6) Hallituksen esitys laeiksi esitutkintalain ja pakkokeinolain
sekä eräiden näihin liittyvien lakien
muuttamisesta
Henrik Lax /r:
Arvoisa rouva puhemies, ärade fru talman! Tämän
esityksen lähtökohtana on esitutkintaviranomaisten
toimintaympäristön muutokset: rikollisuuden muuttuminen
aikaisempaa järjestäytyneemmäksi ja ammattimaisemmaksi.
Tavoitteena on tehostaa törkeiden ammattimaiseen ja
järjestäytyneeseen rikollisuuteen liittyvien rikosten
selvittämistä ja rikoshyödyn jäljittämistä sekä estää rikosten
selvitystason laskeminen. Tässä tarkoituksessa
ehdotetaan muun muassa vapauteen kohdistuvien pakkokeinojen käyttöedellytysten
lieventämistä ja henkilöön kohdistuvien
pakkokeinojen ja telepakkokeinojen sekä teknisen tarkkailun
käyttöalan laajentamista. Esityksessä vahvistetaan
myös rikoksen uhrin oikeusasemaa muun muassa muutoksilla, jotka
parantavat uhrin tosiasiallisia mahdollisuuksia saada vahinkonsa
korvatuksi.
Erityisesti hallituksen esitykseen sisältyvä esitys
pakkokeinojen laajentamisesta ja niiden käyttökynnyksen
alentamisesta on herättänyt paljon kritiikkiä.
Tarkoitushan on ollut nimenomaan puuttua törkeimpiin rikoksiin,
mutta kritiikissä on todettu, että useimmat säännökset
kuitenkin koskevat kaikkia rikoksia, niin perinteisiä kuin vähäisiäkin.
Ainakin lakivaliokunnan käsittelyssä on ollut kolme
erityistä kipukohtaa, joista kaikista on äänestetty
ja päädytty nyt esiteltävään
tulokseen.
Ensimmäinen koskee todennäköisyysvaatimuksen
alentamista. Se koskee muun muassa pidättämistä,
vangitsemista, matkustuskieltoa ja näitä muita
pakkokeinoja. Kun aikaisemmin käyttökynnys oli
määritelty sillä tavalla, että piti olla
todennäköisiä syitä epäillä jotakuta
rikoksesta, niin tämä nyt ilmaistaan uudella määritelmällä "on
syytä epäillä".
Toinen kipukohta on ollut telekuuntelumahdollisuuksien laajentaminen.
Laajennus koskisi törkeätä lapsen seksuaalista
hyväksikäyttöä ja törkeää vahingontekoa
ja myös törkeitä talousrikoksia, joilla
tavoitellaan erityisen suurta hyötyä tai jotka
tehdään erityisen suunnitelmallisesti. Tässä perustuslakivaliokunta
on omassa lausunnossaan esittänyt eräitä täsmennyksiä,
ja näitä lakivaliokunta on toteuttanut.
Ehkä kaikkein kiistanalaisin kysymys valiokunnassa
on ollut teknisen kuuntelun ulottaminen asuntoon. Siinä yhteydessä on
ollut pakko kirjoittaa hallituksen esityksen asianomainen säännös
uudelleen. Perustuslakivaliokunta on edellyttänyt sen tarkempaa
rajaamista niin, että se koskee valtiorikosten, väkivaltarikosten, yleisvaarallisten
rikosten ja huumausainerikosten törkeimpiä tekomuotoja.
Tämä rajaus on vielä asetettu tavallisen
lainsäätämisjärjestyksen edellytykseksi.
Nämä muutokset on lakivaliokunnan toimesta muotoiltu
tähän.
Sekä telekuuntelun laajentaminen että teknisen
kuuntelun ulottaminen asuntoon edellyttää tuomioistuimen
päätöstä. Tämä on
johtanut myös siihen, että on rakennettava uusi
päivystysjärjestelmä, jotta tuomioistuimet
voisivat ottaa kantaa näihin asioihin viikonpäivistä ja
tunneista riippumatta.
Tekniseen kuunteluun on tuotu uusi elementti nimeltään
julkinen asiamies, eli siinä yhteydessä, kun telekuuntelua
ulotetaan asuntoon, tulee määrätä julkinen
asiamies, jonka tulee valvoa rikoksesta epäillyn ja muiden
kuuntelun kohteeksi joutuvien etuja.
Perustuslakivaliokunta on myös esittänyt harkittavaksi
tämän uuden instituutin ulottamista telekuunteluun.
Lakivaliokunta toteaakin, että julkisen asiamiehen järjestelmän
ulottaminen telekuuntelua koskevaan päätöksentekoon
on perusteltua. Voi sanoa, että se itse asiassa on ainoa johdonmukainen
ratkaisu, koska telekuuntelun käyttöönoton
yhteydessä koko järjestelmää aikaisemmin
vastustettiin siksi, että epäiltiin sen tehokkuutta.
Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomuksesta ja telekuuntelua koskevista
ratkaisuista ilmenee nyt, että pakkokeinon kohteena olevien
oikeussuojaa on kehitettävä. Tämän vuoksi
valiokunta katsoo, että julkisen asiamiehen järjestelmän
laajentamista tulee arvioida muutaman vuoden kuluttua, kun on saatu
kokemuksia sen toimivuudesta teknisen kuuntelun osalta.
Haluaisin vielä lopuksi todeta, että valiokunta ehdottaa
kahden lausuman hyväksymistä. Ensimmäinen
näistä on periaatteellisesti merkittävä.
Se liittyy siihen, että esitutkintaviranomaisten valtuuksia
on lisätty kerta toisensa jälkeen. Ei ole kuitenkaan
syntynyt oikein selkeätä kokonaiskuvaa näiden
keinojen tehokkuudesta. Sitä ei ole oikein selvitetty.
Ei ole selvyyttä myöskään siitä,
miten asianosaisten oikeusturva toteutuu tässä.
Nämä ovat asioita, joihin täytyy nyt
vastaisuudessa paneutua erityisen tarkkaan. Valiokunnan esittämä lausuma
kuuluu seuraavasti: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
selvittää, millä tavoin uudet pakkokeinovaltuudet
ovat edistäneet yksilön ja yhteiskunnan turvallisuutta
ja onko pakkokeinojen kohteena olevien perusoikeuksien suoja riittävä.
Selvityksen tuloksia tulee selostaa vuotta 2005 koskevassa hallituksen
toimenpidekertomuksessa."
Toinen lausuma koskee vahingonkorvauslainsäädännön
muutostarpeita vastapainona hukkaamiskiellon ja vakuustakavarikkosäännösten
soveltamisedellytysten lieventämiselle. Niin tässä täytyy
varmistaa, että näiden toimenpiteiden kohteeksi
joutuvat eivät kärsi vahinkoja ja että myös
heidän mahdollisuudestaan saada vahingonkorvausta huolehditaan.
Fru talman! Det här har varit ett kinkigt lagpaket.
Detta att möjligheterna att använda tvångsmedel
utvidgas så att tröskeln för tillgripande
av tvångsmedel sänks är alltid en svår
fråga. Lagutskottet är väl medvetet om
att den organiserade brottsligheten kräver hårdare
motåtgärder, men det gäller också alltid
att slå vakt om individens integritet och rättsskydd
i en rättsstat. Resultatet av den här balansgången
syns i lagutskottets betänkande, där lösningen
i de svåraste frågorna har tillkommit efter omröstning.
Ed. Sasi merkitään läsnä olevaksi.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnan puheenjohtaja ed. Lax puheenvuoronsa
lopussa koskettelikin tätä vaikeata perusoikeuksien
suojan ja kansalaisten turvallisuuden suojaamisen samanaikaista
kunnioittamista. Tätä esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädännön
uudistustahan edelsi laaja valmistelutyö, jossa olivat
mukana ekspertit niin perusoikeuksien puolelta kuin rikosoikeuden,
prosessioikeuden, poliisitoiminnan asiantuntijatkin, ja on koetettu
hakea sellaista kultaista keskitietä, jossa samanaikaisesti
ehkäistään rikollisuuden muodostamaa
uhkaa kansalaisten perusoikeuksille ja toisaalta turvataan kaikkien
kansalaisten perusoikeuksia liian pitkälle meneviltä loukkauksilta
myöskin rikoksia tutkittaessa tai niitä ehkäistäessä.
Nähdäkseni tämä keskilinja
on aika hyvin löytynyt. Tietysti voidaan keskustella esimerkiksi näistä perustuslakivaliokunnan
lainsäätämisjärjestyksen ehdoksi
asettamista muutoksista, voidaanko sanoa, että Suomen perusoikeusjärjestelmä jotenkin
murenisi, jos törkeissä talousrikoksissa voisi
käyttää esimerkiksi teknistä kuuntelua
asuintiloissa. Tämä voidaan hyvin asettaa kysymyksenalaiseksi,
mutta sitä en tässä yhteydessä tee.
Se on varmasti perustuslakivaliokunnankin jatkopohdintojen aihe.
Noita sanamuodon tarkennuksia, joita toisaalta perustuslakivaliokunta
on esittänyt, osin hallintovaliokunta, ja jotka lakivaliokunta
on tehnyt, on sitten työstetty yhdessä oikeusministeriön
asiantuntijoiden kanssa, ja kokonaisuus on hyvin toimiva näiden
muutosten jälkeen.
Se, mihin ed. Lax viittasi, että tarvittaisiin tällaista
tarkempaa kontrollia näiden pidemmälle menevien
tutkintakeinojen osalta, pitää varmasti paikkansa.
Niistähän tulee tällaista koostetietoa, lähinnä lukumääriä,
miten paljon televalvonta- ja telekuuntelulupia vuosittain on käytetty.
Eduskunnan oikeusasiamiehellä on mahdollisuus harrastaa
intensiivisempää valvontaa, ja näin hän
tekeekin. Mutta myös suurelle yleisölle tarvitaan varmasti
tarkempaa tietoa siitä, miten toimitaan ja miten perusoikeuksia
suojataan samalla kun pakkokeinoja käytetään.
Varmasti myös esitetty tapa, että hallituksen kertomuksen
yhteydessä voidaan tällainen erityiskatsaus tehdä,
on paikallaan, mutta on syytä myös rakentaa ihan
tällainen jatkuva mekanismi, miten pidetään
yhteyttä näistä. Siinä voi myös eduskunnan
valiokunnilla olla rooli, että kuullaan esimerkiksi vuosittain
poliisia ja oikeuslaitosta näiden keinojen käytöstä,
vaikka päävastuu on tietysti virkavastuulla toimivilla
niin poliisiviranomaisilla, syyttäjillä, tuomioistuimilla
kuin ylimääräisillä laillisuusvalvojillakin.
Pidän tätä uudistusta kaikkinensa
tärkeänä ja hyvänä ja
sitä, että se saadaan myös tällä vaalikaudella
käsitellyksi. Nämä uudet valtuudet edellyttävät
kouluttamista, ja sellainen on syytä pikaisesti käynnistää niin
sisäministeriön kuin oikeusministerinkin hallinnonalalla.
Tarvitaan myös kansalaisten valistamista siitä,
mitkä ovat eri rooleissa toimivien kansalaisten oikeudet
ja velvollisuudet, mutta myös laajemminkin siitä, miten
rikollisuutta voidaan ehkäistä kansalaisten omalla
valppaudella ja toiminnalla ja miten viranomaiskoneiston tulee ennen
kaikkea toimia kansalaisten apuna rikosten ehkäisemisessä ja torjumisessa
ja myös niiden selvittämisessä, kun sellaisia
tapahtuu. Selvää asennemuutosta tarvitaan palveluhengessä erityisesti
asianomistajien, uhrien, oikeuksien toteutumisessa. Siitä ei
ole lainkaan turha muistuttaa myöskään
tässä yhteydessä, kun käsitellään
uusia esitutkinta- ja pakkokeinolain säännöksiä.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteena on
tehostaa törkeiden ammattimaiseen ja järjestäytyneeseen
rikollisuuteen liittyvien rikosten selvittämistä.
Tämä tavoite on erittäin kannatettava. Törkeään
rikollisuuteen on suhtauduttava vakavasti ja siihen on voitava puuttua
tehokkaasti. Turvallisuuden vaaliminen on myös minun tavoitteeni.
Meillä on kuitenkin vaalittavana myös toinen,
tärkeä ja perinteikäs tavoite. Se on
tavoite, jonka toteuttamiseksi koko länsimainen demokratia
ja oikeusvaltio on perustunut. Tämä tavoite on
yksilöille kuuluvien perusoikeuksien, muun muassa vapauden,
koskemattomuuden ja kotirauhan, kunnioitus. Tämä niin
ikään on keskeinen osa omaa länsimaista
arvokäsitystäni.
Hallituksen esitys pyrkii rikosten tehokkaampaan selvittämiseen
pääasiassa kahta kautta: Toisaalta on laskettu
vapautta rajoittavien pakkokeinojen käyttöönoton
kynnystä ja toisaalta on laajennettu henkilöön
kohdistuvien pakkokeinojen valikoimaa. Aluksi täytyy antaa
tunnustus siitä, että suurin osa laajan lakiesityksen
uudistuksista on hyvin perusteltuja ja tarpeellisia, ja näin
on erityisesti esitutkintalain uudistusten kannalta. Ne antavat
poliisille paremmat edellytykset vastata rikollisuudessa tapahtuneisiin
muutoksiin. Esitykseen sisältyy kuitenkin muutama kohta, jossa
keinot eivät ole sopusoinnussa yksilön perusoikeuksien
kunnioittamisen kanssa ja jossa lakivaliokunnan se kuuluisa enemmistö on
hyväksynyt perusoikeuksien rajoittamisen liian kevyin perustein.
Uudistuksen laajimmat vaikutukset olisi sillä, että pakkokeinojen
käyttöönoton edellytyksiä madalletaan.
Kyse on siis siitä, millä ehdoilla esitutkinnassa
voidaan ottaa käyttöön erilaisia pakkokeinoja,
kuten epäillyn vangitseminen. Kynnys pakkokeinojen käyttöönotolle
on tähän asti koetettu pitää korkeana,
sillä niiden käyttöönotto antaa
poliisille oikeuden puuttua yksilön keskeisimpiin perusoikeuksiin,
kuten vapauteen ja koskemattomuuteen. Siinä, missä pakkokeinojen edellytyksenä on
tähän asti ollut todennäköisiin syihin
perustuva epäily, riittäisi lakivaliokunnan enemmistön
mielestä nyt matalampi kynnys eli syy epäillä.
Tämä ero ei ole todellakaan vain semanttinen.
Tällä hetkellä lakiin kirjatuilla todennäköisillä syillä viitataan
yli 50 prosentin todennäköisyyteen, että epäilty
esimerkiksi karkaa tai jatkaa rikoksia. Nyt ehdotetulla "on syytä epäillä"
-kriteerillä viitataan alimpaan mahdolliseen todennäköisyyskynnykseen,
jossa perusteluita ei juurikaan kysellä, siis alimpaan
mahdolliseen. Jos pakkokeinojen käyttöönoton
kynnys lasketaan näin alas, lisääntyy
niiden käyttö merkittävästi.
Tähän ei ole tarvetta. Näin sanoi selkeästi myös
osa asiantuntijoistamme.
Hallituksen esityksessä ei tuoda esiin sellaisia käytännön
tilanteita, joissa nykyinen sääntely ei olisi
riittävä. Tästä kertoo sekin,
että nykyään tuomioistuimet lähes
poikkeuksetta määräävät rikoksesta
epäillyn vangittavaksi, kun sitä on vaadittu.
Tuomioistuimet ovat antaneet luvan pakkokeinojen käyttöönotolle
yli 90 prosentissa näistä hakemuksista. Esimerkiksi
rikosoikeuden professori totesi: "Epäillyt voidaan pääsääntöisesti
vangita nykyistenkin säännösten mukaan törkeiden
rikosten perusteella." Järjestelmä ei nykyisillä,
kireämmillä säännöilläkään
pysty estämään turhia vangitsemisia,
vaan erehdyksiä sattuu kohtuuttoman paljon. Esimerkiksi
viime vuonna valtio maksoi korvauksia 549:lle syyttömästi
vangitulle. Nyt on olemassa se erittäin vakava riski, että kun
rikosepäilyyn vaadittavaa todennäköisyysastetta
entuudestaan lasketaan, lisääntyy myös
syyttömiin kohdistuva pakkokeinojen käyttö.
Korvaukset kertovat järjestelmän heikkouksista
mutta ovat myös valtava taloudellinen menoerä.
Viime vuonna korvausten yhteissumma nousi liki 900 000
euroon. Kaikki tämä tapahtuu siis jo nykyisen,
tiukemman lainsäädännön aikana.
Minun on jo periaatteesta vaikea hyväksyä laajennuksia
valtion oikeuteen kajota ihmisten perusoikeuksiin. Vielä vaikeampaa
se on silloin, kun näille vapauden riistoille ei ole olemassa edes
todellista tarvetta. Perusoikeuksiin puuttuminen edellyttää jo
perustuslainkin mukaan, että tärkeä yleinen
etu sitä vaatii. Näin ei nyt ole. Minusta lakivaliokunnan
enemmistö on liian kevytkenkäisesti myöntänyt
poliisin valtaoikeuksien lisäämisen. Se ei ole
välttämättä edes poliisin oikeusturvan
mukaista. Suurempiin valtaoikeuksiin liittyy aina myös
suurempi vastuu, ja virheet voivat olla kohtalokkaampia.
Edellä sanottuun viitaten esitän poistettavaksi lakivaliokunnan
mietinnön 1 luvun 3 §:n, joka koskee juuri pidättämisen
edellytyksiä, ja silloin nykyinen laki jäisi voimaan.
Samoin perustein esitän poistettavaksi lakivaliokunnan
mietinnöstä 2 luvun 1 §:n, joka koskee
matkustuskiellon edellytyksiä. Myös silloin nykyinen
laki jäisi voimaan.
Arvoisa rouva puhemies! Hallitus on valmis kajoamaan myös
toiseen keskeiseen perusoikeuteen eli kotirauhaan. Jos lakivaliokunnan
enemmistön kanta voittaa, saadaan tekninen kuuntelu ulottaa
myös vakituiseen asumiseen tarkoitettuihin tiloihin, toisin
sanoen meidän koteihimme. Lakivaliokunta toteaa mietinnössään
osuvasti: "Toimivaltuutta ei tee välttämättömäksi
pelkästään havainto valtuuden tehokkuudesta."
Ikävää on se, että valiokunnan
enemmistö on ollut itse valmis seuraamaan juuri tätä logiikkaa.
Koteihin ulottuva tekninen kuuntelu on rajattu vain tiettyihin törkeimpiin
rikoksentekomuotoihin. Silti porstuaan on nyt astuttu. Tätä askelta
minä en ole valmis ottamaan. Hallituksen esityksessä ei
ole tässäkään yhteydessä annettu
vakuuttavia perusteluja sille, miksi Suomessa olisi tarve ottaa
käyttöön järjestelmä,
joka antaisi viranomaisille olennaisesti laajemmat oikeudet kotirauhan
rikkomiseen kuin on käytäntö muissa eurooppalaisissa
maissa. Miksi siis me?
Koska järjestäytynyt rikollisuus ei Suomessa ole
korkeammalla kuin muualla Euroopassa, jää jäljelle
vain yksi selitys: Suomessa perusoikeuksien kunnioitus on alhaisempi
kuin muualla. Muissa länsimaisissa demokratioissa oikeusvaltion
kunnioitus on huomattavasti syvempää. Modernissa
politiikassa yksilön oikeuksia ja oikeusturvaa on kunnioitettu
niin perinteisen vasemmiston kuin oikeiston piirissä. Tämä lakiesitys osoittaa
jälleen todeksi sen, että meiltä Suomesta puuttuu
sellainen liberaaleihin arvoihin nojaava oikeistopuolue, jolla olisi
tahtoa ylläpitää näitä alkuperäisen
yhteiskuntasopimuksen arvoja. Meillä oikeisto on aivan
eri tavalla kuin muualla Euroopassa halukas tavoittelemaan turvallisuutta
yksilön perusoikeuksien kustannuksella valvontaa ja kontrollia
lisäämällä. Tämä on
ikävää koko poliittisen järjestelmämme
kannalta.
Kaiken kaikkiaan, Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa poliisille
on annettu muita maita laajemmat valtaoikeudet, ja seuraukset ovat
pelottavia: varustelukierre poliisin ja rikollisten välillä on
aina vain kiihtynyt ja luottamus poliisiin on huomattavasti alhaisempi
kuin meillä. Suomessa tällä hetkellä luottamus
poliisilaitokseen on vielä korkea ja sellaisena soisin
sen säilyvänkin.
Näillä perusteilla esitän poistettavaksi
lakivaliokunnan mietinnön 5 a luvun 4 §:n 3 momentin,
jolloin teknistä kuuntelua ei saa ulottaa kotirauhan piiriin.
Arvoisa rouva puhemies! Vielä otan esille yhden esitykseen
sisältyvän ongelmakohdan. Voimassa olevan lain
mukaan, jos syyte on määrätty nostettavaksi
myöhemmin kuin kahden viikon kuluessa, tuomioistuimen on,
kunnes syyte on nostettu, otettava vangitsemisasia käsiteltäväksi vähintään
kahden viikon kuluttua. Hallitus esittää, että vangitsemisasia
tarvitsisi jatkossa ottaa uudelleen käsiteltäväksi
vain vangitun sitä pyytäessä. Tällä muutosesityksellä ei
ole tarpeeksi perusteita. Tulee huomata, että sellaiset
tutkintavangit, jotka eivät kykene valvomaan omia etujaan,
saattavat unohtua vankilaan, kun kenenkään vastuulla
ei ole valvoa asian pikaista tutkintaa. Meillä on tällä hetkellä ennätysmäärä tutkintavankeja
vankiloissa.
Esitänkin muutettavaksi lakivaliokunnan mietinnön
1 luvun 22 §:n 1 ja 3 momentin, jolloin vangitsemisasian
uudelleenkäsittely tapahtuisi nykykäytännön
mukaan, kuitenkin sillä edellytyksellä, että pidättämiseen
oikeutetun virkamiehen on oltava aina läsnä vangitsemisasiaa
uudelleen käsiteltäessä.
Viimeisenä asiana esitän muutettavaksi 5 a
luvun 6 a §:n 1 momenttia, jolloin julkisen asiamiehen
toimialaan kuuluisi myös telekuuntelu, sekä saman
luvun 11 §:n 2 momenttia, jolloin epäillylle on
ilmoitettava häneen kohdistetuista telekuuntelun pakkokeinoista.
Kuitenkin 5 a luvussa säädettyjen pakkokeinojen
kohteeksi joutuu usein myös sivullisia, joihin pykälässä mainittua ilmoitusvelvollisuutta
ei esityksen mukaan ulotettaisi. Jotta sivulliset, joiden kotirauhaa
tai yksityisyyttä on rikottu, voisivat edes jälkikäteen saattaa
menettelyn lainvalvojan arvioitavaksi, tulisi pykälää täydentää niin,
että epäillyn lisäksi myös sivulliselle
tulee ilmoittaa teknisestä kuuntelusta kotirauhan piirissä,
jonka kohteeksi hän on joutunut.
Nämä ovat vastalauseessa 2.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Matti Väistö /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Myös hallintovaliokunta päätyi
lausunnossaan puoltamaan pidättämisen ja vangitsemisen
edellytysten muuttamista, ja ed. Ojansuun kritiikkiä on
syytä epäillä. Mielestämme tämä ei
tuo olennaista muutosta nykyiseen käytäntöön.
Tärkeintähän on, että tässä yhteydessä ei
ikään kuin mennä tuomioistuimen päätösvallassa
oleviin asioihin eikä oteta kantaa itse syyllisyyskysymykseen.
Toisaalta, arvoisa puhemies, ed. Ojansuu aivan oikein toi esiin
tärkeän ja tavoitteena olevan arvon, että meillä luottamus
poliisin toimintaan säilyisi jatkossakin. Se on korkea,
ja mielestäni se on korkea juuri siitä syystä,
että meillä poliisin toiminta on kaikkinensa laadukasta
ja korkeatasoista, ja siitä pitää jatkossakin
pitää huoli. Poliisilla pitää olla
edellytykset rikollisuuden torjuntaan ja estämiseen ja
selvittämiseen.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! On ihan hyvä, että lakivaliokunta
on ottanut kannan, että voidaan laajentaa televaltuuksia
lasten seksuaalisen hyväksikäytön osalta
silloin, kun on törkeä vahingonteko, samoin törkeiden
talousrikosten osalta, ja että tuomioistuimen päätöksen
kautta voi hakea luvan.
Itse valiokuntatyöskentelyssä hallintovaliokunnassa
olin, ja kuulemisvaiheessa siellä kyllä poliisi
kertoi, että eihän huumerikollisia vastaan pärjää nykyvaltuuksilla,
että kyllä heille pitää telekuunteluvaltuuksia
lisätä. Mielestäni se on kyllä ihan
oikein, huumeongelma on niin vakava tässä yhteiskunnassa.
Lapsia ja nuoria kohtaan se kohdistuu.
Matti Vähänäkki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeastaan minua ihmetytti aika lailla ed.
Ojansuun puheenvuoro, koska samanlaisia kannanottoja en häneltä ole
kuullut suppeammassa joukossa, missä näitä asioista
on tutkittu ja selvitelty.
Suomessa ovat poliisille ja muille viranomaisille pakkokeinot
tasoltaan jääneet huomattavasti jälkeen
siitä, mitä suuressa maailmassa on asiassa tehty.
Rikollisuus on raaistunut, ja ulkomailta tulevat rikollisten ohjeet
ja uudet keinot esille Suomeen. Meidän on varauduttava
hyvin, ja käsittääkseni tämä valiokunnan
täydentämä hallituksen esitys vastaa
niihin vaatimuksiin, mitä tämä hetki
meiltä vaatii. (Puhemies koputtaa) Me emme missään
tapauksessa ole mihinkään poliisivaltioon menossa
vaan hyviin pakkokeinoihin tarvittaessa.
Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tätäkin kahdessa valiokunnassa käsitelleenä:
Tässä lähinnä ongelmahan on
ollut siinä, että hallituksen esityksessä on
lähdetty siitä epäsuhdasta, että keinot
kovenevat samalla, kun näyttökynnykset alenevat,
eikä sille ole löytynyt perusteita. On vedottu
monessa eri kohdassa siihen, että joko perustelut ovat
hataria, epäselviä taikka niitä ei löydy
lainkaan. Nimenomaan sille, että saadaan tarkkaa sääntelyä jollekin,
täytyy olla olemassa myös perusteet.
Poliisi vetosi, kun hallintovaliokunnassa kuultiin, ei niinkään
siihen, että keinot sinänsä eivät riitä,
vaan kun nykytekniikka kenties ontuu jossakin kohtaa ja nykykeinoista
ei ole saatu tarpeeksi irti, täytyy lähteä käyttämään
kovempia keinoja. Eikö pitäisi siitä vetää johtopäätökset, jos
nykykeinot eivät toteudu taikka toimi parhaalla mahdollisella
tavalla, miten niitä kenties lähdetään
parantamaan, ennen kuin siirrytään askelta ylemmäs?
Kari Myllyniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ojansuu nyt ei ihan pysy mukana tässä lakitekstissä.
Vangitsemisen tekee oikeus, tuomioistuin, eikä poliisi,
vaikka ed. Ojansuu näin itse on näköjään
ymmärtänyt. Ei syyttömästi ole
vangittu 549:ää henkilöä, vaan syyte
heitä vastaan on jäänyt toteen näyttämättä, on
siis syytetty.
Mikä on siinä, että vihreät
tuon tuosta ovat niin voimallisesti puolustamassa rikollisten oikeusturvaa
mutta vähät välittävät
uhreista? Vankiloihin ei ketään unohdu sattumalta.
Itse olen vanginnut satoja henkilöitä ja pidättänyt
varmasti muutaman tuhannen, eikä yhtään
kantelua sattunut. Silloin olivat vielä paljon voimakkaammat keinot
käytössä kuin tällä hetkellä.
Kirsi Ojansuu /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ihmettelen kyllä, että ed.
Vähänäkki sanoo, että hän
ei ole kuullut minun esittävän argumentteja, kun
systemaattisesti olen koko asiantuntijakuulemisessa nimenomaan näitä argumentteja
kysynyt ja peräänkuuluttanut niitä. Täällä voivat
muut lakivaliokunnan jäsenet kyllä sanoa, miten
olen käyttäytynyt.
Sitten ed. Kankaalle: Ongelmahan on juuri se, kuten apulaisoikeusasiamies
kertoo nimenomaan tässä selonteossa, jossa televalvonnan edellytyksiä on
käyty läpi, että tällä hetkellä esimerkiksi
varkauteen on käytetty televalvontaa, jo sellaisiin rikoksiin,
joissa rangaistusasteikko on sakkoa tai enintään
vuosi ja kuusi kuukautta vankeutta, eli huomattavasti alempiin.
Niissä vakavissa, törkeissä rikoksissa,
joihin on tälläkin hetkellä saatu käyttää,
televalvonta on tuottanut hyvää tulosta. Sitä en
missään nimessä kiistä. Mutta
tilanteessa, jossa näin räikeästi myös
nykylakia rikotaan, ei tulisi laajentaa vielä huomattavasti
enemmän näitä oikeuksia. Pitää seurata tilannetta
pidempään.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Ed. Ojansuulle sanoisin: Tavalliset varkaudet yleensä liittyvät
huumerikoksiin. Sieltä kautta haetaan rahaa huumeitten
ostoon, ja se ketju jatkuu näin. Jos vain haetaan jotain
huumerikollisia, tukkukauppiaita ja sellaisia, tällaista
kierrettä ei saa koskaan pysähtymään.
Näitä käsittämättömiä rikoksia
tapahtuu, joita ei kukaan ymmärrä, juuri sen takia,
kun tällaiset huumeriippuvaiset niitä tekevät
ja hakevat rahaa kaikilla konsteilla.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. Ojansuu mainitsi, että törkeästi
rikotaan näitä valvontavaltuuksia tai pakkokeinonormeja.
Jos näin tapahtuu ja apulaisoikeusasiamies vielä siitä raportoi,
niin hänellähän on myös sitten
velvollisuus nostaa virkasyyteasia siitä eli käynnistää tutkinta
ja viedä asiaa eteenpäin. Ei pidä kovin
keveitä syytteitä esittää. Jos on
tosiaan tällaisia epäilyjä, niin varmasti
siellä on myös tutkinta menossa.
Ed. Ojansuun puheenvuoroon lähinnä yhdeltä kohdalta
tarkemmin puutun: Hän väitti, että tässä pidättämisen
kynnys alenisi ja että ei enää edellytettäisi
todennäköistä syytä epäillä rikosta. Tästähän
ei ole kysymys. Tuo 1 luvun 3 § ylipäänsä koskee
vain rikoksesta todennäköisin syin epäillyn
pidättämistä, elikkä se on se
perusehto heti pykälän alussa. Siinä,
missä "todennäköinen syy" muutetaan "syyksi
epäillä", on sitten kyseessä käyttäytyminen
eli se, onko syytä epäillä, että henkilö lähtee
pakoon tai muutoin karttaa esitutkintaoikeudenkäyntiä tai
rangaistuksen täytäntöönpanoa
tai vaikeuttaa asian selvittämistä hävittämällä,
turmelemalla, muuttamalla tai kätkemällä todistusaineistoa
taikka vaikuttamalla todistajaan, asianomistajaan, asiantuntijaan
tai rikoskumppaniinsa taikka jatkaa rikollista toimintaa. Elikkä näitten
lisäasioiden osalta on se hiukan alennettu kynnys, että on "syytä epäillä".
Jos nyt ed. Ojansuun logiikkaa seurataan, niin pitäisi
sen jälkeen, kun on hyvin todennäköisin syin
rikoksesta epäilty henkilö, tämän
antaa jatkaa rikollista toimintaansa tai antaa aktiivisesti estää rikoksen
tutkintaa. Kyllä tässä on alun perinkin
haettu tätä, mitä nyt muutoksen jälkeen
tulee kirjoitetuksi. Oikeastaan ei ole loogisesti mitenkään
kestävä tämä aikaisempi malli,
jonka mukaan olisi kirjoitettu saman korkuinen kynnys sitten sille
vielä, että pitäisi vielä mahdollistaa
rikollisen toiminnan jatkaminen tai tutkinnan estäminen.
Kyllä tämä tämän muutoksen
jälkeen on selvästi loogisempi kokonaisuus ja
itse pidättämisen peruskynnys säilyy
aivan samana: rikoksesta todennäköisin syin epäilty
ainoastaan voidaan pidättää.
Kirsi Ojansuu /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kysyisin oikeusministeri Johannes Koskiselta:
Millä te selitätte sitten sen, että tällä hetkellä niin
paljon on syyttömästi vangittuja ja on maksettu
900 000 euroa näitä korvauksia syyttömästi
pidätetyille, jos teidän mielestänne
tämä ehdotus on yliammuttu, minkä esitin?
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tässähän aina,
jos on oikeusvaltiosta kysymys, jotkut syytteet hylätään,
vaikka olisi ollut niitä todennäköisiä syitä epäillä rikoksesta,
eli ei tule riittävää näyttöä.
Meidän lainsäädännössämme
on menty niin pitkälle, että tällaisissa
tilanteissa on oikeus pidätetyllä saada vapaudenmenettämispäivistä korvausta.
Tämähän on aivan selvä asia.
Ei kai ole tämän kaltaista epäselvyyttä,
että se olisi normeista kiinni? Se on vaan näin,
että on haluttu näin korostettu yksilön
oikeusturva luoda, niin että senkin jälkeen, vaikka
on ollut näitä syitä epäillä,
jos ei saada vahvaa näyttöä eikä tule
tuomiota tuomioistuimessa, silloin on oikeus näihin pidätyspäivien
korvauksiin.
Annika Lapintie /vas:
Rouva puhemies! Tämä hallituksen esitys on
ollut koko käsittelyn ajan kiistanalainen, ja siitä on
vallinnut erimielisyyttä. Itse asiassa, kun hallitus huhtikuussa 2002
tätä käsitteli, niin viisi ministeriä äänesti tätä hallituksen
esitystä vastaan. Vasemmistoliiton Suvi-Anne Siimes ja
Martti Korhonen, silloin vielä hallituksessa olleet vihreät
Osmo Soininvaara ja Satu Hassi sekä silloin ruotsalaisen kansanpuolueen
ainoa ministeri Jan-Erik Enestam äänestivät
tätä hallituksen esitystä vastaan niissä kohdissa,
joista nyt sitten lakivaliokunnassakin edelleenkin on ollut tätä erimielisyyttä.
Sinänsä moniin asioihin on kyllä valiokuntakäsittelyiden
aikana ja erityisesti perustuslakivaliokunnan lausunnon jälkeen
tullut korjausta, mutta edelleen näitä kiistanalaisia
kohtia on avoimena, kuten tästä salikäsittelystäkin
voidaan havaita.
Hallituksen perustelu sille, että tämä lakiesitys
on tullut, on ollut se, että pyritään
ammattimaista järjestäytynyttä rikollisuutta
selvittämään, enkä nyt jaksa
uskoa, että viisi ministeriä sitä olisivat
vastustaneet, enkä myöskään
ole sitä mieltä, että valiokunnan käsittelyssä sitä kukaan vastustaa.
Ongelma onkin tullut siitä, että nämä muutokset
pakkokeinolakiin eivät kaikilta osin liity vakavan järjestäytyneen
rikollisuuden selvittämiseen tai rikosjohdon jäljittämisen
tehostamiseen, ja sen takia näitä näyttökynnyksen
laskemisia on problematisoitu. Kuten ed. Paasio lyhyessä vastauspuheenvuorossaan
totesi, niin kysehän on nimenomaan siitä, että samanaikaisesti kun
näyttökynnystä lasketaan, näitä keinoja
lisätään ja sitten tämä yhteisvaikutus
on se ongelmallinen.
Sinänsä tässä aika laajassa
paketissa, mikä valiokunnan käsittelyssä on
ollut, olennaista on juuri tämä näyttökynnys,
johon palaan hetken kuluttua. Teknisen tarkkailun ulottaminen kotirauhan
piiriin on toinen, koska nykyisinhän tällainen
tarkkailu on sallittua vain julkisella paikalla, vankilassa tai
sellaisessa tilassa, jota ei käytetä vakinaiseen
asumiseen, vaikkapa hotellihuoneessa.
Muutoksia tulee nyt myös siihen, että poliisi voi
ottaa dna- tai muut vastaavat näytteet hyvinkin laajalta
ihmisjoukolta, vaikka ketään yksittäistä henkilöä ei
suoraan voida epäillä rikoksesta. Nimenomaan tämä kohta
oli vielä hallituksen käsittelyssä ongelmallinen
ja siitä käytiin äänestyksiä.
Nyt perustuslakivaliokunnan ja lakivaliokunnan käsittelyn
jälkeen näitä edellytyksiä on tiukennettu,
miten esimerkiksi kaikki Ruotsin-laivan matkustajat otetaan dna-näytteen
kohteeksi tai miten otetaan — muistaakseni ainakin joku esittelijä käytti
käsitettä — yhden "pienen paikkakunnan"
kaikki asukkaat dna-tutkimuksen kohteeksi. En sitten tiedä,
kuinka monta tuhatta asukasta tähän "pienen paikkakunnan"
käsitteeseen kuuluu.
Sen lisäksi, että tähän
liittyy sinänsä ongelma ihmisten yksityisyyden
osalta, tämä on mielestäni myös
kustannuskysymys. Samalla kun valitetaan poliisin määrärahojen
puutteita, luodaan uusia järjestelmiä, jotka maksavat
tuhansia markkoja per henkilö. Näiden keinojen
käyttö edellyttää kyllä viisasta
järkevää harkintaa. Sen lisäksi uskon,
että nyt tämän osalta, mikä ei
sisälly vastalauseeseen, lakivaliokunnan uusi muotoilu ehkä myös
pakottaa harkintaan vähän paremmin.
Ihan uutena juttuna tässä tulee mukaan myös se,
mitä kaikki innoissaan katselevat amerikkalaisista poliisisarjoista,
eli suomalaisellekin poliisille tulee nyt mahdollisuus ryhmätunnistamiseen
rikostutkinnan yhteydessä. Rikoksesta epäilty
järjestetään riviin vertailuhenkilöiden kanssa
ja sitten pyydetään todistajaa osoittamaan mahdollinen
tekijä, eli kyllä poliisi nyt sitten uusiakin
keinoja saa.
Mutta emmehän me näitä ongelmia,
mitkä tulivat valiokunnan käsittelyssä esille,
itse ole keksineet. Aika taitavia olisimmekin, jos kaikkia näitä olisimme
osanneet problematisoida.
Esimerkiksi Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos on todennut pidättämisestä,
vangitsemisesta ja matkustuskiellon näyttökynnyksen
alentamisesta, että nykyisin nämä todennäköiset
syyt todellakin edellyttävät sitä, niin
kuin ministeri Koskinen sanoikin, että epäilty
lähtee pakoon, karttaa esitutkintaa, oikeudenkäyntiä tai
rangaistuksen täytäntöönpanoa,
toisaalta vaikeuttaa asian selvittämistä hävittelemällä,
turmelemalla, muuttamalla tai kätkemällä todistusaineistoa
taikka vaikuttamalla todistajaan, asianomistajaan, asiantuntijaan
tai rikoskumppaniin taikka sitten, kolmanneksi, jatkaa rikollista
toimintaansa — näin siis tällä hetkellä.
Itse katson, että tämä olisi riittänyt
edelleen, nykykäytännöksi myös.
Hallituksen esitystä perustellaan sillä, että muualla
Pohjoismaissa näyttökynnys on alempi, mutta jätetään
sanomatta se, että Ruotsissakin käydään
kriittistä keskustelua siitä, onko heidän käytäntönsä hyvä vai
ei; ei sitä varauksetta pidetä hyvänä.
Sen lisäksi, kuten varmasti ed. Ojansuun puheenvuorosta
kävi ilmikin jo, nykyisin Suomessa Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tutkimuksen
mukaan poliisin esittämät vangitsemisvaatimukset
menestyvät tuomioistuimissa hyvin, siis tämän
tutkimuksen mukaan. Poliisit olivat tyytyväisiä nykytilanteeseen
eivätkä pitäneet tarpeellisena alentaa
pidättämis- tai vangitsemiskynnyksiä.
Myöskään haastatellut tuomarit eivät
pitäneet hankalana näyttökynnyksellä operoimista.
Vuosien myötä täällä eduskunnassa
on paljon muutettu poliisin mahdollisuuksia selvittää rikoksia.
Poliisilla on nyt oikeus telekuunteluun, televalvontaan ja tekniseen
tarkkailuun. Tämähän on todettu tärkeäksi
huumausainerikoksia selvitettäessä. Sen lisäksi
ihan hiljakkoin sallimme täällä eduskunnassa
epäsovinnaiset rikosten torjunta- ja tutkintamenetelmät.
Vangitsemiskynnyksen alentaminen tuskin enää tehostaisi poliisin
toimintaa esimerkiksi huumausainerikosten selvittämisessä,
sillä poliisi pystyy jo voimassa olevan pakkokeinolain
turvin pidättämään ja vangitsemaan
haluamansa henkilöt. Tilastokeskuksen tekemästä selvityksestä käy
ilmi, että kaikki törkeistä huumausainerikoksista epäillyt
henkilöt ovat olleet vapautensa menettäneinä,
siis jo nykylain mukaan ilman tätä uutta muutosta.
Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos on pitänyt ongelmana
sitä, että poliisin käyttämistä pakkokeinoista
on varsin puutteellisesti tietoa. Sen vuoksi olenkin oikein tyytyväinen
siitä, että lakivaliokunta yksimielisesti hyväksyi
ensimmäisen lausumaehdotuksen, jonka mukaan "Eduskunta edellyttää,
että hallitus selvittää, millä tavoin
uudet pakkokeinovaltuudet ovat edistäneet yksilön ja
yhteiskunnan turvallisuutta ja onko pakkokeinojen kohteena olevien
perusoikeuksien suoja riittävä. Selvityksen tuloksia
tulee selostaa vuotta 2005 koskevassa hallituksen toimenpidekertomuksessa".
Olen oikein tyytyväinen, että tämä saatiin
tähän ja sitten pääsemme taas
katsomaan, miten tämä tilanne on edennyt.
Sen lisäksi, että useat asiantuntijat eivät
puoltaneet pidättämistä, vangitsemista
ja matkustuskieltoon määräämistä koskevien
näyttökynnysten alentamista, on myös
samanaikaisesti Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa suhtautuminen
vapaudenriistoon viime vuosikymmeninä tiukentunut huomattavasti
eikä suinkaan madaltunut. Nämä seikat
omalta osaltani puoltavat sitä, että olen allekirjoittanut
vastalauseen 2.
Toisena ongelmakohtana tässä sitten on ollut kotona
tapahtuva salakuuntelu, ja sitäkin useat asiantuntijat
ovat pohdiskelleet. Asianajajaliitto muun muassa totesi, että hallituksen
esitykseen sisältyvän kansainvälisen
vertailun perusteella voidaan todeta, että muualla Euroopan
maissa suhtaudutaan erittäin torjuvasti kotirauhan piirissä tapahtuvaan
kuunteluun. Sen lisäksi, asianajajia kun ovat, siellä liitossa
ovat keksineet pohdiskella sitä, että vastauksia
vaille jää kysymys siitä, saako poliisi
salakuunnella asuntoa silloinkin, kun tietää rikoksesta
epäillyn olevan poissa kotoa, ja voiko kuuntelua kohdistaa
pelkästään perheenjäseniin siinä toivossa,
että he puhuisivat poissa olevan rikoksista tai kumppaneista.
Toisaalta, kuinka pitkään kuuntelua saadaan jatkaa sen
jälkeen, kun havaitaan, ettei epäilty asukaan kuunneltavassa
asunnossa, mutta ne, jotka siellä asuvat, käyvät
poliisin kannalta mielenkiintoisia keskusteluja? Kolmanneksi, onko
epäillyllä oikeus saada tietää kuuntelun
tulokset esitutkinnan valmistuttua? Jos epäilty haluaa
selvittää perheenjäsentensä käyttäytymistä,
vaikkapa mahdollista aviollista uskollisuutta, niin onko hänellä oikeus
saada poliisin nauhoitukset tietoonsa? Nämä kysymykset
ovat vielä valiokunnan eduskuntakäsittelynkin
jälkeen avoimina.
Lopuksi, apulaisoikeusasiamiehen toimisto myös on pohdiskellut
laajaltikin tätä kysymystä, mikä on
kotirauhan piirissä tapahtuva kuuntelu, ja nostanut tästä yhden
ongelman esille, joka koskee sitä, että kuuntelulaitteen
asentaminen ja usein myös poistaminen muodostaa oman kotirauhan
loukkauksensa. Hallituksen esityksessä ei juurikaan käsitellä tähän
liittyviä ongelmia eikä selvitetä, miten
asia on tarkoitus käytännössä järjestää.
Salaista kotietsintää ei ehdoteta sallittavaksi,
mutta sitä, miten ja minkälainen kuuntelulaite
asennetaan ja miten poliisimiestä, joka tätä asentamista
tekee, valvotaan, ei ollenkaan pohdita. Nämä kiistanalaiset
kohdat ovat edelleen avoimia, ja sen vuoksi kannatan tässä vastalauseessa
2 esitettyjä muutosesityksiä.
Sinänsä toistan vielä sen, että eduskunnan
käsittelyssä tähän hallituksen
esitykseen on tullut huomattavia parannuksia ja suinkaan kaikki
asiat eivät enää ole ongelmallisia, mutta
kyllä tässä vielä nämä muutamat
ovat vaikeita.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Täytyy uudemman kerran oikaista tätä terminologiaa,
se on tietysti hankalaa lakimiehellekin. Mutta näyttökynnystä ei
missään kohdassa tässä alenneta, vaan
voidaan puhua, että pidättämiskynnystä sen sijaan
alennetaan. Näyttökynnys on edelleen se pidättämisen
perusedellytys; rikoksesta todennäköisin syin
epäilty ainoastaan voidaan pidättää. Tässä laissa
on eroteltu, että silloin kun on vakavampi rikos eikä ole
säädetty lievempää rangaistusta
kuin kaksi vuotta vankeutta, niin pelkkä tämä riittää,
ja silloin kun on vähän lievemmästä rikoksesta
kysymys, kahden vuoden ja vähintään vuoden
vankeutta välillä tuo rangaistusuhka, niin siinä on
sitten nämä mahdollisuudet, jos on syytä epäillä,
että asianomainen pakoilee tai vaikeuttaa selvittämistä,
turmelee aineistoa tai jatkaa rikollista toimintaa. Se pidättämiskynnys,
sen muotoilu, muuttuisi niin, että siinä ei enää puhuttaisi
toista kertaa todennäköisistä syistä vaan
että on syytä epäillä. Voidaan
tietysti kysyä, onko ylipäänsä saatavissa
näyttöä siitä, kuinka todennäköisesti
joku henkilö pakoilee, onko se 50 prosentin yli vai ei,
tai jatkaa rikollista toimintaa. Kyllä tässä ihan
asiallisestikin "on syytä epäillä" -muotoilu
on parempi ja oikeampi tämän lisäedellytyksen
osalta, siis mainitun rangaistusuhan piirissä olevissa
rikoksissa.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Muutamin ajatuksin perustelen sitä,
että hallituspuolueen edustajana olen osittain yhtynyt
tuohon vastalauseeseen 2. Mutta sitä ennen luon tämmöisen
mielestäni käytännönläheisen,
historiallisen kertauksen, mistä tähän
on tultu ja miten nämä asiat ovat ennen olleet.
80-luvun lopulle saakka päätöksen
pidättämisestä ja vangitsemisesta teki
päällystöön kuuluva poliisimies,
ja silloin tämä näyttökynnys
oli se, mikä se on nyt. Siis rikoksesta perustelluin syin
epäilty saatiin pidättää ja
vangita, jos oli todennäköistä syytä epäillä,
että hän pakenemalla välttää oikeudenkäynnin
tai esitutkinnan, hävittää todistusaineistoa,
jatkaa rikollista toimintaa jne. Kun Suomi liittyi Kp-sopimukseen,
niin ei ollut enää mahdollista, että vangitseminen
jäi poliisin käsiin, vaan se oli siirrettävä tuomioistuimen
tehtäväksi. Tähän siirtymään
tehtiin muutamia varaumia, kun meidän säädöksemme
eivät olleet kunnossa. Niitten kirjoittaminen silloin 80-luvun
loppupuolella herätti paljon enemmän keskustelua
kuin tämä muutos nyt.
Olen kirjoittanut näitä vangitsemispäätöksiä silloin,
kun poliisi vangitsi, ja vangitsemisvaatimuksia nyt, kun tuomioistuin
vangitsee. Se perustelemisen ongelma ei ole siinä epäilyssä todennäköisyydessä sen
rikoksen suhteen — on olemassa valokuvat, on olemassa lääkärinlausunto
vammoista, on nähtävissä rikospaikka,
on kenties useimmissa tapauksissa tunnustus — vaan ongelma
oli kirjoittaa ne perustelut, minkä vuoksi on todennäköistä,
että asianomainen pakenemalla välttää oikeudenkäynnin,
minkä vuoksi on todennäköistä,
että hän todisteita hävittämällä vaikeuttaa
tutkintaa, mitä todisteita hän vielä voi
niitten takavarikkojen jälkeen, mitkä poliisi
on tehnyt, todennäköisesti hävittää jne.
Aivan niin kuin ed. Myllyniemi täällä sanoi, se
lähes sataprosenttisesti aina onnistui. Ei näitä syyttömästi
vangittujen vahingonkorvauskanteita tai -hakemuksia esiintynyt.
Itse en tunne ainuttakaan. Luulen, että siinä kylässä,
jossa minä näitä päätöksiä kirjoitin,
tehtiin noin 20—22, 24 vangitsemispäätöstä vuodessa,
ja työjärjestyksen mukaan tein ne kaikki. Mutta
sitten kun siirryttiin tämän Kp-sopimuksen vaatimuksesta
siihen, että tuomioistuin tekee vangitsemispäätöksen,
sen jälkeen esitutkintaviranomainen kirjoittaa tuomioistuimelle
esityksen, että tämä vangittaisiin. On
jonkin verran helpompi esittää tuomioistuimen
harkittavaksi, olisikohan tässä nyt syytä tai
perusteltua syytä epäillä. Vaikka tällä Kp-sopimuksella
tavoiteltiin ja tavoitellaan oikeusturvaa, niin meillä tämä on
toiminut sitten käytännössä vähän
toisin.
549 syyttömästi vangittua on paljon. Se on
liian paljon oikeusvaltioon, eikä ole niin, kuten täällä on
useassa puheenvuorossa tai ainakin kahdessa puheenvuorossa esitetty,
että syyte heitä vastaan olisi hylätty
ja sillä perusteella maksettu korvaus. Noin puolet niistä korvauksista
on maksettu pelkän hakemuksen perusteella ja noin puolet
asianmukaisen kanteen, vahingonkorvauskanteen, perusteella. Ei heitä läheskään
kaikkia ole koskaan syytetty. Sen selvittäminen lakivaliokunnan
työn kestäessä, kuinka montaa heitä syytettiin
ja kuinka monta syytettä hylättiin, osoittautui
mahdottomaksi.
Tällä kokemustaustaisella perusteella olen
yhtynyt siihen vastalauseeseen 2 niiltä osin kuin tätä todennäköisyyskynnystä madalletaan.
On aivan eri asia sekä vaatimuksen esittäjälle
että tuomioistuimelle, joka ratkaisun tekee, perustella
se, minkä vuoksi tämä ihminen, joka on
jo rikoksensa tunnustanut, pakenisi, kuin epäillä vain,
että hän niin tekee, tai perustella se, että vaikka
on tehty näin ja näin laajat kotietsinnät,
niin hänellä vielä saattaa olla joku
mahdollisuus hävittää todisteita. Se
on aivan eri juttu kuin heittää ilmaan epäily,
että hän voi hävittää todisteita.
No, tämä siitä kohdasta.
Sitten olen yhtynyt tähän vastalauseeseen
siltä osin kuin esitetään julkisasiamiestä telepakkokeinoihin.
Lakivaliokunnalle esitettiin peukalohangallinen, jos tämmöinen
ilmaisu sallitaan, oikeusasiamiehen päätöksiä,
joissa näitä telepakkokeinoja oli käytetty
sillä tavalla, että oli moitteen paikka. Kun nämä oli
lähtökohtaisesti sidottu epäilykseen
rikoksesta, niin oli siellä ainakin yksi sellainen, ettei
epäilty mistään rikoksesta. Sitten hoidettiin
näitä kansliakäsittelyinä, joissa vaatimuksen
tekijää ei ollut edes tavattu. Tässä mielessä,
kun tämä julkisasiamiehen aiheuttama kustannus
ei nyt vallan kohtuuton ole — ilmoitettiin, että se
on noin 75 000 euroa — jotta tämmöisiä virheitä ei
tarvitsisi jälkikäteen oikoa ja niistä vahingonkorvauksia
maksaa, siihen oikeudenkäyntiin, jossa tämä kuuntelulupa
myönnetään, tulisi tämmöinen
kaksoisasianosaisuus, jossa joku sanoisi jonkun sanan sen puolesta,
onko tässä syytä myöntää tai
olla myöntämättä tätä telepakkokeinoa.
Sitten olen yhtynyt tähän vastalauseeseen myöskin
siltä osin, että kun vangitsemisen jatkamisesta
päätetään, ei synny oikeudenkäyntiä,
jos siellä vain on se vangittu eikä vaatimuksen
esittäjää. Jos vangittu perustellusti
esittää, että vangittuna pitämisen
edellytyksiä ei enää ole, mihin tilanteeseen
joutuu tuomioistuin, jos ei ole tutkinnanjohtajaa, joka kertoo,
että niitä on? Sen vuoksi tämä kaksoisasianosaisuus
siinä vangitsemiskäsittelyn jatkamispäätöksessä on
paikallaan.
Sitten, lopuksi syy, miksi en harkinnan jälkeen yhtynyt
vastalauseeseen siltä osin kuin se koskee telekuuntelun
ulottamista kotiin. Jos se kohta olisi tullut tänne saliin
hallituksen esittämässä muodossa, niin
ilman muuta olisin yhtynyt siihen vastalauseeseen, mutta perustuslakivaliokunta
asetti sille niin selvät rajat, joihin lakivaliokunta yhtyi,
että harkinnan jälkeen en yhtynyt vastalauseeseen.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella päädyttiin
siihen, että pitää olla erittäin
törkeä rikos, johon sitä voidaan soveltaa,
ja sitten ennen muuta siihen, että tämä on toissijainen
pakkokeino. Se tutkinnanjohtaja, joka vaatii tuomioistuimelta telekuuntelun
ulottamista kotiin, joutuu tuomioistuimelle perustelemaan, miksi
muut pakkokeinot, muut lievemmät pakkokeinot, eivät
voi tuottaa sitä tulosta, jota tältä kotiin
ulotetulta telekuunteluvaltuudelta odotetaan. Tällä tavalla,
jos ja kun tätä lakia noudatetaan, tämä oikeusturvariski
on tässä kotiin ulotetussa telekuuntelussa minimoitu
ja sen on tehnyt perustuslakivaliokunta.
Sitten, kun ed. Ojansuu peräänkuulutti meidän
lakivaliokunnan jäsenten näkemystä siitä, onko
hän esittänyt nämä samat näkemykset
lakivaliokunnassa, totean, että hän on kyllä esittänyt nämä.
Ihan lopuksi mainitsen tästä näyttökynnyksen alentamisesta,
siis siitä, että jotakuta perustelluin syin epäillään
jostakin rikoksesta ja sitten ne muut edellytykset tulisivat vain
kynnyksen "syytä epäillä" taakse. Rikosoikeuden
professori aloitti puheenvuoronsa sillä tavalla, että jos
tähän mennään, niin mennään
klassikkoelokuvan Casablancan tasolle, jossa poliisipäällikkö,
kun oli jotakin tapahtunut, sanoi, että otetaan kiinni ne
tavanomaiset epäillyt.
Kari Myllyniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tästä pakoilemisesta on kyllä hyvin
helppoja esimerkkejä, esimerkiksi joku on jäänyt
saapumatta oikeuteen aikaisemmin tai on vältellyt haasteita.
Kyllä tämä pystytään
helposti varmasti näyttämään.
Aikaisemmin todellakin oli niin, sanoisinko sillä tavalla,
että kun poliisimies itse vastasi vangitsemisesta, niin
uskon kyllä myös, mitä ed. Kanerva sanoi,
että vaikeampi oli vangita kuin sitä esittää.
Suomessa olisi aivan hyvin kelvannut se edelleenkin, että poliisi
olisi vangitsemisen suorittanut. Eihän siinä kai
huonompi sen tulos olisi kuin tälläkään
hetkellä. Pidättämisessä on
kuitenkin mukana tällä hetkellä jo syyttäjä,
joten perusteettomat pidätyksetkään eivät
ole pelkästään poliisin syy vaan siihen
on ottanut osaa myöskin syyttäjä ainakin
muodollisesti.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. Kanervan viimeiseen kommenttiin: Täytyy
edelleen muistaa se, että aina pidättämisen
edellytyksenä ovat todennäköiset syyt
epäillä rikoksesta ja siihen tarvitaan näyttökynnys,
aivan sama näyttökynnys kuin nykyisinkin, joten
tämä koskee vain lisäedellytystä näissä alle
kahden vuoden rangaistusuhkaisissa teoissa, että niissä riittää sitten,
että on syytä epäillä. Mutta
pidättämiseen tarvitaan todennäköiset
syyt, ja nämä "usual suspects" Casablanca-elokuvasta
saavat juosta vapaina tämän uudistuksen jälkeen.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädännön
uudistaminen on tärkeä asia, ja tästä on
syytä antaa ministeri Koskiselle kiitokset, että hän on
tämän asian tänne tuonut ja saadaan se
hoidettua tällä vaalikaudella, niin kuin monet
muutkin aika laajat uudistukset. Huomenna ehkä vielä ulosottolainsäädäntökin
saadaan tänne.
Tämä paketti on saanut valiokunnassa pitkän käsittelyn,
ja aika monia muutoksia on tehty osin perustuslakivaliokunnan vaatimuksesta
ja osin lakivaliokunnan kuulemien asiantuntijoiden pohjalta. Muutamiin
asioihin haluan tässä lyhyesti kiinnittää huomiota,
en niinkään moneen kuin hallituspuolueitten edustajat
ovat vastalauseessaan tehneet. Edustajat Lapintie ja Erkki Kanerva
puuttuivat moneenkin asiaan jopa vastalauseen muodossa. Oppositiopuolelta
on meidän, ed. Aittoniemen ja minun, allekirjoittama vain
yhtä pykälää koskeva vastalause.
Ensimmäiseksi totean dna:n käytöstä.
En vielä oikein ymmärrä sitä,
että dna:n käyttöä ei sallita
meillä väljemmin kuin nyt on tapahtumassa. Nimittäin
kun otetaan näyte hiuksista tai kynsistä ja siitä pystytään
tutkimaan, onko ihminen syyllinen vai syytön, lähes
sataprosenttisella varmuudella, se loukkaa minun mielestäni äärettömän
vähän yksityisyyttä. Jos näin
tehdään, voidaan ehkä suurikin joukko
esimerkiksi murhasta epäiltyjä vapauttaa välittömästi
eikä epäily ole koko kaupungin yllä,
niin kuin oli esimerkiksi Imatralla taannoin. Toisaalta saadaan
ehkä hyvinkin nopeasti syyllinen kiinni. Nyt tässäkin
on lähdetty siihen kuin on muissakin tunnistehommissa ollut,
että dna:nkin osalta on mielestäni todellakin
varsin tiukat rajat, ja niitä on vielä tiukennettu
tässä. Onko se todella välttämätöntä? Mielestäni
perustelut eivät kyllä ole kovin vahvat, jotka
tähän johtavat. On selvää, että rekisterejä näistä ei
pidä tehdä eikä pitää,
mutta sen lyhyen tutkinnan ajan, jolloin saadaan syyllinen mahdollisesti
kiinni ja syyttömät vapautettua, olisi viisasta
näin menetellä, kun kerran tekniikka on tässä suhteessa
mennyt eteenpäin. Ne kyllä maksavat ilmeisesti
kohtuullisen paljon, mutta paljon maksaa sekin, että rikollista
jahdataan vuositolkulla jollakin paikkakunnalla ja koko kaupunki
elää pelossa koko sen ajan.
Arvoisa puhemies! Sitten tämä tekninen kuuntelu,
josta on paljon puhuttu, ja sen ulottaminen asuntoon. Se oli minullekin
vaikea asia, koska haluaisin ehdottomasti pitää kotirauhan,
jokaisen ihmisen kodin ja asunnon sellaisena alueena, että sinne
ei mentäisi. Mutta kun luemme sen rikosluettelon, joka
oikeuttaa epäillyn kotiin, asuinpaikkaan, menemiseen, niin
tulin siihen tulokseen, että kun meillä tämä vakava
rikollisuus on lisääntynyt ja lisääntymässä,
ehkä sittenkin on syytä tämä järjestelmä,
joka tässä on nyt valiokunnasta ulos tullut, hyväksyä.
Valvonta, julkisasiamiehen ottaminen näissä tapauksissa
päätöksentekoon mukaan, on tietysti asia,
jota kannattaa edelleen pohtia varsinkin sen tähden, että oikeusasiamiehen
kautta tapahtuva valvonta ei tosiasiassa ole tähän
mennessä toiminut juuri mitenkään. Nyt
en ihan tarkkaan tiedä, missä vaiheessa tässä asiassa
mennään eteenpäin, mutta kun oikeusasiamies
ilmeisesti näistä luvista saa vain lähes
numeraaliset tiedot eikä paljon sisällöllistä,
niin valvonta ei tosiasiassa ole minkäänlaista
ja suunnilleen kaikki luvat ovat monien käräjäoikeuksien
osalta tulleet pyydettäessä. Valvontaa kyllä on
syytä tässä lisätä, kun
näitä keinoja lisätään
ja kotikuunteluakin tällä tavalla laajennetaan.
Jos oikeusasiamiehen kautta tapahtuva valvonta ei tehostu, on syytä harkita
julkisasiamiesjärjestelmän käyttöönottoa myöhemmin.
Arvoisa puhemies! Lopuksi se asia, josta on oma vastalauseeni,
ja se on tutkintovankeudessa pidettävän henkilön
vankeuden jatkamisasia. Perustuslakivaliokunta heitti — anteeksi,
ei se heittele mitään — esitti vakavasti
kolmea eri mallia tämän järjestelmän
uudistamiseksi. Ensimmäinen oli se, että perustuslakivaliokunta
katsoi, että on asianmukaista, että nykyistä käytäntöä jatketaan
sen aikaväliä mahdollisesti tarkistaen tai että esitutkinnan
aikana vangittuna pidettävälle määrätään
viran puolesta puolustaja tai tutkinnanjohtajalle luodaan velvollisuus
informoida tuomioistuimelle muutoksista. Valiokunta päätyi
tämän viime mainitun vaihtoehdon kannalle, ja
se on mietinnössä. En pidä tätä näistä vaihtoehdoista
parhaimpana. Tämä antaa tutkinnanjohtajalle ainakin
jonkin verran lisää oikeuksia pitää käsissään
ihmisen kaikkein keskeisintä perustarvetta eli hänen
henkilökohtaista vapauttaan. Tutkinnanjohtaja voi näin
menetellä. Se on iso valta. Sitä ei millään
ajalla välttämättä saateta oikeuden
käsiteltäväksi.
Minä esitin ja ed. Aittoniemi ja osa muistakin valiokunnan
jäsenistä kannatti tätä perustuslakivaliokunnan
ensimmäistä vaihtoehtoa. En tiedä, oliko
perustuslakivaliokunta asettanut sen ensimmäiseksi siksi,
että pitäisi sitä parhaimpana, mutta
mielestäni se on paras vaihtoehto: nykyisen menettelyn
jatkaminen, joka tarkoittaa sitä, että tuomioistuin
käsittelee tutkintavankeuden jatkamisen määräajoin.
Tätä määräaikaa, niin kuin
perustuslakivaliokunta esittää, on syytä pidentää.
Nyt kun se on kahden viikon määräaika, se
on raskas, se on byrokraattinen, se on kallis ja ei ole ehkä tarkoituksenmukainen
ylläpitää tällaisena. Mutta
esitän tässä pykälässä,
jonka esitän yksityiskohtaisessa käsittelyssä hyväksyttäväksi,
että tuota määräaikaa jatketaan
kahdesta viikosta neljään viikkoon. Silloin saadaan
huomattavasti säästöjä asioihin,
mutta samalla turvataan epäillylle — muistetaan,
että tässä vaiheessa henkilö on
epäilty ja häntä on pidettävä syyttömänä niin
kauan, kunnes tuomio on annettu — oikeusturva, kun hänen
asiansa, vangittuna pitämisensä, käsitellään
ei vain tutkinnanjohtajan käsissä, vaan tuomioistuin
sen ratkaisee neljän viikon välein. Mielestäni
tämä on hyvin loogista. Toivon, että tämä linja
saisi sen tuen tässä salissa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys 52 on mielestäni
varsin ajankohtainen, hyvä, ja lakivaliokunta on sitä onnistuneesti
parantanut. Voi vain sanoa, että jo on aikakin saada lainsäädäntöön
viranomaisille ne välineet, joita lainsäädäntö voi
antaa rikollisuuden torjuntaan ja rikollisuuden selvittämiseen
ja sitä kautta oikeusturvan toteutumiseen tässä maassa.
Mielestäni telekuuntelukin on varsin paikallaan, kun
tällä voidaan saada kiinni rikollisuutta. Tällä hetkellä on
tilanne, että rikolliset kuuntelevat kunnon kansalaisia
hyvinkin todennäköisesti. Täytyy viranomaisillakin
olla keino saada kiinni rikollisia.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä laissa on myös
eräs sellainen tyypillinen piirre näinä päivinä tässä yhteiskunnassa,
että ensin poliisillakin on käytössä joitain
toimia, jotka eivät kuulu laillisuussääntelyn
piiriin tänä päivänä,
ja kun se on normaalikäytäntö, sen jälkeen
sille täytyy saada oikeusperusta. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat
nämä niin kutsutut tolppaluvat. Ne ovat olleet
hyvin tarpeellisia erilaisissa rikosten ratkaisuissa, mutta miksi
ihmeessä sitä sääntelyä ei olla
aikaisemmin tuotu, vaan vasta näin jälkikäteen?
Toinen kysymys: Kun kuunnellaan tätä keskustelua
tässäkin asiassa, tuntuu, että yhteiskunnassa
tulee yhä voimakkaammin esille sellainen kahlitse ja kurita
varmuuden vuoksi -mentaliteetti sen sijaan, että tässäkin
kohtaa pitäisi keskittyä siihen, että tarkat
säännökset ovat myös poliisin oikeusturvaa.
Me teemme nyt täsmällistä ja tarkoituksenmukaista
lainsäädäntöä nimenomaan sen
päätavoitteen, minkä ed. Lapintie hyvin
esiin toi, sääntelemiseksi eli siksi, että vakavaa
ja ammatillista, järjestäytynyttä rikollisuutta
saadaan selvitettyä.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Juuri tästä on kysymys
koko esityksessä, mistä ed. Paasio puhui. En oikein
ymmärtänyt, mihin tämä kritiikki
kohdistui. Tässä on hyvin tarkkaan arvioitu nämä,
mitkä ovat välttämättömiä toimia.
Otetaan nyt esimerkiksi tämä tekninen kuuntelu
asunnoissa. Itse lisäsin sinne edellytyksiin sen, että ainoastaan
silloin, jos on mahdotonta tai äärimmäisen
vaikeata muutoin selvittää vakavaa rikosta, sitä käytetään.
Sen lisäksi on vielä näitä hienosäätöjä tehty
perustuslakivaliokunnan lausunnon pohjalta. Tässä ei
ole minkäänlaista perusoikeuksien loukkaamisen linjaa,
vaan on kysymys siitä, että kansalaisten oikeuksia
myös vakavan rikollisuuden muodostamaa uhkaa vastaan voidaan
tehokkaasti ja myös kaikkien kansalaisten oikeusturvaa
suojaten hoitaa.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Uusintavangitsemisen suhteen kyllä on
tehty hirvittävästi turhaa työtä.
Tällä nyt vähän parannettaisiin
tilannetta ja annettaisiin poliisille muitakin tehtäviä kuin
kuljettaa vankia laidasta laitaan. Esimerkiksi Kemijärvellä sattunut
henkirikos: Vanki viedään Oulun lääninvankilaan.
Sitä pitäisi kahden viikon välein kuljettaa.
Jompikumpi kulkee, vanki taikka tuomioistuimen jäsen. Eihän
tässä ole mitään järkeä ainakaan
siinä tapauksessa, kun tämä vangittu
ei itse sitä pyydä. Elikkä on aivan erinomaisen
hyvä erinomaisen hyvältä oikeusministeriöltä,
jos tämmöistä kehtaa nyt enää näin
loppuvaiheessa sanoa tässä, tämä alkuperäinen
esitys.
Heli Paasio /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Koskiselle: Juuri näin, niin
kauan kuin lain päätavoite toteutuu ja täyttyy.
Mutta useat asiantuntijat ovat eri valiokunnissa todenneet, että tässä lainsäädännössä
— ainakin
siinä, mikä oli hallituksen esitys — oli myös
paljon ikään kuin varmuuden vuoksi -mentaliteettia
siinä suhteessa, että sivullisia otetaan, tämä on
nyt väärin sanottu, että holhouksen alle, mutta
varmuuden vuoksi tsekataan ja kohdennetaan myös muunlaiseen
rikollisuuteen tätä toimea kuin vain ammattimaiseen
ja järjestäytyneeseen rikollisuuteen. Täytyy
myös kyetä tekemään se tarkka
erottelu siinä, kuinka kovilla keinoilla kyetään
iskemään mihinkin kohtaan, jotta se tarkoituksenmukaisuus
ja tavoitteisuus säilyy.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on kysymys myöskin
tämmöisestä ilmapiirikysymyksestä,
jonka tuntevat vain ne ihmiset, jotka ovat siinä ilmapiirissä vuosikymmeniä eläneet,
ja ehkä muutamat rikostoimittajat. Siis jossakin kulkee
se raja, että tämä asenneilmapiiri kääntyy
tätä tavoitetta vastaan. Nimittäin kaikkien
rikosten selvittämiseen tarvittavat tiedot on saatava siitä maailmasta.
Jos tämä ilmapiiri kääntyy rikosten
torjuntaa ja selvittämistä vastaan, ne tietolähteet
myöskin ehtyvät ja menevät umpeen. Tässä kilpavarustelussa
aletaan olla niillä rajoilla, että tämä rupeaa
toimimaan itseään vastaan. En sano, että olisimme
vielä ylittäneet sen rajan, mutta olemme hyvin
lähellä sitä rajaa.
Yleiskeskustelu päättyy.