3) Hallituksen esitys lakisääteistä eläkevakuutustoimintaa
         harjoittavien eläkelaitosten vanhuuseläkkeiden
         rahastointia ja toimintapääomaa koskevien säännösten
         väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain 8 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Meillä on käsittelyssämme
            laki, hallituksen esitys lakisääteistä eläkevakuutustoimintaa
            harjoittavien eläkelaitosten vanhuuseläkkeiden
            rahastointia ja toimintapääomaa koskevien säännösten
            väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain 8 §:n
            muuttamisesta.
         
         
         Se, mistä tässä asiassa on kysymys,
            niin esityksessä ehdotetaan muutettavaksi lakisääteistä eläkevakuutustoimintaa
            harjoittavien eläkelaitosten eli työeläkeyhtiöiden
            vanhuuseläkkeiden rahastointi- ja toimintapääomaa
            koskevien säännösten väliaikaisesta
            muuttamisesta vuonna 2008 annettua lakia. Tämän
            väliaikaisen lain voimassaoloaikaa ollaan jatkamassa kahdella
            vuodella vuosille 2011 ja 2012.
         
         
         Esityksen tarkoituksena on yksityisalojen työeläkelaitosten
            vakavaraisuuden vahvistaminen siten, että eläkelaitokset
            voivat harjoittaa tehokasta ja pitkän aikavälin
            tavoitteita toteuttavaa sijoitustoimintaa finanssikriisin ja sitä seuranneen
            taloustaantuman aiheuttamassa epäedullisessa markkinatilanteessa.
         
         
         Valiokunnan kannanotoista liittyen lakiehdotuksen taustaan:
            Vuoden 2008 lopulla eduskunta hyväksyi väliaikaisia
            muutoksia työeläkelaitosten vastuuvelkaa ja vakavaraisuutta
            määrittäviin säännöksiin.
            Väliaikaisen lain avulla työeläkelaitokset
            välttyivät sijoitusomaisuutensa realisoimisesta
            tilanteessa, jossa erityisesti osakesijoitusten markkina-arvot olivat
            maailmanlaajuisen rahoitusmarkkinoiden häiriötilanteen
            vuoksi poikkeuksellisen alhaalla. Tuolloin vuonna 2008 voimassa
            ollut pysyvä lainsäädäntö olisi
            pakottanut yhtiöt sijoitusten realisointiin, koska sijoitusten arvon
            lasku johti toimintapääoman supistumiseen, ja
            samanaikaisesti säännökset edellyttivät vastuuvelan
            tarkistamista useita prosentteja ylöspäin, koska
            vastuuvelan tarkistamiskerroin määräytyy
            viiveellä markkinailmiöihin nähden.
         
         
         Väliaikainen sääntely on osoittautunut
            erittäin tarpeelliseksi, koska sen avulla merkittävä sijoitusvarallisuus
            on pystytty pitämään työeläkejärjestelmän
            piirissä. Työeläkelaitoksiin ei siirretty
            varoja työeläkejärjestelmän
            ulkopuolelta eikä eläkelaitosten varallisuus lisääntynyt
            tai vähentynyt määräaikaislain
            vaikutuksesta. Sen sijaan ilman väliaikaislainsäädäntöä osakesijoitusten
            myyntitappiot olisivat huomattavasti vähentäneet
            eläkejärjestelmän varoja.
         
         
         Ohi valiokunnan mietinnön totean tässä yh- teydessä,
            että tämän väliaikaisen lainsäädännön yhteydessä puhutaan
            miljardiluokan varallisuuden säilymisestä ja miljardiluokan
            rahojen pysymisestä eläkejärjestelmässä verrattuna
            siihen, että tuota väliaikaista lainsäädäntöä ei
            aikanaan olisi tehty.
         
         
         Lainsäädännöllä oli
            erityistä merkitystä myös suomalaisten
            pörssiyhtiöiden kannalta, koska suurten osakemäärien
            markkinoille tulo olisi entisestään laskenut yhtiöiden
            osakkeiden arvoa. Määräaikaiset säännökset
            ovat osoittautuneet toimiviksi, koska ne ovat mahdollistaneet työeläkevarojen
            sijoittamisen kohteisiin, joista on saatu hyviä tuottoja.
            Vuoden 2009 loppuun mennessä myös työeläkelaitosten
            sijoitusten markkina-arvo oli palautunut likimain vuoden 2007 lopun tasolle.
            Saadun selvityksen mukaan finanssikriisi ei aiheuttanut eläkelaitoksille
            likviditeettiongelmia.
         
         
         Väliaikaissääntelyn jatkamisesta
            eli tästä nyt käsittelyssämme
            olevasta laista: Rahoitusmarkkinoiden kriisi osoitti, että eläkelaitosten
            vakavaraisuutta koskevat säännökset ovat
            markkinatilanteen muutoksissa heikosti joustavia. Sosiaali- ja terveysministeriössä
            on
            parhaillaan valmisteilla pysyvän lainsäädännön
            mukaisten vakavaraisuussäännösten muuttaminen.
            Tarkoituksena on saada aikaan säännökset,
            joiden mukaisesti vakavaraisuus turvataan myös markkinoiden
            häiriötilanteissa. Ehdotukset pysyvien säännösten
            muuttamisesta on tarkoitus antaa eduskunnalle meneillään
            olevien valtiopäivien aikana.
         
         
         Määräaikaisen lain voimassaoloa ehdotetaan jatkettavaksi
            kahdella vuodella, koska muutoin eläkelaitosten olisi jo
            nyt sijoituspolitiikassaan varauduttava väliaikaissäännösten
            jälkeiseen aikaan. Ilman määräaikaislain
            jatkoa eläkelaitokset joutuisivat jo kuluvana vuonna vähentämään sijoitustensa
            riskillisyyttä myymällä osakkeita. Tämä johtaisi
            sijoitusten matalampiin tuotto-odotuksiin ja siten myös
            korkeampiin eläkemaksuihin.
         
         
         Valiokunta yhtyy hallituksen esityksen perusteluihin, joiden
            mukaan vakavaraisuussääntöjä koskevat
            muutokset on perusteltua tehdä mahdollisimman ennakoidusti
            ja riittävällä siirtymäajalla,
            jotta eläkelaitoksille jää riittävästi
            aikaa saattaa sijoitustensa riskillisyys sääntelyn
            edellyttämälle tasolle. Valiokunta puoltaa tästä syystä määräaikaissäännösten
            jatkamista hallituksen esittämällä tavalla
            samalla kuitenkin kiirehtien pysyvän säännöstön
            muutosten valmistelua ja saattamista eduskunnan päätettäväksi.
         
         
         Eräs ja erityisesti keskustelua aiheuttanut kohta on
            asiakashyvitykset, joitten osalta valiokunta toteaa seuraavaa: Hyväksyessään
            määräaikaislain, sosiaali- ja terveysvaliokunnan
            mietintö 33/2008 vp, valiokunta huomautti, että työeläkejärjestelmän
            uskottavuuden kannalla olisi ongelmallista, jos tuettaessa lainsäädäntötoimin
            eläkelaitosten vakavaraisuutta samaan aikaan työeläkelaitoksesta
            jaettaisiin varoja ulos myös asiakashyvityksinä.
         
         
         Määräaikaiseksi säädetyn
            lain 5 §:n mukaan vakavaraisuuden vahvistamistoimet
            eivät saa lisätä asiakashyvityksiä tai
            säätiöiden ja kassojen kannatusmaksujen
            alennuksia. Asiakashyvitykset lasketaan siitä toimintapääomasta,
            mikä se olisi ilman määräaikaislakia.
            Säännösten voimassaoloa ehdotetaan nyt
            jatkettavaksi, joten määräaikaislain
            jatkamisella ei vaikuteta työeläkelaitosten mahdollisuuteen
            jakaa asiakashyvityksiä.
         
         
         Työeläkelaitosten enimmäissiirto
            asiakashyvityksiin määräytyy kahden tekijän
            summana, eli siirto voi olla 1,1 prosenttia toimintapääomasta
            ja 50 prosenttia hoitokustannusylijäämästä.
            Vuosina 2007—2011 yhtiö voi harkintansa mukaan käyttää muuttujia
            1,2 prosenttia ja 25 prosenttia. Hoitokustannusylijäämä syntyy
            siitä, että yhtiöt säästävät
            toimintakustannuksissaan verrattuna siihen, paljonko työeläkemaksussa
            on tähän tarkoitukseen ennakolta varattu. Toimintapääomasta
            laskettava hyvityksen euromääräinen suuruus riippuu
            yhtiön vakavaraisuusasemasta eli käytännössä siitä,
            miten hyvin yhtiö on onnistunut saamaan pitkäaikaistuottoja
            sijoituksistaan.
         
         
         Työeläkemaksua vahvistettaessa työeläkelaitosten
            keskimääräinen asiakashyvitys otetaan maksun
            laskentaperusteessa huomioon maksua alentavana tekijänä.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan asiakashyvityksistä luopuminen vuodelta
            2008 olisi merkinnyt, että työeläkemaksu
            olisi ollut hyvityksen verran korkeampi eli 0,3 prosenttia palkoista.
            Sekä työnantajien että työntekijöiden
            maksu vuodelle 2009 olisi siten ollut 0,5 prosenttia nyt toteutunutta
            korkeampi. Vuodelle 2010 vahvistetussa TEL-maksussa on myös otettu
            huomioon ennakoidut keskimääräiset asiakashyvitykset,
            jotka tulevat maksettaviksi työnantajille vuonna 2011 lopullisten
            hyvitysmäärien tarkennuttua.
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Asiakashyvitykset ovat yksi harvoista
            kilpailukeinoista työeläkeyhtiöiden välillä ja
            ovat osaltaan kannuste tehokkaaseen toimintaan. Hallitusohjelman
            kirjauksen mukaan kilpailua työeläkealalla edistetään työeläkejärjestelmän
            kilpailuolosuhteista tehdyn selvityksen perusteella. Valiokunta
            katsoo, että asiakashyvityksiä ja niiden vaikutusta
            kilpailuolosuhteisiin samoin kuin työeläkemaksun
            määräytymiseen on tarpeen arvioida uudistettaessa eläkealan
            kilpailua koskevia säännöksiä.
         
         
         Lopuksi haluan erityisesti todeta, että tämä valiokunnan
            mietintö on yksimielinen.
         
         
       
      
         
         Jyrki Yrttiaho /vas:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Hallitus on tuonut nyt tänne
            eduskuntaan esityksen työeläkeyhtiöiden
            vakavaraisuutta turvaavan poikkeuslain voimassaolon jatkamisesta vuoteen
            2012. Laki säädettiin syksyllä 2008. Säätämällä poikkeuslain
            eduskunta pelasti yksityisten eläkeyhtiöiden vakavaraisuuden
            sallimalla keinottelusijoitusten heikentämien taseiden kirjanpidolliset
            korjaukset, eräänlaisen taseiden valohoidon. Nyt
            tämän lain voimassaoloa halutaan siis jatkaa kahdella
            vuodella eteenpäin.
         
         
         Käytännössä yhtiöt
            saivat siirtää miljardin vanhuuseläkerahastojen
            varoja omiin toimintapääomiinsa. Menettelyä ja
            poikkeuslain jatkamista on arvostellut muun muassa sosiaali- ja
            terveysministeriön vakuutusosaston nyt eläkkeelle siirtynyt
            ylijohtaja Tarmo Pukkila. Eläkesäätiöyhdistyksen
            lehdessä hän asetti kaksi ehtoa poikkeuslain jatkamiselle:
            "Asiakashyvitystä ei tulisi maksaa niin kauan kuin poikkeuslaki
            on voimassa. Hyvityksiä ei tulisi maksaa myöskään ennen
            kuin vanhuuseläkerahastoihin on palautettu se miljardi
            euroa, joka poikkeuslailla rahastoista otettiin." Näin
            siis ylijohtaja Tarmo Pukkila.
         
         
         Olisin odottanut, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
            olisi asettanut mietinnössään nämä ehdot lain
            voimassaolon jatkamiselle, mutta lain voimassaoloa esitetään
            jatkettavaksi ilman ehtoja.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kansainvälisten rahastosijoitusten
            riskit kasvavat ja voivat uhata eläkejärjestelmäämme.
            Kaikista eläkemiljardeista on sijoitettu lähes
            kaksi kolmasosaa ulkomaille. Finanssikriisi on muuttanut tilannetta
            radikaalisti. Riskit ovat arvioitua suuremmat. Sijoitustuotot tulevat
            alenemaan. Näköpiirissä on aika, jolloin maailman
            eläkerahastoista virtaa varoja ulos enemmän kuin
            maksuina tulee sisään. Siinä vaiheessa
            eläkerahastojen on ryhdyttävä realisoimaan
            sijoituksiaan. Tämä ei ainakaan lisää rahastojen
            sijoitustuotto-odotuksia, päinvastoin. Minusta tällä poikkeuslain
            jatkamisella vain kannustetaan kansainvälisiin riskisijoituksiin,
            kun pitäisi asettaa ehtoja ja kääntää eläkevarojen
            valvonnassa aivan uusi sivu.
         
         
         Hallitus ja eduskunnan enemmistö ovat antaneet tylyjä vastauksia
            eläkeläisjärjestöjen lähetystöille
            heidän vaatiessaan epäoikeudenmukaisen taitetun
            eläkeindeksin korjaamista. Aiemmin käytössä olleeseen
            niin sanottuun puoliväli-indeksiin nähden 800
            euron kuukausieläkettä saava menettää yli
            100 euroa joka kuukausi. Siis yli 100 euroa. Se on suuri raha pieneläkeläiselle, mutta
            pieni yli 120 miljardin eläkerahastoihin nähden.
         
         
         Poliittinen tahto eläkeindeksin korjaamiseen ja vanhuusiän
            köyhyyden kasvun katkaisemiseen puuttuu. Kunnissa toimeentulotukijonoissa eivät
            ole nyt vain työttömät vaan yhä enenevässä määrin
            myös köyhät vanhukset, joiden eläkkeet eivät
            riitä kasvaviin asumismenoihin, kiinteistöveroihin
            ja jatkuvasti kohoaviin ateria- ja asiakasmaksuihin. Missä ovat
            asiakashyvitykset vanhuksille, jotka ovat työuransa aikana
            koonneet nämä eläkemiljardit? Missä on
            se miljardi, jonka eläkeyhtiöt ovat kaapanneet?
         
         
         Vastustan lain hyväksymistä ilman selviä eläkeyhtiöitä velvoittavia
            ehtoja. Työeläkeyhtiöiden vakavaraisuutta
            turvaava poikkeuslaki kannustaa riskisijoituksiin, siksi poikkeuslain
            jatkaminen ilman ehtoja on mielestäni vastuutonta.
         
         
         
         
       
      
         
         Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Yrttiahon puheenvuorossa olisi useampia
            asioita, joita voisi kommentoida, mutta puutun vain yhteen. Hän
            puheenvuorossa toteaa, että näistä karttuneista
            eläkeläisten eläkerahastoista olisi kaksi
            kolmasosaa sijoitettu ulkomaille. Tämä väitehän
            ei pidä paikkaansa. Ensinnäkin näiden
            rahastojen suuruus on tällä hetkellä suuruusluokkaa
            120 miljardia. Tästä 120 miljardista on noin neljäsosa
            sijoitettu osakkeisiin, ja näissä osakkeissa saattaa
            olla tilanne, että kaksi kolmasosaa on ulkomailla. Tosin
            tämän poikkeuslainsäädännön
            ansiosta kotimaisia osakemarkkinoita on pystytty edesauttamaan muun
            muassa eläkerahoilla, rahaa on siirretty ulkomailta kotiin.
            Mutta kolme neljäsosaa näistä eläkemiljardeista
            on esimerkiksi valtion pitkäaikaisissa papereissa tai kiinteistösijoituksissa,
            joista on säännöllinen vuokratuotto.
         
         
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun sosiaali- ja terveysvaliokunta nyt teki
            tämän mietintönsä maaliskuussa
            2010, niin tästä samasta sillä oli ikään
            kuin kaksi edeltävää mietintöä.
            Ensimmäinen on marraskuun 8.  päivältä 2006
            ja se keskimmäinen joulukuun 3. päivältä 2008.
            Eli näin ikään kuin kahden vuoden välein
            tässä on harpattu. Olen ollut joka kerta mukana
            mietintöjä laadittaessa, ja ne mietinnöt
            ovat olleet yksimielisiä. Itse asiassa joka kerta kuitenkin
            olen tuntenut kohtuullista epäluuloa tai epävarmuutta siitä,
            onko se, mitä olen ollut juuri parhaillaan päättämässä,
            parasta, mitä voimme tehdä.
         
         
         Vuonna 2006 oli kyse siitä, että annoimme
            yksimielisesti eläkevakuutusyhtiöille luvan lisätä eläkerahastojen
            riskisijoitusten määrää eli
            käytännössä annoimme luvan nostaa
            eläkesijoitusten enimmäismäärää 25
            prosentista 35 prosenttiin näistä kaikista rahastoista
            ja niistä sijoituksista. Silloin pontimena oli se, että nimenomaan osakesijoitukset
            olivat historiallisesti katsoen tuottaneet paremmin kuin muut sijoitukset.
         
         
         Tietenkin on niin, että kun kyse on 100 miljardista — siis
            silloin rahastojen arvo oli suunnilleen 100 miljardia, ja ne kasvavat
            edelleen koko ajan siihen saakka, kunnes rahastoista aletaan maksaa
            enemmän eläkkeitä kuin sinne tulee uutta
            rahaa palkoista ja työnantajilta perittävinä eläkemaksuina — niin
            ei ole aivan samantekevää, minne ne sijoitukset
            tehdään, koska 1 prosentin ero tuotossa 100 miljardista
            on miljardi. Tämä mittaluokka on tietenkin tämmöiselle
            pieniaivoiselle kansanedustajalle kutakuinkin käsittämätön,
            mutta sitä nyt on pakko yrittää ymmärtää sillä tavoin,
            että kyse on todella merkittävästä asiasta.
            Toisena puolena tietenkin oli tämä riskin kasvattaminen,
            koska jos parempia tuottoja haluaa saada, niin todennäköisesti
            joutuu ottamaan suurempaa riskiä. Silloin arvioimme ja
            itsekin arvioin, että se 10 prosentin nousu tuottoihin
            tai riskisijoituksiin on hyväksyttävissä.
         
         
         Se ei muuttunut kesään 2008 mennessä,
            jolloin maailma muuttui kokonaan erinäköiseksi. Meillehän
            vakuutettiin, ettei tässä mitään
            huolta ole, rahoitusmarkkinat ovat vakaat ja meillä on parhaat
            asiantuntijat arvioimassa näitä riskejä ja sijoitusten
            tuottoja ja vertailemassa niiden suhdetta eläkevakuutusyhtiöissä,
            niin kuin varmaan on ollutkin. Siis ne tuotothan ovat olleet 2000-luvulla
            vuosittain yli 10 prosenttia, parhaimpina vuosina yli 15 prosenttia.
            Mutta kuten nyt olemme sitten moneen kertaan kuulleet, niin kukaan ei
            olisi voinut arvata, mitä on odotettavissa. Tällaistahan
            se riskien kanssa on. Ei se mikään riski ole,
            joka on ennalta arvattavissa. Mutta on toki nyt myönnettävä,
            että kyllähän tämä lama
            oli tietysti kutakuinkin ennenkokematon.
         
         
         Mutta niinpä me saimme sitten nähdä,
            kun lama tuli, että osakesijoitusten arvo, joka oli noussut
            25 prosentista noin 28 prosenttiin kesään 2009
            mennessä, alkoi uhata eläkeyhtiöitten vakavaraisuutta.
            Koska vakavaraisuuden parantamiseksi ne olisivat joutuneet myymään
            ne osakkeensa, ne olisi jouduttu siinä tilanteessa myymään
            alihintaan ja olisi tullut selkeää rahallista
            tappiota. Kun kassakriisi ei uhannut ja likviditeetti riitti, niin
            tulimme sellaiseen tilanteeseen, että tämä kaksi
            vuotta sitten hyväksytty laki, jota nyt olemme jatkamassa,
            hyväksyttiin ja niiltä seurauksilta vältyttiin
            ja voidaan sanoa, että varmasti säästimme
            runsaasti suomalaisten eläkeläisten jo maksamia
            tai tulevien eläkeläisten rahoja ja pystyimme
            ehkä estämään myöskin
            eläkemaksujen tulevan korotustarpeen.
         
         
         Nyt on sitten kysymys siitä, pitäisikö tätä jatkaa.
            Silloin kaksi vuotta sitten meille sanottiin valiokunnassa, että kyllä kaksi
            vuotta riittää, kyllä tämä asia
            tässä ajassa saadaan kuntoon. Samalla asetettiin
            toimikunta pohtimaan nimenomaan tämän riskin ja
            tuoton suhdetta, etsimään kestävimmät
            perustelut sille, mille tasolle se pitäisi saattaa.
         
         
         Nyt on käynyt niin, että meille kerrotun mukaan
            toimikunta on saamassa syksyllä ehdotuksensa valmiiksi,
            mutta siitä huolimatta tämä nyt pitää saada
            välittömästi valmiiksi, koska tämä on päättymässä 2010.
            Tänä aikana sijoitusten arvo on palannut lähes
            entiselleen, yhtiöiden likviditeetti on entisestään
            parantunut. En periaatteessa näe mitään
            erityistä syytä siihen, että yhtiöitä ja niiden
            rahastoja tai meidän rahastojamme uhkaisi mikään
            erityinen, vaikka tätä nyt ei jatkettaisikaan.
            Minusta olisi ollut ihan paikallaan, että olisimme katsoneet,
            mitä se työryhmä saa aikaiseksi, ja säätäneet
            vaikkapa sitten vähän pysyvämmän
            lain, ja varmaan sitten säädetäänkin.
         
         
         Mutta toisaalta katsoen turha tästä on tehdä kuitenkaan
            elämää suurempaa kysymystä,
            koska lain tarkoitus tuli toteutettua. Siinä ei tapahtunut suuria
            menetyksiä tulevien ja nykyisten eläkkeensaajien
            eikä myöskään tulevien ja nykyisten eläkkeiden
            maksajien osalta, niin että tätä nyt
            voi pitää hyväksyttävänä,
            mutta kohtuullisen pitkin hampain. Olemme joka kerta, kun olen ollut
            näitä kolmea lakia tekemässä,
            olleet ikään kuin tilanteessa, että oma
            vapaa harkinta on ollut kovin rajoitettua, ja niin se on ollut valitettavasti
            nytkin. Mutta sen vähäisen harkinnan jälkeen,
            joka tässä itselleen on jäänyt,
            niin olen ollut valmis tämän hyväksymään.
         
         
         Asia, jota en voi kuitenkaan pitää hyväksyttävänä:
            Valiokunta katsoi tämän edellisen lain mietinnössään — jolla
            siis turvattiin, voin nyt sanoa suoraan, eläkeyhtiöiden
            vakavaraisuuden pelastaminen — ja kirjoitimme, että tänä aikana, kun
            nämä toimet ovat voimassa, asiakashyvityksiä ei
            pitäisi maksaa. Sitä ei kirjoitettu pykälään, ja
            itse asiassa sama asia oli jo laissa, tai siellähän siis
            lukee, että niitä ei saisi lisätä,
            mutta meidän moraalinen viestimme, ei siis juridinen viestimme — no,
            toki voidaan kiistellä, mikä se valiokunnan mietinnön
            tekstin juridinen sitovuus on, oli se nyt mikä tahansa — mutta
            meidän moraalinen viestimme oli, että yhtiöiden
            ei ole syytä maksaa näitä hyvityksiä.
            Muutaman kuukauden kuluttua niitä kuitenkin alettiin maksaa.
            Valiokunnan tahdolla pyyhittiin pölyt pöydältä,
            ja sitä en voi pitää hyväksyttävänä.
            Jos suhtautuminen on tämmöinen, niin ehkä ei
            välttämättä sitten taas lainsäätäjältäkään
            hirveän hellämielistä suhtautumista jatkossa
            ehkä kannata odottaa.
         
         
         Okei, siis tämä on perusteltua sikäli,
            että jos niitä ei olisi maksettu, niin johtuen
            nyt voimassa olevista säännöksistä eläkemaksut
            olisivat nousseet ja se ei olisi ollut välttämättä kovin
            perusteltua juuri tässä tilanteessa. Mutta kun
            tämä toimikunta uudistaa näitä säännöksiä,
            niin edellytän tai ainakin toivon hartaasti, että vaikkapa
            seuraavaan hallitusohjelmaan kirjoitetaan myöskin näkemys
            siitä, että tämä laskentakaava
            muutetaan niin, että tällaiseen ikään
            kuin pakkotilanteeseen ei enää jouduta, niin että kun
            eduskunta edellyttää, että tukitoimien
            voimassa ollessa asiakashyvityksiä ei makseta, niin niitä ei
            sitten oikeasti makseta. Minusta se on vähin hinta, minkä suomalaisen
            eläkejärjestelmän pitäisi maksaa
            Suomen kansaa edustavalle eduskunnalle ikään kuin korvauksena
            siitä, että me sen systeemin tässä kertaalleen
            jo pelastimme.
         
         
       
      
         
         Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ed. Virtanen ymmärtää erittäin
            hyvin, mitä tässä väliaikaislaissa
            nyt tarkoitetaan. Mutta ed. Yrttiaholta on kyllä mennyt
            puurot ja vellit sekaisin, kun te lupailette, että eläkkeitä voitaisiin
            korottaa nyt esimerkiksi käyttämällä näitä eläkevaroja,
            jotka ovat erilaisissa osakkeissa ja talletuksissa. Niitä muuten
            on 125 miljardia tällä hetkellä. Ei niitä käytetä eläkkeisiin.
            Ne ovat puskurirahastoja, ja eläkkeet maksetaan niistä eläkemaksuista,
            joita koko ajan kertyy näihin eläkeyhtiöihin.
            Ei niillä pysty siis parantamaan ihmisten eläkkeitä.
         
         
       
      
         
         Jyrki Yrttiaho /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaaralle tästä kommentista
            sen verran, että muutaman vuoden päästä näistä rahastoista
            maksetaan, ja se on tosiasia ja fakta.
         
         
         Ed. Rehulalle vielä haluan tässä selventää,
            että puhuin kansainvälisten rahastosijoitusten
            riskeistä. Niistä sijoituksista nimenomaan kaksi kolmasosaa,
            ylipäätään näistä osakesijoituksista, on
            sijoitettu ulkomaille.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Tämän kuun lopussa
            sosiaali- ja terveysministeriön piirissä valmistuu
            työryhmän raportti yksityisten alojen työeläkejärjestelmän
            vakavaraisuussääntelyn uudistamisesta. Odotan
            mielenkiinnolla työryhmän tuloksia.
         
         
         Oecd:n eläkeraportti viime kaudelta paljastaa eläkejärjestelmämme
            ongelmien syvyyden. Suomalaiset brutto- ja nettomääräiset
            eläkekorvaukset suhteessa ansiotasoon ovat EU-maiden matalimpia.
            Nettokorvaustasoon vaikuttaa tietysti verotus, mutta sekään
            ei selitä, miksi eläkkeemme ovat tasoltaan kehittyneiden
            maiden häntäpäätä. Eläkkeiden
            ostovoiman taantuva kehitys eläkkeelle jäämisen
            jälkeen suhteessa palkkojen ja hintojen nousuun on faktaa.
            Tämä johtuu työeläkeindeksin
            rakenteesta, kansaneläkeindeksistä puhumattakaan.
            Johtopäätös on, että suomalaisen
            eläkkeen taso on Oecd-maiden kehnoimpia, mutta myös
            ostovoima vähenee, mitä pitempään ikäihminen
            elää.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihmisen pidentyneen elinajan takia useat EU-maat
            pyrkivät pidentämään kansalaisten
            työuria ja lykkäämään
            eläkkeelle siirtymistä vuosilla. Suomessa yli
            60-vuotiaiden osuus väestöstä kasvaa
            merkittävästi ja on suurimmillaan vuonna 2040.
            Eläkevastuut pysyvät suurina aina 2060-luvulle
            asti. Huomio pitää kiinnittää myös
            eläkeyhtiöihin, joiden sijoitukset eivät
            ole taanneet edes talouskasvun aikana hyviä tuottoja. Työeläkelaitosten
            sijoitustoiminnassa on rakenteellisia heikkouksia, jotka estävät
            riittävien tuottojen syntymisen mutta johtavat äkillisessä matalasuhdanteessa
            suuriin tappioihin. Mielestäni eläkejärjestelmämme
            ongelmat ovat niin vaikeita, että hallituksen pitäisi ryhtyä systemaattisesti
            kehittämään eläkejärjestelmäämme
            päämääränä eläkkeiden
            ostovoiman merkittävä kasvu sekä eläkkeiden
            rahoituksen turvaaminen.
         
         
       
      
         
         Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Laxellin puheenvuoro huolineen oli
            ymmärrettävä ja siinä oli paljon
            asioita, joista voi jopa olla samaa mieltä yksilöimättä niitä nyt
            tässä kohtaa sen enempää. Mutta
            halusin vastauspuheenvuoron puuttuakseni vain yhteen kohtaan. Jokseenkin
            suora lainaus ed. Laxellin puheenvuorosta: työeläkeyhtiöt
            eivät ole edes hyvissä taloudellisissa olosuhteissa saaneet
            tuottoja. Kaikki on suhteellista. Tunnen teidän taustanne
            yrittäjänä. Tiedän, että prosenteillakin
            on merkitystä muuallakin kuin rautakaupassa ja kodinkonekaupassa,
            mutta väitätte, että ei ole saatu hyviä tuottoja,
            kun esimerkiksi vuoden 2009 luvuissa — siis on käyty
            notkahduksen pohjalla ja menossa eteenpäin — esimerkiksi
            Kevan osalta, jos nyt muistin oikein, tuottoprosentti heidän
            sijoituspääomalleen on 18. Se on hämmästyttävän
            korkea luku. Samoin, kun on asetettu tämän lainsäädännön
            voimassa ollessa yleinen tuottotavoite 4 prosenttiin, työeläkeyhtiöt
            ovat saavuttaneet 4 prosentin tason tätä taantuman
            syvyyttä lukuun ottamatta erittäin hyvin.
         
         
         
         
       
      
         
         Maria Guzenina-Richardson /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puherouva! Puhenainen! Ed. Laxellille täytyy
            sanoa, että vaikka asia sinänsä on tärkeä ja
            on tärkeää keskustella meidän eläkkeittemme
            tasosta, niin tuossa äskeisessä puheenvuorossa
            oli niin paljon virheitä ja se meni myöskin käsiteltävän
            asian sivusta. Mutta, aivan kuten valiokunnan puheenjohtaja Rehulakin tuossa äsken
            totesi, niin nämä rahastojen tuotot ovat olleet
            erityisen hyviä, ja jopa kaikkein pienimmät työeläkeyhtiöt,
            kolme pienintä, ovat ylittäneet 10 prosentin tuoton.
            Se on kuulkaa, ed. Laxell, erittäin hyvä tuotto,
            kun katsotaan, mitä viime vuonna meidän maassamme
            tapahtui talouden suhteen.
         
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Otan pikkaisen takaisin, puhutaan hyvästä tuotosta.
            Se oli kyllä nyt viime kaudella. Hetkellisesti se oli kyllä aika
            erilainen, mutta on kyllä palautunut.
         
         
         
       
      
         
         Eero Akaan-Penttilä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Kun puhutaan yleensä työeläkejärjestelmästä miltä osin
            tahansa, niin minun mielestäni puhutaan erittäin
            vakavasta asiasta, myös hyvin vaikeasta asiasta, ja monta
            kertaa sen luokan asioista, että aktuaarit — jotka
            kaikista parhaiten itse asiassa vakuutusmatematiikan osaavat — myöntävät,
            että heilläkin on joskus vaikeuksia, varsinkin,
            kun mietitään tulevia asioita ja ennusteita ja
            rahastoon liittyviä sijoituksia ja muuta vastaavaa. Tältä pohjalta
            minusta tavallisen kansanedustajan kannattaa suhtautua aika — minä ainakin
            suhtaudun — hyvin nöyrästi, tämän
            ison asian ympärillä tapahtuvaan keskusteluun.
            Silloin koen kyllä niin, että kun esimerkiksi
            lainsäädäntöä muutetaan,
            niin pitää kyllä osata syyt ja seuraukset
            laittaa suhteeseen toistensa kanssa: mitä siitä seuraa,
            kun muutetaan yhtä pykälää.
         
         
         Nyt itse asiassa tämä mennyt aika osoittaa
            sen, että jos ei tätä 8 §:ää aikaisemmin
            olisi muutettu väliaikaiseksi, niin olisi aika niin sanotusti
            ohraisesti käynyt osittain meidän vakuutusrahoillemme.
            Kuinka on mahdollista, että kukaan ei ollut esimerkiksi
            etukäteen tullut tämmöistä ajatelleeksi
            näin isossa rahastomäärässä,
            joka on 125 miljardia tai jotain sitä luokkaa. Se on aivan
            mahdoton summa rahaa. Tämä on tämmöinen
            perusasenne minusta, arvon puhemies, tähän asiaan.
         
         
         Työeläkelainsäädäntöhän
            on onnistunut Suomessa hyvin siitä lähtien, kun
            Pentikäinen sen 1960-luvun aikana pisti pystyyn. Meillä on
            aina täällä ollut väittelyä tietyistä eläkejärjestelmän osista,
            mutta tämä kokonaisuus on kuitenkin toiminut ja
            eläketurva on ollut sillä lailla hyvällä tasolla.
         
         
         Kun vähän tarkastelee näitä taustoja,
            niin on nyt ehkä lähinnä ainakin mielenkiintoista
            se, että kaikille eläkevakuutusyhtiöille,
            jotka ovat tulleet tälle sektorille, on annettu periaatteessa
            ainoastaan hallinnointivelvoite kaikkien näitten työeläkevarojen
            keräämiseen, niiden rahastoimiseen ja niiden maksamisen
            suhteen, pelkkä hallinnointivelvoite. Mutta lainsäädäntömielessä on kuitenkin
            ihan selkeästi niin. Muistan sen edelliseltä kaudelta
            valiokunnasta, kun johtaja Rantalalta sitä kysyin. Tiedättekö te,
            jotka nyt onneksi olette tässä keskustelussa mukana,
            kuka Suomessa eläkerahaston omistaa — nämä 125
            miljardia, jos se oli se summa — omistavatko sen eläkeläiset
            vai joku muu? Juridisessa mielessä tämä on kyllä täysin
            selvä asia, että sen omistavat nämä työeläkevakuutusyhtiöt
            sen mukaisesti, miten heillä on sitä. Silloin
            kun se on hyvissä käsissä, se on oikein
            hallinnoitu, oikein sijoitettu, se on varmasti aivan oikea asia.
            Mutta minusta tämä periaate tarkoittaa kyllä sitä,
            että sen pitäisi olla aika avointa, koko sen hallintokeskustelun,
            koko lainsäädännön muuttamisen,
            kaikkien siihen liittyvät asioiden. Nyt nämä työryhmät,
            niin hyvää työtä kuin Kari Puron
            työryhmä aikanaan teki ja sen jäljiltä varmaan
            Rantala pystyy ainakin suurin piirtein samantasoiseen työhön,
            ovat ehkä ihan oikein. Mutta voin sen ihan avoimesti kyllä sanoa,
            että aina olen ihmetellyt sitä puolta, että molemmat
            näistä työryhmistä ovat työryhmiä, joita
            sosiaali- ja terveysministeriö ei käsittääkseni
            pysty millään lailla valvomaan, koska ministeriö ei
            ole niitä ikinä nimennyt. Ja kun ei ole nimetty,
            niin ei tule mitään raporttia edes vuositasolla.
            Silloin ei ole luettavissa pöytäkirjoja eikä mitään
            muuta vastaavaa. Miksi se tässä avoimessa maailmassa
            on näin? Miksi se ei voi olla jotenkin toisella lailla?
            Täytyy tavallaan vaan toivoa, että tämä kaikki
            menee hyvin.
         
         
         Tästä minä itse asiassa pääsenkin
            sitten tähän koko sijoituspuoleen ja siihen, mitenkä tämä varsinainen
            sijoitusomaisuuksien realisoimisen estäminen, osakesijoitukset,
            sitten menivät tässä asiassa. Se meni
            hyvään suuntaan tällä väliaikaisella
            lainsäädännöllä. Siellä ihan
            oikein osattiin katsoa asiakashyvityksiä ja säätää niin,
            että siinä ei saa tulla mitään
            ylimääräistä, niin kuin valiokunnan
            puheenjohtaja aivan hyvin valiokunnan keskustelun ja tämän
            mietinnön referoi siltä osilta. Mutta tämä on
            kai puheeni eräänlainen ydin, jota minä tässä ääneen
            yritän ajatella, että kun asiakashyvitykset ovat
            yksi harvoista kilpailukeinoista yhtiöiden välillä — niin
            kuin tietenkin on — niin kyllä minun muistini
            ainakin on semmoinen, että Helsingin Sanomissa ainakin
            parina päivänä uutisoitiin, että nimenomaan
            näitä asiakashyvityksiä maksettiin enemmän
            kuin aikaisemmin tämän väliaikaisen lainsäädännön
            ansiosta. Silloin tulee kyllä mieleen se, oliko henki nyt
            näin, tapahtuuko tässä laki oikein- vai
            tapahtuuko se väärinpäin. Se on seikka,
            joka on tämmöisellä varmasti pikkuisen
            liukuvalla pinnalla. Tähän täytyy varmasti
            meidän eduskunnassa jatkossa kiinnittää huomiota,
            miten tämä kaikki sitten jatkossa toteutuu, kun
            5 §:n mukaan vakavaraisuuden vahvistamistoimet
            eivät saa lisätä asiakashyvityksiä tai
            säätiöiden ja kassojen kannatusmaksujen
            alennuksia, siis eivät saa lisätä.
         
         
         Harkitusti, puhemies, lopuksi sanon, miksi otin sen tässä esille.
            Otin sen takia, että tämä kohta ja Helsingin
            Sanomien muutamat artikkelit ovat aiheuttaneet aika paljon närää niiden
            eläkeläisten keskuudessa, jotka ymmärtävät
            näitä asioita. He ovat kysyneet minulta, oliko
            tämä eduskunnan lupa, oliko tämä eduskunnan
            tarkoitus, valiokunnan tarkoitus, ja minä olen tietysti
            sanonut, että ei taatusti ollut. Voi olla, että ne
            ovat yksittäisiä ylilyöntejä pelkästään
            eikä mitään muuta vastaavaa. Mutta tähän
            varmasti pitäisi kiinnittää jollain lailla
            huomiota. Avoimuutta pitäisi lisätä.
            Ja itse asiassa tietenkin, jos näitä osakesijoituksia
            ympäri maailmaa tehdään, niin kyllähän työeläkevakuutusyhtiöiden
            sijoitusjohtajat ovat varsin ison asian edessä, erittäin
            vaikean ja vastuunalaisen tehtävän edessä.
            Olen itse vaan joskus kysynyt itseltäni ja vähän
            muiltakin, toimisivatko he ihan samalla lailla, jos heillä olisi
            niin sanotut negatiiviset optiot jonkun järjestelmän mukaan
            myöskin, eli jos menee huonosti, niin vaikuttaako se joihinkin
            heidän optioihinsa, joita heillä muuten on, jotenkin
            negatiivisesti. Senhän pitäisi olla syy—seuraus-suhteessa
            jonkun sivistyneen kaavion mukaan.
         
         
         Eli tämä puheeni tarkoittaa, puhemies, vaan sitä,
            että tämän ison järjestelmän
            kanssa pitää olla koko ajan varovainen ja sitä pitää osata
            kehittää tavalla, jonka tarkoitus on se, että vähintään
            se pääoma, mikä siellä rahastossa
            nyt on, säilyy ja kasvaa. Se on ainoa tapa pitää tämä meidän
            osittain rahastoiva eläkejärjestelmä kunnossa
            ja turvata ihmisten eläketurva.
         
         
       
      
         
         Tuija Nurmi /kok:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni ed. Rehula varsin
            hyvin valaisi tämän asian sisällön,
            ja kysehän on niin suurista summista, että niitä ei
            kukaan varmasti meistä voi oikeasti ymmärtääkään.
         
         
         Kuten ed. Akaan-Penttilä totesi, niin kyse on äärettömän
            tärkeästä asiasta: että näitä rahastoja hoidetaan
            sillä vakavuudella, joka niille kuuluu. Kun nyt ed. Rehulan
            puheessa tuli esiin, että Kevan tuotto oli hänen
            muistinsa mukaan 18 prosenttia, niin ei voi olla muuta kuin tyytyväinen tuohon
            tulokseen. Yleisesti ottaenhan osakkeet ovat hyvin tuottoisa sijoitus.
            Tietenkin se on hyvin riskialtis.
         
         
         Tässä yhteydessä tietenkin voisi
            puhua eläkeläisten ostovoimasta tai eläkkeensaajien
            eläkkeiden ostovoimasta, eläkkeiden tasosta, taitetusta indeksistä ja
            ikärasismista, mutta haluan pysyä asiassa ja sanon,
            että totean tyydytyksellä, että minusta
            tässä tilanteessa on järkevää jatkaa
            tämän lain voimassaoloaikaa, suhtautua siihen
            sillä tarkkuudella, mikä sille kuuluu ja olla
            tyytyväinen, että rahastoa pystytään
            kasvattamaan, että osakkeita ei jouduta myymään,
            koska rahalla on hyvin liukkaat jäljet. Kun osakkeet pannaan
            rahoiksi, niin ne häviävät hyvin helposti
            taivaan tuuliin. Jos ne tietenkin sitten menevät eläkkeisiin,
            niin se on hyvä, mutta jos ne häviävät vain
            huonojen sijoitusten vuoksi ja huolimattoman hoidon vuoksi, niin
            sehän on erittäin huono asia.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin ed. Tuija Nurmi totesi, niin
            ed. Juha Rehula täällä selvitti tämän
            asiakokonaisuuden.
         
         
         Tässä yhteydessä haluan itse ottaa
            esille kysymystä eläkevarantojen sijoittamisista.
            Henkilökohtaisesti haluaisin suomalaisena nähdä sen
            hyväksi, että eläkerahastojen varoja
            sijoitettaisiin kotimaahan. Tällöin ne olisivat
            omassa maassa investointeja, synnyttäisivät työpaikkoja,
            verotuloja. Raha kiertäisi oman maan rahaliikenteessä, ja
            silloin, kun se on omassa maassa, minä uskon, se on myöskin
            erilaisilta häiriötilanteilta suojatumpaa, kuin
            se on ulkomailla. Minua pelottaa henkilökohtaisesti se,
            että ulkomaille on korkeampien tuottoprosenttien tavoittelussa
            sijoitettu rahoja. Näistä me emme voi tänne
            saada niitä myönteisiä investointeja,
            työllisyyspanoksia, mitkä kotimaiset sijoitukset
            tuottavat. Mutta ennen kaikkea pelottaa sitten, mitä tapahtuu,
            jos kansainvälisillä rahoitusmarkkinoilla kuplat puhkeavat
            ja eläkevarat tältä osin häipyvät
            tai menevät kovin pieniksi. Kotimaassa tämä riski on
            aina vähäisempi, ja kun kotimaassa rakennetaan
            jotakin, vaikka yhteiskunnallista infraa tai liikennerakenteita,
            niin ne ovat kuitenkin tehtyjä panostuksia tänne.
            Täällä ne pysyvät — ei
            rakennuksia, maanteitä, rautateitä voida viedä pois — ja
            ne ovat hyödyttämässä silloin
            omaa maatamme. Haluan, että juuri kotimainen sijoitustoiminta
            voisi olla myös eläkerahastojen sijoittamisen kohteena.
         
         
       
      
         
         Markku Pakkanen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä on todellakin
            valiokunnan yksimielinen mietintö, ja olemme kuulleet valiokunnassa
            suomalaisia asiantuntijoita, Eläketurvakeskusta, Finanssialan
            Keskusliittoa, Työeläkevakuuttajia, elinkeinoelämää ja
            SAK:ta muun muassa, ja kaikki nämä eri tahot olivat
            yhtä mieltä tämän esityksen
            tarpeellisuudesta. Kaikki työeläkeyhtiöt
            ovat myös tehneet hyvää ja tuottavaa sijoitustoimintaa,
            niin kuin tässä ollaan kuultu. Haluankin tuoda
            julki, ollaanko lähellä tilannetta, missä työeläkkeiden
            maksu tulevaisuudessa ollaan turvattu. Suora lainaus täältä mietinnöstä. Niin
            kuin täällä on esitetty: "Asiakashyvitykset ovat
            yksi harvoista kilpailukeinoista yhtiöiden välillä ja
            ovat osaltaan kannuste tehokkaaseen toimintaan. Hallitusohjelman
            kirjauksen mukaan kilpailua työeläkealalla edistetään
            työeläkejärjestelmän kilpailuolosuhteista
            tehdyn selvityksen perusteella. Valiokunta katsoo, että asiakashyvityksiä ja
            niiden vaikutusta kilpailuolosuhteisiin samoin kuin työeläkemaksun
            määräytymiseen on tarpeen arvioida uudistettaessa
            eläkealan kilpailua koskevia säännöksiä."
         
         
         Sitten erittäin tärkeä huomio: "Työeläkemaksua
            vahvistettaessa työeläkelaitosten keskimääräinen
            asiakashyvitys otetaan maksun laskentaperusteissa huomioon maksua
            alentavana tekijänä." Siis asiakashyvitys otetaan
            huomioon maksua alentavana tekijänä. "Valiokunnan
            saaman selvityksen mukaan asiakashyvityksistä luopuminen
            vuodelta 2008 olisi merkinnyt, että työeläkemaksu
            olisi hyvityksen verran korkeampi eli 0,3 prosenttia palkoista."
         
         
         Tällä logiikalla toivon, että suomalaisen
            pienyrittäjän kannalta tulevaisuudessa harkitaan
            lakiesitystä, jolla työeläkelaitokset
            tulevat antamaan asiakashyvityksiä yhtä suuren
            euromääräisen summan kuin työeläkemaksut.
            Näin pienyrittäjät välttyisivät
            työeläkemaksuilta. Työeläkelaitokset
            omalla sijoitustoiminnallaan huolehtivat lakisääteisestä eläkevakuutustoiminnasta.
         
         
       
      
         
         Juha Rehula /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Muutama sana hieman vapaammin käsittelyssämme
            olevasta asiasta.
         
         
         Ensinnäkin meidän eläkejärjestelmämme
            keskeistä ydintä on se, että meillä on
            luottamus siihen, että ne eläkkeet, jotka maksussa
            ovat, tulevat maksetuiksi niin tänään
            tässä ja nyt kuin näköpiirissä olevassa.
            Ja itse asiassa, kun eläkelainsäädännöstä puhutaan,
            niin puhutaan tulevaisuudesta, joka ulottuu vähintäänkin
            vuoteen 2050. Sillä aikajänteellä asioita
            mietitään. On kyse luottamuksesta, on kyse myös
            siitä, onko tämä järjestelmä uskottava.
            Tämänkin keskustelun jälkeen jää kysymään,
            uskommeko me kansanedustajat siihen, että tämä järjestelmä toimii.
         
         
         Olen aikanaan itse tullut eduskuntaan tilanteessa, jossa vuoden
            1996 syksyllä valiokunta käsitteli kahta asiaa.
            Toinen oli lasten päivähoitomaksu-uudistus ja
            toinen oli työeläkeyhtiöiden vakavaraisuuslainsäädännön
            muuttaminen tilanteessa, jossa työeläkeyhtiöille
            mahdollistettiin sijoitustoiminta osakkeisiin. Vuoden 1996 syksyllä täysin
            toisenlaisesta maailmasta tulleena tänne eduskuntaan sanat
            "vakavaraisuus" puhumattakaan "toimintapääomasta"
            eivät ihan heti ensimmäisellä kertaa
            auenneet — saatikka sitten, kun oli kuulemassa tuolloin
            Kari Puroa, niin sanottua Puron työryhmän vetäjää,
            joka uskottavalla tavalla valiokunnalle perusteli sitä,
            miksi tämä sijoitustoiminta on järkevää,
            miksi tähän kannattaa mennä. Kun mentiin
            näistä sanoista "toimintapääoma"
            ja "vakavaraisuus" pidemmälle, alettiin esitellä laskukaavoja,
            joiden perusteella nuo toimintapääomat ja vakavaraisuudet
            ja muut määrittyvät. Ja kun ollaan tilanteessa,
            jossa tuolloin markka-aikana puhuttiin miljardeista, niin kyllähän
            tässä sulateltavaa on, semminkin kun samanaikaisesti
            me edustajat elämme siinä maailmassa, että meiltä aivan
            aiheellisesti eläkeläiset kysyvät, miten
            minun eläkkeitteni kanssa oikein on.
         
         
         Mutta kysyn uudemman kerran, uskommeko me edustajat tämänkin
            käydyn keskustelun perusteella, että tämä meidän
            järjestelmämme toimii? (Ed. Guzenina-Richardson:
            Uskomme!) Minä luotan siihen, että tehdyt päätökset
            ovat — sanon varmuuden vuoksi — pääsääntöisesti
            olleet oikeita. Miksi sanon "varmuuden vuoksi" pääsääntöisesti?
            Aina on riskejä, ja niitä tulee olemaan jatkossakin.
         
         
         Täällä ed. Akaan-Penttilä peräsi
            sitä, että tämän valmistelun
            pitäisi olla mahdollisimman avointa. Näiltä osin
            on helppo olla samaa mieltä, semminkin kun meillä roolitus
            on se, että työeläkeyhtiöissä tehdään
            ratkaisuja ja päätöksiä ja me päättäjät
            olemme sitten se joukko, joka on rintamavastuussa tuolla eläkeläisten
            tilaisuuksissa ja kokouksissa toreilla siitä, mitä tässä eläkejärjestelmässä oikein
            onkaan tapahtunut. Mutta pidän tätä nykymallia
            ihan hyvänä enkä vähiten siitä syystä,
            että luotan siihen joukkoon, joka näitä asioita
            valmistelee: että heillä asiantuntemus on.
         
         
         Toinen asia, arvoisa rouva puhemies, joka liittyy tähän
            edelliseen. Kun elämme mielikuvien maailmassa, niin lainsäädäntö kulkee
            omaa polkuaan, ja sitten se, mikä tapahtuu käytännössä, menee
            omaa polkuaan. Tässä kohdassa otan esille sen,
            että kun me aikoinaan silloin vuonna 2008 joulun alla teimme
            työeläkeyhtiöitten vakavaraisuuslainsäädäntöön
            liittyen lain, tilapäislain, jota nyt siis ollaan jatkamassa,
            niin tuolloinhan asia pelkistetysti kansan kielellä ilmaisten
            eduskunta lainsäätäjänä antoi
            työeläkeyhtiöille happea: happea tilanteessa,
            jossa vakavaraisuusluvut näyttivät heikohkoilta,
            happea tilanteessa, jossa mahdollistettiin se, että työeläkeyhtiöt
            eivät joutuneet toimintansa pönkittämiseksi
            pakkomyymään varallisuutta ja ensisijaisesti tässä tapauksessa
            osakesijoituksiin liittyvää varallisuutta toimintansa
            ylläpitämiseksi. Me annoimme työeläkeyhtiöille
            lisähappea.
         
         
         Tuolloin sosiaali- ja terveysvaliokunta mietinnössään
            totesi, että työeläkejärjestelmän
            uskottavuuden kannalta olisi ongelmallista, jos tuettaessa lainsäädäntötoimin
            eläkelaitosten vakavaraisuutta samaan aikaan työeläkelaitoksista
            jaettaisiin varoja ulos asiakashyvityksinä. Niin tuolloin sanoimme.
            Mitä sitten tapahtui? Tapahtui se, että alle kahden
            viikon saimme tiedotusvälineistä lukea, että työeläkeyhtiöt
            noita asiakashyvityksiä olivat antaneet. Heillä oli
            siihen lakisääteinen oikeus. Me emme olleet lailla
            tuota rajoittaneet, ja kun ollaan toisaalta—toisaalta-tilanteessa,
            niin sille on vahvatkin perustelut, miksi meidän ei pitänyt
            tuohon tilanteeseen puuttua. Mutta pakko on sanoa: eihän
            se oikein hyvältä näyttänyt.
         
         
         Asiakashyvitykset lasketaan siitä toimintapääomasta,
            mikä se olisi ollut ilman määräaikaislakia.
            Minä uskon ja luotan siihen, että näin
            on myös käytännössä tapahtunut
            riippumatta esimerkiksi julkisuudessa olleista luvuista ja tiedoista.
            Toistan: itse uskon siihen, että asiakashyvitykset on laskettu
            siitä toimintapääomasta, mikä se
            olisi ollut ilman määräaikaislakia.
         
         
         Mutta sanon uudemman kerran: Kun me luotamme täällä meidän
            eläkejärjestelmämme tulevaisuuteen, toivon
            mukaan mahdollisimman moni kansanedustajakin tilaisuuksissa, joissa eläkeläiset
            aidosti huolensa ilmaisevat siitä, että miten
            minun eläkkeitteni käy, miten minun tulevien eläkkeitteni
            käy, mahdollisimman moni voisi luoda ja viestittää sen
            ajatuksen, että meillä ovat asiat kunnossa ja
            niitä kohtia, mitkä eivät ole kunnossa,
            voidaan korjata, mutta ainakaan emme lähtisi lietsomaan
            sitä, että tässä nyt perustat
            horjuvat tai suurempia ongelmia olisi, ellei sitten niihin ongelmiin
            todellisuudessa ole aihetta.
         
         
         Mutta kuten aloitin tämän asiakashyvityksiin liittyvän
            puheenvuoroni osan tässä mielikuvien maailmassa:
            eihän se oikein hyvältä näyttänyt, mitä silloin
            tapahtui, semminkin kun me olimme vasta muutamaa päivää,
            muutamaa viikkoa aikaisemmin sellaisia päätöksiä tehneet,
            joilla käytännössä ja olemassa
            olevan tiedon varassa pelastettiin yksi tai kaksi työeläkeyhtiötä siitä,
            että olisi jouduttu vaikeampaan tilanteeseen, kuin nyt sitten
            käytännössä jouduttiin.
         
         
         Ja aivan lopuksi, arvoisa rouva puhemies, tuohon sijoitustoimintaan.
            Se on hyvä, että asioita kyseenalaistetaan. Mutta
            ensinnäkin haluan ihan pöytäkirjojakin
            varten muistuttaa siitä suuruusluokkina, että meillä tällä hetkellä — ja
            pakko on sanoa, että kiitos myös poliitikkojen
            tekemien päätösten — me olemme
            tilanteessa, jossa nämä eläkerahastot
            ovat suuruusluokaltaan siis yli 120 miljardia. Se kuoppa, jossa
            taloustaantuman toistaiseksi syvimmillään ollessa
            ajauduttiin, on saatu paikattua, ollaan lähes entisellä tasolla.
            Näistä 120 miljardista noin neljäsosa
            on sijoitettu osakkeisiin, kolme neljäsosaa on valtioiden
            niin sanotuissa pitkissä papereissa ja muussa sijoitusomaisuudessa
            kuten kiinteistöissä. Eli kun tässäkin keskustelussa
            eräs edustaja vaati sitä, että yhä enemmän
            pitäisi sijoittaa kotimaahan, että se täällä olisi
            turvassa, minusta se kaikkein suurin huoli on se, että nämä eläkevarat
            olisi sijoitettuna mahdollisimman laajasti, jotta kun riskiä otetaan,
            niin riskin toteutumisen uhka minimoituu sitä kautta, että pohja
            on mahdollisimman laaja.
         
         
         Mitä tulee vaatimuksiin sijoitustoiminnasta kotimaassa,
            se palaute, mitä itse olen saanut on: työeläkeyhtiöillä on
            valmius, mutta ne hankkeet, joihin ne haluaisivat lähteä mukaan,
            eivät voi olla ihan nappikauppaa, vaan niitten kokoluokan pitää olla
            aika suuri. Se, että ollaan kotimaisten sijoitusten varassa,
            ei takaa turvallisuutta. Me olemme aika pieni kansakunta, ja meidän
            kansantaloutemme on aika pieni. Se, että sijoitetaan kotimaahan,
            ei tuo välttämättä turvaa. Turvan
            tuo se, että toimintaa tehdään mahdollisimman
            laajapohjaisesti.
         
         
       
      
         
         Jyrki Yrttiaho /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Vielä haluan muistuttaa siitä,
            että varsin korkea johtava eläkeasiaintuntija
            ylijohtaja Pukkila nimenomaan kantoi huolta suurista, kasvavista
            kansainvälisistä riskisijoituksista, ja toisaalta
            hän kantoi huolta myös meidän eläkejärjestelmämme
            läpinäkyvyydestä ja valvonnan heikkouksista.
            Nämä tulivat hänen eläköitymishaastatteluissaan
            useassa yhteydessä esille. Silloin kun, voisi sanoa, tämän
            tason asiantuntija siihen hyvin alleviivaten puuttuu, kyllä minä ainakin
            luotan siihen, ettei ole kysymys mistään huulenheitosta
            tai perusteettomista puheista, vaan aiheellisesta, todellisesta
            huolesta. Tässähän Pukkila nimenomaan
            myös moitti asiakashyvitysten maksamista juuri poikkeuslakia
            hyödyntäen. Helsingin Sanomien taloustoimitushan
            on ansiokkaasti tätä asiaa penkonut ja kertonut
            kansalaisille ja on kertonut siitä ihan oikean laidan.
         
         
         On valitettavaa, että valiokunta on myötäillyt aika
            kritiikittä eläkeyhtiöiden kannanottoja. Minä toivoisin,
            että sekä valiokunta että eduskunta suhtautuisivat
            varsin kriittisesti meidän eläkejärjestelmämme
            valvontakysymyksiin ja valvonnan puutteisiin, myöskin kaikkeen
            siihen sijoitustoimintaan, jota harjoitetaan. Minusta se asenne
            on parempi kuin että me täällä tunnustamme
            yhteistä uskoa.
         
         
       
      
         
         Maria Guzenina-Richardson /sd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Lyhyesti vaan toteaisin, kun Pukkilan
            nimi nostettiin tässä esille, että Pukkila oli
            yksi niistä henkilöistä, jolla olisi
            ollut vaikutusvaltaa vaikuttaa työeläkeyhtiöiden
            toimintaan esimerkiksi tiukasti kieltämällä heitä jakamasta rahaa
            tässä taloudellisessa tilanteessa.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.