2) Hallituksen esitys valmisteverotuslaiksi ja laiksi Ahvenanmaan
         maakuntaa koskevista poikkeuksista arvonlisävero-
         ja valmisteverolainsäädäntöön
         annetun lain 27 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Heli Paasio /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Alun perin tämä ...
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies:
            (koputtaa)
            
            
Ed. Paasio, täällä on vieläkin
               luvattoman paljon hälyä. Seisoskelu pitää nyt
               lopettaa, poistua jos ei ole tarvetta täällä olla,
               ja loput istukoot paikoilleen ja seuratkoot kokousta. — Ed.
               Paasio, olkaa hyvä.
            
            
          
         
         
         
          Kiitoksia, arvoisa puhemies! Tässä kohtaa
            huomaa tämän just, että otsikko ei ole
            varmaan kauhean houkutteleva, kun puhutaan valmisteverodirektiivistä tai
            siitä lainsäädännöstä, mutta
            itse asia on kuitenkin tärkeä ja mielenkiintoinen.
         
         
         Alun perin tuntui, kun verojaostossa kuultiin asiantuntijoita,
            että eihän tässä kauheasti ole
            ongelmia, että teknisiä direktiiviin tulleita
            muutoksia saatetaan meidän omaan lainsäädäntöömme, kunnes
            tarkempi kuuleminen toi muutaman mutkan matkaan. Näitten
            mutkien jälkeen sosialidemokraattien vastalause löytyy
            sieltä mietinnöstä, on sen liitteenä,
            ja siellä aika hyvin on tiivistettynä se, miksi
            me emme voi hyväksyä tätä hallituksen
            esitystä tällaisenaan.
         
         
         Euroopan unioni on tunnettu näistä direktiiveistä ja
            säännöksistä, ja monesti on
            Suomessakin puhuttu siitä, olemmeko me EU:n mallioppilas
            vai emme ja onko syytä olla niin mallikelpoinen kuin kenties
            olemme monessa kohtaa olleet. Tässä kohtaa, kun
            valmisteverodirektiiviä pannaan täytäntöön,
            on hyvä muistaa se, että direktiivi sisällöltään
            ei muuttunut miksikään, mutta meidän
            lainsäädäntömme ja käytäntömme
            tämän kaiken jälkeen muuttuu.
         
         
         Olennainen osa tässä on se, että mennään
            kansainvälisessä liikenteessä oleviin
            erilaisiin liikennevälineisiin ja tämä hallituksen
            esitys poistaa sen mahdollisuuden, että juna matkustusvälineenä säilyisi
            verovapaana, kuten se tähän asti on ollut. Laivaliikenne
            ja ilma-alukset ovat yhä verovapaita. On hyvä tietysti
            kysyä sillä tavalla myös, miten on mahdollista
            vihreiden ollessa hallituksessa ja ympäristöpolitiikasta
            puhuttaessa, että tältä hallitukselta
            tulee sellainen esitys, joka sulkee junan pois tästä kaikesta.
         
         
         Käytännössä voidaan ottaa
            esimerkki siitä, että tässä Suomen
            ja Venäjän välisessä liikenteessä raidematkailu,
            junaliikenne, tulee entistä tärkeämpään
            osuuteen, mutta tämä hallituksen nyt tuoma esitys
            tekee siitä välttämättä ei
            kilpailukykyelementtien kautta vaan tämän verottomuuden
            ja verollisuuden kautta vähemmän kilpailukykyistä ilma-aluksiin
            ja laivoihin verrattuna, ja tätä olemme ihmetelleet.
            Direktiivi ei mainitse sitä juna-sanaa, direktiivi mainitsee
            ilma-alukset ja laivat. Voidaan kysyä tietysti, että kun junia
            ei mainita, niin onko ehdottomasti kiellettyä, ettemmekö me
            voi omalla kansallisella lainsäädännöllä puuttua
            tähän tilanteeseen. Tänä päivänä junat
            kuuluvat tähän verottomuuden piiriin, ja se tapahtuu
            niin, että valtiovarainministeriö on omilla päätöksillään,
            säädöksillään, mahdollistanut
            sen. Se on toivottavaa ja ymmärrettävää,
            että verotus säädetään
            lailla, ja näin tulee tapahtuakin. Mutta emmekö me
            itse voisi tässä kohtaa edes yrittää tehdä asialle
            jotakin?
         
         
         Asiantuntijakuulemisissa on tuotu erilaisia näkökantoja
            tässä esille, ja voi sanoa tietysti, että monessa
            kohtaa on sana sanaa vastaan: lähdemmekö me ennakoimaan
            tilannetta, miten EU tulee suhtautumaan, jos me toimimme itsenäisesti kansalliseen
            lainsäädäntöön junat
            tämän verottomuuden piiriin lisäten,
            vai emme. Mutta voi sanoa, että emme me tiedä,
            ennen kuin katsotaan se tilanne. Me sosialidemokraatit näemme,
            että junan täytyy olla kilpailukykyinen liikenneväline tässä kohtaa,
            ja niin paljon kuin EU:n kohdalla puhutaan aina kilpailuneutraliteetista,
            voidaan kysyä, täyttääkö tämä nyt
            sitä.
         
         
         Kelataan vähän taaksepäin asioita,
            miten direktiivi pääsi tulemaan tällaisena,
            miksi junaa ei ole mainittu. Silloin on hyvä kysyä sen
            perään, ketkä ovat olleet Suomesta edustamassa,
            kun direktiiviä on valmisteltu, miksi Suomen taholta asiaa
            ei ole nostettu esiin. Tuntuu, että kukaan ei ole huomannut
            sitä tai kukaan ei ole halunnut sitä nostaa esille,
            ja tässä ollaan. Nyt ollaan sitten hiljaa sen
            mukaan, että ei enää meiltä nousisi
            itsesyytöksiä tai tällaisia itse asian
            kohtaamisia, että olemme oikeasti tehneet jotain väärin
            tai unohtaneet jonkun aivan olennaisen asian. Tämä on elinkeinoelämämme
            kannalta myös hyvin tärkeä kohta tässä kohtaa.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa VR toi hirveän hyvin esille
            myös sen, että jos tätä verottomuutta
            ei kyetä palauttamaan siihen malliin, missä se
            on nyt, heillä ei ole varaa taikka tiloja pitää verollisia
            ja verottomia myyntituotteita tai tiloja siellä. Mitä se
            silloin tarkoittaa käytännössä tämän
            liikenteen osalta, mitä se tarkoittaa myyntien osalta,
            ja mikä kaikki vaikutus sillä on tähän
            kokonaisuuteen, kun ruvetaan mainostamaan myös sitä,
            että junalla pääsee parhaiten tuosta
            itärajan yli? Olennaista junaliikenteessä on myös
            se, että Suomesta kun tähän junaan noustaan,
            Suomessa ei siitä pois päästä,
            vaan kaikki menee rajan yli. Laivaliikenne ja ilma-alusliikenne
            on verotonta myös EU:n sisällä, ja nimenomaan
            junista puhuttaisiin tässä kohtaa nyt, kun mennään
            EU-alueen ulkopuolella.
         
         
         Tulen yksityiskohtaisessa käsittelyssä tekemään
            muutosehdotuksen muonituspykälään, 19 §:ään,
            ja toivon todella, että valtiovarainministeriön
            taholta vielä asiaa mietittäisiin erittäin tarkkaan.
         
         
       
      
         
         Matti Saarinen /sd:
            		
         
         
          Herra puhemies! Ed. Paasio esitteli asian äärettömän
            hyvin pohjaten pitkälti ryhmämme tekemään
            vastalauseeseen, tai tässähän on kaksikin
            ryhmää: tässä ovat sekä sosialidemokraatit
            että vasemmistoliitto tämän vastalauseen
            mukaisella kannalla.
         
         
         Tosiaan hallituksen esitystä lukiessa ja sen perusteluja
            lukiessa annetaan ymmärtää, että tässä on
            kysymys lähinnä teknisestä lainmuutoksesta siten,
            että voidaan hoitaa vähän rationaalisemmin
            asioita esimerkiksi sähköisellä tiedonsiirrolla.
            Mutta tämä villakoiran ydin löytyy kuitenkin siitä,
            että sieltä puuttuu yksi avainsana, ja se sana on
            "juna". Eli nykyistä käytäntöä,
            maan tapaa, ollaan muuttamassa siitä huolimatta, että direktiiviä ei
            ole muutettu. Voimassa oleva oikeus Euroopan unionissa ei muutu,
            mutta Suomen valtio on muuttamassa omaa lainsäädäntöään,
            omaa käytäntöään, ja
            jos loogisia ollaan, niin tähän muutokseen ei
            ole perusteita, koska direktiiviä ei ole muutettu.
         
         
         Tässä, aivan kuten ed. Paasio sanoi, Suomen edustajat
            ovat toimineet jotenkin huonosti Euroopan unionin neuvottelupöydissä.
            En tiedä, ovatko tuoneet asiaa esiin, ovatko vaienneet
            vai ovatko jääneet alakynteen, mutta hallinto
            ei ole tässä nyt onnistunut. Tulos on meidän
            käsissämme, ja sen kanssa tässä sitten
            pähkäilemme.
         
         
         Kun Euroopan unioni kaikessa vannoo kilpailuneutraliteetin nimeen
            ja aina peräänkuuluttaa vapaata kilpailua ja moittii
            kilpailua vääristävää toimintaa,
            niin tässä jos missä ollaan tilanteessa, että lainmuutos
            vääristää Suomen ja Venäjän
            välisten suorien junakuljetusten kanssa kilpailevien kuljetusmuotojen
            kilpailutilannetta. Tämä on ilmiselvä ristiriita.
            Jos tämän vielä peilaa myöskin
            ympäristöasioita vasten, niin kyllä se
            aika oudolta tuntuu, kun juna nyt jo on niin ympäristöystävällinen
            kulkumuoto, että sen käyttöä tulisi
            kaikin tavoin edistää, ja se tulee olemaan tulevaisuudessa
            vielä suositumpi kulkumuoto. Eli kun siellä matkustaja-
            ja liikennesuoritteet kasvavat, niin tämän asian
            merkitys kasvaa. Vaikka tämä tänään
            ei ole vielä miljoonaluokassa, niin tämä tulee
            olemaan lähiaikoina miljoonaluokassa. Eli näiden
            asioitten mittasuhteet ja skaalat ovat kasvamaan päin,
            ja ympäristöpoliittisistakin syistä pitäisi
            mieluummin suosia junaliikenteen toimintaedellytyksiä.
            Tässä ollaan nyt toimimassa päinvastoin.
         
         
         Mitä sitten tulee perustuslakivaliokunnan eräisiin
            lausunnossaan esittämiin esityksiin, niin ne ovat sinänsä kannatettavia.
            Niitä täsmennyksiähän tässä mietinnössä yksimielisesti
            ollaankin tekemässä. Niitä emme ole moittineet,
            mutta tämä kilpailuneutraliteetti, ympäristöystävällisyys
            ja ennen kaikkea sitten tasapuolinen kohtelu pitäisi junaliikenteelle
            sallia. Mielestäni tässä nyt hallituspuolueet
            ovat kuljettamassa asiaa väärään suuntaan,
            ja tästä ei voi myöskään
            antaa korkeita tyylipisteitä niille hallintoa edustaville
            tahoille, jotka ovat Euroopan unionin kehissä tällaiseen tulokseen
            päätyneet.
         
         
       
      
         
         Mikko Kuoppa /vas:
            		
         
         
         Herra puhemies! Asiantuntijakuulemisessa tuli ilmi, että valtiovarainministeriön
            virkamiehet eivät vaatineet junille samoja verovapausoikeuksia
            kuin mitä on laivoilla ja ilma-aluksilla. Tästä tietenkin
            seurasi se, että kun niitä ei vaadittu, niin niitä ei
            tähän direktiivin myöskään
            tullut. Ja nyt sitten valtiovarainministeriön virkamiehet
            olivat jyrkästi sitä vastaan: ei voida poiketa
            tästä direktiivistä eikä jatkaa
            entistä käytäntöä,
            jolloin junat olivat samassa asemassa kuin lentoliikenne
         
         
         Minua ihmetyttää suuresti, että lentoliikenne ja
            laivaliikenne asetetaan tässä huomattavasti parempaan
            asemaan. VR-yhtiön Avecra voitti kilpailun tästä junatarjoilusta
            näihin nopeisiin juniin, jotka alkavat liikennöinnin
            Helsinki—Pietari-välillä, ja on täysin
            käsittämätöntä, että kun lentokoneella
            lähtee Helsingistä Pietariin, niin tämä myynti
            on verovapaata, mutta jos matkustaa junalla, niin se ei ole valmisteverovapaata.
         
         
         Näin ollen tässä asetetaan kyllä huomattavasti huonompaan
            asemaan tämä ympäristöystävällisempi
            liikennemuoto, ja kyllä ihmettelen sitä nöyryyttä,
            mitä Suomen pitää esittää EU:hun päin.
            Tässä olisi mielestäni pitänyt
            kyllä katsoa, mikä se lopullinen kanta sitten
            on, lähteekö EU sanktioimaan Suomea ja Suomen
            päätöstä, jos olisi jatkettu
            tätä entistä käytäntöä,
            joka on kymmenen vuotta ollut käytäntönä.
         
         
         Näin ollen me vasemmistoliitossa olemme yhtyneet tähän
            sosialidemokraattien vastalauseeseen. Mielestämme tämä asettaa
            myöskin kilpailuneutraliteetin kyseenalaiseksi, jota aina
            EU aina korostaa, että pitää olla tasapuolista
            kilpailua. Tässä se ei kyllä tapahdu.
         
         
       
      
         
         Bjarne Kallis /kd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Yhdyn siihen väitteeseen,
            että tämä vääristää kilpailua,
            se on ilman muuta selvä asia, jos junaliikenne on eri asemassa
            kuin laiva- ja lentoliikenne. Miksi näin? On vastattu jo,
            miksi tilanne on tällainen: sen takia, että neuvotteluissa
            me emme ole vaatineet, että junaliikenne sisällytettäisiin siihen.
         
         
         No, nyt on joka tapauksessa direktiivi tullut, ja kai meidän
            pitää kuitenkin luottaa siihen, mitä asiantuntijat
            ja ministeriön edustajat meille esittävät.
            He ovat kyllä hyvin selkeästi sanoneet, että jos
            me poikkeaisimme tästä ja sisällyttäisimme junaliikenteen
            tähän samaan asemaan kuin missä on lento-
            ja laivaliikenne, todennäköisesti joku kantelisi
            ja seurauksena olisi se, että se, joka on sitten tätä direktiiviä vastaan
            toiminut, joutuisi palauttamaan sen hyödyn, minkä se
            on saanut kymmeneltä vuodelta. Silloin herää kysymys, haluanko
            minä kansanedustajana osallistua sellaiseen päätökseen,
            joka voi synnyttää ja todennäköisesti
            synnyttäisi sellaiset seuraamukset, että perittäisiin
            hyöty kymmeneltä vuodelta takaisin. Tästä syystä olen
            hallituksen esityksen kannalla.
         
         
       
      
         
         Kimmo Sasi /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta on antanut lausunnon
            tästä hallituksen esityksestä ja kiinnittänyt
            huomiota erityisesti kahteen seikkaan: Toinen on varastojen tarkastus
            ja se, että kotirauhan suoja siinä yhteydessä turvataan,
            ja valtiovarainvaliokunta on tehnyt asianmukaiset muutokset tältä osin,
            jotka ovat mallikkaita. Toinen koski verohuojennusta ja sitä,
            että on selvää, että jos on
            kohtuuton maksu, niin se voidaan poistaa tai sitä voidaan
            alentaa. Tässä oli myöskin sitten "erityisiä syitä"
            asetettu ehdoksi, ja se oli jossain määrin epäselvä käsite,
            ja tältä osin täytyy sanoa, että valtiovarainvaliokunta
            on täsmentänyt mallikkaasti myöskin tältä osin
            tuota hallituksen esityksen säännöstä ja
            nyt se on, voi sanoa, perustuslain kannalta katsottuna kohdallaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Mitä tulee sitten tähän
            rautatieliikenteen valmisteverohuojennukseen, nimenomaan Pietarin-junissa,
            niin täytyy sanoa, että en ole ihan vakuuttunut
            siitä, syntyykö kilpailuhaittaa. Lento- ja laivaliikenne
            eivät välttämättä sillä reitillä juurikaan
            kilpaile junaliikenteen kanssa. Ja toiseksi, mielestäni
            sen merkitys ei ole kauhean suuri, kun ottaa huomioon sen, mikä hintataso
            on Pietarissa, kun näitä tuotteita sieltä ostaa,
            niin että siinä suhteessa en luule, että tässä kovin
            suurta ongelmaa syntyy.
         
         
         Se täytyy kyllä sanoa, kuten ed. Kuoppakin täällä sanoi,
            että ongelma on se, että virkamiesten olisi pitänyt
            ottaa neuvotteluissa EU:ssa tämä asia esille ja
            esittää, että olisi voitu saada tämä verovapaus
            junaliikenteeseen Pietariin, koska kun se on ollut aikaisemmin,
            niin sen jatkaminen olisi ollut sinänsä luonnollista.
            Tältä osin täytyy moittia kyllä hallitusta,
            että on tapahtunut laiminlyönti. Mutta ed. Kalliksen
            kanssa olen samaa mieltä, että nyt kun direktiivi
            on siinä muodossa kuin se on, niin jos säätäisimme
            direktiivistä poikkeavan lainsäännöksen,
            se tulisi meitä vastaan jonkin verran myöhemmin
            ja saattaisi aiheuttaa siinä suhteessa takaisinperintää jopa
            pidemmältä ajalta, ja luulen, että loppujen
            lopuksi se, että menemme hallituksen esityksen mukaisesti,
            on kaikkein tarkoituksenmukaisin ratkaisu tässä tilanteessa.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Täällä edustajat
            Kallis ja Sasi ovat valottaneet juuri tätä direktiivikysymystä,
            ja jälleen on ilmeinen ongelma juuri nämä direktiivit.
            Henkilökohtaisesti minä toivoisin, että junamatkustusta
            edistettäisiin kansainvälisessä liikenteessä.
            Venäjän suuntahan tässä on merkittävä,
            ja ehkä tulee muitakin henkilöliikenteen ylityspaikkoja
            tulevaisuudessa kuin se, mikä nyt on, ainakin näin
            toivon. Näkisin, että vanha reitti Pietari—Hiitola—Elisenvaara—Parikkala—Pieksämäki—Haapamäki,
            edelleen sitten Vaasaan esimerkiksi, ja tämä Mittnorden-
            eli Keski-Pohjola-reitti tulisivat myös kansainvälisen
            henkilöliikenteen reiteiksi ja osaltaan silloin tämmöisillä veroeduilla saatettaisiin
            helpottaa tuon avattavankin reitin mahdollisuutta ja kannattavuutta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä on hyvin monimutkainen
            kysymys, ja minä toivon, että jatkossa voitaisiin
            etsiä niitä ratkaisuja, joilla myös junamatkustus
            olisi siinä muodossa, että se voisi olla kilpailukykyinen.
            Nythän tällä välillä kilpailua
            ei sikäli ole, että lentoja on hyvin vähän,
            ja lennon etu on se omansa, mikä sillä on, mutta
            toivon, että junamatkan veroetuihin kiinnitettäisiin
            jatkossa huomiota.
         
         
       
      
         
         Matti Saarinen /sd:
            		
         
         
          Herra puhemies! Kun tuossa aikaisemmin taisin välihuutona
            todeta, että vihreät puuttuvat salista, vaikka
            tässä on näin vahva vihreä ulottuvuus,
            niin täytyy korjata, että aina uskollinen ja ahkera
            ed. Erkki Pulliainen on salissa ja seuraa täysistuntoa
            ja on varannut myöskin puheenvuoron aiheesta, joten oikaisen välihuutoni.
         
         
         Ed. Sasille: Direktiivi ei ole muuttunut, direktiivi ei edellytä mitään.
            (Ed. Ahde: Näiltä osin!) Sen sijaan Suomessa käytäntö on
            nyt muuttumassa. Jollakin lailla meidän hallintomme on
            sitten säpsähtänyt ja oma-aloitteisesti
            muuttaa maan tapaa, ja henkilökohtaisesti olisin toivonut,
            aivan niin kuin meidän ryhmämmekin, että olisi
            testattu vähän tätä EU:n ajattelua
            ja toimintaa, vedottu näihin erinomaisiin perusteluihin, mitä tässä on,
            saatettu tämä asia puntariin ja sitten viety menestyksellisesti
            siihen ratkaisuun, että myöskin junaliikenteessä,
            rautateillä, tapahtuva tarjoilu olisi saanut tasapuolisen
            kohtelun. Me olemme niin kirkasotsaisia EU:n mallioppilaita, että joskus
            meidän pitäisi uskaltaa edes hiukan kyseenalaistaa
            esimerkiksi näin pienessä asiassa kuin tämä EU-maailmassa
            on, voisiko sanoa, vähän potkaista yli aisankin
            tarvittaessa, vaikkei tämä ole vielä siinä sarjassa.
            Tässä mielessä on vahinko, että nyt
            ollaan menemässä hallituspuolueitten voimin tällaiseen
            ratkaisuun, joka toimii ympäristöpoliittisestikin äärettömän epäloogisella
            ja ei-toivotulla tavalla.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Asialla on monta puolta. Eräät
            puolet ovat tulleet hyvin selvästi esiin edustajien Kallis
            ja Sasi puheenvuoroissa, joiden perustelut selittävät
            sen, miksi tämä asia nyt tässä hallituksen
            esityksessä ja valiokunnan käsittelyn jälkeenkin
            on siinä muodossa kuin se tässä mietinnössä on.
            Se on yksi puoli asialle. Toinen puoli on se, että ei siitä nyt
            mihinkään pääse, että taas
            suomalaisen valtiovarainministeriön virkamiehet ovat nukkuneet
            neuvotteluissa, väärällä koneella
            menneet väärään aikaan ja väärät
            kaljat ryypänneet ja nukkuminen on yllättänyt
            silloin, kun olisi pitänyt olla pokkana tikkana paikalla.
            Nyt ollaan tässä kurimuksessa, ja vihreät
            maksavat laskun. Eihän tässä sen kummallisemmasta
            ole kysymys.
         
         
       
      
         
         Matti Ahde /sd:
            		
         
         
          Herra puhemies! Siihen minäkin olisin halunnut kiinnittää huomiota,
            että näiltä osinhan direktiivi ei ole
            muuttunut, että oikeusperusta on edelleen sama.
         
         
         Toiseksi, niin kauan kuin laissa mahdollistettiin, että valtiovarainministeriö voi
            myöntää junaliikenteelle valmisteverosta
            vapautuksen, niin kauan se on toteutunut. Kun he tämän
            nukahdusvaiheensa jälkeen sitten päättivät
            esitellä lakiesityksen eduskunnalle, niin tässä eduskunta
            pantiin sitten maksamaan tämä lasku. Kyllä minä ymmärsin
            asian siten, että valiokunnassa oli hyvin laajaa ymmärtämystä testata
            EU:n kanta tähän asiaan ja pitää junaliikenne
            valmisteverosta vapaana, niin kuin lentoliikenne ja laivaliikenne ovat,
            mutta hyvien verojaoston jäsenten yli sitten käveli
            iso hallitus.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.