Täysistunnon pöytäkirja 23/2009 vp

PTK 23/2009 vp

23. TORSTAINA 12. MAALISKUUTA 2009 kello 16.01

Tarkistettu versio 2.0

11) Laki tuloverolain muuttamisesta

 

Bjarne Kallis /kd(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Tämä aloite syntyi tämän eläkekeskustelun yhteydessä ja varsinkin silloin, kun huomattiin, että 65 vuotta täyttäneistä henkilöistä vain noin 5 000 on työelämässä, siis vain noin 5 000.

Miten saadaan eläkeiän saavuttaneet henkilöt osallistumaan kokopäivätoimisesti tai osa-aikatoimisesti työelämään? Varmasti yksi houkutin voisi olla raha ja tällä hetkellä jokaisen eläkeläisen veroprosentti, marginaalivero, lienee lähellä 50 prosenttia, siis marginaalivero lähes 50 prosenttia ja ymmärrän hyvin, että työpalkka ei silloin niin kovin houkuttele lähtemään työhön. Olemme kyllä yrittäneet tehdä erilaisia laskelmia ja kuten sanoin, viisituhatta 65 vuotta täyttänyttä henkilöä maksaa tänä päivänä yhteiskunnalle veroa noin 50 miljoonaa euroa. Jos menemme siihen, mihin lakialoitteessa tähdätään, että näitten henkilöitten lähdevero, lopullinen kiinteä lähdevero, olisi 20 prosenttia, niin siinä valtio menettäisi, yhteiskunta menettäisi noin 25 miljoonaa euroa, mikäli pudotettaisiin se vero kiinteäksi 20 prosentiksi. Jotta tämä kompensoitaisiin, niin työelämään pitäisi tulla 6 000 63 vuotta täyttänyttä henkilöä. Ne keskustelut, mitä me olemme käyneet, tukevat kyllä tätä. Ei pienintäkään epäilystä etteikö yli 63-vuotiaat sairaanhoitajat, lääkärit ja monet monet muut ottaisi kokopäivä- tai osa-aikatyötä, kun lähdevero on 20 prosenttia. Tässä mielessä tämä lakialoite on tehty.

Esko Kiviranta /kesk:

Arvoisa puhemies! Tämä ed. Kalliksen aloite on hyvin mielenkiintoinen ja olen joskus itsekin ajatellut tämän tyyppisen aloitteen tekemistä.

Ensinnäkin toteaisin, että toivottavasti tämän aloitteen sisältöä ei mitenkään lähdettäisi yhdistämään täällä pitkään jatkuneeseen eläkeikäkeskusteluun tai urien pidentämiskeskusteluun. Siihenhän se ei millään tavalla liity, vaan kysymys on siitä, että siirtyy ihminen millä tavalla tahansa ja minkä ikäisenä tahansa, häntä motivoitaisiin palkkatyöhön. Tietääkseni Ruotsissa on tämän tyyppinen lainsäädäntöratkaisu jo tehty. Siellä ikäraja taitaa olla 65 vuotta. Sen ylittäneen eläkkeellä olevan henkilön palkkatyötä verotetaan lievemmin kuin muitten palkansaajien. En tiedä tarkkaa sisältöä enkä lähde myöskään ottamaan kantaa ed. Kalliksen esityksen yksityiskohtiin, mutta periaatteessa pidän ajatusta hyvänä, että eläkkeellä olevia motivoitaisiin työhön jonkin verran lievemmällä palkkaverotuksella kuin mitä muilla on.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Tämähän on hyvin sympaattinen senioripoliittinen aloite. Mutta siinä olisi kuitenkin voinut ajatella asiaa vielä vähän pitemmälle, että tämä ei kuitenkaan koske kansanedustajia.

Kimmo Sasi /kok:

Arvoisa puhemies! Ehdotus on todella sympaattinen, ja sillä on tiettyä kannustavaa vaikutusta. Toisaalta se sotii kyllä sitä periaatetta vastaan, että kaikista tuloista on maksettava veroa. Kaikki tulot lasketaan yhteen, ja yhteenlaskettujen tulojen perusteella sitten maksetaan tuo vero. Tietysti se, että jos tehdään tämmöisiä järjestelyjä, että saadaan lähdevero tietyissä tilanteissa ja kaikkia tuloja ei lasketa yhteen tuloverotusta varten, niin kyllä se on aika ongelmallista verotuksen kehittämisen kannalta. Tietysti kun täällä sosialidemokraatit vaativat sitä, että tuloverotusta pitäisi ehdottomasti tiukentaa ja koventaa ja ihmisten palkkatuloa pitäisi tällä tavalla alentaa, niin tietysti näissä olosuhteissa täytyy sanoa, ettei ole kovin helppo tehdä minkäänlaisia verohelpotuksia.

Bjarne Kallis /kd:

Arvoisa herra puhemies! Se, että vero on progressiivinen, on juuri este eläkeläisten ja tietyn iän saavuttaneiden henkilöiden kohdalla jäädä työhön, tehdä työtä. Kun niin paljon puhutaan siitä, että olisi suotavaa, että seniorit olisivat työssä kauemmin joko osa-aikatyötä tai kokopäivätyötä tekevinä, niin silloin pitää antaa jotain houkuttimia niille. Tietenkin siinä olisi voinut olla sellainen ratkaisu, että olisi näille myönnetty huomattava vanhuusvähennys, joka olisi sitten tuloista riippuvainen, mutta se ei olisi riittävä houkutin. Mutta 20 prosentin kiinteä vero, se saisi ihmiset liikkeelle. He tulisivat töihin, ja se on tämän lakialoitteen tavoite.

Kimmo Sasi /kok:

Arvoisa puhemies! Luulen, että tällä hetkellä ei tarvita kovin paljon houkuttimia työnteon tarjonnan lisäämiseen. Mutta ed. Kallis on oikeassa, että kun mennään kaksi kolme vuotta eteenpäin, niin silloin ollaan taas tilanteessa, jossa työvoima Suomessa ei riitä ja tarvitaan näitä kannustimia.

Jos ollaan johdonmukaisia, niin oikeastaan, ed. Kallis, joka on verotuksen erittäin hyvä asiantuntija täällä eduskunnassa, eikö silloin pitäisi tehdä niin, että kaikkea työtuloa verotettaisiin samalla kiinteällä prosentilla eli mentäisiin tähän tasaveroon? Silloin kaikkia kohdeltaisiin samalla tavalla, ja tietysti 15 prosenttia on liian alhainen, 20:kin on liian alhainen, mutta joka tapauksessa silloin järjestelmä toimisi kaikkien osalta tasapuolisesti ja lisätuloistakin verotettaisiin saman prosentin mukaisesti.

Keskustelu päättyi.