8) Hallituksen esitys vakuutusoikeuslaiksi ja siihen liittyväksi
lainsäädännöksi
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Käsittelyssä on lakiehdotus
vakuutusoikeuslaiksi ja siihen liittyväksi lainsäädännöksi.
Asia on varsin tärkeä, voisi ehkä sanoa
hieman liioitellen, että yksi tärkeimmistä asioista,
mitä eduskunnassa tänä syksynä käsitellään.
Huomio tähän asiaan on ollut suhteellinen vähäinen,
mutta tärkeysaste on todella suuri. Vakuutusoikeushan käsittelee
valitusasteena opintotukiasioista, työttömyysturvasta,
kansaneläkkeistä, ansioeläkkeistä ja
työkyvyttömyyseläkkeistä tehdyt
valitukset.
Jos ajatellaan näitä etuuksia, opintotukea
saa sadattuhannet opiskelijat, työttömyysturvan
piirissä meidän korkean työttömyytemme
aikana on myös satojatuhansia, kansaneläkejärjestelmän piirissä on
satojatuhansia ihmisiä, ansioeläkkeitä maksetaan
myös sadoilletuhansille ihmisille ja työkyvyttömyyseläkehakemuksiakin
tässä maassa käsitellään
runsain määrin. Ehkä jopa 1,5—2 miljoonaa
voi olla se kansalaisten määrä, joka
on näiden etuuksien piirissä ja joiden perusturvasta on
kysymys silloin, kun he joutuvat valitusteitse hakemaan oikeutta
näissä asioissa.
Kysymyksessä ovat varsin pienituloiset ihmiset, opiskelijat,
työttömät, eläkeläiset
ja erityisesti myös työkyvyttömyyseläkettä hakevat.
Hekin ovat usein varsin syvässä ahdingossa tätä etuuttaan
hakiessaan. Meidän järjestelmämme ei
ole kaikilta osin tyydyttävässä kunnossa.
Siitä kertoo se, että käsittelyajat ovat
varsin pitkät. Luonnollisesti näistä etuuksien
hakijoista suurin osa, valtaosa, saa jo hakemukseensa myönteisen
vastauksen ja saa nämä etuudet, mutta jos heidän
hakemuksensa syystä tai toisesta hylätään,
silloin heillä on ongelmia, on sitten minkä etuuden
hakemisesta tahansa kysymys.
Valitukset menevät ensin muutoksenhakulautakuntaan.
Näitä lautakuntiahan on useita, joka asiatyypille
omansa. Sitten kun lautakunnan päätös
on tullut, jos se on hylkäävä, muutosta
haetaan vakuutusoikeudesta, ja nyt on kysymyksessä vakuutusoikeuslain
muuttaminen. Hakemusasiat kestävät kenties noin
kolme kuukautta, muutoksenhakulautakunnan käsittely vie
puolesta vuodesta vuoteen, ja tällä hetkellä vakuutusoikeudessa
asiat viipyvät 13—14 kuukautta. Jos nämä kaikki
käy läpi, niin 2—2,5 vuotta menee aikaa,
kun etuutta hakee tätä vaikeampaa tietä myöden.
Tämä aika on eräissä tapauksissa
hyvin ongelmallista hakijalle. Jos esimerkiksi, missä nyt
pahimmat ongelmat ovatkin, hakija hakee työkyvyttömyyseläkettä saatuaan
tutkivalta lääkäriltään,
ehkä erikoislääkäriltä,
lausunnon, jossa puolletaan työkyvyttömyyseläkkeen
myöntämistä, ja jos sitten vakuutusyhtiö hylkää hakemuksen,
siitä menee valitus lautakuntaan, ja jos se hylkää,
sitten vakuutusoikeuteen. Silloin sitten työkyvytön
ihminen, joka on pääsääntöisesti
sairas, joutuu elämään tämän
väliajankin jollakin tavalla. Hän ei voi olla
työssä, kun ei koe olevansa työkykyinen
eikä pysty työtä tekemään
terveyden ongelmien takia. Kaikissa kunnissa ei myöskään
anneta toimeentulotukea, koska valitusasia on kesken. Näin
ollen ahdinko monella ihmisellä on todella syvä tässä tilanteessa.
On siis vakava kysymys se, että asioiden käsittelyaika
on näin valtavan pitkä. Käsittelyaikaa
on yritetty eri tavoin lyhentää. Tämän
vakuutusoikeuslain uudistuksenkin yhtenä tavoitteena on, että saataisiin
käsittelyyn nopeutta lisää, 14 kuukautta
on luvattoman pitkä aika tällaisissa asioissa.
Tähän ongelmaan lakivaliokunta kiinnitti vakavaa
huomiota, kuultiin asiantuntijoita, ja valiokunta päätyi
kirjoittamaan mietintöön sivulla 4 olevan tekstin,
joka kuuluu eräiltä osin muun muassa näin:
"Valiokunta kantaa erityistä huolta siitä, että työkyvyttömyyseläkeasioissa
koko järjestelmää kohtaan tunnetaan kovin
vähän luottamusta. Tämä johtunee
paljolti siitä, että työkyvyttömyyden
arviointi saattaa perustua puutteelliseen valmisteluun, joka ei
tapahdu avoimesti hakijan kanssa, ja perustelemattomiin asiantuntijalausuntoihin.
Ennen kaikkea epäluottamus perustunee siihen, että asiantuntijalääkärit
eivät tapaa hakijaa henkilökohtaisesti, kuten
hakijan tutkinut lääkäri." Eli valiokunta
toteaa, että kovin vähän luottamusta
tunnetaan työkyvyttömyyseläkeasioissa
järjestelmää kohtaan. Tämä on vahva
tunnustus ja tuli selkeästi valiokunnassa todellakin esille
ja yksimielisesti kirjattiin myös mietintöön.
Valiokunta kuitenkin mielestäni jätti tämän asian
jatkokäsittelyssä, ehkä osin ajan puutteen takia
mutta osin myös tietoisesti, aika kevyelle pohdinnalle.
Ne lääkkeet, mitä tässä tarvittaisiin, kun
näin todetaan, jäivät kevyiksi. Valiokunta
toteaa, että toimintatapoja pitää kehittää ja
kuulla hakijaa ja varata tilaisuuksia lisäselvitysten antamiseen.
Tämä on paikallaan, että näin
tapahtuu, mutta tämä mielestäni ei ole
kyllä riittävä vastaus niille kymmenilletuhansille
suomalaisille työkyvyttömille, sairaille ihmisille,
jotka kärsivät siitä, että luottamus
järjestelmään horjuu, ja sen luottamuksen
horjunnalle on selkeät syyt, eli järjestelmä ei
kerta kaikkiaan toimi sillä tavalla kuin sen pitäisi
toimia.
Yksi syy on resurssien puute esimerkiksi vakuutusoikeudessa,
josta nyt on puhe, ja myös muutoksenhakulautakunnissa vastaavaa
on ilmennyt. Tähän puoleen valiokunta ei kiinnittänyt
juurikaan huomiota. Toisaalta valiokunta ei ottanut mielestäni
riittävän selkeästi kantaa siihen, että työkyvyttömyyseläkettä koskevissa
asioissa hakijan henkilökohtaisesti tutkineen lääkärin
lausunnolle nykyisin annetaan liian pieni painoarvo ratkaisuja tehtäessä.
Tämä on se, josta ihmiset paljon valittavat. Monikin
lääkäri on saattanut henkilökohtaisesti
tutkia hakijan, mutta sitten näkemättä henkilöä vakuutuslääkäri
ja sitä kautta vakuutusoikeus hylkää hakemuksen
kerta toisensa jälkeen. Tähän käytäntöön
pitää saada muutos. Näitä tapauksia
on vieläkin liian paljon. Ne ovat raskaita ja kuluttavia,
ja nämä etuutta hakevat henkilöt kokevat
järjestelmän erittäin ongelmallisena.
Arvoisa puhemies! Tähän valiokunnan laimeaan
suhtautumiseen tunnustamaansa epäkohtaan, luottamuksen
puutteeseen, perustuen ehdotan, että eduskunta hyväksyy
perusteluissa lausuttavaksi seuraavaa:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
huolehtii siitä, että luottamusta vakuutusoikeuteen
vahvistetaan turvaamalla sille riittävät henkilöstö-
ja muut resurssit asioiden käsittelyaikojen lyhentämiseksi
ja että erityisesti työkyvyttömyyseläkettä koskevissa
asioissa hakijan henkilökohtaisesti tutkineen lääkärin
lausunnolle annetaan asianmukainen painoarvo ratkaisua tehtäessä."
Arvoisa puhemies! Tämä on ehkä vieläkin aika
lievä lausunto, kanta, kun sanotaan, että asianmukainen
painoarvo, mutta tämä viesti on, jos eduskunta
tämän hyväksyy, kuitenkin selkeä ja
paljon vahvempi kuin valiokunnan mietinnössä olevat
ympäripyöreät ajatukset, että jotakin tarttis
tehdä. On syytä todellakin kantaa huolta näistä yhteiskuntamme
heikompiosaisista, jotka näissä ongelmissa elävät.
Heitä on kohdeltu monin tavoin aika huonosti tässä viime
aikoina taloudellisesti, ja jos oikeusjärjestelmäänkään
ei voida heidän asioissaan luottaa, niin yhteiskunta on huolestuttavassa
tilanteessa. Meidän yksi kaikkein tärkeimpiä asioitamme
on varmistaa se, että oikeuslaitos nauttii kansan luottamusta.
Tässä suhteessahan viimeaikaiset tiedot ovat olleet
jopa varsin huolestuttavia.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi perusteli puheessaan hyvin
lausumaesitystä, minkä hän teki. Niinpä kannatan
ed. Kankaanniemen tekemää lausumaehdotusta.
Tässä on todella kysymys monista monista ihmisistä,
inhimillisesti hyvin vaikeissa oloissa elävistä ihmistä,
joilla on sekä taloudellisia että henkisiä vaikeuksia
muun muassa siitä johtuen, että tämä prosessi,
joka vakuutusoikeudessa ja koko tässä käsittelyssä kestää hyvin
pitkään, on todella lisää vaikeuksia
tuottava. Valiokunta on tässä kyllä kiinnittänyt
huomiota siihen, että tätä järjestelmää kohtaan
tunnetaan hyvin vähän luottamusta. Se on tietysti
hyvä mutta, niin kuin ed. Kankaanniemikin totesi, ei riittävä.
Tämä asia on nostettava eri tavalla esille
ja nostettava se kysymys, että vakuutusasiantuntijalääkärit
todella hylkäävät sellaiset asiakirjoissa olevat
asiat, joita ovat esittäneet nämä ihmiset henkilökohtaisesti
tutkineet lääkärit, jotka yleensä ovat
todella pitkään työskennelleet näiden
ihmisten kanssa ja tuntevat ne olosuhteet, todelliset vaikeudet
sekä sairaudet, mitä näillä ihmisillä on.
Toivoisin todella, samalla tavalla kuin ed. Kankaanniemi, että tähän
saataisiin muutosta. Näitä etuuksien hakijoita
on todella paljon, ja on ajateltava, kuinka paljon siellä hakemuksia
hylätään, kun vielä tiedetään,
että nämä hakijat ovat niitä,
jotka elävät taloudellisesti vaikeissa tilanteissa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Lopputulos on sama kuin ed. Kankaanniemellä, mutta
luen tätä mietintötekstiä, sen
perusteluosaa, hiukan eri tavalla. Mielestäni nimittäin täällä perusteluissa
sivulla 4 sanotaan hyvin merkittäviä asioita sanallisesti
aika reippaalla tavalla elikkä tunnustetaan se, että "vakuutusoikeuden yhtenä ongelmana
ovat pitkät käsittelyajat, keskimäärin
13—14 kuukautta" ja että ylipäätään "toiminnassa
on tehostamisen varaa". Ja edelleen: "Suulliset käsittelyt
ovat olleet vakuutusoikeudessa varsin harvinaisia. Niitä on
järjestetty vuosittain 30—40."
Valiokunta itse on kantanut "erityistä huolta siitä,
että työkyvyttömyyseläkeasiassa
koko järjestelmää kohtaan tunnetaan kovin
vähän luottamusta". Ja edelleen: "Luottamuksen
lisäämiseksi valiokunta pitää välttämättömänä,
että vakuutusoikeus yhdessä muutoksenhakulautakuntien kanssa
kehittää ja muuttaa toimintatapoja työkyvyttömyyseläkeasioiden
käsittelyssä niin, että ainakin niissä tapauksissa,
joissa lopputulokseksi näyttäisi tulevan kielteinen
ratkaisu, hakijaa kuullaan hänen esittämänsä ja
lautakunnan tai oikeuden hankkiman selvityksen johdosta sekä varataan
hakijalle tilaisuus lisäselvityksen antamiseen."
Virhehän, arvoisa puhemies, tässä mietinnössä on
se, että tästä puuttuu se ponsi, mikä on ikään
kuin jonkinlainen lapsus suorastaan, että perustellaan
ponsi, perustelulausuma, ja sitten jätetään
se kertomatta, joten ed. Kankaanniemen pelastus valiokunnalle on
juuri kuultu.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kankaanniemi käytti erinomaisen
puheenvuoron. Yhdyn hänen ajatuksiinsa ja kannatan hänen
tekemäänsä ehdotusta. Samoin ed. Pulliainen
perusteli myös erinomaisesti, miksi tämä on
aiheellista. Vakuutusoikeudessa asioitten käsittely ja
koko tämä prosessi on liian pitkä. Ihmisen
tarvitsisi elää ja tulla toimeen, ja kun aikaa kuluu
noin kohtuuttoman paljon, niin kuin täällä todettiin,
se ei ole oikeushyvää. Edelleen on tämä ongelma,
että tulkinnat ovat hyvin epämääräisiä ja
epäselviä. Vakuutusoikeudessa lääkäri
voi tehdä päätökset, ainakin
maallikon käsityksen mukaan, täysin riippumatta
siitä, mitä potilasta pitkään
hoitanut ja hänet tuntenut erikoislääkäri
on hänen työkyvystään tai työkyvyn
puutteestaan todennut.
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ed. Kankaanniemen puheenvuorossaan
esittämää.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa puhemies! Asia on minunkin mielestäni hyvin
tärkeä. Kun tunnen jonkun verran tätä sisältöä ja
systeemiä, millä tässä toimitaan,
niin ongelmaksi kyllä näen, että liian
paljon menee valituksia vakuutusoikeuteen saakka. Näen,
että ongelmana on hyvin pitkään se, kuten
tässä on tuotu esiin, että ei uskota sitä eikä anneta
tarpeeksi vahvaa arvoa sille, mitä hoitavat lääkärit
ovat kertoneet ja kirjoittaneet, mutta kyllä myöskin
se, että vakuutusoikeudessa mitä ilmeisimmin ei
tunneta aina niitä käytännön olosuhteita,
missä ihmiset työskentelevät, tarpeeksi
hyvin. Tässä logiikassa on jotakin, joka ei toimi,
ja siihen pitää pystyä kyllä enemmän
paneutumaan.
Näkisin suurimmaksi ongelmaksi sen, että kerta
kaikkiaan liian paljon menee vakuutusoikeuteen asioita. On asioita,
jotka pystytään ratkaisemaan, kun oikein perehdytään
oikealla logiikalla, alemmissakin asteissa, ja siihen meidän
tulisi panostaa entistä enemmän.
Käsittelyn pituudesta totean, että jos menee tuo
määrä asioita käsittelyyn vajailla
asiakirjoilla, niin kyllä se varmaan kestää.
Siihenkin pitää satsata enemmän.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Myöskin minun huomioni kiinnittyi
näihin vakuutusoikeuden kysymyksiin juuri työkyvyttömyyseläkeasioissa
ja kysymyksiin, jotka täällä ed. Kankaanniemi
ja ed. Pulliainen toivat esiin, juuri näihin ongelmiin,
mitä asian valmistelussa on ollut: pitkät käsittelyajat,
päätösten perustelemattomuus tai heikot
perustelut ja suullisten käsittelyjen vähäisyys.
Erityisesti näyttää siltä, että asiantuntijalääkärit
pitkälti seuraavat vakuutusyhtiöiden varainkäyttöä ja
enempikin ratkaisut tapahtuvat taloudellisin perustein kuin asiakkaan oikeusturva-
ja eläkeoikeuden näkökulmasta. Siksi
tätä järjestelmää on
kehitettävä ja taattava oikeusturva näille
asiakkaille. Minusta ed. Kankaanniemen lausumaehdotus oli erinomainen. Kannatan
sitä. Kyllä tässä on palattava
normaaliin päiväjärjestykseen ja vakuutusoikeuksien toimintatapakulttuuri
ja kansalaisten oikeusturva palautettava myöskin näissä oikeusasteissa.
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
vakuutusoikeuslaki keskittyy nimenomaan muutoksenhakujärjestelmän
parantamiseen. Ed. Kankaanniemen esittämässä ponsiesityksessä korostetaan
taas sitä, että työkyvyttömyyseläkettä koskevissa
asioissa hakijan henkilökohtaisesti tutkineen lääkärin
lausunnolle annettaisiin asianmukainen painoarvo. Luen kuitenkin
lakivaliokunnan mietintöä eri lailla. Täällä nimenomaan
todetaan, että järjestelmää kohtaan
tunnetaan kovin vähän luottamusta, ja sitten erikseen
sanotaan, että toimintatapoja muutoksenhakulautakunnissa
pitäisi muuttaa nimenomaan niin, että ainakin
niissä tapauksissa, joissa näyttää siltä,
että työkyvyttömyyseläkehakemus
hylätään, hakijalle varataan mahdollisuus lisäselvityksiin.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä,
että jos ongelmia on, totta kai siellä myöskin tutkineen
lääkärin lausunnolle tulee isompi painoarvo.
Tavallaan tämä on ennakoivaa muutoksenhakua.
En ennen ole tällaista järjestelmää nähnyt, että ennen
ensimmäistäkään päätöstä jo
lähdetään oikeastaan muutoksenhakuun,
että saataisiin päätös oikeaksi.
Jos näin kävisi, että päätös saataisiin
kuulemisen jälkeen oikeaksi, silloinhan varsinaiset muutoksenhaut
sitten jälkeenpäin vähenevät,
jolloin jutturuuhka aikaa myöten myöskin pienenisi.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Kysymyshän on tosiaan vakuutusoikeusjärjestelmää kohtaan
koetusta ja esille tulleesta luottamuspulasta. Voi sanoa, että tässä nyt,
kun näitä puheenvuoroja kuuntelee, erityisesti
ed. Puhjon, ehkä tähän olisi voinut panna
useammankin lausumaehdotuksen nimenomaan siitä näkökulmasta,
että kun luottamusta ei tätä järjestelmää kohtaan
ole ja luottamuspula on varmasti hyvin laajaa näitten ihmisten
taholta, jotka sen kautta ovat joutuneet kokemaan jotakin, niin
nimenomaan näistä toiminta- ja menettelytavoista
olisi kirjoitettu yksilöidymmin. Mutta kyllä itse
edelleen pidän erittäin tärkeänä sitä,
mikä täällä on tässä ed. Kankaanniemen
yksilöidyssä ehdotuksessa, että myös
tämä kohta nostetaan lausumaehdotukseksi, missä on
kysymys näistä asiantuntijalääkäreitten
toimintatavoista tai heidän arvioinnistaan, koska se on
kyllä sitten se viimeinen, minkä tämä yksilö,
asiakas, ihminen, kokee.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kun itse olen tehnyt varmasti en tuhansia mutta
satoja B-lausuntoja, eläkelausuntoja, niin haluaisin tuoda
sen esille, että vakuutusoikeus on niin hidas, että aina
kannattaa jo aloittaa uusi prosessi eikä odottaa sitä,
että se päätös tulee sieltä vuoden
kuluttua, koska yleensä jo vuoden aikana tulee todella
potilaan näkökulmasta ja häntä hoitavan
lääkärin näkökulmasta
uusia asioita esille. Aivan kieroutunutta on se, että potilaalla pitää olla
melkein psykiatrinen diagnoosi, ennen kuin pääsee
pitkäaikaissairas, esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinsairauksista
kärsivä potilas, työkyvyttömyyseläkkeelle.
Pitää sitten vielä keinotekoisesti jopa
usein hankkia psykiatrinen diagnoosi siihen, joka on usein masentuneisuus,
joka kyllä tulee sitten ikään kuin siinä mukana,
kun potilas taistelee vuodesta toiseen usein näiden asioiden
kanssa.
Tämä on hyvin raakaa peliä kyllä vakuutusyhtiöitten
puolesta, mutta keskeinen asia edelleen on se, että pitäisi
alusta alkaen tehdä niin sanotusti kunnon paperit, tutkia
potilas kunnolla ja selvittää myös jäljellä oleva
työkyky. Kun tässä on ollut lainsäädäntöä,
olemme itse muuttaneet sitä täällä,
niin keskussairaaloiden, sairaanhoitopiirien, kuntoutustutkimusyksiköiden
toimintaresurssien pitäisi olla kunnossa niin, että potilaat voitaisiin
siellä todella tutkia, koska laki edellyttää jäljellä olevan
työkyvyn selvittämisen. Jos sitä selvitystä ei
ole, niin se on peruste hylkyyn. Tässä suhteessa
on edelleenkin kovasti puutteita näissä alkupapereissa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusasen kanssa olen kyllä täysin
samaa mieltä. Juuri näin pitäisi tehdä,
että sieltä alusta lähtien lähtisi
paremmin se asia rullaamaan ja jo eläkelaitos voisi tehdä kunnon
paperien tai tietojen perusteella oikean ratkaisun. Sitten on se
lautakuntavaihe, ja lautakuntavaiheen uudistaminen on vielä kesken.
Tomu-komitea, toimeentuloturvan muutoksenhakukomitea, on työnsä tehnyt,
mutta sitä koskevia muutosesityksiä ei ole hallitus
tuonut vielä eduskuntaan. Toivottavasti hyvin pian tulee.
Mutta ed. Puhjon näkemystä en nyt kyllä ymmärtänyt.
Te, ed. Puhjo, olitte valiokunnassa mukana ja kuulitte, kuinka tätä asiaa
nimenomaan tältä kannalta, miltä esitin
ja minkä ponsilausumassani otan esille, käsiteltiin
hyvinkin pitkään ja hyvin voimakkain puheenvuoroin
vaadittiin juuri tätä, mikä on tässä ponsilausumassa,
mutta valiokunnan mietintöön tuli sittenkin vain
tämä, että pitää selvityksiä pyytää ja
byrokratiaa ikään kuin lisätä.
Mutta jos edetään niin kuin ed. Tiusanen sanoi,
että alusta lähtien tehdään
huolellista työtä, niin ehkä vakuutusoikeuteen
ei menekään niin paljon asioita.
Muutoin, herra puhemies, totean, että tämä lain
uudistus parantaa vakuutusoikeuden työskentelymahdollisuuksia,
jaostomenettelyä ja asioiden käsittelyä muutoinkin.
Vakuutusoikeus on saanut uuden ylituomarin marraskuun alusta, ja uskon,
että hän — tuntui hyvin pätevältä henkilöltä — pystyy
uudistamaan koko vakuutusoikeuden tämän lain pohjalta
niin, että on odotettavissa kyllä parannusta,
mutta voimavaroja tarvitaan, mikä on ponteni toinen osa,
ja sitten tarvitaan luottamuksen palauttamista myös näihin
potilaan tutkineen lääkärin antamiin
lausuntoihin. Muutoinhan me halveeraamme lääkärikuntaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hannu Aho käytti erinomaisen
puheenvuoron, jossa hän toi esille sen, että asiat
pitäisi voida saada ratkaisuun jo mahdollisimman varhaisessa
asian käsittelyprosessissa, tehdä siellä hyvää työtä.
Ed. Tiusanen lääkärinä toi erittäin asiantuntevan
näkökulman vielä tähän
asiaan, jolloin vakuutusoikeuteen ei tarvitsisi niin kovin paljon
asioita viedäkään.
Vakuutuslääketiede, onko sellaista lääketiedettä olemassakaan,
on kuitenkin kysymys. Annetaanko sen koulutusta missä,
sitä en tiedä, mutta ainakin monet vakuutusoikeudessa
ongelmia kohdanneet henkilöt joutuvat ihmettelemään, että siellä tulee
terveeksi, vaikka erikoislääkäri toteaa
sairaaksi. Minusta pitäisi panna painoa nimenomaan erikoislääkärin
lausunnolle ja selvittää tämä jäljellä oleva
työkyky, kuten ed. Tiusanen toi esille, siis mahdollisimman
varhaisessa vaiheessa mahdollisimman hyvät päätökset,
jotta tarpeettomilta viivytyksiltä kärsivä ihminen voisi
välttyä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinoselle rakentavan henkisesti: Jos
ihminen tulee noin vaan terveeksi, niin tämähän
tulee yhteiskunnalle tosi halvaksi.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Vakuutusoikeudelle, työttömyysturvalautakuntaan ja
muihin näihin valituselimiin valittaminen on työlästä maaseudulla.
Nimittäin nyt, kun postit ovat vähentyneet, niin
onpa tapahtunut sellainenkin tapaus, että asiamiesposti
antoi väärää tietoa, sanoi,
että ei tarvitse lähettää pikana,
riittää kirjattu kirje, ja niin vain kävi,
että henkilön työttömyysturvavalitus
ei ehtinytkään työttömyyskassalle
siinä ajassa kuin olisi pitänyt tulla. Työttömyysturvalautakunta
ei ottanut sitä käsittelyyn, vaikka lähetettiin
kaikki kuitit, jäljennökset, postin selvitykset
siitä, miten olisi pitänyt oikeasti tässä tapahtua,
että olisi pitänyt ehtiä. Vakuutusoikeus
ei ottanut käsittelyyn, koska työttömyysturvalautakunta
ei tätä asiaa ollut ratkaissut.
Tästä yksittäisestä tapauksesta
ajattelin, voisiko olla mahdollista, että Kela voisi ottaa
vastaan näitä valituskirjelmiä eli kirjata
ne saapuneiksi ja toimittaisi sitten ne näihin paikkoihin,
koska Kelan toimistoja kuitenkin on useimmissa kunnissa ja ne ovat
paljon lähempänä ja se on ikään
kuin tämmöinen valtion organisaatio siellä.
Minusta tällaista kannattaisi kyllä harkita.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä tässä yhteydessä kiinnittää huomiota
lakivaliokunnan mietinnön lopussa sivulla 12 olevaan valiokunnan
lausumaehdotukseen, jossa eduskunta edellyttää,
että "valtioneuvosto toteuttaa nykyaikaisen järjestelmän,
jonka avulla lainvalmistelijat voivat luotettavasti selvittää samanaikaisesti
vireillä olevat samaa lainkohtaa koskevat uudistushankkeet".
Tämä ongelma on tullut lakivaliokunnassa tänä syksynä varsin
monta kertaa esiin, että on monia eri hallituksen esityksiä,
joissa on yhtä aikaa saman lain sama pykälä auki,
ja niiden yhteensovittamista joudutaan sitten etsimään
ja muistelemaan. Meillä ei ole sellaista rekisteriä,
joka pitäisi olla, niin että valtioneuvostosta,
josta kaikki asiat tulevat eduskuntaan ja menevät sitten
eri valiokuntiin, katsottaisiin, että samaan aikaan ei
olisi keskenään ristiriitaisia ja yleensäkään
samoja pykäliä auki, jolloin tulee ongelmia eteen
valiokuntatyöskentelyssä. Tämä on
tullut lakivaliokunnassa esille, ja tämä ponsi
on nyt tähän yhteyteen kirjoitettu, ja toivoisi,
että todellakin hallituksessa tämä huomioitaisiin
ja näin varmistettaisiin, että lainsäädäntötyö sujuu
eikä tule ikäviä yllätyksiä,
kun samoja asioita käsitellään yhtä aikaa eri
valiokunnissa ja eri yhteyksissä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun kansalaiset ottavat näissä asioissa edustajiinsa
yhteyttä, niin olen joutunut toteamaan, että tämä on
kyllä sellainen valtava pykäläviidakko
ja ongelmien viidakko, joka on erittäin vaikeakulkuinen.
Tämä on nimenomaan sitä, että jos
ihminen on sairas, hänellä on monet elämän
huolet, ja vielä jos on psyykkistä sairautta,
niin tilanne on sitäkin vaikeampi. Ed. Huotari toi esille
erinomaisen ajatuksen, että Kelan toimipisteet voisivat
palvella eivät vain pelkästään postituspisteinä vaan
ihan neuvonantopisteinä, koska ihminen, joka voisi jollakin
tavalla neuvoa, antaa ohjeita, kuunnella, mitä toisella
on kerrottavana, hän olisi noissa ongelmissa tavattoman
hyvä apu. Jos helposti vain luetellaan pykälä toisensa
päälle ja kaikki tyrmäävät
asiakkaan toiveet, niin silloin tämä asia vain
mutkistuu. Minusta pitäisi löytää neuvontaa
ja palvelua sieltä lähitasolta.
Keskustelu päättyy.