Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Kysyn kauppa- ja teollisuusministeri Sinikka
Mönkäreeltä, mikä on hänen
näkemyksensä julkisen tutkimus-, teknologia- ja
kehitysrahoituksen tulevaisuudesta. Sanoitte äskettäin, että Suomen
talouden kasvuedellytykset ovat nyt erityisen hyvät. Nähdäkseni
se, että Suomi on julkisten arviointien perusteella jäämässä jälkeen
julkisen tutkimus- ja kehitysrahoituksen tasossa, ei viittaa siihen
eikä todista sitä, että tulevaisuuden
kasvuedellytyksemme olisivat mahdollisimman hyvät. Meillä on
takana tosiaan erittäin nopeita talouden kasvun vuosia,
joissa osittain on juuri ollut ansionsa sillä, että myöskin vaikeina
talouden aikoina satsattiin tutkimukseen ja kehitykseen.
Millä tavalla aiotte pian alkavissa kehysneuvotteluissa
vaikuttaa siihen, että julkinen tutkimus- ja kehitysrahoitus
Suomessa saataisiin jälleen kasvuun?
Kauppa- ja teollisuusministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Kyllähän tätä vaikuttamista
on tässä jo aloitettu ja keskusteluja on käyty.
Tosiasia on se, että nimenomaan julkisen panostuksen osuus
ei ole noussut sillä tavalla kuin sen pitäisi
nousta, jos halutaan koko ajan olla maailman kärjessä.
Mutta se on nyt noin 1 prosentti bkt:sta, eli se on nippa nappa
siinä, missä sen pitäisi olla.
Meidän yrityselämämme tällä hetkellä panostaa
yhä enemmän ja enemmän. Sen osuus on
tutkimus- ja tuotekehitysrahasta yli 70 prosenttia. Kyllä olisi
hyvä, että julkinen sektori voisi nostaa omaa
osuuttaan. Tällä hetkellä meillä on
hyviä tuloksia nähtävissä niistä päätöksistä,
joita tehtiin vuonna 96. Mutta kunnianhimoinen tavoite meillä pitää olla,
jotta koko ajan voimme näitä kilpailukyvyn ja
talouskasvun edellytyksiä tällä sektorilla
parantaa.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluaisin nyt kysyä konkreettisesti:
Esittääkö hallitus esimerkiksi ensi vuoden
tai seuraavien vuosien budjeteissa ohjelmaa julkisen tutkimus- ja
kehitysrahoituksen parantamiseksi? Eiväthän nämä juhlapuheet
tähän riitä. Yritykset todellakin panostavat,
mutta julkinen valta ei, mikä esimerkiksi Tekesin tekemän
arvioinnin mukaan johtaa siihen, että tutkimuksesta tulee
lyhytnäköisempää eikä pystytä niitä kaikkia
talouden kasvu- ja innovaatiomahdollisuuksia käyttämään,
mitä voitaisiin, jos julkinen valta elikkä valtio
satsaisi enemmän. Esimerkiksi juuri Tekes, teidän
alaisenne laitos, toteaa, että nykyinen tilanne saattaa
johtaa itsetyytyväisyyteen ja uskoon, että saavutettu
asema on pysyvä. Nyt jo näkyy hälyttäviä merkkejä.
Mitä aiotte tehdä konkreettisesti?
Kauppa- ja teollisuusministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! On ihan selvää, että Tekes
puhuu juuri nyt omassa asiassaan, koska kysymys on sen laitoksen
rahoista. Kyllä me panostamme tällä hetkellä maailmassa
ihan kärkirivin maana myös julkista rahaa. Mutta
siitä olen ehdottomasti ed. Aulan kanssa samaa mieltä,
että enemmän pitäisi panostaa. Hallitus
ei ole vielä käsitellyt kehyksiä. Katsotaan
sitten, mikä se päätös on. Mutta
joka vuosi me panostamme, jos puhutaan markkoina, tuhansia miljoonia
tähän asiaan, joten kyllä suomalainen
panostus on iso. Kauppa- ja teollisuusministeriön sektorista
teknologiarahoituksen osuus, Tekesin rahoitusosuus, on kaikkein
suurin. Se on yli 2 000 miljoonaa.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Aulan esille ottama kysymys on kyllä relevantti. Nyt
nimittäin tutkimukset osoittavat, että nimenomaan
innovaatiotoiminnan kannalta julkisen rahoituksen osuus on ratkaisevan
merkittävä. Jopa Yhdysvalloissa käytetään
suhteessa enemmän julkista panostusta kuin Suomessa, jossa
toki on hallitus hoitanut tätä nousujohteisesti.
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan osuus bruttokansantuotteesta
on Suomessa noin 3,1—3,2 prosenttia. Ruotsi on nostanut
osuutensa jopa 4—4,1 prosenttiin. Kysyisin valtiovarainministeriltä,
joka tuntee Suomen talouden ja valtion budjettitalouden hyvin:
Olisiko lähivuosina nähtävissä,
mitä mahdollisuuksia on tämän, sanotaan
nyt, Tekesin kautta kulkevan rahoituksen nostamiseksi, koska sitä kautta
tasokorotuksena varmasti tuo tulos voisi vuosien myötä ikään
kuin kiertovaikutuksena koitua kovinkin hyväksi?
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Herra puhemies! Kun nyt keskustellaan siitä, että julkisen
sektorin panostus t&k-toimintaan olisi jotenkin vähäistä Suomessa
tai heikommalla tolalla kuin aikaisemmin, pitää muistaa,
että tilastoista syntyy nopeasti harha. Nimittäin
on käynyt niin, että yksityinen sektori on vielä lisännyt
voimakkaasti panostustaan, jolloin julkisen sektorin osuus t&k-menoista
on ollut kieltämättä alenemaan päin.
Mutta luulen, että valtion roolin itse asiassa keskeinen
merkitys on juuri siinä, että kun me emme kaikkea
voi maksaa, niin me saamme mukaan yksityisen sektorin. Tässä suhteessa
Suomen tilanne kestää täyden vertailun. Yhä edelleenkin
meidän budjettimenoistamme t&k-menojen osuus on
selkeästi suurin EU-maissa.
Mitä tulee tulevaisuuteen, siitä on nyt kyllä kovin
vaikea lähteä esittämään
mitään lupauksia. Pelkään pahoin,
että joka kysymyksen kohdalla, kosketteleepa se mitä elämän
aluetta tai yhteiskunnallista toimintaa tahansa, lisätarpeita (Puhemies
koputtaa) esitetään. Valitettavasti me olemme
valahtamassa velanoton puolelle.
Kauppa- ja teollisuusministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Sekin täytyy huomata, että tämän
hallituksen aikana julkinen osuus on noussut. Se oli alle 1 prosentin
bkt:sta. Nyt se on yli. Me olemme kahden viime vuoden aikana laittaneet
enemmän painopistettä yliopistojen, korkeakoulujen
ja opetustoimen puolelle t&k-rahoituksessa. Minusta se
on ollut oikea painopiste. Laman jälkeen meidän
on pitänyt saattaa meidän yliopistolaitoksemme
varat siihen kuntoon, että tuotetaan koko ajan osaavia
ihmisiä, kun samalla kuitenkin on kokonaispanos tutkimukseen
ja tuotekehitykseen pystynyt hieman kasvamaan.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Viime vuonna Suomen bkt:n kasvu oli lähes
Euroopan heikoin Saksan rinnalla. Ajatellaan sitä, että me
olemme tällä tavalla suhteellisesti joutuneet
vähentämään tutkimus- ja kehityspanosta. Otan
esimerkiksi Oulun seudun, joka on nopeimmin kasvavia ja kehittyviä seutuja
ja alueita Suomessa. Se on tällä hetkellä julkisen
kehitysrahoituksen osalta vähiten julkista tukea saava
alue. Tosiasia on se, että menestyksen takana on huomattavasti
enemmän yksityisten yritysten panostamista kuin sitä rahaa,
mikä tulee julkisesta tutkimus- ja kehitystoiminnasta.
Mitä tämän asian eteen hallitus aikoo
tehdä?
Tähän liittyy myöskin keskeisesti
alueellisen tasapainon vahvistaminen. Nimittäin ne alueet, jotka
jäävät vain yritysten varaan, ovat liian
heikoilla, koska julkista kehityspanosta tarvitaan nykyistä enemmän.
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Herra puhemies! Hallitus aikoo menetellä juuri niin, että tuo
kehitys jatkuisi, että yksityinen sektori näkee
tärkeäksi panostaa, ja julkisen sektorin tehtävänä on
antaa siinä tarvittava potku. Itse asiassa meille on suuri
onni tuo kuvaamanne tilanne, että yksityinen sektori aktiivisesti
panostaa t&k-toimintaan ja että yksityinen sektori
tuottaa tuotteita ja palveluita. Sehän tämän
homman tarkoitus on markkinataloudessa viime kädessä kumminkin.
Mitä tulee sitten bkt-kehitykseen, viimeinen luku taitaa
muuten viime vuodelta olla 0,7. Ei anneta sen hämärtää nyt
itseämme pätkimällä vain vuosi
kerrallaan. Jos me laskemme kaksi viimeistä vuotta, me
olemme itse asiassa elämässä edelleenkin
erittäin hyvää talousvaihetta.
Kauppa- ja teollisuusministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Meillä on nyt tällä hetkellä se
onni, että Nokia on erittäin suuri panostaja tutkimukseen,
se taitaa olla maailman yrityksistä kohta se, joka kaikkein
eniten tutkimustyötä tekee, ja olemme siitä todella
tyytyväisiä. Mutta ei tällä asettelulla
julkinen kontra yksityinen rahoitus ole merkitystä alueitten
osalta jotenkin eriarvoistavasti. Yliopistot, teknologiakeskukset,
osaamiskeskukset, kaikki käyttävät hyväksi
näitä t&k-rahoja, eli sinne tulee myös julkista
panostusta. Hyvin paljon on kysymys siitä, minkälaisia
yrityksiä alueille syntyy ja kuinka paljon suoraa teknologiarahoitusta
siellä pystytään hyödyntämään.
Aivan selvää on, että maan eri osien
välillä on tällä hetkellä suuria
eroja, mutta sekin on huomattu, että väkisin vastaanottokykyä ei
synny vaan sen pitää syntyä luontaisesti.
Siinä meillä yliopistot ovat ihan keskeisessä asemassa
siinä suhteessa, miten ne pystyvät säteilemään
ympäristöönsä sellaista luovaa
toimintaa, josta seuraa myös kaupallista toimintaa.
Alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen
Arvoisa herra puhemies! Sattumoisin kun tunnen Oulun seutua
jotenkin, niin ehkä kysyjäkin, jonka pitäisi
tuntea Oulun seutua jotenkin, voisi seurata tilannetta vähän
tarkemmin. Viikko sitten julkistettiin Oulun seudun kasvusopimus.
Se on erittäin merkittävä sopimus, jossa
julkisen sektorin perusrahoitus on se moottori. Niin kuin muistatte,
Oulun seutu vähän reilu vuosi sitten pantiin kakkostukialueeseen
sisään, vaikka jotkut kyllä vastustivatkin
toimenpidettä. Sen seurauksena on nyt 1,8 miljardin kasvusopimus, 6 000
työpaikkaa ja 1 200 yritystä sen sopimuksen
kautta Oulun seudulle nimenomaan syntymässä. Pitää toiminnan
olla johdonmukaista, jäntevää ja päämäärätietoista.