3) Hallituksen esitys viestintämarkkinoita koskevan
lainsäädännön muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Eduskunta käsitteli viime vuoden
puolella viestintämarkkinalakipaketin ykkösosaa,
ja nyt on sitten sen massiivisemman kakkososan mietinnön
ensimmäinen käsittely.
Silloin kun ministeriö esitteli tätä hallituksen esitystä 112,
niin asianomainen ylijohtaja totesi, että kysymys on suurimmasta
lainsäädäntöhankkeesta, mitä ministeriöllä on
koskaan ollut. Tähän voi kyllä ilman
muuta näin jälkikäteen yhtyä,
että siitä siinä on todella ollut kysymys.
Ministeriölle voi tällä kertaa antaa
erityisen myönteisen huomionosoituksen siitä,
että liikennevaliokunta niistä 25 edellisestä mietinnöstä näillä valtiopäivillä poiketen
on tehnyt vähänlaisesti muutoksia elikkä tämä on
ollut erittäin hyvin valmisteltu verrattuna näihin
muihin 25:een hallituksen esitykseen, joista näillä valtiopäivillä on mietintö saatu
aikaiseksi. Tämä on hyvä asia.
Vielä todettakoon tässä laajalle
kuulijakunnalle, että kun olimme liikennevaliokuntana Italian parlamentissa,
siellä oli tämä sama asia esillä. Asianomainen
laki oli kolme pykälää pitkä.
Siinä delegoitiin koko tämä meidän
200 pykäläämme kolmella pykälällä hallitukselle,
Berlusconin hallitukselle, hoidettavaksi, koko viestintämarkkinalakipaketti
ja sillä siisti. Siellä varmaan oli virheetön
tämä hallituksen esitys parlamentin ylä-
ja alahuoneelle, senaatille ja edustajahuoneelle. Siellähän
on kaksikamarinen järjestelmä. (Ed. Väistön
välihuuto) — On sellainen tilanne, että tasa-arvoisessa
asemassa lainsäädäntöelimet eivät
näissä Euroopan unionin jäsenvaltioitten parlamenteissa
oikein ole.
Tässä paketissa on nyt sitten tämä päälaki, viestintämarkkinalaki,
ja lisäksi tässä on muutettu myöskin
muutamaa muuta lakia: televisio- ja radiotoiminnasta annettua lakia,
valtion televisio- ja radiorahastosta annettua lakia ja Yleisradio
Oy:stä annettua lakia ja edelleen vielä radiolakia,
joka, niin kuin muistetaan, oli täällä perusteellisen
revision kohteena silloin, kun asianomainen hallituksen esitys oli
eduskunnan käsiteltävänä. Me
olemme nyt sitten saaneet aikaiseksi yksimielisen mietinnön
kaikkine niine muutamine muutoksineen.
Muutamat asiat ovat meitä puhuttaneet aivan erikoisesti.
Yksi tietysti oli tämä ylipäätään
viestintämarkkina- ja telemarkkinalainsäädännön valmisteluun
liittynyt Backmanin mietintö ja sen ehdotukset. Ne ovat
tulleet nyt sitten ykkös- ja kakkospaketin yhteydessä hyväksytyiksi,
mutta kuitenkin on sillä tavalla, että digitalisoimisesta televisiotoiminnan
puolella on kannettu aikamoista huolta. Toinen ponsiesitys, lausumaehdotus,
liittyy juuri tähän. Siinä sitten todetaan,
että hallitus tekee ensi tilassa selvityksen tarvittavista
lisätoimenpiteistä digitaaliseen televisiotoimintaan
siirtymisen nopeuttamiseksi. Tästä oltiin sitten
pitkän viilaamisen jälkeen yksimielisiä,
että näin se asia on.
Markkinoiden toimivuuteen tässä yhteydessä on
kiinnitetty erikoista huomiota. Ensimmäinen suuri periaate
tässä lainsäädännössä on
ihan viisas periaate, että kun olemme markkinataloudessa,
minimisääntelyn periaate on viety läpikotaisesti,
elikkä se tarkoittaa sitä, että jos nyt
ei välttämättä tarvitse säännellä,
niin ei sitten säännellä. Jopa eräät
lausunnonantajat olivat sitä mieltä, että tästä olisi
erityisesti oikein pykälässä pitänyt mainita
periaatteena, mutta tässä se on kuitenkin läpäisyperiaatteella
läpi lain mukana. Mutta sitten on jäänyt
myöskin paljon sellaista, mitä säädellä pitää.
Tässä erityislainsäädäntöön
turvautumisessa on pyritty sitten ratkaisemaan näitä merkittäviä ongelmia.
Aivan erikoinen ongelma on huomattavan markkinavoiman käsite.
Kun se on monessa paikassa esillä täällä viestintäpuolellakin,
niin on todettu, että huomattavan markkinavoiman yritykselle
voidaan asettaa kilpailua edistäviä velvollisuuksia,
muun muassa vuokrata tilaajayhteyttä ja laitetilaa, vuokrata
antennipaikka ja kaapelikanava ja luovuttaa maanpäällistä joukkoviestintäverkkoa,
ja käyttäjän oikeus kiinteään
puhelinverkkoliittymään koskee myöskin
huomattavan markkina-aseman yritystä. Erikoisesti jouduimme
kiinnittämään huomiota huomattavan markkina-aseman
tapauksiin myöskin sellaisessa paikassa, että meillä on
kiinteän verkon alueellinen yhtymä, jossa ei nyt
ole monta markkinaa kilpailtavaksi, elikkä sielläkin
pitää mahdollistaa se, että toisaalta
sitä huomattavaa markkinavoimaa ei väärinkäytetä mutta
toisaalta myöskin sille yritykselle pitää taata
pärjäämisen mahdollisuus taloudellisesti.
Tällä tavalla olemme menneet tavallaan kilpailulainsäädännön
puolelle, mutta katsoimme sen välttämättömyydeksi.
Sitten aivan erikoisen tärkeä on hierarkia,
jossa pohjalla ovat kiinteät puhelinyhteydet ja sitten sen
yläpuolella ovat kauko- ja ulkomaanpuhelumarkkinat. Nyt
jokainen puhelinta käyttävä tietää sen,
että jos soitetaan lankapuhelimesta kännykkään
ja päinvastoin, se on huomattavasti arvokkaampaa toimeliaisuutta
kuin soittaa kännykästä kännykkään.
Hallitus perustelee tätä asiaa sillä,
että tähän hierarkiaan perustuen, siis
kolmitasoiseen hierarkiaan perustuen, on perusteltua, että tämmöinen
hintaporrastus on, ja erikoisen suurena arvona nähdään
se, että se mahdollistaa, niin kuin hallitus sanoo, todellisen
kilpailun näillä kännykkämarkkinoilla,
matkapuhelinmarkkinoilla. Mutta me olemme tässä myöskin
pohdiskelleet asiaa toisin päin, elikkä nyt kun
kehitys on mennyt varsin pitkälle, niin kyllä tietysti
niitten lankapuhelinyhtiöitten pitäisi voida
tasavertaisesti näistä klassisista hierarkioista
riippumatta kilpailla näitten kännykkämarkkinoitten
kanssa. Pontta tästä asiasta ei syntynyt mutta
tuli teksti mietintöön, jossa todetaan: "- - valiokunta
pitää tärkeänä, että hallitus
selvittää yhdysliikenteen terminointijärjestelmässä ja -korvauksessa käytettyjen
perusteiden keskinäiset ristiriitaisuudet ja arvioi niiden
perusteella mahdolliset lainsäädännön
kehittämistarpeet." Tämä on viesti kaikille
alueellisille puhelinyhtiöille, lankapuhelinyhtiöille,
että tähän vedoten voitte vaatia sitten
toimenpiteitä ministeriöltä jatkossakin.
Sitten must carry -asia, mc, niin kuin sitä tuolla
maailmalla kuulee kutsuttavan, em-sii, em-see, riippuu vähän
kielialueesta. Perustuslakivaliokunta otti tähän
siirtovelvoitteeseen selvän kannan ja totesi, että Yleisradio
Oy:n ja kaupallisten ohjelmistojen siirtovelvoite-erottelulle ei ole
valtiosääntöoikeudellista perustetta,
ja niistä kahdesta jäljelle jääneestä vaihtoehdosta
liikennevaliokunta ehdottaa ministeriön kantaan yhtyen
maksutonta siirtovelvoitetta yhtäläisesti Yleisradion
ja Suomessa toimiluvan omaavien kaupallisten yritysten ohjelmistoille.
Sitten hyvin mielenkiintoinen oli perustuslakivaliokunnan tässäkin
yhteydessä ottama kanta valvontamaksuun. Ihan samalla tavalla
kuin eräissä muissa lainsäädäntötoimissa
tänä talvena perustuslakivaliokunta katsoi, että ehdotettu
valvontamaksu on yhtä kuin vero. Kun näin oli
asianlaita ja aika valmistella tätä verolainsäädäntöä tässä yhteydessä oli
niukka, siinä nyt me ehdotamme poistettavaksi tätä valvontamaksua
koskevat esitykset, ja niihin hallitus sitten palaa uudella esityksellä uuden
eduskunnan kokoonnuttua. Tässähän on
sinänsä aikaa, kun kautta Euroopan unionin tämän
viestintämarkkinalainsäädännön
pitää tulla yhtä aikaa voimaan heinäkuun 25.
päivänä, niin että kevätkaudella
nämä muutokset voidaan viedä läpi,
samoin jotkut ehkä muutoinkin tarpeiksi muodostuneet pienet
muutokset, niin että tässä panikoitumista
alalla ei nyt tarvitse kokea.
Valiokunnassa keskusteltiin paljon matkaviestinverkon mastoista.
Näitä siilintökkejähän on
kohta koko maa täynnä. Esimerkiksi umts-verkko
on kaikille kansanedustajille Sonera-asioista äärimmäisen
tuttu. Umts-taajuudet ovat niin korkeita taajuuksia, että periaatteessa
näitä tökkejä pitäisi
olla aivan vieri vieressä. Tätä pidetään
erittäin huonona kehityksenä. Vielä jos kaikki
yhtiöt panevat omat tökkinsä sinne maastoon,
kyllä se vaikuttaa suorastaan kauhealta. Niinpä mastojen
rajoittamista koskeva lausuma sisältyy tähän
mietintöön.
Edelleen, siellä pohdiskellaan ionisoimattoman säteilyn
vaikutusta, säteilyn, jonka voima ei riitä muuttamaan
materian rakennetta mutta jolla silti voi olla biologista merkitystä.
Olemme tällä tavalla myöskin ottaneet
huomioon kansainväliset oivallukset näissä asioissa.
Edelleen, Ahvenanmaata koskevat näkökohdat
on otettu huomioon.
Kuluttajansuojanäkökohdista yhtenäistä ohjelmaopasta
pidetään hyvänä. Sitä ministeriökin on
ryhtynyt selvittämään asettamalla oman
työryhmän.
Hakemusmaksun olemme puolittaneet 2 000 eurosta 1 000
euroon.
Maksuton hätänumero tulee koskemaan myöskin
muita hätänumeroita kuin numeroa 112.
Sitten hyvin tärkeä asia on se, että valiokunta ehdottaa
poistettavaksi hallituksen esitykseen sisältyneen säännöksen
mainosten ja teleostolähetysten sijoittelusta. Tällä on
erittäinkin suuri käytännön
merkitys kuulemma ja taloudellinen merkitys.
Arvoisa puhemies! Tulipahan pitkä esittely, mutta olipa
kai suurin hankekin.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Ed. Akaan-Penttilä merkitään läsnä olevaksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Esittely oli varsin selkeä,
ja todella suuri hanke.
On hyvä, että täällä on
kiinnitetty huomiota myöskin maantieteellisesti toimialueeltaan
rajoittuneisiin puhelinlaitoksiin, jotka toimivat usein syrjäisillä,
harvaanasutuilla seuduilla. On tärkeää,
että viestintäpalvelut ja viestintäliikenne
toimivat sielläkin hyvin. Tästä on pidettävä aivan
erityisesti huolta, samoin siitä, että laajakaistayhteydet
voivat olla kohtuuhintaisesti tasapuolisesti tavoitettavissa kaikkialla
Suomessa. Tämä on maaseudun kehityksen perusedellytyksiä.
Edelleen kiinnittäisin huomiota huoltovarmuuteen, joka
täällä on otettukin huomioon, ja vammaispalveluihin.
Kun ne jätetään sosiaalisektorin huolehdittaviksi,
se on yksi ratkaisu mutta ei ole mielestäni hyvä.
Toisaalta vaikea niitä on ollut tähänkään
saada mukaan, mutta nämä eivät toimi
kaikilta osin sillä tavalla kuin ne voisivat toimia. Näihin
olisi voitava kiinnittää jatkossa enemmän
huomiota.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Otan viimeksi mainittuun asiaan kantaa sillä tavalla,
että valiokunta pohti tätä asiaa varsin
syvällisesti ja teki selvän valinnan, käydäänkö tätä asiaa
yksityiskohtaisesti tässä yhteydessä läpi
vai siirretäänkö se sosiaali- ja terveysministeriön
lainsäädäntötoimien joukkoon,
ja katsottiin, että se sopii integroitavaksi paremmin sinne,
jolloin se on siinä yhteydessä, jossa muistakin
perusoikeuksista säädetään.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Puhelin- ja televerkkojen perusta on nimenomaan kiinteä verkko
kuitenkin. Asia, joka tässä ainoastaan erityisesti
mietityttää, on kysymys nimenomaan kustannuspuolesta,
kun ajatellaan matkapuhelimella soittamista lankapuhelimeen tai päinvastoin.
Tässähän Suomi poikkeaa useimmista Euroopan
maista. Meillä tämä on huomattavasti
kalliimpaa nimenomaan tällä tavalla, ja meillä on
tällainen kalleuslisä tässä.
Valiokunta mielestäni ei ota itse asiaan kantaa, pitää kyllä tärkeänä,
että hallitus selvittää tämän
järjestelmän perusteltavuuden ja arvioi sitten
mahdollisia lainsäädännön muutostarpeita. Kun
valiokunta kuitenkin toteaa, että teknisistäkään
toteuttamistavoista ei johdu erityisiä lisäkustannuksia,
olisi odottanut, että valiokunta olisi itse ilmaissut tähän
tilanteeseen tyytymättömyytensä ja selkeän
muutosvaatimuksensa edellyttäen hallituksen ryhtyvän
tältä osin toimiin.
Ymmärrän kyllä, että tähän
liittyy monenlaisia etunäkemyksiä ja valiokunnassa
varmaan monenlaisia paineita on tämän käsittelyssä ollut, mutta
sanotaan arjen tasolta, kansalaisten tasolta, tätä ei
ole myöskään voitu ymmärtää.
Ehkä tästä puhutaan liian vähän,
ehkä suurempi haloo olisi, jos tunnettaisiin tämä asia
laajemmin.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäelle vastaus, että kyllä tästä asiasta
mielipiteitä vaihdettiin mutta loppujen lopuksi viime kädessä hallituspuolueet
sanelivat, että vain "pitää tärkeänä"
on mahdollista ja edellyttää-ponsi ei ole mahdollinen
poliittisesti.
Markku Markkula /kok:
Arvoisa puhemies! On todella mielenkiintoista, että tämäkin
laki tässä eduskunnassa on saamassa osakseen yksimielisen
ratkaisun. Tämä osoittaa sitä, että eduskunta
ja tässä tapauksessa erityisesti liikennevaliokunta,
joka on sovitellut eri näkemykset yhteen, tuntee vastuunsa
tietoyhteiskuntakehityksen edistäjänä.
Meillähän on aika pitkälti viime
vuosina tilanne ollut se, että tekniikka työntää kehitystä eteenpäin,
ja nyt tarvitaan käyttöä houkuttelevia
palveluja. Siinä mielessä lähtökohta,
joka viestintämarkkinalaille vaatimuksena on asetettu,
on todella luoda edellytyksiä sellaisten markkinoiden synnylle,
joissa palveluja käyttäjien tarpeeseen saadaan
aikaan.
Sähköisen liiketoiminnan ja asioinnin kehitykseen
vaikuttaa oikeastaan kolme välttämättömyyttä:
ensinnäkin teknis-taloudelliset mahdollisuudet, toiseksi
ihmisten kyvyt käyttää ja toimia sekä kolmanneksi
yhteisöjen ja yksilöiden tarve. Kaikki nämä ovat
tärkeitä ja tavallaan välttämättömiä,
jotta pitkällä aikavälillä ja
oleellisessa määrin alkaisi todella tapahtua edistystä.
Teknis-taloudelliset seikat liittyvät ennen kaikkea
teknisen infrastruktuurin jatkuvaan kehittämiseen ja laitteiston
kehittämiseen. Näistä viimeaikaisia huippuja
ovat olleet nimenomaan teknisessä mielessä kaikkien
tuntemien menestystarinoiden lisäksi myös digi-tv,
wap-puhelimet ja sähköinen identiteettikortti,
mutta nämä ovat myös esimerkkejä siitä,
että jos ihmiset ja yhteisöt eivät ole
vielä valmiita ottamaan niitä laajamittaisesti
käyttöön, kehitys on ennakoitua hitaampaa.
Olennaista on kuitenkin, että useimmiten me aliarvioimme
sen kehityksen, joka tapahtuu ehkä kymmenen vuoden aikajänteellä. Siinä mielessä uskonkin,
että tämä lainsäädäntö, joka
nyt tässä luodaan, luo edellytyksiä vauhdittaa
kehitystä.
Ed. Oinosen edellä toteama laajakaistaisten kotiliittymien
määrä varmasti kasvaa meillä jo aikamoisella
vauhdilla. Uskon, että tänä vuonna pääsemme
jo ainakin kaksinumeroisiin prosenttilukuihin niiden levinneisyydessä.
Pari sanaa kyvyistä. Ne liittyvät osaamiseen
ja sen kehittämiseen. Tässä näkyy
koko ajan ilahduttavaa kehitystä. Esimerkiksi tietokoneen
ajokortin kysyntä on kasvanut tasaisesti ja nyt meillä on
jo noin 150 000 tietokoneen ajokortin suorittanutta suomalaista.
Koko kansakunnan tietoyhteiskuntataitojen osaaminen ei hypähdä hetkessä korkeuksiin.
Se vaatii aikaa ja resursseja. Tätä on tässäkin
salissa useat kerrat käsitelty muun muassa aikuiskoulutuksen
yhteydessä.
Entä sitten tarve? Kaikessa kehittämisessä puhutaan
tietenkin tarpeesta mutta sivuutetaan usein ihmisten motivaatio
ryhtyä toimimaan kehittämisidean mukaisesti. Monet
tekniikan menestystarinat innoittavat edelleenkin tekniikan kehittäjiä luomaan
yhä uusia tarpeita teknisillä mahdollisuuksilla.
Tekniikoita työnnetään vieläkin
markkinoille niin kiivaasti, ettei niitä aina ole ehditty
kunnolla edes testata. Tämä synnyttää tietenkin
uusia ja outoja odotuksia kansalaisissa, kun laite ei toimikaan
sillä tavalla kuin etukäteen on kuviteltu. Nyt
tässä tapauksessa hallituksen esityksen mukaan
tällä kokonaisuudella pyritään nimenomaan
luomaan viestintäteknologian kehitystä edistävä lainsäädännöllinen
kehys. Näillä pienillä mutta sinänsä tärkeillä muutoksilla,
joita valiokuntakäsittelyssä tässä on
tehty, on saatu aikaiseksi tyydyttävä tulos.
Konvergenssi, joka mietinnössäkin hienosti on
myös suomennettu, että kyse on viestintäverkkojen
ja viestintäpalvelujen yhdentymiskehityksestä,
merkitsee sitä, että samoja tai saman kaltaisia
sisältöjä voidaan yhä enemmän
jakaa ja käyttää rinnakkain eri jakeluteitä hyväksi
käyttäen. Eri laitteet täten tukevat
toisiaan, ja tämä on käyttäjien
kannalta olennainen kehitys. Näin viestintämarkkinoille
syntyy kokonainen uudenlainen kilpailutilanne, jonka uskon vahvasti
toimivan kuluttajien eduksi, koska markkinoille tällöin avautuu
uusia mahdollisuuksia verkkoliiketoiminnalle ja innovaatioille.
Innovaatioilla haluan aivan erityisesti korostaa sosiaalisia ja
kulttuurisia innovaatioita, ei pelkästään
sitä, että teknisesti syntyy hyvä, toteuttamiskelpoinen
laite tai järjestelmä. Olennaisempaa on se, että tämä todella vastaa
käyttäjien tarpeisiin ja tällä tavalla
syntyy uutta ja aina eteenpäin generoituvaa toimintaa. Uuden
viestintälainsäädännön
keskeiseksi tavoitteeksi on siten selkeästi nyt asetettu
entistä parempien lainsäädännöllisten
edellytysten luominen eri viestintäteknologioiden väliselle
kilpailulle.
Tässä lainsäädännössä on
tietenkin olennaista, että luodaan tasapuoliset kilpailuedellytykset. Tämä vaatii
aina osakseen myös tietyssä määrin erityissääntelyä.
Erityisen tärkeää kuitenkin on se yleinen
pyrkimys, että säännellään
vain minimissä. Tämä on näkynytkin
selvästi hallituksen linjauksissa koko tämän
hallituskauden ajan, jolloin useita tähän sähköisten
markkinoiden kenttään liittyviä asioita
on täällä ollut esillä. Kun
kilpailu toimii, näitä erityisvelvollisuuksia
ei tarvitse yrityksille asettaa. Tarkoituksena on myös alan
kehityksen ja EU:n lainsäädännön
sallimissa rajoissa vähentää viestintäverkkoja
koskevia erityissäännöksiä,
ohjata viestintää kohti normaalia yritystoimintaa,
jossa kilpailuviranomaiset ja kuluttajaviranomaiset kantavat päävastuun markkinoiden
ohjauksesta.
Tässä mielessä on mielenkiintoista,
mutta myös tärkeää, että valiokunta
on ottanut esille kaksi erityisasiaa, jotka nyt ilmenevät
lausumissa, toisaalta sen, että selvästi nostetaan
esille digitaalisen televisiotoiminnan kehittäminen ja
sen kehityksen nopeuttaminen. On tietenkin ymmärrettävää,
että tässä yhteydessä ei ole
yksilöity erityisiä toimenpiteitä, mitä tämä tarkoittaa.
Tämä tietenkin on kysymys, joka ennen kaikkea
on ratkaistava alan toimijoiden vahvalla yhteistyöllä.
Toinen yksityiskohta on kysymys näistä mastoista.
Tässäkin mielessä on tärkeää,
että eduskunta myös reagoi sellaiseen kysymykseen,
jonka kansalaiset tietenkin näkevät omassa toiminnassaan
eri puolilla Suomea liikkuessaan, että mastoja syntyy ja
rakennetaan valtavasti. Nyt tällä lausumalla edellytetään
nimenomaan toimenpiteitä, joilla mastojen kapasiteetti
otetaan myös eri toimijoiden yhteiseen käyttöön
eikä jokaisen toimijan, jokaisen yrityksen, operaattoria
vastaavan, pidä rakentaa omia mastojaan.
Arvoisa puhemies! Olen hyvin tyytyväinen siitä,
että tämä laki on saanut osakseen yksimielisen
käsittelyn. Joitakin asioita olisi voinut tietenkin ratkaista
toisinkin, mutta tällä tavalla toivottu kehitys
Suomessa kiistatta, uskon näin, vauhdittuu.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva hallituksen
esitys perustuu kansanedustaja, ministeri Jouni Backmanin työryhmän mittavaan,
viestintämarkkinoita koskevaan kokonaispakettiin, jonka
pohjalta liikennevaliokunta kävi läpi laajan asiantuntijakuulemisen
ja teki sen perusteella pohjaesitykseen sitä huomattavasti
kehittäviä muutoksia.
Liikennevaliokunnan puheenjohtaja ed. Pulliainen esitteli seikkaperäisesti
mietinnön ja kertoi asiaan liittyneistä muutoksista
ja ongelmista.
Omalta kohdaltani voin sanoa, että keskustelu valiokunnassa
oli värikästä. Se painotti asioita eri lailla,
mutta kuten mietinnöstä huomataan, se oli erittäin
rakentavaa, kun päädyimme tällaiseen yhteiseen
mietintöön.
Haluan nostaa näistä meidän kahdesta
ponnestamme esiin ensimmäisen ponnen, jossa valiokunta
ilmaisee toiveensa tietoyhteiskuntapalvelujen kehittymisen ja nimenomaan
tasapuolisen kehittymisen puolesta ja toivoo, että uusi
digitaalinen teknologia tulisi mahdollisimman pian käyttöön
ja nykyinen erittäin epätaloudellinen ja ei-järkevä analogisten
ja digitaalisten lähetysten päällekkäisyys
saataisiin mahdollisimman pian poistumaan.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Jälleen kerran on todettava, että opposition
edustajana on hieman vaikea kovin sanoin puuttua tähän,
koska jälleen kerran liikennevaliokunnan mietintö on
yksimielinen ja sinne ilmeisesti pieniä sormenjälkiä yksi
sun toinen on saanut eli kaikki osapuolet ovat olleet tyytyväisiä.
Mutta kaksi asiaa minua itseäni vähän
hämmentävät, lähinnä perustuslakivaliokunnan
lausunnon osalta:
Nämä eri maksut on tulkittu veronluonteisiksi määrätyllä tavoin,
mikä jopa on aiheuttanut keskustelua siitä, onko
meidän tämän vuoden talousarvioesityksemme,
joka on aikanaan viime vuoden puolella tässä talossa
hyväksytty, nykyisen perustuslain mukainen kaikilta osin.
Toinen asia, joka ainakin minua henkilökohtaisesti
hieman on ihmetyttänyt, on siirtovelvollisuus, joka on
tavallaan velvoittava. Niin kuin täällä mietinnön
perusteluissa sivulla 9 todetaan, kaikki siirtovelvollisuuden piiriin
kuuluvat ohjelmistot ja palvelut on siirrettävä korvauksetta, eli
jollakin tavoin minun perinteinen oikeustajuni ei oikein tahdo hyväksyä sitä,
että jos joku rakentaa, rakentaa kaapelit maahan, ei voi
periä edes ylläpitokustannuksia. Mutta näin
perustuslakivaliokunta on todennut, ja siihen ei tietysti voi enempää puuttua.
Arvoisa puhemies! Itse toteaisin toisesta lausumaehdotuksesta
ihan lyhyesti vain sen, että niin kuin me kaikki tiedämme,
mastoja rakennetaan tähän maahan hyvinkin paljon
ja joskus jopa ainakin minun mielestäni tarpeettomastikin, vaikka
vieressä on valmiita mastoja. Tähän on nyt
kuitenkin saatu velvoittava ponsi siltä osin, että hallituksen
on suoritettava selvitys ja ryhdyttävä mahdollisiin
toimenpiteisiin tältä osin.
Yleiskeskustelu päättyy.