Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! EU-komission puheenjohtaja Jean-Claude
Juncker esitti ajatuksen EU:n yhteisestä armeijasta. Myös
presidentti Niinistö on ottanut asiaan kantaa.
Kysyn ministeri Haglundilta: mitä mieltä te olette
ajatuksesta luoda yhteinen EU:n armeija, ja onko teillä tietoa,
miten muut EU-maat suhtautuvat ajatukseen? Tiettävästi
ainakin Iso-Britannia on ollut hieman kriittinen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ulkoministeri Tuomioja ilmeisesti aloittaa, ja sitten ministeri Haglund.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Tämä Junckerin puheenvuoro
on nähtävä sellaisena periaatteellisena
tukena sille kaukopäämäärälle,
joka on EU:n perussopimuksissa yhteisestä puolustuksesta,
josta ei kuitenkaan tänään ole vielä minkäänlaista
valmistelua saatikka päätöksiä olemassa.
Mutta meille Suomessa toki sopii se, että tätä keskustelua
viedään eteenpäin, koska me haluamme
nimenomaan vahvistaa Euroopan unionia kaikille jäsenmaille turvallisuutta
tuovana yhteisönä. Mutta se ei tarkoita huomenna
eikä ylihuomenna sitä, että olisi jotain
eurooppalaista armeijaa, mutta voi olla sopimuksia siitä,
että eurooppalaisia yhteisiä voimavaroja voidaan
käyttää myöskin yhteisissä tarkoituksissa.
Tämä käsite "Euroopan armeija" on
hyvin epämääräinen, koska ei
ole olemassa muuta kuin kansallisia armeijoita, joista voidaan varata
osia toimimaan yhdessä muiden kanssa. Näin se
on muuten sotilasliitto Natossakin. Ei silläkään
ole mitään omaa armeijaa.
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Tosiaan ulkoministeri aika hyvin kuvasi tätä tilannetta.
Kokemukseni esimerkiksi tämän viikon puolustusministerikokouksesta,
jossa oli muiden Pohjoismaiden ministereitä, oli se, että suurin
osa maista suhtautuu aika varauksellisesti tähän.
Kokemukset EU:n nopean toiminnan joukoista eivät ole kovin
hyviä siitä näkökulmasta, että niitä ei
ole koskaan käytetty. Tosin ne ovat tuoneet sitten yhteistoimintakykyä,
ja hyvä näin.
Mutta näkisin, että jos tämä keskustelu
jatkuu, niin Suomen ei ainakaan tule tyrmätä tätä ideaa
vaan osallistua siihen ja katsoa, mitä siitä seuraa.
Oma arvioni on se, että ei tässä nyt
ainakaan mitään suuria muutoksia lähitulevaisuudessa
tapahdu.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän niitä edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Tämä tietysti, tämä eurooppalainen
armeija, on hyvin pitkässä juoksussa vielä,
siinä ei mitään erityistä tule
nopeasti tapahtumaan. Mutta sen sijaan on muunlaisia harrastuksia
Euroopan unionin piirissä syventää turvallisuus-
ja puolustusyhteistyötä, muun muassa materiaalin
kehittämistä ja niin poispäin. Onko Suomella
ja Ruotsilla tässä joitakin uusia ajatuksia syntymässä?
Millä tavalla esimerkiksi ensi kesänä,
kun on huippukokous, siellä voitaisiin esitellä tällaisia pohjoismaisia
tavoitteita?
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Tosiaan, niin kuin edustaja Salolainen totesi,
ensi kesänä on EU-huippukokouksen teemana jälleen
puolustusasiat, niin kuin myös joulukuussa 2013, ja tässä pyritään,
muun muassa Ruotsin kanssa yhdessä, aktiivisesti edistämään
sitä, että EU:n puolustusyhteistyö syvenee,
ja etenkin sitä, että niitä päätöksiä,
mitä joulukuussa 2013 tehtiin, myös toimeenpannaan. Siinä ollaan
mielestäni onnistuttu tässä vaiheessa
varsin hyvin, ja sitten olemme yhdessä ulkoasiainhallinnon
kanssa edistäneet sitä, että me saamme
EU:n turvallisuusstrategiaa päivitettyä, ja sillekin
on vahva tuki. Ja sitten myös tämmöiset
uudet ajatukset, kuten kyber-, hybridisodankäynti ynnä muut,
ovat ajankohtaisia teemoja, joita muun muassa Ruotsin kanssa olemme
nostaneet esille.
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! Edustaja Salolainen puhui siitä,
että kyse on pitkästä juoksusta. Näinhän
se todellakin on, koska Ranska ehdotti puolustusliittoa Euroopalle
vuonna 1951 ja sitten Ranska itse sen kaatoi vuonna 1953. Mutta
näkisin niin, että integraatio jollain tietyllä alueella
johtaa paineeseen integroitua jollain toisella — tästä esimerkkinä se, että Maastrichtin
sopimuksessa ensimmäistä kertaa saatiin EU:lle
ulko- ja turvallisuuspolitiikka, sen jälkeen Amsterdamin
sopimuksessa vuonna 99 saatiin kriisinhallinta ja korkea edustaja
ja Lissabonin sopimuksessa vasta saatiin ikään
kuin avunantomahdollisuus- ja solidaarisuuslausekkeet.
Suomen kaltaisen maan, joka ei ole Natossa, intressissä on
se, että EU:n puolustusyhteistyötä syvennetään
ja tiivistetään. Mutta samalla pitää todeta
se, että 28 EU-maasta 22 on Natossa ja heidän
puolustuksensa silloin tukeutuu nimenomaan Natoon. Mutta Suomen
kaltaisen maan ei missään nimessä kannata
vähätellä EU:n ulko-, turvallisuus- ja
puolustuspolitiikan kehittämistä.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! EU:n perustuslain eli Lissabonin sopimuksen
yhteisvastuulauseke kuuluu seuraavasti: "Jos jäsenvaltio
joutuu alueeseensa kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen
kohteeksi, muilla jäsenvaltioilla on velvollisuus antaa
sille apua kaikin käytettävissään
olevin keinoin YK:n peruskirjan 51 artiklan mukaisesti. Tämä ei
vaikuta tiettyjen jäsenvaltioiden turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen
erityisluonteeseen." Onko tämä linja
yhä voimassa? Tässä selvästi
sanotaan, että Suomi on sotilaallisesti liittoutumaton.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Tietenkin tuo sopimus on edelleenkin voimassa,
ei siihen ole mitään muutoksia tehty. Suomella
on ollut kyllä vahva kiinnostus siihen, että tämän
solidaarisuuslausekkeen sisältöä voitaisiin
kehittää ja myöskin sopia siitä,
mitä se tarkoittaa. On nimittäin huomattava, että lausekehan
ei kohdistu unionin toimiin vaan se kohdistuu jäsenvaltioihin,
jolloinka tietysti jokaisen jäsenvaltion omassa harkinnassa
ja päätäntävallassa on se, millä lailla
tätä solidaarisuusvelvoitetta toteutetaan. Mutta
luonnollisesti, jos haluamme varautua — ja pitää varautua — erilaisiin
tilanteisiin, silloin pitäisi etukäteen pystyä myöskin
käymään keskusteluja ja saavuttamaan yhteisymmärrys,
minkälaista solidaarista tukea tämä kulloinkin
edellyttää. Suomi mielellään
näkisi, että tällaista työtä tehtäisiin,
mutta se ei ole toistaiseksi vielä saanut unionissa kannatusta.
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! Kuten tuossa edellisessä puheenvuorossa
totesin, Suomen kaltaisen maan, joka ei ole Natossa eli ei ole 5
artiklan piirissä, ei kannata vähätellä Euroopan
unionin solidaarisuutta tai Euroopan unionin jäsenmaiden
avunantovelvoitteita.
Tämä on pitkä keskustelu. Itse asiassa
muistan entisestä elämästäni
virkamiehenä, että kun neuvottelimme Amsterdamin
sopimusta ja presidentti Ahtisaari ja ulkoministeri Halonen olivat mukana
näissä neuvotteluissa, niin silloin mietittiin
nimenomaan tuota YK-passusta, joka sitten myöhemmin on
tullut mukaan myös tähän avunantovelvoitekysymykseen.
Me olemme siinä tilanteessa — onneksi — että Suomi
on osa Euroopan unionia, EU:n jäsenmaa ja sitten vielä sen
lisäksi euromaa, mikä käytännössä tarkoittaa
sitä, että jos meille tulisi jossain vaiheessa
hätä, niin meidän pitää voida
luottaa siihen, että meidän liittolaisemme, meidän
arvomaailmamme yhteisesti jakavat muut 27 EU-maata ovat myös
silloin meidän tukenamme ja turvanamme.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Jean-Claude Juncker ei ole mikä tahansa
mies esittämään tällaista Euroopan
armeija -ideaa. Kyllähän täytyy
jollakin tavalla vakavasti suhtautua. Kysynkin kahta asiaa.
Ensinnäkin, onko niin, että tämä ajatus
nousee ja tulee jollakin tavalla seuraavan huippukokouksen esityslistalle,
onko teillä siitä mitään näkymää?
Jos teillä on näkymää, hyvä hallitus,
niin miten suomalaiset aikovat tässä keskustelussa esiintyä,
mikä on Suomen idea ja ajatus sen suhteen?
Toisekseen, olen yhtä mieltä siitä,
että kun me, Suomi, olemme EU:n jäsenmaa, niin
totta kai meidän pitää korostaa EU:n
turvallisuusyhteisömerkitystä. Vähättely
on huono juttu, pitää korostaa sitä.
Minä kysynkin teiltä, hyvä hallitus: mitä teidän
mielestänne tänä päivänä tarkoittaa se,
että EU on myös Suomen kannalta turvallisuusyhteisö?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! Itse asiassa tuossa haastattelussa taisi olla
niin, että Jean-Claude Junckerilta kysyttiin pitkän
tähtäimen ajatuksia EU-armeijasta ja hän oli
vastannut siihen, että "kyllä, sitä pitäisi
pitkällä tähtäimellä kehittää".
En itse usko, että se tulee Eurooppa-neuvoston asialistalle
jonkinnäköisenä ehdotuksena, mutta varmasti
siitä tullaan käymään keskustelua.
Miten me hallituksen puolelta näemme Euroopan unionin?
Me näemme Euroopan unionin poliittisena yhteisönä.
Me näemme sen arvoyhteisönä. Me näemme
sen sellaisena organisaationa, joka antaa meille tiettyä tukea
ja turvaa. Mutta se asteikko on erilainen kuin Natossa, jossa turvatakeet
ovat selkeät ja sitä kautta artikla 5 tukee ja turvaa
niiden jäsenmaiden turvallisuuden ja velvoitteet. Meille
unioni on arvoyhteisö. Lisään tuohon
vielä, että tässä jännittyneessä turvallisuustilanteessa,
joka meillä tällä hetkellä Euroopassa
on, jossa Venäjä on aiheuttanut epävakautta
Ukrainan rajalle, (Puhemies koputtaa) Luojan kiitos, että Keski-
ja Itä-Euroopan maat ovat sekä EU:n että Naton
jäseniä.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Konkreettisesti tämä turvallisuuskysymys
etenee nyt siten, että EU:n vuodelta 2002 olevaa turvallisuusstrategiaa
tullaan uusimaan. Tämä työ on korkea
edustaja Mogherinin johdolla käynnistynyt. Me olemme antaneet
yhdessä Ruotsin kanssa tähän ajatuksiamme
pohjaksi, millä tavoin tätä vietäisiin
eteenpäin. Se siis koskee tietenkin yleismaailmallista
turvallisuustilanteen arviointia ja sitä, millä lailla
unioni yhdessä toimiessaan voisi parhaiten ennalta ehkäistä ja
vastata erilaisiin turvallisuushaasteisiin. Mutta toivomme myös,
että tässä turvallisuusstrategiassa tulee
aikaisempaa selvemmin esiin myöskin niiden keinojen ja
välineiden kehittäminen, joita unionilla ja sen
jäsenvaltioilla yhdessä on käytettävissä tällaisiin
turvallisuushaasteisiin vastaamisessa.