2) Hallituksen esitys laiksi vihkimisoikeudesta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys käsittää kaksi
asiakokonaisuutta. Toinen koskee uskonnollisissa yhdyskunnissa tapahtuvaa vihkimistä,
toinen puolestaan siviilivihkimisen toimittamiseen oikeutettujen
henkilöpiirien laajentamista.
Hyvät kollegat, voi olla, että tämä ei
kiinnosta niin paljon, kun sen esittelee näin, mutta ne
teistä, jotka ovat kiinnostuneet matkailuelinkeinon vahvistamisesta
esimerkiksi Lapissa, saattavat itse asiassa olla nyt ihan kiinnostuneita,
jos jaksatte kuunnella. Erityiskiitos jo tässä vaiheessa ed.
Heinäluomalle, joka ministerikauteni alussa jo heti veti
hihasta ja esitti tähän hallituksen esitykseen
liittyviä toivomuksia, jotka laitoin sitten liikkeelle. — Sieltä ed.
Heinäluoma saapuukin.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ministeri Brax. — Minä toivon, että sali
nyt hiljentyy kuuntelemaan tätä tärkeää esittelyä. — Olkaa
hyvä, ministeri Brax.
Kiitoksia, arvoisa puhemies! — Kuten tunnettua, avioliittoon
vihkiminen voidaan Suomessa toimittaa joko kirkollisena tai siviilivihkimisenä.
Kirkollisen vihkimisen saa toimittaa evankelisluterilaisessa ja
ortodoksisessa kirkossa pappi sekä muussa uskonnollisessa
yhdyskunnassa se, jolla on oikeus vihkiä avioliittoon.
Siviilivihkijöitä ovat puolestaan laamanni ja
käräjätuomari ja henkikirjoittaja. Hallituksen
esitys ei tuo muutosta evankelisluterilaisessa kirkossa ja ortodoksisessa
kirkossa tapahtuvaan vihkimiseen. Muita uskonnollisia yhdyskuntia
tulisi sitä vastoin koskemaan oma lakinsa, laki vihkimisoikeudesta.
Uskonnollisten yhdyskuntien vihkimisoikeus on nykyisin hyvin puutteellisesti
säännelty, ja tämä epäkohta
korjataan täten tässä yhteydessä.
Koska turismin näkökulmasta, johon viittasin,
on mielenkiintoisempaa lakipaketin siviilivihkimistä koskeva
osuus, esittelen sen hiukan tarkemmin tässä yhteydessä.
Siviilivihkimisten määrä on viime
vuosien aikana huomattavasti lisääntynyt. Vuonna
2006 selvästi yli kolmannes kaikista vihkimisistä oli siviilivihkimisiä.
Tämä on johtanut siihen, että meillä on
ollut siviilivihkijöistä pula. Ongelmia on esiintynyt
silloin, kun kihlapari on halunnut, että vihkiminen toimitetaan
virkapaikan ja virka-ajan ulkopuolella. Tämä ongelma
on siis koskenut sekä suomalaisia kihlapareja että sitten
mahdollisia turisteja, jotka haluavat nimenomaan tulla vihityksi
lomallaan romanttisessa, luonnonkauniissa Suomessa tai erityisesti
sen Lapissa.
Lapissa onkin kriittiseksi tämän palvelualan osalta
noussut se, että toisin kuin Ruotsissa, me emme ole voineet
mahdollistaa turisteille tosiasiassa heidän haluamaansa
vihkimistä. Entistä useammat ulkomaalaiset parit
haluavat saapua sinne mennäkseen naimisiin, ja nyt lakia
muutetaan niin, että siviilivihkijöiden piiri
laajenee. Nykyisten vihkijöiden ohella vihkimisen voi toimittaa
ja olisi velvollinen toimittamaan myös käräjäviskaali,
maistraatissa toimiva julkinen notaari ja tietyin edellytyksin käräjäoikeuden
notaari. (Ed. Zyskowicz: Eikö oikeusministeri voisi vihkiä?) — Ei
oikeusministeri, edustaja Zyskowicz, aio, vaikka houkutus olisi
keväthangilla suuri, lähteä vihkimään
japanilaisia turisteja. — Siviilivihkijöiden piiri
laajenee tällöin noin 200 henkilöllä.
Jos tämäkään ei vielä riitä paikallisen
tarpeen tyydyttämiseen, maistraatti voisi lisäksi
myöntää vihkimisoikeuden laissa säädetyt
kelpoisuusvaatimukset täyttävälle henkilölle.
Tällaisen niin sanotun yksityisen vihkijän tulisi
olla suorittanut oikeustieteen ylempi korkeakoulututkinto. Pätevyysvaatimus
on siten sama kuin muillakin siviilivihkijöillä.
Tällaisen vihkijän toimintaa valvoisi vihkimisoikeuden
myöntänyt maistraatti. Vihkimisoikeus voitaisiin
peruuttaa samoin edellytyksin kuin uskonnollisen yhdyskunnan jäsenille myönnetty
vihkimisoikeus.
Tämä ei välttämättä tosiaankaan
ole lakiteknisesti suuri asia, mutta osaltaan kertonee siitä,
että joskus on kysymys enemmänkin poliittisesta
tahdosta kuin rahasta, siitä, haluammeko me edistää suomalaista
elinkeinoa, muun muassa matkailuelinkeinoa, ja kaiken lisäksi
saattaa tähän maailmaan entistä useammin
vihkipareja.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kollegat! Jotenkin tämä lakiehdotus
herätti puhumishalut, kun ikuisena poikamiehenä tässä on onnistunut
aina välttämään kyseiset muodollisuudet.
Tosiaan aivan niin kuin oikeusministeri Brax mainitsi, niin tässä vihkimisessä tarvitaan
vielä kuitenkin
hätätapauksessakin, oliko se nyt oikeustieteen
kandidaattia, eikä minkään muun, esimerkiksi
psykologian tai jokin muu tutkinto ole pätevä,
vaikka syytä ehkä joskus olisi, varsinkin, kun
nykyään eroamisprosentti alkaa olla yli 50.
Tosiaan täällä siis sanotaan: "Vihkimisoikeus voidaan
myöntää sille, joka on suorittanut oikeustieteen
ylemmän korkeakoulututkinnon". Eli se tarkoittaa tosiaan
kandia, ei tarvitse olla vielä varatuomarikaan, että sitten
pääsee vihkimään. Tulee mieleen,
kun katsoin juuri tuossa yhtä Simpsonien jaksoa, että periaatteessa
tämä laki on hyvä, että naimisesta
tai siis vihkimisestä avioliittoon tehdään
tämmöistä lasvegasmaista touhua. On hienoa
varmaan Korvatunturilla mennä naimisiin, kun löytyy
mukava pukki tai notaari joulupukiksi. Sitten saa ulkolaiset tämmöisen
pikavihkimisen siellä mukavassa ympäristössä.
Täällä on viitattu näin: "Siviilivihkimisten
määrä on kasvanut erityisesti Lapissa."
Siitä saisi moni ehkä vääränkin
johtopäätöksen, johonkin kaamosväsymykseen
tai johonkin muuhun kaamosoirehtimiseenkin voisi vedota, mutta tämä tosiaan
tarkoittaa seuraavaa: "Eräillä Lapin alueilla,
joissa vihkimäärien kasvu on ollut voimakkainta,
ei kuitenkaan riittävässä määrin
ole sellaisia viranhaltijoita, jotka olisivat velvollisia toimittamaan
siviilivihkimisen." Eli sinänsä tämä on
ihan kannatettava tämmöinen laajentamislaki, että saadaan
ihmisiä yhytettyä toisiinsa myös tämmöisessä turismimielessä,
ja Suomi osoittaa tässä tavallaan hyvin vapaamielistä suhtautumista,
Amerikan mallia.
Toisaalta tämä, mitä halusin kritisoida
ja sen takia tulinkin tähän — ainakin
osaltaan kritisoida — on tämä erilaisten
uskonnollisten yhteisöjen ottaminen mukaan tähän.
Tämä siis tarkoittaa sitä, täällä oli
jossain mainittu muistaakseni, että tähän
mennessä tämä oikeus on ollut ev.lut.kirkossa
ja sitten ortodokseilla. Siinä ei ole kyllä mitään
titteleitä. Ei teologian ylioppilas ehkä pääse
vielä vihkimään, kirkossa täytyy
olla pappi. Mutta nytten tässä ei ole mitään
kriteeriä sille, arvoisa oikeusministeri ja puhemies, mikä tämä uskonnollisen
yhteisön vihkijä sitten on, jos me otamme erilaisia
uskonnollisia yhteisöjä. Herra paratkoon, onneksi
skientologia ilmeisesti ei ole vieläkään
Suomessa. Tai en minä tiedä, kun tämä eduskunta
tai edelliset eduskunnat ovat tehneet niin kummallisia lakeja, että minä aina hämmästelen,
onko skientologiasta tullut jo laillistettu uskonto täällä Suomessa — osaako
kukaan vastata? — kun jotenkin täällä on
ihmeellisiä päätöksiä tehty
asioitten suhteen. Toivottavasti ei.
Mutta tämä tarkoittaa nyt sitä, että koska
tämä vuotaa kuin seula edelleen tämä,
että kuka tahansa — minullekin on ehdotettu aikoinaan,
jotta minulla olisi valtaa tässä maassa, että perusta
uskonnollinen yhteisö, niin saat tehdä mitä tahansa ja
saat rahaa joka paikasta — minäkin saisin ruveta
sitten vihkimäänkin. Kun olisin viisaana miehenä aikoinaan
perustanut uskonnollisen yhteisön rekisteröitynä yhdistyksenä ensin
ja sitten hakenut jostain vähän lupapapereita,
niin nyt minä voisin sitten vihkaista tuolla jossain jonkun olemalla
tämän uskonnollisen yhteisön ylipappi. Ilmeisesti,
niin tämä tännepäin näyttää viittaavan.
Ehkä oikeusministeri Brax pystyy tässä sitten
tämän asian vielä selvittämään
paremmin, mikä on sitten pappiuden kriteeri näissä muissa uskonnollisissa
yhteisöissä, joita ei ole erityisesti tässä laissa
mainittu.
Toinen asia, mitä täällä ei
ole mainittu, vaikka vähän tuossa äskeisessä puheessa
tuli esille, että missä tämä vihkiminen,
vihkiytyminen avioliittoon tapahtuu. Eli ei täällä ole
edes mainittu, että sen pitäisi olla jotenkin
arvokas paikka tai kunniallinen paikka tai hyväksi todettu
tai perinteinen, hyvää hedelmällisyyttä ja
fertiliteettiä omaava maaseutu. Lappihan on kauttaaltaan
siis sitä, jos siellä vaan innostuu asiaan. Mutta
tosiaan tästä puuttuu tämmöinen
tarkempi määritelmä tästä itse
paikasta, että kun nyt sitten sen ei tarvitse olla kirkko
tai maistraatti, niin mikä se voi olla. Ei muuta tällä kertaa.
Ulla Karvo /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
asia on hyvä osoitus siitä, että myös
alueellisten ja paikallisten ongelmien esiin tuomisella voidaan
saada muutoksia aikaan. Lapissa on viime vuosina kehitetty uutta
matkailutuotetta. Ulkomaalaisille ja myös suomalaisille on
tarjottu avioitumismahdollisuutta eksoottisessa maakunnassa.
Tuotteistetun matkailuvaltin tarjonta uhkasi tyrehtyä,
koska siviilivihkimisen toimittamiseen velvoitettuja virkamiehiä ei
ole ollut riittävästi. Lakiesityksen tarkoitus
on muun muassa siviilivihkimisen toimittamiseen velvoitettujen virkamiesten
piirin laajentaminen. Siviilivihkimisen voisivat toimittaa käräjäoikeudessa
laamannin ja käräjätuomarin ohella myös
käräjäviskaali ja laamannin antaman määräyksen
perusteella notaari, ja maistraatissa maistraatin päällikkö ja
henkikirjoittaja ja julkinen notaari voivat suorittaa siviilivihkimisen.
Tämän lisäksi maistraatilla on mahdollisuus
myöntää vihkimisoikeus laissa säädetyt
pätevyysvaatimukset täyttävälle
henkilölle, ja tämä ehdotus on hyvin
kannatettava.
Siviilivihkimisestä aiheutuu usein kustannuksia, varsinkin
virkapaikan ja virka-ajan ulkopuolella tapahtuvista vihkimisistä.
Juuri tällaisista vihkimisistä on usein kyse matkailutuotteistetussa
vihkimisessä. Paikallaan onkin kattaa kustannuksia maksun
perimisellä palvelusta.
Kyseisen lakiesityksen pohjalta on hyvä lähteä edelleen
kehittämään tuotetta, jolla houkutellaan
entistä enemmän matkailijoita Lappiin.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Totean ensin, että minustakin
tämä esitys vaikuttaa varsin tasapainoiselta ja
tarpeelliselta kokonaisuudelta, ja tämän perusmuutos
on siinä, että se laajentaa eräiltä osin
vihkimisoikeutta sekä rekisteröidyille uskonnollisille
yhdyskunnille että siviilivihkimisen osalta niin, että muun
muassa notaarit voivat jatkossa olla vihkijöinä.
Mutta huomautan, että jo tällä hetkellä vihkimisoikeus on
noin 40 yhdyskunnalla, eli mitään radikaalia muutosta
ei siinä suhteessa ole tulossa.
Mutta enemmän kuin tähän matkailuelinkeinoon
laajentamiseen itse kiinnitin huomiota siihen, että tässä esityksessähän
otetaan kantaa myös siihen keskusteluun, mitä viime
vuosina on käyty tässäkin salissa vihkimisoikeudesta.
Täällä esityksessäkin puututaan
muun muassa siihen ehdotukseen tai kysymykseen, pitäisikö vihkimisoikeus
myöntää myös uskonnottomille
katsomusyhteisöille. Mielestäni tämä linja
on varsin tasapainoinen, eli on päädytty siihen,
että tämä vihkimisoikeuden myöntäminen
ei ole tarpeen, koska meillä on jo siviilivihkimismahdollisuus.
Toisaaltahan on käyty keskustelua peräti siitäkin,
pitäisikö tyystin poistaa kirkollisen vihkimisen
mahdollisuus, mutta mielestäni tässä on
lähdetty siinäkin suhteessa oikeasta lähtökohdasta, että jos
ajatellaan kirkollista vihkimistä, niin siinä on
sekä tämä juridinen että uskonnonharjoitukseen
liittyvä aspekti, joka on jatkossakin syytä säilyttää.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriö on lähtenyt
hyvin nopeasti tämmöisessä tärkeässä asiassa
liikkeelle, ja niin kuin kuulimme, myöskin oppositio on
päässyt vaikuttamaan tähän asiaan
omilla ideoillaan. Toivon vaan, että tältä romanttiselta
vihkimiseltä revontulien alla ei viedä loppua
tästä romantiikasta tuotteistamalla tätä kovin
pitkälle, koska tuote ja rakkaus eivät sovi hirveän
hyvin yhteen. Mutta lakivaliokunta varmasti tekee oikein mielellään tämän
työn ja saa sitten tehtävänsä nopeasti
tänne saliin meidän tarkistettavaksemme.
Edustajat Arja Karhuvaara ja Päivi
Lipponen merkittiin läsnä oleviksi.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että tässä on
kysymys hyvin suvaitsevaisesta laista, koska se laajentaa vihkimisoikeuksien
piiriä. Tietenkin tästä tulee se mieleen,
että avioliitto on vakava asia, minkä vuoksi toivoo,
että vihkimissirkusta ei syntyisi, kuten tässä jo
ed. Virtanen hieman ehti mainita. Sen sijaan nostan erittäin
tärkeänä esille varmasti lakivaliokunnan
työskentelyssä sen, että me todella kiinnitämme
huomiota siihen, että meillä on riittävästi
määritelty vihkijöiden kelpoisuusehdot
ja samoin se, millä tavalla valvontaa tehdään.
Sen lisäksi, että tässä on turismista
kysymys, täällähän nousee myöskin
esille se, että meillä ei ole riittäviä resursseja
näissä käräjäoikeuksissa
ja maistraateissa, mihin tässäkin esityksessä kiinnitetään
huomiota.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
lakiesitys on monelta osin tarpeellinen ja perusteltu. Nykyaikana
on syytä turvata kansalaisten mahdollisuudet solmia avioliitto
mahdollisimman joustavasti niin etelän kaupunkikeskuksissa
kuin Lapin tuntureillakin. Toivottavaa kuitenkin on, että valtion
tuottavuusohjelman nakertaessa viranomaisten resursseja eivät
lomailijoiden vihkimistoimitukset Lapin tuntureilla ja muualla vie
liiaksi resursseja viranomaisten varsinaisista perustehtävistä.
Arvoisa puhemies! Pikaisenkin vihkimisen myötä aviopuolisoille
syntyy yleensä avio-oikeus toistensa omaisuuteen. Mielestäni
tältä osin lainsäädäntömme
ei vastaa nykyajan vaatimuksia. Olisikin hyvin suotavaa, että hallitus
valmistelisi uudistuksen, jossa luovuttaisiin nykyisestä puolisoiden
välisestä laajasta avio-oikeudesta ja siirryttäisiin
menettelyyn, jossa lähtökohtana olisi malli, jonka
mukaan avioliiton päättyessä puolitettaisiin
vain avioliiton aikana ansiotyöstä kertynyt netto-omaisuus
ja muu omaisuus olisi avio-oikeudesta vapaata.
Tanja Karpela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jälleen kerran on aika kiittää ministeri
Braxia hyvin nopeasta työskentelystä.
Jo viime kaudella opetusministeriössä tuli esille
useita tapauksia, joissa tämä vihkimisprosessi
oli varsin epäselvä. Joko oli puutteellisia tietoja
tai muutoin nämä ilmoitukset olivat niin epäselviä,
ja näitä lupia myönnettiin sitten erikseen.
Uskon, että tämä ministerin esitys selkeyttää huomattavasti
tilannetta.
Mitä tulee valtion tuottavuusohjelmaan, niin en usko,
että sillä on minkäänlaista
merkitystä tämän lain suhteen.
Toisaalta, mitä tulee sitten omaisuuteen, niin meillä on
tällä hetkellä jo käytettävissä avioehto ja
se korjannee kyllä tällaiset ongelmat.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on kysymys hallitusta
liberalismista. Kun aamulla valmistauduin tähän
täysistuntoon, niin mietin, hirviäisikö käyttää sellaisen
puheenvuoron, jossa toteaisin, että tämä on
halvin matkailunedistämislainsäädäntöhanke,
mitä on tähän mennessä eduskuntaan
tuotu.
Kun ed. Karvo oli puhunut, totesin, että minäkin
rohkaistun käyttämään juuri
sen puheenvuoron, jonka olin aamusella suunnitellut käyttäväni tässä täysistunnossa.
Elikkä toisin sanoen näin juuri pitää tehdä,
hallitusti ja asiallisesti, mutta tarkoitus muistaen.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! En puhuisi tästä, jos kuulin
oikein, "hallitusta liberalismista", mutta kylläkin erittäin
hyvästä julkisen hallinnon palveluasenteesta.
Katsotaan asiakkaiden tarpeita ja kuullaan myös elinkeinoelämää,
ja on hienoa, että tämä voi tapahtua
myös oikeusministeriössä.
Annan tässä suuren tunnustuksen ministeri Braxille,
joka on hoitanut tätä erinomaisella tavalla. Se
on kunniaksi oikeusministeriölle, ja ilomielin kuulen,
että ministerinä aikaisemmin toiminut Johannes
Koskinen on voinut vaikuttaa jo ensimmäisiin lähtöloitsuihin
tässä asiassa, joten tämä täyttää tässäkin
suhteessa hyvän valmistelun tunnusmerkit.
Tärkeätähän on, että kun
meillä on kehittyvä alue — tässä on
monia näkökohtia, mutta tämä matkailunäkökohta
on siis yksi — niin että meillä on todella
vahvasti kehittyvä tämä matkailu myös
ulkomailta tänne, ja siihen liittyy halukkuus käyttää meidän
luontomme eksotiikkaa hyväksi ja tehdä ikimuistoinen
kokemus. Mielestäni yksikään avioliitto
ei saa jäädä sen takia solmimatta, että meillä ei
löydy oikeata viranomaista suorittamaan vihkimistä määräajassa.
Pitäisin suotavana, että lakivaliokunta voisi kuulla
myös tämän alueen yrittäjiä,
kun se käy tämän lain toimivuutta lävitse.
On useita yrittäjiä, jotka ovat tässä kehittäneet
toimintaansa erittäin pitkälle ja tuovat meille
sadoille ihmisille toimeentuloa eri puolilla Suomea, mutta aivan
erityisesti Pohjois-Suomessa.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Kiitos käydystä keskustelusta
tähän asti.
Muutama tarkennus ed. Pertti Virtaselle tiedoksi. Aivan niin
kuin ed. Räsänenkin täällä kertoi,
uskonnonvapauslakia ja sen nojalla myönnettäviä oikeuksia
siitä, ketkä katsotaan uskonnollisiksi yhteisöiksi,
ei tässä yhteydessä haluttu muuttaa.
Se oli tietoinen valinta. Tässä ei lähdetä koskemaan
siihen lainsäädäntöön
ollenkaan. Näin ollen jotkut yhteisöt, jotka mainitsitte,
kun niitä ei uskonnonvapauslain mukaisesti katsota rekisteröidyiksi
uskonnollisiksi yhdyskunniksi, niin ne eivät siis saa myöskään
tältä osin tämän lain kautta
vihkimisoikeuksia.
Ed. Karpela vastasi tyhjentävästi ed. Ruohonen-Lernerin
kysymykseen. Avioehdon tosiaan soisi jokaisen Suomen kansalaisen
tuntevan. Nettisivuilta löytyy aika hyvät ohjeet
suoraan oikeusministeriön sivuilta ja osoitteesta Suomi.fi, lisää tietoa
avioehdosta ja erilaisista vaihtoehdoista sopia se, millaisessa
liitossa haluaa omaisuuden näkökulmasta olla.
Oikeusministeriö ei ole avioliiton osalta suunnittelemassa
mitään muutoksia tähän lainsäädäntöön.
Sen sijaan pitkäaikainen avoliitto, jonka purkautuessa
voi osoittautua kohtuuttomaksi enää jäljittää omaisuustilanteita
ja omistustilanteita, saanee tällä vaalikaudella
tuekseen säännöksen eräänlaisesta selvittäjästä ja
kohtuullistamissäännöstä omaisuudenjaossa,
jos on siis kysymys hyvin pitkäaikaisesta avoliitosta,
jonka purkaminen on kohtuutonta ilman ulkopuolista apua. Muilta
osin tähän aviovarallisuus- tai avoliittovarallisuuspuoleen
ei ole tulossa merkittäviä muutoksia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen käytti mielenkiintoista
adjektiivia tästä lakiesityksestä, "hallittu
liberalismi". Kyllä tässä jotain tämän
kaltaista on aistimassa. On tietysti niin, että kaikkienhan,
jotka haluavat avioliiton solmia ja ovat sitä harkinneet,
pitää voida tämä tehdä.
Mutta kun tätä lakiesitystä katsoo,
niin tässä ennen muuta korostuu tämä vihkiminen
vain tuommoisena puhtaasti juridisena, teknisenä suorituksena,
jota se tietysti hallituksen lakiesityksen kannalta ja tämän
esityksen mukaan onkin.
Tässä itse tilanteessa on kuitenkin monia
käytännön ongelmia, jotka sitten liittyvät
vihittäviin, sen selvittämiseen heille, mitä avioliitto merkitsee,
ja nämä puolet jäävät
tässä niin kuin hyvin ohuelle huomiolle eivätkä tule
lainkaan tässä yhteydessä esille. Edellytetään,
että asianomaiset ovat omissa maissaan, tai jos ovat suomalaisia,
niin sitten muutoin nämä kysymykset halunneet
selvittää.
Kristillisessä kirkollisessa avioliittoon vihkimisessä on
viime aikoina haluttu entistä enemmän korostaa
sen vakavuuden selvittämistä, mitä avioliitto
merkitsee. Ei ole kysymys vain jostakin kevyestä revontulen
alla tai pakkasessa tehtävästä vihkimisestä,
vaan kysymys on elämänikäisestä liitosta,
jolla on vakavat tarkoitukset ja tehtävät.
Nyt tässä käsitellään
hyvin pinnallisesti vain tätä yhtä vaihetta,
aviosuhteen juridista vahvistamista tämän lakiesityksen
myötä. Minä toki ymmärrän,
että ihmisillä on monenlaisia toivomuksia vihkipaikan
suhteen. Itsekin olen vihkinyt talvisen lumen keskellä jääkylmässä kirkossa.
On vihitty kosken ylle tehdyllä lavalla jne. Nämä kaikki
ovat ymmärrettäviä, ja tietysti romanttisille
tunteille ja tavoitteille suotakoon sijansa ilman muuta, mutta tässä tarkastellaan
hyvin, hyvin kevyenä teknisenä suorituksena vihkitoimitusta.
Itsekin myös ulkomaalaisia vihkineenä jään ihmettelemään
sitä, kuinka taataan, että asianomaiset tajuavat,
mistä tässä on kysymys. Toki heillä täytyy
olla nämä asianomaiset paperit mukanaan vihkijäviranomaiselle,
kuka hän onkin. Pidän välttämättömänä,
että vihkijä itse hallitsee nämä kysymykset.
Hän voi käydä läpi nämä asiapaperit
riittävästi, että ne ovat kunnossa ja
että niitten hankkimiselle varataan riittävästi
aikaa. Jos jompikumpi vihittävistä on jostakin
hyvin kaukaa, kulttuureista, joista ei ole sellaisia asiakirjoja
saatavilla, joita Suomessa on, näitten hankinta voi kestää hyvinkin
pitkään. Elikkä asiassa on, kokemuksesta
voin sanoa, useammankin kuukauden papereitten ennalta hankinta eräissä tapauksissa,
ennen kuin itse juridinen asia voi tapahtua.
Samalla pidän periaatteena sitä, että kenelle
ei normaali vihkipaikka käy, hän tai he maksakoot tästä kaikki
kulut yhteiskunnalle. Älköön yhteiskunnalle
tulko siitä mitään ylimääräistä kulua, että vihkijäviranomainen
käy vihkimässä sitten virka-ajan ulkopuolella.
Papeillahan onneksi ei ole virka-aikaa, kuten ei kansanedustajillakaan. Mutta
sitten henkilö, joka on sidottu virka-aikaan, niin hän
tietysti olkoon oikeutettu saamaan, mitä työstä lisäkuluja
tulee, ja olkoon sitten tämä niin korvattu, että tästä ei
veronmaksajille aiheudu lisäkuluja. Tältä osalta
en voi muuta kuin toivoa vain onnellista elämää heille,
jotka tämänkin lakiesityksen myötä avioliiton
solmivat. Jos vihkijäviranomaisia on enemmän,
niin sehän antaa mahdollisuuden joustavampaan käytäntöön.
Lakiesityksen mukaan siellä on tuotu esille nimenomaan
oikeusvallan käyttäjinä henkilöt,
jotka kyllä tietävät, mitenkä vakavasta
asiasta on kyse. Mutta toivoisin, että yleensä tämän kaltaisen
asian ollessa esillä kiinnitettäisiin huomiota
elämänikäisen avioliiton tarkoitukseen
ja asiaan liittyvään vakavuuteen.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa puhemies! Tunturi-Lapista kotoisin olevana ja lukuisia
pareja vihkineenä myös tiedän, että ilolla
tervehdin tätä hallituksen esitystä.
Kysehän on muutaman minuutin työstä,
mutta se on aivan välttämätön
avioliiton solmimiseksi. Viime vuosien aikana Tunturi-Lapista on
muodostunut eräänlainen Las Vegas, jossa ulkomaalaiset
ja myös suomalaiset parit haluavat mennä vihille. Vihkimiset
ajoittuvat joulukuun ja huhtikuun välille. Viime joulukuussa
maistraatissa oli vihkimisiä joka työpäivä ja
näin ainoa henkikirjoittaja joutuikin kuluttamaan työaikaansa
sukkulointiin Ylläksen, Lainion ja Levin välillä.
Ja koska nämä etäisyydet ovat pitkät
ja vihkijöitä on ollut vain Kittilässä,
Sodankylässä ja Rovaniemellä, resurssit
ovat olleet kyllä liian vähäiset tähän
toimeen, eli aivan maksimi- ja äärirajoilla kuljetaan.
Sen vuoksi tätä vihkimään oikeutettujen piiriä on
tärkeä laajentaa.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin edellinen edustaja totesi,
tarpeeseen on tämä lainsäädäntö tulossa
ainakin Lapissa, ja tiettynä ajankohtanakin. Se tarve näköjään on
selvästi kaamosaikaan suurempi, ja vielä kevään
soidinaikakin siihen tulee. Mutta se ongelma, mikä näissä lasvegaseissa
ja kaikennäköisissä muissa uusissameksikoissa
on, ovat nämä pika-avioliitot ja ne avioehdot.
Näin Texasin vaalien allakin voisi sanoa siitä Amerikan
esimerkistä, että juuri kun useasti näitä sitten
ehkä alkoholin ja muunkin sokeutumisvaiheen aikana solmitaan
hätäisesti, niin sitten näistä eroon
pääseminen on ainakin Amerikan lainsäädännössä tai
USA:n lainsäädännössä säädetty
niin, että niistä pääsee myös
sitten ainakin tietyissä paikoissa eroon.
Ja, kun joku kysyi minulta, miten se Simpson tähän
liittyi, kun minulla jäi se kesken, niin Springfieldissä isä-Simpson
perusti tämmöisen lahkon, jossa homoseksuaaleja
helpolla pääsee sekä naimisiin että eroon,
ja sitten Springfieldistä tuli ilolla kunnioitettu kaupunki,
kun kaikki sitten ryntäsivät sinne. Että kaikella
kunnioituksella sitä kohtaan.
Minä ihmettelen suomalaista homouskeskustelua siinäkin,
että kun joskus vuonna 2003 se edellinen eduskunta on tehnyt
lain, jossa kaikki tämä on sallittua, normaalia
ja luonnollista ja kaikkea tuommoista, niin tänä päivänä taas
täällä hurskastellaan ja puhutaan siitä,
jotenkin loukataan ihmisiä, jos he ovat homoseksuaalisia. Tuntuu
jotenkin, että tämä eduskunta ei pysy
itse edes omien säätämiensä lakien
moraalissa ja etiikassa mukana. Varsinkin oikea puoli tuntuu siltä.
Oppositio ilmeisesti vastusti sitten kyseistä lakia, koska
nyt hallituksessakin yksi puolue sitten innolla huutaa, että haukutaan,
kun käytetään jotain homoseksuaalista
yksipuolisuutta ikään kuin lyömäaseena.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä vihkimisoikeuslainsäädännön
kehittäminen osoittaa, että eduskunnalla on taipumusta
romantiikkaan. Niin heleästi täällä tämä keskustelu
soi. Lappi eurooppalaisena Las Vegasina on mielenkiintoinen. Samaa
mieltä olen kuin ed. Hautala, että ehkä tämä vihkiminen
Lapissa on syytä pitää kuitenkin vähemmän
tuotteistettuna. Siinä varmaan häviää jotakin
tuosta tärkeästä asiasta, mihinkä ed.
Oinonen viittasi, eli miten se olikaan: koko elämän
mittainen liitto, joka siellä solmitaan hankien keskellä.
Tämä tapa viedä tätä asiaa
eteenpäin on varmasti myös siinä mielessä perusteltu,
että tuetaan Lapin alueen taloutta. Mutta on aika mielenkiintoista,
jos Lappi todella on saanut tämän avioliiton taloutensa
tukipylvääksi. Se on ehkä sellainen pylväs,
että se tukee, mutta siihen liittyy myös tietysti
se mahdollisuus, että avioliiton solmimisesta tulee liian
paperinmakuista, ja tässä mielessä tämän
hallituksen esityksen perustelujen hyväksyminen voi olla
askel avioliiton sisällössä alaspäin.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Tosiaan tällä hallituksen
esityksellä laajennetaan nyt näitä vihkimisoikeuksia
useammille virkamiehille, ja tämä muutos on perusteltu,
niin kuin tässä on kuultu. Siviilivihkimisten
määrähän valtakunnallisesti
on kasvussa. Viime vuosina on lisääntynyt tämä ulkomaisten
matkailijoiden avioliittoon vihkiminen virkapaikan ulkopuolella. Muun
muassa olen kuullut, että Savonlinnassa kesätapahtumien
yhteydessä tällaista tapahtuu, ja sinänsä tämä tuotteistaminen
tässä yhteydessä on ihan hyvä asia.
Mutta viestiä, mitä eräs maistraatin
henkikirjoittaja on minulle muutamissa yhteenotoissa lähettänyt,
haluaisin tähän lähetekeskusteluun ja lain
käsittelyyn tuoda eli sitä, että siviilivihkimisessä ei
jatkossa enää tarvittaisi todistajia silloin, kun
vihkimisen toimittaa joku näistä virallisista siviilivihkimiseen
oikeutetuista virkamiehistä. Todistajat voisivat olla ainoastaan,
jos pari haluaa tuoda omansa vihkimistilaisuuteen. Perusteluna tälle
ehdotukselle on se, että todistamisesta aiheutuu käräjäoikeuksille
ja maistraateille toimintavaikeuksia erityisesti kesäaikana,
jolloin vihkimisten kysyntä on muutenkin suurta ja vihkiparilla
ei välttämättä ole omia todistajia
ja silloin tämmöinen vähäinen
toimistohenkilökunta joutuu näitä tehtäviä hoitamaan.
Myös hiljattain muuttuneen avioliittolain 16 a §:n
mukaisissa virka-ajan ja -paikan ulkopuolella tapahtuvissa vihkimisissä todistajan
saaminen saattaa olla ylivoimaisen vaikeaa ja henkilökunnan
tai vihkijän perheenjäseniä ei voida aina
velvoittaa tulemaan paikan päälle. Tässä voisi
olla lisää pohdittavaa valiokuntakäsittelyyn.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Luulen, että tässä keskustelussa
on nyt hiukan harhauduttu sellaisiin painotuksiin, jotka eivät ole
ihan sitä tämän esityksen ydintä.
Lapin matkailua on varmasti tärkeää edistää monin
tavoin, mutta se ei ole kyllä tämän esityksen
keskeisin vaikutus, vaan ylipäänsä siviilivihkimisen
toimittamiseen velvollisten virkamiesten piirin laajentaminen parantaa
kyllä palvelua joka puolella Suomea ja mahdollistaa sen,
että vihkimistoimituksia voidaan suorittaa muinakin kuin
näinä virka-aikoina ja virkapaikoissa. Sillä sen
vuoksi on todellakin vaikutusta varmasti koko Suomeen.
Samalla haluan myös kommentoida vielä ed. Oinosen
puheenvuoroa, kun hän hiukan moitti tätä,
että tässä nyt jäädään
kovin kapean juridiselle tasolle. Tällä lakiesityksellä ei
todellakaan olla millään tavoin muuttamassa evankelisluterilaisen
kirkon tai ortodoksisen kirkon vihkimisoikeutta eikä edes
siihen liittyvää lainsäädäntöä, joten
kyllä ne vihkimisen sisällöt aivan yhtä syvällisinä varmasti
säilyvät tämänkin lain aikana.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! En meinannut puheenvuoroa pyytää,
mutta alkaa menöhön tuo jutun sorina niin hurskastelun
puolelle, että ajattelin kans osallistua tähän
avioliitto- eli vihkimiskeskusteluun. Vihkiminen kuitenkin tarkoittaa
avioliittoa, ja sehän on kaikista tärkein asia
ihmiselämäs ja varsinkin sen suhteen, jotta jos
meinatahan jälkelääsiä saara,
niin se ei oo mikään hurskastelun aihe, eli silloon
kun ruvetahan vihkimähän erimoisis noitavainois, pelleelys
ihmisiä puolipelotellen Lapissa eri retkillä,
niin mä sanoosin, jotta sellasella avioliitolla on jo lähties
pohoja pois. Ajatelkaa ny sulhaasta tai morsianta siinä vaihees,
kun ne ensimmäisen kerran valojen alla toisensa näköö,
niin siinä jo peljästytähän
siinä vaiheessa, kantapäätä sovitellahan
kovasti yhteen. Avioliittohon vihkiminen ei ole pelleilyn asia.
Mun mielestä tällaaset kaikki Lapissa tapahtuvat
vihkimiset näissä merkeissä, kun täällä on
joku antanut ymmärtää, on tuhoon tuomittuja.
Mä en oo mikään sellaanen fariseus tai
kirjanoppinut, jotta haluaasin kattoa pienestä reiästä avaraa
maailmaa, mutta kuitenkin tietyt elämän periaatteet
meiltä kaikilta pitää löytyä,
ja jos aina vain liberaalisempahan suuntahan tätä Suomia
alatahan viemähän, niin kohta, jos me sille päälle
tullahan, niin pyllykin tullahan pyyhkimähän vanhemmiltakin
ihmisiltä vessassa, ja tähän me ei haluta.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Itse tervehdin kuitenkin tätä käsillä olevaa
lakiesitystä varsin myönteisellä hymistelyllä ja
paikoitellen pienellä mutinalla. Haluaisinkin, että valiokuntakäsittelyssä nyt
arvioitaisiin, mitä tosiasiallisesti tarkoittaa se, että siellä riveillä lukee: "Edellytyksenä
vihkimisoikeuden
myöntämiselle olisi, että tämä on
tarpeen siviilivihkijöiden riittävän
määrän turvaamiseksi maistraatin toimialueella."
Mitä tämä siis käytännössä tosiasiallisesti
merkitsee?
Toiseksi, arvoisa puhemies, minusta olisi tärkeää kiinnittää huomiota
vielä siihen, että vihkimisoikeutta laajentamalla
virkamiespiirin ulkopuolelle ei synnytetä erilaisilla statuksilla
toimivia siviilivihkijöitä. Siksi lakia säädettäessä pitäisi
pitää huolta ja varmistaa, että ei synny
tällaisella alemmalla statuksella toimivia, virkamieskunnan
ulkopuolisia niin sanottuja keikkaleimaajia.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Minäkin tervehdin ilolla tätä nyt
tehtyä lakiesitystä. Tässä mennään
hyvään suuntaan.
Avioliittolain 14 §:n 1 momentissa lukee: "Vihkiminen
toimitetaan sukulaisten tai muiden todistajien läsnä ollessa
joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä."
Tässä siis avioliittolain 14 §:ssä mainitaan
nämä sukulaiset tai muut todistajat. Näyttää siltä,
että edes siviilivihkimistä ei voitaisi avioliittolain
mukaan toimittaa ilman todistajien läsnäoloa.
Tämä kommenttina siihen pohdiskeluun, jota täällä esitettiin.
Meillä on siis Suomessa voimassa pohjoismainen käytäntö ja
eräissä muissa maissa oleva käytäntö,
jossa meillä on kaksi vaihtoehtoa, joiden kautta voi edetä avioliittoon.
Toinen on siviilivihkiminen ja toinen kirkollinen vihkiminen. Tällainen
kahden vaihtoehdon mukanaolo, siis se, että siviilivihkimisen
rinnalla on mahdollisuus valita vaihtoehtona tämä kirkollinen
vihkiminen, ei ole itsestäänselvyys, ja se on
oikeastaan eurooppalaisessa mittakaavassa harvinaisuus tai ainakin
poikkeuksellinen järjestely. Haluan lausua iloni siitä,
että meillä ei ole edetty avioliittolain tai vihkimisjärjestysten
muuttamisessa siihen suuntaan, että meiltä olisi
poistunut tämä kirkollinen vihkiminen. Olisi se
sitten liberaalisuutta tai mitä tahansa, ehkä jonkinlaista maallisen
valtion vahvistamista, sellainenkin kehitys olisi periaatteessa
voinut olla mahdollista, mutta meillä Suomessa selvästikin
ymmärretään ja hallitus ymmärtää,
että tästä meidän pohjoismaisesta
perinteestä, arvokkaasta perinteestä, jossa meillä on
tämä kirkollinen vihkiminen yhtenä vaihtoehtona,
on syytä pitää kiinni. Toisinkin olisi
voitu tietysti tämä ratkaista.
Se, mikä minusta on tärkeätä tässä — ja
tarkastelen nyt asiaa myös luterilaisen papin ja vihkijän,
luterilaisen kirkon piirissä toimivan vihkijän,
omasta näkökulmasta — ja mikä tässä on
hyvää, on se, että uskonnollisten yhdyskuntien
sisälle tulee vähän lisää säädäntöä siitä,
kenellä se vihkimisoikeus voi olla ja millä kriteereillä.
Nythän se näyttää olevan hyvin
niin sanotusti villiä tai epämääräisesti
säänneltyä, kun tämä kirkollinen
vihkimisoikeus uskonnollisissa yhdyskunnissa on myönnetty
tälle yhdyskunnalle kollektiivisesti ja yhdyskunta voi
sitten sieltä omasta keskuudestaan määritellä suhteellisen
väljästi sen, kuka näitä vihkimisiä voi
toimittaa. Tässä valmistelussa on hyvin lain yleisperusteluissa
kerrottu näitä ongelmia.
Opetusministeriön tietoon on tullut yksittäistapauksissa
puutteellisuuksia, yksittäisiä tapauksia, joissa
vihkimisen on toimittanut henkilö, jolla itse asiassa ei
ollut vihkimisoikeutta. Sitten täällä todetaan:
"Eräiden rekisteröityjen uskonnollisten yhdyskuntien
sääntöjen mukaan vihkimisoikeus on yhdyskunnan
kaikilla jäsenillä tai kaikilla yhdyskunnan täysi-ikäisillä jäsenillä." Tämä on
melkoista väljyyttä, kun itse muistelen sitä,
miten valtavan merkittävältä tuntui se,
kun sai pappisvihkimyksen ja sitä kautta sitten myös avioliittoonvihkimisoikeuden
luterilaisessa kirkossa, jossa sitä avioliittoonvihkimisoikeutta muilla
kirkon työntekijöillä, puhumattakaan
kirkon jäsenistä, ei ole olemassa.
Eräs mielenkiintoinen asia, joka tässä nousee esiin
ja joka liittyy avioliittolakiin, on se, että meillä käytetään
sanaa "kirkollinen vihkiminen" myös niissä avioliittoonvihkimistilaisuuksissa, joissa
tämän uskonnollisen yhdyskunnan omaan hengelliseen
tai toiminnalliseen sanastoon ei ollenkaan liity sellaista sanaa
kuin "kirkko". Kaikki nämä silti toimittavat kirkollisia
vihkimyksiä edelleenkin.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä on hyvä jatkaa
ed. Kantolan jälkeen. Itse kiinnitin samaan huomiota, että meillä on
syytä lakivaliokunnassa kiinnittää erityisesti
huomiota vihkimisoikeuksiin ja siihen, kuka vihkimisoikeuden saa
tässä uskonnollisessa yhdyskunnassa. Nämä ovat
aika löyhiä sinänsä. Tulee olla
täysi-ikäinen. Kykenemätön tai
sopimaton henkilö on sellainen, jolla on mielisairaus,
dementia tai muu vastaava, ja sitten täällä puhutaan
vihkijäkursseista. Jos me ajattelemme luterilaista uskontoa, jossa
pappi on käynyt monen vuoden koulut ja on koulittu siihen
tehtävään, niin on tietenkin pohdinnan
paikka, pitäisikö olla jonkunlainen, miten sanoisi,
testi, yleinen valtakunnallinen testi, jossa katsotaan, että nämä perustiedot
ja -taidot ovat olemassa, jotta vältytään
näistä puutteellisuuksista, joista jo opetusministeriö tällä hetkellä on
tämän lakiesityksen osalta nostanut ongelman.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä salissa innostuttiin
asian käsittelyn yhteydessä tavan mukaisesti hieman
hurskastelemaan tällä asialla. Kyse on kuitenkin
pragmaattisesti, jopa teknisesti ajateltavasta asiasta, hyvästä lakiesityksestä,
joka pohjautuu siis käytännön kokemuksiin
siitä, että tätä lakia täytyy
tältä osin korjata. Kyse on palvelun parantamisesta
kaikkialla Suomessa, ja Lapissa yhtä lailla tämän
palvelun parantaminen on tarpeen ja paikallaan. Kun maistraatin
toiminta-alue on useita satoja kilometrejä Lapissakin,
niin henkikirjoittaja on ollut todella lähtemättömissä kiertäessään
satoja kilometrejä alueen sisällä toimittamassa
vihkimyksiä. Siksi on ihan hyvä, että tämä siviilivihkimisen
toimittamisen virkamiespiiri laajenee tämän esityksen
myötä.
Käytännön yksityiskohtiin, detaljeihin,
varmasti valiokunnassa paneudutaan ja ne tekniset seikat ja raamit
tulee tässä asiassa huomioitua tarpeellisella
tavalla. Täällä tuskin tarvitsee enempää lähteä tämän
asiakokonaisuuden yhteydessä ruotimaan avioliiton sisällön
murenemista ja muuta vastaavaa. Pika-avioliitoista ja Las Vegasista
voi sanoa, että niistä näistä kirkkaista
kielikuvista ei kuitenkaan tämän asian yhteydessä ole
kyse.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Mieto valitettavasti ehti tästä lähteä, mutta
totta on, että nämä parit ovat panostaneet tavallista
enemmän tähän tilaisuuden laatuun, monesti
hiihtämällä esimerkiksi kymmeniä kilometrejä jonnekin
tunturin laelle vihittäviksi. Kyllä siinä on
ollut aikaa silloin miettiä tämän tilaisuuden
luonnetta, tilaisuuden vakavuutta.
Tähän asti tosiaan tuolla maistraatin alueella on
toimittu yhden ihmisen varassa, ja se on tiedossa, että yksi
ihminen ehtii vain yhden miehen tai naisen työt tekemään,
ja paljon puitteita on luotu sille, on lumilinnaa ja lumikylää,
missä monet haluavat tulla vihittäväksi.
Ja kyllä sekin on hankalaa, jos tämä valtion
tuottavuusohjelma ei salli lisäresurssien myöntämistä.
Sen vuoksi näen tämän esityksen hyvin
tarpeellisena.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan vielä korostaa sitä,
että avioliittoon vihkimisen edellytyksiä ei olla
tällä lakiesityksellä muuttamassa, enkä itse
löydä tästä esityksestä mitään
sellaista liberalismia, muutosta johonkin liberalismin suuntaan,
mihin esimerkiksi ed. Pulliainen ja ed. Mieto viittasivat. Tässähän
vain parannetaan palvelua laajentamalla hieman sitä joukkoa
virkamiehiä, joilla on lupa vihkiä.
Ed. Kantola kiinnitti huomion siihen ihan tärkeään
seikkaan, että rekisteröidyistä uskonnollisista
yhdyskunnista puhuttaessa käytetään laissa sanaa
"kirkollinen vihkiminen", vaikka olisi sitten kysymyksessä esimerkiksi
muslimiyhdyskunnassa tapahtuva vihkiminen, joka ei varmasti heidän
omankaan määritelmänsä mukaan
ole kirkollinen tapahtuma. Mutta laki on jo nyt tällainen,
tässä ei tuoda mitään muutosta
tähän lainsäädäntöön,
mutta ehkäpä sitä valiokunnassa voisi
miettiä, pitäisikö siihen löytää näiden
ei-kirkollisten uskonnollisten yhdyskuntien kohdalla joku toinen
termi.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olisin kiinnittänyt huomiota
samaan asiaan kuin ed. Räsänen puheenvuoronsa
alkuosassa: eräistä täällä käytetyistä puheenvuoroista
ja esimerkiksi ed. Miedon puheenvuorosta on syntynyt sellainen mielikuva,
että tässä jollain tavoin sitä harkintakynnystä,
mitä avioliiton solmiminen edellyttää,
jotenkin alennettaisiin ja näitä ennakkovalmisteluja
ja ennakkoselvityksiä, jotka liittyvät avioliittoon
vihkimiseen, jollain tavoin tässä muutettaisiin.
Korjauksena totean, että minullekin on syntynyt se
mielikuva, että tässä ei millään
tavoin puututa näihin vihkimisen edellytyksiin. Toisin
sanoen ei tämä laki siihen tähtää eikä sitä mahdollista,
että jos tunturihotellissa on tullut vietettyä railakas
yö ja sen jälkeen sitten aamulla halutaan heti
mennä naimisiin, niin vaikka hiihtäisi sen 20 kilometriä kimpassa,
niin ei sillä perusteella vielä naimisiin päästä,
vaan normaalit edellytykset avioliiton solmimiselle, jotka lainsäädännössä on muutoin
ja aikaisemmin säädetty, ovat tietysti edelleen
olemassa.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on sekä käyty
laajaa keskustelua siviilivihkimisen helpottamisesta järjestämällä lisää vihkimiskelpoisia
työntekijöitä että sitten puhuttu
kirkollisesta vihkimisestä. Haluan sanoa painokkaasti, että oma
käsitykseni on se, että siviilivihkiminen on eettisesti,
moraalisesti aivan yhtä vastuullinen ja kunniakas teko
kuin kirkollinenkin vihkiminen. Älköön
näitä asettako missään moraalisessa
mielessä vaihtoehdoiksi tai vastakkain, siviilivihkimistä ja
kirkollista vihkimistä.
Ed. Räsäselle totean vain, että juuri
näin se on siellä laissa, avioliittolaissa, olemassa,
tämä kirkollinen vihkiminen jo terminä.
Totesin vain, että tällainen kuriositeetti nousee
esiin, kun näitä lakeja tällaisissa yhteyksissä tarkistetaan.
Keskustelu päättyi.