2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ihmisen elimien, kudoksien
ja solujen lääketieteellisestä käytöstä annetun
lain muuttamisesta
Timo Heinonen /kok:
Arvoisat puhemiehet! Tämä esitys, joka on
käsittelyssä, koskee siis lakia ihmisen elimien,
kudoksien ja solujen lääketieteellisestä käytöstä annetun
lain muuttamisesta. Tämä on ollut sosiaali- ja
terveysvaliokunnassa käsittelyssä. Tämä esityshän
tulee Euroopan unionin elindirektiivistä, joka ei onneksi
meille Suomeen kovin suuria muutoksia aiheuta. Meillä tämä elinsiirtoasia
on varsin hyvin hallussa. Meillä Suomessahan Helsingin
seudun yliopistollinen keskussairaala hoitaa keskitetysti elinsiirtotoimintaa
ja vastaa käytännössä pääosin
jo nykyisin tuon direktiivin vaatimuksista, joita nyt tässä lakiesityksessä käsitellään.
Valiokunnan kannanotossa todetaan, että maassamme on
noin 300 elinsiirtoa vuosittain ja niiden tulokset ovat kansainvälisesti
vertailtuna erittäin hyviä. Vuoden sisällä näiden
elinsiirtopotilaiden siirteistä jopa noin 90 prosenttia
edelleen toimii, ja se kertoo meidän maamme erittäin korkeasta
tasosta. Elinvuosia näillä elinsiirroilla on saatu
merkittävästi lisää, parhaimmillaan
jopa yli 30 vuotta. Näitä elinsiirteen saaneita
Suomessa elää kaiken kaikkiaan tuollaiset 3 500
henkilöä.
Elinsiirtoa kuitenkin odottaa jatkuvasti noin 350 potilasta,
ja vuosittain Suomessa nykyisenkin lainsäädännön
aikaan kuolee 20—30 suomalaista, koska sopivaa elinluovuttajaa
ei heille löydy. Se tarkoittaa siis noin 5—10:tä prosenttia niistä potilaista,
jotka tuossa elinsiirtojonossa odottavat sopivaa luovuttajaa itselleen.
Tässä asiassa yhdeksi hyvin keskeiseksi asiaksi
nousee tuo tunnistaminen, että löydettäisiin näitä henkilöitä,
joilta voitaisiin näitä elinsiirtoja tehdä.
He ovat pääsääntöisesti
aivokuolleita, mutta tuo tunnistaminen nousee vahvasti esille. On
merkille pantavaa sekin, että vaikka viime hallituskaudella
uudistimme elinsiirtolainsäädäntöä muotoon,
että jos sinun tahtoasi ei tiedetä, sinun oletetaan
suostuvan elintesi luovutukseen, niin siitä huolimatta
meillä ei ole mitään merkittävää parannusta
näissä luovutuksissa tapahtunut. Vuonna 2006 luku
oli 295 ja vuonna 2012 — tuon lakiuudistuksen jälkeen — 310. Edelleen
pyörimme tuolla noin 300:ssa, ja edelleen 20—30
suomalaista kuolee sen takia, että heille ei löydy
sopivaa luovuttajaa. Meidän on syytä siis vakavasti
pohtia sitä, miten löydämme keinoja tunnistaa
paremmin, kun kerran yleisesti on hyväksytty se käsitys,
että meillä olisi näitä luovuttajia,
jos heidät oikealla hetkellä löydettäisiin
ja tuo ketju toimisi luontevasti.
En usko siihen, että Suomesta elinkauppaan kuuluvaan
elinsiirtoturismiin on kukaan vielä sortunut, mutta sellaistakin
maailmalla tapahtuu, että silloin kun omassa maassa järjestelmä ei
toimi — haluan painottaa, että meillä Suomessa varsin
hyvin toimii, mutta siellä, missä se ei toimi — yksi
vaihtoehto on laiton elinsiirtoturismi eli siirrytään
valtioon, maahan, jossa tuo lainsäädäntö on
löysempää ja josta sitten löytyy
näitä luovuttajia, usein tahdon vastaisestikin.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi haluan nostaa esille kaksi muuta
tähän asiaan läheisesti liittyvää asiaa,
joissa itse kukin voi olla tekemässä pienellä vaivalla
isoa hyötyä.
Toinen on verenluovutus. Olen luovuttanut itse armeijavuosista
asti verta kuusi kertaa vuodessa, ja meillä kuitenkin edelleen
lisäluovuttajille olisi tarvetta. Jos suurempi osa suomalaisista
kuin tällä hetkellä luovuttaisi edes
kaksi kolme kertaa vuodessa, meidän tilanteemme olisi silläkin
puolella paljon parempi.
Vielä tähän elinluovutukseen. Lähelle
sitä menevät luuydinluovutukset. Meillä rekisteriin
tarvittaisiin luuytimen luovuttajia vuosittain tuollaiset noin 2 000
uutta, ja erityisesti miehiä tuohon rekisteriin kaivattaisiin.
Siellä on tällä hetkellä enemmän
naisia kuin miehiä, ja miehet yleensä ovat minua
lukuun ottamatta aika rotevia ja suurikokoisia, ja he pystyvät
näissä luovutustilanteissa luovuttamaan vielä enemmän
kuin naiset. Sen takia miehiä erityisesti tuohon luuydinluovutusrekisteriin
kaivattaisiin. Se on tärkeä apu leukemiaan.
Tuohon rekisteriin voi itse ilmoittautua tänä päivänä internetissä,
sen jälkeen sinulta otetaan kaksi kolme putkiloa verta
ja tehdään rekisterimerkintä siitä,
kenelle sinun luuytimesi sopii, ja tuo kansainvälinen rekisteri
on kaikkien käytettävissä. Tuntuu erikoiselta,
miksi me emme siihen rekisteriin saisi kaikkia suomalaisia. Minä olen itse
siihen rekisteriin armeija-ajan jälkeen ilmoittautunut,
ja yhden kerran on tullut soitto, että tuletko luovuttamaan
luuydintä. Olin silloin jo tässä talossa
töissä ja ilmoitin, että tulen, se on
tärkeä tehtävä. Sovimme ajan
luovutukselle. Päivää ennen luovutusta
tuli tieto, että luovutusta ei tarvita. Todennäköistä oli
se, että minä sopivana luovuttajana olin löytynyt
tälle henkilölle liian myöhäisessä vaiheessa,
tai toivottavasti hänelle oli löytynyt parempi
luovuttaja. Mutta jos me kaikki olisimme tuossa rekisterissä mukana,
niin yhä useampi löytäisi itselleen avun
myös tässä hyvin pienessä hyvän
tahdon eleessä, joka luuydinluovutusrekisterinkin kautta
voidaan tehdä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Elinsiirrot hyödyttävät
yhteiskuntaa kokonaisuutena ja elinsiirron saaneita potilaita yksilöinä. Elinsiirrot
ovat erittäin kustannustehokas hoitomuoto, ja esimerkiksi
onnistuneen munuaissiirron kokonaiskustannukset ovat jo ensimmäisen vuoden
jälkeen huomattavasti pienemmät kuin munuaiskorvaushoidon.
Vuoden mittainen sydämen mekaaninen tukihoito maksaa noin 150 000—200 000
euroa, ja se on ainakin kaksinkertainen verrattuna onnistuneeseen
sydämensiirtoon. Sen lisäksi elinsiirron saaneet
ihmiset voivat parhaimmillaan palata niin kutsutusti normaaliin
elämään veronmaksajiksi. Näin
elinsiirrot vähentävät monin tavoin terveyden
ja sosiaalihuollon kustannuksia kokonaisuudessaan.
Suomessa elinsiirtoja tehdään vain Helsingin yliopistollisessa
keskussairaalassa. Meilahden sairaalan elinsiirtotoimisto ja sen
elinsiirtokoordinaattorit huolehtivat valtakunnallisesti elinluovutuksen
logistiikasta vastaanottajapuolella. Suomessa elinluovutukseen osallistuu
kaiken kaikkiaan 21 yliopisto- ja keskussairaalaa. 13 näistä 21:stä elinluovutukseen
osallistuvasta sairaalasta jää selvästi
alle maan keskitason, joka on 17 luovuttajaa miljoonaa asukasta
kohti. Vähäisintä elintenluovutusaktiviteetti
on täällä Helsingin seudulla, Uudellamaalla
ja Oulussa. Jos elintenluovuttajien määrää voitaisiin
Suomessa nostaa 17:stä 25:een miljoonaa asukasta kohti
vuodessa, saattaisi se helposti merkitä munuaissiirtojen
esimerkiksi lisääntymistä 40:stä 60
siirtoon. Sydämensiirtoja tehtäisiin ehkä tusina
enemmän ja keuhkojensiirtoja kaksitoista enemmän.
Tämä helpottaisi merkittävästi
nykyistä jonotustilaa.
EU:ssa elintenvaihdosta huolehtivat erilaiset elinluovutusorganisaatiot.
Suomessa ei tällaista kansallista elinluovutusorganisaatiota
ole, sellaista organisaatiota, joka vastaisi elinluovutusprosessin
toteutumisesta alusta lähtien, henkilökunnan koulutuksesta,
raportoinnista ja laadun seurannasta kaikissa elinluovutukseen osallistuvissa
yliopisto- ja keskussairaaloissa eri puolilla maata. Sen takia olisi
hyvä, jos meille Suomeen — vaikka meillä hyvä tilanne
on periaatteessa jo olemassa — saataisiin vielä tällainen
valtakunnallinen elinluovutuksista huolehtiva organisaatio, jolloin
pystyttäisiin takaamaan se, että luovuttajia olisi
ehkä enemmän ja että luovutetut elimet
saataisiin todella nopeasti Hyksiin, jossa sitten voidaan tämä varsinainen
elinsiirto tehdä.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Elinluovutuskysymykset ovat hyvin tunnepitoisia.
On kylmäävä ajatus, että elimiämme siirretään
toiselle ihmiselle. Tosiasia kuitenkin on, että ajallisen
elämämme päätyttyä me
emme enää tarvitse omaa ruumistamme. Jos niille
ihmisille, joiden elämä maan päällä vielä jatkuu,
voivat ruumiista otetut elimet tuoda avun, niin sitä on
kaikin keinoin ehdottomasti edistettävä.
Vuonna 2010 voimaan astunut lakimuutos oli tämmöinen
edistysaskel. Nykyisen lain mukaan elinluovuttajaksi sopivan vainajan
elimiä voidaan aina käyttää toisten
ihmisten hoitoon, paitsi jos vainaja on eläessään
sitä varsinaisesti vastustanut. Mutta sitten juristina
minä kiinnitin tämän hallituksen esityksen
yhteen kohtaan enemmän huomiota. Hallituksen esityksessä lain
18 §:n 1 momenttiin lisättävä virke:
"Elinten tarvetta tai saatavuutta koskeva mainonta on kielletty" — siis
mainonta on kielletty — "jos sen tarkoituksena on tarjota
tai hankkia taloudellista hyötyä tai siihen verrattavaa
etua". Kun tuo vuoden 2010 lakimuutos tuli, niin silloin pelättiin
kovasti, että elimistä aletaan käymään
kauppaa ja että tällaiseen ihmisarvoa loukkaavampaan
suuntaan aletaan kulkea. Lakiin on esitetty nyt sitten lisäystä, vaikka
jo tämä nykyinen laki ainakin minun käsitykseni
mukaan kieltää palkkion antamisen luovuttajalle
tai hänen oikeudenomistajilleen — ansionmenetyskorvaukset
luetaan sitten pois siitä. Tästä epäeettisen
elinkaupan pelosta oli niin painetussa kuin sähköisessäkin
mediassa vilkasta keskustelua. Nyt kun kolmatta vuotta on kulunut,
ei ainakaan minun korviin ole tullut tietoa siitä, että Suomessa
olisi tämän suhteen esiintynyt ongelmia. Elinsiirtoihin
liittyvä eettinen puoli on siis toivoakseni kohtuullisen
hyvällä tolalla täällä Suomessa.
Elinsiirtojen tulee jatkossakin olla osa inhimillisyyttä,
jota ei voi korvata rahalla. Kuitenkin on aina tätä koskevaa
lainsäädäntöä käsiteltäessä muistettava
tilanteet, joissa elävät ihmiset luovuttavat esimerkiksi
munuaisen lähiomaiselleen tai käydään
luovuttamassa luuydintä. Tästä ei tietenkään
tule maksaa mitään palkkiota, mutta sääntely
on pidettävä jatkossakin selvästi sellaisena,
että tästä korvattavat ansionmenetykset
ja kaikki sairauspoissaolot yms. voidaan korvata täysmääräisesti
ja että tällaisiin kudos- ym. luovutuksiin voidaan
kannustaa ja samalla kertoa luovutuspäivärahoista
ilman, että se on vielä mitään
mainostusta.
Ja todellakin tämä sosiaali- ja terveysvaliokuntakin
oli todella hyvin ottanut huomioon tämän asian
siinä, että keskeinen ongelma on luovutussairaaloissa
tapahtuva mahdollisten elinluovuttajien tunnistaminen. Elikkä meillä ei
ole todellakaan riittävää tietoa siitä,
ketkä voisivat olla sopivia luovuttajia, eli jotain kannustetta
tässä asiassa pitäisi saada aikaiseksi
ilman, että tämä on mitään
mainostamista kuitenkaan. Nämä luovuttajat ovat
todella pyyteettömiä ihmisiä eivätkä tee
sitä rahan vuoksi. Joskus voisi olla jopa tarpeellista
käydä kampanjoita, joissa kannustetaan ihmisiä uusiutuvan
kudoksen tai solujen vapaaehtoiseen luovuttamiseen. Sitä,
mitkä ovat ne menetelmät ja toimenpiteet, varmasti
kannattaa työstää tässä ja
miettiä vielä eteenpäin, sillä tämä on
ala ja asia, jota meidän ehdottomasti kannattaa kehittää.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Heinonen tuossa ensimmäisessä puheenvuorossaan
kyllä jo hyvin seikkaperäisesti kävi
tämän lain yksityiskohdat läpi ja ne
parannukset, mitä tässä ollaan tehty.
Olennainen asiahan tässä on nimenomaan elinten
saatavuus ja myös se, että pystymme jatkossa pitämään
riittävän laadukasta rekisteriä, jotta
mahdollisten komplikaatioiden tullessa pystymme myös jäljittämään
sen elimen ja saamaan siitä ne yksityiskohtaiset tiedot
esiin.
Elinsiirtoihin liittyy se valitettava ilmiö elikkä laiton
elinkauppa. Euroopan neuvostossa käsiteltiin laittoman
elinkaupan vastaista raporttia — se oli muistaakseni tammikuun
lopulla. Yleiskokous antoi ministerikomitealle suosituksen juuri
samaisesta periaatteesta, joka meillä on Suomessa käytössä,
joka tuli vuonna 2010 tähän kudoslakiin, kuten
moni edustaja täällä on jo viitannutkin:
lähtökohtaisesti jokainen on luovuttaja, jol-lei
tätä ole nimenomaisesti kieltänyt. Kun
me pohdimme sitä, että siirtojen määrä ei
ole kasvanut emmekä ole saaneet lisää luovuttajia,
niin kannustaisin kaikkia tekemään kuitenkin sen elinluovutustestamentin,
jolloin päästään nopeammin siinä prosessissa
eteenpäin.
Kun me pyrimme torjumaan elinkauppaa, niin se edellyttää meiltä myös
hyvin paljon kansainvälistä yhteistyötä,
valtioiden välisiä sopimuksia, lainsäädäntöä ja
ennen kaikkea valvontaa. Tuossa edustaja Maijala sanoi, että jokainen
luovuttaja toimii pyyteettömästi, mutta valitettavasti
meillä on maailmalta erittäin paljon esimerkkejä,
että elinten luovutuksilla haetaan taloudellista hyötyä,
ja sitten vielä valitettavasti järjestelmässä on
mukana myös terveydenhuollon ammattilaisia, elikkä elimiä otetaan
ihmisiltä pois vastoin heidän tahtoaan. Toivon,
että me, jotka toimimme kansainvälisillä areenoilla,
pidämme yllä tätä keskustelua,
että se laiton elinkauppa saataisiin kitkettyä.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Henkilöstön koulutus elinsiirtoja
ja -luovutuksia varten ottaa aikansa. Työ vaatii
laajaa koulutusta ja osaamista, eikä tähän
ole maassamme sairaaloissa riittävästi varauduttu.
Työ vaatii myöskin paljon resursseja, ja tässäkään
lakiehdotuksessa ei ole puhuttu resurssien lisäämisestä.
Nämä työt eivät sairaanhoidossa
ja sairaaloissa, lääkärinkoulutuksessakaan
eivätkä avustavan sairaalahenkilökunnan
koulutuksessa suju ilman resursseja, eikä kukaan pysty
oman työnsä ohella suoriutumaan näistä töistä niin,
että saataisiin nopeasti muutoksia, kun nyt lakimuutos
on tullut voimaan.
Suomessa, kuten tässä on todettu jo aiemmissakin
puheenvuoroissa, elinsiirtoa odottaa 350—370 potilasta.
Vuonna 2012 tehtiin 310 elinsiirtoa. Kuitenkin osa potilaista ehtii
kuolla jonoon, kun sopivaa elintä ei löydy. Elinluovutuslaki vuodelta
2010 ei näy tilastoissa toivotulla tavalla. Laki on olemassa,
mutta elinsiirtojen määrä on hitaasti
kasvanut.
Tämä uusi EU-direktiivi tulee tarpeeseen,
koska laki velvoittaa sairaaloita tehostamaan ja tarkastelemaan
toimintatapojaan. Lain mukaan sairaaloissa pitää olla
nimetty koordinoiva henkilö, joka on perehtynyt elinluovutusasioihin.
Hän kouluttaa muuta henkilökuntaa, tunnistaa sopivia
luovuttajia, koordinoi ja organisoi asioita.
Tästä onkin saatu hyviä tuloksia
Husissa elinluovutustyöryhmän toimesta. Tässä täytyy
huomauttaa, että tämä työryhmä on
toiminut jo vuosia ja siellä on kokemusta. Elinluovutusmäärät
lisääntyivät Husissa merkittävästi.
On selvää, ettei tällaista toimintaa
pyöritetä sivutoimisesti hutiloiden oman työn
ohessa. Siksi määräraha pitää kohdentaa,
jotta asiat sujuisivat kentällä toivotulla tavalla
potilaan parhaaksi ja huomioiden myös omaista kriisin keskellä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsitellään
hallituksen esitystä ihmisen elimien, kudoksien ja solujen
lääketieteellisestä käytöstä annetun
lain muuttamisesta. Hallituksen esitys perustuu Euroopan parlamentin
direktiiviin elinsiirtoa varten tarkoitetuista ihmiselinten laatu-
ja turvallisuusvaatimuksista.
Suomessa elinsiirtotoiminta on keskitetty Helsingin seudun yliopistolliseen
keskussairaalaan, ja tällä hetkellä toiminta
pääosin täyttää direktiiviin
pohjautuvat vaatimukset. Elinsiirtoja on tehty Suomessa jo lähes
50 vuotta, ja tulokset tehdyistä elinsiirroista ovat kansainvälisestikin
vertailtuna hyvät.
Elinsiirto on joissain sairauksissa ainoa keino potilaan hengen
pelastamiseksi. Suomessa on vuosittain 350 elinsiirtoa tarvitsevaa
potilasta. Elinsiirtoleikkauksia pystytään tekemään
kuitenkin vuosittain noin 300. Tämä tarkoittaa
sitä, että vuosittain noin 5—10 prosenttia
elinsiirtojonoissa olevista potilaista menehtyy siksi, ettei heille löydy
siirrettävää elintä ajoissa.
Luovutusten määrää on kuitenkin
saatu lisättyä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella
viime huhtikuussa perustetun elinluovutustyöryhmän
myötä. Terveydenhuollon henkilökunta
onkin avainasemassa elinluovuttajien tunnistamisessa. Pidän
erityisen tärkeänä, että henkilökuntaa
koulutetaan luovuttajien tunnistamiseksi sekä luovutusmahdollisuuksien
puheeksi ottamiseksi, jotta elinluovuttajien määrää saadaan
edelleen lisättyä.
Mietinnössä valiokunta kiinnitti huomiota
siihen, että hallintoviranomaiset tekevät tiivistä yhteistyötä elinsiirtotoiminnan
edelleenkehittämiseksi. Se on tärkeää.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen tarkoituksena
on muun muassa turvata elinsiirtopotilaan potilasturvallisuus. Samalla
kun Suomi tukeutuu EU:n elindirektiivien sääntelyyn,
on toivottava, ettei näiden säännösten
tiukka noudattaminen aiheuta hidastumista elinsiirtoon käytettävien
elinten saamisessa. Niin kuin muutamat lausunnonantajat ovat todenneet,
eri viranomaisvalvontojen järjestelmät on ylimitoitettu.
Silloin on pelko, että moninkertainen valvonta hidastaa
luovutuksen etenemistä. Kun elinsiirroissa on usein kysymys
päivistä ja joskus vain tunneista, on selvää,
että järjestelmän tulee olla sellainen,
että luotettavuus siirrännäisten osalta
on riittävää. Suomessa nyt esitetyn lakimuutoksen
mukaiset vaatimukset täyttynevät jo ilman lainmuutostakin.
Suomessa tuskin on ongelmaa elinsiirrännäisillä tehtävästä kaupasta,
mutta maailmalla kyl- lä kuulee pöyristyttävistä elinsiirtotapauksista. Elindirektiivin
avulla toivottavasti voidaan tällaiset mahdollisuudet eliminoida.
Kun meillä ongelmana on edelleen elinluovuttajien puute,
tulisi keskittyä tämän asian tiedottamiseen.
Vaikka nykyinen lainsäädäntö salliikin elimen
ottamisen kuolleelta henkilöltä ilman hänen
elinaikanaan tekemää nimenomaista suostumusta,
tulisi elinluovutustestamenttien tärkeyttä korostaa
ja tehdä valistustyötä niiden puolesta.
Jos pitäydytään siinä, että Suomessa
edelleen keskitetään elinsiirrot yhteen paikkaan
eli Hyksiin, mikä on mielestäni hyvä asia,
silloin tulee aina varmistaa, että resurssit ovat kohdallaan,
ja niitä tulee lisätä, ettei sen takia
ainakaan muodostu potilasjonoja. Tällä hetkellä Suomessa
on jonossa noin 350 potilasta, ja joka vuosi menehtyy sekä lapsia
että aikuisia, koska ei löydy ajoissa sopivaa
siirrännäistä.
Vaikka elinsiirrot ovat toimenpiteinä kalliita, pitkällä aikavälillä yhteiskunta
säästää huomattavia summia.
Esimerkiksi 20 vuodessa yhden potilaan munuaissiirto voi tuoda hoitokustannuksissa
säästöä jopa 500 000
euroa, ja nämä munuaissiirrothan ovat nyt ainakin
tällä hetkellä yleisimpiä siirtoja.
Näin ollen resurssipula ei ainakaan säästöjen takia
saa siis olla esteenä. Tärkeintä on,
että meillä on toimiva yhteistyö eri
tahoille niin, että niille ihmisille, joilla on mahdollisuus
jatkaa laadukasta elämää elinsiirrännäisen
avulla, voidaan tuo apu esteettä antaa.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Virolainen kiinnitti siihen huomiota,
kun sanoin, että tämä elinten luovuttaminen
on pyyteetöntä. Se on todellakin kotimaassa, meillä Suomessa,
tämä toiminta näin. On ehkä hyvä,
että olette todellakin tuonut asian korostetummin esille,
sillä kansainvälisesti, juuri niin kuin sanoitte,
tässä on todella suuria ongelmia. Olemme kuulleet
aivan järkyttäviä tarinoita siitä,
miten ihmisiltä riistetään näitä erilaisia
ruumiinosia, ja tulokset ovat aivan hirveitä, mitä olen
kuullut. Eli sen takia meidän tuleekin kotimaassa kannustaa
tätä meidän omaa toimintaamme ja kehittää sitä niin,
että voimme saada mahdollisimman paljon käytettyä elimiä,
mitä saadaan käyttöön täältä, eikä jouduta missään
tapauksessa ulkomailta niitä ottamaan eikä kannustamaan
tätä järkyttävää ulkomaalaista
kauppaa kehitysmaista.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Tähän väliin annetaan ministeri Guzenina-Richardsonille
tuolta paikaltaan 2 minuutin puheenvuoro. — Olkaa hyvä,
ministeri.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Pahoittelen kovasti edustajille, että en pysty
jäämään tänne kuuntelemaan
tätä keskustelua loppuun saakka. Alkon hallintoneuvosto
on juuri alkanut, ja minua odotetaan sinne kertomaan alkoholipolitiikan
viimeisistä käänteistä.
Tähän halusin sanoa, kun täällä on
paljon puhuttu siitä, mikä on sopiva luovutusmäärä. EU:ssahan
tämä hyvä elinluovutusaktiivisuusluku
on tuolla 40:n tienoilla, ja meillä Suomessa on paikka
paikoin tämä jopa ylitetty, eli nykyisenkin lainsäädännön
puitteissa on ihan mahdollista saada hyviä tuloksia aikaan.
Tuo Kuopion 56,5 aivokuollutta luovuttajaa miljoonaa asukasta
kohden osoittaa kyllä, että hyvillä käytännöillä siellä sairaalassa,
nimenomaan sillä, että on vastuuhenkilö ja
osataan tunnistaa tarpeelliset seikat, avitetaan kyllä tässä asiassa,
ja meillä on kyllä paljon vielä kirimistä. Kun
katsotaan, niin meillä Kuopion yliopistollinen sairaala
ja Turun yliopistollinen sairaala ylsivät tähän
40:een, mutta sitten kun katsotaan Helsinkiä, Uuttamaata
ja Oulua, niin ei ollakaan niin hyvissä luvuissa, ja tässä kuitenkin
on nyt viimeisimmän tiedon mukaan tapahtunut muutosta siltä osin,
että on myöskin näitä vastuuhenkilöitä sinne
sairaaloihin saatu huomattavasti laajemmin kuin mitä aikaisemmin
meillä on ollut. Esimerkiksi Tampereen ja Kuopion yliopistollisissa
sairaaloissa on yksi hoitaja kummassakin, joiden toimenkuvaan kuuluu
sitten tämä donorikoordinaattorina toimiminen,
ja sitten myöskin Hyksiin on saatu nyt virka. Tämä on
tosi tärkeä asia: kun täällä kuitenkin
se suurin volyymi on, niin täällä sitten
on vastuuhenkilö olemassa.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan nopeasti, kun ministeri Guzenina-Richardson
on vielä paikalla. Olisin halunnut tehdä ja olisin
tehnyt tuossa omassa puheenvuorossani kysymyksen, mutta teen sen
nyt nopeasti tässä.
Nyt nämä vastuuhenkilöt on saatu
ja toivottavasti sitä kautta tuo tunnistaminen helpommaksi, mutta
siitä huolimatta meillä edelleen kuolee jonoon
näitä potilaita, odottajia on paljon. Onko, arvoisa
ministeri, teidän ministeriössänne ja
teillä ministerinä ideoita ja ajatuksia siitä,
mitä voitaisiin tehdä lainsäädännössä tai
asenteissa tai käytänteissä, että me
pääsisimme siihen tilanteeseen, että enempi
näitä luovuttajia löytyisi, sillä tällä hetkellähän
me kaikki olemme itse asiassa luovuttajia eikä enää tuota
elinluovutustestamenttiakaan kaivata?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Se lähtökohta, joka meillä Suomessa
on, että oletusarvona on, että on elintenluovuttaja,
minun mielestäni on oikein hyvä. Muualla Euroopassa
se kyllä herättää kummastusta.
Kun olen sitten esimerkiksi Kyproksen puheenjohtajakaudella — heillä tämä elinluovutus
oli yhtenä pääteemana — käynyt
siellä keskustelua, niin siinä kävi ilmi myöskin
se, että meillä ollaan huomattavan jäljessä myöskin
eläviltä tapahtuvissa elinsiirroissa, siis niin,
että luovuttaja itse on vielä elossa, ja tässä on
varmasti jotain opittavaa siitä, millä tavalla
muualla Euroopassa on. Kun me ihan tilastollisesti katsomme, niin
Suomi todellakin on hyvin vaatimattomissa luvuissa, aivan siellä Euroopan
häntäpäässä, ja sitten
jos katsotaan jo meidän naapurivaltioitamme, esimerkiksi
Ruotsia, niin siellä on huomattavasti yleisempää tämä eläviltä luovuttaminen,
ja se tietenkin parantaa tätä tilannetta.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten olemme kuulleet tänään,
kaikissa puheenvuoroissa on pidetty asiaa hyvin tärkeänä,
ja se onkin tärkeä niin kauan kuin suomalaisia
ihmisiä, voisiko sanoa, turhaan kuolee jonoon tilanteessa,
jossa meillä on mahdollisuus niin halutessamme itse vaikuttaa
siihen, että näin ei tapahtuisi. Elintenluovutustestamentit
ovat yksi osoitus siitä. Näin ollen tässä yhteydessä,
arvoisa puhemies, rohkenenkin vedota meihin kansanedustajiin, ministeriin,
valtioneuvoston ja eduskuntalaitoksen henkilökuntaan: Olkaamme esimerkillisiä.
Tehkäämme jokainen elintenluovutustestamentti.
Hoitakaamme, että se on lompakossa aina mukana, ja näyttäkäämme
esimerkkiä suomalaisille ihmisille.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Virolainen nosti tämän
laittoman elinkaupan esille, ja suurin syy siihen on se, että näitä luovuttajia
ei ole riittämiin. Löysin tuoreimman tilaston
vuodelta 2007. EU:ssa silloin munuaista, maksaa tai sydäntä jonotti
58 000 potilasta ja heistä 25 000 sai
siirron eli yli puolet jäi ilman tuota siirtoa. Yhdysvalloissa
jonossa oli samana vuonna 95 000 potilasta, ja siellä vain
noin joka neljäs potilaista sai itselleen tuon siirron,
eli siellä jäi 70 000 vielä odottamaan
elinsiirtoa taikka sopivaa luovuttajaa itselleen.
Meillähän on Suomessa käytössä pohjoismainen
vaihto. Se on ihan hyvä. Ehkä on syytä miettiä sitä,
voidaanko tätä vaihtoa laajentaa myös vaikkapa
koko EU:n laajuiseksi niin, että voitaisiin joustavasti
löytää sopivia luovuttajia eri maista,
mutta tämä on maailmanlaajuinen ongelma, että luovuttajia
ei riittämiin ole.
Tuo lakiuudistushan tehtiin vuonna 2010, ja viime vuonna tehtiin
ennätys näissä leikkauksissa, 310, ja
myös luovuttajamäärä viime vuonna nousi.
Pidin tuota ministeri Guzenina-Richardsonin esille nostamaa
asiaa elävien luovuttajien vähyydestä varsin
huomionarvoisena. Oikeastaan se on varmasti aika lailla suurin auttamisen
muoto, mihin ihminen voi mukaan lähteä, ja edustaja
Mäkinenhän meitä siihen haastoi. Itse
en vain tiedä, millä tavalla tuohon haasteeseen
voi vastata, mutta lupaan sen selvittää ja olla
valmiina, jos sellaisia tilanteita tulee.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä Suomessa elintensiirto-osaaminen
ja -tieto on hyvällä tasolla. Tietysti
sitä voidaan kehittää, nimenomaan parantamalla
sitä, että ihmiset tietävät
enemmän tästä elinluovutuksesta ja myös
sitten hoitohenkilökunta osaa tunnistaa ne ihmiset, joilta
on mahdollisuus saada elimiä siirtoa varten.
Tässä on hirveän paljon asioita,
niin kuin edustaja Heinonen on puhunut tästä vapaaehtoistyöstä,
esimerkiksi verenluovutuksesta ja luuydinsiirroista, ja Tapani Mäkinen
otti esiin tämän elinluovutustestamentin. Se on
tietysti hyvä tehdä, mutta se ei ole tällä hetkellä enää välttämätöntä:
2010 tuli laki, että on mahdollisuus käyttää elimiä,
vaikka ei ole testamenttia tehty. On todettu, että yhdeltä ihmiseltä saadaan
neljä—kuusi elintä, mitä voidaan
luovuttaa jollekin toiselle, kuka niitä tarvitsee. Tämä on
hyvä asia, ja tästä pitää puhua
täällä eduskunnassa, ja me voimme kaikki
tehdä sitä vapaaehtoistyötä,
minkä edustaja Heinonen ja edustaja Mäkinen ottivat
esiin.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Kun tässä on nyt puhuttu
aika paljon tällaisista pyyteettömistä luovuttajista
ja vapaaehtoisuudesta, niin haluaisin kertoa sellaisesta kampanjasta,
jota Munuais- ja maksaliitto kävi ja haastoi kansanedustajia
jakamaan elinluovutuskortteja. Osallistuin siihen, ja yleisin kommentti, mikä ihmiseltä
tuli,
kun kysyin, oletko jo tehnyt elinluovutustestamentin tai haluatko
tehdä sen nyt tässä, oli: no, en minä kuitenkaan
kelpaa. Tästä me huomaamme sen, että aika
paljon joudumme vielä jakamaan informaatiota siitä,
että lähes jokainen niin sanottu terve suomalainen kelpaa
kylläkin elinluovuttajaksi, että ne rajoitteet
ovat hyvin vähäiset.
Sitten haluaisin vielä puhua tästä laittomasta elinkaupasta
tai oikeastaan terveysturismista sen verran, että kun tällä lailla
yritetään lisätä potilasturvallisuutta
ja laatua, niin ihmiset, jotka lähtevät ulkomaille
terveysturismin perään, mielestäni ottavat
valtavan riskin siinä. Jos tehdään esimerkiksi
munuaissiirre siellä, niin en ole aina niinkään
varma siitä, että se on juuri sitä alkuperää,
mitä sen väitetään olevan. Siinä mielessä toivon,
että me saisimme Suomessa sen verran siirteitä rekistereihimme
kuin tässä maassa tarvetta niille on.
Yleiskeskustelu päättyi.