7) Laki omaishoidon tuesta annetun lain 3 ja 4 §:n
         muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Leena Rauhala /kd(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aikaisempien lakialoitteitten yhteydessä on
            jo puhuttu vanhusten ja ikäihmisten palvelujen kehittämisestä,
            minkä yhteydessä on myös sivuttu omaishoidon
            kehittämistä ja nimenomaan omaishoitajien tuen
            kehittämistä.
         
         
         Täällä eduskunnassa viime kaudella
            saatiin aikaan uusi laki, laki omaishoidosta. Sitä ennen
            ei omaishoidosta ollut lakia ollenkaan, vaan omaishoitajien asema
            oli sosiaalihuollon lain sisällä. Tuolta lailta
            odotettiin, että se toisi nimenomaan omaishoitajille sen
            turvan ja ne parannukset, mitä he kipeästi toivoivat.
            Toisaalta tämä laki, joka tuli voimaan 2006, oli
            useammalta eri kohdalta hyvä. Siinähän
            oli kaiken kaikkiaan 13 pykälää, mutta
            kuitenkin tämän uuden omaishoidon tukea koskevan
            lain soveltamisessa oli heti alkuunsa vakavia puutteita, ja siitä seurasi,
            että kaikki omaishoitajat, jotka täyttävät
            omaishoidon kriteerit, eivät kuitenkaan tulleet tämän
            lain piiriin. Voi sanoa, että osalla omaishoitajista, jotka
            olivat aikaisemmin saaneet kunnissansa omaishoidon tukea, asema
            jopa heikkeni.
         
         
         Tässä lakialoitteessa, joka on meidän
            kristillisdemokraattien yhteinen lakialoite, esitämme parannusta,
            muutosta, aikaisempaan omaishoidon lakiin, lähinnä kahteen
            pykälään, 3 §:ään
            ja  4 §:ään. 3 § tarkoittaa
            sitä, että nyt nimenomaan lähdettäisiin
            siitä, että kaikki ne, jotka omaishoidon kriteerit
            täyttävät, saisivat tukea niin, että sitä semmoista
            kuntakohtaista eriarvoisuutta ei enää olisi vaan
            kaikki ne, jotka ovat saaneet tämän, sanotaanko,
            statuksen tai joiden kuitenkin on arvioitu hoitavan omaistaan määrätyn
            ajan ja olevan sillä lailla sidoksissa siihen omaishoidettavaan,
            saisivat tämän tuen. Toinen kohta on sitten tämä omaishoitajien
            terveyden tukeminen ja jaksamisen tukeminen, mikä liittyy
            tähän vapaapäivien määrään.
         
         
         Valtiontilintarkastajat tilasivat Omaishoitajat ja Läheiset
            -Liitto ry:ltä selvityksen omaishoidon tilanteesta jo keväällä 2006,
            siis heti kun omaishoidon laki oli tullut voimaan ja oli puolisen
            vuotta ollut käytössä. Syynä siihen,
            miksi näin nopeasti, oli se, että siitä todella
            tuli näitä selviä viestejä,
            että tämä omaishoidon laki ei toimi.
            Tutkimuksessa selvitettiin, miten uusi laki vaikuttaa omaishoitajien
            asemaan ja mikä asema omaishoidon tuella on kuntien palvelurakenteessa
            ja miten omaishoidon tuen saajien määrän
            tulisi kehittyä ja onko tarjolla riittävästi
            sijaisapua ja jäävätkö iäkkäät
            omaishoitajat tai muut omaishoidon erityisryhmät vaille
            tukea ja miten omaishoidon tuki tulisi jatkossa rahoittaa. Näiden
            osien lisäksi tutkimus sisälsi asiantuntijoiden
            artikkeleita omaishoidon ajankohtaisista kysymyksistä.
         
         
         On todella surullista, että tästä selvityksestä, tutkimuksesta,
            on luettavissa, että omaishoitajat kokevat epävarmuutta,
            turhautumista, riittämättömyyttä ja
            omaishoitajien ja omaishoidon tuen parissa työskentelevät
            viranhaltijat kokevat myös turhautumista. Omaishoitajien
            omista yhteydenotoista ilmenee vakava huoli yhteiskunnasta syrjäytymisestä.
            Siis se, mitä me täällä olemme
            useampaan kertaan sanoneet, että ikäihmisiä,
            vanhuksia, tulisi arvostaa ja erityisesti heikommassa asemassa olevia
            tulisi tukea ja arvostaa, ei toteudu, vaan omaishoitajat kokevat,
            että he ovat syrjäytymässä.
            Se on vakava asia. Omaishoitajien vapaapäivistä annettu
            asetus muistaakseni muutettiin lakipohjaiseksi 98 ja sen jälkeen
            sitä on muutettu muistaakseni vuonna 2002 ja sitten vielä nyt
            2006. Tämä kolme päivää kuukaudessa
            ei ole vieläkään riittävä,
            kun ajattelee sitä sitoutumista ja sitä, millä tavalla omaishoitajat,
            useammatkin, joutuvat tekemään työtä 24
            tuntia vuorokaudessa. Tässä lakialoitteessamme
            esitämme, että tätä vapaapäivien määrää lisättäisiin
            niin , että vapaapäivä olisi viikottainen.
            Kun meillä työssäolijoilla on kaksi vapaapäivää viikossa,
            niin miten voisimme ajatella, että me jaksaisimme tai moni
            työntekijä jaksaisi, jos on 24 tuntia vuorokaudessa
            kiinni työtehtävissä ja sitten ei saa
            edes viikottaista vapaapäivää? Näen,
            että omaishoitajat ovat tämän ansainneet
            kaikella sillä työllä, mitä he
            tekevät. Siitä huolimatta he tekevät
            hyvin paljon, uurastavat, tekevät työtä,
            ja se, mitä tämän omaishoidon lain sisällä on,
            sehän ei ole palkka, vaan se on omaishoidon tuki.
         
         
         Omaishoidon tuki on määritelty määrättyihin tasoihin,
            ja nyt erityisesti tämän 2006 voimaan tulleen
            lain yksi ongelma on se, että tämän lain jälkeen
            omaishoidon tuen myöntäminen kunnissa muuttui
            ja aiheutti epävakaata tilannetta, kun laissa säädettiin,
            että alin raja on 300 euroa, kun se aikaisemmin oli ollut
            vähän yli 250 euroa. Nyt sitten, kun kunnissa
            rahat ovat tiukoilla, joissain kunnissa muutettiin näitä eri
            asteikkoja, mikä on se ylin tukimäärä,
            ja sitten sitä ehkä saikin vähemmän
            ja joillakin, jotka olivat aikaisemmin saaneet enemmän,
            saattoi alentua sille alimmalle tasolle. Eli sinänsä se
            tarkoitus varmasti tässä laissa ei ollut tämänlainen,
            mutta kunnissa näissä omaishoidon tuen määrittelyissä vaikutti
            budjetti eli se taloustilanne, mikä kussakin kunnassa oli,
            ja se tilanne, että omaishoitajia on paljon. Tavoitteena
            tietysti oli, että mahdollisimman moni sitä saisi,
            mutta näinhän ei tämän lain
            myötä ole tapahtunut. Sen vuoksi kaikki eivät
            sitä saa, joille se kuuluisi. Sen vuoksi tässä se
            toinen muutosesitys on, että tämä omaishoidon
            tuen myöntäminen muutettaisiin subjektiivisen
            oikeuden luonteiseksi. Sen tietysti varmasti voi sanoa, että tässä keskustelussa,
            kun me rahasta keskustelemme eduskunnassa, samoin kuin kunnissa,
            ensimmäisenä tulee, että miten kunnat
            pystyvät, mistä rahat, miten ne miljardit, miljoonat
            saadaan. Näen, että tämä on
            arvo- ja asennekysymys. Jos omaishoitajat eivät tätä tehtäväänsä hoitaisi,
            niin meidän laitospaikkamme eivät riittäisi.
            Kuitenkin näen, että yhteiskunta on velvollinen
            hoitamaan ne vanhukset, jotka ovat sairaita ja eivät kykene
            ilman sitä hoitoa, vaikka sitten laitoshoitoa, koska nythän
            on tutkimuksessa selvitetty, että monien omaishoidettavien
            kunto on todella laitoshoidon tasolla, ja sen vuoksi tarvittaisiin
            todella nyt semmoista arvoratkaisua, että nämä ihmiset
            saisivat kotona hoitaa omaisiansa ja omaishoidettaviansa — eihän
            aina ole kysymys sukulaissuhteestakaan.
         
         
       
      
         
         Lauri Kähkönen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hallituksen ohjelmassa viitataan ympäripyörein sanoin
            omaishoitoon, omaishoitajien aseman parantamiseen jne. Vaikka tällä hetkellä muun
            muassa omaishoitajien lakisääteisten vapaapäivien toteutuminen
            on jäänyt puolinaiseksi eli nämä tilapäishoidon
            muodot ovat riittämättömät,
            niin toki on koko ajan pyrittävä parempaan, parantamaan
            omaishoitajien ja omaishoidettavien asemaa.
         
         
         Niin kuin ed. Rauhala tuossa totesi, huoli omaishoitajien syrjäytymisen
            vaarasta on todella aiheellinen, samoin omaishoitajien jaksamisesta.
            Vastikään tutkimuksessa — en muista tarkemmin,
            mutta Stakesin tutkimuksessa — viitattiin myös
            siihen, että on erittäin harvoja tapauksia, joissa
            omaishoitaja saa taloudellista tukea kuntoutukseen, joka olisi erittäin
            tärkeää.
         
         
         Omaishoidon tuen asema on kunnissa todella selkiytymätön,
            se on hyvin epävakaa. Myös äsken ed.
            Rauhala omassa puheenvuorossaan totesi sen, että kun omaishoitolakia
            viimeksi uusittiin vuoden 2006 alusta, niin osa kunnista purki entiset
            sopimukset ja tätä kautta osa sellaisista, jotka
            ennen olivat saaneet omaishoitoa, jäi kokonaan sitä ilman
            ja osalla tämä tuki huononi. Eli todella paljon
            tässä kentässä on tekemistä.
            Tässäkin lakiesityksessä nämä asiat,
            mitkä on esitetty, veisivät asioita eteenpäin,
            mutta jo tällä hetkelläkään
            näitä oikeuksia välttämättä eivät
            kaikki omaishoitajat pysty käyttämään.
         
         
       
      
         
         Päivi Räsänen /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Omaishoitoa koskeva kappale hallitusohjelmassa
            herätti kysymyksen, miten on mahdollista, että hallitusohjelmasta
            puuttuu sellaisia tavoitteita, joita kaikki hallituspuolueet ajoivat.
            Kokoomuksen vaaliohjelmassa hyvin selkeästi vaadittiin omaishoitajien
            vapaapäivien nostamista neljään päivään
            kuukaudessa. En ole tutkinut keskustan vaaliohjelmaa tältä osin,
            mutta ainakin omassa vaalipiirissäni keskustalaiset kansanedustajaehdokkaat
            myös tätä ajoivat. Ihmettelen sitä,
            miksi tätä kirjausta ei ole saatu hallitusohjelmaan
            sillä tavoin, niin kuin kristillisdemokraatit tässä omassa,
            ed. Leena Rauhalan ensimmäisenä allekirjoittamassa
            lakialoitteessa esittävät.
         
         
         Olen myös pettynyt siihen, että omaishoidon kehittämistä koskeva
            kappale on niin epämääräinen
            ja mitäänsanomaton. Aivan kuten ed. Kähkönen
            totesi, siihen ei sisälly selkeitä tavoitteita saada
            omaishoidon tuki yhdenvertaiseksi oikeudeksi kaikille omaishoitajille,
            vaan siellä käytetään ilmaisuja
            "kehitetään", "selvitetään",
            "huolehditaan". Ihmettelen sitä, miksi hallitus ei aivan
            yksiselitteisesti lupaa omaishoidon tukea kaikille saatavaksi eduksi,
            kaikille niille, jotka täyttävät nämä omaishoitajan
            kriteerit, kuten viime kaudella hallituksen asettama selvitysmies Elli
            Aaltonen esitti. Tästäkin kysymyksestä tehtiin
            kattava selvitys viime kaudella, ja edelleen olemme siinä tilanteessa,
            että nämä selvitysmiehen esitykset eivät
            näytä edes tällä vaalikaudella toteutuvan.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Räsänen tuossa
            totesi, edellisellä hallituskaudella Hyssälähän
            asetti tämän Elli Aaltosen selvitysmieheksi. Aaltosen
            tekemä raportti oli oikein hyvä, siinä oli
            koko omaishoidon kehittämisen näkemykset ja tarpeet.
            Nyt sitten ihmetyttää, kun kuitenkin keskusta
            on hallituksessa ja kokoomus lupaili myös kentällä omaishoidon
            kehittämistä, että kyllä tuo
            hallitusohjelma alkaa näyttää joltakin
            tämmöiseltä, niin kuin totesin, onko
            se Jerry Cotton vai tämmöinen, sitä voi
            lukea vähän semmoisena niin kuin jännityskirjana,
            jossa on erinäköisiä tapahtumia, mitä ei ole
            tarkoituskaan toteuttaa, vaan on niin kuin vähän
            vetäisty siihen kaikennäköisiä tekstejä,
            ja tämä omaishoito on vähän
            saman oloinen.
         
         
         Nimittäin Elli Aaltonenhan esitti isona kokonaisuutena
            siinä sitä, jotta koko omaishoito siirrettäisiin
            Kelalle, koska tänä päivänä kunnat
            natisevat köyhyyttään ja ne arvopohjat
            ovat erilaiset eri kunnissa ja se tarkoittaa, että eri
            kunnissa hoidetaan nämä omaishoitokysymykset hyvin
            eri tavalla. Normituksia tiukennetaan; kun nähdään, että omaishoidettavia
            tulee lisää, niin pannaan vähän
            normia tiukemmalle, ruuvia väännetään kiinni
            ja sitten ei omaishoidon tukea tarvitse maksaakaan.
         
         
         Sitten Aaltosellahan on monta muuta hyvää asiaa.
            Niin kuin tässä lakialoitteessa esitetään, minusta
            tämä vapaapäiväkysymys on sen
            oloinen, jotta eivät ihmiset jaksa, jos heillä ei
            ole näitä vapaapäiviä. Sen takia
            minusta kyllä nyt joka viikko pitää ihmisellä yksi
            vapaapäivä olla. Kun laitetaan rinnan sitten muiden
            hoitomuotojen kanssa, niin kyllähän omaishoitoa
            pitäisi vahvistaa sillä tavalla, koska siitä huolimatta,
            vaikka tehdään mitä, niin se on kaikkein
            edullisin hoitomuoto ja se on paras hoitomuoto, jos semmoinen omainen
            löytyy, joka lähtee hoitamaan. Sen takia toivon,
            että tämä aloite nyt edesauttaa sitä omaishoidon
            kehittämistä ja hallitus ottaa tästä niin
            kuin opikseen ja tekee esityksen.
         
         
       
      
         
         Henna Virkkunen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kristillisdemokraattien lakialoite puuttuu
            erittäin tärkeään asiaan nostamalla
            esiin juuri tätä omaishoitajien jaksamista. Kuten
            tässä ed. Räsänen jo toi esiin,
            niin muun muassa kokoomuksella oli omassa tavoiteohjelmassaan nimenomaan tämä vapaapäivien
            lisääminen neljään. Valitettavasti
            se ei tässä hallitusohjelmassa nyt kuitenkaan
            ole sitten mukana.
         
         
         Mutta sinänsä, kuten vaalikentilläkin
            tuli kyllä esiin, ihmisillä on todella vaikeuksia
            pitää edes niitä kolmea vapaapäiväänsä tällä hetkellä,
            koska kunnissa ei ole tarpeeksi näitä sijaispaikkoja, mihin
            voisi viedä hoidettavan, eikä kotiin ole saatavissa
            sijaista siksi aikaa, luotettavaa henkilöä. Eli
            siinä mielessä tämä hallitusohjelman
            kirjaus, jossa todellakin halutaan parantaa mahdollisuuksia pitää nämä lakisääteiset
            vapaapäivät ja omaishoitajien sijaisavun saantia
            parannetaan, on erittäin tärkeä. Juuri
            näissä tällä hetkellä on suurimmat
            epäkohdat.
         
         
         Samoin olen tyytyväinen siitä, että tätä omaishoitajien
            keskinäistä tasa-arvoisuutta pyritään
            lisäämään. Muun muassa omaishoidon
            tuen siirtäminen Kansaneläkelaitokselle voisi
            olla tällainen malli, ja on hyvä, että sitä nyt
            selvitetään vielä, että kunnittainen
            eriarvoisuus tässä poistuisi. Mutta työikäisten
            osalta on ongelma tällä hetkellä se,
            että hoitovapaata ei välttämättä ole saatavissa
            siihen, että voisi osan aikaa tai osan vuodesta jäädä kokonaan
            hoitamaan omaa omaistaan, ja on hyvä, että se
            on myös nyt mukana tässä hallitusohjelmassa,
            koska se on todella nyt koettu suureksi epäkohdaksi.
         
         
         Jos haluamme, että ihmiset jatkossa jaksavat työelämässä 68-vuotiaiksi,
            niin on tärkeää lisätä juuri
            tällaisia työn ja perheen yhteensovittamiseen
            liittyviä asioita, mistä yksi on juuri tämä omaishoitomahdollisuus
            työssäkäyvälle osittain.
         
         
       
      
         
         Pentti Oinonen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Omaishoitajissa on paljon sellaisia, joista
            molemmat ovat vanhuksia ja jompikumpi aviopuolisoista hoitaa puolisoaan.
            Omaishoitajan työaika on useasti 24 tuntia vuorokaudessa,
            jolloin on vaara, että myös terveempi puoliso
            sairastuu uupumukseen. Eipä liene kenenkään
            mielestä liikaa vaadittu, että tämä viikoittainen
            vapaapäivä heille suodaan, onhan omaishoito kunnille
            kuitenkin kaikkein halvin ja paras hoitovaihtoehto.
         
         
         Omaishoidon tuen myöntäjänä pitäisi
            olla Kela. Näin turvattaisiin kaikille tasapuolinen, yhdenmukainen
            ja oikeudenmukainen päätös omaishoidon
            tuen määrästä. Käytäntö kuitenkin tänä päivänä osoittaa,
            että eri kunnissa vaihtelevat nämä omaishoitajien
            kriteerit, ja riippuu hyvin paljon kunkin kunnan taloudellisesta
            tilanteesta.
         
         
       
      
         
         Leena Rauhala /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On todella hyvä, että hallitusohjelmassa
            on tämä kirjaus, että selvitetään
            mahdollisuuksia siirtää omaishoidon tuki Kansaneläkelaitokselle.
            Tämähän on todella siinä selvityshenkilö Elli
            Aaltosen raportissa jo yhtenä kohtana, niitähän
            on kaiken kaikkiaan 16 eri toimenpidekohtaa, mitä siellä on,
            ja tämä todella takaisi sen, että nämä maksut olisivat
            kuntien rasituksesta poissa ja tämä tasa-arvoisuus
            sillä laillakin sitten toteutuisi.
         
         
         Tärkeää on, että jokaiselle,
            joka ne kriteerit täyttää, saataisiin
            tämä omaishoidon tuki, koska silloin, kun he saavat
            tämän omaishoidon tuen, he ovat myös
            oikeutettuja tämän omaishoidon lain mukaan saamaan
            erilaisia muita palveluita. Ne, jotka eivät saa omaishoidon
            tukea, eivät saa myöskään näitä palveluita,
            mitä on mainittu tässä vuonna 2006 voimaan
            tulleessa laissa. Se on minusta se vakava puute, joka sitten aiheuttaa juuri
            sen, että nämä omaishoitajat eivät
            saa paitsi sitä vapaapäiväänsä myöskään
            minkäänlaista muuta kuntoutukseen pääsyä tai
            muita palveluita, mitä he tarvitsisivat. Erityisen kova
            asia on se, että he ovat vuosia, kymmeniä vuosia,
            monet jo hoitaneet ja eivät ole saaneet tukea. Tämä on
            kiireellinen asia mielestäni.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.