1) Lepäämässä oleva ehdotus
laiksi Suomen perustuslain 35 ja 90 §:n muuttamisesta sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi ja säädöksiksi
Ulla-Maj Wideroos /r:
Herr talman! Svenska riksdagsgruppen omfattar målsättningen
med lagförslaget att slopa statsrevisorerna och ersätta dem
med ett nytt revisionsutskott. På det sättet förbättras
riksdagens parlamentariska kontrollfunktion.
Under processens gång har svenska riksdagsgruppen
framfört flera synpunkter på hur reformen borde
genomföras. Flera av synpunkterna är beaktade
i förslaget, men jag vill här än en gång lyfta
fram en del brister som oroar oss inom svenska riksdagsgruppen,
nämligen förslaget att utse elva medlemmar av
utskottet som förstås bygger på grundlagens
minimikrav. Svenska riksdagsgruppen vill här fästa
uppmärksamhet vid att begränsningen till elva
i praktiken betyder att samma riksdagsgrupper bemannar
revisionsutskottet som nuvarande statsrevisorskollegium.
Eftersom tanken var att öka den parlamentariska kontrollen
borde man också ha sett till att de mindre grupperna får
ordinarie representanter i utskottet och så kommer nu inte
att ske, och det är ett steg bort från vår
arbetskultur i riksdagen enligt vilken de större grupperna
har sett till att även de minsta riksdagsgrupperna har
möjlighet att få sin röst hörd
i utskotten.
Puhemies! Esitys 11 jäsenen nimeämisestä tarkastusvaliokuntaan
perustuu perustuslain vähimmäisvaatimuksiin. Ruotsalainen
eduskuntaryhmä haluaa kiinnittää huomiota
siihen, että jäsenten määrän
rajaaminen 11:een käytännössä tarkoittaa,
että tarkastusvaliokunnan miehittävät samat
eduskuntaryhmät kuin nykyisen valtiontilintarkastajakunnan.
Koska ajatuksena oli parlamentaarisen valvonnan lisääminen,
tulisi huolehtia myös siitä, että pienemmät
ryhmät saavat valiokuntaan varsinaisia jäseniä.
Näin ei nyt tule tapahtumaan. Tämä on
askel pois eduskunnan työkulttuurista, jonka mukaan suuremmat
ryhmät huolehtivat siitä, että myös
pienimmillä eduskuntaryhmillä on mahdollisuus
saada äänensä kuuluviin valiokunnissa.
Jag hoppas att de riksdagsgrupper som nu tar säte
i det nya revisionsutskottet tar över den arbetskultur
som statsrevisorerna haft i alla tider, nämligen att man
koncentrerar sig på uppgiften och lämnar politiken
utanför utskottsrummet. Politik kan inte förknippas
med revision, lika lite som politik skall förknippas med
grundslagsgranskningen i grundlagsutskottet. Jag vill också avslutningsvis
påminna om att statsrevisorerna servat samtliga utskott
i riksdagen, inte bara finansutskottet, och att det här
samarbetet borde fortsätta.
Talman! Vår kritik till trots så kommer svenska
riksdagsgruppen att respektera den långa parlamentariska
beredningsprocess som föregått detta lagförslag.
Vi kommer därför att eftersträva att en enig riksdag godkänner lagförslaget.
Ensimmäinen varapuhemies:
Täällä on meneillään
kymmenen sellaista kokousta, mitkä eivät kuulu
tähän saliin.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Tarkastusvaliokunnan tulevana jäsenenä minusta
näytti, että oli yksitoista kokousta menossa,
mutta lähellä puhemiehen arviota.
Herra puhemies! Käsiteltävänä on
hallituksen esitys laiksi perustuslain 35 ja 90 §:n muuttamisesta
sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Asia jäi
viime vaalikauden lopulla lepäämään
näihin valtiopäiviin ja on nyt hyväksyttävänä yhden
käsittelyn asiana perustuslakivaliokunnan mietinnön
pohjalta. Perustuslakivaliokunta on edelleen ja samoilla perusteilla
esittänyt ehdotusten hyväksymistä.
Perustuslain muutos selkeyttää valtiontalouden
hoidon ja valvonnan rooleja. Hallitus vastaa valtiontalouden päätöksenteon
valmistelusta, taloudenhoidosta ja hallinnon asianmukaisesta toiminnasta
sekä sisäisestä valvonnasta. Valtiontalouden
tarkastusvirasto on perustuslain mukaan eduskunnan yhteydessä oleva
valtion taloudenhoidon riippumaton ulkoinen tarkastaja. Eduskunta
valvoo valtion taloudenhoitoa, ja tarkastusvaliokunta harjoittaa
tätä tehtävää, siis
toisin sanoen parlamentaarista valvontaa.
Uudelle tarkastusvaliokunnalle keskitetään valtiontalouden
parlamentaarinen valvontatehtävä, joka on kuulunut
aikaisemmin valtiontilintarkastajille ja valtiovarainvaliokunnan
hallinto- ja tarkastusjaostolle. On syytä jälleen
todeta, että valtiontalouden parlamentaarisen valvonnan keskittäminen
tarkastusvaliokunnan tehtäväksi on historiallinen
muutos eduskunnan työtapojen kehittämisessä.
Valtiontalouden parlamentaarinen valvonta saa nyt sen aseman ja
merkityksen, joka sille kuuluu. Parlamentaarisen valvonnan siirtyminen
lähemmäksi eduskuntatyön ydintä tuo
valtiontalouden valvontaan joustavuutta ja ennen kaikkea reaktionopeutta.
Eduskunnan ääni tulee kuulumaan entistä paremmin
valtion talousarvion käsittelyn ohella myös talousarvion
ja sen kehysten valmistelussa.
Perustuslain muutos vahvistaa myös eduskunnan lainsäädäntövaltaa.
Tarkastusvaliokunta voi tehtävässään
saada hallituksen toimimaan kriittisemmin tuodessaan esityksiä eduskunnalle
sekä haastaa hallinnon tekemään tiliä aikaansaannoksistaan.
Tarkastusvaliokunnan tehtävissä on merkittävää myös
laaja-alaisten teemojen arviointi. En enää kertaa
uudistuksen yksityiskohtia, vaan tuon esille tarkastusvaliokunnan
toiminnan kannalta eräitä keskeisiä seikkoja.
Hallitus antaa eduskunnalle vaalikausittain liki 1 000
hallituksen esitystä. Juuri päättyneellä vaalikaudella
esityksiä oli 975 ja noin 10 000 sivua esityksien
perusteena. Näistä valtaosa koskee lain muuttamista
tai uuden lain säätämistä. Yhteiskunnan
rakenteet, hallinto ja kunnalliset palvelut, samoin kuin yritystoiminta
ja työelämä, pohjautuvat tavalla tai
toisella lainsäädäntöön.
Verolainsäädännöllä määrätään
puolestaan yhteiskunnan tulopuolesta. Eduskunnan tehtävänä on
päättää vuosittain tasapainoisesta
valtion budjetista, ja tässä päätöksenteossa
tarkastusvaliokunta voi tarjota tärkeitä näkemyksiä budjetin käsittelyyn.
Osana säädösvalmistelun tason nostamista
on viime vuosina kiinnitetty yhä enemmän huomiota
säädösten vaikutusarviointiin. Hallituksen
esityksestä tulisi aina ilmetä lakiesityksen vaikutukset,
niin taloudelliset kuin muutkin vaikutukset. Eduskunnan kannalta
on tärkeää tietää,
miten jonkin lain muutos tai uusi laki voimaan tullessaan vaikuttaa,
samoin kuin se, toteutuvatko laissa säädetyt uudistukset.
Toisinaan eduskunta edellyttää hallitukselta selontekoa
tai muuta selvitystä lain toimeenpanosta ja vaikutuksista, minkä kautta
saatava tieto voi olla tarjolla lain tavoitteiden kannalta usein
liian myöhään.
Toistuvasti tulee esiin, että lailla säädetyt
uudistukset eivät ole voineet toteutua määrärahojen
vähyyden takia. Kuvaava esimerkki on vuonna 2005 säädetty
vankeuslaki. Lain tavoitteena oli muun muassa laatia vangille yksilöllinen suunnitelma
rangaistusajan suorittamista, vapauttamista ja ehdonalaista vapautta
varten. Lailla pyrittiin tukemaan vangin vapauteen siirtymistä edistämällä vankilassa
saadun kuntoutuksen jatkumista vangin vapauduttua, minkä lisäksi
pyrittiin turvaamaan vapautuvalle vangille tarpeelliset palvelut.
Vuosina 2006—2009 menokehyksiin ei kuitenkaan varattu
riittävästi määrärahoja,
joten vankeinhoidon kriisiytyminen on jatkunut ja uudistuksen tavoitteet
jäävät pääosin saavuttamatta.
Arkipäivää on esimerkiksi se, että vangit
eivät voi henkilöstön vähyyden
vuoksi osallistua päivittäin järjestettävään
toimintaan siinä määrin kuin sitä olisi
tarjolla. Vankilat ovat itse asiassa muodostuneet lähinnä säilytyspaikoiksi,
mitä ei ole lainsäädännön
hyvistä tavoitteista huolimatta voitu estää.
Vankeinhoidon määrärahat on koko edellisen
vaalikauden ajan turvattu lisäbudjeteilla. Sama pätee
useisiin muihinkin asioihin. Tämä ei ole perustuslain
hengen mukaista eikä edesauta pitkäjänteisyyttä asioiden
hoidossa. Varsinaisella budjetilla on päätettävä kaikista
tiedossa olevista asioista.
Juuri tämän tyyppisissä asioissa
tarkastusvaliokunta voi nostaa esille taloudellisiin syihin liittyvät
uuden lainsäädännön tavoitteiden
esteet. Silloin, kun asiaan liittyy selvä yhteiskunnallinen
epäkohta, valiokunta voi vireillepano-oikeuttaan käyttäen
ottaa tarkistettavakseen lain tavoitteiden toteutumisen ja sen kytkennän
määrärahojen suuruuteen. Valiokunnan
tärkeänä tehtävänä on
arvioida yhteiskuntapolitiikan tavoitteiden saavuttamista ja resurssien
kohdentamista sekä varmistaa, että eduskunnan
päättämille säädösmuutoksille
varataan tarvittavat resurssit. Koska valiokunta voi saattaa mietintönsä eduskunnan
käsiteltäväksi, asia saa laajaa huomiota
ja eduskunnan kannanotot voidaan toimittaa hallitukselle toimenpiteisiin
ryhtymistä varten. Tällä saralla tarkastusvaliokunta
liikkuu yhteiskunnan kannalta ja kansalaisten kannalta tärkeissä asioissa.
Tarkastusvaliokunnan tulee nostaa esille selvimmät ja painavimmat
määrärahojen puutteet ja virheet niiden
kohdistamisessa lainsäädännön
toteutumisen kannalta.
Vankeustoimen ohella muun muassa sosiaaliset tuet, lastensuojelu,
ympäristölainsäädäntö ja veroratkaisut
saattavat olla valtiontalouden valvonnan kannalta tärkeitä kysymyksiä arvioitaessa
lainmuutosten vaikutuksia ja asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Finanssipolitiikan perustana olevien tietojen ja oletusten ja
veropolitiikan olisi myös oltava tarkastuksen ja arvioinnin
piirissä yhtä lailla kuin talousarvion menojen.
Herra puhemies! Tarkastusvaliokunnan haasteena on löytää hyvät
yhteistyömuodot valtiovarainvaliokunnan sekä muiden
erikoisvaliokuntien kanssa. Yhteistyö on tärkeää yhtäältä siksi, että valtiontalouden
näkökulma ulottuu jokaisen erikoisvaliokunnan
toimialaan, ja toisaalta valiokunnalle kuuluvan vireillepano-oikeuden
vuoksi. Tätä myös perustuslakivaliokunta
mietinnössään korostaa. Menettely on
tärkeää eduskunnan päätöksenteon
johdonmukaisuuden takia, mutta samalla tiedonvaihdon ja keskusteluyhteyden luomiseksi.
Yhteydenpitotavat hahmottuvat käytännössä työn
alettua. Mielestäni on syytä suhtautua avoimesti
myös uudenlaisiin yhteistyömuotoihin.
Valtiontalouden tarkastusvirasto on tarkastusvaliokunnan kannalta
toinen tärkeä yhteistyötaho. Voidaan
sanoa, että tarkastusvaliokunta tulee toimimaan eräänlaisena
vastinparina Valtiontalouden tarkastusvirastolle. Tarkastusviraston vuotuinen
tilintarkastus kohdistuu kaikkiin valtion tilinpäätösvelvollisiin
virastoihin ja laitoksiin, ja sillä varmistetaan, että valtion
talousarviota ja sen soveltamiseen liittyvää keskeistä lainsäädäntöä noudatetaan
ja että valtion tilinpäätöksen
ja tilivirastojen tilinpäätösten oikeiden
ja riittävien tietojen vaatimus toteutuu. Toiminnan tarkastus
on sen sijaan kertaluontoista ja kohdistuu valittuihin, usein hallinnonalat
ylittäviin teemoihin tai valitun hallinnonalan kysymyksiin,
kuten turvapaikkamenettely, kouluterveydenhuolto tai esimerkiksi
tietyn hallinnonalan tuloksellisuusraportointi eduskunnalle.
Tarkastusviraston vuotuinen toimintakertomus hallinnon tilaa
koskevine tietoineen sekä tarkastushavaintoineen tuo tarkastusvaliokunnalle
tärkeää tietoa valtion taloudenhoidon
laillisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden arviointia varten. Valtiontalouden
tarkastusviraston toiminnan tarkastuksista laaditut raportit voivat
puolestaan tarjota tarkastusvaliokunnalle tärkeää tietopohjaa.
Tarkastusvaliokunnalle on siis tärkeää luoda toimiva
ja suora keskusteluyhteys Valtiontalouden tarkastusvirastoon. Uskon,
että on mahdollista ja molempien osapuolien kannalta hyödyllistä käydä keskustelua
valvonnan kohdistamisesta ja tarkastusaiheiden valinnasta. Yhteistyön esteenä ei
voi olla tarkastusvaliokunnan ja tarkastusviraston itsenäinen
ja riippumaton asema, jota pitää kunnioittaa.
Tärkeä rooli vuoropuhelussa saattaa olla tarkastusviraston
neuvottelukunnalla, joka on määritelty tarkastusvirastoa koskevassa
laissa. Neuvottelukunnan tehtävänä on
ylläpitää ja kehittää tarkastusviraston
yhteyksiä yhteistyötahoihin, tehdä aloitteita
tarkastustoiminnan kehittämiseksi sekä seurata
tarkastustoiminnan suuntaamista, tuloksellisuutta ja palvelukykyä yhteistyötahojen
kannalta.
Arvoisa puhemies! Perustuslakiin ehdotetun sanamuodon mukaan
tarkastusvaliokunnan tehtävänä on valtion
taloudenhoidon ja valtion talousarvion noudattamisen valvonta. Tarkastusvaliokunta
tarkastelisi sille toimitettua raportointia talousarvion noudattamisesta
ja nostaisi esille sekä raportoinnin että muutoin
hankkimansa tiedon pohjalta eduskunnan kannalta tärkeimmät tarkastushavainnot.
Keskeisenä tavoitteena on nopeuttaa valtiontalouden tarkastuksen
sykliä ja mahdollistaa tarkastustulosten hyödyntäminen talousarvion
käsittelyssä sekä muussa valtiontaloutta
koskevassa päätöksenteossa.
Tarkastusvaliokunnan perustamisen myötä eduskunta
tulee arvioimaan säännöllisesti yhteiskuntapolitiikan
tavoitteiden saavuttamista, resurssien kohdentamista ja resurssien
käytön tuloksellisuutta. Aktiivinen arviointi
edesauttaa tulosohjauksen terävöittämistä ja
tulosperusteisen budjetoinnin kehittämistä. Tarkastusvaliokunta tulee
haastamaan hallinnon yhä tarkempaan ja kattavampaan tilivelvollisuuteen.
Tarkastusvaliokunnan toimialan vuoksi sen työtavat
poikkeavat muiden erikoisvaliokuntien käytännöistä.
Tarkastusvaliokunnan vireillepano-oikeus tulee olemaan tärkeä valvonnan
väline, sillä sen myötä tarkastusvaliokunta
voi ottaa omasta aloitteestaan käsiteltäväksi
jonkin valtiontalouden kannalta keskeisen asian ja antaa siitä mietintönsä kannanottoineen
täysistunnon käsiteltäväksi.
Valvontatehtävässä tarkoituksenmukaiset
työtavat muodostuvat kuitenkin useista eri tekijöistä,
jotka ovat hiljalleen hahmottumassa ja tarkentuvat käytännön
työssä.
Tarkastusvaliokunnan toimiala on laaja ja mielenkiintoinen.
Valtiontalouden ja eduskunnan kannalta tärkeitä aiheita
riittää, ja aivan ensimmäinen tehtävä on
suunnitella valiokunnan asioiden seulonta ja käsiteltävien
aiheiden valintamenettelyt. Hallituksen tilivelvollisuuden korostuminen
on nostanut valtiontalouden valvonnan uuteen merkitykseen, ja myös
tämä viitoittaa tarkastusvaliokunnan työtä.
Puhemies! Tarkastusvaliokunta tulee saattamaan valtiontalouden
hoitoa ja valtion talousarvion noudattamista koskevat havainnot
eduskunnan tietoon ripeästi. Valiokunta voi niin ikään tuottaa
tietoa valtiontalouden kipukohdista sekä näkemyksiä ratkaisuvaihtoehdoista.
Eduskunta voi tarkastusvaliokunnan avulla käyttää täysimääräisemmin
budjettivaltaansa, ja on syytä uskoa, että tarkastusvaliokunta
vahvistaa parlamentaarista valvontaa myös kokonaisuutena
palvelemaan eduskunnalle perustuslaissa määrättyä valvontatehtävää.
Tarkastusvaliokunnan työn puitteet ja sen tehtävät
mahdollistavat sille keskeisen aseman valiokuntalaitoksessa. Valiokunta
toimii valtiontalouden näköalapaikalla, mikä tarjoaa
työn vaikuttavuudelle hyvät lähtökohdat,
mutta haluan tässä vielä korostaa valiokunnan
resurssien ja tehtävien tasapainon merkitystä.
Jotta valiokunta voi tarjota eduskunnalle asiantuntevaa
ja terävää näkökulmaa
yhteiskunnan ohjauksen välineeksi, on huolehdittava
sen riittävistä resursseista.
On ilo nähdä, että 100-vuotias eduskunta
saa juhlavuotenaan pitkän valmistelun tuloksena uuden tarkastusvaliokunnan.
Eduskunta tulee, näin uskon, saamaan käyttöönsä toimivan
ja asiantuntevan parlamentaarisen valvontaelimen.
Ed. Tapani Tölli merkittiin läsnä olevaksi.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Ahde sanoi puheessaan, että kysymyksessä on
historiallinen muutos eduskunnan työhön. Minä sanon,
että kyseessä olisi historiallinen munaus eduskuntatyöhön.
Kun kuuntelin ed. Ahteen puhetta, niin tämä tarkastusvaliokuntahan vie
eduskunnan muilta valiokunnilta kaiken vallan. Se vie myös
hallitukselta budjetin valmisteluvallan, se puuttuu hallituksen
kehyspäätöksiin. Mitä varten
meillä on erikoisvaliokuntia? Sitä varten, että ne
tietävät parhaiten, ne perehtyvät asioihin
parhaiten ja pystyvät sitä kautta myös valvomaan,
miten niiden alaan liittyviä lakeja toteutetaan. Mikä ihmeen
suuruudenhulluus tähän eduskuntaan on nyt iskenyt,
että se viime kaudella hyväksyi tällaisen
lain?
Minä olen pannut muutaman asian tänne ylös:
Eduskunnan äänen pitää kuulua
kehysvalmistelussa, hallituksen esitysten valmistelussa, budjetin
valmisteluissa. Valtiovarainvaliokunnalta tämä tarkastusvaliokunta
veisi kaiken vallan. Mitä varten sitä tarvitaan?
Sitten sanotaan vielä, että tämän
valiokunnan tehtävänä on taata tarvittavat
resurssit kaikkien lakien toteuttamiseen. No, eikö se ole
eduskunnan tehtävä, ja sitä varten meillä on
erikoisvaliokunnat, jotka huomauttavat hallitusta, jos se ei toimi
niin kuin eduskunta on aikanaan päättänyt?
Sitten toinen asia: Tarkastusvaliokunta on vastinpari tarkastusvirastolle.
No, se on poliittinen päällystakki tarkastusvirastolle,
ed. Ahteen puheenvuoro sen osoitti.
Sitten puheenvuoron lopuksi kuului, mikä on niin kuin
tämän homman clou: tarkastusvaliokunta tarvitsee
resurssit, että se voi matkustella pitkin maailmaa. Tämä eduskunta
matkustelee riittävästi pitkin maailmaa, ei siihen
nyt enää tarvita uutta valiokuntaa. Miksi 200
kansanedustajalta viedään valta muutamalle kansanedustajalle?
Minä en hyväksy tätä lakia.
Mutta minä en esitä tämän
hylkäämistä sen takia, että viime
viikolla, kun tätä käsiteltiin perustuslakivaliokunnassa,
olin silmäleikkauksessa. Minä en ole ollut tätä käsittelemässä,
siksi kritisoin. Mutta tämä kuulemani mukaan on
ollut niin tärkeä tälle valmistelijalle,
joka on tätä ajanut kuin kissa kuumaa puuroa ...
(Ed. Laitinen: Kuka hän on?) — Ed. Ahteelle tietenkin. — ...
että eduskunta ei olisi päässyt viime
kaudella lomalle, jos tätä ei olisi saatu valmiiksi.
Perustuslakivaliokunta on nyt kuitenkin muuttanut lain alkuperäistä tavoitetta
niin, että ei nyt joka asiassa hypitä erityisvaliokuntien
tontille. Tämä valta on viety, mitä ed.
Ahde halusi. (Ed. Laitinen: Onpas ed. Ahteella valtaa paljon!) Sitten
on viety myös se, että Kela ei sentään
tule tämän tarkastusvaliokunnan valvonnan piiriin.
Minä kritisoin, ja minusta tämä on typerä laki
ja typerä muutos eduskunnan työtapoihin, mutta
koska tämän on hyväksynyt perustuslakivaliokunta,
jonka jäsen olen, vaikka en ollut tekemässä päätöstä,
ja jossa kuitenkin on hallituksella enemmistö, niin minä en
tästä tee hylkäysesitystä, herra
puhemies.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muutama huomio ed. Ukkolalle. Valtiontalouden
ja talousarvion valvonta on tähänkin mennessä kuulunut
eduskunnan tehtäviin. Sitä tehtävää ovat
suorittaneet valtiovarainvaliokunta omalta osaltaan ja Valtiontilintarkastajat
omalta osaltaan. (Ed. Ukkola: Hyvä järjestelmä!)
Tässä esityksessä on tarkoitus organisoida
tämä jo eduskunnan olemassa oleva tehtävä uudelleen
valiokuntamuotoon ja — jos mahdollista — toivoa,
että eduskunta tätä erittäin keskeistä tehtäväänsä toteuttaa
vähintään yhtä aktiivisesti
ja tarkkaavaisesti kuin tähänkin mennessä.
Ehkä ed. Ukkolan huolet ja käsitykset tämän
esityksen vallankumouksellisuudesta olivat jonkin verran liioiteltuja.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tuskin ed. Ahde on ollut se, joka on
päättänyt eduskunnan lomalle pääsemisestä.
Mutta ed. Ahteen puheenvuoroon haluaisin sen todeta, että hän
osui tietysti erittäin naulan kantaan juuri näissä resursseissa:
lakeja säädetään mutta ei ole
resursseja niiden toteuttamiseen. Viittaan ympäristölainsäädäntöön,
muun muassa kemikaalipuolella Reach-asetus oli vastikään
täällä jo esillä. Nimenomaan
näitä lakeja on laajennettu, niihin tarvittaisiin
uusia resursseja, työntekijöitä, niiden
toimeenpanevaa henkilökuntaa. Kuitenkaan rahaa ei ole.
Muun muassa ympäristöministeriön pääluokkaa
on vahvasti kavennettu aivan viime vuosina ja tänä vuonna myös.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On kuultu muutama puheenvuoro, joista täytyy sanoa,
että ed. Ahteen puheenvuoro oli juuri sellainen kuin tässä vaiheessa
pitää eräänlaisena toimenpideohjelman
julistuksena tulevan tarkastusvaliokunnan jäsenen puhuakin.
Juuri näin pitää tehdä, palauttaa
mieleen, missä nyt mennään, millä tavalla
tämä valiokuntauudistus etenee ja mikä on
se ekolokero, jossa tarkastusvaliokunta täällä toimii.
Minusta tuntuu siltä, että ed. Ukkolan kannattaa
ehkä vielä kertaalleen palauttaa mieleen kaikki
se aineisto, mikä tässä asiassa on kertynyt
vuosien varrella, ja ehkä siihen perehtymisen jälkeen
ed. Ukkolakin pikkuisen tarkentaa kannanottojaan.
Ed. Sinnemäki valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja
tarkastusjaoston ex-puheenjohtajana tässä juuri
palautti mieleen, että meillähän nämä toiminnat
ovat jo olleet. Kysymys on vaan siitä, millä tavalla
uudelleen organisoidaan ja millä tavalla järjestelmää kehitetään,
koska juuri ne näkökohdat, jotka ed. Ahteen äskeisessä puheenvuorossa
tulivat esiin, ovat niitä keinoja, joita niukkuuden olosuhteissa
tulisi ottaa huomioon niin, että toisaalta menotaloudessa,
toisaalta tulotaloudessa valtionhallinnossa saataisiin skarppiutta
lisää ja saataisiin parlamentaarinen valvonta siihen
asemaan, missä sen pitää olla juuri tässä taloustilanteessa
ja tulevaisuudessa, niukentuvien resurssien tilanteessa, aivan erikoisesti.
Tässä katsannossa olen ed. Ahteen kanssa samaa
mieltä, että tämä uudistus on
historiallinen ja on erinomaisen hyvä, että se
on pystytty viemään tähän vaiheeseen.
Arvoisa puhemies! Vielä yhden asian tähän totean,
ja se on se, että itse asiassa tässä tapauksessa
tämä ensimmäinen tarkastusvaliokunta, joka
siis kohta tulee asetettavaksi, on historiallisessa asemassa siinä suhteessa
myöskin, että juuri niistä persoonista,
jotka sinne valikoituvat, heidän käyttäytymisestään,
toimintaintensiteetistään ja näin muodostuvasta
kokonaisuudesta muodostuu se profiili ja asema, joka täällä tarkastusvaliokunnalla
tulee sitten myöhempinä vuosina olemaan. Ne askeleet
otetaan nyt, ja niissä pitää olla mahdollisimman
korkea profiili.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokunnan perustaminen on merkittävä päätös,
muuttaahan se eduskunnan valiokuntalaitosta ja lakkauttaa pitkään
toimineen Valtiontilintarkastajat-instituution. Valtiontilintarkastajien
valvontatoimen vaikuttavuus on mielestäni ollut kohtuullisen
hyvä, ja tämä vaikuttavuus ei ole pelkästään
rajoittunut niihin kannanottoihin, jotka eduskunta on tehnyt Valtiontilintarkastajien
kertomuksen
pohjalta. Valvonnalla on ollut myös epäsuoraa
vaikutusta, mikä on tullut esiin valvontakäyntien
yhteydessä esitettyjen kannanottojen muodossa. On myös
syytä todeta, että Valtiontilintarkastajien kannanotot
on julkisuudessa noteerattu erittäin hyvin.
Mitä tulee Valtiontilintarkastajien kertomukseen, niin
sitä on viime vuosina kehitetty monin tavoin. Tarkastelutapaa
on muutettu hallinnonaloittaisesta ongelmakohtaisempaan suuntaan. Varainhoitovuosisidonnaisuudesta
luopuminen on puolestaan merkinnyt sitä, että kertomusta
on voitu laatia enemmän ajassa ja näin on päästy
parempaan ajankohtaisuuteen. Uskon, että kertomus on ollut
kansanedustajille hyvä hallintotoimintaa koskeva tietolähde.
Ongelmana tässä parlamentaarisessa tarkastustoiminnassa
on tosin ollut se, että siinä on ollut tietynlaista
päällekkäisyyttä Valtiontilintarkastajien
ja valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja tarkastusjaoston kesken.
Parlamentaarisen valvontatoimen vaatimukset ovat viime vuosien
aikana muuttuneet. Tämä johtuu siitä,
että toimintaympäristössä eli
valtiontalousjärjestelmässä on tapahtunut
merkittäviä muutoksia, jotka ovat vaikuttaneet
eduskunnan mahdollisuuksiin käyttää budjettivaltaansa. Näitä muutoksia
ovat muun muassa valtion tulo- ja menoarvion muuttuminen yhä yleispiirteisemmäksi,
tulo- ja menoarvion ulkopuolisen valtiontalouden kasvu, valtionhallinnon
siirtyminen tulosohjaukseen sekä valtion toimintojen liikelaitostaminen
ja yhtiöittäminen.
Nämä eduskunnan budjettivaltaa kaventaneet muutokset
asettavat uusia vaatimuksia myös valtiontalouden parlamentaariselle
valvonnalle. Valvontatoimessa painottuu yhä enemmän
toiminnan tarkoituksenmukaisuuden, tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden
arviointi, ja tästä on mielestäni löydettävissä perustelu
parlamentaarisen valvonnan uudistamiselle ja tarkastusvaliokunnan
perustamiselle. Mielestäni on tärkeää,
että eduskunnan budjettivaltaa kyetään
vahvistamaan siten, että eduskunta voi käyttää täysipainoisesti
sille perustuslaissa osoitettua vahvaa asemaa valtiontalouden päätöksenteossa.
Tarkastusvaliokunnan perustamisen keskeisiä tavoitteita
on ensinnäkin vahvistaa eduskunnan budjettivaltaa, toiseksi
kehittää eduskunnan toimintaa ja parlamentaarista
valvontatointa vastaamaan paremmin hallituksen tehostuneen tilivelvollisuuden
ja uuden tilinpäätöskertomuksen vaatimuksia
sekä kolmanneksi parantaa valvontatoimen ajankohtaisuutta.
Tarkastusvaliokunnasta tulee 11-jäseninen, valiokunnaksi
pieni mutta tarkastustoimintaa tekeväksi elimeksi mielestäni
riittävän suuri. Tarkastusvaliokunnalla onkin
erinomainen mahdollisuus tarttua merkittäviin ja ajankohtaisiin
valtiontalouden tarkastuksen kannalta tärkeisiin
kysymyksiin. Kyse on valiokunnan omatoimisuudesta ja aktiivisuudesta.
Valtiontilintarkastajien hyvistä käytännöistä haluaisin
korostaa valvontakäyntien ja tutkimustoiminnan merkitystä,
ja toivon, että nämä näkyvät
myöskin tulevan tarkastusvaliokunnan työssä.
Valvontakäynnit ovat tarkastustyössä ja
tiedonhankinnassa aivan oleellisia. Luonteeltaanhan nämä käynnit
ovat lähinnä keskusteluun ja tietojenvaihtoon
liittyviä tapaamisia. Varsinaisen yksityiskohtaisen tarkastuksenhan
tekee Valtiontalouden tarkastusvirasto. Joka tapauksessa pidän
tärkeänä, että kansanedustajat
osallistuvat jatkossakin valvontakäynteihin. Tiedonsaannin osalta
tarkastusvaliokunta saa mielestäni riittävät
tiedonsaantioikeudet. Tutkimustoiminnan avulla voidaan puolestaan
syventää tietoa tietyistä tärkeistä kysymyksistä.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan vielä korostaa tarkastusvaliokunnan
ja Valtiontalouden tarkastusviraston tiivistä ja saumatonta
yhteistyötä. Yhteistyön lisäämisen
kautta voidaan mielestäni saada todellista lisäarvoa
parlamentaariselle valvonnalle.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Parlamentaariseen demokratiaan kuuluu se,
että parlamentilla on erittäin vahva tarkastusrooli
koko poliittisessa järjestelmässä, ja
siinä suhteessa tämä esitys on hyvä,
että pyritään vahvistamaan sitä tarkastusroolia,
ja täytyy toivoa, että tällä uudella
järjestelmällä siihen todella myöskin
päästään.
Kuitenkin täytyy sanoa, että kun uusia toimintatapoja
luodaan, on hyvin tarkkaan toimittava niin, että niistä tulee
sujuvia ja että eduskunnan työ jatkuu häiriintymättä.
Tässä suhteessa tämä on erittäin
tärkeätä, koska tarkastusvaliokunnan toimiala
on hyvin laaja ja voi syntyä joitakin ongelmia, jotka kuuluvat
myöskin sitten jonkin toisen erikoisvaliokunnan toimialaan
täällä eduskunnassa. Tämän
johdosta perustuslakivaliokunta asian jo viime parlamentissa tapahtuneessa
käsittelyssä, mutta myöskin tämän
eduskunnan aikana tehdyssä mietinnössään
toteaa: "Tämän johdosta ja eduskunnan päätöksenteon
johdonmukaisuuden takia tarkastusvaliokunnan toiminnassa
on kiinnitettävä erityistä huomiota muiden
erikoisvaliokuntien työhön ja valiokuntien työnjakoon
etenkin tarkastusvaliokunnan harkitessa asian ottamista käsiteltäväksi
omasta aloitteestaan."
Eli koordinaation muiden erikoisvaliokuntien ja tarkastusvaliokunnan
kanssa täytyy toimia, niin että ei tehdä päällekkäistä työtä ja
ei hypätä toisen tontille sillä tavalla,
että se häiritsisi toisen valiokunnan työtä,
ja tämä on erittäin tärkeätä nimenomaan,
kun toiminta käynnistyy.
Vielä haluan todeta sen, että myöskin
perustuslakivaliokunnan mietinnössä todetaan,
mitä perustuslaillisuuteen tulee, että perustuslaillisissa
kysymyksissä ainoa auktoritatiivinen elin on perustuslakivaliokunta.
Eli silloin jos keskustellaan siitä, onko jossakin toiminnassa
kysymys perustuslainvastaisuudesta, niin silloin tarkastusvaliokunnan
pitää pyytää perustuslakivaliokunnalta
lausunto, jonka se valiokunta myöskin sitten aina tietysti
saa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tästä perustuslakivaliokunnan
mietinnöstä: On sinällään
aika mielenkiintoinen tapaus, kun lepäämään
jätettyä lakiehdotusta perustuslakivaliokunnan
ehdotuksen perusteella lähdetään muuttamaan
aavistuksen verran. Eli kun meillä on lainsäädäntö,
joka tulee heinäkuun alussa voimaan, niin se olisi ristiriidassa
tämän kanssa. Täällä on
viitattu perustuslain 73 §:n 1 momenttiin ja myöskin
vanhaan vuodelta 1987, kun on otettu saman sisältöinen
säännös tähän meidän lakiimme.
Eli silloin voidaan tehdä muutoksia, kun on kiistatonta,
että muutoksella ei voi olla mitään vaikutusta
lakiehdotuksen asiasisältöön, ja valiokunta
toteaa, että valiokunnan mielestä nyt on sellainen
tilanne, että voidaan näin tehdä. Varmasti
näin onkin, mutta, arvoisa puhemies, en muista aikaisemmin,
että lepäämään jätettyä lakiehdotusta
lähdetään tavallaan — vaikkakin myönnän
sen, että teknisesti — muuttamaan. Minun mielestäni
tämä on aika mielenkiintoinen tilanne sinällään.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnan mietinnössä on
kiinnitetty tähän seikkaan huomiota, jonka ed.
Vistbacka otti esille. Kysymys on siitä, onko esitys hyväksytty
"asiallisesti muuttamattomana". Asiantuntijat olivat kyllä perustuslakivaliokunnassa
sitä mieltä, että tällainen
ajanmukaistaminen, joka on pelkästään
tekninen toimenpide, tarkoittaa sitä, että esitys
hyväksytään asiallisesti muuttamattomana,
koska edellinen eduskunta oli tosiaan viimeisinä toimenpiteinään
muuttanut sitten yhteistoiminnasta yrityksessä koskevaa
lainsäädäntöä. Ja tosiaan asiantuntijoiden
kanta oli tässä hyvin yksimielinen. Mielestämme
se ei aiheuttanut ongelmia. Ja kun nyt tapana on se, että lakiehdotukset
lepäävät vaalien ylitse, silloin kun
perustuslakia muutetaan, niin jos vaalikauden alkuvaiheessa muun muassa
muutetaan perustuslakia ja siinä on liitelakeja, niin helposti
joudutaan saman tyyppisiin tilanteisiin myöskin tulevaisuudessa,
ja tässä suhteessa on tärkeätä,
että eduskunta voi tehdä järkeviä päätöksiä.
Matti Ahde /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama kommentti ensin ed. Ukkolan
puheenvuorosta. Tämä eduskunnan tarkastusvaliokunnan
perustaminen on tapahtunut todella pitkän parlamentaarisen
valmisteluprosessin lopputuloksena. Siihen kaikkein eniten on vaikuttanut se,
että valtioneuvosto on siirtynyt kertomusmenettelystä tilinpäätösmenettelyyn.
Eduskunta käsittelee valtioneuvoston tilinpäätöksen
vuosittain, ja ihan normaalin tilinpäätöskäsittelymenettelyn
kannalta on perusteltua myös, että sama valiokunta,
joka esittää budjetin hyväksyttäväksi eduskunnalle,
ei käsittele tilinpäätöstä.
Tämä tilinpäätöksen
käsittely siirtyy siis nyt kokonaan, niin kuin kaikki parlamentaariseen
valvontaan liittyvät tehtävät, tarkastusvaliokunnalle.
Ne kootaan eduskunnan ytimeen ja näin saadaan entistä voimakkaampi
parlamentaarinen valvontaelin.
Tässä toimikunnassa, joka valmisteli viime vaalikaudella
tätä esitystä ja jonka puheenjohtajana
sain toimia, oli jokaisen eduskuntapuolueen edustaja mukana, pienimmästä eduskuntaryhmästä
suurimpaan,
ja kokoomuksen edustajana oli silloinen kansanedustaja Jere Lahti. Tämä toimikunnan
ehdotus on täysin yksimielinen. Kaikki eduskuntaryhmät
antoivat yksimielisesti myönteisen lausunnon tästä tehdystä ehdotuksesta,
ja edellinen eduskunta oli täysin yksimielinen tämän
perustuslain muutoksen tarpeellisuudesta. Tämän
ed. Ukkolalle haluan todeta ja sen lisäksi vielä suositella
hänelle tämän toimikunnan mietinnön
lukemista kertaalleen läpi.
Vielä haluan todeta tästä, miksi
tässä on 11 jäsentä, kun eduskunnassa
normaalivaliokunnissa on 17 jäsentä, ja todeta
joillekin, jotka sanoivat, miksi ei viittä jäsentä vain,
että olisi ollut vain viisi jäsentä,
niin kuin oli valtiontilintarkastajien varsinaisten jäsenten
lukumäärä. 11 on voimassa olevassa perustuslaissa
pienin lukumäärä valiokunnalle jäseniä.
Nyt ei haluttu näiltä osin perustuslakia muuttaa.
11 jäsentä antaa mahdollisuuden myös
pienemmille ryhmille tulla mukaan, kun eduskunnassa käytetään
tätä joustavaa parlamentaarista käsitystä,
joko varsinaiseksi tai varajäseneksi, ja ed. Vistbacka
muun muassa käsitykseni mukaan on tulossa tämän
tarkastusvaliokunnan yhdeksi jäseneksi. Näiltä osin
tämä 11 on tarkastustoimen tehokkuuden näkökulmasta
ihan riittävän kokoinen luku. Luulen, että siihen
saadaan myös riittävä parlamentaarinen
laajuus, että tuon toiminnan uskottavuus eduskunnassa on korkea.
Ja lopuksi, puhemies, on selvää, että tämän
valiokunnan ja muiden erikoisvaliokuntien yhteistyö tulee
olemaan äärettömän tärkeä asia,
jota perustuslakivaliokunta on ihan oikein korostanut ja jota myös
tämä toimikunta korosti omassa mietinnössään.
Kaiken kaikkiaan eduskunta on saamassa kyllä todella merkittävän
uuden valiokunnan työnyrkikseen parlamentaarisen talousvalvonnan
saralla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Vaikka yleensä olen kaikkea hallinnon
turvottamista ja kustannusten lisäämistä vastaan
ollut, tässä asiassa olen samaa mieltä,
jotta tämä tarkastusvaliokunta on kyllä tarpeellinen.
Sinänsä tämän valinta sattuu
hyvään ajankohtaan: kun hallitus tässä on
muuttunut ja tullut vielä hallitusohjelma, niin siinä on
niin paljon semmoisia ilmassa olevia juttuja ja katteettomia toiveita,
jotta tämä tarkastusvaliokunta sattuu aloittamaan
työnsä semmoisessa saumassa, jossa se joutuu katsomaan
nyt, ovatko ne lait ja lain velvoitteet sitten linjassa sen mukaan,
mitä on täällä rahoja. Minusta
tämä on erittäin hyvä juttu,
koska jos samalla tavalla tulee esityksiä myös
varojenkäytön osalta kuin tuossa hallitusohjelmassa
on lupauksia, niin kyllä siinä joutuu tarkastusvaliokunta
ilmeisesti puuttumaan aika moneen asiaan, ja toivon menestystä tälle
valiokunnalle.
Matti Ahde /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ihan yksi kommentti ed. Lahtelalle: Tässähän
ei paisuteta hallintoa vaan supistetaan sitä, kootaan yhteen
nämä Valtiontilintarkastajat ja valtiovarainvaliokunnan
hallinto- ja tarkastusjaosto. Kaiken lisäksi tämä supistaa
valtion menoja, koska nyt ei makseta erityispalkkioita valiokunnan
jäsenille, kun niitä maksettiin valtiontilintarkastajille.
Tätä muutosta ei tehty siis tämän
taloudellisuuden takia, mutta haluan nyt kuitenkin korostaa, että tässä vähän
säästetään menoja ja sitten
supistetaan hallintoa, mutta kootaan ne kuitenkin sitten yhteen.
Keskustelu päättyi.