Ympäristöministeriön hallinnonala 35
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Seitsemässä minuutissa pitää hyvin
pääpiirteittäin esitellä tämä valtiovarainvaliokunnan
mietintö.
Ensinnäkin haluan kyllä kiittää asunto-
ja ympäristöjaoston jäseniä kokonaisuudessaan
hyvästä yhteistyöstä. Tämä yhteistyö johti
siihen, että muun muassa kristillisdemokraatit ja keskusta
eivät tehneet tähän pääluokkaan
vastalausetta ollenkaan. Vihreiltä vastalause tuli ympäristöasioiden
osalta aivan perustellusti, mutta asuntopuolen osalta en tiedä,
oliko lyhyestä oppositiokaudesta johtuvaa vai muutoin tällainen
työtapaturma, että asuntopuoleen liittyvä vastalause
ja ponsiehdotus on itse asiassa löysempi kuin se, mitä jaostossa
toteutettiin mietintöön budjettiperustelumuutoksilla
erityisesti Ara-järjestelmän epäkohtien
korjaamiseksi.
Pääpointti tässä mietinnössä ympäristön
osalta on jälleen kerran Itämeri-kysymys, mutta
aloitetaan ensin tuosta ympäristönsuojelun edistämisen
avustuksista. Näihin avustuksiinhan Valtiontalouden tarkastusvirasto
kiinnitti tarkastuskertomuksessaan 20/2002 huomiota, ja
sitten ministeriössä nämä avustukset
on lakkautettu. Valiokunta kyllä pitää tärkeänä,
että näitä edistämisavustuksia
ryhdytään jälleen maksamaan ja ne epäkohdat,
mitä tähän järjestelmään on
sisältynyt ja mihin on kiinnitetty tässä tarkastuskertomuksessa
huomiota, korjataan. Tästä on sitten ponsi.
Itämeren osalta kaikista keskeisin asiahan nyt on ollut
meriturvallisuus ja erityisesti öljyvahinkojen turvaaminen,
ja Espanjan rannikolla tapahtunut haaveri osoitti tietysti sen,
että mikäli se olisi tapahtunut Itämerellä,
joka on pieni, matala ja suolapitoisuudeltaan alhainen sisämeri,
vaikutukset olisivat olleet tietysti monin verroin vakavammat. Tästä on
myös valiokunnan ponsi, joka lähtee siitä,
että eduskunta edellyttää, että hallitus
toimii aktiivisesti sen puolesta, että yksirunkoisten öljytankkereiden
liikennöintiä Itämerellä ryhdytään
rajoittamaan välittömästi ja että niiden
liikennöinti kielletään kokonaan selvästi
aikaisemmin kuin vuonna 2015, johon nämä olemassa
olevat päätökset pitäytyvät.
Tähän liittyy myöskin öljyntorjuntavalmiuksien
parantaminen. Budjettiinhan liittyy myönteisenä asiana
Seilin korjaaminen öljyntorjunta-alukseksi. Tässä on
vaan tapahtunut niin, että kun nämä tarjoukset
Seilin korjaamiseksi on sisään jätetty,
paljastui, että raha, 6,3 miljoonaa euroa, joka oli varattu
budjetissa, ei missään nimessä tule riittämään.
Sen vuoksi valiokunta joutui puuttumaan tähän
ja muuttamaan tämän määrärahan
valtuudeksi ja nostamaan valtuuden 8 miljoonaan euroon. Tietysti
edellytetään, että tämä valtuuden
mukainen rahoitustarve Seilin kunnostamiseksi ja muuttamiseksi tulee
sitten toteutettua.
Ympäristötöiden osalta valiokunta
lisäsi 10 prosenttia hallituksen esitykseen ympäristötöiden
määrärahoja. Nämä ovat
erittäin tärkeitä erityisesti saastuneiden
maa-alueiden, vesistöjen kunnostustöiden jne.
osalta. Tällainen 10 prosentinkin lisäys tässä määrärahassa
on kuitenkin jonkinmoinen, vaikkei se ole kuin 900 000
euroa tässä yhteydessä, kun pohjaehdotus
oli 9 miljoonaa euroa.
Luonnonsuojelualueiden hoito, luonnonsuojeluohjelmien toteuttaminen,
näihin on kiinnitetty mietinnössä paljonkin
huomiota. Mutta koska aika rientää, arvoisa puhemies,
niin nopeasti tästä asumisen edistämisestä.
Tilannehan on niin, että eduskunta on hyvin monta kertaa
toistuvasti edellyttänyt hallitukselta toimia erityisesti
aravajärjestelmän epäkohtien korjaamiseksi.
Näitä on edellytetty teksteinä, näitä on
edellytetty lausumina. Aiemmin viimeksi muutama viikko sitten lisätalousarvion
yhteydessä eduskunta edellytti vielä tällä vaalikaudella,
näillä valtiopäivillä Ara-järjestelmän korjaamista.
Se ei vielä nyt tämän budjetin yhteydessä tähän
jäänyt, vaan kiitos parin budjettialoitteen, jotka
antoivat mahdollisuuden puuttua suoraan momenttikohtaisiin perusteluihin,
mikä on huomattavasti raskaampi ase, sitaateissa, viedä tätä asiaa
eteenpäin, valiokunta muutti momenttikohtaisia perusteluja
ja lisäsi sinne kohdan, joka kuuluu: "Aravalainojen ehtoja
tarkistetaan siten, että korko seuraa mahdollisimman tarkasti
markkinakoron tasoa, vuosimaksun lähtötasoa alennetaan
ja vuosimaksun nousu on selvästi nykyistä hitaampaa."
Kun lisäbudjetin yhteydessä aikataulu lyötiin lukkoon,
että näillä valtiopäivillä vielä muutokset
tehdään, tämä sitten antaa siihen
tämän sisällön. Ilokseni olen
kyllä saanut huomata, että kun ministeri Siimes
otti vastaan kansainvälisen arvion suomalaisista asuntomarkkinoista
ja suomalaisen asuntopolitiikan rahoituksesta, hän siinä yhteydessä on
julkisuuteen saattanut tiedon, että tulee tämän
suuntaisen ehdotuksen antamaan ihan lähipäivinä hallituksen
käsiteltäväksi. Olen täältä puhujakorokkeelta
monta kertaa todennut, että viime talvena, kun laajempaa
Ara-remonttia yritettiin, se kaatui valtiovarainministeri Niinistön
ja valtiovarainministeriön budjettiosaston vastustukseen.
Se jäi riittämättömäksi
silloin. Kaikki asiantuntijat olivat sitä mieltä ja
myöskin ministeri Siimes, että se ei tule toimimaan,
se ei käynnistä tuotantoa. Tuporatkaisun yhteydessä 6 prosentin
korkokatto oli myöskin riittämätön. Tarvitaan
edelleen lisätoimia, ja näitä nyt sitten jäämme
todella odottamaan. Uskon, että kun tämä momenttimuutos
on näin laajalla yksimielisyydellä eduskunnassa
tehty, tämä todella johtaa tuloksiin.
Viimeksi pari päivää sitten oli uutisia
Helsingin tilanteesta. Asuntojonossa on 12 000 hakijaa.
Tänä vuonna valmistuu 400 korkotuki- tai arava-asuntoa.
Ensi vuonna on hakemuksia 800 asunnolle, joista 450 menee erityisryhmille.
Ainoastaan 350 nähtävästi voidaan osoittaa
tavallisille asunnontarvitsijoille tästä jonosta,
eli tilanne on täysin kestämätön.
Niin kuin valiokunta on todennut, koko aravajärjestelmä uhkaa
näivettyä, ellei siihen nyt pikaisesti tehdä tuntuvia
parannuksia — ja voimia tähän vaan arvoisalle
ministerille!
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ympäristövaliokunnan näkökulmasta
voi olla tyytyväinen siihen, että valtiovarainvaliokunta on
jälleen kerran ottanut kyllä huomioon ympäristövaliokunnan
näkökulmat ja ympäristövaliokunnan
ponnet, jotka ovat kaiken kaikkiaan aika kokonaan mukana näissä teksteissä.
Myös maatalouden ympäristötuki on siellä,
ja se on tärkeä Itämeren suojelun kannalta.
Yleensäkin Itämeren suojeluasia on saanut hyvän
käsittelyn. Ympäristövaliokunta edellytti
maatalouden ympäristötuen huomioimisen ja korottamisen
lisäksi yleisesti Itämeren suojelutilanteen huomioimista ja öljyvahinkojen
torjunnan kehittämistä. Seili-öljyntorjunta-alus
ja se, että siitä projektista tulikin kalliimpi,
on aivan hyvin ehtinyt kuitenkin eduskunnan budjettikäsittelyyn,
jolloin Seilin muuttaminen öljyntorjuntavarusteiseksi on
taattu ja asia on tältä osin kunnossa.
Ympäristövaliokunta vuosien ajan, voi jo sanoa,
aktiivisine jäsenineen on ottanut kantaa aravajärjestelmän
kehittämiseen ja sen, voisi sanoa, myös pelastamisen
puolesta. Nimenomaan korkokysymys on valiokunnassa ollut keskeisesti esillä,
ja varsin tarkkaan ja osuvasti on myös ympäristövaliokunnan
kanta täällä valtiovarainvaliokunnan
mietinnössä. Se on erittäin tärkeä asia, ja
aivan niin kuin jaoston puheenjohtaja Uotila totesi, on todella
hienoa, että ympäristöministeri Suvi-Anne
Siimes on asian kanssa jo aktiivisesti liikkeellä, ja valiokunta
toki odottaa omalta osaltaan hallituksen esitystä tässä asiassa.
Asiassa on ollut moni valiokunnan jäsen aktiivinen, muun muassa
ed. Kautto, joka on myöskin tehnyt esityksen tähän
budjettiin, johon ed. Uotila viittasi siinä mielessä,
että on voitu tätä mietintöä vahvistaa
tehokkaalla tavalla.
Kansallispuistoista Repoveden kansallispuisto samoin kuin Leivonmäen
kansallispuisto on saatu aikaan muun muassa ed. Seppo Lahtelan tuella
ja niiden hoitoon on myöskin tässä mietinnössä kiinnitetty
huomiota. Repoveden kohdalla se on ehkä erityisen tärkeätä,
koska se vaatii erityistä kehittämistä ja
myös kulumisen uhka on erittäin vahva. Tässähän
mainitaan sekä Repoveden että Nuuksion kansallispuistot
ja mainitaan myös selkeä 50 000 euron
summa, joka käytetään kansallispuiston
opastus- ja muiden varusteiden parantamiseen.
Myöskin korjaus- ja energia-avustusten yhteissumma
on noussut. Se on hyvä asia. Kaiken kaikkiaan voi summata,
että tämä on edennyt pääpiirteittäin
niin kuin ympäristövaliokunta toivoi, ehkä yhtä asiaa
lukuun ottamatta, ja se on rakennussuojelu. Täällä mainitussa
vihreiden vastalauseessa se asia on mukana ja toivon mukaan seuraavassa
budjetissa, koska nyt vietetään rakennussuojelun
vuotta ja tässä mielessä olisi tämä vuosi
2003 ollut erittäin paikallaan. Vuosi 2003 on kansallisen
rakennusperinnön teemavuosi, ja ympäristövaliokunta
lähti tällaisesta 2 miljoonan euron lisämäärärahasta.
Olen kuullut valiokunnan jäseniltä, että asiaa
oli aluksi tarkoitus viedä eteenpäin mutta sitten
se ei onnistunut. Joka tapauksessa tehtäviä siis
myös jää seuraavaan budjettiin.
Tarja Kautto /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa on kuluneen vuoden aikana kiistelty
asuntotuotannon heilahtelujen syistä, seurauksista ja ratkaisuista.
Valtiovarainministeriön ja kokoomuksen piirissä on
suurimpana syynä vaikeuksiin pidetty aravajärjestelmää ja
asumisoikeusasuntotuotantoa. Näkökannoille haettiin
lisäpontta ulkomaisin voimin teetettävästä arvioinnista.
Nyt arvio on saatu. Ilokseni huomasin, että siihen on listattu
samoja näkemyksiä, joihin olen itsekin usein päätynyt.
Viesti onkin, että meidän kannattaa säilyttää ja
kehittää perinteistä aravajärjestelmää,
asumisoikeusasuntotuotantoa, asumistukea ja erityisryhmiin kohdennettuja
asumisjärjestelyjä. Sen sijaan meidän
tulisi arvioida uudelleen, annammeko hyväosaisille tukea
aravavuokra-asumisen ja omistusasumisen verovähennysjärjestelmän
kautta.
Samoin arvioitiin, että kuntien välinen yhteistyö suunnittelussa
ei ole riittävää ja toisaalta kuntien
maapolitiikassa ja kunnallistekniikan sekä palvelujen toteuttamisessa
on heikkouksia. Yllätys ei myöskään
ollut se, että asumisjärjestelmämme on
vaikea hahmottaa ja sitä on vaikeaa vertailla.
Arvoisa puhemies! Erityisesti aravajärjestelmä on
vaikeuksissa. Valtiovarainministeriö on kiivaasti kaatanut
kaikki esitykset järjestelmän korjaamisesta. Nyt
erityisasiantuntijat toteavat, että Asuntorahasto kannattaa
säilyttää, koska se ei ole altis muuttuvissa
olosuhteissakaan makrotalouden muutoksille. Myös kiistelty
ja toistaiseksi hyllytetty arvopaperistaminen todetaan myös
kannattavaksi, samoin, että nykyistä arava- ja
korkotukijärjestelmää on mahdollista
kehittää tuen kohdentamiseksi nykyistä paremmin asukkaille.
Valtiovarainvaliokunnan mietinnössä esitetyt,
talousarvioaloitteeni kanssa yhtäläiset näkemykset
on tarpeen toteuttaa välittömästi. Arviossa
todetaan se, että tällä hetkellä aravavuokra-asukkaina
on kotitalouksia, joilla olisi kykyä järjestää asumisensa
joko vapailta markkinoilta tai hankkimalla omistusasunto.
Erityisesti Helsingissä on kiinnitetty tähän huomiota.
Helsingin tilannetta kuvaa osaltaan se, että täällä siirryttiin
kitisten vuokrien tasaukseen. On selvää, että keskeisillä paikoilla
vanhoissa edullisissa vuokra-asunnoissa asuvat ovat halunneet pitää lottovoittonsa.
En kuitenkaan suosittele asukkaiden tulotasojen urkkimista ja lohduttomia
irtisanomisia, vaan sitä, että ihmisille tarjotaan
uusia vaihtoehtoja asumisjärjestelyihin.
Meillä ei ole tällä hetkellä tarjottavana
yhtäläistä tukea kotitalouksille, jotka
haluaisivat hinnaltaan ja varustukseltaan aravavuokra-asuntoa vastaavan
vapaarahoitteisen vuokra-asunnon. Tältä osin on
tärkeää selkeyttää asumistuen
ylärajan toimivuutta. Vapaarahoitteisissa vuokra-asunnoissa
asuvista peräti 55 prosenttia joutuu maksamaan tuen ylärajan
ylittäviä vuokria. Pelkkä keskiarvoihin
ja suhteellisiin osuuksiin tuijottaminen aiheuttaa joustamattomuutta
yksittäisten ihmisten ja perheiden kohdalla.
Asunnottomuus koskettaa erityisesti mielenterveyspotilaita ja
sosiaalisesti syrjäytyneitä. Uutinen ei ole sekään,
että asunnottomuuden yksi syy on asumisviranomaisten ja
palveluverkoston välisen yhteistyön heikkous.
Meitä kannustetaan jatkamaan erityisryhmien asumisen osalta
käytössä olevia keinoja eli estämään
asuntoja ostamalla ja rakentamalla liian yksipuolista sosiaalirakennetta
ja toteuttamaan riittävästi palveluasuntoja. Yksittäiset
pienet keskittymät eli esimerkiksi erityisasumistalot eivät
ole ongelma, vaan päinvastoin ne voivat tukea ja vahvistaa asukkaiden
myönteistä kehitystä. Yksipuolisilla huonoilla
asuinalueilla on haitallisia vaikutuksia sekä hyvä-
että vähäosaisille. Kun meillä ei
vielä ole syntynyt esimerkiksi maahanmuuttajien omia asuinalueita,
on aihetta tiedostaa se, että sosioekonominen
eriytyminen tapahtuu aina yhtä aikaa etnisen eriytymisen
kanssa.
Arvoisa puhemies! Selvityksessä todetaan, että verovähennysjärjestelmä suosii
eniten vähiten tukea tarvitsevia. Tätä ei
ole syytä tulkita siten, että yhtäkkiä tulisi
lakkauttaa nykyinen käytäntö. Jos näin
tehtäisiin, tulisi se aiheuttamaan ylivelkaantumista monille
kotitalouksille. Asiaa on selvitettävä ja valmisteltava
niin, että ihmiset voivat valita pienimmin riskein haluamansa asuntovaihtoehdon.
Pelkästään 15 prosentin omarahoitusosuus
tai takauksien puute voi olla liian korkea kynnys. Jos teemme muutoksia,
on ensin varmistettava uusien vaihtoehtojen toimivuus pitkällä aikajanalla.
Selvityksessä on myös analysoitu kuntien ongelmia.
Rakennusmaan saatavuudessa ja kuntien kyvyssä toteuttaa
kunnallistekniikkaa ja palveluja, joilla ehkäistään
ongelmia, on vaikeuksia. Nykyinen henkilöveropainotteinen
järjestelmä aiheuttaa sen, että kuntien
kannattaa keskittyä hyvätuloisten asukkaiden houkutteluun.
Se on ristiriidassa kansallisesti hyväksytyn sosiaalisen
eheyden pyrkimysten kanssa. Niin sanottu Pääkaupunkiseutu-sopimus
on ollut erinomainen päänavaus, mutta meidän
on rohkeasti ryhdyttävä sanoista tekoihin. Vastapainona
on oltava taantuvien alueiden uudistussuunnitelmien ja yhteistoiminnan
kehittäminen. Vaikka pidämme itseämme
uuden tekniikan mallimaana, emme ole osanneet soveltaa sitä niin,
että ihmiset eivät olisi perin sidoksissa työpaikkakuntaansa.
Maaseudun tarjoamat mahdollisuudet parempaan elämänlaatuun
ovat hyödyntämättä.
Arvoisa puhemies! Toivon, että merta kauempi, lähes
kiittävä arvosana vakuuttaisi valtiovarainministeriön.
Osaamme, tiedämme ja tiedostamme järjestelmämme
vahvuudet ja heikkoudet. Tiedämme myös keinot
ongelmien ratkaisemiseen. Meillä ei ole syytä hävetä kansallista asuntopoliittista
historiaamme, meidän on jatkettava viitoitetulla tiellä ja
uudistettava järjestelmiämme kokonaisvaltaisesti
harkiten.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Asuntopolitiikan jälkeen ympäristöministeriön hallinnonalalta
hiukan ympäristönsuojeluasioihin.
Ensiksi haluan todeta sen, että kun tässä Vuotos-päätöksen
yhteydessä on sanottu, että olisi saatu puhdasta
uusiutuvaa energiaa, niin se nyt kyllä on kovin kukkua,
että se olisi kovin puhdasta ollut. Tämä ratkaisu
olisi ollut ainoalaatuinen, mitä altaita on ikinä maailmaan
tehty. Nimittäin kysymys olisi ollut ensimmäisestä säännöstelyaltaasta,
joka olisi tehty suuren virran pääuoman poikki
ja tässä tapauksessa peräti pinta-alaltaan 250
neliökilometriä ja säännöstelyväli
vuorokausisäännöstelyssä 8—9
metriä. Kun siellä on sellaista hötösuota
vaikka kuinka paljon näillä aapasoilla, niin se
koko massa olisi siirretty Ruotsin rannikolle ja silloin Ece-sopimus
olisi jo sitten tehnyt sen mahdottomaksi seuraavassa kansainvälisessä oikeudenkäyntitilanteessa,
niin että tässä tapauksessa ympäristönsuojelulainsäädäntö on
toiminut.
Arvoisa puhemies! Sitten vähän toisenlaisia esimerkkejä.
Vuonna 87 vesilakiin vietiin niin sanottu etuvertailu, ja viime
aikoina on tullut ratkaisuja, jotka häkellyttävät.
Etuvertailuhan tarkoittaa sitä, että tämmöinen
niin sanottu taloudellinen etu menee ympäristönsuojelullisen
ja luonnonarvoedun edelle. Meillä on sellaisia tapauksia,
ihan tuoreita ympäristölupaviraston ratkaisuja,
päätöksiä, joissa tätä taloudellista
etua ei ole millään tavalla pystytty kuvaamaan
mikä se on, muutoin kuin että luonnonvaraa vaan
otetaan, mutta ei sanota, mikä on sen yhteiskunnallinen
ja välttämättömyysmerkitys jnp.
Eli kun minä täällä röttelöin
ympäristösuojelulain muutoksen yhteydessä muutama
kuukausi sitten, niin nyt nämä ympäristölupaviraston,
joka on siis vesioikeuksien tilalle tullut instituutio, tuomioistuin,
ratkaisut ovat lähes käsittämättömiä ja
niistä täytyy saada ehdottomasti selvitys aikaan
ylemmissä oikeusasteissa sen suhteen, mistä ihmeestä tässä nyt
oikein on kysymys, koska alkeellisinta luulisi olevan sen, että pystyy
sen sanomaan, mikä se on se etu, jota taloudellisesti ollaan
hakemassa.
Sitten toinen asia, joka on erittäin kielteistä kehitystä,
on se, että erikoisesti ympäristökeskukset
ovat ruvenneet tekemään sellaisia voimalaitoksia
ja teollisuuslaitoksia koskevia päästölupapäätöksiä,
joissa normeja on ruvettu höllentämään
voimallisesti. Toisin sanoen, ympäristön tila
ei entuudestaan ole kovin hääppöinen
ja nyt vielä sallitaan suuremmat ja suuremmat ja suuremmat
päästöt ja niitä on ruvettu
perustelemaan etuvertailulla, jota ei ole nykyisessä ympäristönsuojelulaissa
ollenkaan. Se löytyy vain vanhasta vesilaista ja sielläkin
vuodelta 87.
Hyvä kun ympäristövaliokunnan puheenjohtaja
tuli paikalle. Tässä selvitän juuri,
että minun mielestäni sekä vesilaki että ympäristönsuojelulaki
vaativat pikaisesti korjausta, koska nyt kehitys on menossa ehdottomasti
huonoon suuntaan. Se tarkoittaa silloin käytännössä sitä,
että tällaiset budjettiasiat ja muut, joissa pyritään
rahavirroilla ympäristönsuojelua edistämään,
menettävät merkityksensä, jos lainsäädäntö tuomioistuinten
tulkitsemana menee vaan huonompaan suuntaan.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliaiselle samoin kuin koko ympäristöviranomaisketjulle:
Kyllä pääministeri Lipposen eilen kyselytunnilla
pitämä erittäin miehekäs puheenvuoro
täytyy ottaa vakavasti. Kohtuutta, kohtuutta täytyy
saada tähän asiaan, niin ed. Pulliaisen puheisiin
kuin ympäristöministeriön toimenpiteisiin.
Kyllä täytyy pystyä takaamaan, että kuitenkin
maanomistajalla, viljelijällä, on suurempi oikeusturva
kuin liito-oravalla tai jollain suon erikoiskasvilla, jota sitten
kuitenkin Lapissa on ympäriinsä riittämiin
jäljellä, vaikka Vuotos tehtäisiin. Kaikkein
tärkeintä on, että kohtuudella ympäristöasioita
hoidetaan, että pysyvät yhteiskuntasuhteet ja
koko maailma kunnossa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Asumisessa on ongelmia Suomessa: toisaalla asunnoista
on pulaa ja toisaalla ongelmana ovat tyhjät asunnot. Tavallinen
kansalainen kärsii ensisijaisesti asuntopulasta. Mielestäni
kun markkinavoimat eivät rakenna tarpeeksi, yhteiskunnan
kuuluu ottaa vastuu kohtuuhintaisten asuntojen rakentamisesta kansalaisille.
Varsinkin vuokra-asunnoista on puutetta kasvukeskuksissa, joita
ovat esimerkiksi Helsinki ja kotikaupunki Jyväskylä.
Ministeri Siimes on toiminut aivan oikein aravajärjestelmän
uudistamisen puolesta, jotta sitä kautta tulisi pienituloisen
ihmisen asunnonsaantiin mahdollisuus, kun saa kohtuuhintaisia lainoja.
Mutta niin kuin täällä on todettu, Niinistö ja kokoomus
vastustavat aravan uudistamista. Tämä osoittaa,
että kokoomus ei ole tavallisen kansalaisen puolella.
Asuminen on kallista, ja niin kuin vasemmistoliitto on esittänyt,
vuokratukea saavilta pitäisi poistaa 7 prosentin omavastuu.
Tämä on yksi suuri syy köyhyyteen, niin
kuin ovat tutkijat todenneet.
Ympäristönsuojelun osalta toivoisi sen päättyvän,
että jatkuvasti vaaditaan suomalaisia metsiä lisää suojeltavaksi.
Suomi on EU:ssa ylivoimaisesti eniten suojellut metsiä.
Meidän kuuluu turvata metsäteollisuuden raaka-aineen
saanti, ja niin kuin täällä ed. Vilkuna
totesi, kohtuus pitäisi ottaa näissäkin
asioissa huomioon. Suomesta ei saa tehdä EU:n reservaattia,
niin että tänne tullaan lomilla luontoa ihailemaan
ja meillä ei ole töitä.
Mikko Kuoppa /vas:
Aravajärjestelmä tulee säilyttää,
sillä se on järjestelmä, joka on kyllä turvannut
asunnon Suomen pienituloisille ihmisille, luonut kohtuulliset asumismahdollisuudet.
On
erityisen hälyttävää se, että erityisesti
kokoomuspuolue on pyrkinyt estämään aravajärjestelmän
kehittämisen, ja tämän kehittämisen
estäminen merkitsee tietenkin sitä, että aravajärjestelmä ei
tänä päivänä ole niin
kilpailukykyinen kuin sen pitäisi olla, että se
pystyisi vastaamaan sosiaalisen asuntotuotannon haasteisiin, mitkä maassamme
on. Siinä mielessä olisi tärkeää,
että tätä voitaisiin kehittää eteenpäin,
niin kuin asuntoministeri Siimes on esittänyt. Erityisen
tärkeää on se, että aravajärjestelmän
korkotasoa, sekä uusien aravien että myös
vanhojen aravien korkotasoa, voitaisiin alentaa, jotta asumiskustannukset eivät
nousisi kohtuuttoman korkeiksi.
Tästä Vuotos-asiasta aivan muutama sana. Vuonna
82 muun muassa eduskunnassa siitä äänestettiin,
ja on se aika erikoinen asia, jos nämä viimeiset
vapaat vedet, jotka meillä on, nekin pitäisi kahlita.
Ed. Pulliainen täällä totesi, että se
on suuri suoalue, mikä Vuotoksen altaan alle jäisi,
ja tulisi valtavat vedenkorkeuden vaihtelut, joten on aivan selvää,
että aikaa myöten nämä suot
ja turvelautat tulisivat siirtymään kaikki jokeen
ja alavesiin ja saastuttamaan ja pilaamaan todella. Ne todella saastuttavat,
se ei ole siinä mielessä puhdasta energiaa. Jos
vesi virtaa vapaasti koskessa ja siihen tehdään
voimalaitos ilman suuria altaita, se on vähän
toisenlainen asia kuin se, että iso suo padotaan altaaksi
ja sen jälkeen sitten nämä vedet pääsevät
virtaamaan ja suo käytännössä siirtyy
alavesiin.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä muutama sana. Ensinnäkin
lupasin vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoroa pitäessäni,
että asunnottomuudesta sanon enemmän sitten pääluokkakohtaisessa
käsittelyssä, ja viittaan vaan tähän mietintöön.
Valiokunta on pistänyt mietintöön kohtia,
mitä asunnottomuuden eteen on tehty.
Pääkaupunkiseudun ja valtion keskenhän
tehtiin erillinen ohjelma, joka valmistui helmikuussa, ja sen tavoitteena
on 1 000 asuntoa vuodessa asunnottomille vuosina 2002—2005.
Tähänkin liittyy tietysti Ara-remontti. Ara-järjestelmän
parantaminen luo myös edellytyksiä asunnottomuuteen
puuttumiseen. Sen lisäksi asunnottomille ja pakolaisille
tarkoitettuihin avustuksiin budjetissa ehdotetaan 8,4 miljoonan
määrärahaa ja lisäksi Raha-automaattiyhdistyksen
avustuksista korvamerkitään 10 miljoonaa euroa
asunnottomuuden hoitamiseen eli 10 miljoonalla nostetaan tätä määrärahaa
ja siitä sitten se 10 miljoonaa osoitetaan asunnottomuuden
vähentämiseen.
Sitten muutama kommentti rakennusperinnön osalta. Täällä on
sitä kritisoitu ja myös vihreiden vastalauseessa
juuri sen vuoksi, että on myöskin teemavuosi.
En muista sitä summaa, mutta minun käsitykseni
mukaan budjetin pohjassa oli kyllä lisäystä edelliseen
vuoteen tässä jo valmiiksi.
Sitten kansainväliseen arvioinnin muutamaan kohtaan,
joita ed. Kauttokin puheenvuorossaan käsitteli. Olen samaa
mieltä siitä, että vaikka arava-asunnoissa
asuu tällä hetkellä tulotasoltaan hyvätuloisiakin
ihmisiä, niin ihan tämän sekoittumisen
edistämiseksi, jotta arava-asuntokannassa todella on monipuolista
väestöä, ei pidä lähteä siitä,
että väkisin nyt sieltä sitten eräällä tavalla pyrittäisiin
saamaan pois vähän parempituloisetkin ihmiset.
Tilanne on myös se, että ei ole todellisia vaihtoehtoja.
Samoin kun puhutaan korkojen verovähennysoikeuden poistamisesta
tai vähentämisestä, siihenkään
ei ole kyllä tässä tilanteessa perusteita,
koska itse asiassa huutava pula vuokra-asunnoista monta kertaa johtaa
siihen, että ei ole oikeastaan vaihtoehtoa kuin tarttua
kynsin hampain omistusasumiseen. Olen samaa mieltä ed.
Kauton kanssa, että vasta pitemmällä aikavälillä ja tarkan
selvityksen jälkeen tässä voitaisiin
mennä eteenpäin, ei ainakaan niin, että tällä hetkellä näiden
asuntolainojen kanssa painiskeleville tuotaisiin lisää rasitusta
siihen, mihin he ovat varautuneet ja elämänsä rakentaneet.
Sitten yleisesti ottaen, kun täällä on
hirveän paljon tämänkin budjetin yhteydessä puhuttu
lapsiperheiden asemasta ja tuloeroista, niin täytyy muistaa,
että asumiseen käytettävät menot
ovat monessa tapauksessa esimerkiksi yksi keskeinen lapsiperheiden
menoerä. Sen vuoksi toivon, että tukea todella
laajasti tähän aravajärjestelmän
remonttiin tulee, koska se on myöskin tapa parantaa perheiden
ostovoimaa ja torjua käytettävissä olevien
tulojen eroja eri perheiden kesken.
Sitten kun täällä ed. Kangas pikkasen
moitti, ja olen täällä itsekin todennut,
että ministeri Niinistö ja VM:n budjettilinja
on kyllä tiukasti ollut kaikissa käänteissä Ara-järjestelmää ja
sen korjaamista vastaan, niin täytyy nyt todeta kuitenkin,
että kokoomuksen edustajat jaostossa ja valiokunnassa ovat
antaneet tälle valiokunnan mietinnölle yksiselitteisen
tuen. Ed. Kauton budjettialoitteen lisäksi toisena aloitteena
oli ed. Markku Markkulan budjettialoite, jonka pohjalta tämä momenttimuutos
pystyttiin tekemään ja saatiin siihen perusteet.
Tässä mielessä olen erittäin
tyytyväinen, että täällä eduskunnassa
myös kokoomus on tämän budjettimietinnön
kautta sitoutunut kyllä hyvin voimakkaasti aravajärjestelmän uudistamisen
ja parantamisen tielle. Toivottavasti sillä on jonkinlaista
vaikutusta myöskin valtiovarainministeri Sauli Niinistön
näkökohtiin jatkossa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä pariin asiaan.
Kun täällä oli KTM:n pääluokka
esillä aamuyöstä, niin keskustelimme
myös Johannesburgista. Myös ministeri Vilén
otti aktiivisesti osaa siihen keskusteluun, mikä on hyvä asia.
Hänhän oli siellä, niin kuin myöskin
ministeri Suvi-Anne Siimes, Suomen delegaation johdossa mukana,
ja koko delegaatiotahan johti tasavallan presidentti.
Tässä on hyvin tärkeätä se,
että Johannesburgin perintö siltä osin,
mitkä velvoitteet koskevat Suomea, ei jää unhoon,
vaan että edelleen tehdään työtä yhä aktiivisemmin.
Nimenomaan sen yhteyden katkaiseminen, mikä on tuotantotapojen
ja ympäristön saastuttamisen ja luonnonvarojen
käytön välillä, tämän
yhteyden katkaisemisen, pitäisi olla hyvin aktiivista siltä osin,
että jos me parannamme meidän elintasoamme, niin meidän
tulee tehdä se niin, että me mahdollisimman vähän
saastutamme ympäristöä, eli kulutustapojen
muutos kestävään suuntaan on se keskeinen
ajatus ja ei vain kulutus- vaan myös tuotantotapojen muutos.
Tämä asia on, niin kuin tiedämme nyt,
eri ministeriöiden yhteinen hanke KTM-vetoisena jossakin
määrin, mutta on hyvin tärkeää,
että ympäristöministeriö tässä asiassa
ottaisi myös vahvan aktiivisen otteen. Uskon, että ministerit
Backman ja Suvi-Anne Siimes tässä ovat kyllä liikkeellä.
Sitten toinen asia, joka liittyy eiliseen keskusteluun, mihin
täällä viitattiin. Vuotos-päätös
joutui pääministerin vahvan kritiikin kohteeksi,
että korkein hallinto-oikeus olisi tehnyt jotenkin väärän
päätöksen tässä asiassa.
Se ainakin oli jossain vaiheessa pääministerin
kantana. Ainakin hän oli erittäin yllättynyt
ja hyvin hämmästynyt tästä asiasta.
Mutta itse asiaan paneutuminenhan osoittaa, että kysymys
ei ole mistään Euroopan unionin hankkeesta tai
mistään sen tyyppisestä asiasta, joka
vaatisi tätä, vaan Suomen vesilakiin pohjautuen
korkein hallinto-oikeus teki päätöksen
ilman intressivertailua, koska tämä päätös pohjautui
vesilain siihen pykälään, jossa ei intressivertailua
tarvitse suorittaa.
Mutta kun Hollanti esimerkiksi pyrkii voittamaan maata meren
alta ja veden alta, niin Suomi tekee päinvastoin, peittää merkittäviä osia
pinta-alastaan vedellä, ja tämä ei voi
olla viisasta eikä kestävää kehitystä.
Tuon sähkön ympäristöhaittoja,
jotka Vuotos olisi sitten tuottanut, täällä jo käsiteltiin.
Tällainen laaja tekojärvi ja sen alle jäävä kasvusto
tuottaa toki suuria määriä kasvihuonekaasuja,
tässä prosessissa niitä syntyy. Tässä myöskin
sekä Vaasan hallinto-oikeus että korkein hallinto-oikeus,
molemmat, ottivat huomioon myös ympäröivään
muuhun vesistöön aiheutuvat haitat eli nimenomaan
Perämereen, Pohjanlahden vesistöön, tulevat
haitat, jotka syntyisivät, mikäli tämä hanke
olisi edennyt.
Sitten se, mikä liittyy vielä lopuksi, puhemies, tuohon
rakennusperintöön, niin euromäärä on sama
tämän vuoden kuin viime vuodenkin budjetissa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Oli mielenkiintoista kuunnella ed. Tiusasen
pohdiskelevaa analyysia siitä, mitä Vuotokseen
liittyy ja miten päätökset ovat syntyneet
ja kuinka oikeita ne ovat olemassa. Vain se, että olemme
samasta vaalipiiristä edustajakumppaneita, edustajatovereita,
ehkä rajoittaa sitä, että en lähemmin
lähde pohdiskelemaan tätä analyysin sisältöä,
sen oikeudenmukaisuutta ja oikeutta tässä suomalaisessa
yhteiskunnassa ja tässä eurooppalaisessa yhteiskuvassa
liittyen vähän siihen, kumpi on lähempänä tätä tärkeämpää luonnon
säilyttämistä, maan valtaaminen meren
alta vai maan peittäminen kasteluvedellä, mitä Suomessa
tästä lumesta sulaa.
Mutta, herra puhemies, mitä tulee tähän
ympäristöministeriön hallinnonalaan,
täytyy sanoa, että se keskustelu, mitä on
käyty aravarahoitteisen asuntotuotannon hoitamisesta ja
kilpailukyvystä, on kyllä sellainen, missä Lipposen
hallituksen kausi ennen, mennen ja tulevaisuudessa, olkoon mimmoinen
hallitus tässä tasavallassa tahansa, on sellainen,
mihin pitää puuttua. Sen pohjalta on nähtävä,
että niin kuin ed. Uotila sanoi, monelta perheeltä asuminen
vie suurimman osan siitä tulosta, tulonkäyttömahdollisuudesta, mikä on
olemassa. Tämän pohjalta tätä asiaa
katsottuna kyllä tämä vanha näköala,
missä valtiorahoitteinen, valtioavusteinen aravatuotanto
oli edullisempaa ja käypäsempää,
pitäisi saattaa oikean näköiseen eloon
ja toimintaan. Ymmärrän varsin hyvin näitä rakentajia,
jotka rakentavat täällä Pääkaupunkiseudulla
ja muissa suurissa kasvukeskuksissa sillä pohjalla, että asuntotuotanto
oikeastaan toimii markkinatalouden hengissä rajoitetusti
niin, että valmista tuotantoa ei ole olemassa. Sen pohjalta
asuntojen hinnat ovat hinautuneet aivan äärimmäisiin
yläkattoihin, missä ne voivat olla olemassa.
Jos itse olisin siellä rakentajana tai grynderinä,
tietysti pitäisin tätä asiaa hyvänä.
Mutta näin kansantaloutta ajatellen se ei ole missään
tapauksessa käypänen järjestelmä,
ja tähän pitäisi löytää sellainen
kilpaileva järjestelmä, mikä painaisi
tätä hintatasoa kohtuullisesti alaspäin,
ja tämä aravarahoitteinen, sen tyyppinen rakennustuotanto,
voisi olla se ratkaisu, millä tämä asia
järjestyisi. Näin ainakin toivoisin ja toivoisin
näkeväni, että kansa enemmän
näkisi mahdollisuutta omistaa huokeahintainen oma asunto.
Ehkä vielä sellainenkin kysymys voidaan esittää tässä asiassa,
tarvitseeko kaiken asuntorakentamisen olla sellaista luksusta kuin
se nyt on tässä ollut. Siinä mielessä tämä ed.
Taipaleen esilläpitämä asunnottomuuden
suuri ongelma ja sen kurjistuminen on hyvä asia. Vaikka
sitä joskus sellaiset, jotka katon alla ovat lämpimässä ja
hyvässä hoidossa, väheksyvätkin,
niin aihe ei ole kuitenkaan sellainen, että sitä olisi
missään muodossa tässä tasa-arvoisessa
yhteiskunnassa varaa väheksyä.
Mutta, herra puhemies, mitä tulee ympäristöministeriön
hallinnonalaan, niin täällä monessa puheenvuorossa
tämänkin aamun aikana on käyty keskustelua
siitä, paljonko rahaa pitää ohjata luonnonsuojelualueiden
hankkimiseen, niiden varustamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon. Tämä on
sinänsä oikea ajatus ja oikea aate, ja siinä mielessä on
nostettava hattua, vaikka ei sitä mukana ole olemassakaan,
ed. Tiusaselle, että on löytynyt sellainen tapa,
että Repoveden kansallispuistollekin on pikkasen rahaa
löytynyt niitten rakenteitten rakentamiseen, kuntoonsaattamiseen
ja ylläpitoon. Mutta se täytyy sanoa, että se rahasumma,
mikä siellä on, on aivan olemattoman pieni ja
riittämätön. Kun ne kävijämääräennusteet,
mitkä siinä on nähtävissä,
ovat ilmeisesti toteutumassa, niin kyllähän se
Repoveden osaltakin on niin, että luonto kuluu enemmän
kuin sitä pystytään kuntoon saattamaan
ja järjestämään.
Mutta puhemies, mitä tulee tähän
edelliseen pääluokkaan, työministeriön
luokkaan, niin en ole nyt valmis esittämään,
että nämä pitäisi yhdistää,
mutta niiden pitäisi päästä lähemmäs
toisiaan. Kun tasavallassa on tavaton määrä kansaa, mikä on
vailla työtä, ja tässä ympäristöministeriön
alalla on tavattoman paljon tekemätöntä työtä,
niin miksi näitä ei voi saattaa sellaiseen järjestykseen,
että sitä työtä tehdään,
toteutetaan ja hoidetaan? Työtä on tavattoman
paljon.
Kun maatalouspääluokassa paljon puhuttiin tulevaisuuden
metsästä ja sen metsän hoidosta ja kasvattamisesta,
niin tämäkin liittyy tähän ympäristöministeriön
hallinnonalaan käsittääkseni siinä,
että sitä elävää, suomalaista
metsämaisemaa, mikä tuolla maaseudulla on olemassa,
voitaisiin tämän kautta hoitaa ja panna järjestykseen.
Olenpa tässä nyt väittänyt niin,
että kun kaikki ne, jotka ovat työtä vailla,
pannaan hoitamaan ja tekemään niitä asioita,
niin kyllä se joukko vähenee myöskin
sitä kautta, koska kaikki eivät halua sinne märkään
pimeään metsään mennä,
mieluummin arvostelevat täältä tuvan
lämmöstä lämpimässä sisäilmassa
ja helpoissa oloissa.
Tätä asiaa pitäisi pystyä kehittämään,
arvelemaan, ajattelemaan paremmin, ja raja-aitoja murtaen saatetaan
tämä yhteiseen tavoitteeseen yhteiseksi paremmaksi
maailmaksi. Jos ajatellaan niin, että nyt tavattoman paljon
tehdään suoalueiden, metsän ja korpimaisemien
ennallistamista, niin kyllä siellä varmaan olisi
myöskin mahdollisuus tehdä niin sanottua miestyötä lapion
ja vesurin kanssa ja sillä pohjalla. Kun ennen on lapiolla kuoppia
kaivettu, niin miksei niitä voitaisi myöskin lapiolla
yrittää täyttää? Tietysti
voidaan vähän konevoimaakin apuna käyttää,
mutta sen jälkeen tämä yhteistyö olisi
sen näköinen, että voi sen hyväksyä,
että tästä tämä maailma
paremmaksi muuttuu.
Herra puhemies! Kyllä ympäristöministeriön hallinnonalaa
pitää arvostaa, mutta sitä pitää myöskin
tehostaa niin, että se tulee paremmin ja tehokkaammin suomalaisen
tulevan yhteiskunnan nähtäväksi kuitenkin
maan kilpailukykyisyyttä vaarantamatta ja yrittäjyyttä estämättä, elikkä yrittäjyyttä
pitää arvostaa
siinä yhteydessä samalla, kun tätä maisemaa
säilytetään.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Siihen, mitä ed. Seppo Lahtela
aravatuotannosta sanoi, voin kyllä yhtyä joka
sanan osalta enkä halua sitä kerrata.
Mutta ihan ympäristökysymyksiin toteaisin lyhyesti,
että kyllä meille kaikille on tärkeää,
että ympäristöstä huolehditaan,
varmaan täällä kaikille meille edustajillekin.
Mutta sitten tuleekin kysymys, mitä sen jälkeen.
On hyvin tärkeää, että otetaan
järki käteen. Kun näitä suojelukohteita
laitetaan, niin tehdään sillä tavalla,
että ne ovat ihmistä varten, me ihmiset voimme
niitä hyväksikäyttää ja
nauttia todella hyvästä, puhtaasta luonnosta,
mutta se ei tarkoita sitä, että joka neliölle
pitää olla jonkinlainen suojelupäätös
tai ainakin jollakin alueella olla lähellä sitä,
että voidaan jollakin tavalla rajoittaa. Silloin me rajoitamme
tätä normaalitoimintaa ja vahingoitamme samalla
ympäristönsuojeluajattelua ihmisten kesken.
Meidät on tänne luotu käyttämään
ja varjelemaan tätä maata, ja siitä lähtökohdasta
pitää lähteä. Samoin metsäpuolella
ja vesistöpuolella: kyllä sitä pitää pystyä käyttämään
asiallisesti näihin omiin tarkoituksiimme, jotta me pystymme muuten
suojelemaan luontoa, ja käyttämään myöskin
energiavaihtoehtona. Vesi on kuitenkin yksi semmoinen, joka on saasteettomin
näistä. En puutu sen enempi tähän
viimeiseen päätökseen, mutta kaikkia
asioita pitää pystyä tarkastelemaan ja
lähteä siitä lähtökohdasta,
jotta kokonaisuuden pitää aina olla hallinnassa.
Siihen meidän pitää pyrkiä eikä niin,
että teemme vastakkainasetteluja keskenämme täällä tai
sitten, että luonto jotenkin on vastakkain. Luonnon armoilla me
kuitenkin elämme, mutta käytetään
sitä oikein ja sillä tavalla, että se
on meille kaikille hyödyksi.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hannu Aho ilmeisesti täällä peräänkuulutti
kestävän kehityksen periaatetta, ja olen hänen
kanssaan samaa mieltä, jos näin olikin. Meidän
pitäisi vahvemmin sisäistää,
mitä tarkoittaa kestävä kehitys. Se tarkoittaa
sitä, että otetaan ekologiset asiat huomioon,
mutta myöskin sosiaaliset ja taloudelliset asiat. Kun nämä ovat
hyvin tasapainossa, niin silloin juuri toteutuu kestävä kehitys.
Ed. Seppo Lahtela täällä puhui yrittäjyydestä ja
ympäristöstä. Kyllä tosiaan
on niin, että kun yritykset ympäristöasiat
ottavat huomioon, niin se on todellinen kilpailuvaltti, mutta yhtä lailla ympäristöhallinnossa
meidän on tehostettava toimintaa, että paremmin
yrittäjyyden ja yrittäjien asiat huomioon otettaisiin.
Varmasti nämä ovat sellaisia asioita, joita seuraavalla
vaalikaudella edelleen viedään eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Haluan kahteen asiaan kiinnittää huomiota
tässä pääluokassa.
Ensimmäinen on Itämeri. Olisin kaiken kaikkiaan
toivonut vähän enemmän malttia tähän
talousarvioon, sitä, että asioita olisi tarkemmin
laitettu tärkeysjärjestykseen, mutta nämä Itämereen
kohdistetut lisävoimavarat olivat erittäin tervetulleita,
ja kiitänkin tässä ympäristövaliokuntaa
siitä, että se on erinomaista työtä tehnyt. Öljyonnettomuus
olisi hyvin kohtalokas Suomenlahden herkälle luonnolle.
On aivan välttämätöntä,
että yksirunkoisten alusten kieltoa vauhditetaan. Venäjä on
tähän mukaan saatava ja tätä työtä on
kovasti jatkettava. Kaikkein kiireellisimmin tarvitaan kuitenkin
toimenpiteitä, joilla voidaan edistää Itämeren
luokittelemista erityisen herkäksi merialueeksi. Vain tällä tavalla voimme
parhaiten suojella omaa Itämertamme.
Onnettomuuksien ennaltaehkäisyn lisäksi on Suomen öljyntorjuntavalmiutta
parannettava. Tällä hetkellähän
meillä Itämeren—Suomenlahden öljyntorjuntavalmius
ei todellakaan ole ajan tasalla. Meillä ei ole sellaista
alusta, joka kykenisi suuronnettomuuden torjuntaan jääoloissa. Myös
rannikon öljyntorjuntakalusto on aivan puutteellista. Siksi
nuo budjettiin lisätyt voimavarat ovat erittäin
tervetulleita, mutta eivät vielä ole riittäviä.
Selvää on, että Itämeren suojelun täytyy
olla yksi keskeinen painopiste seuraavan hallituksen ympäristöpolitiikan
saralla.
Sitten toinen asia lopuksi. Asuntopolitiikka — asunnottomuus
ja asuntojen kalleus — on yksi keskeisempiä ongelmiamme,
mitä varmasti kansalaiset esille nostavat. Siinä mielessä tämä kansainvälinen
arviointiraportti tuli aika hyvään aikaan. Nyt
on aika pureutua siihen ja katsoa, mihin toimenpiteisiin todellakin
ryhdymme seuraavalla vaalikaudella ja mitä ennen kaikkea
tällä vaalikaudella vielä voimme tehdä.
Raporttihan totesi — ainakin itse tulkitsen näin — että emme aivan
huonoa asuntopolitiikkaa ole harjoittaneet, mutta kipupisteet siinä nostettiin
esille, ja niihin täytyy pureutua. Hyvä on huomata,
että se meidän linjamme, että meillä on
monimuotoisia mahdollisuuksia asua, on ollut oikea.
Yksi asia, jonka tässä haluan nostaa esille
ja on myöskin budjettiasia, on asuntolainojen korkojen
verovähennysoikeus. Mielestäni korkovähennysoikeuden
poistaminen tai portaittaiseksi tekeminen olisi ristiriidassa sen
asian kanssa, mitä raportissa esitettiin. Siellähän
esitettiin sitä, että tavallisia keskituloisia
palkansaajia pitäisi kannustaa omistusasumiseen, ja sikäli
ehdottomasti vastustan tätä korkoleikkausajatusta.
Se olisi mielestäni hyvin epäsosiaalinen, koska
sillä heikennettäisiin juuri aivan tavallisen
lainarahoitusta tarvitsevan asuntosäästäjän
asemaa. Eihän tämä korkovähennysleikkaus
hyvin varakkaita koskisi lainkaan, koska hehän eivät
lainarahoitusta tarvitse.
Asuntolainojen määrät ovat kasvaneet
ja samalla takaisinmaksuajat ovat pidentyneet. Korkovähennysoikeus
onkin ollut erittäin merkittävä tekijä suomalaisten
uskaltautumisessa omistusasumisen piiriin. Mikäli tämä vähennys
poistettaisiin, olisi seurauksena varmasti monien suomalaisten perheiden
pitkäaikaisten suunnitelmien romahtaminen. Tähän
ei etenkään asuntojen kalleuden kanssa kamppailevalla
Pääkaupunkiseudulla olisi varaa. Se olisi todella
katastrofi Pääkaupunkiseudulle, ministeri Siimes.
Suomalaisten perheiden on todellakin voitava luottaa verokohtelun
vakauteen ja asuntopolitiikan pitkäjänteisyyteen.
Korkojen verovähennysoikeus on säilytettävä siksikin,
että keskituloiseksi laskettavalla ei ole mahdollisuutta
saada arava-asuntoa tai kunnallista vuokra-asuntoa ja asumisen hinta
on nousemassa etenkin juuri täällä Pääkaupunkiseudulla tavallisen
kaupunkilaisen sietokyvyn ylärajoille. Siksi tämä asuntolainojen
korkojen verovähennysoikeus on säilytettävä.
Aivan lopuksi haluan ihmetellä keskustan kantaa tässä asiassa.
Keskustan varapuheenjohtaja ed. Vanhanen on yhtynyt tähän
ajatukseen, että korkojen verovähennysoikeutta
pitäisi leikata ja ennen kaikkea poistaa se ylikalliilta
asuinneliöiltä. Missähän nämä ylikalliit
asuntoneliöt ovat, hyvin kalliit? Ne ovat Pääkaupunkiseudulla. Taas
keskusta käy kaupunkilaisten kimppuun. Toivottavasti tämä asia
ei toteudu tälläkään vaalikaudella
eikä sitä ensi vaalikaudella toteuteta.
Ministeri Suvi-Anne Siimes
Arvoisa puhemies! Asuntopolitiikka on alue, johon kohdistuu hyvin
monenlaisia intohimoja ja intressejä ja jossa on hyvin
paljon asianosaisia. Se on myös alue, jossa on kysymys
erittäin isoista taloudellisista eduista ja niiden jakautumisesta,
ja siksipä asuntopolitiikkaan ja asuntopoliittiseen päätöksentekoon
kohdistuu aika paljon ristiriitaisia odotuksia ja siinä on
myös hyvin paljon ristiriitoja.
Tämä asianosaisten suuri lukumäärä ja
intressien voimakkuus oli syynä siihen, että päätin
itse asuntoasioista vastaavana ministerinä tämän
evaluoinnin asuntopolitiikan osalta toteuttaa nimenomaan kansainvälisenä hankkeena.
Ajattelin, että ulkopuolelta näkee ehkä paremmin
ja uskaltaa kommentoida vapaammin kuin sisältä.
Tässä mielessä tietysti evaluoitsijoiden
näkemys on varsin perusteltu ja hyvä kokonaisuus.
Täytyy toki muistaa, että asuntopoliittiset valinnat
myös tulevaisuudessa kuuluvat kuitenkin poliitikoille, eivät
asiantuntijoille. Asiantuntijoiden mielipiteet tarjoavat keskustelun
pohjaa.
Avoimuus on kuitenkin tärkeä asia politiikassa
ja mielestäni myös tulevissa hallitusneuvotteluissa,
ja niiltä osin evaluointiraportti varmasti parantaa keskustelun
laatua ja antaa eväitä nimenomaan avoimelle keskustelulle.
Olen ollut iloinen siitä, että täällä eduskunnassakin
asuntoasioihin liittyvässä päätöksenteossa ja
mietintöjen valmistelussa tämä avoimuus
on ollut suurta, ja tervehdin ilolla sitä, että ympäristövaliokunnan
mietinnössä on, yhdellä virkkeellä tosin,
mutta aivan asiallisesti, todettu se, että myös
yleishyödyllisyyslaista olisi syytä käydä keskustelua
tulevaisuudessa. Eli tämä on varmasti yksi niistä hieman
piilossa pysyneistä kipupisteistä, joita suomalaisessa
lainsäädännössä on.
Toinen selkeä kipupiste on mietinnössä selkeästi
esiin nostettu asia, johon evaluointiraporttikin ottaa kantaa, nimittäin
aravajärjestelmän uudistaminen. Kuten olen raportin
julkistamistilaisuudessa ja itse asiassa, oliko se nyt toissa päivänä,
täällä eduskunnassa yleiskeskustelussakin
todennut, tähän asiaan tulen tekemään
ehdotuksen vielä näillä valtiopäivillä eli
heti tammikuun alussa. Toivon, että tähän
arava-asiaan voitaisiin politiikassa suhtautua sillä tavalla
vastuullisesti, että sitä ei poliittisen pelin
nappulana käytettäisi, vaan ihan rehellisesti
yritettäisiin nyt yhdessä katsoa, mitä tälle
vakavalle ongelmalle voidaan tehdä, ja jätettäisiin
tässä se mutapaakkujen heitteleminen johonkin
muuhun yhteyteen. Kyllä tämä tavallisten
ihmisten asuminen ja ennen kaikkea Pääkaupunkiseudun
asuntopula ja tuotannon huono käynnistyminen on liian iso
asia pelinappulana käytettäväksi.
Sen totean vielä, kun puheenvuoroissakin tuli esiin
tämä evaluointiraportin kysymys siitä,
minkä verran hyvätuloisia asuu arava-asunnoissa, että sitähän
on selvitetty, minkä verran tulorajan ylittäviä siellä on,
siis asumisaikanaan vaurastuneita. Toivon kuitenkin, että tämä niin
sanottu hyvätuloisista aravavuokralaisista käytävä keskustelu
ei nyt peittäisi alleen sitä selkeää tosiasiaa,
joka on olemassa, että arava-asunnoissa asuvien ihmisten
tulot ovat kehittyneet viime vuosina olennaisesti heikommin kuin
kansalaisten tulot keskimäärin. Tämähän
on juuri yksi niitä lisäsyitä siihen,
miksi aravajärjestelmän uudistaminen on tarpeen,
koska heidän kykynsä selviytyä nykyisen
järjestelmän mukaisista vuokrista on tämän
heikon tulokehityksen takia heikko.
Asuntopolitiikkaan vaikuttava tärkeä asia
ympäristöministeriön hallinnonalalla
ja toisaalta kuntien toiminnassa ovat tietysti tonttimaan saatavuus
ja maapoliittiset kysymykset. Olen iloinen siitä, että sekä tämän
evaluointiraportin että sitten sisäasiainministeriön
teettämän Helsingin metropolialuetta koskeneen
Oecd-raportin mukaan hallitus on ollut oikealla tiellä käynnistäessään
laajempaa yhteistyötä valtion, Pääkaupunkiseudun
ja kehyskuntien kesken asuntoasioissa, ja on varmasti selvää,
että tätä yhteistyötä täytyy jatkossa
tiivistää. Tätä yhteistyötä ja
hallituksen riittämättömiä toimia
siinä arvosteltiin muun muassa vihreiden vastalauseessa
tähän mietintöön. Haluan nyt
vain muistuttaa vihreitäkin siitä, että yhteistyön
yksi edellytys on se, että kunnat haluavat tehdä yhteistyötä,
ja varmasti kunnallispolitiikan saralla myös Helsingissä on
tässä vielä sellaisia askeleita, joita
kannattaa ottaa ja vakavasti miettiä, jotta tämä Pääkaupunkiseudun
yhteinen ongelma saadaan ratkaistua.
Ympäristöministeri Backman ei ole nyt paikalla.
Lyhyesti totean muutaman sanan luonnonsuojelulainsäädännöstä ja
ympäristölainsäädännöstä yleisesti
tähän äsken käytyyn keskusteluun ja
yöllä käytyihin keskusteluihin viitaten.
Täällähän on tänään — tänään
ja eilen — puhuttu paljon Vuotoksesta, liito-oravista ja
ylipäätään maankäyttöasioista.
Puuttumatta sisältöihin sen enempää haluaisin
kuitenkin muistuttaa siitä, että on aivan selvää,
että tarkoituksenmukaisuusharkinta on poliittista harkintaa
ja poliittinen päätöksenteko liittyy
siihen, mikä on meidän mielestämme oikein
ja hyvää, minkälaiset ekologiset ja sosiaaliset
reunaehdot niin maankäytöllä, tuotannolla
kuin muullakin elolla täytyy olla. Sitten on erikseen oikeudellinen
harkinta sen suhteen, miten esimerkiksi tietyt maankäyttöpäätökset
voimassa olevaan ympäristölainsäädäntöön
suhtautuvat.
Julkisuudessa on monenlaisia tulkintoja esitetty tästä korkeimman
hallinto-oikeuden Vuotos-päätöksestä.
Itse nyt muistuttaisin, että siinä paksussa nivaskassa
on yksi kohta, missä korkein hallinto-oikeus selkeästi
itse toteaa tehneensä oikeudellista harkintaa asiassa ja
katsoi, että päätös ei ollut
sellainen, joka voitaisiin esimerkiksi alistaa hallituksen käsittelyyn.
Minusta on nyt tärkeätä muistaa, että ne
pelisäännöt, joita me itse täällä Suomessa
ja EU:n kautta kansainvälisesti teemme ympäristölainsäädännön
ja luonnonsuojelulainsäädännön
osalta, ovat sitten asioita, jotka oikeudellisesti sitovat sekä meitä että maamme
tuomioistuinlaitoksia. Toivoisin, että tässä keskustelussa,
joka yön aikana oli varsin kiihkeätä,
osattaisiin tulevaisuudessa nimenomaan seuraavalle hallituskaudelle
siirryttäessä puurot ja vellit pitää kuitenkin
toisistaan erossa, ettei ihan tolkuttomuuksia päästetä suusta.
Kyllä se niin on, että yhteisestä säätelystä Euroopan
unionin tasolla ei varmaankaan voi ottaa mikään
maa vain niitä paloja itselleen, joita se pitää itse
kivoina, ja jättää muita säännöksiä noudattamatta.
Olli Nepponen /kok:
Herra puhemies! Kun Vuotos nousi tässä esiin,
minusta päätös oli huono. Säätelyenergiaa
olisi tarvittu, ja myöskin Lapin kuntien selviytymisen
kannalta työpaikkoja luovana se olisi pitänyt
toteuttaa. Meillä tulee vielä sen suhteen monia
uusia haasteita.
Asuminen on yksi ihmisen perustarpeista. Siihen pitää kiinnittää huomiota
niin, että monimuotoista asumista on tarjolla. Tervehdin
tyydytyksellä sitä, että tässä on
nyt selvä lähete sille, että aravalainojen
ehtoja tarkistetaan. Se on yksi tärkeä rahoitusmuoto,
ja sen ehdot ovat nyt sellaiset, että se ei kovin monia
enää haasta sen perusteella tuottamaan itsellensä asuntoa.
Ympäristöriskit ovat kasvava uhka. Meillä esimerkiksi
Etelä-Savossa Mikkelissä on paljastumassa useita
sellaisia merkittäviä riskejä, jotka ovat
perua vanhoista kyllästämöistä ja
monista muista. Kun näitä maita on vielä kuljetettu
ympäriinsä alueella, joka on pohjavesialuetta,
kiinnitän huomiota siihen, että ympäristöministeriöllä on
riittävät varat hoitaa näitä esiin
nousseita ja esiin nousevia riskejä, kun puhtaan veden
tarve on kiistaton ja pohjaveden laatuun on kiinnitettävä huomiota.
Venäjän uusien öljysatamien tulo
Itämerelle muodostaa merkittävän uhan.
Siksi on tyydytyksellä todettava, että täällä esitetään
toimenpiteitä, joissa alusten laatuun kiinnitetään
huomiota niin, että huonot alukset poistettaisiin. Jos
Itämerellä tapahtuu sen suuntainen vahinko, mitä on nyt
nähty Espanjan rannikolla, se olisi sellainen katastrofi,
jota ei voi edes kuvitella, mitkä sen seuraukset ovat.
Tarja Kautto /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan omalta osaltani vielä korostaa
sitä, että minun mielestäni ei ole nyt
paikka ruveta kuranheittokilpailuun siitä, miten suhtaudutaan
näihin hyvätuloisiin aravavuokra-asunnoissa asuviin,
tai tehdä äkkijyrkkiä muutoksia verovähennysoikeuksien
kanssa.
Minä lähtisin itse etenemään
tässä asiassa puhtaasti ensin sillä linjalla,
että saadaan näihin olemassa oleviin järjestelmiin
läpinäkyvyyttä ja vertailukelpoisuutta,
samoin, että luodaan uusia erilaisia asumisen vaihtoehtoja
ja malleja, joilla kokeiltaisiin tämmöisiä pehmeitä vaihtoehtoisia vuokralla-asumistapoja,
mutta myöskin eri tyyppistä osittaista tai osaomistusasumista,
löytyisikö sitä kautta esimerkiksi semmoisia
ratkaisuja, että ihmiset voisivat vähitellen saada
huoneistot itselleen. Ehkä voitaisiin kokonaan siirtyä siihen,
kun meillä on ollut lainoitusjärjestelmä erittäin
lyhytaikaista, että päästäisiin
monien muiden Euroopan maiden malliin käyttämään
tämmöistä pitkäaikaista lainoitusta,
mikä silloin vähentäisi myös
sitä osuutta, mikä joudutaan perheissä käyttämään
asumiseen?
Yhtenä asiana vielä haluaisin tässä tuoda
esiin peruskorjausproblematiikan. Minä näen, että yleishyödyllisyyslakia
täytyy nyt katsastella myös siinä mielessä,
että kiinnitetään enemmän huomiota
kiinteistöjen elinkaariajatteluun ja mahdollisiin varauksiin
olemassa olevan ja tulevan rakennuskannan pitkän tähtäimen
kunnossapitoon ja huoltoon ja mahdollisuuteen muuttaa näihin
asuntoihin.
Lopuksi yleisesti haluaisin sanoa sen, että me tarvitsemme
lisää joustoa säännöksiin
yleensä, joita meillä on. Me olemme helposti liian
pikkutarkkoja.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Valiokunnan mietinnössä kiinnitetään
oikealla tavalla mielestäni huomiota luonnonsuojeluohjelmien toteutukseen.
Nythän tuosta rahoitusohjelmasta ollaan jäämässä ja
on jääty jälkeen. Käytännössä näyttää myös
siltä, että se tavoite, joka vuoden 2007 loppuun
mennessä on ollut rahoittaa nämä jo päätetyt
valtakunnalliset suojeluohjelmat, onkin euromäärältään
ilmeisesti jonkin verran korkeampi, eli se kehys ja se määrärahatarve,
joka tuolloin 96 on arvioitu, on ilmeisesti osoittautumassa hieman
liian alhaiseksi.
Keskustelussa on, herra puhemies, tullut hyvin esille asuntokysymys
ja sen ratkaisu. Mielestäni tähän liittyy
myös yleinen yhteiskunnallinen kehitys. Eritoten Pääkaupunkiseudun
kohdallahan asunnottomuus ja asunto-ongelma on paljolti myös
tasapainottomuutta, liian nopeaa kasvua eräillä alueilla
ja tätä kautta asunto-ongelmia ja asuntojen hinnan
ja vuokran nousua. Tästä syystä, herra
puhemies, on hyvin tärkeää, että edelleenkin
kiinnitetään huomiota niihin toimiin, joilla koko
yhteiskunnan kehitystä kyetään tasapainottamaan
ja alueellista kehitystä vahvistamaan ja aluepolitiikan
tehoa palauttamaan.
Mitä tulee järjestelmän uudistamiseen
ja siihen, mitä ministeri Siimes toivoi, ettei tässä ryhdyttäisi
nyt lokaa vaalien lähestyessä heittämään,
niin tietysti ongelma on vähän ollut se, että nyt
kun tämä asia siirtyy liian lähelle vaaleja, suuri
vaarahan on, että siitä tulee tämmöinen herkkä kysymys.
Ihmettelen, miksei ole ollut valmiutta jo aiemmin näiden
asioiden esille nostamiseen ja uudistusten tuomiseen.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! De stora aktuella utmaningarna för
miljön och naturvården är Östersjöns
tillstånd och klimatpolitiken. Också markplaneringen
har en stor betydelse för miljövården
och i anslutning till den vägar och annan infrastruktur.
Oljebekämpningsberedskapen måste förstärkas
på Östersjön liksom på alla
andra hav. I budgetförslaget finns det nu reserverat anslag
för att bygga om farledsfartyget Seili till ett oljebekämpningsfartyg
som skall placeras i östra Finska viken. Det här är
en viktig och helt nödvändig investering.
Ett klokt beslut är också att man med närområdesmedel
rustar upp två fartyg, ett till Ryssland och ett till Estland
och förser dem med oljebekämpningsutrustning.
Men trots dessa investeringar har vi brister i oljeskyddet och till
de delar det går att åtgärda problemen
bör det göras. Det innebär till exempel
att inom de närmaste åren anskaffa ett fartyg
som kan användas vid nödbogseringar, vid fartygsolyckor
såsom bränder och vid oljeolyckor. Regeringen
bör förbereda sig på denna viktiga investering.
Östersjön är ett litet och utsatt
hav. Utredningarna visar att oljan från en storolycka når
kusten inom ett dygn oberoende av var olyckan sker på Östersjön.
Med oljebekämpningsutrustning kan man således
endast minska effekten av utsläppen men inte motverka dem
helt och hållet. En olycka kunde förstöra
hela Finska vikens kust. Därför måste
de största resurserna sättas in för att
förhindra olyckor. Kraven på dubbelt
skrov på fartyg i Östersjön
och inom EU är nödvändiga. Nu måste
vår regering aktivt driva denna fråga i internationella
sammanhang inom Helcom, EU och Emu. Här har vi ingen tid
att förlora.
Toisena Itämeren suurena ympäristöuhkana on
rehevöityminen. Hallitus hyväksyi keväällä 15
vuodeksi eteenpäin ulottuvan Itämeri-ohjelman.
Tavoitteena on Itämeren ekologisen tasapainon palauttaminen,
mikä on kunnianhimoinen tavoite, josta ainakin minä tulen
muistuttamaan niin kauan kuin minulla siihen on mahdollisuus täällä eduskunnassa.
Tärkeimpien toimenpiteiden joukossa on Pietarin jätevedenpuhdistamo.
Suomi on sitoutunut tämän rakennuksen rahoittamiseen
10 miljoonalla eurolla kolmen vuoden aikana. Hankkeen kansainvälinen
rahoitus on selvä, ja ainoastaan Venäjän
viranomaisten päätös luvan myöntämisestä hankkeelle
puuttuu.
On kummallista, että Venäjän viranomaisilta kuluu
niin pitkä aika vihreän valon näyttämiseen hankkeelle,
joka on mitä suurimmassa määrin Venäjän
omassa intressissä. Monet muut ympäristöä parantavat
hankkeet lähialueillamme, muun muassa viemäriverkoston
rakentaminen Pietarin pohjoisosiin, on saatava nopeasti käyntiin.
Suomen ja Venäjän välinen yhteistyö ympäristöön
liittyvissä kysymyksissä käy koko ajan tärkeämmäksi,
ja hallituksen on tehtävä kaikkensa ympäristönsuojelua
koskevan vuoropuhelun ylläpitämiseksi ja syventämiseksi
Venäjän kanssa.
Ett annat mål i Östersjöprogrammet är
att minska utsläppen av näringsämnen
från jordbruket. Det här skall ske genom att öka
specialmiljöstödet för jordbruket. Finansministeriet
ställde under behandlingen av Östersjöprogrammet
krav på att 60 procent av det förhöjda
specialmiljöstödet måste komma från
EU för att den återstående 40 procenten
skall komma från nationella medel när den utbetalas.
Förhandlingarna i EU är fortfarande på hälft.
Därför är det viktigt att de nationella
specialmiljöstöden ändå utbetalas
oberoende av EU-förhandlingarnas resultat.
Klimatpolitiken och energipolitiken vill jag ännu
ta upp. En nyhet i nästa års budget är
ett energistöd för energisparande reparationer
av hus. 15 miljoner euro har reserverats för det här stödet,
som jag hoppas att skall stimulera till energisnåla
och miljövänliga energilösningar.
Demonstrationsprojekt ingår inte i budgeten och det
har finansutskottet nämnt i betänkandet. Det är
fel tänkt av handels- och industriministeriet att säga
att först skall vi ha en ansökan, sedan kan medel
beviljas i en tilläggsbudget. För att visa viljan
att satsa på förnybara energiformer borde demonstrationsprojekt
redan ha ingått i budgeten. Med intresse skall jag bekanta
mig med det nya programmet för förnybara energiformer
som denna vecka överlämnades till handels- och
industriministern. I miljöutskottets utlåtande
liksom i framtidsutskottets utlåtande konstaterades det
att medlen beviljade för förnybara energiformer är
mindre än de man lovat i klimatstrategin och det är
oroväckande.
Lopuksi puutun vielä muutamiin ajankohtaisiin maankäyttöön
liittyviin asioihin.
Monien moottoritiepätkien rakentaminen aloitetaan nyt.
Niitä pidetään työllisyyttä elvyttävinä hankkeina.
Tärkeämpää olisi mielestäni
olemassa olevan tieverkon kunnossapito, ja tämä koskee
erityisesti alempaa tieverkkoa maaseudulla. Väestön
keskittymisen hillitsemiseksi Pääkaupunkiseudulle
haja-asutusalueiden infrastruktuuri on pidettävä kunnossa.
Kysymys tuesta Vuosaaren satamahankkeelle on mielestäni
hankala. Olen sitä mieltä, että nykyisiä satamia
voitaisiin kehittää ja että uutta suursatamaa
ei tarvita. Vuosaaren satamaa vastustavia, mutta Kantvikiin rakennettavan
suursataman puolesta argumentoivia en ymmärrä lainkaan.
Myös Kantvikissa uudella suursatamalla olisi kielteiset
vaikutukset ympäristöön. On kuitenkin
syytä panna merkille, että päätöksen
sataman rakentamisesta Vuosaareen on tehnyt Helsingin kaupunginvaltuusto
ja päätös on syntynyt demokraattisessa
järjestyksessä.
Haluan tässä yhteydessä kuitenkin
todeta, että satamahankkeelle mahdollisesti myönnettävien määrärahojen
tulee olla ehdollisia siihen saakka, kun asian käsittely
EU:n toimielimissä on päättynyt.
Värderade talman! Överhuvudtaget anser jag att
vi i Finland måste inse att EU-direktiv inte kan förbigås
i den nationella politiken och att också EU-direktiv som
berör naturvården här är mycket
centrala. Processer kan till och med dra ut på tiden om
man på något sätt försöker
förbise 64 och 65 § naturvårdslagen som
direkt handlar om naturvårdsdirektiven och hur de skall
beaktas i vår egen planeringsprocess. Det gäller
bland annat att utföra miljökonsekvensbedömningar för
områden som ingår i nätverket Natura.
Nordsjö, Vuotos och eventuellt också den naturgasledning
som nu planeras från Sibirien till Mellaneuropa är
alla sådana projekt som skall beaktas också ur
ett EU-naturvårdsperspektiv.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Muutama nopea kommentti.
Ensinnäkin ed. Sarkomaa käytti ympäristönsuojelusta,
luonnonsuojelusta, hyvän puheenvuoron. Hän antoi
tunnustusta ympäristövaliokunnalle, ja katson,
että osa tunnustuksesta kuuluu ympäristövaliokunnan
lisäksi nimenomaan valtiovarainvaliokunnan ympäristö-
ja asuntojaostolle ja koko valtiovarainvaliokunnalle.
Ed. Pulliainen puhui aikaisemmin täällä näistä laista
ja lakien, muun muassa luonnonsuojelulain, mahdollisesta tarkistamistarpeista.
Toteaisin sen, että kun hyväksyttiin luonnonsuojelulaki 96,
niin silloin ensimmäistä kertaa se tuli ensisijaiseksi
kaivoslakiin nähden. Mielestäni se oli erittäin
tärkeä asia. Kyllä aika hyvä lainsäädäntö on,
mutta en tässä kyllä ed. Pulliaisen asiantuntemusta
aseta kyseenalaiseksi. Hän viittasi intressivertailuihin.
Eilisessä KHO:n päätöksessä Vuotoksen
suhteen ei intressivertailua suoritettu, ja se oli erittäin
hyvä päätös ja hyvin tarkkaan
perusteltu, 96 sivua perusteluineen.
Lopuksi, puhemies, totean, että sekä asuntoministeri
että ympäristöministeri, molemmat ympäristöministeriön
ministerit, ovat erittäin hyvin mielestäni toimineet
eduskunnan suuntaan, etenkin ympäristövaliokunnan
suuntaan. Kun ympäristövaliokunnalla on ollut
toiveita kumpaankin suuntaan, ministeri Backmanille ja ministeri
Suvi-Anne Siimekselle, aina on tullut hyvät vastaukset
ja yhteistyö on ollut erinomaista ja myöskin sillä tavalla,
että nämä hallituksen esitykset, mitä nyt
odotamme asuntopuolelta, niin se on hyvä askel valtioneuvostosta,
jos ja kun ne saadaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Aamu on jo pitkällä,
niin ihan lyhyt kommentti paikaltaan tässä.
Tämän yön aikana liito-oravat ovat
lennelleet tässä salissa puheiden tasolla hyvin
kovasti. Minusta siihen pitäisi asettaa oma raaminsa ja
semmoiseen mittasuhteeseen koko keskustelu, nimittäin minusta
me pärjäämme nykyisillä metsälaeilla
ja luonnonsuojelulaeilla suhteellisen hyvin. Ihan käytännön
esimerkki: Asun nimittäin itse semmoisessa paikassa, jossa
talousmetsää hoidetaan. Siinä liito-oravat
asuvat vierellä, valkoselkätikka käy
syömässä joka päivä meidän
lintulaudalla. Näyttäisi, että ne lajistot
eivät ole hävinneet, vaikka siinä tehdään
hakkuita ympärillä. Sen takia minusta se, jotta
vaikka teitä pitää tehdä tunneliin
tai siirtää koko tien teko, on ihan pöhköä hommaa,
koska ne lajistot voidaan säilyttää,
mitään ongelmaa siinä ei ole olemassa.
Minusta enemmän ongelmaa on täällä joidenkin korvien
välissä siinä hommassa, että yritetään ylikorostaen
suojella ja tehdä siitä ongelma sitten.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun ympäristötöihin
on lisätty vajaa miljoona euroa, niin olisi toivonut, että Itä-Suomen
maakuntaraviratojen ympäristötöihin suunniteltuun pilottihankkeeseen
tai/ja Vierimäen harjoitusraviradan
tämmöiseen ympäristötyöhankkeeseen — tämä ravirata
on pohjavesialueella nimittäin — voitaisiin, jompaan
kumpaan tai molempiin näihin hankkeisiin, myöntää edes
jonkun verran tavallaan porkkanarahaa näistä ympäristötyömäärärahoista.
Lienee niin, että yleisesti ajatellen Suomen ympäristön
kannalta merkittävimmät ympäristöriskit
ovat lähialueilla ja Itämereen liittyviä.
Senpä takia onkin hyvin tärkeää,
että tehdään yhteistyötä Venäjän
kanssa näissä ympäristö- ja
energiakysymyksissä ja sitä kautta sekä edistetään turvallisuutta
omilla lähialueilla että kenties vakautetaan vähän
globaalia tilannettakin. Samalla se tuo kaupallisia mahdollisuuksia
meidän omalle talouselämällemme.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ilmoitan ed. Tiusaselle, että minä en
ole puhunut luonnonsuojelulaista sanaakaan täällä. Olen
puhunut ainoastaan vesilain ja ympäristönsuojelulain
parantamistarpeesta suhteessa etuvertailuun.
Yleiskeskustelu päättyy.