Katja Syvärinen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ympäristöministeriön
            lausunnossa käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoittamisesta
            sanotaan näin:
         
         
         "Ympäristöministeriö katsoo, että Olkiluotoon
            suunnitellun loppusijoituslaitoksen pitkäaikaisturvallisuuden
            nykyistä luotettavampaan arviointiin tarvitaan runsaasti
            paikan päällä syvällä kallioperässä tehtäviä lisätutkimuksia.
            Samoin tarvitaan lisätutkimuksia bentoniittieristyksen
            pitkäaikaiskestävyydestä suolaisessa
            pohjavedessä ja kallioperäloppusijoituksen eri vapautumisasteiden
            merkityksestä. Pitkäaikaistehokkuutta tai pitkäaikaistehokkuuteen
            vaikuttavia seikkoja ei ole tarkasteltu hakemuksessa riittävän
            perusteellisesti. Turvallisuusarvioinnissa ovat jääneet
            vähemmälle huomiolle mahdolliset vaikutukset eläin-
            ja kasvilajeihin. Turvallisuusarvioinnissa ei myöskään
            ole käsitelty meriympäristön pilaantumisriskejä."
         
         
         Ympäristöministeriö kuitenkin päätyi
            esittämään periaatepäätöksen
            käsittelyä tässä vaiheessa ja
            lausumaan, että käytetyn ydinpolttoaineen esitetyn
            loppusijoituksen hyväksyttävyyttä käsiteltäisiin
            perusteellisesti vasta mahdollisen hanketta koskevan ydinenergialain
            mukaisen rakentamisluvan käsittelyn yhteydessä.
         
         
         Valtioneuvosto siis katsoo, että ydinjätteen loppusijoituksen
            turvallisuusvaikutuksia ei ole selvitetty kunnolla, mutta pyytää eduskuntaa
            tekemään asiasta periaatepäätöksen,
            jonka jälkeen eduskunta ei nykyisen ydinenergialain mukaan voi
            laitoksen rakentamiseen ja käyttöönottoon enää puuttua.
         
         
         Keskustellessaan ydinlaitoksen rakentamisesta eduskunnan pitää ydinenergialain
            mukaan ottaa kantaa siihen, onko ydinlaitoksen rakentaminen yhteiskunnan
            kokonaisedun mukaista. Toisaalta ydinenergialain ja -asetuksen mukaan ydinjäte
            on sijoitettava pysyväksi katsottavalla tavalla Suomen
            maa- tai kallioperään. Eduskunnalta ei siis kysytä,
            pitääkö ydinjäte sijoittaa kallioperään,
            vaan kysytään, millä tavalla tehtynä se olisi
            yhteiskunnan kokonaisedun mukaista. Tällöin periaatepäätöstä tehtäessä on
            painotettava hankkeen turvallisuutta ja ympäristövaikutuksia.
         
         
         Periaatepäätöstä ei voi
            lykätä siihen, kunnes turvallisuusvaikutuksista
            on riittävästi tietoa. Se on tehtävä,
            jotta lisätutkimuksia sijoituspaikalla voidaan tehdä vaaditussa
            laajuudessa. Tähän tarvitaan eduskunnan hyväksymää valtioneuvoston periaatepäätöstä
            siksi,
            että ennen periaatepäätöksen
            tekemistä rakentamisluvan hakija ei ydinenergialain mukaan
            saa ryhtyä toimenpiteisiin, jotka taloudellisen merkityksensä vuoksi
            saattavat vaikeuttaa eduskunnan mahdollisuuksia ratkaista asia vapaan
            harkintansa mukaan. Sama koskee tietenkin muitakin ydinlaitoksia
            kuin jätteensijoituslaitosta. Pian eduskunnassa tulevat käsittelyyn
            uusien reaktoreiden rakentamisluvat, ensin periaatteessa valtioneuvostossa
            ja eduskunnassa ja sitten myöhemmin varsinaisesta rakentamisluvasta
            ainoastaan valtioneuvostossa.
         
         
         Olisi toivottavaa, että esimerkiksi loppusijoituslaitoksen
            lopullinen rakennuslupa tulisi eduskuntaan hallituksen selontekona
            jo ennen valtioneuvoston päätöstä.
            Näinhän ministeri Mönkäre asiaa
            esitellessään antoikin ymmärtää.
            Vuodet kuitenkin kuluvat ja hallitukset vaihtuvat, eikä tämänhetkisen
            hallituksen mielipide sido seuraavia. Eduskunnan pitäisikin
            rakennuslupahakemuksen tässä käsittelyvaiheessa
            liittää päätökseen
            lausuma, jossa edellytetään selontekoa ennen seuraavaa
            vaihetta.
         
         
         Eduskunta on Suomen ylin päättävä elin,
            joka edustaa kansaa tasaisemmin kuin eduskunnan valitsema valtioneuvosto,
            jonka kokoonpanosta puolueet sopivat keskenään.
            Eduskunta on ainoa valtiollinen elin, joka voi edustuksellisen demokratian
            valtuutuksella arvioida, mikä on yhteiskunnan kokonaisedun
            mukaista ja mikä on sen vastaista. Onkin tarkoituksenmukaista,
            että luvan ydinlaitoksen rakentamiseen ja käyttämiseen
            antaa valtioneuvoston esityksestä eduskunta. Siksi toivon,
            että eduskunta hyväksyisi lakialoitteen ydinenergialain
            16 §:n 1 momentin muuttamisesta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä lyhykäisyydessään aloitteeni
            ydin.
         
         
       
      
         
         Merikukka  Forsius  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Nykyisen energialakimme mukainen menettely
            ydinjätteen loppusijoitusratkaisussa on päinvastainen
            kuin useimmissa maissa. Periaatepäätös
            tehtäisiin meillä ennen kuin yksityiskohtaiset
            turvallisuustutkimukset on ehditty tehdä, ja eduskunta
            joutuu siten muodostamaan lopullisen kantansa periaatepäätökseen
            vajavaisen tiedon pohjalta. Tämä ei ole yhteiskunnan
            kokonaisedun mukaista, ja siksi olenkin allekirjoittanut ed. Syvärisen
            lakialoitteen, jolla eduskunnalle taataan riittävä päätäntävalta
            ydinjäteratkaisussa. Eduskunnan rooliksi ei riitä,
            että valtioneuvosto tekee ydinlaitoksen rakentamisesta
            periaatepäätöksen, jonka eduskunta sitten
            ainoastaan tarkastaa.
         
         
         Useissa puheenvuoroissa aikaisemmin on tuotu ilmi se, että ydinjätteen
            loppusijoitus aiheuttaa suurimpia ydinvoiman käyttöön
            liittyviä ympäristöriskejä.
            Toistaiseksi ydinjätteitä ei voida tehdä vaarattomiksi,
            ja vastuu niistä jää tuleville sukupolville.
            Ydinvoimayhtiöiden, TVO:n ja Fortumin, yhdessä omistamalle
            Posiva Oy:lle olisi tietenkin taloudellisesti edullista saada periaatepäätös
            ydinjätteen loppusijoituksesta syntymään
            mahdollisimman nopeasti, mutta yhteiskunnan kokonaisetu vaatii malttia
            ja eduskunnan vahvaa ohjausta. Loppusijoituspäätöksen
            on perustuttava erittäin tarkkoihin tutkimuksiin ja riskikartoituksiin.
            Vaikka Posiva Oy on kartoittanut loppusijoitusvaihtoehtoihin liittyviä riskejä, avoimia
            kysymyksiä on edelleen paljon. Turvallinen ydinjätesijoitus
            tarvitsee lisätutkimuksia, ja niitä tehdäänkin
            periaatepäätösten jälkeen. Jatkotutkimuksissa
            voi kuitenkin ilmetä seikkoja, jotka muuttavat käsitystämme
            hankkeen turvallisuudesta.
         
         
         Esimerkkinä todettakoon, että tehdyt edistyneemmät
            tutkimukset jo nyt osoittavat, että ydinjätteen
            kallioperäsijoittamisen turvallisuutta ei nykytietämyksellä vielä voida
            taata. Tietämys loppusijoituspaikan ympäristövaikutuksista
            lisääntyy pitkän tutkimusprosessin aikana.
            Meillä kansanedustajilla ei tällä hetkellä ole
            mahdollisuutta arvioida riskin suuruutta kehittyneiden paikan päällä tehtävien
            tutkimustulosten valossa. Kun näitä tutkimustuloksia
            myöhemmin periaatepäätöksen
            jälkeen saadaan kansanedustajille, kansanedustajilla ei
            olisi nykyisen energialain mukaan enää sananvaltaa.
            Siksi nyt istuvan eduskunnan moraalinen velvollisuus on turvata sille
            eduskunnalle todellinen mahdollisuus vaikuttaa asiaan, jonka aikana
            ydinlaitoksen rakentaminen ja käyttöönotto
            tulee ajankohtaiseksi. Muuttamalla ydinenergialain 16 §:n
            1 momentin sellaiseksi, että luvan ydinlaitoksen rakentamiseen
            myöntää valtioneuvoston esityksestä eduskunta,
            emme menetä mitään. Sillä takaamme, että poliittiset
            päätökset eivät kiiruhda tutkimuksen
            edelle, ja pidämme langat tiukasti eduskunnan käsissä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Toivon lämpimästi, että eduskunnan
            mielestä tämä lakimuutos on tarpeellinen
            ja että se saa arvoisensa kohtelun jatkokäsittelyssä.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Puhemies! Ydinjätteen loppusijoitus on hyvin merkittävä kysymys,
            ja mielestäni ed. Katja Syvärinen on tehnyt varsin hyvän
            ja myöskin hyvin perustellun aloitteen. Aloite menee nyt
            talousvaliokuntaan, jos puhemiesneuvoston päätös
            tässä toteutuu, ja talousvaliokunnalla on Posiva-hankkeen
            yhteydessä mahdollisuus tähän asiaan
            paneutua. Aikataulullisesti se on mahdollista. Toivottavasti valiokunta
            siihen ryhtyy.
         
         
         Haluaisin vielä siihen viitata, että 10 vuoden aikajänne,
            jonka jälkeen rakennuslupa tulee ajankohtaiseksi, ja 20
            vuoden aikajänne käyttölupaan on todella
            pitkä, niin kuin täällä on todettu muissa
            puheenvuoroissa. Tutkimustieto kehittyy tänä aikana,
            näin voimme olettaa. Eduskunnan käsittely, niin
            kuin lakialoitteessa esitetään, on varsin perusteltua
            sekä 10 vuoden kohdalla että varmasti myöskin
            20 vuoden kohdalla.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.