Jussi Halla-aho  /ps:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Oululaisessa pitseriassa sattui 18.
               päivä helmikuuta ampumavälikohtaus, jossa
               24-vuo-tias mies ilmeisesti vailla motiivia surmasi ravintolan työntekijän
               ja haavoitti toista, lopuksi hän ampui itsensä.
               Sama henkilö oli aiemmin tuomittu raa’asta kirvessurmasta
               11 vuoden ehdottomaan vankeuteen, mutta hänet oli laskettu
               vapauteen hänen istuttuaan tuomiosta alle 4 vuotta, siis kolmanneksen.
               Tällainen rikosseuraamuskulttuuri loukkaa tavallisen ihmisen
               oikeustajua, on pilkantekoa uhreja ja näiden omaisia kohtaan sekä vaarantaa
               hyvin kouriintuntuvalla tavalla syyttömien sivullisten
               hengen ja terveyden. Kysyn oikeusministeri Henrikssonilta: mihin
               konkreettisiin toimiin hallitus aikoo ryhtyä tai on ryhtynyt
               tämän vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen
               jatkuvan tilanteen korjaamiseksi?
            
            
          
         
         
            
            Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
            
            Arvoisa puhemies! Erittäin hyvä kysymys ja
               erittäin valitettava tapaus, joka Oulussa sattui.
            
            
            Meillähän on järjestelmä,
               joka lähtee siitä, että jos henkilö on
               tuomittu elinkautiseen, niin tehdään edellisen
               hallituksen ja edellisen eduskunnan päätösten
               mukaisesti aina arvio siitä, voidaanko tämä henkilö vapauttaa,
               onko hän itselleen ja muille vaaraksi.
            
            
            Toki tilanne on se, että meidän pitäisi
               myös miettiä, pitäisikö meidän
               myös muitten vaarallisten rikoksentekijöitten
               osalta päätyä siihen, että tällainen
               vaarallisuusarviointi aina olisi tehtävä. Tämä on
               asia, jota nyt pohditaan oikeusministeriössä,
               ja lähden siitä, että meidän
               virkamiehemme yhdessä Rikosseuraamuslaitoksen henkilöstön
               kanssa tulevat esittämään jotakin tässäkin asiassa.
            
            
          
         
         
            Jussi Halla-aho  /ps:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! On korostettava, että vastuu
               rikoksesta kuuluu tekijälle, ei yhteiskunnalle eikä edes
               tälle hallitukselle. Yhteiskunnalla on kuitenkin vastuu
               siitä, ovatko väkivaltaisiksi tiedetyt taparikolliset
               vapaalla jalalla vai lukkojen takana. Yksi ilmeinen epäkohta
               on rikoslain 2 c luvun 5 §, joka tekijän
               iästä ja niin sanotusta ensikertalaisuudesta riippuen
               leikkaa nimellisiä tuomioita kolmanneksella, puolella tai
               jopa kahdella kolmanneksella. Tämän pykälän
               nojalla muun muassa henkilö, joka on malttanut olla kolme
               vuotta syyllistymättä vankeudella rangaistavaan
               rikokseen, on ensikertalainen. Lähtökohtana voisi
               olla, että oikeuden langettamat tuomiot istutaan kokonaisuudessaan
               ja että ehdonalaiseen pääsy olisi erityisistä syistä sovellettava
               poikkeus.
            
            
          
         
         
            
            Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
            
            Arvoisa puhemies! Meillä on Suomessa pitkään ollut
               tämä käytäntö, ja todella
               tilanne on se, että jos on nuoresta rikoksentekijästä kysymys,
               alle 21-vuotiaasta, niin hän voi päästä ehdonalaiseen vapauteen,
               kun hän on suorittanut kolmanneksen rangaistuksestaan.
               Viime hallituskaudella muutettiin näitä säännöksiä,
               mitkä koskevat elinkautiseen tuomioon tuomittua alle 21-vuotiasta,
               ja näitten rikoksentekijöitten osalta tämä vähimmäisaika
               on tästä lähtien 10 vuotta. Se, että normaalisti
               istutaan puolet tuomiosta, on ollut meillä pitkä käytäntö.
               Tässäkin suhteessa on tilanne se, mitä tulee
               näihin vaarallisiin rikoksentekijöihin, että niissä tapauksissa
               tarvitaan tämä vaarallisuusarviointi.
            
            
          
         
         
            Johanna Jurva /ps:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Poliisi on julkisuudessa antanut arvioita
               siitä, kuinka vanhuksiin kohdistuvat rikokset tulevat lisääntymään
               tulevaisuudessa. Erityisenä huomiona on nostettu esille
               myös ulkomaisten rikoksentekijöiden osuus sekä rikosten
               suunnitelmallisuus ja ammattimaisuus. Meillä väestö ikääntyy,
               ja tämän vuoksi entistä useampi puolustuskyvytön ikäihminen
               saattaa joutua rikoksen uhriksi. On todella surullista lukea päivittäin
               lehdistä, kuinka ulkoilemassa ollut vanhus on joutunut
               rikoksen uhriksi. Se, että puolustuskyvyttömältä vanhukselta
               viedään rahapussi ja hänen omaisuuttaan,
               on väärin, mutta mielestäni erityisen
               törkeiksi tapaukset tekee se, että vanhus joutuu usein
               myös fyysisen väkivallan uhriksi. Kysynkin arvoisalta
               ministeriltä: onko Suomessa riittävät
               tuomiot vanhuksiin kohdistuvissa rikoksissa?
            
            
          
         
         
            
            Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
            
            Arvoisa puhemies! Viime vuoden tilastot osoittavat sen, että väkivaltarikollisuus
               on lisääntynyt, ja totta kai siinä kaikki
               ihmiset, niin vanhukset kuin lapset, nuoret, ovat haavoittuvassa
               tilanteessa. Siinä, mitä pystytään
               tekemään, on kyse ennaltaehkäisystä.
               Me emme varmasti voi koskaan päästä sellaiseen
               yhteiskuntaan, missä meillä ei olisi väkivaltaa
               tai rikollisuutta ollenkaan, mutta tietysti on tärkeätä,
               että me pyrimme kaikin keinoin myös siihen, että vanhukset
               tuntevat olonsa turvalliseksi, että he asuvat sellaisissa
               olosuhteissa, missä löytyy apua silloin, kun sitä tarvitaan jne.
               Tämä on laaja kysymys, ja tähän
               tarvitaan meidän jokaisen suomalaisen panostusta, jotta me
               saamme turvallisemman huomisen.
            
            
          
         
         
            Arja Juvonen /ps:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Helsingin hovioikeus langetti vähän
               aikaa sitten espoolaiselle keski-ikäiselle miehelle 5 vuoden
               tuomion lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
               Päälle tulivat vielä maksettavat korvaukset
               45 000 euroa. Tuomiota voidaan pitää hovioikeuden
               näyttönä siitä, että kovempiinkin
               tuomioihin olisi varaa. Espoon käräjäoikeus
               oli tuominnut miehen 4 vuodeksi vankeuteen, ja myös korvaukset
               olivat pienempiä. Kysynkin ministeriltä: miksi
               ei kovempia tuomioita jo heti?
            
            
          
         
         
            
            Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
            
            Arvoisa puhemies! Meillä on riippumaton tuomioistuinlaitos,
               ja me lähdemme siitä, että meillä on
               vallan kolmijako. Tässä talossa päätetään lainsäädännöstä,
               hallitus toimeenpanee asioita, ja sitten tuomioistuinlaitos tuomitsee
               tämän talon lakien mukaisesti. Meillä rangaistusasteikot
               antavat mahdollisuuden tuomioistuimille tuomita myös hyvin
               ankaria rangaistuksia tällaisista rikoksista. Tuomioistuimet
               itse päättävät, kuinka vakavasta
               rikoksesta on kyse ja mikä niiden mielestä on
               sopiva rangaistus jokaisesta yksittäisestä tapauksesta.
            
            
          
         
         
            Mikko Alatalo /kesk:
               		
            
            Puhemies! Tietysti voidaan aina keskustella, mikä on
               rangaistuksen pelotearvo ja rangaistusarvo, mutta joka tapauksessa
               tuntuu ihmeelliseltä ja kansan oikeustajun vastaiselta
               se, että kun on tällaisia taparikollisia, jotka
               tekevät useita rikoksia, niin he saavat ikään kuin
               alennusta silloin: jos tekee enemmän rikoksia, silloin
               tämä tuomio ei tule riittävän
               suureksi.
            
            
            Yksi vähän lievempi asia on se, että viime kaudella,
               valitettavasti, muuntorangaistus poistettiin sellaisena kuin se
               on ollut, ja tämä on ai-heuttanut näpistelyjä,
               tuolla kauppaliikkeissä ja muuallakin varkauksia, joille
               ei voida mitään. Oikeastaan nämä taparikolliset
               nauravat yhteiskunnan säännöille tältä osin,
               ja Kaupan liittohan on muun muassa todennut, että tämä aiheuttaa kymmenien
               miljoonien vahingot. Me kaikki kansalaiset maksamme tämän
               sitten omasta kukkarostamme.
            
            
            Onko tässä jotakin muutosta tapahtumassa? Aiotteko
               muuntorangaistukseen vielä palata? Tiedämme, että se
               voidaan oikeudenkäynnin kautta kyllä toteuttaa,
               mutta se on erittäin vaikeutettu menettely. Se olisi jonkinlainen
               pelote olemassa kuitenkin.
            
            
          
         
         
            
            Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
            
            Arvoisa puhemies! Joo, edellisellä hallituskaudella
               päätettiin, että poliisien antamat sakot
               eivät ole enää muunneltavissa vankeudeksi.
               Eilen todella oli tässä suhteessa merkittävä päivä,
               koska toimikunta, joka on miettinyt tätä asiaa,
               luovutti mietintönsä, ja nyt ehdotus on se, että otettaisiin käyttöön
               niin kutsuttu sakkopalvelu elikkä muuntorangaistuksen sijaan
               tulisi tämä sakkopalvelurangaistus. Eilen sain
               tämän mietinnön itse, se on aika laaja,
               ja lähden siitä, että se lähtee nyt
               lausuntokierrokselle. Sen jälkeen toivon, että nopeassa
               tahdissa pystymme vetämään siitä johtopäätökset
               ja että eduskuntaan tulee tästä esitys niin
               pian kuin se on mahdollista. Elikkä valoa tunnelissa näkyy
               myös, mikä koskee muuntorangaistusta.
            
            
          
         
         
            Tom Packalén /ps:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Oulussa tapahtuneessa henkirikoksessa tekijä kuului
               tunnukselliseen rikollisjengiin. Rikoksen tekeminen rikollisjengin
               jäsenenä löytyy rikoslaista koventamisperusteena.
               Tämä on kuitenkin käytännössä osoittautunut
               toimimattomaksi pykäläksi. Rikollisjengin arvoasteikossa
               alemmilla portailla olevat henkilöt ottavat syyn niskoilleen varsinaisten
               jäsenien ja erityisesti jengin johdon tekemistä rikoksista.
               Tämä on johtanut siihen, että viranomaiset
               ovat varsin voimattomia taistelussaan järjestäytynyttä rikollisuutta
               vastaan. Haluankin kysyä oikeusministeri Henrikssonilta:
               mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä tämän
               asian korjaamiseksi?
            
            
          
         
         
            
            Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
            
            Arvoisa puhemies! Rikollisjengit ovat todella... Tai sanotaan
               näin, että rikolliset jengit eivät sovi suomalaiseen
               yhteiskuntaan ollenkaan, ja on sääli, että ne
               ovat päässeet myös Suomeen ja että niiden
               toimintaa löytyy täältä niin
               laajasti kuin löytyykin. Tilanne on tietysti se, että ei
               löydy yhtä ainoata oikeata vastausta tähän
               kysymykseen. Meillä on lainsäädännössä tämä pykälä,
               johon edustaja itsekin viittasi, ja tuomioistuimet senkin ottavat
               omassa päätöksenteossaan huomioon sillä tavalla
               kuin laki edellyttää. Muuten tässä asiassa
               olisi syytä myös kääntyä sisäministerin
               puoleen.
            
            
          
         
         
            Kalle Jokinen  /kok:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Rikosten uhrien asema on se, johon
               tulee kiinnittää huomio, ja rikosten uhreja tulee
               suojella kaikin tavoin. On esiintynyt tapauksia, joissa vakaviin
               väkivaltarikoksiin tuomitut uhkailevat vankilasta käsin
               uhrejaan, ja uhrien on hyvin vaikea ymmärtää,
               että esimerkiksi kuuden vuoden tuomion saatuaan rikollinen
               käveleekin kahden vuoden päästä kadulla
               vastaan. Kysynkin oikeusministeriltä, tulisiko harkita
               Lex Meganin tyyppistä lakia, joka on Yhdysvalloissa voimassa
               ja jossa vakavien väkivaltarikosten uhreille ilmoitetaan,
               milloin rikollinen vapautuu vankilasta.
            
            
          
         
         
            
            Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
            
            Arvoisa puhemies! Yhdyn siihen, että tämäkin on
               hyvä kysymys. (Naurua) Tässä voi ylipäänsä todeta
               sen, kun viitattiin Yhdysvaltoihin, (Jouko Skinnari: Siinä ne
               tärkeimmät tulivatkin!) että Yhdysvalloissa
               noin prosentti väestöstä istuu vankilassa.
               Suomessa me emme halua sitä tilannetta mitenkään,
               ja senkin takia me tarvitsemme ennalta ehkäiseviä toimenpiteitä.
               Mutta on ihan totta, niin kuin kysyjäkin otti esille, että lähi-omaisille,
               uhreille on aina hankala paikka, kun tietää, että joku,
               joka on tuomittu väkivaltarikoksesta, pääsee
               ulos, ja sen takia meillä on lähestymiskieltolainsäädäntö ja
               niin edelleen, mutta mikään ei myöskään
               meidän hyvässä maassamme ole niin hyvää,
               etteikö sitä voitaisi parantaa.
            
            
          
         
         
            Aila Paloniemi /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Väkivaltarikokset ovat lisääntyneet,
               kuten ministerikin tuossa äsken totesi. Vaikka ministeri
               Räsänen ei nyt näytä olevan
               paikalla, haluaisin teiltä kysyä, miten tähän
               yhtälöön teidän mielestänne
               sopii se, että poliisien määrää ollaan
               ilmeisesti rajusti vähentämässä.
               Samaan aikaan oikeuslaitoksen ja vankiloiden toimintamäärärahat
               ovat kortilla, ja tiedämme kaikki senkin, että meidän vankiloissamme
               on entistä moniongelmaisempia vankeja, jotka tarvitsisivat
               lisää ja parempaa kuntoutusta. Miten tämä yhtälö toimii?
               Viittaan alkuperäiseen kysymykseen, joka täällä esitettiin.
            
            
          
         
         
            
            Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
            
            Arvoisa puhemies! Totta kai tilanne on huolestuttava, jos poliisien
               määrää tästä joudutaan
               alentamaan, ja toivon itse, että näin rajuihin
               toimenpiteisiin ei tarvitsisi lähteä, koska me
               tiedämme sen, että jos poliiseja ei ole riittävästi,
               ei ole riittävästi resursseja tutkia kaikkia rikoksia.
               Silloin tietysti tilanne on se, että voi olla, että ei
               pystytä siihen, mitä meidän oikeusvaltiomme
               edellyttää kuitenkin. Meidän on tärkeätä pitää huoli
               siitä, että oikeusturva toimii ja ihmisten luottamus meidän
               koko järjestelmäämme, oikeusturvaan pysyy
               korkeana.
            
            
          
         
         
            Kristiina Salonen /sd:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Suomen kansan oikeustajuun ei mahdu sekään, että lapsiin
               tekonsa kohdistavat seksuaalirikolliset voivat tuomionsa jälkeen
               jatkaa työtä lasten ja nuorten parissa. Esimerkki
               tällaisesta nähtiin taannoin Raumalla, jossa nuoriso-ohjaaja
               jatkoi työtään nuorten parissa kolmen
               vuoden ajan tuomion saamisen jälkeen. Voimme siis hyvällä syyllä kysyä,
               onko oikein, että ne tahot, jotka tietävät
               tuomiosta, eivät ole velvollisia ilmoittamaan siitä esimerkiksi
               työnantajalle. Lakialoite tuomioistuinten ilmoitusvelvollisuuden
               laajentamisesta jätettiin muutama viikko sitten. Haluaisinkin
               kysyä, aikooko ministeri puuttua tähän epäkohtaan,
               jonka 101 kansanedustajaa täällä nostivat
               esiin. Heidän mielestään tämä epäkohta altistaa
               lapsemme vaaralle.
            
            
          
         
         
            
            Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
            
            Arvoisa puhemies! Tämä kysymys kuuluu osittain
               myös työministeri Ihalaiselle, koska on kyse siitä,
               mikä on työnantajien velvollisuus. Siitä on selvät
               säädökset tämän päivän
               lainsäädännössä. Siitä,
               ovatko ne tyydyttäviä vai eivät, voi
               olla ehkä montaa mieltä, mutta parantamisen varaa tässäkin
               on. Itse olen juuri vastannut yhteen kirjalliseen kysymykseen, jossa
               kysyttiin, mitä aiotaan tehdä yhdistystoiminnassa
               mukana olevien henkilöitten osalta, jotka toimivat lasten
               ja nuorten parissa. Siitä on tulossa myös EU-direktiivi, joka
               osaltaan tulee myötävaikuttamaan siihen, ja luulen,
               että me saamme Suomessa kohta lainsäädännön,
               joka antaa yhdistyksille mahdollisuuden kysyä ihmisten
               rikostaustaa.