminnan
elpymistä, vahvistumista, mutta toisaalta myös
julkisen palvelun työvoiman käyttöä ja
työllisyyttä tätä kautta.
Keskusta on omassa vastalauseessaan kiinnittänyt huomiota
paljon keskustelua herättäneeseen työvoimapolitiikan
toimenpanoon ja siihen, että nyt on uhkaamassa työvoimatoimistojen
lukumäärän vähenemisen myötä tilanne,
että valtiovalta ei enää omin toimin
ole edistämässä monipuolisen ja laadukkaan
työvoimapalvelun ulottuvuutta koko maahan kaikkien asiakkaiden
saataville eikä tätä kautta ole edistämässä myöskään työllisyyttä näillä alueilla.
On tärkeää, että työvoimapalvelujen
saatavuus turvataan myös maan haja-asutusalueilla niin,
että työnhakijoiden asiointimatkat eivät
veny kohtuuttoman pitkiksi ja että myös asiantuntevan
henkilöstön työpaikat näillä alueilla
kyetään turvaamaan tilanteessa, jossa, kuten sanoin,
työttömyys on valitettavasti taas monissa osissa
maata kasvussa.
Työttömyyden lieventämiseen käytetään
valtion suoraa rahoitusta, työllistämismäärärahoja. Näyttää siltä,
että kaikilta osin tätä rahaa ei ole tänä vuonnakaan
saatu käyttöön. Erityisesti sitä näyttää jäävän
käyttämättä Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa
ja myös Oulun seudulla samaan aikaan kuin muualla maassa,
missä perinteisesti on totuttu toimimaan asiantuntevan
henkilöstön ja muiden toimijoiden toimesta tehokkaasti,
rahat on saatu käyttöön. Tämän
vuoksi olisi tietysti tärkeää, että tällaisia
alueellisia, nyt kasvavia työttömyyseroja kyettäisiin
myös tätä kautta, määrärahojen
nykyistä tehokkaamman käytön kautta,
tasaamaan.
Pohjois-Karjalassa, arvoisa puhemies, on nostettu esille erityisen
työllisyysohjelman aikaansaaminen, eikä tämä ole
vain meidän maakuntamme, vaan laajemminkin Itä-
ja Pohjois-Suomen osalta tärkeää. On
paljon sellaisia töitä, sellaista tekemistä,
johon tulisi nyt tarttua ja tätä kautta luoda
uskoa tulevaisuuteen. Olisi helpotettava näiden alueiden
työnsaantimahdollisuutta. Olisi panostettava, niin kuin
nyt vähän myönteisemmältä näyttääkin,
myös koulutukseen niin, että yrittäjillä olisi
saatavilla heidän tarpeisiinsa soveltuvaa työvoimaa
ja että myös yrittäjyyttä, josta
eilen illalla täällä puhuimme, kaikin
tavoin kyettäisiin edistämään.
Samaan aikaan, arvoisa puhemies, olisi tärkeää myös
panostaa niihin välttämättä edessä oleviin
julkisen puolen investointeihin, eritoten kuntien investointihankkeisiin,
joista täällä on esillä ollut
muun muassa niin sanottujen homekoulujen korjaaminen, ylipäätänsä sellaisiin hankkeisiin,
jotka ensinnäkin ovat välttämättömiä,
joilla toisaalta myös pidemmällä aikavälillä vähennetään
tämän toimintasektorin kustannuksia ja jotka sitten
ovat edesauttamassa paikkakunnan ja aluetalouden kehitystä myönteiseen suuntaan
ja luovat uskoa tulevaisuuteen.
Arvoisa puhemies! Keskeinen kysymys kuitenkin työllisyyden
osalta on se, että meillä on elinvoimaista yrittäjyyttä ja
että yritykset ovat halukkaita työllistämään,
ovat halukkaita kasvattamaan yritystoimintaansa ja kasvamaan yrityksinä sekä suuntaamaan
entistä enemmän myös vientiin ja panostavat
uuden toiminnan ja uusien tuotantojen kehittämiseen koko
maan ja eri alueiden osalta.
Arvoisa puhemies! Mielestäni nyt olisi kaikkien kannalta
tärkeintä, että työttömyyden
uhkaava lisääntyminen saataisiin katkaistua ja
että ennen muuta nuoret työmarkkinoille tulevat
kokisivat, että heidän osaamistaan ja ammattitaitoaan tarvitaan,
mutta toisaalta myös kokeneet ja varttuneessa iässä olevat
työntekijät kokisivat, että heidän
kokemustaan ja osaamistaan tarvitaan ja että myös
siihen halutaan ammatillisen koulutuksen kautta panostaa yhteiskunnassa
ja luoda myönteisen kehityksen kierre sen sijaan, että meillä nyt
on näköala valitettavasti vähän
heikkenemässä.
Tarja Kautto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun edellinen puhuja viittasi jälleen
Uudenmaan tilanteeseen, että on jätetty käyttämättä määrärahoja,
haluaisin todeta tältä osin sen, että Uudenmaan
ongelma on osittain ollut se, että meillä ei ole
ollut riittävästi henkilökuntaa työvoimatoimistojen
palveluksessa, että niitä olisi pystytty käyttämään.
Oman problematiikkansa tuo se, että meillä on myös
paljon pulaa työvoimasta. Ne, jotka jäävät tämän
ulkopuolelle, ovat pitkäaikaistyöttömiä, jotka
ovat juuri se osa työttömistä, joka on
erittäin vaikeasti työllistettävissä.
Totta kai tilanne on ongelma, ja täälläkin
pitäisi pystyä tekemään kaikki
toimenpiteet.
Matti Väistö /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärrän hyvin, että niillä alueilla,
joilla työllisyys perinteisesti on ollut parempi, ei ole
satsattu sillä tavoin julkisen sektorin työllistämistoimiin
ja työvoimapalveluihin, ja myöskään
markkinat eivät ole sitä odottaneet.
Toisaalta ongelma on mielestäni myös siinä, että työllisyysmäärärahat
jakautuvat nyt hieman epätasaisesti ottaen huomioon todellisen
työttömyysasteen eikä niinkään
työttömien määrää. Meidän
rakenteellinen työttömyytemme ei tällaisessa
tilanteessa kykene kyllin nopeasti korjaamaan näitä asioita,
ja siitä syystä olisi nyt palattava kenties vähän,
ehkä merkittävästikin, työllisyyslain
alkuperäisen tavoitteen suuntaan.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Työhallinnon strategian saavuttamiseksi
on lueteltu viisi linjausta: varmistetaan työvoiman saatavuus;
tuetaan työvoiman kysyntää; vahvistetaan
ja laajennetaan toimintaa työssäolevien osaamisen
ja jaksamisen parantamiseksi; lisätään
työhön menon kannustavuutta; edistetään hyviä etnisiä suhteita
ja ehkäistään syrjintää.
Täällä tuli hyvin esille, että kuitenkin
Suomessa on alueita, joilla työvoiman tarjonta ei kohtaa kysyntää.
Uusimaa on hyvä esimerkki tästä. Se vaatii
erityisiä ponnisteluja.
Strategian tavoitteena on saada työllistämisaste
70:een, samallahan se tukee huoltosuhteen paranemista. Se pitäisi
saada selkeästi 70 prosentin päälle.
Siksi paras lääke on yrittäjyyden voimakas
kehittäminen ja kannustaminen. Sillä me hoidamme
parhaiten työllisyyttä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Työministeriön hallinnonala,
pääluokka 34, valiokunnan lausumaehdotus 15: "Eduskunta
edellyttää, että viimeistään
kehysriihen yhteydessä käytävissä hallituksen
neuvotteluissa tarkistetaan työvoimapoliittisten toimien
määrän riittävyys suhteessa
työttömiin työnhakijoihin. Tarkistuksessa
on otettava huomioon työttömyyden ja työllisyyden
tuleva kehitys ja varauduttava toimien oikeaan ajoitukseen. Aktiivitoimien
määrä on mitoitettava siten, että vähintään
kolmannes vuoden aikana olevista työttömistä työnhakijoista
voi olla niiden piirissä."
Tämä on sinänsä, puhemies,
erittäin tärkeä lausumaehdotus, ja on
hyvä, että se on mietintöön
kirjattu. Samalla haluaisin vielä lisätä sen, mihin
täällä on viitattu, että 230
miljoonaa markkaa työllisyysmäärärahoja
on jäänyt käyttämättä.
Nyt ollaan tekemässä sen tyyppistä uutta
linjausta ensi vuoden budjettiin, niin kuin tänään
jo kuulimme, että työllisyysmäärärahojen
käyttöesteitä madallettaisiin, jotta
niitä voitaisiin siirtää alueelta toiselle
ja voitaisiin määrärahojen käyttöä tehostaa.
On hyvin tärkeää, että jokainen työllisyyden
parantamiseen nyt myönnetty miljoona markkaa siihen todella
käytettäisiin.
Ed. Mauri Salo kertoi puheenvuorossaan, että eteläisessä Suomessa
on esimerkkejä siitä, että työnantajan
eteen ilmestyy työtön, joka on sekä fyysisesti
että psyykkisesti kykenemätön ottamaan
vastaan hänelle tarjottua työtä. Mitä tapahtuu
tämän seurauksena? Ed. Mauri Salon kertoman mukaan
työnantaja menettää uskonsa työvoimatoimiston
kykyyn välittää työvoimaa. Näin varmasti
on, ja olen ed. Mauri Salon kanssa samaa mieltä siitä,
että tämä ei ole hyvä asia.
Mutta mitä tapahtuukaan sille työttömälle,
joka on sen työnantajan katseen edessä, kun tämä toteaa,
että työnhakija on fyysisesti ja psyykkisesti,
niin kuin ed. Mauri Salo sanoi, kykenemätön ottamaan työn
vastaan? Ei varmaan hyvää hänelle tapahdu,
ja hänenkin ihmisarvonsa on kyllä aika huonossa
jamassa siinä tilanteessa. Mitä tekisimme tämän
estämiseksi? Työvoimatoimiston käytössä olevan
niin sanotun työvoimareservin eli työttömien
työnhakijoiden tarkastelu olisi saatava aktiivisemmaksi,
mihin myös ed. Mauri Salokin varmaan viittasi.
Ed. Taipale on tehnyt hyvää työtä tässä asiassa
ihan käytännössä käymällä läpi
näitä työvoimatoimiston työnhakijoita,
joilta on jo kertaalleen esimerkiksi evätty työkyvyttömyyseläke. Siellä on
edelleenkin henkilöitä, joilla todellakaan ei
ole mahdollisuutta ottaa sitä työtä vastaan,
siihen voimavaroja ei ole olemassa. Jo silloin, kun ministerinä oli
Claes Andersson, pyrittiin tätä asiaa selvittämään
ja käymään läpi työvoimatoimiston
työnhakijakortistoja. Sitä asiaa on viety eteenpäin,
mutta se asia on kyllä myös kesken.
Työvoimatoimistossa on oma osastonsa vajaatyökykyisillä työnhakijoilla,
joilla ei ole näitä kaikkia edellytyksiä,
sanotaan vaikka fyysisiä edellytyksiä. Tämä on
aivan liian suuri osasto, ja se pitäisi saada hyvinkin
kriittisellä tavalla tarkasteluun. Se on myös
näiden työnhakijoiden etu. Heidän ihmisarvonsa
vaatii myös sitä, ettei heitä aseteta
myöskään kohtuuttomaan asemaan. Tässähän
ei joudu siis todellakaan, ed. Mauri Salo, ainoastaan työnantaja
hankalaan asemaan, vaan myös työnhakija on hankalassa
asemassa.
Mauri Salo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Juuri näin on, että työnhakija
siinä joutuu hankalaan asemaan. Työvoimahallinnon
on arvioitava se, ovatko kaikki heidän asiakkaansa työmarkkinoiden
käytössä. Jos analyysi on se, että eivät,
niin sitten vain pitää hoitaa asiat niin, että tällaiset
henkilöt pääsevät eläkkeelle,
työkyvyttömyyseläkkeelle tai sairaseläkkeelle.
Ei siinä ole muita vaihtoehtoja. Tässä asiassa
ei voida syyllistää työnantajia eikä myöskään
kyseistä henkilöä muuta kuin siltä osin,
jos hän on itse itsensä siihen jamaan hankkinut,
mutta vastuu hänestä on jatkossakin yhteiskunnalla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kannan edelleen huolta pitkäaikaistyöttömyydestä.
Edellisen vaalikauden jälkipuoliskolla Kokkolassa tehtiin
varsin arvokasta työtä, jossa selvitettiin se,
että jos kuntayhteisö toimii aktiivisesti pitkäaikaistyöttömien
työllistämiseksi yhdistämällä työpaikan
järjestämiseen kuntouttavan työtoiminnan,
pystytään muun muassa pitkäaikaistyöttömien
kuntayhteisölle aiheuttamia sairastumismenoja merkittävästi
alentamaan, jopa niin paljon, että työllistävään
toimintaan sijoitetut varat saadaan sitä kautta takaisin.
Tämä johti siihen, että — työssä oli
muun muassa SAK mukana — tehtiin erinomaisen hyvä suunnitelma
niin sanotuksi työpankkitoiminnaksi. Sitten kun siirryttiin
tämän vaalikauden puolelle, saatiin luettavaksi
tähän liittyvä niin sanottu Marjasen
yhden miehen toimikunnan mietintö ja ehdotus. Siinä oivallista
oli se, että lainsäädännöllisesti
tarvitaan erittäin pieniä muutoksia, jotta pystytään
tällainen työpankkitoiminta käynnistämään.
Tarvittaisiin vain muutamia muutoksia sosiaalihuoltolakiin, ja muutoin
kaikki toimisi nykyisen lainsäädännön
perusteella, mutta kunnilta edellytettäisiin voimakkaita
toimenpiteitä, siis hallinnollisia, konkreettisia toimenpiteitä.
Tämän vaalikauden alussa sain lähes
lukemattomia kertoja puheenvuoron suullisella kyselytunnilla ja
kysyin kahdelta ministeriltä, mitäs tässä asiassa
nyt aiotaan tehdä, kun hallitusneuvotteluissa oli tämän
suuntaisia lupauksia annettu, joskaan niitä ei erityisen
yksilöityinä ole Lipposen toisen hallituksen hallitusohjelmaan
kirjattu. Ministerit Perho ja peruspalveluministerit totesivat,
että he käyvät viikoittain, jos muistatte,
viikoittain neuvotteluja: "Juuri viime viikolla kävimme
tästä neuvotteluja" tai "Olemme suunnitelleet
tämän viikon perjantaina eli huomenna käytäväksi
tästä asiasta neuvotteluja".
Arvoisa puhemies! Mitään ei ole tapahtunut, ei
yhtään mitään. Totean tämän
vain siihen nähden, että samanaikaisesti kun työttömyysaste
on kehittynyt parempaan suuntaan, pitkäaikaistyöttömien
absoluuttinen lukumäärä monilla paikkakunnilla,
muun muassa Oulussa, Helsingissä jnp., on joko pysynyt
entisellään taikka jopa huonontunut. Siis toisin
sanoen sillä politiikalla, jota Lipposen toinen hallitus
on tässä käytännön
toimenpiteitä harrastanut, ei ole pitkäaikaistyöttömien
absoluuttista lukumäärää pystytty
merkittävästi alentamaan parhaimmillakaan paikkakunnilla
siinä vauhdissa, missä työttömyysaste
sinänsä on kohentunut.
Siis toisin sanoen Marjasen ehdotuksilla olisi ainakin tässä katsannossa
varmasti voitu päästä parempaan. Hyvin
merkittävää tässä on
se, että työttömyyden torjuntaan ja työttömyyden
hyväksi tarkoitettuja varoja on jäänyt
käyttämättä, aivan niin kuin
juuri edellisessäkin puheenvuorossa ed. Tiusanen todisti.
Veijo Puhjo /vas:
Arvoisa puhemies! Jatkan oikeastaan ed. Pulliaisen aihetta pitkäaikaistyöttömyydestä.
Haluan muutaman maininnan pöytäkirjoihin palkkaperusteisen
työllistämistuen kehittymisestä kunnille
ja kuntayhtymille. Vuoden 98 tilinpäätöksessä näitä varoja
kului 870 miljoonaa markkaa, sitten viime vuoden tilinpäätöksessä enää 580
miljoonaa markkaa, kun 30 miljoonaa markkaa jäi käyttämättä talousarvioon
nähden. Ensi vuodelle esitetään enää 530 miljoonan
markan tasoista määrärahaa. Tätä kehitystä on
aika vaikea käsittää, kun nimittäin
pitkäaikaistyöttömyys ed. Pulliaisen
mainitsemalla tavalla on todella sitkeästi pysynyt paikallaan
tai huonontunut.
Kun vielä otetaan huomioon, että yleinen näkymä on
se, että työttömyys ei yleensäkään
lähde laskemaan, palkkaperusteisia työllistämistukia
pitäisi nimenomaan edes pitää entisellä tasolla
tai korottaa, jotta näitä pitkäaikaistyöttömiä ei tuomittaisi
loppuiäkseen eräänlaiseen työttömyysputkeen.
Tämä on karmea tuomio, ja valtion pitäisi
pitää kaikkein huonoimmistakin kansalaisistaan
huolta. Siksi tulenkin esittämään Satakunnalle
määrärahan, kun sielläkin työttömyys on
sitkeästi korkealla.
Yleiskeskustelu päättyy.