2) Laki ulosottolain 4 luvun 6 §:n muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Lakialoitteellani n:o 20/2005 vp
            olen halunnut kiinnittää huomiota ulosoton suojaosuuksiin.
            Tällä hetkellähän ulosoton suojaosuudet
            ovat liian alhaiset. Velallisen suojaosuus ulosoton kohdalla on
            yksinäisellä henkilöllä 540
            euroa kuukaudessa, mikä markoiksi laskettuna tekee yli
            3 000 markkaa kuukaudessa. Jos me ajattelemme tänä päivänä kansainvälisesti
            arvioitua laskennallista köyhyysrajaa, niin se on noin
            1 000 euron paikkeilla. Näin ollen tämä suojaosuus
            on suunnilleen vähän yli puolet tästä. 
         
         
         Tämä aiheuttaa osaltaan ulosottovelallisille, joita
            ovat tietysti henkilöt, jotka ovat ottaneet velkaa, mutta
            myös takaajiksi lähteneille henkilöille
            ongelmia, ongelmia silloinkin, vaikka kyse ei olisi kevytmielisestä velkaantumisesta.
            Erityisesti takaajien kohdalla nämä ovat tragedioita, koska
            yleensä silloin ei ole saatu mitään tuon
            velan vastineeksi, usein ehkä sukulaisina tai hyväntahtoisessa
            auttamistarkoituksessa on laitettu nimi paperiin. Ja vaikka asia
            on selvitetty, että velka on omakohtaisesti maksun aikana
            maksettava, silloin kuitenkin käytännössä usein
            ihmiselle tulee sitten yllätyksenä tuo maksu.
         
         
         Tästä asiasta on sinällänsä oikein
            hyvä hallituksen esitys, ministeri Koskisen toimesta annettu,
            ja se on parhaillaan lakivaliokunnassa, oli toissa viikolla täällä eduskunnassa
            lähetekeskustelussa, mutta erityisesti haluan lakialoitteellani herättää keskustelun
            ulosoton suojaosuudesta. Tällä hetkellä käytäntö on
            sellainen, että sillä me luomme kurjuutta ja köyhyyttä sinne,
            missä velkoja on maksettava. Toisaalta ymmärrän
            hyvin sen oikeudenmukaisen periaatteen, että velat on maksettava,
            myös takausvastuu on kannettava, mutta haluaisin juuri
            tuon alhaisen suojaosuuden kohdalta korotusta. 
         
         
         Lakialoitteessani olen esittänyt suojaosuuksien kaksinkertaistamista.
            Onko näin hyvä, sen lakivaliokunta toivon mukaan
            aloitetta käsitellessään pohtii, mutta
            lähtisin siitä, että suojaosuutta tulisi
            voida korottaa niin, että uusia ongelmia ei aiheutettaisi,
            niin että ihmiset joutuvat tämän takia
            toimeentulotuen pariin entistä enemmän, eikä jouduttaisi
            tässä myöskään perheenjäsenten
            kannalta liian suuriin ongelmiin. Velkahan on tietysti aina ongelma,
            ja se on selvä periaate, että velka on maksettava,
            myöskin korot siitä.
         
         
         Aloitettani kohtaan on esitetty kritiikkiä, joka tietysti
            myös on syytä ottaa huomioon: kävisikö niin,
            että jos suojaosuutta korotettaisiin, sitten ei pienituloinen
            eikä ehkä keskituloinenkaan voisi enää saada
            velkaa, koska velanmaksussa tulisi sitten juuri omat ongelmansa,
            jos suojaosuus olisi korkeampi. Tämä näkökohta
            on tietysti hyvä selvittää, ja toivon,
            että siihenkin asiallisesti kiinnitetään
            huomiota. Toisaalta jos tällä myös estettäisiin
            sitä, että niihin ongelmiin, joita nyt on, ei jouduttaisi,
            niin sekin olisi sinällänsä hyvä.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! (Ed. Ala-Nissilän välihuuto)
            Tässä on myös kysymys siitä,
            rohkenevatko ihmiset lähteä yrittäjiksi.
            On aivan oikein pelko siitä, että jos lähtee
            yrittäjäksi ja joutuu ottamaan velkaa, takaamaan
            oman kodin jne., niin sitten käy, jos epäonnistuu,
            hyvin huonosti. Meillä tässä maassa tarvittaisiin
            yrittäjiä, tarvittaisiin niitä, jotka
            olisivat myös työnantajina. Tämän vuoksi
            toivon, että näihin kysymyksiin löydettäisiin
            ratkaisuja, että ei tarpeettomasti jouduttaisi epäonnistuttaessa
            ongelmiin. Samalla myöskin toki on muistettava velallisenkin
            asianmukainen oikeusturva ilman muuta. 
         
         
         Ed. Ala-Nissilä toi täällä aivan
            oikein esille kysymyksen eläkeläisistä.
            Itse asiassa (Ed. Ala-Nissilä: Pienituloiset eläkeläiset
            eivät voi selvitä takausrahoista!) tämä ongelma
            on noussut esiin juuri pienituloisen eläkeläisen
            minulle kertomana. Hän ei todellakaan voi koko oletettavissa
            olevana elinaikanaan selvitä velasta. Tämä on
            todellinen ahdistava elämäntilanteen loukku ja
            juuri tällaisen yksilöidyn yrittäjäesimerkin
            pohjalta: kun yrittäjä erehtyi takaamaan toista
            yrittäjää ihan puhtaasti hyväntahtoisuuttaan,
            niin sitten onkin oletettavissa olevan elämäniän,
            vielä invalidieläkkeen mutta myös jo
            vanhuuseläkkeen saajana, velkavankeudessa. Elämäntilanne
            on silloin hyvin lohduton, kun jäljelle jäävä osuus eläkkeestä jää kovin
            pieneksi.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Haluan, että tämä aloitteeni
            synnyttäisi keskustelun sekä täällä täysistunnon
            lähetekeskustelussa että myöskin lakivaliokunnassa. 
         
         
       
      
         
         Olavi Ala-Nissilä  /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen tässä osoittaa
            esimerkillistä aloitteellisuutta. Olisin kuitenkin vastauspuheenvuoron
            käyttänyt täydentääkseni
            asiaa nimenomaan eläkeläisten osalta. Itsekin
            olen törmännyt sellaisiin tapauksiin, että on juuri
            takausvelallisuus, sukulaisten yritysvelkoja esimerkiksi taattu,
            ja on jo ikää 70 vuotta ja pieni kansaneläke.
            Ei ikinä, jos ei lottovoittoa tule, mitään
            mahdollisuuksia ole selvitä ja maksaa sitä velkaa.
            Minusta tällaiset ihmiset pitäisi käsitellä nyt
            erikseen. Siitä on ministeri Koskisellekin puhuttu, eikö tässä voisi
            jotain armahdusta tai tällaista käyttää.
            Ja kun nyt lakivaliokunnassa näitä käsitellään,
            tätä ed. Oinosenkin hyvää aloitetta,
            niin tämä näkökulma on kyllä tärkeä.
         
         
       
      
         
         Heikki A. Ollila /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Oinosella on varmasti hyvä tarkoitus,
            mutta herää kysymys, mitenkähän
            monta yksilöä Suomessa joutuu elämään tuota
            esitettyä 1 080:tä euroa pienemmillä tuloilla
            tänä päivänäkin. Heitä on
            varmaan runsaasti. Ja vastaavasti kun otetaan huomioon taloudet, joissa
            asuu useampia henkilöitä, niin vaikka tuo suojaosuus
            olisi pienempikin kuin tuo 1 080, niin ongelmia varmasti
            tässä on, pienemmillä tuloilla moni joutuu
            toimimaan.
         
         
       
      
         
         Esko-Juhani Tennilä /vas:
            		
         
         
          Herra puhemies! Ed. Oinosen ehdotus on ihan oikea. Rapiat 500 euron
            tuloilla ei pärjää. Suojaosa on jo tätä kautta
            osoittautunut liian matalaksi.
         
         
         Lisäksi kysymys on motivoitumisesta työllistymiseen.
            Näin matalat suojaosat eivät työttömän
            tilanteessa läheskään aina edes motivoi
            menemään töihin. Viimeksi eilen minuun
            otettiin yhteyttä Ounasjokivarresta ja tuotiin esille se, että esimerkiksi
            yhdistelmätuelle on tämmöistä tosi
            moniongelmaista työtöntä vaikea saada,
            kun ei ole motiivia, kaikki menee kuitenkin, kun näin matala
            suojaosa on. Kyllä tässä on tämä aktivoimisnäkökulmakin
            otettava huomioon ja tehtävä tilaa sille, että ihmisen
            kannattaa mennä duuniin.
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nimenomaan siitä on kyse, että on
            ollut takaamassa ja, niin kuin tässä lakialoitteessa
            on todettu, ilman omaa syytä ja ilman tarkoitushakuista
            velkaantumista on joutunut tähän kierteeseen.
            Itse kun olen ulosottomiehenä aikoinaan toiminut, niin
            näin niitä tilanteita. Minun mielestäni
            jonkinlainen kohtuus näihin pitää tulla.
            Nyt vielä jos otetaan huomioon se, millä tavalla
            Aktiv Hansa toimii perintäyhteydessä, niin se
            on aivan käsittämätöntä,
            millä tavoin ihmiset saatetaan vaikeuksiin. Se, mitä ed.
            Ala-Nissilä otti täällä esiin, myöskin
            kannattaa kyllä huomioida, lähinnä sen johdosta,
            että ainakin Pohjanmaalla nimenomaan laman aiheuttamia
            velkaantumisia tuli nimenomaan ilman omaa syytä ja sen
            johdosta yritystoimintaakin valitettavasti joudutaan harjoittamaan
            jopa bulvaanien välityksellä.
         
         
       
      
         
         Erkki  Pulliainen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Aloitan tästä viimeksi
            mainitusta asiasta puheenvuoroni toteamalla, että tämähän
            se tässä sitten käytännön
            tasolla ehkä kaikkein traagisinta on, että on
            sitten kuitenkin — viittaan ed. Tennilän puheenvuoroon — motivaatio
            tehdä, mutta sitten tämän laman seuraukset
            itse aiheuttamattomasti ovat esteenä, niin että tulee
            sellainen vyyhtiyhteiskunta, että tästä on
            hyvin vaikea selviytyä.
         
         
         Tässä ed. Oinonen on varmasti vilpittömästi aivan
            todella pyrkimässä hyvään. Mutta
            tämä keskustelu on jo osoittanut, että tämä on
            erittäin monimutkainen asia ja tämä pitäisi
            ratkaista kokonaisuutena, ja voisi kuvitella sillä tavalla,
            että lakivaliokunta tekisi aikamoisen positiivisen asian,
            jos kerrankin tekisi niin, että hyläten tämän ponnella
            toisi tämän asian tänne saliin takaisin, niin
            että sillä ponnella velvoitettaisiin tähän
            monipuoliseen selvittämiseen, niin että hallitus
            tulisi kunnon hallituksen esityksellä tänne saliin.
         
         
       
      
         
         Petri Salo /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliaisen toive oikeastaan on siinä mielessä toteutunut,
            että hallitus on tuonut meille noin viikko sitten hallituksen
            esityksen n:o 13/2005, jossa on 248 sivua ulosottolain
            muuttamisesta ja kokonaisuudistuskin. Täällä on
            yli 200 pykälää, joissa otetaan kantaa
            samaan kuin ed. Oinosen tekemässä ehdotuksessa,
            siihen, mikä on tämä suojaosuuden määrä.
            Tässä esityksessä ehdotetaan, että lievemmän
            ulosmittauksen käyttöä laajennettaisiin
            ja aiempaa useammalla pienituloisella velallisella ulosmittauksen
            määrä olisi vähemmän
            kuin kolmannes nettopalkasta, ja vastaavasti täällä myös
            suurituloiselta jatkossa ulosmittauksen määrä on
            nykyistä käytäntöä suurempi.
            Eli kaikki nämä asiat tulevat lakivaliokunnan
            perusteelliseen käsittelyyn. Uskon, että me pääsemme tämän
            lakipaketin kimppuun vasta syksyllä, mutta joka tapauksessa
            työ vie äärettömän
            paljon aikaa sen takia, että asia on erittäin
            monimutkainen, kuten ed. Pulliainen äsken kertoi.
         
         
         Mutta aina meidän täytyy muistaa myöskin mitalin
            toinen puoli, että ulosmittauksen kohteena saattaa olla
            jonkun toisen pienituloisen perusteltuja saatavia eikä voi
            olla sellainen yhteiskunta, että tämä,
            jonka saatavia peritään, joutuu itse vaikeuksiin
            tai hänen toimeentulonsa sen takia, että joku
            muu ei halua niitä riittävästi maksaa.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinonen on tehnyt tavallaan rinnakkaislakialoitteen —
            joka
            tapauksessa oikeaan aikaan, niin että sitä voidaan
            käsitellä viimeistään ensi syksynä tuon
            hallituksen esityksen yhteydessä.
         
         
         Mutta itse tähän asiaan. Todella 90-luvun
            alun lama ei ole vaikuttanut vain ikään kuin suomalaisten
            psyykeen ja asenteisiin muun muassa lainan ottamisen suhteen ja
            siihen, että nykyinenkin hallitus pitää pääasiana
            jatkuvasti niin sanottua säästämistä ja
            pitää tiukkoja pantoja yllä eli kehykset
            ovat jatkuvasti tiukat, ei vain tähän, vaan myös
            siihen se on vaikuttanut, että yli kymmenen vuoden jälkeen
            edelleenkin on ylivelkaantuneisuutta ja näitä mainittuja
            täällä esiin tulleita ulosotto-ongelmia.
            Näin ollen tämä on todella ollut historiallisen
            vakava paikka, josta on Suomi nyt sitten saanut nenänsä vedenpinnan yläpuolelle.
            Nyt pitäisi tietysti hoitaa vielä nämä vanhat,
            sanoisiko, maksamattomat velat yhteiskunnallisesti.
         
         
       
      
         
         Petri Neittaanmäki /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinonen puuttuu aloitteellaan tärkeään
            asiaan. Kuten tässä aloitteessa todetaan, suomalainen
            köyhyysraja on asiantuntijoiden mukaan noin 1 000
            euroa. Kuitenkin ulosotossa olevilla velallisilla tällä hetkellä voimassa
            olevien säännösten mukaan tuo raja on
            540 euroa. Näin ollen tämän suojaosuuden
            korottaminen tuohon noin 1 000 euroon olisi täysin
            perusteltua.
         
         
         Mutta todellakin, kuten ed. Salo omassa puheenvuorossaan totesi,
            hallitus on antanut tästä asiasta oman esityksensä,
            johon sisältyy myös ehdotuksia ed. Oinosen aloitteen
            piiriin kuuluvasta asiasta. Lakivaliokunnassa tulemme viimeistään
            syksyllä käymään tätä asiaa
            läpi. Omalta osaltani kyllä lupaan yrittää viedä asiaa
            ed. Oinosen esittämän aloitteen suuntaan.
         
         
       
      
         
         Esko Ahonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tietäen ja tuntien ed. Oinosen
            ahkeraksi ja aktiiviseksi kansanedustajaksi ihmettelen, että hän
            on yksistään jättänyt tämän
            aloitteen, ettei ole kerännyt tähän useampaa
            nimeä. Mutta on todella hyvä, niin kuin ed. Salo
            aiemmin totesi, että meillä on varsinainen hallituksen
            esitys n:o 13/2005 jo lakivaliokunnan käsittelyssä.
         
         
         Mutta, arvoisa herra puhemies, jos ajatellaan ihan tällaista
            huono-osaista, minkälainen ihminen on siihen tilanteeseen
            joutunut, niin taloudellisen huono-osaisuuden ja syrjäytymisen
            riskiryhmässähän on ammattikouluttamaton
            pitkäaikaistyötön, joka on ollut myös
            toimeentulotuen piirissä pitkäaikaisena asiakkaana.
            Riski kasvaa, jos henkilö on yksin asuva mies tai yksinhuoltajanainen.
            Taloudellinen ja sosiaalinen huono-osaisuus ovat helposti kasaantuvia
            huono-osaisuuden alueita. Taloudellinen huono-osaisuus muodostuu
            helposti kouluttamattomuuden, työttömyyden ja
            pienituloisuuden kehäksi, joka voi helposti johtaa myös
            sosiaaliseen huono-osaisuuteen ja näin kasautuen aiheuttaa
            ongelmia, ja tässä ongelmanipussa on yhtenä osatekijänä myös
            ulosottomies.
         
         
       
      
         
         Heikki  A.  Ollila   /kok:
            		
         
         
          Herra puhemies! Tämä keskustelu on jo osoittanut
            selkeästi sen, että ed. Oinosen hyvää tarkoittava
            aloite on tuollaisenaan liian kaavamainen. Täytyy muistaa myös
            se, että köyhyysrajan alapuolella on tänä päivänä runsaasti
            muitakin ihmisiä kuin ulosotossa olevia ihmisiä.
            Erityisen vaikeaa on varmasti määritellä tuo
            "ilman omaa syytään". Olenkin joskus ajatellut
            sellaista mallia, että 90-luvun laman seurauksena näihin
            kurimuksiin joutuneiden käsittelemiseksi perustettaisiin
            jonkinnäköinen armahduslautakunta, joka tapaus
            tapaukselta käsittelisi niitä. Sillä pystyttäisiin
            varmaan monta ihmistä pelastamaan työelämään
            takaisin.
         
         
       
      
         
         Lauri  Oinonen  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Haluan kiittää tästä erittäin
            kantaa ottavasta, asiallisesta, napakasta keskustelusta. Halusin
            juuri, että tämä lakialoite tulee esille
            hyvän hallituksen esityksen rinnalle ja sitä kautta
            myöskin lakivaliokunnan vaativaan työskentelyyn,
            jossa nähdään näkökohtia,
            jotka liittyvät näihin ongelmiin.
         
         
         Näkökohta, joka tuli ed. Ala-Nissilän
            keskustelupuheenvuorossa esiin, on hyvin vakava, koska juuri eläkeläisten
            kohdalla on todennäköisesti kyseessä koko
            jäljellä olevan elämän ikäinen
            velkavankeus. Eläkeläinen ei yleensä kovinkaan paljon
            voi toimeentuloonsa vaikuttaa.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.