Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt käsillä olevat itse
asiassa kolmekin peräkkäistä hallituksen
esitystä käsittelevät keskeisesti kansalaisuutta
ja maahanmuuttajuutta.
Tämä hallituksen esitys 165 pohjaa yleissopimukseen,
jonka lähtökohtana on oikeus kansalaisuuteen ja
kansalaisuudettomuuden välttämiseen. Valitettavasti
suomalaista arkea kuitenkin on, että meillä on
iso joukko ihmisiä, joilla ei ole kansalaisuutta, ja syy
ei aina ole heissä itsessään, vaan syy
on meidän rakenteissamme.
Esimerkiksi 25 vuotta Suomessa asunut maahanmuuttaja on halunnut
pitää kotimaansa kansalaisuuden. Hän
täällä asuessaan ja täällä työskennellessään
on uusinut aika ajoin kotimaassaan passinsa. Ongelma vaan on, että kyseisessä kotimaassa
valta on vaihtunut ja tällä hetkellä kaikkia
niitä kansalaisia, jotka asuvat maan rajojen ulkopuolella,
pidetään poliittisesti epäilyttävinä tai
muuten epäilyttävinä ja tällä hetkellä tämän
kyseisen maahanmuuttajan niin sanottu syntymämaa, kotimaa,
ei suostu enää uusimaan passia. Ongelmahan ei
sinänsä kuulosta pahalta, mutta Suomessa Suomen
kansalaisuuteen ja siihen prosessiin, täällä oleskelulupiin
ja muihin, tarvitaan usein niin sanottuja todisteita. Tällä hetkellä tämä siis
25 vuotta suomalaista hyvinvointia omalla työpanoksellaan
parantanut maahanmuuttaja on ilman kansalaisuutta ja samalla ilman
tiettyjä oikeuksia, joita kansalaisuuden myötä tulee,
samoin kuin tiettyä turvaa, mikä kansalaisuuden
myötä tulee myös täällä Suomenmaassa.
Ja muun muassa hänen kansalaisuushakemuksensa prosessi
on koko ajan junnassa sen takia, että häneltä vaaditaan
se kotimaassa käynti ja kotimaassa sitä passin
uusimista ja hänellä on tällä hetkellä muukalaispassi,
jonkalaisen kanssa ei sinne kotimaahan yksinkertaisesti ole asiaa.
Toinen tapaus kansalaisuudettomuusloukusta on se, että Suomessa
syntynyt lapsi, jonka äiti on kirjoilla muussa maassa kuin
Suomessa, saa automaattisesti jonkun muun maan kansalaisuuden. Ongelma
on vaan se, että tämä äiti,
joka on kirjoilla jossakin muussa maassa, ei välttämättä koskaan
pysty enää sinne omaan maahansa matkustamaan ja
tietyllä tavalla nyky-Suomen lainsäädännöllä tuotetaan
siis lapsia, jotka todennäköisesti tulevat elämään
Suomessa koko elämänsä, syntymän
hetkellä kansalaisuudettomina.
Siksi toivonkin, että tässä näitten
kolmen isohkonkin asian yhteydessä myös pystyttäisiin
laajemmin keskustelemaan kansalaisuudesta ja maahanmuuttajuudesta
siitä näkökulmasta, että kansalaisuuden
mahdollistaminen ja maahanmuuttajuuden helpottaminen ovat voimavara sekä Suomelle
että Euroopalle, eli henki olisi tässä keskustelussa
aivan toisenlainen kuin se, että leimataan maahanmuuttajat
rasistisesti terroristeiksi ja rikollisiksi. Esimerkiksi mielestäni
ed. Arja Karhuvaaran tuoreen aloitteen henki, että uussuomalaisten
taustat on tarkistettava, on juuri se, että tietyissä ammateissa
toimivat uussuomalaiset joutuisivat erityistaustatarkastusten kohteeksi.
Tämä on Suomen yhdenvertaisuuslain vastaista.
Itse asiassa tietyissä ammateissa kaikkien niissä ammateissa
työskentelevien taustat tarkistetaan. Mielestäni
se, että nostetaan maahanmuuttajat omana ryhmänä riskiryhmäksi,
luo sellaista pelon ilmapiiriä, joka valitettavan usein leimaa
koko meidän maahanmuuttokeskusteluamme ja vie pohjaa sellaiselta
terveeltä monikulttuurisuudelta, jonka kynnyksellä Suomi
toivottavasti kuitenkin on.
Lisäksi toivon, että lähiaikoina
pääsemme keskustelemaan siitä, miten
laillisen maahanmuuttajuuden mahdollisuuksia Suomessa ja Euroopassa
lisätään. Se edellyttää,
että Suomi ja EU käyvät ehkä vielä aktiivisempaa
keskustelua siitä, mitkä ne mahdollisuudet tähän
lailliseen maahanmuuttajuuteen ovat. Samalla sen rinnalla pitäisi
käydä keskustelua niistä ihmisistä,
jotka ovat jo laittomasti Euroopan alueen sisällä,
jotka kelpaavat orjatyövoimaksi vaan eivät kansalaisiksi
ja jotka tällä hetkellä ovat hyvin erilaisen riiston
kohteena ja käytännössä lainsuojattomia niin,
että kaikki rikokset, jotka kohdistuvat laittomiin maahanmuuttajiin,
jäävät rangaistuksetta, koska laiton
maahanmuuttaja ei voi lähestyä viranomaista, koska
todennäköisesti siitä seuraa karkotus.
Tiedän kuitenkin, että esimerkiksi tietyissä eurooppalaisissa
maissa kokonainen tekstiiliteollisuus tai elektroniikkateollisuus
pyörii tällä hetkellä laittomien
maahanmuuttajien työvoimalla samoin kuin kotitalouksissa
käytetään erittäin paljon Euroopan
alueella laittomia maahanmuuttajia. Mielestäni olisi hyvä käydä keskustelua
siitä, mikä on myös laittomien maahanmuuttajien
kohtalo.
Taannoin edellinen eduskunta kävi myös maahanmuuttajapoliittisen
keskustelun, jonka lähtökohdaksi otettiin työperäinen
maahanmuuttajuus. On ymmärrettävää,
että kun väki vanhenee ja ikääntyy
Suomessa, on hyvä saada vereksiä voimia, mutta
siinä keskustelussa arvostelin ja olen arvostellut senkin
jälkeen sitä, että nämä ihmiset
eivät ole rusinoita pullassa, joitten työpanos
otetaan tänne, mutta heidän sosiaalinen elämänsä unohdetaan
ja heidän oikeutensa normaaliin arkeen unohdetaan.
Eli toivon, että me käymme täällä myös
tällä kaudella laajaa keskustelua perheitten asemasta ja
muun muassa naisten erityisasemasta näissä tilanteissa.
Meillä on tällä hetkellä Suomen
kansalaisia, joitten vaimo tai äiti ei pääse
jostain syystä Suomen kansalaiseksi. Itselläni
on monta maahanmuuttaja-asiakasta, naispuolista, joitten puoliso
ja lapset ovat saaneet Suomen kansalaisuuden, mutta jotka viiden
vuoden yrittämisenkään jälkeen
eivät ole saaneet Suomen kansalaisuutta. Olen erittäin
tyytyväisenä seurannut, että maahanmuuttoministeri
Astrid Thors on nostanut tämän naisten erityisaseman
näissä kysymyksissä. Se koskee laajemminkin
koko maahanmuutto- ja kansalaisuusongelmaa.
Mielestäni on hyvä, ja tiedän, että Suomessa ehkä uudelleen
tarkistetaan näissä tulevissa esityksissä,
joita tänäänkin esitellään,
humaaneja perusteita oleskelulupiin ja maassa olemiseen. Toivon,
että samassa yhteydessä mietitään
sitä, olisiko mahdollista, että muun muassa maasta käännyttämisperusteissa
ne turvalliset maat olisivat edes likimain ne maat, joihin ei ole
matkustuskieltoa Suomen kansalaisille. Tällä hetkellä tuppaa
olemaan niin, että jos katsoo ulkoministeriön
sivuilta niitä maita, joihin suomalaisia kehotetaan olemaan
matkustamatta, niihin maihin näyttää tälläkin
hetkellä käännytettävän,
esimerkiksi tämänkin vuoden puolella on käännytetty, Suomessa
oleskelevia henkilöitä.
Toivon, että nyt alkavassa keskustelussa, jonka olen
huomannut olevan tulossa, keskustellaan siitä näkökulmasta,
että Suomen, EU:n ja muun maailman suhde ei voi olla poliiseja,
sotilaita ja rautaa rajalle -keskustelua, vaan sen pitää olla
inhimillistä mahdollisuuksien keskustelua ja ihmisyyttä lisäävää.
Lähtökohtaisesti on jokaista ihmistä loukkaavaa,
että hänet luokitellaan ilman omaa syytään
rikolliseksi tai terroristiksi. Toivoisin, että tällainen
luokittelu loppuisi myös tässä salissa,
ja olen toivonut sitä myös aikaisemmin.
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies! Käytän esittelypuheenvuoron
sitten liittyen näihin seuraaviin hallituksen esityksiin.
Tässä yhteydessä ne tapaukset, joita
ed. Sirnö jo mainitsi, ovat vastoin tätä yleissopimuksen
tarkoitusta, että ihmiset todellakin saavat kaikissa tilanteissa
kansalaisuuden, ja siksi meillä on vanha eurooppalainen
sopimus, joka nyt pannaan käytäntöön.
Tiedämme, että se on mahdollista sen jälkeen,
kun muun muassa asevelvollisuuslaki hyväksyttiin täällä eduskunnassa äskettäin,
joten tämä on todellakin lainsäädännön
tarkoitus, ettei sellaisia tilanteita syntyisi.
Mitä tulee tähän EU:ssa käytävään
keskusteluun laillisesta maahanmuutosta, niin on toisaalta todettava,
että on meneillään vaikea keskustelu
niin sanotusta palauttamisdirektiivistä. Se on hyvin ajankohtainen.
Ja toinen on työnantajasanktiodirektiivi, jolla nimenomaan
joissakin maissa ehkä pystytään puuttumaan
niihin laittomien työntekijöiden vetovoimatekijöihin.
Suomen oloissa olemme korostaneet, että varsinainen työehtojen
valvonta on se, jolla yritetään kytkeä harmaata
taloutta ja ala-arvoisin työehdoin tapahtuvaa työntekoa,
joten nämä seikat ovat hyvin paljon EU:n piirissä keskustelussa.
On myöskin todettu, että niin sanotun Post-Haag-ohjelman
mahdollinen yksi tärkeä osuus tulee olemaan maahanmuutto.
Tulevat puheenjohtajat ovat hyvin paljon tätä esittäneet,
mukaan lukien erityyppinen maahanmuutto.
Myöhemmin tänä keväänä eduskunta
saa mahdollisuuden keskustella myöskin kotouttamispolitiikan
keskeisistä asioista, kun ollaan laatimassa — ja
eduskuntahan näin on edellyttänyt — kotouttamislaista
selontekoa. Tässä pitää kiinnittää huomiota
niihin ryhmiin, jotka jäävät kaikkien
tukitoimenpiteiden ulkopuolelle. Niin kuin ed. Sirnö jo
totesi ja niin kuin monet kansalaisjärjestöt ovat
todenneet, niin naiset uhkaavat joissakin tilanteissa jäädä kaiken
tuen ulkopuolelle. Mahdollisesti he eivät saa sitä informaatiota. Mahdollisesti
koulutus- ja muu tuki on sellaista, että se ei heitä tavoita,
ja tähän ryhmään olemme kiinnittäneet
huomiota.
Keskustelu päättyi.