11) Suomi kestävän luonnonvaratalouden edelläkävijäksi
2050 Valtioneuvoston luonnonvaraselonteon "Älykäs
ja vastuullinen luonnonvaratalous" linjausten päivitys eduskunnalle
2014
Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! Luonnonvarataloudella vastataan maailman megatrendeihin,
jotka ovat muun muassa ilmastonmuutos, raaka-aineiden niukkuus,
vesipula, energiantarve, ja on erittäin hyvä asia,
että Suomessa on katsottu tätä asiaa
tuonne 2050:een, koska olemme arvioineet, että meillä olisi
mahdollisuutta vastata näihin tarpeisiin, mitä maailmalla on.
Meillä on koulutusta, meillä on osaamista.
Mutta se, mitä me tarvitsemme, on se, että otamme
tämän edelläkävijyyden nimissä myös Suomessa
käyttöön ympäristöteknologiaa
jätehuollon osalta, energian osalta, liikenteen osalta, rakentamiseen
ja hyvinvointiin liittyvissä kohdissa, koska kun otamme
näitä käyttöön omassa taloudessamme,
on ne myöskin huomattavasti helpompi saada vientiin mukaan.
Tällä hetkellä tuo ympäristöteknologia
kasvaa noin 5 prosentin vuosivauhtia, ja jo nyt viennin osuus on
viitisenkymmentä prosenttia. Eli tässä on
kaikki mahdollisuudet päästä siihen,
että kun luomme tällaisen näihin megatrendeihin
perustuvan cleantech-vientistrategian, niin sillä saadaan
Suomea nousuun.
Mutta kuten sanoin, meidän on otettava näitä myös
käytännössä omassa taloudessamme
käyttöön, ja niinpä pidänkin
erittäin hyvänä sitä, että tulevaisuusvaliokunta
on hyvin konkreettisia askeleita ottanut omassa mietinnössään
muun muassa esittämällä, että Itä-Suomen
yliopiston osaksi perustettaisiin puuyliopisto, joka kokoaa ja yhdistää puuraaka-aineeseen
liittyvän kansallisen ja kansainvälisen osaamisen.
Tämä on hyvä konkreettinen esitys siitä,
miten tällä yhdellä alalla voimme tehdä mittavia
askeleita tulevaisuuteen.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Valtioneuvoston selonteko toteaa, että Suomen kansantalous
perustuu teollisuusmaaksi poikkeuksellisen vahvasti luonnonvaroihin
ja niiden jalostamiseen. Juuri näinhän se on,
ja se on Suomen erityisyys nimenomaan. Teollisuutemme perustuu uusiutuviin
biomassoihin ja niiden kestävään käyttöön,
ja nimenomaan paino sanalla "kestävään" käyttöön.
Kuten täällä salissa olen puhuessani
moneen kertaan ottanut esiin, niin Suomen ensimmäinen metsälaki
1800-luvun lopulta toteaa, että metsää älköön
autioksi hävitettäkö, eli perinteet kestävään
metsänhoitoon ovat todella pitkät ja painavat.
Meidän on syytä olla ylpeitä tästä kestävästä metsätaloudestamme
ja osaamisesta ja myös sen tulevaisuuden mahdollisuuksista
aivan kiistämättä.
Maa- ja metsätalousvaliokunta on lausunnossaan juuri
nimenomaan katsonut metsiä tästä kestävän
käytön näkökulmasta ja siihen
liittyvästä huippuosaamisesta. Metsäosaamisemme
on, varsinkin siis jos puhutaan nyt pohjoisesta havumetsävyöhykkeestä,
huippuluokkaa, ja meillä on metsä osattu keksiä uudelleen
vuosikymmenten saatossa ja tuotteistaa jalostuksen kautta vientiin.
Totta kai samalla meillä on lupa ja velvollisuus hoitaa
ympäristöämme hyvin. Metsien hyvinvointi
on meidän hyvinvointiamme, ja sekin on, se hyvinvointi,
osa biotaloutta ja tätä kestävää strategiaa.
Vientituotteista, jos historiallisesti ajatellaan, terva oli
aikanaan hittituote, niin sanotusti megatrendi tavallaan. Elinkeinoelämän
teollistumisen myötä sen vienti hiipui, mutta
meillä on ihan lupa odottaa joku tulevaisuuden terva tulevaksi. Jos
ajatellaan vaikkapa tällä hetkellä puusta
valmistettuja biokomposiitteja, joilla on jo pystytty testeissä korvaamaan
metalleja, ne ovat lujia. Meillä on jopa niin sanotusti "puukeittiö" elikkä puukeittiö
niiltä osin
kuin on korvattu metallisia osia. Nämä innovaatiot
odottavat nurkan takana.
Mutta sitten maa- ja metsätalousvaliokunta on myös
lausunut tästä tämä sinisestä biotaloudesta elikkä vesistöjen
käytöstä. Se on myös osa näitä kasvun
mahdollisuuksia luonnonvarataloudessa, vaikka ehkä vesistön
kautta ei niin suurta potentiaalia ole koskaan odotettavissa Suomessa
kuin metsistä. Mutta on kyllä mielestäni
syytä kiinnittää huomiota vesistöjen
hoitoon, kunnossapitoon ja vaikkapa hoitokalastukseen. Viime vuosina
se on ehkä painottunut sinne poistokalastuksen puolelle,
mutta kalakannat ovat meillekin merkittävä potentiaali.
Sitten biopolttoaineista on edelleen todettava, että vaikka
varmasti siis voidaan pystyä nanoteknologian, nanosellun
kautta korkeamman jalostusasteen tuotteisiin kuin siihen, että puuta
poltetaan erinäisissä muodoissa tai käytetään
liikennebiopolttoaineena, niin on se kuitenkin mielestäni paljon
parempi vaihtoehto, siis kehittää biopolttoaineeksi,
kuin se, että me poraamme öljyä edelleenkin
aika arveluttavista paikoista kuten merenpohjista tai jos ollaan
menossa tuonne herkälle arktiselle alueelle. Eli kyllä on
todella harmillista, että Euroopan unioni ei tässä ota
kunnianhimoisempaa tavoitetta itsessään. Suomella
olisi siinä juuri mahdollisuus olla osaamisen kärkenä, ja
kun meillä on jo jalostustoimintaa polttoaineiden osalta
muutoinkin merkittävästi, niin sieltä todellakin
saataisiin myöskin päästövähennyksiä,
kun ajatellaan liikenteen päästöjä,
kuinka paljon liikennettä on maailmassa, Euroopassa, Suomessakin.
Tulevaisuusvaliokunnan konkreettiset askelmerkit on mielestäni
todella hyvin laadittu, ja toivon, että nämä alkavat
niin sanotusti elämään käytännössä ja
elinkeinoelämässämme. Tähän voisin
vielä vain sitten lisätä sen, mitä maa-
ja metsätalousvaliokunta lausunnossaan otti esille, että vaikutetaan
EU-tasolla edelleenkin niin, että metsäpolitiikkamme
hyvät käytännöt siirtyvät Euroopan
unioniin päin ja metsäpolitiikkamme säilyy
mahdollisimman pitkään ja perusteiltaan kansallisena.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Talousvaliokunta aloittaa mietintönsä perustelut
toteamalla, että "Suomen taloudellinen hyvinvointi
on pitkään perustunut suuressa määrin
luonnonvarojen käyttöön ja jalostamiseen" ja jatkaa
sitten hiukan myöhemmin: "Biotalouden avulla voidaan
elvyttää talouskasvua ja luoda uusia työpaikkoja
sekä maaseudulla että teollistuneilla alueilla,
vähentää riippuvuutta fossiilisista polttoaineista
ja parantaa alkutuotannon ja prosessiteollisuuden taloudellista
ja ekologista kestävyyttä. Keskeistä tämän
tavoitteen saavuttamiseksi on luoda investoinneille houkutteleva
toimintaympäristö siten, että luonnonvarojemme käyttöä ja
jalostusastetta voidaan viedä eteenpäin." Eli
jo tästä lyhyestä tekstistä voi
todeta, että meillä on kyseessä monella
tavalla merkittävä asia. Tulevaisuudessa Suomen
omien luonnonvarojen kestävä hyödyntäminen
on aivan keskeinen perusta biotalouteen perustuvalle kasvulle. Ja
on todettava, että se on myös yksi keskeinen perusta
sille, että Suomessa on kerta kaikkiaan luovuttava tällaisesta
keskittävän yhteiskunnan tavoitteesta hajautetun
yhteiskuntatavoitteen hyväksi.
Biotalouden ja luonnonvarojen hyödyntämisessä tarvitaan — niin
kuin täällä nyt monen valiokunnan lausumassa
ja talousvaliokunnan mietinnössä todetaan — tutkimusta,
tuotekehitystä, tarvitaan joustavia ohjauskeinoja, joustavia
lupaprosesseja, tarvitaan merkittävää investointirahoitusta,
toimivaa infraa, koulutusta ja niin edelleen ja niin edelleen.
Mutta, puhemies, itse asiassa yksittäinen asia, minkä vuoksi
halusin tämän puheenvuoron käyttää,
on maa- ja metsätalousvaliokunnankin lausunnossa esille
otettu kansainvälinen vaikuttaminen. Maa- ja metsätalousvaliokunta
edellyttää, että "Suomen luonnonvaroihin
liittyvää vaikuttamistoimintaa EU:ssa koordinoidaan
tehokkaasti ja vaikuttamista tehdään aloitteellisesti
ja organisoidusti". "On välttämätöntä lisätä edunvalvonnalla
suomalaisten luonnonvarapoliittisten näkökulmien
ottamista johdonmukaisesti huomioon EU-tason sääntelyitä ja
strategioita valmisteltaessa. Ennakoiva vaikuttaminen tulee aloittaa
jo kansainvälisten prosessien valmisteluvaiheessa."
Syy, minkä vuoksi valiokunta tämän
aika vahvasti omaan lausuntoonsa kirjasi, on se, että olemme
maa- ja metsätalousvaliokunnassa kyllä huomanneet,
kun seuraamme tätä EU-valmistelua hyvin tiiviisti,
että tietämys muun ohella Suomen luonnonolosuhteista,
ilmastosta ja metsätaloudesta on kaiken kaikkiaan EU:ssa
erittäin puutteellista. Ja valiokunnassa on moneen otteeseen
todettu selkeästi se, että tämän
ongelman poistamiseksi on ryhdyttävä toimenpiteisiin.
Me olemme valiokunnassa monta kertaa joutuneet huomaamaan myös
sen, että Suomen osalta tällainen tietynlainen
poliittinen ennakkovaikuttaminen ja ministeriöitten välinen
yhteistyö EU-vaikuttamisessa on luvalla sanoen jopa kohtuuttoman
heikkoa. Maa- ja metsätalousvaliokunnassa on kyllä noussut
aika usein esille myös se, että nimenomaan ympäristöministeriössä toimitaan
kohtuuttomankin jatkuvasti tavalla, joka ei ole omiaan edesauttamaan
Suomen etuja ja Suomen asioitten hoitamista EU-vaikuttamisessa.
Eli näyttää selkeästi siltä,
että muun muassa tämä ministeriöitten
välinen yhteistyö ei toimi sillä tavalla
kuin sen vahvan vaikuttamisen näkökulmasta pitäisi
toimia. Näin se ei voi olla, ja on aivan selvä asia,
että jatkossa ministeriöitten mutta myös
meidän eduskunnan päättäjien
on myös tähän EU-vaikuttamiseen kiinnitettävä erityisen
vahvaa huomiota.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Ensiksikin haluan todeta sen, että talousvaliokunta
käsitellessään tätä asiaa
oli kovasti paljon huolellinen ja myöskin sitten yksituumainen — yksimielinen
mietintö on kyseessä.
Ja edustaja Korhonen äsken itse asiassa suurin piirtein
kaiken sanoi. Tämän mietinnön kantavana
voimana on se, että pitää pystyä luomaan uutta
liiketoimintaa kestävällä tavalla. Toimialoja
on monta: biotalous, kaivannaisteollisuus ja muuta sen lisäksi.
Mutta se punainen lanka on siis se, että kestävällä tavalla
uutta liiketoimintaa, uusia työpaikkoja Suomeen. Se edellyttää tutkimusta,
tuotekehitystä, se edellyttää luvituksen
parantamista — sivumennen sanoen, jos tuonne maaseudulle
rakentaa tavallisen navetan ja ympäristölupa kestää 18
kuukautta, niin ei se kyllä ihan tästä maailmasta
ole, ei sitten sinnepäinkään. Tällä hetkellä yrityksiä siihen
suuntaan, että luvitusta yksinkertaistetaan nimenomaan
ympäristölupien osalta ja muittenkin, on menossa.
Toivon, että ne saavat todella paljon vauhtia, että tänne
Suomeen jo sen luvituksen nopeuden kautta saadaan syntymään
uusia työpaikkoja.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Älykäs ja vastuullinen
luonnonvaratalous tarjoaa Suomelle paljon mahdollisuuksia puhtaan
teknologian vientiin. Biotaloudessa ja kiertotaloudessa on koko
maailman tulevaisuus, sillä 80 prosenttia nykyisistä tunnetuista
fossiilisista polttoainevaroista on jätettävä maahan,
jotta maailma ei lämpene yli 2 asteen. Meillä Suomessa
riittää luonnonvaroja, puuta, makeaa vettä, mutta
painottaisin sanoja älykäs ja vastuullinen, sillä on
järkevää korvata fossiilisia materiaaleja ja
raaka-aineita biohajoavilla tuotteilla, ja kaivosteollisuuden on
oltava kestävää. Ympäristöä ei
saa pilata. Erityisesti on edistettävä kaiken
romuraudan kierrättämistä. Vanhoista
kännyköistä tulee ottaa kaikki arvometallit
talteen.
Bkt-mittarien rinnalle on syytä kehittää kestävyyttä kuvaavia
mittareita, jotta luonnonvaratalous olisi jatkossa mahdollisimman
kestävää. Tutkimukseen ja tuotekehitykseen
panostamista ei voi liiaksi korostaa, jos haluamme olla maailman
kärjessä kehityksessä ja biotaloudessa. Tämä hallitus
on valitettavasti leikannut tutkimusmäärärahoja,
ja jatkossa tässä tulee tehdä korjausliike.
Myös perustutkimuksesta on pidettävä huoli,
sillä sieltä kumpuaa täysin uusia ja odottamattomia
ilmiöitä ja havaintoja, jotka voivat auttaa meitä ja
kansantalouttamme uuteen nousuun. Resurssiviisas talous on meille
Suomessa mahdollisuus saada uutta vientiä ja laittaa kestävyysvaje
kuntoon.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! "Suomi kestävän
luonnonvaratalouden edelläkävijäksi 2050." Asiaa
on hyvin tarkasteltu erityisesti maa- ja metsätalousvaliokunnassa. Tähän
metsään liittyvää tarkastelua
oli hyvin nostettu esiin.
Edustaja Korhonen toi esille sen yhden oleellisen asian, mikä ehkä tämän
eduskuntakauden aikana, istuntokauden aikana, on tullut selkeästi esille.
EU:sta tulevat virkamiesten mutta myös muiden tahojen viestit
kertovat siitä, että Euroopassa ei tunnisteta
eikä tunneta suomalaista metsää. Ei niin
sanotusti nähdä metsää puilta,
vaan metsästä on erilainen käsitys EU-maissa
kuin Suomessa. Tietämys siitä, kuinka korkeaa
osaamista meillä on omaa monipuolista metsänkäyttöämme
kohtaan, on todella puutteellista EU:ssa ja niin erityisesti parlamentin
osalta, mutta ei komissiossakaan osaaminen kovin kaksista näytä olevan.
Meidän poikkihallinnollinen yhteistyömme EU:ssa
ympäristö-, maa- ja metsäasioissa on
erityisen tärkeätä. Meidän tulee
jouhevoittaa luvitusta. Me olemme liian kankeita. Sen takia kiitoksia
talousvaliokunnalle, että se lausunnossaan ottaa rohkeasti
esille lupien määräaikaisuuksien osalta
olevan tavoitteen, eli meillä luvitus estää esimerkiksi
kehittyvän kaivosteollisuuden toimintoja. Asiantuntijakuulemisessa
tuotiin esille, että parempi olisi neljässä kuukaudessa "ei" kuin
seitsemässä vuodessa "ehkä".
Tämäkin yritys oli 10 miljoonaa satsannut Suomessa
olevan kaivoksen aloittamiseen.
Mutta muistetaan: globaalissa yhteiskunnassa meidän
tulee luonnonvarojamme suojella niin, että kansainvälisten
sopimusten osalta emme alista esimerkiksi omia pohjavesiämme
globaaleille markkinoille.
Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! On totta, että meillä Suomessa
ja muualla, missä on havumetsävyöhykettä,
puun käyttö on hyvin erilaista kuin sellaisissa
osissa esimerkiksi Eurooppaa tai maailmaa, missä on erilainen
metsä ja erilainen käyttötarkoitus ja
luonnollisesti sitten huomattavasti vähemmän sitä puuraaka-ainetta. Metsä ja
sen moninaiskäyttö ja puun uudet käyttömuodot
ovat luonnollisesti niitä, missä me näemme
tulevaisuutta Suomessa, ja meidän markkina-alueemme on
Euroopassa hyvin pitkälti. Sen takia on tärkeää,
niin kuin täällä on tullut esille, vaikuttaa
siihen lainsäädäntöön,
jota Euroopan tasolla tehdään. Tämä on
nyt hyvin akuuttia meillä biopolttoaineiden osalta, ylipäätänsä tämän
biotalouden osalta.
Mutta en olisi niin pessimistinen sen suhteen, mitä täällä ajatellaan
siitä, että siellä Euroopan unionissa
ei voi vaikuttaa. Meidän on tehtävä enemmän
työtä sen eteen, että meillä on
strateginen lähestymistapa siihen, että katsomme
hyvin pitkällä aikavälillä sen,
mitkä ovat niitä keskeisiä asioita, joihin
haluamme vaikuttaa, joihin haluamme tehdä muutosta, etsimme
sitten ne kanavat, joitten kautta näitä muutoksia
viedään läpi. Minulla on kyllä se
kokemus, että kun tätä työtä tekee
tietopohjaan perustuen ja on löytänyt ne oikeat
kanavat myöskin, sitten tämä ymmärrys
tulee ja ymmärretään se, että esimerkiksi
biopolttoaineista kun puhutaan, ei puhuta enää Suomessa ensimmäisen
sukupolven biopolttoaineista vaan ennen kaikkea niistä toisen
ja kolmannen sukupolven biopolttoaineista. (Jari Myllykoski: Vastauspuheenvuoro!)
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vastauspuheenvuoroja ei myönnetä, mutta jos painatte
puheenvuoronappia, niin voitte saada puheenvuoron.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Kiitos armeliaisuudesta. — En lähde
vastaväittämään. Varmasti edustaja
Myller tietää huomattavasti paremmin sen, kuinka
nämä asiat siellä parlamentissa käsitellään
ja menee.
Mutta kyllä merkittävää on
se puutteellisuus, joka todettiin, että koskien meidän
tulevaisuuden kannalta suurinta luonnonvaraamme, johonka meillä on
omaa teknologista osaamista, uusia tavoitteita, meillä ei
ole Suomen valtion taholta yhtään viranomaista,
Suomen valtion palkkaamaan henkilöä, joka olisi
siellä asiantuntijana ja tavallaan kokoamassa sen, että meidän
metsäteollisuudellamme on omia toimijoita siellä.
Parlamentin ja Suomen valtion välillä se täytyy
sisäisesti pystyä asiantuntijuuden perusteella
viemään eteenpäin. Mutta tosiaan tämmöisen,
mikä maa- ja metsätalousvaliokunnan toiveissa
on ollut, metsäattasean saaminen sinne olisi erityisen tärkeätä.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Rohkenen vielä koetella puhemiehen
kärsivällisyyttä puheenvuorolla. Edustaja
Myller tuossa totesi, että kyllä EU:ssa voi vaikuttaa.
Siitä varmasti ei ole kahta sanaa: totta kai voi vaikuttaa.
Se, mihin maa- ja metsätalousvaliokunnassa on kiinnitetty
aika monta kertaa huomiota, on se, mikä itse asiassa on
ollut esimerkiksi metsäkysymyksissä Suomen poliittinen
halu vaikuttaa tähän EU-päätöksentekoon.
Yksittäisenä esimerkkinä: olemme jopa
hiukan joutuneet pohdiskelemaan sitä, millä tavalla
tälläkin vaalikaudella ministerit ovat osallistuneet,
millä aktiivisuudella he ovat osallistuneet kaiken kaikkiaan muun
muassa ministerineuvostojen kokouksiin. Eli kysymys on siitä,
millä tavalla ja minkälaisella yhteistyöllä me
haluamme EU-päätöksentekoon vaikuttaa.
Asia, jonka edustaja Myllykoski otti esille: olemme useasti
todenneet sen, että näissä metsäasioissa
on selkeä vaikuttamisen lisäämisen paikka.
Yksi ratkaisu voisi olla tällainen pysyvä metsäattasean
rooli tuolla Brysselin päässä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Eero Heinäluoma.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä metsäasia
on niin valtavan ihanaa, että kyllä tästä täytyy
puhua täällä salissa mahdollisimman paljon
ja valiokunnissa myöskin.
On varmaan ihan totta, kuten edustaja Myller totesi, että kyllä Euroopan
unionissa pystyy vaikuttamaan, ja niinhän se on meille
näkynyt sitten tuolla valiokunnissa. Mutta kuka on vaikuttanut? Kun
meillä on konkretisoitunut tämmöinen poukkoileva
politiikka tiettyjen asioitten suhteen, vaikkapa biopolttoaineitten
suhteen, niin joku on arvovallallaan saanut ne aikaan. Tai kun puhutaan
ILUC- tai LULUCF-sektorista tai res-direktiivistä,
niin kyllä joku ihan toden totta ne on vaikutuksellaan
saanut aikaan. Mutta olemmeko me suomalaiset siinä riittävästi
mukana, tästähän on kysymys. On todella
harmillista, että unioni nyt on luopunut tästä 20—20—20-tavoitteestaan,
johon Suomi oli sitoutunut. Biopolttoaineitten jalostus- ja kehitystyö oli
lähtenyt hyvin käytiin, mutta nyt tiedetään,
että Euroopan unioni ei ollut tähän valmis.
Siellä on edelleenkin tätä vanhaa öljynjalostusteknologiaa,
ilmeisesti ylikapasiteettia siitä, ja he elävät
vielä siinä suhteessa menneisyydessä.
Mutta minä toivon, että se viesti, mikä maa-
ja metsätalousvaliokunnasta on lähtenyt nyt liikkeelle
muun muassa tämän metsäattasean perustamisen
muodossa, parantaisi sitten semmoista tietynlaista pitkäjänteistä kehitystä,
koska se vaikuttaa Suomessakin investointeihin ja ihan tähän metsäsektorilta
lähtevään elinkeinoelämään.
Keskustelu päättyi.