1) Hallituksen esitys laiksi valtioneuvostosta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Esko Helle /vas:
Arvoisa puhemies! En aio puhua poliittisista valtiosihteereistä,
mutta jonkin verran sivuan aihetta politikoivat valtiosihteerit.
Arvoisa puhemies! Toivon, että paikalla olevat ministerit
voisivat hieman kuunnella tätä asiaa. Nimittäin
nyt käsittelyssä olevan valtioneuvostolakiesityksen
mukaan valtioneuvostossa on ministerivaliokunnat ulko- ja turvallisuuspolitiikan,
Euroopan unionia koskevien asioiden, raha-asiain ja talouspolitiikan
valmistelua varten. Näiden valiokuntien jäsenten
tulee olla valtioneuvoston jäseniä. Tämä on
siis tuossa laissa, jota olemme (Hälinää — Puhemies
koputtaa) tänään hyväksymässä.
Nykyisessä, asetuksen tasoisessa valtioneuvoston ohjesäännössä tästä raha-asiainvaliokunnasta
todetaan, että siellä on raha-asiainvaliokunta,
ja luetellaan, kuinka monta ministeriä siihen kuuluu, ja
todetaan vielä, että valtiovarainministerin tulee
olla paikalla ja jos joku näistä ministereistä on
estynyt, hänen sijaisenaan on sitten sijaisjärjestyksen
mukainen ministeri.
Helsingin Sanomissa oli viime tai toissa viikolla uutinen helmikuun
5. päivänä pidetystä raha-asiainvaliokunnan
kokouksesta. Siinä todettiin, että valtionvarainministeriö valtiosihteeri
Sailaksen ominaisuudessa pyysi aravaesityksen pöydälle.
Ymmärtääkseni voimassa olevien säännösten,
siis tämän asetuksen tasoisen ohjesäännön,
mukaan, valtiosihteeri Sailaksella ei ole äänioikeutta,
mutta ei ymmärtääkseni myöskään esitysoikeutta
tuossa kokoonpanossa. Paikalla on ollut saamieni tietojen mukaan
vallan 14 ministeriä, mutta valtiovarainministeri Niinistö ei
ollut paikalla tuolloin. Tuon sijaislistan mukaan valtiovarainministeri
Niinistön sijaisena on ministeri Siimes. (Ed. Jaakonsaari:
Oliko Siimes paikalla?) — Siimes oli paikalla, koska hän
oli esittelevä ministeri tässä asiassa.
En ole kaikkia kuvioita tässä nyt yrittänytkään
selvittää, mutta ymmärtääkseni
ministeri Siimeksen tuossa tilanteessa olisi tullut käyttää valtiovarainministeriön
ääntä (Hälinää — Puhemies
koputtaa) eikä valtiosihteeri Sailaksen. Kun vielä tiedämme,
että tässä asiassa valtiovarainministeriön
eli Sailaksen mielipide oli vastakkainen kuin Siimeksen mielipide,
tuntuu aika omituiselta, että virkamies on kävellyt
ministereitten yli. Tämän käsityksen
saa tuosta uutisesta. Totean vielä, että pyysin
toista viikkoa sitten tästä kokouksesta pöytäkirjanotetta,
mutta tähän päivään
mennessä en ole sitä saanut. Ymmärtääkseni
perustuslaki edellyttää, että kansanedustaja
tämäntapaisen pöytäkirjan voisi
saada.
Kysynkin kyllä tässä yhteydessä ministereiltä,
miten on mahdollista tämän kaltainen menettely,
kun on olemassa hyvin selkeät säännöt,
ketkä kuuluvat elimeen, ja sitten joku sihteeri tekee esityksen
ja päätökset ohi ministereitten, joille päätösvalta
tässäkin asiassa olisi kuulunut. Voisi kysyä,
aikovatko sitten tulevat valtioneuvostot noudattaa tätä pykälää,
joka nyt nousee lain tasolle tässä. Ihmettelen
todella tätä menettelyä, ja tuntuu siltä,
että tämä on ollut siis maan tapa. Ei ole
noudatettu selkeitä ohjesääntöjä tähänkään asti,
ja näyttää siltä, että siinä valtiovarainministeriö virkamiestensä suulla
on torpannut monta monta asiaa tuolla raha-asiainvaliokunnassa tähänkin
mennessä. Siitä ehkä johtui pitkälti
myös tämän arava-asian käsittely
niin moneen kertaan valtioneuvoston eri elimissä, ennen
kuin siitä saatiin asiallinen päätös.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Helle nosti nyt
formalismin kunniaansa. On muistettava, että raha-asiainvaliokunnassa
esittely tapahtuu virkamiehen eli juuri valtiovarainministeriön
valtiosihteerin toimesta. Käytännössä,
kun kirjataan, että asia jää pöydälle,
useimmiten se tapahtuu juuri niin, että tavallaan esittelijä jättää asian
esittelyn kesken ja pääministeri toteaa, että asiassa
pitää neuvotteluja jatkaa. Tällaista
muodollista pöydällepanoesitystä silloin
ei tapahdukaan ministerien toimesta.
Mutta siinä ed. Helle on oikeassa, että valtiovarainministerin
tai hänen sijaisensa pitäisi ottaa selvempi rooli
virkamiesesittelyn täydentäjänä myös
raha-asiainvaliokunnassa, että siinä keskustelussa
ei olisi niin voimakkaasti virkamiehistö kontra esittelevä substanssiministeriö -asetelmaa.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mikäli tämä kaikki
pitää paikkansa, mitä ed. Helle toi esiin,
niin täytyy vain todeta, että kyllä silloin
ministerit eivät ole ajan tasalla. Se osoittaa vain sitä,
että luonne on heikko, kun antaa virkamiesten johdattaa.
Muistan kyllä niitä aikoja, kun itse olen ollut:
kyllä siellä silloin virkamiehet tekivät
sitä, mitä ministeri sanoo, (Hälinää — Puhemies
koputtaa) eikä päinvastoin.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Varmasti on niin kuin ed. Vistbacka totesi,
että virkamiehet tekevät niin kuin ministeri sanoo,
mutta toisaalta virkamiesten tehtäviin kuuluu myöskin ministerin
avustaminen ja auttaminen erityisesti tilanteissa, joissa ministeri
on poissa, ainakin sen tiedon perille saattaminen, mikä on
ollut ministerin tahto.
Mitä tulee muutoin valtiosihteerikysymykseen, eduskuntahan
kävi tästä viime viikolla aika perusteellisen
ja aktiivisen keskustelun ja ed. Helle esitti näitä tärkeitä periaatteellisia
näkökulmiaan, jotka nyt hänen jättäessä eduskunnan
varmasti jäävät pöytäkirjoihin
ja joista voimme jatkaa, ketkä ovat talossa myöhemmin.
Toteaisin, arvoisa puhemies, että ministerien tehtävät
ovat lisääntyneet, me tiedämme, Euroopan
unionin jäsenyyden myötä jopa huomattavasti,
ja silloin olemme siinä tilanteessa, pitääkö ministereiden
lukumäärää lisätä,
onko perustettava apulaisministerijärjestelmä vai
onko perustettava poliittinen valtiosihteeri-järjestelmä.
On valitettavaa, että tällä kerralla
valtiosihteerijärjestelmä nyt ikään
kuin jumiutui ja tilannetta ministereiden vaativien tehtävien
hoitamiseksi ei voida parantaa.
Haluan korostaa, arvoisa puhemies, sitä että ministereiden
kuten kaikkien muidenkin vastaavien tehtävien hoidossa
on kysymys siitä, että on kyettävä asioihin
paneutumaan perusteellisesti ja siten, että päätöksenteon
perusta on kaikilta osin vankka. Tämä kriteeri
varmasti täyttyy, mutta valtiosihteerijärjestelmä olisi
tuonut tähän parannuksen.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että ed. Helle
antaa täällä perusopetusta juridiikassa
valtioneuvoston jäsenille, mutta haluaisin todeta, että ei
ministerin yli kävellä, ellei ministeri itse sitä salli,
eikä varmaankaan usean ministerin yli, elleivät
he itse sitä salli.
Poliittisista valtiosihteereistä, joihin ed. Olin puuttui,
toteaisin, että kun ja jos ne tuodaan tänne, asia
on syytä valmistella huolellisesti. Sellaista hybridiä,
joka nyt oli tarjolla, ei minusta kannata tänne toiseen
kertaan tuoda.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Olin totesi, että pitää tutkia,
tarvitaanko lisää ministereitä, valtiosihteereitä vai
pitääkö muuten tätä toimintaa
tehostaa.
Rouva puhemies! Toteaisin tähän asiaan, että jos
valtioneuvosto valitaan maan parhaista poliitikoista ja päättäjistä,
käytetään vähemmän
tätä sukupuolijakoroolia, vähemmän
maakuntaroolia, ja parhaat edustajat, parhaat ihmiset, tulevat ministereiksi,
niin luulen, että toiminta tehostuu ilman valtiosihteereitä ja
ilman mitään merkittäviä muutoksia.
Esko Helle /vas:
Arvoisa puhemies! Tulkitsin ministeri Johannes Koskisen puheenvuoron niin,
että hän myös tunnusti, että tiettyjä säännöksiä näitten
valiokuntien kokouksissa ei ole noudatettu. Se on toisaalta ymmärrettävää,
koska se on vuosikymmenien tapa. Mutta kyllä tämmöisiä alkeellisia
formaalisia muotoja kuitenkin, joista on kerran selvät
säännökset, pitäisi sen verran
noudattaa, että edes pöytäkirjattaisiin
sillä tavalla kuin päätöksenteon
tulisi tapahtua.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Näköjään
ed. Olin otti puheenvuoron jälkeeni. En tiedä,
aavistiko hän, mitä tulen sanomaan. Nimittäin
kun tällä hetkellä ministereillä on
vähintään (Hälinää — Puhemies
koputtaa) kaksi erityisavustajaa, niin minä en ymmärrä sitä,
että se nimike voi vaikuttaa niin hirveän paljon.
Eli jos ministeri antaa erityisavustajalle tehtävän
valmistella jotakin asiaa, niin hän valmistelee. Se on sama,
onko nimike sitten erityisavustaja vai valtiosihteeri, sillä ei
ole mitään merkitystä.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Vistbackan kanssa täysin
eri mieltä asiasta. Hän juristina tietää,
tai ainakin hänen pitäisi tietää, että nimikehän
sinänsä ei ratkaise, ratkaisevaa ovat kelpoisuusehdot.
Tässä tapauksessa valtiosihteerin kelpoisuusehdot
ovat aivan toista luokkaa, arvoisa puhemies, kuin erityisavustajien. Myöskin
hallinnolliselta kokemukseltaan valtiosihteerit ovat aivan toisessa
luokassa. Kysymys on siitä, halutaanko tehtävät
hoidettavan perusteellisesti. Tältä osin ed. Kokkosen
näkemys on perusteltavissa, että tämä asia
sitten, kun se seuraavan kerran tulevina vuosina tulee eduskuntaan,
valmistellaan erittäin perusteellisesti.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin ed. Olinille sanoa, että nyt
en ymmärrä, miten hän on erehtynyt tämän
asian suhteen niin perusteellisesti. Poliittisille valtiosihteereillehän
ei ollut asetettu minkäänlaisia kelpoisuusvaatimuksia.
Tämäkin on yksi näistä suurista
ongelmista.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbacka väitti, että jokaisella
ministerillä on vähintään kaksi
poliittista erityisavustajaa. Ilmoittaudun oitis sellaiseksi, jolla
on yksi, ja hyvin riittää. Näitä on
noin puolet ministereistä, joilla on vain yksi, ja lähinnä ryhmien
puheenjohtajilla ja muilla työtaakkaansa valittaneilla
sitten on useampia.
Mutta tämä, minkä takia poliittinen
valtiosihteeri olisi olennaisesti parannus, on tietysti se, että se
on selkeämpi järjestelmä kuin se, että tällaisia
erilaisilla neuvottelevan virkamiehen vakansseilla tai vastaavilla
avustajia palkataan ministeriöihin ikään
kuin piilopoliittisina virkamiehinä. Tässä mielessä tätä uudistusta
pitää harkita edelleen. Tärkeätä olisi
myös tehdä ministerin toimenkuvista selkeämpiä kokonaisuuksia.
Meillä pärjättäisiin varmaan
noin viidellätoista ministerillä työnjaosta
riippuen ja sitten heidän avukseen tarvitaan tätä valtiosihteerityppistä ja
ohjelmajohtajatyyppistä työvoimaa koko hallituksen työskentelyä tehostamaan.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Huolimatta siitä, että ministerikokemukseni
on sangen pientä, toteaisin kuitenkin ed. Seppo Lahtelalle,
että ministereilläkin on vuorokaudessa käytettävissä vain
kaksikymmentäneljä tuntia ja osa siitäkin
tulisi käyttää lepoon.
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Mielestäni nykyinen järjestelmä on
kyllä varsin selkeäpiirteinen. Ministeri on ministeriönsä päällikkö ja
tekee päätökset siellä ja, sitä valtaa
ei ole syytä jakaa. Silloin se päätöksenteko
on aina poliittista ja meillä on poliittisesti vastuullinen
henkilö, joka vastaa eduskunnalle. Näin järjestelmän
pitää toimia.
Nykyinen erityisavustajajärjestelmä: Kuten ministeri
Koskisella, allekirjoittaneellakin on vain yksi erityisavustaja
eikä ole mitään muita poliittisia virkamiehiä ministeriössä.
Tämä järjestelmä on joustava,
tehokas ja toimii mielestäni tänä päivänä erittäin
hyvin.
Ministeri Koskinen otti tärkeän asian esille, joka
on ministeriöjaon ja ministeriöitten työn
kehittäminen. Meillähän oli keskushallinnon
uudistamista pohtiva ministerityöryhmä, ja itse
olin siellä sitä mieltä, että hyvinkin
voitaisiin hieman ministeriöjakoa uudistaa. Muun muassa
työministeriön roolista voitaisiin keskustella,
voitaisiinko niitä tehtäviä tehokkaammin,
paremmin ja työllisyyttä paremmin edistävästi
tehdä muissa ministeriöissä. Näin
uskon. Muittenkin ministeriöitten työnjakoa on
varmaan syytä tarkistella. Se ohjelmajohtajamalli, jota
nyt esitetään, on sinänsä tarkoituksenmukainen,
mutta uskon, että seuraavan hallituksen aikana kyllä tämä ministeriöjako
pitäisi myöskin laittaa remonttiin. Tavoitteena
pitää olla ohentaa, supistaa, keskushallintoa.
Kun lääninhallinnossa siihen on päästy, niin
kyllä siihen pitää päästä myöskin
keskushallinnossa.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri on ministeriön päällikkö,
on siellä sitten poliittinen valtiosihteeri tai ei. Se
ei tätä tilannetta muuta, eikä ole tarkoituskaan.
Mutta se ongelma ainakin tällaisessa puolueessa kuin sosialidemokraattinen
puolue on se, että maakuntia on parikymmentä ja
Suomessa on 450 kuntaa. Jos ministeri Sasikin kävisi kaikissa
kunnissa, siihen menisi noin puolitoista vuotta, jos on yksi päivä ja
kunta. Edellytetään toisaalta, että ministeri
on läsnä maakunnissa, ja toisaalta kansainvälinen
tilanne vaatii, ainakin pääministerin osalta,
sitä, että hän on myös kansainvälisissä neuvotteluissa tapaamassa
valtionpäämiehiä siellä, missä nämä valtiot
sijaitsevat, koska kaikki eivät voi tulla tänne,
vaikka heillä onkin näitä poliittisia
valtiosihteereitä. Tämä on minun mielestäni
sellainen asia.
Ihan lopuksi: Eduskunnan myös pitää miettiä, mikä tulee
olemaan sen rooli, ja vahvistaa tätä ainakin siinä vaiheessa,
kun tämä kuuluisa EU:n konventti saa omat esityksensä valmiiksi.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Ehkä tämä keskustelu
jo kääntyy loppuaan kohti. Toteaisin kuitenkin
ed. Seivästölle, kun hän sanoi, että hänellä ei
ole ministerikokemusta: Kun tiedetään, että ministeri
tarkoittaa palvelijaa, niin siltä osinhan hänellä varmasti
on kokemusta.
Mitä muutoin tulee ed. Kokkosen kommenttiin
puheenvuorooni, totean, arvoisa puhemies, että vanha tapa
valtionhallinnossa tällaisessa tapauksessa oli, että jäsenkirja
riittää. Itse edustan ja sosialidemokraattinen
liike edustaa sitä, että nykytapa on se, että tämän
lisäksi pitää myöskin olla kelpoisuudet,
jotka osoittavat ja ennustavat pätevyyttä. Tältä osin
poliittisessa järjestelmässämme on yhä vielä,
arvoisa puhemies, paljon paljon kehitettävää.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Seivästö mielestäni
otti erinomaisen hyvän asian esille, että vuorokaudessa
on vain kaksikymmentäneljä tuntia. Mutta on tärkeätä, miten
vuorokaudenajan jakaa, paljonko siitä menee tehokkaaseen
työhön, seurusteluun ja lepoon, ja tältä osin
käsittääkseni työnjako vuorokaudessa,
jos se on oikein tehty, mahdollistaa kyllä tehokkaan työskentelyn
myöskin valtioneuvoston jäsenellä.
Rouva puhemies! Pitää paikkansa, mitä ed. Vistbacka
sanoi näistä kahdesta erityisavustajasta taikka
yhdestä erityisavustajasta: Sitä työn luonnetta
ja tehokkuutta ei varmaan muuta se, olkoon se nimike mikä tahansa,
olkoon se valtiosihteeri, avustaja tai joku muu vielä keksimätön nimi
tässä asiassa. Sitä en tiedä,
mitä se vaikuttaa palkkaukseen ja muuhun sisältöön,
mutta työn tehokkuutta ei mikään nimike
voi estää eikä lisätä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ministeri Kimmo Sasi on siinä oikeassa, että poliittinen
vastuu on ministerillä. Kyllä poliittinen valtiosihteeri
on tässä mielessä harmaata vyöhykettä,
eli ministereillä se pitäisi pitää ja säilyttää.
Tässä mielessä valtiosihteereitä ei
tarvita.
Mutta ministeri mainitsi myös työministeriön roolin
muuttamisesta. Se oli aika ylimalkaisesti todettu tuo tarkastelukulma.
Meillä on kuitenkin pelko siitä, mitä työministeriön
lakkauttaminen tai heikentäminen pitää sisällään,
onko se askel työvoimapolitiikan yksityistämisen
suuntaan. Viittaan siihen, että esimerkiksi ympäristöministeriön
suhteen on myös tietynlaisia paineita ilmeisesti tässä jatkuvasti
matkan varrella ollut. Kuitenkin se on nimenomaan ministeriö,
jota pitäisi pystyä vahvistamaan. Tiedän,
että ministeri Kimmo Sasi on muun muassa ottanut kantaa
ympäristökysymyksiin muun muassa Vuosaaren sataman
kohdalla ja halunnut rajoittaa esimerkiksi kansalaisten valitusoikeutta.
Näin olen ymmärtänyt.
Kaiken kaikkiaan, nämä ministeriöt
ovat tärkeitä säilyttää,
työvoimaministeriö myös, koska niillä on
oma alansa osaaminen. Sitten on eri asia, miten ne toimivat yhteistyössä muiden
ministeriöiden kanssa.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! En aio toistaa ensimmäisessä käsittelyssä käyttämääni
puheenvuoroa, mutta totean, että ongelma valtiosihteereitten
kohdalla sellaisena kuin hallitus oli esittänyt ne, oli
juuri se, että pelkkä jäsenkirja näytti
riittävän. Ei ollut minkäänlaisia
muita pätevyysvaatimuksia. Tämä minusta
oli nimenomaan se suurin ongelma.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! En malta olla vielä kerran puuttumatta
tähän asiaan, kun täällä ed.
Tiusanen toi esille sen, miten valtiosihteereitä ei tarvita,
ja sitten avaukseksi ed. Helle täällä toi
esille, kuinka valtiosihteeri Sailas on siellä pyörittänyt
ministereitä. Minusta vähän tuntuu, että siellä on
pyöritetty myös tässä valtiosihteeriasiassa
ministereitä valtiovarainministeriössä,
koska molemmat ministerit ovat sitä mieltä, että valtiosihteereitä ei
tarvita. Sailas on sanonut, että täällä on
yksi valtiosihteeri ja se muuten tässä ministeriössä riittää.
Taas sitten kokoomuksen osalta Häkämies on todennut,
että sisäministeriössä on yksi
kansliapäällikkö ja tämä riittää. Että tämä tästä.
Esko Helle /vas:
Arvoisa puhemies! Totesin tuossa puheenvuoroni aluksi, etten
puutu näihin poliittisiin valtiosihteereihin, mutta sanon
kuitenkin pari seikkaa.
Ensinnäkin, poliittinen valtiosihteeri ei mielestäni
ole millään harmaalla alueella, vaan hän on
samalla alueella kuin erityisavustaja. Vastuukysymykset hallituksen
esityksessä siltä osin olivat täysin
selkeät, toisin kuin propagandassa on muuta mainittu. Pätevyysvaatimuksista
totean, että poliittisille valtiosihteereille tosiasiassa
asetettiin laajemmat pätevyysvaatimukset kuin monille virkamiehille,
koska siinä edellytetään käytännössä sitä aika
laajaa poliittista kokemusta, jota virkamiehiltä ei edellytetä.
Pääpointti puheenvuorossani oli nimenomaan,
että meillä ei pitäisi olla politikoivia
virkamiehiä, vaan sen roolin pitäisi olla selkeä.
Esimerkki juuri valtiovarainministeriöstä osoittaa, että se
ei ole selkeä. Liikenneministeriössä on
aivan samalla tavalla. Siellä on politikoivia virkamiehiä jnp.,
ja näytti olevan asenne vielä ministeri Sasilla
lausunnossaankin — ei tässä salissa vaan
siinä lausunnossa valtiosihteereistä — että on
parempi, että siellä on virkamies, kuin että siellä on
poliittista vastuuta mukana, niin kuin valtiosihteerillä olisi
ollut näissä kokouksissa.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Skinnarin puheenvuoron johdosta haluan
todeta sellaisen yllättävän tosiasian,
että en konsultoinut kansliapäällikkö Häkämiestä vaan
muodostin kantani aivan itse, ihan siltä pohjalta, että olen
vanha virkamies, nähnyt koko joukon kansliapäälliköitä toiminnassaan
ja nähnyt koko joukon virastoja, miten ne toimivat, (Ed.
Skinnari: Minä en teitä epäillytkään!)
ja minun mielestäni kansliapäällikön
rinnalle nostettava poliittinen valtiosihteeri olisi kyllä selvästi
haitannut ministeriön työtä. En ole missään
nähnyt kaksipäisen johtajajärjestelmän
toimivan kunnolla.
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Jatkan siitä, mihin ed. Kokkonen
päätti, eli meillä yrityksissä on
kokemusta kaksipäisestä johtamisesta. Jokainen
kerta, kun sitä on yritetty, yrityksessä on epäonnistuttu.
Voi olla vain yksi vastuullinen henkilö. Ministeriössä vastuullisen
henkilön pitää olla ministeri.
Kokoomuksella ei ole sellaista ongelmaa, mutta saatan kuvitella
SDP:ssä, että kun poliittisen valtiosihteerin
nimestä päättääkin
puoluetoimikunta, poliittinen valtiosihteeri onkin vastuussa puoluetoimikunnalle
eikä eduskunnalle. En nyt muista, mikä vasemmistoliiton
päättävä elin on, mutta jos
teillä on keskuskomitea ja jos keskuskomitea (Naurua) tekee
päätöksen siitä, kuka on se
henkilö, joka on poliittinen valtiosihteeri, niin näissä olosuhteissa,
jos henkilö on vastuussa keskuskomitealle, on täysin
selvää, että poliittinen ohjaus ei toimi
demokraattisella tavalla, koska kansa valitsee eduskunnan, ministeri
on vastuussa eduskunnalle ja vain ministerin vastuun kautta demokratia
toteutuu.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä käydään
keskustelua valtiosihteereistä, valtiosihteerien tarpeellisuudesta.
Oleellista on kuitenkin se, kuinka ministeriöt toimivat.
Mielestäni meillä on tänä päivänä aivan
liian monta ministeriötä. Nämä ministeriöt
ovat syntyneet kenties aikanaan poliittisista tarpeista. On haluttu
laajentaa ministeriaitiossa olevien joukkoa. Nyt olisi jo seuraavissa
hallitusneuvotteluissa syytä arvioida eräiden
ministeriöiden tarpeellisuutta ja hakea tietyllä tavalla
mahdollisuutta paremmin seurata, mitä aidosti täällä valtionhallinnossa
tapahtuu. Pääministerin tehtävänä on
valvoa hallituksen toimintaa.
Meillä on juuri ministeri Sasin esille ottama työministeriö,
jolla on suuret voimavarat, mutta se on omana pienenä sektorinaan.
Sitä ei kykene hyödyntämään
kauppa- ja teollisuusministeriö, ei sitä kykene
hyödyntämään opetusministeriö, ei
sosiaali- ja terveysministeriö, elikkä suurempia
kokonaisuuksia, tarkempaa hallinnointia, enempi vaikutuksen arviointia,
niin myöskin tämä yhteiskunta toimii
paremmin.
Sirpa Pietikäinen /kok:
Arvoisa puhemies! Ensimmäisenä tästä kaksipäisestä johtajuudesta. Itse
asiassa tämä on käytännössä jo
tällä hetkellä, kun ministeri on poliittisena
johtajana ja kansliapäällikkö hallinnollisena
johtajana. Toisekseen, tämä sama käytäntö on
sekä demokratiassa kunnallishallinnossa että myöskin
yrityselämässä varsin yleinen, jossa
erikseen vastaa esimerkiksi hallituksen puheenjohtaja linjasta ja
sitten toimitusjohtaja muusta toiminnasta, tai vaikkapa sitten kulttuurielämässä teatterin
taiteellinen johtaja ja talousjohtaja, joten tässä nyt
sinänsä ei olisi mitään ihmeellistä.
Palauttaakseni nyt sitten vain tämän alkuperäisen
esityksen joitakin näkökohtia huomioon, tosiasiallisesti
poliittinen valtiosihteeri on nykyisin erityisavustajan tehtäviä transparentimmin,
julkisesti
valvottavammin ja selkeämmin pelisäännöillä toteuttava
henkilö, jonka toimiala ei ole päällekkäinen
kansliapäällikön kanssa, joka on hallinnollinen
ja resurssien, voimavarojen, jakautumisesta ja tehokkaasta käytöstä vastaava henkilö,
joten näen, että jatkossa tosiasiallisesti erityisavustajat
tekevät tätä työtä hyvin
pitkälle, niin kuin ovat tähänkin asti
tehneet. Tämä olisi lisännyt avoimuutta
ja kansanvaltaisuutta, mikäli tämä järjestelmä olisi
tässä vaiheessa hyväksytty.
Mutta, arvoisa puhemies, toivottavasti tähän valtiosihteerikeskusteluun
ei nyt sitten huku, varsinkaan kun se pohjaesityksessä ei
ole, tämän varsinaisen valtioneuvostolain tärkein
henki, joka on perustuslain henkeä seuraava, kansanvaltaa,
valtioneuvoston toimintakykyä ja valtaa tehostava ja parantava
ote.
Susanna Rahkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Valtiosihteerit ministerin apuna saivat Sasin
puheessa kyllä kaksipäisen hirviön ilmiasun.
En ymmärrä, mitä tässä järjestelmässä pelätään,
kyseessä kun olisi ollut poliittisen valmistelun tehostaminen
ja tämän erityisavustajajärjestelmän parantaminen.
Kyse olisi ollut siitä, että ministerin apuna
toimisi valmistelua ohjaava korkea avustaja eli valtiosihteeri.
Siinä ei ole mielestäni minkäänlaisia
vastuuongelmia, vaan kyse olisi nimenomaan tämän
valmistelun paimentamisesta, johon ministeri ei nykyisillä resursseilla
aina sillä lailla ehdi, kun tehtävät
ovat tänä päivänä lisääntyneet.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Keskeistä on kuitenkin parlamentarismi
ja sen toteuttaminen. Täällä on viitattu
moneen kertaan tähän aravauudistusasiaan. Eduskunnan
budjettisopuun sisältyi yksimielinen budjetin yksityiskohtainen
momenttimuutos, jonka perusteella poliittisesti vastuullinen henkilö,
ministeri Siimes, valmisteli ja toi valtioneuvoston käsittelyyn
ehdotuksen. Se oli eduskunnan tahdon mukainen ehdotus. Sitä ehdotusta
sekä ministeri Sasi, hänen tukijansa valtiovarainministeriössä että myöskin
valtiosihteeri jarruttelivat toistuvasti. Minä pidän
tätä nimenomaan parlamentarismin kannalta kyseenalaisena,
ja on hyvä, että viime viikolla vihdoin tässä asiassa
päästiin ratkaisuun, mutta oli se turhan tuskainen
tie ja minusta parlamentarismin kannalta hyvin kyseenalainen niiden
taholta, jotka sitä jarruttelivat.
Markku Markkula /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Uotila nyt ehkä meni pääaiheen
kannalta kyllä sivuraiteelle, mutta haluan kuitenkin todeta,
että koska eduskunnan budjettimietinnössä todettu
asia aika pitkälti lähti liikkeelle Helsingin
ja Uudenmaan kansanedustajien neuvottelukunnan yhteisestä aloitteesta,
jonka ensimmäinen allekirjoittaja olin, se aloite oli paljon
laajempi ja toki valtiovarainvaliokunnan mietintökin oli
laajempi kuin nyt tämä pelkkä korkotasokysymys.
Siinä mielessä ministeri Siimes olisi osoittanut
poliittista viisautta, mikäli hän olisi tehnyt
paljon laajemman ehdotuksen, jota kokoomus peräänkuulutti
eri vaiheissa. Mutta hyvä, että asia on saatu
nyt järjestykseen ja asuntotuotanto saa taas vauhtia aivan erityisesti
täällä ongelma-alueilla Pääkaupunkiseudulla.
Puhemies:
Palaamme valtioneuvostolakiin.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Pietikäinen
käytti myös tärkeän puheenvuoron
tässä asiassa. Toisaalta, puhemies, ed. Salon
puheenvuoro paljasti sen, että itse asiassa tähän
käsitteillä olevaan asiaan liittyy useita poliittisia
intohimoja. Oma arvioni on esimerkiksi, että sosialidemokraatit
eivät tule olemaan sellaisessa hallituksessa, jonka ohjelma
edellyttää työministeriön alasajoa.
Pikemminkin voidaan sanoa, arvoisa puhemies, että on tarpeita
järjestää uudelleen vanhakantaista ministeriöjärjestelmää.
Viittaan muun muassa tarpeisiin tieteen, teknologian, tulevaisuuspolitiikan
osalta, tai siten kuin monissa muissa maissa on koulutus-, kulttuuri-
ja nuorisoasiat haettu ikään kuin oman ministeriönsä alaisuuteen.
Kysymys on parlamentarismista, kuten ed. Uotila aivan oikein totesi.
Esko Helle /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on puututtu
myös asioitten valmisteluun, viitattu siihen, että todennäköisesti
seuraavan hallituksen ohjelmassa mennään tiettyjen
asioitten osalta niin sanottuun ohjelmaperusteiseen, siis ministeriön
rajat ylittävään valmisteluprosessiin,
ja se on varmasti ihan tavoiteltavaa.
Mutta haluaisin tässä yhteydessä viitata
siihen, että täällä valtioneuvoston
ohjesääntöluonnoksessa, joka on lakiesityksen
liitteenä, on 29 §, jossa on komitealaitos. Mielestäni
viime vuosikymmenen aikana oikeastaan on menty huonoon suuntaan
siinä, että monien asioitten valmistelu on annettu
virkamiestyöryhmien valmisteltavaksi. Se poliittinen valmistelu
on jäänyt vajaaksi, ja toivoisin, että seuraava
valtioneuvosto palaisi sille tielle, että asioita, varsinkin
laajempia uudistuksia, valmisteltaisiin poliittisesti edustavissa komiteoissa,
työryhmissä, neuvottelukunnissa jne. Se lisäisi
avoimuutta ja parantaisi myös valmistelua, ettei olisi
aika yksisilmäistä virkamiesvalmistelua, niin
kuin nykyään liian usein on.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. Helle puhui täyttä asiaa.
Oikeusministeriön sektorillahan tätä komiteoiden ja
toimikuntien kunnianpalautusta on jo tehty. Ne usein varmistavat
huolellisen ja laadukkaan lainvalmistelun. Tämä on
yksi linja, joka varmasti tulee esille siinä säädösvalmistelun
kehittämishankkeessa, jota nyt kansliapäällikkö Rissasen johdolla
noin teknisemmin viedään eteenpäin, mutta
joka täytyy ottaa todella vakavasti tulevassa hallitusohjelmassa
huomioon, että varataan riittävästi resursseja
lainvalmisteluun, isojen politiikkaohjelmien valmisteluun, ja että niitä myös sitten
määrätietoisesti johdetaan koko hallitustyöskentelyn
ajan. Siinähän myös valtioneuvostolaki
tuo tärkeitä keinoja, välineitä,
siihen johtamiseen, lähinnä pääministerille
ja valtioneuvoston kanslialle.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Kun puhutaan eduskunnan tahdosta, niin
siinä on monta astetta. Ed. Markkulalle toteaisin, että meillähän
on aloitteita, meillä on toivomuksia, mietintöihin
tulee niin sanottua leipätekstiä, sitten tulee
ponsia. Mutta kaikista raskain ase on tietysti varsinaiseen budjettikirjaan
tehtävät momenttikohtaiset muutokset, ja ne velvoittavat
ministeriä ennen kaikkea ryhtymään toimenpiteisiin,
ja siitä tässäkin on kysymys.
Matti Huutola /vas:
Rouva puhemies! Ministeri Koskinen ja ministeri Sasikin tämän
keskustelun yhteydessä viittasivat myöskin ylipäätänsä ministeriöiden
nykyiseen toimijakoon. Tässä työministeriö on
noussut jollain tavalla esille vahvasti. Kyllä minulla
on kuitenkin se käsitys, että meidän
täytyy varoa luomasta myös ministeriöitä,
joista tulee valtavia mahti-, superministeriöitä,
jotka hallitsevat yhdessä kaikkea työelämää,
elinkeinopolitiikkaa jne. En näe siinä syntyvän
kovin paljon uutta arvoa tai sitä onneksi Suomelle.
Työministeriöllä on myös
erittäin kova sosiaalipoliittinen rooli, jota ei elinkeinoelämä sinänsä voi
kovin merkittävästi ohjata. Sen vuoksi näen aika
vaaralliseksi sen tien, että työministeriön nykyistä toimintaympäristöä ja
sen tehtävää ruvettaisiin kovin kovasti
muuttamaan. Oikeastaan tässä kysynkin, onko tässä taustalla
se, että kokoomus haluaa yksityistää työvoiman
välityksen.
Puhemies:
Tässä kohtaa on nyt kyseessä valtioneuvostolaki.
Pysytäänpäs nyt siinä.
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Haluan vain vastata äskeiseen kysymykseen
lyhyesti, että mielestäni ennakkoluulottomasti
pitää katsoa nykyisten ministeriöitten
toimijakoa ja toimivaltaa ja työskentelytapoja sekä pyrkiä kehittämään
asioita sillä tavalla, että muun muassa työllisyyspolitiikassa saadaan
nykyistä enemmän tehoa toimenpiteisiin. En ole
esittänyt työministeriön lakkauttamista,
mutta mielestäni senkin ministeriön toimintaa
tulee arvioida varsin ennakkoluulottomasti.
Toinen kysymys on muun muassa sitten kunta-asiat, pitäisikö niitä alkaa
hoitamaan valtiovarainministeriössä vai sisäasiainministeriössä.
Tämäkin on asia, joka pitäisi ottaa vain
pöydälle, miettiä ja arvioida, tehdä evaluaatio
ja sen jälkeen miettiä, onko rajojen muuttamiseen
tarvetta. Sellainen yksinkertainen esitys siitä, että tehdään
vain jotakin ilman kattavia selvityksiä, mielestäni
ei ole tarkoituksenmukainen. Ennakkoluulottomuutta tarvitaan.
Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ministeri Sasi on tässä useaan
otteeseen puuttunut ministeriöiden työnjakoon,
haluan myöskin tässä yhteydessä huomauttaa
hänelle, että liikenneministeriössä niin
ikään olisi tarpeita miettiä uudelleen. Useissa
Euroopan unionin maissa ja Euroopan maissa viestintäkysymykset
ovat opetusministeriön ja kulttuuriministeriön
alaisuudessa. Meillä on aivan selkeästi ollut
hankaluuksia kansainväliselläkin tasolla kehittää uutta,
sanotaan nyt tietoyhteiskuntapuolella, kun on kaksi erillistä ministeriötä.
Tämän tietenkin paikkaa myöskin tulevaisuudessa
se seikka, että näitä ohjelmajohtajia
on mahdollisuus ministeriöiden yli saada.
Mutta kaiken kaikkiaan, puhemies, yhdyn kyllä niihin
puheenvuoroihin, että tulevaa hallitusta muodostettaessa
olisi paikallaan katsella ennakkoluulottomasti kaikkien ministereiden
uutta toimijakoa ja toimivaltaa.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tärkeintähän tässä on
se, että kansanvalta toimii. Siis totta kai ministeriöitten
tehokkuus on tärkeää, mutta kysymyshän
on kansanvallan toimivuudesta ja siihenhän liittyy tämä valtiosihteerikeskustelukin.
Mutta pyysin tämän puheenvuoron erityisesti sen
takia, että täällä on nyt puututtu
näihin toimivaltajakoihin. Olen työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan
puheenjohtaja. Ensi eduskunnan alusta valiokunnan nimi on työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta. Se kuvaa paremmin niitä asioita,
koska se hoitaa työmarkkina-asioita Suomessa, ihan niin kuin
arbetsmarknadsutskottet Ruotsissa. Tämä on paljon
laajempi kysymys. Tähän liittyy perhe-elämä ja
monet muut asiat. Ei ole kysymys yksistään siitä,
että työttömyysasia hoidetaan.
Mutta sitten nämä kokonaisuudet, joihin ed. Salo
puuttui: On täysin selvää, että ihmisten
asiat hukkuvat, jos nämä kokonaisuudet ovat tavattoman
suuria. Kun täällä on viitattu keskuskomiteoihin
ja muihin, niin Neuvostoliittohan oli hyvä esimerkki siitä,
mihin se ihminen loppujen lopuksi hukkui, kun tuli riittävän
isoja kokonaisuuksia, joita täällä ed.
Salo varmaankin tarkoitti.
Minusta tämä keskustelu osoittaa nyt sen,
että valtioneuvoston taholla pitäisi tapahtua
uudelleenorganisoitumista. Olen pettynyt siihen, että tämän
hallituksen aikana näin ei tapahtunut. Mutta keskustelu
Euroopan unionin uudelleenorganisoimisesta tulee merkitsemään
myös sitä, että eduskunta joutuu miettimään.
Minusta eduskunta ei ole nyt valmistautunut oikein tähän
kovaan junan menoon, mikä Euroopan unionissa tapahtuu,
koska se kysyy meiltä ihan toisen tyyppistä organisaatiota
täällä kuin valiokunnat ja yksi sihteeri.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Rouva puhemies! Ed. Helle viimeisessä puheenvuorossaan
nosti esille toisen tärkeän asian eli komitealaitoksen.
Tämähän liittyy valtioneuvoston ohjesääntöön
ja siinä olevaan 29 §:ään.
Nyt haluan ottaa yhden konkreettisen esimerkin, mihin tarvitaan
esimerkiksi komiteaa tällä hetkellä.
En tiedä, kuinka moni kansanedustaja tietää,
että sosiaali- ja terveysministeriö on tammikuun
lopussa asettanut uuden työryhmän. Ministeriön
tiedote annettiin otsikolla "Lääkekorvausjärjestelmän
uudistaminen loppusuoralla". Tämä työryhmän
toimeksianto päättyy maaliskuun lopussa, ja työryhmän
tulee tehdä valmis hallituksen esitys lääkekorvausjärjestelmästä. Tämä on
erittäin merkittävä asia, joka vaikuttaa juuri
kansalaisiin, kun yli 3 miljoonaa ihmistä vuosittain saa
lääkekorvauksia.
Minkälainen on tämän työryhmän
kokoonpano? Siellä ovat asiaa aikaisemmin valmistelleet virkamiehet,
siis aikaisemman työryhmän tai selvitysmiehen
taustalla olevan työryhmän jäsenet, suurin
piirtein edelleen mukana. Sen lisäksi sinne on asetettu
Lääkäriliiton, Apteekkariliiton, Farmasialiiton
ja lääketeollisuuden edustajat. Missä ovat
potilaiden edustajat? Missä ovat käytännön
terveydenhuollon työtä tekevät lääkärit
ja muu ammattihenkilöstö? He eivät ole
mukana tässä valmistelussa. Missä ovat
poliitikot?
Näin merkittävän asian valmistelusta
aiotaan selvitä jälleen työryhmällä,
joka vielä sattuu vaalien ajaksi, niin että heti,
kun vaalit on pidetty, ilmestyy lakiehdotuksen muotoon puettu esitys. Minä toivon,
että sosiaali- ja terveysministeriössä tämä asia
harkitaan uudestaan ja ainakin uusi eduskunta omalta osaltaan huolehtii
siitä, että näin merkittävän
asian valmistelun loppusuora ei tapahdu tällä tavoin,
vaan nimenomaan tässä tulee kansanvalta mukaan
valmisteluun ja myös poliittinen valta. Sitten, kun nämä esitykset
tulevat tänne eduskuntaan, me tiedämme, mitä tapahtuu
yleensä. Täällä sanotaan, että pilkkuakaan
ei muuteta, meidän on hyväksyttävä esitys sellaisenaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä keskustelu nyt
on liittynyt erittäin vahvasti poliittisiin valtiosihteereihin,
ja tämän järjestelmän perustamista
on perusteltu nimenomaan demokratialla. Mielestäni ed.
Uotilan esiin nostama parlamentarismi on kuitenkin vielä tärkeämpi
asia. Haluan vielä todeta sen, että tämän
talon erityisvaliokunnat antavat valtiovarainvaliokunnalle ohjeita,
omat kantansa, pontensa. Esimerkiksi ympäristövaliokunta
on arava-asiassa vuosien ajan tehnyt näin. Nyt tämä ed. Uotilan
esiin nostama jarrutus on myöskin ympäristövaliokunnan
linjauksen vastainen. Tämä ei ole vain viime syksyn
juttu. Tästä on ollut monen vuoden ajan myös,
ed. Markkula, tässä talossa tämä linjaus.
Toinen asia on tärkeä: ministeriöiden
työnjako. Toteaisin, että eläinsuojeluasiat,
jotka ovat nyt maa- ja metsätalousministeriössä,
tulisi siirtää ympäristöministeriöön.
Tämä on myös eräs näkökulma,
joka pitäisi ottaa keskusteluun.
Markku Markkula /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeriöiden välinen
tehtäväjako vaatisi kyllä aika radikaaliakin
uudistamista. Ennen kaikkea mielestäni kyse on siitä,
että eri sektoreiden väliset raja-aidat ovat muodostuneet
liian suuriksi ja synnyttävät liikaa kankeutta.
Lähtökohtana tässä lainsäädännössä on
tietenkin se, että ministeriöiden toimialasta
ja kaikille ministeriöille kuuluvista tehtävistä säädetään
valtioneuvoston ohjesäännössä.
Tällä tavoin voidaan sovittaa yhteen toisaalta
mahdollisuus valtioneuvoston organisaation ja toiminnan joustavaan
kehittämiseen sekä toisaalta turvata eduskunnan asema
päätöksenteossa.
Kun tässä esille on otettu tietoyhteiskuntakehitys,
viestintä, niin on aivan selvää, että näitä tehtäviä on
ja jatkossakin tulee esille monen eri ministeriön toimialalla.
Mutta tähän ratkaisu lähtee tämän
hallituskauden aikana käytetystä hankesalkkuajattelusta,
ohjelmaperusteisuudesta. On luotu todella valmistelussa nyt paljon
sellaisia edellytyksiä, joilla seuraava hallitus voi ottaa paljon
vahvemman otteen esimerkiksi juuri tähän tietoyhteiskuntakehitykseen.
Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Ensin pari sanaa työministeriöstä,
sitten itse päiväjärjestysasiasta.
Minulle on piirtynyt mieleen se, mitä uusi kansliapäällikkö virkaan
tullessaan totesi, että nyt pannaan kaikki uusiksi ja viritetään
hommat todellakin uuteen uskoon. Mitään sen suuntaista ei
ole todellakaan tapahtunut, päinvastoin mennään
ikään kuin vanhoissa uomissa liian paljon. Pidän
tätä huolestuttavana.
Mutta sen sijaan pidän kyllä ihan muusta maailmasta
lähtöisin olevana ajatuksena sitä, että työministeriö pitäisi
Suomessa lakkauttaa. Se on erittäin vaativalla yhteiskuntaelämän
alalla toimiva ministeriö, ja pidän ehdottoman
välttämättömänä,
että sen tehtävät ja kapasiteetti uudelleenarvioidaan.
Enkä ymmärrä esimerkiksi pääministeri
Lipposen viikonvaihteen irvailuja siitä, että entiselle
kokoomuslaiselle työministerille rahat kelpasivat. Tosiasia
on se, että ennätyskorkean työttömyyden
ja talousmuserruksen olosuhteissa silloin toteutettu työvoimapolitiikka
oli resursoitu nykyistä huomattavasti vahvemmin. Nythän
sitä on supistettu kaiken aikaa. Resursseja on viety ja
edellytyksiä on vähennetty kaiken aikaa. Minä en
ymmärrä sosialidemokraattisen puolueen puheenjohtajan
tämän tyyppistä irvailua ja tällä asialla
leikittelyä. Pidin sitä kummallisena.
Mitä tulee tähän valuvikaan, joka
Lipposen hallituksella on muutoinkin, siinä on se ongelmallinen
puoli, että ministeriöt ovat lokeroituneet omaan
maailmaansa. Se on huono asia tässä yhteydessä.
Ministerivaliokunnista ilmoitettiin vetäydyttävän
kokonaan pois. Siihen on onneksi jossakin mitassa tultu ja palattu.
Mutta ministerivaliokuntien pitäisi juuri olennaisten yhteiskuntaongelmien
merkeissä toimia tehokkaasti niin, että siinä on
eri ministeriöt mukana, relevantit ministerit probleeman
kannalta ja eri puolueet. Tätä perusvaluvikaa
eivät valtiosihteerijärjestelmät kyllä uudistaisi.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä valtiosihteerikeskustelussa
on tietysti monia monia juonteita. Minusta keskeistä on se,
että parlamentaarinen vaikuttaminen meillä vahvistuisi.
Minusta esimerkki on nyt tämäkin keskustelu, mitä käydään
ennen vaaleja. Meidän pitäisi keskustella vahvemmin
muun muassa siitä, mitkä ovat ne tulevat ministeriöt,
keskeiset vastuualueet, joita tässä yhteiskunnassa
tulisi vahvistaa, ja miten samanaikaisesti niitä tehtäviä,
joilla uudistetaan tätä yhteiskuntaa, saadaan selvemmin
nostettua ylös.
Tällä hetkellä ollaan tilanteessa,
että uudistukset tavallaan eristetään
virkamiestyöryhmiin, ja sen vuoksi olisi perusteltua keskustella
todella siitä, onko parlamentaaristen komiteoiden käyttö sittenkin
perusteltua, se että virkamiesten lisäksi saadaan
poliittinen vaikuttavuus, riittävä ennakointi
lakien sisällön osalta, ja tätä kautta voitaisiin
myös nostaa nykyistä lainvalmistelun tasoa. Valtiosihteerikysymys
nyt näin vaalien alla on varmasti meille poliittisesti
liian herkkä asia ratkaisun aikaansaamiseksi, mutta korostan vielä puheenvuoroni
lopuksi sitä, että enemmän meidän
pitäisi keskustella siitä, mitkä ovat
seuraavan hallitusohjelman ne todella kipeät alueet, joihin
pitää saada vahvempaa poliittista sisältöä ja
vahvempaa poliittista painoarvoa.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Ilkka Kanerva toi ajatuksia esille,
joita itsellenikin on tullut siitä, että kyllä ministeriöt
tahtovat lokeroitua vähän liian paljon. Sanoisin
näin aliarvioimatta kenenkään ammattitaitoa,
että on nähtävissä, että kerätään
ympärille vähän tämmöinen
nappulaliiga, jossa sitten eduskunnan tahto ei pääse
tulemaan läpi näihin valmisteluihin. Minusta tämä on
aika vaarallinen tie, että eduskunta ei pääse
näihin asioihin vaikuttamaan. Silloin tämmöinen
laajempi näkemys kyllä unohtuu. Minusta tähän
on sillä tavalla paneuduttava, että ministerin
täytyy henkilökohtaisesti enemmän ottaa
vastuuta. Totta kai valmistelussa tarvitaan virkamiehiä ja
-naisia, he ovat tärkeitä, mutta vastuu kuuluu
ministerille ja ministeri on vastuussa myöskin eduskunnalle
näistä asioista.
Mirja Ryynänen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun keskustellaan valtioneuvoston uudelleenorganisoinnin
tarpeesta, on tietysti tosiasia, että nyt tarvitaan ennakkoluulottomuutta
ja pitäisi pystyä muodostamaan laajempi kokonaiskuva
asioista. Kuten ed. Markkula täällä sanoi,
meillä on tavattoman paljon turhia raja-aitoja, jotka sitten sektoroivat
tätä päätöksentekoa.
Haluaisin tässä yhteydessä muistuttaa
kahdesta tärkeästä osa-alueesta: perhepolitiikasta
toisaalta ja aluepolitiikasta toisaalta. Muistan, kuinka monta kertaa
budjettikäsittelyn yhteydessä on puhuttu esimerkiksi
aluepolitiikan koordinointitarpeesta, siitä, että eri
sektoreiden toimenpiteitä tarvitaan samanaikaisesti samaan
suuntaan vaikuttavina. On puhuttu siitä, miten koordinointivastuu
pitäisi saada suoraan pääministerin alaisuuteen,
jotta toimilla olisi tehokkuutta. Aivan sama tietysti pätee
perhepolitiikassa. Sielläkin on pystyttävä katsomaan
yhtä aikaa niin palveluita kuin sosiaalisia tulonsiirtoja,
verotusta, koko kenttää. Siinä mielessä tarve
perheministerille on hyvin ilmeinen. Elikkä on haettava
kuitenkin nämä tärkeimmät osa-alueet,
jotka vaativat raja-aitojen kaatamista ja paljon voimakkaampaa yhteistyötä ja
koordinointia.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Puhemies! Ed. Ilkka Kanerva toi kaksi erittäin tärkeää näkökohtaa esille,
joita täydennän. Totta kai Suomessa tarvitaan
työvoimaministeriä. Miten muuten tämmöinen
suuri rakenteellinen työttömyys voitaisiin hoitaa
ja tehdä näitä räätälöityjä ratkaisuja
ja muita, joita todella tarvitaan?
Toinen näkökohta: Nykyhallituksella todellakin
on ministerivaliokuntajärjestelmä ollut erittäin
huonosti käytössä. Otan esimerkin veropolitiikasta.
Kun se valiokunta lakkautettiin ministeri Arja Alhon aikana, sen
jälkeen ei ole ollut kyllä veropolitiikkaa, ei
ole enää viime aikoina ollut verovalmisteluakaan,
katson vaikka autoverotusta. Tai meillä on Arvelan työryhmä;
ministeri Niinistö asettaa työryhmän,
sitten saman puolueen toinen ministeri tekee siitä hallituskysymyksen,
aivan naurettavaa puolueen sisäistä kädenvääntöä.
Jos olisi hallituksessa ollut veropoliittinen ministerivaliokunta,
siellä olisi voitu keskustella verotuksen kehittämistarpeesta.
Nyt sitä ei ole ollut. Veroministeri Siimestä ei
näe koskaan eduskunnassa keskustelemassa näistä asioista. Kyllä tämä on
mielestäni hyvin tyypillinen esimerkki siitä,
että hallitus on huonosti organisoinut työnsä,
ja jälki on myöskin sen näköistä.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun tämän keskustelun
aikana on tullut vähän sellainen asetelma, että salin
vasemmalla puolella ollaan kovasti tukemassa tätä hallituksen
alkuperäistä esitystä ja oikealla puolella
on esitetty kriittisiä puheenvuoroja, niin haluan kyllä kertoa,
että myös sosialidemokraattien piirissä on
ollut tätä kriittisyyttä.
Kun itse ajattelen ensimmäisen kauden edustajana, niin
mieleen nousee ensimmäiseksi kysymys, kuinka näillä mahdollisilla
uudistuksilla voitaisiin edistää nimenomaan ministeriöiden yhteistyötä.
On hämmästyttävää,
kuinka usein lakiehdotuksia käsiteltäessä valiokunnissa
rinnakkaistenkin ministeriöiden asiantuntijoiden puheenvuoroista
tulee esille se, että ministeriöt eivät
ole riittävästi valmistelleet näitä kokonaisuuksia
yhdessä.
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Ilkka Kanerva otti tämän
asian hyvällä tavalla esille, ja täytyy
toivoa, että jatkossa, mikäli kysymys nousee uudelleen
tarpeellisena esille, kiinnitetään huomiota nimenomaan
siihen, kuinka yhteiskunnallisen kehityksen vauhtia ja suuntaa voitaisiin
tukea paremmin näillä hallinnoilla. Turha kai
tässä vaiheessa on puhua ministeriöiden
työnjaosta vielä.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on tärkeä keskustelu,
ja kun tämä on nyt eduskunta, joka on neljä vuotta
ollut, niin totta kai sen asiantuntemus näissä kysymyksissä tässä maailmantilanteessa
on suuri. Maailma on muuttunut siitä, kun oli vielä Neuvostoliitto
ja oli Yya-sopimus ja oli Varsovan liitto ja oli selkeä Nato.
Nyt meidän täytyy tähän aikaan
myös valtionhallinto organisoida.
Kyllä valtioneuvostossa — itsekin olen ollut — ongelma
on ajanpuute. Sen on tehnyt se, että me liityimme Euroopan
unioniin, olemme seitsemän vuotta siinä olleet,
ja se edellyttää, että ministerit osallistuvat
näihin kokouksiin. Samaan aikaan kansalaiset vaativat,
että ministerit osallistuvat myös tilaisuuksiin
maakunnissa, ainakin meidän puolueessa. Minä en
tiedä oikein kokoomuksesta, tarvitseeko teidän
käydä näissä maakunnissa ja
erilaisissa kunnissa, (Ed. Ala-Nissilä: Kulosaaressa!)
mutta meidän ministereiltämme edellytetään
tätä. Silloin tulee kysymys siitä, millä tavoin
ministeriössä poliittisesti ollaan läsnä.
Siinä mielessä poliittinen valtiosihteeri on selkeämpi
vaihtoehto sille harmaudelle, joka toteutuu nyt näiden
erityisavustajien läsnäololla.
Tässä mielessä esimerkiksi hallituksen
esitys, joka on yksimielinen, on teoreettisesti yksimielinen. Kuka
ministeri on perehtynyt esimerkiksi tähän asiaan
niin, että voi sanoa kaikki täällä,
että tämä oli ... (Ed. Kokkonen: Ei tämä ollut
yksimielinen!) — No, tämä ei ollut, mutta
tässä nyt oli kolme, mutta selitin teille, miksi
kokoomus ja vasemmistoliitto esimerkiksi olivat eri mieltä.
Se johtui valtiovarainministeriöstä. — Sitten
on maakunnan ääni. Se ei kyllä ministeriöitten
lainvalmistelussa riittävästi näy. Maakuntaliittoja
ja tämän tyyppisiä elimiä valmistelussa
ei oteta ollenkaan huomioon, ja tämä on juuri
se asia, joka vaikuttaa siihen, että me joudumme täällä eduskunnassa
panemaan lakeja uusiksi. Tämä osoittaa juuri sitä,
että siellä ei tämä poliittinen
valvonta toimi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Mielenkiintoista kuunnella tätä keskustelua.
Ensinnäkin mitä tulee tähän
monipäisyyteen, niin toivoisin hartaasti, että ainakin
yksi olisi selväpäinen. Tämä keskustelu
on osoittanut sen tarpeellisuuden oikein vakaasti.
Toisekseen hämmästelen sitä, että valtioneuvostolaissa
on selvästi sanottu, mitkä ne ministeriöt
ovat. Tässä keskustelussa käydään
nyt keskustelua ilman ensimmäisessä käsittelyssä pöydällä ollutta
ehdotusta siitä, että ministeriöitten nimiä olisi
muutettu, eikä pontta ole, että ryhdyttäisiin
joihinkin muihin toimenpiteisiin. Toteaisin vaan, että tämä selväpäisyys
voisi olla erittäin hyvä apu tässä hommassa.
Susanna Rahkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelma on se kaikista tärkein
eli se, mitä sinne kirjataan. No, tämän
poliittisen ohjauksen tehostamisen tarvetta on, jotta meidän
kansalaisten valitsemien ääni myös siellä hallinnossa
kuuluu. Kun huomataan se, että valtioneuvoston yleisistunnossa
ratkaistavien asioiden määrää on voimakkaasti
siirretty 90-luvulla ministeriöiden ratkaistavaksi eli
viime kädessä ministereille ja sitten ministereille
on tullut paljon EU-tehtäviä ja muunlaista yhteydenpitoa,
niin on kyllä täysi työ vahtia sitä,
että nämä annetut toimeksiannot, mitkä hallitusohjelmaankin
liittyvät, menevät eteenpäin siellä valmistelussa.
Siihen valtiosihteeri olisi tuonut apua. Tärkeintä on
se, mitä hallitusohjelmassa on ja miten sitä hallintoa
ja lainsäädäntöä käytännössä toteutetaan.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Skinnari tuossa aiemmin sanoi, että maakuntien ääni
ei kuulu riittävästi asioiden valmistelussa. Olen
täysin samaa mieltä. Se näkyy erityisen
hyvin työministeriön toimialalla, jota olen seurannut
nyt kahdeksan vuotta. Se näkyy sillä tavalla, että kun
tehdään laki ja siinä yhteydessä ei
kuulla, miten se käytännössä kentällä toimii,
niin sitten voi syntyä tällaisia tilanteita, kuin
nyt on jälleen käynyt viime vuoden osalta, että jää 15
miljoonaa euroa käyttämättä työllisyysmäärärahoja. Eli
ministeriössä ei ole virkamiestasolla riittävästi
tietoa siitä, miten kentällä pystytään
toteuttamaan niitä lakeja, jotka ministeriössä on
valmisteltu ja eduskunnassa hyväksytty, ja erityisesti niitä ohjeistuksia,
jotka ministeriöstä tehdään. Tässä yhteydessä en
nyt syytä ministeriä, koska ministeri ei millään
tavalla voi kokonaisuuteen niin tarkkaan puuttua, miten asiat esimerkiksi
tulosneuvotteluissa kulkevat.
Toinen asia, mikä on noussut esille, on se, että ministeriöiden
välillä on erittäin vähän
yhteistyötä. Se näkyy, kun lait tulevat
tänne valiokuntakäsittelyyn. Hyvin monta kertaa
on käynyt niin, että esimerkiksi oikeusministeriön
edustaja tulee ja esittää kymmeneen pykälään
muutoksia. Joskus oikeusministeriötä on kuultu,
aina ei. Eli jotenkin tuntuu ihan kummalliselta, että tämä valmistelu
on tällaista, ja tähän pitäisi
kyllä ehdottomasti saada muutosta. Sitä ei tällä lailla
todennäköisesti tehdä, mutta muutoin.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tätä kollektiivista valmistelua hallituksen
piirissä selvästi kaivataan enemmän. Siitä on
valmiit esitykset, Keskushallinto-hankkeen kirjaamat, ja ne on hallituksen
iltakoulussa sovittu myös valmisteltaviksi siten, että uusi
hallitus voi niitä ottaa käyttöön
hyvin laajassa mitassa. Siellähän oli tällaisten
hallituksen neuvottelujen lisääminen, iltakoulun
kehittäminen tavallaan modernimmaksi versioksi, missä käytäisiin näitä tärkeitä asioita
läpi, ja sitten tehtäisiin uuden tyyppisiä projektiorganisaatioita,
joissa koordinoiva ministeri vetäisi isoa hanketta, Kansallinen
terveyshanke tyypillisenä esimerkkinä. Hänen
avukseen tulisi erityistyövoimaa, ohjelmajohtajia ja pieniä esikuntia,
joihin voidaan koota poikki normaalista sektorijaosta poiketen eri
ministeriöistä esimerkiksi eksperttejä.
Tämä ongelma on kärjistynyt juuri
sen takia, että työtapa on muodostunut entistä delegoidummaksi
eli ministeriöiden autonomia on ikään kuin
lisääntynyt valtioneuvostokokonaisuuden sisällä.
Selvästi siihen tarvitaan linjanmuutosta, että hallitus
on enemmän kokonaisuudessaan vastuussa tärkeistä politiikkalohkoista
ja että sen kansanvaltaisen työn palvelukseen
värvätään eri ministeriöitä,
niiden organisaatioita, eikä ole ikään
kuin lähtökohtana se, että nämä organisaatiot
määrittelevät, mitä tehdään
ja missä aikataulussa.
Tässä on ollut selviä ongelmia myös,
mihin ed. Huotari kiinnitti huomiota, että on liian nopeita
lausuntoaikatauluja. Oikeusministeriössä usein
joudutaan esimerkiksi perusoikeusnäkökulma katsomaan
tarkemmin, ja tällaisia lainvalmistelun peruskysymyksiä näissä lausunnoissa sitten
ei kuitenkaan noteerata riittävästi, kun asia runtataan
hallituksen läpi eduskuntaan.
Laintarkastushan on jäänyt tekniseksi tarkistukseksi.
Siinä ei tällaisia isoja substanssioikaisuja voida
tehdä. Tämä on nyt kokonaisuudessaan
tosiaan pohdittavana tässä säädösvalmistelun
kehittämistyössä.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Huotari sanoi, että maakunnan ääni
ei kuulu. Minusta se on käsittämätöntä huomioon
ottaen, että valtaosa ministereistä on nimenomaan
maakunnista. Meillä helsinkiläisillä on
taas se käsitys, että Helsingin ääni
ei kuulu millään tavalla eduskunnan päätöksenteossa.
Sitten haluaisin todeta tuosta valtioneuvostovaikutelmasta yleisesti
ottaen, että valtioneuvoston minunkin mielestäni
pitäisi toimia niin kuin kollegio, mutta ulkopuoliselle
tulee kyllä väistämättä se
kuva, että pääministeri on kuin ratapihanhoitaja:
jokainen kulkee omaa raidettaan pitkin, eikä mitään
yhteistä kosketuspintaa ole. Hänen pitäisi
sen sijaan olla orkesterinjohtaja, ja kaikkien pitäisi
soittaa samoista nuoteista.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä ed. Huotarin näkemykseen
siinä, että maakuntien ääni
ei ole kyllä viime vuosien aikaan kuulunut maan hallituksessa niissä ratkaisuissa,
mitä siellä on tehty. Se voidaan tunnistaa monista
numeroista, jotka kertovat kehityksestä, mutta se kyllä tuntuu
muullakin tavalla, monella muullakin tavalla, tämä tosiasia,
mistä ed. Huotari puhui. Olisi tietysti ollut hyvä,
että ed. Huotari olisi aikaisemminkin puhunut tästä — ja
uskon, että onkin puhunut — eikä vasta
nyt sitten ikään kuin viimeisinä puheina
tässä eduskunnassa. Uskon, että ed. Huotari pitää muutoin
vielä (Ed. Kokkonen: On nytkin tehnyt varauksen!) monta
puhetta. — Arvoisa puhemies ...
Puhemies:
Olkaa hyvä, korokkeelle.
Arvoisa puhemies! Ajattelin tulla tänne korokkeelle
sen takia puhumaan, että kun tämä tässä eduskunnassa
voi olla viimeisiä puheita, ei ole syytä ylittää aikaa
tuolta omalta paikalta käsin.
Arvoisa puhemies! Hallitus antoi tämän esityksensä tänne
toivein, joihinka varmasti liittyi paljon sellaista hyvää,
sellaista työn rationalisointia valtioneuvostossa, jota
pitääkin saada aikaiseksi. Valiokunnan käsittelyn
yhteydessä eräät keskeiset osat hallituksen
esityksestä ovat tippuneet pois. En käy sitä nyt
arvioimaan. Laajalla yhteisellä näkemyksellä siihen
on päädytty, eikä siitä yhtään
enempää tässä yhteydessä.
Mutta asia, joka minusta olisi kyllä sietänyt tulla
eduskunnan käsittelyyn, laajaan käsittelyyn, hyvissä ajoin
ennen tämän vaalikauden päättymistä,
on asia, josta ministeri äsken viimeisissä sanoissaan
meille kertoi. Hallituksen sisällä on tehty laajaa
valmistelutyötä valtioneuvoston käytännön
työn uudistamiseksi ja myöskin mielestäni
parantamiseksi. Monet niistä esityksistä, hankkeista,
jotka siellä ovat olleet työpöydällä,
ovat asioita, jotka ilmiselvästi parantavat ja tehostavat
hallituksen, siis valtioneuvoston, työskentelyedellytyksiä.
Hivenen on yllättävää se,
että nämä valmistelutyöt on
tehty hallituksen ja ministeriöiden piirissä.
Ei ole ilman muuta itsestäänselvää,
että nykyinen hallitus jatkaa vaalien jälkeen
eteenpäin. Olisi kannattanut ottaa huomioon valmistelutyössä se,
että äänestäjät voivat äänestää joitakin muita
puolueita kuin niitä, jotka ovat tällä hetkellä maata
hallitsemassa. (Oikeusministeri Koskinen: Työ on tehty
niitäkin varten!) — Työ on tehty niitä varten,
mutta jos vaalit käydään 16. päivänä ja
viikon päästä alkaa hallitusohjelman
tekeminen, niin sanon vaan, että aika vaikea on niin kuin
tavallaan siihen muottiin astua ja istua, jonka valtioneuvosto on
valmiiksi rakentanut tulevan hallitusohjelman tekemiselle.
Kun näin sanon, sanon sen kumminkin aikamoisesta kokemuksesta.
Olen ollut aika monta kertaa itse sekä hallitusneuvotteluissa
että myöskin kirjoittamassa hallitusohjelmaa ja
vastasin neljän vuoden ajan hallinnon kehittämisestä hallituksen
sisällä. Tiedän, että se minusta
paljossa hyvä työ, mikä siellä on
tehty, on ollut sellaista, johon olisi ollut hyvä vihkiä paljon
aikaisemmassa vaiheessa ei vain nykyiset hallituspuolueet vaan myös
koko Suomen poliittinen järjestelmä, tuoda esimerkiksi
selonteon muodossa ne linjaukset, joita on valmisteltu koko eduskunnan
pohdittaviksi.
Täällä kaiken maailman pikkuasioitakin
monta kertaa käsitellään tässä salissa.
Niin perustavaa laatua oleva uudistus on se ajatus, että seuraavan
hallituksen hallitusohjelma rakennetaan tällaisista politiikkaohjelmista
yli ministeriörajojen ja että näitä politiikkaohjelmia
varten hallinnoimaan on jo budjetissa määritelty
oikein rahaakin jonkin verran, muutamia virkamiehiä, niin isoja
periaatteellisia asioita nämä ovat, että olisi ollut
mielestäni syytä, että eduskunta laajalti
olisi päässyt näiden asioiden pohdintaan
ja jopa valmisteluunkin kiinni.
Minä kiitän siitä ministeri Koskista
vai onko se valtioneuvoston kansliasta tai valtiovarainministeriöstä tainnut
osittain tulla, ministeri Siimeksen valmistelusta, että oppositioryhmiä on ainakin
kaksi kertaa informoitu. Mutta se, että vähän
kerrotaan siitä, mitä tässä nyt
ollaan tekemässä, perustavaa laatua olevaa uudistustyötä,
ei oikein kuitenkaan riitä.
Arvoisa puhemies! Tietysti tämäntapaisen puheenvuoron
olisi voinut käyttää täällä huomattavan
paljon aikaisemminkin, olen siinä itsekin myöhässä.
Tästä on toki muulla tavalla keskusteltu, mutta
myös tältä paikalta tämän
puheenvuoron olisin voinut käyttää paljon
aikaisemmin. Kuitenkin sanon, että niin radikaalia, niin perustavaa
laatua olevaa ei ole opposition tässä asiassa
sivuun jääminen näiden viimeisten kuukausien
ajalta, ettei kansa uskaltaisi meitä äänestää kuitenkin
vaaleissa valtaan. Voin luvata, että meillä on
edellytykset sitten olla mukana rakentamassa hallitusohjelmaa, vaikka
hallitus onkin nyt tämän oman menettelytapansa
laatinut nimenomaan sen, siis nykyisen hallituksen, tarpeita ajatellen.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kokkoselle sanoisin, että en
tarkoittanut maakuntien äänen kuulemista siinä suhteessa,
etteivät ministerit kuulisi. Minusta ministerit käyvät erittäin
paljon maakunnissa ja se on hyvä asia. Mutta ehkä suurempi
ongelma on se, että ministeriöiden virkamiehet
eivät vieraile niin paljon maakunnissa ja tiedä,
mitä se todellisuus siellä sitten on, kun lakeja
käytännössä toteutetaan. Muistutan
vielä ed. Kokkoselle, että Helsinki kuuluu maakuntaan.
(Ed. Kokkonen: Sepä hyvä!) Esimerkiksi omassa
valiokunnassani olen esittänyt, että käymme
Helsingissä maakuntavierailulla, ja olemme sen toteuttaneetkin.
(Ed. Markkula: Tervetuloa Espooseenkin!) — Ja Uudellamaalla
myös.
Ed. Pekkarinen veti poliittiset johtopäätökset puheenvuorostani
ja teki asiasta aluepoliittisen. Mutta minä näkisin
ennemmin niin, että valmisteluvaiheessa näihin
työryhmiin, mitkä yleensä ovat eri virkamiestason
työryhmiä, siis eri ministeriöiden virkamiehet
istuvat keskenään, pitäisi ottaa mukaan
maakuntien ihmisiä, jotka voivat sanoa sen, voiko tämmöinen
laki toteutua käytännössä ja
mitä ongelmia siitä syntyy. Myöskin kolmikantavalmistelussa
tämä sama ongelma on, eli katsotaan vain niiden
järjestöjen näkökulmasta ja
siinä helposti unohtuvat nämä muut, vaikka kannatan
sopimusyhteiskuntaa ja sitä valmistelumekanismia.
Vielä ed. Pekkariselle sanon, että työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta, joka tässä nyt kolmantena nimenä tällä kahdeksan
vuoden kokemuksellani on ollut tällä valiokunnalla,
on useaan otteeseen ottanut maakuntien kuulemiseen kantaa ja on
itse ollut hyvin esimerkillinen ed. Skinnarin aikana. Olemme esittäneet
jopa niin, että työvoimapolitiikka pitäisi
alueellistaa kokonaan ja antaa valta sinne alueille. Nythän
Kainuun-mallissa tämä tuleekin toteutumaan.
Ed. Pekkariselle vielä sanon, että olen kyllä tuonut
huoleni myöskin tässä salissa aikaisemmin
esille, joten ei tämä pelkkää jäähdyttelyä ole.
Keskustelu päättyy.