Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Joudun nyt tulemaan tänne
            puhujapönttöön huolimatta siitä,
            että kello on jo viisitoista vaille kymmenen illalla ja
            että salissa on yksi kansanedustaja, sitäkin ahkerampi
            ed. Lauri Oinonen.
         
         
         Haluan todeta, että tämä ympäristövaliokunnan
            mietintö 2 näiltä valtiopäiviltä liittyy
            siis jätelain osittaiseen uudistamiseen, ja tässäkin
            mietinnössä ympäristövaliokunta
            painottaa kokonaisuudistuksen tärkeyttä.
         
         
         Kuitenkin nyt on kysymys nimenomaan uudesta tuottajavastuuosasta
            kannettavien paristojen ja akkujen kohdalla, ja nimenomaan myös tuottajan
            ohella pariston ja akun jakelija on vastuussa tästä jätteen
            tulevaisuudesta ja sen käytöstä. Samalla
            on syytä todeta se, että nyt, kun Euroopan parlamentin
            ja neuvoston direktiiviä paristoista ja akuista yleensäkin
            sovelletaan Suomen lainsäädäntöön,
            meillä on jo kokemuksia näistä tuottajavastuuongelmista.
         
         
         Yleensäkin ympäristövaliokunnan kannanotto,
            joka on siis yksimielinen, on kohtuullisen laaja. Tämä mietintö on
            useampisivuinen, ja haluan lyhyesti käydä sen
            kuitenkin läpi.
         
         
         Edelleen ympäristövaliokunta, kuten aina aikaisemminkin,
            painottaa EU:n jätteen syntymisen ehkäisemisen
            periaatetta. Tämä on Euroopan unionin kannanotoissa
            aivan oikea linja: vähemmän jätettä ja
            kierrätyksen painottaminen. Nämä ovat
            kaksi suurta asiaa, ja edelleenkin näissä on vahvasti
            toivomisen varaa. Ne eivät ole siis toteutuneet.
         
         
         Valiokunta korostaa jätteen syntymisen estämistä nimenomaan
            luonnonvarojen käytön tehokkuuden näkökulmasta
            ja kielteisten ympäristövaikutusten vähentämisen
            ja ilmastonmuutoksen hillitsemisen näkökulmasta.
            Tässä on se suuri lähtökohta,
            joka jälleen halutaan eduskunnan mietintöön,
            eduskunnan vastaukseen hallitukselle. Samalla painotetaan materiaalin
            tehokkuutta ja kierrätystä. Meillä kokemus
            on jo osoittanut, että niin sähkö- ja
            elektroniikkaromudirektiivin kuin myös autoromudirektiivin
            kohdalla uudelleenkäyttö ei toimi, ei myöskään
            kunnolla kierrätys. Näissä molemmissa
            mainitsemissani aikaisemmissa direktiivien implementoinneissa on siis
            ongelmia. Tuottajavastuujärjestelmässä on heikkouksia.
         
         
         Yksi suuri, keskeinen heikkous on resurssiongelma. Valtakunnallisena
            viranomaisena näissä implementoinneissa ja niiden
            seuraajana ja valvojana on Pirkanmaan ympäristökeskus,
            jolla ei ole riittäviä resursseja mahdollisuuteen
            ohjata ja valvoa näiden direktiivien toimeenpanoa. Tähän ympäristövaliokunta
            kiinnittää erityistä huomiota. Kuultavana
            oli siis Pirkanmaan ympäristökeskuksen edustus
            myös, ja kuulemisessa tuli esille, että he tarvitsevat
            uuden sanktiojärjestelmän, jonka on oltava toimiva,
            tehokas ja nopeasti käyttöönotettava.
            He esittivätkin tällaisen välittömästi
            käyttöönotettavan seuraamuksen, kuten rikesakon
            tyyppisen välineen, käyttöä.
            Ympäristövaliokunta tässä kohdin
            katsoi, että se ei pysty tällaista rikesakkovirhemaksukäytäntöä ottamaan
            nyt tähän lakitekstiin, vaikkakin näkee
            sen todella tärkeänä, ja esittää,
            että tämä selvitetään mahdollisimman
            nopeasti, että saadaan todella välineitä sille,
            että nämä sinänsä hyvät
            EU-direktiivit todellakin tulevat valtakunnan, Suomen, lainsäädännössä tehokkaasti
            huomioiduiksi.
         
         
         Edelleen valiokunta painottaa ja kertaa jälleen, kuten
            aikaisemminkin, jätelain kokonaisuudistuksen tarpeellisuutta.
            Valiokunta toteaa tässä mietinnössään,
            että ympäristövaliokunnan mietintö 4
            vuodelta 2004, ympäristövaliokunnan mietintö 10
            vuodelta 2006 ja valiokunnan lausunto 25 vuoden 2006 valtiopäiviltä sisältävät
            juuri tämän saman painotuksen, kokonaisuudistuksen
            nopeuttamisen. Nyt elämme vuotta 2008, ja tietojen mukaan
            tämä asia saapuisi ehkä eduskuntaan vuoden
            2010 aikana. Näin ollen on uhka, että se tämänkin
            eduskunnan ylitse siirtyy. Se olisi todella ongelmallista ja Suomen
            jätelainsäädännön
            näkökulmasta turmiollinen tilanne.
         
         
         Sitten, arvoisa puhemies, ihan yksityiskohtia, joita valiokunta
            vielä käsitteli.
         
         
         Hyvin tärkeä asia on se, että tässä on
            kysymys akkujen ja paristojen osalta vähimmäisdirektiivistä.
            Ja direktiivissä on vähimmäistavoitteena 25
            prosentin kierrätys käytettyjen kannettavien paristojen
            ja akkujen kohdalla. Siis 25 prosenttia näistä pitää keräyksen
            avulla saada uudelleen kierrätykseen. Tämä 25
            prosentin tavoite on vuoteen 2012 mennessä, sitten 45 prosentin
            kierrätystavoite on vuoteen 2016 mennessä. Ruotsissa on
            päästy jo huomattavasti korkeampiin lukuihin.
            Valiokunnassa esitettiinkin nimenomaan harkittavaksi, että nämä prosentit
            nostetaan, ja valiokunta myös esittää tätä edelleenkin
            valtioneuvostolle ja nimenomaan pontensa kautta, johon palaan.
         
         
         Toinen tärkeä asia, mihin ympäristövaliokunta
            kiinnitti huomiota — tai yksi niistä, siis on useita
            asioita, mutta yksi niistä — on tiedottamisen
            tärkeys, tiedottaminen ja keräyspisteiden julkistaminen,
            mihin voidaan nimenomaan akkuja ja paristoja toimittaa. Kuntien
            rooli on hyvin tärkeä asia, ettei tämä jää vain
            yksityisille toimijoille, mikä on siis direktiivin kirjaimen
            henki, kuntien rooli siinä mielessä, että niiden
            pitäisi tehdä yhteistyötä yksityisten
            toimijoiden kanssa, että olisi käytettävissä kuntien
            jätehuoltoverkosto ja sen resurssit.
         
         
         Edelleenkin on hyvä asia tässä direktiivissä, että se
            kieltää todella myrkylliset kuten elohopea- ja
            kadmiumparistot ja vie tällä tavalla tätä laatukysymystä myös
            jätehuollossa eteenpäin.
         
         
         Sitten lopuksi tämä lausumaehdotus kuuluu: "Eduskunta
            edellyttää, että hallitus seuraa lain toimeenpanoa
            ja harkitsee mahdollisuutta nostaa kannettavien käytettyjen
            paristojen ja pienakkujen keräysastetta ympäristötavoitteiden
            saavuttamiseksi." Näin ollen tuo 25 prosentin keräystavoite
            vuoteen 2012 ja 45 prosentin keräystavoite vuoteen 2016
            mennessä esitetään jo tässä nimenomaan
            seurattavaksi ja myös näiden lukujen korottamismahdollisuutta.
            Se on tärkeä asia, koska jo kuulemisen pohjalta
            vaikuttaa siltä, että tämä minimitaso
            ei ole mikään ongelma, ja sen takia pitäisi
            olla tietysti selkeästi parempi tavoite.
         
         
         Lisäksi valiokunta teki muutaman yksityiskohtaisen
            muutoksen pykäliin 57, 58, 60, jotka kuitenkin ovat teknisiä luonteeltaan.
         
         
       
      Yleiskeskustelu päättyi.