9) Hallituksen esitys kaivoslaiksi ja eräiksi siihen
         liittyviksi laeiksi
      
       
         					
      
      
         
         Markus Mustajärvi  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kaivoslain uudistaminen on ajankohtaista, eikä yksin
            sen vuoksi, että edellisestä uudistuksesta on
            niin kauan aikaa, vaan myöskin toimintaympäristö on
            muuttunut melkoisesti vuosikymmenten kuluessa. Hyvä, tai
            paremminkin huono, esimerkki poliittisten päättäjien
            lyhytnäköisyydestä on suomalaisen malminetsinnän
            ja kaivostoiminnan alennustila.
         
         
         Karkein virhe nykyisellä hallituksella on toukokuussa  2007  tapahtunut  Kemira  
            GrowHow -yhtiön
            osakkeitten myynti. Osakkeitten myynnin myötä menetettiin
            myös kaivosoikeudet Soklin esiintymään,
            joka on arvioitu kymmenien miljardien eurojen suuruiseksi. Norjalainen
            Yara on ilmoittanut, että ensimmäinen vaihtoehto
            sille on jalostaa Soklin mineraalit Venäjän puolella. Syntyy
            aika mielenkiintoinen tilanne: voitot menevät Norjaan,
            työpaikat Venäjälle ja ympäristöhaitat
            jäävät Suomeen. Siinä on pienellä Savukosken
            kunnalla kova paikka, kun se päättää, mitä kaavoitusratkaisuja
            tekee, kun uhkana on, että työpaikat karkaavat
            rajan taakse. Sen lisäksi Yaralla on täydellinen
            monopoliasema lannoitekaupassa Suomessa.
         
         
         Hallitus on tuonut eduskuntaan myös ulkomaalaislain
            muutoksen, jossa esitetään kolmansista maista
            tulevan työvoiman saatavuusharkinnan poistamista, tilanteessa,
            jossa emme kykene valvomaan edes EU-maista tulevan työvoiman käyttöä.
            Ja jos tämä esitys menee läpi, meillä ei ole
            mitään mahdollisuutta puuttua siihen, mistä maasta
            työvoima Suomen puolelle työkohteisiin tulee esimerkiksi
            Soklissa. Tällaisten kauppojen jälkeen etenkin
            keskustalaiset ovat heränneet huutamaan kansallisen kaivostoiminnan
            perään. Ensin myydään strategisesti
            merkittävät omistukset pilkkahintaan ja sitten
            kauhistellaan, mitä tuli tehtyä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Pohjoisessa Lemmenjoen kullankaivajien tilanne
            on puhuttanut väkeä, ja aivan aiheesta. Jälleen
            kerran toteutuu se tilanne, että suojelualueita perustettaessa
            annetut lupaukset eivät pidä. Paikallisten ihmisten
            oikeudet unohdetaan sen jälkeen, kun suojelupäätös
            tehdään. Niin on käynyt Lemmenjoella
            ja niin on käynyt UK-puistossa. Kuitenkin kullankaivajat ovat
            olleet Lemmenjoella ennen puistoa. Kullankaivu on ihan oikea elinkeino
            monelle, ja se on erittäin tärkeä osa
            lappilaista brändiä.
         
         
         Talousvaliokunnan esittämä 15 vuoden siirtymäaika
            koneelliselle kullankaivulle olisi ollut minimiehto. Siirtymäajatkaan
            eivät poista niitä ongelmia, jotka liittyvät
            omaisuudensuojaan, luottamuksensuojaan ja elinkeinovapauteen. On mahdollista,
            että ne kaivajat, jotka kokevat oikeuksiaan loukatun, vievät
            ajan oloon asian Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen, ja se lasku valtiolle
            voi olla aika kova.
         
         
         Arvoisa puhemies! Viime torstain keskustelussa ministeri Pekkarinen
            kertoi, että pienimuotoista koneellista kaivua voidaan
            jatkaa. Kuitenkin talousvaliokunnan mietinnössä todetaan
            aika lailla yksiselitteisesti, että käytännössä uusi
            sääntely merkitsee muun muassa sitä,
            että koneellinen kullankaivu Lemmenjoen kansallispuistossa päättyy
            siirtymäajan jälkeen. Mitähän
            tämä koneellinen kullankaivu tämän
            muotoisena lopulta on? Se varmasti kiinnostaa minun lisäkseni
            kaikkia asianosaisia.
         
         
         Tästä valtiovallan toiminnasta tulee kaiken kaikkiaan
            se maku, että kun kyseessä on tarpeeksi pieni
            kaivosyrittäjä, sitä pompottaa valtio, mutta
            jos kyseessä on tarpeeksi suuri kaivosyrittäjä,
            se pompottaa valtiota. Se tulee vääjäämättä mieleen,
            kun vertaa tilannetta Lemmenjoella ja Savukosken Soklissa.
         
         
         Juuri ennen istunnon alkua kuuntelin Lapin radiota, ja siinä kullankaivaja,
            jota tämä asia koskee mitä syvimmin,
            totesi, että asetelma kone- ja lapiokaivajien välillä on
            vähän samanlainen kuin jos troolikalastusta yritetään
            suitsia sillä, että kielletään
            myös onkiminen.
         
         
       
      
         
         Mauri Salo /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kullanhuuhdonta on mieluisaa puuhaa,
            ja kuka kultaa ei pyytäisi. Mutta täällä eduskunnassa
            nyt tässä talousvaliokunnan mietinnössä kaivoslain osalta
            ollut siirtymäsäännös koneellisen
            kullanhuuhdonnan kieltämisestä Lemmenjoen kansallispuiston
            alueella on saanut aika suuret mittasuhteet, ja siksi tämä asia
            on nyt jälleen täällä suuressa
            salissa suuren valiokunnan käsittelyn jälkeen.
         
         
         Kuitenkin tätä kullanhuuhdontaa tuolla talousvaliokunnassa
            huolellisesti mietittiin ja myöskin arvioitiin siirtymäkauden
            mittaa. Koneellinen kullankaivu sinänsä sillä alueella
            loppuu, kun raukeavat myöskin nämä kaivosoikeudet,
            mutta kaivosoikeuksien voimassa ollessa voidaan hakea kullanhuuhdontalupa,
            joka mahdollistaa kullanhuuhdonnan edelleen ympäristöluvan
            puitteissa myöskin siellä kansallispuiston alueella. (Ed.
            Mustajärvi: Ja maksut ovat viisinkertaisia!) Nämä ovat
            linjauksia, jotka ovat selkeässä linjassa myöskin
            jo sen lainsäädännön kanssa,
            jota on tehty vuonna 1991, elikkä siirtymäsäädöstä tässä on
            ollut ihan merkittävästi, ja talousvaliokunta vielä päätyi
            hallituksen esityksestä poiketen tämän
            9 vuoden lisäksi ottamaan 2 vuotta ennallistamisaikaa,
            kun aikaisemmassa hallituksen esityksessä oli 8 vuotta
            sisältäen ennallistamisajan.
         
         
         Tämän vuoksi ehdotan, että suuren
            valiokunnan ehdottamat muutokset hylätään
            eli eduskunta pysyy asiassa tekemässään
            päätöksessä. Edustajien pöydälle
            on jaettu nimelläni varustettu tämän
            sisältöinen ehdotus, joka kuuluu sananmukaisesti
            näin:
         
         
         "Kaivosoikeus, jonka nojalla harjoitetaan kullanhuuhdontaa,
            raukeaa kuitenkin yhdeksän vuoden kuluttua tämän
            lain voimaantulosta. Tällaisen kaivosoikeuden haltijalla
            on etuoikeus kullanhuuhdontalupaan, jos lupahakemus tehdään tämän
            lain 34 §:ssä säädetyllä tavalla
            ennen kaivosoikeuden raukeamista."
         
         
         Elikkä nimenomaan tämän mukaan voidaan kultaa
            huuhtoa, kun siihen haetaan edelleen oikea lupa.
         
         
       
      
         
         Petri Pihlajaniemi /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kannatan ed. Mauri Salon
            ehdotusta tästä ajasta.
         
         
         Viime viikolla täällä ministeri sanoi,
            että jotain pientä koneellista toimintaa olisi
            mahdollista siellä Lemmenjoella jatkaa. En tiedä onko
            asia niin, mutta toivottavasti jotain pienimuotoista konetoimintaa
            siellä voisi jatkaa, eli se ei varmaan haitaksi olisi.
            (Ed. Mustajärven välihuuto) — No, se
            Bobcatkin on paljon parempi kuin lapio, sen voin sanoa 10 vuoden
            kokemuksella lapiolla kaivaneena.
         
         
       
      
         
         Kimmo Sasi /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kaivoslaki oli myöskin perustuslakivaliokunnassa arvioitavana
            kansalaisten perusoikeuksien kannalta, ja siellä tietysti
            tämä kullankaivukysymys, koneellinen kullankaivu,
            oli yhtenä keskeisenä kysymyksenä esillä siitä syystä,
            että siitä on nyt laajasti keskusteltu yhteiskunnassa
            ja arvioitu sen tarpeellisuutta, sen vahingoittavuutta ympäristölle
            ja myöskin sitten sitä, että nämä yritykset ovat
            investoineet koneisiin ja laitteisiinsa ja että niille
            tietysti kohtuullisten odotusten suoja pitää turvata
            ja kohtuullinen käyttöaika, ennen kuin toiminta
            voidaan kieltää.
         
         
         Perustuslakivaliokunnassa todettiin, että hallituksen
            esityksen 8 vuotta on mahdollinen siirtymäaikana koneelliselle
            kullankaivulle, mutta todettiin, että ottaen huomioon yksilönsuoja
            ja omaisuudensuoja saattaisi olla perustellumpaa pidentää tuota
            aikaa. Valiokunnassa oli ajatuksena se, että aikaa voitaisiin
            pidentää 10 vuoteen, joka on ympäristölupien
            voimassaoloaika, minkä lisäksi ajatuksena oli
            myöskin se, että kuntoonsaattamisaika olisi 2
            vuotta tuon 10 vuoden jälkeen siitä syystä,
            että pitäisi jättää tietty
            aika, missä tuo kuntoon saattaminen tapahtuu, ja sitä, että se
            aika lyhennettäisiin tuosta 8 vuodesta, pidettiin varsin
            ongelmallisena myöskin kansalaisten oikeuksien kannalta.
         
         
         Kun perustuslakivaliokunnassakin tätä asiaa käsiteltiin,
            meillä oli kyllä käsitys siitä,
            että talousvaliokunnassa oltiin myöskin laajasti
            sillä kannalla, että tuo jatko voisi olla 8+2+2
            vuotta. No, sitten talousvaliokunnassa syntyi kovasti keskustelua
            asiasta, ja yllättäen siellä sitten päädyttiin
            9 vuoteen, jonka jälkeen tuo kunnostaminen voi sitten tapahtua.
            Täytyy sanoa, että eihän tässä nyt
            tietysti kauhean suurta eroa ole — 8, 9 tai 10 vuotta — mutta
            pitää kuitenkin muistaa, että se aika,
            jolloin tuota kullankaivua voidaan koneellisesti harjoittaa, on
            vain muutama kuukausi vuodessa. Se rajoittaa sitä toimintaa
            siinä määrin ja saattaa tietysti johtaa
            siihen, että jos nopeasti joudutaan hyödyntämään
            näitä alueita, se saattaa aiheuttaa ympäristölle
            huomattavasti paljon enemmän vahinkoa kuin jos tuo kullankaivu
            voidaan toteuttaa rauhallisesti.
         
         
         Tietysti täytyy toisaalta muistaa se, että tuo kullankaivualue
            on hyvin pieni osa tätä kansallispuistoa. Ja täytyy
            sanoa, että tässä historiallisessa muutoksessa
            sillä, onko tuo aika 10 vuotta vai jopa 12 vuotta, ei ole
            kauhean suurta merkitystä. Tässä suhteessa
            sen yksilön suoja on kuitenkin se kaikkein tärkein.
            Tästä syystä, kun asia sitten tuli suureen
            valiokuntaan, katsoin, että kun minun käsitykseni
            mukaan oli ollut puhetta siitä, että tuo aika
            voisi olla 10 vuotta ja tosiaan vasta sen jälkeen tuo kuntoon
            saattaminen tapahtuisi, niin pidettäisiin siitä kiinni,
            mitä alun perin eduskunnassa oli suunniteltu.
         
         
         No, tietysti vihreäthän ovat sitten olleet
            tässä kovasti pelisääntöjen
            kanssa liikkeellä ja vaatineet, että eduskunnassahan
            noudatetaan pelisääntöjä eikä mietitä sitä,
            miltä asia näyttää yksilön
            ja kansalaisten näkökulmasta. Minun täytyy kyllä tässä sanoa,
            että kyllä eduskunnassa pitäisi miettiä sitä yksilöä,
            ihmistä, suomalaista ja hänen perusoikeuksiaan,
            hänen kansalaisoikeuksiaan. (Ed. Erkki Virtanen: Jossain
            muussakin kuin kaivoslaissa!) Siinä suhteessa täytyy
            sanoa, että hämmästelen sitä,
            että näitä pelisääntöjä nyt
            kovasti käytetään tässä yhteydessä ja
            pyritään sitä kautta vaikuttamaan siihen,
            että annetaan heikompia kansalaisoikeuksia kuin mitä eduskunta voisi
            vapaassa päätöksenteossa antaa. Olen
            hyvin pahoillani, että täällä nyt
            on tehty ehdotus siitä, että tuo aika olisi 9
            vuotta eikä 10 vuotta. Koska kun tällä 10
            vuodella on ollut kaiken kaikkiaan varsin laaja tuki eduskunnan
            eri käsittelyvaiheissa, olisin toivonut, että se
            aika olisi voinut päätyä tähän
            10 vuoteen.
         
         
         Lopulta vain totean sen, että joskus toivoisin, että eduskunnassa
            voitaisiin vapaammin käyttää tätä parlamentaarista
            harkintaa. Meillä on imperatiivisen mandaatin kielto. Jokainen
            saa tehdä asioissa, kuten parhaaksi katsoo. Yhteistyö on tärkeätä,
            mutta joka tapauksessa kansalaisten perusoikeuksien huomioon ottaminen
            on mielestäni meidän ensisijainen lähtökohtamme,
            kun poliittista arviointia suoritetaan.
         
         
       
      
         
         Hannu Hoskonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
            kaivoslaki on varmaan Suomen tulevaisuuden kannalta yksi tärkeimpiä lakeja,
            ellei tärkein. Taloutemme kannalta on aivan välttämätöntä,
            että Suomessa louhitaan malmeja ja malmeja jalostetaan
            mahdollisimman pitkälle nimenomaan Suomessa. Se on selvä asia,
            että maailmassa tällä hetkellä metallien
            arvot ovat nousseet markkinoilla koko ajan. Varsinkin sitten tämän
            uuden hienon teknologian avun takia harvinaisten maametallien kysyntä on
            noussut rajusti ja niiden arvo sitä mukaa.
         
         
         Uusi kaivoslaki ottaa kyllä mielestäni hyvin kantaa
            tähän malminetsintä- ja malminlouhintatilanteeseen
            Suomessa. Mutta kiinnittäisin vielä, arvoisa puhemies,
            huomiota pariin seikkaan, jotka edellisessä puheenvuorossani
            jäivät vähän pienemmälle
            huomiolle.
         
         
         Selvitysmies Tom Niemi teki työ- ja elinkei-noministeriön
            toimeksiannosta kaivosrahoitusta koskevan selvityksen, miten kaivosrahoitus
            tulisi Suomessa järjestää, koska Suomessahan
            ei todellakaan ole yhtään täysin suomalaista
            kaivosyhtiötä, ja onko tämä järjestely,
            joka mahdollisesti tulevaisuudessa tehdään, sitten
            valtiojohtoinen yritys vai joku muu keino, jolla kannustetaan suomalaisia
            yhtiöitä sijoittamaan malminlouhintaan ja yleensä kaivosalaan.
         
         
         Suomi  on myös johtava kaivoslaitteistojen
            ja -koneiden valmistaja ja erilaisten prosessilaitteiden valmistaja.
            Tätä taustaa vasten on helppo ymmärtää,
            että Suomessa toki pitää olla kaivostoimintaa,
            koska on laitevalmistusta ja osaamista ja ennen kaikkea korkeatasoista
            huippukoulutusta tässä maassa. On äärimmäisen
            tärkeätä, että tähän
            maahan ihan aidosti ja oikeasti lähivuosina pyritään
            saamaan suomalaisten omistamia kaivosyhtiöitä niin,
            että maaperän malmit ja niistä saatava
            hyöty jäävät suomalaisten ihmisten
            hyväksi eikä malmeja viedä maamme rajojen
            ulkopuolelle metalleina, ja samallahan menee tietenkin niiden arvo
            ulkomaisten sijoittajien taskuihin. On aivan välttämätöntä,
            että Suomessa otetaan tämä vakavasti,
            ja kuten tässä talousvaliokunnan mietinnössä todetaan
            aivan oikein: "Valiokunta katsoo, että jatkoselvitysten
            yhteydessä on aiheellista pohtia myös rojaltimenettelyn käyttöönoton
            vaikutuksia markkinoihin." Talousvaliokunta tässä antaa
            selvän vinkin siitä, miten tulee menetellä,
            elikkä pitää pyrkiä tulevaisuudessa
            rakentamaan sellaiset järjestelmät, joissa Suomeen
            jää malmien arvosta yhä enemmän.
         
         
         Ei voi olla oikein, että Suomi on tällä hetkellä vetäytynyt
            kaivosalalta täysin. Outokumpu Oy ja Rautaruukki aikanaan
            lopettivat kaivostoiminnan Suomessa, ja sen jälkeen tämä kaivosala
            jäi täysin ulkomaisten malminetsijöiden
            ja kaivostoiminnan harjoittajien käsiin. Siitä on
            johtunut tämä tilanne, että kaivosalalta
            tulevat voitot siirtyvät ulkomaille. Tästä tilanteesta
            meidän on ihan välttämättä päästävä eroon.
         
         
         Suomessa, Pohjois-Suomessa, Kainuussa ja itäisessä Suomessa,
            on erittäin paljon nousevia, alkavia kaivoshankkeita. Siellä on
            valtavia valtausalueita tehty. Mittaamattoman arvokkaita malmioita
            ollaan etsimässä koko ajan, ja kaivoksia avataan
            parhaillaankin. Tämä tarkoittaa sitä, että meidän
            on pyrittävä aktiivisti vaikuttamaan siihen toimintaan,
            että suomalaiset yhtiöt innostuvat tekemään
            kaivostoimintaa, ja valtiovallan tulee, aivan kuten tässä mietinnössä sanotaan, omalta
            osaltaan olla kannustamassa ja tukemassa tätä toimintaa.
         
         
         Seuraavan eduskunnan aikana tästä asiasta
            on tehtävä päätös:
            mikä on se keino, millä me tuemme suomalaisia
            yhtiöitä, että kaivostoiminta suomalaisin
            voimin lähtee liikkeelle. Se keino voisi olla tietysti
            puhtaasti valtiojohtoinen yritys. Vai onko se sitten esimerkiksi
            osaomistus jossakin osittain suomalaisten omistamassa yhtiössä,
            vai ostetaanko peräti joku kaivostoimija ulkomailta itsellemme?
            Niin tai näin, joka tapauksessa on aivan välttämätöntä,
            että malmeista saatava hyöty jäisi yhä enemmän
            Suomeen, koska jos tätä emme tee, me menetämme
            kansallisomaisuuttamme ulkomaille ja siinä samalla menevät
            sitten työpaikat ja kansallisvarallisuuskin vähenee.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lopuksi toivon, että tämän kaivoslain
            yhteydessä, joka nyt pitkän väännön jälkeen
            saadaan näillä valtiopäivillä hyväksytyksi,
            myös otetaan se mahdollisuus huomioon, että seuraavan
            eduskunnan aikana näiden omien, kotimaisten kaivostoimintayhtiöiden
            käynnistäminen saataisiin liikkeelle kunnolla
            ja mahdollisimman nopeasti, koska se on Suomen kansantalouden tulevaisuuden
            kannalta aivan välttämätöntä.
         
         
       
      
         
         Mauri Salo /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Talousvaliokunnassa huolellisesti tutkittiin
            perustuslakivaliokunnan lausuntoa, ja siellä päädyttiin
            muotoiluun "vähäisessä määrin",
            kuten perustuslakivaliokunnan mietinnössä todetaan. Silloin,
            jos lasketaan prosentuaalisesti, 8:sta 9:ään on
            kuitenkin jo vähäisessä määrin
            tehty muutos. Tässä on perustuslakivaliokunnalta
            tullut viime aikoina kaksikin asiaa ulos: tämä kaivoslaki
            ja toinen on tietysti tämä parkkisakkokysymys.
            Vielä yksi istunto lisää valiokunnan
            kokouksiin asiaa kohti, niin silloin kaikki asiat tulevat ulos kirjoitetuiksi
            niin, että ne ovat paperilla eivätkä ne
            ole sitten vain valiokunnan puheenjohtajan omia tulkintoja täällä asianomaisia
            valiokunnan mietintöjä lukiessa. (Ed. Ukkola:
            No, onhan ne siellä!)
         
         
         Ed. Hoskonen kiinnitti oikein hyvään asiaan huomiota,
            edelleen tähän omistamiseen ja siihen, että tulevaisuudessa
            meillä kaivostoiminta on sillä tavalla hyvässä huomassa,
            että myöskin yhteiskunta saa siitä kaiken
            sen mahdollisen hyödyn, joka siitä voidaan saada.
            Kaivoshan on ainutkertainen. Kun se avataan ja kaivetaan, siinä yhteydessä se
            pitää kokonaisuutena kyetä hyödyntämään,
            koska siitä montusta ei sitten enää tulevaisuudessa
            kukaan mitään saa. Elikkä tässä tarvitaan
            malttia vaurastua myöskin tämän kaivostoiminnan
            osalta.
         
         
       
      
         
         Merja Kyllönen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vaikka tietysti voisi sanoa, että sitä viikatteella päähän,
            joka itseään toistaa, niin rohkenisin vielä käyttää puheenvuoron
            tästä valtion tuottavuusohjelmasta ja sen vaikutuksista
            tähänkin: kaivoslain erinäisten kohtien
            toteuttamiseen ja arjen toimintaan kentällä. Esimerkiksi
            työ- ja elinkei-noministeriön kohdalla tuottavuusohjelma
            vaikuttaa siihen, minkälainen on meidän lupakäsittelyn
            sujuvuus. Siellä on valtaisat jonot odottamassa päätöksiä ja
            ratkaisuja eri puolille Suomea. Taloudellisesti tämä odottelu
            on järjetöntä, koska siellä on
            paitsi isot taloudelliset intressit taustalla myös merkittävä joukko
            työpaikkoja.
         
         
         Sitten ely-keskusten osalta, ympäristönvalvonnan
            suunnalta. Tuottavuusohjelma syö niitä voimavaroja,
            joita kenttätutkimuksessa ja -seurannassa tarvitaan. Se
            on minun mielestäni yksi tärkeimmistä oikeusturva-asioista
            niin kaivosteollisuuden kuin alueen ihmisten ja ympäristönkin
            näkövinkkelistä. Kaivosteollisuudessa
            käytetään tänä päivänä semmoisia
            kemikaaleja, että jos sitä seurantaa ja tutkimustietoa
            ei ole pitkäjänteisesti ja ajantasaisesti tehty
            sen vuoksi, että ei ole riittävästi henkilöstöä käytettävissä tähän kenttätyöhön,
            niin tämä on ihan järjetöntä oman oksan
            sahaamista, mitä me tällä tuottavuusohjelmalla
            teemme.
         
         
       
      
         
         Johanna Ojala-Niemelä /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Parhaillaan käsittelemme kaivoslakia.
            Nykyinen kaivoslaki on vuodelta 1965. Sen jälkeen kaivosteollisuuden
            toimintaympäristö on muuttunut muun muassa kansainvälisten
            toimijoiden tultua mukaan etsintä- ja kaivostoimintaan.
            Myös luonnonsuojeluvaatimukset ovat kiristyneet. Lain uudistaminen
            on siis tullut enemmän kuin tarpeeseen.
         
         
         Kaivoshankkeet tarjoavat uusia mahdollisuuksia Pohjois-Suomelle.
            Kaivostoiminnan merkitystä korostaa se, että parhaillaan
            käynnistyvät kaivokset ja tunnetut malmiesiintymät
            sijaitsevat alueilla, jotka viime vuosikymmeninä ovat olleet pahimpia
            muuttotappioalueita.
         
         
         Viime vuosina malmin etsintä Lapissa on ollut hyvin
            intensiivistä. Tämä on kuitenkin vasta alkusoittoa,
            sillä työ- ja elinkeinoministeriö ennustaa
            malminlouhinnan lisääntyvän vuoteen 2015
            mennessä jopa viisinkertaiseksi vuoteen 2000 verrattuna.
            Myönteistä onkin se, että lähivuosina
            Lapissa avataan todennäköisesti useampikin uusi
            kaivos. Kittilän Suurikuusikon kultakaivos on jo aloittanut
            ja laajentamassa toimintaansa. Sodankylän Kevitsan osalta
            kaivoksen rakennustyöt on saatu kesällä käyntiin,
            ja muita valmistelussa olevia hankkeita ovat Savukosken Sokli sekä Kolari—Pajalan
            kaivoshanke. Tekniikka & Talous -lehden tutkimuksen
            mukaan Suomeen saataisiin suoraan 1 500 uutta työpaikkaa,
            mikäli kaikki jo pitkälle edenneet hankkeet toteutuisivat.
            Niiden kerrannaisvaikutus on 4 000 työpaikkaa
            samalla, kun kaivostoiminta toisi muutaman prosentin lisäkasvun
            koko talousalueelle ja yhteensä satojen miljoonien lisäykset
            valtion ja kuntien verotuloihin.
         
         
         Kaivoshankkeet vauhdittavat osaltaan myös liikenneinvestointeja.
            Harmillista oli se, että Pajalan ja Kolarin kaivoshankkeet
            Tapulivuomassa ja Stora Sahavaarassa eivät suunnitelmien
            mukaisesti suuntautuneet Kolarin radan kautta Ajoksen satamaan ja
            siitä edelleen meriteitse maailman markkinoille, vaan nyt
            pidemmän korren vei tässä kilpailussa
            Narvik.
         
         
         Vaikka kaivostoiminta tarkoittaa työtä monille,
            se herättää myös vastustusta.
            Syynä tähän ovat pääsääntöisesti
            sen ympäristövaikutukset. Tämän
            vuoksi tarvitaan avoimuutta ja valmiutta sovittaa mahdollisimman
            hyvin yhteen ristikkäisiäkin intressejä.
            Pitkälti luonnon ehdoilla toimiva matkailu ja poronhoito
            ovat Lapille tärkeitä elinkeinoja, joiden jatkuvuudesta
            tulee huolehtia.
         
         
         Kaivoslaki on selkeä edistysaskel nykytilaan verrattuna.
            Kohennettavaa kuitenkin vielä löytyy. Erityisesti
            kullankaivun asia on keskusteluttanut Lapissa. Itse olen osallistunut
            perustuslakivaliokunnassa asian käsittelyyn, ja siellä pitkälti lappilaisten
            edustajien voimin saatiin kirjaus, jonka mukaan tätä siirtymäaikaa
            voidaan jonkin verran pidentää. No, tämä esityskohta
            on nyt sittemmin elänyt omaa elämäänsä,
            ja mielestäni näissä asioissa jo omaisuudensuoja
            edellyttää sitä, että koska
            näillä kullankaivajilla on suuret investoinnit
            näissä koneissa ja laitteissa, myös niitten
            kuolettamisaika otettaisiin huomioon ja tämä siirtymäaika
            olisi tältä kannalta riittävän
            pitkä. Tulee myös huomioida tämän
            elinkeinon harjoittamisen vapaus ja kunnioittaa sitä. Kullankaivu on
            vahvasti osa Lappia, ja se on myös imagotekijä.
            Toivonkin, että tuossa äänestyksessä tämä pisin
            mahdollinen siirtymäaika tulee eduskunnan päätökseksi.
         
         
       
      
         
         Kimmo Sasi /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kaivoslaki on suuri asia ja tärkeä asia,
            ihan niin kuin me näemme tällä hetkellä,
            Suomeen voidaan luoda runsaasti työpaikkoja sekä kaivostoiminnassa että myöskin
            siinä toiminnassa, jossa valmistetaan koneita ja laitteita,
            joita käytetään näissä kaivoksissa.
         
         
         Hyvin pieni detalji, joka koskee tätä koneellista
            kullankaivua Lapissa, tältä osin täytyy
            sanoa, että on selvää, että kun
            nyt salissa ja talousvaliokunnassa päätettiin
            tuo 9 vuotta, se täyttää perustuslain
            vaatimuksen, sen mukaisesti voidaan edetä, eikä asiaa
            ole tarvetta sen enempää perustuslakivaliokunnassa
            enää arvioida.
         
         
         Kuitenkin sanon: tässä on kaksi asiaa, on
            järjestelmä vastaan yksittäinen ihminen.
            Ja tässä kyllä asenteet paljastuvat:
            ketä me puolustamme täällä eduskunnan
            suuressa salissa. Sille pienelle ihmiselle tämä asia,
            onko se 9 vai 10 vuotta, on suuri asia, yhteiskunnalle se ei ole
            välttämättä kovin suuri asia.
            Ja silloin kun vedotaan nimenomaan pelisääntöihin
            syynä, minkä takia toimitaan — koska
            olen ymmärtänyt, että eduskunnan laaja
            enemmistö tosi asiassa oli sitä mieltä,
            että se 10 vuotta on parempi kuin 9 vuotta, mutta jonkin
            pelisääntöjen vuoksi sitten ollaan päätymässä kuitenkin
            9 vuoteen — täytyy sanoa, että tällaisessa
            asiassa toivoisi, että eduskunnan suuressa salissa käytettäisiin
            harkintaa ja puolustettaisiin sitä yksittäistä ihmistä,
            sitä pientä kansalaista.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.