6) Hallituksen esitys rajavartiointia koskevan lainsäädännön
         sekä eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Tapani Tölli /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Rajavartiolaitosta koskevan lainsäädännön
            kokonaisuudistus on tullut voimaan syyskuun alussa vuonna 2005.
            Tuolloin laitosta koskevat säännökset
            on saatettu vastaamaan EU:n ulkorajan valvonnan kasvaneita vaatimuksia.
            Samalla on muutoinkin vahvistettu Rajavartiolaitoksen roolia maamme
            sisäisen turvallisuuden ylläpitämisessä.
            Todettakoon, että Suomen rajavalvontaahan voidaan pitää esimerkillisenä koko
            Euroopan unionissa.
         
         
         Vuoden 2005 kokonaisuudistuksen yhteydessä eduskunta
            hyväksyi hallintovaliokunnan mietinnön pohjalta
            lausuman, jossa edellytettiin, että hallintovaliokunnalle
            annetaan kirjallinen selvitys Rajavartiolaitosta koskevan lainsäädännön toimivuudesta
            ja soveltamisesta. Nyt käsiteltävänä olevissa
            lakiehdotuksissa on kysymys eduskunnan lausuman perusteella tapahtuneen
            seurannan johdosta tehtävistä tarkistuksista.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lakiehdotukset koskevat keskeisesti seuraavaa
            neljää pääkohtaa: Ensimmäiseksi
            on kyse kansallisten säännösten antamisesta
            nopeiden rajainterventioryhmien Suomeen kutsumisesta sekä ryhmiin
            kuuluvien virkamiesten toimivaltuuksista. Muilta osin nopeista rajainterventioryhmistä
            on
            annettu EU-säännökset. Toiseksi pidättämiseen
            oikeutettujen Rajavartiolaitoksen virkamiesten piiriä ehdotetaan laajennettavaksi
            laitoksen tehtävien vaatimalla tavalla. Kolmanneksi eroamisikää koskevat säännökset
            ehdotetaan nostettavaksi asetustasolta lain tasolle.
         
         
         Merkittävimmät muutokset sisältyvät
            neljänteen kokonaisuuteen eli laittoman maahantulon järjestämistä ja
            ihmiskaupan torjunnan tehostamista koskevaan kohtaan. Tähän
            liittyen lakiehdotusten hyväksymisellä Rajavartiolaitokselle voidaan
            antaa oikeuden päätöksellä lupa
            telekuunteluun ja televalvontaan, kun Rajavartiolaitoksen tutkittavana
            on törkeä laittoman maahanmuuton järjestäminen
            ja siihen liittyvä ihmiskaupparikos. Kysymys on Rajavartiolaitoksen tutkittavista
            rikoksista, joissa sillä ei kuitenkaan ole ollut kyseisiä tarpeellisia
            tutkintakeinoja.
         
         
         Telekuuntelua ja televalvontaan koskeva sääntely
            on jäänyt sillä tavoin vajaaksi alkuperäisestä tavoitteesta,
            ettei nyt säädettävä laki mahdollista
            telekuuntelua ja televalvontaa, mikäli kyse on ainoastaan
            törkeän laittoman maahantulon tutkinnasta. Tältä osin
            lainsäädäntöä on tarpeen
            mahdollisimman pian tarkistaa, esimerkiksi esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädännön
            kokonaisuudistuksen yhteydessä.
         
         
         Rajavartiolaitos on johdonmukaisesti ja pitkäjänteisesti
            huolehtinut henkilöstönsä koulutuksesta
            lisääntyneiden Rajavartiolaitoksen tehtävien
            vaatimalla tavalla. Tästä huolimatta hallintovaliokunta
            korostaa, kuten perustuslakivaliokuntakin lausunnossaan, riittävän
            koulutuksen antamista. Lisäksi valiokunta kiinnittää huomiota
            telekuuntelun ja televalvonnan osalta viranomaistoiminnan lupa-
            ja valvontajärjestelmiin, ovathan kysymyksessä toimivaltuudet,
            joilla puututaan rikosten esitutkinnassa ihmisten perusoikeuksiin
            ja -vapauksiin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Valiokunta oli mietintöä tehdessään
            yksimielinen ja muutamin pykäliin liittyvin pienin muutosesityksin
            esittää tätä kokonaisuutta hyväksyttäväksi.
         
         
       
      
         
         Juha Hakola /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Tölli
            edellä totesikin nuo neljä kohtaa, jotka tämän
            hallituksen esityksen mukaan käsittelyssä ovat.
            Pitäydyn niistä itse vain tuossa puheenjohtaja
            Töllin mainitsemassa viimeisessä, neljännessä kohdassa,
            joka käsittelee sinällään törkeän
            laittoman maahantulon esitutkintaa ja siihen liittyvien pakkokeinojen
            käyttöä ja tässä tapauksessa
            nimenomaisesti telekuuntelun käyttöä.
         
         
         Lähtökohtahan on, että televalvonta
            ja telekuuntelu siis sallittaisiin Rajavartiolaitoksen suorittamassa
            esitutkinnassa "silloin, kun tutkitaan törkeää laittoman
            maahantulon järjestämistä ja siihen liittyvää ihmiskaupparikosta",
            siis tässä tapauksessa "ja siihen liittyvää ihmiskaupparikosta".
            Tämä edellyttää luonnollisesti
            myöskin tarkistuksia Rajavartiolaitoksen virkamiehistössä siten,
            että se, ketkä kaikki ovat pidättämiseen
            oikeutettuja virkamiehiä, tulee tämän
            mukaan myöskin tarkastelun kohteeksi.
         
         
         Rikoslain 17 luvun 8 a § siis käsittelee
            törkeää laittoman maahantulon järjestämistä,
            ja vastaavasti taas rikoslain 25 luvusta löytyy ihmiskaupparikosta
            koskeva lainsäädäntö. Tällä hetkellähän
            tilanne on se, että Rajavartiolaitoksen suorittamassa esitutkinnassa
            telekuuntelu ja televalvonta eivät ole nykyisellään
            mahdollisia, ja senpä takia näiden rikosten selvittämiseksi
            ja esitutkinnalle on erityisen tärkeää,
            että tämä laki tulee tässä esitetyssä muodossa
            voimaan.
         
         
         Kiinnitän kuitenkin huomiota siihen muotoseikkaan,
            kuten täälläkin jo todettiin, että tämä nyt
            käsittelyssä oleva asiakokonaisuus on tarkistusta
            vuonna 2005 annettuun aikaisempaan, ja tässäkin
            on eräs sellainen pieni asia, joka hallintovaliokunnan
            lausumasta löytyy, joka on, voisiko sanoa, mielestäni
            hieman pieni kauneusvirhe. Se on se, että tämä laki,
            joka nyt täällä hyväksytään,
            ei ole ihan täsmällisesti, tarkkarajaisesti sama
            kuin poliisilla. Tutkiessaan törkeää maahantulon
            järjestämistä poliisi ei tarvitse erityisedellytyksenä sitä,
            että samalla on myöskin kysymys ihmiskaupparikoksesta,
            kun sitten taas tässä nyt hyväksyttävässä asiakokonaisuudessa
            edellytetään sitä. Eli pitää olla
            voimassa sekä törkeä maahantulon järjestäminen
            että ihmiskaupparikos, jotta tätä voidaan
            Rajavartiolaitoksessa hyödyntää.
         
         
         Sen sijaan useimmiten tilanne on se, että kun esitietojen
            perusteella aloitetaan tutkinta, tutkitaan vain tätä edellä mainittua
            ja vasta myöhemmin tutkinnan loppuvaiheessa voidaan löytää myöskin
            näyttöä ihmiskaupparikoksesta. Se, että nämä molemmat
            edellytykset ovat yhtä aikaa voimassa, on perin harvinaista
            oman kokemukseni perusteella, ja näin ollen käytännössä tämä saattaa
            aiheuttaa sen, että alkuvaiheessa teknisesti on poliisin
            tutkittava tätä asiaa, joka sitten työjärjestyksen
            mukaan myöhemmässä vaiheessa tullaan
            siirtämään Rajavartiolaitokselle. Eli
            hieman, voisiko sanoa näin, voi olla, että tässä kokonaisuudessa,
            kun olemme tätä käsitelleet moneen otteeseen,
            myöskin perustuslakivaliokunta on käsitellyt tätä vain
            tässä hallituksen esittämässä muodossa.
            No, kuinka useasti tähän ongelmaan törmätään,
            ja onko niin, että rikos jää selvittämättä?
            En sitä epäile hetkeäkään,
            että näin olisi, mutta kun asiaan on joutunut
            joskus perehtymään ihan noin käsikopelollakin,
            niin voin sanoa, että tässä kokonaisuudessa
            tämä kiinnittää huomiota. Mutta
            kuten todettua, hallintovaliokunta tähänkin otti
            kannan ja täältä se on luettavissa.
         
         
         Tähän samaan asiakokonaisuuteen liittyvät myöskin
            monilta muilta osin lainsäädännössä olevat
            aukot ja nimenomaisesti ne seikat, jotka koskevat laittoman maahantulon
            järjestämiseen liittyviä kokonaisuuksia.
            Helmikuun alussa korkein oikeus antoi ennakkoratkaisun, jonka mukaan
            viisumin saaneen ulkomaalaisen tuominen Suomeen ei täyttänyt
            tässä rikoslain 17 luvun 8 §:ssä säädettyä laittoman
            maahantulon järjestämisen tunnusmerkistöä,
            vaikka viisumia haettaessa oli annettu vääriä tietoja
            matkan tarkoituksesta. Korkein oikeus totesi omassa kannanotossaan
            sen, että tämä laki ei anna mahdollisuutta tällaiseen
            tulkintaan, ja itse asiassa rivien välistä sieltä korkeimman
            oikeuden ennakkopäätöksestä on
            luettavissa myös se, että tämä lainkohta vaatii
            pikaista uudistamista, voisiko sanoa kansan kielellä, tämä porsaanreikä olisi
            mahdollisimman nopeasti tukittava.
         
         
         Kävin keskusteluja sekä Rajavartiolaitoksen virkamiesten
            että myöskin edellisen valtakunnansyyttäjän
            Matti Kuusimäen kanssa asiasta, ja olen myöskin
            saanut kirjalliseen kysymykseen vastauksen tässä kokonaisuudessa.
            Valtakunnansyyttäjävirasto on arvioinut tämän
            lainsäädännön muutostarvetta,
            ja samoin oikeus- ja sisäministeri ovat keskustelleet asiasta
            ja ovat pohtineet mahdollisen selvityksen tekemistä, jotta
            tähän kokonaisuuteen voitaisiin puuttua.
         
         
         Itse pidän tätä äärimmäisen
            tärkeänä. Näkisin, että tätä jos
            mitä pitäisi monella lainsäädäntökeinolla
            pyrkiä edesauttamaan niin, että tämä kokonaisuus
            tulisi vielä tällä vaalikaudella tänne eduskuntaan.
            Näen sen yhtenä sellaisena seikkana, joka edesauttaa
            järjestäytyneen rikollisuuden toimintaa. Kun valheellisin
            keinoin esimerkiksi täältä tehtaillaan
            kutsuviisumeita, Suomesta lähetetään
            ulkomaille, ja kun sillä valheellisella kutsulla sitten
            ulkomailla erehdyttämällä pystytään
            saamaan oikea Suomen viisumi, niin sitä katsotaankin sitten,
            että okei, nyt siinä ei olekaan mitään
            rikosta käyttää sitä. (Ed. Rajamäki:
            Ovatko sisä- ja ulkoministeri keskustelleet?) — Ovat, ed.
            Rajamäki, näin juuri totesin, että tämä asia
            on ollut keskusteluissa, mutta en tiedä vielä tulosta, mihin
            he ovat keskusteluissaan päätyneet.
         
         
         Mutta niin kuin tässä sanoin ja vetosin, tämä olisi
            asia, joka pitäisi pyrkiä mahdollisimman nopeasti
            saattamaan sille tasolle, että myöskin oikeus
            voisi sitä sitten soveltaa. Tässä tulee
            monta välillistä kysymystä. Tulee kysymys
            siitä, että henkilöt, joita on epäilty,
            joita on jopa tuomittu, periaatteessa hakemalla tuomion purkua saavat
            valtiolle tuomittuja rahavaroja takaisin, he saavat kenties korvauksia
            siitä, että ovat olleet tämän asiakokonaisuuden
            vuoksi suorittamassa jopa tuomioita. Tämä on erittäin
            monimutkainen asia, ja tämä pitäisi saada
            kovin nopeasti oikealle tolalle, jotta se helpottaisi viranomaisten
            työtä, kun se olisi näin.
         
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Viitisen vuotta sitten täällä salissa
            käytiin perusteellinen keskustelu rajavartioinnista, sen
            teknistymisestä ja teknisten toimintaedellytysten parantamisesta.
            Ja oli ennustettavissa ja ennakoitavissa, että tähän
            suuntaan kehitys on menevä ja koko rajapalvelutoiminta
            on teknistyvä. Nyt se on näkynyt sillä tavalla,
            että rajavartioasemien lukumäärää on
            voimakkaasti pienennetty ja teknisiä valmiuksia parannettu
            erinomaisen paljon.
         
         
         No, nyt tähän välineistöön — sanotaan
            nyt näin — tulee telekuunteluvalmius, näin
            minä sen ymmärrän, niillä edellytyksillä,
            mitä se tässä lainmuutoksessa on. Minä totean
            tähän, arvoisa puhemies, että samalla,
            kun se valmius nyt sitten tulee, pitäisi myöskin
            rikoslakiin ja sen metsästyslainsäädännön
            osaan liittyen törkeä tekomuoto metsästysrikoksessa
            saada äkkiä säädettyä tämän
            vuoden aikana, mikä mahdollistaisi sitten nämä telekuunteluasiat
            myöskin sillä puolella. Metsästysrikokset
            ovat ammattimaistuneet erittäin nopeaa vauhtia ja teknistyneet
            vielä nopeampaa vauhtia, jolloinka myöskin lainsäädännön
            pitää olla siinä mukana. Oikeusministeri
            onkin lupaillut tätä hallituksen esitystä pikavauhtia
            tänne.
         
         
         
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta. En toki
            keskity muistelemaan edellisen hallituksen sisäministerinä 2005
            aikaan saatua Rajavartiolaitoksen lainsäädännön kokonaisuudistusta.
            Se oli varsin merkittävä. Eduskunta tunnisti silloin
            yksimielisesti niin unionin ulkorajoihin liittyvän tarpeen
            kuin myös sisäisen turvallisuuden vahvistamiseen
            liittyvät viranomaisten ja Rajavartiolaitoksen erityiset
            toiminnalliset tarpeet. Kiinnitän vain huomion siihen,
            että valitettavan vähälle on unionin
            liikkuvuuden ja EU:n sisäisen liikkuvuuden kasvaessa jäänyt
            lainkäyttöviranomaisten välinen yhteistyönäkökulma
            ja toimintakyky ja myös mahdollisuuksien tehokas hyödyntäminen,
            mitä jo nykyään lainsäädännössä on.
            Tämä on korostanut unionin osalta Europolin aseman
            vahvistamista toisaalta, mutta korostanut myöskin rajavalvonnan merkitystä entisestään.
         
         
         Tässä suhteessa edellisellä kaudella
            aikaansaatu, Varsovassa päämajaansa pitävä unionin rajaturvallisuusvirasto
            Frontex, pääjohtajana Ilkka Laitinen, on ollut
            todella kovan rakennustyön tekijänä,
            ja on erittäin tärkeätä, että ulkorajojen valvonnan
            merkitystä jatkossakin korostetaan myös kansallisen
            lainsäädännön osalta. Tässä on nimittäin
            myös se näkökohta, että pitää pitää huoli
            siitä, että rajavalvonta on kansallisesti ensisijaisesti
            vastuutettu tehtävä. Eli tällaiseen ylikansalliseen
            rajavalvontaan ei pidä mennä muuten kuin tiettyjen
            poikkeuksellisten tilanteiden, esimerkiksi nopean toiminnan ryhmien,
            muodossa, niin kuin Välimeren tilanteessa on esimerkiksi
            käytetty.
         
         
         Mutta kiinnitän huomiota siihen, että nykyisen
            hallituksen aikana on ilmeisesti poliittisesta vastenmielisyydestä johtuen
            jätetty liian vähälle esimerkiksi Prümin
            sopimukseen liittyvät mahdollisuudet. Kiinnitin myönteisesti
            huomiota siihen, että hallintovaliokunta oli myös
            tuonut tätä asiaa eräissä mietinnöissään
            viime vuonna esille. Kyseessähän oli nimenomaan
            joulukuun 5. päivänä 2006 Luxemburgissa
            Suomen hallituksen ja eduskunnan valtuuksilla allekirjoittamani
            Suomen liittyminen — jopa jo ennen perustajamaita — tähän
            Prümin sopimukseen eli rajat ylittävän järjestäytyneen
            rikollisuuden, laittoman maahanmuuton ja terrorismin torjuntasopimukseen.
            Tätä nykyisistä ministereistä täällä eduskunnassa
            silloiset kansanedustajat Thors ja Brax erittäin raivoisasti
            vastustivat. Saattaa olla, että syy, miksi tämä ei
            ole erityisessä hallituksen suojeluksessa ollut, juontaa
            osin juuri näistä asioista. Se on vahinko. Unionin
            yhteinen sisäinen turvallisuus edellyttää nimittäin
            tällä puolella vahvempaa etenemistä eri
            muodoissaan. Tähän ovat, olen huomannut, hallintovaliokunta
            ja puheenjohtaja eräissä yhteyksissä myös
            EU-foorumeilla puuttuneet. Haluan tämän tuoda
            esille tässä yhteydessä, koska sen on
            oltava tausta tälle asialle sen lisäksi, että sisäisen
            turvallisuuden puolella varmistetaan toimintakyky.
         
         
         Osin ed. Hakolan lailla kiinnitän nyt laajemmin huomiota
            siihen, että eri toimijoiden toimivaltaa ja yhteistyön
            koordinaatiota pitäisi myöskin erikseen arvioida.
            Tämä liittyy ptr- eli poliisi-, tulli- ja rajakokonaisuuteen.
            Tältä osin toimivaltuudet ja järjestäytyneen
            rikollisuuden, ihmissalakuljetuksen ja ihmiskaupan torjunta vaativat
            kykyä tunnistaa ne ja viranomaisten tiivistä yhteistyötä.
            Kauhunäkymä siitä, että samaan
            osoitteeseen törmää 3—4 aseistettua
            eri firman, lainausmerkeissä, miestä suomalaisista turvallisuustoimijoista,
            ei ole teoriaa, vaan se on täysin mahdollista, jos ei tätä ptr-koordinaatiota — myös
            toisaalta krp:n ja Helsingin huumepoliisin ja eri toimijoiden yhteistyötä — pidetä
            hyvässä timmissä.
         
         
         Sitten yksi näkökulma on voimavarakysymys.
            Valitettavasti samaan aikaan, kun tullirikosten selvitykseen on
            nimenomaan annettu toimivaltuuksia Tullinkin puolella, on tuottavuusohjelmalla
            rajusti vähennetty voimavaroja Tullin puolella. Mutta myöskin
            Rajavartiolaitos on esimerkiksi vihreän rajan valvonnassaan
            joutunut tarpeettoman voimakkaan lähes alasajon kohteeksi,
            ja siitä on syytä myös kantaa huolta.
         
         
         Sitten näitten salaisten pakkokeinojen, telekuuntelun
            ja televalvonnan käyttöön. Tilannehan
            on se, että turvallisuuden osalta etulinjassa olevien osalta
            laillisuus pitää varmistaa, jotta kansalaiset
            voivat luottaa näihin elintärkeiden turvallisuusetujen
            hoidossa siihen, että toimitaan lain mukaan. Poliisin osalta
            kieltämättä tarpeellinen työ oli
            2004 salaisten pakkokeinojen, Salpa-järjestelmän,
            pystyttäminen, jossa vähän kirjava, osin
            rimaa heiluttavakin, järjestely saatiin krp:n kautta ennakkopyyntö-
            ja rekisteröintitavalla rekisteröityä.
         
         
         Tässä mietinnössä viitataan
            yhdellä lauseella "Keskusrikospoliisi tarkistaa kaikki
            telepakkokeinoja koskevat asiat ennen niiden täytäntöönpanoa"
            koko tähän Salpa-järjestelmään,
            joka luotiin poliisia koskien. Olettaisin tämän
            kuitenkin nyt tarkoittavan saman tyyppistä valvonta- ja
            ennakkojärjestelmää, jossa käsittääkseni — siitä huolimatta,
            että siihen liittyi tietyissä nopean toiminnan
            tarpeissa valitettavasti tiettyjä pelkoja myös
            poliisin osalta siitä, toimitaanko nopeasti ja pystytäänkö varmistamaan
            toiminta nopeasti — on kuitenkin tämä laillisuusnäkökohta
            huomioon ottaen pystytty toimintakyky säilyttämään. Tärkeätä on,
            että laillisuus ja toimintakyky myös tältä osin
            Rajavartiolaitoksen osalta varmistetaan, ettei synny epäilystä,
            että käytetään keinoja, jotka
            eivät ole sitten tiukassa paikassa asianmukaisia. Tältä osin
            Puolustusvoimienkin puolella olisi ehkä syytä käydä tätä keskustelua,
            missä määrin siellä tiedustelussa
            myöskin käytetään, tai käytetäänkö,
            sellaisia tapoja, jotka vaatisivat jonkinasteista rekisteröintiä.
         
         
         Tämä ed. Hakolan esille tuoma viisumikysymys
            on erittäin tärkeä. Tässä suhteessa
            jouduin kyllä sisäministerinä ulkoministeriölle
            muutaman kerran huomauttamaan käytännöistä.
            Kyllä viisumin myöntämisessä täytyy
            olla myöskin sisäiseen turvallisuuteen ja muuhun
            liittyvät arvioinnit mukana. Valitettavasti erityisesti
            kaatui päälle esimerkiksi tämä jokamiehenoikeuteen perustuva
            marjanpoimintakuvio, jossa todettiin, ettei maahan työvoimaa
            tuovilla työnantajilla ollut minkäänlaista
            vastuuta työntekijäkunnasta. Kaikkia tämän
            tyyppisiä asioita on syytä pitää tässä yhteydessä esillä.
         
         
         Vaikka ehkä georgialaisbussikysymyksestä on
            kovasti pinnalle jäänyt julkisuudessa annettuja
            vääriä painotuksia, haluan tässä vielä todeta, että silloinhan
            todettiin niin eduskunnan oikeusasiamiehen kuin muiden viranomaisten
            tarkistuksissa Rajavartiolaitoksen ja rajavartioiden toimineen lain
            mukaisesti. Siinähän oli kysymyksessä nimenomaan
            laittoman maahantulon ja laittoman työnteon organisointi,
            jossa vuonna 2002 Kreikka oli nimenomaan EU-maita varoittanut Suomen
            kautta tulleen jo yli 1 600 henkilöä,
            pääasiassa naista, jotka oli kuljetettu Kreikkaan
            ja Italiaan. Nämä palasivat sitten Turkin läpi
            pois kuljettajineen ja organisoijineen viiden hengen porukalla tyhjällä bussilla.
         
         
         Kun tähän erityisesti johdollani kiinnitettiin huomiota,
            niin rajalla tavattiin tällainen bussi, ja siitä seurasi,
            mitä seurasi. Sen jälkeen ei muutaman viikon päästä suunniteltua
            bussia tullut, eikä tullut muitakaan busseja. Tässä tapauksessa
            oli Ruotsin myöntämät viisumit kyseessä,
            ja olimme myöskin tässä asiassa yhteydessä Ruotsin
            viranomaisiin. Eli tämä myöskin vaatii
            tätä rajat ylittävää,
            myös viisumeihin liittyvää, koordinaatiota.
            Siihen liittyy myöskin tiettyjä riskejä.
            Mikäli mennään EU:n yhteisiin viisumitoimintoihin
            ja viisumimenettelyihin, niin täytyy myös varmistaa,
            että kriteerit ovat silloin EU-maiden ja meidänkin
            turvallisuuden näkökohdista kunnossa.
         
         
       
      
         
         Juha Hakola /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Lyhyesti vain kaksi huomiota edeltäviin
            puheenvuoroihin. Kuten ed. Rajamäki tuossa totesi, yksi erittäin
            keskeinen asia tämän valvonnan kannalta on nimenomaan
            ptr-yhteistyö. Se toimii kokonaisuudessa erittäin
            hyvin tänä päivänä.
            Poliisi, Tulli ja Rajavartiolaitos tekevät koko ajan läheistä yhteistyötä,
            ja senpä takia viittasin tuossa juuri siihen, että käytännön
            ongelmaa tässä kokonaisuudessa ei varmuudellakaan
            tule, koska he voivat hyödyntää tätä ptr-yhteistyötä.
         
         
         Mitä tulee tähän ed. Rajamäen
            viittaamaan Salpa-järjestelmään, niin
            en ryhdy sitä nyt avaamaan sen kummemmin, koska se ei liene
            tarkoituksenmukaista. Totean kuitenkin, että tämä järjestelmä on
            valtakunnassa ainoa, joka voi käsitellä näitä tietoja.
            Senpä takia tämä hallintovaliokunnan
            viittaus on juuri siihen, koska ne pyynnöt, jotka tulevat
            kaikkialta valtakunnasta, menevät tämän
            järjestelmän kautta, ja laillisuus viimeistään
            siinä vaiheessa katsotaan. Ja kuten tiedätte,
            oikeuden näihin pakkokeinoihin antaa aina käräjäoikeus
            ja tuomioistuin. Vaikka olisi kysymys pikaisestakin tapahtumasta,
            niin lähtökohta on se, että se vahvistetaan
            oikeudessa.
         
         
         Mitä tulee ed. Pulliaisen viittaukseen tuohon toiveeseen
            siitä, että metsästysrikokseen saataisiin
            tämä ulotettua, en halua ottaa kantaa enkä vähääkään
            väheksyä tätä teidän
            toivettanne. Yleisesti kuitenkin telekuunteluun liitetään
            törkeysarvostelun yläpää, joka
            edellyttää, että pääsääntöisesti
            se kohdistuu sellaisiin oikeuksiin, jotka ovat tietenkin loukkaamattomia,
            niin kuin tiedätte.
         
         
         Oleellinen kysymys tässä on se, että nämä perusteet
            ovat monesti olleet vaikea ruumiinvamma, vakava sairaus tai hengenvaarallinen
            tila. Valitettavasti en ainakaan heti löydä juridiikan
            oikeusperusteista näitä, kun on kysymys metsästysrikoksesta,
            väheksymättä todellakaan sitä,
            niin kuin sanoitte, että se on täysin järjestäytynyttä toimintaa.
            Mutta niin kuin sanottu, nämä ovat ne yleiset
            oikeusperusteet, joita aika useasti tähän liitetään,
            ja ne kohdistuvat kyllä ihmiseen eivätkä eläimeen.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki on tuonut ansiokkaasti
            esille näkökohtia, joita haluan myös
            alleviivata. Ed. Hakola toi juuri tärkeän näkökohdan
            esille siitä perustehtävästä,
            jota varten rajavartijat tekevät erittäin tärkeää ja
            vaativaa työtään. Kysymys on ihmisten
            ja kansakunnan turvallisuuden takaamisesta kaikilla rajoilla. On
            aivan ymmärrettävää, että on
            poliisin, Tullin ja Rajavartioston yhteistoimintaa tehty. Tätä kannattaa
            järkevällä tavalla ylläpitää, mutta
            silloin rajan vartiointi, se perustehtävä, ei saa
            kadota.
         
         
         Yhdyn todellakin ed. Hakolan näkemykseen, että tämä metsästysrikkomusten
            valvonta ei voi olla rajavartijoitten varsinainen tehtävä.
            Tietysti, jos rikoksen havaitsee, siihen puututaan, mutta kyllä silloin
            keskeisimpien tehtävien tulee olla perustehtävässä,
            maan ulkoisen turvallisuuden vartioinnissa.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! En arvannutkaan, että astuin
            juuri miinakenttään. Jos olisin nähnyt,
            että ed. Lauri Oinonen lähestyy tätä isoa
            salia, olisin vaiennut täydellisesti, mutta nyt täytyy
            todeta, että jälleen kerran valppauteni petti
            totaalisesti. (Naurua) Olen tietysti täydellisesti eri
            mieltä ed. Lauri Oinosen kanssa, joka haluaisi tuhota kaikki
            eläimet maailmasta, koska ne ovat hänen tiellään
            olleet.
         
         
         Ed. Hakolalle totean vaan sen verran, että paitsi että tässä on
            siis kansainvälisesti ankarimman mahdollisen suojelun kohteena
            olevista elukoista kysymys, niin myöskin se tapa, millä tämä järjestäytyneen
            rikollisuuden porukka niitä eläimiä tappaa,
            on, sanotaan nyt vaan, raaka. Ei muuta.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen puheenvuoron kannustamana haluan sanoa
            sen, että lakeja pitää noudattaa. Jotta
            metsästysrikkomuksilta voidaan välttyä,
            niin meidän pitää laillistaa petojen
            metsästystä ja huolehtia siitä, että eivät
            ole vaaratekijöinä. Silloin kun metsästystä tehdään,
            niin se pitää tehdä sillä tavalla,
            että metsästettävälle eläimelle
            ei tuoteta mitään raakuutta eikä julmuutta,
            vaan kunnioitetaan eläintä myöskin metsästystapahtumassa. Näin
            pitää olla ehdottomasti, ja ne muut lieveilmiöthän,
            joita luvaton metsästys saattaa aiheuttaa, ovat kaikki
            kielteisiä yhteiskunnan kannalta, ja juuri sen vuoksi olen
            voimakkaasti ajanut laillista metsästystä, että näiltä kielteisiltä ilmiöiltä, aivan
            kuten ed. Pulliainen mainitsi, voitaisiin välttyä ja
            metsästys suoritettaisiin metsästyskäytäntöjen
            mukaan.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minä olen ymmärtänyt,
            että ed. Lauri Oinosen logiikka on täydellinen.
            Tapetaan kaikki tyylikkäästi konetuliaseilla taitavien
            metsästäjien taikka tappajien toimesta, ja ongelma
            on poistunut. Mutta samalla, arvoisa ed. Lauri Oinonen, minä haluaisin,
            että lähtisitte kuitenkin perustavaa laatua oleviin
            toimiin, elikkä esimerkiksi kehotan teitä nyt
            vihdoinkin ryhtymään toimenpiteisiin Suomen EU-jäsenyyden
            lopettamiseksi.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.