1) Hallituksen esitys laiksi korkeakoululaitoksen kehittämisestä annetun
         lain 3 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Kaarina Dromberg /kok:
            		
         
         
          Herra puhemies! Nyt käsittelyssä olevalla
            kehittämislailla halutaan turvata yliopistojen määrärahat
            tuleville vuosille. Esityksen mukaan toimintamäärärahaa korotetaan
            vuosittain vähintään palkankorotuksia
            vastaavalla määrällä ja lisäksi
            vuosina 2005—2007 määrärahaa
            korotetaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Lakiesitys sinänsä on kannatettava,
            mutta se herättää myös monia
            kysymyksiä.
         
         
         Vuodesta 1992 vuoteen 2002 yliopistojen toiminta on laajentunut
            voimakkaasti. Ylempien korkeakoulututkintojen määrä on
            kasvanut 39 prosenttia ja tohtorintutkintojen määrä peräti
            132 prosenttia. Uusien opiskelijoiden määrä on
            kasvanut 27 prosentilla ... (Hälinää)
         
         
         
            
            Ensimmäinen  varapuhemies:
            
            Anteeksi, ed. Dromberg. Pyydän salia rauhoittumaan. — Olkaa
               hyvä.
            
            
          
         
         
         
         Opiskelijoiden kokonaismäärä on vastaavana
            aikana kasvanut 39 prosentilla eli 122 227:stä opiskelijasta
            jopa 169 970:een opiskelijaan. Siis aikamoinen määrä on
            lisäystä. Tässä herääkin
            nyt väistämättä vanha tuttu
            kysymys, onko näin suurien määrien kouluttaminen mitenkään
            järkevää. Helsingin yliopiston kansleri
            Kari Raivio on todennut, että ikäluokkien pienentyessä yliopistojen
            sisäänottomääriä voisi selvästi
            laskea, ja hänen kanssaan olen samaa mieltä.
         
         
         Hallitus hyväksyi viime vuoden puolella koulutuksen
            ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman. Kesussa yliopistojen
            aloituspaikkoja laskettiin. Vähennystä ei kuitenkaan
            tapahtunut siinä määrin kuin lausuntokierroksella
            olleessa Kesu-luonnoksessa aiottiin tehdä. 1600:n paikan vähennys
            kutistui 700:n paikkaan. Monet lausunnonantajat korostivat paikkojen
            vähentämisen tärkeyttä, joten
            on erikoista, että se jäi aiottua pienemmäksi.
            Nykyisillä resursseilla ei aiotuille opiskelijamäärille
            pystytä tarjoamaan tarpeeksi laadukasta opetusta. Työpaikkakaan
            ei valmistumisen jälkeen ole enää itsestäänselvyys.
            Tänä päivänä korkeakoulututkinnon
            suorittavia on kuitenkin enemmän kuin työpaikkoja
            on tarjolla. Siksi koulutusta vastaavan työpaikan saanti
            on entistä vaikeampaa. Tämän seurauksena
            akateeminen työttömyys on kasvussa. Moni myös
            hakeutuu työhön, joka ei vastaa omaa koulutusta. Määrärahoja
            opiskelijaa kohti voitaisiin nostaa vähentämällä opiskelijamääriä entistä tehokkaammin.
            Samalla pystyttäisiin turvaamaan opetuksen ja tutkimuksen
            korkea taso.
         
         
         Tämän vuoden talousarviota käsiteltäessä sivistysvaliokunta
            kiinnitti huomiota siihen, että yliopistojen tulossopimuskausi
            2004—2006 sisältää uusia tehtäviä ja
            tavoitteita. Lisäpanostuksia vaativia tehtäviä ovat
            muun muassa tohtorintutkintojen tavoitteen nostaminen yli 30 prosentilla
            vuoden 2002 toteutumaan verrattuna, uuden laajan aikuiskoulutusväylän
            avaaminen, alueellisen kehittämisen tehtävien
            lisääminen ja tietoyhteiskuntaohjelman entistä mittavampi
            toteuttaminen. Yliopistojen perusrahoituksen turvaaminen laajenevia
            tehtäviä ja lisääntyviä kustannuksia
            vastaavasti on tärkeää. Voikin kysyä:
            turvaako tämä laki nyt yliopistoille riittävät
            voimavarat edellä mainittujen vaativien tehtävien
            hoitoon?
         
         
         Herra puhemies! Yliopistojen kannalta vaikeiksi ovat osoittautuneet
            erityisesti tilakustannuksiin liittyvät ongelmat, jotka
            olemassa olevien tilojen osalta johtuvat lähinnä siitä,
            että tilakustannukset ovat indeksisidonnaisia. Tästä onkin
            muodostunut ongelma, koska suhteettoman suuri osa yliopistojen resursseista
            menee vuokranmaksuun Senaatti-kiinteistöille eikä suinkaan opetuksen
            järjestämiseen, niin kuin pitäisi.
         
         
         Jo kolme vuotta sitten, kun tätä vastaavaa
            lakia edellisen kerran käsiteltiin, eduskunta edellytti,
            että hallitus selvittää pikaisesti yliopistojen tilakustannuksista
            aiheutuvat ongelmat siten, että tarvittavat korjaukset
            tehdään vuoden 2003 valtion talousarviosta päätettäessä.
            Vuoden 2003 budjettikäsittelyn yhteydessä eduskunta
            edellytti hallituksen kiirehtivän toimenpiteitä,
            joilla yliopistokoulutukseen tarkoitetuista kiinteistöistä peritään
            alempaa vuokraa kuin Senaatti-kiinteistöille asetettu yleinen
            tuottotavoite edellyttäisi. Kuluvan vuoden budjettikäsittelyssä sivistysvaliokunta
            totesi omassa lausunnossaan, että eduskunta on useaan kertaan
            kiinnittänyt huomiota siihen, että Senaatti-kiinteistöt
            perii yliopistoilta niin korkeita vuokria, että tämä supistaa
            merkittävästi yliopistojen käytettävissä olevia
            toimintamäärärahoja. Kuitenkin lainsäädäntö sallii
            koulutukseen tarkoitetuista tiloista perittäväksi alempaa
            vuokraa kuin Senaatti-kiinteistöille asetettu yleinen tuottotavoite
            edellyttäisi. Sivistysvaliokunta kiirehti toimenpiteitä yliopistojen vuokrakustannusten
            alentamiseksi. Myös valtiovarainvaliokunta omassa mietinnössään
            tunnusti tämän ongelman.
         
         
         Tähän asiaan on nyt niin monta kertaa kiinnitetty
            huomiota ja kiirehditty toimenpiteitä, mutta mitään
            ei tapahdu. Valtiovarainministeriön toiminta tuntuu lähinnä kiusanteolta.
            Lausuntokierroksella olleessa lakiluonnoksessa oli nimittäin ehdotus,
            että jokaisen varainhoitovuoden määrärahassa
            otettaisiin huomioon myös yliopistojen käytössä olevien
            tilojen vuokrakustannusten nousu. Kaikki yliopistot kannattivat
            tätä. Mutta yllätys yllätys,
            valtiovarainministeriö ei hyväksynyt mainintaa
            vuokrakustannuksista vaan toteaa, että niitä on
            tarkoitus käsitellä vuosittain talousarvion valmistelun
            yhteydessä. Kuten kansleri Kari Raiviokin on todennut,
            tulisi vuokrien indeksikorotusten, yliopistojen rahoituksen ja maksuvelvoitteen
            olla toisiinsa suhteutettuja.
         
         
         Hallituksen tarkoituksena ei liene vuokrankorotusten sisällyttäminen
            mainittuun 20 miljoonan euron vuotuiseen lisäykseen, mutta
            jo tänään kuulimme tästä,
            että näin on tapahtumassa. Yliopistolain yhteydessä käytiin
            jo tätä rahoituskeskustelua. Alkuperäisessä yliopistolakiluonnoksessahan
            oli myös pykälämuutos, joka olisi lisännyt
            yliopistojen taloudellista autonomiaa ja parantanut mahdollisuuksia
            kaupallistaa tutkimustuloksia. Lakiluonnoksessa todettiin, että voidakseen
            toimia nykyistä selkeämpänä ja
            vahvempana toimijana alueellisessa kehittämisessä ja
            tutkimustulosten hyödyntämisessä yliopistoilla
            tulisi olla oikeus omilla päätöksillään
            merkitä osakkeita yhtiöissä, jotka edistävät
            tutkimustulosten hyödyntämistä tai alueellista
            kehittämistä. Innovaatioiden hyödyntämisessä saatavat
            tulot, samoin kuin yliopiston mahdollisesti saamat lahjoitus- ja
            tai muut vastaavat varat, olisi voitava sijoittaa valtion talousarvion
            ulkopuolelle, jotta tuloja voitaisiin joustavasti käyttää yliopistojen toiminnan
            edistämiseksi. Varojen käyttö rajoitettaisiin
            yliopiston tutkimuksen ja opetuksen kehittämiseen.
         
         
         Jälleen kerran valtiovarainministeriö asettui vastahankaan
            ja ehdotus poistettiin. Ilmeisesti tätä ei kuitenkaan
            ole kokonaan haudattu, vaan asian valmistelu jatkuu. Toivottavasti
            tuo uudistus saadaan menemään läpi, sillä se
            olisi todella tervetullut piristysruiske yliopistoille.
         
         
       
      
         
         Opetusministeri Tuula Haatainen
         
         Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys, joka
            nyt on tulossa valiokunnan ja eduskunnan käsittelyyn, jatkaa
            sitä samaa linjaa, mitä aiempi hallitus on päätöksissään
            tehnyt. Toki on niin, että yliopistorahoituksessa on nähty
            huonompiakin aikoja. 90-luvun alussa yliopiston rahoitusta leikattiin
            rankalla kädellä toistasataa miljoonaa euroa,
            ja tuota aukkoa sitten 90-luvun aikana on 90-luvun puolestavälistä lähtien kurottu
            umpeen, ja itse asiassa nyt on päästy reaalikustannuksissa
            ohittamaan se taso, mistä 90-luvun alussa lähdettiin
            liikkeelle.
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt eduskunnan käsittelyyn tulevan
            lakiesityksen tarkoituksena on edelleenkin turvata yliopistorahoituksen
            riittävyys ja sen tuleva kehitys. Hallitusohjelmassa on
            todettu, että yliopistojen perusrahoitus turvataan lainsäädännöllä.
            Lainsäädännöllä vältytään
            suhdannevaihtelujen aiheuttamilta lyhyen aikavälin heilahduksilta
            ja luodaan tietysti edellytykset yliopistojen toiminnan pitkäjänteiselle
            ja vakaalle kehittämistyölle, mikä on
            aivan välttämätöntä myös
            innovaatiojärjestelmän tehokkuuden ja toimivuuden
            kannalta. Hallitusohjelman on katsottava edellyttävän
            vähintään yliopistojen toimintamenojen
            reaalitason turvaamista lainsäädännöllä.
            Tällä ehdotetulla kehittämislain muutoksella
            turvattaisiin yliopistojen toimintamenojen reaalitaso siten, että toiminnan
            muutokset voidaan ottaa riittävästi huomioon.
         
         
         Tässä lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että palkkausmenojen
            kasvua vastaavaa määrärahojen vuosittaista
            korotusta jatketaan eli se, mikä palkkakuluina lisää tulee,
            korvataan. Vuoden 2005 varainhoitovuoden ja sitä seuraavien
            varainhoitovuosien määräraha mitoitetaan
            korottamalla kulloinkin kuluvalle varainhoitovuodelle osoitettua
            määrärahaa vähintään
            määrällä, joka vastaa valtion
            keskustason palkkauksia koskevista sopimusratkaisuista aiheutuvaa
            palkkausmenojen kasvua. Vastaava säännös
            sisältyy nyt voimassa olevaan kehittämislakiin.
            Lisäksi tähän lakiin ehdotetaan otettavaksi
            säännös, jonka mukaan yliopistojen toimintaan
            osoitettua määrärahaa korotetaan vuosina
            2005—2007 vähintään 20 miljoonalla
            eurolla kunakin vuonna, joka olisi siis yliopistojen toiminnan kehittämistä varten.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lausunnolla olleeseen hallituksen esityksen
            luonnokseen sisältyi ehdotus, jonka mukaan kulloinkin kuluvalle
            varainhoitovuodelle osoitettua määrärahaa
            korotettaisiin palkkausmenojen kasvua koskevan lisäyksen
            lisäksi myös määrällä,
            joka siis aiheutuu yliopistojen käytössä olevien
            tilojen vuokrakustannusten noususta. Yliopistot luonnollisesti kannattivat ehdotusta
            yksimielisesti. Valtiovarainministeriö katsoi kuitenkin
            esitysluonnoksesta antamassaan lausunnossa, että lakia
            ei tältä osin tulisi laajentaa koskemaan myös
            vuokrakustannusten nousua.
         
         
         Tarkoituksena on kuitenkin, että yliopistojen tilojen
            vuokrien korotuksia käsitellään vuosittaisen
            talousarvion valmistelun yhteydessä. Tarkoitus on edelleen
            sopia yliopistojen vuokrien määräytymisperusteet
            sellaisiksi, että ne vastaavat yliopistojen vuokranmaksukykyä.
            Näin muun muassa näitten indeksitarkistusten osalta
            meneteltiin Helsingin yliopiston ja Teknillisen korkeakoulun osalta.
         
         
       
      
         
         Suvi Lindén /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Suomi tarvitsee osaajiaan, tämä on
            selvää. Kävimme pari viikkoa sitten keskustelun
            ehdotuksesta uudeksi yliopistolaiksi, joka nyt on valiokunnan käsittelyssä,
            ja nyt käsillä on korkeakoululaitoksen kehittämislaki.
            Puhun jatkossa vain kehittämislaista, siis 3 §:n
            muutoksesta. Puhumme siis rahoituksesta, niistä resursseista,
            joilla koulutustavoitteisiin pyritään.
         
         
         Ensiksi hyviin uutisiin, joita ministeri Haatainenkin jo kertoi,
            eli esitys on siitä, että yliopistojen rahoituksessa
            kompensoidaan jatkossakin palkkamenojen kasvu täysimääräisesti,
            ja tämä on hyvä asia. Lain tarkoitus
            on turvata korkeakoululaitoksen voimavarojen suunnitelmallinen ja
            riittävä kehitys. Suunnitelmallisuuteen kuuluu se,
            että palkkakustannuksista tai tilavuokrista ei yllätyskorotuksia
            tule.
         
         
         Palkkakustannuksien aiheuttamien kustannuslisäysten
            kompensoiminen täysimääräisinä yliopistoille
            mahdollistaa vakaan henkilöstöpolitiikan harjoittamisen
            ja siten yliopiston perustehtävän hoitamisen.
            Palkkakustannusten nousu on määrärahoissa
            huomioitu jo vuodesta 97 saakka.
         
         
         Yliopistojen tilakustannusten nousu sen sijaan on aiheuttanut
            resursseihin suhteettoman suuria muutoksia ja tehnyt toiminnan suunnitelmallisuuteen
            suuren loven. Kuten täällä jo kansanedustaja
            Dromberg, sivistysvaliokunnan puheenjohtaja, totesi, eduskunta on
            edellyttänyt, että yliopistojen tilakustannusten
            nopeaan nousuun on valtion annettava apua.
         
         
         Ministeri Haatainen omasta puolestaan totesi, että vuosittain
            talousarvion yhteydessä tätä ongelmaa
            yritetään ratkaista, mutta tällainen
            vuosittainen sopiminen ei ole riittävän kestävällä pohjalla,
            vaan samalla tavalla kuin yliopistojen rahoitus tässä kehittämislain
            muutoksessa turvataan ja vahvistetaan pitkällä tähtäimellä,
            on myös vuokrakustannusten osalta tehtävä.
         
         
         Kuulimme, että valtiovarainministeriö on kuitenkin
            tyrmännyt esityksen siitä, mitä työryhmä esitti.
            Kysyisin, ministeri Haatainen, eikö olisi yksinkertaisempaa,
            kuten myös eduskunnan tahto on, alentaa Senaatti-kiinteistöjen
            vuokraodotustavoitetta yliopistokiinteistöjen osalta. Näin voisimme
            antaa yliopistoille suunnitelmallisuuden myös vuokrakustannusten
            osalta.
         
         
         Korkeakoulutuksen volyymit ovat kasvaneet voimakkaasti viimeisten
            kymmenen vuoden aikana, ja samanaikaisesti ammattikorkeakoulujärjestelmä on
            vakiintunut ja osoittanut elinvoimaisuutensa. Myös yliopistoissa
            suoritettujen tutkintojen määrä on kasvanut.
            Runsaan vuosikymmenen aikana opiskelijamäärät
            ovat kasvaneet yliopistoissa noin 42 prosenttia, maisterintutkintojen
            määrä 37 ja tohtorintutkintojen määrä 146 prosenttia.
         
         
         Kuitenkin opetushenkilökunnan määrä on
            pysynyt samana aikana suunnilleen entisellä tasolla ja
            opiskelija—opettaja-suhde on noussut 14 opiskelijasta 21
            opiskelijaan opettajaa kohden. Myös muun henkilöstön
            määrä on opetuksen ja tutkimuksen tukitehtävissä pysynyt
            ennallaan ja jopa vähentynyt. Tämä ei
            mielestäni voi olla näkymättä negatiivisella
            tavalla opetuksen määrässä ja
            tarkoituksenmukaisessa toteuttamisessa. Erityisen tärkeää olisikin,
            että kehittämislaissa korjattaisiin yliopistojen
            resursoinnin vakava jälkeenjääneisyys.
         
         
         Koulutusmäärät alkavat lähestyä maksimejaan.
            Nykyhallitus ei kuitenkaan viime joulukuussa reagoinut tähän
            hyväksyessään koulutuksen ja tutkimuksen
            kehittämissuunnitelmaa eli Kesua vuosille 2004—2009.
            Lausuntokierroksella olleessa versiossa yliopistojen sisäänottomääriä ehdotettiin
            laskettavan 1 600 paikalla, lopullisesti hyväksytyssä versiossa
            vain 700 paikalla. Tuo alkuperäinenkin luku on liian pieni. Yliopistojen
            nykyisetkään resurssit eivät ole riittäviä näin
            suurten koulutusmäärien laadukkaaseen kouluttamiseen,
            eivätkä nyt tässä käsittelyssä olevassa
            kehittämislaissa olevat määrärahalisäykset
            korjaa tilannetta.
         
         
         Olen todella huolestunut suomalaisen akateemisen koulutuksen
            laadusta. Hallituksella olisi pitänyt olla rohkeutta laskea
            sisäänottomääriä vastaamaan
            todellista tarvetta. Vaikka tavoitteena on väestön
            osaamistason korottaminen entisestään, olisi tarkemmin
            mietittävä, mitä osaamista Suomessa tarvitaan.
            Ammatillinen koulutus uhkaa tavoitteissa jäädä korkeakoulutuksen jälkeen.
            Nuoret eivät ole riittävän kiinnostuneita ammatillisesta
            koulutuksesta. Etenkin eräillä teollisuudenaloilla
            ja alueilla on suuria pulmia saada osaavaa työvoimaa. Ammatillinen
            peruskoulutus tuntuu jääneen tämän
            hallituksen painopistealueista pois. Siis, ministeri Haatainen:
            laatua vai määrää?
         
         
         Tosiasia on, että yliopistojen tutkintoa kohden laskettu
            budjettirahoitus on tasaisesti laskenut koko viime vuosikymmenen
            ajan ja laskee edelleen. Nyt ehdotus ei korjaa tilannetta, ainoastaan
            loiventaa alamäkeä, ja kun signaalia opetuksen
            tason laskusta on jo nähtävissä, on suunnan kääntämiseksi
            kiire. Yliopistojen määrärahakehityksen
            tulisi seurata tutkintotavoitteiden kasvua, ja kun näin
            ei ole käynyt tutkintotavoitteiden ollessa ennätyskorkeita,
            ei määrärahojen korotus ole pysynyt juoksussa
            mukana. Lisäksi on nähtävissä,
            että näistä tutkintotavoitteista jäädään
            yliopistoissa huolestuttavan monilla aloilla — siis jälleen
            kerran määrää laadun kustannuksella.
         
         
         Erityisen huolestuttavaa on tavoite tohtorintutkinnoista, kun
            viime vuonna tohtoreita valmistui 1 254, mikä on
            jälleen uusi ennätys. Jo nykyisen tohtorimäärän
            tuottamiseen on tarvittu aikamoiset talkoot, ja siitä on
            kiittäminen yliopistoja. Väitösten laatu
            on pysynyt hyvänä, mitään alennusmyyntiä ei
            ole nähty eikä tehty. Mutta mikäli tavoitteessa
            mennään aina vain määrällisesti
            korkeammalle tasolle, uhkaa selvä laadullinen heikkeneminen.
            Kun yliopistot kilpailevat rahoituksesta ja siten myös
            tutkintotavoitteet nousevat, joudutaan oravankehään,
            jossa lopputulema ei varmasti ole yhteiskunnan kannalta paras mahdollinen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Suomalainen tiede on kansainvälisesti
            arvostettua, ja suomalainen innovaatiojärjestelmä on
            menestynyt erinomaisesti useissa kansainvälisissä arvioinneissa.
            Hallituksen esityksiä, niin tätä kehittämislakia
            kuin yliopistolakiakin, lukiessa tuntuu siltä, että tätä osaamistasoa
            halutaan nyt murentaa. Tosiasia on, että suomalaiset yliopistot
            kouluttavat 70 prosenttia enemmän opiskelijoita 5 prosenttia
            vähemmällä opetushenkilökunnalla
            kuin vuonna 82. Perusmäärärahat eivät
            ole reaalisesti kasvaneet viimeisten kymmenen vuoden aikana. Oecd:n
            kansainvälisessä rahoitusvertailussa Suomi on
            tutkimusrahoittajana huippuluokkaa mutta perusopetuksen rahoittajana
            alempaa keskikastia. Perusrahoituksella kuitenkin luodaan pohja
            tulevalle, joten siitä tinkiminen on erittäin lyhytnäköistä politiikkaa.
         
         
         Opetusministeriö on myös ollut huolissaan pitkittyvistä opintoajoista,
            ja perusrahoituksen puute johtaa myös vähentyvään
            kurssitarjontaan, mikä taas johtaa opintojen venymiseen. Yliopisto-opiskelun
            tehostamisen tavoite on ristiriidassa rahoitustilanteen kanssa.
            Opintojen etenemisen tehokas edistäminen ja mielekäs opiskelu
            vaativat uudenlaisia opetusmetodeja ja ohjausta, jotka usein merkitsevät
            myös lisää henkilökohtaista
            ohjausta ja lisää opetusresursseja opiskelijaa
            kohden.
         
         
         Mutta mennyt on mennyttä, ja koulutuksen ja tutkimuksen
            kehittämissuunnitelma on hyväksytty. Tätä kehittämislakia
            onkin syytä tarkastella asetettujen tavoitteiden valossa,
            ja niiden varjolla esitetyt lisämäärärahat
            ovat riittämättömät.
         
         
         Ministeri Haataiselta on hyvä kuulla mielipide myös
            siitä, mihin jo hyväksytyn Kesun luvut pohjaavat — toivottavasti
            johonkin — ja miten niitä on verrattu tähän
            esitettyyn pieneen lisäresurssiin. Vaikuttaa nimittäin
            siltä, että punamultahallituksen korkeakoulupolitiikkaa
            ei ainakaan suunnitelmallisuudella ole pilattu. Tavoitteet ja resurssit
            ovat monilta osin ristiriidassa. Tätä kysymystä saamme
            vielä pohtia usein korkeakoulutusta sivuavien lakiesitysten
            kanssa täällä salissa pitkin kevättä.
         
         
       
      
      Ed. Irja Tulonen merkitään
         läsnä olevaksi.
      
      
      
         
         Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nimenomaan vuokrakustannukset ovat olleet
            semmoisia, jotka ovat puhuttaneet vuosikausia. Siinä mielessä asiassahan
            on istunut työryhmä, jossa on ollut sekä yliopiston
            edustaja että Senaatti-kiinteistöjen edustaja
            ja myöskin valtiovarainministeriön edustaja. Heillä oli
            erittäin hyvä paperi. Nyt olisi toivottu, että olisi
            nähty myös tässä seuraavan vuoden
            talousarviossa, että se toteutuu. Kun me kävimme valiokunnan
            kanssa Senaatti-kiinteistöissä, siellä olivat
            kaikki nämä kyseiset tahot yhtä mieltä siitä,
            että se on hyvä paperi ja se on toteuttamiskelpoinen.
            Koska todellisiin toimenpiteisiin ryhdytään niin,
            että se paperi todellakin toteutuu, koska epävarma
            tilanne jatkuu näköjään edelleenkin
            selvitysten myötä ja aina uudelleen ja uudelleen
            se pulpahtaa esiin?
         
         
       
      
         
         Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Oli ilahduttava kuulla opetusministerin, sanotaanko,
            hyväntahtoinen toive, että tulevaisuudessa, tulevina
            vuosina, on tarkoitus VM:n kanssa sopia budjetin yhteydessä mahdollisista
            vuokrankorotuksista. Mutta mikä on opetusministeriön
            varasuunnitelma x, jos kyseisissä neuvotteluissa ei menestytäkään?
            Onko tarkoitus, että juuri näitä yliopiston
            kipeästi kaipaamia kehittämisrahoja käytetään
            tulevaisuudessakin kohoavien vuokrien maksamiseen?
         
         
       
      
         
         Rakel Hiltunen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Minulla oli aivan sama kysymys mielessäni
            kuin ed. Drombergilla ja ed. Sirnöllä. Kun luin
            tämän ehdotuksen, perusteluista jäi epäselväksi
            se, onko todella tarkoitus, että vuokrien indeksisidonnainen
            korotus jää aina neuvoteltavaksi vuosi kerrallaan.
            Se luo erittäin suuren epäturvallisen tunteen
            ja heikentää edellytyksiä yliopistolle
            pitkäjänteiseen kehittämistyöhön.
            Tässä on nyt tullut kuitenkin semmoinen tulkinta,
            että näin tulee käymään.
            Tästä haluan omalta puoleltani ilmaista huolestumiseni,
            kuten tässä muutkin edustajat ovat tehneet.
         
         
       
      
         
         Opetusministeri Tuula Haatainen
         
         Arvoisa herra puhemies! Tilakustannuksiin liittyviin ongelmiin,
            joihin täällä puheenvuoroissa viitattiin:
         
         
         Tämä huolihan on ollut pitkään
            niin täällä eduskunnassa kuin opetusministeriössäkin
            liittyen yliopistojen tilakustannuksiin ja niiden rahoitukseen.
            Valtiovarainministeriö asetti yliopistojen vuokratyöryhmän,
            ja se esitti muistiossaan viime kesäkuussa, että yliopistojen
            toimintaedellytysten turvaamiseksi toimintamenomäärärahoja
            mitoitettaessa hallituksen talousarvioesityksessä otettaisiin
            huomioon sekä toimitiloista että kustannustasomuutoksista
            johtuvat määrärahatarpeet. Työryhmän
            esitykset huomioon ottaen valmisteltiin myös kehittämislain
            muutokset siten, että näin tehtäisiin,
            mutta nyt näiden keskustelujen jälkeen, joita
            on käyty, on päädytty siihen, että tätä lakia
            jatketaan saman sisältöisenä kuin aiemman
            hallituksen toimesta eli sinne ei sisällytetty tätä automaattista
            vuokralisäystä. Siinä suhteessa edellisen
            hallituksen linjaukset jatkuvat, ja tähän lakiinhan
            joka vuosi kumulatiivisesti päälle tulee 20 miljoonaa
            euroa kehittämisrahaa.
         
         
         Määrärahojen lisäämistarpeiden
            ohella yliopistojen tilavuokriin kytkeytyy myös tilahallinnon
            yleinen kehittäminen yliopistoissa. Yliopistosektorin tilaohjausta
            ja -strategioita on tarkoitus kehittää ja myös
            tehostaa. Uusia rakennus- ja perusparannushankkeita on edelleenkin
            menossa runsaasti, joten yliopistojen vuokranmaksukyky huomioon
            ottaen hankkeita joudutaan priorisoimaan entistä tarkemmin
            myös opetusministeriön toimesta jatkossa. Tarkoitus
            on, että Senaatti-kiinteistöt kokoaa yhteistyössä opetusministeriön
            kanssa yliopistojen useamman vuoden uudisrakentamisohjelman, joka
            sitten tuodaan valtioneuvoston seuraavien vuosien menokehysten neuvotteluihin
            mukaan.
         
         
         Yliopistojen sisäisen vuokran järjestelmää on tarkoitus
            kehittää siten, että järjestelmä myös motivoisi
            tilojen tehokkaaseen käyttöön ja myös siihen,
            että yliopistoissa sisällä kun päätetään
            taloudesta ja hallinnosta, niin siellä myös mietittäisiin
            niitä keinoja, millä pystyttäisiin saamaan
            aikaan kiinteistökustannuksissa säästöjä.
            Opetusministeriön on luonnollisesti tarkoitus jatkaa keskustelua
            valtiovarainministeriön kanssa yliopistojen vuokranmääräytymisperusteista,
            jotta siellä olisi sitten selkeä käsitys
            yliopistojen vuokranmaksukyvystä. Joka tapauksessa tämä asia
            jää kunkin budjetin yhteyteen keskusteltavaksi.
         
         
         Ed. Lindén täällä puheenvuorossaan
            peräsi määrää vai laatua.
            Yliopistokoulutustahan ei lisätä. Määriä ei
            lisätä, eli nämä tiedot, joita
            julkisuudessakin on pyöritelty, ovat sillä tavalla
            olleet harhaanjohtavia, että yliopistoaloituspaikkamääriä ei
            tulla lisäämään. Laadussa ei
            ole tapahtunut käsittääkseni vuodessa
            edelliseen hallitukseen verrattuna mitään romahdusta,
            päinvastoin koulutuksemme laatu kautta linjan on hyvin
            korkeatasoista. Suomalaista yliopistolaitosta kyllä seurataan
            kansainvälisestikin hyvin ihaillen ja samoin meidän
            koulutus- ja tutkimusjärjestelmäämme.
            Yliopistot ovat onnistuneet tehostamaan toimintaansa kuluneiden
            vuosien aikana. Rahoitusta on lisätty, ja samanaikaisesti
            yliopistoissa on tapahtunut merkittävä kehitys
            sen suhteen, että on voitu toimintaa tehostaa, ja se näkyy myös
            siinä, että tutkintoja syntyy myös enemmän.
         
         
         Toinen kysymys, joka taas ei ihan tähän rahoittamislakiin
            liity, liittyy muutoin opetuksen järjestelyjen tehokkuuteen
            ja siihen, missä ajassa valmistutaan ja kuinka tehokkaasti
            opiskelijat opiskeluaikaansa käyttävät.
            Ne seikat liittyvät sitten enemmänkin tähän
            opintojen vauhdittamiskeskusteluun, ja siinä asiassahan
            hallituksen esitykset ovat vasta valmisteluvaiheessa, ja niistä linjauksia
            on tulossa.
         
         
         Mutta se on tosiasia, että yliopistoissa tällä hetkellä yli
            puolet opiskelee osa-aikaisesti. Tilastojen mukaan noin 60 prosenttia
            opiskelee vain 20 opintoviikkoa. Tämä tietysti
            asettaa meille sen kysymyksen, millä tavalla yliopistojen
            tehokkuutta ja yliopistoille kohdennettua resurssia opiskelijaa
            kohti oikein arvioidaan. Monissa maissa tällaiset osa-aikaopiskelijat
            on niputettu yhteen niin, että tulee kokoaikaopiskelijoita,
            kun lasketaan aina kaksi osa-aikaista opiskelijaa yhdeksi, ja sen
            pohjalta on tehty näitä kustannusvertailuja opiskelijaa
            kohden.
         
         
         Meillä on tulossa kansainvälinen vertailu
            yliopistoista ja niiden toiminnasta, rahoituksesta ja tehokkuudesta,
            ja siitä saamme tuonnempana kuulla lukuja. Se varmasti
            auttaa meitä myös hahmottamaan yliopistojen resursointia
            ja tehokkuutta ja sitä, mitkä ovat opettajamäärät
            opiskelijaa kohti.
         
         
       
      
         
         Hanna-Leena Hemming /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ministeri Haatainen aikaisemmin tänään
            puheessaan mainitsi, että nyt on tarpeen turvata edelleen
            yliopistojen rahoitus. Kysyisin, mistä turvaamisesta puhutaan,
            kun opiskelijamäärät ovat kohonneet 39 prosenttiin
            ylemmissä korkeakoulututkinnoissa. Opettajien määrä ei
            kuitenkaan ole samassa suhteessa noussut ollenkaan. Yliopisto-opiskelijamäärien
            suhteellisesti noustessa olisivat tarpeen kaiken maailman lisäkurssit,
            tukikurssit, koska opiskelija-aines ei millään
            voi olla samaa kuin se on ollut siihen aikaan, kun 5 prosenttia
            väestöstä oli korkeakouluissa. Miten
            tämä puute otetaan huomioon yliopistojen rahoituksessa?
         
         
       
      
         
         Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ministerillähän on täysi tuki
            vuokrakysymysten ratkaisuun täältä eduskunnasta.
            Toivon, että käytätte sitä täysipainoisesti
            hyväksenne. Kun kuitenkin tänään
            kuulimme eräältä asiantuntijalta, että kehittämisraha, joka
            on 20 miljoonaa, sisältää myöskin
            korotetut vuokrat elikkä siitä menee jo 12 miljoonaa
            euroa näihin vuokriin, kehittämiseen todellisuudessa jää sitten
            ainoastaan 8 miljoonaa euroa. Kun palkkoihin siitä menee
            5 miljoonaa vielä, niin kehittämiseen jää sitten
            se loppu. Ei se kyllä kovin kehittävältä kuulosta
            sitten, kun ajatellaan, kuinka paljon lisätehtäviä on
            annettu ja kehittämistehtäviä yliopistoille.
         
         
       
      
         
         Irja  Tulonen  /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Täällä salissa
            on monta kertaa oikeastaan aika ilkeämielisestikin puhuttu
            Senaatti-kiinteistöistä, mutta sanoisin kyllä,
            että Senaatti-kiinteistöt tekevät hyvää työtä,
            ja on oltu vihkimässä juuri esimerkiksi Tampereen
            yliopiston kasvatustieteen laitosta, joka on paitsi hyvin toimiva
            myöskin kaunis laitos. Kysehän on siitä, että opetusministeriön
            olisi kehittämislain 3 §:ssä täytynyt
            ottaa mielestäni automaattisesti huomioon ne vuokrankorotukset,
            jotka ovat tulossa.
         
         
         Ministeri Haatainen, olette lähteneet ministeriössä samalle
            tielle kuin aikaisemmissa kehittämislaeissa, mutta muistuttaisin
            siitä, että Senaatti-kiinteistöjen täysipainoinen
            työ on tullut vasta sen jälkeen ja juuri nyt olisi
            ollut tärkeä muutos, että nämä vuokrankorotukset
            olisivat olleet täällä kehittämislaissa
            selkeästi.
         
         
       
      
         
         Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Minäkään en ymmärrä sitä, miksi
            näistä vuokrista tehdään jokavuotinen
            ongelma. Sehän on jo nähty täällä,
            että siitä jatkuvasti nyt keskustellaan, ja kun
            sitä joudutaan joka vuosi vatvomaan täällä,
            niin sama peli jatkuu. Tämä vie liian paljon myöskin
            yliopistojen voimavaroja, kun ne joutuvat keskittymään
            näitten vuokra-asioitten selvittämiseen joka vuosi.
            Eikö yliopistoilla ole parempiakin tehtäviä?
            Näyttää siltä, että tästä tehtävästä tulee
            kohta yliopistoille se kolmas tehtävä.
         
         
         Kysynkin ministeriltä: Onko tämä hallituksen tiukka
            menokehys syynä siihen, että todella tähän
            joudutaan, tämmöiseen jokavuotiseen painiskeluun
            vuokra-asian kanssa? Miksi todella ei kuunnella eduskuntaa, kun
            eduskunta haluaa, että tämä asia ratkaistaan?
         
         
       
      
         
         Säde Tahvanainen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Mielestäni oppositio syyttää täällä vähän
            väärää puuta, kun nostaa ministeri
            Haataisen tässä tilakustannuskysymyksessä orrelle
            syytettävien penkille. Mielestäni nämä viestit
            pitää osoittaa valtiovarainministeriöön,
            jossa asetetaan tuloutusvaatimus Senaatti-kiinteistöille,
            ja sitä kautta sitten viedä asiaa eteenpäin.
            Tulevassa budjetissahan asia tietenkin voidaan ratkaista. Menopuolella
            ei laiteta lisää rahaa, mutta tuloja vähennetään,
            jolloin varsinainen budjettikehys ei ole se este, jos hyvää tahtoa
            riittää tämä asia hoitaa.
         
         
       
      
         
         Suvi  Lindén  /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Tahvanaiselle vaan sen verran, että eikö tämä ole
            hallituksen esitys, jota ministeri Haatainen on tietysti sektoriministerinä esittelemässä.
            Uskon, että nämä opposition terveiset
            kuuluvat koko hallitukselle, eivät missään
            tapauksessa pelkästään ministeri Haataiselle.
         
         
         Vielä näihin opiskelijamääriin:
            Opiskelijamäärät eivät todellakaan
            kasva, mutta mistä johtuu se, että kun kehittämissuunnitelma
            oli lausuntokierroksella, niin siinä versiossa sisäänottomääriä ehdotettiin
            pienennettäväksi 1 600 ja kuitenkin sitten
            ministeriössä rohkeus riitti vain 700 paikan vähennykseen?
            Tämä onkin se ydinkysymys. Haluaisin tietää ministeri
            Haataiselta: Onko hallitus missään vaiheessa pohtimassa
            sitä, onko nyt olemassa oleva tavoite siitä, että 70
            prosenttia suomalaisista käy läpi korkeakoulutuksen,
            oikealla tasolla? Pitäisikö pohtia sitä,
            onko tämä taso aikoinaan asetettu liian korkealle,
            ihan aidosti miettiä sitä, minkälaiset
            tarpeet meillä yhteiskunnassa on?
         
         
         Sitten vielä osa-aikaiseen opiskeluun: hyvin usein
            syynä on se, että kurssitarjontaa ei ole, ja näin
            ollen opiskelijat joutuvat osa-aikaisesti opiskelemaan, mutta toivottavasti
            tämä tulee sitten myös parantumaan sen
            myötä, kun yliopistot tutkintorakenteen uudistuksen
            myötä näitä kurssejaan käyvät
            lävitse (Puhemies: Aika!) ja miettivät sitä tarjontaansa.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Liityn minäkin tähän
            arvioitsijoitten kuoroon. Näin ymmärrettynä,
            kuin tässä nyt on, tällä lailla
            on väärä nimike. Tämä on "Senaatti-kiinteistöjen
            tulostavoitteen rahoituslaki". Ei sillä kyllä korkeakoululaitoksen
            kehittämisen kanssa ole yhtään mitään
            tekemistä.
         
         
         Edellinen opetusministeri sentään kehitti
            keskusteluun edes vaihtoehtoisen mallin, ja se oli se, että perustetaan
            sitten Yliopisto-kiinteistöt, ja jos perustetaan Yliopisto-kiinteistöt,
            niin sitten budjetissa aina osoitetaan, mitä investointivarallisuuksia
            tarvitaan sellaisten yksiköitten rakentamiseen kuin Tampereella
            on valmistunut äskettäin. Sillä tavalla
            tämä keskustelu olisi jollakin tavalla älyllisesti
            rehellistä.
         
         
       
      
         
         Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Mielestäni täällä oppositio
            ei kaatanut syytä todellakaan opetusministerin niskaan,
            vaan kuten opetusministeri itsekin sanoi, VM:stä ehkä se
            syyllinen näihin vuokriin löytyy.
         
         
         Mutta itse näen tässä ongelmana sen,
            että tässä toki jatketaan Lipposen kakkosen
            hyvää kehittämislinjaa näitten
            palkkakustannusten osalta, mutta selvä heikennys on se,
            että täältä puuttuu yksi sana
            tuon 20 miljoonan edeltä. Tähän asti näissä kehittämisrahoissa,
            jotka ovat lisäksi, on ollut sana "vähintään"
            siinä edellä, mikä tänä vuonna
            on tarkoittanut muun muassa 23:a miljoonaa eikä 20:tä miljoonaa.
            Tällä hetkellä näyttää siltä,
            että koska hallituksella on erittäin tiukka menokatto
            ja tämä kirjaus tulee olemaan 20, niin se tarkoittaa
            myös 20. Jos vuosittain opetusministeri häviää taistelun
            VM:n kanssa näistä vuokrakustannuksista, niin
            eikö se silloin tarkoita sitä, että näitä kehittämisrahoja
            käytännössä suunnataan vain
            ja ainoastaan pääosin kohonneitten vuokrien maksamiseen?
         
         
       
      
         
         Opetusministeri  Tuula Haatainen
         
          Arvoisa herra puhemies! Tästä vuokrakysymyksestä: Nykyisellä indeksillä mentäessä
            vuokrakustannuksiin
            tarvitaan 1,5 miljoonaa euroa lisää. Jos indeksi
            nousee 100 prosenttiin, niin kuin näissä työryhmänkin
            suunnitelmissa oli, niin silloin tämä kustannuslisäys
            olisi 3 miljoonaa euroa. Sitten yliopistoissa jo tehdyt investoinnit,
            uusinvestoinnit, tuovat lisämenoja 9 miljoonan euron verran,
            ja siitä tulee tämä noin 12 miljoonaa
            euroa näihin lisäystä.
         
         
         Toki on niin, että uudet tilat, joita yliopistoissa
            päätetään ja suunnitellaan,
            ovat osa sitä yliopiston toiminnan kehittämissuunnittelua
            ja suhteessa siihen kaikkeen muuhun toimintaan. Rahoitus tietysti
            tulee tämän toimintavolyymin mukaan
            ja sen mukaisesti myös, mitä opiskelijamääriä ja
            tutkintoja syntyy, eli tietysti tilainvestointien täytyy
            olla suhteessa toiminnan laajenemiseen, jos ne ovat lisätiloja.
            Jos uudistiloja rakennetaan ja opiskelijamäärä ei
            lisäänny, niin silloin varmastikin joistakin tiloista
            tullaan luopumaan, eli tämä ei ole ihan niin yksinkertainen
            kuvio kuin ajatellaan. Eli tilahallinnossakin täytyy myös
            tehostamista tapahtua, ja siihen pitää yliopistoja
            myös kannustaa.
         
         
         Täällä ed. Hemming kyseli, millä tavalla
            yliopistojen toimintamenoja nyt sitten on kehitetty. Yliopistojen
            toimintamenot ovat lisääntyneet vuosittain viimeisten
            kymmenen vuoden ajan. Tämä on ollut alue, johon
            on suunnattu lisää resursseja, ja se on hyvä asia.
            Tietysti voi kysyä, onko ollut riittävä tämä kymmenen
            vuoden kehityssuunta, mutta joka tapauksessa on pystytty kuromaan
            umpeen se aukko, joka syntyi 90-luvun alussa, jolloin toistasataa
            miljoonaa euroa lähti pois yliopistojen rahoituksesta laman
            leikkauksina.
         
         
         Vuoden 1995 775 miljoonan euron tasosta toimintamenot ovat lisääntyneet
            tähän vuoteen 2004 1 miljardin 196 miljoonan euron
            tasoon. Kasvua on ollut nimellisesti 421 miljoonaa euroa, joka on
            markoiksi muutettuna 2,5 miljardia markkaa. Taustalla on osittain
            ollut kiinteistöhallinnon järjestelyjen ja palkankorotusten
            aiheuttamia lisäyksiä, mutta yliopistojen toiminta
            on myös 90-luvulla aivan oikeasti monilta osin laajentunut.
            Voi kuitenkin todeta, että myös aiemmat hallitukset
            ovat kantaneet huolta yliopistojen toimintaedellytysten turvaamisesta,
            ja sillä linjalla tässä nyt eteenpäin
            jatketaan ja pääministeri Matti Vanhasen hallituksen
            ohjelmassa asetetaan tavoitteeksi yliopistomäärärahojen
            tason turvaaminen edelleen erillisellä lainsäädännöllä.
         
         
         Hallituksen ohjelman mukaan myös tutkimus- ja innovaatiorahoitusta
            tullaan lisäämään tiede- ja
            teknologianeuvoston suunnitelmien pohjalta. Nyt menokehyksessä vuosille
            2004—2007 on päädytty yliopistojen toimintamenojen osalta
            voimassa olevan kehittämislain lisäksi 60 miljoonan
            euron lisäykseen vuoteen 2007 mennessä. Tämähän
            on otettu nyt kehittämislaissa, tässä laissa,
            joka on käsittelyssä, huomioon. Valtion tiede-
            ja teknologianeuvoston esityksen pohjalta Suomen Akatemian rahoitusta
            lisätään 45 miljoonalla eurolla ja Tekesin
            rahoitusta 85 miljoonalla eurolla vuoteen 2007 mennessä.
            Pitää muistaa, että merkittävä osa
            tästä lisäyksestä kanavoituu
            myös aikanaan yliopistoissa harjoitettavaan tutkimustoimintaan,
            joka on opetuksen ohella yliopiston toinen keskeinen tehtävä.
         
         
       
      
         
         Kalevi Olin /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Täällä on vähän
            hulvattomasti käyty opetusministerin kimppuun (Ed. Dromberg:
            Väärinkäsitys!) kokoomuksen taholta.
            Puhujat ovat kyllä sitten hieman pehmentäneet
            puheitaan, mutta kommentoin vaan ed. Drombergille, että teidän
            puheenne voi joku nuori ymmärtää siten,
            että kokoomus haluaa, että nuorilta suljetaan
            portti yliopistoihin, (Ed. Dromberg: Ei, väärinkäsitys! — Ed. Tulonen:
            Emme me halua sellaista!) ja sitä te ette varmasti voi
            tarkoittaa. Jos te väitätte, että yliopistojen
            opiskelijamääriä pitää alkaa
            ratkaisevasti alentaa, tämähän on luettavissa
            myös näin.
         
         
         Toisaalta voin myös todeta, että kun ed. Hemming
            käytti sinänsä asiallisen puheenvuoron,
            siinä ilmeisesti oli lipsahdus, joka on poliittisesti hyvin
            arka. Kun te väittämällänne
            luotte kuvan kysymällä, olivatko ehkä ne
            5 prosenttia opiskelijoista, jotka aikanaan pääsivät
            yliopistoon, laadultaan parempia kuin nykyään,
            jolloin pohjaa, rekrytointia, on laajennettu, niin te samalla väitteeseenne
            kytkette sen, että aikanaan, kun yliopisto-opiskelu oli
            varallisuudesta kiinni, silloin ikään kuin varakkaampien
            ihmisten nuoret olisivat olleet lahjakkaampia. Te ette voi tarkoittaa tällaista,
            koska sellainen väite on perusteeton. Se on jopa pöyristyttävä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun täällä myös
            opposition taholta on väitetty, että olisi tapahtunut
            joku huomattava linjanmuutos korkeakoulupolitiikassa, tämä ei
            pidä paikkaansa. (Ed. Tulonen: Olisi pitänyt tapahtua!)
            Opposition muisti on lyhyt. Nimittäin opetusministeri Heinosen
            aikana luotiin 65 prosentin, 70 prosentin opiskelijatavoitteet ikäluokkaan
            nähden, ja nyt on tietenkin arvioitava, ovatko nämä pitkässä pelissä paikallaan, mutta
            ei siten, että nuorilta suljetaan portteja. (Ed. Dromberg:
            Ei tietenkään!) — Niin, tässä me olemme
            varmasti, kun puhun vähän pidempään, samaa
            mieltä. — (Ed. Ahde: Paljon on puhuttava!) — Aika
            paljon on puhuttava. — Sitä paitsi opposition
            lausumissa on myös sellaisia heittoja, joita ei ihan noin
            kevyesti voi ohittaa. Kun puhutaan määristä,
            niin korkeakoulu- ja yliopistopolitiikassa te olette oikeassa, kun
            sanotte, että määrät eivät
            ratkaise. Ratkaisevaa on laatu. Siltä osin voidaan kysyä,
            onko sellainen järjestelmä, joka rahoituksensa
            tukee tutkintoperusteiseen tulosohjaamiseen, aivan oikealla kohdalla,
            koska monilla tieteenaloilla esimerkiksi tohtorintutkinnon suorittaminen
            vaatii aikaa, vaatii aika lailla miettimistä ja kansainvälistäkin
            vaihtoa. Sitä ei voi puristaa vain tehovuoteen. (Ed. Tulonen:
            Se on vanhanaikaista ajattelua!)
         
         
         Puhemies! Tässä keskustelussa mielestäni
            on varmasti Suomelle hyödyksi, että nähdään
            korkeakoulujen ja yliopistojen kehittäminen osana eurooppalaista
            ja unionitasoista korkeakoulupolitiikkaa, ei siten, että harmonisointiin
            mennään, mutta siten, että nuorilla opiskelu-,
            tutkija- ja opettajavaihto unionin sisällä voisi
            Suomen osalta olla maksimaalinen. Perustelen näkemystäni sillä,
            että tiede on sosiaalisista instituutioista kansainvälisin,
            siihen on aina kuulunut kansainvälinen vaihto, siihen pitää tänä päivänä kuulua
            ja tulevaisuudessa niin ikään. Otan esimerkiksi
            tutkijat Suomessa. Muistan, että Suomessa toimivista tutkijoista
            vain 1,8 prosenttia on ulkomaalaisia, kun esimerkiksi amerikkalaisista
            tutkijoista 50 prosenttia on ei-amerikkalaisia. Muistan, että Yhdysvalloissa
            toimii noin 400 000 eurooppalaista tutkijaa. Siksi pieni
            Suomi ei voi panostaa kaikilla tieteenaloilla, vaan sen on haettava
            kansainvälisen yhteistyön kautta vahvuudet.
         
         
         Tärkeätä on kuitenkin tässä edetä siten
            kuin ministeri on hallituksen näkemyksen esittänyt, että turvataan
            tällä lailla korkeakoulujen perustehtävät.
            Yliopistojen osaltahan ne tarkoittavat vapaan tutkimuksen ja tieteellisen
            ja taiteellisen sivistyksen edistämistä sekä ylimmän
            opetuksen antamista. Se on varsin vaativa tehtävä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Otan tähän loppuun yhden asian,
            joka täällä aivan oikein ministerin ja
            hallituksen esityksessä on. Se liittyy yliopistokoulutuksen
            ja siihen osallistumisen maksuttomuuteen. Niin kauan kuin Suomi
            arvioni mukaan kykenee tämän mahdollisuuden turvaamaan
            kaikille nuorille, se varmasti koituu suomalaisen uuden tiedon tuotantojärjestelmän,
            soveltavan tuotekehityksen ja innovaatiotoiminnan hyväksi
            ja takaa, että kaikilla on mahdollisuus myös opiskeluun
            ja itsensä kehittämiseen näillä foorumeilla, aivan
            yhtä hyvin kuin maksuttomuus turvaa perusopetuksessa kaikille
            mahdollisuuden ja myöskin ammatillisessa koulutuksessa,
            koska tarvitaan myöskin kätten taitojen osaajia.
         
         
       
      
         
         Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä loppupuheenvuoro ed.
            Olinilla oli erittäin hyvä, mutta haluan muutamalla
            sanalla tähän alkuun kuitenkin viitata, kun hän
            sanoi, että me haluamme vähentää nuorten
            mahdollisuuksia päästä elämässä eteenpäin.
            Siitähän ei todellakaan ole kysymys, vaan nimenomaan
            rehtori Raivio on ottanut esille sen ja SYLin lausunnossa oli myös
            se, että täytyy opiskelijamääriä vähentää,
            jotta pystytään turvaamaan opiskelun laatu, taso,
            perustutkimus ja perusopetus. On lähtenyt ihan siltä taholta
            tämä toive, että tätä kautta
            pystytään myöskin rahoitus paremmin järjestämään.
            Kaikki me varmaan olemme sitä mieltä, että yliopiston
            pitää olla myöskin sivistysyliopisto
            ja sitä kautta viedä sitä tehtäväänsä eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Irja Tulonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Varmasti maksuttomuudesta ollaan ihan samaa
            mieltä, mutta heittäisin ilmaan ajatuksen siitä,
            että Suomessa kuitenkin ajatellaan yleisesti, että kun
            meillä ulkomaalaiset opiskelevat, niin voisi olla joitakin
            maksuja heillä. Suomihan on semmoinen ihmemaa monien ulkomailta
            tulleitten opiskelijoitten silmissä, että he ihmettelevät
            todella paljon, eikö täällä mikään maksa.
            Minusta tätä kannattaisi ihan rehellisesti pikkuisen
            ajatella.
         
         
         Ed. Olin puhui kyllä kauniisti mutta vähän
            piikikkäästi. Ei todellakaan täällä reunassa
            kokoomuksen piirissä olla sitä mieltä,
            että tulee umpiperiä ja haluamme koulutusta ja
            yliopisto-opetusta vähentää. Sen varmasti
            kaikki ymmärtävät, ettei näin
            todellakaan ole. (Ed. Olin: Se oli väärin sanottu!)
         
         
         Tässä laissa on tietysti se hyvä,
            mikä ei ole täällä keskustelussa
            noussut esille, että tämä palkkaperusteinen
            indeksikorotus on oikein hyvä, mutta tietysti olisin toivonut,
            että tämä yliopistojen ja korkeakoulujen
            pätkätöiden määrä olisi
            voitu tässä kehittämislaissa ehkä enemmän ottaa
            huomioon. Kun sanotaan, että yliopistoissa lähes
            puolet työntekijöistä ja opettajista
            tekee jopa kymmenen vuottakin pätkätöitä,
            niin on se tietysti aika kamalaa. En tiedä, kuinka (Puhemies:
            Aika!) tämä kehittämislaki siihen vastaa.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Olinin puheenvuoro oli hyvä ja
            nimenomaan tuo maksuttomuuskysymys oli tärkeä nostaa
            esiin, mikä on vahvuus mielestäni suomalaisessa
            korkeakouluopetuksessa ja nimenomaan demokratian ja koko väestön
            kannalta. Sen tietävät kyllä kaikki suurten
            ikäluokkien oppilaat, jotka olivat aikoinaan ensimmäisinä perheissään
            ja suvuissaan menossa yliopistolliseen koulutukseen.
         
         
         Mutta kun on vastauspuheenvuoro, tähän liittyy
            myös se huomio, että myöskin hallituspuolueiden
            pitäisi todella kantaa huolta siitä, etteivät Senaatti-kiinteistöjen
            kaltaiset menot liikaa painotu, jolloin painetta tulee näiden
            erilaisten maksujen suuntaan, joita sitten kohdistettaisiin opiskelijoiden
            maksettaviksi. Tämä ed. Olinin asiallisesti tukema
            maksuttomuus joutuisi sitten kyseenalaiseen tilaan.
         
         
       
      
         
         Suvi Lindén /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tosi on, että ministeri Heinosen
            aikana linjattiin tavoitteeksi 65—70 prosenttia, mutta
            mielestäni meillä täytyy olla myös kypsyyttä arvioida
            sitä, onko tämä tavoitteenasettelu ollut
            oikea. Suomalaisten osaamistasossa varmasti koettiin aika järisyttävä muutos
            nyt, kun ammattikorkeakoulujärjestelmä on luotu
            ja sitä kautta opistotason koulutus on noussut korkeakoulutason
            koulutukseksi ja osaamistaso varmasti on huomattavasti korkeammalla
            näillä nuorilla, jotka tämän
            ammattikorkeakoulujärjestelmän käyvät
            läpi, kuin opistotasolla. Mutta huoli on siitä,
            mikä on ammatillisen koulutuksen houkuttelevuus, ja onko
            niin, että suomalaisista kasvatetaan valkokauluskansakunta
            niin, että meillä ei sitten kuitenkaan löydy
            tekijöitä joka sektorille? Tasapaino ennen kaikkea
            on tärkeä ja tietysti se perussivistystaso, mutta
            pitääkö kaikilla olla korkeakoulututkinto?
         
         
       
      
         
         Hanna-Leena Hemming /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihmettelen ed. Olinin lausuntoa siitä,
            että kokoomus haluaisi sulkea portin yliopistoon, (Ed.
            Olin: Sitä minäkin ihmettelen!) ja vertailuna
            tähän, että Suomessa varallisuus on ratkaissut
            yliopistoon menon joillain aikaisemmilla sukupolvilla. Näin
            on saattanut olla ehkä sata vuotta sitten tai vielä aikaisemmin.
            Mutta äitini, joka 50-luvulla opiskeli, opiskeli nimenomaan
            maksuttomassa yliopistossa ja rahoitti yliopisto-opintonsa tekemällä sihteerin
            töitä ja muita kaiken maailman hanttihommia.
         
         
         Suljetaan portti yliopistoon: Jos minä haluaisin viulistiksi,
            olisiko järkevää laittaa minut Sibelius-Akatemiaan?
            Ei varmasti olisi. Kyse on siitä, että koulutetaan
            ihmiset siihen tehtävään, johon heillä on
            parhaat edellytykset. Suomessa ei voi olla ylivoimaisesti suurin
            osa väestöstä niin pätevää,
            että heille tämä teoreettinen yliopistoura
            olisi se paras vaihtoehto. Tästä on ihan selvää näyttöä.
            Meiltä puuttuu käytännön työmiehiä,
            putkimiehiä. Onko todella niin, että meillä Suomen
            kansa ei kerta kaikkiaan pysty pitämään hohtimia
            ja ruuvimeisseliä kädessä?
         
         
       
      
         
         Maija Rask /sd (vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! On varmasti syytä lopullisesti
            ampua alas yksi kaupunkilegenda. Todellakin opetusministeri Heinosen
            aikana oli tämä tavoite 70 prosentin korkeakouluttamisesta.
            Sitä ei ole nykyisessä Kesussa eikä sitä ollut
            edellisessäkään. Se oli kyllä opetusministeri
            Heinosen tekemässä pohjassa, mutta se sieltä poistettiin
            sen tähden, että se ei ole se tie, jolla Suomi
            selviää. Ed. Hemming käytti tätä mielestäni
            virheellisesti jopa vaalimainonnassaan, että suomalaisessa koulutuspolitiikassa
            on tällainen tavoite. Sitä ei ole. Se ilmeisesti
            elää ainoastaan kokoomuslaisten kansanedustajien
            mielessä.
         
         
       
      
         
         Kalevi Olin  /sd (vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässä oikeastaan tuli tämä 70 prosentin
            tausta hyvin esille, ja mielestäni ministeri Rask teki
            ministerikaudellaan aivan oikean ratkaisun, kun tämä lukupeikko
            sieltä otettiin pois ja tältä osin tämä ministeri
            Haataisen linja jatkaa siis Raskin ja myös keskeisiltä osin
            myöskin aikaisempaa korkeakoulupoliittista linjaa.
         
         
         Mutta, puhemies, täällä ed. Tulonen
            sanoi, että ulkomaalaiset kysyvät, eikö täällä Suomessa
            mikään maksa. Kyllä he tietävät,
            että täällä maksaa, mutta korkeakoulumaksujen
            osalta he ihmettelevät sitä, miksi esimerkiksi
            heidän maassaan Yhdysvalloissa lukukausimaksu on 30 000—40 000,
            30 000, 20 000 euroa lukuvuodessa. Heistä se
            on väärin, minustakin se on väärin,
            ja siltä osin tämä maksuttomuus on äärettömän
            tärkeä. Mitä tulee muutoin argumentteihin
            kokoomuksesta, niin tässä talossa sana on taltta
            ja vasara. Sanat on asetettava meidän niin, että vaikutelma
            on oikein, ja kiitän kyllä siitä, että te
            olette vetäneet takaisin käsityksiä.
         
         
         
       
      
      Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
         Paavo Lipponen.
      
      
      
         
         Opetusministeri Tuula Haatainen
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Raskin vastauspuheenvuorossa tulikin
            jo selvitetyksi tämä 70 prosenttia, joka on kummitellut
            sen jälkeen, kun silloinen opetusministeri Heinonen sen
            lanseerasi, mutta se on sen hallituksen ongelma. Yliopisto-opetusta
            ei vähennetä merkittävästi,
            koska nämä ikäluokat eivät vielä pienene
            ja meillä koulutustarpeita selvästi on ja täällä aiemmin
            kyseltiin sitä, mihin nämä pohjautuvat.
            Aivan samanlaisiin analyyseihin kuin aiemminkin, mutta nyt tarkentuneisiin
            ja parempiin aineistopohjiin. Pohjana ovat Tilastokeskuksen keräämät
            työvoimatiedot ja ennusteet työvoimatarpeesta
            ja muun muassa eläköitymisestä.
         
         
         Sitten tähän maksukeskusteluun, joka tietysti on
            suhteessa myös tähän käsitykseen,
            minkälaisena yliopistoa haluamme kehittää.
            Onko se eliittiyliopisto vai onko se kansan yliopisto, johon laajasti
            kansalaisilla on mahdollisuus päästä myös
            avoimen väylän kautta opiskelemaan, vai onko se
            eliittiyliopisto, jossa maksuilla rajataan joukko kansalaisia, suuri
            joukko ihmisiä, ulkopuolelle? Tämä on
            tärkeä koulutuspoliittinen kysymys. (Puhemies:
            Aika!) Jos maksut otettaisiin käyttöön
            EU:ssa oleville kansalaisille, ne pitäisi silloin ottaa
            myös suomalaisille käyttöön.
            Siinä mielessä se on hankala asia. Maksuttomuus
            on hyvin tärkeä lähtökohta yliopistokoulutuksessa.
         
         
       
      
         
         Hanna-Leena Hemming /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Aloitan tällä opiskelijamäärällä.
            Täällä on hallituksen esityksessä sivulla
            7 lause: "Valtiovallan tehtävänä on turvata
            koulutetun työvoiman ja tarvittavan osaamisen saatavuus
            sekä henkisen pääoman kumuloituminen."
            Helsingin työvoimapiirissä tämänhetkinen
            työvoimatarve on 45 prosenttia näistä avoimista
            työpaikoista ammatillisen koulutuksen omaavalle työvoimalle,
            ja tästä on nimenomaan siis 45 prosentin osuudella
            vajetta alueella. Muun muassa Helsingin Vesi kuulemma etsii kissojen
            ja koirien kanssa pitkin koko Suomea työvoimaa, päteviä putkimiehiä.
            Eli tälle puolelle on todellakin kiistatta paljon suurempi
            vaje mitä tällä hetkellä koulutusta
            on ollenkaan tarjolla. Nyt jos alamme sitten rettelöimään,
            mikä on se semanttisesti oikea analyysi 70 prosentin korkeakoulutavoitteesta,
            niin ikinä ei löydy sitä totuutta. Totuus
            on joka tapauksessa se, että ammatillisen koulun puolella
            ammatillisen väylän suosio on aivan väärässä suhteessa
            siihen, mitä meillä oikea työvoiman tarve olisi.
            Tähän nimenomaan perustuu tämä keskustelu
            näistä opiskelijamääristä.
         
         
         Sitten palataan tähän näin, että vaikka
            on kuinka kaunista sanoa, että rajoittamatta sisäänpääsyä yliopistoon,
            niin ollaanko tilanteessa, että meillä on elitistinen,
            maksullinen yliopisto vai kaiken kansan yliopisto. Asia on vaan
            niin, että yliopisto on se korkein koulutusmuoto, mitä meillä tällä hetkellä on.
            Ei voi olla sitä tilannetta, että jokainen yliopistoon
            haluava sinne myös pääsee. Ei millään
            voi olla meillä varaa kouluttaa jokaista yliopistokoulutuksen
            haluavaa, jos ei hänellä ole edellytyksiä siihen.
            Ei ole suomalaisella yhteiskunnalla varaa, vaikka sitä kuinka
            haluttaisiin minkä sosialidemokratian tai muun tasa-arvon
            nimissä.
         
         
         Haluaisin, että meillä joskus olisi sellainen opetusministeri,
            joka joutuisi itse toimimaan opettajana, joka näkisi, mitä se
            tarkoittaa, että rahat eivät ole riittävät
            kussakin oppilaitoksessa. Se vaikuttaa nimenomaan siihen, millaista
            opetusta pystytään antamaan, mikä on
            se opettajan työn rasittavuus. Ensimmäisenä vastaan
            tulee — kun aivan kohtuuttoman suuret määrät
            väkeä otetaan opiskelijoiksi yliopistoon — nimenomaan opiskelija-aines.
            Me voimme ottaa kaikki suomalaiset yliopistoon, mutta se vaatii
            silloin lisäresursointia nimenomaan tukikursseihin ja muuhun
            lisäkurssitukseen, joilla paikataan niitä taitoja,
            joita oppilaat eivät ole aikaisemmissa koulutuksissaan
            hankkineet, ja myöskin tuetaan sitä, mihin ei
            ole ehkä edellytyksiäkään. Aivan
            niin kuin tämä viulistiedellytys. Minulla ei ole
            mitään edellytyksiä viulistiksi, mutta
            tämän logiikan perusteella, mitä täällä on
            käyty tänään keskustelua, minulla
            pitäisi olla oikeus vaatia viulistin koulutus tai lääkäriksi
            pääsy, jos kerran sitä haluan.
         
         
         Olen siis erittäin huolissani tästä,
            mikä on tämä resursointi, kun painotus
            on täällä yliopiston puolella. Hallitusohjelman
            kirjaus, että yliopistojen perusrahoitus turvataan lainsäädännöllä,
            on erittäin hyvä. Ei tässä siitä ole
            kukaan rettelöinyt, ettei se olisi hyvä kirjaaminen.
            Kyse on ainoastaan siitä, ja se, mistä kannamme
            huolta, on se, onko tämä luvattu määrärahojen
            vuosittainen nosto palkkamenojen kasvua vastaavasti riittävä.
            Se ei voi olla riittävä, koska opiskelijat vaativat
            nykyisin ihan eri opetusmenetelmiä, ihan eri opetusryhmien
            kokoa kuin tällä hetkellä pystymme antamaan.
            Opiskelijaryhmän koko 20 vuotta sitten oli puolet suurin
            piirtein siitä, mitä se nykyään
            on, ja jos meidän pitäisi samaan laatuun pyrkiä,
            mihin 20 vuotta sitten pyrittiin tai päästiin,
            niin ei tällä rahoituksella ikinä. Samoin
            tämä 20 miljoonaa — vuosina 2005—2007 — kunakin
            vuonna korvaamaan näitä mahdollisesti Senaatti-kiinteistöstä tai
            muualta tulevia kuluja on naurettavan pieniksi resursoitu. Tarkoitus
            on jatkossakin pitää suomalainen yliopisto kansainvälisesti
            kilpailukykyisenä, erityisesti laadukkaana, koska tämä laatu
            on ainoa asia, millä Suomi pystyy jatkossa kilpailemaan
            maailmassa, ja nimenomaan yliopiston rahoitus on avainasemassa siinä,
            onnistummeko me tässä vai emme.
         
         
       
      
         
         Tuomo Hänninen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi korkeakoululaitoksen kehittämisestä vastaa
            jokseenkin yliopistojen odotuksia. Tämän esityksen
            mukaan yliopistoille korvataan palkkamenojen kasvu sekä määrärahoja
            korotetaan vähintään 20 miljoonalla eurolla kunakin
            vuonna. Toki vuokrien korotusta vastaava summa olisi ilomielin otettu
            vastaan, mutta tässä esityksessä sitä ei
            ole. Suhteessa muihin oppilaitosmuotoihin kehittämislaki
            turvaa hyvät resurssit, ja kehittämistyö voi
            edelleen jatkua. Me elämme edelleenkin, arvoisat sisaret
            ja veljet, niukkojen resurssien maailmassa, ja päätöksiä joudutaan
            siltä pohjalta tekemään. Osaaminen ja ammattitaitoinen
            työvoima on Suomen talouselämän vahvin
            menestystekijä, sen me toki tiedämme.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä kehittämislaki
            yhdessä uuden yliopistolain kanssa päivittää lainsäädännön
            nykyisten toimintojen kanssa yhdenmukaiseksi. Samalla myös
            hallintoa kehitetään. Kuunnellaan asiantuntijoita
            ja muotoillaan tilanteen mukaiset mietinnöt. Tarvittaessa
            tehdään molempiin edellä mainittuihin
            lakeihin tarvittavia muutoksia.
         
         
       
      
         
         Unto Valpas /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Keskustelu täällä on
            laajentunut. Itse näen asian kuitenkin niin, että korkeakoulupolitiikka
            maassamme ei tällä lainmuutoksella muutu miksikään eikä se
            suuria mullistuksia kaipaakaan. Meillä on pääpiirteittäin
            hyvä korkeakoulujärjestelmä.
         
         
         Jo viime eduskuntakaudella keskusteltiin paljon yliopistojen
            rahoituksesta ja Senaatti-kiinteistöjen vuokrista ja näin
            näyttää jatkuvan. Yliopistojen rahoitukseen
            saatiin viime kaudella merkittävä tasokorotus.
            Sivistysvaliokunta oli omalla panoksellaan tähän
            myötävaikuttamassa, ja muun muassa silloinen pääministeri
            Lipponen vieraili meillä valiokunnassa, ja asiasta keskusteltiin
            varsin perusteellisesti ja tuloksia saatiin aikaan. Se olikin tärkeää,
            sillä yliopistojen rahoitus oli pahasti jälkeenjäänyt.
            Mutta sitten uutena ongelmana viime kaudella nousivat nämä yliopistokiinteistöjen
            ja tilojen vuokrat, sillä ne syövät aivan
            liian paljon yliopistojen voimavaroja. Tilakustannukset syövät
            jatkossakin suurimman osan yliopistojen tästä 20
            miljoonan euron vuotuisesta määrärahakorotuksesta.
            Asiantuntija aamulla kertoi, että 12 miljoonaa euroa — tänä vuonna
            esimerkiksi — menee lisääntyviin kiinteistöjen
            kustannuksiin. Tämä on minusta se asian ydin,
            tätä ongelmaa ei hallitus ole rohjennut korjata,
            vaikka sillä olisi eduskunnan tuki. Syy on se, että hallitus
            ei ilmoita, että syynä tähän
            on, aivan niin kuin ed. Hänninen totesi, niukkuus. Hallituksen
            tiukka menoraami on syynä, että tätä vuokraongelmaa
            ei voida ilmeisesti korjata. Siellä on valtiovarainministeriö tehnyt
            selväksi ministeri Haataiselle, että asia on näin.
            En usko, että ministeri Haatainen on tässä niinkään
            jarruna.
         
         
         Elikkä nyt esillä oleva rahoituslaki ei siis
            ratkaise sitä ongelmaa, mikä syntyy näistä kiinteistöjen
            vuokrista. Näin ollen eduskunnan vaatimuksia ei huomioida,
            vaikka näin on monta kertaa täällä sitä vaadittu.
            Näen myöskin, että yliopistojen toiminnan
            kannalta on erittäin huono asia se, että jatkuvasti
            joudutaan keskittämään osaa voimavaroista
            näiden vuokra-asioitten setvimiseen. Onhan se jo nähty
            nyt, minkälainen asia ja ongelma siitä on tullut
            yliopistoille. Siellä tehdään paljon
            töitä näitten asioitten eteen. Ja nyt tilanne
            jatkuu tällaisena, kun joka vuosi joudutaan budjetin käsittelyn
            yhteydessä palaamaan tähän asiaan.
         
         
         Mielestäni tilakustannukset, -ongelmat, pitää voida
            muuten hoitaa kuin jokavuotisilla budjettiväännöillä.
            Tämähän on helposti laskettavissa vuosittain,
            paljonko tilakustannukset ovat nousseet, ja voitaisiin nämä korjaukset
            tehdä ihan automaattisesti. On tähän
            laskentamekanismia olemassa, ja varmasti yliopistoissa osaavat sen
            laskea ja myöskin ministeriössä. Elikkä tämä hallituksen
            malli ei ole toimiva eikä kestävä, ja
            ihmettelenkin sitä, miksi hallitus ei halua selvittää asiaa,
            vaan haluaa siitä itselleen jokavuotisen ongelman.
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt esillä oleva lakiesitys yliopistojen
            rahoituksesta ei turvaa yliopistojen laadukasta kehitystä.
            Toiminnan kehittämiseen ei jää riittävästi
            voimavaroja, kun kiinteistöjen vuokrakustannukset ovat
            edelleen epävarmalla pohjalla.
         
         
         Mutta tämähän on lähetekeskustelu.
            Toivottavasti saamme kuitenkin tämän keskustelun
            pohjalta eväitä valiokuntakäsittelyyn,
            missä vuokriin liittyvät ongelmat voidaan korjata.
            Kyllä viime kaudellakin ainakin sivistysvaliokunta uskalsi
            korjata hallituksen huonoja esityksiä. Toivottavasti näin
            käy tälläkin kertaa.
         
         
       
      
         
         Pentti  Tiusanen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Suomi pienenä kansakuntana kaukana
            erilaisista keskuksista ja kultaisista kolmioista joutuu erityisesti
            paneutumaan siihen haasteeseen, että meidän tulee
            kouluttaa väestömme mahdollisimman hyvin ja myöskin
            mahdollisimman pitkälti. Puuttuvat putkimiehet ja muut
            ammattimiehet löytyvät kyllä niistä sadoista
            ja tuhansista nuorista, jotka jokaisessa ikäluokassa jättävät
            ammatillisen koulutuksen kesken tai jäävät
            sen ulkopuolelle tai jotka eivät edes vie loppuun peruskouluopintojaan.
            Sinne pitäisi kiinnittää huomiota puuttuvien
            putkimiesten kohdalla, ei niinkään katsoa, ovatko
            puuttuvat putkimiehet yliopistossa opiskelemassa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Senaatti-kiinteistöjen lisääntyvä menopallo
            yliopistojen jalassa on ongelma, ja tuo pallon jalkaan johtava ketju
            pitäisi pystyä katkaisemaan. Tässä on
            tällainen decoupling-haaste myös olemassa, kuten
            jossakin muuallakin tällainen tarve olisi, kuten esimerkiksi ympäristöpuolelta
            tiedämme tämän decoupling-termin.
         
         
         Mutta, puhemies, tämä on ollut hyvä keskustelu,
            ja on ollut hyvin mielenkiintoista nähdä ja kuulla
            neljän eri opetusministeriössä työtään
            tehneen ministerin osallistuvan samaan keskusteluun. Se on kyllä tuonut
            tähän aika mielenkiintoisia ja ihan hyvänlaatuisiakin
            näkökulmia.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tästä käydystä keskustelusta:
            Sitä tapaa, millä ed. Hemming lähestyi
            tätä koulutuspoliittista ongelmaa, minä en
            voi millään jakaa. Se vaan nyt ei koko tämä järjestelmä toimi
            näin, hakeutuminen eri opinaloille ei tapahdu niin, kuin ed.
            Hemming täällä kuvasi. Ehkä se
            retorisesti ja sillä tavalla voi olla ihan viehättäväkin
            tapa ja mennä hyvin kansaan, jos siihen kansaan pitää jollakin
            tavalla näissä asioissa vedota.
         
         
         Ed. Olin totesi, että ei ole tapahtunut mitään linjanmuutosta.
            Niiltä osin ed. Olin oli aivan oikeassa, että opetuksen
            maksuttomuuden osalta ei ole onneksi tapahtunut mitään
            linjanmuutosta. Kun 50-luvulla aloitin opiskelun yliopistossa, silloin
            koin erittäin voimakkaana sen, kuinka valtavan upea tämä maksuttomuus
            on, kuinka köyhästä perheestä ja
            varakkaasta perheestä tuleva lahjakas, sanotaanko riittävän
            lahjakas, ihminen pystyi opiskelemaan ja suorittamaan tutkintonsa.
            Se on ollut se rikkaus, johon meidän nykyinen menestymisemme
            maailmantilastoissa kärkipäässä perustuu,
            ja se on luovuttamaton asema, siitä ei pidä kerta
            kaikkiaan lipsua.
         
         
         90-luvun perintönä meillä on puoli
            miljoonaa sellaista ruokakuntaa, joihin tämä kurjuuden kausi
            taloudellisesti vaikuttaa. Siis meillä on tällä tavalla
            niin sanottuja uusmuodostuneita rakenteellisesti köyhiä.
            Tässä maailmassa tämä maksuttomuus,
            joka oli arvo 50-luvulla, on yhtä lailla arvo 2000-luvulla,
            ja siitä pitää pitää kiinni.
         
         
         Se, arvoisa puhemies, mikä on eräällä tavalla linjanmuutos,
            se on hidas, suhteellinen hidas, muutos, joka on syntynyt yliopistolaitoksessa
            siitä, että varallisuus projisoituna tieteen kehitykseen
            ja opetuksen vaatimustason kehitykseen on syntynyt. Toisin sanoen,
            jotta olisi veneessä mukana, täytyy olla entistä paremmat
            resurssit. Tässä on tapahtunut taantumista, valitettavasti,
            ja se näkyy joka ikisenä työpäivänä yliopistolaitoksessa,
            jossa tässä nyt tulee olleeksi edelleen mukana. 
         
         
         Arvoisa puhemies! Millä tavalla tätä hommaa voitaisiin
            sitten niin kuin keskustelullisesti parantaa? Ihan kerta kaikkiaan
            tämänkin nyt tänä päivänä kuunnellun
            ja kuullun perusteella tulee väistämättä mieleen
            se, että me tarvitsemme läpinäkyvyyttä tähän
            arviointiin. Se tarkoittaa sitä, että opetuksen
            ja perustutkimuksen resursointi on hyvin selvästi nähtävissä,
            mitä se on, mihinkä se riittää.
            Kun näin on, se tarkoittaa sitä, että voimme
            selvästi silloin, kun tulee tupoja ja muita ves- ja tes-ratkaisuja,
            sen mitä niistä seuraa, suoraan osoittaa oikealla
            tavalla oikeaan maaliin. Sillä tavalla se on läpinäkyvää,
            ja sillä tavalla puhutaan oikeasta asiasta.
         
         
         Mikä koskee vaatimustason kohoamista, sekin voidaan
            mitoittaa kehittämislain idean perusteella oikealla tavalla.
         
         
         Edelleen, perustutkimuksen osalta nykyinen Suomen Akatemia -riippuvuus
            on haitallinen, koska se pikkuhiljaa vaikuttaa siihen, että opettajien
            valmiustaso alenee, koska he eivät pysty olemaan aktiivisesti
            mukana tutkimustyössä. Se on hidas muutos, mutta
            se on valitettavasti muutos, joka tapahtuu kielteiseen suuntaan.
         
         
         Ja edelleen, tämä onneton tilanhallintajärjestelmä on
            romutettava, se on totaalisesti eriytettävä tällaisista
            kehittämislakikuvioista niin, että niillä ei
            ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Jos
            yliopistolaitokseen rakennetaan uusia taloja, korvataan hometaloja
            ja uudisrakennetaan, niin niihin osoitetaan erilliset varallisuudet
            ja niillä ei ole näitten momenttien kanssa yhtään
            mitään tekemistä. Jollei tämä hallitus
            sitä muutosta saa aikaiseksi, niin seuraava hallitus on
            nimenomaan opetustulosten ja tieteen kehittymisen kannalta vaikeuksissa,
            eli se lasku on lankeava ja se lasku on oleva erinomaisen mittava.
         
         
       
      
         
         Kyösti Karjula  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä esillä oleva
            korkeakoulujen kehittämislain muutos varmistaa palkkamenojen
            kasvun edellyttämän rahoituksen vuosille 2005—2007,
            ja siinä mielessä peruslähtökohdiltaan
            asia on hyvä ja kannatettava.
         
         
         Tässä on useammassa puheenvuorossa — muun
            muassa edellä ed. Pulliainen käytti hyvin monipuolisen,
            hyvän puheenvuoron — tarkasteltu yliopistokiinteistöjen
            vuokrauskysymystä. Siinä mielessä ajattelen
            saman suuntaisesti, että nyt liian vähän
            on löydetty yhteyttä yliopistojen, opetusministeriön
            ja valtiovarainministeriön Senaatti-kiinteistöjen
            välillä. Siellä tapahtuu asioita, joista
            lopullisesti ei vastaa kukaan. Tämän kysymyksen
            ratkaiseminen on hoidettava nykyistä paremmalla tavalla.
            Mikä on sen ratkaisun lopullinen muoto; minä toivon,
            että se jäsentyy todellakin viimeistään
            tämän hallituskauden aikana, mutta tämä tilanne,
            jossa tavallaan yliopistojen vuokrakustannukset näyttelevät
            niin merkittävää kasvua vuosittain, on
            omalla tavallaan vaikeuttamassa myös tarkoituksenmukaisia
            toimia siellä yliopistojen varsinaisen työn, opetuksen,
            käytännössä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä omassa puheenvuorossani
            haluan kiinnittää erityisen huomion asiakokonaisuuteen,
            johonka ei ole aikaisemmin tartuttu. Se liittyy tämän
            esityksen tavoitteisiin ja keinoihin näiden tavoitteiden
            saavuttamiseksi. Tämä pohjaa hyvin vahvasti siihen,
            että yliopistojen perustutkimustehtävän
            lisäksi korostuu ja saa erityisen merkityksen uusien innovaatioiden tuottaminen.
            Nyt se, millä tavalla me tarkastelemme innovaatiojärjestelmää tässä esityksessä, koostuu
            neljästä keskeisestä tekijästä:
            tutkimus, teknologia, tuotekehitys ja koulutus.
         
         
         Jos ajatellaan, missä on suomalaisen innovaatiojärjestelmän
            hyvin keskeinen pullonkaula, niin se on näitten innovaatioiden
            kaupallistamisessa, siinä, millä tavalla innovaatiot
            todella saatetaan markkinoille. Sen vuoksi haluan nostaa tähän
            näiden neljän keskeisen tekijän rinnalle
            viidennen tekijän, jolla on erittäin iso merkitys
            tämän kansallisen innovaatiojärjestelmän
            kehittämisessä, jos se tietoisesti sisäänrakennetaan
            suomalaiseen yhteiskuntaan, nimittäin yrittäjyys-käsitteen,
            mitä merkitsee, mikä valtava ero on sillä,
            onko suomalainen kansallinen innovaatiojärjestelmä byrokratianhajuinen
            ja -makuinen innovaatiojärjestelmä vai onko se
            yrittäjähenkinen innovaatiojärjestelmä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Minä toivon, että tämä näkökulma
            saa tietyn huomion ja tulevaisuudessa, kun kansallista innovaatiojärjestelmää kehitetään,
            se ottaa vahvemmin myös yrittäjyyden sisäänsä.
         
         
       
      
         
         Jukka Vihriälä /kesk:
            		
         
         
         Herra puhemies! Ed. Pulliainen käytti tässä mielestäni
            erittäin hyvän ja analyyttisen ja korkeakoululaitosta
            kokonaisuudessaan tukevan puheenvuoron. Totta kai ongelmia on, mutta
            haluaisin kiinnittää vaan huomiota tärkeään
            asiaan, niin kuin ed. Pulliainenkin kiinnitti: tähän
            maksuttomuuteen.
         
         
         Täällä tämänkin
            lain yleisperusteluissa todetaan: "Hallituksen ohjelmassa asetetaan
            tavoitteeksi yliopistomäärärahojen tason
            turvaaminen edelleen erillisellä lainsäädännöllä.
            Ohjelman mukaan tutkintoon johtava korkeakouluopetus säilyy
            maksuttomana ja yliopistolaitos julkisen koulutusjärjestelmän
            osana". Minusta tässä on kiteytetty koko se tärkein
            asia, mikä tässä lakiesityksessä on.
            On totta, että määrärahat eivät
            ole riittäviä, aina pitäisi enempi saada,
            mutta tässä nyt kuitenkin esitetään,
            että 20 miljoonalla eurolla vuosittain korotettaisiin korkeakoulujen
            määrärahoja. Minä pidän
            sitä tässä tilanteessa hyvänä.
            Toivottavasti valiokuntakäsittelyn aikana, jos se on mahdollista,
            tehdään vielä parannuksia tähän
            lakiesitykseen.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.