8) Lisätalousarvioaloitteet
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen tehnyt joitakin lisätalousarvio-aloitteita,
ja kerron niistä lyhyesti.
Olen tehnyt lisätalousarvioaloitteen määrärahan
vähentämisestä, eli olen sitä mieltä pakolaiskiintiöstä,
kun sitä nyt esitetään kasvatettavaksi, että tätä ei
pitäisi tehdä. Jos halutaan kantaa huolta ja vastuuta
Syyrian pakolaisista, niin tämä voitaisiin tehdä niin,
että olemassa olevaan 750:n pakolaiskiintiöön,
jota on tosin nostettu jo aiempina vuosina, sisällytettäisiin
normaalia enemmän syyrialaisia. Näin me sitten
vastaisimme siihen tilanteeseen, mikä siellä on
syntynyt. Mutta en tosiaan kannata sitä, että tätä pakolaiskiintiötä kasvatetaan,
vaan pidettäisiin se siellä 750:n tasolla ja tulevaisuudessa
siitäkin voitaisiin tinkiä, koska meillä on
kuitenkin, suhteutettuna meidän maamme väkimäärään,
poikkeuksellisen suuri tämä kiintiöpakolaismäärä,
vaikka se 750 ei nyt ehkä paljolta kuulosta, mutta tämä meidän
järjestelmämme on vähän poikkeuksellinen.
Sinänsä en kiistä, etteikö varmasti
hätää maailmassa ole paljon, ja meidänkin
pitää kantaa oma kortemme kekoon sen lievittämiseksi,
mutta me emme tosiaan pienenä kansakuntana tässä taloustilanteessa
voi ajatella niin, kun meillä samaan aikaan vanhukset tuolla
jonottavat laitospaikkoihin ja kotihoitoa ei juuri paljon näy,
että me sitten ikään kuin toteaisimme,
että me hoidamme joitain muita henkilöitä tästä huolimatta vielä entistäkin
enemmän, vaikka omistakaan kansalaisista emme kykene huolehtimaan
siinä määrin kuin ehkä aiemmin.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä on monia
hyviä lisätalousarvioaloitteita tehty. Omissa
nimissäni siellä on kolme, joista kaksi on minun
henkilökohtaisiani ja yksi on meidän ryhmämme.
Eli olen tehnyt aloitteet Satakunnan tiestön parantamiseksi
ja sitten valtateiden 8 ja 23 risteyksen kunnostamiseksi eritasoliittymäksi.
Mutta tämä meidän perussuomalaisten
yhteinen aloite: Päätimme ryhmäpuheenjohtaja
Jari Lindströmin kanssa tehdä tästä tämmöisen
ryhmää edustavan aloitteen. Eli itse olen liikenne-
ja viestintävaliokunnassa perussuomalaisten valiokuntavastaava,
ja ryhmän puheenjohtajan mandaatilla päätimme
antaa mahdollisuuden eduskunnalle toteuttaa sen tarpeen, minkä parlamentaarinen
korjaustyöryhmä totesi, että on aivan välttämätöntä nostaa
perusväylänpitorahoja. Tä-mä meidän
yhteinen aloitteemme vastaa siihen tarpeeseen, mikä on
parlamentaarisesti todettu, ja koska hallitus ei näin tehnyt,
me päätimme mahdollistaa tämän
asian korjaamisen äänestyksessä.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Noin yleisenä periaatteena on näinä aikoina
tietysti hyvä muistaa, että lisävelka
on sitten tulevaa veronkorotusta meidän jälkeemme
tuleville, ja sen vuoksi on tietysti tärkeää,
että eduskunta pidättäytyy ei-tarpeellisista
menolisäyksistä. Mielestäni hallitus
on oman lisätalousarviopohdintansa yhteydessä tehnyt
hyvän linjauksen esimerkiksi tänne Helsingin kallioperään
suunnitellun Pisara-rata-hankkeen osalta, että siihen ei
tämän lisätalousarvion osalta sitouduta
niin, että se sitoisi tulevan vaalikauden määrärahoja,
vaan henkilöliikennettä kehitetään
oikeassa järjestyksessä niin, että ensin
kehitetään Helsingin ratapihaa ja sitten joskus
tulevaisuudessa — kun siihen on tarvetta, jos on, ja kun
siihen on rahaa, jos on — voidaan tätä varsinaista
Pisaraa viedä eteenpäin.
Mutta haluan, arvoisa puhemies, todeta näistä lisätalousarvioaloitteista,
että täällä on tietysti monta
hyvää ja tärkeää kohdetta,
mihin lisää taloudellisia voimavaroja pitäisi
suunnata, mutta kyllä nyt kokonaisharkintaa täytyy
tehdä niin, että velkaa ei voida kovin paljoa
lisätä. Mutta niissä lisäyksissä,
mitä tehdään, täytyy sitten
todella olla uusia sellutehtaita tai uusia kaivoksia, joita palvellaan,
jotta Suomi saa vientiä, jotta Suomi saa uusia työpaikkoja
ja jotta meillä on sitten pohjaa rahoittaa niin hyvinvointiyhteiskuntaa
kuin niitä kaikkia muitakin sinänsä tarpeellisia
infrastruktuurikohteita, joita näissä sinänsä hyvissä aloitteissa
esitetään.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen tehnyt myös tieinfraan
liittyviä hankkeita, ja lähinnä nyt Vaasan
vaalipiiriä koskien. Olen sitä mieltä,
että tuonne perustienpitoon pitää suunnata
nykyistä enemmän voimavaroja, ja perustelen sitä myös
kansantaloudellisesti sillä, että paitsi että se
auttaa yritysten toimintaa, kyse on myös siitä,
että me huolehdimme valtion olemassa olevasta omaisuudesta.
Eli ei päästetä sitä korjauskelvottomaan
kuntoon, koska sitten sitä on mahdotonta korjata, tai jos
halutaan korjata, niin se tulee vielä kalliimmaksi.
Kyllä pitää tavallaan nyt tulla se
linjaus valtiovallalta, mitä me teemme: haluammeko me vetää tiet
rullalle, soralle, rullata radat, vai pidämmekö me
niitä yllä? Kyllä minä ainakin
tässä tilanteessa valitsen sen, että minä nyt
toistaiseksi olen sitä mieltä, että näistä huolehditaan.
Se on politiikkaa. Pitää tavallaan panna asiat
siihen arvojärjestykseen, että meillä on
mahdollisuus olemassa olevasta infrasta huolehtia.
Samoin sitten meillä on tuollainen sata vuotta vanha
ratayhteys Seinäjoki—Kaskinen, jonka käytössä nyt
on aikamoisia rajoitteita. Siinä on myös kyse
olemassa olevasta infrasta ja siitä, rullataanko se vai
pidetäänkö sitä yllä.
Itse olen sitä mieltä, että pidetään
yllä, ja käytännössä on
viimeiset hetket tehdä siihen korjauksia.
Sitten on pienempiä paikallisia tiehankkeita, ja niissä minä nyt
lähinnä korostaisin sitä, että ei se
kyllä kuntien tehtävä ole ruveta valtion
teitä korjaamaan ja ottamaan niitä ylläpidettäviksi, niin
että siinä myös pitää tulla
täältä se selvä viesti, mikä se
on. Nyt se on sellainen epävirallinen viesti ely-keskuksesta,
että kyllä me annamme suunnitteluapua teille,
mutta te itse maksatte sen hankkeen, ja kyse on valtion teistä,
jopa TEN-T-verkostoon liittyvistä tiejärjestelyistä, risteysjärjestelyistä.
Eihän se nyt näin voi mennä, että Euroopan
laajuista tieverkostoa hoidetaan jonkun pikkukunnan rahoilla, joka
mahdollisesti on hyvinkin taloudellisessa ahdingossa. Kyllä se
on valtion tehtävä.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Autto luonnollisesti hallituspuolueen
jäsenenä kehui hallitusta. Olette oikeassa siinä,
että velkaa ei voi nostaa liikaa, ja se on vastuullisuutta, että ei
esitä hölmöjä esityksiä minkään
vaalitemmellyskentän takia. Mutta kun parlamentaarisesti
käsitellään perusväylänpidon
korjausvelkaa, inframme kuntoa ja sitä, miten se saadaan
pysymään semmoisena, että se on yleensäkin
liikennöitävässä kunnossa, se
todetaan parlamentaarisesti yksimielisesti, että on laitettava
lisää rahaa.
Tiestön suhteen suhdeluku on suurin piirtein niin,
että jos eurolla nyt säästäisi
niistä korjausmenoista, se aiheuttaa tulevaisuudessa kolmen euron
vahingon. Tiestömme on nyt siinä tilassa, että vauriot
ovat ulottumassa sinne tiestön runkoon asti. Ne eivät
ole enää mitään pintavaurioita,
vaan isoja remontteja vaativia asioita, jollei nyt viimeisillä tilaisuuksilla,
viimeisillä hetkillä oteta vastuuta ja korjata
tiestömme siihen kuntoon, että tätä isoa
laskua meidän lapsillemme ei tule. Hallituksen säästäminen
tässä kohtaa on todella vastuutonta ja kallista.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Jalosen kanssa täysin
samaa mieltä siitä periaatteesta, että olemassa
olevaa infraa tulee pitää kunnossa. Ensisijainen
painopiste liikenteen määrärahojen osalta
tulee olla perusväylänpidon tason nostamisessa.
Tässä lisätalousarviossa, kun olemme
ihan tarkkoja nyt, lisätään perusväylänpitoon
7,8 miljoonaa euroa, mutta toki meistä jokainen ymmärtää,
että se on aivan liian vähän. Tähän
täytyy tietysti tulevaisuudessa löytää se
kestävä rahoitustaso, jolla väylänpito
saadaan turvattua.
Uusista hankkeista on tärkeää todeta
se, että Äänekosken biotuotetehtaan vaatimat
liikenneinvestoinnit saadaan liikkeelle: ensi vuoden määrärahavaraus
on 13 miljoonaa euroa, ja kokonaisuus on 138 miljoonaa euroa. Lisäksi
olemme kuulleet hallituksen sitoumuksesta Soklin kaivoksen tieinvestointiin,
jolla varmistetaan se, että tämä Yaran
suunnittelema miljardi-investointi ei jää ainakaan
liikenneyhteyksistä kiinni. Ja näitä tietysti
tarvitaan, kun puhutaan kokonaisuudessaan sadoista ja tuhansista
työpaikoista, joita Suomeen näitten miljardi-investointien
myötä tulee.
Mutta tässä olen kyllä sekä Saarakkalan
että Jalosen kanssa samaa mieltä, että pääpainon
lähivuosina tulee olla tässä olemassa
olevan infrastruktuurin kunnosta huolehtimisessa, perusväylänpidon
rahoitustason kuntoon saattamisessa.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Autto kertoi, että 7
miljoonaa euroa lisää perustien pitoon — no,
onhan sekin parempi kuin ei mitään, mutta tietenkin
tilanne on se, että hallitus on leikannut hallituskaudella
useammalla kymmenellä miljoonalla eurolla aivan alarajoilla
olevaa perustienpidon määrärahaa, joka
on ollut kymmenen vuotta suurin piirtein samaa luokkaa. Eli sen
ostoarvo on vähentynyt rajusti inflaation myötä,
vaikka inflaatio ehkä nyt ei ole kovin merkittävä tällä hetkellä,
ja öljyn hintakin on laskenut. Tämä on
se totuus kuitenkin, että tämä hallitus
on leikannut, jos katsotaan koko hallituskautta, perustienpidon
määrärahoja. Se on hyvä äänestäjien
tietää, koska kun ensin leikataan, viime keväänä esimerkiksi,
ja sitten muutamaa viikkoa ennen vaaleja tavallaan sanotaan, että nyt
me lisäämme, niin kyllähän se
aina herättää vähän
semmoisen kysymyksen, että mistäköhän
tässä on nyt kyse.
Mutta totta kai tämä otetaan ilolla vastaan
ja näin, ettei siinä mitään.
Mutta kyllä minä ihmettelen sitä, että esimerkiksi
kokoomuksessa ei ole ollut selkärankaa leikata meidän
kehitysapumäärärahoja nykyistä enemmän.
Onhan se niin, että joillekin voi olla omantunnon asia,
saa hyvän omantunnon sillä, että tätä rahaa
lapataan tuonne kehitysmaihin. Eläköityvä virkamies,
joka jäi tosiaan ulkoministeriöstä eläkkeelle,
meillä nyt teki kirjan tästä kehitysavun
vaikuttavuudesta, tai oikeastaan vaikuttamattomuudesta tai siitä, että se
vaikuttaa kielteisesti näitten kehitysmaiden kehitykseen.
Se on aika hätkähdyttävä. Minä toivoisinkin
enemmän tämmöisiä totuudellisia, rehellisiä puheenvuoroja
ja toivon, että tässä maassa voivat virkamiehetkin
ottaa kantaa asioihin ilman, että täytyy pelätä työpaikan
puolesta, koska nytkin tässä ikään
kuin vasta eläköitymisen jälkeen — 30
vuotta on tehty virheellistä politiikkaa — se
totuuden torvi vasta otettiin esille. Eli leikkauksia kehitysapuun
ja aika mittavastikin. — Kiitos.
Keskustelu päättyi.