Roger Jansson /r:
Värderade talman! Oljeolyckan utanför Tallinn
visar att oljebekämpningskapaciteten på Östersjön
inte är helt tillräcklig. En hel del har regeringen
fått gjort men vi saknar fortfarande det kanske viktigaste,
en väl fungerande oljebekämpningsberedskap under
isförhållanden. Min fråga till behöriga
ministern är därför:
När avser regeringen att slutligt besluta om det i
regeringsprogrammet utlovade oljebekämpningsfartyget?
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Värderade herr talman! För det första är
det viktigt att konstatera att regeringen har gjort en hel del när
det gäller att förbättra oljebekämpningen. Fartyget
Seili har ombyggts, två av sjöbevakningens Tursusklassens
fartyg skall utrustas, det ena är redan klart. Och nu är äntligen
beredningen klar för att anskaffa det omtalade olje- och
kemikaliebekämpningsfartyget. Miljöministeriet har
beredskap att föredra det här inför finanspolitiska
ministerutskottet så fort det är klart att ta emot
förslaget från vår sida. Det handlar
alltså nu om veckor.
Roger Jansson /r:
Värderade talman! Tack för svaret. Jag önskar
ytterligare fråga: Hur långt har beredningen kommit
gällande kunskapscentralen för oljebekämpning,
som har varit under beredning?
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Herra puhemies! Ensimmäinen työryhmä luovutti
mietintönsä noin puoli vuotta sitten. Työryhmän
ehdotukset ovat nyt olleet jatkovalmistelussa yhteistyössä Sitran
kanssa, ja valmistelut ovat nyt loppusuoralla sillä tavalla,
että vielä kevään aikana on
mahdollista siitä tehdä hallituksen päätös.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä asiassa minun mielestäni
hyvin keskeistä ja oleellista on se, että pitäisi
toimia niin, että onnettomuutta ei tapahdu. Tietysti pitää olla
sitten laitteet, joilla öljy kerätään
pois, jos tapahtuu jokin onnettomuus. Mutta kun öljynkuljetus
lisääntyy vuodesta toiseen Itämerellä ja
Suomenlahdella, niin pelättävissä on
sellainen katastrofaalinen tilanne, että jos Suomenlahdella
sattuu tosi paha onnettomuus, niin koko Suomenlahti on vaarassa.
Onko meillä olemassa sellainen kansainvälinen
järjestelmä, keskustelujärjestelmä,
kaikkien osapuolten kanssa, jotka osallistuvat öljynkuljetukseen,
että olette päivittäin ajan tasalla,
mitä tapahtuu merellä Suomenlahdella ja Itämerellä,
ja miten voidaan estää, jos vaara on lähellä?
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa herra puhemies! Kesästä 2005 asti
on ollut käytössä tällainen
monitorointi- ja ohjausjärjestelmä, joka on yhteiskäytössä meillä,
Venäjällä ja Virossa. Tämän
järjestelmän kautta pystytään
jatkuvasti seuraamaan liikennettä, pystytään
ohjaamaan sitä, jotta mahdollisia yhteentörmäyksiä muun
muassa voitaisiin välttää. Lisäksi pohjoismaisen
yhteistyön tuloksena on kartoitettu Itämeren maiden öljyntorjuntakapasiteettia
ja ehdotettu tätä kautta sen parantamista. Yhteisharjoituksia
on myös järjestetty, joten kahdella rintamalla
tässä on toimittu sekä ennalta estävässä mielessä että sitä ajatellen,
että jos onnettomuus kaikesta huolimatta tapahtuu, niin
olisi kapasiteettia riittävästi esimerkiksi vahinkojen
torjumiseen.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Muun muassa Venäjän ja Suomen
rataverkoston rappeutumisen seurauksena yhä enemmän
tavaraa liikutellaan meritse, meritse myös sellaista, joka perinteisesti
Venäjältä on liikkunut rataa pitkin muualle.
Näillä näkymin öljynkuljetusten
ennustetaan lisääntyvän ahtaalla Suomenlahdella
samoin kuin muunkin rahtiliikenteen, ja kun vielä sekaan
heitetään lisääntynyt pienalus-
tai pienveneliikennöinti, joka tuntuu olevan tällä hetkellä in
ja muoti-ilmiö, niin kapealla Suomenlahdella tulee olemaan
kovin kovin ahdasta liikkua.
Onko hallituksen tarkoitus rajoittaa tätä tai laatia
jonkin sortin pelisääntöjä Suomenlahdella liikkumiseen
yhteistyössä Venäjän ja esimerkiksi
Viron kanssa?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Tässähän meitä velvoittavat
myöskin kansainvälisten järjestöjen tekemät
sopimukset, ja niissä koetamme koko ajan tietenkin painottaa
sitä, että mukana on oltava kaikki ne maat, joiden
kuljetuksia tällä tärkeällä merialueella
liikkuu.
Haluaisin tässä yhteydessä painottaa
ehkä sellaista haastetta, joka suomalaisessa ja Itämeren merenkulussa
on, ja se on tämä jäissä liikkuminen.
Nimenomaan tämäkin turma on osittain ollut niin
vaikea, koska on ollut vaikea jäätilanne. Tähän
ainakin yritetään päästä vähän
paremmin käsiksi sellaisella uudella palvelumuodolla kuin jääneuvonnalla.
Eli sellaisille aluksille, joiden kapteenit eivät ole tottuneet
liikkumaan jäissä, varustamoliikelaitoksen ja
luotsausliikelaitoksen yhteistoiminnalla saadaan sellainen apu sinne
ohjaukseen, jolla pystytään ehkä varmistamaan
paremmin turvallinen liikkuminen, mutta tämä on
kansainvälistä yhteistyötä,
ja totta kai Venäjän rooli tässä on
erittäin tärkeä. Kansainvälisten
järjestöjen kautta tätä pyrimme
koko ajan parantamaan.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Suomenlahti on hyvin erilainen eri paikoissa. Suomenlahtea
on vähän vaikea käsitellä ihan
yhtenä merialueena, vaikka se tietenkin sitä on.
On karikkoisempaa paikkaa ja sitten on avoimempaa paikkaa. Kun tamperelainen
kansanedustaja äsken otti esille nämä huviveneet,
niin merenrannan asukkina tohdin sanoa, että sillä huviveneilyllä ei
ole nyt tämän probleeman kanssa yhtään mitään
tekemistä. Se on sitten ihan oma oopperansa.
Mutta minun kysymykseni, herra puhemies, on nyt seuraava: Kun
Suomenlahti todellakin on niin erilainen eri paikoissa ja kun tämä osaamiskeskuskysymys
erinomaisella tavalla tuli esiin, niin voiko ministeri nyt luvata
sen, että se osaamiskeskus tulee silloin, kun se tulee,
mahdollisimman lähelle näitä kaikkein
vaikeimpia paikkoja, toisin sanoen mahdollisimman itään
Suomenlahdella Suomen alueella?
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa herra puhemies! Ehkä osaamiskeskus-nimike antaa
vähän väärän kuvan
siitä, mistä oikeastaan on kysymys. Koko hanke
perustuu verkostomaiseen yhteistyöhön, jossa kaikki
viranomaiset Suomenlahden itäosasta Turkuun asti ovat kytkettyinä tähän
keskukseen. Se on enemmänkin yhteistyöverkosto
kuin varsinainen keskus. Mutta jossakin pitää näiden
varusteiden olla varastossa, ja sitä paikkaa myöskin
nyt tuon työryhmän toimesta harkitaan. Haluan
odottaa työryhmän ehdotusta, ennen kuin mihinkään
paikkakuntaan otan kantaa.