7) Hallituksen esitys laiksi turvallisuuden edistämistä yleisillä paikoilla
         koskevien säännösten uudistamiseksi
      
       
         					
      
      
         
         Matti Väistö /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva järjestyslaki
            on paljon synnyttänyt keskustelua jo eduskuntakäsittelyn
            aikana. Hallintovaliokunta on tästä lakiehdotuksesta
            saanut sekä lakivaliokunnan että perustuslakivaliokunnan
            lausunnot. Hallituksen esityksen tarkoituksena on korvata kunnalliset
            järjestyssäännöt koko maassa
            noudatettavalla uudella järjestyslailla. Kunnallisia järjestyssääntöjä on
            siis lakia alemmalla säädöstasolla mittavasti
            olemassa, muun muassa Pääkaupunkiseudulla kaikissa kunnissa.
            Perustuslakimme kuitenkin edellyttää, että näiden
            säännösten tulisi olla lain tasolla. Tästä johtuvat,
            eli perustuslain 8 §:n säätelystä, nämä vaatimukset
            myös uuden lainsäädännön
            toteuttamiseksi.
         
         
         Hallintovaliokunta on todennut mietinnössään,
            että ehdotetun järjestyslain tavoitteet liittyvät
            yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseen
            ja sen edistämiseen. Näitä tavoitteita
            ja kieltoja on pidettävä sellaisina, että niiden
            tehosteeksi on tarpeen säätää rangaistusuhat.
            Hallintovaliokunnan näkemyksen mukaan laissa asetettujen
            kieltojen ja käskyjen sekä näihin liittyvien rangaistusuhkien
            lähtökohtana tulee olla, että kansalaiset
            noudattavat niitä oma-aloitteisesti ilman, että poliisi
            vahvistaa puuttumisellaan jokaisen kiellon ja käskyn yksittäistapauksessa.
            Rangaistavuuden osalta on lisäksi muistettava, että kansalaiset
            mieltävät toiminnan yleensä kielletyksi
            vasta silloin, kun kieltoon on liitetty nimenomainen konkreettinen
            rangaistusuhka, niin kuin tähän järjestyslakiin
            nyt sisältyy. 
         
         
         Järjestyslain luonteen huomioon ottaen valiokunta korostaa,
            että poliisi toteuttaa valvontaansa ensisijaisesti neuvoin,
            kehotuksin ja ohjein. Tämänhän pitää olla
            yleinen lähtökohta. Seuraamuksena valiokunta korostaa
            rikesakkomenettelyn ensisijaisuutta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Järjestyksen ja turvallisuuden vaarantamiseen
            sekä häiriön aiheuttamiseen liittyen
            hallintovaliokunta toteaa, että järjestyslain
            tarkoittama pelkoa herättävä uhkaava
            käyttäytyminen ei sisällä konkreettista
            vakavaa vaaraa aiheuttavalla rikoksella uhkaamista tai toisen pakottamista
            tekemään jotakin. Kysymys on siis lähinnä tavallista
            kansalaista muutoin pelottavasta toiminnasta yleisellä paikalla.
            Jos taas rikoslain tunnusmerkistöt täyttyvät,
            silloin tulevat sovellettavaksi luonnollisesti rikoslain ankarammat
            säännökset. Ne syrjäyttävät
            tämän järjestyslain säännöksen.
         
         
         
         Arvoisa puhemies! Keskustelua on käyty paljon päihdyttävän
            aineen nauttimisesta ja eritoten siihen liittyvästä kiellosta
            koskien yleistä, julkista paikkaa, kuten katua, toria,
            tietä, puistoa tai muuta vastaavaa. Lakiehdotuksen 4 §:n
            1 momentissa kielletään päihdyttävän
            aineen nauttiminen yleisellä paikalla, taajamassa ja julkisessa liikenteessä olevassa
            kulkuneuvossa. Tätä kieltoa lievennetään
            sitten pykälän 2 momentissa niin, että alkoholin
            nauttiminen on sallittua puistossa ja muussa siihen verrattavassa
            paikassa edellyttäen, ettei estetä tai kohtuuttomasti
            vaikeuteta muiden oikeutta käyttää paikkaa
            varsinaiseen tarkoitukseensa eli siis virkistäytymiseen,
            ulkoiluun ja vastaavaan. Puistoon verrattavia yleisiä paikkoja
            ovat esimerkiksi puistomaiset pienet metsiköt. Samoin valiokunta
            muistuttaa, että torit ja aukiot rinnastuvat katuihin ja
            jalkakäytäviin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on yhtynyt monilta osin
            lakivaliokunnan lausuntoihin ja esimerkiksi alkoholin nauttimisen
            osalta yleisellä paikalla toteaa, että se sinällään
            on jo yleistä järjestystä häiritsevää siinä määrin,
            että hallituksen esityksen mukainen sääntely
            on asianmukainen ja perusteltu. Säännöksellä halutaan
            kieltää muun muassa kaduilla ja toreilla tapahtuva päihdyttävän
            aineen, kuten alkoholin tai liuottimien, nauttiminen, joka nykyisin
            on koettu ongelmalliseksi. Säännöksen
            2 momentista johtuen valiokunta katsoo, että tähän
            säännökseen ei liity niin sanottu täyskielto.
            Soveltamisala ulottuu taajamassa oleviin yleisiin paikkoihin ja
            myös koulujen ja päiväkotien läheisyydessä oleville katualueille.
            Nämä paikathan on usein koettu vähän
            ongelmallisina juuri tällaisen häiriötoiminnan
            suhteen. Alkoholilaki on tähän ehdotettuun lakiin
            nähden erityislaki, ja siinä on omat säännöksensä.
         
         
         
         Arvoisa puhemies! Erityistä keskustelua on käyty
            myös koskien muun häiriön aiheuttamista. Mitä tämä 7 §:n
            mukainen muu häiriötä aiheuttava toiminta
            on? Pykälän 1 momentissa kielletään seksuaalipalvelujen
            ostaminen ja maksullinen tarjoaminen yleisellä paikalla
            siten, että siitä aiheutuu häiriötä ympäristölle.
            Ehdotettu sääntely perustuu täyskieltoon,
            ja sitä valiokunta on pykälämuotoilulla
            täsmentänyt. Täsmennys pohjautuu rikoslain
            linjaukseen.
         
         
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunnan mietintö on ollut
            yksimielinen.
         
         
         Lopuksi totean, että kun on kyse uudesta lainsäädännöstä,
            niin on tietysti tarkoin seurattava, millä tavoin tämä säännöstö käytännössä toimii
            ja
            onko tarpeen sitten tehdä tarkennuksia. Tässähän
            on hyvin monipolvisia asioita säännelty, kaikki
            varmasti kansalaisten ja ainakin osan kansalaisista näkökulmasta
            hyvin tärkeitä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Valiokunta on vielä ehdottanut mietinnössä lausumaa,
            jossa edellytetään hallituksen huolehtivan siitä,
            että erikseen valmistellaan eduskunnalle antamista varten
            lakiehdotus koskien rangaistuksen uhalla sen kieltämistä,
            että naamioituneena mielenosoituksessa taikka muulla tavalla
            naamioituneena esiintymällä voidaan yleistä järjestystä häiritä tai
            turvallisuutta vaarantaa. Tästäkin asiasta, joka
            pohjautuu jätettyyn lakialoitteeseen, valiokunta kuuli asiantuntijoita
            ja päätyi ehdottamaan, että sitä ei nyt
            sisällytettäisi näihin järjestyslain
            säännöksiin, koska oikeampi paikka saattaisi
            olla kokoontumislaissa.
         
         
       
      
         
         Janina Andersson /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Vaikka tämä lopputulos
            olikin yksimielinen, haluan sanoa, että emme nyt voi olla
            niin tyytyväisiä kuin äsken kuulosti
            siksi, että jo monen asiantuntijankin suusta kuulimme sen,
            että tämä oli yksi hallituksen huonoimmin
            valmisteltuja hallituksen esityksiä. Tässä oli
            erittäin paljon ongelmallisuutta, ja sekä perustuslakivaliokunta
            että lakivaliokunta antoivat erittäin paljon kritiikkiä,
            ja mielestämme emme vastanneet läheskään
            kaikkeen. Mutta en jättänyt eriävää mielipidettä sen
            takia, että sain yhden asian läpi yksimielisesti
            jopa, mikä itseänikin niin paljon hätkähdytti,
            että ajattelin, että on varmaan parempi olla puuttumatta
            kaikkiin muihin yksityiskohtiin, kun kerran joku isompi muutos saadaan
            aikaiseksi.
         
         
         Suurin riski tässä lainsäädännössä on
            se, että kun on kysymys asioista, joista eri ihmisillä voi olla
            eri näkemys, mikä on oikein ja väärin,
            niin kun me sääntelemme niistä lailla
            ja sitten poliisi ei millään ehdi valvoa kaikkia,
            voi käydä niin, että ihmiset tekevät
            väärin, tietävät, että tämä on lainvastaista,
            ja tämä vähän murentaa lain
            uskottavuutta. Toivottavasti näin ei tule käymään, mutta
            tämä on eräs pelko, että jos
            ihmiset kokevat, että nyt säädellään
            sääntelemisen takia, silloin laki voi kärsiä inflaatiota.
            Todella toivon, että näin ei ole.
         
         
         Toinen ongelma on tietenkin se, mihin poliisien resurssit sitten
            riittävät, ja se on eräs ongelmallinen
            asia, että tässä laissahan ollaan tavallaan
            antamassa myös järjestyksenvalvojille sentapaisia
            tehtäviä, jotka ovat kuuluneet poliisille. Onneksi
            tässä saatiin myös jonkin verran korjausta
            näihin asioihin, koska mielestäni se on aika pelottava
            asia, että jos meillä ei ole tarpeeksi resursseja
            poliiseille, poliisi tavallaan yksityistetään
            tällä tavalla, koska kyllä se nyt on
            kovin tärkeää, että tämä järjestyksenvalvonta
            todella kuuluu poliisille ja kaikki muu on vain sen lisäksi
            tapahtuvaa.
         
         
         Sitten näihin itse sisältöihin.
         
         Mielestäni on todella hyvä, että alkoholin nauttiminen
            julkisella paikalla on nyt kielletty. Etenkin busseissa se on ollut
            näille linja-auton kuljettajille erittäin ongelmallista,
            miten puuttua näihin. Toivottavasti tämä nyt
            helpottuu tämän jälkeen. Mutta muuten
            se tietenkin voi aiheuttaa ristiriitatilanteen ja kysymyksen, ovatko
            ihmiset sitä mieltä, että keskioluen
            juonti jossain kaupungilla on niin väärä teko,
            että sen pitää olla täysin kiellettyä.
            Itse otin tämän esiin valiokunnassa, ja ensimmäisessä käsittelyssä tästä jopa äänestettiin,
            mutta ei tullut paljonkaan kannatusta. Tätä pohdittiin,
            miten tätä olisi voitu muuttaa.
         
         
         En viitsinyt viedä asiaa sen jälkeen eteenpäin, sillä mielestäni
            tärkeä asia tässä laissa oli
            se, miten alkoholin nauttiminen sekä seksikauppa, naiskauppa,
            tavallaan ovat suhteessa toinen toisiinsa, koska minun mielestäni
            oli aivan vääränlainen suhde se, että alkoholin
            nauttimista pidettiin suurempana vääryytenä kuin
            naiskauppaa. Nyt kun sitten esityksestäni valiokunta yksimielisesti
            myös hyväksyi sen, että naiskauppa on täysin
            kiellettyä julkisella paikalla ja niin myös ravintoloissa,
            niin ajattelin, että sitten minä tyydyn valiokunnan
            yksimieliseen kantaan muutenkin, kun siinä on joku suhteellisuus
            koko laissa.
         
         
         Voi sanoa tämmöisenä pienenä hassuna
            yksityiskohtana, että vahingossa meinasi strip-teasekin
            tulla täyskieltoon. Sitten huomattiin, että pitää vähän
            tarkentaa, mitä on tämä, mitä tarkoitetaan,
            ja tämä ei nyt koske strip-tease-esityksiä ravintoloissa.
            Olisi muuten voinut tulla teille pieni yllätys salissa,
            että näin radikaaleja oltiin. Näin radikaaleja
            ei sentään ole oltu.
         
         
         Se mielestäni on tässä tärkeää,
            jos ajatellaan, että se on tärkeä viesti
            ulospäin. Sillä senhän kaikki tietävät,
            että ei tätä millään
            voi valvoa niin, että kaikki tämmöinen
            poistuu, koska meillä ei ole joka kulmassa poliisia eikä joka
            ravintolassa ja kaikkialla. Mutta se, että ihmisen ei tarvitse
            törmätä tällaiseen, ellei hän
            halua, on mielestäni tärkeää.
         
         
         Ajatellaan meidän nuoria ihmisiä, jotka ovat iltaisin
            ulkona kadulla tai ravintolassa: Minulla on kaksi poikaa, jotka
            vähitellen tulevat teini-ikäisiksi ja sitten vanhemmiksi
            ja ovat siellä jossain yöelämässä.
            Kyllä ainakin minun mielestäni on aika epämiellyttävää se,
            jos koko ajan yleistyy se näkemys, että naista
            voi ostaa ja se kuuluu semmoiseen normaaliin käytäntöön.
            Tämän nyt tavallaan ainakin pitäisi tämän
            jälkeen vähentyä niin, ettei siihen ainakaan
            törmää kaikkialla, jollei todellakin
            sitä etsi, mikä on mielestäni erittäin hyvä asia,
            koska se vaikuttaa myös meidän yleiseen kuvaamme
            siitä, mikä ihminen on, mikä on ihmisarvo
            ja tietenkin tässä myös naisten arvo: Voiko
            ihmisiä esineellistää, ja saako rahalla
            mitä vaan?
         
         
         Sitten mielestäni se, mikä on tässä sääli,
            jos ajatellaan lain laatua, on se, että samaan pykälään
            laitetaan niin monta niin kovin erilaista asiaa. Seksipalveluiden
            ostaminen ja myyminen on samassa pykälässä kuin
            ulostaminen ja virtsaaminen. Mielestäni on ihan hassua,
            että ne ovat näin. Onneksi nyt tavallinen ihminen
            harvemmin lukee lakia; hän vain sitten joutuu sen kohteeksi.
            Olisi pitänyt laittaa kaikki omiksi pieniksi osioikseen
            eikä näin rinnakkain.
         
         
         Ylipäätänsä ulostaminen
            ja virtsaaminenkin sinänsä on erittäin
            kiusallista, mutta sitä tapahtuu erittäin paljon,
            etenkin minun äitini porttikäytävässä,
            ja se ei todellakaan ole mikään hyvä asia,
            mutta se on jo kielletty jätelaissa. Ei vain ole resursseja
            sitä valvoa, ja tavallaan on ehkä vähän vaikea
            ymmärtää, niin kuin tässä jo
            lakivaliokunta sanoikin, minkä takia se pitää myös
            tuoda tähän lakiin ja halutaanko vain antaa viesti
            ulospäin median kautta, että huomioikaa nyt kaikki, että julkinen
            ulostaminen ja virtsaaminen on kielletty, vai mikä on se
            syy, että se piti saada mukaan tähän
            lakiin. Se nyt on tässä, ja se, että se on
            kielletty ja sitä ei sallita, on erittäin tärkeä ja hyvä viesti,
            mutta tietenkin on vähän kyseenalaista, missä on
            se oikea kohta tällaiselle asialle.
         
         
         Sitten on vielä yksi kohta, joka mielestäni
            on aika pulmallinen, mutta toivottavasti siitä ei tule mitään
            ongelmia, ja se on se, että on esimerkiksi pesäpallomailan
            tai spraymaalipullojen pelkkä hallussapito kriminalisoitu.
            Siihen ei liity mitään sellaista, että ihminen
            käyttäytyy jollakin semmoisella tavalla, että voidaan
            olettaa, että hän tulee tekemään
            jotain pahaa näillä välineillä,
            vaan kielletään pelkkä hallussapito,
            ellei pysty todistamaan, että on joku syy pitää niitä.
            Se on mielestäni ongelmallista, mutta toivon ja uskon,
            että meillä poliisit kaikkialla Suomessa käyttäytyvät fiksusti
            ja eivät tee mitään väärin,
            mutta siinä varmaan voisi kuvitella kuitenkin olevan jonkun verran
            eroa: Jos kiltin näköinen, sporttinen tyttö kantaa
            pesäpallomailaa tai joku skinheadin näköinen
            nuori mies, niin kumpaa sitten epäillään enemmän
            ja kumpi joutuu todistamaan, miksi hän kantaa tätä mailaa?
            Toivon, että tästä ei tule ongelmia,
            mutta yleensä mielestäni on väärin, että kansalaiselle
            annetaan taakka todistaa itse olevansa syytön.
         
         
         Kaiken kaikkiaan tämän koko lain tarkoitus
            ja se, mitä toivotaan, on, että fiksut suomalaiset käyttäytyisivät
            aikuismaisesti ja oikein ja eivät häiritse toisiaan
            ja että me voimme elää semmoisessa maassa,
            jossa ei päihteistä tehdä ihannoitavia
            ja jossa ylipäätään käyttäydytään
            fiksusti toisia kohtaan myös silloin, kun on yöelämässä tai missä vain.
            On sääli, että täytyy lailla
            se säätää, että me
            emme sitä tee ihan itsestämme, niin että se
            olisi niin kuin selkärangassa jokaisella kansalaiselle.
            Mutta kai on pakko näin lailla säätää, jotta
            varmasti toteutuu se, että ei ole oikeutta häiritä toista,
            vaan silloin me voimme pyytää poliisia apuun.
         
         
       
      
         
         Martti Tiuri /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä laissa on varmaan
            ja mietinnössä paljon mietitty erilaisia asioita,
            jotka pitäisi saada hyvään järjestykseen.
            Siinä varmaan kaikki ajattelevat kansalaisten parasta,
            mutta kun idealistiselta pohjalta tehdään esityksiä,
            niin lopputulos usein onkin pahempi kuin mitä ilman sitä esitystä olisi
            ollut olemassa. Tämä koskee minusta erikoisesti
            7 §:ää, jossa on poikettu hallituksen
            esityksestä: Seksuaalipalvelujen ostaminen ja maksullinen
            tarjoaminen yleisellä paikalla on yksinkertaisesti kielletty.
         
         
         Tämä tuo minulle mieleen kieltolain. Täällä ei varmaan
            kukaan kovin paljon tiedä kieltolaista, mutta minulla on
            siitä henkilökohtaisia kokemuksia. Kun olin pikkupoika,
            isäni oli rauhallisen maalaispitäjän
            poliisi, ja kieltolaki aiheutti sen, että sielläkin
            piti sitten mennä piikkimattojen kanssa maantielle ja pysäyttää näitä trokarien autoja
            tai yrittää saada kiinni hevosia, jotka kuljettivat
            pirtua. Se oli melko vaarallista hommaa, niin että äitini
            kanssa aina pelkäsimme, miten siinä käy.
            Tässä oli takana se kaunis ajatus, että nyt suomalaisista
            tulee aivan raittiita ja mitään sellaista ei enää tapahdu,
            mikä oli haitta alkoholin liiasta nauttimisesta. Totuushan
            oli sitten tietenkin päinvastainen. Kesti kuitenkin kai
            kymmenkunta vuotta, ennen kuin siitä päästiin
            eroon.
         
         
         Tässä minusta on vähän samanlainen
            tilanne: Lopputulos varmaan on ihan toisenlainen kuin mitä nämä kauniisti
            ajattelevat hallintovaliokunnan jäsenet ovat odottaneet
            tästä tulevan. Varoitan tällaisista esityksistä,
            jotka tehdään idealistisessa mielessä,
            eikä ajatella, mikä on se realistinen totuus maailmassa.
         
         
       
      
         
         Timo Ihamäki /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä ei voi olla huomaamatta,
            että hallintovaliokunta on ottanut varsinaisen loppukirin,
            koska meillä on nyt tässä aikamoinen
            lakipaketti, jonka kaikki lait ovat valmistuneet hallintovaliokunnasta
            ja monessa laissa on lukuisasti asiantuntijoita ja sitten mukana
            myös paksu mietintö, niin ettei niitä ainakaan
            tänä iltana ehdi läpi lukea.
         
         
         Sinänsä turvallisuus, sekä ulkoinen
            että varsinkin sisäinen turvallisuus, on tärkeässä asemassa
            ihmisten arkielämässä ja nyt etenkin
            vaalienaluskeskusteluissa. Päätarkoitus tässä on
            ollut uusi järjestyslaki, johon on koottu muusta lainsäädännöstä ja
            nykyisistä kuntien järjestyssäännöistä asiaa
            koskevia säännöksiä. Aika selvää tekstiä on
            alkoholin käyttökielto julkisilla paikoilla. Mutta
            sitten valiokunta on näyttänyt voimansa, kun se
            on tehnyt hallituksen esityksestä poiketen ehdotuksen seksikaupan
            kieltämisestä kokonaan. Selkeä on myöskin
            se mietinnössä esiintyvä näkymä,
            että vain poliisilla on valtuudet hoitaa järjestystä.
            Tämä on tietysti aivan oikein. Toivoa vain sopii,
            että poliisi saa myös riittävät
            resurssit hoitaakseen tämänkin tehtävän.
         
         
       
      
         
         Rakel Hiltunen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Vaikka ilta on myöhäinen,
            tulen vielä käyttämään
            puheenvuoron, koska muistan, että kun neljä vuotta
            sitten tulin eduskuntaan, olin saanut Helsingistä ja etenkin
            Kallion kaupunginosasta ja Aleksis Kiven kadulta eväitä,
            että maahan tulisi saada sellainen järjestyslaki,
            jolla voitaisiin kieltää tai rajoittaa julkista
            alkoholin nauttimista ja myös kotikaduilla tapahtuvaa seksipalveluiden
            ostoa ja tarjontaa. Uskon, että valtakunnallisestikin nämä ongelmat
            tulivat kaikkien tietoisuuteen, ja tiedämme, että monille
            ihmisille huolet ovat olleet todellisia, kun kotikadut yhtäkkiä muuttivat
            luonnettaan ihmisten odotuksiin nähden nimenomaan täällä Kallion
            kaupunginosassa.
         
         
         Valiokunnan puheenjohtaja ed. Väistö esitteli mielestäni
            hyvin ansiokkaasti tämän lain ja valiokunnan työskentelyn.
            Hän rajasi nyt hyväksyttävän
            järjestyslain rajat sekä rikoslakiin että erityislakiin,
            alkoholilakiin. Minulle on ollut hyvin tärkeätä tämä kokonaisuus,
            mutta ennen kaikkea nämä yksityiskohdat, jotka
            tämänkin illan keskustelussa ovat nousseet esiin.
         
         
         Helsingin kaupungilla on kokemusta siitä, että Euroopan
            unioniin liittymisen jälkeen meillä vallitsi tällainen
            yleinen näkemys, että olemme eurooppalaisia ja
            sivistyneen siemailun julkisilla paikoilla tulee olla sallittua,
            ja niinpä me muutimme kaupungin järjestyssääntöä niin,
            että me totesimme, että alkoholin nauttiminen
            julkisilla paikoilla on sallittua, mikäli siitä ei
            aiheudu ympäristölle häiriötä.
            Muistan hyvin kuuman kesän muutamia vuosia sitten, kun
            Esplanadin puisto, joka on kansallisestikin tuttu paikka suomalaisille,
            muistutti enempi rantalomakohdetta kuin kaupunkipuistoa tuon citykaupungin
            keskellä.
         
         
         Niinpä Helsingin kaupunginvaltuusto joutui muuttamaan
            järjestyssääntöä siten,
            että nyt vallitseva järjestyssääntö toteaa
            vain, että alkoholin nauttiminen julkisella paikalla on
            kielletty. Samoin järjestyssäännöllä Helsingissä haluttiin myös
            kadulla tapahtuvaa seksipalveluiden ostoa ja tarjontaa rajoittaa
            ja se todettiin kielletyksi järjestyssäännössä.
         
         
         Yksikään kaupunkilainen ei ole, arvoisa puhemies,
            tästä meitä Helsingin valtuutettuja moittinut.
            Sen sijaan aikaisemmin tuli hyvin paljon moitteita siitä väljemmästä suhtautumisesta.
         
         
         Muistan myös sen, että raitiovaunut ja kaupungin
            sisäisessä liikenteessä olevat bussit
            olivat helposti näitä, sanotaanko, juhlanpito-
            ja bailauspaikkoja. Tähän minunkin asenteeseeni
            nyt ei vaikuta se, että minä haluaisin moralisoida
            asiaa, mutta lähinnä ajattelen, että etenkin
            tiiviisti rakennetussa kaupungissa yhteiset torialueet ja myös
            puistot ovat niitä kaupunkilaisten yhteisiä olohuoneita.
            Hiukan olen pettynyt siihen, että järjestyslaki,
            joka on nyt käsittelyssä, ei voinut mennä myös
            näiden puistojen ja metsiköiden osalta tuohon
            kieltoon. Ymmärrän sen perustuslakivaliokunnan
            näkemyksen, että kun meillä on kuitenkin
            näitä kansallisia juhlatapahtumia ympäri
            maata ja Helsingissäkin, vappu, uusivuosi, taiteiden yöt,
            jolloinka poliisi on joutunut katsomaan läpi sormien asioita,
            niin jos laissa kielletään puistoissakin tapahtuva,
            muita häiritsemätön alkoholin nauttiminen,
            niin saattaisi olla ongelmia.
         
         
         Haluan kyllä poliisin toimintaedellytyksistä vielä todeta,
            että nyt tämä laki antaa torialueille, liikenneväylille
            ja katualueille poliisille selkeät toimintavaltuudet, mutta
            saattaa olla, että puistojen ja metsiköiden osalta
            tulee tulkintaongelmia. Tiedän, että ne saattavat
            sitten helposti johtaa asukkaiden kasvavaan huoleen tässä suhteessa.
         
         
         Tuohon ed. Anderssonin puheenvuoroon vielä haluan todeta,
            että kun hallintovaliokunnassa tästä keskustelimme,
            meistä oli kuitenkin hyvä, että tämä katuprostituutio
            saa saman aseman kuin tuo alkoholin nauttiminen eli se häiriön
            aiheuttaminen saatiin tasavertaisesti sieltä pois. Kun
            ajattelemme nyt, että uusi eduskunta aloittaa ennen kesäkautta,
            niin onhan se hyvä, että tällä lailla
            voidaan kumota ne paikalliset järjestyssäännöt
            ja saada yhteneväinen käytäntö ja
            laki sen pohjaksi koko maahan.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tuosta, mihinkä ed. Rakel Hiltunen
            lopetti, on sitten hyvä oma puheenvuoro käynnistää.
            Nimittäin pidän erinomaisen hyvänä sitä,
            että nämä kunnalliset järjestyssäännöt
            nyt siirtyvät historiaan tässä asiassa
            ja siirrytään valtakunnallisesti yhtäläiseen
            käytäntöön. Pidän myöskin
            hyvänä sitä, että rajat tulevat
            suhtkoht selviksi, eivät kuitenkaan aivan äärimmilleen
            viedyiksi. Erittäin hyvänä pidän
            sitä, että tämä mietintö näyttää olevan
            yksimielinen, koska jos tästä olisi nyt äänestetty,
            niin se mitä todennäköisimmin olisi provosoinut
            sen, että sitten seuraavassa eduskunnassa tämä asia
            tulee jälleen tavalla tai toisella esille. Yksimielisyys
            taannee sen, että nyt ruvetaan hankkimaan tästä kokemuksia
            ja tietoja.
         
         
         Kuitenkin totean sen, että yksi asia on selvä tästä kaduilla
            juopottelusta: kun se tällä tavalla kielletään,
            niin puskastahan se löytyy, elikkä ei se ilmiö siitä yhtään
            mihinkään häviä.
         
         
       
      
         
         Antero Kekkonen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Aivan niin kuin ed. Pulliainen sanoi
            ed. Rakel Hiltusen puheenvuoron jälkeen, että on hyvä käynnistää oma
            puheenvuoro siitä, niin minunkin on hyvä käynnistää oma
            puheenvuoroni siitä, mihin ed. Pulliainen jäi.
            Minusta ihan kokonaisuudessaan tämän lainsäädännön
            yhteydessä on kyllä syytä pohtia sitä,
            onko laki sen kaltainen viesti, jota totellaan ja joka toimii niin
            kuin laki on tarkoitettu, vai onko tämä sellainen
            laki, joka hiukan pitemmällä tähtäyksellä — ja
            myönnän meneväni vähän
            heikoille jäille nyt — toimii sillä tavoin,
            että lain kunnioitus vähenee, toisin sanoen, lainsäädäntö,
            joka sisältää säädöksiä,
            joita on mahdoton valvoa. Tämä koskee alkoholin nauttimista,
            mutta aivan erityisesti tämä koskee tätä ihmiskauppaa,
            naiskauppaa, johon täällä muun muassa
            ed. Andersson puuttui.
         
         
         Hiukan minulle myös särähti korvaan
            se, kun ed. Rakel Hiltunen muuten erinomaisessa puheenvuorossaan
            aika automaattisesti rinnasti tämän naiskaupan
            ja alkoholin nauttimisen. Minun mielikuvissani ei samaan lauseeseen
            eikä oikein vierekkäisiinkään
            lauseisiin hyvin sovellu, että käydään
            kauppaa ihmisillä tai käydään
            kauppaa alkoholilla. Minusta ne ovat aivan eri mittakaavan asioita.
            Ymmärrän hyvin, arvoisa rouva puhemies, että ed.
            Rakel Hiltunen ei tätä tarkoittanut, mutta hänen
            puheestaan jäi vähän sellainen kuva.
         
         
       
      
         
         Kari Myllyniemi /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen täysin samaa mieltä kuin
            ed. Rakel Hiltunen täällä, että tämä tulisi
            säätää joka paikkaa koskevaksi
            kielloksi. Nämä puistot ovat valitettavasti sellaisia
            paikkoja, että nyt se juopottelu kertyy sinne entistä enemmän,
            enkä voi ymmärtää tätä,
            että tämä laajennus jätettiin
            tekemättä. Täytyy kyllä sanoa
            kiitos valiokunnalle siitä, että yleensä päästiin
            näinkin pitkälle tässä asiassa, koska
            vaikutti ihan selvästi siltä, että näinkään hyvää lakia
            ei olisi saatu aikaan.
         
         
       
      
         
         Janina Andersson /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kekkonen otti esiin sen asian,
            jonka osalta olisin halunnut, että valiokunnassa olisi
            ollut aikaa enemmän pohtia oikeastaan sitä isoa asiaa,
            miten tämä vaikuttaa tosiaan siihen, pidetäänkö lakeja
            semmoisina, että niitä pitää aina noudattaa
            viimeisen päälle, vai voiko niissä joustaa.
            Minusta pitäisi olla niin, että aina viimeisen päälle
            eikä voi joustaa. Tätä problematiikkaa
            asiantuntijat toivat esiin, mutta valiokunnassa keskustelu jäi
            erittäin vähälle ehkä myös
            johtuen siitä, että lopussa meille tuli niin kiire
            kaikkien asioiden kanssa, että piti nopeasti lyödä läpi.
            Mutta se on mielestäni sääli, että siinä ei
            syvempää analyysia käyty. Myös
            tämä lisäys tuli aika pienellä keskustelulla.
            Mutta on mielestäni tärkeää,
            että tämä on yksimielinen viesti, ja
            tässä lailla on kyllä erittäin
            vahva funktio siinä, että se on viesti ulospäin
            siitä, että päihteiden nauttiminen ei
            ole mikään kansallishuvi, joka olisi suotavaa,
            ja naiskauppa vielä vähemmän. Se on ehkä tässä se vahvin
            asia, että se on viesti. Toivotaan, että tämä viesti
            on niin vahva, ettei sitten tule ongelmaa siinä, että koetaan
            tämä laiksi, jota ei ole pakko noudattaa.
         
         
       
      
         
         Pekka Kuosmanen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys on todella oikea,
            koska se lähtee siitä, että alkoholin
            nauttiminen julkisilla paikoilla on ehdottomasti kielletty. Se on kansalaisten
            turvallisuuden kannalta jo hyvin tärkeä asia,
            koska tänä päivänä niin
            sanotut juopot ja huumeitten väärinkäyttäjät
            ovat vaaraksi meille muille normaalikansalaisille yleisillä paikoilla.
            Siinä mielessä tämä hallituksen
            esitys turvallisuuden edistämiseksi yleisillä paikoilla
            on aivan oikeaan osunut.
         
         
         Mitä sitten naiskauppaan tulee, niin olen sitä mieltä,
            että on aivan oikein, että se kielletään, mutta
            tässä asiassa varmasti käy samalla tavalla kuin
            Ruotsissa, että naiskauppa menee maan alle. Siinä mielessä sitten
            nämä naiskaupan uhrit joutuvat erilaiseen asemaan
            kuin nyt tällä hetkellä. Lainsäätäjän
            kannalta on hankalaa, että kun meillä ei ole varaa
            lisätä valvontaa poliisitoimen puolella, siinä mielessä valvonta
            jää jatkossa puutteelliseksi.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys laiksi turvallisuuden edistämistä yleisillä
            paikoilla
            koskevien säännösten uudistamiseksi on
            erityisen aiheellinen, kannatettava, ja hallintovaliokunnan mietintö on varsin
            onnistunut tässä asiassa. Kansalaiset kokevat
            yhä lisääntyvässä määrin
            turvattomuutta, väkivallan uhkaa, ja myös tilastot
            osittain osoittavat tämän. On paljon ihmisiä,
            jotka eivät uskalla liikkua kaduilla iltamyöhällä,
            kokevat turvattomuutta muutoinkin, ja vaikka ihminen vain kokee
            turvattomuutta, niin se on hänen subjektiivinen todellisuutensa.
            Näyttivätpä tilastot miltä tahansa,
            ihmisen elämää ja käyttäytymistä säätelee se,
            millaiseksi hän subjektiivisesti kokee ympäristönsä.
            Jos kansalaiset kokevat turvattomuutta, se on hyvin vakava asia.
         
         
         Tällä hallituksen esityksellä on
            haluttu osaltaan luoda turvallisuutta, jota tulee kaikin tavoin voida
            edistää. Meillä on ongelma se, että meillä on
            liian vähän poliiseja ja sitten poliisien määrärahat
            ovat edelleen liian vähäiset. Poliiseja valmistuu
            koulutuksesta, mutta he eivät pysty saamaan työpaikkoja.
            Tämä on epäkohta. Samoin poliisit tarvitsisivat
            välineitä ja resursseja. Näitä pitäisi
            voida osoittaa aivan toisella tavalla enemmän kuin nyt
            on.
         
         
         Kansalaiset kokivat vanhastaan erittäin hyväksi
            sen, että oli jalan partioivia poliiseja. He loivat turvallisuutta
            ja lähituntumaa ympäristöön.
            Poliisi toki sanoo, että autolla liikkuva poliisipartio
            pystyy liikkumaan paljon laajemmalla alueella kuin kävelevä poliisipartio.
            Osaltansa se on totta, mutta ihmisille kävelevä poliisipartio luo
            kuitenkin enemmän turvallisuutta. Poliisi pitäisi
            saada kontaktiin ihmisten kanssa, ja parhaiten se toteutuisi siten,
            että olisi lähipoliiseja, korttelipoliiseja, jotka
            tuntevat ihmiset, ja ihmiset tuntevat heidät. Tämä ei
            ole vain maaseudun kysymys, vaan tämä koskee ennen
            kaikkea taajamia ja lähiöitä. Poliisin
            työssä on tavattoman suuri etu, jos poliisi voi
            tuntea olosuhteet ja ne ihmiset, joiden parissa hän työskentelee.
            Samoin on tavattoman suuri asia yhteiskunnan kannalta ja nimenomaan
            nuorison kannalta, että ihmiset näkevät
            tutun poliisin. Nuoriso voi saada poliisimiehestä tai -naisesta
            hyvää esikuvaa, aikuisen mallia, elämään,
            ja tämä myös luo osaltaan turvallisuutta.
            Sen takia hallituksen esityksen lainsäädännöt
            ovat hyvin onnistuneita.
         
         
         Mielestäni päihteitten nauttiminen julkisella paikalla
            pitää tehdä selvästi kielletyksi.
            Poliisi tarvitsee välineet, joilla se voi puuttua tilanteisiin.
            Silloin, jos alkoholin nauttiminen on julkisella paikalla kielletty,
            siihen puuttuminen on selvä. Jos puhutaan vain häiritsevästä alkoholin nauttimisesta,
            niin jää aina sitten se tulkinta, mikä on
            häiritsevää. Alkoholin käyttäjä itse
            ei ainakaan koe käyttäytymistään
            tai käytöstään häiritseväksi,
            mutta joku toinen saattaa sen kokea ja nimenomaan jopa sitten vieroksuu
            tiettyjä puistonpenkkejä tai muita vastaavia paikkoja,
            jotka on yhteiskunnan varoilla hankittu paikkakunnan viihtyvyyden
            luomiseksi. Jos nämä tulevat alkoholin nautiskelun
            paikoiksi, niin kyllä se on silloin koko yhteiskunnan kannalta
            ikävä asia. Samoin nuorison kasvatuksen kannalta
            tarvitaan selkeät esikuvat siitä, mikä on
            hyväksyttävää ja mikä ei
            ole hyväksyttävää, joten alkoholin
            nauttiminen julkisella paikalla on aiheellista saada kaikissa olosuhteissa
            kielletyksi.
         
         
         Kun täällä on viitattu prostituutioon
            ja muuhun, nämä ovat ikäviä asioita,
            jotka olivat aikoinaan kauan sitten eduskunnassa ennakoitavissa, kun
            irtolaislaki kumottiin. Silloin jo valveutuneimmat kansanedustajat
            ja poliisimiehet ennakoitsivat, mihin tilanne aikanaan tulee menemään.
            Nyt näistä ovat ensimmäiset merkit olleet jo
            vuosikausia nähtävissä ja kaupunginosien kunnialliset
            kansalaiset ovat joutuneet kokemaan tilanteen, mihin sitten on jouduttu.
            Meidän on lainsäädännöllä annettava
            virkavallalle selvät säännökset,
            joiden mukaan menetellä, mutta samalla lainsäädännön
            tulee antaa myös kansalaisille selkeä viesti,
            mitä yhteisesti olemme lakien ja asetusten kautta asioista
            sopineet, jotta voimme niin toimia, että yhteiskuntamme
            olisi turvallinen kaikille kansalaisille, korostan, kaikille kansalaisille.
            Useinhan ajatellaan, että jos minä koen oloni
            turvalliseksi, niin kellään muulla ei ole turvattomuutta.
            Meidän pitää ajatella niitten lähimmäisten
            kannalta, jotka kokevat turvattomuutta, ja luoda turvallisuutta
            kaduille, koko yhteiskuntaan, ja sitä kautta vahvistaa
            Suomen yhteiskuntajärjestyksen hyvää mainetta
            maailmassa.
         
         
       
      
         
         Timo Ihamäki /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Kekkonen pohti vaihtoehtoja, lisääkö vai
            vähentääkö laki, jota ei voida
            täysin ja riittävästi valvoa, yleistä lain
            kunnioitusta. Tämä on hyvä kysymys, mutta
            ei kai, kun johonkin tiettyyn tarkoitukseen pyritään,
            voida lakia jättää vain sen takia säätämättä,
            että sitä ei ehkä tällä hetkellä voida riittävästi
            valvoa.
         
         
         Toivon edelleen, kuten äskeisessäkin puheenvuorossa,
            että saadaan poliisille lisää resursseja.
         
         
       
      
         
         Pekka Kuosmanen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Oinonen käsitteli hyvin
            turvallisuuskysymystä kaduilla. Mutta minä lähtisin
            siitä, että lasten ja nuorten kasvatuksessa pitäisi
            puuttua jo alkuvaiheessa alkoholinkäytön ongelmiin ja
            periaatteessa kasvattaa lapset niin, että he eivät
            käyttäisi alkoholia lainkaan. Samoin huumeitten
            käyttö pitäisi kotien ja koulujen välityksellä pystyä jo
            kasvatusvaiheessa hoitamaan, että lapset eivät
            sortuisi siihen. Varsinkin yleisillä paikoilla, kun isot
            nuorisojengit innostuvat ryyppäämään,
            epäilen, että mikään laki ei
            estä heidän käyttäytymistapojaan
            julkisilla paikoilla. Mutta tämä kuitenkin on
            viesti niin vanhemmille kuin sille nuorisolle, jolle muun muassa
            tämä asia on kohdennettu, ja muille aikuisille.
            Siinä mielessä valtiovallan viesti on selvä,
            että julkisilla paikoilla yleisen turvallisuuden takia
            alkoholin ja päihteitten käyttö on jyrkästi
            kielletty.
         
         
       
      
         
         Antero Kekkonen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Ihamäki esitti aivan perustavaa
            laatua olevan kysymyksen. Ei todellakaan lakia voi jättää laatimatta
            siksi, että sitä ei voi valvoa. Sehän olisi
            vallan merkillinen perustelu. Mutta jos lainsäätäjä unohtaa
            sen, että se teoria, mitä laki edustaa, ei ole
            millään tavoin siirrettävissä käytäntöön,
            mitä valvonta edustaa, silloin lainsäätäjä tekee
            huonoa lainsäädäntöä.
            Mielestäni, toistan sen, tässä lainsäädännössä kuljetaan
            nyt vähän sitä rajaa pitkin. Mutta en
            yritä, ed. Ihamäki, sanoa sitä, että tämä laki
            olisi pitänyt jättää laatimatta
            tästä syystä.
         
         
       
      
         
         Janina Andersson /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Oinonen puhui puistonpenkeistä. Minun
            on aivan pakko korjata, että edelleen on se tilanne, että puistonpenkillä alkoholin
            käyttö on sallittua, jos se ei ole häiritsevää,
            elikkä poliisi joutuu siellä punnitsemaan, onko
            se häiritsevää vai ei.
         
         
         Sitten vielä siitä, halutaanko tällä putsata
            pois kaikki alkoholin käyttäjät, siis
            kunnon pultsarit, kadun kuvasta ja puistoista. Oikeastaan jos ajatellaan
            lasten kasvatusta, kun ed. Kuosmanen pohti, miten pitää kasvattaa
            lapsia, niin onko mitään tehokkaampaa tapaa kasvattaa
            lapsia ymmärtämään, miksi alkoholi
            ei ole hyvää, kuin se, että he todella
            näkevät näitä oikeita pultsareita, näkevät,
            mihin tämä johtaa? Oikeastaan mielestäni
            ei ole mikään tavoite, että putsataan
            pultsarit pois silmistä, vaan se, että tämmöinen
            ylenpalttinen juhliminen kaduilla ja joka paikassa olisi se, mikä olisi
            poissa. Eli jos meillä on joku ongelma, niin sitä ei
            tarvitse kätkeä, mutta tässä pitää olla
            jokin järjestys, että tiedämme, missä asia menee
            ja missä menee raja.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Olen ed. Anderssonin kanssa siitä asiasta samaa
            mieltä, että parasta raittiuskasvatusta on tietysti
            pultsarin näkeminen, alkoholiongelmaisen näkeminen,
            joka on ihminen sinänsä. Onkin sanottu, että juoppoutta
            ei suinkaan ojassa rypevä puliukko levitä — Santeri
            Alkio on tämän jo sanonut — vaan sitä levittävät
            ihan muut alkoholinkäyttötavat. Kukaan ei puliukosta
            halua ottaa mallia.
         
         
         Mutta minusta se on ongelmallinen tilanne, että jos
            siellä puistossa alkoholin nauttiminen sallitaan, se taas
            tulee niin epämääräiseksi ja
            tulkittavaksi, että muutaman metrin henkilö siirtyy ja
            sanoo, että täällä tämä on
            sallittua ja tuolla ei. Ei tämmöistä lainsäädäntöä pitäisi
            säätää, vaan pitäisi
            olla selkeät ohjeet, joissa se kerta kaikkiaan kiellettäisiin.
         
         
       
      
         
         Rakel Hiltunen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Minusta kyllä kuulostaa aika
            karmealta, että mennään 70-luvulle ja
            puhutaan pultsareista. Eivätköhän varoittavia
            esimerkkejä ole niille lapsille siellä omassa
            lähipiirissä omat vanhemmat ja lähi-ihmiset.
         
         
         Haluaisin vielä tässä lain yhdestä asiasta,
            töhrintävälineiden hallussapidosta, sanoa,
            että nimenomaan tähän lasten ja nuorten
            kasvattamiseen liittyy, vaikka se onkin lakia ja järjestystä, tämä projekti,
            joka esimerkiksi meillä Helsingissä on ollut,
            että poliisi, kiinteistönomistajat, lasten vanhemmat
            ja nuorisotyöntekijät yhdessä puuttuvat
            heti, kun tällaista tekoa havaitaan. Siitä on
            erittäin hyvät seuraamukset.
         
         
         Minusta tämä laki ei sulje pois sitä,
            että me kannamme tällaista kokonaisvaltaista vastuuta lapsista
            ja nuorista, eri viranomaiset ja sosiaalipuolen työntekijät
            yhdessä, ja otamme sillä tavalla yhteistä vastuuta
            omista asuinalueista.
         
         
         Vielä toteaisin sen, että Helsingin kaupungissa
            valitettavasti meni viime vuonna markoissa 10 miljoonaa töhryjen
            poistoon, ja sillä me voisimme, jos me voisimme kohdentaa
            rahat oikein, saada kouluterveydenhoidon resursseja lisättyä.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun ed. Oinonen piti korokkeelta puhetta,
            minulle tuli semmoinen vaikutelma, että ed. Oinonen ei
            ole tätä mietintöä lukenut lainkaan.
            Nyt kun ed. Oinonen piti vastauspuheenvuoron paikaltaan, niin minulle
            tuli sellainen vaikutelma, että hän kerkisi tuossa
            kävellessään lukea tämän
            mietinnön, mutta päätyi siinä aivan
            toiseen tulokseen. Nyt olen hämmentynyt siitä,
            että ed. Oinonen ei ole esittänyt mitään
            muutosta tähän, koska hän nyt kuitenkin
            näyttäisi perehtyneen tähän asiaan.
         
         
       
      
         
         Timo Ihamäki /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On hyvä säädös
            myös lasten ja nuorten kannalta, että alkoholin
            käyttö yleisillä paikoilla, kuten kaduilla
            ja toreilla, on kielletty, mutta ongelmallista on tämä,
            että se puistossa voidaan sallia. Mutta jos lapsi menee
            isänsä kanssa esimerkiksi jääkiekko-otteluun,
            jossa ryypätään olutta sen kun ehditään,
            (Ed. Kekkonen: Kaksin käsin!) niin se, jos mikä,
            on malliviestintää tälle nuorelle, että alkoholin
            käyttö kuuluu jääkiekko-otteluun
            ja urheiluun.
         
         
       
      
         
         Pekka Kuosmanen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Hämmästyin ed. Anderssonin
            ja ed. Oinosen puhetta siitä, että lasten kasvatuksessa
            alkoholin väärinkäyttäjät — mainitsitte
            niin sanotut pultsarit — ovat varoittavia esimerkkejä lapsille
            kasvatuksessa. Kyllä tilanne on aivan toinen. Perhesiteistä,
            mitkä lapsen ympärillä ovat, lapset ja
            nuoret ottavat mallin. Hämmästynyt olen edelleen,
            että tämmöisiä puheenvuoroja
            vielä käytetään, että pultsari-sanaa
            käytetään alkoholin väärinkäyttäjistä.
            Itse olen ollut kauan kunnanvaltuutettuna ja kaupunginvaltuustossa. Meillä Kouvolassa
            yhtään alkoholin väärinkäyttäjää,
            niin sanottua pultsaria, ei ole ilman yömajaa. Meillä on
            viimeisen päälle rakennettu märkäosastot
            ja kuivat osastot ja yhteiskunta erittäin hyvin huolehtii
            kaikista. Siinä mielessä minä olen tyytyväinen.
         
         
       
      
         
         Janina Andersson /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Pyydän anteeksi väärää sananvalintaa. Ehkä se
            johtui äidinkielestäni.
         
         
         Alkoholin väärinkäyttäjillä on
            yömaja ihan siinä vieressä, missä minä asun.
            Mielestäni, jos ajatellaan, mikä on lasten kasvatuksessa
            tärkeintä, se on se, että perheissä annetaan
            mallia, mutta toivottavasti oikeaa mallia eikä varoittavaa
            mallia. Se ed. Hiltusen puheenvuorossa pelotti. Eiväthän
            vanhemmat toivottavasti sitä varoittavaa mallia anna, mutta
            se on aika usein todellisuus, että vanhemmat ryyppäävät
            kotona ja heittävät lapset ulos ja nämä lähtevät
            ryyppäämään kadulle. Se kaikkein
            pelottavinta onkin.
         
         
         Mutta jos ajattelee tätä esimerkkiä,
            josta puhuin, voin selventää sen niin, että kun
            näiden pienten lasten kanssa kävelen päivittäin
            ohi tämän talon ja alkoholin väärinkäyttäjät
            istuvat siellä ulkona päivisin, niin siitä tulee
            luonnollinen keskustelu joka ikinen kerta siitä, miten
            käy, jos polttaa paljon tupakkaa ja juo paljon alkoholia.
            Jos ei muuten tulisi puhuttua lasten kanssa, niin se, että on
            jokin konkretia tähän asiaan, on ehkä yksi
            tapa mielestäni. Olen tosi iloinen, että he ovat
            siinä lähellä meitä. He ovat
            vielä sellaisia ystävällisiä,
            vanhempia herroja useimmiten.
         
         
         Mutta se on se kaikkein pelottavin asia, että alkoholinkäyttö on
            joku semmoinen tabu, joku semmoinen salainen, ihmeellinen, mielenkiintoinen
            asia, että kun siihen törmää ensimmäistä kertaa
            muiden nuorten joukossa ja koskaan ennen ei ole nähnyt,
            mihin se voi johtaa, se vasta on mielenkiintoista ja ei ole yhtään
            varoittavaa esimerkkiä.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Tietysti sana pultsari on vähän
            tuommoinen alatyylin sana ja ehkä vähän
            vanhahtava, kuten puliukkokin. Aikoinaan oli kasku, että eräs tällainen
            puliukko lausui, että anteeksi, en ole puliukko, olen puistokemisti.
            Mutta voidaan puhua alkoholin väärinkäyttäjistä.
            Se ehkä lienee yksi tuommoinen ehkä parempi ja
            asiallisempi ilmaisu. Joka tapauksessa on niin, että jos
            nuori ja lapsi näkee henkilön, joka on selvissä päälle
            näkyvissä ongelmissa tämän väärinkäytön
            vuoksi, hän tuskin vähänkään
            järkevänä henkilönä haluaisi
            ottaa tästä mallia. Kukaan tuskin on koskaan aikonut
            ryhtyä alkoholin väärinkäyttäjäksi. Kaikki
            siihen ovat eri syistä ajautuneet. Tämä on aina
            onnettomuus ja ongelma. Mutta toivon, että yhteiskunta
            lainsäädännöllään
            viestittäisi selkeästi, mitä se tahtoo.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.