4) Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun
lain 2 §:n muuttamisesta
Eeva-Johanna Eloranta /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viime syksynä tuli julkisuuteen tapaus,
jossa eräässä kunnassa toimii yksityinen
perhepäivähoitaja, jonka puoliso on tuomittu lapsen
seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
Tuomitun teon kohteena oli ollut muu kuin perheessä hoidossa
ollut lapsi, mutta kyseisen tuomion saaneen henkilön aviopuoliso
oli toiminut perhepäivähoitajana tekohetken aikana
ja siitä lähtien tauotta. Tuossa perheessä hoidettavana olevat
lapset siis oleskelivat useita tunteja päivässä sellaisessa
kodissa, jossa asuu myös lapsen seksuaalisesti hyväksikäytöstä tuomittu
henkilö. Kuvatunlaisessa tilanteessa voidaan kyseenalaistaa
hoitolasten olosuhteiden turvallisuus ja sopivuus.
Lainsäädännön tehtävänä on
suojella heikompien oikeuksia kaikissa tilanteissa. Erityisellä pieteetillä tulee
säädöksiä laatia silloin, kun
on kyse lasten ja nuorten hyvinvoinnista. Lasten henkilökohtaisen
koskemattomuuden ja turvallisuuden kannalta on tärkeää,
että lasten ja nuorten kanssa työskentelevien
henkilöiden rikostausta voidaan selvittää.
Tätä tarvetta varten on säädetty
laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä.
Tämän lain mukaan lasten kanssa työskentelevien
työ- ja virkasuhteessa toimivien henkilöiden sopivuus
tehtäväänsä todetaan rikosrekisteriotteen
avulla. Näin voidaan siis estää työhönottotilanteessa
epäsopiviksi osoitettujen ehdokkaiden valinta työ-
ja virkasuhteeseen. Laki ei kuitenkaan anna mahdollisuutta myös
muiden lasten ja nuorten kanssa samoissa tiloissa oleskelevien henkilöiden,
muun muassa edellä mainitun kaltaisen tapauksen tilanteissa
perhepäivähoitajan puolisoiden ja muiden perheenjäsenten,
rikostaustan selvittämiseen siitä huolimatta,
että he saattavat olla useitakin tunteja päivässä samoissa
tiloissa, joissa lapset pukevat, peseytyvät, nukkuvat päiväunia
ja muuta sellaista. Lainsäädäntömme
ei siis anna mahdollisuutta rikostaustan selvittämiseen
kaikkien niiden henkilöiden osalta, jotka asuvat tai oleskelevat
säännöllisesti samoissa tiloissa, joissa
alaikäisen kasvatus, opetus, hoito tai muu huolenpito tapahtuu.
Arvoisa puhemies! Lastemme koskemattomuus ja turvallisuus ovat
ensisijaisen tärkeitä. Niiden tulee olla meille
kaikille niin arvokkaita, että lain puutteet voidaan pikaisesti
korjata. Vaikka lainsäädännöllä ei
koskaan voida täysin poistaa yhteiskunnassamme esiintyvää pahuutta ja
vääryyttä, pitää kuitenkin
tehdä kaikki voitava niiden estämiseksi. Yksikään
lapsi ei saisi altistua seksuaaliselle hyväksikäytölle
lainsäädäntömme puutteiden takia.
Lakialoitteessa esitän, että lasten kanssa
työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annettua
lakia muutettaisiin siten, että sen soveltamisalaa koskevan
2 §:n 2 momenttiin lisättäisiin
uusi 9 kohta, jossa lain soveltamisalaa laajennettaisiin koskemaan
myöskin lasten päivähoitolaissa tarkoitetussa
perhepäivähoidon järjestämispaikassa
toimivassa yksityiskodissa tai perhepäivähoidon
järjestämispaikkana toimivassa muussa kodinomaisessa
hoitopaikassa asuvia henkilöitä.
Arvoisa puhemies! Haluan muistuttaa, että lasten kanssa
työskentelevien rikostaustan selvittämistä koskevassa
lainsäädännössä on
paljon muitakin puutteita, joihin eduskunnan tulisi puuttua. Yhden
näistä ongelmista, joka koskee uusien seksuaalirikosten
tuomioiden ilmoitusvelvollisuutta myös työsuhteiden
kohdalla, nosti esiin myös edustaja Salonen omassa lakialoitteessaan,
joka vastikään täällä salissa
jo kävikin. Erittäin suurena ongelmana on myös
se, että ainoastaan työ- ja virkasuhteeseen haettaessa
on hakijan esitettävä tämä rikosrekisteriote
mutta vapaaehtoistoimintaan osallistuvalta ei tarvitse rikostaustaa
tarkistaa eikä hänen siitä tarvitse ilmoittaa,
vaikka meillä Suomessa on valtavasti vapaaehtoisuuteen
perustuvaa toimintaa, jossa ollaan läheisesti tekemisissä nimenomaan
lasten ja nuorten kanssa. Useimmat harrastus- ja urheiluseurat toimivat
täysin vapaaehtoisten voimin, samoin esimerkiksi lasten
ja nuorten tukihenkilöt. Lisäksi yritystoiminta
on lain ulkopuolella. Esimerkiksi vaikkapa yksityisenä yrittäjänä toimivan
ratsastuskoulun opettajan ei tarvitse antaa selvitystä taustastaan
asiakkailleen.
Ongelmana on myös se, minkälainen työ määritellään
tehtäväksi vuorovaikutuksessa alaikäisen
kanssa. Julkisuudessa on keskusteltu eräällä suomalaisella
paikkakunnalla tuomitun koulun kiinteistönhoitajan vuosia
jatkuneesta lasten hyväksikäytöstä.
Kyseessä on vähän sama tilanne kuin aluksi
kuvaamassani perhepäivähoidon tilanteessa. Tässäkään
työsuhteessa ei taustaa tarvinnut tarkistaa, koska henkilö ei
ollut suoraan tekemisissä lasten kanssa. Henkilö oli
kunnan tilapalvelujen kautta palkattu työhön koulun
kiinteistönhoitajaksi, ja hän oleskeli koko ajan
samoissa tiloissa lasten ja nuorten kanssa. Sama henkilö toimi
myös vapaaehtoistyössä nuorisotalolla
sekä tanssilavalla: paikoissa, joissa nuoria käy
paljon.
Tammikuussa myös lapsiasiavaltuutettu vetosi lain muuttamisen
puolesta. Hänenkään mukaansa nykyinen
laki ei riittävän hyvin estä seksuaalirikoksiin
syyllistyneitä toimimasta lasten parissa. Lapsiasiavaltuutettu
toivookin lain ulottamista myös vapaaehtois- ja yritystoimintaan. Tein
tuosta asiasta vastikään kirjallisen kysymyksen,
ja vastauksessaan ministeri totesi, että oikeusministeriö on
parhaillaan asettamassa työryhmää valmistelemaan
näitä lainmuutoksia, jotka mahdollistavat nykyistä laajemmin
vapaaehtoistoiminnassa lasten kanssa toimivien rikostaustan selvittämisen.
Tämän työryhmän asettamisen
taustalla on uusi lasten seksuaalisen hyväksikäytön
torjumista koskeva direktiivi, joka edellyttää,
että vapaaehtoistoiminnan järjestäjällä on
oltava mahdollisuus pyytää vapaaehtoistoimintaan
hakevalta henkilöltä tietoa tämän
mahdollisista seksuaalirikostuomioista. Oikeusministerin mukaan
työryhmä tulee arvioimaan myös muita
direktiivistä aiheutuvia rikostaustan tarkistamismenettelyä koskevia
lainsäädännön muutostarpeita.
Toivon todella, että myöskin tämän
lakialoitteeni ehdotus tullaan ottamaan huomioon tämän
työryhmän työssä ja sitä seuraavissa
lainsäädäntömuutoksissa.
Arvoisa puhemies! Toivon todella, että kyseinen lainsäädäntö käydään
tiheällä kammalla läpi ja korjataan kaikki
ne lainsäädännön puutteet, jotka
mahdollistavat kaikkien seksuaalirikoksista aiemmin tuomittujen
pääsyn tekemisiin lasten ja nuorten kanssa. Edelleen
aivan liian usein viaton lapsi joutuu hyväksikäytetyksi
sellaisen ihmisen toimesta, johon lapsen tulisi voida luottaa, ja
yksikin tällainen tapaus on aivan liikaa.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Elorannan lakialoite on erittäin
kannatettava.
Lasten suojelemiseksi on tehtävä kaikki mahdollinen.
On ensisijaisen tärkeää, että laki
suojelee kaikkein puolustuskyvyttömimpiä yhteiskuntamme
jäseniä kaikenlaiselta hyväksikäytöltä. Lapset
eivät kuitenkaan ole ainoita puolustuskyvyttömiä.
Tärkeää on jatkossa ulottaa rikostaustan
selvittäminen myös sosiaali- ja terveysalalla vanhus-
ja vammaispalveluihin. Vanhusten ja vammaisten suojelemisen osalta
Suomen lainsäädäntö on nimittäin
yhä puutteellinen. Tuomio vammaiseen tai vanhukseen kohdistuneesta
seksuaalirikoksesta ei esimerkiksi estä saamasta työtä vanhus-
ja vammaishoitotehtävissä, ja tämä on itse
asiassa hyvin käsittämätöntä.
Työnantajalla ei nykyisellään aina ole
edes mahdollisuutta selvittää vanhus- ja vammaistyöhön
hakeutuvien taustoja, ja tähän asiaan täytyy
myös saada muutos.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Eloranta nostaa lakialoitteessaan
tärkeän ja valitettavan asian esille, ja on hyvä,
että tästä asiasta tässä salissa
keskustellaan — ja on itse asiassa keskusteltu viime aikoina
varsin usein. Se kertoo siitä, että ongelma on
iso suomalaisessa yhteiskunnassa ja varmasti muissakin maissa. Me
nyt tietysti Suomen valittuina kansanedustajina kannamme erityistä huolta
omasta kotimaastamme ja sen lainsäädännöstä ja
toivomme, että pystyisimme tekemään sellaisen
yhteiskunnan, jossa tämäntyyppisiä rikoksia
ei pääsisi tapahtumaan ainakaan näin
helposti kuin tänä päivänä.
Arvoisa puhemies! Kun internetissä laittaa hakusanaksi
seksuaalirikoksen taikka jonkin tämäntyyppisen
hakusanan, löytää välittömästi valtavan
määrän hakutuloksia. Niistä monet
vielä kohdistuvat juuri tämäntyyppisiin,
työssä tehtyihin tapauksiin, joista viime aikoina
tietysti yksi ikävimpiä ja paljon julkisuutta
saanut on ollut Tampereen tanssikoulutapaus, joka omassa surullisuudessaan
tietysti, en tiedä, onko ainutlaatuinen, mutta on kuitenkin
sellainen, joka on hyvin montaa järkyttänyt.
Hyvin usein vielä tuomiotkin ovat varsin mietoja. Välillä tuntuu
siltä, että suomalainen oikeuslaitos pyrkii löytämään
mielellään ainakin kolme tai neljä lieventävää asianhaaraa
tuomiota annettaessa, ja tämä koskee kyllä kaikkea
seksuaalirikollisuutta Suomessa. En itse ole mikään
innokas poliisivaltion puolestapuhuja — että kaikki
ratkeaisi sillä, että tiukennamme rangaistuksia taikka
teemme lisää säädöksiä tai
jotain muuta — mutta silloin, kun meidän yhteinen
käsityksemme siitä, ovatko rikos ja tuomio oikeassa
suhteessa, ei kohtaa, minun mielestäni meidän
on toimittava, ja tässä tietyllä tavalla
myös Eloranta on nyt asiaa eteenpäin viemässä.
Hän myös mainitsi sen, että tarpeellista
on ja oikeusministeriössä valmistellaan tietynlaista
kokonaisuudistusta tällä puolella, ja myös
edustaja Elorannan lakialoite on tietyllä tavalla tämän
tilanteen parsimista, ja se edelleen jättää avoimia
kysymyksiä, joita esimerkiksi edustaja Pelkonen esille
nosti: vanhusten parissa työtä tekevät,
vammaisten parissa työtä tekevät taikka
yleensä vaikkapa terveydenhuollossa, sairaaloissa, ambulansseissa,
kaikessa muussa työtä tekevät. Toivoisin,
että ne olisivat samantyyppisen valvonnan piirissä.
Arvoisa puhemies! Tämä asiahan nousi esille viime
syksynä sen myötä, että Raumalla
oli kaupungin nuorisotyöntekijän tapaus, joka
oli tapahtunut niin, että työssäolon
aikana tilanne oli muuttunut työntekijän näkökulmasta.
Nythän meidän lainsäädäntömme
mahdollistaa ainoastaan sen, että työnantaja voi
pyytää lasten kanssa työtä tekevän
henkilön rikosrekisterin nähtäväksi
vain silloin, kun työntekijä aloittaa työssä,
eli mahdollisuutta ei olekaan, jos herää epäilys
keskellä työsuhdetta pyytää,
voisimmeko tarkistaa tämän tilanteen. Rikostausta
pitäisi minun mielestäni pystyä tarkistamaan
aina työ- ja virkasuhteen kestäessä esimerkiksi
tietyin määräajoin tai sitten epäilyksen
herätessä.
Tämä Rauman tapaus oli siinäkin mielessä erikoinen,
että kun tuomio annettiin Vakka-Suomen käräjäoikeudesta,
niin sen jälkeenhän ihmeteltiin sitä,
minkä takia tuomiosta ei kerrottu työnantajalle
eli Rauman kaupungille. No, Suomen lainsäädännöstä löytyi
kohta, että ei voinut kertoa. Syy oli se, että lain
mukaan tuomioistuimen pitää ilmoittaa työntekijän
saamasta rikostuomiosta vain, jos tuomion saanut työntekijä on virkasuhteessa.
Jos taas työntekijä on työsopimussuhteessa,
ei rikostuomiosta ilmoiteta. Eihän näin tämä voi
olla, eli kyllähän tilanteen pitää olla
se, että kaikissa tapauksissa työnantajalla on oikeus
tietää — silloin, kun hän ottaa
uuden työntekijän, mutta myös työsuhteen,
on se muodoltaan mikä tahansa, aikana — mikä on
tilanne hänen työntekijänsä kanssa.
Ei seksuaalirikollisuus ole työsuhteen muodosta kiinni.
Ei se ole siitä kiinni, oletko virkamies tai oletko sijainen taikka
missä. Kun teet työtä lasten kanssa — taikka
vanhusten, vammaisten taikka muiden, jotka eivät välttämättä pysty
itse itseään puolustamaan — niin kyllä silloin
taustojen selvittämisen pitäisi olla itsestään
selvää.
Tätä asiaahan on, arvoisa puhemies, viety eteenpäin.
Meillä nykyään opettajien kohdalla tilannetta
selvitetään siinä vaiheessa, kun uusia opettajia
tulee, mutta sijaisten kohdalla ei taasen selvitetäkään.
Mitkä ovat yksiä yleisimpiä paikkoja,
ovat nimenomaan edustaja Pelkosen esille nostamat laitokset, esimerkiksi
missä on kehitysvammaisia, ikäihmisiä,
mutta sitten myös koulut, joissa käytetään
hyvin paljon sijaisia. Tiedän, että lähestulkoon
kaikki, jotka ilmoittautuvat, pääsevät
tänä päivänä sijaiseksi — sijaispula
esimerkiksi kouluissa on kova, ja siellä ei ole edes mitään
pätevyysvaatimusta sijaisille — joten kyllä sijaistenkin
kohdalla pitäisi jonkinlainen kontrolli olla myös
tähän tulokulmaan. Tiedän, että kun
lyhyelle sijaisuudelle otetaan vaikkapa nuori ylioppilas taikka
vanhempi nainen taikka vanhempi mies taikka minkä ikäinen
tahansa, ei ole mahdollisuutta lähteä — kun
aamulla opettaja soittaa, että nyt on sairastapaus ja tarvitaan
sijainen, se pitää nopeasti löytyä.
Itse olen ajatellut, että jos meidän lainsäädäntömme
vaatii kahvilassa työtä tekevältä hygieniapassin,
minkä takia emme voisi vaatia myös näiltä työntekijöiltä jonkinlaista
passikäytäntöä niin, että kun
menet töihin, sinulla on itselläsi esittää puhdas
rikosrekisteriote tältä osin. Tämä olisi
erittäin tärkeää, kun viittasin
vaikkapa Tampereen tanssikoulutapaukseen, niin kuin aloitteen tehnyt
edustaja Elorantakin kertoi vapaaehtoistyöstä — olisi
hyvä, että sielläkin olisi tällainen
passi, ja se olisi mahdollista vaikkapa vanhempien pyytää nähtäväksi,
että taustat ovat kunnossa vaikkapa pojan salibandyseuran
vetäjällä taikka tytön tanssikoulun
vetäjältä tai pojan balettiopettajalla.
Se voisi tätä tilannetta kyllä helpottaa
oleellisella tavalla. Eli rikosrekisterin puhdas passi olisi taskussa
silloin, kun tällaiseen työhön taikka
sijaisuuteen lähdettäisiin. Silloin varmasti näiden
rikosten tekeminen tulisi paljon vaikeammaksi — mahdottomaksi
me emme sitä varmasti koskaan saa tehtyä.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Mikään ei ole tärkeämpää kuin
onnellinen ja terve lapsi. Hänen koskemattomuuttaan tulee
suojella kaikin mahdollisin keinoin. Mielestäni edustaja
Elorannan aloite on hyvä ja kannatettava. On päivänselvää,
että niin lainsäätäjänä kuin vanhempana
odotan lapsen olevan päivähoidossa tai harrastuksissaan
turvassa. Mielestäni on tärkeää,
että niidenkin, jotka ovat lasten kanssa tekemisissä,
vaikka sivullisessa roolissa, kuten perhepäivähoitajien
puolisoiden tai aikuisten lasten roolissa, rikostaustat selvitetään
tältä osin. Olen itse toiminut perhepäivähoitajana
ja tiedän hyvin, kuinka tärkeässä roolissa
puolisot tai aikuiset lapset tuossa kodissa, jossa lapsia hoidetaan,
ovat.
Ei aikaakaan, kun tamperelaisessa tanssikoulussa paljastui laaja
alaikäisiin tyttöihin kohdistuva seksuaalirikossarja,
josta edustaja Heinonen täällä äsken
mainitsi. Valitettavien esimerkkien sarjaa edustavat myös
vapaaehtoistyön parissa esiintyvät tapaukset,
muun muassa tukiperhetoiminnassa tai surullisena esimerkkinä seurakuntien
tai muiden uskonnollisten yhteisöjen keskuudessa. Yritystoimintakin
on lain ulkopuolella.
Pahuutta maailmassa tuntuu valitettavasti riittävän.
Tämän vuoksi lakia on vahvistettava ja lastemme
turvallisuutta ja mahdollisuutta koskemattomuuteen ja terveeseen
kasvamiseen tuettava. Siksi kannatan voimakkaasti edustaja Elorannan
aloitetta ja tahdon osaltani olla lainsäätäjänä vaikuttamassa
asian etenemisessä.
Keskustelu päättyi.