Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Talouskriisi on syventynyt entisestään
viimeisen kuukauden aikana. Palkansaajien tutkimuslaitoksen ennusteen
mukaan työllisyys heikkenisi jopa 100 000:lla
tämän ja ensi vuoden aikana. Nyt tarvitaan Suomessa
keskinäistä luottamusta ja yhteistyötä.
SDP on tarjonnut yhteistyön kättä hallitukselle
viime syksystä lähtien, ja olemme osoittaneet myös
omat työkalumme ja vaihtoehtomme tämän
taantuman hoitamiseksi. Me koemme vilpittömästi,
että vastuuta tulee kantaa Suomen ja suomalaisten tulevaisuudesta
myös oppositiossa.
Tämän viikon tiistaina hallituksen pääministerin
sijainen, valtiovarainministeri Katainen syytti oppositiota väärän
tiedon jakamisesta ja vertasi oppositiota Otto Wille Kuusisen maanpetturihallituksen
toimintaan. Tuossa samassa Turun Sanomien kirjoituksessa Katainen
vaati yhteistyön aloittamista sillä, että puhutaan
totta. Kysynkin teiltä, arvoisa valtiovarainministeri Katainen:
Puhuitteko te totta tuossa Turun Sanomien kirjoituksessa, kun
vertasitte Suomen tätä oppositiota maanpetturihallituksen
toimintaan?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Haluan pyytää anteeksi
sekä oppositiolta että kaikilta niiltä ihmisiltä,
jotka ovat pahoittaneet mielensä tämän
vertauksen käytön vuoksi. Toivon mukaan voitte
hyväksyä tämän pahoitteluni.
(Ed. Tennilä: Ei se kyllä näin vähällä ole
kuitattu!) — Mutta tarkoitan sitä joka tapauksessa.
Toivon mukaan joku pystyy pahoitteluni myös hyväksymään.
Kirjoitukseni tarkoitus ei ollut missään nimessä loukata
sen paremmin oppositiota kuin muita, mutta halusin vain peräänkuuluttaa
sitä, että tämmöisessä vakavassa
tilanteessa, jossa olemme, kaikki puhuisivat totta niistä toimenpiteistä,
mitä hallitus on tehnyt, eli esimerkiksi siitä,
että meillä on yhteinen näkemys siitä,
mitä elvytystoimia on tehty ja mitä on nyt tehty
tämän vuoden alussakin, kun vielä joulun
alla oli semmoinen käsitys, että mitään
ei ole tehty, vaikka voidaan hyvin osoittaa, että on tehty.
Tämä oli tarkoitukseni. Ei ollut tarkoitus loukata,
ja kaikilta niiltä ihmisiltä tämän
salin ulkopuolellakin, jotka ovat pahoittaneet mielensä,
pyydän anteeksi.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! On hienoa, että valtiovarainministeri
myöntää töpänneensä ja
pyytää anteeksi. Mutta huomaan edelleen puheenvuorostanne,
että meillä on hieman erilainen demokratiakäsitys,
koska minun demokratiakäsityksessäni, kuten koko
sosialidemokraattisen puolueen demokratiakäsityksessä, lähdetään
siitä, että on olemassa erilaisia vaihtoehtoja.
Politiikassa vaihtoehtoja ei tuomita, hyväksytään
erilaisuus, mutta ilmeisesti teidän ja kokoomuksen ja ehkä koko
hallituksenkin demokratiakäsityksessä vaihtoehtoja
ei ole olemassa.
Meidän vaihtoehtoomme on kuulunut koko ajan myös
se, että kuntataloutta pitää tukea nykyistä enemmän.
On arvioitu, että kuntien yhteisöveron tuotto
tulee tänä vuonna jopa puolittumaan, mikä tulee
tarkoittamaan suuria haasteita meidän kuntapäättäjillemme
ja sitä kautta myös ihmisten arkeen. Akaasta tuli
viesti: siellä on seitsemän lääkärinvirkaa
terveyskeskuksessa täyttämättä.
Vastaavanlaisia viestejä tulee eri puolilta Suomea. Suomalaisten
ihmisten hätä pitää ottaa tosissaan.
Haluankin kysyä teiltä:
Minkä takia te ette sisällyttäneet
tähän lisätalousarvioon merkittävää panostusta
kunnille, jotta kuntapalveluista voidaan pitää huolta
myös tulevaisuudessa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! En minä usko, että demokratiakäsityksissä kovin
suurta eroa on. Vaihtoehtoja nimenomaan pitää olla,
mutta vaihtoehtoja ei voi olla totuudessa eli siinä, mitä on
tehty. Haluan vaan vielä toistaa sen, että tämän
vuoden talousarvio oli EU:n komissionkin mukaan EU:n elvyttävin.
Tämän lisätalousarvion ja varsinaista
talousarviota täydentävien instrumenttien jälkeen Suomen
elvytyspanokset ovat Euroopan kolmanneksi suurimmat, 1,7 prosenttia
bkt:stä, ja tämä ei ole mielipide, vaan
tämä on fakta. Kun olen huomannut, että tätä on
yritetty kiistää, niin kuin itsekin tiedätte,
niin halusin vaan, että nämä tosiasiat
tunnustetaan — keinoista voidaan olla eri mieltä.
Mitä tulee kuntiin, muun muassa kelamaksun poisto helpottaa
kuntien menopaineita 250 miljoonalla eurolla vuositasolla. Tämän
vuoden osalta tietysti summa on pienempi, 78 miljoonaa, mutta lisätalousarviossa
ei kaikkea voida kerralla hoitaa kuntoon. Katsomme sitten myöhemmin
ensi vuodelle, mitä kunnille voidaan tehdä.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tämänhetkiset ennusteet
yhteisöverotulojen putoamisesta kuntien osalta ovat sitä luokkaa,
että kertymä on noin 970 miljoonaa euroa verrattuna
tuohon aikaisempaan, noin 1,5 miljardin arvioon. Eli tämän
verran kuntataloudessa alenemaa tulee. On selvää,
että enitenhän tämä kohdistuu
juuri niihin kuntiin, jotka saavat näitä yhteisöverotuloja.
Mutta toki muut kunnat tulevat kokemaan sen, että ansiotuloverotuksessa
ei sellaisia kasvulukuja tule tänä vuonna näkymään
kuin edellisenä vuonna oli, päinvastoin. Mutta
hallituksen puolivälitarkistuksessa ja samoin kehysriihessä tullaan
myös katsomaan peruspalveluohjelman myötä sitä,
millä tavalla kuntien osalta voitaisiin nämä haasteet
ratkaista.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Nyt tietenkin tästä uskottavuudesta
on kyse, kun puhutaan hallituksen toimista. Uskottavuuteenhan liittyy
myös se, mitä on puhuttu ja mitä on sanottu.
Minä kysyn pääministeriltä:
Miten, pääministeri, aiotte käyttää nyt
valtion omistajavaltaa? Tänään kuulimme
uutisen, että esimerkiksi Rautaruukki on maksamassa osinkoja
lähes 190 miljoonaa euroa yhtä aikaa, kun se on
antanut lomautusilmoituksen 3 200 ihmisen kohdalle, irtisanottu
on lähes 400 ihmistä. Mikä on se uskottavuus?
Mihin me voimme oppositiossa luottaa ja mihin me voimme uskoa? Pääministeri
on vedonnut yrityksiin. Nyt, pääministeri, tarvitaan
tekoja, ei vetoomuksia, tarvitaan omistajavaltaa yhtiössä,
jossa 40 prosenttia on valtion omistajuus. Onko sitä rohkeutta
ja tahtoa käyttää sitä nyt tällä hetkellä?
Näin kuuluu kysymykseni.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Omistajaohjausministeri vastaa varmasti yksittäiseen
yritykseen liittyen, mutta valtion yritysten osingonmaksu tulee
pienenemään huomattavasti kahdesta syystä:
sekä siitä, että tulokset ovat heikentyneet,
että siitä, että syksyllä jo hallitus
viestitti siitä, että hallituksella omistajavaltaa
käyttävänä ei ole nyt erityisiä osingonmaksuun
liittyviä suuria odotuksia, vaan yrityksillä on
tässä suhteessa enemmän mahdollisuuksia
myös ajatella yrityksen omaa rahoitusta.
Oppositio viime syksyn alusta alkaen on oikeastaan päällimmäisenä aiheena
pitänyt tässä talouskriisissä kuntatalouden
turvaamista. Se on äärimmäisen tärkeä aihe,
mutta hallituksen juoksujärjestys on moneen kertaan täällä käyty
lävitse: ensin halutaan elvytyksen vaikuttavan rahoitussektoriin
ja siihen yrityssektoriin, joka on eturintamassa näissä ongelmissa.
Jos rakennusmies joutuu työttömäksi,
ei häntä palkata lääkäriksi kuntaan.
Jos teollisuudesta lomautetaan ihmisiä, ei heitä sijoiteta
kuntiin. Sen takia elvytyspanokset pyritään kohdistamaan
aloille, joilla saataisiin hillittyä tätä työpaikkojen
menettämistä.
Ihan niin kuin ministeri Kiviniemi totesi, kehysriihen aikana
me tulemme arvioimaan tarkkaan myös kuntatalouden näkymää.
Tässä vaiheessa me tiedämme vain sen,
että kuntatalous tulee vaikeutumaan, mutta emme vielä tiedä,
miten ne vaikeudet täsmälleen kohdistuvat ja mihin mittaluokkaan
kasvavat. Se on edessäpäin, mutta mitä paremmin
me näissä varsinaisissa elvytystoimissa (Puhemies:
Minuutti!) onnistumme, sitä vähäisemmiksi
jäävät vauriot kuntapuolella.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä siihen, mitä pääministeri
totesi. Valtio-omistajan viesti osinkojen osalta on se, että valtio
on pitkäjänteinen, maltillinen omistaja. Me olemme
osinkojen osalta siis maltillisia. Tilanne näyttää siltä,
että on yhtiöitä, joissa valtio on omistajana
ja joilla ei ole edellytyksiä maksaa osinkoa. Me tyydymme
siihen tilanteeseen. On yhtiöitä, jotka maksavat huomattavasti
maltillisemmin, ja on yhtiöitä, joilla on vielä hyvä tulokehitys.
Mutta meidän viestimme on maltillinen osinkopolitiikka,
varsinkin jos muu menettely johtaisi yhtiössä lisävelkaantumiseen
niin, että otettaisiin velkaa tilanteessa, jossa osinkoja
maksetaan. Mutta pitää myös muistaa,
että valtio esimerkiksi tässä mainitussa
esimerkissä ei ole ainut omistaja.
Sitten on hyvä myöskin eduskunnan muistaa, että nuo
osinkotuotot ovat budjetin katteena. Niitä rahoja, niitä pieneneviä osinkoja,
käytetään elvytysbudjetin rahoittamiseen,
palveluiden rahoittamiseen. Eli valtio hyötyy toki tätä kautta,
ja voimme kohdentaa niitä rahoja niihin perusteltuihin
tarkoituksiin, jotka tukevat työllisyyttä.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä nyt kierretään
kuin kissa kuumaa puuroa. Pääministeri ei vastannut.
Minä kysyin selkeästi siitä, kun te olette
vedonnut yrityksiin, että yritykset eivät tekisi
niitä ratkaisuja, ja Rautaruukki on tekemässä nyt.
Aivan sama viesti on ministeri Häkämiehelle.
Mutta mennään nyt siihen kuntatalouteen. Tänä päivänä viimeksi
Kuntaliiton hallitus on ilmoittanut 2 miljardin euron rahoitustarpeesta. Onko
sekin nyt uusi viesti? Eikö sitä ole laskettu hallituksessa?
Eikö teillä ole mitään käsitystä siitä,
kuinka syvälle kuntatalous on sukeltamassa? Ei kai tuo
voi olla totta, mitä pääministeri sanoi, että tässä nyt
odotellaan ja katsotaan ja ihmetellään, mitä tässä tapahtuu?
Minä olen ennenkin sanonut, herra pääministeri,
että loivat on liikkeet tällä hallituksella,
ja nyt ne ovat kyllä todella loivat, jos ei teillä ole mitään
käsitystä siitä tarpeesta, mikä kuntapuolella
on. Siellä itse asiassa ovat palvelut nyt vaarantumassa,
2 miljardin tarve on pohjalla. Aiotteko te tehdä nyt lisätalousarviossa
muuta kuin sen 80 miljoonan euron suuruusluokkaa olevan kelamaksun
poiston, joka sinänsä on aivan hyvä avaus,
mutta ei riitä lähtemäänkään?
Mikä on se suuruusluokka, mikä pääministerillä on
tästä?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Asia on aivan niin kuin pääministeri äsken
totesi. Nuo luvut päivittyvät koko ajan. Esimerkiksi
yhteisöverotulon osalta pari viikkoa sitten se ennuste
oli parikymmentä miljoonaa enemmän kertymän
osalta. Myös Kuntaliiton tämänpäiväisessä vaatimuksessa
lähdetään siitä, että he
tulevat ensi viikolla esittelemään ministerille
ja hallitukselle omat esityksensä, ja — aivan
oikeassa järjestyksessä — kun mennään
sitten kehysriiheen, voidaan arvioida kuntatalouden kokonaistilanne.
Mutta kuntataloudessa nämä vaikutukset näkyvät
monella tapaa myöskin viiveellä, eivät
aivan sillä tavalla reaaliajassa kuin ne valtiontaloudessakin
näkyvät, puhumattakaan yritysten taloudesta. Eli
olemme aivan oikea-aikaisesti liikkeellä. Itse sain juuri muutama
tunti sitten nämä päivitetyt arviot kuntatalouden
tilasta, joten kyllä meillä talousluvut ovat ihan
hanskassa ja tiedossa.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! On lohdullista kuulla, että talousluvut
ovat hanskassa, mutta toivoisi, että myös teot
seuraisivat niitä lukuja, koska me olemme kuntatalouden
puolen problematiikan tienneet syksystä asti ja sen ovat kunnissa
ihmiset tienneet. Jos katsomme tätä gäppiä,
minkä kanssa nyt olemme tekemisissä, niin se on
2 tuloveroprosenttiyksikön verran. Kun hallituksen koko
elvytyspolitiikka rakentuu pääosin veronkevennyksille,
niin tässä on äärimmäisen
suuri riski, että ne valtionveron kevennykset, jotka pääasiassa
kohdistuvat hyvätuloisille, tulevat syödyiksi
sitä kautta, että kunnat nostavat veroäyrejänsä.
Nämä verot taas maksavat kipeämmin pienituloiset,
koska se vero on lähempänä tasaveroa.
Sen vuoksi toivoisi, että kuntapuolelle tulisi oikeasti
nopeita tekoja.
Pääministerille haluaisin sanoa, että me
olemme olleet huolissamme kuntapalveluista, koska se on sitä sosialidemokratian
ruisleipää. Mutta me olemme myös esittäneet
lukuisia toimia, joilla turvataan yritysten rahoitusta ja joilla
pystyttäisiin elvyttämään meidän
rakentamistamme. Erityisesti esimerkiksi kuntapuolella on paljon peruskorjausta
ja tarvetta. Hallitus on tässä pieniä askelia
ottanut, (Puhemies: Minuutti kulunut!) mutta siihen tarpeeseen verrattuna
ne ovat meistä riittämättömiä.
Kysynkin:
Onko hallitus valmis kehyskeskustelussaan arvioimaan uudelleen
sen kehyksen, jonka se on rakentanut, koska tuo talouden raami on
tehty täysin toisenlaisissa oloissa (Puhemies: Minuutti kulunut!)
kuin missä me nyt elämme?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Niin kuin tässä on moneen
kertaan sanottu, kehysriihessä tullaan kunnista päivittämään
se ajankohtaisin arvio. Kunnat päättävät veroprosenteistaan
syksyllä. Ne on tälle vuodelle päätetty.
Eivät kunnat nyt tässä keskellä talvea tai
kevättä lähde niitä korottamaan.
Me emme ole kuntien kohdalla myöhässä.
Arviot tarkentuvat lähiviikkojen, lähikuukausien
aikana. Jos taantuma pitkittyy, niin maaliskuunkaan arviot eivät ole
vielä kohdallaan. Odotetaan nyt siihen kehysriiheen. Me
olemme sen ilmoittaneet, että me tulemme kuntataloutta
seuraamaan tarkkaan ja tekemään sitten siihen
liittyen johtopäätöksiä.
Mutta kyllä nyt, kun eduskunta on ryhtymässä lisätalousarvion
käsittelyyn, olennaisinta on pyrkiä vaikuttamaan
niihin kohteisiin, jotka elvytyksen kannalta ovat kiireellisimpiä.
Hallitus on oman massiivisen pakettinsa sekä rahoituspuolelta
että nyt erilaiseen rakentamiseen ja kouluttamiseen liittyen
tehnyt. Toivottavasti niissä ovat kohdennukset mahdollisimman
kohdallaan ja saadaan mahdollisimman suuri teho kaiken sen päälle,
mitä kuukausi sitten voimaan tullut tämän
vuoden elvyttävä budjetti jo antaa.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Mitä tulee näihin keinoihin,
niin viikko sitten itse esitin toimenpideohjelman keskusteltavaksi
juuri hallituksen puolivälitarkastelussa samoin kuin kehysriihessä siitä, millä konkreettisilla
toimilla kuntataloutta voidaan helpottaa.
Mutta mitä tulee näihin talouslukuihin tammikuun
osalta, niin ei kyllä kukaan pystynyt ennustamaan viime
vuoden osalta yhteisöverotuloihin tällaista romahdusta,
ei myöskään näissä yhteisissä neuvotteluissa,
joita Kuntaliiton kanssa on käyty aivan viime vuoden loppuun
saakka. Se on tullut myös sille puolelle kuitenkin yllätyksenä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kun anteeksi selväsanaisesti pyydetään,
niin anteeksi on myös selväsanaisesti annettava.
Siksi ainakin omalta osaltani hyväksyn tämän
valtiovarainministerin pahoittelun ja arvostan sitä.
Kun on arvioitu, että talouden elvytykseksi tarvitaan
panostuksia, jotka aiheuttavat useiden miljardien lisävelkaantumisen,
niin silloin on todellakin aika epätavallisesta tilanteesta
kysymys. Siksi näissä toimenpiteissä ei
ole kysymys vain tästä vaalikaudesta vaan useita
vaalikausia koskevista ratkaisuista. On kysymys rahoista, jotka
eivät ole meidän, vaan lastemme ja lastemme lasten.
Sen vuoksi olen odottanut sitä, että pääministeri
tässä tilanteessa nyt kokoaisi kaikki eduskuntapuolueet,
kaikkien eduskuntapuolueiden johdon ja eduskuntaryhmien johdon,
yhdessä sopimaan suurista linjauksista, strategiasta tässä tilanteessa,
jotta myös oppositiosta tulevat erilaiset elvytysehdotukset
(Puhemies: Minuutti kulunut!) saataisiin rakentavaan käsittelyyn.
Kysynkin: Mikä on hallituksen näkemys, millä tavalla
tätä yhteistyötä voitaisiin
kehittää?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämän vuoden talousarviohan
eduskunnassa laadittiin. Minä uskon, että siihen
ilman muuta vaikuttivat kaikki ne mielipiteet, joita täällä tuli
esiin. Äänestyksiäkin oli, mutta valtaosaltaan
tämän vuoden talousarviosta vallitsi yhteisymmärrys.
Nyt alkaa hyvin tärkeä ensimmäisen
lisätalousarvion käsittely. Kun luette
sen sisällön, niin siinä on erittäin
paljon sellaisia hankkeita, ideoita, joita oppositiopuolueiden edustajat
ja oppositiopuolueet ovat esittäneet. Saattaa olla, että mittaluokista
on erimielisyyttä, mutta ihme, ellette tunnista siellä tuttuja
asioita, ja minä uskon, että ne asiat, jotka siinä lisäbudjetissa
ovat, ovat sellaisia, että tämä sali
pystyy vasemmalta oikealle ne hyvin jakamaan. Tällä tavalla
tämä parlamentaarinen yhteistyö toimii.
Mutta vielä sanoisin kuntataloudesta, että kun joulukuussa
me äänestimme tämän vuoden budjetista,
niin minä muistan, että kuntatalouteen liittyen äänestysten
mittakaavaero oli sadoissa miljoonissa euroissa; nyt puhutaan 2
miljardista. Reilussa kuukaudessa on arvio tässäkin
salissa ainakin 1,5 miljardilla kasvanut. Voidaan olla aivan varmoja
siitä, että kunhan nyt maaliskuulle tullaan, niin
tämän kuntatalouden kohdalla kuva tarkentuu ja
tehdään päätöksiä sitten
ajassa.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja-puheenjohtaja Urpilainen täällä kertoi,
että teillä on valmius hyvään
yhteistyöhön hallituksen kanssa. Se on hienoa,
ja hallituspuolueissa arvostetaan tätä. Teille
tarjoutuu nyt erinomainen tilaisuus hyvään yhteistyöhön,
kun annatte tukenne Euroopan unionin kolmanneksi mittavimmalle elvytyspaketille,
mitä Vanhasen hallitus esittää. Koko
Euroopan unionin tasolla kolmanneksi mittavin elvytyspaketti tulee
meille ensi viikolla käsittelyyn. Yhtenäinen tuki
tälle on mitä parasta yhteistyötä hallituksen
ja koko suomalaisen yhteiskunnan suuntaan.
Mutta sitten varsinaiseen kysymykseen. Ministeri Pekkarinen,
voisitteko vähän kuvailla tätä laajaa
yritystoiminnan edistämispakettia, sen vaikutuksia ja tuloksia,
mitä arvioitte sillä saavutettavan? (Hälinää)
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Olen otettu, että edustajat tuntevat
niin paljon myötätuntoa tämän
vaikean kysymyksen edessä minua kohtaan. Ymmärsin
tällä tavalla.
Mitä tulee tähän kysymykseen, niin
kun täällä ed. Filatov muun muassa — taisi
olla ed. Filatov — pyysi sen perään,
että hallitus todella toisi muun muassa yritysrahoitusten
pullonkaulojen avaamiseksi riittävän paketin,
niin nyt ensi viikolla teille tässä salissa esitellään
kaikkien aikojen paketti, jossa todellakin lisätään
miljardeilla, 5—6 miljardilla eurolla, suoraan rahaa yritysten viennin
ja myös kotimarkkinatuotannon tarpeisiin, lisätään
valtion takauksia miljardeilla euroilla kertaheitolla.
Kun täällä vähän
arvioitiin sitä, tarvittaisiinko vielä lisää,
tarvitsisiko hallitus kenties oppositiolta tukea, niin minä sanon,
että ei tarvita enää. Niillä valtuuksilla,
mitä nyt on julkiselle erityisrahoittajalle annettu, pystyy
julkinen erityisrahoittaja hoitamaan nyt sen aukon, mitä markkinaehtoiset
rahoittajat kenties eivät pysty hoitamaan. Tärkeintä on
saada pankkisektori toimimaan. Siihen hallitus on tehnyt omat teot:
pankkien lainanottoa taataan, tarvittaessa pankkeja pääomitetaan.
Suomi on finanssisektorin toimivuuden hyväksi tehnyt ja
tekemässä, kun eduskunta hyväksyy nämä esitykset
täällä, niin mittavan paketin, että suomalaisten
pyörien pyöriminen ei rahoituksesta jää kiinni.
Se on eri asia, (Puhemies: Minuutti kulunut!) että maailmalla kysyntä sukeltaa
niin alas, että kaikki pyörät valitettavasti
eivät voi lähikuukausien aikaan pyöriä niin
kuin ennen.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri, törkeä sananvalintanne
oli siinä kirjoituksessa. Sananvalinnan osalta saatte anteeksipyyntönne
hyväksytyksi tältä puolelta, mutta mitä minä en
anna anteeksi teille, on se, että tosiasiassa te jaatte
kansaa. Te jaatte kansaa. Te annoitte verohelpotukset omianne, suurituloisia,
eniten hyödyttävästi, pienituloiset hylkäsitte
kokonaan. Ja mitä te teette nyt niille laman, talouskriisin,
todellisille uhreille? Työttömille ja muille köyhille
ei tule mitään korotuksia, mutta työnantajamaksua
alennatte kelamaksun osalta miljardilla eurolla. Se on sitä kansan
hajottamista. Köyhiä tulee lisää,
ja te käännätte heille selkänne.
Se on sitä kansan hajottamista todellisuudessa, ja sitä te
ette saa anteeksi. Ottakaa edes, jos ette meitä kuuntele,
huomioon se, mitä puhemies Niinistö eilen sanoi,
että nyt pitää huolehtia juuri näistä huono-osaisista.
Mutta sitä te ette tee.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Se, mitä ed. Tennilä sanoi,
ei ole totta. Se, mitä esimerkiksi tästä kelamaksusta
nyt tiedämme, on se, että sehän on osa
sosiaalitupoa, jonka palkansaajajärjestöt ja työnantajat
sopivat. (Ed. Tennilä: Siitä puhutaan lisää kohta!)
Olemme olleet erittäin tyytyväisiä hallituksessa
siihen, että tämmöisinä vaikeina
aikoina palkansaajajärjestöjen, työnantajien
ja hallituksen yhteistyö toimii näin erinomaisella
tavalla. Syy, minkä takia kelamaksua alennetaan nyt, on
ensisijaisesti talouden pitkän aikavälin kestävyyden
turvaaminen, eli me voimme näin ollen nostaa työeläkkeiden
rahastointia, mikä on kaikkien työeläkeläisten
turva. Toivon, että tämä ymmärretään
oikein. Samoin tällä on elvytysvaikutusta. Eli
semmoinen työnantaja, joka irtisanoo väkeä,
ei pysty saamaan myöskään etua, mutta
semmoiset työnantajat, joilla on työntekijöitä,
myös kunnat, pystyvät saamaan siitä etua.
(Ed. Tennilä: Ei tule työmarkkinatuen korotusta!)
Tämä on aivan keskeinen osa myös elvytystä,
mutta ensisijassa se on pitkän aikavälin kestävyyttä turvaava
toimi, koska me haluamme kantaa vastuuta tulevien ihmisten työeläkkeistä.
Timo Soini /ps:
Herra puhemies! Poikkeuksellisen ryhdikäs teko valtiovarainministeri
Kataiselta oli tämä anteeksipyyntö. Totta
kai sitten annetaan anteeksi kaikki, mitä pyydetään.
Se on aivan itsestäänselvää ja
kuuluu sivistyneen ja avarasydämisen ihmisen käytöstapoihin.
Arvoisa puhemies! Suomalainen perusteollisuus — teräs,
metalli, puu, kuljetukset, kaikki — on nyt vakavassa vaarassa.
Mitä hallitus aikoo tehdä, että hallitus,
teollisuus ja ay-järjestöt yhdessä sopisivat,
kun kysyntä on nyt matalalla ja sitä emme voi
yksipuolisin toimin lisätä, että tällä aikavälillä,
kun hätä on suurin, katastrofi uhkaa, koulutettaisiin
tätä henkilökuntaa sen sijasta, että lomautetaan:
satsataan, investoidaan ihmiseen, jotta sitten kun nousu alkaa,
pääsemme siihen mukaan? (Puhemies: Minuutti kulunut!) Tähän
toivoisin nyt keinoja.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Juuri ihmiseen investoimme. Nimenomaan lomautettuja
koulutetaan tällä hetkellä ja voidaan
kouluttaa. Meidän työvoimapoliittiset varamme
suunnataan nimenomaan lomautettujen ja irtisanottujen koulutukseen
yhdessä työnantajien kanssa siten, että ihmisten
osaaminen päivittyy siten, että he saavat uuden
ammatin, jos sille on tarvetta, ja myös siten, että kielitaito
ja vientiteollisuuden tarpeet huomioidaan. Nyt juuri investoidaan
ihmiseen, koulutetaan. Meillä oli tänään
juuri koulutuslaitosten kanssa neuvottelut, miten päästään
nopeasti käyntiin.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Te, valtiovarainministeri, osoititte uskomatonta sivistymättömyyttä,
historian ymmärtämättömyyden
tajua, ylimielisyyttä ja kloppimaisuutta rinnastamalla
opposition toiminnan Otto Wille Kuusisen hallitukseen. Te loukkasitte
erittäin paljon sosialidemokraatteja, jotka kantoivat täyden
vastuun talvi- ja jatkosodassa ja myöskin vaaran vuosina. Älkää enää puhuko
täällä salissa sivistyksestä teidän
tai kokoomuksen arvoina. Luulen, että monilta muiltakin
kuin minulta menee viikkoja ja kuukausia tämän
anteeksiannon antamiseen, (Naurua) etenkin sen takia, että tässä teidän
artikkelissanne vielä syytitte oppositiota jatkuvan väärän
tiedon syöttämisestä suomalaisille.
Tänään Kuntaliiton hallitus, jossa
myöskin hallituspuolueet ovat edustettuina, on esittänyt kutakuinkin
samoja kuntaelvytyslukuja kuin sosialidemokraatit syksystä lähtien.
Olemme myös vaatineet kaikkein köyhimmille suomalaisille
todellista perustoimeentulotason nostamista. Te olette todenneet,
että ei tehdä mitään. Siis mitä vääriä tietoja
(Puhemies: Minuutti kulunut!) oppositio on esittänyt, kun
keskeiset työmarkkinajärjestöt ja Kuntahallitus
ovat olleet samoilla linjoilla?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Vastaus tuohon kysymykseen. siis niistä vääristä tiedoista:
Ihan sitä vaan, mitä viime joulun alla muun muassa
taisitte ehkä tekin todeta — suora lainaus
tästä kolumnistani: "- -hallitus on elvyttänyt
liian myöhään ja liian vähän."
(Välihuutoja) Kun katsotaan, mitä on tosiasiassa
tehty, ihan riippumatta, kuka sen arvion tekee, onko se hallituspuolueen
tai opposition edustaja, voidaan tehdä vain yksinomaan
faktojen perusteella se johtopäätös,
että Suomessa tehtiin jo elokuussa budjettiesitys, joka
oli Euroopan elvyttävin. Sille vaan ei voi mitään,
että tosiasia on tämä, ja kun sitä on
muuksi väitetty, niin halusin korjata tämän,
koska ei kannata faktoista väitellä. Mielipide-eroista
jatkotoimien suhteen voidaan väitellä, mutta ei
tosiasioista, koska me emme tarvitse enää yhtään
epäselvää viestiä ihmisille,
jotka ovat muutenkin jo huolissaan.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Anteeksi on annettu, mutta siitä huolimatta
minun täytyy vastata nyt ministeri Kataisen vääriin puheisiin.
Me olemme sanoneet, että nämä hallituksen
elvytystoimet ovat riittämättömiä,
hallitus on ollut jatkuvasti jälkijunassa, ja tästä hyvin monet
talouselämän asiantuntijat ovat meidän kanssamme
samaa mieltä. Teidän elvytystoimenne pohjautuvat
hyvin pitkälle veroelvytykseen. Nyt jo kirjoitetaan siitä,
että todellisuudessa tällä veroelvytyksellä ei
ole ollut sitä vaikutusta, jota te olette antaneet ymmärtää tällä olleen. Eli
meillä on erilainen käsitys siitä, minkälaiset teidän
elvytystoimenpiteenne ovat olleet, ja myös aikataulusta.
Tässä on kaksi erilaista näkökulmaa.
Se on demokratiaa, arvoisa valtiovarainministeri, ja sitä ei
pidä myöskään tuomita väärän
totuuden puhumiseksi.
Mutta nyt haluan puuttua vielä ministeri Kiviniemen
puheeseen, kun hän vielä lokakuussa totesi, että tällä finanssikriisillä ei
tule olemaan mitään vaikutusta kuntatalouteen,
ja leimasi asian SDP:n pelotteluksi. (Puhemies: Minuutti kulunut!)
Aion kysyä teiltä nyt:
Aiotteko te viedä tämän yhteisöverotuottojakoesityksen,
jonka lanseerasitte Helsingin Sanomissa, kehysriiheen, ja tuleeko
se hallituksen päätökseksi?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Ennen kuin ministeri Kiviniemi vastaa kuntatalouteen
liittyen, niin sanon, että veroelvytyksellä ei
ole ollut vaikutusta. Nyt on 5. päivä helmikuuta,
ja uudet verokortit ovat juuri astuneet voimaan. Ei sillä ole
ollut vielä vaikutusta, sen minäkin kyllä tunnustan,
mutta ei sillä ole oikein ollut vielä mahdollisuutta
edes vaikuttaa. (Ed. Tennilä: Se meni väärin,
se jako!) Sen me vain tiedämme, että ostovoima
kasvaa senkin seurauksena, mikä on erittäin hyvä asia
tämän hetken tilanteessa.
Yritysrahoituksen kohdalla Suomi oli ensimmäisten maiden
joukossa, jotka tekivät mittavan paketin, ja se varmasti
oppositiossakin tiedetään. Tällä yritysrahoituksella
on aivan uskomattoman paljon suurempi vaikutus talouden elpymiseen
verrattuna elvytyspakettiin. Elvytyspaketista on helpompi puhua,
koska siellä on teiden nimiä ja siellä on
kuntien nimiä, tämänkaltaisia osoitteita,
mutta se on vaikutukseltaan, vaikka oppositio sen tekisi, huomattavan
paljon pienempi kuin yritysrahoitus, ja siinä me olimme
ensimmäinen, toinen tai kolmas Euroopassa, joka teki sen,
ja tästä on tullut valtavasti kiitosta. Mutta tämä on,
puhemies, ehkä turhanpäiväistä jankkaamista
molemmilta puolilta, mihinkä aikaan on mitäkin
tehty. Fakta vain on se, että viime syksynä esitelty
budjetti oli Euroopan elvyttävin. Katsokaa komission arvioita.
Me olimme ensimmäisenä tekemässä näitä.
(Puhemies: Minuutti kulunut!) Ne ovat vain astuneet voimaan vuoden
alusta.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Se lausuntoni silloin lokakuussa pitää täsmälleen
paikkansa. Pelkällä rahoitusmarkkinakriisillä,
pelkällä finanssikriisillä, ei välitöntä vaikutusta
kuntatalouteen ole. Vasta sen jälkeen, kun se eskaloituu
tällaiseksi talouskriisiksi, tällaiseksi taantumaksi,
ne vaikutukset kuntatalouteen tulevat näkymään,
ja ne näkyvät kuntataloudessakin hieman viiveellä verrattuna
sitten esimerkiksi yrityksiin. Kuntataloudessa verotulot kasvoivat
viime vuonna vielä marraskuuhun saakka noin 8 prosentin
vauhtia. Koko vuonna kertymää tuli 7,5 prosentin
kasvuvauhdilla, eli viime vuosi oli poikkeuksellisen hyvä.
Siihenkin nähden tämä pudotus tulee olemaan
todellakin jyrkkä.
Mitä tulee näihin esityksiini, jotka tuossa
reilu viikko sitten tein, niitä tullaan käsittelemään
(Ed. Zyskowicz: Kenelle teette nämä esitykset?)
sekä tuossa hallituksen puolivälitarkastelussa
että kehysriihessä, ja tavoitteena todellakin
on yhdessä hallituksen voimin löytää sellainen
tie, että kunnat tästä taantumasta samalla
tavalla kuin suomalaiset yritykset ja pankit ja tavalliset suomalaiset kansalaiset
selviäisivät mahdollisimman kuivin jaloin.
Håkan Nordman /r:
Arvoisa puhemies, värderade talman! Haluan palata yhteisöveroon edelleen,
jonka nyt arvioidaan puolittuvan. Se tulee olemaan erinomaisen tärkeää erityisesti
niille kunnille, suuremmille kaupungeille, jotka työllistävät
todella hyvin. Senhän me tiedämme. Kymmeniätuhansia
työpaikkoja luodaan myös lähiseudun kuntien
asukkaille. Eli pitää palkita eikä tavallaan
rangaista. Kysyn edelleen:
Onko hallitus valmis muuttamaan yhteisöveron jako-osuutta
siten, että kunnat saisivat suuremman osuuden, ainakin
tilapäisesti eli siihen saakka, kunnes suhdanteet normalisoituvat?
Se olisi varsin perusteltua.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Meillä on kaikilla se tieto ja käsitys,
että kuntataloudelle tulee vaikeuksia. Miten se täsmälleen
kohdistuu? Meillä on nyt yksi tieto siitä, että yhteisöverotuotot,
erityisesti niissä kunnissa, jotka niitä paljon
keräävät, alenevat. Suoraan siihen varmastikin
tämä ministeri Kiviniemen malli saattaisi kohtalaisen
tarkkaan osua, mutta kyllä nämä vaikutukset
ja kohdentumiset on kunnille hyvin tarkkaan analysoitava. Minä en
usko, että tämä kuntatalouden kriisi
tulee jäämään tähän
yhteisöveron tuottojen supistukseen. Tehdään
nyt rauhassa se analyysi, minkälaisiin vaikeuksiin kuntatalous
joutuu, miten kriisi erityyppisiä kuntia kohtelee, ja sitten
pitää myös löytyä sellaiset
lääkkeet, että ne ovat mittatarkat.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! On hienoa, että te, valtiovarainministeri
Katainen, pyysitte anteeksi, ja kuten sanottu, anteeksi varmasti
on annettu. Mutta valitettavasti minun on todettava, kun olen seurannut
tätä jatkokeskustelua, että edelleenkin
minulle jää vaan se kuva, että teidän
käsityksenne demokratiasta on hivenen ontto. Teidän
käsityksenne demokratiasta on nyt se, mitä äskenkin
todistitte, että jos oppositio esittää aiheellista,
perusteltua kritiikkiä siitä, että elvytystoimet
tulevat myöhässä, ne ovat osin väärin
kohdennettuja, niin se olisi ikään kuin ei-totta
tai valhetta. Minun mielestäni teidän demokratiakäsityksenne
nyt valitettavasti muistuttaa onttoudessaan hivenen sitä 30-luvun tilannetta,
kun kokoomus teki välikysymyksen SDP:n lakkauttamiseksi.
Mutta, arvoisa puhemies, jos me nyt unohtaisimme tämän
opposition kritiikin ja menisimme tähän päivän
asiaan eli siihen, miten aiotaan pelastaa kuntapalvelut. Täällä todettiin äsken,
että syksyllä asiallisesti oppositio kysyi ministeri
Kiviniemeltä ja koko hallitukselta, mikä on talouskriisin
vaikutus kuntiin, ja tähän vastauksena silloin
oli hyvin ylimielisesti, että me pelottelemme. Nyt me olemme
käsitelleet näitä talouslukuja, ja valitettavasti
minusta tuntuu siltä, että (Puhemies: Minuutti!)
vieläkään hallitus itse ei tiedä,
mikä se vaikutus on, tai tietää, mutta
ei halua toimia. Minä kysyn aika monennen kerran, arvoisa
puhemies, ministeri Kiviniemeltä:
Voisitteko arvioida esityksistänne niitä toimia,
joita aiotte saada läpi tulevassa kehysriihessä?
Olennaisia ovat teot, eivät sanat.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Kuntaliittokin teki tämän
esityksensä nyt juuri tänään,
ei siis viime vuoden puolella vaan vasta tänään,
koska siellä ihan samalla tavalla kuin meillä hallituksessa
ja koko tässä maassa nämä talousluvut
ovat tarkentuneet koko ajan. Silloin kun oppositio teki oman esityksensä tämän
vuoden budjetin osalta, talousluvut olivat aivan toisenlaiset, ja
myönnän oman rajoittuneisuuteni siinä,
että kun on ekonomistin koulutus, niin on vaikea mututuntumalta näitä ennusteita
ja arvioita tehdä.
Mutta mitä tulee näihin esityksiini tämän
kuntatalouden osalta, niin tulemme katsomaan, niin kuin pääministeri
sanoi, niitä kokonaisuutena, millä toimilla kaikkein
parhaiten ja vaikuttavimmin pystyisimme turvaamaan sen, että erilaiset kunnat
sekä yhteisöveron kertymän osalta että sijainniltaan,
taloudelliselta tilanteeltaan pystyisivät tämän
taantuman yli kävelemään.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! En minä vieläkään
ymmärrä, mitä eroa tässä demokratiakäsityksessä voi
olla. Erilaisia mielipiteitä voi olla niistä asioista
ja pitääkin olla, joissa kysytään
vaihtoehtoja. Mutta jospa vakioidaan jotkut tosiasiat: Me emme ole lähteneet
tekemään omia tilastojamme siitä, milloin
ja kuinka paljon Suomi on elvyttänyt. Me tukeudumme EU:n
tilastoihin. Minä toivoisin, että jos te hyväksyisitte,
että meillä on sama tietopohja, niin sieltä me
voimme kaikki etsiä ne vastaukset, milloinka on tehty päätös
ja kuinka paljon. Mistään muusta ei ole kysymys,
ja tällä ei ole mitään tekemistä demokratian
kanssa oikeastaan miltään osin. Käytetään
vain samaa faktaa.
Mihinkä rahoja käytetään,
sehän on totta kai arvovalintakysymys, ja minä arvostan
myös osia teidän esityksistänne. Niin
kuin huomasitte siitä, mitä sanoin joulun alla,
osa niistä asioista, mitä sosialidemokraatit esimerkiksi
esittivät, on hallituksen lisätalousarviossa.
Kiitos niistä ajatuksista! Meillä oli samanlaiset
ajatukset näissä asioissa. Sitten on varmasti
asioita, joissa on erilaisia ajatuksia, mutta tätä tämä maailma
on. Ei tässä sen ihmeempää.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! On todella erittäin tärkeätä,
että me paneutuisimme juuri näihin tosiasioihin,
mitä valtiovarainministeri Katainen sanoi. Meillä on
Euroopan kolmanneksi elvyttävin talous tällä hetkellä.
On arvioitu, että takausten, lainojen ja sijoitusten yhteismäärä on
nyt jo yli 60 miljardia euroa, ja te puhutte vaan, että ainoata,
mitä hallitus on tehnyt, on hiukan veronkevennyksiä,
mikä sinänsä on hyvä — yli
60 miljardia euroa. Nyt täytyisi paneutua siihen käytännön
tekemiseen, jolla itse asiassa nämä rahasummat
tulevat mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön.
On tehty esimerkiksi asuntojen korjausavustus 10 prosentilla. On
aiheutettu niitä vipuvaikutuksia, jotka kannustavat nyt
ihmisiä olemaan aktiivisia, toimimaan oikealla tavalla,
erinomaisia asioita.
Muutamia käytännön kysymyksiä:
Yrityspuolelta on tullut vinkkejä siitä, että esimerkiksi
näitä suhdannelainoja ei ole vielä hyväksytetty
EU:ssa eli ei voida ottaa käyttöön. Olisin
kysynyt työ- ja elinkeinoministeri Pekkariselta: Mitenkä nopeasti
ne saadaan käyttöön?
Toisena työministeri Cronbergille toteaisin, (Puhemies:
Minuutti kulunut!) että olisi aika tärkeää nyt,
että esimerkiksi yritykset pääsisivät määrittelemään
sen henkilöstön koulutusta, joka on vähenemässä,
suoraan eikä kilpailutuksen kautta, koska muuten tulee
liian hitaasti vaikutus.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkään yhdenkään
sellaisen yrityksen, jonka asiat ovat sillä tavalla kunnossa,
että se on kelvollinen hakemaan lainaa tai takausta, ei
ole tarvinnut kääntyä luukulta sen takia
pois, että viime vuoden lopun tai tämän
vuoden ensimmäisten viikkojen aikaan sieltä luukulta
ei olisi rahaa tai takausvaltuutta löytynyt. Sitä on
miljardimäärin ollut käytettävissä.
Se ei ole ollut pullonkaula. Vielä aiempaan keskusteluun halusin
tämän sanoa.
Mitä suhdannelainoihin tulee, niin se on uusi instrumentti,
jota ollaan parhaillaan rakentamassa, ja tarkoitus ja tavoite on,
niin kuin aikaisemmin jo olen kertonut, että se on jo helmikuussa käytettävissä.
Siinähän idea on se, että pohjimmiltaan
terveelle yritykselle, jonka toimialalla on tullut erittäin
syvä kysyntämonttu, jonka yli halutaan rakentaa
tie, kun nähdään, että jatkossa
sitten uudelleen kuitenkin kysyntää syntyy, valtio myöntää edullista
lainaa, siis Finnvera myöntää. Laina
on lyhennyksistä vapaa (Puhemies koputtaa) ensimmäisten
vuosien aikaan. Tätä kautta yritetään
estää sellaisten pohjimmiltaan terveitten yritysten
kaatuminen, joitten kaaduttua ylös nostaminen on yhteiskunnalle
erittäin paljon kalliimpaa kuin nyt suhdannelainoilla hoitaminen. Tarkoitus
on, että 900 miljoonaa euroa varataan (Puhemies: Minuutti
kulunut!) tämäntyyppisiin lainoihin.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä,
kun yritys haluaa kouluttaa lomautettuja työntekijöitä,
voi yritys, työnantaja, yhdessä työntekijöiden
kanssa määritellä koulutuksen sisällön,
sen suuntautumisen. On kuitenkin niin, että joudumme seuraamaan
EU-sääntöjä tässä kilpailutuksessa.
Koulutuksen kohdalla, koska se on työvoimapoliittista koulutusta
osittain, joudutaan seuraamaan EU:n sääntöjä,
ja se on kilpailutettava. Pyrimme nyt kuitenkin siihen, että kilpailutus
voidaan tehdä mahdollisimman nopeasti ja että voidaan
kilpailuttaa ehkä monia koulutuksia samanaikaisesti, siten että yritysten
ei tarvitse odottaa koulutuksen aloittamista.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tässä on nyt useamman kerran
kuultu, miten hallituksen elvytys on Euroopan unionin kolmanneksi
suurinta. Eikö voisi myös kysyä, onko
koko Euroopan unionin elvytys riittävän suurta?
Mielestäni se on hyvin aiheellista, ja kansainvälisestikin
on arvioitu, että enemmän tarvittaisiin.
Mutta, ministeri Katainen, peräsitte myös
faktoja. Fakta on varmasti se, että tällaisessa
taantumassa syntyy enemmän työttömyyttä.
Ja koska pienimmät työttömyyskorvaukset
ovat niin pieniä, niin fakta on sekin, että ihmiset
joutuvat kuntien toimeentulotukiluukulle. Ja nyt niiden ihmisten,
jotka saavat näitä pienimpiä työttömyyskorvauksia,
pienimpiä toimeentulotukia kunnilta, tulot eivät
nouse ollenkaan. He joutuvat niihin leipäjonoihin. Kysynkin:
Kun te tiedätte tämän faktan ja totuuden,
niin miksi näiden ihmisten tuloista ei huolehdita nyt lamakauden
aikana? Miksi kaikkein heikoimmat olette unohtanut?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Se on varmasti fakta, että jokaiselle
ihmiselle, joka menettää työpaikkansa,
se on henkinen isku mutta monesti myös taloudellinen. Onneksi
valtaosalla kuitenkin — jos nyt voi sanoa "onneksi" — niistä,
joita lomautetaan tai jotka valitettavasti joutuvat irtisanotuiksi,
on ansiosidonnainen työttömyysturva; varmasti
on myös niitä ihmisiä, jotka eivät
ansiosidonnaiselle pääse eli eivät ole
maksaneet työttömyyskassan maksuja. Mutta meidän
ensisijainen tavoitteemme on se, että työttömyysjaksot
jäävät mahdollisimman pieniksi.
Meillä on ministeri Cronbergin toimialalla erilaisia
varsin mittavia toimenpiteitä, jotta ihmiset pääsevät
koulutukseen, (Ed. Jaakonsaari: Joita te vastustitte ennen vaaleja!)
sitä kautta saavat parempaa ammattitaitoa, ehkä hieman
korotusta myös siihen päivärahaansa.
Mutta haluaisin todeta myös sen, että kun tämä elvytysmania
on nyt päällä, niin se asia, jota poliittisissa
keskusteluissa ei ole juurikaan käsitelty, on luottamuksen
säilyttäminen julkiseen talouteen. Jos tulee semmoinen
tilanne, että Suomi elvyttää tai muuten
velkaantuu yli, ja lähtee liikkeelle semmoinen huhu niitten
ihmisten keskuudessa, jotka meitä luotottavat tällä hetkellä,
että meidän asiamme ovat vähän
huonommin kuin miltä alun perin näytti, ja meidän
korkomme nousevat, niin sitä velkaa maksavat, niin kuin muutakin
velkaa, mummit ja ukit, isit ja äidit, (Puhemies: Minuutti
kulunut!) meidän peruskoululaiset, ja sen takia me emme
voi pistää menemään kaikkea
mitä mieleen tulee, niin hyvää kuin se
olisikin. Meidän pitää kantaa huolta
Suomen julkisen talouden uskottavuudesta kaiken sen ohella, mitä nyt
teemme.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Katainen totesi kolumnissaan, että yhteistyö pitää aloittaa
siitä, että puhutaan totta, ja totesi myös
viisaasti, että kaikki viisaus ei asu hallituksessa.
Ministeri Kiviniemi totesi, että lokakuussa ei ollut
tiedossa tämä kuntien taloudellinen tilanne. Itse
asiassa Kuntaliitto kertoi jo viime lokakuussa seuraavaa: kokonaisuutena
valtion euromääräinen rahoitus siis kasvaa,
mutta kuntien menot kasvavat huomattavasti enemmän ja kuntatalous kiristyy.
Näin siis lokakuussa Kuntaliitto, josta te äsken
hyvin kunnioittavaan sävyyn totesitte, että te
nyt odotatte Kuntaliiton pakettia ja laskelmia siitä, millä tavalla
hallituksen täytyy toimia. On hyvä, että hallitus
nyt kurkistaa sieltä luolan suulta tänne todelliseen
maailmaan ja katsoo, mitä täällä tapahtuu.
Osoitan kuntaministerille kysymyksen:
Ymmärrättekö te, että kuntien
peruspalvelut ovat osa luottamusyhteiskunnan toimivuutta? Jos niitä ei
ole, niin luottamus horjuu. Ymmärrättekö te
tämän?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Kuntaliittohan totesi silloin syksyllä,
että kuntatalous kiristyy, ei todennut, että kuntatalous
romahtaa. Ne samat luvut, jotka Kuntaliitolla on käytössään
nyt, ovat tietenkin olleet meillä jo käytössä,
eli ei tässä ole ollenkaan erilaisista luvuista
kyse, eli sinänsä tämä tulkinta
on kyllä ihan samanlainen.
Mutta mitä tulee sitten näihin omiin esityksiini,
jotka tein viikko sitten, niin Kuntaliittohan teki nyt omat esityksensä tällä viikolla
ja tulee ensi viikolla niitä esittelemään
ministeriölle. Ihan mielenkiinnolla niitä odotan,
onko niissä jotain uutta, jotain sellaista keinoa. En usko,
että siellä on mitään erityistä sellaista
uutta keinoa, jota hallitus ei tietäisi tai jota emme ministeriössä tietäisi,
mutta kokonaisuus pitää katsoa ja se, mikä on
se paras tapa koko kuntakenttää ajatellen ja nimenomaan
näiden peruspalveluiden turvaamisen näkökulmasta
selviytyä tästä tilanteesta. Sitä me
tulemme hallituksessa pohtimaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä ministeri Kiviniemi
ja myöskin valtiovarainministeri kiinnittivät
huomiota siihen, että luottokelpoisuus voisi alentua tässä tilanteessa. No,
tässä suhteessahan julkinen sektori on yksi kokonaisuus,
elikkä yksikään osa, yksikään
kunta, ei voi tässä suhteessa pettää.
Jos yksi pettää, niin kaikki pettää ja
yhteisesti luottokelpoisuusluokka alenee. Tässä suhteessa
kysynkin jälleen sen saman kysymyksen:
Onko se Lex Karkkila -laki — jokainen ymmärtää täällä sen,
mitä se tarkoittaa — kuntaministerin pöytälaatikossa
valmiina siltä varalta, että sellaisen kunnan
asia, joka on nyt jo joutunut kurimukseen, kun suuri teollisuuslaitos
lähti pois, voidaan hoitaa salamannopeasti täällä eduskunnassa?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Siis kaikkia kuntiahan koskee jo tällä hetkellä sama
puitelain 9 §, jonka mukaan joutuu tällaiseen
arviointimenettelyyn yhdessä valtiovarainministeriön
kanssa, jos tietyt talousluvut täyttyvät kahden
vuoden aikana, näyttävät punaista. Eli
meillä on jo ikään kuin mekanismi siihen,
miten me pystymme yhdessä tällaisten kriisikuntien
kanssa löytämään tien ulos sieltä kriisistä,
ja erittäin monelle tällaiselle kriisikunnalle
on esitetty kuntaliitosta, osalle sitten muunlaista tervehdyttämissuunnitelmaa,
eli sinänsä meillä tämä ikään
kuin seurantamekanismi on aivan hyvä. Mutta on selvää,
että jos tämä taloustaantuma tässä pitkittyy,
niin saattaa tietenkin olla, että meille tulee kuntia,
jotka ovat sitten Karkkilan tapaisissa vaikeuksissa, ja toki pitää arvioida
sitä, onko tämä 9 §:n menettely
ikään kuin riittävä.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Oppositio on tällä kyselytunnilla
esittänyt rahaa sinne, tänne ja tuonne. Varmasti
tärkeitä paikkoja kukin, mutta ensimmäistäkään
esitystä siitä, mistä rahat tulevat,
ei ole teiltä tullut. Lisää velkaako
otetaan? Onko täällä esityksiä siitä,
miten kakkua kasvatetaan? Kakun jakamisen te kyllä osaatte,
mutta kakku on pienenemään päin tällä hetkellä.
Arvoisa puhemies! Pääministeri Vanhanen esitti
tammikuussa hyvän ohjelman "Työtä Suomessa".
Sillä rakennetaan siltaa yli huonojen aikojen, rakennetaan
näkymää tulevaisuuden työlle.
Valtiojohtoisesti panostetaan osaamiseen, tutkimukseen, infraan,
siihen, että yritykset pärjäävät
tulevaisuudessa ja suomalaisilla on työtä myös
ensi vuosikymmenellä. Kysyn pääministeriltä:
Miten aiotte edetä tämän ohjelman kanssa? Aiotteko
viedä sen hallituksen käsittelyyn? Miten tässä hyvässä asiassa
edetään?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Luonnollisesti asiassa edetään,
mutta niin kuin siitä puheenvuorosta kävi ilmi,
se ei nyt ratkaise niitä ongelmia, jotka ovat nyt niissä tehtaissa,
joissa työpaikat menevät sen takia, että tilaajia
ei ole, eikä se auta ensi vuonna kuntienkaan talousahdingossa.
Mutta se kiinnittää huomiota siihen, että kymmenluvulla
me olemme vielä suurempien haasteiden edessä kuin
ilman tätä taantumaa. Me tulemme olemaan kymmeniä miljardeja
euroja köyhempiä kuin ilman tätä taantumaa,
ja sitäkin tärkeämpää on
turvata julkisen talouden vakaus ja luottamus siihen, että on kasvun
edellytykset jatkossa.
Nyt kun eduskuntakausi on taas alkamassa, niin minä kyllä vetoan
hyvin voimakkaasti siihen, että myös tämän
kuntatalouden osalta, joka hyvin paljon heijastuu tähän
ilmapiiriin, joka suomalaisessa yhteiskunnassa on, edettäisiin
nyt jäntevästi ja tarkasti, ei roiskittaisi miljoonia
ja miljardeja miten hyvänsä. Pelkästään
tällä lisäbudjetilla, joka teillä nyt
on — osaatte lukea — 5,6 miljardia otetaan lisää velkaa
tälle vuodelle, ja se velkamäärä tulee
kasvamaan huomattavan paljon. On tärkeää,
että myös ne toimet, joita kuntien avuksi tullaan
aikanaan tekemään, ovat tarkkaan kohdistettuja,
osuvat oikeaan, ovat oikein mitoitettuja. Tällä hetkellä sellaista
kokonaisarviota ei vielä kenelläkään
ole.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraatit kantavat vastuuta valtiontaloudesta,
ja kaikkien niiden esitysten osalta, joita olemme tehneet, on kerrottu
myös tapa, jolla ne rahoitetaan. Tämän
luulisi ed. Kaikkosenkin tietävän, mutta jos hän
ei tiedä, niin luulen, että hän tulee
saamaan asiasta kotiopetusta. (Naurua — Välihuutoja)
Arvoisa puhemies! Kun pääministeri täällä totesi,
että ei pidä roiskia miljardeja eikä miljoonia,
niin tästä olemme samaa mieltä. Kysyisinkin
nyt teiltä, arvoisat pääministeri ja
valtiovarainministeri: Miksi te ette siinä yhteydessä,
kun päätitte poistaa työnantajilta kelamaksun,
päättäneet myös, miten tuo maksu
kompensoidaan eli miten se maksu rahoitetaan? Te päätitte
rahoittaa sen velanotolla, ja tämä ei ole kyllä meidän
mielestämme viisasta, yhteisvastuullista päätöksentekoa,
se että siirretään tämä maksu
kannettavaksi tuleville sukupolville sen sijaan, että päätös kompensoinnista
olisi tehty saman tien.
Kysyn myös tässä samassa yhteydessä valtiovarainministeri
Kataiselta siitä, kun te täällä puhuitte
velanotosta ja siitä, kuinka se on tulevien sukupolvien
maksettavana. Me olemme tästä huolesta samaa mieltä.
Velkaa pitää aina ottaa harkiten. (Puhemies: Minuutti!)
Kun otetaan velkaa, pitää olla myös maksusuunnitelma,
miten velka maksetaan takaisin. Aikooko hallitus tuoda eduskunnalle
myös suunnitelman siitä, miten tämä valtionvelka
aiotaan maksaa takaisin?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämän kelamaksun alentamisen
elvyttävä vaikutushan liittyy juuri siihen, että sitä ei
nyt tämän taantuman aikana peritä muilla
maksuilla takaisin. Sen tähden tässä tulee
olemaan varmastikin noin parin vuoden jakso, jolloinka se rahoitetaan
valtionvelkaa lisäämällä, ja
hallitus teki päätöksen siitä,
että se tullaan sitten kattamaan, korvaamaan. Kehysriihessä tullaan
tämä linjaamaan tarkemmin. Mutta ne päätökset
astuvat sitten voimaan tämän taantuman jälkeisessä vaiheessa.
Se nyt ei olisi kauhean järkevää, että tehtäisiin
sellaista nollasummapeliä elinkeinoelämän
kanssa, jossa otetaan yksi maksu pois ja heti tässä taantumassa
pannaan samaa rasitetta takaisinpäin. Tämä tullaan
tekemään kehysriihessä ja toimitaan niin,
että tämäkin on elvyttävänä elementtinä.
Sitähän tässä on peräänkuulutettu.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Ed. Urpilaisen esittämä malli tarkoittaa siis
verojen korotuksia ja heti. Me emme pidä sitä järkevänä tässä tilanteessa,
koska kelamaksun poisto on työhön kohdistuva vero.
Jokaisesta henkilöstä, joka on töissä,
työnantaja maksaa kelamaksua, eli se ei ole työntekijän
palkkaa, vaan se on sivukustannus. Meidän käsityksemme
mukaan olisi hyvä, jos mahdollisimman moni työnantaja
voisi saada huojennusta sivukustannuksista tämmöisinä aikoina,
jolloin on muutenkin painetta vähentää väkeä,
koska jos vähennät väkeä, et
saa myöskään huojennusta.
Mutta tämä tullaan toki keräämään
myöhemmin pois, korotettuina veroina. Sosialidemokraatit
esittävät veroja nyt välittömästi
ylös; hallituksella on semmoinen käsitys, että välillisiä veroja, esimerkiksi
ympäristöveroja, pitää korottaa
mutta ei nyt ihan juuri tässä vaiheessa.
Musiikkia korville oli tuo ed. Urpilaisen kysymys siitä,
tuommeko suunnitelman siitä, kuinka velka maksetaan pois.
Tämä on iso juttu, minä kiitän
siitä, jos ajattelette oikeasti noin, niin kuin varmasti
teettekin. Toivon, että tuette myös niitä rakenteellisia
uudistuksia, joita hallitus tulee tekemään, jotka
vähentävät tulevina vuosina menoja. Se
on yksi keskeinen tapa maksaa velkaa pois tulevina vuosina. Kiitos
jo etukäteen!