Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Olemme viime päivinä huolestuneina
seuranneet Ukrainassa ja Krimin niemimaalla menossa olevaa kriisiä.
Tapahtumat ovat herättäneet paljon huolta niin
meillä kuin muuallakin Euroopassa. On ilmeistä,
että Ukraina-tapaus tulee tavalla tai toisella heijastumaan
EU:n ja Venäjän välisiin suhteisiin.
Asiaa on tarpeetonta Suomessa liikaa dramatisoida, mutta EU—Venäjä-suhteiden muutokset
ja käynnissä olevan kriisin vaikutukset heijastuvat
koko Itämeren alueelle.
Tiettävästi Ruotsi tulee päivittämään
omia puolustuspoliittisia linjauksiaan Ukrainan tapahtumien johdosta.
Kysyisinkin puolustusministeriltä: näettekö te
Ukrainan tilanteen aiheuttaneen tarpeen myös Suomen ulko-
ja turvallisuuspoliittisen selonteon päivittämiseen?
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa herra puhemies! On totta, että tämä Ukrainan kriisi
ihan varmasti tulee näkymään Suomen ulko-
ja turvallisuuspoliittisessa keskustelussa vastaisuudessa. Mutta
kun emme edes tiedä, mikä on tämän
Ukrainan kriisin päätös, miten tämä kriisi tästä jatkuu,
niin varmasti ei ainakaan tässä vaiheessa kannata
vetää mitään liian pitkälle
meneviä johtopäätöksiä.
Mutta olen vakuuttunut siitä, että tähän
varmasti myös palataan meidän kotimaisessa keskustelussa
vastaisuudessa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Ukrainan kriisi on tosiaan näkynyt
jo ulko- ja turvallisuuspoliittisessa keskustelussa ja heijastunut Suomeen
sikäli, että jalkaväkimiinatkin ovat nousseet
esille, etenkin tämä Ottawan sopimus. Jalkaväkimiinat
eivät ole poistuneet taistelukentältä,
vaikka Suomi omat putki- ja sakaramiinansa tuhoaakin, ja uskon,
että kaikki maanpuolustukseen realistisesti suhtautuvat
ymmärtävät jalkaväkimiinojen
merkityksen koko maan puolustukselle.
Tässä mielessä haluaisin nostaa esiin
kysymyksen Suomen valmiudesta kriisin koittaessa käynnistää kotimainen
massamainen miinatuotanto. Se, siis valmius — puhun nyt
valmiudesta — on ymmärtääkseni
Ottawan sopimuksen mukainen. Kysyn ministerin mielipidettä tähän
valmiuteen.
Lisäksi kysyn varusmieskoulutuksesta. He oppivat kyllä tunnistamaan
miinoja, koska ne eivät poistu taistelukentältä,
vaikka me ne itse tuhoamme, omat miinamme. Mutta eikö heitä edelleen voisi
opettaa myös käyttämään
kaiken varalta näitä jalkaväkimiinoja?
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Kun tämä päätös
itse asiassa ennen minun tuloani ministeriksi tehtiin, että näistä jalkaväkimiinoista
luovutaan, niin silloin myös tehtiin päätös,
että siirrytään korvaaviin asejärjestelmiin,
ja näin ollaan myös toimittu. On hankittu viuhkapanoksia,
lennokeita ynnä muita, joiden eri asejärjestelmien
korvaava vaikutus kattaa ne puutteet, mitkä käytännössä tässä jalkaväkimiinapäätöksessä
syntyvät.
Edustaja Niinistö on aivan oikeassa siinä,
että teknisesti varmasti tähän voitaisiin
palata, jos joku hyvin vakava kriisi syttyisi. Mutta se on kyllä sitten
vakavan poliittisen harkinnan paikka sinä päivänä,
ja nyt pitää tosiaan toivoa, että emme
joudu niin vakavaan kriisiin, että tämmöiseen
harkintaan päädytään.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Edustaja Niinistö nosti esiin tämän
maamiinakysymyksen tässä yhteydessä,
juurethan ovat 90-luvun loppupuolella. Niin kuin tässä jo
viitattiin, niin maan hallitus sai aikoinaan 200 miljoonaa euroa
lisää hankkiakseen maamiinoja tietyllä tavalla
korvaavia järjestelmiä. Ne on hankittu tai hankitaan
paraikaakin, se oli ylimääräinen panostus.
Sen hyötyhän on myös siinä,
että tämä tuo mukanaan uusia kykyjä Suomen
puolustamiseen verrattuna siihen maamiinajärjestelmään, joka
tietysti on ollut mainio järjestelmä. Minä kysyn
teiltä, herra ministeri: mikä on teidän
suorasukainen arvionne näitten toimivien järjestelmien
tehosta tässä nykyisessä maailmassa,
nykyisessä sodan kuvassa?
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Kyllä meidän arviomme on
se, että nämä korvaavat järjestelmät
monessa mielessä ovat paljon parempia kuin ne vanhat järjestelmät,
käytännössä siis jalkaväkimiinat.
Mutta tietenkin sodankäynnin luonnekin on muuttunut aika
paljon, ja sekin on hyvä muistaa ja pitää mielessä,
kun arvioi tätä. En näe, että nyt
tässä vaiheessa enää on järkevää haikailla
taaksepäin niihin jalkaväkimiinoihin.
On tosiaan, niin kuin tässä edellisessä kysymyksessä todettiin,
teknisesti aina mahdollista palata. Mutta se olisi kyllä hyvin
merkittävä poliittinen U-käännös,
mikä siinä vaiheessa tehdään.
Tosiaan mielestäni ei myöskään
nyt ole tarkoituksenmukaista pohtia sitä, missä niin
vakava kriisi olisi, että tämmöiseen
pohdintaan joudutaan. Silloin on varmasti myös monia muita
aika vakavia pohdintoja meillä kaikilla edessä,
joten toivotaan nyt hartaasti, että siihen ei päädytä.
Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä kansainvälispoliittinen
tilanne, joka haastaa koko kansainvälispoliittista päätöksentekojärjestelmää selvittelyn,
sovinnonteon, poliittisen dialogin nimissä, tarjoaa oikeastaan
tällä hetkellä enemmän sanktioita,
pakotteita, boikotteja ja niin edelleen. Kansainvälisen
järjestelmän rahkeita koetellaan. Nyt pitäisi
löytää kaikki mahdollisuudet, jotta myönteiset
keinot voidaan hyödyntää poliittisen
dialogin ja poliittisen ratkaisun löytämiseksi
sotilaallisen ratkaisun sijasta.
Mutta miten ministeri arvioi sitä, kun meillä Suomessakin
vauhkoonnutaan tässä tilanteessa aika silmittömästi — kuka
puhuu uusien asejärjestelmien hankkimisesta tänä päivänä,
toiset sotilaallisen liittoutumattomuusjärjestelmämme muuttamisesta
ja niin edelleen — eikö nyt olisi hyvä hallituksen
mahdollisimman nopeasti myöskin eduskunnalle raportoida
niistä Suomen perustelluista linjauksista, joihin tiedämme
tällä hetkellä maan ulko- ja turvallisuus-
sekä puolustuspoliittisen linjan perustuvan?
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Voin tähän alkuun todeta,
että minun tietojeni mukaan — tieto saapui tässä kyselytunnin
aikana — ensi keskiviikoksi olisi suunniteltu ajankohtaiskeskustelu
Ukrainasta. Toivon, että tämä toteutuu,
ja silloin voidaan käydä sitä keskustelua,
mitä edustaja Kanerva tässä peräänkuuluttaa.
On selkeästi niin, että nyt fokuksen pitäisi
olla tämän kriisin ratkaisemisen etsimisessä.
En itse henkilökohtaisesti usko, että sanktiot
tai pakotteet ratkaisevat tätä kriisiä,
päinvastoin, ne saattavat pahentaa ja vaikeuttaa sen kriisin
ratkaisun löytymistä, mutta pitää seurata.
Tämä on myös nyt semmoinen kriisi, että se,
mikä nyt näyttää ajankohtaiselta,
viiden minuutin päästä on mahdollisesti
muuttunut. Tässä tapahtuu hirveän paljon
koko ajan, ja tilannekuvakin muuttuu koko ajan.
En kuitenkaan, jos palataan tähän alkuperäiseen
kysymykseen, usko, että tämä nyt välittömästi
vaikuttaa Suomen puolustuspoliittiseen tai turvallisuuspoliittiseen
tilanteeseen. Mutta varmasti vaikuttaa, kun me tulevaisuudessa arvioimme
omaa tilannetta ja tulevaisuutta.
Kehitysministeri Pekka Haavisto
Arvoisa puhemies! Voisin vielä täydentää siihen
suuntaan, johon edustaja Kanerva viittasi. Nyt kaikki kansainväliset
järjestöthän ovat liikkeellä.
YK:n edustaja on ollut Krimillä. YK:n turvaneuvosto on
käynyt tästä asiasta keskustelua. Etyjin
vähemmistövaltuutettu Astrid Thors on paikalla. Etyj
on myöskin Wienin asiakirjan mukaisen tarkkailudelegaation
lähettänyt Ukrainaan, ja Etyjissä etsitään
tällaista ratkaisua, jossa voitaisiin muodostaa tämmöinen
avainryhmä, kontaktiryhmä Ukrainan ympärille.
Tänään pääministeri
Katainen on Eurooppa-neuvostossa, ulkoministeri Tuomioja on itse Kiovassa
tänään. Eli Suomi on hyvin aktiivisesti liikkeellä myöskin
etsimässä näitä rauhanomaisia
ratkaisuja ja ulospääsyä tästä kriisistä ja
nimenomaan siihen suuntaan, johon edustajan kysymys oli. Itse myöskin
uskon, että Suomen kaltaisilla mailla tässä on
erittäin tärkeä rooli tämän ratkaisun
löytämisessä.