21) Hallituksen esitys eduskunnalle ilmastolaiksi
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä tuli
jo kerrottua laajemmin, kuinka Suomi on taas ihan itse asettamassa rajoituksia
itselleen, suomalaiselle teollisuudelle ja suomalaisille työpaikoille.
Nyt esittelen tässä sitten nämä perustelut
sille, minkä takia on jätetty tähän
mietintöön vastalause. Hallituksen esityksen tarkoituksena
on säätää ilmastolaki, minkä tarkoituksena
on luoda johdonmukainen sekä pitkäjänteinen
pohja ilmastopolitiikan suunnittelemiseen sekä sen toteuttamiseen
hyvin avoimella sekä ennakoitavalla tavalla. Lisäksi
kyseinen laki olisi luonteeltaan niin sanottu puitelaki, mikä tarkoittaa
sitä, että lakiin ei sisältyisi eri toimialoja
koskevaa aineellista lainsäädäntöä.
Lainsäädännössä myös
asetettaisiin sekä maamme kansainvälisiin sopimuksiin että Euroopan
unionin lainsäädäntöön
sekä muihin poliittisiin sitoumuksiin perustuva pitkän
aikavälin päästövähennystavoite
kasvihuonekaa-sujen osalta. Esitys sisältää myös
niin sanotusti sopeutumissuunnitelman, jonka avulla pyritään vahvistamaan
valmiuksia, joilla voidaan sopeutua ilmastonmuutokseen sekä siihen
liittyviin riskeihin.
Valiokuntaryhmämme sekä perussuomalaisten
eduskuntaryhmä näkee, että nyt ehdotettu
ilmastolaki on monesta eri näkökulmasta varsin ongelmallinen.
Tämän johdosta näemmekin, että maamme
ilmastopolitiikan keskeisenä tavoitteena tulee olla se,
ettei niin sanotuilla kansallisilla tai kansainvälisillä päästövähennystavoitteilla
vaikeuteta
entisestään esimerkiksi eri yrityssektorien ja
maa- ja metsätaloussektorin toimintaa maassamme. Tämä on
varsin keskeistä jo siitäkin syystä,
että tiedossa on se, että kansainvälisesti
ja unionin tasolla tullaan tulevaisuudessa asettamaan yhä tiukentuvia
päästörajoja alalle. Emme halua asettaa
maamme yrityksiä tähän tieten tahtoen.
Toiseksi nykyisessä esityksessä näemme
byrokratian lisääntymisvaaran olemassaolon — hallituksen
esitys kun toisi useita erilaisia raportointivelvoitteita eri ministeriöille.
Emme kannata enää uusia jäykkiä hallintojärjestelmiä taikka menettelytapoja.
Tämä sama pätee myös ilmastolain
laatimisen yhteydessä. Tästä johtuen
ei ole järkiperäistä jäykistää nykyisiä organisaatioita.
Lopuksi painotamme sitä, etteivät energia-
ja ilmastopolitiikan ohjauskeinot ole pelkästään lainsäädännöllisiä eivätkä täten
saa tehdä ilmastopolitiikan suunnittelusta entistä sekavampaa. Jos
todellisia muutoksia tavoitellaan, tulee tällöin
keskittyä aidosti maailmanlaajuisiin ilmastosopimuksiin,
joissa myös niin sanotut suurvallat, kuten Yhdysvallat,
Intia sekä Kiina, ovat mukana.
Edellä olevan perusteella perussuomalaisten valiokuntaryhmä esittää,
että lakiehdotus hylätään.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Näin illan pimetessä täytyy
sanoa, että edustaja Mölsä tyhjensi pajatson,
ja kun liikutukseltani pystyn, kannatan hänen loistavaa
esitystään.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hirvittävästi voi
olla eri mieltä, kritiikki on juuri oikea. Minun mielestäni
talousvaliokunta on puuttunut juuri niihin oikeisiin asioihin, mutta
yksi asia on jäänyt oikeastaan huomioimatta, ja
se on se, että meillä tällä hetkellä ilmastonmuutoksen
osalta tehdään tutkimusta, raportointia erittäin
laajasti. Siinä mielessä hallituksen esitys kokoaisi
näitä voimia yhteen, ja sen väheksyntä on
jotenkin, täytyy sanoa oman valiokunnankin osalta, pikkuisen
ristiriitaista.
Kyllähän pitää mahdollistaa
se, että ei tässä ole pelkästään
lisääntymässä hallinnollinen
taakka, vaan nykyisen hallinnon mahdollisuudet tuottaa yhdessä tehokkaampaa
raportointia mahdollistuvat. Sen unohtaminen siinä, vastustetaanko
ilmastonmuutosta tai mitenkä sitä sitten hallinnollisesti
tehdään — olisi pitänyt uskaltaa
sukeltaa sille tosiasialle, että jos meillä eri
ministeriöissä tehdään erilaisia
raportointeja, niin nyt tämä kyllä ihan
oikeasti mahdollistaa sen, että me voimme vetää ne
ja sen kaiken yhteen. Siinä mielessä byrokratian
lisääntymisen oheen olisi pitänyt ottaa
kristallinkirkkaana se, että tämä myös
mahdollistaa sen, että hylkäämme tiettyä päällekkäisyyttä meidän
jo nykyisistä malleistamme.
Teollisuusmiehenä, totta kai, tässä aina
omat pelkonsa näkee, mutta kyllä on pakko sanoa,
että ei pidä vain nähdä asioita
mustavalkoisina.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Jos yhtään ymmärsin
edustaja Myllykosken puheenvuorosta jotain, niin me emme kyllä väheksy
tässä mitään vaan ihan aidosti
tuomme niitä asioita eteen, minkälainen uhka tässä suomalaiselle
yhteiskunnalle, teollisuudelle ja työpaikoille on. Ja kun
nämä kaikki kuitenkin on jo päätetty
tuolla Euroopan unionissa — sieltä nämä kaikki
direktiivit tulevat, 80 prosenttia vähennystavoite vuoteen
2050 — niin emme me tarvitse tällaista päällekkäistä järjestelmää enää.
Se on ihan selvä asia.
Eli tältä osin tämä on turha
laki, niin kuin olemme todenneet.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Teollisuusmies puhuu toiselle teollisuusmiehelle.
Kyllä se näin on, että tässä mustavalkoisuutta voi
katsella vähän joka kantilta, eli me katsomme
kyllä tätä niinpäin, että nyt
on katsottu mustavalkoisesti vain sieltä toiselta puolelta.
Ja eihän tämä meidän vastalauseemme
ja hylkyesityksemme perustu mihinkään pelkkään omaan
ideologiaan vaan asiantuntijakuulemiseen, jossa me kyllä vakuutuimme
siitä, että nyt säädetään
turhaa lakia. Talousvaliokunnan lausunto oli hyvä, se oli
kriittinen. Siinä itse asiassa tuotiin juuri niitä ongelmia
esille — ja sitten kuitenkin todettiin, että loppujen
lopuksi tuntuu siltä, että tämä hyväksytään,
tämä on tässä. Faktat ensiksi
esitellään ja sen jälkeen sanotaan, että ei muuta
kuin hyväksytään laki.
Me olemme sitä mieltä, että jos on
tarpeeksi perusteluja sille, että tämä laki
on turha, niin miksi säätää sellainen
laki. Siinä on oikeastaan tiivistettynä se, minkä takia
me emme tällaista lakia halua.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kai meidän pitää tuolla
kahvilan kahvikupin ääressä tämä keskustelu
käydä, koska meillä on erittäin
vähän eriäviä näkemyksiä sinällään. Mutta
sitä haluan korostaa, että kun meillä tehdään
ilmastonmuutoksen takia jo tällä hetkellä erittäin
merkittävästi työtä, niin tämä laki
mahdollistaa sen, että se työ laitetaan yhteen
kansioon eikä sitä tehdä monessa kansiossa,
ja sitä todellisuutta ei pidä väheksyä.
Me voimme tällä myös vähentää byrokratiaa
ja päällekkäisyyttä.
Toki olen ehdottomasti sitä mieltä, että me olemme
edelläkävijöitä, meitä pitää seurata.
Jokainen teollinen toiminta, jota tehdään Suomessa,
on ilmaston pelastamista. Se nyt ei juuri tähän
liity, mutta suotakoon tämmöinen puheenvuoro tähän
loppuun, että kyllä me ihan oikeasti olemme edelläkävijöitä,
ja sen takia tämä myös luo meille mahdollisuuksia.
Mutta kaiken kaikkiaan: ei pelätä byrokratiaa,
vaan murretaan byrokratia niin, että laitetaan se yksiin
kansiin eikä tehdä sitä viidessä kansiossa.
Keskustelu päättyi.