Antti Lindtman /sd(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Hyvät edustajakollegat! Työaikalain
            tarkoituksena on turvata työntekijän oikeus riittävään
            vapaa-aikaan ja lepoon niin työpäivänä kuin
            sen jälkeenkin. Tämä edesauttaa työntekijän
            jaksamista työssä ja elämässä ylipäätään.
            Kaikilla pitää olla oikeus siihen, että työpäivän
            aikana on mahdollisuus syödä, käydä vessassa
            ja levähtää hetkisen. Nykyisen työaikalain mukaan
            moottoriajoneuvon kuljettajille on annettava jokaista 5,5 tunnin
            pituista työjaksoa kohden vähintään
            30 minuutin pituinen tauko joko yhdessä tai kahdessa erässä.
            Puolen tunnin tauon voi siis nykyisen lain perusteella jakaa kahteen
            15 minuutin osaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen tehnyt tämän lakialoitteen,
            koska puolen tunnin tauon jakaminen kahteen osaan johtaa joissakin
            tilanteissa kohtuuttomiin tilanteisiin työntekijän
            näkökulmasta. Parhaillaan lehterillä tätä lähetekeskustelua on
            kuulemassa Nobina-konsernin pääluottamusmies,
            joka on omassa työssään konkreettisesti nähnyt,
            mihin tilanteisiin tämä voi johtaa. Käytännössä tämä voi
            johtaa tilanteeseen, jossa työntekijä ei edes
            ehdi nauttia lounasta työpäivän aikana.
            Se on tietenkin kohtuutonta työntekijää kohtaan,
            mutta se voi myös aiheuttaa työturvallisuuden
            alenemista. Kun kyseessä on moottoriliikenne, niin täytyy
            muistaa, että moottoriajoneuvojen kuljettajien on koko
            ajan pystyttävä keskittymään
            ajamiseen, jotta liikenteessä ei tapahtuisi onnettomuuksia,
            jotta ei saattaisi kanssaliikkujia tai sitten matkustajia vaaraan.
            Kyseessä on siis lukemattomien ihmisten turvallisuus joka
            päivä.
         
         
         Näiden taukojen, joita siis nykypäivänä voi
            jakaa kahteen 15 minuutin osaan, ei tarvitse myöskään
            nykyisellään sijaita minkään
            tauon pitämiseen soveltuvan paikan läheisyydessä.
            15 minuutissa ei kerta kaikkiaan kerkiä lähteä esimerkiksi wc:ssä käymään,
            jos se ei ole tauonpitopaikan läheisyydessä. Tauolla
            pitäisi myös päästä paikkaan,
            jossa voi edes syödä omia eväitään.
            Tämä puolen tunnin taukojen jakaminen kahteen
            osaan tarkoittaa käytännössä sitä,
            että joissakin tapauksissa työntekijällä ei
            ole mahdollisuutta todellisen tauon pitoon.
         
         
         Kuljettajiin sovelletaan useasti myös jaksotyötä koskevia
            säännöksiä, jotka mahdollistavat jopa
            lähes 12 tunnin mittaisia työpäiviä kerrallaan.
            Nyt tämä työaikalaki edellyttää,
            että jokaista 5,5 tunnin työjaksoa kohden annetaan
            30 minuutin tauko, mutta osassa kuljetusalan yrityksiä pykälää sovelletaan
            nyt niin, että työaika jää juuri
            alle 11,5 tunnin, jotta toista 30 minuutin taukoa ei tarvitsisi
            työntekijöille antaa.
         
         
         Siis pahimmillaan tämä voi johtaa siihen,
            kun esimerkiksi linja-autonkuljettaja työskentelee ajalla,
            joka alkaa aamukuudelta ja päättyy illalla puoli
            kuusi, että hän saa vain kaksi vartin mittaista
            taukoa tämän työpäivän
            aikana. Kaikki ymmärtävät, että se
            on täysin kohtuutonta. Eli konkreettisesti linja-autonkuljettajalle
            voi käydä niin, että hän on
            ensin 4,5 tuntia ajossa, sen jälkeen 15 minuutin tauko,
            jolloin siis riippuen tauonpitopaikasta ei ole mahdollisuutta syödä tai
            välttämättä edes käydä wc:ssä,
            sen jälkeen tunti ajoa, taas samanlainen 15 minuutin tauko,
            jossa tätä mahdollisuutta ei ole, ja sen jälkeen
            sitten on mahdollista, että kuljettaja voi joutua ajamaan 5,5
            tuntia yhteen soittoon ilman ainuttakaan taukoa. Ajatelkaa, olisiko
            tällainen mahdollista tai kohtuullista esimerkiksi toimistotyössä.
            Ei olisi.
         
         
         Näiden lyhyiden taukojen toteutuminen on lisäksi
            jäänyt vähän epäselväksi,
            koska monesti lasketaan tauolle tulot ja tauolta lähdöt
            niin tiukalle, että näillä lyhyillä tauoilla
            ei yksinkertaisesti jää aikaa todellisen tauon
            pitämiseen, mikä olisi aivan välttämätöntä,
            kun kysymyksessä on moottoriajoneuvon kuljettaminen. Etenkään
            kaupunkiliikenteessä ei voida myöskään
            olettaa, että liikenne sujuisi joka päivä ja
            jokainen hetki minuutin tarkkuudella. Niin kuin hyvin tiedämme, aikatauluviivästyksiä
            tulee
            ja suurin osa niistä ei johdu kuljettajista.
         
         
         Ehdotan nyt siis lakialoitteessani työaikalakia 6 luvun
            28 §:n 3 momentin osalta muutettavaksi siten,
            että työnantajalla ei olisi jatkossa oikeutta jakaa
            moottoriajoneuvon kuljettajan päivittäisiä lepoaikoja
            kahteen 15 minuutin pätkään yhden 30
            minuutin tauon sijaan silloin, kun kyseessä on 5,5 tunnin
            työjakso. Korostan, että tässä ei
            ole kyseessä työajan lyhentäminen. Tässä ei
            haeta lisää taukoja, lyhyempää työaikaa,
            vaan tässä vain haetaan kerta kaikkiaan sitä,
            että myös moottoriajoneuvojen kuljettajille turvattaisiin
            kohtuullinen yhtämittainen tauko, joka käytännössä on
            todellisuutta useimpien työntekijöiden osalta.
         
         
         Lakimuutos siis mahdollistaisi kuljettajille yhden kunnon tauon,
            jolloin ehtisi syömään, levähtämään
            kunnolla, virkistäytymään. Tärkeää olisi
            myös, että tauon saisi pitää soveltuvassa paikassa,
            jossa on esimerkiksi vessat ja ruokailutilat, mutta tähän
            tässä aloitteessa ei sinällään oteta
            kantaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Työaikalain 6 luvun 28 §:n 3
            momentti kuuluisi muutoksen jälkeen näin: "Moottoriajoneuvon
            kuljettajalle on annettava jokaista 5 tunnin 30 minuutin pituista
            työjaksoa kohti vähintään 30
            minuutin tauko." Tällöin taukoa ei voisi jakaa
            kahteen osaan eikä pääsisi syntymään
            näitä kohtuuttomia tilanteita.
         
         
       
      
         
         Mika Kari /sd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Lepoaika on kaikille meille ihmisille,
            jotka teemme työtä, missä tehtävässä sitten
            teemmekään, tärkeä, ja erityisen
            tärkeä se on silloin, kun omalla työllämme
            olemme vastuussa muiden turvallisuudesta.
         
         
         Tässä lakialoitteessa, edustaja Lindtmanin
            lakialoitteessa, kiinnitetään huomiota erityisesti juuri
            moottoriajoneuvoja kuljettavien henkilöiden lepoaikoihin
            työelämässään ja työssään.
            Näiden moottoriajoneuvojen kuljettajat ajavat usein ajoneuvoja,
            joissa liikkuu matkustajia, tai vastaavasti raskaan liikenteen kuljettajina
            suuria ajoneuvoyhdistelmiä, joissa kulkee paljon tavaraa tiellä,
            jolla liikkuu paljon muitakin ihmisiä. Sitä kautta
            on hyvin tärkeää huomioida, että lepoaika ei
            ole vain aika, jolloin työ hetkeksi pysäytetään, vaan
            aika, jolloin se hetki käytetään omaan
            virkistäytymiseen ja työkuntoon tehokkaasti palaamiseen.
         
         
         Näillä muutamilla sanoilla kannatan edustaja Lindtmanin
            tekemää hyvää lakialoitetta.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.