5) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus vuodelta 2010
Valtioneuvoston apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen
Arvoisa puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Perustuslain mukaan
oikeuskansleri antaa vuosittain kertomuksen virkatoimistaan ja lain
noudattamista koskevista havainnoistaan. Kertomuksessa esitellään
oikeuskanslerin keskeiset toiminta-alueet, niissä vuoden
aikana tehdyt havainnot sekä toimenpiteisiin johtaneet
asiat. Kertomuksessa ovat viime vuosien tapaan oikeuskansleri Jaakko
Jonkan ja oma puheenvuoroni.
Eduskunnan oikeusasiamiestä ja oikeuskansleria koskevissa
laeissa olevat säännökset kantelumenettelystä uudistuivat
tämän vuoden kesäkuun alussa. Samassa
yhteydessä perustettu Ihmisoikeuskeskus aloittaa toimintansa
ensi vuonna. Kantelumenettelyjä koskevalla lainmuutoksella
muun muassa lyhennettiin tutkittavien kanteluiden vanhentumisaikaa
viidestä vuodesta kahteen sekä kirjattiin osittain
jo käytössä olevia käytäntöjä lakiin.
Laki asetti myös uusia palveluvelvoitteita ylimmille laillisuusvalvojille.
Sisäinen arviointityömme niistä muutoksista, joita
uudistukset meiltä tarkemmin edellyttävät, on
parhaillaan tehtävänä. Pyrimme ottamaan käyttöön
mahdollisimman laajasti ne mahdollisuudet, joita uudet säännökset
antavat laillisuusvalvonnan tehostamiseksi, käsittelyaikojemme lyhentämiseksi
ja palvelun parantamiseksi. Ehdotuksesta antamassaan mietinnössä perustuslakivaliokunta
piti laillisuusvalvojan tekemää esitystä asian
sopimisesta ja hyvityksestä selvissä tapauksissa
perusteltuna kansalaisen pääsemiseksi oikeuksiinsa,
sovinnollisen ratkaisun löytämiseksi ja turhien
oikeusriitojen välttämiseksi. Pohdimme aktiivisesti
myös tämän toimen käyttömahdollisuuksia.
Esimerkkinä voisin todeta seuraavan: valmisteilla on parhaillaan
ehdotus laajentaa oikeudenkäynnin viivästymisen
hyvittämisestä annetun lain soveltamisalaa hallintolain
käyttöön.
Oikeuskansleri valvoo toiminnassaan myös perus- ja
ihmisoikeuksien toteutumista. Tästä näkökulmasta
olen myös kertomusvuonna kiinnittänyt huomiota
muun muassa sosiaaliturvan muutoshakulautakunnan edelleen pitkiin
käsittelyaikoihin. Mikäli edellä mainitsemani
ehdotus johtaa lainsäädäntöön,
niin kuin toivon, pitäisin hyvinkin pohdinnan arvoisena,
voisivatko muun muassa näihin asioihin liittyvät
viivästykset olla myös niitä perustuslakivaliokunnan
tarkoittamia selviä tapauksia, joissa hyvityksen maksaminen olisi
perusteltua kansalaisen pääsemiseksi oi-keuksiinsa.
Ihmisoikeuskeskus ja siihen kytkeytyvä laaja-alainen
perus- ja ihmisoikeuskentän verkottuminen taas osaltaan
voivat selkeyttää ja vahvistaa perus- ja ihmisoikeuksien
suojaa Suomessa. Me olemme tässä työssä mieluusti
ja aktiivisesti mukana.
Vuonna 2010 oikeuskanslerille tehtiin 1 843 kantelua
ja kaikkiaan ratkaistiin 1 853. Merkille pantavaa on se,
että kasvua edellisvuodesta eli vuodesta 2009 oli noin
10 prosenttia.
Hallinnon laillisuusvalvonnan ohella oikeuskansleri valvoo myös
valtioneuvoston päätöksenteon laillisuutta.
Sen tärkein toimintamuoto on valtioneuvoston istuntojen
esittelylistojen ennakkotarkastus ja listoihin liittyvät
keskustelut ministeriöiden kanssa. Kertomusvuonna tarkastettiin
yleisistunnon 1 676 asiaa ja presidentin esittelyn 914
asian esittelylistat. Valtioneuvoston ja ministeriön toiminnasta
tehtiin viime vuonna myös 187 kantelua.
Arvoisa puhemies! Tässä oli osuuteni.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Apulaisoikeuskansleri mainitsi puheenvuorossaan
ja myös tässä kertomuksessa on käsitelty
tätä Ihmisoikeuskeskuksen perustamista Eduskunnan
oikeusasiamiehen kanslian yhteyteen. Kyse on siitä, että sinne
palkataan muistaakseni kolme — yksi johtaja ja kaksi muuta johtavaa
toimihenkilöä — korkeaa juristia viisastelemaan
ihmisoikeusasioissa. He eivät voi ratkaista yksittäisiä kantelutapauksia,
he eivät sitä kautta voi antaa kansalaisille oikeusturvaa,
mutta he kehittävät yleistä ihmisoikeuskeskustelua Suomessa
ja pohtivat varmasti yleisiä Suomen ihmisoikeusasioita
ja varsinkin niissä näkemiään puutteita.
Me elämme taloudellisesti erittäin vaikeita
aikoja. Uusi hallitus tulee esittämään
eduskunnalle ensi vuoden budjettiesityksen, jossa leikataan monia
tarpeellisia menoeriä, muun muassa poliisien määrärahoja
joudutaan vähentämään. Jos oikeasti
haluttaisiin edistää Suomen kansalaisten ihmisoikeuksia,
niin niitä edistettäisiin miljoona kertaa paremmin
antamalla poliisille lisää voimavaroja, jotta
he voivat suojella kunnon kansalaisia rosvojen tekosilta, jotka
siis loukkaavat näiden ihmisten ihmisoikeuksia, kuten oikeutta vapauteen,
terveyteen, jopa henkeen, omaisuuteen. Ihmisoikeuksia todella voitaisiin
edistää tällä tavoin, siis vahvistamalla
esimerkiksi poliisin toimintamahdollisuuksia, eikä siten,
että palkataan korkealla palkalla kolme juristia Eduskunnan
oikeusasiamiehen kanslian yhteyteen viisastelemaan ihmisoikeusasioissa.
Vetoan hallituksen ministereihin, että toisitte budjettilakina
esityksen eduskuntaan tämän Ihmisoikeuskeskuksen
perustamisen lykkäämisestä ja esittäisitte
nämä samat rahat käytettäväksi poliisien
voimavarojen vahvistamiseen.
Poliisien voimavarojen järkevästä käytöstä olisi
paljonkin sanottavaa, mutta nyt aika loppuu.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Oikeuskansleri Jaakko Jonkka otti kertomuksessaan
kantaa käytännön hoitotyöstä hyvin
tuttuun ongelma-alueeseen: tietoon ja suosituksiin perustuvan ohjauksen
tehottomuuteen. Informaatio-ohjaus ei velvoita, eikä pelkkien
suositusten toteutumista seurata yleensä minkäänlaisen
valvontajärjestelmän avulla. Varsinkin terveydenhoitoalalla
tämä on johtanut tilanteeseen, jossa palveluiden
saatavuutta ja laatua ei pystytä takaamaan tasapuolisesti.
(Anne Kalmari: Tehdään lähipalvelulaki!)
Miksi ministeriöissä, enkä puhu nyt
ainoastaan sosiaali- ja terveysministeriöstä,
halutaan käyttää resursseja suositusten
ja ohjeistusten laatimiseen, jos niiden soveltamista käytäntöön
ei ole alun perinkään tarkoitus valvoa?
Käytännön kentällä,
esimerkiksi hoivapuolella tai vaikkapa hoiva-alan oppilaitoksissa,
näitä suosituksia luetaan ja niihin ja niiden
toteutumiseen jopa luotetaan. Sama on kansalaisten kanssa. Esimerkiksi
julkisuudessa tiedotettu ja laajasti esitelty sosiaali- ja terveysministeriön
ohjeistus "Edistämme potilasturvallisuutta yhdessä"
ja ministeriön uudet saattohoito-ohjeistukset on rekisteröity
ja huomioitu ihmisten keskuudessa.
Märkänä ja realistisena rättinä kasvoille
tuleekin tämä oikeuskanslerin selvitystyö oppaiden, selvitysten
ja suosituksiin perustuvan ohjauksen merkityksestä ja täytäntöönpanosta.
Informaatio-ohjauksella ei näytä olevan merkitystä.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Apulaisoikeuskanslerille kiitos, että sekä kirjallisessa
muodossa että nyt nostitte esiin tämän
hallintoprosesseissa ja varsinkin sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa
tapahtuvien viivästysten hyvittämisasian. On sietämätöntä,
ja jo aiemmin muun muassa entinen eduskunnan oi-keusasiamies Riitta-Leena
Paunio on useaan kertaan maininnut Suomen tosiasiassa suurimmaksi ihmisoikeusongelmaksi
sen, että sosiaali- ja terveysministeriön alaisessa
valituslautakunnassa, niin sanotussa Somlassa, päätöksenteko
viipyy niin pitkään. Silloin tietysti ratkaisu
voisi olla se, mistä apulaisoikeuskansleri Puumalainen
puhui, että kun laajennetaan vahingonkorvausjärjestelmää viivytysjutuissa
myös hallintoprosesseihin, ne koskisivat myös
ilman muuta ja varsinkin näissä selvissä tapauksissa
Somlaa.
Nyt vain tässä taloudellisessa tilanteessa
on olemassa vakava näkymä, että tätä oikeusministeriön
ajatusta siitä, että tämä vahingonkorvausjärjestelmä viivästyneistä oikeudenkäynneistä
tai valitusprosesseista
ulotettaisiin hallintoprosesseihinkin, ei pystytä viemään
eteenpäin. Ja silloin esiin nousee aika vakava kysymys
eduskunnan budjettivallan ja hallituksen, valtioneuvoston, talouspoliittisen
päätöksenteon ja perusoi-keusvalvonnan
suhteesta.
Nimittäin jos on selvä perus- ja ihmisoikeusongelma,
jonka on todennut jo aikoinaan edellinen oikeusasiamies, joka esiin
nostettiin nyt myös oikeuskanslerin kertomuksessa, joka
käytännössä tarkoittaa monelle
sairastuneelle ihmiselle vuosien epävarmuutta toimeentulosta,
niin taloudellisesti kuin inhimillisesti aivan sietämättömiä tilanteita
sosiaaliturvan, eläkepäätösten, sairausvakuutusten
maailmassa, eikä tähän ei mahdollisesti
valtion taloudellisen tilanteen takia saada sitä ajateltua
korvausta, niin pyytäisin Oikeuskanslerinvirastoa vakavasti
miettimään oman toimivaltansa suhdetta talouspoliittisiin ratkaisuihin
tältä osin. On ymmärrettävää,
että oikeuskansleri perinteisesti on äärimmäisen
pidättyväinen siinä, että perusoikeusnäkökulmistakaan
ei puututa valtion talousratkaisuihin, mutta tässä ollaan
hyvin vakavan ja pitkäaikaisen ongelman edessä,
käytännössä monien kaikista köyhimpien
ja sairaiden ihmisten asialla.
Sitten, arvoisa puhemies, edustaja Zyskowicz jatkoi debattia,
jonka edellisellä vaalikaudella hän onneksi hyvin
selvin numeroin äänestyksessä hävisi:
laki ihmisoikeusinstituutista hyväksyttiin eduskunnassa.
Se oli hallituksen yksimielinen esitys, ja se perustuu niin sanottuihin
Pariisin periaatteisiin. Länsi-Euroopassa kaikissa valtioissa
on riippumaton taho, joka ei suinkaan viisastele vaan joka katsoo
laajemmalla vinkkelillä juuri sen kaltaisia asioita kuin äsken
kerroin. Suomalainen köyhä, sairastunut ihminen
odottaa mahdollisesti jopa kahdeksan, yhdeksän vuotta ennen
kuin hänen eläkepäätöksensä on
lopullisesti laillisesti ratkaistu. Se ei ratkea pelkästään yksittäisissä valitusasioissa.
Siihen tarvitaan myös — ja näin on Euroopan
tasolla sovittu — kaikissa jäsenmaissa riippumatonta
ihmisoikeusasiantuntemusta.
Tämä ei ole viisastelua. Nämä ovat
aivan arjen vakavimpia asioita, joidenka keskellä kansalaisilla
on valitettavasti vakavia oikeusturva- tai ihmisoikeusongelmia.
Perustuslakivaliokunta tänään juuri päätti,
että kun se lähtee Tukholmaan matkalle, niin se
Ruotsin vastaavaan instituutioon tutustuu, ja voin kertoa, että siellä ei
ole kolmea juristia, se instituutti on huomattavasti paremmin resursoitu.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Sen lisäksi, että oikeuskansleri
valvoo valtioneuvoston ja tasavallan presidentin virkatointen lainmukaisuutta,
hänellä on myös velvollisuus valvoa perusoikeuksien
ja ihmisoikeuksien toteutumista.
Vuosikertomuksessa on otettu kantaa perus- ja ihmisoikeuskysymyksien
valvontaan ja kiinnitetään huomiota edelleen niihin
liittyviin ongelmakohtiin. Todetaan, ettei useinkaan oikeusturvaa näin
voida kantelijalle antaa, vaan se on tuomioistuimen tehtävä.
Niinpä herääkin kysymys, johon monessa
Euroopan maassa ja Pohjoismaissa on jo vastattu erillisellä perustuslakituomioistuimella.
Tämän puolesta puhuu myös se, että Suomi
on toistuvasti saanut huomautuksia Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta.
Hallinnon tehtävä on noudattaa lakia. Nyt osaltaan
hallinto valvoo itse itseään ja varmasti osin
aivan onnistuneesti. Kuitenkin viittaan edelleen Eit:n huomautuksiin.
Miten voi olla mahdollista, että toistuvasti saamme langettavia
päätöksiä? Tämä on
omiaan ruokkimaan ajatusta ja yleistä mielipidettä siitä,
että tuomiovalta toimii jopa satunnaisesti. Toteuttaako
Suomen valtio sitten Eit:n tuomioitten täytäntöönpanon
tehokkaasti? Jos taas kyse on pelkästään
julkisuuskuvasta ja yleisestä mielipiteestä, on
siihenkin tartuttava. On myös yleisesti todettu, että kanteluista
oikeuskanslerille ja oikeusasiamiehelle on ollut jopa suoranaista
haittaa, joskin siis kansalaisen sitä oivaltamatta ennen
kuin on myöhäistä. Näin ei riippumaton
toimielin voi toimia.
Jacob Söderman esitti 9.8.2010 kansanedustajana ollessaan
aiheellisen kirjallisen kysymyksen, jossa hän viittaa entisen
Vaasan hovioikeuden presidentin Erkki Rintalan esiin nostamiin ongelmiin.
Myös perustuslakivaliokunta mietinnössään
2010 piti tarpeellisena hallinnon uudistamisen jatkamista niin,
että tuomioistuinten riippumattomuus turvataan.
Ongelmia lienee erityisesti verotus- ja ympäristöasioissa,
mutta myös kaavoituksessa. On kuulemma sanottu, että sodassa
kannattaa pitää pää matalalla,
esimerkiksi kun pienyrittäjä joutuu verottajan
kanssa hankauksiin. Tämä ei kuitenkaan edistä hyvän
hallinnon toteuttamista vaan lakaisee ongelmia maton alle.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mitä vielä tulee
tähän Ihmisoikeuskeskukseen, niin, edustaja Brax,
tiedän, että tämän perustaminen
perustuu YK:ssa hyväksyttyihin niin sanottuihin Pariisin
periaatteisiin. Mitä niiden historiaan muuten tulee, niin
eräs suomalainen diplomaatti, joka aikanaan palveli YK:ssa
siihen aikaan, kun näitä asioita siellä käsiteltiin,
muisteli, että tämmöisten ihmisoikeuskeskusten
perustaminen kaikkiin maihin oli ennen kaikkea sellaisten maiden
vaatimus, joilla oli huomattavia omia ihmisoikeusongelmia — toisin
kuin Suomella — joihin he eivät halunneet puututtavan,
ja heidän mielestään oli paljon parempi,
ettei niinkään puhuta asianomaisissa maissa, erilaisissa diktatuureissa
olevista ihmisoikeusongelmista, vaan perustetaan erilaisia ihmisoikeuskeskuksia joka
maahan näitä yleisellä tasolla käsittelemään.
No, en tiedä, onko tämä historiankuvaus
totta tai ei, mutta joka tapauksessa totta on se, että Suomi
olisi voinut noudattaa näitä niin sanottuja Pariisin
periaatteita myös siten, että Oikeusasiamiehen
kanslian yhteydessä kanslian nykyisistä toimihenkilöistä ja
nykyisistä resursseista olisi todettu, että tämä viranomainen
ja tämä kanslia tältä osin toimii
Suomen asianomaisena viranomaistahona. Ei olisi tarvittu minun käsittääkseni
edes näiden periaatteiden toteuttamista varten mitään
uutta virkamiesapparaattia perustettavaksi Oikeusasiamiehen kansliaan.
Tässähän työryhmä,
joka tätä valmisteli, esitti noin kymmenen hengen
ihmisoikeuskeskusta, ja nyt on päädytty kolmeen
henkeen. Mielestäni, niin kuin jo sanoin, nämäkin
voimavarat, vaikkei tässä nyt enää suurista
rahoista ole kysymys — vai pitäisikö sanoa,
ettei vielä ole kysymys — olisi voitu järkevämmin
käyttää. Toivon, että ette tuo
sieltä Tukholmasta tullessanne ajatusta siitä, että Suomenkin
Ihmisoikeuskeskukseen pitää välittömästi
palkata kymmeniä juristeja lisää.
Mitä sitten tulee siihen, että tämä Ihmisoi-keuskeskus
tarvitaan juuri sen takia, että tämmöinen
laajempi ihmisoikeustarkastelu, kuten sairaiden ihmisten mahdollisuus
saada asianmukaiset ratkaisut omiin valituksiinsa, joutuisi ja pääsisi tämmöisen
tarkastelun kohteeksi: edustaja Brax, tämä on
aikamoinen epäluottamuslause meidän nykyisille
laillisuusvalvontaviranomaisille. Jo voimassa olevan perustuslain
ja -lakien mukaan sekä Oikeusasiamiehen kanslian että Oikeuskanslerinviraston
tehtävänä on valvoa ihmisoi-keuksien
ja perusoikeuksien toteutumista Suomessa, ja on ihan selvää,
ja näin tänä päivänä jo tapahtuu,
että jos jonkin yksittäisen kanteluasian yhteydessä tai
tarkastuksen yhteydessä käy ilmi, että meillä on
puutteita esimerkiksi näissä sosiaaliturvan valitusasioissa,
niin silloin näiden nykyisten viranomaisten ja heidän
virastojensa asiana on viedä asiaa eteenpäin julkiseen
keskusteluun ja muutoinkin viedä eteenpäin ihmisoikeusasioiden
kohentamista tältä osin. Eli jos sanotte, että tätä Ihmisoikeuskeskusta
tarvitaan nimenomaan tämmöiseen yleisempään
ihmisoikeustarkasteluun Suomessa ja Suomen osalta, niin minun mielestäni
tämä kuuluu jo tänä päivänä meillä olevien
oikeusasiamiehen ja oikeuskanslerin velvollisuuksiin.
Herra puhemies! Sanoin aikaisemmin, kun puhuin poliisien voimavaroista,
että kiinnitän huomiota myös eräiltä muilta
osin poliisin toimintaresurssien käyttämiseen.
Esimerkiksi tämän päivän uutinen
on se, että poliisi joutuu käynnistämään
esitutkinnan siitä, onko suojelupoliisissa jotain yksittäistä virkamiestä,
joka on ilmeisesti jo eläkkeellä, jota on yhteistoimintalain
vastaisesti estetty pääsemään
joihinkin tiedostoihin tai jotain tämän tapaista.
Jos meillä poliisit pannaan tämmöisiä asioita
tutkimaan, niin ei tarvitse ihmetellä, ettei sitten riitä resursseja
riittävästi muualle. Minun käsittääkseni
tämä suojelupoliisin asia on sellainen, joka hallinnollisena
menettelynä, sisäisenä selvityksenä ja
tarvittaessa hallinnollisina johtopäätöksinä mahdollisista
virheellisistä menettelyistä olisi ollut täysin
luontevaa hoitaa. Se, että siitä nyt tehdään
rikosjuttu, esitutkinta, mahdollisesti käräjäoikeus-,
hovioikeuskäsittely, tulee valituslupahakemus korkeimpaan
oikeuteen, ja käsitellään jälkikäteen jotain
tällaista vuosien vanhaa juttua, on minun mielestäni
lähinnä esimerkki meidän poliisien ja oikeuslaitoksen
voimavarojen väärinkäytöstä. Tämän
kannan lausun siis lähinnä lehtitietoihin perustuen.
Voi olla, että olen väärässä.
Sitten toinen poliisin ja oikeuslaitoksen hukkaresurssi. Edustaja
Brax, ollessanne ministerinä teitte paljon hyvää Suomen
hyväksi ja hyviä päätöksiä,
mutta kyllä tämä päätös
siitä, että Ruandan, tai oliko Burundin, murhasta
syytetty Bazaramba on käsiteltävä Suomessa,
on yksi kaikkein kalleimpia ja hölmöimpiä päätöksiä, mitä toimikaudellanne
teitte. Taitaa olla niin, että toistaiseksi on 3 miljoonaa
euroa käytetty tähän yksittäiseen
tapaukseen. Nyt taitaa olla hovioi-keus matkalla Afrikkaan kuulustelemaan
todistajia, niin että varmaan toinen 3 miljoonaa euroa vielä saadaan
käsiteltyä. Tämmöisellä sinisilmäisellä ajattelulla,
että missään muualla kuin Suomessa ei
voi saada oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä, jos
sitten Suomessakaan ihmisoikeusjuristien mielestä, kyllä tällä tavoin
saadaan suomalaisten veronmaksajien rahat menemään
ihan Kankkulan kaivoon.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Zyskowicz alun perin väitti,
että ihmisoikeusinstituutio on saivartelua varten. Kerroin,
minkälaisia ongelmia varten se on, ja se vastaus yhä kestää,
ettekä pystynyt sitä kääntämään.
Mitä tulee taas tähän yksittäiseen
oikeudenkäyntiin Suomessa, niin EU-maista yhtä lukuun
ottamatta kaikki ovat päätyneet samaan tilanteeseen
sen takia, että YK on erityistuomioistuimen osalta päättänyt
ajaa sen alas ja juttua ei voitu siirtää Ruandan
erikoistuomioistuimeen. On olemassa yksi maa kymmenestä,
jossa on samanlaisia tapauksia, joka ei ole toistaiseksi aloittanut
omassa maassaan oikeudenkäyntiä, ja se on Ruotsi.
Tämä epäilty on koko sen ajan ollut esitutkinnassa,
koska Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on jäädyttänyt Ruotsin
päätöksen.
Toisin sanoen, edustaja Zyskowicz, ei ole olemassa yhtään
Euroopan maata, jossa lopputulos olisi poikennut Suomessa tehdyssä päätöksestä. Ainoa
maa on Ruotsi, joka yhä odottaa, jossa siis on esitutkintavaiheessa
pidätettynä nyt jo kolmatta vuotta ihminen. Kaikissa
maissa, Saksassa, Ranskassa, Englannissa, niitä on vaikka
kuinka monta, on päädytty aivan samaan ratkaisuun kuin
Suomessa. (Ben Zyskowicz: Eli muissakin Euroopan maissa osataan
hölmöillä!)
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa ovat
nyt nousseet esille vahvasti ihmisoikeudet ja tuo Oikeusasiamiehen
kansliaan perustettavaksi ehdotettu Ihmisoikeuskeskus. Edustaja
Zyskowicz omassa puheenvuorossaan rinnasti hyvin vaihtoehtoja, toi
esille niitä vaihtoehtoja, joita meidän tulee
pohtia silloin, kun ensi vuoden budjettia käsitellään.
Tämä ajatus siitä on tärkeä,
kumpi vaihtoehto paremmin palvelee suomalaisten ihmisoikeuksia ja
niiden ihmisoikeustilanteiden puutteita, sekö, että lisätään,
perustetaan keskus valvomaan ihmisoi-keustilannetta, vai se, että lisätään
ihmisiä tekemään työtä,
sitä käytännön työtä,
ja takaamaan sitä kautta ihmisille sitä ihmisoikeutta
ja hyvää palvelua.
Tästä nyt esimerkkinä nostan nämä kaksi
ta-pausta, joista tässä aiemminkin jo oli puhetta,
eli esimerkiksi sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan. Tiedämme,
että siellä on ollut suuria ongelmia ja viivästyksiä viime
vuosien aikana ja ne ovat paljolti johtuneet niiden prosessien kankeudesta
ja hitaudesta käsitellä näitä muutoksenhakuasioita,
mutta myös henkilökuntapulasta. Näihin
asioihin pitäisi kiinnittää huomiota
ja saada parannusta: enemmän henkilökuntaa, jotta
näitä asioita käsitellään
nopeammin, ja prosesseja lyhyemmiksi, jotta se ratkaisu sieltä nopeammin tulee.
Esimerkiksi omaishoitajien tilanne on monessa tapauksessa näissä valitusasioissa
todella vaikea ja siellä tarvitaan apua.
Toinen asia, joka tässä nousi
esille, on tä-mä esitys poliisimäärärahojen
vähentämisestä. Tuossa ensi vuoden budjettikehyksessä on
poliisin virkakuntaan kohdistuva 587 henkilötyövuoden
vähennys, eli se on tuota tuottavuusvähennystä,
jota haetaan. Kyllä tässä nousee huoli
kansalaisten poliisipalvelujen saatavuudesta ja tasapuolisuudesta.
Minusta se on ihmisoikeuskysymys, jos mikä. Olen vahvasti
sitä mieltä, että nämä panostukset,
jos meillä on mahdollisuuksia kerran lisäpanostuksia
tehdä, tulee kohdentaa sitten ensin näiden vähennysten
leikkauksiin ja mahdollisesti sinne suorittavaan portaaseen, sekä sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakuntaan että poliisitoimintaan.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! On ollut kiinnostavaa lukea valtioneuvoston
oikeuskanslerin kertomusta vuodelta 2010. Erityisesti kun täällä on
käsitelty näitä kansalaisten perusturvaan
liittyviä asioita eli toimeentulotukiasioita, joita käsitellään
jopa vuosikaupalla, niin se on hirveän suuri ongelma niille, joilla menee huonosti.
Kun
ajatellaan kuntataloutta tällä hetkellä,
niin ei kovin hyvältä näytä tällä sektorilla,
kun kunnat joutuvat leikkaamaan tulevaisuudessa myös henkilöstömenoista.
Mikäli tämä valtionosuuksien yli 600
miljoonan euron leikkaus toteutetaan ja kunnat joutuvat todellisiin
ongelmiin näitten peruspalveluitten järjestämisessä,
niin kun kerran hyvinä aikoina on jo näin paljon
ongelmia, on todella kiinnitettävä huomiota siihen,
että jatkossa pystytään turvaamaan se,
että kansalaiset saavat kohtuullisessa ajassa viimekätistä apua
eli toimeentulotukea.
Sitten toinen tämmöinen asiakokonaisuus, johon
kiinnitin huomiota, on eräät tämmöiset
virkanimitykset, joihin on puututtu. Tuntuu siltä, että kansalaiset
kokevat, että heitä on erittäin kaltoin
kohdeltu erilaisissa virkanimitysasioissa, kuten täällä on
Valviran tapaus sivulla 176. Siinä todella, kun lukee tämän
tekstin, sen perusteella vaikuttaa siltä, että todellakaan
ei ole tasapuolinen käsittely toteutunut siltä osin,
oliko paras henkilö sitten valittu virkaan, eli epäilyttää kovasti
tämä lopputulos. Sitten henkilö, joka
on kokenut, että häntä on syrjitty, on
lähtenyt hakemaan oikeutta itselleen ja ei ole sitä oikeutta
saanut. Todetaan vaan, että kiinnitetään
vastaisen varalle huomiota hyvän hallinnon vaatimuksiin, kun
ansiovertailuja tehdään. Se tuntuu kyllä tämmöisen
valittajan kannalta aika lievältä ilmaisulta.
Jotain näille virkanimityksille julkisella sektorilla pitäisi
tehdä, että estettäisiin sellainen epäasiallinen
arviointi, kun näitä nimityksiä tehdään.
Elikkä niiden vertailujen pitäisi aina olla kristallinkirkkaat,
kun henkilöiden muodollista pätevyyttä ja
kokemusta työelämässä vertaillaan.
Tässä yhteydessä ei voi olla sivuamatta
sitä, että Suomessa ovat olleet pahana maan tapana poliittiset
virkanimitykset. Se tarkoittaa sitä, että niin
valtionhallinnossa kuin kunnallishallinnossa, kuntien ja yleensä yhteiskunnan
ylläpitämissä osakeyhtiöissä,
yhdistyksissä, säätiöissä jäsenkirjan
perusteella valitaan henkilöitä työpaikkoihin,
työtehtäviin ja he sitten sivuuttavat pätevää henkilökuntaa.
Monesti pätevät eivät edes viitsi hakea
näitä työpaikkoja, kun tietävät,
että eivät missään tapauksessa
voi tulla valituksi sen takia, että heillä on
väärän värinen jäsenkirja.
Espoossa on ollut tuoreita tapauksia tämmöisestä kabinettisopimuksesta,
johon jopa vihreät ovat menneet mukaan, mutta kuitenkin
tämä kabinettisopimus petettiin. Vihreät
eivät saaneet sitä, mitä luulivat saavansa.
Helsingissä vihreät ovat saaneet omia poliittisia
virkamiehiä, kuten nyt kokoomus on saanut tässä loppukesästä oman politrukkinsa
keskeiseen sosiaali- ja terveystoimen johtotehtävään.
Nämä poliittiset virkanimitykset ovat semmoinen
riesa tässä yhteiskunnassa, että ne laskevat
koko julkisen sektorin tuottavuutta huomattavasti ja aiheuttavat
huonoa työilmapiiriä lukuisissa valtion virastoissa.
Ja tutkimusten mukaan se, että henkilökunta eri
työpaikoilla kokee, että heitä kohdellaan
oikeudenmukaisesti, on keskeinen arvo, jota ihmiset arvostavat siinä työpaikassa.
Eli nämä poliittiset virkanimitykset ovat sellainen
asia, että niihin pitäisi ehdottomasti päästä puuttumaan,
elikkä nämä kaikki julkisen sektorin
nimitykset. Pitäisi saada lainsäädäntö siihen
muotoon, että niitä ei pystytä tekemään,
että ne olisivat lainvastaisia selkeästi ja sitten
olisi semmoinen järjestelmä, joka myös
pystyy purkamaan kevyesti tällaisia nimityksiä.
Sitten toteaisin edustaja Zyskowiczille, että hän
on aivan oikeassa siinä puheenvuorossaan, että tämä Porvoon
käräjäoikeudessa käsitelty Ruandan
oikeusjuttu on maksanut jo 3 miljoonaa euroa yhteiskunnalle, ja
on järkyttävää, että hovioikeus
jatkaa sitä käsittelyä edelleen Afrikassa elikkä loppulasku
varmasti on ehkä 6—7 miljoonaa euroa. Tämmöisiä tapauksia
ei saisi sallia Suomen valtiossa. Kun koko julkinen sektori on tässä valtion
tuottavuusohjelmassa mukana, niin on hirveätä rahan
haaskausta, että on ylipäätänsä mahdollista,
että tällaisia oikeusjuttuja puidaan Afrikassa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Jälleen kerran tässä salissa
käsitellään, puhutaan kauniisti sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakunnan viivästysongelmista. Ei ole ensimmäinen
kerta. Edustaja Brax kuvasi ansiokkaasti sitä ihmisoikeustaustaa,
sitä ihmisoikeusongelmaa, joka siihen liittyy, ja se on
todella iso ongelma.
Tämä pia desideria -osasto tästä yleisestä puheesta,
siitä, että kamalaa, kun tämä on
nyt näin, kun nämä päätökset
viivästyvät, vaan jatkuu. Sen sijaan ne käytännön
toimet tässäkin salissa ovat valitettavasti olleet
pikemminkin päinvastaisia.
Tämä koko ongelmahan ikään
kuin räjähti siinä vaiheessa, kun joku
näistä Vanhasen hallituksista päätti
lopettaa alueelliset valituslautakunnat, jolloin se koko yli tuhannen
valituksen suma siirtyi Somlaan, jossa ei ollut voimavaroja sen hoitoon.
Nyt, kun sitä on sitten lopultakin onnistuttu parina viime
vuonna purkamaan palkkaamalla sinne määräaikaisia
työntekijöitä, on päästy
kehityksessä parempaan suuntaan. Nyt on syytä huolehtia
siitä, että Somlalle osoitetut voimavarat jatkossakin
turvataan siten, että nämä jonot ratkaisevasti
lyhentyvät ja ihmisten oikeus saada ne päätökset
ajoissa toteutuu.
Tässä tilanteessa, kun olen vielä vaihettumisvaiheessa
oppositiokansanedustajasta hallituspuolueen kansanedustajaksi, totean,
että kun luen valtiovarainministeriön budjettiesitystä,
niin olen tyrmistynyt tältä osin.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Vielä siihen Ruandan oikeudenkäyntiin
sen verran — tästä on käyty
niin monta kertaa myös edustaja Ruohonen-Lernerin kanssa
keskustelua ja kirjallisiin kysymyksiin vastattu, että en
käy kaikkia yksityiskohtia läpi — että tämä on
tietysti aivan sattumaa ja toivottavasti niin ei koskaan tapahdu
ja parempi, jos ei olisi koskaan tapahtunut, että Suomeen
osuu tällainen tilanne. Mutta ajatus siitä, että Suomi
päästäisi rankaisematta, jos ne syytteet
osoittautuvat aiheellisiksi, on täysin kestämätön.
(Ben Zyskowicz: Kuka sitä väittää?)
Suomi on sitoutunut niin sanottuun rankaisemattomuusperiaatteen
noudattamiseen aina, jos näin vakavia syytteitä esitetään,
ja jos ei löydy muuta laillista foorumia, niin silloin
juttu on käsiteltävä Suomessa, ja voitte
kuvitella, että asiaa pohdittiin juurta jaksain ja esittelijät
tutkivat kaikki vaihtoehdot. Ne on sataan kertaan julkisuuteen kerrottu.
Muita vaihtoehtoja, lailliseksi todettuja vaihtoehtoja, ei toistaiseksi
ole. Ruotsi ainoana Euroopan maana koettaa toista vaihtoehtoa ja
on ajautunut aivan kestämättömään
tilanteeseen sen suhteen.
Arvoisa puhemies! Vielä ihmisoikeusinstituutin perustamisesta.
Voi olla, että edustaja Zyskowiczin tarina on totta tai
sitten, niin kuin hän itsekin epäili, ei välttämättä alkuunkaan,
mutta se, miten instituutti Suomessa syntyi: syntyi kansalaisjärjestöpainetta,
syntyi kestämätön tilanne, että Suomi
oli selvästikin jäljessä muista Pohjoismaista,
ja eduskunnassa perustuslakivaliokunnan puheenjohtajat, varapuheenjohtaja
Söderman ja puheenjohtaja Sasi, tekivät asiasta eduskunta-aloitteen
ja ottivat oikeusministeriin, joka silloin olin minä, yhteyttä ja
todettiin, että aloite on todella perusteltu ja että länsieurooppalaisissa
maissa nimenomaan Suomi näyttäytyi oudossa valossa.
Eli kysymys on myös semmoisesta historiasta, että eduskunnan
vaatimuksesta on toimittu ripeästi ja eduskunnan perustuslakivaliokunta
yksimielisesti puolsi tämän instituutin syntymistä.
Aivan viimeiseksi, arvon puhemies, Somla-marinoihin ja -historiaan
ja -tarinoihin kerrottakoon, että viime vaalikaudella Somlasta,
sitten kun jatketaan vielä vakuutusoikeuteen, hallitus antoi
yksimielisen esityksen, miten vakuutusoikeuden tilannetta olisi
helpotettu ja nopeutettu. Mutta poliittisista syistä perustuslakivaliokunta niin
sanotusti ei ehtinyt asiaa käsittelemään,
koska siinä prosessissa järkeistettiin myös
sitä, mitkä kaikki paperit kulkevat kolmikantaosapuolten kautta.
Ja jos niihin Somlan työjärjestelykysymyksiin
mennään ihan kunnolla, niin silloin kyllä kannattaa
myös katsoa, ovatko tästä päivästä ne
valtavat salkulliset, jotka kiertävät pitkin kaupunkia
lukuisissa erilaisissa kolmikanta-asioissa silloinkin, kun mitään
uutta linjaratkaisua työmarkkinakysymykseen ei tarvita.
Silloin kun on kysymys aidosti uudesta työmarkkinanäkökulmasta,
työelämän tuntemusta vaativasta kysymyksestä,
se on aivan perusteltua. Mutta silloin kun on läpeensä ruuhkautunut
prosessi, ei ole mitään järkeä niissä mustissa
salkuissa. Ne ovat, edustaja — tätä ei
nyt voi pöytäkirjaan kirjata — tämän
kokoisia [edustaja näyttää käsillään
salkun kokoa] valtavia salkkuja, jotka kiertelevät tuolla
ympäri kaupunkia, ja se kierto kestää ja
se kestää.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ei kukaan tässä salissa varmaankaan
halua sitä, että tämä Ruandan pastori
ikään kuin pääsisi kuin koira
veräjästä näistä tekosistaan,
vaan tässähän oli sellainen ajatus, että kyseinen
henkilö olisi luovutettu Ruandaan, jossa hänen
oikeusjuttunsa olisi käsitelty sikäläisen
lainsäädännön mukaisesti. Ruandassa
on toimiva oikeusjärjestelmä, ja meidän
pitäisi kunnioittaa myös heidän oikeusjärjestelmäänsä ja
kulttuuriansa siltä osin, että hänet
olisi sinne luovutettu. Ruandassa on ammattitaitoisia tuomareita,
siellä on vankilalaitos, elikkä sinnehän
tämä Ruandan pastori olisi pitänyt luovuttaa ja
siellä hän olisi sitten saanut asiaankuuluvan rangaistuksen
teoistaan. Eihän sen suomalaisten ongelma pitäisi
olla, että me maksamme miljoonatolkulla tästä yksittäisestä oikeudenkäynnistä ja
sen lisäksi maksamme vielä huikeat summat siitä,
kun hän istuu vuosikausia suomalaisissa vankiloissa suomalaisten
veronmaksajien kustannuksella.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ne teot, joista Bazarambaa syytetään,
ovat tapahtuneet Ruandassa, mies itse on Ruandasta. Suomalaisilla
veronmaksajilla ei pitäisi olla mitään
syytä eikä mitään velvollisuutta
hoitaa tätä oikeudenkäyntiä.
Totta kai se oikeudenkäynti pitäisi käydä Ruandassa,
ja kun entinen ministeri Brax sanoi, että mitään muuta
laillista menettelyä ei löytynyt kuin oikeudenkäynti
Suomessa, niin minä luulen, että tämä vastaus
sisältyy tähän sanaan "laillinen". Varmastikin
tulkitsemalla asioita viimeisen päälle naiivisti
ja sinisilmäisesti päädytään
siihen, että varmaan missään muualla
ei juurikaan ole oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä kuin
Suomessa, jos sitten sielläkään.
Mitä sitten tulee tähän Ihmisoikeuskeskukseen,
edustaja Brax, niin kuten me kaikki tiedämme ja joka päivä lehdestä pystymme
näkemään, niin edustaja Sasilla on joskus
hyviä aloitteita ja joskus vähemmän hyviä aloitteita,
ja tämä Ihmisoikeuskeskus kuului näihin
jälkimmäisiin.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Vielä kertaalleen: Mistään
sinisilmäisestä naiiviudesta ei ole silloin kysymys, kun
Suomessa perustuslain mukaisesti esittelystä tehdään
päätöksiä ja kun esittelijät
yhteistyössä myös muiden ministeriöiden
vastaavien asiantuntijoiden kanssa kaikki tulevat siihen tulokseen,
että YK:n erikoistuomioistuimen, Ruanda-tuomioistuimen,
näkemys Ruandan tuomioistuimen laillisen taikka oikeudenmukaisen
oikeudenkäynnin takaamiskyvystä — sitä minun
mielestäni ei ollut — on juridisesti niin sitova,
että lähettäminen Ruandaan oli poissuljettu.
Sen sijaan paras ratkaisu, minne olisi voinut lähettää, olisi
ollut se, että Ruanda-erikoistuomioistuin vielä olisi
jatkanut ja käsitellyt nämä asiat siinä naapurimaassa.
Mutta YK menee ja päättää,
että se tuomioistuin ei ota enää juttuja,
ja tämän saman ongelman edessä ovat olleet
kaikki oikeusministerit jokaisessa Euroopan maassa. Vain Ruotsissa, jossa
on hieman toisenlainen lainsäädäntö,
korkein oikeus sanoi, että voi olla, että ei,
ja Ruotsin oikeusministeri, jolla on siis silloin toisenlainen oikeuspohja,
päätyi koettamaan, ja se päätös
jäädytettiin välittömästi
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta eikä sitäkään
siis ole pantu toimeen. Kaikissa muissa (Puhemies: Aika!) Euroopan
maissa ja Kanadassa on tultu samaan ratkaisuun, ei sinisilmäisyydestä vaan
lakeja lukemalla.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Palaan tästä yhden ruandalaisen
ongelmasta vähän useamman suomalaisen ongelmaan
ja totean, että aivan oikein, edustaja Brax, pitää huolehtia
siitä, että näiden valitus-elinten työskentely
on sellaista, että siitä ei aiheudu turhaa kitkaa.
Siinäkin on tietenkin parantamisen varaa. Pitää huolehtia
ennen kaikkea siitä, että suomalainen sosiaaliturvalainsäädäntö saatetaan
sellaiseksi, että ihmiset eivät sen vuoksi joudu
valittamaan, kun järjestelmä on sellainen, etteivät
sitä ymmärrä sen paremmin valittajat
kuin myöskään ne, joitten pitäisi
ratkaista niitä valituksia. Maan hallitus ja tämä eduskunta ovat
vastuussa siitä, mutta sitten kuitenkin lopulta on niissä valituselimissä oltava
riittävästi ihmisiä tekemässä myöskin
niitä päätöksiä, riittävän
hyvin koulutettuja ja riittävästi voimavaroja, ettei
niitä nyt ihan liukuhihnalta huitaista, koska se saattaa
muodostaa vielä suuremman ihmisoikeusongelman.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Nyt on aivan oikein, että täällä arvioidaan
kriittisesti yksittäisten henkilöiden erilaisten
hallinnollisten prosessien viivästymistä ja käsittelyaikojen
jatkumista. Aivan sama ongelma on myöskin yrityspuolella.
On kosolti esimerkkejä siitä, että erilaiset
lupaprosessit, hallintoprosessit, oikeusprosessit, tämäntyyppiset
ovat jatkumistaan jatkuneet myöskin elinkeinoelämässä.
Meillä on otettu käyttöön sellainen
tapa toimia, että yrityksen koosta riippumatta nämä prosessit
ovat yhtä raskaita, yhtä perusteellisia ja kestävät
yhtä kauan. Tämä ei mielestäni
ole tarpeellista, se ei ole järkevää eikä se
ole myöskään meidän veronmaksajien
rahojen oikein käyttöä, että näin
tapahtuu. Siksi tämäntyyppisestä toimintatavasta
on ehdottomasti päästävä eroon.
Edelleen meillä lainsäädännön
muutoksista huolimatta on mahdollisuus selvästi jarruttamalla
ihan kiusantekomielessä tehdä valituksia, viivästyttää prosesseja,
ja tämä, hyvät kollegat, jos mikä,
tulee tälle yhteiskunnalle kalliiksi. Me menetämme
investointeja, me menetämme työpaikkoja ja me
menetämme sitä yritysten kehittämistoimintaa,
jota meidän pitää edistää eikä hankaloittaa.
Siksi toivon, että me käymme läpi lainsäädäntöä niin,
että selvästi kiusantekomielessä tehdyt
valitukset voidaan jättää käsittelemättä ja vaille
huomiota. Se on aivan täysin välttämätön asia.
Puhemies! Aivan oman lukunsa tietysti tässä kaikessa
hallinnollisessa sekamelskassa, jos nyt näin uskaltaa ja
voi sanoa, muodostaa tietenkin viljelijäväestöön
kohdistuva hallinnollinen taakka. Tässä jos missä voin
sanoa sen, että valiokunnan puheenjohtajana varmasti toivon,
että me myöskin tässä talossa
laitamme liikkeelle jonkunlaisen prosessin, joka ei ole mikään
poliittinen prosessi vaan jossa käymme lävitse
hyvin tarkasti, onko kaikki varmasti tarpeellista, mitä viljelijäväestöä kohtaan
tällä hetkellä on olemassa, toteutuuko
siinä sellainen lain luottamuksen suoja, joka on meille
kaikille erittäin tärkeä ja pyhä asia.
Johannes Koskinen /sd:
Herra puhemies! Oikeuskanslerin kertomuksessa ja tässä keskustelussa
on nostettu ansiokkaasti esiin merkittäviä yhteiskunnan
oikeusturvaongelmia erityisesti viivästymiseen ja lainkäytön
tehottomuuteen liittyen.
Minua häiritsi se, että haetaan ratkaisua
aina uusista instituutioista. Esimerkiksi tässä keskustelussa
on nostettu esiin erillinen perustuslakituomioistuin, erillinen
tuomioistuinhallinto ja sitten erilliset viivytyskorvausprosessit
näiden ratkaisukeinoina, kun se ongelma on siinä,
että pitäisi se varsinainen lainkäyttö saada
tehokkaammaksi ja keskittymään olennaiseen. Se
vaatii työmenetelmien muutosta, se vaatii parempia resursseja,
mutta se vaatii myös tämmöistä uudistushalua,
että keskitytään siihen tehostamiseen
prosessien johtoa parantamalla, ylipäänsä organisaation
johtamista tehostamalla eikä aina kaiveta uutta instituutiota
ongelmien ilmetessä. Tällaiseen ajatteluun koetettiin
Kataisen hallituksen ohjelmaa, oikeusturvajaksoa, virittää,
ja toivottavasti siihen nyt puhtia löytyy.
Siellä on ihan perustekijöissä näitä isoja
ongelmia: miten saadaan tietojärjestelmät, nämä päivittäiset
työvälineet, ajan tasalle. Siinä on aina vuosittain
ollut muutamasta miljoonasta tiukkaa kiistaa valtiovarainministeriön
ja oikeusministeriön välillä. Jos me
sitten rupeamme perustamaan uusia elimiä, niin ne vievät
sitten taas ne miljoonat ja tavallaan toissijaisiin tarkoituksiin verrattuna
siihen, että tavallisen kansalaisen oikeudet eivät
toteudu. Tavallinen kansalainen joutuu sivusta katsomaan, kun sitten
jotkut vakuutusyhtiöiden rahoittamat asianajajat käyvät
oi-keutta, lainausmerkeissä, isoissa jutuissa, ja jokapäiväisen
arjen oikeudellinen ongelma ei saa ratkaisua, ja ratkaisua ei uskalleta
hakea, kun prosessit ovat liian kalliita ja liian monen lukon takana.
Tämmöistä kokonaisvaltaista lainkäytön
tehostamista, paluuta peruskysymyksiin kaivataan, ja siinä yhtenä osana
varmaan ovat ne Somla-rahat, joihin tässä kiinnitettiin
huomiota: jos ei niitä budjettiriihessä löydy,
niin kyllähän eduskunnan sitten pitää ne
lisätä, jotta saadaan sosiaaliturvan päätöksiä nopeammin.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa puhemies! Edustajat Zyskowicz ja Jokinen olivat huolissaan
poliisin määrärahojen leikkauksesta ja
viittasivat siihen, että kun määrärahoja
riittävästi leikataan, se vaikuttaa myöskin
Suomen kansalaisen oikeusturvaan.
Saamani tiedon mukaan on sellainen tilanne, että kun
partiot vähenevät tuolla maakunnissa, niin jos
henkilö syyllistyy esimerkiksi häiriöjuopumukseen
ja tämä tapahtuu jossakin sellaisessa paikassa,
missä partio on saatavilla, elikkä kihlakunnan
alueella tai poliisilaitoksen keskuspaikoilla, niin hänen
mahdollisuutensa joutua juopumuksen takia niin sanotusti putkaan — kansankielellä
sanottuna
putkaan — on paljon suurempi kuin silloin, jos tämä tapahtuu
sitten jossakin 100—150 kilometrin päässä,
siellä kihlakunnan reuna-alueilla. Kun partio sinne reuna-alueelle
menee, niin siellä neuvotellaan ja yritetään
sopia tämä asia paikan päällä eikä tule
tätä juopumuksen takia kiinniottoa eikä tule
myöskään silloin tätä pidätysmerkintää.
Nyt jos henkilö otetaan häiriöjuopumuksen
takia poliisin suojiin ja tällaisia juopumuskiinniottoja
tapahtuu kaksi taikka kolme, niin henkilön ajo-oikeus otetaan
tarkastelun alle. Tässä tapauksessa minä näen,
että on kysymys aika lailla oikeusturvasta, kun näillä syrjäalueilla
sallitaan, lainausmerkeissä sanottuna, ehkä hieman
vapaampi meno kuin alueilla, joilla poliisipartioita on tiheämmin.
Ja tämä tarkoittaa sitä, että kun poliisien
määrä on rajallinen, poliisit ovat kihlakuntien
keskusalueilla, niin siellä poliisipalveluja kyllä tarjotaan
riittävästi, reuna-alueilla niitten saaminen on
huonompaa.
Tätä taustaa vasten tarkasteltuna, kun Zyskowicz
tuossa sanoi, että kehotetaan hallitusta harkitsemaan uudestaan
poliisin määrärahojen leikkaamista, yhdyn
tässä edustaja Zyskowiczin näkemykseen.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Koskinen on oikeassa, ja yhdessä kun
kirjoitimme sitä Kataisen hallituksen oikeusturvaohjelmaa,
niin tämähän se lähtökohta
on, ja perustuslakivaliokunta, jota edustaja Koskinen johtaa, tulee
jatkamaan prosessiaan nimenomaan näitten riippumattomien
tuomioistuinten johtamiseen liittyvissä ongelmissa. Kumpainenkin,
sekä minä että edustaja Koskinen, olemme
omalta osaltamme yrittäneet, mutta emme näköjään kummankaan
arvion mukaan vielä riittävästi, saada
tuomioistuimia, jotka ovat siis riippumattomia, johdetuksi paremmin.
Mutta mitä tulee sitten uusiin instituutioihin, niin
jos viitataan vahingonkorvausmahdollisuuteen, niin siinä kyllä Euroopan
ihmisoikeustuomioistuin on ollut aivan yksiselitteinen ja tämä nykyinenkin
viivästyskorvaus on tullut nimenomaisesta Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
päätöksestä, jossa on velvoitettu
Suomea, niin kuin muitakin jäsenmaita, järjestämään
kotimainen prosessi ylipitkien oikeudenkäyntien hyvittämiseksi.
Nyt uusin tulkinta on, että tämä velvoite
saattaa koskea myös hallintoprosesseja. Tältä osin me
emme voi olla aivan varmoja, mutta rikosprosessien osalta tulkinta
oli yksiselitteinen, ja siltä osin, vaikka edustaja Koskisen
logiikka on tietysti juuri se oikea, että tämä tulee
paljon halvemmaksi hoitaa kunnon resursseilla kuin jälkikäteen
maksaa vahingonkorvauksia, niin silti sitten, jos tilanne menee
riittävän pahaksi, Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
ei jätä muuta vaihtoehtoa kuin sen vahingonkorvaustien
käymisen.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oman ajatteluni selkeyttämiseksi
sanon vielä pari lähtökohtaa. Ihmisoikeudet
kuuluvat kaikille. Tämä on sellainen yleinen lähtökohta, josta
ei varmasti olla eri mieltä. Toinen realiteetti ja yleinen
lähtökohta on se, että resurssit, voimavarat,
oli kyse sitten poliisista, tuomioistuinlaitoksesta tai mistä vain,
ovat aina rajallisia.
Itse olen huolissani sellaisesta kehityksestä — enkä puhu
nyt pelkästään Suomesta, vaan puhun myös
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta ja Oikeuskanslerinvirastosta
ja koko tästä oikeusmaailmasta — ja oma
huoleni on se, että samalla kun huolehditaan siitä ja
kultavaa’alla punnitaan ja oikein vimpan päälle
tulkitaan, että esimerkiksi tässä tapauksessa
jonkun yksittäisen ihmisen ihmisoikeudet toteutuvat kirkkaasti
ja epäilyksettä ja varmasti ja aivan varmasti
ja täysin varmasti, niin se voi tarkoittaa sellaista voimavarojen
sitomista johonkin yksittäiseen prosessiin tai joihinkin
yksittäisiin tapauksiin tai tietynlaisiin tapauksiin, että tosiasiassa
niiden voimavarojen ollessa muualta pois, tai kun tosiasiassa ne
pitkälle ovat jostain muualta pois, se heikentää ehkä satojentuhansien,
en tiedä kuinka monen ihmisen, oikeusturvaa vastaavasti.
Jonkunnäköistä tasapainoa tässä pitäisi
miettiä. Jos me tuolla keskenämme viisastelemme
ja oikein vimpan päälle kaiken, kaiken varmistamme
ja edestakaisin prosesseja viemme ja todistajia haemme Afrikasta
tai menemme Afrikkaan ja otamme bazarambat ja vastaavat Suomeen
käsiteltäviksi, niin ehkä siinä yksittäistapauksessa, kyllä,
oikeusturva ja ihmisoikeudet toteutuvat, mutta ne miljoonat, jotka
siihen on käytetty, ovat jostain pois, mikä on
voinut vahingoittaa erittäin monen ihmisen oikeusturvan
ja ihmisoikeuksien toteutumista.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Jos haluaa politisoida, niin kuin näköjään
haluaa, ja loputtomiin olla kuuntelematta vastausta, niin kysynpä vaan:
siis tarkoitatteko, että Suomi olisi mennyt Ruotsin tielle
ja pidetään niillä veronmaksajien rahoilla
ilman oikeudenkäyntiä tutkintavankeudessa? Olisi
nyt hyvä puhua siitä. Ja tarkoitatteko silloin
sitä, että tämä päätös
olisi pitänyt tehdä vastoin esittelyä ilman
laillisia perusteita, mikä Suomen hallintokäytännössä olisi kyllä ennenkuulumatonta?
Jos yhtään esittelijää ei löydy
esittelemään tällaista sen takia, että sillä ei
ole laillisia perusteita, niin silloin olisi pitänyt tehdä päätös,
jossa esittelijä olisi ollut eriävän mielipiteen
kanssa ja päätynyt toimimaan sillä tavalla.
Mitään muuta vaihtoehtoa ei oikeasti ole ollut
missään vaiheessa esillä kuin tehdä vastoin esittelyä päätös,
jolla ei ole, ja jolla en ole vieläkään
kuullut olevan, laillisia perusteita.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vielä edustaja Zyskowicz ja sen jälkeen apulaisoikeuskansleri Mikko
Puumalainen.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mitä tulee tähän
syytetty Bazaramban tapaukseen, niin vastaukseni on se, että hänen
asiansa ei kuulu Suomessa käsiteltäväksi
ja niitä miljoonia euroja, joita on jo käytetty
ja joita vielä tullaan käyttämään,
oikeuslaitos ja poliisi olisivat tarvinneet kipeästi käsitelläkseen
joitakin muita asioita. Tämä on minun mielestäni
ihan yksiselitteinen asia, (Tuija Braxin välihuuto) ja
tämän mukaisesti asia olisi pitänyt ratkaista.
Te sanotte, että mitään muuta vaihtoehtoa
ei ole. Kun miinalaiva Pohjanmaa otti kiinni kolme epäiltyä somalialaista — oliko
niitä kolme — merirosvoa, niin jos heidät
olisi tuotu tänne Suomeen oikeuden käsiteltäväksi,
kuten eräät ihmisoikeusjuristit tietysti vaativat,
ja jos sitten siinä asiassa olisi jo muutama miljoona palanut,
niin varmasti olisimme taas kuulleet, edustaja Brax, teidän
sanovan, että mitään muuta laillista
vaihtoehtoa ei ollut olemassa. (Tuija Brax: Se on just toisinpäin!)
Se oli erittäin demoralisoivaa, että nämä todennäköiset
merirosvot päästettiin vapaiksi. Se oli erittäin
demoralisoivaa, ja se on väärin. Mutta itse ajattelen,
kun joudutaan intressivertailua tekemään, että se
oli kuitenkin pienempi paha kuin se, että ne kaverit olisi
tuotu tänne ja tuhlattu suomalaisten veronmaksajien rahoja
taas miljoonia euroja, kun todistajat olisi haettu sieltä jostain
Somaliasta. Olisi tuhlattu taas miljoonia euroja suomalaisten veronmaksajien
rahoja heidän tapauksensa käsittelyyn.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämä johtaa vielä lisäpuheenvuoropyyntöön.
Edustaja Brax.
Tuija Brax /vihr:
Puhemies! Edustaja Zyskowicz antaa nyt niin väärän
todistuksen tapauksesta miinalaiva Pohjanmaa, ettei ole rajaa. Nimenomaan
oikeusministeri, siis minä, vaadin, kun asiaa valmisteltiin,
että siinä laissa, Atalanta-laissa, on valmiit
pykälät, joilla nimenomaan haluttiin estää se
tilanne, ettei Suomessa tule niitä oikeudenkäyntejä turhaan,
ja jos siinä pakollisessa pienessä tilanteessa
tulee, niin sen rahoitus on hoidettu. Nimenomaan silloin oltiin
etukäteisessä tilanteessa eikä yksittäisessä,
päällä olevassa oikeudenkäynnissä.
Ei oikeusvaltiossa voida, sitten kun tilanne on jo päällä,
vallan kolmijako-oppia rikkoa niin, että tuodaan yksittäinen
oikeustapaus käsiteltäväksi eduskuntaan.
Sen takia Atalanta-operaatiossa nämä paperit ovat
kaikki julkisia, tai ainakin ne ovat olemassa. Koko ajan oikeusministeriö alusta
lähtien teki... Me olisimme halunneet mennä vielä pidemmälle
ja kaikissa tilanteissa vaatia siitä huolehtimista, ettei
voi tulla tilannetta, että näitten yksittäisten
merirosvojen oikeuksia käsitellään Suomessa.
Se, mitä sanoitte äsken, on päinvastoin
siihen nähden, miten koko ajan toimin. Tein kaikkeni sen
eteen, ja tämän voi myös silloinen puolustusministeri
Häkämies vahvistaa, ettei tänne tule
tämänkaltaisia oikeudenkäyntejä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Brax ymmärsi jotakin
väärin. En väittänyt, että te
vaaditte näitä syytettyjä merirosvoja
Suomeen käsiteltäväksi. Päinvastoin,
eduskunnassa ja hallituksessa oli erittäin vahva näkemys,
ja olin itsekin sitä kantaa edistämässä ja edustamassa — löytyy
eduskunnan pöytäkirjoista ja muualta — että pitää välttää se
tilanne, että näitä todennäköisiä merirosvoja
tuotaisiin Suomeen tuomiolle suomalaisten veronmaksajien maksamiin
prosesseihin. Siihen, että tämä vahva näkemys
oli täällä Suomessa, osaltaan ehkä vaikutti
juuri tämä Bazaramban tapaus, joka oli osoittanut,
minkälaisiin päättömyyksiin
voidaan joutua, jos toisin menetellään. Tämä tästä.
Eli siinä meillä oli yhteinen kanta, näitä merirosvoja
ei tuoda, mutta muistaakseni esimerkiksi professori Scheinin sanoi
julkisuudessa, että hänen mielestään
heidät olisi pitänyt tuoda Suomeen tuomittavaksi,
eli viittasin hänen puheenvuoroonsa.
Mitä tähän Bazarambaan tulee, niin
edelleen olen sitä mieltä, että ei tarvitse
mennä mihinkään prosessiin keskelle,
vaan hänen oikeusjuttunsa käsittely ei kuulunut
Suomeen. Se olisi kuulunut Ruandaan tai jonnekin muualle, mutta
ei ainakaan Suomeen. (Tuija Brax: Et vastannut kysymykseen!)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja nyt apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen.
Valtioneuvoston apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen
Arvoisa puhemies! Vastaan joihinkin esillä olleisiin
seikkoihin. Omasta näkökulmastani luonnollisestikaan
en voi koko keskusteluun osallistua.
Ensimmäiseksi Ihmisoikeuskeskuksesta: Niin kuin omassa
alkupuheenvuorossani totesin, me Oikeuskanslerinvirastossa suhtaudumme
siihen myönteisen odottavaisesti. Tämä johtuu
osittain esimerkiksi siitä, että niin kuin avauspuheenvuorossani
totesin, esimerkiksi kantelujen määrä nousi
viime vuonna 10 prosenttia, ja sehän on se tehtävä,
omien aloitteiden ja tarkastusten ohella, josta meidän
täytyy suoriutua. Eli tavallaan Ihmisoikeuskeskuksen työn
kautta on mahdollista saada tietoa perus- ja ihmisoikeuksien tilanteesta Suomessa
laajemmin kuin esimerkiksi meidän oman toimintamme kautta
me pystymme koskaan tekemään. Eli siinä mielessä me
suhtaudumme siihen uutena, kiinnostavana ja tärkeänä mahdollisuutena.
Toisekseen Somlaan liittyen ruuhkautumistilannehan pääsi
syntymään pitkän ajan kuluessa ja myöskin
sen korjaaminen on kestänyt kauan. Olen seurannut sitä helmikuusta
2008 lähtien ja olen esimerkiksi sosiaali- ja terveysministeriöltä pyytänyt
selvitystä vuoden 2011 tilanteesta maaliskuun 2012 alkuun
mennessä, eli se on edelleen seurannassamme. On ehkä syytä kuitenkin todeta
se, että sekä ministeriö että ennen
kaikkea Somla itse ja sen henkilöstö ovat tehneet
paljon työtä tilanteen korjaamiseksi ja myös
edistystä on merkittävästi saavutettu.
Kolmanneksi ehkä tuosta informaatio-ohjauksesta: Informaatio-ohjaus,
resurssiohjaus ja normiohjaus on joskus varsinkin sosiaali- ja terveydenhuollon
alueella erittäin vaikeaselkoinen kokonaisuus. Sen vuoksi
esimerkiksi omassa tarkastustoiminnassani olen pyrkinyt sitä selvittämään.
Jos sen yksinkertaistaa, niin informaatiolla ei voi peittää sitä,
mikä on laillinen velvolli-suus.
Neljäntenä ehkä tuosta kantelumenettelystä ja sen
julkisuudesta: Kanteluissahan arvostellaan viranomaistoimintaa,
ja väistämättä sen arvostelun
täytyy olla silloin sellaista, että arvostelun kohteena
oleva pystyy siihen vastaamaan. Eli se, että kantelumenettelyssä ei
oltaisi avoimen tiedon äärellä, on varsin
vaikeaa kantelun kohteena olevan virkamiehen tai viranomaisen oikeusturvan
näkökulmasta. Tosin on joitakin laissa säädettyjä mahdollisuuksia
olemassa, joissa voidaan asioita käsitellä luottamuksellisesti.
Viidentenä tuosta virkanimitysmenettelystä: Olen
joidenkin ratkaisujen kohdalla tullut toteamaan sen, että virkanimitysmenettelyä on
itse asiassa varsin vähän säännelty
Suomessa. Virkamieslaki, hallintolaki, toki myös perustuslaki
ja yhdenvertaisuuslaki asettavat tiettyjä reunaehtoja virkanimitysmenettelylle,
mutta sen keskeinen sisältö, esimerkiksi ansiovertailun
tekeminen, perustuu valtiovarainministeriön suositukseen.
Sen vuoksi esimerkiksi tuossa kyseisessä ratkaisussa, johon
edustaja viittasi, voitiin todeta vain hyvän hallinnon
edellytyksiä, mutta ei voitu todeta lainvastaisuutta, koska
kysymys oli suosituksen vastaisesta menettelystä.
Arvoisa puhemies! Tässä lyhyesti vastaukseni.
Keskustelu päättyi.