2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi perintö- ja
lahjaverolain 56 §:n muuttamisesta
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessähän
puututaan sukupolvenvaihdoshuojennussäännöksiin
niin, että kun yksi huojennustapa on se, että verolle
voidaan antaa viiden vuoden koroton maksuaika, niin nyt sitä jatkettaisiin
seitsemään vuoteen. Esitys on lähtökohtaisesti
hyvä, joskin voi todeta, että käytännössä pienissä ja
keskisuurissa yrityksissä kovinkaan usein tämä ei
ole kovin suuri ongelma. Yleensä nämä verot
ja sukupolvenvaihdokseen liittyvät kauppahinnat tai muut
maksut rahoitetaan niin, että tällä,
onko se viisi vuotta vai seitsemän vuotta korotonta maksuaikaa
veroilla, ei ole suurta merkitystä itse tämän
sukupolvenvaihdoksen toteutumiseen.
Sen sijaan näen niin, että paljon suurempi merkitys
olisi sillä, jos tätä järjestelmää muutettaisiin
vaikkapa niin, että myös puhtaat metsätilat
voisivat päästä huojennuksen piiriin.
Meillä tänä päivänä ehkä yksi
suurimmista sukupolvenvaihdokseen liittyvistä ongelmista — sen
lisäksi, että on suuria, voisi sanoa, varakkaita
perheyrityksiä, joissa veron määrä nousee
erittäin suureksi ja ehkä sitten siirtyvä yritysosuus
on sen verran pieni, ettei päästä huojennuksen
piiriin, jolloin siitä tulee jonkunlainen pullonkaula näihin sukupolvenvaihdoksiin
— on
nimenomaan se, että meillä metsäomaisuus
pirstoutuu, kun me emme saa siellä aikaan järkeviä sukupolvenvaihdoksia,
joilla saataisiin säilytettyä metsätiloja
yhtenä kokonaisuutena.
Näen kuitenkin, että tämä esitys
on kannatettava. En tätä missään
tapauksessa vastusta. Kuitenkaan tämän, vähän
niin kuin tuon edellisenkään, merkitys ei ole
kovin suuri, ei läheskään niinkään
suuri kuin arvonlisäveron alarajahuojennuksen nostaminen
30 000 euroon.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Tätäkin hallituksen esitystä täytyy
kiittää, ainakin vähän. Hallitus
parantaa juoksuaan loppua kohden. Kyllä tietysti seitsemän
vuoden koroton maksuaika perintö- ja lahjaverolle on parempi kuin
viiden vuoden koroton maksuaika. Minusta tämä on
moitteeton esitys teknisesti ja asiallisesti.
Edustaja Lohi täällä puuttui kipeään
kysymykseen, siihen, että edes yrittäjämäinen
metsätalous ei nauti minkäänlaista sukupolvenvaihdoshuojennusta,
kun pelkän metsätalouden jatkamisesta on kysymys.
Tähän asiaan varmasti tulevalla hallituskaudella
pitää paneutua ja löytää siihen
sopiva malli.
Eero Reijonen /kesk:
Herra puhemies! Kaikki ne ratkaisut, joita tehdään
sukupolvenvaihdosten helpottamiseksi ja edistämiseksi,
ovat kannatettavia. Sinänsä on todettava, kuten
edustaja Kiviranta, että kyllähän tässä nyt
ainakin semmoinen mielikuva tulee, että hallitus on nyt
loppusuoralla jotakin yrittänyt tehdä, mutta vaikutuksiltaanhan
tämä on sinänsä varsin pieni
ja merkityksetön, jos kaksi vuotta siihen lisää korotonta
maksuaikaa saadaan, mutta eipä tätä nyt vastustamaankaan
kannata lähteä.
Suuri ongelma on ehkä siinä, että kokonaisuudessaan
tätä sukupolvenvaihdoskysymystä pitäisi
voida käsitellä niin, että ainakin perheyrityksissä ne,
jotka haluavat jatkaa sitä toimintaa, pääsisivät
jatkotoimenpiteisiin ilman korkeita veroseuraamuksia. Tässä verosuunnittelulla
on hyvin keskeinen merkitys, ja totta kai, jos rintaperilliset jatkavat
yrityksessä ja tekevät siinä töitä tai ovat
hallituksessa ja tietyn määrän osakkeita omistavat,
he pääsevät tässä tietysti
helpommalla, mutta se ei aina ole mahdollista. Sen takia tätä kysymystä pitäisi
pystyä käsittelemään laajemmin
kuin pelkästään niin, että mietitään,
minkä verran korotonta maksuaikaa järjestetään.
Verottajahan aina voi odottaa kyllä, verottajalla on aikaa
odottaa. Pääasia, että se saa sen joskus.
Mutta pitäisi katsoa tätä tilannetta
hieman laajemmin.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustajat Reijonen ja Kiviranta pitivät
tuossa jo aika kattavatkin esitykset siitä hengestä,
että se on aina hyvä, jos saa korotonta maksuaikaa
pidempään. Varsinkin maatalouden harjoittajilla
nyt tällä kertaa on niin, että kun ne
tulot eivät ole kovin suuret ja sitten saattaa toimintaan
liittyä kumminkin muitakin lainoja, niin tämä kyky
maksaa perintöveroa voi olla aika pieni, vaikka ne verot eivät
aina olisi suuria. Tokihan sitten on joitakin suurempia tiloja,
joissa myöskin voi tulla perinnönsaantitilanteita,
ja siellä summatkin ovat suurempia sitten. Varmaan niissäkin
tapauksissa, kun on puhuttu paljon, että pitäisi
luopua perintöverosta, mikä sekään
nyt tietysti ei ole oikein kohtuullista aina kaikissa tilanteissa,
tämä lisämaksuaika on tarpeen ja sikäli
varmasti kannatettava ottaen huomioon tämän maatalousalan
tuottavuusongelman, mikä nyt tällä kertaa
on.
Keskustelu päättyi.