Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Teollisuuden synkät ajat jatkuvat.
Teollisuustuotanto väheni tammikuussa 7,5 prosenttia viime
vuodesta. Teollisuustuotanto on vähentynyt yhtäjaksoisesti
jo toista vuotta. Tällä viikolla tuli lisää irtisanomisilmoituksia.
Suomessa on 266 000 yritystä, ja näistä 247 000
on pienyrityksiä, joissa on 1—9 työntekijää.
Noin puolet yrityksistä on henkilöyhtiöitä ja
elinkeinonharjoittajia, joiden verotus on selvästi osakeyhtiöitä ankarampi.
Viime vuosina nämä pienyrittäjät
ovat lisänneet työpaikkoja, kun vastaavasti suuryritykset
ovat potkineet työvoimansa kortistoihin. Pienyrittäjyydessä olisivat
ne kasvun mahdollisuudet, millä Suomi saadaan nousuun.
Kehysriihessä olisi oikea hetki korjata tämä asia.
Arvoisa hallitus, mitä hallitus aikoo tehdä, että työllisyysaste
saadaan yrittäjyyden kautta nousuun?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! On selvää, että Suomi
on tässä viimeisen kymmenen vuoden aikana menettänyt valtavan
määrän työpaikkoja ennen kaikkea
teollisuudessa. Haluan korostaa: viimeisen kymmenen vuoden aikana
teollisuudesta on mennyt noin satatuhatta työpaikkaa. Siihen
on useita eri syitä, jotka liittyvät toisaalta
globaaliin talouskriisiin — Suomi on viennistä riippuvaisena
maana aina riippuvainen siitä, miten markkinoilla menee — ja
toisaalta on kysymys kotimaisesta rakennemurroksesta, josta keskeisimpänä ja
konkreettisimpana esimerkkinä ovat varmaan Nokian murheet.
Tämän lisäksi olemme menettäneet
kustannuskilpailukykyämme, ja vieläpä ikääntyminenkin
(Puhemies koputtaa) painaa päälle. Siinä mielessä kyse
on erittäin hankalasta yhtälöstä, jota
ei yksittäisillä hokkuspokkustempuilla hoideta
toiseksi. Kaikkein olennaisinta tässä yhteydessä on
harjoittaa vastuullista, uskottavaa talouspolitiikkaa, ja siihen
hallitus tässäkin kehysriihessä pyrkii.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka haluavat esittää tästä aiheesta
jatkokysymyksiä, ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja
painamalla V-painiketta.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Aina on olemassa vaihtoehtoja. Kunnissa yrittäjyyden merkitys
on viime vuosina huomattu. Eikö eduskunnassakin olisi korkea
aika herätä tajuamaan tilanne ja se, mistä rahat
valtiolle tulevat? Tänä vuonna arvonlisäveroa
kerätään tilittäen valtiolle
yrittäjien toimesta 17 miljardia euroa. Tuontienergia mustahiili
ei tuo euroja juurikaan Suomeen. Kannattaisiko hallituksen ottaa
vakavasti professorityöryhmän laatima raportti
"Kasvua ja työllisyyttä uudella energiapolitiikalla"?
Professorit haluavat kääntää vuosittain
tuontienergiaan valuvat 8,5 miljardia euroa kotimaiseksi energiakysynnäksi.
Tämä toisi kasvua ja yritystoimintaa ja loisi
kymmeniätuhansia uusia työpaikkoja. Ja heidän
viestinsä on erittäin selkeä: Suomi on täynnä energiaa,
ja sitä kannattaisi hyödyntää. Arvoisa
elinkeinoministeri, mitä aiotte tehdä tämän
tosiasian eteen?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Tämä hallitus jatkaa erittäin
pitkälti sitä energiapoliittista linjaa, jota
edellisellä vaalikaudella ryhdyttiin tekemään.
(Välihuutoja) Kysymys on siitä, että edellisellä vaalikaudella
luotiin tiekartta siihen, miten Suomi pääsee EU:n
edellyttämiin vuoden 2020 tavoitteisiin, mikä tarkoittaa
muun muassa merkittävää panostusta biomassaan,
bioenergiaan, tuulivoimaan ja niin edelleen. Noudatamme kutakuinkin
tismalleen tätä linjaa. Ainoa muutos, mikä tämän
jälkeen on tapahtunut, on iso muutos maailmanmarkkinoilla,
mikä on johtanut siihen, että kivihiilen hinta
on olennaisesti laskenut, mikä vaikuttaa kaikkialla Euroopassa,
myös Suomessa, jonkin verran meidän kokonaisuuteemme.
Tästä huolimatta olemme erittäin hyvin
sillä polulla, jonka olemme yhdessä viime vaalikaudella
luoneet, ja itse asiassa olemme jopa EU:n mallioppilaita siinä,
että tulemme saavuttamaan uusiutuvan kotimaisen energian
tavoitteet vuonna 2020 — asetelmassa, jossa nyt jo olemme
Euroopan kakkonen.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Mölsä käytännön
pitkän uran tehneenä pienyrittäjänä tietää pienyrittäjien
vaikeudet. Tämä kysymys on aiheellinen ja erittäin
tärkeä. Me tarvitsemme yrittäjiä,
pienyrittäjiä, uusia yrittäjiä.
Haluaisinkin kysyä: näkeekö hallitus mitään
tarvetta konkurssilainsäädännön
uudistamiselle? Tällä hetkellä, jos tulee
epäonnistuminen, sinulta menee rahat ja omaisuus — se
voidaan katsoa riskinkannon piiriin — mutta ei saisi mennä tulevaisuus.
Ei saisi mennä yrittäjältä tulevaisuus,
niin että hän joutuu velkaloukkuun.
Kun me kaikki kansanedustajat olemme saaneet sellaista postia,
että "kun epäonnistuin yrittäjänä,
nyt minulta on mennyt tulevaisuus, ja en pääse
enää mukaan", niin näkeekö hallitus
mitään tarvetta pistää eteenpäin
esimerkiksi sellaista kuin on USA:ssa järjestelmä Chapter
11, että kun epäonnistut, rahat meni, omaisuus
meni, mutta ei mene tulevaisuus?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvin tärkeä kysymys,
ja voin lohduttaa sillä, että hallituksella on nyt
vireillä velkajärjestelylain muutos, jossa mahdollistetaan
myös se, että pienyrittäjä,
yksinyrittäjä, elinkeinonharjoittaja pääsisi
velkajärjestelyn piiriin. Tämän esityksen
olen tuomassa tänne eduskuntaan ihan muutaman kuukauden jälkeen.
Se tulee vielä ennen juhannusta, sen lupaan.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Näissä pk-sektorin
yrityksissä olisi varmaan paljon potentiaalia ja mahdollisesti
jopa kasvua, mutta yksi semmoinen ongelmakohta on siellä rahoituksen
saaminen. Pankista varmaan saa rahaa, mutta ne ehdot voivat olla
aivan mahdottomat tälle yritykselle. Kysyisin ihan yksinkertaisesti
näistä rahoituksen pullonkauloista nimenomaan
pk-sektorin puolella: mitä tälle ongelmalle aiotaan
tehdä?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Meillä Suomessa on 265 000
yritystä ja varmaan 265 000 erilaista tarinaa.
On selvää, että olosuhteissa, joissa
pyritään kasvuun ja kansainvälistymiseen,
yritysrahoituksen pitää olla kunnossa. Ja tältä osin
meillä on tiettyjä murheita johtuen eurooppalaisesta
kehityksestä ja vakavaraisuussäännösten
tiukentumisesta, mikä uhkaa vaikeuttaa sekä yritysrahoituksen
saatavuutta että vaikuttaa sen hintaan ja muihin ehtoihin.
Tällä hetkellä meillä ei ole
sen suhteen vielä akuuttia ongelmaa, mutta on selvää,
että meidän pitää varautua tilanteeseen,
jossa kasvun tullessa yritysrahoitus ei toimi.
Tältä osin hallitus on ryhtynyt useisiin eri
toimenpiteisiin, jotka liittyvät Finnveran valtuuksiin,
joukkorahoituksen edistämiseen, uuteen Kasvurahastojen
Rahasto II:een ja niin edelleen. Kyllä näitä hankkeita
on useita vireillä, jos vielä lisätään
joukkovelkakirjamarkkinoihin liittyvät uudistustyöt.
Mutta tämän jälkeenkin on rehellistä myöntää,
että meillä on pieni huoli siitä, (Puhemies
koputtaa) miten hyvin pankkikeskeisessä järjestelmässä voidaan
turvata pk-yritysten rahoituksen saanti tulevaisuudessa.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Eihän se ole helppo tehtävä,
joka meidän kaikkien edessä on, se on haastava.
Mutta kolmatta vuotta peräkkäin Suomen teollisuus
on miinusmerkkisellä uralla. Sitä ei ole tapahtunut vuosikymmeniin,
moniin vuosikymmeniin Suomessa. Joskus on tultu äkkiä alas
ja paljon, mutta ei kolmatta vuotta peräkkäin
kertaakaan todella pitkään aikaan. Ja nyt tarvitaan
toimia.
Hallituksella pitäisi olla selkeä ohjelma,
jossa on sekä näitten rahoituksen pullonkaulojen... — niin
kuin ministeri myöntää, niitä edelleen
on. Hallitus on tehnyt yhtä ja toista. Mutta se mitä tehdään,
pitää mitoittaa sairauden mittasuhteisiin. Sairaus
on kova, lääkkeen pitää olla
kova, ja hallitukselta nyt odotetaan tässä mielessä ratkaisuja.
Mitä energiaan tulee, ministeri, siinäkin
voin sanoa, että kyllähän te parhaanne
olette tehnyt. Mutta te olette tehnyt äärimmäisen
karkean virheen: juuri tilanteessa, jossa kivihiilen maailmanmarkkinahinta
tulee alas, te heikennätte kotimaisen bioenergian kilpailukykyä.
(Puhemies koputtaa) Alholmens Kraft oli viimeinen, joka ilmoitti,
että he suurin piirtein lopettavat suomalaisen puun käyttämisen.
Mihin toimiin ministeri ryhtyy?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Näitä voidaan aina katsoa
eri aikajanoilla. Asiaa voi ajatella myös näin
päin, että olemme edellisen kymmenen vuoden aikana
menettäneet noin 100 000 työpaikkaa.
Edellisen kymmenen vuoden aikana allekirjoittanut on ollut vuoden
elinkeinoministerinä, Jyri Häkämies vuoden
ja Mauri Pekkarinen kahdeksan vuotta, (Kohahdus) että kyllä tässä niin
kuin eri aikoina on sattunut erilaista.
Mitä sitten tuleen tähän energiakysymykseen: kuten
edustaja Pekkarinen loistavan hyvin itse tietää tämän
edellisen paketin ja järjestelmän luoneena, tarkoituksena
oli nimenomaan turvata metsähakkeen kilpailukykyisyys chp-tuotannossa,
ja se on edelleen kilpailukykyistä siellä. Sen sijaan
on totta, että lauhdetuotannossa sen kilpailukyky on jonkin
verran heikentynyt kivihiilen eduksi, mikä on ikävää ja
huolestuttavaa, mutta järjestelmän, jonka itse
olitte luomassa, tavoitteena oli turvata kotimaisen energian käyttö chp:ssa,
jossa se edelleen on turvattu.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Enhän minä tätä sanoisi,
ellei ministeri siihen pakottaisi: näiden vuosien aikaan,
mihinkä te viittaatte, Suomeen syntyi yli 40 000
uutta yritystä. Syntyi pitkästi toistasataatuhatta
uutta työpaikkaa, ja ne olivat niitä vuosia, jotka
olivat kasvun vuosia. Se on totta, että teollisuus ei ollut
se, joka kasvoi. Teollisuudessa menetettiin työpaikkoja
niistä syistä, mitkä kaikki tiedämme,
yhteisesti hyvin tiedämme. Mutta myöskin teollisuuden
osalta on aika, korkein aika, saada suunnanmuutos aikaiseksi, ja
tehdä se ensi vaiheessa siellä, missä on
aivan erinomaiset mahdollisuudet. Suomalainen metsä on
mahtava mahdollisuus sekä teollisuuden että energiapolitiikan
tarpeisiin, ja tehkää nyt se käännös
tässä. Kysynkin: onko hallitus valmis kehysriihessä muuttamaan tämän
hiilenmustan energialinjan toiseksi ja palauttamaan kotimaisen energian
kilpailukyvyn? (Ben Zyskowicz: Siis lisää tukiaisia!)
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Ei voi muuttaa sellaista linjaa, jota ei
ole. Ei ole olemassa mitään hiilenmustaa linjaa,
ja sen takia koko kysymyksenasettelu on väärä.
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen on itse ministerinä ollut
luomassa tätä järjestelmää. Siihen
liittyen turpeen verotus ja metsähakkeen tuki on linkitetty
toisiinsa tavalla, joka on notifioitu EU:lle, minkä kanssa
olemme naimisissa. Me olemme tehneet useita eri laskelmia TEMissä,
ja vaikka turpeen vero poistettaisiin kokonaan, se ei muuta sitä tosiasiaa,
että kivihiilen maailmanmarkkinahinta on, johtuen globaaleista
talousvaikeuksista ja Yhdysvaltain liuskekaasuvallankumouksesta,
pudonnut niin paljon, että sen kilpailukyky on yksinkertaisesti
Euroopassa tällä hetkellä niin suuri,
että se aiheuttaa ongelmia eri puolilla. Itse asiasta olemme
edustaja Pekkarisen kanssa täysin samaa mieltä,
mutta kuten hyvin tiedätte, olemme hyvällä polulla
joka tapauksessa: kotimaisen energian käyttö lisääntyy
koko ajan, ja metsähaketta käytettiin viime vuonna
enemmän kuin koskaan aikaisemmin Suomen energiassa.
Pia Kauma /kok:
Arvoisa puhemies! Eilen puhuimme täällä pitkään
EU:n ja USA:n välisestä vapaakauppasopimuksesta,
ja siinä yhteydessä tuli esiin muun muassa se,
että nyt kun taloustilanne Euroopassa on niin heikko, tämä uusi
sopimus tulee tarjoamaan etenkin pk-yrityksille uusia mahdollisuuksia.
Olisinkin tiedustellut ministereiltä sitä, miten
näette pk-yritysten mahdollisuudet tulevaisuudessa. Tullaanko
esimerkiksi niiden kaupallistamismahdollisuuksiin ja markkinointiin,
erityisesti kansainvälisen markkinoinnin osaamiseen, satsaamaan?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Voi olla, että ehkä muodollisesti
ottaen kysymykset kuuluivat ministeri Stubbin vastuualueelle, mutta
kun hän ei ole täällä, niin ehkä hänen
puolestaan: Koko tämä Team Finland -konsepti,
joka tämän hallituksen aikana on luotu, tähtää juuri
tähän. Suomen yksi ongelma on se, että olemme
aivan liian riippuvaisia muutamista isoista yrityksistä.
25 suurinta suomalaista yritystä vastaa edelleen yli puolesta
Suomen viennistä. Tässä suhteessa on
kansallinen missio ja intressi saada yhä enemmän
pk-sektorin yrityksiä kansainvälistymään.
Meillä on paljon pk-sektorin yrityksiä, joilla itse
asiassa on loistavia, hyviä tuotteita, mutta ne syystä tai
toisesta eivät ole vielä lähteneet maailmalle.
Tässä meillä on kansallinen missio, mitä pitää pyrkiä edistämään
monin eri keinoin. Tähän nimenomaan tämä Team
Finland -konsepti — se, että yhä selkeämmin
kohdennetaan palveluja pk-sektorille — ja koko Finpron
rakenneuudistus tähtäävät, että me
pystymme räätälöimään meidän
kansainvälistymiskykyisille ja -hakuisille pk-yrityksillemme
yhä parempia julkisia palveluja tulevaisuudessa.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitus miettii kehysriihessä leikkauksia
ja veronkorotuksia. Meidän energiakauppatase on miinuksella
7 miljardia eli suurin piirtein saman verran kuin valtio ottaa tänä vuonna
velkaa. Se on iso mahdollisuus käyttää kotimaista
energiaa ja pienentää tätä kauppataseen
vajetta, mutta se tarkoittaa sitä, että meidän
täytyy luoda edellytykset sille, että meidän
laitoksemme käyttävät kotimaista energiaa.
Se on totta, että kivihiilen hinta on alentunut, mutta
siinä samaan aikaan tämä hallitus on
tehnyt päätöksiä, joilla kotimaisen raaka-aineen
kilpailukykyä on heikennetty. Se tarkoittaa sitä,
että metsähakkeen tuotantotukea on leikattu kolmanneksen
verran ja samaan aikaan turpeen verotusta on kiristetty.
Ministeri sanoi, että ei ole linjaa. Ministerillä ilmeisesti
ei ole linjaa, mutta hallituksella on linja, ja se linja on muutettava.
Kotimaisen energian (Puhemies koputtaa) kilpailukyvystä on
huolehdittava. Kysynkin ministeriltä: aikooko tämä hallitus
tehdä päätöksen, jolla tämä tukipolitiikka
ja verotus palautetaan sinne vuoden 12 tasolle?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Minulla on eri yhteyksissä ollut tapana
sanoa, että lopputulos ratkaisee, ja yksi kiistaton lopputulos
on se, että kotimaisen energian käyttö on
tämän hallituskauden aikana koko ajan lisääntynyt.
On useita eri tekijöitä, jotka tähän
kokonaisuuteen vaikuttavat. On sinänsä kiistatonta,
ja siitä olemme yksimielisiä, että maailmanmarkkinoilla
tapahtuneet isot muutokset ovat johtaneet siihen, että kivihiilen
kannattavuus ja kilpailukyky ovat parantuneet, mikä on huono
asia, mutta toisaalta monin muin toimenpitein olemme kuitenkin onnistuneet
edistämään kotimaista energiaa koko ajan.
On totta, että Suomen kauppatase energiapuolella on
rajusti alijäämäinen. Niin on useimmilla muillakin
maailman mailla, niillä, joilla ei ole omia öljyvaroja,
maakaasuvaroja tai kivihiilivaroja, niin kuin Suomella, mutta tästä huolimatta olemme
siis maailmanluokan toimija tässä. Olemme Euroopan
kakkonen ja maailmassakin ihan ensimmäisten joukossa siinä,
kuinka osaamme käyttää uusiutuvia kotimaisia
energialähteitä. Kaiken lisäksi olemme
polulla, jolla se koko ajan vahvasti kasvaa. Kyllä me olemme
hyvällä tiellä. (Puhemies koputtaa) Se,
että kivihiilen maailmanmarkkinahinnalle on käynyt,
miten on käynyt, jonkun verran hidastaa tätä tahtia,
mutta kyllä me siitä taas pääsemme
hyvälle polulle.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Se on totta, että maailmalla tapahtuu
ja markkinat muuttuvat, mutta se on myöskin fakta, että kivihiilen
käyttö on lisääntynyt ja meidän
kasvumme on ollut negatiivista jo kaksi vuotta peräkkäin.
Jotain pitäisi tehdä. Kysyn teiltä, arvoisa ministeri,
onko tässä kehysriihessä tulossa mittava
kasvun ohjelma, joka vastaa näihin haasteisiin, mistä tässä olemme
puhuneet, kasvun ohjelma, joka sisältää mittavan
kotimaisen energian lisäämisen ohjelman.
Kysyn myöskin yhden yksityiskohdan. Teidän hallitusohjelmassanne lukee, että selvität-te
tämän piensähköntuotannon kytkeytymisen verkkoon
ja siihen liittyvän nettomittaroinnin. Missä siinä mennään,
että myöskin pientuottajat ja -kuluttajat voisivat
helpommin liittyä verkkoon ja tulla mukaan sähkön
toimittajiksi?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Varmaan voin vastata ensimmäiseen
kysymykseen, ja ministeri Vapaavuori voi vastata jälkimmäiseen
kysymykseen.
Hallitus on todella käymässä kehysriiheen ensi
viikon maanantaina ja tiistaina, ja meillä on isoja päätöksiä pöydällä.
Ensimmäinen koskee rakenteellisten uudistusten edistämistä,
hallituksen marraskuisen rakennepaketin toimeenpanoa. Toinen koskee
toimenpiteitä, joilla velkaantumista hillitään.
Ja sitten kolmas koskee toden totta toimenpiteitä, joilla
me voimme vahvistaa kasvuperustaa Suomessa eli joilla me voisimme
olla tukemassa talouskasvua mutta toisaalta myöskin uusien
työpaikkojen synnyttämistä.
Jotta nämä toimenpiteet olisi mahdollista
tässä hyvin vaikeassa taloustilanteessa toteuttaa, olemme
valmiita myöskin läpikäymään
valtion tasetta eli valtion omaisuutta ja katsomaan, mitä sellaista
omaisuutta tällä hetkellä valtiolla on, jota
ei välttämättä tarvittaisi,
ja sitten harkitsemaan myöskin sen myymistä näiden
kasvupanosten rahoittamiseksi.
Eli nämä kysymykset ovat ensi viikolla pöydällä.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Edustaja Sipilän konkreettiseen kysymykseen:
Olen pari kuukautta sitten asettanut työryhmän
pohtimaan tätä sähkön pientuotannon
edistämistä, mihin myös tämä nettomittarointikysymys
liittyy. Tämän vuoden loppupuolella sitten työryhmän
mietinnön jälkeen arvioidaan, mitä edellytyksiä siinä on
edistää.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu lähti
teollisuuden kilpailukyvystä ja teollisuuden työpaikoista,
ja kyllä on kaksi tärkeintä asiaa sille,
että me saamme teollista toimintaa pidettyä Suomessa
ja uusia työpaikkoja. Toinen on se, että me pidämme
kustannukset kurissa. Tässä suhteessa hallitus
on tehnyt hyvää työtä. Se kirjasi
viime kehysriihessä SDP:n linjausten mukaisesti, että tällä vaalikaudella
ei enää aseteta lisäkustannuksia teollisuudelle.
Toinen, josta täytyy hallitusta onnitella, on tämä työmarkkinaratkaisu,
joka luo vakautta ja uskoa.
Jos katsoo, mitä linjaa oppositiosta on tullut, täytyy
sanoa, että onneksi hallitus ei ole lähtenyt mukaan
näihin linjauksiin, joita esimerkiksi perussuomalaisilta
on tullut — 1 miljardin lisäkustannus suomalaiselle
teollisuudelle Kela-maksun muodossa — ja toisaalta sitten,
kun on kuultu näitä esityksiä työehtojen
heikennyksiksi, voi olla vaikeata, että oltaisiin saatu
näillä höyryillä myöskään
tuposopimusta aikaiseksi. Mutta oleellista on tämän
kustannuskilpailukyvyn lisäksi (Puhemies koputtaa) myös
osaaminen, todellinen, reaalinen kilpailukyky. Mitä hallitus
aikoo tälle tehdä? Se ei ole vain huippuinsinöörejä vaan
myös levyseppähitsarien osaamista.
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Minusta on tärkeä huomata,
että Suomessa ei ole kasvua ilman osaamista, ja siksi on hirveän
tärkeätä, että me pystymme vahvistamaan
meidän osaamispohjaamme. Voimme sanoa, että tilanne
on yleisesti ottaen hyvä, koska juuri ennen joulua saimme
OECD-maiden keskuudessa tehdyn aikuistutkimuksen tulokset, joissa
Suomi oli maailman parhain, kun lasketaan kaikki osa-alueet yhteen.
Sitä kautta osaaminen on vahvaa, luotu pitkälti
peruskoululla ja hyvällä toisella asteella sekä korkeakouluopinnoilla,
mutta meillä on paljon tulevaisuuden haasteita ja meidän
pitäisi pystyä myöskin satsaamaan uusille
aloille. Itse koen tärkeänä, että me
voisimme rakentaa kahdenlaisesti tulevaa pohjaa: (Puhemies koputtaa)
nähdä isompi osaamisen kehittämisen ohjelma
poliittisissa visioissa tärkeänä, eli
tässä vuoden kahden sisällä käynnistää isompi
osaamisperustaan perustuva ohjelma, meillä on tekeillä jo
siihen alustavia linjauksia, mutta myös on tärkeätä lyhyellä aikavälillä vahvistaa
tätä. (Puhemies koputtaa) Kysymys on niistä nuorista,
voimmeko me purkaa korkeakouluopiskelijasumaa, se on yksi tärkeä asia.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen tietenkin erittäin iloinen
siitä, että sosialidemokraatit ja edustaja Lindtman
lukevat meidän vaihtoehtobudjetteja, jotka siis tähtäävät
kasvuun ja työllisyyden parantamiseen, ja meillehän,
Suomen suurimpana työväestön puolueena, mielipidemittausten
mukaan, tämä on aivan luonnollista.
Mutta, arvoisa puhemies, nyt kun puhuitte oikeudenmukaisuudesta
ja menette kehysriiheen, niin katsotaan tulevaisuuteen: työväenpuolueet ovat
perinteisesti halunneet verottaa pääomaa ja varallisuutta.
Arvoisa puhemies ja arvoisa valtiovarainministeri Urpilainen, oletteko
palauttamassa varallisuusveron tai pistämässä suursäätiöitä verolle?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin aikaisemmin, ensi viikolla
hallitus käy kehysriihen, jossa keskustellaan, mistä voisimme
saada lisää verotuloja valtiolle, jotta voisimme
hillitä valtion velkaantumista, ja kuten tiedämme,
tämän hallituksen aikana on tehty monia veroratkaisuja.
Olemme korottaneet veroja, jotta saamme lisää tuloja valtiolle.
Mutta olemme pyrkineet tekemään nuo veroratkaisut
mahdollisimman oikeudenmukaisesti, ja on hyvä asia, että tämän
hallituksen aikana tuloerot Suomessa eivät ole kasvaneet
vaan itse asiassa hieman kaventuneet, ja uskon, että tätä oikeudenmukaisuuden
politiikkaa ja myöskin sosiaalista oikeudenmukaisuutta
halutaan tulevissa ensi viikon päätöksissä kunnioittaa.