4) Hallituksen esitys jätelaiksi ja eräiksi
         siihen liittyviksi laeiksi
      
       
         					
      
      
         
         Susanna Huovinen /sd(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt sitten tähän toiseen suureen
            kokonaisuuteen, joka on myöskin ollut varsin pitkään
            vireillä ympäristövaliokunnassa. Myös
            tähän kokonaisuuteen saimme perustuslakivaliokunnan
            kannanoton. Tämä jätelakikokonaisuus
            on myöskin ollut erittäin pitkään
            valmistelussa ympäristöministeriön puolella
            ja tässä on ollut laajapohjainen työryhmä,
            joka on tätä valmistelua tehnyt, eli käsittely
            on kaiken kaikkiaan ollut varsin kattavaa.
         
         
         Jätealaa koskevat vaatimukset ovat aika paljon tiukentuneet
            viime vuosien aikana, ja myöskin Euroopan unionin lainsäädännön
            määrä tällä sektorilla
            on lisääntynyt huomattavasti. Näihin direktiiveihin
            perustuva, osin jätelajikohtainen ja hyvin yksityiskohtainenkin
            sääntely on nyt johtanut meidän kotimaisen
            jätelakimme rakenteen pirstoutumiseen. Sen vuoksi on hyvin
            tarpeellista selkiyttää ja yhtenäistää tätä sääntelyä.
            Valiokunta on monissa eri yhteyksissä kiirehtinyt omalta
            osaltaan tämän kokonaisuudistuksen tekoa, joka
            nyt siis on käsittelyssä. Tällä hallituksen
            esityksellä saatetaan myös voimaan uusi jätedirektiivi,
            joka omalta osaltaan asettaa monia reunaehtoja sääntelylle.
         
         
         Tällä uudella jätelailla ja sen nojalla
            myös uudistettavilla asetuksilla on tarkoitus luoda edellytykset
            yhdyskuntajätehuollon kehittämiselle, kierrätettävän
            jätteen osuuden olennaiselle lisäämiselle
            ja kaatopaikkakäsittelystä luopumiselle käytännössä kokonaan.
            Kierrätyksen lisäämistavoitteen saavuttaminen
            edellyttää erityisesti tuottajavastuun tehostamista,
            kierrätykselle asetettujen määrällisten
            tavoitteiden tiukentamista ja kaatopaikkakäsittelyn rajoittamista.
            Määrällisesti merkittävimmät
            ja kierrätyksen edistämisen kannalta kiinnostavimmat
            yhdyskuntajätteen jakeet ovat tuottajavastuun piiriin kuuluvat
            jätteet sekä biojätteet, sillä ne
            muodostavat pääosan kierrätyskelpoisista
            yhdyskuntajätteistä, mutta niitä päätyy
            yhä huomattavassa määrin myös
            sekajätteen joukkoon.
         
         
         Uuden lain nojalla annettavalla asetuksella annetaan myös
            nykyistä selvästi ankarampia rajoituksia biohajoavan
            tai orgaanisen jätteen kaatopaikkakäsittelylle
            kasvihuonekaasujen määrän ja jätteistä aiheutuvien
            ympäristövaikutusten vähentämiseksi.
            Nämä rajoitukset edistävät tehokkaasti
            myös yhdyskuntajätteen kierrätyksen,
            biologisen käsittelyn ja muiden vaihtoehtoisten käsittelymenetelmien
            kehittämistä ja käyttöönottoa.
            Sillä tavalla tietenkin myös päästään
            lähemmäksi kierrätystavoitteita.
         
         
         Koska jätelaissa ei voida pääasiassa
            lainsäädäntöteknisistä syistä säätää eri
            jätejakeiden osalta kierrätysprosenttitavoitteesta,
            valiokunta esittää lausumaehdotusta siitä,
            että hallituksen tulee säätää asetuksilla
            riittävän kunnianhimoiset yhdyskuntajätteen,
            biojätteen, tuottajavastuujätteen, rakennus- ja
            purkujätteen sekä mahdollisuuksien mukaan muun
            jätteen kierrätystavoitteet ja seurata näiden
            tavoitteiden toteutumista ja kiristää tavoitteita
            ottaen huomioon tämän alan teknologisen kehityksen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Jätelakiehdotuksen 8 §:n mukaan
            vahvistetaan noudatettavaksi EU:n jätelainsäädännön
            mukainen jätehuollon etusijajärjestys, jolla määritetään
            jätehuoltoa koskevien toimien järjestys EU:n ja
            jäsenmaiden jätepolitiikassa ja -lainsäädännössä.
            Tähän etusijajärjestykseen kuuluvat 1)
            jätteen määrän ja haitallisuuden
            vähentäminen, 2) uudelleenkäytön
            valmistelu, 3) kierrätys, 4) muu hyödyntäminen
            ja 5) loppukäsittely.
         
         
         Etusijajärjestys on yksi jätelain keskeisimmistä periaatteista,
            ja sen merkityksen selventäminen ja vahvistaminen on hyvin
            olennaista. Valiokunta esittää lausumaa myös
            lain tavoitteiden toteutumisen seuraamisesta kiinnittäen
            erityistä huomiota sekä jätteen synnyn
            ehkäisyyn että muutoinkin etusijajärjestyksen
            toteutumiseen.
         
         
         Tällä lailla selvennetään
            jätehuollon vastuunjakoa, täsmennetään
            eri toimijoiden velvollisuuksia ja tehostetaan jätehuollon
            valvontaa. Kunnan vastuu yhdyskuntajätteen jätehuollosta säilyy
            voimassa olevaan lakiin verrattuna pääosin ennallaan.
            Terveys- ja sosiaalipalveluissa ja koulutustoiminnassa syntyvän
            yhdyskuntajätteen jätehuollon järjestäminen
            siirtyy kuitenkin kunnan velvollisuudeksi. Kunnan on myös
            järjestettävä muun kuin sen vastuulle
            kuuluvan jätteen jätehuolto toissijaisesti, jos
            jätteen haltija sitä palvelutarjonnan puutteen
            vuoksi pyytää ja jäte soveltuu kuljettavaksi
            kunnan jätehuoltojärjestelmässä.
         
         
         Valiokunta ehdottaa lakiin muutoksia, joilla selvennetään
            kunnan ja kiinteistön haltijan järjestämän
            jätehuollon järjestämistä koskevien edellytysten
            yhtäläisyyttä ja kilpailuneutraliteettia.
            Koska kunnan ja yksityisten yritysten välisestä työnjaosta
            on nyt ilmennyt aika laajastikin poikkeavia käsityksiä,
            valiokunta ehdottaa lausumaa, jonka mukaan hallituksen tulee seurata jätehuollon
            järjestämistä koskevan vastuunjaon vaikutuksia
            yksityisten yritysten ja kuntien jäteyhtiöiden
            toimintaedellytyksiin sekä kuntien mahdollisuuksiin huolehtia
            niiden vastuulle säädetyistä tehtävistä.
         
         
         Valiokunta on pitänyt tässä harkinnassa
            tärkeänä sitä, että kunnat
            tukeutuvat yhdyskuntajätehuollon järjestämisessä suurelta
            osin jo nykyisin ja tulevaisuudessa todennäköisesti
            ehkä laajemmin yksityisten yritysten tuottamiin jätehuoltopalveluihin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen mukaan pakkausten tuottajavastuu
            muuttuu nykyisestä osittaisesta tuottajavastuusta täydeksi
            tuottajavastuuksi. Toiminnanharjoittajat ovat suhtautuneet muutosehdotukseen
            kriittisesti katsoen, ettei nykyistä kustannustehokkaana
            pidettyä järjestelmää tule muuttaa.
            Valiokunta korostaa, että ehdotuksen mukainen vastuu ei
            estä tuottajia perustamasta tarkoitukseen soveltuvia keräysjärjestelmiä yhteistoiminnassa
            kunnan, kunnan jätelaitosten, kaupan tai yksityisten jätehuollon palveluyritysten
            kanssa. Ehdotus ei näin ollen johda päällekkäisiin
            keräysjärjestelmiin eikä lisää myöskään
            kokonaiskustannuksia.
         
         
         Valiokunta ehdottaa jätelakiehdotuksen 47 §:n
            1 momentin muuttamista sen selventämiseksi, että tuottajalla
            on ensisijainen oikeus jätehuollon järjestämiseen
            ja että kunta voi täydentää pakkausjätteen
            kuljetusta ja vastaanottoa pykälässä säädetyin
            edellytyksin. Valiokunnan käsityksen mukaan pykälä mahdollistaa
            parhaillaan kehittymässä olevan tuottajien, kaupan
            ja kuntien välisen yhteistyön jatkamisen pakkausjätteen
            keräilyssä eikä sääntely
            3 momentin sanamuoto huomioon ottaen johda päällekkäisten pakkausjätteen
            keräysjärjestelmien perustamiseen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi nostan esille yksityiskohdan,
            joka valiokunnan käsittelyssä nousi voimallisesti
            esiin. Tässä lakiuudistuksessa energiansäästölampun
            voi palauttaa kauppaan samalla, kun ostaa uuden lampun. Tilanne
            paranee nykyiseen verrattuna oleellisesti, mutta valiokunnan tärkeänä pitämä tavoite
            siitä, että kuluttaja voi palauttaa lamppuja kokonaan
            ilman uuden lampun ostovelvoitetta, ei tässä vielä toteutunut.
            Laajaa vastaanottovelvollisuutta on pidetty ongelmallisena lamppujen
            herkästä rikkoutuvuudesta ja niiden sisältämästä elohopeasta
            aiheutuvien elintarviketurvallisuus- ja työturvallisuusriskien
            vuoksi, minkä vuoksi vielä pitää tätä asiaa
            selvittää ja jatkaa valmistelua ennen kuin tuohon
            tavoitteeseen päästään.
         
         
         Tässä halusimme kuitenkin korostaa tarvetta varmistaa
            se, että lamppujen palautuspisteet ovat kuluttajan helposti
            saavutettavissa ja että lamppuihin liittyvistä riskeistä ja
            jätehuoltovaatimuksista sekä lamppujen vastaanottopaikoista
            tiedotetaan riittävästi. Lisäksi valiokunta
            esittää lausumaehdotusta, jonka mukaan hallituksen
            tulee seurata energiansäästölamppujen
            palautusjärjestelmän toimivuutta kuluttajan kannalta
            ja ryhtyä mahdollisimman pian toimenpiteisiin vastaanottojärjestelmän
            laajentamiseksi työturvallisuus- ja elintarviketurvallisuusriskit
            huomioon ottaen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan todeta, että tämä kokonaisuus
            on keskusteluttanut valiokuntaa hyvin paljon ja tästä asiasta
            on vallinnut myös asiantuntijoiden välillä herttaisen
            erimielisiä näkemyksiä. Valiokunta on
            parhaansa mukaan koettanut koota tähän mietintöönsä sellaisen
            lähestymistavan, joka mahdollistaa toimintaedellytykset
            paitsi kunnille myös yksityisille yrityksille. Toivoisimme
            tietenkin, että muutoinkin tämä vuoropuhelu
            saisi tulevaisuudessa vähän rakentavampia sävyjä.
            Nyt on oltu kovin paljon niissä vanhoissa asetelmissa,
            joista tämän uuden tulevaisuuden rakentaminen
            on ollut varsin haasteellista, mutta valiokunta onnistui mielestäni
            tämän esityksen käsittelyssä oikein
            hyvällä tavalla.
         
         
       
      
      Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
         varapuhemies Tarja Filatov.
      
      
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! On merkittävää,
            että valiokunta päätyi käytännössä yksimieliseen
            mietintöön lukuun ottamatta ed. Tarja Tallqvistin
            vastalausetta, joka liittyy yhteen lausumaehdotukseen ja sen sanamuotoon.
         
         
         Mutta suuressa mitassa tämä hallituksen esitys
            käsiteltiin valiokunnassa hyvin tarkkaan, tiukasti, asiantuntijoita
            laajasti kuullen, ja lopputulos on myös minun mielestäni
            ihan hyvä. Muutamia asioita haluaisin kuitenkin nostaa
            esiin.
         
         
         Hyvin paljon puhuttiin siitä, kuka saa jätehuollon
            järjestämistä koskevan vastuun. Se oli ikään
            kuin se keskustelun keskeisin asia hyvin pitkälti, jolloinka
            mielestäni puhuttiin enemmänkin lillukanvarsista
            kuin itse asiasta. Se ei ole nyt niin tärkeä asia
            kuitenkaan, ovatko ne kunnat vaiko joku yksityinen yritys, jolla
            on jätehuollon järjestämistä koskeva
            vastuu. Se ei ole kuitenkaan niin iso asia kuin on etusijajärjestys
            eli se, että pitäisi ensisijaisesti vähentää jätteen
            syntyä, toiseksi lisätä sen uudelleenkäyttöä,
            kolmanneksi lisätä materiaalinkierrätystä,
            ja sitten vasta neljännellä sijalla tulee poltto
            ja sen jälkeen kaatopaikkasijoittaminen. Tämä suuri
            asia jäi aika tavalla vähäisemmälle
            huomiolle, mutta mietinnössä se kuitenkin on selkeästi
            esillä.
         
         
         Nämä valiokunnan lausumaehdotukset valiokunnan
            puheenjohtaja kävi lävitse. Niissä nimenomaan
            painotetaan kierrätystavoitteita ja niiden toteuttamista
            ja kiristämisvelvoitetta biojätteen osalta ja
            yhdyskuntajätteen osalta yleensäkin. Nämä ovat
            tärkeässä roolissa, koska valiokunta jätti
            tästä pois tämän polttopuolen.
         
         
         No, miten tämä poltto sitten on valiokunnan työssä nähty?
            Kunnilla on polttolaitoksia niin paljon suunnitteilla, rakenteilla
            ja tulossa, että kokonaisjätemäärä on
            noin 2,5 miljoonaa tonnia vuodessa, mikä pitäisi
            saada uunin luukusta sisään, jotta kaikki polttolaitokset
            saisivat kylliksi poltettavaa. Tämä on tietysti
            kestämätön tilanne, koska se pitää sisällään
            sen ajattelun, että hamaan 40—50 tulevaan vuoteen
            tulee olla kylliksi jätettä, tulee syntyä jätettä riittävästi,
            jotta nämä polttolaitokset pystyvät toimimaan.
            Tämä on vastoin EU:nkin jätteen synnyn
            vähentämistavoitetta. Tähän
            kiinnitettiin huomiota, ja tässä on oikeastaan
            se ongelma, joka tarjoaa vahvan kritiikin myös monien kuntien
            jätehuoltoon, koska siellä poltto on nähty
            siksi pelastavaksi tekijäksi, ei kierrätys tai
            uudelleenkäyttö.
         
         
         Biojätteen hyötykäyttö,
            nimenomaan niin, että siitä valmistettaisiin metaania
            ja sitä voitaisiin käyttää hyvin
            laajasti muun muassa liikennepolttoaineena, on ollut näissä meidän
            keskusteluissamme myös mukana.
         
         
         Mitä tulee energiansäästölamppuihin
            ja niiden palautusjärjestelmään, niin
            valiokunnassa oli kyllä laajalti myös se käsitys,
            että se voitaisiin tehdä jo nyt niin, että ei
            olisi tätä ostovelvoitetta, koska kaikissa kaupoissa
            ja myyntipisteissä, joissa myydään elohopeaa
            sisältäviä lamppuja, on myös
            velvoite käytetyn energiansäästölampun vastaanottamiseen.
            Kysymys on nyt sitten volyymeistä, miten paljon voidaan
            ottaa vastaan ja miten hyvin vastaanottokäytännöt
            on kehitetty. Eli kyllä tässä olisi voitu
            jo ottaa pitempi askel, jos olisi haluttu.
         
         
       
      
         
         Mauri Salo /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys jätelaiksi
            ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi on nyt eduskunnan
            käsittelyssä, ja käsittelyssä on
            ympäristövaliokunnan mietintö.
         
         
         Haluan vaan tässä yhteydessä nostaa
            esiin talousvaliokunnan kantoja, joita lausunnossa on otettu. Talousvaliokunnassa
            otettiin varsin positiivinen asenne sopimusperusteiseen jätteenkuljetukseen.
            Siitä erityisesti käytiin myöskin keskustelua
            ministerin kanssa, ja lausunto siinä mielessä oli
            yhteisymmärryksessä harmoniaan rakennettu. Nyt
            kuitenkaan tästä valiokunnan mietinnöstä sitä asiaa
            ei löydy.
         
         
         Oleellista jätemaailmassa ja ympäristömaailmassa
            yleisesti on se, että pyritään ehkäisemään jätteen
            syntyä. Toinen ensisijainen asia jätteen syntymisen
            jälkeen on jätteen hyötykäyttö,
            mahdollisimman hyvä hyötykäyttö,
            ja siinä yksityinen sektori on tehnyt tavattoman paljon
            työtä. Heille on ollut tärkeää lajitella
            eri jakeet jatkokäyttötarkoituksen mukaan ja tavoitteena
            on ollut mahdollisimman vähän penkkaan vietävää tavaraa.
            Meillähän on vuosikymmenet ajettu kierrätyskelpoista
            tavaraa penkkaan, ja joku sanoi, että siellä on
            myöskin meidän tulevia kaivoksia, kun niitä sitten
            jossain vaiheessa avataan.
         
         
         Ed. Tiusanen puhui jätteen poltosta. Jätteen poltto
            on viimesijainen vaihtoehto, ja jos ei polttaakaan voida, siitä syntyy
            sitten se penkkaan vietävä jäte.
         
         
         On todella huolestuttavaa, että tällainen
            myöskin suuria mahdollisuuksia tarjoava jätebisnes rajataan
            pitkälti kunnalliseen toimintaan, minkä seurauksena
            syntyy kyllä ihan merkittäviä kansantaloudellisia
            menetyksiä. Meillä on yksityinen sektori tehnyt
            myöskin keräilyn osalta suuria investointeja.
            Monitoimikeräilyssä voidaan biojätteet
            kerätä erikseen, sekajätteet erikseen, jolloin
            myöskin logistinen puoli tulee mahdollisimman ympäristötehokkaasti
            hoidettua. Nyt toivon, että se huolenaihe, joka maakunnista
            on esitetty, heidän pahat unensa, ei konkretisoidu, mutta
            ei tämä laki ainakaan hirveästi heille
            uutta turvaa tuo.
         
         
         Niin kuin totesin, maailmalla on kehityssuunta se, että jätteet
            kierrätetään, hyötykäytetään
            ja sitä kautta haetaan myöskin elinkeinoelämään
            lisää dynamiikkaa. Toivon, että mahdollisimman nopeasti
            ne epäkohdat, joita tämä laki nyt jättää sisälleen,
            saadaan oikaistua.
         
         
       
      
         
         Christina Gestrin /r:
            		
         
         
         Värderade talman! Avfallslagen har väckt
            starka känslor under beredningen. Också behandlingen
            i utskottet har visat att avfallslagen inte varit lätt
            att utforma så att alla berörda parter skulle
            ha varit nöjda.
         
         
         EU ger ju ramen och riktlinjerna för hur avfallshanteringen
            ska utformas i medlemsländerna. Avfallshierarkin är
            entydig och klar. Prioriteringsordningen är att minska
            avfallsmängden och avfallets skadlighet, att förbereda
            avfallet för återanvändning, att materialåtervinna
            avfallet och att återvinna avfallet på annat sätt
            och slutligen att bortskaffa avfallet. De kvantitativa målen och
            skyldigheterna som avses i prioriteringsordningen utfärdas
            genom förordning av statsrådet senare.
         
         
         Miljöutskottet har i ett uttalande betonat betydelsen
            av att regeringen följer med hur huvudmålet med
            avfallslagen genomförs, vilket betyder att förhindra
            uppkomsten av avfall och att prioriteringsordningen följs.
            Eftersom avfallsförbränningen ser ut att byggas
            ut mycket kraftigt i vårt land inom den närmaste
            tiden så är kravet på minskningen av
            avfall, återvinning och återanvändning
            särskilt viktigt.
         
         
         Mycket uppmärksamhet har fästs vid balansgången
            mellan kommunernas skyldighet och rättighet att ordna avfallshanteringen
            och privata företags verksamhetsförutsättningar.
            En utgångspunkt måste vara att avfallshanteringen sköts
            väl i hela landet. De privata företagen och den
            kommunala avfallshanteringen kompletterar varandra i dag och det
            ska de göra också i fortsättningen.
         
         
         En särskild fråga som kan uppfattas som en detalj
            men som principiellt och praktiskt är en viktig fråga,
            och som också tidigare talare har tagit upp, är
            frågan om avfallshanteringen och skötseln av och
            insamlingen av lågenergilampor. Eftersom jag själv
            för några år sedan gjorde en lagmotion
            om att övergå till energisnåla lågenergislampor,
            och efter det för ett par år sedan ett spörsmål
            där jag uppmanade regeringen att bygga ut insamlingsnätet
            av lågenergilampor så har jag också i
            utskottet särskilt noga fäst uppmärksamheten
            vid just den här frågan.
         
         
         Riksdagens miljöutskott tog starkt ställning
            i frågan. Vi var inte riktigt nöjda med hur lagen
            var utformad till den här delen, och vi kräver
            att regeringen ger akt på hur retursystemet för
            lågenergilampor fungerar ur konsumentens synvinkel. Vi
            kräver att man så fort som möjligt ska
            vidta åtgärder för att utvidga mottagningssystemet,
            och naturligtvis så att man tar hänsyn till de
            risker som är förknippade med lågenergilampor
            eftersom de innehåller kvicksilver.
         
         
         Den nya lagen förbättrar insamlingen av lågenergilampor
            genom att man ger rätt att returnera en använd
            lampa vid köp av en ny, men nu kräver vi också att
            snabba åtgärder ska vidtas för att ytterligare
            förbättra insamlingen så att man ska
            få lämna in en lampa även om man inte
            köper en ny.
         
         
         Valiokunta vaatii myös, että hallitus seuraa lain
            tavoitteiden toteutumista kiinnittäen erityistä huomiota
            jätteen synnyn ehkäisyyn sekä etusijaisjärjestyksen
            toteutumiseen, ja korostaa sitä, että asetuksessa
            säädetään kunnianhimoiset jätteen
            kierrätystavoitteet. Valiokunta ehdottaa myös,
            että hallitus seuraa jätehuollon järjestämistä koskevan
            vastuunjaon vaikutuksia yksityisten yritysten ja kuntien jäteyhtiöiden
            toimintaedellytyksiin. Lopuksi ehdotetaan, että energiansäästölamppujen
            palautusjärjestelmän toimivuutta parannetaan pikaisesti.
            Nämä asiat sisältyvät valiokunnan
            ehdottamiin lausuntoihin, ja niissä on hyvin kiteytetty
            tämän koko lain tärkeimmät asiat.
         
         
       
      
         
         Timo Juurikkala /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Jätelain kokonaisuudistus on tosiaan
            toinen ympäristövaliokunnan käsittelyssä ollut
            laaja lakipaketti, ja on hyvä, että tämäkin
            tässä saadaan nyt ilmeisesti sitten hoidettua
            loppuun saakka.
         
         
         Nythän jätemaailmassa on tietysti viimeisten vuosikymmenten
            ja viimeisten vuosienkin aikana tapahtunut aika paljon muutosta
            siltä pohjalta, että on EU-tasoiset ja kansallisetkin
            tavoitteet siitä, että pitäisi vähin
            erin siirtyä kohti tällaista kierrätysyhteiskuntaa,
            jossa materiaalien suojattu kierto tapahtuisi nykyistä paremmin
            ja niin muodoin jouduttaisiin muita luonnonvarojakin vähemmän
            käyttämään. Tässä lakipakettikokonaisuudessa
            otetaan kyllä jonkinlaisia askeleita tähän
            mainitsemaani suuntaan, mutta olisi ehkä voinut toivoa
            vielä ripeämpääkin edistymistä ja voimakkaampia
            kannusteita jätteen synnyn ehkäisyyn ja tuon etusijajärjestyksen
            toteutumisen suuntaan.
         
         
         Niin kuin täällä keskustelussa on
            käynyt ilmi, niin jätteen synnyn ehkäisy
            on tietysti tässä jätehierarkiassa se
            ylin taso ja kaikkein tärkein asia. Sen johdosta valiokunta
            on lausumaehdotuksessaankin kiinnittänyt tähän
            huomiota ja edellyttää, että tämän
            toteutumista seurataan jatkossa. Lausuma tietysti sisältää myös
            ajatuksen siitä, että jos näyttää siltä,
            että jätteen synnyn ehkäisyssä ei
            kyetä edistymään riittävällä tavalla,
            niin täytyy sitten pohtia näitä ohjausmekanismeja
            sillä tavalla, että saadaan tähän
            puoleen enemmän vauhtia.
         
         
         Jätteen synnyn ehkäisyn ohella tämän
            etusijajärjestyksen — aikaisemmin käytettiin
            sanaa jätehierarkia — toteutuminen on tietysti
            ihan keskeistä jätelain sisältöä ja
            tavoitteistoa. Jätteen synnyn ehkäisyn jälkeenhän
            kakkossijalla on uudelleenkäyttö, sitten on materiaalinen
            kierrätys, jätteen energiakäyttö ja
            lopulta sitten tämä loppusijoitus eli suomeksi
            kaatopaikkasijoitus, ja tämän hierarkian mukaan
            pitäisi tässä kyetä menemään.
            Nythän tämä ohjausjärjestelmä on
            sillä tavalla, että suoraan lain tasoisesti tätä etusijajärjestyksen
            mukaista jäteosuuksien ohjautumista ei oikein pystytä säätelemään,
            ja sen johdosta valiokunta lausumassaan kiinnittää huomiota
            siihen, että valtioneuvosto asetuksilla eri jätelajien
            kierrätysosuuksiin, prosenttitavoitteisiin, lataisi kunnianhimoa
            ja myöskin seuraisi niiden toteutumista ja tarpeen mukaan
            kiristäisi teknologian kehityksen edistyessä.
            Tämä on erittäin tärkeä ulottuvuus
            tässä kokonaisuudessa, että tosiaan seurataan
            tämän vaikutuksia ja tarpeen mukaan asetetaan
            sitten kovempia tavoitteita.
         
         
         Kuulemisen aikana tuli aika monelta taholta esiin huoli siitä,
            että tämä kokonaisuus ei riittävästi
            ohjaa materiaalin kierrätykseen, vaan tämä polttovaihtoehto
            eli energian hyötykäyttö tulee tässä toteutumaan
            voimakkaammin. Tätä on ehkä hieman vaikea
            tässä vaiheessa vielä arvioida. Myöskin
            valiokunnan lausumaehdotus seurannasta kiinnittää tähän
            asiaan huomiota, ja voi olla tarpeen, että jatkossa sitten,
            kun jäteverolakia jossain vaiheessa ollaan uudelleen katsomassa,
            tälle poltettavalle jätteelle tulisi sitten jonkinlainen
            vero, joka olisi tehokas ohjauskeino liiallisen polton välttämiseksi.
         
         
         No, jätelakiesityskokonaisuudessa on kunnan viimesijainen
            vastuu jätehuollon järjestämisestä tässä nyt
            päällimmäisenä, ja tämä ajatus
            perustuu siihen, että jätehuoltopalvelujen täytyy
            olla tasapuolisesti ja hyvälaatuisesti koko maassa saatavilla
            ja kunnalla on myös mahdollisuus suunnitella jätehuoltoon
            liittyvää logistiikkaa järkevällä tavalla,
            kun vastuu on näin. Nyt on epäilyksiä siitä,
            toimivatko kunnat riittävän edistyksellisesti
            nimenomaan tässä etusijajärjestyksen
            toteuttamisessa. Se jää tässä seurattavaksi,
            ja siihen voidaan sitten jatkossa puuttua.
         
         
         Valiokunnan kuulemisen aikana tosiaan tuli aika paljon palautetta
            yksityisiltä jätehuoltoyrityksiltä siitä,
            että on liian tiukat ehdot tälle kiinteistönhaltijan
            järjestämälle jätteenkuljetukselle. Valiokunta
            käsittelyn aikana teki tätä koskevia muutoksia
            nimenomaan siitä näkökulmasta, että tasapuolisuus
            ja kilpailuneutraliteetti toteutuisivat ja liian tiukat ehdot tältä kiinteistönhaltijan
            järjestämältä jätteenkuljetukselta
            poistettiin, joten tämä säilyy suurin
            piirtein samanlaisena tämä mahdollisuus kuin tämänhetkisessäkin
            lainsäädännössä. Tätä kohtaan
            on paljon pelkoja, täällä ed. Mauri Salo
            nimitti niitä jopa pahoiksi uniksi. Edelleen yksi näistä valiokunnan
            lausumaehdotuksista kiinnittää tältä osin
            seurantaan huomiota, että täytyy jatkossa katsoa,
            miten jätelaki tältä osin tulee vaikuttamaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Viimeiseksi vielä muutama sana tästä pakkausjätteen
            täydestä tuottajavastuusta, joka tässä nyt
            tulee uutena nykyistä, osittaista tuottajavastuuta korvaamaan.
            Tässä on ollut epäilyksiä, että tämä ei
            olisi kustannustehokasta ja aiheuttaisi päällekkäisiä keräysjärjestelmiä ja
            turhaa monimutkaisuutta, mutta minä en kykene kyllä sitä niin
            näkemään, vaan kyllä se on kaikkien
            alalla toimivien etu, että ei päällekkäisiä järjestelmiä tule.
            Laissa ja sen perusteluissa on kuitenkin selvät velvoitteet
            yhteistyön toimeenpanemiseen, ja minä uskon, että tämä aivan järkevällä tavalla
            on mahdollista toteuttaa. Pakkausjätteen täyden
            tuottajavastuun yksi tärkeä ulottuvuus on se,
            että pitkällä tähtäimellä se
            ohjaa pakkausten suunnittelua sillä tavalla, että niiden
            jätehuolto on helposti toteutettavissa, ja tässä mielessä tämä täysi
            vastuu on hyvin perusteltu.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Olen toiminut yrittäjänä vuodesta
            1972 lähtien. Yrittämisestä saatu kokemus
            on osana sitä taustaa, jota vasten tarkastelen tätä surkeaa
            jätelakia.
         
         
         Suomi joutuu poikkeuksellisen suurten haasteiden eteen. Talouskasvu
            on aikaisempaa hitaampaa. Julkinen velka kasvaa voimakkaasti. Väestö ikääntyy.
            Huoltorasite kasvaa. Kuntien kehno talous uhkaa peruspalveluita
            väestön ikääntyessä.
            Tämän takia julkisen talouden tarkoituksenmukaista
            kokoa ylipäätään on arvioitava
            uudelleen. Kohtuullisen julkisen palvelutuotannon ylläpito
            vaatii tuottavuutta ja tehokkuutta. Kolmanneksi yleinen toimintaympäristö on saatava
            elinkeinotoimintaa ja yrittäjyyttä edistäväksi.
            Jätelaki ei vastaa näihin haasteisiin.
         
         
         Lähivuosien jätehuollon perustana on raaka-aineiden
            kulutuksen vähentäminen, koska luonnonvarat vähenevät.
            Jätehuollossa käytössä olevia
            materiaalivirtoja ohjataan kulutuksesta uudelleentuotantoon. Lähivuosien
            jätehuollon pitää olla nimenomaan yritysten
            ja teollisuuden materiaalitaloutta, jossa tehostetaan raaka-aineiden
            käyttöä, vähennetään
            jätteiden muodostumista sekä hyödynnetään
            tehokkaasti jätemateriaaleja.
         
         
         Arvoisa puhemies! Jätelain pitäisi tukea markkinoiden
            ja uuden yritystoiminnan kehittämistä jätehuollon
            ja ympäristöliiketoiminnan alalla. Tämä laki
            vie kehitystä täysin päinvastaiseen suuntaan.
            Mielipiteeni perustuu Kilpailuviraston kannanottoon, jonka mukaan
            jätehuoltoa tulee kehittää lisäämällä alan
            toimijoiden ammatinvalinnan mahdollisuuksia ja toimintavaihtoehtoja markkinaehtoisen
            mallin pohjalta. Kyseisen mallin lähtökohtana
            on tuottajien, kaupan, laitosten, kotitalouksien ja jätealan
            yrittäjien laaja oikeus päättää tavasta,
            jolla jätteet kerätään ja hyödynnetään.
            Julkisen vallan tehtävänä on tarjota
            puitteet tälle toiminnalle ja valvoa sääntöjen
            noudattamista. Jätelaki vie kehitystä päinvastaiseen suuntaan
            heikentäen markkinaehtoisen mallin edellytyksiä.
            Laki antaa kunnille nykyistä laajemman erityisaseman jätteenkeräyksessä ja -käsittelyssä.
         
         
         Lain kunnille asettamat velvoitteet tarkoittavat käytännössä uusien
            oikeuksien luomista kunnille ja niiden omistamille yhtiöille.
            Laissa asetetaan tiukkoja ja vaikeasti arvioitavia kriteerejä, mikäli
            kunta haluaa jatkaa sopimusperusteisessa järjestelmässä.
            Alan toimijoiden autonomian ja asiakkaiden valinnanmahdollisuuksien
            vähentämisestä seuraa toimialan yleisen
            kehityksen hidastuminen ja yksipuolistuminen. Koska jatkossa yhä suurempi
            osa jätteistä on raaka-aineeksi kelpaavaa, epäsuhta
            kierrätyksen ja aineellisen hyödyntämisen
            sekä energiahyödyntämisen välillä voi
            kasvaa. Suunnitteilla olevat investoinnit jätteiden energiakäyttöön
            kunnissa vaikeutuvat painopisteen ollessa materiaalitalouden puolella.
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt on siis käymässä niin, että kunta
            asettaa ehdot yksityiselle ympäristöyritykselle,
            toimii itse jätehuollossa ja valvoo vielä yksityisiä ympäristöyrityksiä.
            Moista vallan keskittymää ei ole juuri tavattu
            Suomen tasavallan lainsäädännössä.
            Tässä voi jatkossakin käydä niin
            kuin eräässä kunnassa, jossa kunnan jäteyhtiö pompottaa
            yksityistä ympäristöyritystä satojentuhansien
            eurojen laskulla, koska se ei muka ole tuonut riittävästi
            jätettä kaatopaikalle. Tällaisia esimerkkejä kilpailua
            haittaavasta toiminnasta kunnallisten jäteyhtiöiden
            taholta on lukuisia maassamme.
         
         
         Vastustan jätelakia. Se kaivaa maata yrittäjyyden
            alta. Se ei huomioi ympäristöyritysten potentiaalisia
            mahdollisuuksia. Se ei ota huomioon yritysten materiaalitalouden
            vaatimuksia. Se häiritsee ympäristöalan
            markkinoiden kehittymistä. Jätelaki on taantumista
            nykyisestä. Tällaista lakia hallituksen ei pidä säätää.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vesilainsäädännön
            osalta ylistin sitä, että oli yksimielisyys saavutettu.
            Tämän mietinnön käsittelyssä totean,
            että se nyt on ihan yks hailee, oletteko olleet yksimielisiä taikka
            kaksimielisiä vai kolmimielisiä. Nimittäin
            kun rupeaa miettimään sitä, että tämä koko
            maailma on jakautunut aivan jakomielisesti kahteen todellisuuteen.
         
         
         Täällä sanotaan kyllä ihan
            hienosti ja asiallisesti: etusijajärjestys, pitää määrää vähentää,
            tietenkin, pitää uudelleenkäyttöön
            ohjata ja järjestää sitä, tietenkin,
            sitten pitää kierrätys järjestää, tietenkin,
            sitten nähdään se, että kyllä nyt
            voisi polttaakin jotakin ja sitten siunata lopuksi penkkaan, jos
            sinne jotakin sattui jäämään.
         
         
         Mutta sitten kun käännetään
            näitä sivuja vähän eteenpäin,
            niin sitten onkin tämmöinen masking factor elikkä ylivertainen
            rajoittava tekijä olemassa, ja se on se, että nämä kunnalliset
            energiayhtiöt, että takapiruina toimitaan siellä jätepuolella
            aivan kokonaan toisella tavalla. Ensinnäkin täällä todetaan,
            että Suomessa on kolme varsinaista jätteenpolttolaitosta:
            Kotkassa, Riihimäellä ja Turussa ja suunnitteilla
            tai rakenteilla jätevoimaloita lisäksi Vaasaan,
            Ouluun, Vantaalle ja jälleen vielä Riihimäelle,
            siis ilmeisesti toinen Riihimäelle tämän
            tekstin mukaan. Elikkä siellä on sitten kaksi
            niitä peräti.
         
         
         Millä tavalla nämä on mitoitettu?
            Otetaan se Oulu esimerkiksi. Se on niin tarkkaan Pohjois-Suomessa
            syntyvälle jätteelle mitoitettu, että noin
            tietenkin liioitellen sanottuna kaikki hetekaa ja sitä kokoluokkaa
            pienemmät mahdolliset jätteet kuuluvat poltettavien
            jätteitten joukkoon, ja ne hiissataan sitten tarpeen vaatiessa
            vaikka Utsjoelta Nuorgamista Ouluun, Oulun keskustaan vielä kaiken
            lisäksi, Oulun keskustaan poltettavaksi. Ja jätelaitoksen
            johtaja on äärimmäisen huolestunut siitä,
            että nyt vaan ei tule mitään häiritseviä tekijöitä,
            koska tämä koko järjestelmä on
            taloudellisesti, niin kuin sanotaan paikallisella kielellä,
            kinthaalla, että onnistuuko tämä taloudellisesti
            plus miinus nolla -tuloksen saavuttamaan vai ei. 40 rekkalastia
            jätteitä ympäri Pohjois-Suomen ollaan
            kuljettamassa joka ikinen päivä Oulun keskustaan,
            ja samanaikaisesti eduskunta säätää lain,
            jonka valiokunnan varapuheenjohtaja erittäin asiallisesti
            ja kauniisti esitteli.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämähän on humpuukia.
         
       
      
         
         Lauri Kähkönen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Jälleen kerran edessämme
            on lakiesitys, joka on aiheuttanut kuohuntaa ja ristiriitoja hallituspuolueiden
            välillä ja niiden toimijoiden välillä,
            joita uusi laki koskettaa. Tarkoitan tietenkin yksityisiä jätealan
            yrityksiä.
         
         
         Lain tavoitteet ovat hyvät: selkiyttää,
            tehostaa ja parantaa jätteiden käsittelyä,
            kuljetusta ja kierrätystä. Näyttää kuitenkin
            siltä, että siitä, miten laki tulee käytännössä toimimaan
            tai mitä se tarkoittaa, on hyvin paljon erimielisyyttä.
            Jätealan yrittäjät pelkäävät
            nyt, että heidän toimintaedellytyksiään
            rajoitetaan ja luodaan kunnallinen jätemonopoli. Pelko
            ei ehkä ole ihan turha.
         
         
         Kunnan asema paranee uuden lain myötä. Täytyy
            muistaa, että kunnalla on velvollisuus ja järjestämisvastuu
            jätehuollosta alueillaan. Tällä lailla
            kunnan asemaa tavallaan vahvistetaan. Tämä on
            sinällään ymmärrettävää,
            että jos on laaja velvollisuus, vastuu, on myös
            oikeuksia. Jätealan yritykset toimivat markkinaehtoisesti.
            Ne keräävät jätteet, jos se
            on niille kannattavaa. Kunnan on kerättävä jätteet,
            vaikka se olisi tappiollista toimintaa. Ja toisaalta, uusi laki
            mahdollistaa edelleen sen, että kunnilla säilyy
            nykyisen kaltainen itsemääräämisoikeus
            kuljetusjärjestelmän valinnassa. Teoriassa ongelmaa
            ei pitäisi olla. Toisaalta valiokunnatkin ovat lausunnoissaan ottaneet
            asiaan kantaa: kunnan toimien ei tule vääristää kilpailua.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kaikessa jätteisiin liittyvässä liike-
            ja muussakin toiminnassa pitäisi olla lähtökohtana
            mahdollisimman tehokas materiaalitehokkuus ja kierrätys.
            Nykyisessä maailmantilanteessa luonnonvarojen ehtyessä ja
            ilmastonmuutoksen edetessä pitäisi olla itsestäänselvää, että me
            aina valitsemme ympäristöä eniten säästävän
            toimintamallin. Valitettavasti näin ei kuitenkaan todellisuudessa
            ole. Jätteet ovat bisnestä, ja oman edun tavoittelu
            ja lyhytnäköisyys jätehuollon suunnittelussa
            voivat viedä pohjan näiltä periaatteilta.
         
         
         Käsittelyssä olevan lain kipupisteitä voidaan vielä parantaa
            asetuksella. Jos asetuksessa säädetään
            tarpeeksi tiukoista kierrätysvelvoitteista ja kierrätyksen
            määrälliset tavoitteet asetetaan korkealle,
            on nähdäkseni yritysten huoli sen jälkeen osittain
            aiheeton. Suuri pelkohan heillä on, että kunnan
            monopoli vähentää kierrätystä ja
            lajittelua. Itsekin kuntapäättäjänä tiedän
            kuntien taloudellisen ahdingon. On helppo tehdä päätöksiä, jotka
            tuovat kunnille lisää ropoja kirstuun, vaikka
            päätös ei olisikaan aina se ympäristöystävällisin.
            Jätemaksuista ei saa kuitenkaan tulla kunnan rahasampo.
            Sekin uhkakuva on täällä esitetty, eikä se
            välttämättä ole tuulesta temmattu.
         
         
         Lailla pyritään puuttumaan myös siihen
            tosiasiaan, että kaikkialla maassa ei ole yksityisiä jätehuoltoyrityksiä.
            Jätehuolto pitää silti hoitaa, ja silloin
            se jää kunnan tehtäväksi. Jätealan
            yrittäjä laskee, mikä on kannattavaa
            ja mikä ei, eikä lähde hakemaan pientä määrää jätteitä kaukaa.
            Ja se on myös totta, että kierrätys ei
            aina ole tehokasta eikä ympäristöystävällistäkään,
            jos pientä määrää jätettä kuljetetaan
            pitkiä matkoja käsittelylaitokseen.
         
         
         Vielä lopuksi. Tavallisen ihmisen kannalta merkityksellistä on
            jätemaksun lisäksi pitkäjänteisyys
            kierrätyksen (Puhemies: 5 minuuttia!) ja lajittelun suhteen.
            Mikään ei vie niin tehokkaasti ihmisen innokkuutta
            kierrätykseen kuin poukkoileva ja vähän
            väliä muuttuva lajittelusysteemi. Pitkät
            sopimukset yhden yrityksen kanssa voivat aiheuttaa ongelmia ja eripuraa,
            mutta niin aiheuttavat myös lyhyet sopimukset, joissa muutaman
            vuoden välein systeemi muuttuu. Jos ensin opetetaan yhtä ja
            hetken päästä jätteenkeräilijä muuttuu
            ja tuokin omat ohjeensa ja astiansa juuri opitun systeemin tilalle,
            moni turhautuu ja heittää sitten kaikki sekajätteeseen.
         
         
       
      
         
         Raimo Piirainen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Tämän lain tarkoituksena
            on tietenkin turvata ja parantaa jätteenkäsittelyä,
            vähentää jätteen määrää ja
            sitä kautta vähentää päästöjä. Mutta
            kyllä täytyy nyt olla aika paljon samoilla linjoilla
            ed. Pulliaisen kanssa nimenomaan tästä keskittämisestä ja
            sitten kuljettamisesta. Kyllä sitten Ouluun Kajaanistakin
            tuodaan tulevaisuudessa tämä poltettava jäte,
            ja ihmetyttää, että tämmöisiin
            järjestelyihin mennään. Meillä on oma
            lämpölaitos, jossa voitaisiin polttaa, mutta luparajat
            ovat niin tiukat, että sille ei ole annettu mahdollisuutta.
            Tosin kreosiittipölkkyjenkin polttaminen on tällä hetkellä vielä mahdollista. Se,
            että pitkiä matkoja kuljetellaan ja kerätään,
            ei varmaankaan ole kovin järkevää.
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Tällä hetkellä on
            ainakin meillä Kainuussa Kainuun maakunnan jätekuntayhtymä,
            ja se on kilpailuttanut yksityiset jätteenkerääjät.
            Minusta tämä on tällä hetkellä erittäin
            toimiva järjestelmä ja on toiminut hyvin, mutta
            kun tässä on ollut huonoja esimerkkejä yksityisten
            kohdalla, että niitä jätevesiä on
            laskettu minne sattuu, tähän seurantaan täytyy
            saada parannusta, ja tällä laillahan sitä ollaan
            hakemassa. Mutta se ei voi olla perusteltua, että kunta
            ottaa jätteet käsiteltäväkseen
            tai kuljetettavakseen, varsinkaan semmoisella alueella, missä yksityinen
            on toiminut hyvin. Joten annetaan myös sinne mahdollisuus.
         
         
         Jossakin vaiheessa on käyty keskustelua tämmöisestäkin
            asiasta, että kun harvaan asutuilla seuduilla, missä on
            pitkät matkat ja on maanviljelystä, asuu perhe,
            jolla itsellään ei ole peltoa eikä metsää ja
            on sakokaivot tai umpikaivo, ja naapurissa asuu maanviljelijä,
            niin voiko hän tyhjentää naapurin sakokaivon
            tai umpikaivon ja sekoittaa sisällön tuotantoeläinten
            lannoitukseen. Minä en löytänyt äkkiä tätä mahdollisuutta,
            yritin etsiä sitä mietinnöstä,
            mutta kun täällä on valiokunnan puheenjohtaja
            ja nyt tuli ministerikin paikalle, niin jos tähän
            saisin vastauksen. Tämä on erittäin tärkeä asia.
            Koska on pitkistä matkoista kysymys, niin kustannukset
            nousevat erittäin suuriksi yksittäisen talouden
            tai kiinteistön osalta.
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Tässä lyhyesti.
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pulliainen kritisoi lain sovellutuksia. Siinä mielessä
            yhdyn
            siihen, että niiden lukuisten polttolaitoshankkeiden osalta,
            mitä on ympäri Suomen, kun nyt ei ole säädetty
            sen tyyppistä lainsäädäntöä,
            joka rajaisi selkeästi polttolaitosten rakentamista, niin
            varmaan sitä sovelletaan ja katsotaan, että ne
            sitä edistävät, kun se hyväksytään.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa, mikä oli siis laaja, juuri
            nämä kuntien omistamien energiayhtiöiden edustajat
            kyllä aivan innoissaan kuvailivat omia hankkeitaan. Niin
            kuin aluksi sanoin, 2,5 miljoonaa tonnia vuodessa olisi se koko
            kapasiteetti, mitä tarvitaan jätettä luukusta
            sisään. Jos se on se vaihtoehto, niin se merkitsee
            tietysti sitä, että jätteen määrää ei
            tulla vähentämään oleellisesti,
            ei tulla kierrättämään materiaaleja,
            ja se on ongelma.
         
         
         Täällä sattuvasti joku meistä muuten
            aikaisemmin totesi, että kaatopaikat ovat arvokasta omaisuutta.
            Bill Gates, tunnettu yhdysvaltalainen ideapankki, on tiettävästi
            suurin vanhojen, käytettyjen kaatopaikkojen omistaja. Hän
            on hankkinut niitä omistukseensa mielessään
            ilmeisesti se, että niissä on aika tavalla hyödynnettävää materiaalia.
         
         
         Arvoisa puhemies! Minä en käytä pidempää aikaa
            tähän. Totean, että on hienoa, että ministeri Paula
            Lehtomäki on paikalla. Toteaisin tässä vaiheessa
            sen, että ympäristöasioita on nyt pystytty ympäristövaliokunnassa
            viemään ministereiden kanssa yhteistyössä eteenpäin.
            Varsin monen lain kohdalla opposition rooli on ollut aika tärkeä,
            että hallituksen esitykset ovat vielä menneet eteenpäin
            eivätkä ole kompastuneet hallituspuolueiden vastustukseen.
            Tämä päivä muuten on yksi esimerkki
            tästä. Oli tämä mainittu maankäyttö-
            ja rakennuslaki käsittelyssä valiokunnassa.
         
         
         Tämä jätelain kokonaisuudistus on
            saatu nyt loppuun. Siinä on neljä, voi sanoa,
            hyvää "eduskunta edellyttää"
            -ponsilausumaa. Ne ovat hyviä, niin kuin täällä on
            todettu. Me tiedämme, että tätä lakia
            ovat tehneet ympäristöministeriön virkamiehet
            hyvin voimaperäisesti vuosien ajan, ja on heidän
            kunniakseenkin nyt asiallista, että se lopulta on tullut
            tähän vaiheeseen, jolloinka se voidaan hyväksyä ensimmäisessä käsittelyssä ja varmasti
            sitten myös toisessa.
         
         
       
      
         
         Susanna Huovinen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ihan muutama kommentti käytettyihin
            puheenvuoroihin. Ensinnäkin täällä on
            esitetty, että tämä lainsäädäntö nyt
            jollakin tavalla hidastaisi tai suorastaan lopettaisi yksityisten
            yritysten toiminnan jätealalta Suomessa, ja tämä väite
            ei kyllä pidä millään tavalla
            paikkaansa. Me olemme huomioineet niitä näkökulmia,
            joita esimerkiksi talousvaliokunta tuossa omassa lausunnossaan nosti
            esille, mutta sitten todenneet sen tärkeän huomion
            täällä mietinnön sivulla 9:
            "Yritystoiminnan edistäminen on myös tärkeä tavoite,
            mutta tässä sääntely-yhteydessä toissijainen
            ympäristö- ja terveydensuojeluun nähden."
            Tästä tässä koko hommassa on
            kyse, että me saamme jätteet, jotka aiheuttavat
            myöskin ongelmia, terveydellisiä ja ympäristöllisiä ongelmia,
            asianmukaisesti koko maassa käsiteltyä ja huolehdittua. Jollakin
            on oltava kokonaisvastuu tästä asiasta, ja se
            ei oikeastaan tässä katsantokannassa voi olla mikään
            muu kuin kunta, jolla tämä kokonaisvastuu on.
            Totta kai sitten hyödynnetään olemassa olevia
            ja toivottavasti myös tulevia yrittäjiä,
            yritystoimintaa, jatkossa siinä, miten sitten viedään asioita
            eteenpäin kuljetusten ja kierrätyksen ja näiden
            kaikkien toimintojen osalta.
         
         
         Sitten haluan lyhyesti todeta ed. Pulliaiselle tästä polttoasiasta,
            että olen kyllä samaa mieltä siitä — ja
            on hyvä, että ministeri on nyt paikalla — koska
            en itse koe, että välttämättä tämä jätelakikokonaisuus
            on se kohta, jossa tätä polton määrää,
            kapasiteettia jne. pitäisi säännellä,
            mutta olen kyllä huolissani siitä, että tätä ikään
            kuin koordinaatiota on tässä valtakunnassa ollut varsin
            vähän tähän mennessä.
            Kun ollaan laajojen etäisyyksien maassa, niin tämän
            jätehuollonkin elinkaarivaikutukset ja kokonaiskustannukset,
            päästöt jne., pitäisi ehkä huomioida.
            Mielelläni ottaisin tähän ministerin
            kommentin.
         
         
         Vielä, arvoisa puhemies, vastaan ed. Piiraiselle, joka
            tiedusteli sako- ja umpikaivolietekysymyksestä, että valiokunnan
            mietinnöstä sivulta 12 löytyy tähän
            asiaan vastaus.
         
         
       
      
         
         Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
         
          Arvoisa puhemies! Jätelainsäädännön
            kokonaisuudistuksen käsittelyn tässä vaiheessa
            on kyllä syytä kiittää valiokuntaa
            ensinnäkin erinomaisesta yhteistyöstä ja
            hyvin aktiivisesta yhteydenpidosta tämän lakipaketin
            eduskuntakäsittelyn aikana ja ylipäätään
            siitä sinnikkyydestä, että valiokunta
            on näin ansiokkaasti työtaakastansa selvinnyt. Tämä on
            tietysti erittäin tärkeää sekä tämän
            lainsäädännön sisällön
            kannalta että myöskin siltä kannalta,
            että Euroopan unionin jätedirektiivi tällä samalla
            lainsäädännöllä pannaan
            kansallisesti toimeen ja olisi ollut monella tavalla hankalaa, jos
            tämä lakikokonaisuus olisi mennyt vaalien yli.
         
         
         Tässä matkan varrella ja valmistelunkin yh- teydessä on
            jo keskusteltu hyvin paljon kunnan ja yksityistysten roolista. Ihan
            niin kuin tässä keskustelussakin on tullut esille,
            ne eivät ole toisiaan pois sulkevia toimijoita vaan hyvin
            usein silloinkin, kun vastuu järjestämisestä on
            kunnalla, käytännön toteuttajina ovat
            yksityiset yritykset. Kuljetusjärjestelmä on ollut
            iso kysymys, ja tämä lainsäädäntö on
            pyritty nyt luomaan niin, että kunnassa on aito mahdollisuus
            valita, onko kunnan järjestämä vai kiinteistöjen
            itse järjestämä kuljetusjärjestelmä.
         
         
         Kierrätystavoitteet, ja ylipäätään
            jätehierarkian toimeenpano, ovat tietysti tässä lainsäädännön
            keskeisiä tavoitteita. Se suurin sisällöllinen muutos
            Suomen jätehuoltojärjestelmään
            tästä lainsäädännöstä on
            tuottajavastuun ulottaminen pakkausjätteelle. Siinäkin
            pyritään sitten ne käytännön
            yksityiskohdat luomaan sillä tavalla, että tuo
            kuljetusjärjestelmä on paitsi kuluttajaystävällinen,
            eli näitä pömpeleitä on mahdollisimman paljon
            tarjolla, siinä on myöskin mahdollisimman vähän
            päällekkäin, elikkä siinä on
            logistista tehokkuutta.
         
         
         On ihan oikein olla tässä vaiheessa jo pikku hiljaa
            huolissaan siitä, kuinka paljon Suomeen jätteenpolttokapasiteettia
            syntyy, koska me olimme joitakin vuosia sitten siinä tilanteessa,
            että sitä oli vielä erittäin
            vähän. Nyt on isoja laitoksia rakenteilla, ja
            varmasti samalla kertaa harpataan jo sinne yläreunaan saakka.
            On tärkeää, että lainsäädännöllä ja
            asetuksilla säädettävät kierrätystavoitteet
            ovat riittävän kunnianhimoiset, jotta ne omalta
            osaltaan sitten myöskin säätelevät
            sitä, että polttoon ei ohjautuisi kierrätyskelpoista
            jätettä.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Yksityiset jätealan yrittäjät
            ovat kovasti huolissaan siitä, mitä tulevaisuus
            tuo tullessaan. Muun muassa Jyväskylässä oli
            muutama viikko sitten alan yksityisten yrittäjien kokous,
            ja he toivat esille myöskin sen, kuinka kierrätyksessä eri
            metallien ja muitten arvoaineitten erottaminen tapahtuu juuri yrittäjien
            toimesta kustannustehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti. Toivon,
            että yrittäjien näkökohdat tulevat
            huomioon otetuiksi, jos eivät nyt tässä,
            niin sitten asian seuraavissa käsittelyissä. Vaikka
            lakihan tulee nyt päätökseen, toivon,
            että on nöyrää mieltä kuulla,
            jos yrittäjillä on asiantuntevaa kritiikkiä,
            ja tehdä tarvittavat lainmuutokset, koska tällä hetkellä yrittäjäkentältä tulee
            palaute, jossa yrittäjillä on hyvin paljon duubioita
            tämän asian suhteen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä tuon myös
            sen esille, että meillä jätteitä kannattaisi hyödyntää monella
            tavalla ja eräs muoto on biokaasu. Eilen olin maa- ja metsätalousministerin kanssa
            tutustumassa Laukaan Kalmarin tilalla biokaasun toimintaan. Uusi
            tankkauspiste otettiin käyttöön. Jätteillähän
            on myöskin valtava mahdollisuus tulla hyödyksi
            energiakäytössä, eri tyyppisillä jätteillä.
            Minä toivon vauhtia tälle biokaasun tuotannolle
            ja sen jalostamiselle eri jatkojalosteiksi. Se on aina ympäristöteko.
         
         
       
      
         
         Erkki  Pulliainen  /vihr:
            		
         
         
          Rouva puhemies! Kommenttina kuultuun.
         
         Ensinnäkin se, mikä koskee kuntien kokonaisvastuuasiaa.
            Sille parempaa vaihtoehtoa ei ole esitetty. Tämä yksityinen
            sektori, joka nyt hankki runsaasti julkisuutta yhden entisen oppilaani johdolla,
            ei ole pystynyt tuottamaan kokonaisvaltaista referenssilaitosta.
            On kylläkin yksittäisien fraktioitten käsittelylaitoksia,
            jotka ovat hienoja paikkoja, mutta se on semmoista rusinat pullan
            päältä keräily -systeemiä.
            Kokonaisvaltaista uskottavaa referenssilaitosjärjestelmää ei ole,
            jolloinka tämä jää valitettavasti
            ainoaksi ajatuksellisesti toimivaksi vaihtoehdoksi. Mutta käytännön
            tasolla nämä energialaitosvetoiset, jos näin
            voi sanoa, kunnalliset jätteenpolttolaitokset eivät
            välitä meistä yhtään
            mitään: on aivan yks hailee, onko tätä laitosta,
            siis eduskuntaa, Suomessa olemassa vai ei.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ministeri viittasi tuohon EU-direktiiviin,
            ja tämän lainsäädännönhän
            olisi pitänyt tulla direktiivin mukaan voimaan jo viimeistään
            12. joulukuuta 2010, eli olemme hiukan jäljessä.
            Mutta vuosien ajan tätä on pyydetty, vaadittu
            eduskunnasta, myös ympäristövaliokunnan
            lausumissa, jotka eduskunnan täysistunto on hyväksynyt.
            Ministeriössä Olli Pahkala on tehnyt tässä pitkän työn,
            ja tiedämme, että hän ei ole enää tätä iloa jakamassa,
            että tämä on nyt tullut loppuun. Mutta
            hänenkin kunniakseen, niin kuin totesin jo aikaisemmin,
            voidaan sanoa, että tämä työ nyt
            tulee tähän vaiheeseen.
         
         
         Valiokunta todellakin edellyttää hallitukselta asetuksia
            ja riittävän kunnianhimoisia yhdyskuntajätteen,
            biojätteen jne., näiden jätejakeiden,
            jälleenkierrätystavoitteita, ja sitten ministeriössä se asetuksen
            teko on iso asia.
         
         
         Täällä ed. Lauri Oinonen äsken
            viittasi käyntiinsä Keski-Suomessa, siellä tunnetulla
            biokaasutilalla, ja tulee vaan tässä asiassa mieleen,
            että silloin kun päätettiin 2000-luvun
            alussa Olkiluoto 3:sta, niin silloin luvattiin kyllä kansanedustajille
            se, että biokaasu on käyttökelpoinen
            ja verotuksen mahdollistava liikennepolttoaine, mutta eipä sitä sitten
            kuitenkaan tullut, ja tämä esimerkki tästä biokaasusta
            on edelleenkin liikennepolttoaineena hakusessaan, kun tiedämme,
            mikä sen verokohtelu on kuitenkin verrattuna muihin polttoaineisiin.
         
         
       
      
         
         Timo Kaunisto  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On hyvä, että pitkän
            valmistelun ja, voi sanoa, kahden aika pitkäaikaisen työryhmänkin
            jälkeen on saatu tämä jätelaki
            tähän vaiheeseen ja asiaa selkeästi eteenpäin.
            Tämä on selkeä edistysaskel kuitenkin
            tässä jätehuollon toteuttamisessa, vaikkakin
            tähän sisältyy muutamia vielä hiukan
            ristiriitaisia asioita, jotka varmasti tuolla käytännön toimissa
            sitten selkiytyvät.
         
         
         Tänne on kirjattu tämä yhteinen jätehuoltoviranomainen,
            tavallaan yhteispäätös, eri kuntien alueilla
            toimivan jätehuollon osalta. Ympäristövaliokunta
            kiinnittää siihen huomiota hallintovaliokunnan
            tavoin, että on vähän ristiriitaista
            kunnan itsehallintoperiaatteita ja vakiintuneita käytäntöjä ajatellen
            se, että erikseen tällainen jätehuoltoviranomainen
            tänne sisään kirjoitetaan, mutta todetaan
            kuitenkin, että se edesauttaa monesti tämmöisen
            yhteisen strategian ja jätehuollon edistymistä.
         
         
         Haluan korostaa sitä, että silloin kun tätä valtaa
            tämmöiselle jätehuoltolautakunnalle tai
            vastaavalle annetaan, niin päätösvalta
            on joka tapauksessa siellä kuntien valtuustoissa, ja siinä perustamisvaiheessa
            pitää hyvin tarkkaan puntaroida esimerkiksi otto-oikeuksien
            ja päätösvallan laajuuden merkitystä,
            kuinka laajasti tälle jätehuoltoviranomaiselle
            tätä päätösvaltaa kunnat haluavat
            antaa.
         
         
       
      
         
         Susanna Huovinen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Haluaisin vielä tähdentää tätä näkökulmaa,
            joka tässä keskustelussa on noussut esille kuntien
            ja yksityisten yritysten välillä, ja muistuttaa
            siitä, että tämä osa-alue on
            varsin pieni osa koko tätä isoa jätelain
            kokonaisuudistusta. Eli kyllä tässä se
            villankoiran ydin on nimenomaan siinä, että tuomme
            tähän lain tasolle näitä tärkeitä,
            muun muassa kierrätykseen liittyviä asioita paremmin
            esiin kuin mitä aikaisemmassa laissa on ollut.
         
         
         En itse kyllä aivan jaa tätä ed.
            Pulliaisen edustamaa näkökantaa siitä,
            että kuntien jätehuollossa nyt jotenkin ajateltaisiin
            yksioikoisesti, että kaikki vaan, mitä polttoon
            voidaan viedä, sinne myöskin kärrätään.
            En jaa tätä käsitystä kyllä,
            ja myös valiokunnan tietoon on tässä laajassa
            kuulemisessa tullut kyllä niitäkin esimerkkejä,
            joissa kunnissa on hyvin pitkälle meneviä suunnitelmia
            ja myös toteutusta sen osalta, että kierrätysastetta
            voidaan nostaa, hyödyntämisastetta voidaan nostaa.
         
         
         Kaikkein suurin ongelma minun mielestäni tässä koko
            keskustelussa liittyy jätehierarkiassa tähän
            ykköskohtaan, ja se on tämä jätteen
            määrän vähentäminen.
            Tästä isosta kokonaisuudesta meidän pitäisi
            yhteiskunnallisesti saada enemmän keskustelua aikaan, siis
            siitä, miten siirtyä kohti entistä kestävämpää kulutustottumusten maailmaa,
            jossa ei ole paikkaa nimeltä "Pois" olemassa. Kun pienen
            poikani kanssa tässä lelulaatikoita taannoin siivottiin
            ja hän sanoi, että pistetään
            vaan pois tämä vanha lelu, niin tekisi mieleni
            tähdentää laajemminkin suomalaisille, että paikkaa
            nimeltä "Pois" ei ole olemassa, ja sen vuoksi meidän
            jokaisen omat kulutustottumukset ovat hyvin tärkeässä roolissa
            silloin, kun pohdimme sitä, mitä sitten sille
            jätteelle (Puhemies: 2 minuuttia!) tapahtuu sen jälkeen,
            kun sen elinkaari on päätöksessään.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni yksi erittäin
            tärkeä osa on kierrätys ja jätteitten
            käsittely, ja siitä kyllä voi sanoa,
            että siinä yksityinen puoli on valovuoden edellä ympäri
            maata.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Toivon, että kunnille ei tämän
            lain myötä tulisi lisää kustannuksia,
            koska yksityiset ovat hoitaneet hyvin tarkoituksenmukaisesti oman
            tehtävänsä tällä alueella.
            Toivon, että ei tulisi semmoista ylhäältä päin
            tulevaa turhaa byrokratiaa päälle vaan että mahdollisimman
            vähin kustannuksin voitaisiin toimia mahdollisimman tehokkaasti
            ja että lain käytännön toteutusta
            sitten seurattaisiin ja oltaisiin valmiit myöskin nöyrästi
            tarvittaessa muutoksiin.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.